Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

Protokół

z przeprowadzonej kontroli w ZGM przez Zespół Kontrolny Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Końskich

 

Zespół Kontrolny w składzie:

  1. Radny Ernest Kruk – Przewodniczący Zespołu
  2. Radny Marian Gąszcz – Członek
  3. Radny Marcin Latański – Członek
  4. Radny Leszek Stanek – Członek
  5. Radny Mariusz Czarnecki – Z-ca Przewodniczącego Zespołu

 

Przy kontroli był obecny i udzielał wyjaśnień Pan Sławomir Kuzdak – Dyrektor ZGM oraz Główna Księgowa Pani Ewa Czechowska.

Przedmiotem kontroli było kontrola funkcjonowania Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich.

 

Zespół Kontrolny dokonywał kontroli w dniach: 12 marca 2007 r., 19 marca 2007 r., 3-4 czerwca 2007 r. oraz 11 września 2007 r.

 

W trakcie kierowanych pisemnych zapytań do Dyrektora ZGM Zespół Kontrolny spotkał się z licznymi utrudnieniami w uzyskaniu odpowiedzi od Pana Dyrektora.

 

I tak:

1)      Pismem z dnia 13 kwietnia 2007 r. znak: BR-0063-2/5/4/1/2007 Zespół skierował do Dyrektora ZGM 24 zapytania (zał. Nr 1). W odpowiedzi Dyrektor ZGM pismem z dnia 16.04.2007 r. znak: ZGM/1239/07 odmówił udzielenia odpowiedzi na zapytania wskazując na konieczność podania podstawy prawnej przeprowadzanej kontroli oraz obowiązku udzielenia odpowiedzi na zapytania Zespołu (zał. Nr 2).

2)      Zespół Kontrolny pismem z dnia 19 kwietnia 2007 r. znak: BR-0063-2/5/4/2/2007 (zał. Nr 3) wskazał na podstawę prawną przeprowadzanej kontroli w ZGM oraz ponowił 24 zapytania skierowane do Dyrektora ZGM w poprzednim piśmie. Dyrektor pismem z dnia 24.04.2007 r. udzielił Zespołowi odpowiedzi, która wpłynęła z jednodniowym opóźnieniem (zał. Nr 4).  Udzielona odpowiedź była nierzeczowa i niekompletna. 

3)      Zespół Kontrolny pismem znak: BR-0063-2/5/4/3/2007 skierował kolejne 11 zapytań do Dyrektora ZGM (zał. Nr 5). Na wskazywane zapytania Dyrektor przekazał dokumenty bez podpisu Głównej Księgowej ZGM. W związku z tym, Zespół Kontrolny pismem z dnia 19 czerwca 2007 r. znak: BR-0063-2/5/4/4/2007 zwrócił się o uzupełnienie w/w dokumentów ZGM o podpis Głównej Księgowej ZGM (zał. Nr 6). Dyrektor ZGM pismem z dnia 20.06.2007 r. znak: ZGM/1956/07 (zał. Nr 7) przekazał dokumenty związane z zapytaniami Zespołu Kontrolnego uzupełnione jak zaznaczył Dyrektor w cytowanym piśmie o podpis Głównej Księgowej w zakresie należącym do jej kompetencji.

4)      Zespół Kontrolny pismem z dnia 11 września 2007 r. znak: BR-0063-2/7/6/2007 (zał. Nr 8) wystąpił do Dyrektora ZGM o przekazanie protokołu z przeprowadzonej kontroli przez Państwową Inspekcję Pracy w ZGM w roku 2007 r. W piśmie z dnia 12.09/2007 r. znak: ZGM/2770/07 (zał. Nr 9) Dyrektor zaznaczył, iż skorzystanie z wymaganych dokumentów możliwe jest na miejscu w siedzibie ZGM i nadmienił, iż niektóre informacje mogą być objęte ochroną danych osobowych i mają charakter poufny. W/w protokół z kontroli PIP został przekazany dopiero po telefonicznej interwencji radnego Ernesta Kruka – Przewodniczącego Zespołu Kontrolnego w dniu 13 września 2007 r. (protokół PIP – zał. Nr 10).

 

Pisma zawierające zapytania Zespołu Kontrolnego oraz udzielone odpowiedzi przez Dyrektora ZGM stanowią załączniki (Nr 1-9) niniejszego protokołu.

 

W związku z uzyskaniem ustnych wyjaśnień podczas przeprowadzonej kontroli jak również w oparciu o pismo znak: ZGM/1374/07 z dnia 24.04.2007r.

Dyrektora ZGM, a także na podstawie przeprowadzonych rozmów z byłymi i obecnymi pracownikami ZGM Zespół Kontrolny Komisji stwierdza co następuje:

  1. Brak kadry pracowniczej wśród osób zatrudnionych na czas nieokreślony posiadających odpowiednie licencje i uprawnienia do zarządzania nieruchomościami zgodnie z art. 184 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami (stanowisko zarządcy nieruchomości przy tego rodzaju działalności jest wymogiem prawnym).
  2. Brak właściwego regulaminu organizacyjnego zakładu dostosowanego do obszaru jego działalności.
  3. Zbyt wiele stanowisk o dość ważnym znaczeniu w strukturach zakładu zajmowanych jest przez osoby zatrudniane na umowy zlecenia lub z tak zwanych prac interwencyjnych.
  4. Duża rotacja pracowników na stanowiskach biurowych jest jedną z głównych przyczyn chaosu organizacyjnego w zakładzie.
  5. Brak rzetelnej, przejrzystej i poprawnie funkcjonującej polityki kadrowej.
  6. Brak rzetelnej, przejrzystej i poprawnie funkcjonującej polityki płacowej.
  7. Wykonywanie przez niektórych pracowników czynności służbowych bez posiadania odpowiednich kwalifikacji zawodowych w danym zakresie.
  8. Przypadki nieprzestrzegania przez Dyrektora ZGM  podstawowych praw pracy, zasad etycznych, moralnych oraz zasad równego traktowania wszystkich pracowników, czego dowodem są liczne sprawy sądowe z zakresu prawa pracy.
  9. Pełnienie przez Dyrektora ZGM również funkcji Likwidatora KTBS rodzi w opinii Zespołu Kontrolnego wiele niejasnych sytuacji dotyczących funkcjonowania obydwu zakładów.
  10. Duże koszty ZGM spowodowane przegranymi sprawami sadowymi.

 

            Reasumując Zespół Kontrolny uważa, że przyczyną takiej sytuacji  w ZGM jest bardzo zła jakość w zarządzaniu firmą ze strony kadry kierowniczej, jak również brak odpowiedniego nadzoru nad działalnością ZGM ze strony Burmistrza.

            W związku z niepokojącymi wnioskami pokontrolnymi sporządzonymi przez niezależnego audytora Pana Tomasza Dyducha, który przeprowadził audyt w ZGM w Końskich oraz w oparciu o własne spostrzeżenia  Zespół Kontrolny Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej w Końskich wnosi o przyjęcie następujących wniosków:

  1. Zobowiązuje się Burmistrza do podjęcia działań mających na celu poprawę organizacji pracy w ZGM, a także do poprawy atmosfery panującej w zakładzie.
  2. Za konieczne uznaje się podjęcie kroków mających na celu usprawnienie nadzoru przez Gminę nad jednostkami jej podległymi, co pozwoliłoby wyeliminować w przyszłości podobne sytuacje.
  3. Należy podjąć stosowne kroki służbowe wobec Kadry Kierowniczej ZGM za tak nieracjonalne, nieefektywne i nierzetelne zarządzanie mieniem publicznym.
  4. Zobowiązuje się Burmistrza do powiadomienia właściwych organów kontroli i nadzoru do ostatecznego zbadania sytuacji w ZGM oraz funkcjonowania jednostki gminnej.
  5. Zobowiązuje się Burmistrza do powiadomienia organów ścigania o podejrzeniu popełnienia przestępstwa w myśl art. 304 § 2 ustawy z dnia z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z dnia 4 sierpnia 1997 r. z późn. zm).
  6. Rada Miejska w Końskich zobowiązuje Burmistrza jako zwierzchnika ZGM do podjęcia wskazywanych czynności i czyni go odpowiedzialnym za dalsze konsekwencje związane ze sprawą. 

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

Obecny przy kontroli:                                                     Zespół w składzie:

 

1.Dyrektor ZGM

2. Główna Księgowa ZGM

 

                                                                                     1.  Radny Ernest Kruk

 

                                                                                     2.  Radny Marian Gąszcz

 

                                                                                     3.  Radny Marcin Latański

 

                                                                                     4.  Radny Leszek Stanek

 

                                                                                     5.  Radny Mariusz Czarnecki

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2007/10/05 08:06:37
Redaktor: Administrator