Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

PROTOKÓŁ NR II/ 2006

z sesji Rady Miejskiej w Końskich odbytej

w dniach 6 grudnia i 12 grudnia 2006 r.

w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich

 

 

            W II sesji Rady Miejskiej w Końskich w dniu 6 grudnia 2006 r. wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21 a po uchwaleniu porządku obrad quorum wyniosło 21 radnych. W dniu 12 grudnia 2006 r. quorum wyniosło 21 radnych.

Ponadto w sesji wzięło udział 67 osób zaproszonych.

Łącznie w obradach uczestniczyło 88 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały w dniu 6 grudnia 2006 r. od godziny 1200 do godziny  1315

a w dniu 12 grudnia 2006 r. od godziny 1200 do godziny 12 45

 

Ad. pkt 1.

 

            II sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzyła Radna Barbara Zielńska - Przewodnicząca Rady Miejskiej w Końskich, która powitała przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej,  Starostę Koneckiego Pana Andrzeja Lenarta i Przewodniczącą Rady Powiatu Panią Helenę Obara oraz wszystkich przybyłych gości.

 

         Stwierdziła, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2.

 

            Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że nie zostały zgłoszone żadne uwagi do protokołu z poprzedniej sesji w związku z tym Rada Miejska protokół z obrad przyjęła zgodnie z § 34 ust. 3 Regulaminu Rady.

 

Ad. pkt 3.

 

            Przewodnicząca Rady Miejskiej na podstawie § 17 ust. 1 Regulaminu Rady Miejskiej zgłosiła wniosek o odbycie sesji w dwóch terminach tj.:

I część w dniu 6 grudnia i II część w dniu 12 grudnia o godzinie 12-ej. Uzasadniła, że odbycie sesji w dwóch terminach przyspieszy organizację pracy Komisji Rady Miejskiej.

 

Poddała pod głosowanie powyższy wniosek.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych przy 20 głosach za  wniosek przyjęła.

 

            Projekt porządku obrad radni otrzymali nie zachodzi potrzeba jego odczytywania - poinformowała Przewodnicząca. Jednocześnie stwierdziła, że z projektu porządku obrad z pkt.5 ppkt. h  zdejmuje projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy  informacji i deklaracji na podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości. Dotychczas obowiązująca uchwała Rady Miejskiej w tej sprawie zachowuje moc obowiązującą w roku 2007 i w związku z tym nie ma konieczności podejmowania nowej  uchwały w tej sprawie.

 

Poinformowała, że do projektu porządku obrad wnioski złożyli:

Burmistrz Miasta i Gminy

O wprowadzenie do porządku obrad rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego działki nr 5189 o powierzchni  0, 7476 wraz z prawem własności budynków i budowli od Koneckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.  „w  likwidacji”.

 

Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy wniosek

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych przy 20 głosach za wniosek przyjęła.

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej zgłosiła wniosek o rozpatrzenie w punkcie 5 ppkt. „i”-„l” projektów uchwał w sprawach:

 

a)      ustalenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich,

b)      wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich,

c)      ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Końskich,

d)      wyboru Przewodniczących stałych Komisji Rady Miejskiej w Końskich,

e)      zmiany uchwały Nr XXXI/306/2006 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Miejskiej w Końskich.

 

Projekty uchwał wprowadzone na wniosek Burmistrza i Przewodniczącej byłyby rozpatrzone w drugiej części obrad tj. w dniu 12 grudnia 2006 r  o godzinie 12 - poinformowała.

 

Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy wniosek

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych (jednogłośnie) wniosek przyjęła.

 

            Wobec braku innych uwag Przewodnicząca obrad poddała projekt porządku obrad pod głosowanie wraz z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych przy 20 głosach za porządek obrad uchwaliła.

 

Porządek obrad

 

1.                  Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.            Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

3.                  Przyjęcie porządku obrad.

4.                  Ślubowanie Burmistrza Miasta i Gminy Końskie

5.                  Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a)      ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta i Gminy,

b)      ustalenia stałych Komisji Rady Miejskiej i ich liczbowego składu,

c)      określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków,

d)      określenia wysokości stawek opłaty miejscowej w Sielpi, terminów

płatności oraz sposobu inkasa,

e)      określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru,

określenia inkasentów oraz wynagradzania za pobór tej opłaty,

f)        określenia wysokości stawek podatku  od środków transportowych,

g)      ustalenia wysokości stawek podatku od posiadania psów, terminów płatności oraz sposobu jego poboru,

h)      wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego działki nr 5189 o powierzchni  0, 7476  wraz z prawem własności budynków i budowli od Koneckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o.  „w  likwidacji

i)        ustalenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich

j)        wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich

k)      ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Końskich

l)        wyboru Przewodniczących stałych Komisji Rady Miejskiej w Końskich,

m)    zmiany uchwały Nr XXXI/306/2006 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Miejskiej w Końskich.

6.                  Informacje i komunikaty.

7.                  Zakończenie obrad II sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

Na posiedzenie przybył radny Krzysztof Jasiński .

 

Ad.pkt.4.

 

            Przewodnicząca Rady Miejskiej Pani  Barbara Zielińska poinformowała, że zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym  objęcie obowiązków przez nowego Burmistrza następuje z chwilą złożenia ślubowania. Poinformowała, że ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania „Tak mi dopomóż Bóg”.

 

            Przewodnicząca Rady Miejskiej odczytywała  rotę ślubowania

„Obejmując urząd Burmistrza Miasta i Gminy Końskie, uroczyście ślubuję, że dochowam wierności prawu, a powierzony mi urząd sprawować będę tylko dla  dobra publicznego i pomyślności mieszkańców miasta i gminy”.

 

Burmistrz Miasta i Gminy Pan Krzysztof Obratański powtarzając rotę wypowiedział na zakończenie słowo: „ślubuję” z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.

 

            Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że Burmistrz Miasta

i Gminy złożył ślubowanie.

            Pogratulowała Burmistrzowi Miasta i Gminy objęcia funkcji i wręczyła mu w imieniu Rady Miejskiej kwiaty.

 

            Gratulacje i kwiaty złożyli Burmistrzowi Miasta i Gminy Starosta Konecki Pan Andrzej Lenart i Przewodnicząca Rady Powiatu Pani Helena Obara.

 

Głos zabrał Burmistrz Miasta i Gminy Pan Krzysztof Obratański

 

„Pani Przewodnicząca!

Panie i Panowie Radni, Szanowni Zaproszeni Goście!

 

Będę musiał na nowo nauczyć się tej formuły, bo przez cztery lata mówiłem „panie przewodniczący” a to jest bardzo istotna zmiana.

Nie będę ukrywał, że dzisiejsza chwila jest dla mnie chwilą wzruszającą. Nie jest łatwo głos zabierać w takiej chwili i podsumowywać mijającą kadencję albo mówić o planach na najbliższą przyszłość. Postaram się nakreślić w krótkich słowach to, co nas w najbliższym czasie czeka. To, co przyjąłem jako zobowiązanie i to, co mam wrażenie zyskało mi poparcie mieszkańców miasta i gminy Końskie wyrażone w tych wyborach.

Szanowni Państwo!

Sytuacja jest o tyle szczególna, że mamy oto możliwość pewnej stabilizacji, jeżeli chodzi o władzę samorządową, dlatego, że po raz pierwszy w dziejach gminy Końskie burmistrz miasta i gminy Końskie będzie prawdopodobnie kierował gminą przez dwie kadencje. Do tej pory było to stanowisko, które zmieniało się z kadencji na kadencję i w pewnym sensie zrywanie ciągłości mogło być pewnym obciążeniem dla ciągłości rozwoju. Ta zmiana jest w związku z tym zmianą jakościową. Druga ważna zmiana następuje z chwilą rozpoczęcia tej kadencji - to jest nie ma, co ukrywać pewien zmieniony układ relacji wzajemnych między instytucjami dla Końskich jakże ważnymi. To nie jest przypadek, że dzisiaj odbierałem gratulacje od Starosty Koneckiego i od Przewodniczącej Rady Powiatu Koneckiego. Nie jest tajemnicą, że współpraca między tymi dwoma organami władzy samorządowej jest kluczem do znacznie lepszego wykorzystania możliwości potencjału, które w Końskich istnieją. Ta współpraca mam wrażenie ma ogromne szanse na znakomitą realizację i Panu Staroście i Pani Przewodniczącej serdecznie za te deklaracje dziękuję. Ze swojej strony gwarantuję, że tak jak miałem wolę współpracy w poprzedniej kadencji z Radą Powiatu i Powiatem - nie do końca wykorzystaną - tak i w tej kadencji ta wola mam nadzieję będzie widoczna i będzie efektywna. Jest to kadencja, która zakłada wielkie szanse związane z nowym okresem finansowania Unii Europejskiej, ze sporą ilością środków unijnych, które mogą być dostępne dla samorządów terytorialnych wszystkich szczebli. Oczywiście nie można zakładać z góry, że to Unia rozwiąże nam wszystkie nasze problemy. Proszę pamiętać, że wielkość środków jakkolwiek imponująca jest jednak ograniczona. Już dzisiaj Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zrobiło przymiarkę dwóch wielkości: po pierwsze przewidywanych kwot wartości projektów przygotowanych przez samorządy terytorialne, po drugie kwot, które realnie napłyną. Okazuje się, że wielkość pomocy unijnej stanowi zaledwie 30 % artykułowanych potrzeb i przygotowanych wniosków. Zakładanie, więc z góry, że wszystko się uda tylko dlatego, że chcemy byłoby „chciejstwem”. Jeżeli mamy rozpatrywać rzecz realnie musimy być przygotowani na to, że będziemy się starać, że zrobimy wszystko żeby wszystko dopiąć, natomiast gwarancje, że na wszystko pieniędzy unijnych starczy nikt dać nie może, choćby z racji tego jak powiedziałem „rozziewu” Gmina Końskie w tej kadencji ma wielką szansę realizacji tych projektów, które były przygotowywane przez poprzednią. W książce Arkadego Fiedlera pewnie wszyscy pamiętają jako szkolną lekturę „Dywizjon 303” jest taki rozdział zatytułowany „Szare korzenie pięknego kwiatu”. Opowiada o tym, że sukcesy lotników były możliwe tylko dzięki temu, że dysponował on wspaniałym zapleczem technicznym, że to, czego nie było widać, czyli praca mechaników, techników „złotych rączek” pozwalała utrzymać maszyny w sprawności, pozwalała uzyskiwać efekty, które były tak podziwiane. Otóż poprzednia kadencja pod tym względem po części może być zilustrowana takim tytułem „szare korzenie”. Ktokolwiek miał do czynienia z przygotowaniem inwestycji wie, że jej najtrudniejszą, najbardziej pracochłonną i najmniej widoczną częścią jest przygotowanie dokumentacji technicznej i uzyskanie pozwolenia na budowę. Drobny sprzeciw jednego właściciela działki może zburzyć całą misternie przygotowaną koncepcję przebiegu wodociągu czy kanalizacji. Drobny brak uzgodnień z podmiotami, które wchodzą w grę przy realizacji takich inwestycji może odwrócić, przedłużyć o miesiąc, rok, dwa, planowaną inwestycję. Jeżeli dzisiaj możemy powiedzieć, że znakomita większość projektów przewidzianych do realizacji w ramach wniosku złożonego do Funduszu Spójności jest już na takim etapie, który zakłada możliwość deklaracji powodzenia i sukcesu tego programu to, dlatego, że poprzednie cztery lata były czasem bardzo intensywnej pracy Urzędu, bardzo intensywnej pracy projektantów zatrudnionych przez Urząd, bardzo intensywnej pracy sołtysów i wszystkich ludzi dobrej woli. Jeżeli odnieść się do konkretów: proszę sobie wyobrazić dokumentację techniczną na budowę kanalizacji w Modliszewicach - największej wsi Gminy Końskie, o skomplikowanej strukturze urbanistycznej, o wąskich jezdniach, o konieczności takiego zakładania przebiegu kanalizacji, który zawsze musi naruszyć czyjeś prawa, zawsze musi naruszyć czyjąś własność. Proszę sobie wyobrazić jak wiele zależało tam od sołtysa, ale i od samych mieszkańców, od ich zrozumienia, że dobro wspólne jest ważniejsze niż interes własnego podwórka, niż ten krzaczek wyhodowany czy trawniczek czy chodniczek. Bez takiej współpracy, takiej dobrej woli ludzi, te możliwości działania byłyby znacznie mniejsze. To samo dotyczy innych dokumentacji przygotowywanych lub kończonych, bo wszędzie tam, gdzie spotkaliśmy się z tą pomocą sołtysów, mieszkańców, tam te prace mogły postępować, tam te prace mogły być wykonywane, mogły następować uzgodnienia, które eliminowały potencjalne zagrożenia. I taką współpracę ja w dalszym ciągu deklaruję, bo tylko na podstawie konsensusu i dogadywania się my możemy te sprawy posuwać do przodu.

Drugą ważną rzeczą, która w tej kadencji nas czeka to jest modernizacja sieci drogowej. Ze wszystkich sondaży, wszystkich opinii wynika, że to właśnie stan dróg jest największą bolączką boleśnie odczuwaną przez wszystkich mieszkańców miasta i gminy Końskie, ale również  przez przyjezdnych. Istotnym obciążeniem jest tutaj sprawa podziału sposobu zarządzania i odpowiedzialności. Drogi są gminne, powiatowe, wojewódzkie i krajowe. Odpowiedzialność Gminy dotyczy tylko dróg gminnych oraz pewnego zakresu starań, ale na zasadzie próśb, wniosków postulatów, organizowania pewnych społecznych nacisków odnośnie innych zarządców. Tutaj też musimy mówić o przygotowaniu w poprzedniej kadencji bardzo ważnych i oczekiwanych inwestycji, które wychodzą poza tylko i wyłącznie obowiązki Gminy. Wiosną przyszłego roku - to już wiemy i to jest uzgodnione i poparte podpisaną umową - Końskie będzie miało zmodernizowaną na dużej przestrzeni drogę krajową nr 42. Prace zaczną się od Kazanowa, w której modernizacji ulegną chodniki, będą przebiegać ulicą Spacerową, która zostanie kompletnie przebudowana, ja z góry przepraszam mieszkańców ul. Spacerowej, ponieważ przez jakiś czas będą mieli ciężkie życie. Tam zostanie kompletnie wymieniona podbudowa tej drogi, zbudowane obustronnie chodniki. Przebudowana zostanie ulica 16-go Stycznia z rozszerzeniem przy wylocie do ulicy Zamkowej o pas do lewoskrętu, przebudowana będzie ulica Zamkowa również poszerzona o pas do lewoskrętu, przebudowane skrzyżowanie z ulicą Partyzantów w kształcie małego ronda. Kompletnie przebudowana będzie ulica Partyzantów i część drogi do Czerwonego Mostu. To ogromna inwestycja, która poprawi płynność ruchu przez miasto i na pewno poprawi komfort korzystania z dróg, nie mówiąc o stanie zawieszeń naszych samochodów. Druga ważna inwestycja, która jest już przesądzona, powinna być realizowana w tym roku, ale z różnych względów nie została podjęta to modernizacja ulicy Piłsudskiego i ulicy Warszawskiej. To są drogi wojewódzkie. Gmina Końskie przygotowała dokumentację techniczną i zawarła porozumienie ze ŚZDW o realizację tej modernizacji i zagwarantowała dopłatę złotówki do złotówki za koszty realizacji tej inwestycji. Nie chcę rozwodzić się, dlaczego to nie zostało zrealizowane w tym roku, bo nie widzę winy po stronie Gminy natomiast mam deklarację, że to zadanie będzie wczesną wiosną realizowane.

Z zadań drogowych trzecia bardzo ważna rzecz to jest oczekiwana prawie od 40 lat obwodnica – przedłużenie ulicy Kieleckiej. Muszę Państwa poinformować, że w dniu jutrzejszym Końskie odwiedzi Zarząd Świętokrzyskiego Wojewódzkiego Zarządu Dróg. Ponieważ zadanie to - budowa obwodnicy - zostało wpisane i zaakceptowane do programu wykorzystania środków z tzw. „Ściany Wschodniej” mamy już jakby gwarancję finansowania ze środków unijnych budowy tej strategicznej dla Końskich drogi wyprowadzającej ruch ciężki poza ścisłe centrum miasta. Wobec faktu, iż jednocześnie Sejm przegłosował bardzo korzystne dla realizacji inwestycji drogowych zmiany w ustawodawstwie, że 19 grudnia wchodzi w życie znowelizowana ustawa - tzw. „spec ustawa drogowa” wydaje się już dziś być przesądzone, że ta inwestycja w miarę szybko zostanie wdrożona do realizacji. Tak naprawdę tempo tego wdrożenia, tego przyjęcia do realizacji będzie zależało od szybkości rozpatrzenia wniosku ŚZD do funduszy związanych ze „Ścianą Wschodnią”. To już będzie poza Gminą Końskie, my możemy tylko trzymać kciuki żeby to stało się możliwie szybko. Czekają, więc nas rzeczy ważne i oczekiwane takie, które mogą poprawić komfort życia miasta i gminy Końskie, ale i zwiększyć atrakcyjność i to jest bardzo ważna inwestycyjna miasta i gminy, ponieważ mówiąc o zadaniach własnych Gminy trzeba mieć na uwadze te dwa czynniki: z jednej strony praca i inwestycje na rzecz poprawienia warunków życia mieszkańców, doprowadzenia do standardów na miarę XXI wieku. Z drugiej strony trzeba pamiętać, że działania Gminy powinny mieć charakter proinwestycyjny, ponieważ tylko lokalizacje nowych zakładów, ponieważ funkcjonowanie już istniejących daje gwarancje, że będzie tutaj praca, że ilość tej pracy będzie się zwiększać i w związku z tym, że Gmina będzie żyć i rozwijać się. Zaczynamy tę kadencję pod dobrymi auspicjami, powtarzam jeszcze raz, z jednej strony gwarancje dobrej współpracy między organami władzy samorządowej i lokalnie i nie tylko lokalnie to jest rzecz, którą bardzo trudno przecenić. Po drugie przygotowane inwestycje, których stopień zaawansowania jest tak wysoki, że w zasadzie nie widać zagrożenia dla braku możliwości ich realizacji. Dotyczą one zarówno tej wielkiej inwestycji infrastrukturalnej, jakim jest wniosek złożony do funduszu „Spójności” jak i inwestycji drogowych. Ja myślę, że Rada Miejska przygotowując w ciągu I półrocza swojej działalności kadencyjny program Rady będzie umiała do tych zadań dołożyć takie, które sami radni, które sołtysi i Rady Sołeckie, które samorządy osiedlowe uznają za ważne i celowe i konieczne do realizacji albo do podjęcia próby  realizacji w tej kadencji. Wszystkie one będą skrupulatnie rozpatrzone, będą przedmiotem obrad a oczywiście realizacja będzie zależała od tego, z jakimi sukcesami będziemy realizować to, co już jest przygotowane. Ja życzenia sukcesów przyjąłem z ogromną satysfakcją i jest to satysfakcja czysto osobista. Cztery lata temu obejmując urząd burmistrza powiedziałem przepraszam, że cytuję siebie, bo jeszcze nie jestem klasykiem, ale chciałbym to powtórzyć, „ że generalnie wierzę, że wszyscy powinni mi życzyć sukcesu, ponieważ układ kompetencyjny w samorządzie terytorialnym jest taki: że sukces burmistrza to jest sukces Gminy czyli sukces nas wszystkich, że brak sukcesu burmistrza oznacza tak naprawdę braku sukcesu, brak rozwoju dla Gminy”. Więc ci którzy dobrze mi  życzą i ci którzy mieli inne nadzieje związane z tymi wyborami muszą mieć świadomość, że nie ma czegoś takiego jak realizacja życzeń sukcesów, sukcesy Gminy choćby były firmowane nazwiskiem Obratański, są sukcesami całej Gminy i mam nadzieję, że wspólnie będziemy się z nich cieszyć. Bardzo dziękuję.”

 

Ad.pk.5.

 

      Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

 

 

a)      Projekt uchwały w sprawie ustalenia wynagrodzenia dla Burmistrza Miasta i Gminy - Przewodnicząca obrad poddała pod dyskusję.

 

Głos w dyskusji zabrali :

 

Radny Tomasz Milcarz

W imieniu klubu radnych Prawa i Sprawiedliwości, Samorządnych Ziemi Koneckiej oraz Platformy Obywatelskiej zgłosił poprawkę do § 1 pkt 4 dotyczący proponowanego dodatku specjalnego w wysokości 40 % łącznie wynagrodzenia zasadniczego i dodatku funkcyjnego i w związku z tym, że ustawodawca przewidział ten dodatek od 20 do 40 % zgodnie z rozporządzeniem - zawnioskował, aby wyraz 40 % zamienić na 25 % a tym samym pobory burmistrza obecnego zrównają się z poborami burmistrza w kadencji 2002 pana Henryka Popika.

 

Radny Marcin Latański

Zapytał, na jakiej podstawie został wyliczony dodatek za wieloletnią pracę w § 1 projektu uchwały. Zapytał, do jakiej wysokości wyliczana jest maksymalna kwota tego dodatku. Jego zdaniem jest to 20 % wynagrodzenia zasadniczego a więc kwota podana w projekcie uchwały jest błędna, bo z wyliczenia wychodzi mniej - stwierdził.

 

Pan Marian Łukomski  - Naczelnik Wydziału Organizacyjnego

Odpowiedział, że na podstawie świadectw pracy.

 

Przewodnicząca Rady ogłosiła przerwę celem wyjaśnienia tej sprawy.

 

Wznawiając obrady po przerwie Przewodnicząca Rady poinformowała, że w projekcie uchwały jest błąd dotyczący wyliczenia dodatku za wysługę lat - winna być kwota 910 zł a nie 1270zł. i wniosła o naniesienie poprawnej kwoty.

 

Poddała pod głosowanie  wniosek o ustalenie dodatku specjalnego w wysokości 25 % .

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych  przy 21 głosach za (jednomyślnie) wniosek powyższy przyjęła .

 

Wobec braku innych uwag Przewodnicząca Rady poddała po głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 16 głosach za i 5 głosach wstrzymujących się powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/3/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

b)      Projekt uchwały w sprawie ustalenia stałych Komisji Rady Miejskiej i ich liczbowego składu - Przewodnicząca obrad poddała pod dyskusję.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Zgłosił wniosek, aby skład Komisji Rewizyjnej zwiększyć do 9 członków. Uzasadnił to tym, że był członkiem Komisji Rewizyjnej w poprzedniej kadencji i wie ile pracy jest w tej Komisji. Jego zdaniem skład 7 radnych przy olbrzymim zakresie obowiązków i odpowiedzialności członków Komisji za przygotowywane materiały szczególnie w zakresie kontrolnym wskazują na to, żeby poszerzyć ten skład osobowy Komisji. Poza tym nawet względy realizacji kontroli chociażby w ostatnich kilku miesiącach wskazują na to, że niedyspozycja jednego radnego albo nieobecność w czasie kontroli powoduje niemożliwość pracy zespołu kontrolnego.

 

Przewodnicząca Rady

Odpowiadając, stwierdziła, że rozumie, iż Pan Radny wyraża akces pracy w Komisji Rewizyjnej z uwagi na jego wieloletnie doświadczenie - piąta kadencja w Radzie. Zapytała czy może liczyć na to, że Pan Radny będzie członkiem Komisji Rewizyjnej.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Odpowiedział, że cieszy się bardzo, że Pani Przewodnicząca pamiętała o tym, że jest to jego piąta kadencja, bo do tej pory nikt tego zadaje się nie zauważył. Niemniej jednak na dzień dzisiejszy nie wyraża zgody na pracę w Komisji Rewizyjnej.

 

Radny Zbigniew Hybik

Zapytał ilu było członków Komisji w poprzedniej kadencji.

 

Przewodnicząca Rady

Odpowiedziała, że 7 - także spokojnie można było powołać dwa zespoły kontrolne. Dodała, że jeżeli zajdzie taka potrzeba, to w trakcie kadencji można zmienić uchwałę i zwiększyć liczebność Komisji Rewizyjnej. Być może taka konieczność nie będzie zachodziła. Wzorujemy się na czterech poprzednich kadencjach wyjaśniła.

 

Poddała pod głosowanie wniosek w sprawie zwiększenia liczby członków Komisji Rewizyjnej do 9 osób.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 5 głosach za i 16 głosach przeciwnych wniosek odrzuciła.

 

Przewodnicząca Rady poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie ustalenia stałych Komisji Rady Miejskiej i ich liczbowego składu. 

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 16 głosach za i  5 głosach wstrzymujących się powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/4/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu .

 

 

c)      Przewodnicząca obrad poinformowała, że projekty  uchwał dotyczące ustalenia stawek podatkowych, aby miały zastosowanie od 1 stycznia 2007 r. powinny zostać uchwalone do dnia 15 grudnia 2006. Czas ten potrzebny jest dla opublikowania aktów prawa miejscowego. Dlatego te projekty uchwał zostały wprowadzone do porządku obrad dzisiejszej sesji. Z uwagi na to, że nie ma jeszcze powołanych stałych Komisji Rady, a radni nie mogli wysłuchać uzasadnienia konieczności ich podjęcia poprosiła Burmistrza Miasta i Gminy o ich omówienie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zaproponował omówienie wszystkich uchwał podatkowych łącznie natomiast głosowanie nad nimi odbyłoby się oddzielne. Zwyczajowo projekty uchwał, które radni otrzymali przed sesją podatkową zawierały informacje o maksymalnych stawkach wynikających z rozporządzenia Ministra Finansów oraz stawkach obowiązujących w roku poprzedzającym ten rok podatkowy, którego stawki dotyczą. W tych materiałach radni tej informacji nie mają z tej prostej przyczyny, że konstruując projekt budżetu na rok 2007 zdecydował się przyjąć takie wielkości dochodów, które były oparte na założeniu, że podatki nie będą podniesione. W związku z tym ma dobrą informację dla wszystkich podatników w Końskich, przede wszystkim dla przedsiębiorców, bo to oni dostarczają największą ilość dochodów własnych Gminy. Proponowane stawki podatków lokalnych są w wysokości obowiązującej na rok 2006. Z przyjemnością chciałby zakomunikować, że jest to pierwszy taki przypadek w Gminie Końskie, że z roku na rok nie ma żadnego ruchu podatkowego. Mimo, że rozporządzenie Ministra Finansów przewidywało pewien wzrost i mimo, że wysokość podatków w Gminie Końskie jest umiarkowana, bo nie przekracza 75 % stawki maksymalnej w żadnej kategorii. Na rok 2007 proponuje przyjęcie podatku w wysokości obowiązującej w roku 2006. Będzie to kontynuacja tego wymiaru bez żadnego wzrostu obciążeń. Stąd prośba o podjęcie tych uchwał, które powinny obowiązywać od 1 stycznia 2007 roku, ale bez skutków w postaci wzrostu. Z przymierzeniem tych wielkości, które obowiązywały w 2006 r.

 

Poddała pod głosowanie projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/5/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu .

 

d)      Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty miejscowej w Sielpi, terminów płatności oraz sposobu inkasa - Przewodnicząca obrad poddała pod dyskusję.

 

Wobec braku uwag poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/6/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu .

 

e)      Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru, określenia inkasentów oraz wynagradzania za pobór tej opłaty - Przewodnicząca Rady poddała pod dyskusję.

 

Wobec braku uwag poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/7/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)        Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku  od środków transportowych - Przewodnicząca Rady poddała pod dyskusję.

 

Wobec braku uwag poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/8/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu .

 

 

g)      Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości stawek podatku od posiadania psów, terminów płatności oraz sposobu jego poboru - Przewodnicząca Rady poddała pod dyskusję.

 

Głos w dyskusji zabrali:

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał, jakie były przychody z podatku od posiadania psów.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że za ten rok nie ma jeszcze danych, ale są to przychody maksymalnie rzędu kilkunastu tysięcy rocznie. Przypomniał, że występuje  wielość inkasentów tego podatku. Zwrócił uwagę, że statystyka odnosząca ilość psów do ilości mieszkańców i do wymiaru podatku może być myląca, dlatego, że obowiązkowi podatkowemu podlegają psy, które nie są wyłączone z obowiązku podatkowego. Mianowicie: wszystkie w mieście oraz w przypadku gospodarstw rolnych trzecie psy. Rolnik bez obowiązku podatkowego może posiadać dwa psy. Dochody są niskie, koszty pobory są ustalone na nie zmiennym poziomie. Nie dziwi się, że w tej chwili Sejm pracuje nad zmianą systemu podatkowego i likwidacją podatku od posiadania psów, ale ta zmiana jeszcze nie wejdzie od 1 stycznia 2007 r. a przymierzana jest, aby obowiązywała od roku 2008. Na razie podatek obowiązuje i mamy obowiązek uchwalić jego pobór.

 

Radny Piotr Słoka

Uważa, że należałoby stworzyć system rejestracji psów, aby rozmawiać na temat podatku. W tej chwili można powiedzieć, że jest 40 tys. mieszkańców Gminy i uważa, że 20 tys. psów w Gminie na pewno występuje. 25 zł za podatek od psa jego zdaniem jest duży, tylko co to za cel podnoszenie podatku w sytuacji, gdy nie ma sprawnego systemu jego poboru. Proponuje, aby służby Burmistrza popracowały nad systemem rejestracji psów, a później dopiero trzeba pracować nad systemem sprawnego poboru. Przeliczając te kwoty na ilość psów w Gminie są one nie małe. Środki te można by wykorzystać na budowę schroniska dla zwierząt w Gminie Końskie. Sołtysi zgłaszają duży problem „wałęsających się” psów w okolicznych lasach czy wsiach. Państwo wydaje olbrzymie pieniądze na szczepienia lisów, a nie może zrobić porządku z „wałęsającymi się” psami, które też roznoszą różne choroby.

 

Przewodnicząca Rady

Uważa, że ten problem będzie rozwiązany ustawowo. Jak wiadomo gospodarstwa rolne zwolnione są z podatku od posiadania 2 psów. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Uważa, że to bardzo ważny postulat tylko, że on może zostać wdrożony wtedy, kiedy będzie znany ostateczny kształt nowelizacji ustaw podatkowych o podatkach lokalnych. Dlatego, że jeżeli potwierdzą się prognozy o likwidacji podatku od posiadania psów, to wówczas system rejestracji, jaki zbudujemy za pieniądze publiczne do tego celu będzie nie potrzebny. Potrzebny byłby, do czego innego. Należałoby stworzyć system oparty na wzorach zachodnich nie tylko rejestracji psów, ale i sposobu zwalczania plagi bezdomności poprzez ograniczenie rozrodczości. W krajach zachodnich takim modelowym rozwiązaniem jest system w Holandii, gdzie odrębnego zezwolenia wymaga doprowadzenie w hodowli psa do stanu, w którym może on mieć potomstwo. Wszystkie zwierzęta rejestrowane przechodzą zabieg sterylizacji zanim mogą dać życie potomstwu. Utrzymuje się w ten sposób pewną kontrolę nad ilością psów.

 

Pani Mieczysława Kamoda – Sołtys wsi Stara Kuźnica

Zwróciła uwagę, że jest ustawa o ochronie zwierząt a nie można ukarać właścicieli, którzy wywożą psy do lasu i porzucają. Ma na swoim terenie trzy wsie i za jego kadencji Gmina zapłaciła 4,500 zł za psy, które zostały zabrane. Uważa, że radni mają kontakt z posłami i może trzeba by iść w tym kierunku, aby ustawa przewidywała znakowanie psa, który będzie przyporządkowany do danego właściciela. W przypadku porzucenia wtedy będzie można zidentyfikować właściciela i nie byłoby wyrzucania pieniędzy przez samorządy na utrzymanie psa w schronisku. Apeluje do radnych, aby znaleźć w tym temacie rozwiązanie praktyczne poprzez ustawę sejmową. Chodzi o to, aby ludzie odpowiadali za psy, które posiadają.

 

Wobec braku innych uwag Przewodnicząca poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/9/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej ogłosiła przerwę w obradach Rady do dnia 12 grudnia 2006r do godziny 12-ej. Poinformowała, że nie będą wysłane dodatkowe zaproszenia.

 

Głos zabrał Burmistrz Miasta i Gminy  - Pan Krzysztof Obratański

Poinformował, że Gmina Końskie jest Gminą mającą blisko 40 tys. mieszkańców. W poprzedniej kadencji Burmistrz Miasta i Gminy wspierany był przez dwóch zastępców - ten system chce utrzymać również teraz. Przedstawił Radzie Miejskiej dwóch zastępców, którzy będą go wspierać w pracy rozpoczynającej się kadencji.

Na pierwszego zastępcę Burmistrza Miasta i Gminy powołał Pana Jerzego Rąbalskiego - zastępcę Burmistrza w poprzedniej kadencji. Na drugiego zastępcę Burmistrza Miasta i Gminy Końskie powołał w dniu dzisiejszym Pana Dariusza Kowalczyka do tej pory pełniącego obowiązki dyrektora Biblioteki Publicznej Miasta i Gminy Końskie. Podział zadań przedstawi w najbliższym czasie. Są to osoby znane w samorządzie - zapewne zdają sobie sprawę, że ten podział opierał się będzie na posiadanych kompetencjach. Cieszy się, że będzie miał wsparcie osób, które udowodniły swoje kompetencje w dotychczasowej pracy, pracy niezwiązanej z pracą polityczną, lecz czysto publiczną, z tym konkretnym merytorycznym jej wymiarem. O ile Pan Burmistrz Rąbalski jest radnym znanym z bieżących prac w samorządzie, o tyle Pan Kowalczyk w samorządzie jest osobą nową, choć nie jest nową w instytucjach samorządowych. Pełnił już obowiązki dyrektora Miejsko – Gminnego Domu Kultury, od czterech lat jest dyrektorem Biblioteki Publicznej. W tym czasie biblioteka zyskała sobie rangę pierwszoplanowej instytucji kultury w województwie świętokrzyskim. Za zeszły rok dostał tytuł „Bibliotekarza roku”. Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Końskie zwyciężała we wszystkich możliwych rankingach bibliotek. Ponieważ będzie nadzorował instytucje kultury, pomoc społeczną oraz instytucje oświatowe wydaje się, że będzie miał dobra merytoryczną pomoc. Sam sobie już tego gratuluje a Radę prosi o ścisłą współpracę z nim oraz z jego zastępcami.

 

            Wznawiając obrady po przerwie Przewodnicząca Rady stwierdziła, że w drugiej części obrad  bierze udział 21 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni Radę zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał. Przystąpiła do realizacji porządku obrad przyjętego w dniu 6 grudnia 2006r., przypominając jednocześnie, że wznowienie obrad następuje od punktu 5 h.

 

h)      Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego działki nr 5189 o powierzchni  0, 7476  ha wraz z prawem własności budynków i budowli od Koneckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w likwidacji omówił Burmistrz Miasta i Gminy.

Poinformował, że projekt uchwały jest kontynuacją procesu likwidacji spółki, która jest zastępowana jako zarządca zasobu mieszkaniowego gminy - przez ZGM. W trakcie powoływania spółki została ona obdarzona pewnym majątkiem, który został wniesiony do spółki jako aport i od chwili powołania spółki wykazywany był ten majątek w dokumentacji finansowo-księgowej. Kontrola NIK przeprowadzona w ubiegłym roku wykazała, że zamiar wyrażony w akcie notarialnym i zapisany w rejestrze sądowym nie został fizycznie jakby dopełniony. Trzeba było zrobić dwie rzeczy: wstecz księgi finansowe KTBS dopasować do stanu rzeczywistego, do stanu, w którym wyrażona wola nie została skonsumowana albo tę wole wyrażoną i w akcie notarialnym i w KRS wypełnić, czyli wnieść aportem te działki. Wybrane zostało to drugie rozwiązanie. Likwidacja spółki tak naprawdę polega na pozbyciu się majątku, uregulowaniu wszystkich należności, wyzerowaniu konta i przekazaniu nadwyżki z tego, co pozostaje na rzecz wspólników. Jedynym wspólnikiem KTBS jest Gmina Końskie, w związku z tym ta działka musi być przedmiotem sprzedaży, ponieważ jest to działka położona w zespole pałacowo-parkowym i tak naprawdę byłoby rzeczą niedopuszczalną, żeby ona stała się przedmiotem sprzedaży otwartej. Przeprowadzono z likwidatorem KTBS negocjacje, które pozwolą na podpisanie porozumienia o sprzedaży przez KTBS tej działki na rzecz Gminy Końskie. Aby móc to zrobić potrzebna jest zgoda radnych po pierwsze a po drugie sam cel jest dodatkowo motywowany jednym bardzo istotnym czynnikiem. Mianowicie żeby zamknąć likwidację KTBS potrzebny jest zerowy wynik finansowy. KTBS ma sporo pieniędzy wirtualnych, bo to są zaległości czynszowe i ma trochę zadłużenia rzeczywistego, czyli jest winien pieniądze po pierwsze zakładom budżetowym, które dostarczają media dla mieszkańców, czyli ZWIK i ZEC. Po drugie są też niewielkie pieniądze, które KTBS jest winien lokatorom z tytułu wpłat dokonanych na rachunki na fundusz remontowy. W związku z tym ta transakcja pozwoli na uzyskanie dwóch rzeczy jednocześnie: po pierwsze przyspieszy proces likwidacji KTBS, w końcu chodzi oto, aby jedna firma zarządzała fizycznie zasobem mieszkaniowym gminy, po drugie rozliczenie się KTBS, zwłaszcza z zakładami budżetowymi gminy oraz z lokatorami. Stąd potrzeba podjęcia tej uchwały.

 

Radny Marcin Latański

Wniósł interpelację do tego projektu uchwały na piśmie, której treść odczytał:

 

„Nieruchomość, na której znajdują się budynki i budowle KTBS Sp. z o.o. ‘W Likwidacji’, a obecnie ZGM ujawniona jest w księdze wieczystej dotyczącej majątku byłych właścicieli rodziny Tarnowskich. W księdze tej znajduje się ostrzeżenie dotyczące toczącego się postępowania byłych właścicieli o uzgodnienie treści ksiąg wieczystych z rzeczywistym stanem prawnym. Wpis ostrzeżenia datuje się na rok 1996. Jak mi jest wiadomo w roku ubiegłym Sąd Okręgowy w Kielcach Wydział I Cywilny nakazał uzgodnić treści ksiąg wieczystych, w tym między innymi również działki objętej projektem uchwały poprzez wykreślenie z jej działu drugiego dotychczasowego właściciela Gminy Końskie, a wpisanie w to miejsce rodziny Tarnowskich. Sprawa nie jest zakończona z uwagi na nową linię orzeczniczą Trybunału Konstytucyjnego na podstawie którego sprawy postępowania sądowego przekazano ponownie do rozpatrzenia w trybie administracyjnym, w związku z powyższym Sąd Apelacyjny w Krakowie zawiesił toczące się postępowanie. Jak wiadomo przy ostrzeżeniu zamieszczonym w księgach wieczystych nie dopuszczalne jest podejmowanie jakichkolwiek czynności zmierzających do zmiany własności. Nadmienić należy, że KTBS Sp. z o.o. ‘W Likwidacji’ posiada osobowość prawną, a tym samym może skutecznie nabywać wszelkie prawa i zaciągać zobowiązania. Do jego likwidacji mają zastosowanie przepisy Kodeksu Spółek Handlowych, dlatego też trudno zgodzić się z uzasadnieniem uchwały, że w /w spółka sprzedaje swój majątek, w którym posiada siedzibę, skoro w świetle powyższego nie jest on jej majątkiem. Zaznaczyć należy, że Gmina Końskie weszła w posiadanie nieruchomości, na której znajdują się budynki i budowle KTBS Sp. z o.o. „W Likwidacji”, a obecnie ZGM na mocy decyzji komunalizacyjnych, które w przypadku pozytywnego rozpatrzenia sprawy na rzecz rodziny Tarnowskich zostaną uchylone jako nabycie pochodne. Analizując projekt uchwały wyrażam pogląd, iż dokonując zakupu mienia KTBS Sp. z o.o. „W Likwidacji” gmina poniesie znaczne straty. Uzasadniam to tym, iż Gmina dokonując wpisu o ustanowienie wieczystego użytkowania już poniosła z tego tytułu koszty, a podejmując uchwałę o nabyciu prawa użytkowania wieczystego za kwotę 310 500,00 ponownie płaci kwotę za w/w działkę plus koszty aktu notarialnego, zaś w przypadku przepisania ksiąg wieczystych na rodzinę Tarnowskich to znów gmina będzie zobowiązana do rozliczenia się z nimi za bezumowny okres korzystania z nieruchomości. Zatem zapis o wyposażeniu w majątek ZGM pozostaje w sprzeczności z wcześniejszymi wywodami z uwagi na fakt, że majątek, w który ma być wyposażony ZGM nie jest majątkiem gminy. Zachodzi, więc pytanie czy budżet gminy stać na wydatkowanie swoich środków.”

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W tym wystąpieniu poruszone jest wiele bardzo istotnych elementów i uważa, że warto o nie uzupełnić wiedzę, choć jednocześnie, że jest kilka bardzo istotnych błędów, które rzutują na ocenę całości. Po pierwsze to nie Trybunał Konstytucyjny orzekł o sposobie orzekania w sprawie roszczeń z tytułu zwrotu mienia objętego realizacją dekretową o reformie rolnej, tylko NSA na wniosek Rzecznika Praw Obywatelskich w poszerzonym w 7 osobowym składzie. Jest to wyrok o charakterze instrukcyjnym i tak też uznał to Sąd Okręgowy w Krakowie zawieszając postępowanie i przekazując do ponownego rozpatrzenia na drodze administracyjnej. Zwrócił uwagę, że ostrzeżenie o roszczeniu zostało wpisane w połowie lat 90 przez rodzinę Tarnowskich. Nie zapobiegło to temu, że Zarząd poprzedniej kadencji po pierwsze w  projekcie  uchwały przekazanej i podjętej przez Radę Miejską poprzedniej kadencji wyposażył KTBS w tą działkę. Ta uchwała nie została uchylona. Jest zgodna z prawem.  Po drugie dla tej działki sporządzono akt notarialny, który konsumuje zarówno tę uchwałę jak i wcześniejszy zapis podany do KRS przy rejestracji spółki KTBS. Pan Sędzia Salagierski jest notariuszem niezwykle skrupulatnym, jego doświadczenie w tym zakresie nie budzi chyba wątpliwości, jeżeli do aktu  przystąpił  i go sporządził  tzn., że nie miał wątpliwości, że  może być ona przedmiotem obrotu prawnego między spółką, która jest w 100% własnością Gminy a Gminą. Działo się to już pod rządami tego zapisu. Po trzecie ma również opinię na ten temat radcy prawnego obsługującego Urząd Miasta i Gminy, który twierdzi, że ta uchwała jest w treści meritum zgodna z prawem. Czy Gmina poniesie straty w wyniku tej uchwały, albo czy coś zyska? Trzeba pamiętać, że pojęcie Gminy jest pojęciem bardzo obszernym, chodzi o Gminę nie tylko jako Urząd - element administracji, ale pewnego rodzaju wspólnotę mieszkańców, która realizuje swoje zadania poprzez zarówno Urząd Gminy i administrację gminną, jak i zakłady budżetowe, jednostki budżetowe czy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, które te zadania Gminy realizują. KTBS  nie jest spółką prawa handlowego działającą w oparciu tylko i wyłącznie na podstawie Kodeksu Handlowego. Została przez Radę poprzedniej kadencji powołana dla realizacji polityki mieszkaniowej Gminy. Jej sytuacja finansowa nie wynika ze złego zarządzania albo z nadmiernego ryzyka działania w otwartej gospodarce rynkowej, tylko wynika z faktu, że wykonywała swoje zadania, więc administrowała mieszkaniowymi zasobami gminy biorąc na siebie ryzyko wynikające z faktu, że część lokatorów gminnych przecież nie płaci czynszu. Jeżeli dzisiaj zobowiązania lokatorów gminnych wobec KTBS przekraczają kwotę 600 000,00 zł to nie dlatego, że KTBS prowadził działalność w sposób niegospodarny tylko, dlatego, że taka kwota wynikła z braku płatności ze strony lokatorów a to z kolei za każdym razem trzeba by rozpatrywać indywidualnie, bo za każdym brakiem płatności, za każdą zaległością kryją się przypuszcza inne przyczyny ludzkie, rodzinne. Każda sprawa to jest odrębny wątek do wyjaśnienia. KTBS ma również zobowiązania, one też nie są zawieszone w powietrzu. Są wobec określonych wskazanych imiennie podmiotów. Po pierwsze, jeżeli mówimy o podmiotach prawnych, to są to zakłady budżetowe miasta i gminy. To jest Zakład Energetyki Cieplnej, który dostarczył ciepło do lokali administrowanych przez KTBS, ale lokali gminnych. ZEC zainwestował, aby ciepło dostarczyć i wystawił rachunki i po prostu należy mu się za to zapłata. ZWiK dostarczył wodę, odebrał ścieki i poniósł z tego tytułu koszty i oczekuje, że KTBS zarządzający w imieniu lokatorów zasobami mieszkaniowymi za to zapłaci. Znaczna część lokatorów płaci czynsz, w ramach czynszu płaci składki na fundusz remontowy, tymczasem ci, którzy nie płacą spowodowali obciążenia z tego tytułu. Inaczej mówiąc powstały zaległości i zatory. Nie ma innego sposobu na to, aby dzisiaj zbilansować KTBS umożliwiając jego likwidację, jak poprzez dokonanie operacji, o której mówi. Uchwała ta jest zgodna z prawem, ekonomicznie uzasadniona i dzieje się w obrębie jednostek gminnych. Nie wychodzi się tu poza Gminę - trzeba o tym pamiętać. Mówienie w tym kontekście o ponoszonych przez Gminę stratach wydaje mu się całkowicie chybione. Uważa, że od strat staramy się uchronić. Od strat, które obejmowały i nasze zakłady budżetowe, bo jakim czołem on czy radni mieli by pójść do pracowników Zakładu Energetyki Cieplnej i powiedzieć, że pensji grudniowej nie dostaną, ponieważ KTBS zalega z płatnościami, a była okazja to uregulować, ale nie skorzystano z tej okazji. Jak postąpiono by wobec pracowników ZWiK, którzy  znaleźliby się dokładnie w takiej samej sytuacji. Byłoby to nierzetelne i nieuczciwe. Akurat Pan radny pracuje w zakładzie, który ma mniejsze wierzytelności u KTBS, w związku z tym może ta swoboda oferowania potencjalnymi stratami. Przypuszcza, że gdyby p. radny był pracownikiem ZEC, który ma znacznie większe oczekiwania na podstawie wystawianych faktur, to byłby ostrożniejszy w formułowaniu tego rodzaju opinii i wniosków. Podtrzymuje swój wniosek o podjęcie tej uchwały i umożliwienie szybkiej likwidacji KTBS bez szkody tak naprawdę nikogo. Zaległości czynszowe w drodze cesji po wyzerowaniu konta przejdą na Gminę. Dalej będzie się te zaległości czynszowe ściągać. Rzecz tylko w tym, że nie będzie się w stanie fizycznie ściągnąć 600 000,00 zł z lokatorów, których zaległości powstawały latami. Nie można zakończyć likwidacji w inny sposób a majątek zlikwidowanej spółki i tak musi być spieniężony. Sprawa jest według niego w miarę oczywista. Mamy tą jedną uchwałą możliwość załatwienia naraz kilku spraw i rozwiązania kilku naraz problemów. Trzeba po prostu odrobinę odwagi, by podnieść rękę za.

 

Radny Leszek Stanek

Zapytał z czego wynika kwota podana w tym projekcie uchwały.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Ta kwota wynika z zapisu księgowego, który stał się przedmiotem aktu notarialnego zawartego między Gminą a KTBS. Ponieważ od zawarcia aktu notarialnego nie minął rok w związku z tym ta kwota może być brana pod uwagę jako przedmiot określający wartość między dwiema stronami. Oczywiście, jeżeli będzie taka wola Rady żeby uzupełnić przed zawarciem transakcji rzecz całą o wycenę przez biegłego, to zostanie to zrobione. Rzecz tylko w tym, że od czasu, kiedy wartość księgowa powstała jako zapis i była przedmiotem oceny i użyta została w akcie notarialnym zrobił się ruch na rynku nieruchomości. Prawdopodobnie, nie ma, co ukrywać, że wartość oszacowania przez biegłego okaże się znacznie większa. Gminie wolno kupić to, co ma większą wartość niż za nią zapłaci, gdyby było odwrotnie to byłby problem. W tym przypadku Gmina robi dobry interes. Ma wrażenie, że KTBS również robi dobry interes, ponieważ ze względu na zastrzeżenie poza Gminą, tak naprawdę nie jest w stanie zagwarantować skuteczności zawarcia aktu notarialnego. W związku z tym wszystko na to wskazuje i taka też jest opinia radcy prawnego, że wszystkie strony robią tutaj dobry interes. A najważniejszy jest interes Gminy.

 

Wobec braku innych uwag Przewodnicząca poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 16  głosach za i 5 głosach wstrzymujących  się powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/10/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)        Projekt uchwały w sprawie ustalenia składu osobowego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich radni otrzymali - stwierdziła Przewodnicząca 

 

Poinformowała, że w przekazanym radnym projekcie uchwały nastąpiła zmiana w składzie osobowym a mianowicie: radną  Ewę Swat zastąpił radny Krzysztof Serafin.

Zawiązały się cztery kluby radnych i tak:

Klub Radnych Samorządni Ziemi Koneckiej liczący 7 radnych pod przewodnictwem radnego Andrzeja Kosierkiewicza,

Klub Radnych Prawo i Sprawiedliwość liczący 6 radnych pod przewodnictwem radnego Tomasza Milcarza

Klub Radnych Lewica i Demokraci liczący 5 radnych pod przewodnictwem radnej Reginy Maciejczyk

Klub Radnych Platformy Obywatelskiej liczący 3 radnych pod przewodnictwem radnego Mariusza Czarneckiego. Dodała, że zgodnie z przepisami ustawy o samorządzie gminnym do Komisji Rewizyjnej zostali zgłoszeni wszyscy przedstawiciele klubów radnych.

Przewodnicząca odczytała proponowany skład Komisji Rewizyjnej i poddała go pod dyskusję.

 

Wobec braku  uwag poddała powyższy projekt uchwały pod głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21  głosach za powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/11/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

j)        Projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich radni otrzymali - stwierdziła Przewodnicząca. Poinformowała, że zgodnie z Regulaminem Przewodniczącego Komisji wybiera Rada w głosowaniu jawnym spośród członków Komisji Rewizyjnej.

 

Zwróciła się do Rady o zgłaszanie kandydatów na przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

Radny Piotr Słoka

Zgłosił kandydaturę radnego Zbigniew Kucharskiego.

 

Radny Zbigniew Kucharski wyraził zgodę na kandydowanie.

 

Wobec braku zgłoszeń innych kandydatów Przewodnicząca poddała pod głosowanie kandydaturę radnego Zbigniewa Kucharskiego.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się wybrała na Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej radnego Zbigniewa Kucharskiego.

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej przedstawiła projekt uchwały w sprawie  wyboru Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej i poddała go po głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21  głosach za  powzięła

UCHWAŁĘ NR II/12/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)      Projekt uchwały w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Końskich radni otrzymali - stwierdziła Przewodnicząca. Poinformowała, że w stosunku do otrzymanego projektu uchwały nastąpiła zmiana w składzie osobowym Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki a mianowicie radnego Krzysztofa Serafina zastąpiła radna Ewa Swat.

 

Wobec braku uwag poddała ten projekt uchwały pod głosowanie

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/13/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

l)        Przewodnicząca Rady poinformowała, że zgodnie z § 73 ust. 1 Regulaminu Rady  wyboru Przewodniczących stałych Komisji dokonuje Rada w głosowaniu jawnym spośród członków Komisji. Projekt uchwały w tej sprawie Radni otrzymali stwierdziła.

 

Wniosła o zgłaszanie kandydatów na Przewodniczących Komisji, a mianowicie:

 

Komisji Rozwoju Gospodarczego Budżetu i Finansów  zostali zgłoszeni:

 

1.      Radny  Marian Gąszcz zgłosił kandydaturę radnego Zbigniewa Hybika

 

Radny Zbigniew Hybik wyraził zgodę na kandydowanie.

 

 Wobec braku zgłoszeń innych kandydatów Przewodnicząca poddała pod głosowanie kandydaturę radnego Zbigniewa Hybika.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się wybrała na Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego Budżetu i Finansów  radnego Zbigniewa Hybika.

 

Komisji Prawa i Praworządności zostali zgłoszeni:

 

2.      Radny  Andrzej Kosierkiewicz  zgłosił kandydaturę radnego Tomasza Milcarza

 

Radny Tomasz Milcarz  wyraził zgodę na kandydowanie.

 

 Wobec braku zgłoszeń innych kandydatów Przewodnicząca poddała pod głosowanie kandydaturę radnego Tomasza Milcarza. 

 

( radny Lucjan Górecki wyszedł z obrad sesji )

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych przy 19 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się wybrała na Przewodniczącego Komisji Prawa i Praworządności  radnego Tomasza Milcarza.

 

Komisji Oświaty, Kultury Sportu i Turystyki zostali zgłoszeni:

 

3.      Radny Zbigniew Hybik  zgłosił kandydaturę radnego Stanisława Kosmę

 

 

Radny Stanisław Kosma  wyraził zgodę na kandydowanie.

 

 Wobec braku zgłoszeń innych kandydatów Przewodnicząca poddała pod głosowanie kandydaturę radnego Stanisława Kosmę .

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych przy 20 głosach za wybrała na Przewodniczącego Komisji Oświaty, Kultury Sportu i Turystyki   radnego Stanisława Kosmę.

 

Komisji Ochrony Zdrowia Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska  zostali zgłoszeni:

 

4.      Radny Ernest Kruk zgłosił kandydaturę radnego Mariusza Czarneckiego

 

Radny Mariusz Czarnecki  wyraził zgodę na kandydowanie.

 

 Wobec braku zgłoszeń innych kandydatów Przewodnicząca poddała pod głosowanie kandydaturę radnego Mariusza Czarneckiego. 

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych przy 19 głosach za i 1 wstrzymującym się wybrała na Przewodniczącego Komisji Ochrony Zdrowia Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska radnego Mariusza Czarneckiego .

 

Przewodnicząca Rady przedstawiła projekt uchwały w sprawie wyboru Przewodniczących stałych Komisji Rady Miejskiej w Końskich i poddała  pod głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych przy 20 głosach za powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/14/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

m)    Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXI/306/2006 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 stycznia 2006 r. w sprawie zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Miejskiej w Końskich radni otrzymali - stwierdziła Przewodnicząca i poddała go pod dyskusję.

 

Wobec braku uwag poddała projekt tej uchwały pod głosowanie.

 

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych przy 20 głosach za powzięła

 

UCHWAŁĘ NR II/15/06

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt. 6.

 

Przewodnicząca Rady poinformowała, że zgodnie ze znowelizowanymi przepisami ustawy ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw nie złożenie oświadczenia majątkowego w terminie 30 dni od dnia złożenia ślubowania powoduje utratę mandatu radnego. Zwróciła się do radnych aby do dnia 26 grudnia 2006 r. radni złożyli stosowane oświadczenia do Biura Rady.

 

Ad.pkt. 7.

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodnicząca Rady Miejskiej podziękowała wszystkim za uczestnictwo i zakończyła obrady II sesji Rady Miejskiej w Końskich w kadencji 2006-2010.

 

 

Protokołowali                                               Przewodnicząca Rady Miejskiej

 

Jadwiga Świeboda                                                Barbara Zielińska

Kierownik Biura Rady

 

Rafał Kuba

Podinspektor Biura Rady

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2007/02/08 12:40:34
Redaktor: Administrator