Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

PROTOKÓŁ NR IV/2011

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 2 marca 2011 r.

w siedzibie

Urzędu Miasta i Gminy w Końskich

 

 

     W IV sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 21 radnych na ogólną liczbę 21. W sesji wzięło udział … osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło … osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1100 do godziny 1545.

 

 

Ad. 1

 

     IV sesję Rady Miejskiej w kadencji 2010 – 2014 otworzył radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 20 – 1 radny zrzekł się mandatu, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji tj. z 13 oraz 29 grudnia 2010 r. przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

Ad. 3

                  

Przewodniczący obrad stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

Przypomniał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że wpłynął wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Końskie o zdjęcie z porządku obrad sesji 2 projektów uchwał w sprawach:

1)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Marszałka Piłsudskiego, Iwo Odrowąża, Spółdzielczej i Targowej,

2)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sielpia.

W przypadku przyjęcia wniosku podpunkty w pkt. 8 porządku obrad zmienią tym samym kolejność - wyjaśnił.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza Miasta i Gminy.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20  głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Wobec braku uwag i innych wniosków Przewodniczący obrad poddał projekt porządku obrad wraz z przyjętym wnioskiem pod głosowanie.

 

          Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych, przy 20 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

P o r z ą d e k  o b r a d

 

1.      Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.      Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.      Przyjęcie porządku obrad.

4.      Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu Rady Miejskiej w Końskich oraz złożenie ślubowania przez radnego.

5.      Podjęcie uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Końskich.

6.      Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

7.      Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

8.      Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a)      zmieniająca uchwałę Rady Miejskiej w Końskich w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Końskie na lata 2011-2016,

b)      zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2011 r.,

c)      powołania doraźnej Komisji do spraw opracowania projektu zmiany Statutu Gminy Końskie,

d)     powołania Komisji Inwentaryzacyjnej ds. komunalizacji mienia,

e)      wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie miasta i gminy Końskie środków stanowiących fundusz sołecki,

f)       ustalenia sieci prowadzonych przez gminę Końskie publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego,

g)      ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę Końskie,

h)      zasad, trybu przyznawania i pozbawiania oraz rodzajów i wysokości stypendiów sportowych dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe,

i)        zasad, trybu przyznawania oraz rodzajów i wysokości nagród i wyróżnień dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe oraz osiągnięcia w działalności sportowej,

j)        nadania nazwy ulicy we wsi Modliszewice, gmina Końskie,

k)      zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Końskie,

l)        uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Południowej, Jana Ponurego Piwnika, Robotniczej, Mjr Hubala, 16 Stycznia i Zamkowej,

m)    uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Jana Piwnika „Ponurego”, Robotniczej, Sienkiewicza, Majora Hubala, Leśnej, Południowej, Wiśniowej i Żużlowej,

n)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Wjazdowej, Warszawskiej, Wojska Polskiego, Lipowej, 1 Maja, Mieszka 1, Iwo Odrowąża i Spółdzielczej,

o)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie pomiędzy ul. Krakowską, Mjr Hubala, Polną i Kielecką,

p)      przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Gatniki,

q)      przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej w Końskich oraz Komisji na 2011 r.,

r)       zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Końskie do Lokalnej Grupy Działania,

s)       określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej,

t)       wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w Końskich przy ul. Sportowej,

u)      zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Końskie,

v)      zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków,

w)    rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie kadencji 2006-2010 oraz Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich.

9.      Informacje i komunikaty.

10.  Zakończenie obrad.

 

 

Ad.pkt. 4

 

Projekt uchwały w sprawie uzupełnienia składu Rady Miejskiej w Końskich radni otrzymali. Projekt tej uchwały został pozytywnie zaopiniowany przez Komisje Rady – poinformował Przewodniczący obrad.

Przypomniał, że radny Lis Bonifacy zrzekł się mandatu a kandydat z listy wyborczej, który otrzymał kolejno największą liczbę głosów w wyborach samorządowych odbytych w dniu 21 listopada 2010 r. p. Kuleta Kazimierz złożył w ustawowym terminie pisemną rezygnację z pierwszeństwa w objęciu mandatu na rzecz kolejnego kandydata z tej samej listy KWW Samorząd 2010.

Kandydat na radnego p. Doniec Ryszard Witold złożył pisemne oświadczenie o wyrażeniu zgody na objęcie mandatu radnego - wyjaśnił Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/24/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że kolejnym elementem pkt 4 porządku obrad sesji jest złożenie ślubowania przez radnego, który uzyskał mandat do Rady Miejskiej. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu.

Zgodnie z art. 23a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ślubowanie odbywa się w ten sposób, że po odczytaniu roty ślubowania wywołany radny powstaje i wypowiada słowo: „ślubuję”. Ślubowanie może być złożone z dodaniem zdania: „Tak mi dopomóż Bóg”.

 

Po odczytaniu roty ślubowania radny Doniec Ryszard Witold wypowiedział słowo „ślubuję”.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że p. Doniec Ryszard Witold złożył ślubowanie i tym samym objął obowiązki radnego Rady Miejskiej.

Pogratulował nowo wybranemu radnemu objęcia mandatu i życzył mu sukcesów w pracy samorządowej.

Jednocześnie poinformował radnego Ryszarda Dońca o obowiązku złożenia oświadczenia majątkowego w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach w ciągu 30 dni od dnia ślubowania według stanu na dzień składania oświadczenia majątkowego.

Do pierwszego oświadczenia majątkowego radny jest obowiązany dołączyć informację o sposobie i terminie zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia Gminy Końskie, w której uzyskał mandat. Niedotrzymanie terminu złożenia oświadczenia majątkowego  będzie w pierwszej kolejności powodowało zgodnie z art. 24k ustawy o samorządzie gminnym utratę diety radnego za okres spóźnienia.
W przypadku przekroczenia ustawowego terminu Przewodniczący Rady będzie wzywał osobę, która nie złożyła oświadczenia do złożenia takiego oświadczenia w ciągu 14 dni licząc od dnia skutecznego doręczenia wezwania. Niezłożenie przez radnego oświadczenia we wskazanym terminie 14-dniowym będzie skutkowało wygaśnięciem mandatu radnego w trybie art. 190 ustawy z dnia 16 lipca 1998 r. Ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików województw.

 

 

Ad.pkt. 5

 

W związku ze złożonym ślubowaniem przez radnego Dońca Ryszarda Witolda, Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował nowemu radnemu członkostwo w Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miejskiej w Końskich.
W Komisjach tych pracował p. Lis Bonifacy, który złożył mandat.

 

Radny Doniec Ryszard wyraził zgodę na pracę w ww. komisjach.

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia składów osobowych stałych Komisji Rady Miejskiej w Końskich Państwo radni otrzymali i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania – stwierdził Przewodniczący Rady Miejskiej.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/25/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.    

 

 

Ad.pkt. 6

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

 

Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał ile ogłoszono w 2011 r. przetargów pod inwestycje.

Podczas ostatniej sesji odczytywane było pismo K.Z.O. w sprawie umorzenia „podatku śmieciowego”. Zapytał jaką decyzję w tej sprawie podjął Burmistrz. 

W okresie międzysesyjnym złożył interpelację dotyczącą przejęcia przez Gminę obowiązku usuwania błota, śniegu z chodników. Otrzymał na nią odpowiedź, że w tej sprawie powinno się odbyć referendum. Zaapelował do sołtysów, aby podczas zbliżających się wyborów sołeckich przeprowadzić wśród mieszkańców sondaż w zakresie tego czy są zainteresowani tym, aby Gmina przejęła obowiązki usuwania śniegu z chodników. Na jesieni odbędą się wybory parlamentarne i przy ich okazji można by było zorganizować referendum.

Składał interpelację w sprawie pomnika w Nieświniu i otrzymał negatywną odpowiedź. Zwracając się do Skarbnika stwierdził, że będzie chciał przekazać darowiznę na Gminę z przeznaczeniem na pomoc księdzu w Nieświniu na przygotowanie projektu pod pomnik. Sfinansowanie tego pomnika mogłoby się odbyć w ramach inicjatywy lokalnej lub w inny sposób. Zapytał czy jest możliwe, aby przekazał kwotę 1200 zł jako darowiznę Gminie oraz Burmistrz wyrazi zgodę na to, by pracownik merytoryczny mógł uruchomić przygotowanie tego projektu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Sprawa pomnika w Nieświniu. W chwili kiedy była przygotowywana odpowiedź dla radnego na interpelację, nie było jeszcze pełnej wiedzy co do sposobu finansowania tej inwestycji. Podjął rozmowy z Burmistrzem Stąporkowa, ponieważ Nieświń znajduje się w Gminie Końskie a osoby, które pomnik upamiętnia pochodzą z Gminy Stąporków. Burmistrz Stąporkowa zobowiązał się do dołożenia się do tej inwestycji. W tej chwili czeka na informację ze Stąporkowa na jaki dokładnie udział finansowy będzie można liczyć.

Od początku roku odbyło się 6 przetargów związanych z techniczną obsługą, jak również wynikających z dostaw biurowych oraz oszacowania hałasu. Przetargi dotyczyły zakupu komputerów, drukarek, aktualizacji termodernizacji SP Nr 2, dostawy artykułów biurowych, wykonania świadectwa energetycznego dla hali sportowej przy Gimnazjum Nr 1, opracowania i oszacowania hałasu – ul. Gliniana, Gruntowa, Odludna, Graniczna, Nadstawna, Piaskowa, Żwirowa. Są to przetargi już rozstrzygnięte o różnych wartościach. Zakup komputerów – 20 012 zł, zakup drukarek 2 800 zł, aktualizacja dokumentacji – termomodernizacja SP Nr 2 – 4 300 zł, dostawa artykułów biurowych – 69 000 zł, wykonanie świadectwa energetycznego hali – 1 845 z, opracowanie i oszacowanie hałasu – 5 200 zł, inspektor – hala Modliszewice 6 350 zł, wyłapywanie bezdomnych zwierząt – cena jednostkowa od 7,56 zł do 461 zł. Przetargi ogłoszone a nierozstrzygnięte: modernizacja systemu ciepłowniczego w Końskich – planowany termin otwarcia ofert – 10 marca, budowa stadionu lekkoatletycznego – planowany termin otwarcia – 1 marzec.       

 

Radna Barbara Zielińska

Zapytała jaki będzie koszt utrzymania psa w schronisku w Opocznie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Kwota jak na razie nie była uzgadniana. Schronisko w Opocznie jest obecnie przepełnione i dlatego oni nie chcą, aby Gmina Końskie dostarczała im swoje zwierzęta. Biorąc jednak pod uwagę zasadę dobrego sąsiedztwa przyjęli propozycję Gminy Końskie i odnieśli się do niej w sposób życzliwy oraz poprosili o 30-dniowy czas na znalezienie rozwiązania, które zadowoli obydwie gminy. Gmina Końskie mogłaby partycypować w kosztach rozbudowy tego schroniska. Gmina w tej chwili rozważa tą możliwość.

 

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz

Wydział znajduje się w zwłoce w rozpatrzeniu wniosku K.Z.O. Wynika to z tego, ze 2 osoby, które zajmują się tego typu sprawami znajdują się na zwolnieniu. Jego zdaniem wskazywany wniosek nie może być uwzględniony.

 

Radna Barbara Zielińska

Poruszyła sprawę komunalizacji zbiornika na Sielpi. Zapytała o przedmiot zamówienia oraz o to jakie będą koszty.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Na wykonanie tego zlecenia ogłoszony został przetarg. Została wybrana najniższa oferta za kwotę bodajże 30 tys. zł. 

 

Naczelnik Wydziału RGG – Marek Wojciechowski

Zlecenie dotyczy wydzielenia koryta z linii brzegowej. To co stanowi wodę płynącą jest przynależne Skarbowi Państwa a to co stanowi wodę płynącą Gmina ma nadzieję przejąć.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał gdzie będzie zlokalizowane lodowisko i w jakiej kwocie będzie się mieściła inwestycja.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Sportu lodowisko może być umieszczone w okolicach obiektów sportowych. Może znajdować się na Orliku lub na nowo wybudowanym stadionie lekkoatletycznym. Wartość takiej inwestycji waha się w granicach 500-600 tys. zł. Przy dofinansowaniu 50% będzie można liczyć na 300 tys. zł ze źródeł zewnętrznych.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał czy lodowisko będzie zadaszone.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zależało to będzie od projektu. Jeżeli lodowisko byłoby zadaszone to wiadomo, że mogłoby służyć dłużej. W związku z tym, że ma się to znajdować na obiekcie Orlika, to może funkcjonować od temperatury +5 stopni C w dół w okresie od późnej jesieni do wczesnej wiosny.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedstawioną  informację do wiadomości.

 

Ad. pkt. 5

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Jan Wiaderny

1.      Poinformował, że nieznani sprawcy uszkodzili skrzynki gazowe zamontowane na ścianach szczytowych bloku 17-19 przy ul. Hubala i bloku 13a przy ul. Polnej.  

Odp. Burmistrza MiG

Z informacji uzyskanej od Komendanta Policji wynika, że do Komendy nie wpłynęły informacje nt. uszkodzeń skrzynek gazowych. Zwrócił się o zgłaszanie aktów wandalizmu stosownym organom.

 

2.      Łącznik drogowy od ul. Polnej do ulic położonych równolegle do ul. Polnej w południowej części miasta niedawno wybudowany z kostki brukowej w czterech miejscach  na szerokości 3-4 m. zaczyna się psuć. Jeżeli okres gwarancyjny na ten łącznik nie minął, to warto by było złożyć reklamację.  

Odp. Burmistrza MiG

Jeśli okaże się, że łącznik jest jeszcze na gwarancji, to wystąpi do wykonawcy o usunięcie usterki. Jeżeli natomiast okaże się, że okres gwarancyjny minął, to samu trzeba będzie usunąć zaistniałe uszkodzenia. 

 

3.      Na schodach usytuowanych w ciągu pieszym na ul. Hubala naprzeciwko Szkoły Muzycznej zniszczeniu uległy dwa stopnie. Wskazywany ciąg pieszy jest bardzo ruchliwy. Zwrócił się o szybką interwencję w tej sprawie ze względów bezpieczeństwa.

Odp. Burmistrza MiG

Przyjął zgłoszenie. Sprawa zostanie przeanalizowana i podjęte zostaną stosowne działania.

  

4.      Poinformował, że przy kiosku przy ul. 16 Stycznia przestała działać  lampa drogowa. W polu oświetlenia lampy znajduje się przystanek autobusowy, bankomat i przejście dla pieszych. Poprosił o podjęcie stosownych działań w tej sprawie.

Odp. Burmistrza MiG

Przyjął zgłoszenie w tej sprawie. Zwrócił się o zgłaszanie tego typu usterek w przyszłości na bieżąco do UMiG.

Radna Barbara Zielińska

1.      W związku z tym, że termin składania wniosków na „Orliki” upływa 31 marca br., zapytała czy Gmina Końskie złoży taki wniosek.

Odp. Burmistrza MiG

By można było złożyć wspomniany wniosek do 31 marca br., powinna być już przygotowana wstępna koncepcja – dokumentacja. Takich zapisów w projekcie budżetu nie było i w związku z tym taka inwestycja nie została uwzględniona. W związku z obecną sytuacją Gminy nie przewiduje, aby taka inwestycja w najbliższym czasie się pojawiła.

 

 

Radny Lucjan Górecki

1.      Zapytał jak wygląda sprawa przydomowych oczyszczalni ścieków we wsi Wąsosz.

Odp. Prezesa PWiK – Tomasza Szatkowskiego

Przetarg na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków będzie ogłoszony w przyszłym tygodniu. Chodzi tu o 46 przydomowych oczyszczalni z wstępnie wnioskowanych 460. Jest możliwość ponownego skorzystania z naboru, który będzie ogłoszony w maju i związku z tym następni chętni mogą się zgłaszać. Właścicielem przydomowej oczyszczalni jest PWiK natomiast roczne koszty obsługi oczyszczalni będą wynosiły 300-500 zł. Zwrócił się o rozpowszechnianie tej informacji i zgłaszanie się wszystkich zainteresowanych do PWiK.

Przewodniczący Rady Miejskiej zwrócił się do Prezesa PWiK o przesłanie udzielonej informacji w formie pisemnej do wszystkich sołtysów.    

 

2.      Poinformował, że Wąsosz posiada sprzęt komputerowy, który chce przeznaczyć na uruchomienie kawiarenki internetowej z przeznaczeniem dla dzieci i młodzieży szkolnej.

Odp. Burmistrza MiG

Wesprze organizacyjnie sprawę podłączenia do Internetu. Koszt uruchomienia przyłącza leży po stronie Wspólnoty, ale nie będą to duże koszty. 

 

3.      Zapytał jak wygląda sprawa budowy drogi pomiędzy Wąsoszem Przymiarki a Wąsoszem Nowiny.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

 

Radny Piotr Słoka

1.      Zwrócił się o wyrównanie nawierzchni żużlowych na drogach wiejskich.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

2.      Zwrócił się o udzielenie informacji dotyczących kanalizacji we wsi Nałęczów w zakresie tego kiedy będzie ona wykonana. Jaki jest obecnie stan przygotowań do tej inwestycji oraz z jakich środków finansowych będzie ona wykonana.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

3.      Zwrócił się, aby władze Gminy wspólnie z władzami Powiatu rozwiązały problem odwodnienia gruntu we wsi Nałęczów.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

4.      W imieniu sołtysa wsi Górny Młyn złożył interpelację w sprawie naprawy mostku na drodze gminnej. Mostek został uszkodzony a dreny biegnące pod nim są zamulone, co powoduje podtopienia terenu wokół nowego boiska gminnego.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

5.      W związku z narastającym problemem wałęsających się bezdomnych psów oraz coraz większymi kosztami ponoszonymi przez Gminę na odstawianie bezdomnych psów do schronisk, zwrócił się do Burmistrza  o podjecie działań (dyskusji) razem z radnymi, służbą weterynaryjną, kołami łowieckimi, Nadleśnictwem oraz organizacjami obrony zwierząt w celu wypracowania sposobu przeciwdziałania narastającej bezdomności psów oraz podniesienia skuteczności poboru podatku od psów.   

Odp. Burmistrza MiG

Jest za propozycją obniżenia podatku od psów do kwoty 5 zł.

 

Radny Mariusz Czarnecki

1.      Zapytał kiedy zostanie ogłoszony przetarg na budowę ul. Zielonej wraz z kanalizacją, oświetleniem oraz kiedy nastąpi wykonanie inwestycji.

Odp. Burmistrza MiG

Zadanie jest w trakcie realizacji. Udzieli informacji na piśmie.

 

2.      Zapytał czy obowiązujący system odbioru odpadów komunalnych może uwzględnić odbiór odpadów biodegradowalnych.

Odp. Burmistrza MiG

Sprawa w najbliższym czasie będzie analizowana.

 

3.      Zapytał ile wynosi ostateczny koszt remontu hali sportowej przy ul. Stoińskiego oraz kiedy zostanie ona udostępniona do użytku publicznego. Zwrócił się o poprawienie niedociągnięć remontowych.

Odp. Burmistrza MiG

Na obecną chwilę wartość tej inwestycji opiewa na kwotę ponad 2,7 mln zł. W trakcie dokonywania remontu hali pojawiło się aż 5 firm realizujących różne zadania inwestycyjne. Nieuwzględniony w kosztach oraz niewykonany jest jeszcze remont dachu. Wymienione na hali będą drzwi na tzw. „antybaniczne”. Zakupiono i zamontowano wyposażenie sportowe. Lada chwila pojawią się wykonawcy tablic świetlnych. Warunkiem niezbędnym do odebrania hali jest odbiór parkingów. Sama hala jest już gotowa i tak naprawdę nie wymaga odbioru tylko przeglądów okresowych - jeżeli chodzi o Sanepid i Straż Pożarną. W przypadku sprzyjających warunków pogodowych parking powinien być gotowy z końcem marca. Nie zostały jeszcze zamontowane lampy oświetleniowe. Uważa, że do końca marca inwestycja powinna się zakończyć.      

 

4.      Zapytał w jaki sposób można zaradzić podtapianym piwnicom blokowym w mieście.

Odp. Dyrektora ZGM – Anieli Naoreckiej

Przyczyny zalewania piwnic w budynkach mieszkalnych mogą być dwie. Pierwszą jest zalewanie z kanalizacji sanitarnej, gdzie większość przypadków wynika z niefrasobliwości mieszkańców, ponieważ do kanalizacji ściekowej wrzucane są różne odpady stałe, które blokują przepływ ścieków komunalnych. Natomiast w przypadku, gdy są to przecieki z wody gruntowej, to potrzebna jest tu ekspertyza fachowców. W roku ubiegłym miały miejsce intensywne opady deszczu i podniósł się poziom wód gruntowych. Dodatkowo fundamenty budynków nie były chyba na tyle skutecznie izolowane, aby nie przepuszczały wód gruntowych. Trudno powiedzieć czy wspólnoty mieszkaniowe są w stanie udźwignąć ciężar pokrycia kosztów przeprowadzenia ekspertyzy oraz odwodnienia. O tym muszą zadecydować mieszkańcy. Problem ten jest poruszany za zebraniach wspólnot.        

 

5.      Poruszył sprawę wykupu siedziby UMiG i obiektów  użytkowanych przez Gminę Końskie a należących obecnie do Tarnowskich. Zapytał jaka była propozycja ze strony Tarnowskich oraz czy Gmina w przypadku odstąpienia od kupna obiektów zapłaci za bezprawne korzystanie z nieruchomości. Zapytał ile wynosiłby czynsz jaki trzeba by było płacić Tarnowskim oraz za jakie obiekty.

Odp. Burmistrza MiG

Sprawa jest trudna i wymaga zaangażowania oraz dobrej woli przede wszystkim ze strony obecnych właścicieli. Wymagania finansowe postawione Gminie na obecną chwilę nie są ze względu na możliwości Gminy do spełnienia. Na dzień 17 marca br. zaplanowana są nowe rozmowy. Zakres rozmów przewidzianych na dzień 17 marca ma się ograniczyć do negocjacji w sprawie wykupu działek, które znajdują się pod gminnymi przedszkolami, pod gimnazjum, placem zabaw i ZGM. Jest to sprawa priorytetowa. Co do pozostałej części nieruchomości, to Gmina będzie musiała opierać się o zleconą wycenę, tak aby były znane rzeczywiste wartości jakie przedstawia omawiana nieruchomość. Wyceny stron mogą być nawet skrajnie różne. Dlatego też niezbędne są negocjacje i ustalenie wartości, która będzie mogła dać zadowolenie stronom oraz bezpieczeństwo Gminie, jeśli chodzi o wydatki na nabycie tej nieruchomości, tak, aby w dalszym ciągu można by było realizować także inne działania do których Gmina jest zobligowana.  

 

6.      Zapytał czy w UMiG będzie zatrudniony pracownik specjalizujący się w pozyskiwaniu środków zewnętrznych. 

Odp. Burmistrza MiG

Jeżeli chodzi o organizację UMiG, to trwają prace nad opracowaniem nowego schematu organizacyjnego i sprawa pracownika od pozyskiwania środków zewnętrznych będzie uregulowana. 

 

Radny Paweł Pisiałek

1.      Zwrócił się o remont lub wymianę wiat przystankowych oraz umieszczanie aktualnych rozkładów jazdy przez przewoźników. Przystanki są bowiem zdewastowane i brudne, co źle wpływa na wizerunek miasta.

Odp. Burmistrza MiG

W najbliższym czasie podjęte zostaną działania nakierowane na naprawę zdewastowanych przystanków.

 

2.      Zwrócił się o podjęcie działań mających na celu poprawę nawierzchni drogi osiedlowej (gminnej) na ulicy Armii Krajowej, szczególnie na odcinku 50 m. pomiędzy blokiem nr 6 a 8 przebiegającym w kierunku bloku nr 12.    

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

3.      Zwrócił się o remont lub wymianę na nowe placów zabaw dla dzieci na osiedlu Warszawska. Urządzenia te są już wysłużone, zardzewiałe.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

4.      Wniósł o uregulowanie kwestii zanieczyszczania ulic, dróg i terenów osiedlowych przez psy posiadające swoich właścicieli.  

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  

Radna Ewa Swat

1.      Zapytała o termin otwarcia – oddania do użytku remontowanej hali sportowej przy ul. Stoińskiego oraz czy oddano już do odbioru przez wszystkie instytucje, które powinny dopuścić obiekt do użytku. 

Odp. została udzielona w odp. na zapytanie nr 4 radnego Mariusza Czarneckiego.

 

Radny Marek Kozerawski

1.      Zapytał na jakim etapie znajdują się prace nad utworzeniem nowego studium zagospodarowania przestrzennego. Uchwalane plany miejscowe są uchylane przez organ nadzoru ze względu na ich sprzeczność ze studium. Zgłosił potrzebę przekwalifikowania gruntów rolnych pod zabudowę i usługi ze względu na brak działek budowlanych.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

2.      Zapytał czy przygotowywany jest projekt uchwały dotyczący bezpańskich psów i czy znajdzie się w nim zapis dotyczący możliwości przekazywania psów pod stałą opiekę osób prywatnych za odpłatnością.    

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:

 

Radny Mariusz Czarnecki

Odnośnie ul. Zielonej, to nie chodzi mu o samą dokumentację projektową tylko o termin przetargu na realizację inwestycji, a więc na budowę.

Zapytał czy na hali sportowej przy ul. Stoińskiego potrzebne będą siatki boczne, które by zmniejszały degenerację ścian pod wpływem uderzeń piłki. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W stosunku do ul. Zielonej uzyskano decyzję środowiskową. Dokumentacja w celach uzgodnieniowych znajduje się w „zudzie”.

 

Naczelnik Wydziału Inwestycji – Maria Faraś

Brakuje jeszcze uzgodnienia „zudowskiego” oraz uzgodnienia z Zakładem Energetycznym - jeśli chodzi o podłączenie linii oświetleniowej. Te dwa uzgodnienia pozwolą na wystąpienie o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (zrid). Dopiero po decyzji „zridowskiej” będzie można opracować kosztorysy i przygotować specyfikację istotnych warunków zamówienia. 

 

  

Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli chodzi o zabezpieczenie ścian hali sportowej, to zaprojektowane ściany nie mogą być uszkodzone od uderzeń piłki. Nie wydaje mu się, żeby instalacja wspomnianych bocznych siatek była konieczna. 

 

Radny Mariusz Czarnecki

Burmistrz informował o czynszu za budynek – siedzibę UMiG w wysokości 20 zł za m2. Zapytał ile metrów Gmina ma do opłacenia oraz w jakiej wysokości jest ten czynsz.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zaproponowana została kwota 10 zł. Nie ma jeszcze odpowiedzi czy ta kwota została zaakceptowana. Nie ma jeszcze wyliczonej konkretnej powierzchni, która jest w tej chwili zajmowana przez UMiG. Kiedy zostaną przeprowadzone dokładne wyliczenia, wtedy kwota zostanie podana. Obecnie przy współpracy z p. Jerzy Środą wyliczona została powierzchnia Biblioteki MiG. W następnej kolejności będą kolejne powierzchnie wyliczane. Jeżeli chodzi o siedzibę Urzędu, to podjęte zostały rozmowy ze Starostwem Powiatowym jeśli chodzi o przeznaczenie terenu pod ewentualną budowę nowej siedziby oraz rozmowy w sprawie udostępnienia budynku przy ul. Piłsudskiego po dawnej bursie szkolnej a także rozmowy z właścicielami budynku po byłym biurowcu firmy Kowentu – firmą Stavos, która przedstawiła Gminie pisemną ofertę dotyczącą zakupu tej nieruchomości za kwotę 1,5 mln zł. Działka ma powierzchnię prawie pół hektara. Powierzchnia budynku wynosi 1200 m2 plus 600 m podpiwniczenia, plus sala konferencyjna. Propozycja została rozszerzona o możliwość wykonania remontu w tym biurowcu. Po remoncie pod potrzeby Gminy firma zaproponowała za całość kwotę 2,2 mln zł.        

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał czy Gmina mocno bierze pod uwagę propozycję dotyczącą zakupu budynku po dawnym Kowencie, ewentualnie jakieś inne propozycje lub budowę własnej siedziby. W przypadku, gdy negocjacje z Tarnowskimi nie zakończą się powodzeniem, to czy Kowent będzie czasową siedzibą UMiG – postawił pytanie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Gmina bierze pod uwagę wszystkie rozwiązania, które będą możliwe do zrealizowania biorąc pod uwagę zarówno możliwości finansowe jak i uwarunkowania historyczne. Jeżeli ostateczna wartość nieruchomości będzie znana, wtedy będzie można określić czy Gminę na to stać i będzie można podjąć kolejne decyzje. Obecnie więc za wcześnie jest, aby można było mówić o konkretny rozwiązaniu.  

 

Radny Piotr Słoka

Poinformował o problemie bałaganu na przystankach.

 

Naczelnik UKO – Antoni Wiktorowicz

Zmienił się stan prawny. Weszła w życie ustawa o transporcie zbiorowym na mocy której obowiązek utrzymywania, budowy, remontu przystanków niezależnie od kategorii drogi spoczywa na gminie. Doraźnie prace porządkowe będą zlecane PGK a docelowo będzie musiał się odbyć przetarg i poruszony problem zostanie rozwiązany.     

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał czy w przypadku, gdy Gmina nie osiągnie porozumienia z Tarnowskimi, to zostanie obciążona obowiązkiem zapłacenia za bezprawne korzystanie z ich nieruchomości.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że jest jeszcze zbyt wcześnie na to, aby znać odpowiedź na to pytanie, ponieważ liczone są również nakłady poniesione przez Gminę na utrzymanie obiektów. Jeżeli będzie taka potrzeba, to sprawy sądowe będą się ciągły przez kolejne lata.

 

Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Mariusz Czarnecki, Piotr Słoka, Ewa Swat, Paweł Pisiałek, Lucjan Górecki oraz Marek Kozerawski.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

Ad.pkt. 6

 

Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach

 

a)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Rady Miejskiej w Końskich w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Końskie na lata 2011 -2016 był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/26/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

    

 

b)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2011 r. był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Do projektu uchwały wpłynęła autopoprawka Burmistrza, która została również zaopiniowana pozytywnie – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że Komisja Ochrony Zdrowia przyjęła wniosek o wprowadzenie przy pierwszych zmianach w budżecie, środków na szczepienia przeciwko pneumokokom i minegokokom. Natomiast Komisja Rozwoju Gospodarczego przyjęła wniosek, żeby przy najbliższych zmianach w budżecie wprowadzić zadanie inwestycyjne pn.: „budowa boisk trawiastych na terenach wiejskich w Starej Kuźnicy i Sokołowie. Zapytał dlaczego na bieżącej sesji te zmiany nie zostały przedłożone do rozpatrzenia.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Przedstawiony na bieżącą sesję projekt uchwały dotyczy wyłącznie zmian koniecznych, które należy dokonać, aby wywiązać się z gminnych zobowiązań i umów, które są podpisane na inwestycje współfinansowane a prowadzone przez instytucje kultury – remont kina letniego i budowa boiska w Sielpi. Są to zmiany kosmetyczne. Natomiast w ciągu roku wszystkie wnioski są gromadzone i w miarę możliwości będą rozpatrywane. Obecna decyzja Burmistrza była podyktowana tym, że na dzień dzisiejszy niewiadomo jak potoczą się siedziby UMiG oraz jakie środki będą niezbędne na to przedsięwzięcie. Dlatego też zaproponowane zmiany w budżecie ograniczają się tylko do zapisów koniecznych.

 

Radny Piotr Słoka

Burmistrz i Skarbnik deklarowali, że zmiany w budżecie zostaną wprowadzone. Zmiany te można nawet dziś wprowadzić, ale nie chce być znów nazwany „kłusownikiem budżetowym”. Chciał, aby odbyło się to na zasadzie dobrej woli. Miała być współpraca.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

O ile sobie przypomina, to takiej deklaracji nie było. Deklaracja była natomiast taka, że w ciągu roku w trakcie wykonywania budżetu w miarę możliwości takie zmiany zostaną wprowadzone.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 21radnych przy 19 głosach za  i 2 głosach wstrzymujących się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/27/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

   

c)

Projekt uchwały w sprawie powołania doraźnej Komisji do spraw opracowania projektu zmiany Statutu Gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/28/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

d)

Projekt uchwały w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej ds. komunalizacji mienia był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Do projektu uchwały wpłynęła autopoprawka Burmistrza, którą radni otrzymali – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy omówił autopoprawkę do projektu uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/29/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

e)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie miasta i gminy Końskie środków stanowiących fundusz sołecki był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Głos zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

W roku 2010 funkcjonował fundusz sołecki. Ustawa o funduszu sołeckim dopuszcza możliwość uzyskania refundacji z Ministerstwa Skarbu. Zapytał czy Gmina Końskie otrzymała taką refundację lub ma szansę otrzymać.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Gmina Końskie jak każda inna gmina, która miała fundusz sołecki złoży wniosek w terminie, czyli do 31 maja br.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/30/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

f)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia sieci prowadzonych przez gminę Końskie publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos zabierali:

 

Wiceprezes Zarządu Oddziału ZNP w Końskich – Henryk Rydz

W odniesieniu do bieżącego i następnego w kolejności do rozpatrywania projektu uchwały, zapytał jakie cele stoją przed obydwoma projektami uchwał. Z informacji prasowych wynika, że jest w nich cel przede wszystkim finansowy. Nie wie czy celowo zaniechano konsultacji z ZNP.

Według danych z grudnia 2010 r. 3-latkowe zostali objęci opieką przedszkolną w proporcjach: Belgia – 99,3%, w Bułgaria – 64,3%, Czechy 58,3%, Dania - 94,1%, Estonia - 85,3%, Francja – 100%, Hiszpania - 97,6%, Litwa – 61,4%, Łotwa - 71%, Niemcy – 87%, Rumunia - 61%, Słowacja - 63%, Słowenia – 75%, Szwecja 89%, Wielka Brytania – 82%, Węgry - 72%, Włochy 95%, Polska – 36,1%. Jeżeli chodzi o objęcie opieką przedszkolną 4-latków: Unia Europejska ma w sumie ponad 90% a Polska zaledwie 48%. Jeśli teraz ma być podwyższane czesne w Polsce, to ten wskaźnik
w przypadku Polski spadnie chyba do zera.

 

Z-ca Burmistrza MiG – Krzysztof Jasiński

Gmina Końskie jako jedna z niewielu gmin w województwie świętokrzyskim zapewnia opiekę dla dzieci w koneckich przedszkolach. Od 1990 r. nie zlikwidowano żadnego przedszkola.

Projekt uchwały dotyczący ustalenia sieci szkół ma charakter korekcyjny. Nie ma uchwały likwidacyjnej. Gmina nie tylko nie likwiduje, ale sankcjonuje to, co się działo, co funkcjonowało jeśli chodzi o oddziały przedszkolne (szczególnie przy szkołach) i punkty filialne.

Jeżeli chodzi o projekt uchwały dotyczący ustalenia opłat za świadczenia udzielane za przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę, to dotychczas obowiązują przepisy, które wskazują na to, że wszystko to, co jest związane z odpłatnością za przedszkola jako tzw. forma czesnego ma charakter obowiązujący. Jednak w sierpniu 2010 r. nastąpiła nowelizacja ustawy o systemie oświaty, która w art. 14 w ust. 5 w ppkt 1 wskazuje, że rada gminy ustala wysokość opłat ze świadczenia powyżej 5 godzin. Do tej pory funkcjonowało pojęcie zgodnie z którym Gmina finansuje, realizuje zadanie własne – pobyt dziecka w przedszkolu do 5 godzin. Natomiast za wszystko powyżej 5 godzin, czyli podstawy programowej, powinien zapłacić rodzic.
W związku z tym dokonano swego rodzaju konsultacji o charakterze społecznym poprzez dyrektorów przedszkoli, którzy na spotkaniach z rodzicami (z przedstawicielami rad rodziców) uzyskali pewnego rodzaju aprobatę, przyzwolenie w formie ustnej. Oprócz artykułu w „Tygodniku Koneckim” do Gminy nie dotarły jednobrzmiące protesty.

W czasie spotkań p. Naczelnik Wydziały Edukacji z dyrektorami przedszkoli ustalano zasady, biorąc pod uwagę nie tylko potrzeby Gminy, ale także uwarunkowania środowiskowe oraz obowiązek spoczywający na Gminie. Obecnie Gmina Końskie dla każdego dziecka zapewnia miejsce w przedszkolu. Koszty związane z utrzymaniem 1 dziecka, które pokrywa Gmina wynoszą ponad 680 zł. Postawił pytanie jaka inna gmina partycypuje w takim stopniu w kosztach utrzymania dziecka. Uważa, że niewiele jest takich gmin. Gmina Końskie nie tylko inwestuje w przyszłość dzieci jeśli chodzi o opłatę podstawową w zakresie pobytu dziecka w ciągu 5 godzin, ale także inwestuje w infrastrukturę. Znaczna część gminnych przedszkoli zmieniła swoją estetykę, swój wygląd a przede wszystkim infrastrukturę techniczną.

 

Zastępca Dyrektora Departamentu Mienia, Geodezji, Kartografii i Planowania Przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego - Jerzy Środa

Istnieje możliwość aplikowania o środki unijne na przedszkola. Gmina Końskie przez ostatnie 4 lata tylko 1 raz aplikowała w Urzędzie Marszałkowskim. Można za darmo tworzyć przedszkola. Gmina Gowarczów aplikowała po raz drugi i uzyskała 2 mln zł dofinansowania. Gmina Końskie otworzyła tylko dwa oddziały a można było otworzyć ich więcej. Urząd Marszałkowski otrzymał dodatkowo 45 mln euro i 25% będzie przeznaczone do wykorzystania w III kwartale br. Będzie można składać wnioski na środki na utworzenie dodatkowych przedszkoli.

 

Naczelnik Wydziału Edukacji UMiG w Końskich – Krystyna Milczarek

Nie jest prawdą, że Gmina Końskie tylko 1 raz aplikowała. Są dwa projekty partnerskie. Nie jest chyba zadaniem gminnym rozliczanie projektów, aby pieniądze funkcjonowałaby na terenie Gminy Końskie. Łącznie w projektach partnerskich przez kolejne 3 lata wprowadzono język obcy – język angielski, rytmikę, gimnastykę korekcyjną we wszystkich oddziałach przedszkolnych obejmując 600 wychowanków. Gmina aplikowała poza tym jako niezależna jednostka za kwotę 680 tys. zł na prowadzenie dwóch oddziałów przedszkolnych przez 2 lata. Gowarczów natomiast występował co roku. Końskie wystąpiło z aplikacją od razu na okres 2-letni. W ostatnich 3 latach powstało dodatkowo 7 oddziałów przedszkolnych a z „kapitału ludzkiego” pozyskano w tym okresie łącznie ponad 2 mln zł dofinansowując oświatę.

 

Radny Piotr Słoka

Wypowiedzieć przedstawiciela ZNP odebrał jako zarzut skierowany pod adresem władzy samorządowej. Przypomniał, że związki zawodowe nauczycieli wywalczyły od rządu 7% podwyżkę wynagrodzenia a za to muszą zapłacić samorządy.          

W Gminie Końskie przedszkola, edukacja zawsze były dobrze traktowane. Nie ma tu problemu braku przedszkoli, tylko jest problem braku dzieci w przedszkolach. ZNP wywalczył obniżenie wieku szkolnego i masa dzieci przejdzie od razu do szkół a w przedszkolach powstanie luka. W związku z tym niewiadomo czy Gminy nie będzie czekać likwidacja części oddziałów przedszkolnych.

 

Radny Jan Wiaderny

Stwierdził, że dobrze by było, aby na posiedzenia Komisji Oświaty rozpatrującej tego typu projekty uchwał zapraszani byli przedstawiciele związków.

 

Radny Marek Kozerawski

Stwierdził, że omawiane projekty uchwał otrzymał dopiero kilkanaście minut przed posiedzeniem Komisji. Dobrze by było, aby przynajmniej przewodniczący komisji otrzymywali projekty uchwał na 7 dni przed terminem posiedzeń komisji.

 

Z-ca Burmistrza MiG – Krzysztof Jasiński

Poinformował, że projekty uchwał dotyczące spraw oświatowych znalazły się w Biurze Rady na 10 dni przed posiedzeniem Komisji Oświaty.
W związku z tym Przewodniczący tej Komisji – radny Marek Kozerawski miał wystarczającą ilość czasu, aby się z nimi zapoznać oraz przekonsultować. Na posiedzeniu Komisji materiały znalazły się
w odpowiednim terminie a więc na 7 dni przed posiedzeniem. Z regulaminu pracy Rady wynika, że posiedzenia Komisji mają charakter otwarty. Mają w nich obowiązek uczestniczyć radni oraz osoby z zewnątrz.         

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za  i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/31/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

g)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia opłat za świadczenia udzielane przez przedszkola publiczne prowadzone przez Gminę Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos zabierali:

 

Naczelnik Wydziału Edukacji – Krystyna Milczarek

Zmieniona w sierpniu 2010 r. ustawa o systemie oświaty zobowiązuje organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego do podjęcia uchwał określających wysokość opłat za świadczenia powyżej 5 godzin za świadczenia ze strony Gminy na rzecz wychowanków, którzy przebywają
w przedszkolu powyżej 5 godzin. Na podstawie wykonania budżetu za 2010 r. średni koszt pobytu 1 dziecka w przedszkolu wynosi 694 zł. Taki koszt ponosi miasto z dochodów własnych. Przedszkola nie są subwencjonowane. Koszt średniej płacy nauczyciela z pochodnymi miesięczne wynosi 4720 zł. W większości są to nauczyciele dyplomowani, gdzie koszt miesięczny znacznie przekracza 5600 zł. Jest to płaca z uwzględnieniem pochodnych, a więc wraz z kosztami ponoszonymi przez pracodawcę. W jednym oddziale przedszkolnym pracuje 2 nauczycieli na pełnych etatach. Jeżeli do tej pory był oddział 10-cio godzinny, to musiało być zatrudnionych 2 nauczycieli. Dodatkowo zatrudniona jest obsługa w postaci pomocy oraz osoby w kuchni a także konserwatorzy.

Wyraziła podziękowanie p. Jerzemu Środzie za wsparcie w pozyskiwaniu środków unijnych. Udało się pozyskać wiele środków i to zarówno z kapitału ludzkiego jak i z innych obszarów. Budynki oświatowe zyskały na wyglądzie zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz. Koszty jakie były z tym związane obciążały budżet gminny, nie są wliczone w koszt w ramach którego Gmina dopłaca do 1 dziecka. Są to koszty wyłącznie bieżące - 694 zł – to koszt związany z płacami oraz bieżącymi kosztami utrzymania budynku (energia, woda, drobne remonty itd.) Odnosząc się do projektu uchwały zaproponowano, aby w sytuacji, gdy dziecko pozostaje w przedszkolu 9 godzin, a więc 4 godziny powyżej 5, odpłatność dla rodzica wynosiła 170 zł miesięcznie. Stała odpłatność tak jak to było do tej pory 100 zł miesięcznie nie może być przedstawiona rodzicom, ponieważ byłoby to niezgodne z prawem. Jak wynika z przepisów oraz orzecznictwa należy ustalić odpłatność za świadczenie konkretne pobierane przez rodzica ustalone w zawartej wzajemnie umowie. W umowie rodzic deklaruje ilość godzin i jeśli np. deklaruje 9 godzin, czyli 4 godziny powyżej 5, to będzie płacił za 4 godziny. W przedszkolu nr 3 na zebraniu z rodzicami wyjaśniono sprawę odpłatności i nikt nie zgłaszał zastrzeżeń. Rodzice są oczywiście zaniepokojeni, że z roku na rok opłata wzrasta ze 100 do 170 zł, ale obecnie w przedszkolach 25-osobych jest realnie 9 dzieci a Gmina zwraca rodzicom pieniądze za nieobecne dzieci. Do tej pory opłata była ponoszona stale, niezależnie od tego czy dziecko było np. tylko 2 dni w przedszkolu. Obecnie jeśli dziecko będzie tylko 2 dni w przedszkolu, to rodzic zapłaci tylko za 2 dni. Z tych 170 zł zapłacić może np. tylko 20 czy 30 zł. Kalkulacja została zawyżona na korzyść rodziców. Średnia obecności dzieci w przedszkolu będzie wynosiła 18 dzieci w miesiącu. Za dodatkowo zatrudnionego nauczyciela powyżej 5 godzin Gmina musi z budżetu zapłacić rocznie ok. 20 tys. zł. W jednym przedszkolu jest 6 oddziałów i do tego przedszkola trzeba będzie zapłacić 120 tys. zł w odniesieniu do płacy nauczyciela. Nie ma tu wliczonych kosztów obsługi, przygotowywanych posiłków, energii, utrzymania budynków, które w dalszym ciągu będzie ponosiła Gmina.                      

 

Radny Mariusz Czarnecki

Rodzice pytali go czemu nagle taki duży skok w odpłatności z roku na  rok.

 

Naczelnik Wydziału Edukacji – Krystyna Milczarek

Rozłożenie ciężaru podwyżek w czasie nie jest możliwe. Przez wiele lat koszt jaki ponosili rodzice na utrzymanie dziecka w przedszkolu był bardzo niewielki. Teraz natomiast znowelizowana ustawa o systemie oświaty jednoznacznie określiła zasady. Do sierpnia 2010 r. ustawa nie określała, że bezpłatny pobyt dziecka w przedszkolu stanowi minimum 5 godzin. W tej chwili takie narzędzie istnieje. Rada Miejska jest obowiązana podjąć uchwałę określającą odpłatność powyżej 5 godzin. Jeżeli rodzic będzie płacił za pobyt dziecka w przedszkolu maksymalnie 170 zł, to i tak Gmina będzie musiała dopłacić ok. 500 zł i więcej do dziecka jeśli chodzi o jego utrzymanie.

Omawiany projekt uchwały nie podlega konsultacji ze związkami zawodowymi.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zwrócił się do Burmistrza o rozpowszechnienie publicznej informacji o zmianach w obowiązujących przepisach dotyczących zasad odpłatności za korzystania z przedszkoli.

 

Z-ca Burmistrza MiG – Krzysztof Jasiński

Poinformował, że każdy projekt uchwały przewidziany do konsultacji będzie przekazany do przedstawicieli wszystkich związków zawodowych, szczególnie ZNP.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/32/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.  

h)

Projekt uchwały w sprawie zasad, trybu przyznawania i pozbawiania oraz rodzajów i wysokości stypendiów sportowych dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię. Do projektu uchwały Burmistrz zgłosił na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego autopoprawkę, która również uzyskała pozytywną opinię. Autopoprawka polega na:

1)      wykreśleniu z § 6.3 wyrazów „w miesięcznych ratach”,

2)      zastąpieniu w § 7.2 w zdaniu drugim wyrazu „zostaje” wyrazami „może zostać”.

– poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 21radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/33/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

i)

Projekt uchwały w sprawie  zasad, trybu przyznawania oraz rodzajów i wysokości nagród i wyróżnień dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe oraz osiągnięcia w działalności sportowej był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i uzyskał pozytywną opinię. Na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego zgłoszona została autopoprawka polegająca na wykreśleniu z projektu uchwały wyrazu: „fizycznych”. Autopoprawka ta została jednak wycofana – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Z-ca Burmistrza MiG – Krzysztof Jasiński

W imieniu Burmistrza Michała Cichockiego wycofał autopoprawkę. Po konsultacji z radcą prawnym uznano, iż art. 31 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. wyraźnie precyzuje, że nagrody i wyróżnienia mogą być przyznawane dla osób fizycznych za osiągnięte wyniki sportowe. Przepis ten wyraźnie ogranicza krąg podmiotów, którym mogą być przyznane nagrody.

 

Radny Piotr Słoka

W uzasadnieniu do projektu uchwały przywołany został zarówno art. 31 jak i art. 35 ustawy. Zgodnie z art. 35 jednostki samorządu terytorialnego mogą ustanowić nagrody i wyróżnienia pieniężne dla trenerów oraz innych osób wyróżniających się osiągnięciami w działalności sportowej.

Zapytał jakie osoby mogą otrzymać nagrody i wyróżnienia oprócz trenerów i zawodników.

 

Z-ca Burmistrza MiG – Krzysztof Jasiński

Art. 31 ustawy stanowi główny element przywoływany w tytule projektu uchwały.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Ustawa ma pewną systematykę. Najpierw w art. 31 określa komu mogą być przyznane nagrody oraz wyróżnienia i jest w nim wyraźnie mowa o osobach fizycznych. Art. 35 ustawy nie może być interpretowany w oderwaniu od art. 31. Art. 35 zawiera delegacje dla podmiotów do udzielania nagród i wyróżnień a art. 31 wskazuje jakim podmiotom można nagrody i wyróżnienia przyznać.        

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21  głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/34/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

j)

Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy we wsi Modliszewice, gmina Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/35/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

k)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia wysokości diet dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/36/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

l)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Południowej, Jana Ponurego Piwnika, Robotniczej, Mjr Hubala, 16 Stycznia i Zamkowej  był opiniowany przez właściwą merytorycznie Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 19 głosach za  i 2 głosach wstrzymujących się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/37/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

m)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Jana Piwnika „Ponurego”, Robotniczej, Sienkiewicza, Majora Hubala, Leśnej, Południowej, Wiśniowej i Żużlowej był opiniowany przez właściwą merytorycznie Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 19 głosach za  i 2 głosach wstrzymujących się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/38/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

n)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Wjazdowej, Warszawskiej, Wojska Polskiego, Lipowej, 1 Maja, Mieszka 1, Iwo Odrowąża i Spółdzielczej był opiniowany przez właściwą merytorycznie Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i nie uzyskał rozstrzygającej opinii przy 1 głosie za, 1 głosie przeciwnym i 4 głosach wstrzymujących się – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał w jakim miejscu zlokalizowana jest rzeźba „flecistki”.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz

Wskazywana rzeźba znajduje się u zbiegu ulic – Mieszka I-go i przedłużenia ul. Lipowej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że do wyłożonego do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgłoszone zostały 4 uwagi zainteresowanych. Uwagi te w części nie zostały przez Burmistrza uwzględnione i w związku z tym należy poddać ich odrzucenie pod głosowanie w części, która nie została uwzględniona.

 

I.

Przewodniczący Rady zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Marka Szustaka - ul. Browarna 22 i Małgorzatę Szustak – ul. Kilińskiego 11, 26-200 Końskie.

Zapytał jakie byłyby skutki uwzględnienia uwagi przez Radę Miejską.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz.

Przyjęcie uwagi spowoduje ponowienie procedury planistycznej. Warunkiem skutecznego uwzględnienia uwagi jest wcześniejsza zmiana Studium. Zaapelował do radnych o uchwalenie ww. planu.

 

Radny Marcin Latański

Zapytał czy przyjęcie przedłożonego planu nie zamyka właścicielom nieruchomości drogi do zmiany w przyszłości. Jeżeli nie, to w jaki sposób ludzie Ci mogą się w przyszłości ubiegać o zmianę i w jakim okresie czasowym mogłaby ona nastąpić.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz.

Rada ma prawo zarówno uchwalić jak i go zmienić. W I półroczu 2011 r. Studium oraz plany miejscowe zostaną poddane analizie. Wiele wskazuje na to, że Studium trzeba będzie zmienić, ponieważ upływ czasu spowodował, iż część zagadnień w ogóle w Studium nie zostało poruszonych, np. energia odnawialna, dostęp do urządzeń telekomunikacyjnych. W ramach aktualizacji Studium. Podczas procedury zmiany Studium zainteresowane podmioty mogą zgłaszać wnioski do zmian Studium.

 

Przewodniczący Rady

Wyjaśnił, że warunkiem do podjęcia na dzisiejszej sesji uchwały jest uprzednie odrzucenie przez Radę tych uwag, które nie zostały przez Burmistrza uwzględnione.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz.

Z mocy uchwały Rady Miejskiej z roku 2004 obszar parku kulturowego ma zablokowane wszelkie inwestycje, które wymagają pozwolenia na budowę. Nie ma jedynie blokady na inwestycje celu publicznego. Natomiast podział działki czy pozwolenie na budowę wymaga uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 

       

Przewodniczący Rady poddał po głosowanie odrzucenie uwagi zgłoszonej przez Marka Szustaka  -  ul. Browarna 22 i Małgorzatę Szustak – ul. Kilińskiego 11, 26-200 Końskie.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 10 głosach za  i 11 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

II.

Przewodniczący Rady zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Iwonę Duda, ul. Kołłątaja 4/1, 26-200 Końskie.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz.

Ustosunkował się do przedstawionej uwagi.

 

Radny Piotr Słoka

Na posiedzeniu Komisji Naczelnik Wiktorowicz informował, że plan miejscowy musi być zgodny z parkiem kulturowym. Zapytał co jest ważniejsze – czy plan miejscowy będący aktem prawa miejscowego czy zwykła uchwała o parku kulturowym.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Biorąc pod uwagę hierarchię aktów prawnych to plan miejscowy będący aktem prawa miejscowego jest ważniejszy od uchwały o parku kulturowym nie będącej aktem prawa miejscowego. Z drugiej strony z ustawy o ochronie zabytków oraz z ustawy o planowaniu przestrzennym wynikają pewne implikacje. Chodzi o te, że przepisy wyższego rzędu rangi ustawowej wymagają zgodności planu z podjętą uchwałą o parku kulturowym.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz.

Zgodził się z interpretacją przedstawioną przez radcę prawnego. Procedura uchwalania planu przewiduje, że projekt planu jest przedkładany do uzgodnień właściwym organom. Organy te działają w oparciu o przepisy szczególne, w tym konkretnym przypadku w oparciu o ustawę o zabytkach i opiece nad zabytkami. Najpierw podjęta została uchwała o ochronie parku kulturowego. Musiała mieć ona uzgodnienie z konserwatorem zabytków. Uzgodnienie wiąże konserwatora. Zanim plan trafi pod obrady musi być wcześniej uzgodniony z wojewódzkim konserwatorem zabytków. W przypadku przyjęcia uwagi należałoby projekt planu zawrócić i skierować ponownie do konserwatora. Konserwator nie zgodziłby się jednak z uwzględnioną uwagą, ponieważ jest związany planem ochrony parku kulturowego co do którego wyrażał wcześniej opinię.

 

Pani Emilia Kupis

Z przepisów ustawy o ochronie zabytków oraz z ustawy o planowaniu przestrzennym wynika, iż zapisy w planie kulturowym muszą mieć odzwierciedlenie w planie miejscowym. To co wynika z planu ochrony musi zostać przeniesione do planu miejscowego będącego prawem miejscowym.

Radny Piotr Słoka

Zapytał dlaczego uchwała o parku kulturowym zobowiązuje czy nakazuje mieszkańca do określonych zachowań skoro nie jest aktem prawa miejscowego.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

O tym co jest a co nie jest aktem prawa miejscowego decyduje przepis rangi ustawowej. Generalna delegacja wynika z art. 40 ustawy o samorządzie gminnym i ona przede wszystkim o tym przesądza. Akty prawa miejscowego stanowią złożony problem. Czasami niektórym aktom status prawa miejscowego daje się nieco na wyrost.

 

Przewodniczący Rady poddał po głosowanie odrzucenie uwagi zgłoszonej przez Iwonę Duda, ul. Kołłątaja 4/1, 26-200 Końskie.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 13 głosach za  i 7 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

III.

Przewodniczący Rady zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Helenę Śliwak, ul. 1 Maja 8, 26-200 Końskie.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz.

Ustosunkował się do przedstawionej uwagi.

 

Przewodniczący Rady poddał po głosowanie odrzucenie uwagi zgłoszonej przez Helenę Śliwak, ul. 1 Maja 8, 26-200 Końskie.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 14 głosach za i 6 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Radny Jan Wiaderny

Stwierdził, że idea parku kulturowego blokuje wszystkie aktywne działania ze strony właścicieli nieruchomości. Zapytał czy istnieją jakieś realne przesłanki do funkcjonowania parku kulturowego.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz.

Nie zgodził się z tezą przedstawioną przez przedmówcę.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Michał Cichocki

Przyjęcie planu w przedstawionej formie odblokowuje możliwość realizacji inwestycji.

  

IV.

Przewodniczący Rady zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Tomasza Śliwaka, ul. Spółdzielcza 24, 26-200 Końskie.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz.

Ustosunkował się do przedstawionej uwagi.

 

Przewodniczący Rady poddał po głosowanie odrzucenie uwagi zgłoszonej przez Tomasza Śliwaka, ul. Spółdzielcza 24, 26-200 Końskie.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 12 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 12 głosach za  i 8 głosach wstrzymujących się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/39/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

o)

Projekt uchwały uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie pomiędzy ul. Krakowską, Mjr Hubala, Polną i Kielecką był opiniowany przez właściwą merytorycznie Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 18 głosach za  i 2 głosach wstrzymujących się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/40/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

p)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Gatniki był opiniowany przez właściwą merytorycznie Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię  – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 19 głosach za  i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/41/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

q)

Projekt uchwały w sprawie  przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej w Końskich oraz Komisji na 2011 r. radni otrzymali – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/42/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

r)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia Gminy Końskie do Lokalnej Grupy Działania był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/43/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.    

 

s)

Projekt uchwały w sprawie określenia trybu i szczegółowych kryteriów oceny wniosków o realizację zadania publicznego w ramach inicjatywy lokalnej był opiniowany przez Komisję Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów  Rady i uzyskał pozytywną opinię.  Radni otrzymali autopoprawkę do tego projektu uchwały, która jednocześnie wycofuje wersję autopoprawki zgłoszonej na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/44/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

t)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości położonej w Końskich przy ul. Sportowej był rozpatrywany przez właściwą merytorycznie Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i nie uzyskał rozstrzygającej opinii wskutek 8 głosów wstrzymujących się. Przed sesją radni otrzymali nową wersję tego projektu uchwały ze zmienionym uzasadnieniem i nad tą wersją projektu uchwały odbędzie się dyskusja – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Michał Cichocki

Omówił ww. projekt uchwały.

 

Głos zabierali:

Radny Piotr Słoka

Złożył wniosek o uzupełnienie podstawy prawnej w projekcie uchwały – aby przed słowami „Rada Miejska” dopisać zwrot: „oraz § 2 uchwały Nr XII/67/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie zasad nabywania, zbywania, zamiany, użyczenia oraz obciążania nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego Nr 179,poz. 2558)”.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

W Gminie Końskie podjęta została uchwała  o zasadach zbywania. Jego zdaniem uchwała ta nie jest obligatoryjna i wiele gmin nie ma takiej uchwały. Jeżeli jest taka uchwała jaką ma Gmina Końskie, to wówczas nabywa się nieruchomości na podstawie tej uchwały. Jeżeliby takiej uchwały nie było, to wtedy każda transakcja zbycia, nabycia wymagałaby indywidualnej uchwały Rady Miejskiej. Obecnie oceniane zdarzenie w ogóle nie podpada pod tą uchwałę w ogóle. Powinna zostać podjęta indywidualna uchwała z samoistną podstawą prawną – art. 18 ust. 2 pkt 9 ppkt a - ustawy o samorządzie gminnym. Burmistrz albo przeznacza do sprzedaży lub zakupu tylko o oparciu o tamtą uchwałę, bądź jeżeli nie może w oparciu o tamtą uchwałę musi uzyskać upoważnienie w odrębnej uchwale. Tamta uchwała nie może stanowić podstawy do wydania kolejnej uchwały. Jego zdaniem wnioskowane rozszerzenie podstawy prawnej jest zbędne.

 

Radny Piotr Słoka

W 2008 r. podjęto tego typu uchwałę. Jego zdaniem nie ma żadnych przeszkód do tego, żeby akt prawa miejscowego znalazł się w podstawie prawnej uchwały. Zgodnie z §2 uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego za podstawę do nabycia przyjmuje się wycenę. Jeżeli cena nabywanej nieruchomości jest wyższa niż 100 tys. zł, to wymagana jest odrębna uchwała Rady. Na podstawie przedstawionego projektu uchwały nie można stwierdzić, że chodzi tu o kwotę powyżej 100 tys. zł.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Przywoływana uchwała nie jest podstawą rozstrzygnięcia. Mówi się o niej w uzasadnieniu do projektu uchwały. Jeżeli chodzi o kwotę powyżej 100 tys. zł, to uchwała o zasadach nabywania i zbywania nie ma zastosowania. Dlatego potrzebna jest indywidualna uchwała.

 

Radny Ernest Kruk

Zapytał radcę prawnego czy proponowany przez radnego Piotra Słokę zapis w jakiś sposób będzie skutkował.

  

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Jego zdaniem taki zapis nie będzie miał żadnego wpływu na ocenę organu nadzoru, ale jest to zapis zbędny.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Problemy finansowe PKS są znane. Zapytał jakie ma zaległe zobowiązania finansowe PKS wobec UMiG.   

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Michał Cichocki

Podatek od środków transportowych – zaległości według stanu na dzień 28.02.2011 r. – należność główna 251 318 zł. Do tego dochodzą odsetki 10 448 zł. Raport zaległości – podatek od osób prawnych na dzień 28.02.2011 r. – należność główna 376 856 zł  a odsetki 27 703 zł. Daje to
w sumie kwotę ponad 600 tys. zł.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał czy gdyby transakcja doszła do skutku, to zobowiązania, które ma PKS wobec UMiG zostaną w tej transakcji uwzględnione.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Michał Cichocki

Odpowiedział, że jest to jeden z warunków dokonania transakcji.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Piotra Słoki o uzupełnienie podstawy prawnej w projekcie uchwały – aby przed słowami „Rada Miejska” dopisać zwrot: „oraz § 2 uchwały Nr XII/67/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie zasad nabywania, zbywania, zamiany, użyczenia oraz obciążania nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Świętokrzyskiego Nr 179,poz. 2558)”.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 14 głosach za, 4 głosach przeciw oraz 3 głosach wstrzymujących się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/45/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

u)

Projekt uchwały w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 15 głosach za, 1 głosie przeciw i 5 głosach wstrzymujących się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/46/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu

 

v)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków był opiniowany przez właściwą merytorycznie Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/47/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

w)

Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie kadencji 2006-2010 oraz Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich został opracowany przez Komisję Rewizyjną – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR IV/48/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

Ad. 8

 

Informacje i komunikaty

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady

Zapoznała z pismem Stowarzyszenia Obrona Zwierząt w Jędrzejowie dotyczącym usunięcia naruszenia prawa.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Wojewody Świętokrzyskiego w sprawie dotyczącej Stowarzyszenia Obrona Zwierząt.Poinformował, że pismo Stowarzyszenia zostało skierowane do Burmistrza celem przygotowania stosownego projektu uchwały. Przygotowany został projekt uchwały, który przesłany zostanie do Stowarzyszenia celem jego zaopiniowania. Po uzyskaniu opinii projekt uchwały zostanie skierowany pod obrady sesji Rady.

 

Radny Piotr Słoka

Zgodnie z art. 33a ustawy o ochronie zwierząt w przypadku, gdy zwierzęta stanowią nadzwyczajne zagrożenie dla życia, zdrowia lub gospodarki człowieka, w tym gospodarki łowieckiej, dopuszcza się podjęcie działań mających na celu ograniczenie populacji tych zwierząt. W ustawie nie określono o jakie zwierzęta chodzi. Postawił pytanie w jaki sposób można ograniczyć populację zwierząt.    

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Nawet w sytuacji, gdy w kwestionowanej przez Stowarzyszenie uchwale Rady Miejskiej z 1999 r. powtórzono przepisy o ochronie zwierząt, to nie powielono ich dosłownie. Największym zarzutem było to, że podczas tworzenia aktu zwrócono się do Związku Krynologicznego a nie do Stowarzyszenia Obrona Zwierząt. Faktycznie nie można w uchwale regulować kwestii sytuacji w jakich można uśmiercać zwierzęta, ponieważ określa to ustawa. Zdaniem Stowarzyszenia nie można w uchwale w odniesieniu do kwestii uśmiercania używać innych określeń niż te użyte w ustawie. Nie można tutaj ani tego rozszerzać ani zawężać. 

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz

W chwili, gdy przedmiotowa uchwała Rady Miejskiej była tworzona, w regionie nie funkcjonował żaden związek ani towarzystwo tego typu. Nie działało również w Kielcach. W związku z tym jego zdaniem zarzut braku konsultacji jest chybiony. Ponadto trudno się zgodzić z zarzutem, że np. Związek Krynologiczny nie ma wiedzy i że nie może się wypowiadać a przecież właśnie tam są specjaliści, m.in. od psów. Problem polega na tym, że ustawa przewiduje możliwość uśmiercenia zwierzęcia ze względów sanitarnych, humanitarnych i potrzeby gospodarczej. W jego ocenie słowo „humanitarny” jest pojęciem szerokim. Około 50 psów zgłoszonych zostało przez osoby czujące się za zagrożone przez te psy. Potwierdzane jest to albo przez Policję albo przez Straż Miejską. Dzięki wskazywanemu Stowarzyszeniu zamknięto schronisko z którym Gmina Końskie miała podpisaną umowę. Ze zwierzętami stanowiącymi zagrożenie po ich wyłapaniu nie ma co zrobić. Nikt nie chce ich adoptować, chyba że odpłatnie za 1000 zł, ale jest to nielegalne, ponieważ ustawa nie przewiduje takiej możliwości. Uśmiercić nie można a Ci lekarze weterynarii, którzy się tego podjęli mają postawione zarzuty prokuratorskie. Nie ma więc co z tymi psami zrobić. Problem jest sztucznie nagłośniony. W uchwale powinien się znaleźć zapis, iż dopuszcza się uśmiercanie ze względów humanitarnych w sytuacji, gdy po zwierze nikt się nie zgłosi np. przez okres 1 roku. Jeżeli w ciągu roku nie znajdzie się ktoś, kto psa zaadoptuje, to wówczas takiego psa można by było uśmiercić. Tymczasem w skali roku odławianych jest ok. 50 psów. W takiej sytuacji utworzenie schroniska na 50 psów rozwiązałoby problem. Gminę jest stać na to, tyle tylko, że jeżeli będzie się działać w oparciu o sposób myślenia Towarzystwa Obrona Zwierząt, to trzeba będzie trzymać zwierzę zapewniając utrzymanie aż do jego śmierci naturalnej. Tymczasem Gmina ma obowiązek zapewnić mieszkania osobom nie posiadającym żadnego lokalu mieszkalnego.

 

Radny Piotr Słoka

Przypomniał, że koszt doby hotelowej dla psa wynosi 30 zł. Zwrócił się do Burmistrza o zorganizowanie spotkania z udziałem przedstawicieli Towarzystwa Obrona Zwierząt, sam zaoferował się zaprosić na nie przedstawicieli Związku Krynologicznego.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz

Zgodnie z ustawa zwierzę może zostać przekazane albo do schroniska albo nieodpłatnie osobie fizycznej. Odpłatne oddanie osobie fizycznej psa stanowi naruszenie przepisów ustawy.          

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Dyrektora ZOZ Końskie dotyczącym udzielenia wsparcia finansowego. Pismo to zostało skierowane do Burmistrza a do wiadomości Rady Miejskiej – wyjaśnił.

 

Radna Ewa Swat

Zaprosiła na zawody Mistrzostw Polski w piłce ręcznej, które odbędą się na hali na Stadnickiej Woli.

 

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Zbigniew Kowalczyk  podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad IV sesji Rady Miejskiej w Końskich kadencji 2010-2014.

 

Protokółowali                                                  Przewodniczący Rady Miejskiej   

Kierownik Biura Rady Miejskiej                            Zbigniew Kowalczyk

Rafał Kuba

                                                                                          

Monika Ślusarczyk

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2011/06/02 09:14:52
Redaktor: Administrator