Uchwala Nr XI/80/2003
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 17 września 2003r
w sprawie przyjęcia programu restrukturyzacji i zmian strukturalnych Samodzielnego Publicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Końskich.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. h ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 oraz z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz.717), oraz art. 36, art. 43 i art.60 ust. 6 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 91 poz. 408, z 1992 r. Nr 63 poz. 315, z 1994 r. Nr 121 poz. 591, z 1995 r. Nr 138 poz. 682, z 1996 r. Nr 24. poz. 110, z 1997 r. Nr 104, poz. 661, Nr 121. poz. 769, Nr 158, poz. 1041, z 1998 r. Nr 106, poz. 668 Nr 117, poz. 756 i Nr 162, poz. 1115, z 1999 r. nr 28 poz. 255 i poz. 256, Nr 84 poz. 935, z 2000 r. Nr 3 poz. 28, Nr 12, poz. 136, Nr 43. poz. 489, Nr 84. poz. 948, Nr 114. poz. 1193, Nr 120. poz.1268 , z 2001 Nr 5 poz.45, Nr 88. poz. 961, Nr 100. poz. 1083, Nr 111 poz. 1193, Nr 113 poz. 1207, Nr 126. poz. 1382, 1383 i 1384, Nr 128. poz. 1407, z 2002 r. 113 poz. 984, z 2003 r. Nr 45. poz. 391) i uzyskaniu pozytywnej opinii Wojewody Świętokrzyskiego Rada Miejska uchwala co następuje:
§ l. Akceptuje się program restrukturyzacji oraz likwidacji i dokonania zmian strukturalnych Samodzielnego Publicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Końskich.
§ 2. Upoważnia się Burmistrza Miasta i Gminy do dokonania czynności przewidzianych w programie restrukturyzacji i przekształceń strukturalnych Samodzielnego Publicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Końskich.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Grzegorz Wąsik
UZASADNIENIE
Zapoczątkowana 1 stycznia 1999 roku reforma ochrony zdrowia zrównała w prawach korzystania ze środków publicznych podmioty publiczne i prywatne. To Kasy Chorych a obecnie Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia stał się dysponentem środków budżetowych resortu zdrowia i one kontraktują usługi z podmiotami niezależnie od ich formy własności. Nowelizacja ustawy o zakładach opieki zdrowotnej umożliwia tworzenie niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej, przyznając uprawnienia w zakresie przekształceń organom założycielskim w tym Gminom.
Gmina Końskie jest organem założycielskim dla SPZPOZ lecznictwa otwartego, czyli przychodni w Końskich przy ul. Południowej.
Proponowany program restrukturyzacji i prywatyzacji SPZPOZ w Końskich zapewnia bezpieczeństwo zdrowotne oraz służyć ma podnoszeniu jakości i dostępności podstawowej opieki zdrowotnej. Umożliwi również objęcie zasadą konkurencyjności na rynku usług medycznych na równych prawach podmioty powołane do ich świadczenia, co sprzyjać będzie obniżaniu kosztów i podnoszeniu jakości usług. Stworzy pracownikom służb medycznych warunki do pełnego wykorzystania ich potencjału zawodowego i umożliwi bezpośredni wpływ na kształtowanie oferty usług.
Zasady restrukturyzacji i prywatyzacji, które stanowią załącznik do projektu Uchwały Rady Miejskiej, uwzględniają przede wszystkim dobro pacjenta, gwarantują zachowanie ciągłości świadczeń medycznych, ich dostępność, przynajmniej dotychczasowy ich zakres i poziom, a jednocześnie umożliwią podnoszenie jakości usług i lepsze dostosowanie ich do potrzeb pacjentów.
Z inicjatywą zmian wystąpiła grupa lekarzy zatrudnionych dotychczas w SPZPOZ, inicjatywa ta zbiegła się z potrzebami dokonania zmian strukturalnych jakie wynikają z potrzeby zapewnienia przez Gminę stanu opieki zdrowotnej nad mieszkańcami naszego Miasta i Gminy.
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XI/80/2003
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 1 7 września 2003 r.
Program restrukturyzacji i przekształceń strukturalnych
SPZPOZ w Końskich.
Tworzenie niepublicznego lub niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej ma nastąpić na bazie składników majątkowych będących w ewidencji SPZPOZ z dnia zamknięcia jego likwidacji oraz w oparciu o skład osobowy dotychczasowych pracowników SPZPOZ. Dla niepublicznych zakładów opieki zdrowotnej przewiduje się formę organizacyjną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub spółki osobowej. Spółki te tworzyć mogą pracownicy zatrudnieni w SPZPOZ w dniu jej zawiązania. Do tworzenia i działania niepublicznego zakładu opieki zdrowotnej, przyjmującego formę organizacyjną spółki prawa handlowego stosuje się przepisy kodeksu spółek handlowych ustawa z dnia 15 września 2000 r. kodeks spółek handlowych ( Dz. U. Nr 94 poz. 1037), oraz ustawy z dnia 3 O sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz. U. Nr 91 poz. 408 - z późniejszymi zmianami).
Spółki te utworzone są przez grupę inicjatywną dotychczasowych pracowników SPZOZ. Spółki te składają ofertę Gminie Końskie.
W SPZPOZ działającym w obecnej strukturze może powstać jedna lub Więcej spółek prawa handlowego w celu realizacji programu tworzenia niepublicznego ZOZ. Dopuszcza się możliwość utworzenia jednego niepublicznego ZOZ lub więcej niż jeden obecny SPZOZ, jeżeli wolę taką wyrażą pracownicy założyciele spółek niepublicznego ZOZ z zapewnieniem świadczeń zdrowotnych w obecnej przychodni i gabinecie zamiejscowym w Fidorze w dotychczasowym zakresie.
Przedmiotem działania niepublicznego ZOZ (spółek) będą świadczenia zdrowotne i promocja zdrowia określone w ustawie z 3 O sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej. Niepubliczny ZOZ - spółki - zwany dalej NZOZ ( spółki) zapewnią świadczenie usług osobom, o których mowa w art.43 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Gmina Końskie nie będzie wspólnikiem w spółkach - niepublicznych zakładach opieki zdrowotnej tworzonych w ramach niniejszego programu.
PRACOWNICY
Pracownicy likwidowanego SPZPOZ na zasadach określonych wart. 23 kodeksu pracy staną się pracownikami NZOZ co gwarantuje zachowanie ciągłości zatrudnienia. NZOZ - y zobowiązuje się nie ograniczyć stanu zatrudnienia z przyczyn leżących po stronie pracodawcy z wyjątkiem świadczeń przedemerytalnych oraz wynikających z zawartych kontraktów z NFOZ.
MAJĄTEK
Gmina nieruchomości i majątek ruchomy przekazuje w użytkowanie w drodze umowy. Umowa będzie zawarta na okres 10 lat, przy czym nieodpłatnie na dwa lata, a następnie Rada Miejska może ustalić nowe zasady użytkowania na pozostały okres umowy. Rada Miejska zobowiązuje NZOZ - y do corocznego składania sprawozdania w zakresie wykorzystania przekazanego nieodpłatnie majątku, w tym nakładów poniesionych na jego utrzymanie.
POSTĘPOW ANIE LIKWIDACYJNE
Postępowanie likwidacyjne otworzy odrębna Uchwała Rady Miejskiej o likwidacji Samodzielnego Publicznego Zakładu Podstawowej Opieki Zdrowotnej (SPZPOZ) w Końskich przy ul. Południowej. Tworzony NZOZ (spółki) nie przejmuje zobowiązań i należności likwidowanego SPZPOZ. Zobowiązania i należności SPZPOZ po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami gminy (art. 60 ust.6 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej).
W postępowaniu likwidacyjnym istotne znaczenie będą miały:
· ustalenie (inwentaryzacja) składników majątku SPZOZ i ich wartości,
· ustalenie stanu zobowiązań i ich spłata,
· określenie składników majątku, jakie będą do dyspozycji gminy.
Czynności likwidacyjne prowadzić będzie likwidator, którym może być dyrektor SPZPOZ w ścisłej współpracy z organem założycielskim.