Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR L/10

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 15 stycznia 2010 r.
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W L sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 19 radnych na ogólną liczbę 21. 2 radnych nieobecnych – usprawiedliwionych.

W sesji wzięło udział 57 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło  76 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1500

 

 

Ad. pkt 1

     L sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 19 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

     Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokoły Nr 46, 47, 49, przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

Ad. pkt 3

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował o wniosku Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego przez Gminę Końskie.

Projekt ten byłby rozpatrzony w pkt. 6 ppkt „a”, pozostałe punkty tym samym zmieniłyby kolejność.

 

Wpłynął wniosek Burmistrza o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, wymaganej szczegółowości projektu budżetu, terminów obowiązujących w toku prac nad projektem uchwały budżetowej oraz rodzaju i szczegółowości uzasadnienia i materiałów informacyjnych składanych wraz z projektem uchwały budżetowej i wprowadzenie w jego miejsce projektu uchwały w sprawie szczegółowości uchwalania budżetu Miasta o Gminy Końskie.

 

Wpłynął wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

1)      zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sierosławice,

2)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic Browarnej, Izabelowskiej, osiedla mieszkaniowego  Jana Pawła II, ulicy Południowej wraz z rejonem cieku wodnego od Wincentowa,

3)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Kazanowskiej, Krakowskiej, 16 Stycznia, Zamkowej, Ks. Granata i Strażackiej,

4)      zmiany Statutu Gminy Końskie,

5)      zmiany uchwały Nr XLVI/321/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru, określenia inkasentów oraz wynagrodzenia za pobór tej opłaty.

Projekty tych uchwał byłyby rozpatrzone w pkt 6.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Zapytał Przewodniczącego o zasadność wprowadzania do porządku obrad projektu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego przez Gminę Końskie na wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego. Chciałby poznać uzasadnienie, które odnosi się do tego projektu uchwały. Z tego co pamięta, to Komisja Oświaty zgłosiła kilkanaście uwag do projektu. Zapytał czy Komisja Rozwoju Gospodarczego dyskutowała nad tymi propozycjami czy też wiedza radnych jest ograniczenia do wersji projektu uchwały jaki został przedłożony. Myśli, że intencją wszystkich jest to, aby Rada nie uchwalała „bubli” prawnych. Nie jest przeciwnikiem wskazywanego projektu uchwały, wręcz przeciwnie jest jego zwolennikiem. Chciałby jednak poznać odpowiedzi na zadane pytania. Odnosząc się do artykułu prasowego pt.: „Nie będzie promocji” zawartego w Tygodniku Koneckim stwierdził, że uważa, iż Rada Miejska, zwłaszcza Komisja Oświaty jest szkalowana. Zarzuca się radnym blokowanie działań z tym związanych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że Komisja Oświaty nie przyjęła żadnego wniosku dotyczącego wprowadzenia zmian w omawianym projekcie uchwały. Były tylko uwagi, ale nie były one głosowane.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Stwierdził, że były wnioski, ale nie były one głosowane. Należy wziąć pod uwagę sposób pracy Komisji Oświaty. Jeżeli członkowie Komisji zwracają się z zapytaniami to oczekują odpowiedzi. Odnosząc się do zapisu w rozdziale II projektu uchwały „środki dotacji nie mogą być przeznaczone na finansowanie lub dofinansowanie wynagrodzeń dla zawodników i działaczy klubu sportowego” zapytał czy premia dla zawodnika jest wynagrodzeniem czy też nie. Zajmowanie się projektem uchwały bez uzyskania odpowiedzi na zadane pytanie oznaczać by mogło uchwalenie „bubla prawnego”.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Projekt uchwały został podpisany przez radcę prawnego UMiG. W związku z tym nie ma większych podstaw do odrzucenia tego projektu uchwały.

 

Radny Piotr Słoka

Wprowadzenie projektu uchwały do porządku obrad nie oznacza od razu podjęcia uchwały. Na posiedzeniu Komisji Oświaty nie zgłosił żadnych poprawek, chociaż miał je przygotowane. Jednak niektórzy z członków Komisji nie mieli czasu na to, aby mógł te poprawki zgłosić. Tymczasem w „Tygodniku Koneckim” napisano, że w związku z tym, że radny Słoka zgłosił 10 poprawek, to w ten sposób zablokował uchwałę o sporcie kwalifikowanym. Wskazywany jest tu jako główny winowajca i musi się przed ludźmi tłumaczyć. Trzeci raz ukazuje się artykuł szkalujący „dobre imię” Rady. Dziś nie ma na sesji przedstawiciela „Tygodnika Koneckiego”. Zwrócił się o napisanie do redaktora naczelnego „Tygodnika Koneckiego” zapytania dlaczego takie artykuły się ukazują. Przypomniał, że w składzie Rady jest 21 radnych, w tym „samorządni”. Jak się więc szkaluje Radę, to szkaluje się wszystkich radnych.

Promocja miasta nie stanowi pieniędzy klubowych. To są pieniądze gminne. Piszę się, że Rada Miejska zabrała środki więc nie będzie promocji i w związku z tym na sport seniorski nie będzie pieniędzy.

Stwierdził cyt.:

„Jest powiedziane kto to mówi. To mówi Henryk Pakos i pan który napisał ten artykuł, który nawet imieniem i nazwiskiem nie chciał się podpisać, ale to jest Dariusz Kosma. Tych dwóch panów wie więcej niż my na sesji. Oni się stawiają w roli Rady Nadzorczej tej Gminy i tej Rady. Panie Przewodniczący ja tylko chciałem w skrócie się odnieść do tego. Do tej pory nie została przyjęta uchwała o sporcie kwalifikowanym, czyli według prawa obowiązującego w Polsce samorządy nie mogą dotować sportu seniorskiego, tym bardziej z promocji miasta. Niech pan Pakos sobie przeczyta materiały, które kiedyś na Komisji Burmistrz rozdał – w jaki sposób samorządy mogą sponsorować sport. Pan Pakos pisze, że Rada w 2009 r. przeniosła 100 tys. zł, zabrała ze stypendiów i przeniosła na inne cele. Ja tylko przypomnę, przeniosła ta Rada, tylko pan Pakos zapomniał powiedzieć, że na wniosek zmian do budżetu przez Burmistrza i za zgodą - jak argumentował wtedy pan Burmistrz – prezesów klubów. Tego pan Pakos zapomniał dodać. Znów pan Pakos pisze, że grupa radnych znów chce w tym roku przenieść pewne kwoty z promocji miasta na inne cele. Ja tylko przypomnę – były 2 wnioski do zmian w budżecie na Komisji Oświaty. Jeden wniosek, który przenosił 100 tys. z promocji miasta na sfinansowanie uchwały o sporcie kwalifikowanym upadł. Drugi dotyczył zdjęcia 50 tys. zł z promocji miasta na budowę boisk wielofunkcyjnych o nawierzchni trawiastej na terenach wiejskich”.            

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Krzysztofa Jasińskiego przypomniał, że wnioski i poprawki do projektów uchwał mogą być zgłaszane nie tylko na posiedzeniach Komisji, ale także na sesji Rady. Ma co najmniej 10 wniosków do tego projektu uchwały i dziś będzie je składał. Burmistrz do chwili obecnej nie wskazał środków w budżecie na realizację uchwały o sporcie kwalifikowanym. Jeżeli uchwała ma zostać dziś przyjęta, to powinna być dobrze przedyskutowana.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Złożył wniosek o oddalenie rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego przez Gminę Końskie i o wprowadzenie go do porządku obrad Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisji Rewizyjnej zwołanego na dzień 19 stycznia br. pod warunkiem uzyskania odpowiedzi w zakresie wszystkich uwarunkowań formalno-prawnych a następnie zwołanie sesji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tego projektu uchwały.             

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Wniosek zgłoszony przez radnego Krzysztofa Jasińskiego ma charakter dalej idący niż wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego i w związku z tym będzie głosowany w pierwszej kolejności.

Wobec braku innych uwag poddał pod głosowanie wniosek radnego Krzysztofa Jasińskiego o oddalenie rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego przez Gminę Końskie i o wprowadzenie go do porządku obrad Komisji Oświaty, Kultury,. Sportu i Turystyki  oraz Komisji Rewizyjnej zwołanego na dzień 19 stycznia br. pod warunkiem uzyskania odpowiedzi w zakresie wszystkich uwarunkowań formalno-prawnych a następnie zwołanie sesji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tego projektu uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że przyjęcie ww. wniosku oznacza oddalenie wniosku Komisji Rozwoju Gospodarczego.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, wymaganej szczegółowości projektu budżetu, terminów obowiązujących w toku prac nad projektem uchwały budżetowej oraz rodzaju i szczegółowości uzasadnienia i materiałów informacyjnych składanych wraz z projektem uchwały budżetowej i wprowadzenie w jego miejsce projektu uchwały w sprawie szczegółowości uchwalania budżetu Miasta o Gminy Końskie.

 

Przed głosowaniem Burmistrz wyjaśnił, że zmiana wynika z nowej ustawy o finansach publicznych, która radykalnie zmienia kwestie szczegółowości projektu budżetu oraz samego budżetu. Zmiany weszły w życie z dniem 1 stycznia br.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

1)      zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sierosławice,

2)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic Browarnej, Izabelowskiej, osiedla mieszkaniowego  Jana Pawła II, ulicy Południowej wraz z rejonem cieku wodnego od Wincentowa,

3)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Kazanowskiej, Krakowskiej, 16 Stycznia, Zamkowej, Ks. Granata i Strażackiej,

4)      zmiany Statutu Gminy Końskie,

5)      zmiany uchwały Nr XLVI/321/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru, określenia inkasentów oraz wynagrodzenia za pobór tej opłaty.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach: 

a)      trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, wymaganej szczegółowości projektu budżetu, terminów obowiązujących w toku prac nad projektem uchwały budżetowej oraz rodzaju i szczegółowości uzasadnienia i materiałów informacyjnych składanych wraz z projektem uchwały budżetowej,

b)      uchwalenia budżetu miasta i gminy Końskie na 2010 rok,

c)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Wjazdowej, Warszawskiej, Wojska Polskiego, Lipowej, 1 Maja, Mieszka I, Iwo Odrowąża i Spółdzielczej,

d)     zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sierosławice,

e)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic Browarnej, Izabelowskiej, osiedla mieszkaniowego  Jana Pawła II, ulicy Południowej wraz z rejonem cieku wodnego od Wincentowa,

f)       uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Kazanowskiej, Krakowskiej, 16 Stycznia, Zamkowej, Ks. Granata i Strażackiej,

g)      zmiany Statutu Gminy Końskie,

h)      zmiany uchwały Nr XLVI/321/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru, określenia inkasentów oraz wynagrodzenia za pobór tej opłaty.

7.    Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej.

8. Informacje i komunikaty.

9.Zakończenie obrad sesji.

 

Ad. pkt 4

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

W związku z planowanym podpisaniem umowy na dofinansowanie w kwocie 120 mln zł  na uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie Końskie zapytał czy Gmina dostanie te środki przed rozpoczęciem zadania czy dopiero po jego wykonaniu w formie refundacji i po spełnieniu wszystkich warunków. Jeżeli środki miałyby być przekazane dopiero po wykonaniu zadania, to PWiK musiałoby zaciągnąć pożyczkę na wykonanie całej inwestycji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Co do umowy na dofinansowanie na kwotę 120 mln zł, to w przypadku Funduszu Spójności są możliwe dwa rozwiązania – zaliczkowanie do wysokości 70% zakontraktowanej kwoty i rozliczanie bieżącymi płatnościami z Funduszu Spójności oraz rozliczanie na zasadzie refundacji comiesięcznych płatności.
W przypadku Gminy Końskie żadne rozwiązanie nie jest jeszcze przesądzone. Gmina jest oczywiście zainteresowana otrzymaniem zaliczki. Problem rozpatrywania na poziomie merytorycznym wniosku Gminy Końskie przedłużył się m.in. z tego względu, że Ministerstwo Środowiska zaproponowało zmianę aplikacji, aby wykazać, że już w pierwszym roku działania Gmina Końskie będzie potrzebowała całej kwoty, czyli prawie 35 mln euro, podczas gdy w rzeczywistości z harmonogramu rzeczowo-finansowego wynika, że pieniędzy tych Gmina będzie potrzebowała znacznie mniej. Domyśla się, że z punktu widzenia Polski jako całości, taki wniosek daje usprawiedliwienie do wystąpienia do Komisji Europejskiej o przekazanie na rzecz Ministerstwa Rozwoju Regionalnego w Polsce pełnej kwoty dofinansowania, którą następnie Ministerstwo rozdysponuje. Najbardziej dla Gminy Końskie niewygodne rozwiązanie i tak jest znacznie korzystniejsze niż np. to zawarte w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich. Miesięczne wartości płatności od chwili kiedy fizycznie prace ruszą, a zakłada się, że prace te ruszą w marcu br., będą wynosiły 3 200 000 zł. Ta miesięczna płatność będzie natychmiast podstawą do wystąpienia o refundacje. W ciągu 60 dni refundacja w części dotyczącej każdej faktury powinna stać się faktem. Pieniądze własne beneficjent oczywiście musi mieć. Gmina Końskie ma obietnicę wsparcia w postaci pożyczki niekomercyjnej w wysokości 35 mln zł ze strony Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. To również będzie przedmiotem zawartej umowy. Tego rodzaju inwestycje, zakładając, że nie są w całości finansowane ze środków zewnętrznych oczywiście kosztują.                           

 

Radna Ewa Swat

Zapytała czy został ogłoszony nowy przetarg na termomodernizację hali sportowej przy ul. Stoińskiego.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że tak.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedstawioną  informację do wiadomości.

 

Ad. pkt 5

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Piotr Słoka

  1. Zwrócił się do Burmistrza o wsparcie odśnieżania chodników na terenach wiejskich, szczególnie w miejscach nie zamieszkałych. Zapytał kto odpowiada za odśnieżanie chodników w tych miejscach.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Zarządcy dróg są różni. Gmina odpowiada za drogi i chodniki gminne.

 

Radny Lucjan Górecki

  1. Zapytał czy doszedł do skutku przetarg na budowę boisk wielofunkcyjnych.

Odp.  Burmistrz Miasta i Gminy

Ostatnia otwarta w styczniu oferta na budowę boisk wielofunkcyjnych ponownie przekroczyła środki jakie ma na ten cel wyodrębniona Gmina. Przetarg został unieważniony i będzie ogłoszony kolejny. Zakłada, że niezależnie od rozstrzygnięcia przetargowego do połowy roku boiska zostaną zbudowane.

 

  1. Zapytał czy coś wiadomo w sprawie drogi Wąsosz – Przymiarki i Wąsosz – Nowiny.

Odp.  Burmistrz Miasta i Gminy

Otrzymał odpowiedź od Nadleśnictwa, że droga o jakiej mowa nie może być Gminie ani przekazana ani sprzedana, ponieważ jest to droga leśna i Nadleśnictwo jest związane przepisami. Wydaje się, że jedynym rozwiązaniem jest próba upublicznienia tej drogi oraz kilku jeszcze innych odcinków dróg, co do których istnieje pewna przeszkoda prawna w uregulowaniu ich stanu. Upublicznienie pozwoli przejęcie gruntów na własność. W najbliższym czasie przedstawiony zostanie radnym projekt uchwały o uznaniu za publiczne dróg na których są odcinki dróg w ciągach dróg gminnych lub związanych z nimi i dla których to upublicznienie może być szansą na uregulowanie stanu prawnego. Dotyczy to zarówno Wąsoszy jak i Koczwary.    

 

Radny Mariusz Czarnecki

  1. Zapytał czy ZEC i PGK są przygotowane do zimy.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

ZEC jest przygotowany do zimy jak do każdej innej. Skończyły się czasy niedoborów. Zapasy opału wynoszą 2800 ton. Nawet w tak zimnym miesiącu jak styczeń miesięczne zużycie wyniesie 1500-1800 ton. Umowa z dostawcą przewiduje uzupełnianie zapasów na bieżąco.

PGK ma podpisane wskutek rozstrzygnięć przetargowych umowy na utrzymanie dróg wojewódzkich w obszarze Gminy Końskie, drogi krajowej nr 42 z GDDKiA oraz dróg gminnych w granicach miasta. W jego ocenie z tych obowiązków PGK wywiązuje się przyzwoicie. Kontrahenci Gminy spełniają w większości w roku bieżącym  pokładane w nich oczekiwania.

 

  1. Zadał zapytania dotyczące projektów projektu planu zagospodarowania przestrzennego w zakresie fragmentu terenu miasta Końskie w granicach ulic: Marsz. Piłsudskiego, Iwo Odrowąża, Spółdzielczej i Targowej (szczegóły zostały złożone na piśmie i stanowią załącznik niniejszego protokołu)

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Co do planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego w centrum miasta, to rozumie, że było to oświadczenie radnego, ponieważ plany w każdym przypadku podlegają otwartemu postępowaniu zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Tego rodzaju wnioski zgłaszane są etapie zbierania wniosków do planu, następnie podczas prac komisji urbanistycznej a potem w okresie wyłożenia planu i otwartej dyskusji. W znacznej części z postulatem radnego się zgadza. Centrum miasta powinno rzeczywiście stwarzać możliwości najpełniejszej zabudowy mającej na celu prowadzenie działalności gospodarczej.   

   

 

Radny Krzysztof Jasiński

  1. Poruszył sprawę zimowego utrzymania terenów gminnych i zapytał jakim sprzętem dysponuje ZGM do utrzymania terenów w obrębie zasobów komunalnych (teren przy ul. Hubala 4, 6, 8, 10).

Odp. nie została udzielona

 

  1. Poinformował, że pługi jeżdżące po ulicach i drogach gminnych odśnieżając je zawężają pas jezdni, bowiem zbierają śnieg od środka jezdni.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy udzielona w odp. na interp. nr 3 radnego Ernesta Kruka

 

  1. Zwrócił się o odśnieżanie parkingów i zatok parkingowych po godz. 7.00 kiedy to parkingi pustoszeją.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Problem z odśnieżaniem parkingów polega, że są one na ogół w ciągu dnia zastawione samochodami. Utrudnia to odśnieżanie.

 

  1. Zwrócił się o interwencję przez Straż Miejską z uwagi na fakt, iż znaczna część chodników przy posesjach nie jest odśnieżana.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Ostatnie orzeczenia sądów administracyjnych pokazują jednoznacznie, iż odpowiedzialność za odśnieżanie chodników spoczywa na właścicielach posesji niezależnie od tego czy są one zabudowane czy też nie. W sytuacjach, w których właściciele posesji, gruntów nie są mieszkańcami Gminy Końskie można myśleć o zlecaniu wykonania zastępczego i obciążać ich kosztami. Być może pewnym rozwiązaniem byłby rodzaj wykonania zastępczego w stosunku do całych ciągów, ale na podstawie odrębnych przepisów i obciążeń.

 

 

Radna Ewa Swat

1.      Zapytała kiedy nastąpiło ogłoszenie przetargu na termomodernizację hali przy ul. Stoińskiego i czy informacja na ten temat znajduje się na stronie internetowej BIP.

 

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że sprawdzi to i wówczas udzieli odpowiedzi.

 

Radna Barbara Zielińska

  1. Zapytała jakie koszty ponosi Gmina Końskie z tytułu utrzymania dróg w okresie zimowym.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Koszty zimowego utrzymania dróg są zależne w znacznej części do pogody. Koszty za rok 2008 kiedy to zima była stosunkowo „łagodna” wyniosły niespełna 200 tys. zł. Rok 2009 to na chwilę obecną koszt 341 862 zł. 

 

Radny Marcin Latański

  1. Zapytał kiedy zostaną podjęte działania zmierzające do wykonania chodnika i oświetlenia przy drodze Końskie – Modliszewice. Dodał, że kwestia własnościowa nie jest tu decydująca, ponieważ można zrealizować inwestycję nie będąc właścicielem drogi.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Każdy wniosek tego typu jest odsyłany do właściwego zarządcy drogi z deklaracją udzielenia pomocy ze strony Gminy jeżeli zarządca wprowadzi ją do swojego planu. Taka deklaracja nie zawsze jednak powoduje oczekiwane działania. Zgłoszony wniosek uważa za zasadny i zostanie on przekazany do ŚZDW z informacją, że Gmina Końskie deklaruje pomoc przy realizacji tej inwestycji.  

 

 

Radny Marian Gąszcz

  1. Zapytał czy w obecnej kadencji Burmistrz przewiduje poszerzenie parkingu przy UMiG.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

W obecnej kadencji nie planuje poszerzenia parkingu, chyba że Przewodniczący zagwarantuje przeniesie w całości własności kompleksu na rzecz Gminy Końskie.

 

Radny Ernest Kruk  

  1. Zapytał co było powodem odwołania radnego Piotra Słoki ze składu Komisji „Alkoholowej”.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Komisji lawinowo przybywa pracy. W związku z tym pojawił się wniosek dotyczący zwiększenia obsługi o pół etatu. Zależało mu nad rozwiązaniem, które nie miałoby skutków finansowych. Nie chciałby sytuacji, w której Komisja i jej obsługa „przejadałyby” znaczną część pieniędzy, które powinny być inaczej wykorzystane. Stąd propozycja zmniejszenia składu komisji. Opierała się ona na analizie frekwencji na posiedzeniach komisji. Odwołani zostali członkowie, którzy najrzadziej uczestniczyli w posiedzeniach. Pan Cichocki już wcześniej deklarował chęć wystąpienia ze składu Komisji ze względu na objęcie funkcji z-cy wójta Smykowa. Statystyka udziału w pracach Komisji jest do sprawdzenia. Rozumie, że ludzie mają swoje życie, obowiązki i jeżeli nie są w stanie spełnić potrzeb Komisji, to trudno, żeby ten stan rzeczy utrzymywać w sposób sztuczny.

 

  1. Zapytał czy zorganizowane zostały lodowiska.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Lodowisko na stadionie OSiR przy ul. Południowej jest już przygotowane.

 

  1. Zdarza się, że właściciele odśnieżają chodniki przed własną posesją a następnie przejeżdżający pług nagarnia śnieg z ulicy ponownie na chodnik. Zwrócił się o interwencję w tej sprawie.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Problem polega na tym, że nie ma co zrobić z nadmiarem śniegu. Alternatywą mogłoby być wywożenie śniegu, ale z punktu widzenia obecnych przepisów śnieg jest odpadem i jego wywożenie musiałoby się opierać na postępowaniu środowiskowym.

 

Radny Zbigniew Hybik

Zwrócił się o przywrócenie do żytku przejścia od ul. Piłsudskiego do placu kościelnego.

 

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Co do wskazywanego przesmyku komunikacyjnego, to sprawdzony zostanie stan własnościowy. Jeżeli przejście zostało zagrodzone, to nie na skutek działań Gminy. Jeżeli okaże się, że właścicielem terenu jest Gmina, to podjęte zostaną działania zmierzające do odtworzenia przejścia. Rozwiązaniem docelowym jest budowa obwodnicy.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Marian Gąszcz

Odnosząc się do odpowiedzi na zapytanie dotyczące przebudowy parkingu przy UMiG wskazał, iż tereny po drugiej stronie Urzędu należą do Gminy.

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Tereny po drugiej stronie są wprawdzie Gminy, ale w tej chwili trwa postępowanie z roszczenia Tarnowskich. Są więc zastrzeżenia dotyczące działań o charakterze inwestycyjnym.  

 

Radny Piotr Słoka

Odnosząc się do wypowiedzi Burmistrza wskazał, że jest przecież inwestycja budowy ogrodzenia w parku a to przecież nie jest własnością Gminy.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W każdym przypadku inwestycja opiera się na dokumentach administracyjnych, które mają charakter decyzji. W przypadku budowy drogi, parkingu wymagane jest pozwolenie na budowę lub zezwolenie na realizację inwestycji drogowej.
W przypadku budowy czy odbudowy ogrodzenia parku, to musiałoby to mieć formę pozwolenia na budowę. W każdym przypadku organowi należy przedstawić oświadczenie o prawie dysponowania gruntem. Za każdym razem w przypadku tego terenu Gmina nie jest w stanie przedłożyć dokumentu, który by satysfakcjonował organ wydający decyzję, z jednym wyjątkiem – kiedy jest decyzja nakazowa. W przypadku ogrodzenia parku jest decyzja Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego nakazująca Gminie odbudowę tego. Wtedy można uzyskać pozwolenie na budowę bez okazywania dokumentu potwierdzającego prawo dysponowania nieruchomością. Jeżeli INB nakaże Gminie w trybie administracyjnym rozbudowę parkingu, to będzie to także decyzja, którą można będzie wykonać.        

 

Radny Marian Gąszcz

Zapytał czy będą dodatkowe miejsca do parkowania na placu ZGM. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Takie dodatkowe miejsca już są i dostępne są dla wszystkich zainteresowanych. 

 

Radny Piotr Słoka

Wskazał, iż Burmistrz użył sformułowania, że śnieg jest odpadem. Jeżeli jest to odpad, to czy nie można poszukać rozwiązania problemu w ramach Związku Miast i Gmin i programu Ekolog? Można by było płacić większą składkę po to, żeby chodniki były odśnieżone. Zapytał czy nie można by było w formie dofinansowania spowodować, że chodnik przy drodze powiatowej zostanie odśnieżony.

Odnosząc się do sprawy wykonania chodnika w Modliszewicach, to skoro Burmistrz może zrealizować inwestycję na drodze powiatowej ze 100% wkładem Gminy za zgodą właściciela, to i może to samo zrobić na drodze wojewódzkiej.

Odnośnie odwołania z Komisji „Alkoholowej” to, stwierdził, że nie jest bardzo obrażony tym faktem. Rozmawiał jednak z Panem Cichockim, który był bardzo zdziwiony faktem odwołania. Do dobrych obyczajów w roku wyborczym chyba nie należy odwoływanie dwóch członków Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych z konkurencyjnych ugrupowań.

Odnośnie sprawy parkingu to słyszał, że Tarnowscy wygrali proces. Tymczasem Burmistrz mówił, że nadal jest to własność Skarbu Państwa. Z jednej strony radni słyszą, że jak jest własność Skarbu Państwa, to Gmina nie może podjąć się odbudowy  a z drugiej strony w przekazanej radnym autopoprawce jest zapis o odbudowie zbiornika na Baczynie. W związku z tym zapytał czy obecnie można czy też nie odbudowywać czegoś, co nie jest własnością Gminy.    

 

Radny Andrzej Kosierkiwiecz

Zapytał o sytuację Świątyni Greckiej, której dach jest zagrożony i czy Nadzór Budowlany nie nakazał tego w jakiś sposób poprawić.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że nie powoływał żadnego członka Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi jako przedstawiciela jakiekolwiek siły politycznej. Powoływał osoby, co, do których miał przekonanie, że ich działalność społeczna, zainteresowanie mieszczą się w szeroko rozumianej formule, kompetencji w tej dziedzinie. Odwoływał te osoby z przeświadczeniem, że nie jest to odwoływanie członka Prawa i Sprawiedliwości czy Platformy Obywatelskiej, tylko z powodów, o jakich mówił. Zwrócił się o sprawdzenie frekwencji, jaka była podczas prac Komisji. Zaznaczył, że Pan Cichocki rozmawiał z nim osobiście, iż musi zrezygnować z pracy w Komisji, ponieważ aktualne obowiązki nie pozwalają mu na to. Pan Cichocki proponował, by odwołując go powołać na jego miejsca kogoś, kto by reprezentował tam Związek Harcerstwa Polskiego. Nie powinno się mieszać polityki partyjnej do sprawy przeciwdziałania alkoholizmowi.  Co do zbiorników wodnych, to prawo dysponowania nimi jest regulowane nie tyle przez ustawę o gospodarce nieruchomościami, co przez ustawę prawo wodne. Minister Nowicki w piśmie okólnym do marszałków i starostów wskazywał, że grunt pod zbiornikami wodnymi na wodach płynących musi z mocy prawa być własnością Skarbu Państwa i wszelkie działania, które zostały poczynione niezgodnie z tą zasadą są z mocy prawa nieważne. Celem ostatecznego wyjaśnienia wątpliwości wystąpił do Krajowego Zarządu Gospodarki Wodnej do Biura Administracyjno-Prawnego z zapytaniem jak należy rozumieć tę zasadę i czy nie może być od niej odstępstw. Na zapytanie została udzielona odpowiedź,  że ich zdaniem ta zasada dotyczy zbiorników naturalnych na wodach płynących. Można z tego domniemywać, że zbiorniki sztuczne mogą być przedmiotem podziału. Stąd też autopoprawka. Jeżeli uznane zostanie prawo Gminy do ingerencji w ten zbiornik, to i uzyskane zostanie pozwolenie. Nie można złożyć takiego wniosku, jeśli w budżecie nie będzie zagwarantowanych środków. Stąd tez próba realizacji zadania z nadzieją, że się uda. Jeżeli się nie uda, to nie z winy i woli Gminy.

Co do nakazów administracyjnych, której idą w poprzek prawa dysponowania gruntem, to w przypadku ogrodzenia parku nakaz wydał Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego a w stosunku do Świątyni Greckiej Świętokrzyski Konserwator Zabytków, która przez Ministra Kultury, Sztuki i Dziedzictwa Narodowego została utrzymana, ale skierowana jest do powiatu. Decyzja jest, ale nie została zrealizowana, pewnie dlatego, że powiat nie ma pieniędzy i pewnie interesu, żeby to robić. Podjęte zostaną próby osiągnięcia porozumienia w tej sprawie. Zgodził się z radnym Słoką, że ustawa o finansach publicznych pozwala samorządom wzajemnie się wspierać. Możliwe jest wsparcie w obydwie strony, ale jak na razie ma to charakter jednostronny. Gmina jednak w pierwszym rzędzie wykonuje zadania własne. Gmina występowała o zgodę powiatu na realizację inwestycji ze 100% wkładem własnym tam, gdzie była szansa na pozyskanie środków zewnętrznych.        

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Mariusz Czarnecki, Marcin Latański, Marian Gąszcz i Krzysztof Serafin.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady. 

 

Ad. pkt 6

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie szczegółowości uchwalania budżetu Miasta
i Gminy Końskie przedłożył Burmistrz Miasta i Gminy.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 13 głosach za  i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR L/366/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

b)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy Końskie na 2010 rok był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Pozytywną opinię wyraziła również Regionalna Izba Obrachunkowa – poinformował Przewodniczący Rady .

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej do projektu budżetu na 2010 rok.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki zgłosiła wniosek o treści:

„Z działu 750 rozdział 75075 – Promocja jednostek samorządu terytorialnego przenieść kwotę 50 000 zł do działu 926 rozdział 92601 na zadanie inwestycyjne w budżecie na 2010 r. o nazwie ‘budowa boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich o nawierzchni trawiastej – dokumentacja  - wykonanie (w tym: w Proćwinie, Starym Sokołowie, Starej Kuźnicy)’”.

Radni otrzymali nową wersję projektu uchwały budżetowej dostosowaną do nowych przepisów, jakie weszły w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. Projekt budżetu w nowej wersji był przedmiotem obrad Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię.

Przed sesję radni otrzymali autopoprawkę Burmistrza do projektu uchwały.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił autopoprawkę do projektu budżetu na 2010 rok.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że w związku z wejściem w życie nowych przepisów zachodzi potrzeba poddania pod głosowanie odrzucenia wniosków do projektu budżetu na 2010 rok dwóch sołectw Niebo i Pomorzany, ponieważ zadania przez nie zgłoszone nie mieszczą się w katalogu zadań własnych gminy.

 

Głos w dyskusji zabrali:

 

Radny Piotr Słoka

Odnosząc się do sprawy remontu świetlic stwierdził, że z tego co wie wniosek o remont świetlicy do Funduszu Sołeckiego złożył sołtys Paruch. Zapytał czy w ramach Programu nie można było objąć zakresem remontowym świetlicy w Paruchach.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Niestety dla miejscowości Paruchy nie ma uchwalonego planu odnowy, który jest warunkiem dopuszczenia do aplikacji.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że swego czasu były liczne protesty w sprawie budowy parkingu przy ul. Warszawskiej. Zapytał czy te protesty są nadal aktualne.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Od strony formalnej protesty mogły zostać złożone na etapie postępowania o decyzję środowiskową a potem o pozwolenie na budowę. Protesty nie zostały na tych etapach formalnie złożone i podtrzymane. W związku z tym Gmina najpierw uzyskała prawomocną decyzję środowiskową a następnie prawomocne pozwolenie na budowę. Na tej podstawie ogłoszony został przetarg na budowę, wyłoniony został wykonawca i podpisana umowa na budowę parkingu wraz z poszerzeniem drogi dojazdowej. Przypomniał, że w przeszłości oprócz protestów części mieszkańców bloku przy ul. Warszawskiej były również głosy popierające budowę.

Odnosząc się do wniosku Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki stwierdził, że autopoprawka w znacznej części wyczerpuje intencje wnioskodawcy. Była tam sugestia przeznaczenia środków na budowę boisk trawiastych, w tym w Proćwinie. Za kwotę, którą Komisja zaproponowała nie da się oczywiście wybudować trzech boisk. Kosztorys na boisko trawiaste według wniosku złożonego do Leadera jest znacznie większy. Gmina ubiega się o środki zewnętrzne. Boisko w Proćwinie zostanie wykonane. Przyjęcie wniosku Komisji oznaczałoby złożenie wniosku na boisko w Proćwinie plus wniosek na boisko w Proćwinie z uzupełnieniem w pozostałych miejscowościach. Jeżeli okaże się, że dochody i wydatki będą realizowane nadspodziewanie dobrze, to będzie można do tego wrócić. W znacznej części autopoprawka spełnia oczekiwania wnioskodawców i Komisji. Zwrócił się o odrzucenie wniosku Komisji, ponieważ znaczna jego część zawarta jest
w autopoprawce.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Jeżeli będzie uwzględniony wniosek o budowę boiska w Proćwinie lub gdzieś indziej, to jeśli Burmistrz mówi, że suma 50 tys. zł nie jest wielka, to ta kwota pójdzie na boiska w Starym Sokołowie i Starej Kuźnicy.

 

Radny Piotr Słoka

Wniosek dotyczy trzech miejscowości, przy czym dwie miejscowości – Stara Kuźnica i Stary Sokołów nie mogą się ubiegać o dofinansowanie z Leadera, ponieważ nie został przyjęty Plan Odnowy tych miejscowości. Jeśli byłaby taka wola sołtysa Proćwinia o wykreśleniu Proćwinia z wniosku, to wniósłby o dokonanie tego. Burmistrz składając wnioski powinien mieć przygotowany kosztorys. W związku z tym zapytał, jaki jest koszt 1 boiska zawartego we wniosku do Leadera. To, co jest zapisane w budżecie, to powinno być „święte” pod warunkiem, że Burmistrz to wykona a wnioski, aplikacje o środki zewnętrzne, to tylko pieniądze obiecane.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że to, co zapisane w budżecie nie jest „święte”, ponieważ jest to prognoza dochodów oraz upoważnienie do zaciągnięcia zobowiązań. Prognozy mogą się różnić od rzeczywistego wykonania.

 

Radny Piotr Słoka

Zaznaczył, że nie otrzymał odpowiedzi o tym, jaki jest koszt 1 boiska. Jeśli dochody budżetowe się obniżą to z kwoty wniosku wykona się tylko dokumentację.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wycofał swój wniosek o nie przyjmowanie wniosku Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki, aby „Z działu 750 rozdział 75075 – Promocja jednostek samorządu terytorialnego przenieść kwotę 50 000 zł do działu 926 rozdział 92601 na zadanie inwestycyjne w budżecie na 2010 r. o nazwie ‘budowa boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich o nawierzchni trawiastej – dokumentacja  - wykonanie (w tym: w Proćwinie, Starym Sokołowie, Starej Kuźnicy)’”.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 11 głosach za i 6 głosach przeciwnych wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie odrzucenie wniosków do projektu budżetu na 2010 rok dwóch sołectw Niebo i Pomorzany.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 15 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się wnioski sołectw odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką i przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 13 głosach za  i 4 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR L/367/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wyraził podziękowanie za głosowanie, które jak zaznaczył przyjął z satysfakcją. Rozumie, ze głosy wstrzymujące nie są głosami przeciwnymi tylko wynikiem braku opinii.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zgłosił swoje wątpliwości na posiedzeniu Komisji i w związku z tym chce być konsekwentny.

 

c)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Wjazdowej, Warszawskiej, Wojska Polskiego, Lipowej, 1 Maja, Mieszka I, Iwo Odrowąża i Spółdzielczej był opiniowany przez właściwą Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Z tym, że Komisja Rozwoju Gospodarczego zgłosiła wniosek o treści:

„Przystąpić do zmiany w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Końskie dla nieruchomości o numerach działek ewidencyjnych 4899, 4939/9, 4939/10 w obrębie geodezyjnym 2 – miasto Końskie przeznaczając je na zabudowę usługową”.

Poinformował, że w związku z tym, że do wyłożonego do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgłoszone zostały uwagi zainteresowanych, to należy poddać je kolejno pod głosowanie. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały przez Burmistrza odrzucone.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Artykuł 9 pkt 4 ustawy o planowaniu przestrzennym mówi, że ustalenia Studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Artykuł 20 tej ustawy wskazuje, że plan miejscowy uchwala rada gminy, po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium. Artykuł 19 mówi, że jeżeli rada gminy stwierdzi konieczność dokonania zmian w przedstawionym do uchwalenia projekcie planu miejscowego, w tym także w wyniku uwzględnienia uwag do projektu planu czynności, o których mowa w art. 17, ponawia się w zakresie niezbędnym do dokonania tych zmian. Przedmiotem ponowionych czynności może być jedynie część projektu planu objęta zmianą. Z tego artykułu wynika, że jeżeli Rada chce dokonać zmian w przedstawionym projekcie planu, to nie musi całego projektu planu odrzucać a tylko w konkretnej części. Nie jest to więc tak tragicznie jak mówił Burmistrz jeśli chodzi o koszty zmian w Studium i zmiany planu. Z art. 36 ustawy wynika, że jeśli teraz Rada przyjęłaby plan wraz ze zmianami i np. P. Szustak miałaby pozwolenie na zabudowę, które wskutek planu miejscowego traci, to jej grunt straciłby na wartości. Na podstawie tego, art. 36 P. Szustak może się ubiegać o odszkodowanie od Gminy. Zapytał, jaki w związku z tym koszt Gmina musiałaby ponieść. Dodał, że odszkodowań można dochodzić przed sądami powszechnymi.

 

Antoni Wiktorowicz – Naczelnik Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Stwierdził, że radny się myli mówiąc, iż pozwolenie na budowę traci moc w wyniku uchwalenia tego planu. Taką moc tracą natomiast wszelkie decyzje o warunkach zabudowy. Natomiast w sytuacji, gdy decyzja o warunkach zabudowy jest „skonsumowana” poprzez wydanie pozwolenia, to takie pozwolenie jest ważne po wejściu w życie planu zagospodarowania przestrzennego.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Marka Szustaka zam. ul. Browarna 22, 26-200 Końskie oraz Małgorzatę Szustak zam. ul. Kilińskiego 11, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 9 głosach za, 2 głosach przeciwnych  i 6 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Iwonę Duda zam. ul. Kołłątaja 4/1, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie .

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 8 glosach za i 9 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Helenę Śliwak zam. ul. 1 Maja 8, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie .

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 8 głosach za i 9 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą nr 1 zgłoszoną przez Tomasza Śliwaka ul. Spółdzielcza 24, 26 – 200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 7 głosach za i 10 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą nr 2 zgłoszoną przez Tomasza Śliwaka ul. Odrowąża 12, 26 – 200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 7 głosach za i 10 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Antoni Wiktorowicz – Naczelnik Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Odnosząc się do wniosku Komisji stwierdził, że wskazywany fragment dotyczący Studium nie może mieć miejsca w uchwale w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

 

Przewodniczący ogłosił 5-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.   

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 11 głosach za i 4 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR L/368/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, aby: „Przystąpić do zmiany w Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Końskie dla nieruchomości o numerach działek ewidencyjnych 4899, 4939/9, 4939/10 w obrębie geodezyjnym 2 – miasto Końskie przeznaczając je na zabudowę usługową”.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 13 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się ww. wniosek przyjęła.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sierosławice był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię   poinformował Przewodniczący Rady.

Wyjaśnił, że Wojewoda zwrócił się o dokonanie reasumpcji poprzednio podjętej uchwały. Projekt uchwały uwzględnia uwagi zgłoszone przez Wojewodę.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR L/369/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic Browarnej, Izabelowskiej, osiedla mieszkaniowego  Jana Pawła II, ulicy Południowej wraz z rejonem cieku wodnego od Wincentowa był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Zapoznał z rozstrzygnięciem Wojewody stwierdzającym nieważność uchwały Rady Miejskiej. Projekt uchwały został przygotowany z uwzględnieniem uwag zgłoszonych przez Wojewodę w rozstrzygnięciu nadzorczym.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR L/370/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

f)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Kazanowskiej, Krakowskiej, 16 Stycznia, Zamkowej, Ks. Granata i Strażackiej był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR L/371/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie  zmiany Statutu Gminy Końskie był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał radcę prawnego czy projekt uchwały jest zgodny z prawem.

 

Jacek Krakowiak – Radca Prawny UMiG

Projekt uchwały dotyczy załącznika do Statutu w którym są wykazane jednostki organizacyjne. Jedną z jednostek było KTBS działające jako spółka z o.o. Spółka ta działała na podstawie specjalnej ustawy o wspieraniu budownictwa mieszkaniowego. Jak spółka przestała realizować swoje zadania i jednocześnie postawiona została w stan likwidacji zwrócono uwagę, że jest to niezgodne z tą ustawą i nakazano zmianę nazwy tej spółki. Taka zmiana nastąpiła i została zgłoszona do KRS – gdzie została zarejestrowana. W związku z tym zmiana w Statucie ma charakter czysto porządkowy.  

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR L/372/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XLVI/321/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru, określenia inkasentów oraz wynagrodzenia za pobór tej opłaty był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał, dlaczego zwolnienie z opłat proponuje się tylko na okres 3 miesięcy.

 

Antoni Wiktorowicz – Naczelnik Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska

Termin 3-miesięcznego zwolnienia z opłaty wynika z tego, iż jest to okres zastoju. Dodał, że nie powinno to mieć istotnego wpływu na skutki finansowe dla Gminy.

 

Jerzy Rąbalski – Z-ca Burmistrza Miasta i Gminy

Wyjaśnił, że projekt uchwały jest wynikiem dużej ilości interwencji ze strony handlujących na targowicy w strefie 4. Handlujący uzasadniali to tym, że okres pierwszych 3 miesięcy jest dla nich najtrudniejszy. Dlatego też zwrócili się o dokonanie zmniejszenia opłaty na okres 3 miesięcy.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Okres zimowy jest trudnym okresem dla handlujących. 

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 14 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR L/373/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

Ad. pkt 7

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

 

W tym punkcie nie przedstawiono żadnych protokołów z kontroli.

 

 

Ad. pkt 8

 

Informacje i komunikaty:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

I.

Zapoznał z pismem Regionalnej Izby Obrachunkowej.

 

II.

Zapoznał z pismem Najwyższej Izby Kontroli.

Poinformował, że Komisja Rewizyjna wspólnie z Komisją Oświaty odbędzie posiedzenie w dn. 19.01.2010 r. w przedmiocie przyjęcia protokołu z kontroli wykorzystania i rozliczenia dotacji udzielonych w roku 2008 przez Gminę Końskie stowarzyszeniom sportowym.

 

III.

Zapoznał z pismem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach.

Poinformował, że w związku z rozprawą zachodzi potrzeba wyznaczenia przedstawicieli Rady Miejskiej na rozprawę przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach.

Zaproponował wyznaczenie na przedstawiciela Rady Miejskiej osobę radnego Piotra Słokę.

 

Radny Ernest Kruk

Zaproponował na drugiego przedstawiciela radnego Mariana Gąszcza.

 

Radni Piotr Słoka i Marian Gąszcz wyrazi zgodę na reprezentowanie Rady Miejskiej na rozprawie.

 

Przewodniczy Rady Miejskiej

Wobec braku innych zgłoszeń poddał pod głosowanie udzielenie pełnomocnictwa radnym: Marianowi Gąszczowi i Piotrowi Słoce do reprezentowania Rady Miejskiej w Końskich na rozprawie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Kielcach w dn. 4 lutego 2010 r.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie) udzieliła ww. radnym pełnomocnictwa.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismami Wojewody dotyczącymi wszczęcia postępowań nadzorczych w stosunku do dwóch uchwał Rady Miejskiej:

1.      Uchwała Nr XLVIII/358/2009  w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Dyszów”.

2.      Uchwała Nr XLVIII/359/2009 w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Rogów”.

Poinformował, że do Burmistrza zostało skierowane pismo w sprawie udzielenia odpowiedzi na zapytania Wojewody i po jej uzyskaniu zostanie ona wysłana do Wojewody.

 

Radna Ewa Swat

Stwierdziła, że jeśli został faktycznie ogłoszony przetarg na termomodernizację hali przy ul. Stoińskiego, to ktoś może zarzucić, że nie ma stosownego ogłoszenia w tej sprawie zamieszczonego na stronie BIP.

 

Jerzy Rąbalski – Z-ca Burmistrza Miasta i Gminy

Jeżeli dziś pracownik nie zdąży wprowadzić na stronę BIP ogłoszenia o przetargu, to zostanie to zrobione w poniedziałek.

 

Radna Ewa Swat

Kiedyś na posiedzeniu Komisji była mowa, że jeśli będą organizowane uroczystości związane z nagradzaniem młodzieży, to wówczas członkowie Komisji Oświaty będą o nich informowani. Tymczasem ponoć dziś o godz. 17 odbędzie się tego typu uroczystość i z tego, co się orientuje, to nikt z członków tej Komisji nic nie wie o tej uroczystości.

 

Dariusz Kowalczyk – Z-ca Burmistrza Miasta i Gminy

Stwierdził, iż zgadza się z tym i że serdecznie zaprasza wszystkich radnych na uroczystość wręczenia nagród „Glorietta Roku” do M-G Domu Kultury.

 

Ad. pkt 9

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Marian Gąszcz podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad L sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

Jadwiga Świeboda                                                     Marian Gąszcz

Kierownik Biura Rady Miejskiej

Rafał Kuba                                                    

Inspektor Biura Rady Miejskiej

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2010/04/06 10:00:45
Redaktor: Administrator