Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

PROTOKÓŁ NR LV/10

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 29 kwietnia 2010 r.
w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W LV sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 18 radnych na ogólną liczbę 21. 3 radnych nieobecnych – usprawiedliwionych.

W sesji wzięły udział 51 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 69 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1545

 

 

Ad. pkt 1

 

     LV sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 18 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie minutą ciszy pamięci 96 ofiar tragicznej katastrofy jaka wydarzyła się pod Smoleńskiem w dniu 10 kwietnia 2010 r.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokół z poprzedniej sesji z dn. 30.03.2010 r. przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tego protokołu.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że w projekcie porządku obrad nie widzi projektu uchwały w sprawie utworzenia funduszu sołeckiego. Fundusz wynika z ustawy. Z tego co pamięta, to uchwała w tej sprawie powinna być do podjęta do końca kwietnia. Zapytał jakie są terminy na podjęcie takiej uchwały, która jest bardzo ważna.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Ustawa o wyodrębnieniu funduszu sołeckiego mówi o tym, że podejmuje się w stosownym czasie uchwałę o utworzeniu funduszu sołeckiego. Jeżeli taka uchwała nie jest podjęta, to znaczy, że w następnym budżecie wyodrębnionego funduszu nie będzie. Jego zdaniem rzeczą nie do końca poprawną w warunkach kończącej się kadencji samorządowej byłoby przesądzanie o kształcie budżetu na rok przyszły. Realizacja podjętej uchwały powierzona by była następnej Radzie, sołtysom i samorządom osiedli. Obecnie widać, iż realizacja projektów w ramach funduszu sołeckiego jest sporym problemem i obciążeniem również dla sołtysów.  Trzeba spróbować dać szansę następcom na rozstrzygnięcie czy i w jakiej formie zechcą z tego instrumentu skorzystać. Wyodrębnienie funduszu soleckiego rozprasza „wysiłek budżetowy”. W warunkach bardzo wysokiego deficytu budżetowego fundusz sołecki pochodzi tak naprawdę z zaciągniętego przez Gminę kredytu lub emisji obligacji. Mnożenie zobowiązań na rzeczy, które są potrzebne, ale nie w pierwszej kolejności, wydaje się być czymś o czym powinien rozstrzygnąć samorząd w nowej kadencji.

 

Radny Piotr Słoka

Jeśli Burmistrz nie chce utworzenia funduszu sołeckiego, to musi poddać pod głosowanie Rady Miejskiej projekt uchwały o nie powołaniu funduszu sołeckiego. Zapytał jaki był termin na podjęcie uchwały. Jest to bardzo ważna uchwała.
W roku bieżącym na funduszu sołecki przeznaczone zostało 400 tys. zł.
W przyszłym roku te pieniądze powinni mieć również sołtysi. Jego zdaniem jest to niedopełnienie obowiązków przez Burmistrza i podległe mu służby.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Znane mu wykładnie przepisów mówią, że jeżeli nie jest przedłożony i procedowany projekt uchwały w sprawie utworzenia funduszu sołeckiego, to po prostu tej uchwały się nie podejmuje. Nie ma obowiązku podejmowania uchwały pozytywnej lub negatywnej. Nie podjęcie uchwały oznacza rezygnację z wyodrębnienia funduszu. Wyodrębnienie 400 tys. zł w budżecie na bieżący rok nie oznacza, że tyle tych pieniędzy Gminie przybyło. Oznacza to, że te środki wydawane są na rzeczy prawdopodobnie potrzebne z punktu widzenia lokalnych społeczności. Każdy z radnych mógł również zgłosić inicjatywę uchwałodawczą w zakresie funduszu sołeckiego.

 

Radny Piotr Słoka

Z ustawy wynika, że Rada Gminy rozstrzyga o wyodrębnieniu w budżecie środków stanowiących fundusz sołecki do dnia 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy podejmując uchwałę o wyrażeniu zgody lub nie wyrażeniu zgody na utworzenie takiego funduszu. W tej chwili jest już więc po terminie. Sołtys z Koczwary z funduszu sołeckiego płaci za wywóz śmieci w pojemnikach i nie będzie tego miał w przyszłym roku. Niektórzy sołtysi rozpoczęli budowę boisk, które chcieli dokończyć w przyszłym roku. Teraz można powiedzieć, że tych pieniędzy nie będzie. Sołtys jednej z wsi chciała wyremontować pomniki poświęcone pamięci pomordowanych i też tych pieniędzy nie będzie miała. Służby Burmistrza pracują niedbale. Postawił pytanie kto odpowiada za przygotowanie projektów uchwał. Uchwała o podatkach wynika z ustawy. Zapytał kto ją przygotowuje, Rada Miejska? Czy Rada ma je przygotować czy nawet projekt budżetu sporządzić? Teraz zabiera się 400 tys. zł sołtysom. Jego zdaniem Przewodniczący powinien powiadomić nadzór Wojewody o nie dopełnieniu obowiązków przez Burmistrza. Zapytał od czego jest Wydział Finansowy, Organizacyjny i Pani Sekretarz dbająca o pracę Urzędu. Kluczowe uchwały są pomijane.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wypowiedź przedmówcy na charakter opinii. Podtrzymał swoją opinię o tym, że nie podjęcie uchwały oznacza rezygnację z wyodrębnienia w budżecie funduszu sołeckiego. To nie jest tak, że Gmina pozbawia się pieniędzy nie wyodrębniając ich na fundusz.  Środki nadal pozostają w budżecie na zadania publiczne. Tak Przewodniczący jak i radny może złożyć informację o jakiej mówił przedmówca do Wojewody. To są kwestie, które mają charakter opinii, do której wyrażania każdy ma prawo. Chodzi o wydatki roku przyszłego w warunkach, w których dzisiaj będzie procedowany projekt uchwały w sprawie emisji obligacji o wartości 20 mln zł przy dochodach własnych Gminy za miniony rok w wysokości 37 mln zł. Od wyodrębnienia w ramach budżetu jakiegokolwiek działu pieniędzy nie przybywa. To są te same pieniądze. Rzecz tylko w tym, że sposób ich dzielenia w przypadku braku wyodrębnienia funduszu sołeckiego w większym stopniu zależny jest od Rady Miejskiej. Budżet na rok 2011 uchwalany będzie już przez Radę nowej kadencji. Te same zadania mogą znaleźć się w budżecie na rok 2011 jeżeli tylko tak zdecyduje nowa Rada.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Termin na podjecie uchwały w sprawie funduszu sołeckiego upłynął 31 marca i nie może być przywrócony a więc uchwała nie może być już podjęta. W razie wątpliwości można się zwrócić z informacją do Wojewody.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał czy wymagane jest podjecie uchwały pozytywnej lub negatywnej.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Ustawa jest nowa i z tego powodu brakuje orzecznictwa, które jednoznacznie przesądzałoby o konkretnej koncepcji. Jego zdaniem interpretacja przedstawiona przez radnego Piotra Słokę jest również uprawniona, nie przesądzając o tym w 100%.   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał radnego Piotra Słokę czy ma jakiś wniosek w dyskutowanej sprawie.

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził cyt.:

„Panie Przewodniczący, a jaki ja mogę mieć wniosek? Jak dziś jest 28 kwiecień a 31 marzec. Panie Przewodniczący ja tylko powiem tak - budżet na rok 2011 przygotowuje jeszcze ten obecny Burmistrz , przyjmie go przyszła Rada, ale to na nas  spoczywa, na Burmistrzu przygotowanie projektu budżetu a ta uchwała jest ściśle związana, czyli najpierw trzeba by zapytać się Rady, czyli uchwałę, projekt uchwały skonstruować czy Rada wyraża zgodę, bo jeśli wyraża zgodę, to trzeba fundusz wyodrębnić – środki i pani Skarbnik musi mieć czas na to też czas ustawowy, żeby te środki zabezpieczyć w projekcie przyszłym budżetu i ja tylko powiem Panie Burmistrzu to jest tylko taka mała różnica, proszę powiedzieć, niech ktoś z sołtysów powie i radnych ile wniosków zostało, statystykę proszę podać, wniosków napisanych normalnie do budżetu, na palcach można policzyć a wniosek z funduszu sołeckiego kiedy jest powołany fundusz sołecki, jest dobrze skonstruowany i jest merytorycznie dobrze przyjęty automatycznie wchodzi do budżetu. Taki malutki szczególik. To jest taki mały szczegół. Ja tylko powiem tak – na jednej z komisji kiedyś kiedy powiedziałem, że w UMiG nie ma kto pomóc sołtysom w składaniu wniosków – Pan Burmistrz Rąbalski powiedział, że to jest kłamstwo. Dzisiaj widać czy to było kłamstwo czy nie. Tak się pomaga sołtysom, że aż się zapomniało o uchwale o funduszu sołeckim”. 

 

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że wpłynął wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego.

Projekt tej uchwały byłby rozpatrzony w pkt 8.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie ww. wniosek Burmistrza.

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18  głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz
z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.    Informacja o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Końskie.

7.    Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 r. oraz projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2009 r.

8.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach: 

a)      likwidacji Szkoły Podstawowej w Bedlnie,

b)      likwidacji Szkoły Podstawowej w Grabkowie,

c)      założenia Szkoły Podstawowej w Kopaninach,

d)     zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę Końskie oraz granice ich obwodów,

e)      zmian w budżecie na 2010 r.,

f)       wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na okres przekraczający rok budżetowy oraz podpisanie umowy na prowadzenie konserwacji oświetlenia ulicznego na terenie miasta i gminy Końskie w latach 2010 – 2013,

g)      zatwierdzenia rocznych sprawozdań finansowych instytucji kultury miasta i gminy Końskie za 2009 r.,

h)      emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu,

i)        zmieniająca uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

j)        zmiany Statutu Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich,

k)      upoważnienia Dyrektora Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do prowadzenia postępowań w sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Końskie,

l)        zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej Miasta i Gminy Końskie o nazwie Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Końskich,

m)     sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale w sprawie nadania nazw dla osiedla domków jednorodzinnych, ulicom i placu na terenie miasta Końskie,

n)      zaliczenia dróg położonych na terenie gminy Końskie do kategorii dróg gminnych,

o)      wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z o. o.  z siedzibą
w Modliszewicach nieruchomości położonych na terenie miasta i gminy Końskie,

p)      sprzedaży nieruchomości mienia gminnego we wsi Sielpia w drodze bezprzetargowej na rzecz dzierżawców Zbigniewa I Jadwigi małż. Kulesza,

q)      zmieniająca uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragmenty sołectw: Koczwara, Piła, Pomyków.

r)       uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Modliszewice.

s)       zmieniająca uchwałę w sprawie podziału gminy Końskie na stałe obwody głosowania oraz wyznaczenia numerów obwodów, ich granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych,

t)       utworzenia dodatkowych obwodów głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,

u)      podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego.

9. Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

10.Informacje i komunikaty.

11.Zakończenie obrad sesji.

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

Stwierdził, że opinia prawników i praktyków o ustawie o funduszu sołeckim jest raczej negatywna. Warto by zapytać czy sołtysi formułujący wnioski w ramach funduszu sołeckiego nie korzystali w żaden sposób z pomocy UMiG.

 

Uwagi zgłosili:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przystanki służą młodzieży często jako miejsce spotkań.

 

Radna Ewa Swat

Zapytała jak wygląda postęp prac na hali sportowej przy ul. Stoińskiego.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W hali sportowej działają równolegle dwie ekipy. Jedna z nich przebudowuje instalację elektryczną a drugą zajmuje się termomodernizacją. Postęp pracy w zakresie instalacji elektrycznej jest co najmniej zadowalający. Jeśli chodzi o termodernizację, to są pewne uwagi do wykonawcy oraz monity o przyśpieszenie prac. Jednocześnie przygotowywany jest przetarg na budowę parkingu wokół obiektu hali i jeżeli w harmonogramie rzeczowo finansowym jest zagwarantowane, że 2 sierpnia ma nastąpić zakończenie prac zewnętrznych przy hali, to w specyfikacji zapisano możliwość wejścia na plac budowy w sposób nie kolidujący z pracami termomodernizacyjnymi. Nie można więc dopuścić do kolizji, która uniemożliwi kontynuacje przebudowy okolicy hali. Utworzony parking powinien rozwiązać problem zastawiania samochodami ul. Stoińskiego, Piłsudskiego czy Gimnazjalnej. Parking ma być oświetlony i monitorowany.

 

Radny Ernest Kruk

Zapytał jak wygląda sprawa przetargu dotyczącego ul. Robotniczej oraz czy znany jest termin rozpoczęcia i zakończenia zadania.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przetarg na ul. Robotniczą został ogłoszony a oferty otwarte i są przedmiotem analizy. Najprawdopodobniej wygra firma, która zaproponowała cenę troszkę wyższą od najniższej o 20 tys. zł, ale za to szybszy termin realizacji. Całość kwoty jaką firma ta proponuje wynosi w sumie ponad 1,4 mln zł i oferuje wykonanie wskazywanej drogi w ciągu 60 dni. Natomiast firma oferująca niższą cenę zadeklarowała wykonanie drogi w ciągu 90 dni. Przewidywany termin podpisania umowy to dzień 6 maja br. Od dnia podpisania umowy liczy się czas przekazania placu budowy a po uprawomocnieniu decyzji „zwidowskiej” wejście na budowę pierwszego wpisu w dzienniku budowy.

Poinformował, że rozpisany został przetarg na budowę ul. Nowej, przebudowę części ul. Kościeliskiej, ul. Rzecznej i ul. Źródlanej.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedstawioną  informację do wiadomości.

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Piotr Słoka

  1. Zapytał kiedy będzie rozstrzygnięcie przetargowe na boisko wielofunkcyjne w Górnym Młynie oraz czy inwestycja zostanie zrealizowana w roku 2010.  

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Przetarg został ogłoszony i powinien zostać otwarty 4 maja br. i rozstrzygnięty. 

 

  1. Zapytał kiedy zostanie wykonany remont drogi na odcinku ul. Południowa – las w kierunku wsi Niebo.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Rada Miejska podejmowała uchwałę o udzieleniu powiatowi pomocy finansowej na pokrycie asfaltem wskazywanego odcinka drogi.

 

  1. Zapytał jakie kroki poczyniono w sprawie budowy nowej szkoły
    w obwodzie Bedlno.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Zapytał czy w roku 2010 zostanie zrealizowane zadanie inwestycyjne „odbudowa zbiornika w Baczynie” oraz jakie działania poczyniono w tej sprawie.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Do podjęcia działań przez Gminę potrzeba 3 rzeczy. Po pierwsze, gwarancji środków finansowych (upoważnienia do wydatkowania środków budżetowych), ten warunek jest już spełniony. Po drugie, potrzeba projektu technicznego, który już jest. Po trzecie – prawo dysponowania nieruchomością na cele budowlane – ten warunek nie jest jeszcze spełniony i dopóki to nie nastąpi, to inwestycja nie jest możliwa do rozpoczęcia.     

 

  1. Zwrócił się z prośbą o uporządkowanie terenu wzdłuż drogi Browarna (kościół) – Stadnicka Wola w ramach Programu „Ekolog”. 

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że przyjmuje zgłoszenie.

 

Radny Lucjan Górecki

  1. Zapytał czy istnieje możliwość składania wniosków na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Obecnie PWiK jest po podpisaniu umowy ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego gwarantującym wsparcie finansowe ze środków unijnych. Jednocześnie Świętokrzyski Sektorowy Program Rozwoju Obszarów Wiejskich nie jest ani zamknięty ani wyczerpany. W roku bieżącym nabór wniosków został przesunięty w czasie na nieokreślony na chwilę obecną termin. Jeżeli nowy termin będzie znany to Gmina ponownie będzie aplikować. Dlatego też, jeśli ktoś ma dziś uporządkowaną sytuację prawną i byłby zainteresowany przydomową oczyszczalnią, to zachęca go do składania wniosków do PWiK, w którym są gromadzone i mogą być podstawą aplikacji.   

 

  1. Zapytał czy odbył się przetarg na budowę boisk wielofunkcyjnych i czy wyłoniony został wykonawca.

Odp.  Burmistrz Miasta i Gminy została udzielona w odp. na interp. nr 1 radnego Piotra Słoki.

 

Radny Krzysztof Jasiński

  1. Zapytał co jest powodem nie przekazania na konto Wspólnoty Mieszkaniowej Polna 3 środków z funduszu remontowego.

Odp.  Burmistrz Miasta i Gminy

Zebrania wspólnot mieszkaniowych i ich problemy, to sprawa relacji między wspólnotami a zarządcą. Gmina nie może ingerować w sprawy wspólnot, które samodzielnie w drodze uchwał wybierają zarządcę i podpisują z nim umowę. Gmina może kontrolować działanie ZGM w obszarze dotyczącym zadań własnych Gminy. ZGM jest w sytuacji dość szczególnej, ponieważ oprócz administrowania zasobem mieszkaniowym Gminy, administruje także wspólnotami, z którymi ZGM łączą umowy cywilno-prawne. Problemy wspólnot związane są na ogół z tym, że lokatorzy gminni mają zaległości w płatnościach czynszowych. Za lokal odpowiedzialny jest właściciel, który powinien pokryć zaległości – w przypadku lokatorów gminnych – Gmina. Gmina nie uchyla się od odpowiedzialności. Jednak zagwarantowanie, że każdy kto nie płaci będzie miał z budżetu pokryte zobowiązania nie jest pomysłem pod jakim by się podpisał. Do administrowania i windykacji zaległości powołany został ZGM. Nie podejmuje się oceny relacji między wspólnotami a ZGM. Kontroli Gminy podlega jedynie zarządzanie zasobami mieszkaniowymi Gminy oraz rozliczenie dotacji gminnej przekazanej dla zakładu budżetowego. ZGM informował o trudnościach związanych
z zaległościami płatniczymi wnioskując o pokrycie zaległości z budżetu. Wniosek ten oznaczałby de facto zwolnienie z odpowiedzialności ZGM oraz lokatorów gminnych. Jeżeli taki stan rzeczy będzie trwał dłuższy czas, to trzeba będzie podjąć działania, które pozwolą zapobiegać takim problemom. Trzeba będzie wtedy również przemyśleć sens istnienia ZGM, ponieważ przejęcie zobowiązań bezpośrednio przez Gminę wyeliminowałoby pośrednika w postaci ZGM.
W samym więc UMiG należałoby stworzyć komórkę przeznaczoną wyłącznie do obsługi lokatorów gminnych zostawiając sprawę obsługi wspólnot samym wspólnotom. Stosunkowo niewielki udział w czynszu stanowi wynagrodzenie dla zarządcy i pokrycie kosztów ogólnych. ZGM ma o tyle trudną sytuację, że jest stroną dla umów zewnętrznych -  np. to do ZGM przychodzi faktura za ciepło a nie do lokatora. To samo dotyczy rachunków za energię elektryczną ogólnodostępną czy za śmieci. ZGM musić płacić tego typu rachunki a jeśli tych środków nie odzyska od lokatorów, to wtedy powstaje luka w postaci zaległości.         

 

  1. Zapytał czy ZGM wystąpił z wnioskiem o pokrycie zaległości gminnych lokali wobec wspólnot i czy otrzymał odpowiedź.

Odp.  zostanie udzielona na piśmie

 

  1. Zapytał czy ZGM występował z wnioskiem o pokrycie egzekucji komorniczej – umorzonych i bezskutecznych.

Odp.  zostanie udzielona na piśmie

 

  1. Zapytał czy Gmina pokryła zaległości wobec ZGM z tytułu eksmisji oraz jaka to była kwota.

Odp. zostanie udzielona na piśmie

 

  1. Zapytał ile Gmina sprzedała lokali mieszkalnych i użytkowych i czy środki
    z tego tytułu przeznaczono na pokrycie zaległości gminnych.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Sprzedaży lokali mieszkalnych w bieżącym roku stanęła w związku z zapowiedzią a potem przyjęciem przez Gminę uchwały o bonifikatach. Zainteresowanie wykupem lokali jest spore, zasady sprzedaży są przyjęte przez Radę Miejską i ogólnie znane. Pierwsza fala sprzedaży ruszy najprawdopodobniej po wakacjach.

Dochody ze sprzedaży lokali gminnych stanowią dochody budżetu Gminy. Radni przyjmując budżet wprowadzają do niego dochody ze zbycia mienia komunalnego i przesądzają o sposobie dysponowania tymi środkami.

 

  1. Poinformował o uszkodzonym hydrancie przy ul. Brzozowej 2.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Zgłoszenie zostanie przekazane do PWiK.

 

  1. Zapytał w jakim terminie zostanie udzielona pomoc p. Sebastianowi Makowskiemu w związku z ubieganiem się o miejsce postojowo-parkingowe przy ul. Hubala 8.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Jest to sprawa, która za zgodą wspólnoty może być w niedługim czasie załatwiona.

 

  1. Poruszył sprawę wycięcia unikatowego drzewa – miłorzębu japońskiego na ul. Wjazdowej.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Właściciel gruntu – zarząd powiatu występował o zgodę na wycinkę drzew i o ile wie pełna procedura w tym zakresie została przeprowadzona.

 

  1. Poinformował o śmietnisku jakie powstało obok garaży przy ul. Wjazdowej.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Powstawanie dzikich wysypisk śmieci nie jest efektem zaniedbań ze strony Gminy, tylko kontynuacją pewnych negatywnych zjawisk, które z czasem powinny zanikać.  

 

  1. Poinformował, że teren obok garaży przy ul. Wjazdowej jest miejscem spotkań mieszkańców spożywających alkohol, miejscem bójek wśród młodzieży.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Wskazywany teren jest w większości własnością prywatną bądź własnością powiatu. O ile wie, nie ma tam nieruchomości gminnych. Zgłoszone uwagi postara się przekazać Starostwu Powiatowemu.

 

  1. Zapytał jakie obowiązują w Gminie procedury wyboru inspektora nadzoru nad inwestycjami.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

W zakresie procedur wyboru inspektora nadzoru  budowlanego stosowane są dwie metody. Tam gdzie UMiG ma własnego pracownika, który ma uprawnienia inspektora budowlanego, tam jest on powoływany. Jednak w większości przypadków ze względu na dużą ilość inwestycji inspektorzy wybierani są w drodze przetargu zgodnie z prawem zamówień publicznych.    

 

  1.  Jego zdaniem brakuje pomysłu na systematyczne zagospodarowanie boisk wielofunkcyjnych. Jeżeli Gmina ponosi znaczące koszty na utrzymanie tych obiektów, to należałoby się zastanowić nad pewną strategią związaną z wykorzystaniem tych terenów.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Sposób wykorzystania boisk wielofunkcyjnych na terenie Gminy Końskie jest opisany regulaminami i zaciągniętymi zobowiązaniami wobec donatorów. Boiska przy ul. Warszawskiej oraz Południowej wybudowane zostały z udziałem środków zewnętrznych i mają być udostępniane nieodpłatnie. Jego zdaniem ich wykorzystanie jest pełne. Do południa z boiska wielofunkcyjnego przy M-GOPS korzysta SP Nr 1 i Gimnazjum Nr 1. W przypadku boiska na ul. Południowej korzystającym jest liceum ekonomiczne oraz Gimnazjum Nr 2. Po południu następuje rezerwacja części boiska dla młodszych grup wiekowych z Neptuna a w późniejszych porach korzystają z niego wcześniej zapisane grupy zorganizowane. Boiska mają regulaminy korzystania nadane przez zarządcę. Będzie chyba potrzeba podniesienia rangi regulaminu korzystania z boiska przy ul. Warszawskiej poprzez przyjęcie go uchwałą Rady Miejskiej. Dzięki temu stanie się on aktem prawa miejscowego i w sposób znaczący będzie ułatwiał interwencje Policji.

 

  1.  Zgłosił potrzebę wydzielenia drogi z części parkingu przy ul. Staszica.  

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Rzeczywiście duży parking sprawia wrażenie swobody w jego wykorzystywaniu. Na brak ostrożności przez kierujących pojazdami nie ma lekarstwa. Przyjął wniosek o zorganizowanie wskazywanej przestrzeni. Temat będzie z pewnością przedmiotem analizy komisji ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego powołanej wspólnie przez Starostę i Komendanta Powiatowego Policji z udziałem przedstawiciela Gminy Końskie. Opinia tej komisji będzie decydująca. 

 

Radna Krystyna Stolarska

  1. Zapytała czy dopuszczalne są przesunięcia finansowe funduszu sołeckiego w ramach zgłoszonych zadań z jednego zadania na inne.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Przesunięcia kwotowe są możliwe, ale w obrębie wniosku. 

 

  1. Zwróciła się o utwardzenie pobocza przy drodze powiatowej Sokołów – Jacentów, obok kościoła w Sokołowie celem umożliwienia parkowania samochód podczas mszy św.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Wniosek o utwardzenie pobocza zostanie przekazany właścicielowi drogi.  

 

Radny Andrzej Sypytkowski

  1. Zwrócił się o rozważenie możliwości utworzenia płatnej strefy parkingowej w mieście Końskie.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Wprowadzenie płatnej strefy parkingowej jest możliwe i być może nawet celowe. Jednak przygotowany przez Gminę projekt strefy płatnego parkowania utknął na etapie uzgodnień między zarządcami dróg. Negatywną opinię wydał powiat w tym zakresie. Powiat nie wyraził zgody motywując to względami społecznymi. 

 

Radny Ernest Kruk

  1. Zapytał czy rozpoczęcie prac na ul. Robotniczej nastąpi z dniem 6 maja 2010 r. i potrwa 60 dni.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Przetarg na ul. Robotniczą został ogłoszony a oferty otwarte i są przedmiotem analizy. Najprawdopodobniej wygra firma, która zaproponowała cenę troszkę wyższą od najniższej o 20 tys. zł, ale za to będzie szybszy termin realizacji. Całość kwoty jaką firma ta proponuje wynosi w sumie ponad 1,4 mln zł i oferuje wykonanie wskazywanej drogi w ciągu 60 dni. Natomiast firma oferująca niższą cenę zadeklarowała wykonanie drogi w ciągu 90 dni. Przewidywany termin podpisania umowy to dzień 6 maja br. Od dnia podpisania umowy liczy się czas przekazania placu budowy a po uprawomocnieniu decyzji „zwidowskiej” wejście na budowę pierwszego wpisu w dzienniku budowy.

 

  1. Zapytał czy obecnie Gmina Końskie ponosi koszty z tytułu utrzymania koni.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Przeprowadzona została pełna procedura egzekucyjna, która zakończyła się niepowodzeniem, ponieważ Urząd Skarbowy w Końskich odmówił sprzedaży wskazanego przez Gminę mienia. Dochody ze sprzedaży tego mienia mogłyby zwrócić koszty. Jedynym mieniem były tu konie. Urząd Skarbowy nie posiada rzeczoznawczy posiadającego uprawnienia do szacowania wartości zwierząt
i dlatego procedury sprzedaży odmówił. Zapadł wyrok, który wskazał, że konie stały się własnością Skarbu Państwa. Sąd jednak nie określił kto w imieniu Skarbu Państwa ma ponosić odpowiedzialność za konie. Odpowiedzialność Gminy skończyła się z chwilą kiedy zapadł prawomocny wyrok. Według jego obecnej wiedzy nie wydaje mu się możliwe odzyskanie kwot poniesionych na utrzymanie koni, ponieważ zobowiązanym do pokrycia kosztów był ich właściciel. Wobec właściciela została wszczęta procedura egzekucyjna, która doprowadziła do ustalenia, że nie ma on rachunku, źródła dochodów, stałego źródła utrzymania a jedynym majątkiem właściciela były konie. Gmina wnioskowała, aby Sąd orzekł przepadek koni na rzecz Gminy, ale nie zostało to uwzględnione i Sąd orzekł przepadek koni na rzecz Skarbu Państwa.        

      

Radna Barbara Zielińska

  1. Zwróciła się o wprowadzenie zmian w regulaminie korzystania z boiska wielofunkcyjnego na Osiedlu Warszawska – o zmianę godzin korzystania.       

 

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy została udzielona w odp. na interp. nr 12 radnego Krzysztofa Jasińskiego.

 

Radna Ewa Swat

  1. Zgłosiła problem niewystarczającej ilości koszy na śmieci w mieście. Zwróciła się o zainstalowanie nowych koszy na terenie miasta.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Koszy w mieście przybywa, choć w stopniu niedostatecznym. Około 60 koszy zostało rozmieszczonych na przystankach. W ramach programu rewitalizacji Gmina przygotowuje się do zakupu i montażu obok żeliwnych latarni miejskich również koszy, które będą znacznie gęściej rozmieszczone i funkcjonalne.  

 

  1. Zwróciła się o poprawę chodnika wzdłuż ogrodzenia kompleksu szkolnego (SP Nr 1 i Gimnazjum Nr 1 w Końskich).

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Sprawa zostanie zgłoszona wykonawcy chodnika.

 

Radny Marian Gąszcz

  1. Zwrócił się o wyjaśnienie sprawy radnego Rady Powiatu – p. Józefa Dudy (pismo z załączeniu) dotyczącej wycinki drzew na Sielpi.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Pierwsza  sprawa to zgoda o wycinkę drzew niezbędna do uzyskania pozwolenia na budowę parkingu oraz ul. Sosnowej i Turystycznej. Ta zgoda została wydana i skonsumowana – niezbędna ilość drzew została wycięta w ramach inwestycji. OSiR działający w imieniu Gminy wystąpił również o zgodę na wycinkę kilkunastu drzew – głównie uschniętych akacji. O ile wie OSiR ze względu na warunki zimowe nie wykorzystał tego zezwolenia. Być może chodzi tutaj o postępowanie w sprawie podejrzenia o nielegalną wycinkę drzew pod budowę „wesołego miasteczka”. Jest to bodajże przy ul. Kąpielowej na Sielpi. Z tego co wie, to p. Prezes Bednarski zawiadomił Policję o swoim podejrzeniu, że nastąpiła tam wycinka drzew bez odpowiednich uzgodnień i pozwoleń. O zakończeniu postępowania Prezes go poinformuje a następnie on sam poinformuje radnych.  Jeżeli sprawa dotyczy działek gminnych, to wystąpienie musiało zostać skierowane do Starosty, gdyż Gmina sama dla siebie nie może wydać takiej zgody.      

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni:

Piotr Słoka, Krzysztof Jasiński, Marian Gąszcz, Ernest Kruk i Krystyna Stolarska.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Krzysztof  Jasiński

Zadając pytania dotyczące ZGM chciał uzyskać odpowiedź pozwalającą wskazać zasady gospodarowania środkami finansowymi przez Gminę i ZGM. Ma wrażenie, że ZGM czyni dużo w zakresie windykacji należności i ściągalność tych zaległości jest spora. Dziś jest to ok. 1/3 zaległości. Istotą rzeczy jest odpowiedź na pytanie czy ZGM nie znalazł się w tzw. matni finansowej. Angażowanie środków na cele remontowe staje się w zasadzie niemożliwe. Dobrze by było poświęcić sprawie gospodarki mieszkaniowej nieco więcej uwagi. Należałoby wypracować pewne sposoby działania, współpracy, aby poprzez realizację zadań własnych gminy znaczna część środków trafiła do ZGM i pozwoliła na spokojnego funkcjonowanie tego zakładu.     

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zgodnie z ustawą o finansach publicznych zakład budżetowy może być dofinansowywany tylko przedmiotowo. Rada podejmuje uchwały o dopłatach. Gmina Końskie dopłaca do m2 powierzchni użytkowej zajętej przez lokatorów gminnych. Obecnie nie można dotować wspólnot, które mają odrębną podmiotowość prawną. ZGM rzeczywiście ma problem. W większości partnerem ZGM są wspólnoty a nie Gmina. Udział lokali gminnych we wspólnotach jest coraz mniejszy. O ile bieżąca windykacja wygląda przyzwoicie, o tyle łączna kwota zobowiązań przekracza z tego co wie 600 tys. zł. Jeżeli Gmina podejmie decyzję o jakimkolwiek dofinansowaniu zakładu, to tak naprawdę zapłaci za tych, którzy nie płacą. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie czy Gminie wolno to zrobić oraz czy będzie to etyczne. Przy określaniu wysokości składek na Fundusz Remontowy decydujący jest głos samych wspólnot. Wspólnoty mogą zaciągać zobowiązania kredytowe np. na cele termomodernizacyjne. W roku bieżącym 18 wspólnot będzie miało wykonaną termomodernizację. Dzieje się to z udziałem zarówno ze środków z Funduszu Remontowego jaki z kredytu termomodernizacyjnego. Spłata kredytu będzie możliwa w oparciu o oszczędności na energii cieplnej. Prawie połowa wspólnot decyduje się na termomodernizację. Stanowi to sukces pewnego odpowiedzialnego sposobu myślenia.    

 

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady. 

 

Ad. pkt 6

 

Informacja o stanie bezrobocia na terenie

Miasta i Gminy Końskie

 

 

Z-ca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy - Marek Krawczyk

Przedstawił informację o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Końskie.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi zgłosili:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał jaka ilość osób straciła status bezrobotnego w związku z koniecznością zbierania podpisów.

 

Z-ca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy - Marek Krawczyk

Bezrobotny powinien być gotowy do form aktywizacji. Jeżeli nie ma odpowiednich kwalifikacji to winien skorzystać z przekwalifikowania. Powinien się w wyznaczonym terminie zgłaszać do doradcy zawodowego itp. Jeżeli bezrobotny w ciągu 7 dni od terminu stawiennictwa nie usprawiedliwi swojej nieobecności, to zostaje pozbawiony statusu bezrobotnego na okres 3 miesięcy. Kilkadziesiąt osób w ten sposób straciło status bezrobotnego.   

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zapytał czy istnieje wiedza na temat zjawiska wypadnięcia poza obszar rejestracji.

 

 Z-ca Dyrektora Powiatowego Urzędu Pracy - Marek Krawczyk

 Poinformował, że zostanie Burmistrzowi przekazany wykaz ile osób z terenu
 Gminy Końskie straciło w ten sposób status bezrobotnego.

 

         Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

 Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

 

Ad. pkt 7

 

Rozpatrzenie sprawozdania z wykonania budżetu za 2009 r. oraz projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2009 r.

 

I.

Burmistrz Miasta i Gminy

Przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu miasta i gminy za 2009 r., które stanowi załącznik niniejszego protokołu.

 

Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej do sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy za 2009 r. (Opinia ta stanowi załącznik niniejszego protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach Uchwałą Nr 62/I/2010 VIII Składu Orzekającego z dnia 20 kwietnia 2010 r. zaopiniowała pozytywnie sprawozdanie z wykonania budżetu.  Dodał, że pozytywne opinie wyraziły również Komisje Rady Miejskiej.

(Opinia RIO stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady

Zapoznała z treścią Uchwały RIO.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie opinii Komisji Rewizyjnej do sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy za 2009 r.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych, przy 16 glosach za (jednogłośnie) opinię Komisji przyjęła.

 

Przewodniczący obrad zaznaczył, że jeżeli nie usłyszy sprzeciwu, to stwierdzi, iż Rada Miejska przyjmuje sprawozdanie z realizacji budżetu miasta i gminy Końskie za 2009 r. do wiadomości.

 

Wobec braku sprzeciwu Przewodniczący stwierdził, że Rada przyjęła w/w sprawozdanie do wiadomości.

 

 

II.

Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej w sprawie absolutorium za 2009 r. dla Burmistrza Miasta i Gminy Końskie.

(Wniosek ten stanowi załącznik niniejszego protokołu)

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa Uchwałą Nr 63/I/2010 VIII Składu Orzekającego z dnia 20 kwietnia 2010 r. wyraziła pozytywną opinię do wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie Burmistrzowi absolutorium.

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Odczytała opinię RIO do wniosku Komisji Rewizyjnej.

(Opinia RIO stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że zgodnie z art. 28 „a” ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym Rada Miejska podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium bezwzględną większością głosów ustawowego składu Radu.

Odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2009 r. i wobec braku uwag poddał go pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych, przy 16 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

 U C H W A Ł Ę  NR LV/397/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wyraził podziękowanie za zajęte stanowisko. Jest to wyraz uznania dla jego współpracowników, pracowników UMiG, którzy ciężko pracują, aby budżet był realizowany możliwie najbardziej starannie, z korzyścią dla wszystkich mieszkańców.  

 

Ad. pkt 8

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Bedlnie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że projekt uchwały uzyskał wszystkie wymagane opinie.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/398/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

b)

Projekt uchwały w sprawie likwidacji Szkoły Podstawowej w Grabkowie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że projekt uchwały uzyskał wszystkie wymagane opinie.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/399/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie założenia Szkoły Podstawowej w Kopaninach był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/400/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

d)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę Końskie oraz granice ich obwodów był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/401/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2010 r. był opiniowany przez Komisje Rady Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.  Dodał, że radni otrzymali przed sesją autopoprawkę do tego projektu uchwały.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił autopoprawkę do projektu uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/402/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zaciągnięcie zobowiązań finansowych na okres przekraczający rok budżetowy oraz podpisanie umowy na prowadzenie konserwacji oświetlenia ulicznego na terenie miasta i gminy Końskie w latach 2010 – 2013 był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz  z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/403/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

g)

Projekt uchwały  w sprawie zatwierdzenia rocznych sprawozdań finansowych instytucji kultury miasta i gminy Końskie za 2009 r. był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię  – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/404/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie emisji obligacji komunalnych oraz określenia zasad ich zbywania, nabywania i wykupu  był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 14 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/405/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/406/2010

 

j)

Projekt uchwały w sprawie zmiany Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/407/2010

 

k)

Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Dyrektora Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do prowadzenia postępowań w sprawach świadczeń pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/408/2010

 

l)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej Miasta i Gminy Końskie o nazwie Zespół Obsługi Placówek Oświatowych w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/409/2010

 

m)

Projekt uchwały w sprawie sprostowania oczywistej omyłki pisarskiej w uchwale w sprawie nadania nazw dla osiedla domków jednorodzinnych, ulicom i placu na terenie miasta Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/410/2010

 

n)

Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg położonych na terenie gminy Końskie do kategorii dróg gminnych był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/411/2010

 

o)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z o. o.  z siedzibą w Modliszewicach nieruchomości położonych na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/412/2010

 

p)

Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości mienia gminnego we wsi Sielpia w drodze bezprzetargowej na rzecz dzierżawców Zbigniewa i Jadwigi małż. Kulesza był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 14 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/413/2010

 

Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

q)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragmenty sołectw: Koczwara, Piła, Pomyków był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 13 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/414/2010

 

r)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Modliszewice był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady

Zapoznała z pismem p. Michała Matuszczyka.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że w związku z tym, że do wyłożonego do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgłoszonych zostało 16 uwag zainteresowanych, to należy poddać je kolejno pod głosowanie. Wszystkie zgłoszone uwagi zostały przez Burmistrza odrzucone.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Zdzisława Jacha - Modliszewice ul. Piotrkowska 75, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 12 radnych przy 12 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Michała Matuszczyka - Modliszewice ul. Piotrkowska 32, 26-200 Końskie i zapytał jakie są przeciwwskazania do uwzględnienia wniosku.

 

Naczelnik Wydziału UKO UMiG – Antoni Wiktorowicz

Nie chodzi tu o przeciwwskazania tylko o odpowiedź na pytanie czy wniosek jest zgodny ze Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego. W Studium jest zapisane, że obszary o szczególnych wartościach w zakresie bonitacji gruntu i o szczególnych wartościach przyrodniczych, podlegają ochronie. Propozycja p. Matuszczyka dotyczy obszaru, który w Studium jest oznaczony symbolem R1 jako teren przeznaczony pod uprawy polowe i dotyczy to gruntów o wyższych bonitacjach. Studium mówi, że grunty rolne o wyższych bonitacjach podlegają ochronie przed zabudową. Dopuszczenie obiektu na tych terenach byłoby w sprzeczności ze Studium. Pan Matuszczyk w terminie przewidzianym ustawą złożył uwagę, Pan Burmistrz ją rozpatrzył i odrzucił. Jeżeli teraz radni by tę uwagę uwzględnili, to uważa, że wówczas nie będzie zgodności ze Studium i na pewno plan miejscowy będzie uchylony. Pan Matuszczyk wsparł swoją argumentację przedstawionym pismem. Powodem opracowania planu były konflikty jakie się pojawiły w tym obszarze. Konflikty te polegają na zachowaniu wartości przyrodniczych, wartości jakim wskazywany obszar dysponuje z jednoczesnymi zamierzeniami inwestycyjnymi. Pojawiły się konfliktowe inwestycje. Jedną z takich inwestycji jest wspomniany wiatrak. Były propozycje zurbanizowania terenu pomiędzy Modliszewicami a Końskimi. Jest jeszcze ujęcie wody, które zasila całe miasto. Te inwestycje były również kolizyjne w odniesieniu do tych ujęć. Z jednej strony jest potrzeba ochrony przestrzeni, racjonalne zagospodarowanie terenu a z drugiej strony wnioski inwestorskie, które stały w sprzeczności z tym co w Studium zostało uchwalone. Wszystko to przyczyniło się do opracowania planu zagospodarowania przestrzennego. Plan w formie prawa miejscowego ma na celu uregulowanie poszczególnych kwestii.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Z pisma p. Matuszczyka wynika, że zgłaszał on już wcześniej określoną potrzebę i zanim Studium zostało opracowane, to wniosek został już zgłoszony i mógł zostać uwzględniony. Obecnie w Europie dąży się do jak największego wykorzystania energii odnawialnej i dlatego taki wniosek powinien być uwzględniony wcześniej.

 

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W roku 2007 Studium nie było uchwalane tylko aktualizowane a w pierwotnej wersji zostało uchwalone w 2000 r. Aktualizacja Studium była prowadzona przede wszystkim pod kątem zmiany przepisów prawa. Nie wszystkie wnioski do Studium mogą być w sposób oczywisty przyjęte ze względu na analizę prawną. Nakaz ochrony gruntów o wysokiej klasie bonitacji nie jest nakazem wymyślonym na potrzeby Studium czy planu miejscowego, tylko wynika z przepisów prawa wyższego rzędu. Jeżeli grunty pozbawione by zostały ochrony, to już samo Studium mogłoby zostać uchylone. Być może w przyszłości nastąpi tutaj zmiana w stosunku do bardzo radykalnej ochrony gruntów oznakowanych na planach miejscowych symbolem ZR1. W okolicy między Końskimi a Modliszewicami oraz w samych Modliszewicach są jedyne w Gminie Końskie obszary gruntów III klasy. Podlega to z mocy prawa ochronie. Pan Matuszczyk złożył wniosek o to, żeby w Studium uwzględnić możliwość i z racji sprzeczności z koniecznością ochrony gruntów wysokiej bonitacji ten wniosek wtedy nie mógł zostać wprowadzony. Nie wie czy na dzień dzisiejszy istnieje stan prawny, który pozwoliłby dokonać zmian w zakresie Studium. W kwestii energii odnawialnej nie ma jednoznacznej oceny. Ekolodzy, którzy kiedyś popierali energię odnawialną, obecnie protestują przeciwko farmom wiatrowym. Mają tu znaczenie również sprawy sąsiedzkie. Wniosek w sprawie zmiany w Studium nie mógł być w tamtych warunkach prawnych wprowadzony. Jeżeli Studium nakłada obowiązki ochrony gruntów tej klasy, które wykluczają tego rodzaju inwestycje, to wprowadzenie zmian oczekiwanych przez potencjalnego inwestora, byłoby w sprzeczności ze Studium i wiązałoby się z bezwzględnym ryzykiem uchylenia planu przez nadzór wojewody. Znakomita większość mieszkańców i właścicieli nieruchomości w Modliszewicach jest rozwiązaniami omawianego planu usatysfakcjonowana i oczekują oni tego planu. Ryzyko uchylenia planu byłoby ryzykiem nadmiernym.             

 

Naczelnik Wydziału UKO UMiG – Antoni Wiktorowicz

Wniosek p. Matuszczyka do Studium wpłynął w marcu 2007 r. a Studium było uchwalone w czerwcu 2007 r. Wniosek p. Matuszczyka wpłynął po przeprowadzeniu analiz w samej końcowej fazie kiedy procedura była już prawie zakończona.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził cyt.:

„Rozmawiałem z p. Matuszczykiem i powiedział wyraźnie do mnie, że przyjechała firma, która chciała wydzierżawiać od niego właśnie te tereny, niewielkie tereny pod budowę elektrowni wiatrowych a on stwierdził jednoznacznie, że tu w Studium nie ma i nie dostaniecie, to jest już nasza sprawa, tylko zgoda pana czy pan wyrazi zgodę na dzierżawę nam pod te elektrownie wiatrowe, tereny”.     

 

 

Naczelnik Wydziału UKO UMiG – Antoni Wiktorowicz

Zapytał czemu p. Matuszczyk nie zgodził się na dzierżawę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Pan Matuszczyk chciał sam zadziałać. Dlaczego mają pieniądze od nas uciekać, nie zostawać u nas, tylko mają obcy menadżerowie przyjeżdżać i jak to się mówi „ciągnąć z nas”, z tego biednego terenu. 

 

Naczelnik Wydziału UKO UMiG – Antoni Wiktorowicz

Stwierdził cytuje:

„Znam te zagadnienia, to nie jest tak. Własność gruntu jest p. Matuszczyka i on decyduje czy tą elektrownie on będzie budował czy ten grunt wydzierżawi, zapewniam pana za godziwe pieniądze. Mało tego, myśmy pozwolili sobie przeprowadzić pewna rozmową z taką firmą, która wyszukuje lokalizacje. Myśmy zadali pytanie – za jakie pieniądze są gotowi, ile byliby w stanie zaoferować za 1 megawat mocy z wiatraka. Zapewniam pana, że to są godziwe pieniądze. Nie mam przy sobie tych notatek, ale to jest kwestia biznesu. To czy p. Matuszczyk zdecyduje się samemu wybudować elektrownie i czerpać z tego zyski czy też wydzierżawi ten grunt i kto inny będzie czerpał zyski i płacił odpowiednią dzierżawę. To jest kwestia biznesowa. Istotą problemu jest to, że to jest inwestycja sklasyfikowana według rozporządzenia do inwestycji negatywnie oddziałujących na środowisko. To nie jest tak, że wiatrak generuje tylko pożyteczne zjawiska. Wiatrak daje nam energię elektryczną odnawialną, tylko, że ten sam wiatrak powoduje hałas, wibracje, szkody w środowisku i trzeba z wielką rozwagą do tego podchodzić. Dlatego też, uważam, że jest przesłanka, ten temat jest jedną z przesłanek kilku, które legły u podstaw powzięcia przez Państwa uchwały o dokonaniu analizy i ewentualnej zmiany Studium. Taki materiał związany już, u mnie na biurku leży, przygotowany przez koleżankę w zakresie przeprowadzenia przetargu na dokonanie oceny tego Studium. Jeżeli w wyniku oceny Państwo radni uznają, że są przesłanki, żeby go zmienić, to należy dokonać tej zmiany. Ja osobiście uważam, że w zakresie energetyki odnawialnej, trzeba mocny nacisk położyć i trzeba w Studium jasno i wyraźnie wytypować tereny, na których będzie dopuszczalne lokalizowanie farm wiatrowych. Farma wiatrowa zawsze będzie negatywnie oddziaływać na środowisko. Nie ma tak, że jest to tak przyjazny element, obiekt dla środowiska. Ptactwo będzie się o skrzydła wiatraka na pewno zabijało i to nie ulega żadnej wątpliwości. Trzeba wytypować teren, który pozwoli na pogodzenie tych spraw, żeby te szkody w środowisku były możliwie najniższe i żeby uciążliwość dla mieszkańców była również najniższa. To Państwo powinni zadecydować w tym zaktualizowanym Studium, który teren będzie wytypowany pod lokalizację tego typu obiektów, który ma odpowiednią wietrzność. W tym Studium musimy zdecydować gdzie będą lokalizowane takie obiekty jak biogazownie. To też jest obiekt energetyki, związany z produkcją rolniczą, gdzie można wykorzystywać odpady rolnicze, w tym gnojownice, odpady poubojowe, z tego się produkuje prąd, aczkolwiek obiekt inwestycyjny bardzo przyjazny wydawałoby się, bo produkuje energię odnawialną, ale daje olbrzymie uciążliwości zapachowe. Znowu będzie pytanie gdzie tego typu obiekty lokalizować i to powinno być w nowym Studium z całą rozwagą, z całą odpowiedzialnością zdecydowane”.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Wniósł aby przy najbliższej zmianie Studium uwzględnić tereny pod elektrownie wiatrowe, biogazownie.          

 

Naczelnik Wydziału UKO UMiG – Antoni Wiktorowicz

Procedura związana z uchwalaniem Studium jest taka sama jak przy zmianie.
W ramach zmiany Studium będzie wyznaczony termin na składanie wniosków, następnie będzie wykonywany projekt zmiany Studium.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Uważa, ze zmiany w Studium nie nastąpią już w obecnej kadencji samorządowej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził cyt.:

„Padła taka sugestia przekazana przez Pana Przewodniczącego z rozmowy z Panem Matuszczykiem, rozumiem, że to była sugestia Pana Matuszczyka, że Wydział Urbanistyki decyzje o przyjęciu lub odrzuceniu wniosku tak naprawdę uzależnił od tego czy jest to wniosek miejscowego rolnika Pana Matuszczyka czy zewnętrznej firmy i że dlatego ten wniosek został odrzucony, że to Pan Matuszczyk zgłosił a nie jakaś obca firma”.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził cyt.:

„Nie Panie Burmistrzu, chodzi o to, że obca firma może wejść, nawet jeśli to Studium jest w takim stanie jak teraz jest i ona nie wiem czy ma jakieś lepsze dojście i wchodzi, buduje”.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził cyt.:

„Właśnie czy ona może mieć lepsze dojście do Pana Naczelnika i jego Wydziału niż Pan Matuszczyk? Co to znaczy?”.

 

Naczelnik Wydziału UKO UMiG – Antoni Wiktorowicz

Stwierdził cyt.:

„Ja rozumiem, że Pan Przewodniczący to mówił w kategorii żartu. Ja to tylko tak odczuwam Panie Przewodniczący. To jest procedura proszę Pana, żeby uzyskać w końcowym etapie pozwolenie na budowę elektrowni, to potencjalny inwestor musi przejść - po pierwsze musi uzyskać decyzję środowiskową, żeby uzyskał decyzję środowiskową odbywa się to przy otwartej kurtynie z udziałem społeczeństwa. Zawiadamiamy o wpłynięciu takiego wniosku, wykonujemy obwieszczenia na całej wsi, w całej okolicy”.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zaznaczył, że zna procedurę i wydaje mu się, że dyskusja zmierza ku końcowi.

Wobec zakończenia dyskusji poddał odrzucenie zgłoszonej przez Michała Matuszczyka - Modliszewice ul. Piotrkowska 32, 26-200 Końskie uwagi pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 11 radnych przy 9 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Naczelnik Wydziału UKO UMiG – Antoni Wiktorowicz

Wyjaśnił, że 16 właścicieli nieruchomości złożyło uwagi i Pan Burmistrz przy udziale współpracowników nie uwzględnił ich. Zapewnił, że uwag było znacznie więcej i wszystkie te uwagi, które były możliwe do uwzględnienia zostały uwzględnione. Gdyby Burmistrz uwzględnił uwagi, które nie zostały uwzględnione, to byłby skutek taki, że plan nie przeszedłby u Wojewody ze względu na sprzeczność z obowiązującym prawem.  

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Dorotę Łyczek - Modliszewice ul. Piotrkowska 114, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 11 radnych przy 11 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Elżbietę Banachowicz - Modliszewice ul. Spokojna 77, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 11 radnych przy 11 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Janinę Karbownik - ul. Piłsudskiego 57, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 11 radnych przy 11 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

   

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Halinę Bugajską - ul. Piłsudskiego 104A, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 11 radnych przy 11 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Tomasza Słowińskiego - Modliszewice - ul. Piotrkowska 104A, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 12 radnych przy 12 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Annę i Radosława Piłat - Modliszewice - ul. Piotrkowska 42, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 12 radnych przy 10 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Dorotę i Marcina Latańskich - Modliszewice - ul. Zastawna 8, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 11 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Janinę Cygan - Modliszewice - ul. Piotrkowska 83, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 12 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Zbigniewa Sobczyńskiego - Modliszewice - ul. Piotrkowska 44, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 12 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Renatę i Wojciecha Chrabąszcz - Modliszewice - ul. Zastawna 10, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 12 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Mieczysława Nowaka - Modliszewice - ul. Piotrkowska 57, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 13 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Mariusza Nowaka - Modliszewice - ul. Piotrkowska 101, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 13 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Jarosława Korneckiego - ul. Kołłątaja 8/1, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 13 głosach za (jednogłośnie) uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Piotra Masztalerza – Modliszewice ul. Piotrkowska 79, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 14 radnych przy 13 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się uwagę odrzuciła.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 14 radnych przy 14 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/415/2010

s)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie podziału gminy Końskie na stałe obwody głosowania oraz wyznaczenia numerów obwodów, ich granic oraz siedzib obwodowych komisji wyborczych omówił Burmistrz Miasta i Gminy.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 14 radnych przy 14 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/416/2010

 

t)

Projekt uchwały w sprawie utworzenia dodatkowych obwodów głosowania w wyborach Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej omówił Burmistrz Miasta
i Gminy.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 14 radnych przy 14 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/417/2010

 

u)

Projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach w drodze wniesienia wkładu niepieniężnego był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 14 radnych przy 14 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LV/418/2010

 

Ad. pkt 9

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

 

W tym punkcie nie ma protokołów do rozpatrzenia – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Ad. pkt 10

 

Informacje i komunikaty:

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej – Ewa Swat

Zapoznała z pismem Wiesława Lisa.

 

Jolanta Ziółkowska

Poinformowała, że jest córką p. Wiesława Lisa. Nie byłoby problemu z elewacją, gdyby Zakład Gospodarki Mieszkaniowej jako zarządca wykonał powierzone zadanie i nie scedował na nich prac elewacyjnych. Zwróciła się z prośbą o pomoc do radnych przy okazji opracowywania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał Burmistrza czy nie ma możliwości zachowania obecnej elewacji budynku.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Dla wskazywanego terenu istnieje obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Jednocześnie została podjęta uchwała o przystąpieniu do sporządzenia nowego planu. Do czasu wejścia w życie nowego planu obowiązuje plan dotychczasowy. Jego zdaniem we wskazywanym przypadku jedyną szansą dla autorów pisma jest pilny udział w procedowaniu prac nad planem, który znajduje się w trakcie tworzenia. Jeżeli będzie zgodność nowego planu z wykonaną już pracą, to wówczas straci podstawę prawną działanie, które jest prowadzone. Postępowanie Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego może  być wówczas umorzone.    

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał na kiedy jest przewidziane przedłożenie nowego planu do uchwalenia.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Plan w wersji roboczej został już przekazany do UMiG. Plan znajduje się w trakcie wyłożenia przed publiczną dyskusją.  W trakcie publicznej dyskusji wskazywany problem należy zasygnalizować. ZGM działa jako zarządca z którym umowę podpisała wspólnota. Nie jest to kwestia pracy ZGM na rzecz Gminy, tylko na rzecz wspólnoty.

 

Jolanta Ziółkowska

Stwierdziła, że rozmawiała z inspektorem, który wskazał, iż elewacja wykonana jest bardzo estetycznie, czysto, elegancko.

 

Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady

Zapytał  czy istnieją dokumenty upoważniające ZGM do podejmowania prac elewacyjnych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

ZGM wykonał zgłoszenie zamiaru wykonania robót zgodnie z przepisami prawa. Zgłoszenie miało charakter ograniczony do zakresu jaki został przyjęty. Być może nastąpiło jakieś niedopowiedzenie między członkami wspólnoty a zarządcą, ponieważ zakres nie obejmował części parteru. W związku z tym, kontynuacja takiego remontu bez zgłoszenia, podjęta przez właścicieli zawierała istotną lukę. Inspektor nadzoru budowlanego mówi właścicielom, że prywatnie elewacja mu się bardzo podoba, ale służbowo wydaje nakaz jej rozbiórki.  

 

Jolanta Ziółkowska

Podejmując prace elewacyjne nie byli świadomi, że ZGM nie dokonał odpowiedniego zgłoszenia. Pytała ustnie ZGM czy może takie prace podjąć
i otrzymała odpowiedź na tak. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Najlepszym rozwiązaniem byłoby doprowadzenie do jak najszybszego wprowadzenia w życie nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z uwzględnieniem sprawy będącej przedmiotem dyskusji. Zapytał w jakim kolorze obecnie wymagana jest elewacja.

 

Jolanta Ziółkowska

Wymagany obecnie kolor elewacji to kolor ziemi.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Decyzja w tej sprawie nie należy do Burmistrza, UMiG, Rady Miejskiej. Należy natomiast do inspektora nadzoru budowlanego. Jedynym sposobem jest wprowadzenie na wniosek autorów pisma do nowego planu sprawy elewacji, co pozwoli inspektorowi nadzoru umorzyć postępowanie.

 

 

 

Antoni Wiktorowicz – Naczelnik UKO

Dyskutowana indywidualna sprawa nie kwalifikuje się obecnie do rozpatrywania na sesji Rady. Właściwość należy tu do inspektora nadzoru budowlanego, który stwierdził samowolę budowlaną.  Nowy plan zagospodarowania przestrzennego będzie musiał być zgodny ze Studium oraz z Parkiem Kulturowym. W jego ocenie nie uda się zrealizować dyskutowanego postulatu w nowym planie. Na miejscu właścicieli zerwałby elewację i położył nową dostosowaną do zapisów w obecnym planie. Sprawa zamiaru wykonania prac elewacyjnych powinna być zgłoszona do starostwa i jeżeli w ciągu miesiąca organ nie zgłosiłby sprzeciwu, to wówczas byłaby możliwość podejmowania tych prac. Ta czynność nie została jednak formalnie wykonana. Dlatego też inspektor nadzoru stwierdził fakt zaistnienia samowoli budowlanej. Jeżeli nawet nowy plan dopuszczałby taką elewację, to dojdą koszty czynności legalizacyjnych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Sprawa postępowania odnośnie elewacji jest poza kompetencją Gminy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że wpłynęło sprawozdanie Burmistrza Miasta i Gminy Końskie z realizacji Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2009.  Stwierdził, że wszyscy zainteresowani z treścią sprawozdania będą mogli się zapoznać. Zapoznał z pismem Stowarzyszenia Pomocy Matkom Samotnie Wychowującym Dzieci i Pomocy Bliźniemu i odpowiedzią na nie Z-cy Burmistrza Miasta i Gminy Końskie.

Zapoznał z pismem Przewodniczących zarządów samorządowych osiedlowych.

Poinformował, że na miesiąc maj planowana jest sesja uroczysta i w związku  z tym zwrócił się do radnych o podawanie do Biura Rady terminów jakie im nie pasują do odbycia takiej sesji, tak aby wszyscy mogli w niej wziąć udział.

  

Ad. pkt 11

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Marian Gąszcz podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad LV sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

 

Protokółował                                                   Przewodniczący Rady Miejskiej

 Rafał Kuba                                                                     Marian Gąszcz                        

 Inspektor Biura Rady Miejskiej

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2010/07/14 12:33:29
Redaktor: Administrator