Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

PROTOKÓŁ NR LX/10

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 30 czerwca 2010 r.

w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy

w Końskich

 

 

     W LX sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 18 radnych na ogólną liczbę 21. 3 radnych nieobecnych – usprawiedliwionych.

W sesji wzięły udział 53 osoby zaproszone. Łącznie w obradach uczestniczyło 71 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1507

 

 

Ad. pkt 1

 

     LX sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 18 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Poprosił wszystkich o powstanie i złożył podziękowanie dla Pani Jadwigi Swiebody –Kierownika Biura Rady Miejskiej w Końskich za wieloletnią pracę dla samorządu miasta i gminy Końskie oraz dla Pani Anny Niewęgłowskiej –Ziomek – Kierownika USC, w związku z zakończeniem pracy i przejściem na emeryturę.

 

Podziękowania złożył również Burmistrz Miasta i Gminy Końskie.

 

Pani Jadwiga Świeboda – Kierownik Biura Rady Miejskiej wyraziła podziękowanie za wieloletnią współpracę podczas pracy na szczeblu samorządu miasta i gminy Końskie.

  

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej- Marian Gąszcz

Poinformował, że wpłynął wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

a)      nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa (dot. p. Marka Czecha)

b)      Nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa (dot. p. Ryszarda Filipiaka)

Projekty tych uchwał byłyby rozpatrzone w pkt 7 ppkt „j” i „k” porządku obrad.

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Stwierdził, że przedwczoraj wpłynął wniosek do Biura Rady Miejskiej o wprowadzenie do porządku obrad Rady Miejskiej projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie. 

W poniedziałek wpłynęło do UMiG postanowienie Konserwatora Zabytków, który zaopiniował pozytywnie zamiar zmiany tej zmiany.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej- Marian Gąszcz

Odnosząc się do wypowiedzi Burmistrza, poinformował, że ani wniosek ani projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie do Biura Rady Miejskiej nie wpłynął.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Źle się stało, że wniosek nie dotarł do Biura Rady Miejskiej. Jeżeli nie uda się rozpatrzeć wskazywanego projektu uchwały na dzisiejszej sesji, to będzie wnioskował o zwołanie sesji nadzwyczajnej. Targowica miejska w Końskich jest miejscem, którego przebudowa jest podstawą zgłoszonego do Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego wniosku o dofinansowanie. Wniosek przeszedł pozytywnie opinie formalne i merytoryczne i jest duża szansa na uzyskanie dofinansowania. W tej chwili wykonywana jest dokumentacja techniczna na kompletną przebudowę tej targowicy. Planowana przebudowa targowicy wymaga albo funkcjonowania na tym obszarze planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego albo decyzji o warunkach zabudowy. Projektu technicznego przebudowy targowicy byłby zamknięty dwoma budynkami od strony ul. Spółdzielczej i od strony ul. Wojska Polskiego, przestrzeń między tymi dwoma budynkami wypełniałyby wiaty, które tworzyłyby rodzaj hali z wydzielonymi stoiskami handlowymi z przestrzennymi przejściami między tymi stoiskami, z możliwością uzyskania osłony przed deszczem, wiatrem, śniegiem. Problem polega na tym, że plan miejscowy dla tego terenu został uchylony wskutek decyzji nadzorczej wojewody a obszar ten leży w obszarze parku kulturowego. W związku z tym z mocy prawa zawiesza się postępowanie o wydanie decyzji o warunkach zabudowy chyba, że następuje zmiana granic parku kulturowego. Stąd też projekt uchwały dotyczący zmiany granic parku kulturowego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Marian Gąszcz

Zmiana granic parku kulturowego nie jest tematem dzisiejszej sesji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Proszę o rozważenie możliwości włączenia do dzisiejszego porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie  lub rozważenie możliwości zwołania w najbliższych dniach sesji nadzwyczajnej do rozpatrzenia tego projektu uchwały. Niestety rzeczywiście projekt do radnych nie dotarł, ale ma on charakter formalny i  jest uzgodniony z najbardziej właściwym w tej sprawie organem, czyli Świętokrzyskim Konserwatorem Zabytków. Problem polega na tym, że jeżeli Gmina będzie czekać na uchwalenie planu miejscowego, to zmniejszeniu ulegną szanse na uzyskanie środków unijnych na planowaną przebudowę. Jeżeli zmienimy granicę parku kulturowego zgodnie z opinią Świętokrzyskiego Konserwatora Zabytków dla tego terenu, to na podstawie decyzji o warunkach zabudowy lub decyzji o inwestycji celów publicznego, będzie możliwa realizację planowanego zamierzenia niezależnie od dalszych postępów prac nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Marian Gąszcz

Zapytał radnych czy woleliby rozpatrzyć projekt uchwały na sesji nadzwyczajnej czy też wprowadzić do porządku obrad dzisiejszej sesji celem rozpatrzenia. ewentualnie dzisiaj wprowadzamy ten wniosek pana Burmistrza. Stwierdził, że w sytuacji, w której radni nie mają materiałów, to trudno, żeby mogli nad nimi głosować.

 

 

 

Radny Piotr Słoka

Skoro Burmistrz zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad nowego projektu uchwały, to należałoby go poddać pod głosowanie.

 

Przewodniczący ogłosił 5-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady. 

Radni w przerwie otrzymali projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad projektów uchwał w sprawach:

c)       nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa (dot. p. Marka Czecha)

d)     Nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa (dot. p. Ryszarda Filipiaka)

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 15  głosach za i 2 głosach wstrzymujących się wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 14  głosach za i 3 głosach wstrzymujących się wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 16 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.    Informacja nt. funkcjonowania systemu odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców.

7.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach: 

a)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Partyzantów, Źródlanej, Browarnej,

b)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Kazanowskiej, Krakowskiej, 16 Stycznia , Zamkowej, Ks. Granata
i Strażackiej,

c)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie, w rejonie ulicy Majora Hubala, Leśnej po ogrody działkowe,

d)     nieodpłatnego przekazania w formie darowizny środków trwałych na rzecz Miejsko-Gminnego Domu Kultury w Końskich,

e)      podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów
i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
z siedzibą w Modliszewicach w drodze wniesienia wkładu pieniężnego,

f)       zmieniająca uchwałę w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich na 2010 r.,

g)      zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2010 r.,

h)      określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu oraz informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze roku budżetowego,

i)        wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach,

j)        nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa,

k)      nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa,

l)        zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie.

8. Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

9. Informacje i komunikaty.

10.Zakończenie obrad sesji.

 

 

 

 

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy -Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Burmistrz informował o otwarciu sali gimnastycznej w Pomykowie. Jest to inwestycja na którą lokalna społeczność czekała od 30 lat. Miało miejsce uroczyste otwarcie Sali. Niestety był jedynym radnym obecnym na tym otwarciu. Dlatego też pozostał pewien niesmak. Uważa, że sala gimnastyczna w Pomykowie jest sukcesem wspólnym, którego wszyscy wspólnie powinni się cieszyć. Wniosek o budowę sali gimnastycznej w Modliszewicach złożyli jeszcze w ubiegłej kadencji radni SLD i radny Władysław Ciepliński. Własnym wnioskiem dopisał do tego wniosku, żeby sala gimnastyczna w Pomykowie powstała. Dziękowano wszystkim, dziękowano pani dyrektor tej obecnej pani Cieplińskiej, ale nie podziękowano Radzie Miejskiej. Zgodnie z konstytucją RP władza ustawodawcza jest oddzielona od władzy wykonawczej. W Gminie Końskie władzy wykonawczej przypisano same sukcesy a ustawodawczej, czyli Radzie Miejskiej same porażki. Przykładem jest tu artykuł w gazecie „Tygodnik Konecki” o szkole w Bedlnie. Zwrócił uwagę sołtysom z Bedlna i Grabkowa zainteresowanych nową szkołę, żeby przejrzeli wieloletni załącznik inwestycyjny w którym już w roku 2007 pojawiła się kwota na budowę szkoły w Bedlnie. Zapytał dlaczego w budżecie tegorocznym nie pojawiła się inwestycja dotycząca tej szkoły. Nie rozumie dlaczego radni nie zostali zaproszeni na otwarcie Sali gimnastycznej w Pomykowie. Kiedy sołtys z Rogowa przyczynił się do wykonania boiska sportowego przy niewielkiej pomocy UMiG, to potrafił zorganizować uroczystą imprezę, na którą zaprosił radnych, podziękował im na piśmie, zaprosił wszystkich kandydatów na burmistrza na tą imprezę. Takich zaproszeń na otwarcie Sali w Pomykowie nie było. Nie zaproszono np. wieloletniego dyrektora szkoły w Pomykowie p. Ciułka. W obecnej kadencji szkoła w Pomykowie na pewno osiągnęła bardzo duży poziom. Dzisiaj można powiedzieć, że szkoła w Pomykowie jest szkołą nowoczesną. W imieniu własnym i mieszkańców Pomykowa, Górnego Młyna, Koczwary i Piły chciałby podziękować Radzie Miejskiej, tak samo wszystkim radnym za to, że w roku 2007 przyjęli wniosek dotyczący przeznaczenia 50 tys. zł na szkołę w Pomykowie, w roku 2008 kolejny wniosek 50 tys. zł na szkołę w Pomykowie, w 2009 wniosek 30 tys. zł na szkołę w Pomykowie oraz wniosek o przeniesienie kwoty na przedszkola, z której większość została wykorzystana na przedszkole w Pomykowie. Podziękował Burmistrzowi za wykonanie wniosków radnych np. sam zgłosił wniosek o zakup wykładzin do przedszkola, modernizację kuchni, placu zabawi kolejny wniosek, który też służy edukacji o remont filii bibliotek miejskich. W roku bieżącym sołtys Pomykowa przeznaczy kwotę z funduszu sołeckiego na wyposażenie tej filii. Są już tam komputery z dostępem do Internetu i dzieci się z tego cieszą. Podziękował wszystkim, w tym Naczelnikowi Wydziału Edukacji. Zwrócił się do Burmistrza, żeby na przyszłość wszystkimi sukcesami cieszyć się wspólnie, razem.

Mieszkańcy zaczęli się skarżyć na dyrektora szkoły w Stadnickiej Woli. Doszło tam do niemiłego incydentu. Z doniesień mieszkańców popartych zdjęciami i filmami wynika, że dyrektor zorganizował akcję usuwania ptasich gniazd razem z pisklętami, jajami w okresie lęgów. Dyrektor uważa, że on nic złego nie zrobił, bo pisklęta oddał do schroniska. Trzeba mieć jednak trochę wiedzy na ten temat. Pisklęta trzeba karmić od 8 do 10 razy dziennie a potem jeszcze nauczyć fruwać. Za karę kazałby dyrektorowi wykarmić pisklęta i nauczyć je fruwać. Przypomniał, że rozporządzenie ministra ochrony środowiska mówi: od 1 marca do 31 lipca obowiązuje okres ochronny dla ptaków i nie wolno usuwać gniazd podczas okresu ochronnego. Zgodnie z tym rozporządzeniem ten kto niszczy lęgi i gniazda podlega każe. Zaświadczenie ze schroniska potwierdza oddanie ptaków i stanowi dowód przeciwko dyrektorowi. Nie jest to wychowawcze, żeby dyrektor na oczach uczniów robił takie rzeczy. Z tego co słyszał, to dyrektor straszy niektóre osoby. Nie chciałby, żeby sprawą zainteresowała się telewizja i negatywnym świetle postawiła Gminę.  Zwrócił się do Burmistrza o przeprowadzenie normalnej wychowawczej rozmowy dyrektorem, tak, żeby taka sytuacja się już nigdy nie powtórzyła. Jednorazowe usunięcie gniazd ptaków nie załatwi tej sprawy, gdyż w przyszłym roku ptaki znów będą budowały gniazda  i znów będzie problem. Moim zdaniem część lasu powinna być wycięta i w to miejsce posadzone drzewa niskopienne. Można usunąć gniazda ptaków ze względów bezpieczeństwa
w okresie od 16 października do końca lutego. Tylko w tym terminie można było te gniazda usunąć.

Przypomniał, że zgłosił wniosek do budżetu o remont hali sportowej. Przyszedł do niego człowiek z pretensjami jako do władzy, że usłyszał na meczu od osoby prowadzącej przez mikrofon, iż Gmina jest antysportowa i nie dba o konecki sport. Definicja gminy mówi, że gmina stanowią wszyscy mieszkańcy. Tymczasem na sport przeznacza się dużo pieniędzy gminnych.  Wystąpił do Burmistrza, aby ten zwrócił uwagę prezesom stowarzyszeń na to co się mówi publicznie podczas imprez sportowych.  Mecz rozgrywany jest w budynkach miasta i gminy, 80% całego majątku tych stowarzyszeń stanowią dotacje gminne. Dochodzą do tego jeszcze pieniądze z promocji. Należałoby sprawdzić całą sytuację, gdyż ktoś takimi wypowiedziami prowadzi do antypromocji Gminy Końskie.  Burmistrz mówił, że ustawa o funduszu sołeckim nie jest poważna. Teraz jest odpowiedź dlaczego są zdewastowane przystanki miejskie, dlaczego dzieci z Dziebałtowa przyszły jeszcze na ul. 16 – go Stycznia i  uszkodziły przystanek. Takiej agresji uczy się na boiskach, to prezesi, trenerzy są wychowawcami,  którzy uczą dzieci Jeżeli publicznie padają słowa o Gminie nie przychylnej koneckiemu sportowi to należałoby albo zatrzymać te pieniądze z promocji miasta albo po prostu przeprowadzić rozmowę wychowawczą z prezesem.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej - Ewa Swat

Nie wie na którym meczu padły takie słowa, bo w większości przypadków jest obecna na tych meczach i niczego takiego nie słyszała. Jeśli młodzież z koneckiego stowarzyszenia sportowego nie wyraża jakoby podziękowania za pieniądze otrzymane od Gminy, to odsyła na stronę internetową na której po zdobyciu mistrzostwa polski podziękowano za pieniądze gminne. Także nie jest tak, że nie dziękują i nie wiedza skąd te pieniądze mają. 

 

Radny Piotr Słoka

Nic nie ma do stowarzyszeń, tylko niech osoba zabierająca głos przez mikrofon zastanowi się co mówi. Nie słyszał tej wypowiedzi osobiście, tylko od osób trzecich.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej - Ewa Swat

Takich słów również nie usłyszała a na większości meczów jest obecna.

 

Radny Piotr Słoka

Z tego słyszał, to miało to miejsce na meczu piłki ręcznej. Im więcej kluby sportowe otrzymują tym bardziej jest negatywna opinia o Gminie. dajemy Tymczasem dysponentem środków finansowych w budżecie gminnym jest Rada Miejska a nie prezesi klubów. Niech każdy prowadzi sobie kampanie za swoje pieniądze nie wykorzystuje do tego celu gminne środki finansowe. Z pieniędzy alkoholowych klub Neptun otrzymał na turniej mikołajkowy 37 tys. zł, który trwał 2 dni. Zapytał czy to jest mało.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Jeżeli chodzi o salę gimnastyczną w Pomykowie, to została ona odebrana od wykonawcy, ale rzeczywiście nie jest jeszcze oddana do użytkowania. Brakuje wyposażenia niezbędnego dla jej podstawowej funkcji. Intencją dyrektora było prawdopodobnie przedstawienie wstępne tej hali w lokalnej społeczności szkolnej. Był tam jako gość zaproszony a nie jako organizator tego przedsięwzięcia. Przyjął zaproszenie, ale zdaje sobie sprawę, ze to nie jest autentyczne otwarcie tej sali sportowej, bo powinno ono nastąpić z udziałem również przedstawicieli „domatorów”, gdyż jest to inwestycja wsparta z programów rozwoju obszarów wiejskich z udziałem wszystkich, którzy powinni się tam znaleźć. Wie, że po zakończeniu pełnego cyklu inwestycyjnego po zakupie i montażu niezbędnego wyposażenia, po pracach dodatkowych, które tam są podejmowane, 1 września będzie można obejrzeć wykończoną halę. Otwarcie o jakim była mowa było raczej świętem dla najbliższego otoczenia, czyli dla dzieci i ich rodziców. Uważa, że w obecnej kadencji jeżeli chodzi o inwestycje, to wiele z nich może być traktowanych jako sukces i sądzi, że jest się czym dzielić a nie ma o co droczyć. W zasadzie starał się nie pomijać nikogo, jeżeli chodzi o podziękowania i jeżeli szczegółowo i imiennie nie wymienił wszystkich, to serdecznie przeprasza, ale zaangażowanych było sporo więc pozwolił sobie tą listę skrócić.

Jeżeli chodzi  o wydarzenie na Stadnickiej Woli, to dotarły do niego tego typu informacje. Odbył rozmowę z dyrektorem Staciwą i z jego informacji wynika, że zlecił on w listopadzie „prześwietlenie drzew”, czyli usunięcie drzew, które ze względu na ich stan usychały lub były nadmiernie obciążone i mogły stanowić zagrożenie dla dzieci. Jest to wina niesolidnego wykonawca, który tłumaczył się wczesnym atakiem zimy. Pracę wykonawca zechciał wykonać w sposób rzeczywiście co najmniej kontrowersyjny. Przy okazji „prześwietlenia drzew” zostało uszkodzonych kilka gniazd ptasich. Nie jest to sprawa miła i  sympatyczna i na pewno nie ma wymiaru edukacyjnego. Pisklęta, które wypadły z gniazda zostały przekazane  do schroniska dla ptaków.

Co do sportu i tej antypromocji Gminy, to generalnie trudno się tutaj nie zgodzić. Myśli, ze dyscypliny sportu i poszczególne kluby sportowe mają różną politykę informacyjną. Obecnie ok. 90 -95% środków dzisiaj działających klubów sportowych pochodzi z dotacji gmin. Jeżeli do tego dodać możliwość korzystania z obiektów należących do gminy Końskie, to rozmiary tej pomocy są rzeczywiście duże. W zeszłym roku na wsparcie organizacji pozarządowych gmina Końskie przeznaczyła łącznie w gotówce nieco ponad 1 100 000 zł, z czego około 800 000 zł dotyczyło wsparcia klubów i stowarzyszeń sportowych. Były to duże pieniądze uzasadniające ich wpływ na pozytywny wizerunek Gminy. Jeżeli tak się nie dzieje to jest to tylko wyłączna odpowiedzialność tych którzy albo z niewiedzy albo z nieświadomości albo ze zbyt wygórowanych oczekiwań popełniają tego rodzaju błędy. Jest mu przykro, bo informacja o tym, że Gmina jest wroga sportowi jest informacją w świetle faktów nieprawdziwą. Natomiast nie ma co ukrywać również i generalizować, ponieważ są i takie kluby i stowarzyszenia, które robią swoje, robią za czasem stosunkowo niewielkie pieniądze, osiągają sukcesy i jeżeli dostaną jakąś dotacje, to zachowują  udzieloną pomoc we wdzięcznej pamięci. Nie chodzi o to, żeby Gminę minę chwalić wszędzie za wsparcie, ale żeby przynajmniej mieć świadomość tego, co leży u podłoża sukcesów. Przypuszcza, że jego odczucia nie koniecznie będą wśród wszystkich podzielane. Można czasem odnieść wrażenie, że im mniej pieniędzy i trudniejsze warunki, tym większe wyzwanie i w związku z tym sukces jest bardziej  autentyczny. Postawił pytanie czy to nie jest zadziwiające, że jeżeli chodzi o dzieci z terenów wiejskich, to największym sukcesem sportowym jak do tej pory może się pochwalić drużyna dziewcząt ze szkoły podstawowej w Grabkowie w piłce nożnej. Drużyna ta wygrała rozgrywki na poziomie wojewódzkim, awansowała szczebel międzywojewódzki. W szkole w Grabkowie, gdzie chodzi nieco ponad 40 dzieci w ogóle do wszystkich 6 klas, gdzie nie ma żadnego boiska, gdzie nie ma ani klubu ani trenera, ale w tych warunkach motywowani przez pasjonata nauczyciela dzieci potrafiły się zmobilizować i wykazać takimi umiejętnościami. Bywa też i tak, że są kluby, które dostają liczne dotacje a wyniki sportowe nie są takie widoczne.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej -  Ernest Kruk

W informacji o pracy między sesjami nie znalazł nic nt. modernizacja oświetlenia. Zapytał co się dzieje z modernizacją, czy wnioski sołtysów zostały zrealizowane. Zapytał czy został już wyznaczony teren na którym ma powstać szkoła w Kopaninach. Zapytał jak się toczą prace przy biurowcu PKS? Zapytał czy jest szansa, żeby mieszkania po byłym biurowcu PKS otrzymali ci, którzy ucierpieli w niedawnym pożarze. Inwestycja na ul. Polnej - chodnik - zapytał czy ta inwestycja już jest zakończona i czy ten teren zostanie doprowadzony do takiego stanu jaki był przed rozpoczęciem inwestycji, ponieważ firma -wykonawca pozostawiła tam straszny bałagan. Zapytał czy Burmistrz posiada informację odnośnie zakończenia prac przy ul. Południowej oraz czy można by było zwrócić uwagę na łączniki między ulicami, czyli połączenia asfaltów, ponieważ na razie niezbyt ciekawie to wygląda.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Jeżeli chodzi o oświetlenie drogowe to temat ten poruszał w początkowej fazie informacji. Podpisana została umowa z firmą Magra za łączna kwotę 236 680 zł na dobudowę, przebudowę, modernizację oświetlenia ulicznego. Głównie chodzi tu o punkty wskazywane we wnioskach sołeckich dla których jest dokumentacja lub możliwości uzyskania uzgodnień w postaci dokumentacji uproszczonej. Obecnie trwają uzgodnienia projektowe z ZORK dotyczące przewidywanych zawieszeń. Wykonawca oczekuje na mapy projektowe niezbędne do pozwolenia na budowę, ale umowa już jest podpisana i w zasadzie sprawa już ruszyła. Ma to zostać wykonane w ciągu 200 dni od zawarcia umowy, umowę podpisano 5 czerwca.  

Jeżeli chodzi o szkołę w Kopaninach, to zwrócono się do właścicieli bodajże 15 działek, które mogą być przedmiotem zainteresowania jako potencjalne miejsce lokalizacji szkoły. Uwzględniając tutaj podpowiedzi sołtysów ze Sworzyc i Bedlna zbierane są odpowiedzi. Problem polega na tym, że właściciele mieszkają poza Gminą Końskie. Z chwilą kiedy Gmina będzie dysponować gruntem spełniającym minimalne oczekiwania, czyli będzie miał dojazd do drogi publicznej i będzie miał on przynajmniej hektar powierzchni, będzie można zlokalizować szkołę wraz z salą gimnastyczną i kompleksem boisk.  Dla tego terenu będzie opracowywana decyzja o warunkach zabudowy.  W tej chwili Gmina jest na etapie analizowania typowych projektów małych szkół wiejskich.  Ostatnio na spotkaniu z wykonawcą budowy sali gimnastycznej w Pomykowie ustalono, że w ubiegłym roku i  dwa lata temu wykonawca ten budował tego typu szkoły w dawnym województwie radomskim. Jeżeli ten wykonawca wykonywał według jednego projektu jedną szkołę, potem drugą, to jest przekonany, że według tego projektu wykonałby kolejną szkołę naprawdę bardzo dobrze.

Jeżeli  chodzi o chodnik przy „chińskim murze”, to Gmina jest jeszcze przed jego odbiorem. Bardzo długo trwały oczekiwania na ostatni element - na włączenie kanalizacji deszczowej do istniejącej w drodze krajowej 42, czyli w ul. 16 –go Stycznia. Wiąże się to z pewnymi procedurami, czyli zgodą na zajęcie pasa drogowego i włączenie się wydaje Generalna Dyrekcja Krajowych i Autostrad z miesięcznym wyprzedzeniem. Wykonawca kilkakrotnie uzyskiwał zgodę, po czym kiedy przepadał ten szczęśliwy dzień, że ta zgoda może być „skonsumowana” okazywało się, że padał ulewny deszcz i nie ma możliwości fizycznego wykonania robót. Dlatego też odwlekało się to w czasie. W tej chwili to włączenie już jest. Gmina przygotowuje komisję odbiorową po zgłoszeniu przez wykonawcę, do komisji odbiorowej zapraszani są przedstawicieli wspólnoty mieszkaniowej z tzw. „ chińskiego muru”. Maja oni szereg uwag,  co do jakości wykonania i wykończenia i na pewno Gmina nie wypuści stamtąd wykonawcy bez usunięcia zauważonych usterek lub niedoróbek.

Jeżeli chodzi o termin zakończenia  ul. Południowej, to w umowie zasadniczej przewidziany był na 30 czerwca. Nie ma wiedzy czy ten termin został przesunięty, ale prawdopodobnie tak, ze względu na przedłużające się opady deszczu, które wiosną uniemożliwiły wprowadzenie części robót. W tej chwili trwają oczekiwania na położenie ostatniej warstwy asfaltu. Jeżeli chodzi o łączniki, czyli o skrzyżowania, to w ramach kładzenia ostatniej warstwy asfaltu ścieralnego te wszystkie elementy powinny zostać wykończone.

Sprawa budynku PKS. Przypuszcza, że wszyscy znają sprawę nieszczęsnego pożaru na ul. Warszawskiej 4, w którym Gmina jest najbardziej poszkodowana  jako Gmina i jako właściciel prawie 80 % tej nieruchomości. Poszkodowani są również lokatorzy lokali gminnych, którzy zostali bez dachu nad głową i właściciele lokali użytkowych, którzy zostali bez swojego miejsca pracy. W tej chwili w trakcie przydziału jest 6 lokali komunalnych. Podpisana została jedna decyzja kierująca do najmu, to rodzina, w której obydwoje małżonków dotkniętych zostało niepełnosprawnością. Mają oni orzeczoną I grupę niepełnosprawności i spośród kilku propozycji wybrali lokal przy ul. 1 Maja 57 położonym w budynku,  który został w 2009 r. oddany do użytku. Natomiast łącznie jest oczywiście znacznie więcej oczekujących na te mieszkania niż Gmina ma mieszkań do dyspozycji. Na szczęście półtora roku temu Gmina zakupiła budynek od PKS. Wczesną wiosną br. po przeprojektowaniu tego budynku na lokale mieszkalne Gmina zleciła wykonanie jego przebudowy i na koniec września budynek powinien zostać oddany do użytku. W tej chwili zakończone są tam prace wyburzeniowe,  ponieważ jednym z elementów przebudowy była budowa nowej klatki schodowej ze względu na dzisiejsze oczekiwania nadzoru budowlanego dotyczące odległości i dojścia do najbliższej klatki schodowej. W budynku muszą być dwie klatki schodowe. Prace wyburzeniowe zostały już wykonane, zwieziono  na plac budowy okna do wymiany, częściowo są już zbudowane nowe ścianki działowe, rozpoczyna się praca nad rozkładaniem nowej instalacji, bo poprzednie instalacje zostały już całkowicie zdemontowane. Zakres prac jest duży, umowa opiewa na  kwotę 1 mln 91 tys. zł z groszami, czyli prawie 1 mln 100 tys. zł. Powstanie tam 15 mieszkań. Z tym, że mieszkania zostały zaprojektowane jako mieszkania o dosyć wysokim standardzie. Zrezygnowano z zaprojektowania budowy kotłowni wspólnej do budynku, natomiast dla każdego mieszkania z osobna został zaprojektowany kocioł dwufunkcyjny gazowy służący do ogrzewania mieszkania i do produkcji ciepłej wody użytkowej. W zasadzie czynsze będą tam stosunkowo niskie, natomiast koszty eksploatacyjne będą zindywidualizowane. Nie wydaje się, żeby w tej chwili można było mówić o jakimś zagrożeniu terminów i kierownik budowy oraz właściciel koneckiej firmy deklarują, że postęp prac jest co najmniej zadowalający i że termin zostanie dotrzymany. Jeżeli chodzi o przeznaczenie tych lokali, to nie może w tej chwili powiedzieć, że są one wprost dla pogorzelców przeznaczone. Wśród rodzin, które straciły dach nad głową są bowiem rodziny o różnym statusie. Najmniejsze mieszkanie ma prawie 45 m kw. a największe 64 m kw. Więc na pewno nie  będą  tam skierowani ci, którzy mieszkali w spalonym budynku jako osoby samotne. Trudno też, żeby w niektórych przypadkach traktować przydział takiego mieszkania jako swego rodzaju nagrodę w sytuacji gdy np. mieszkaniec, lokator ma spore zadłużenie wobec wspólnoty. Zadłużenie na tamtejszej wspólnocie nie jest duże, przekracza 7 tys. zł, ale w przypadku jednej rodziny jest to kwota 4,5 tys. zł. Nagrodzenie rodziny za to, ze nie płaci czynszu przydzieleniem nowego mieszkania byłoby rozwiązaniem niesprawiedliwym. Badana jest kondycja finansowa rodzin,  bo jeżeli mieszkanie jest w pełnym standardzie, czyli np. z centralnym ogrzewaniem, to koszt bieżący czynszu jest stosunkowo wysoki. Jeżeli z tych 16 rodzin 9 korzystało z pomocy społecznej, to znaczy, że nie są to ludzie zamożni. Trudno więc od osób, których jedynym dochodem jest 400 zł zasiłku stałego z pomocy społecznej, oczekiwać pokrywania kosztów utrzymania mieszkania, w którym czynsz przekracza 300 zł miesięcznie. W ten sposób skrzywdzono by zostałby zarówno najemca jak i zarządca oraz wspólnota w której taki przydział by nastąpił. Mieszkania te będą oczywiście bardzo pomocne dla zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych. Z mieszkań o niskim standardzie, ale za to tańszych w utrzymaniu będzie przeprowadzać ubiegających się o takie zamiany rodziny do nowego budynku a na ich miejsce lokować te rodziny, które będą w stanie je utrzymać.     

  

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedstawioną  informację do wiadomości.

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Lucjan Górecki

  1. Zapytał kiedy będzie zamontowany próg zwalniający we wsi Wąsosz -Zarowie.      

Odpowiedź Burmistrza Miasta i Gminy

Sprawa przekazana zostanie do komisji bezpieczeństwa, która ocenia tego rodzaju rzeczy. Jest to element organizacji ruchu drogowego i komisja tego rodzaju wnioski opiniuje. 

                                                                                                                   

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej - Ewa Swat

1.       Zapytała na jakim etapie znajduje się inwestycja pn. budowa obwodnicy w Końskich na drodze wojewódzkiej nr 728 (kiedy rozpocznie się budowa). Czy gmina jest w posiadaniu kompletnej dokumentacji technicznej na budowę obwodnicy miasta Końskie (w jakim zakresie będzie realizowana inwestycja, jaki jest koszt dokumentacji, czy każdy z właścicieli posesji ma zaprojektowany i uzgodniony zjazd z projektowanych dróg)?

Odpowiedź Burmistrza Miasta i Gminy

Jeśli chodzi o obwodnicę to odpowiedź zostanie udzielona na piśmie. Inwestorem jest Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich. W związku z tym jest to najważniejszy adresat pytań i jednocześnie  najbardziej kompetentny w przedmiotowej sprawie.

 

2.       Czy Gmina posiada wszystkie zgody na wywłaszczenia prywatnych gruntów pod budowę obwodnicy w Końskich?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

 

3.       W jakiej kwocie Gmina będzie partycypowała w kosztach budowy obwodnicy?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

4.      Czy Gmina jest w posiadaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla fragmentu miasta na którym miałaby być zrealizowana obwodnica (czy miejscowy plan przewidywał budowę obwodnicy we fragmencie byłego żydowskiego cmentarza)?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

5.      Kiedy odbyły się ostatnie konsultacje społeczne w sprawie  budowy obwodnicy miasta Końskie i z jakim skutkiem się zakończyły (w jaki sposób zostali poinformowani o nich mieszkańcy bezpośrednio zainteresowani)?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

6.      Jak UMiG w Końskich zamierza rozwiązać sprawę osób zamieszkujących w pasie projektowanej obwodnicy?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

7.      Zapytała kto jest projektantem obwodnicy?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

Radny Piotr Słoka

  1. Czy odbył się przetarg na budowę boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich. Jeśli nie, to kiedy się odbędzie?

Odpowiedź Burmistrza Miasta i Gminy

W maju był przeprowadzony przetarg, który przyniósł wydawałoby się sukces w tym sensie, że została złożona oferta w kwotach oczekiwanych przez Gminę. Średnia cena boiska o nawierzchni asfaltowej według oferty wówczas złożonej nie przekraczała 127 tys. zł. Po wybraniu wykonawcy okazało się, że nie przystąpi on do podpisania umowy, ponieważ nie znalazł dostawcy asfaltobetonu w takiej okolicy a przedsiębiorca był z Warszawy i ze względu na warunki techniczne, czyli konieczność dowozu z najbliższej okolicy tego asfaltu nie podjął się wykonania tego zadania. Gmina korzystając z ogłoszenia nowego naboru wniosków i ze zmiany rozporządzenia Ministra Rolnictwa dotyczącego warunków naboru wniosków do programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, zdecydowała się ponowić wniosek. Wniosek został złożony już bezpośrednio przez Gminę Końskie i w oparciu o technologię alternatywną z nawierzchnią ze sztucznej trawy. W tym tygodniu zostanie ogłoszony przetarg.

 

  1. Poprosił o zwrócenie uwagi przez służby Burmistrza na solidniejsze przywrócenie stanu dróg do stanu pierwotnego w związku wykopami pod kanalizację.

Odpowiedź Burmistrza Miasta i Gminy

Jeżeli chodzi o drogi pod kanalizacje, to w Pile, Pomykowie, Czerwonym Moście, Górnym Młynie, Szabelni budowa kanalizacji przewidziana jest na okres 2 lat. W tym czasie zostaną wykonane wszystkie niezbędne prace, czyli zbudowana zostanie kanalizacja, w tym kanalizacja deszczowa i odbudowane zostaną drogi. Tam gdzie dzisiaj są przejścia przez drogi, są one załatane w tym sensie, żeby umożliwić jazdę. Natomiast ostateczny kształt drogi uzyskają w ostatniej finalnej części realizacji inwestycji.

 

  1. Budowa dróg w Rogowie. Jak wiadomo decyzja starosty została wstrzymana i jak wiadomo na dzień dzisiejszy nie wpłynął żaden wniosek od p.  Marca pełnomocnika Burmistrza do starostwa odnośnie budowy tych dróg.

Odpowiedź Burmistrza Miasta i Gminy

Czas na budowę dróg  w Rogowie jest ostatnim okresem po budowie kanalizacji a przewidziany jest on na październik 2011 r. Według zapewnień projektanta nie wydaje się, żeby było zagrożenie dla tego terminu. Zagrożeniem jest tylko postawa części mieszkańców Rogowa, którzy nie są zainteresowani budową dróg, ponieważ ich zdaniem narusza to ich interes.

 

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej - Ewa Swat

Poinformowała, że radny Andrzej Sypytkowski poprosił ją, aby w jego imieniu złożyła interpelacje w sprawach:

 

  1. Jakie nowe inwestycje zaplanowane są w najbliższym czasie w miejscowości Sielpia?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Czy doszło do porozumienia władz gminy z przedstawicielami skarbu państwa (Starostwo Powiatowe w Końskich) w sprawie budowy tzw. „łapacza rumoszu” na wejściu rzeki Czarnej do zbiornika, który tamowałby ciągły napływ namułu?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Czy gmina jest w posiadaniu dokumentacji (łącznie z prawomocnym pozwoleniem na budowę) na budowę zespołu elektrowni wodnych na obydwu jazach w Sielpi (kiedy była podpisana umowa z wykonawcą dokumentacji i na jaki czas)? Co ze złożonym przez OSiR w Sielpi wnioskiem o dofinansowanie ww.  zadania z zakresu działania „podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013? Czy ww. przedsięwzięcie jest planowane jako zadanie komercyjne?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

 

  1. Kiedy zakończy się (zgodnie z terminem umowy) budowa ulicy Sosnowej i Turystycznej w Sielpi wraz z parkingiem pomiędzy tymi ulicami, jaki jest koszt całkowity inwestycji (jaka jest kwota dofinansowania), czy przewidziana jest (i uzgodniona indywidualnie z właścicielami posesji) budowa zjazdów z zaprojektowanych dróg na posesje prywatne, ośrodki wypoczynkowe?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Co z budową ulicy Relaksowej na Sielpi skoro dokumentacja jest w posiadaniu Gminy, kiedy zostanie ogłoszony przetarg na realizację ww. inwestycji.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Kiedy fizycznie rozpocznie się budowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości Sielpia Wielka i jaki będzie koszt 1 mb przyłącza kanalizacyjnego w zakresie mieszkańców i w zakresie gminy?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Czy Gmina jest w posiadaniu kompletnej dokumentacji technicznej na budowę pełnowymiarowego boiska wielofunkcyjnego w miejscowości Sielpia?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Czy Gmina jest w posiadaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sielpia (jeśli tak to jakie inwestycje obejmuje plan)?

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej -  Ernest Kruk

  1. Czy jest taka możliwość, aby odpowiedzi zostały udzielone na piśmie, ułatwiło by to nam pracę, skróciło obrady?

 

Radny Marcin Latański

  1. Dlaczego w roku bieżącym nie została podjęta uchwała o funduszu sołeckim?

Odpowiedź Burmistrza Miasta i Gminy

Rozumie, że co do funduszu sołeckiego oczekiwania są znacznie szersze i odpowiedzi udzieli na piśmie. Rada Miejska nie podjęła uchwały, ponieważ projekt uchwały nie został przedstawiony. To nie jest odpowiedzialność Rady Miejskiej. Gdybym przedstawił Radzie Miejskiej projekt uchwały i zostałby on odrzucony w głosowaniu, to wtedy dopiero można by było mówić, ze to Rada Miejska nie zgodziła się na utworzenie funduszu sołeckiego. Tymczasem takiego projektu nie przygotowywał. Przypomniał, że Gmina działa w warunkach głębokiego deficytu, w którym 500 tys. zł na fundusz sołecki jest kwotą ogromną. Nie wie czy sam wnioskodawca, czyli sam sołtys Kozerawski postawiony w sytuacji, w której ma dług zdecydowałby nam się na zwiększenie „kieszonkowego” własnemu synowi właśnie z wydatkowanego kredytu, bo tak wygląda dzisiaj decyzja o utworzeniu funduszu sołeckiego. Funduszu byłby nie z gminnych środków tylko z pożyczonych. Odpowiedź w tej sprawie zostanie przygotowana na piśmie.

 

  1. Na wniosek mieszkańców ul. Zachodniej w Końskich złożył interpelacje odnośnie przewidywanego terminu budowy i przebudowy chodnika przy wskazanej  drodze. 

Odpowiedź Burmistrza Miasta i Gminy

Jeżeli chodzi o ul. Zachodnią to jest ona drogą powiatową. Dziwi się, że radny konsekwentnie zadaje pytania i interpelacje dotyczące powiatu, województwa a nie gminy. Interpelacja przekazana zostanie do Powiatowego Zarządu Dróg, ale radny takie postulaty może kierować również bezpośrednio do zarządcy drogi. Gmina Końskie chętnie pomoże powiatowi w realizacji inwestycji na drogach powiatowych, ważne jest jednak, żeby sam powiat zechciał takie inwestycje podjąć.            

 

Marek Kozerawski –sołtys wsi Rogów

Poinformował, że w dniu dzisiejszym zostało przekazane pismo podpisane przez około 20 sołtysów dotyczące kwestii funduszu sołeckiego. Pismo kierowane jest do Przewodniczącego Rady oraz Burmistrza. Zwrócił się o odczytanie pisma i ustosunkowanie się do jego treści.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej  - Marian Gąszcz

Poinformował, że pismo zostanie odczytane w informacjach i komunikatach.

 

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady. 

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni:

Piotr Słoka, Andrzej Sypytkowski,  Ewa Swat i Marcin Latański.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Rozumie,  że przetarg o jakim była mowa w maju nie wyszedł. Zapytał kiedy odbędzie się następny?

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Przetarg zostanie ogłoszony w bieżącym tygodniu.

 

 

Pan Marek Kozerawski –sołtys wsi Rogów

Poruszył kwestię budowy drogi w Rogowie. Burmistrz zapewnia, że będą te drogi ale jest w kontakcie ze starostwem i p. Marzec, pełnomocnik, do dnia dzisiejszego nie złożył wniosku w tej sprawie. Minęły już 4 miesiące i za chwilę zaczynie się procedura prawna  dotycząca wydania decyzji. Jest przygotowany na to, żeby  ludzie się więcej nieodwoływani od decyzji. Chodzi natomiast o to, żeby w jakiś sposób zmobilizować p. Marca. W tej sprawie skierowane zostało pismo
w kwietniu bądź w marcu, ponieważ p. Marzec popełnia błędy i nadal nie wykonuje on swoich obowiązków, za które Burmistrz mu płaci pieniądze.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Nie widzi w tej sprawie większego zagrożenia a wbrew temu, co sołtys twierdzi, to nie jest sprawa drobna, ponieważ błędy popełnił we wniosku p. Marzec. Jednak błędy zostały popełnione również w decyzji wydanej przez Starostwo Powiatowe i te błędy w decyzji obciążyły całą decyzję do tego stopnia, że wojewoda ją uchylił na wniosek zainteresowanych mieszkańców Rogowa, którzy się od decyzji odwołali. Kluczowym elementem jaki zdecydował o merytorycznym rozstrzygnięciu wojewody było podważenie możliwości użycia we wniosku o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej decyzji środowiskowej. Chodzi tu o decyzję środowiskową o uwarunkowaniach realizacji inwestycji wydaną na budowę kanalizacji sanitarnej, budowę kanalizacji deszczowej wraz z odbudową dróg. W decyzji zakres odbudowy dróg został opisany w sposób szczegółowy. Zdaniem Gminy pojęcie odbudowy dróg przy opisanym zakresie mieściło w sobie budowę dróg. Urząd wojewódzki stwierdził, że powinna być decyzja środowiskowa na budowę dróg i to jest w tej chwili przedmiotem postępowania. Natomiast nie ma czegoś takiego jak upływ terminu, czyli nie ma w starostwie nieprzekraczalnego terminu w którym Gmina powinna się zmieścić. Trzeba złożyć dokumenty w taki sposób, żeby naczelnik wydziału budownictwa mógł z czystym sumieniem poprawnie wydać decyzję spełniającą wszystkie wymogi. Sprawa jest bardzo skomplikowana. W samym tylko Rogowie jest mnóstwo numerów działek do sprawdzenia. Jest to żmudna praca. Odbudowa dróg po budowie kanalizacji  jest  ostatnim etapem budowy kanalizacji, a według umowy z wykonawcą kanalizacji ma ona skończyć się w październiku 2011 r.

 

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej -  Ernest Kruk                                               

Burmistrz użył takiego sformułowania „budujemy wiele dróg przy udziale powiatu”. Jak wiadomo powiat buduje wiele dróg przy udziale gminy. ja mam takie pytanie do naczelnik Faraś. Zapytał p. Naczelnik Marię Faraś w jakim przedziale gmina finansowała powiat a w jakim przedziale powiat dofinansował gminę?

 

 

Naczelnik Wydziału Inwestycji – Maria Faraś

Poinformowała, że w tej sprawie udzieli odpowiedzi na piśmie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy- Krzysztof Obratański

Jeżeli chodzi o finanse,  to zgodnie z zawartymi porozumieniami w roku bieżącym Gmina przekazała na wsparcie powiatu ok. 2,5 mln zł. Jednocześnie Gmina spodziewa się od powiatu wsparcia w wysokości 50 tys. zł z przeznaczeniem na budowę dróg.  

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 6

 

Informacja nt. funkcjonowania systemu odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Krzysztof Obratański

Przedstawił informację nt. funkcjonowania systemu odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi zgłosili:

 

Radna Krystyna Stolarska

Ostatnio spotkała się z takim przypadkiem w którym pewna osoba stwierdziła, że kartony po sokach składa do makulatury. Dobrze by było uczulić pracowników odbierających odpady, żeby zwracali uwagę mieszkańcom na zasady segregacji odpadów.  

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Powtórzona zostanie akcja informacyjna i przez szkołę i za pośrednictwem PGK. Na początku akcji niemal każde gospodarstwo dostało kilka ulotek informujących w miarę dokładnie o tym, z czym się nowy system wiąże, były również wkładki do lokalnej prasy, które w sposób szczegółowy wyjaśniały jak należy segregować śmieci.

 

 

         Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

 Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 7

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Partyzantów, Źródlanej, Browarnej był opiniowany przez Komisje Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że w związku z tym, że do wyłożonego do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgłoszone zostały 2 uwagi zainteresowanych, to należy poddać je kolejno pod głosowanie. Obydwie uwagi zostały przez Burmistrza odrzucone.

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał czy plan jest zgodny ze studium?

 

Naczelnik Wydziału UKO- Wiktorowicz Antoni

Tak, jest zgodny.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Elżbietę i Ryszarda Bednarz ul. Ogrodowa 21, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 11 głosach za i 5 głosach wstrzymujących się  uwagę odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Małgorzatę Chmielewską ul. Ogrodowa 24, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 11 głosach za i 5 głosami wstrzymującymi się  uwagę odrzuciła.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/430/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

b)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Kazanowskiej, Krakowskiej, 16 Stycznia, Zamkowej, Ks. Granata i Strażackiej był opiniowany przez Komisje Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że projekt uchwały uzyskał wszystkie wymagane opinie.

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Zgodnie z art. 20 który ustawy „plan miejscowy ustala Rada Gminy po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami studium”. Zapytał Czy jest plan jest zgodny ze studium?

 

Naczelnik Wydziału UKO- Wiktorowicz Antoni

Ta uchwała była już podejmowana przez Rada Miejską, ale wojewoda dopatrzył się uchybienia proceduralnego polegającego na tym, że w wyniku przyjęcia uwag do poprzednio uchwalonego planu nie dokonano ponowienia procedury w zakresie wyłożenia do wglądu publicznego. To uchybienie zostało wyeliminowane, procedura została powtórzona, w wyniku powtórzenia procedury uwag żadnych nie zgłoszono a projekt planu jest zgodny ze studium. Uważam, że nie ma przesłanek do tego, żeby nie uchwalić tego planu w przedłożonym kształcie. 

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/431/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie, w rejonie ulicy Majora Hubala, Leśnej po ogrody działkowe był opiniowany przez właściwe Komisje  Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/432/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

d)

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania w formie darowizny środków trwałych na rzecz Miejsko-Gminnego Domu Kultury w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/433/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach w drodze wniesienia wkładu pieniężnego był opiniowany przez Komisje Rady Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię. 

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/434/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich na 2010 r. był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/435/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

g)

Projekt uchwały  w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2010 r. był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię  – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że radni otrzymali przed sesją autopoprawkę do tego projektu uchwały.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Omówiła autopoprawkę do projektu uchwały.

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Mam pytanie do mecenasa. W uzasadnieniu projektu uchwały jest zapis „zwiększenie planu wydatków  na zatrudnienie pracownika  z  ZOPO”. Zapytał radcę prawnego jak się to ma do artykułu o rozdzieleniu władzy ustawodawczej od wykonawczej. Rada podejmuje uchwałę przekazującą środki na zatrudnienie pracownika z ZOPO, podczas gdy tylko do wyłącznej kompetencji Burmistrza należy zatrudnienie pracowników z ZOPO.  Jego zdaniem taki zapis nie powinien się znaleźć w uzasadnieniu stanowiącym integralną część uchwały. 

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Rada nie może zatrudnić żadnego pracownika ani w Urzędzie Miasta ani w żadnej jednostce podległej. Natomiast kompetencja Rady jest bardzo podobna do kompetencji Sejmu. Poszczególne więc instytucje jakby się nie nazywały począwszy od ministra poprzez urzędy wojewódzkie i inne instytucje mają swoje plany finansowe i te plany finansowe muszą znaleźć odzwierciedlenie przede wszystkim w budżecie państwa. Jeśli chodzi o ZOPO to jest on zakładem budżetowym, który jest powiązany z budżetem gminy i wszelkie wydatki tej jednostki musza znaleźć odzwierciedlenie w budżecie. Brak tego upoważnienia, brak zmiany budżetu powoduje to, że nie będzie środków i to nie ma nic wspólnego z zatrudnieniem czy ktoś kogoś zatrudni czy też nie. Burmistrz może zatrudnić, natomiast nie będzie miał upoważnienia na wydatkowanie określonych środków. Na tym polega istota problemu.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Zakład chce zatrudnić pracownika więc te środki są potrzebne na to, żeby zwiększyć fundusz płacowy, żeby umożliwić to zatrudnienie w drodze konkursu. Konkurs został już ogłoszony i jest to postępowanie zgodne z przepisami prawa.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Jeżeli chodzi o zapisy w budżetowe, to w wyłącznej kompetencji Rady Miejskiej jest sprawa funduszu płac. W tym przypadku nie można prostym posunięciem wykonać zarządzeniem bądź Burmistrza, bądź kierownika jednostki dokonać przesunięcia z innego działu. Fundusz płac jest zastrzeżony do wyłącznej kompetencji Rady Miejskiej. W związku z tym, jeżeli są przesunięcia  dotyczące funduszu płac, to one mogą być podjęte wyłącznie w formie uchwały.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej -  Marian Gąszcz

Zapytał dlaczego Burmistrz ogłosił konkurs nie mając na to zabezpieczonych środków?

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Nie można podpisać umowy nie mając środków, natomiast można ogłosić konkurs, można wykonać czynności,  byle tylko nie zaciągać zobowiązań.  Zobowiązanie powstaje dopiero z chwilą podpisania umowy.

Radny Piotr Słoka

Rozumie, że jeżeli nawet przenoszone są środki finansowe np. na administrację, bo jak rozumie Burmistrz chce zatrudnić pracowników w Urzędzie MiG, to też w zmianach w budżecie trzeba by było napisać na zatrudnienie ilu pracowników idą środki. Jego zdaniem nie powinno zapisu „na zatrudnienie pracownika z ZOPO”, powinno być zwiększenie planu wydatków – na administrację w ZOPO i tyle. Nie widział, żeby w zmianach w budżecie była np. wcześniej wymieniana kwota na administrację, nie wie na co to szło i nigdy nie  widział zapisu np. na zatrudnienie pracowników, np. na zatrudnienie pracownika np. w wydziale rolnictwa. 

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/436/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu oraz informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze roku budżetowego był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/437/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach.

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej -  Ewa Swat

Zapoznała z treścią rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Omówił  projekt uchwały.

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Jak kiedyś przyjmowaliśmy podobną uchwałę w sprawie wniesienia skargi  do sądu administracyjnego, to Burmistrz mówił, że to jest wystąpienie przeciwko wojewodzie, dzisiaj mówi natomiast, że jest to po prostu  rozstrzygnięcie pewnych niejasności. Poprzednio Burmistrz „grał w jednej drużynie z wojewodą i występował przeciwko Radzie Miejskiej”. Dzisiaj podjęta zostanie uchwała o zaskarżeniu do sądu administracyjnego rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody i będzie Radę reprezentował ten sam człowiek, który występował przeciwko Radzie parę tygodni wcześniej. Burmistrz wcześniej mówił, że precedensem jest zaskarżanie rozstrzygnięć wojewody i może narazić to gminę na to, że wojewoda będzie bardzo dokładnie sprawdzał każdą uchwałę. Dodał, że Burmistrz powiedział wtedy, iż  wszczęta przez wojewodę procedura nadzorcza w odniesieniu do uchwały o planie odnowy wsi jest wynikiem wcześniejszego zaskarżenia przez Radę aktu nadzorczego wojewody do sądu administracyjnego.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Stwierdził, że omawianą kwestię wyjaśniał już wcześniej. We wskazywanej sprawie o ile dobrze pamięta chodziło o sprawy ambicjonalne, o to czy rację ma radny i część radnych czy też tej racji nie mają. Teraz natomiast chodzi o interes mieszkańców wsi Modliszewice. Gdyby chodziło o jego rację lub kogokolwiek innego nie miałby wątpliwości, żeby powstrzymać się od tego rodzaju działania. Natomiast chodzi tutaj o interes publiczny. Jest to chyba różnica.  Przypomniał, że poprzednia sprawa dotyczyła tego czy Rada może podjąć uchwałę zobowiązującą Burmistrza do wykonywania pewnych rzeczy. Ma wrażenie, że tam chodziło o rozstrzygnięcie sprawy czysto ambicjonalnej, tutaj natomiast chodzi o odpowiedź nie tylko dotyczącą planu miejscowego, ale także o pewien szerszy aspekt dotyczący trybu, szczegółowości badania zjawiska prawnego jakim jest zgodność planu miejscowego ze studium uwarunkowań przestrzennych.  Jeżeli wyrok wojewódzkiego sądu administracyjnego będzie odpowiadał oczekiwaniom Gminy, to można się spodziewać, że łatwiej będą uchwalane plany miejscowe zagospodarowania przestrzennego. W studium ze względu na skale całe gospodarstwo rolne przy Świętokrzyskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego zostało zaznaczone jednym kolorem. Od uchwalenia studium minęło trochę czasu i pojawiły się pewne zjawiska nowe, które ze względu na szczegółowość należało zaznaczyć w planie miejscowym. Częścią tego gospodarstwa było osiedle wielorodzinne, w planie zostało ono zapisane już jako osiedle wielorodzinne, czyli jako teren budownictwa mieszkaniowego. To jest stwierdzenie oczywistego faktu. Teren nie musiał być ujęty w studium, natomiast w planie powinien.

 

Radny Piotr Słoka

Akceptuje wyrok sądu zgodnie z którym Rada Miejska nie może narzucić Burmistrzowi przeprowadzenia kontroli zewnętrznej. Według niego audyt zewnętrzny nie jest kontrolą zewnętrzną, ale ja nie będęzie polemizował z sądem. Zgodnie art. 9 ust 4 ustawy o planowaniu przestrzennym ustalenia studium są wiążące dla organu gminy przy sporządzeniu planów miejscowych. Dalej z art. 20 wynika, że plan miejscowy uchwala rada gminy po stwierdzeniu jego zgodności z ustaleniami w studium. Należałoby się zastanowić nad tą zgodnością się. W końcu miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego dużo pieniędzy kosztują. Zapytał czy nie lepiej najpierw zmienić studium, przystosować do kształtu koncepcji planu. Jeśli jest w studium jakiś aspekt nie zmieniony donoszący się do tego planu, to po co uchwalać ten plan. Nawet najmniejsze odchylenie od studium może być przedmiotem rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody. Zapytał naczelnika UKO czy w sytuacji, gdy do planu są zgłoszone przez mieszkańców uwagi nieuwzględnione przez Burmistrza, a Rada Miejska uwzględni daną uwagę, która okaże się niezgodna ze studium, to czy wojewoda automatycznie uchyli cały plan.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Cała istota sprowadza się do tego na ile zapis o zgodności ze studium ma dotyczyć identyczności a na ile zgodności. Nie czuje się powołany, żeby w sposób ostateczny i kompetentny to rozstrzygnąć. Wydaje mu się, że racja jest po stronie wydziału urbanistyki i projektantów, którzy sporządzają Gminie plan miejscowy. Rację tą potwierdza opinia prof. prawa administracyjnego, którego wiedza prawnicza jest większa. Przed sądem administracyjnym racje zostaną rozpatrzone
i zostanie wydany werdykt. Będzie on zarówno dla Gminy jak i dla organu nadzoru rzeczą cenną, ponieważ pokaże drogę działania w przyszłości. Natomiast brak tego zaskarżenia oznacza, że nie ma sposobu w najbliższych latach uchwalić planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego dla Modliszewic, a być może także dla innych części miasta i gminy w zgodzie z oczekiwaniami formułowanymi przez wojewodę.

 

 

Radny Marcin Latański

Przywołał wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego 22 czerwca 2009 r. cyt: „ zgodność  planu ze studium nie może być rozumiana ogólnie i nie może oznaczać spójności rozwiązań postanowień planu ze studium. Dowód  spójności byłby wystarczający pod rządami ustawy o zagospodarowani przestrzennym  z 1994 r.   Aktualnie obowiązująca ustawa w 2003 r. wprowadziła dalej idący wymóg w tym zakresie, a  mianowicie dowód zgodności planu ze studium. Wymóg w kontekście planu zagospodarowania ze studium jest wymogiem bezwarunkowym”.

Nigdzie nie znalazł przypadku uwzględnienia przez sąd administracyjny skargi gminy na aktu nadzoru w sytuacji gdy miejscowy plan zagospodarowania był sprzeczny ze studium.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Stwierdził, że mówiąc o zgodności lub spójności w zasadzie odnosił się do dylematu czy to jest zgodność czy identyczność. Tak naprawdę chodzi o zakres zgodności. Według opinii Bronisława Chmielnickiego na 99% Gmina Końskie powinna wygrać sprawę przez WSA. To, że czegoś nie ma w orzecznictwie, nie znaczy, że się w nim nie pojawi, ponieważ dwa wyroki w sprawach dotyczących Gminy Końskie stały się precedensowe. Może przekazać radnemu kopię opinii p. prof. Chmielnickiego, który jest to uznawany za autorytet o dużym dorobku prawniczym w zakresie prawa administracyjnego. Jego przekonanie jest takie, że są duże szanse na sukces w orzeczeniu i uzyskanie orzeczenia dla Gminy korzystnego. Rozstrzygnięcie przed wojewódzkim sądzie administracyjnym będzie miało szerszy charakter. Nie wyobraża sobie, żeby rozstrzygnięcie o ile będzie dla Gminy korzystne nie zawierało sentencji ogólnych, ukierunkowań sposobu badania zgodności planu miejscowego ze studium w zakresie tego jaki jest stopień zgodności czy identyczności.  

 

Naczelnik Wydziału UKO- Wiktorowicz Antoni

Zmiany w studium przeprowadzane były w 2007 r. Radny Marcin Latański jako mieszkaniec  Modliszewic miał dokładną wiedzę co do tego, który teren w jaki sposób jest użytkowany i zapisany w studium. Studium to dokument natury ogólnej. Z ustawy wynika, że jest to akt polityki przestrzennej gminy. Więc ze swojej natury jest to dokument, który ma cechy w dużym stopniu ogólności. Studium jest wykonane w części graficznej w skali 1:10 000, natomiast plan miejscowy jest robiony w skali 1:1000 i jest dziesięć razy bardziej dokładny.  Istota problemu polega na tym, żeby aby móc doprowadzić plan do zgodności ze studium, to osiedle mieszkaniowe  budownictwa wielorodzinnego w Modliszewicach trzeba by było przeznaczyć pod przemysł, czyli pod działalność a w zakresie produkcji np. zwierzęcej wielko-fermowej. Jedną plamą naniesiono,w jednym kolorze zaznaczono dawny organizm który był jednym organizmem – ferma, która tam istnieje wraz z ośrodkiem wraz z blokami służącymi tej organizacji. Teraz jest kwestia przesunięcia tej granicy. Istota problemu polega na tym, że to co jest od dziesięcioleci  użytkowane jako teren zabudowy mieszkaniowej.  Przecież ten fakt przesunięcia tej granicy i wyodrębnienie  z tego dawnego organizmu, uszczegółowienie, wskazanie zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej nastąpiło faktycznie. Częścią dużego gospodarstwa jest zabudowa administracyjna w której zlokalizowany jest biurowiec obecnego Świętokrzyskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego. Jest to więc uszczegółowienie. Jeżeliby przyjąć argumenty wojewody, to tak na dobrą sprawę trzeba by było wrócić do aktualizacji całego studium, co z kolei będzie trwało około 2 lat. Będzie to stanowić duży koszt finansowy.  W związku z tym, to nie jest akt wrogości wobec służb wojewody, jest to natomiast akt dokonania rzetelnej, sądowej wykładni pojęcia zgodności planu ze studium.  Pojęcie zgodności i spójności
w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w zapisach urbanistycznych było rozumiane w dwojaki sposób. Dawniej pojęcie spójności prawdopodobnie było nadużywane w ten sposób, że ta spójność szła za daleko. Obecnie wprowadzono pojęcie zgodności. Jego zdaniem organ nadzoru w omawianej sprawie użył pojęcia zgodności w zbyt szerokim ujęciu. Wyrok sądowy będzie miał na celu ocenienie gdzie ta zgodność jest, a gdzie jej nie ma. Jego zdaniem miejscowy plan jest zgodny ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego.

 

Radny Marcin Latański

Zapytał czy zgodność planu ze studium zagospodarowania jest wymogiem warunkowym czy bezwarunkowym

Radca Prawny – Jacek Krakowiak

Uważa oczywiście, że zgodność nie jest warunkowa. Jest przekonany, że jest bezwarunkowa. Chodzi tylko o to, co rozumiane jest przez zgodność. Gmina bez aktualizacji studium nie będzie mogła uchwalać kolejnych planów.

 

Radny Marcin Latański

Jak wynika z wypowiedzi Naczelnika UKO w 2007 r. miała miejsce aktualizacja studium. Zapytał kiedy była podejmowania uchwała o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu dla Modliszewic.

 

 

Naczelnik Wydziału UKO- Wiktorowicz Antoni

Odpowiedział, że uchwała o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu dla Modliszewic podjęta była w roku 2009.

 

Radny Marcin Latański

Jego zdaniem uchwała o przystąpieniu podjęta została zdecydowania wcześniej, bodajże w 2007 r. jeszcze przed aktualizacją studium.  Radni nie są od tego, by mieli śledzić wszystkie zmiany w studium. Do tego projektu uchwały radni opierali się na opinii wydziału UKO w kwestii jej zgodności ze studium. Uważa, że wtedy kiedy było przystąpienie do sporządzenia planu dla Modliszewic, to wówczas należało zgłosić wnioski w sprawie zmian w studium.

 

Naczelnik Wydziału UKO- Wiktorowicz Antoni

Osobiście jest pewny, że przystąpienie do sporządzenia planu miejscowego dla miejscowości Modliszewice nastąpiło już po przeprowadzeniu aktualizacji  studium. Nikt nie przypuszczał wówczas, że tak dalece będzie badana zgodność planu ze studium. Przy takim podejściu praktycznie większość terenów, szczególnie wiejskich nie będzie możliwa do objęcia planami miejscowymi. Tak jak w tym przypadku teren gospodarstwa hodowlanego o produkcji wielko-fermowej od terenu zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej. Jeśli weźmie się np. sytuację związaną z oczyszczalnią ścieków, to w studium nie będzie się pokazywać takich detali jak oczyszczalnia ścieków, dzisiaj oczyszczalnia ścieków w wyniku porządkowania gospodarki wodno-ściekowej będzie zlikwidowana. Plan musi się jakoś do tego odnieść. Jeżeli tak, to należałoby tam zgodnie  ze studium pozostawić łąkę a oczyszczalnię zrównać z ziemią, skoro to jest pewien majątek. Pewne obiekty, które można z pożytkiem  zagospodarować stanowią uszczegółowienie nie łamiąc przy tym kierunków zagospodarowania przestrzennego. Istotą problemu jest zdefiniowanie co należy rozumieć pod pojęciem zgodności. Należy sobie odpowiedzieć na pytanie czy rozumienie pojęcia zgodności przez organ nadzoru  jest zgodne ze stanem prawnym i z intencją ustawodawcy.   

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 12 głosach za i 3 głosach przeciwnych  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/438/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

j)

Projekt uchwały w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa omówił Burmistrz Miasta i Gminy.

 

Przewodniczący Rady zapoznał z treścią wezwania p. Marka Czecha do usunięcia naruszenia interesu prawnego.

(Ww. wezwanie stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 12 głosach za i 3 głosach wstrzymujących się  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/439/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady. 

 

 

k)

Projekt uchwały w sprawie nieuwzględnienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa omówił Burmistrz Miasta i Gminy.

 

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodniczący Rady zapoznała z treścią wezwania p. Kuleszów do usunięcia naruszenia interesu prawnego.

(Ww. wezwanie stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

 

Uwagi zgłosili:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Gdyby p. Kuleszowie ogrodzili swój teren, to p. Filipiakowie nie będą mieli możliwości wejścia do swojego budynku, gdyż wejście jest usytuowane od strony p. Kuleszów. Państwo Kuleszom chodzi o to, żeby mieli zagwarantowany dostęp do wejścia do swojego budynku.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jest przekonany, że w tym przypadku status właścicielski niczego w relacjach między sąsiadami nie powinien zmienić. Natomiast co do ogrodzenia lub braku ogrodzenia, to ogrodzenie jest budowlą na którą musi wyrazić zgodę sąsiad. W tym przypadku działka jest gminna i dzierżawiona przez dzierżawcę. Nie wyobraża sobie żeby Gmina jako sąsiad wyraziła zgodę na postawnie ogrodzenia.  Naruszałoby to możliwość prowadzenia działalności przez sąsiada. Znając p. Kuleszów wydaje mu się, że oni będą raczej starali się doprowadzić do tego, żeby zgodnie współżyć z sąsiadami.

 

Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej - Ernest Kruk

Zapytał czy właściciele jakiś innych obiektów wystąpili o możliwość wykupienia gruntu gminnego od gminy?

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Było wiele różnych wystąpień, ale żadna strona poza p. Kulesza w ostatnich latach nie przedstawiła dokumentów stwierdzających zasadność roszczeń. Rada Miejska mogła wprawdzie nie wyrazić zgody na tą sprzedaż z tym, że na podstawie dokumentów przez nich przedstawionych p. Kuleszowie idą do sądu, sąd na tej podstawie nie ma innego wyjścia jak orzec zobowiązanie gminy do sprzedaży i obciążyć gminę kosztami postępowania.  

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 14 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/440/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

l)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie omówił Burmistrz Miasta i Gminy.

 

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Marcin Latański

Zapytał czy chodzi o sam teren targowicy czy jeszcze o jakiś przyległy teren?

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Wyłączenie obejmuje teren targowicy i teren sąsiadujący oddziałującą.

 

Radny Piotr Słoka

Czytając ustawę o planowaniu przestrzennym można powiedzieć, że plan gminy musi być zgodny z planem wojewódzkim. Zapytał czy park kulturowy jest w planie wojewódzkim. Zapytał jak to się stało z Orlikiem, skoro Orlik to jest położony w parku kulturowym.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Jeżeli chodzi o Orlik, to teren „sokolni” został zagospodarowany zgodnie z przeznaczeniem, zapisanym zarówno w studium uwarunkowań przestrzennych jak i w zapisach dotyczących parku kulturowego i jak w planie miejscowym zagospodarowania przestrzennego, ponieważ był to teren przeznaczony pod sport. Wykorzystanie powierzchni i wykorzystanie przestrzeni było absolutnie zgodne z wszystkimi przepisami dotyczącymi i parku kulturowego i studium uwarunkowań przestrzennych i planu miejscowego. Podejmowana już była uchwała o zmianie granic parku kulturowego. Wtedy kiedy były wątpliwości czy granice obejmujące projektowaną obwodnicę nie staną na przeszkodzie z postępowaniem w sprawie projektu i późniejszej decyzji administracyjnej w sprawie targowicy. Wyłączono więc teren obwodnicy, aby tego problemu uniknąć. Przeszło to całą procedurę nadzorczą.

 

Radny Piotr Słoka

Nawiązał do sprawy z p. Woźniakiem, jego terenu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Nie rozumie dlaczego interes prywatny dosyć zamożnego obywatela stawiany jest na równi z interesem publicznym, którym ma wymierny charakter dla kilkuset osób prowadzących działalność gospodarczą  na targowicy i dla wielu tysięcy osób korzystających z tej targowicy. Jeżeli dla jakiegoś obszaru istnieje obowiązek sporządzenia planu miejscowego, to wówczas nie można dla tego obszaru przed sporządzeniem planu wydać decyzji o warunkach zabudowy. Z mocy prawa zawiesza się postępowanie. Dla terenów p. Woźniaka uchwalony jest plan miejscowy. Ten plan był przez pana Woźniaka zaskarżony, na etapie uchwalania u wojewody, potem był przedmiotem rozpatrzenia wojewódzkiego sądu administracyjnego. Doszło aż do kasacji w Naczelnym Sądzie Administracyjnym i sprawa się zakończyła orzeczeniem, że plan miejscowy uchwalony przez Radę Miejską w Końskich jest poprawny, że jest zgodny  z prawem i obowiązuje. W tym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której plan miejscowy uchwalony dla tego terenu został zakwestionowany. Można zaryzykować i poczekać aż plan będzie uchwalony i wtedy w oparciu o zapisy tego planu wystąpić o pozwolenie  na budowę. Nikt jednak nie zagwarantuje, że po przejściu pełnej procedury uchwalenia planu miejscowego, że nikt go nie zaskarży i że na podstawie tej skargi wojewoda tego planu nie uchyli. Postępowanie o wydanie decyzji na inwestycję celu publicznego jest postępowaniem otwartym, wszystkie strony w postępowaniu będą informowane, tak czy inaczej natomiast w ogóle decyzja o warunkach zabudowy może być wydana wyłącznie w obszarze, dla którego nie ma planu miejscowego i nie ma obowiązku sporządzenia planu miejscowego.  Planu miejscowego tu nie ma, natomiast jeżeli to jest w parku kulturowym  to jest obowiązek sporządzenia planu, jeżeli wyłączony zostanie ten obszar, to Gmina zejdzie z warunku objęcia terenu obowiązkiem sporządzenia planów i w związku z tym dla tego terenu będzie można wydawać decyzję o warunkach zabudowy.  Być może, że zanim zapadnie decyzja o warunkach zabudowy i pozwoleniu na budowę, to plan będzie już uchwalony.  Najbardziej właściwy dla oceny sposobu postępowania w sprawie parku kulturowego organ,  czyli Świętokrzyski Konserwator Zabytków ten argumentu uznał i zaopiniował ten projekt uchwały pozytywnie.  Otwiera on Gminie drogę do działania i jednocześnie  niczego nie zamyka w sprawie planu miejscowego.

                                                                                            

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR LX/441/2010

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

 

Ad. pkt 8

 

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

 

 

W tym punkcie nie ma protokołów do rozpatrzenia – poinformował Przewodniczący Rady.

 

 

Ad. pkt 9

 

Informacje i komunikaty:

 

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej – Ewa Swat

Zapoznała z pismem właścicieli lokali handlowych w budynku przy ul. Warszawskiej 4 w Końskich.

 

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej – Ewa Swat

Zapoznała z pismem taksówkarzy i odpowiedzią Burmistrza.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Marian Gąszcz

Zapoznał z pismem wojewody świętokrzyskiego w sprawie reasumpcji Uchwały Nr LV/411/2010 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 kwietnia 2010 r. w sprawie zaliczenia dróg położonych na terenie gminy Końskie do kategorii dróg gminnych.

Pismo to przekazałem do Burmistrza Miasta i Gminy w dniu 24 czerwca o przygotowanie projektu uchwały w tym temacie.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Marian Gąszcz

Poinformował, że wpłynął protokół pokontrolny Regionalnej Izby Obrachunkowej. Stwierdził, że wszyscy zainteresowani z treścią protokołu będą mogli się zapoznać.

Zapytał Burmistrza jak wygląda sprawa realizacji wniosków pokontrolnych.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Marian Gąszcz

Zapoznał z pismem sołtysów.

 

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Krzysztof Obratański

Odniósł się do pisma wojewody w sprawie stwierdzenia nieprawidłowości w uchwale o nadaniu kilku drogom w mieście i gminy Końskie statusu dróg gminnych. Przypomniał dyskusję na temat możliwości uporządkowania niektórych ciągów drogowych, które ze względów własnościowych były w zasadzie nie do ruszenia. Gmina miała w pełni świadomość, że podjęcie tej uchwały odbywa się na granicy prawa, ale „eksperyment” z upublicznieniem ul. Kolejowej pokazał, że można w ten sposób wykonać drogę. Dziś ul. Kolejowa jest projektowana. Dlatego też zwrócił się o zaakceptowanie takiego postępowania, w którym Gmina na wezwanie wojewody nie odpowie. Wojewoda jako organ nadzoru miał prawo te uchwały uchylić w trybie nadzoru. Jeżeli wojewoda w terminie tego nie zrobił, to może jedynie prosić Gminę o zmianę uchwały. Nie po to jednak podejmowana była uchwała żeby teraz ją uchylać. Sens tej uchwały polega na tym, żeby stworzyć Gminie mechanizm pozyskania gruntu pod drogi publiczne. Jeżeli tego Gmina nie zrobi to nikt o te drogi nie będzie dbał. Gmina nie może na nie swoim inwestować. Prosiłby o tolerancję dla takiego sposobu procedowania, żeby w tej chwili uchylić się od udzielenia odpowiedzi wojewodzie. Należy szybko zlecić wykonanie dokumentacji technicznej i uzyskać prawo własności. Podjęta została uchwała, która weszła w życie, ponieważ nie została przez wojewodę w trybie nadzoru uchylona. Gmina idzie dalej „specustawą” w kierunku zaprojektowania i pozyskania gruntów i zanim cokolwiek się zdarzy, to grunt już będzie ma nadzieję gminny. Jeżeli przyjmie się tok myślenia wojewody i uchyli się kwestionowane zapisy uchwały, to będzie oznaczało wycofanie się z zamiaru, który pierwotnie przyświecał uchwale.

 

 

Ad. pkt 11

 

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Marian Gąszcz podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad LX sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

 

Protokółowali             Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Rafał Kuba                   Marian Gąszcz                

 

Inspektor Biura Rady Miejskiej

 

Monika Ślusarczyk

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2010/10/12 11:37:49
Redaktor: Administrator