PROTOKÓŁ NR VI/07
z sesji Rady Miejskiej w Końskich
odbytej w dniu 28 lutego 2007 r.
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich
W VI sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21. Jeden radny nieobecny – usprawiedliwiony.
W sesji wzięło udział 55 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 75 osób.
Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.
Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1250.
Ad. pkt 1
VI sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzyła radna Barbara Zielińska – Przewodnicząca Rady Miejskiej w Końskich. Powitała przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.
Stwierdziła, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. pkt 2
Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że Rada Miejska protokół
z poprzedniej sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tego protokołu.
Ad. pkt 3
Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.
Przypominała, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie przyjęcie porządku obrad.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.
Porządek obrad
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) przystąpienia Gminy Końskie do Lokalnej Grupy Działania,
b) zamiaru zlikwidowania z dniem 31 sierpnia 2007 r. Szkoły Podstawowej w
Kornicy z siedzibą w Baryczy,
c) zamiaru zlikwidowania z dniem 31 sierpnia 2007 r. Szkoły Podstawowej w
Grabkowie,
d) zamiaru zlikwidowania z dniem 31 sierpnia 2007 r. Szkoły Podstawowej w
Bedlnie,
e) przyjęcia Lokalnego Planu Rewitalizacji Miasta Końskie na lata 2007-2013,
f) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu
miasta Końskie oraz sołectwa Kornica,
g) uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic: Staszica, Warszawskiej
i Wjazdowej,
h) aktualizacji Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania
przestrzennego miasta i gminy Końskie.
7. Rozpatrzenie protokołu z kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej.
8. Informacja nt. lokalizacji sklepów wielkopowierzchniowych na terenie Miasta
i Gminy Końskie.
9. Informacje i komunikaty.
10. Zakończenie obrad VI sesji Rady Miejskiej.
Ad. pkt 4
Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.
(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Wobec braku uwag Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że
Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.
Ad. pkt 5
Interpelacje i zapytania radnych wraz
z udzielonymi odpowiedziami przez Burmistrza Miasta
i Gminy
Przewodnicząca obrad przypominała, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.
Radny Zbigniew Hybik
1. Zwrócił się o wprowadzenie zakazu postoju busów przy ul. ks. Józefa Granata.
Odp.
Zjawisko postoju busów przy ul. Ks. Granata
ma charakter naganny. Przystankiem początkowym i końcowym jest dla busów przystanek przy ul. Wojska Polskiego wskazany jako dworzec dla busów we wszystkich uzgodnieniach. Wystąpienie radnego Hybika traktuje jako apel o zwrócenie się do Policji oraz o zobowiązanie Straży Miejskiej by parkujących na tej ulicy kierowców busów poddać kontroli ze szczególnym uwzględnieniem długości postojów. Gmina prowadzi rozmowy
z Dyrekcją PKS oraz PKP by z dworca tych instytucji uczynić także dworzec dla busów.
Radny Marcin Latański
1. Stwierdził, że udzielona mu przez Burmistrza odpowiedź na złożoną interpelację z dn. 12.12.2006 r. w sprawie projektu uchwały dotyczącego wyrażenia zgody na nabycie prawa użytkowania wieczystego działki wraz
z prawem własności budynków i budowli od KTBS Sp. z o.o. „W Likwidacji” nie zawiera odpowiedzi na zadane pytanie. Zdziwiło go stwierdzenie Burmistrza, iż KTBS nie jest spółką prawa handlowego działającą w oparciu tylko i wyłącznie o kodeks handlowy. Zwrócił się
o podanie w oparciu o jakie przepisy działają spółki prawa handlowego i na podstawie jakich przepisów powinna się odbyć ich likwidacja. Zapytał czy można dokonywać jakichkolwiek zmian własnościowych w sytuacji, kiedy nie posiada się praw właścicielskich do danej nieruchomości Uważa, że Burmistrz jako użytkownik i zarządca posiadłości, których dotyczy zwrot, powinien brać udział w rozmowach z ich spadkobiercami. Zwrócił się
o powołanie ekspertów w celu wydania jednoznacznej opinii prawnej dotyczącej spornej sprawy.
Dodał, że odpowiedzi na składane przez niego interpelacje składane były
z uchybieniem terminu.
Odp.
Rozumie, że jego odpowiedź mogła się radnemu nie podobać, ale to, co się nie podobało znalazło wyraz w głosowaniu nad projektem uchwały we wskazywanej sprawie. Jeśli uchwała ta nie została uchylona przez Wojewodę w trybie nadzoru, to oznacza, że znajduje się w obiegu prawnym. Gmina Końskie ani KTBS nie były właścicielami działki, o której mowa, tylko użytkownikami wieczystymi.
W księdze wieczystej jako właściciel wskazany był Skarb Państwa. Niezależnie od wyniku rozmów przedstawicieli SP z przedstawicielami Tarnowskich, to nie będą one dotyczyć wprost Gminy Końskie. KTBS nie jest spółką prawa handlowego, gdyż jego działalność nie była nastawiona na zysk. Celem działalności KTBS była budowa tanich mieszkań socjalnych. Jednak dokładna analiza zamierzeń inwestycyjnych wykazała, że mieszkania budowane w systemie KTBS byłyby mieszkaniami niezwykle drogimi w utrzymaniu jak na warunki koneckie. Stąd też likwidacja KTBS i ponowne utworzenie Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej. Każdy ma prawo do własnej opinii a decyzje są podejmowane poprzez głosowanie.
Radny Stanisław Kosma
Zapytał jak wygląda sprawa uchwalenia planu zagospodarowania przestrzennego dla Sielpi.
Odp.
Plan dla Sielpi jest już gotowy. Jednak są do niego pewne zastrzeżenia z zewnątrz. Chciałby mieć pewność, że plan przedłożony do uchwalenia Radzie nie wzbudzi kontrowersji, które doprowadziłyby do zaskarżeń tego planu. Zwrócił się o trochę cierpliwości, co do tego, w jakim ostatecznie kształcie plan Radzie przedłożyć.
Radny Mariusz Czarnecki
1. Zapytał czy uchwalone na ostatniej sesji Rady Miejskiej środki w kwocie 24 tys. zł na realizację zadań rekreacyjnych w konkursie ofert na upowszechnianie kultury fizycznej i sportu zostały w tym konkursie uwzględnione a jeżeli nie to, kiedy i w jaki sposób będą uwzględnione.
Odp.
Budżet Miasta i Gminy na 2007 r. został przyjęty Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 31 stycznia br. Konkurs był ogłoszony na tyle wcześnie na wniosek zainteresowanych, że nie mógł być zmieniony w trakcie. Rozstrzygnięcia nastąpią w stosunku do środków ogłoszonych w konkursie. Nie zmienia się reguł w trakcie gry – stwierdził. Protokół z komisji konkursowej będzie jawny. Jawna jest również punktacja, która jest obiektywna i jego zdaniem spełnia kryterium rzetelności.
2. Zapytał jakie działania podejmie Gmina Końskie w kierunku wsparcia miejscowych podmiotów gospodarczych wobec fali zalewu Końskich dużymi i wielkopowierzchniowymi sklepami.
Odp.
Na razie nie ma zalewu marketów, tylko jest zalew wniosków. Ten zalew wniosków o lokalizację inwestycji w postaci sklepów wielkopowierzchniowych ma miejsce w Końskich od ok. 8 lat. Jak do tej pory Gmina Końskie broniła się dość skutecznie, bo powstały jedynie supermarkety, a nie hipermarkety. Samorząd gminny ma ograniczone możliwości wpływania na inwestycje tego typu, ponieważ decyzja Rady może dotyczyć tylko inwestycji o powierzchni lokalowej przekraczającej 2000 m2. Najbardziej zaawansowany projekt został zastopowany podjętą w ubiegłej kadencji uchwałą o utworzeniu w Końskich Parku Kulturowego. Może się oczywiście nie udać uciec przed tego typu lokalizacjami. Rada poprzedniej kadencji zobowiązała organ wykonawczy do podejmowania wszelkich zgodnych z prawem działań mających zapobiec tego typu przypadkowym inwestycjom. Jeśli miałby taki wielkopowierzchniowy powstać to na peryferiach miasta a nie w jego centrum. Zwrócił się do radnego o zgłaszanie wszelkich pomysłów do UMiG, które mogłyby zapobiec lokalizacjom sklepów wielkopowierzchniowych.
Pan Jerzy Fitas
Zapytał kiedy zostanie opracowany plan modernizacji ul. Robotniczej.
Odp.
Gmina Końskie przystąpiła do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Pozwoli to zaproponować w obszarze objętym planem wymianę działek z właścicielami gruntów, przez które przebiegać powinna droga.
Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.
Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Marcin Latański, Stanisław Kosma i Mariusz Czarnecki.
Wobec braku uwag Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że
Rada Miejska otrzymane odpowiedzi przyjęła do wiadomości.
Ad. pkt 6
Rozpatrzenie projektów uchwał
a)
Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Końskie do Lokalnej Grupy Działania był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że Komisja Ochrony Zdrowia oraz Komisja Oświaty zaproponowała wskazanie składu przedstawicielskiego na sesji Rady - poinformowała Przewodnicząca obrad.
Zapytała czy są inne propozycje niż zaproponowane w projekcie uchwały dotyczące składu przedstawicielskiego.
Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady
Zaproponował zastąpienie w projekcie uchwały wśród składu przedstawicielskiego:
- Radnej Barbary Zielińskiej – Przewodniczącej Rady Miejskiej Radnym Marianem Gąszczem – Wiceprzewodniczącym Rady,
- Pana Krzysztofa Obratańskiego – Burmistrza Miasta i Gminy Panem Dariuszem Kowalczykiem – Z-cą Burmistrza,
- Radnego Zbigniewa Hybika – Przewodniczącego Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Radnym Mariuszem Czarneckim – Wiceprzewodniczącym tej Komisji.
Propozycję swoją uzasadnił tym, że Burmistrz, Przewodniczący Rady oraz Komisji mają dużo obowiązków.
Burmistrz Miasta i Gminy
Poinformował, że sugestia Lokalnej Grupy Działania była taka sama jak
w przypadku innych gmin, a mianowicie by reprezentacja gminy składała się
z wójta, burmistrza lub prezydenta, dalej z przewodniczącego rady oraz przewodniczącego komisji ds. rozwoju gospodarczego i finansów. Decyzja
o wyborze składu przedstawicielskiego należy jednak do Rady.
Radny Marian Gąszcz wyraził zgodę na kandydowanie.
Pan Dariusz Kowalczyk – Z-ca Burmistrza nie wyraził zgody na kandydowanie.
Radny Mariusz Czarnecki wyraził zgodę na kandydowanie.
Zaproponowani w projekcie uchwały: Pan Krzysztof Obratański – Burmistrz, Radna Barbara Zielińska i Radny Zbigniew Hybik nie zgłosili rezygnacji
z kandydowania.
Radny Krzysztof Jasiński
Jego zdaniem bardzo ważne jest to, aby w składzie przedstawicielskim znalazł się Burmistrz Krzysztof Obratański, który reprezentuje miasto i gminę i podejmuje decyzje o charakterze finansowym. Poparł kandydaturę Burmistrza Krzysztofa Obratańskiego.
Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie zgłoszone kandydatury radnych.
Radna Barbara Zielińska - Przewodnicząca Rady otrzymała 6 głosów za.
Radny Marian Gąszcz – Wiceprzewodniczący Rady otrzymał 9 głosów za.
Radny Zbigniew Hybik – Przewodniczący Komisji RGBiF otrzymał 12 głosów za.
Kandydatura radnego Mariusza Czarneckiego nie była poddana pod głosowanie, gdyż radny Zbigniew Hybik otrzymał bezwzględną większość głosów.
Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie projekt uchwały ze składem przedstawicielskim:
- Krzysztof Obratański – Burmistrz Miasta i Gminy Końskie
- Marian Gąszcz – Wiceprzewodniczący Rady
- Zbigniew Hybik – Przewodniczący Komisji RGBiF
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 18 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła
U C H W A Ł Ę NR VI/32/2007
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
b)
Projekt uchwały w sprawie w sprawie zamiaru zlikwidowania z dniem 31 sierpnia 2007 r. Szkoły Podstawowej w Kornicy z siedzibą w Baryczy był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformowała Przewodnicząca obrad.
Wobec braku uwag Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR VI/33/2007
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
c)
Projekt uchwały w sprawie zamiaru zlikwidowania z dniem 31 sierpnia
2007 r. Szkoły Podstawowej w Grabkowie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformowała Przewodnicząca obrad.
Wobec braku uwag Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 18 glosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła
U C H W A Ł Ę NR VI/34/2007
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
d)
Projekt uchwały w sprawie zamiaru zlikwidowania z dniem 31 sierpnia 2007 r. Szkoły Podstawowej w Bedlnie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformowała Przewodnicząca Rady.
Wobec braku uwag Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 17 głosach za, 1 głosie przeciwnym i 2 głosach wstrzymujących się powzięła
U C H W A Ł Ę NR VI/35/2007
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
Przewodnicząca Rady ogłosiła 15-minutową przerwę po zakończeniu, której wznowiła obrady.
Radny Krzysztof Jasiński opuścił salę obrad.
e)
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Lokalnego Planu Rewitalizacji Miasta Końskie na lata 2007-2013 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady
i uzyskał pozytywną opinię – poinformowała Przewodnicząca Rady.
Wobec braku uwag Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR VI/36/2007
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
f)
Przewodnicząca Rady Miejskiej zapoznała z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Świętokrzyskiego. (Rozstrzygnięcie to stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Wyjaśniła, że w związku z tym rozstrzygnięciem nadzorczym przygotowany został nowy projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie oraz sołectwa Kornica, w którym uwzględniono poprawki wskazane przez wojewodę.
Projekt uchwały został opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformowała Przewodnicząca Rady.
Wobec braku uwag Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR VI/37/2007
g)
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic: Staszica, Warszawskiej i Wjazdowej był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. W związku z tym, że dwóch mieszkańców zgłosiło uwagi do w/w projektu uchwały, zachodzi potrzeba ich rozpatrzenia przez Radę. Burmistrz Miasta i Gminy wszystkie uwagi odrzucił – poinformowała Przewodnicząca Rady.
I.
Poddała pod głosowanie odrzucenie uwagi nr 1 – zgłoszonej przez Pana Michała Króla (Legionowo – ul. Piaskowa 4/33)
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 13 głosach za i 6 glosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.
II.
Poddała pod głosowanie odrzucenie uwagi nr 2 – zgłoszonej przez Pana Andrzeja Króla (Końskie – ul. 16 Stycznia 2a/32)
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 10 głosach za i 9 glosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.
Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR VI/38/2007
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
h)
Projekt uchwały w sprawie aktualizacji Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. W związku z tym, że pięciu mieszkańców zgłosiło uwagi do w/w projektu uchwały, zachodzi potrzeba ich rozpatrzenia przez Radę. Burmistrz Miasta i Gminy wszystkie uwagi odrzucił – poinformowała Przewodnicząca Rady.
I.
Poddała pod głosowanie odrzucenie uwagi nr 1 – zgłoszonej przez nr Pana Władysława Mazura (Modliszewice – ul. Piotrkowska 16/6)1
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 glosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.
II.
Poddała pod głosowanie odrzucenie uwagi nr 2 – zgłoszonej przez Pana Lucjana Stańczyka (Sierosławice – ul. Cicha 1)
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 12 głosach za i 7 glosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.
III.
Poddała pod głosowanie odrzucenie uwagi nr 3 – zgłoszonej przez Pana Waldemara Karbownika (Sierosławice – ul. Konecka 3)
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.
IV.
Poddała pod głosowanie odrzucenie uwagi nr 4 – zgłoszonej przez Państwo Dorotę i Sylwestra Frąc (Sierosławice – ul. Słoneczna 6)
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.
V.
Poddała pod głosowanie odrzucenie uwagi nr 5 – zgłoszonej przez Panią Mariannę Staromłyńską (Rogów – ul. G.Ludowej 57)
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.
Przewodnicząca obrad poddała pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 14 głosach za i 5 głosach wstrzymujących się powzięła
U C H W A Ł Ę NR VI/39/2007
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
Ad. pkt 7
Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej
Przedstawił protokół Komisji Rewizyjnej z kontroli skargi Pana Stefana Karbownika.
(Protokół ten stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Wobec braku uwag Przewodnicząca Rady poddała przyjęcie w/w protokołu pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 19 radnych, przy 19 głosach za (jednogłośnie) protokół z kontroli przyjęła.
Radny Mariusz Czarnecki
Przewodniczącego Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska
Przedstawił protokół Komisji Ochrony Zdrowia z kontroli skargi na Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich.
(Protokół ten stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Wobec braku uwag Przewodnicząca Rady poddała przyjęcie w/w protokołu pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 19 radnych, przy 19 głosach za (jednogłośnie) protokół z kontroli przyjęła.
Ad. pkt 8
Informacja nt. lokalizacji sklepów wielkopowierzchniowych na terenie Miasta i Gminy Końskie
Burmistrz Miasta i Gminy
Sprawę lokalizacji sklepów wielkopowierzchniowych można rozpatrywać na
3 płaszczyznach. Pierwsza ma wymiar społeczny i związana jest z lokalnym rynkiem pracy. Druga związana jest z ustawą o planowaniu przestrzennym
i ustawami towarzyszącymi, które czynią z gminy jeden z organów administracji publicznej uprawniony do wydawania decyzji w części tylko dotyczących możliwości działania na rzecz lub przeciwko tego rodzaju zamierzeniom. Dla miejsc, dla których nie ma uchwalonego ważnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, lokalizacja jakiejkolwiek inwestycji wymaga uzyskania w gminie wydania decyzji o warunkach zabudowy. Decyzję wydaje się na wniosek. Nie jest to decyzja wolontarystyczna i wynika ze ściśle określonych przepisów prawa. Gmina jest tu tylko organem I instancji, podlega nadzorowi Samorządowego Kolegium Odwoławczego i ewentualnie sądownictwa administracyjnego. Proces wydawania decyzji ściśle związany jest
z uzgodnieniami, które również w drodze decyzji administracyjnej są elementem postępowania. Aby móc wydać decyzję pozytywną lub negatywną trzeba przeprowadzić analizę terenu, następnie wystąpić do stron w postępowaniu
o decyzje uzgadniające. Takie decyzje wydają przede wszystkim zarządcy dróg,
z których korzystać mają potencjalni inwestorzy. Ich decyzje uzgodnieniowe dotyczą zjazdów, wjazdów na działki. Dopiero uzyskanie tych uzgodnień pozwala na wydanie decyzji. Jeżeli uzgodnienia są pozytywne, to bardzo trudno znaleźć jest powód dla którego decyzja mogłaby mieć charakter negatywny. Dlatego
w przypadkach w których w grę wchodzi zamiar utworzenia sklepu wielkopowierzchniowego gmina szuka sposobu na zgodne z prawem postępowanie, które by odzwierciedlało ogólne przekonanie, że tego rodzaju inwestycje nie są obecnie w Końskich mile widziane. Z chwilą pojawienia się takich zamierzeń Gmina najczęściej szybko opracowuje projekt uchwały
w sprawie przystąpienia do sporządzenia planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Wtedy, bowiem o przeznaczeniu gruntu nie decyduje postępowanie o wydanie decyzji o lokalizacji takiej inwestycji, tylko uchwała Rady. Zainteresowani mogą do takiego projektu zgłaszać wnioski i uwagi. Rada po publicznym wyłożeniu i po przedyskutowaniu podejmuje w drodze uchwały akt prawa miejscowego. Zawarcie w planie zapisów o możliwościach lub zanegowanie takich możliwości nie jest przesłanką, lecz rozstrzygnięciem. Jeżeli plan nie dopuszcza takich inwestycji, to one nie mogą być zlokalizowane. Stąd też objęcie terenów potencjalnych inwestycji rozstrzygnięciami planistycznymi wydaje się być najbardziej skuteczną drogą. Trudno jest obejmować działaniami planistycznymi kolejne fragmenty miasta ze względu na związane z tym koszty, zarówno bezpośrednie – zamówienie i wykonanie planu – jak i związane ze skutkami tego planu. Zgodnie z obowiązującą ustawą o planowaniu przestrzennym z 2004 r. uchwalony plan miejscowy z zapisem o przeznaczeniu gruntów zobowiązuje finansowo do wykupu gruntów pod inwestycję celu publicznego lub wypłaty odszkodowań za grunty zarezerwowane do tych celów do czasu, kiedy ten wykup będzie możliwy. Poinformował, że w poprzedniej kadencji do UMiG wniesiono 8 wniosków o lokalizację tego typu inwestycji. Dla centrum miasta pewnym rozwiązaniem się okazało przyjęcie przez Radę Miejską uchwały
o utworzeniu parku kulturowego. W myśl ustawy o planowaniu przestrzennym
i o ochronie zabytków dla obszarów objętych parkiem kulturowego istnieje obowiązek sporządzenia planów miejscowych, a tam gdzie jest taki obowiązek, tam istnieje możliwość bezterminowego zawieszenia postępowania do chwili uchwalenia planu. W każdym innym przypadku zawiesić postępowanie administracyjne można jedynie na okres 12 miesięcy od daty złożenia wniosku. Nie ma takiego przypadku, aby udało się plan miejscowy przygotować i uchwalić w ciągu 12 miesięcy. Ze względu na proces uzgodnień i terminy dla uzgodnień jest to niemożliwe. Ze wspomnianych 8 wniosków czynnymi w postępowaniu administracyjnym są 2 wnioski. Jeden dotyczy skrzyżowania ulicy Lipowej
i Wojska Polskiego. Inwestor w tym terenie wystąpił o wydanie decyzji
o lokalizacji hurtowni materiałów budowlanych przedstawiając na załączniku graficznym zamierzenia, co do tej lokalizacji. Decyzja taka po uzgodnieniach została wydana. Wówczas inwestor wystąpił o zmianę sposobu przeznaczenia na sklep prowadzący detaliczną sprzedaż artykułów żywnościowych, chemii i AGD. Gmina wystąpiła ponownie do zarządcy drogi, z której planowany był zjazd wskazując na zmianę charakteru inwestycji. Mimo racjonalnego uzasadnienia Gminy dla konieczności zmiany decyzji uzgodnieniowej Powiatowy Zarząd Dróg wydał ponownie decyzję uzgodnieniową pozytywną dla tego zjazdu. Wskutek tego jest teraz pełen obaw, co do możliwości wydania decyzji negatywnej, gdyż tak naprawdę nie ma do tego instrumentu prawnego. Druga lokalizacja dotyczy terenu przy skrzyżowaniu ul. Armii Krajowej i Warszawskiej – teren zakładu betoniarskiego. Gmina wydała najpierw decyzję negatywną, która została uchylona. Następnie po przystąpieniu do sporządzenia planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego wydano decyzję o zawieszeniu postępowania do czasu uchwalenia planu. SKO ponownie to uchyliło z taką samą argumentacją. Usytuowanie zjazdu dla sklepów w tym obszarze jest wybitnie niebezpieczne
z punktu widzenia organizacji ruchu drogowego. Tymczasem mimo tak przedstawionej argumentacji we wniosku o uzgodnienie do ŚZDW Gmina otrzymała decyzję uzgadniającą zamiar pozytywnie. Trzeba będzie przyspieszyć prace nad przygotowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Terenem, który cieszy się największą popularnością wśród potencjalnych wnioskodawców jest teren należący do Gminy Końskie – po byłej szkole podstawowej nr 1 – na zbiegu ulic Warszawskiej i Starowarszawskiej. Ewentualne powstanie sklepu wielkopowierzchniowego na obrzeżach miasta mogłoby osłabić zapędy zmierzające do powstania tego rodzaju sklepu w centrum miasta, gdyż chłonność lokalnego rynku jest ograniczona.
Wobec braku uwag Przewodnicząca Rady Miejskiej stwierdziła, że
Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.
Ad. pkt 9
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapoznała ze skargą Pani Aliny Przybysz. Zaproponowała skierowanie w/w skargi do Komisji Prawa i Praworządności.
Wobec braku sprzeciwu stwierdziła, że Rada Miejska skargę skierowała do zbadania przez Komisję Prawa i Praworządności.
Pan Henryk Dąbrowski – Sołtys Sworzyc
Zapytał gdzie powstanie nowa szkoła. Zgłosił problem fatalnego stanu drogi Poraj – Sworzyce. Zwrócił się o podanie terminu spotkania mieszkańców bezpośrednio zaangażowanych w sprawę działalności szkoły w Grabkowie z udziałem Burmistrza i Kuratora Oświaty.
Radny Ernest Kruk
Burmistrz zobowiązał się do zorganizowania spotkania z mieszkańcami Grabkowa oraz innych zainteresowanych szkół. Zapytał o termin tego spotkania oraz
zwrócił się o zaangażowanie w tą sprawę bezpośrednio radnych.
Burmistrz Miasta i Gminy
Rada Miejska podjęła dopiero uchwały intencyjne o zamiarze likwidacji szkół. Aby móc te szkoły zlikwidować konieczne będzie podjęcie kolejnych uchwał już w sprawie likwidacji. Gdyby tego rodzaju uchwały intencyjne nie zostały podjęte do końca lutego, to likwidacja szkół w roku bieżącym byłaby niemożliwa. Uchwały te były przedmiotem spotkań z rodzicami i z radami pedagogicznymi wszystkich szkół. Likwidacja szkoły w Baryczy przyjęta została ze zrozumieniem rodziców i rady pedagogicznej. Sytuacja demograficzna jest tam jasna. W roku bieżącym do „zerówki’ uczęszcza 3 dzieci, w przyszłym roku nabór byłby zerowy. Według rodziców najlepszym rozwiązaniem byłoby skierowanie dzieci z Baryczy do Szkoły Podstawowej nr 1 w Końskich. Inaczej wygląda sytuacja z obwodami
w Bedlnie i w Grabkowie. Pierwotnie proponował, aby zlikwidować szkołę
w Grabkowie, natomiast na bazie szkoły w Bedlnie zbudować nową szkołę dla tych dwóch obwodów i przyłączyć do tego obwodu Bedlenko. Aby móc liczyć na dofinansowanie budowy szkoły ze środków unijnych, trzeba udowodnić, że szkoła ma uzasadnienie demograficzne. W trakcie spotkań z rodzicami okazało się, że
o ile sytuacja demograficzna jest jasna, o tyle lokalizacja nowej szkoły wywołuje emocje. Geograficznie i w pewnym sensie obyczajowo, kulturalnie Bedlno jest centrum omawianego terenu. Znajduje się tam kościół parafialny. Wydawało się, że jeśli ma powstać nowa szkoła to w Bedlnie. Jednak ze spotkania z rodzicami dzieci uczęszczających do Grabkowa wyniósł przekonanie, iż ta lokalizacja budzi wątpliwości, obawy, sprzeciw. Nie jego intencją jest podejmowanie działań, które byłyby sprzeczne z odczuciami większości. Lokalizacja nowej szkoły powinna zostać ustalona w drodze kompromisu. Na spotkaniu w szkole w Bedlnie obecni byli przedstawiciele rady rodziców z Grabkowa. W dyskusji padały propozycje lokalizacji szkoły, które miały charakter kompromisowy. Wskazywały Kopaniny jako miejsce znajdujące się po środku między Grabkowem a Bedlnem na lokalizację nowej szkoły. Jego zdaniem to rodzice powinni mieć glos rozstrzygający o losach obwodów i lokalizacji nowej szkoły. Na spotkaniach zobowiązał się do przeprowadzenia ankiety, która by wskazała zdaniem większości na dopuszczalną lokalizację szkoły oraz dała odpowiedź czy możliwe jest osiągnięcie kompromisu. Najgorszym rozwiązaniem byłoby przesądzenie
z góry przez władze miejskie o jednej możliwej lokalizacji. Zamiar likwidacji szkół w postaci projektów uchwał został przekazany do kuratorium celem konsultacji. Kuratorium nie jest za tym, aby szkół ubywało. To nie jest tak, że gmina chce uciec od kosztów finansowania oświaty. Ani o budynku szkolnym
w Grabkowie ani w Bedlnie nie można powiedzieć, że budynki te zostały zaprojektowane pod wymogi obiektów szkolnych. Budynki te zostały jedynie zaadoptowane pod cele szkolne. Dzieci zasługują na nową szkołę. Za likwidacją szkół przemawia również możliwość zagwarantowania, ale tylko w roku bieżącym pracy wszystkim nauczycielom z likwidowanych szkół ze względu na odejścia emerytalne innych nauczycieli. Rozpoczyna się poza tym okres finansowania ze środków unijnych, dzięki któremu istnieje możliwość zbudowania nowej szkoły
z wykorzystaniem środków pomocowych, ale tylko w roku bieżącym.
Pan Stanisław Haraziński - Prezes PSS „Społem” w Końskich
Wyraził zadowolenie z powodu poruszenia na forum Rady Miejskiej sprawy sklepów wielkopowierzchniowych. Zaprosił na 30 czerwca br. na obchody 110-lecia istnienia PSS „Społem”. Poinformował, że pod koniec marca br. otworzony zostanie w pawilonie handlowym przy ul. Spółdzielczej sklep przemysłowy.
Ad. pkt 10
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodnicząca Rady Miejskiej podziękowała za uczestnictwo i ogłosiła zamknięcie obrad V sesji Rady Miejskiej w Końskich.
Protokółowali Przewodnicząca Rady Miejskiej
Jadwiga Świeboda Barbara Zielińska
Kierownik Biura Rady Miejskiej
Rafał Kuba
Podinspektor Biura Rady Miejskiej