Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

Uchwała Nr VII/67/2003

Rady Miejskiej w Końskich

z dnia 30 czerwca 2003 roku

w sprawie uchwalenia kadencyjnego programu gospodarczego Rady Miejskiej w Końskich na lata 2003 - 2006.

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r Nr 142 poz. 1591; z 2002 r Nr 23 poz. 220; Nr 62 poz. 558; Nr 113 poz. 984; Nr 214 poz. 1806) - Rada Miejska uchwala, co następuje:

§ 1. Uchwala się kadencyjny program gospodarczy Rady Miejskiej w Końskich na lata 2003 - 2006 w brzmieniu stanowiącym załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

2. Program, o którym mowa w ust. 1 staje się jednym z podstawowych kryteriów opracowywania projektów budżetów gminy Końskie na poszczególne lata.

§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                         Grzegorz Wąsik

 

Załącznik Nr 1

do uchwały Nr VII/67/2003

Rady Miejskiej w Końskich

z dnia 30 czerwca 2003 r.

 

KADENCYJNY PROGRAM GOSPODARCZY

RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH

 

Wstęp

Od chwili odrodzenia samorządu terytorialnego w 1990 r. podstawowym zadaniem gminy jest systematyczne i wszechstronne działanie na rzecz zaspokajania podstawowych potrzeb ludności oraz rozwoju gospodarczego, kulturalnego i społecznego lokalnej wspólnoty. Pod tym względem kadencja 2003 - 2006 nie będzie wyjątkiem, choć czeka nas kilka zmian o rewolucyjnym wręcz charakterze. Zaliczyć do nich można zbliżającą się akcesję Polski do Unii Europejskiej oraz zapowiadaną w przygotowanym przez rząd Narodowym Programie Naprawy Finansów Publicznych reformę finansów samorządów terytorialnych. Znaczenia pierwszego z tych czynników nie sposób przecenić, wpłynie on bowiem na wszystkie niemal dziedziny naszego życia, drugi zaś stawia pod znakiem zapytania wielkość a zwłaszcza pewność dochodów gminy. Wszystko to razem sprawia, że planowanie zadań gminy na bieżącą kadencję obarczone jest szczególnie wysokim ryzykiem.

W świetle przepisów prawa Rada Miejska i jej organ wykonawczy - Burmistrz Miasta i Gminy - działalność swoją prowadzić będą w oparciu o ustawę o samorządzie gminnym, ustawę o finansach publicznych oraz inne ustawy, określające zadania gminy i sposoby ich realizacji. Ważnym ich uzupełnieniem są akty prawa miejscowego: przyjęte w poprzedniej kadencji strategie rozwoju gminy, powiatu i województwa. Dlatego w wielu dziedzinach konieczne będzie współdziałanie z samorządami tych szczebli oraz organami administracji rządowej.

W działalności na rzecz zaspokajania potrzeb mieszkańców gminy niezbędne wydają się stałe konsultacje, co do priorytetów i zgodne z ich wynikami modyfikowanie planów i zamierzeń. Władze samorządowe utrzymywać będą stałą współpracę z sołectwami i komitetami osiedlowymi oraz tymi środowiskami, których dotyczyć będą konkretne rozstrzygnięcia.

Przedstawiany poniżej kadencyjny program gospodarczy jest niezwykle ambitny. Tak naprawdę to program maksimum. Może on zostać zrealizowany w pełnym zakresie jedynie przy spełnieniu następujących warunków:

1/ warunki finansowe samorządu po wprowadzeniu reformy finansów publicznych nie ulegną znaczącemu pogorszeniu a akcesja do Unii Europejskiej otworzy możliwość korzystania z funduszy strukturalnych w zapowiadanym zakresie

2/ reorganizacja jednostek organizacyjnych gminy pozwoli na uproszczenie ich struktur i w rezultacie "ekonomizację" ich działania przy jednoczesnym dostosowaniu do standardów unijnych.

Zdawać sobie przy tym trzeba sprawę, że znaczącą rolę odgrywać będzie również ogólna sytuacja gospodarcza kraju i tempo wzrostu gospodarczego.

Program składa się z dwóch wzajemnie uzupełniających się części. Pierwsza ma charakter opisowy opracowana jest w układzie problemowym. Druga zawiera tabelę w sposób przejrzysty ukazującą najważniejsze zamówienia inwestycyjne, stan zaawansowania prac nad ich realizacją oraz przewidywane koszty. Tylko czytane i zestawiane razem tworzą spójną i zrozumiałą całość.

1. Planowanie przestrzenne i budownictwo.

Plany zagospodarowania przestrzennego opracowane przed 1995 r. z końcem 2003 roku utracą swą moc. Nowe przepisy budowlane upraszczają procedurę uzyskiwania większości pozwoleń na budowę na terenach objętych planami, a znacznie utrudniają i podrażają procedurę tam, gdzie takich planów nie będzie. Dlatego niezbędnym i pilnym jest zakończenie zadań rozpoczętych w poprzednich kadencjach tj:

- uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru zawartego pomiędzy ul. Spółdzielczą, Iwo Odrowąża, Piłsudskiego i Warszawska w Końskich,

- uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru zawartego pomiędzy ul. Jasną, Partyzantów, Rzeczną, Źródlaną i ciekiem wodnym od Wincentowa,

- uchwalenie zmiany w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego gminy Końskie na obszarze wsi Stadnicka Wola (etap II),

- uchwalenie zmiany w planie ogólnym zagospodarowania przestrzennego gminy Końskie na obszarze sołectw: Młynek Nieświński i Stara Kuźnica, sporządzenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu pod centrum administracyjne w Końskich,

oraz

- ocena aktualności studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie,

- sporządzenie i uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Końskie,

- sporządzenie i uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy Końskie.

2. Zaopatrzenie w wodę.

W dalszym ciągu prowadzone będą prace w zakresie wodociągowania zarówno terenów w mieście, przeznaczonych pod skoncentrowane budownictwo mieszkaniowe, jak i terenów wiejskich. W minionej kadencji do znacznej ilości gospodarstw domowych doprowadzono wodociągi. Obecnie najważniejszą w tej dziedzinie inwestycją będzie budowa sieci wodociągowej dla wsi Wąsosz i Małachów oraz uzupełnianie drobnych fragmentów już istniejącej sieci.

3. Kanalizacja sanitarna.

Szybko postępujące prace w zakresie wodociągowania wymuszają potrzebę budowy urządzeń kanalizacji sanitarnej. Dotychczasowy stan kanalizacji sanitarnej zaspokaja w znacznym stopniu potrzeby mieszkańców miasta, choć i tu w wielu rejonach miasta, szczególnie posesje prywatne, nie mają możliwości odprowadzania ścieków do kanalizacji miejskiej. Środowiska wiejskie poza blokami mieszkalnymi w Modliszewicach i Fidorze takiej możliwości w ogóle nie mają. Trzeba zaznaczyć, że inwestycje dotyczące kanalizacji sanitarnej są znacznie droższe niż inwestycje wodociągowe.

Stan techniczny szamb przydomowych jest w większości bardzo zły, a ich opróżnianie pozostawia bardzo wiele do życzenia.

4. Energetyka cieplna.

W energetyce cieplnej, a właściwie w zakresie ochrony środowiska w minionej kadencji nastąpiła znaczna poprawa na osiedlu 3 Maja poprzez zmianę systemu opalania w trzech lokalnych kotłowniach z węglowego na dwie kotłownie gazowe.

Po przeprowadzonym remoncie ciepłowni zaopatrującej większość miasta w ciepło mamy gwarancję bezpieczeństwa w tej dziedzinie, nie wolnej wszakże od zagrożeń. Do najważniejszych należy stan sieci ciepłowniczej w jej najstarszej części oraz stały spadek sprzedaży ciepła, zwłaszcza dla przemysłu.

5. Gazownictwo.

Aktywność gminy w tej dziedzinie jest ściśle związana z zapotrzebowaniem na gaz w środowiskach wiejskich, a tego na razie nie widać. Prace w tym zakresie zostaną podjęte w takim tempie i zakresie, jakie wynikać będą ze społecznych potrzeb.

6. Komunikacja i budownictwo drogowe.

W dziedzinie tej nie mniej ważne od budowy i modernizacji dróg układu podstawowego i uzupełniającego jest wykonanie inwentaryzacji i uporządkowanie stanu formalno - prawnego dróg gminnych, Należy dążyć do zawarcia porozumienia w celu ustanowienie jednego zarządcy ulic miejskich. Opracowanie (przy współudziale innych zarządców dróg na terenie gminy) systemu koordynacji przewozów pasażerskich wszystkich przewoźników oraz zobowiązanie ich do utrzymania przystanków.

Planowane jest:

- prowadzenie bieżącego utrzymania dróg o nawierzchni bitumicznej, tłuczniowej i gruntowej.

- utrzymanie i odnawianie oznakowania pionowego i poziomego dróg.

- remonty mostów, przepustów i rowów odwadniających.

- remonty chodników na drogach gminnych, oraz współfinansowanie remontów chodników przy drogach powiatowych i wojewódzkich.

- montaż progów zwalniających na ulicach miejskich wg potrzeb.

7. Oświetlenie uliczne.

Względy ekonomiczne powodowane systematycznym podnoszeniem cen energii elektrycznej, rozbudowa linii oświetlenia drogowego w ostatnich latach wymuszają konieczność ich przebudowy na bardziej energooszczędne poprzez:

- wymianę lamp żarowych na sodowe,

- przebudowę obwodów oświetleniowych tak, by możliwa była czasowa i miejscowa regulacja natężenia oświetlenia stosownie do potrzeb.

8. Gospodarka odpadami komunalnymi.

Zgodnie z ustawą o odpadach do 30 czerwca 2004 roku gmina musi opracować plan gospodarki odpadami. Plany sporządza się dla osiągnięcia celów założonych w polityce ekologicznej państwa, a także stworzenia w kraju zintegrowanej i wystarczającej sieci instalacji i urządzeń dla odzysku i unieszkodliwiania odpadów.

Kontynuacji wymagają rozpoczęte działania edukacyjne w celu wyrobienia nawyku właściwego postępowania z odpadami przez mieszkańców gminy. Wstępna segregacja odpadów powinna odbywać się u źródeł ich powstawania. Śladem innych gmin zostanie wprowadzony wieszakowo-workowy system segregacji w indywidualnych gospodarstwach domowych.

Wolniejsze od zakładanego tempo zapełniania się wysypiska, pozwala sądzić, że po wybudowaniu nowoczesnych instalacji sortowania, odzysku i utylizacji odpadów, będzie możliwe odpłatne udostępnienia go sąsiednim gminom. Środki na budowę instalacji będą pochodzić z budżetów gmin przystępujących do związku, z funduszy ekologicznych i dotacji celowych. Opłaty powinny nie tylko zrównoważyć koszty prowadzenia deficytowego dotąd wysypiska, ale przynieść gminie godziwy dochód.

9. Zieleń miejska.

Głównym zadaniem będzie dbałość o istniejące tereny oraz tworzenie warunków do ich rozwoju na terenach miejskich i na wsiach poprzez:

- prowadzenie zabiegów pielęgnacyjnych i konserwacyjnych zieleni miejskiej, szczególnie parku i ciągów przyulicznych,

wykonywanie corocznych nasadzeń drzew i krzewów w miejscach wyznaczonych (park, ulice, drogi),

- coroczna konserwacja ławek i koszy do zbierania odpadów ulicznych,

10. Oświata.

Wprowadzana w 1999 r. reforma systemu oświaty ze względów lokalowych spowodowała utworzenie trzech gimnazjów, powstałych na bazie obiektów Szkół Podstawowych Nr 1 i Nr 2 w Końskich i w Rogowie. Podjęta w ostatnim roku ubiegłej kadencji decyzja o budowie kompleksu szkolnego w Stadnickiej Woli wymusi kolejną reorganizację szkół w 2004 r. Jednoczesna realizacja ogromnej inwestycji i konieczność likwidacji skutków wieloletnich zaniedbań w zakresie utrzymania bazy szkolnej wymuszają obecnie ponoszenie przez gminę nakładów finansowych w wysokości niebezpiecznie obciążającej jej kolejne budżety.

11. Kultura.

Do zadań własnych gminy w zakresie kultury należy m.in. organizacja i prowadzenie amatorskiego ruchu artystycznego oraz szeroko pojęta edukacja kulturalna dzieci i młodzieży, realizowana w różnych formach (np. konkursy, koncerty, przeglądy, plenery, wystawy, warsztaty artystyczne). Realizację tych zadań powierzona jest obecnie Miejsko - Gminnemu Domowi Kultury oraz Bibliotece Publicznej w Końskich.

W obecnej kadencji należy zwrócić szczególną uwagę na poprawę bazy lokalowej obydwu jednostek.

Podstawowe zadania w tym zakresie to:

- kapitalny remont dachu budynku Oranżerii Egipskiej,

- wymiana stolarki okiennej w budynku Oranżerii Egipskiej i Świątyni Greckiej,

- remont instalacji c.o. i węzła ciepłowniczego w obydwu budynkach,

- poszerzenie bazy lokalowej Biblioteki Publicznej o zagospodarowanie pomieszczenia Urzędu Stanu Cywilnego, a w przyszłości o część budynku zajmowanego przez Starostwo Powiatowe.

Do ważniejszych zadań należy również systematyczne wzbogacanie księgozbioru biblioteki głównej i jej filii. Przewiduje się również utworzenie instytucji kultury na bazie istniejącej jednostki organizacyjnej Miejsko - Gminnego Domu Kultury.

12.Kultura fizyczna, sport i rekreacja.

W tym zakresie należy położyć główny nacisk na utrzymanie i poprawę bazy - sportowo rekreacyjnej oraz działania propagujące zdrowy, aktywny styl życia.

Przewiduje się do realizacji następujące zadania:

- budowa hali sportowej przy zespole oświatowy w Stadnickiej Woli,

- modernizacja hali sportowej przy ul. Kpt. Stoińskiego,

- podniesienie standardu bazy wypoczynkowej Ośrodka Sportu i Rekreacji Sp. z o. o. w Sielpi,

- budowa zespołu boisk w Sielpi,

- poprawa czystości zbiornika wodnego w Sielpi, m.in. poprzez budowę progów wodnych na rzece Czarnej,

- wspieranie działalności klubów sportowych oraz organizacji turystycznych działających na terenie gminy Końskie,

- wspieranie rozwoju agroturystyki.

13. Ochrona przeciwpożarowa.

Podstawowe działania gminy w tej dziedzinie realizowane są przez jednostki OSP. Dlatego, wzorem minionych kadencji, gmina będzie dbać o utrzymanie w ciągłej gotowości sprzętu gaśniczego, sukcesywne doposażanie jednostek OSP, finansowanie bieżących remontów i utrzymania strażnic.

14. Rolnictwo i leśnictwo.

W warunkach naszej gminy produkcja rolna nie stanowi podstawowego źródła utrzymania. Mimo to na miarę posiadanych środków budżetowych popierany będzie postęp biologiczny w gospodarstwach rolnych prowadzących produkcję.

We współdziałaniu ze Starostwem Powiatowym i Nadleśnictwem Barycz prowadzone będą zalesienia najsłabszych gleb, przeznaczonych na ten cel w planie zagospodarowania przestrzennego.

15. Targowiska miejskie.

Uporządkowania wymaga targowisko przy ulicy Spółdzielczej, które zajmuje znaczną część pasa drogowego ul. Wojska Polskiego, przy nie wykorzystaniu wszystkich miejsc wewnątrz placu targowego. Jeżeli pomimo reorganizacji systemu zarządzania targowiskiem, okaże się ono zbyt małe wymagane będzie pozyskanie nowych terenów pod jego rozbudowę.

16. Podatki.

W zakresie podatków i opłat lokalnych stosowana będzie polityka umiarkowanych obciążeń podatkowych. Nadal udzielane będą ulgi dla podmiotów gospodarczych tworzących nowe miejsca pracy na terenie gminy.

Stosowanie takiej praktyki podatkowej podyktowane jest tym, że gmina nasza zaliczona jest do gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym.

17. Opieka społeczna.

Poza realizacją podstawowych zadań (zleconych i własnych) wynikających z ustawy o pomocy społecznej zakłada się pozyskiwanie wolontariuszy dla opieki nad osobami starszymi i niepełnosprawnymi, współpraca ze środowiskami sponsorskimi oraz prowadzenie zajęć terapeutycznych dla osób uzależnionych od alkoholu.

18. Działania gminy w zakresie walki ze skutkami bezrobocia.

Bezrobocie jest największym problemem społecznym gminy, przyczyną indywidualnych trudności a nawet tragedii i zbiorowego poczucia zagubienia i odrzucenia. Dlatego też muszą być podejmowane wszechstronne działania sprzyjające powstawaniu nowych miejsc pracy. Gmina zamierza zadania te realizować poprzez przyjazny system podatkowy, pozyskiwanie terenów pod inwestycje gospodarcze i aktywne pozyskiwanie inwestorów.

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2005/12/01 08:41:22
Redaktor: Administrator