UCHWAŁA Nr VIII/85/2011
RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH
z dnia 30 czerwca 2011 r.
w sprawie uzupełnienia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o inne formy wychowania przedszkolnego
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1111,Nr 223, poz. 1458 z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675), art. 5 ust. 5 i art. 14a ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz.1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991) oraz § 1 pkt 1 i § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080) Rada Miejska uchwala, co następuje:
§ 1. Uzupełnia się sieć publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o:
1) Punkt Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Dziebałtowie, Nowy Dziebałtów 85, 26-200 Końskie,
2) Punkt Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Rogowie w Zespole Szkół w Rogowie, Rogów ul. Kozubskiego 18 b, 26-200 Końskie.
§ 2. Punktom Przedszkolnym, o których mowa w § 1, nadaje się odpowiednio nazwę:
1) Małe Przedszkole w Dziebałtowie,
2) Małe Przedszkole w Rogowie.
§ 3. 1. Organizację pracy, cele i zadania Małego Przedszkola w Dziebałtowie określa załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Organizację pracy, cele i zadania Małego Przedszkola w Rogowie określa załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1września 2011 roku.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zbigniew Kowalczyk
UZASADNIENIE
Przepisy art. 14a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) i wydane na ich podstawie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, (Dz. U. Nr 161, poz. 1080) dają gminom możliwość organizowania wychowania przedszkolnego w innych formach niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych.
Inne formy wychowania przedszkolnego mogą być organizowane dla dzieci w wieku od 3-5 lat, w miejscu możliwie najbliższym miejsca ich zamieszkania (art. 14a ust. 5 ustawy o systemie oświaty).
Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem, wychowanie przedszkolne może być prowadzone w następujących, innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, formach:
1) punktów przedszkolnych, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący;
2) zespołów wychowania przedszkolnego, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny w niektóre dni tygodnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.
Zajęcia w punktach i zespołach mogą być prowadzone w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.
W okresie od 01.10.2009 r. do 30.06.2011 r. w budynkach Zespołu Szkół w Rogowie oraz Szkoły Podstawowej w Dziebałtowie funkcjonowały oddziały przedszkolne dla dzieci w wieku 3-5 lat utworzone i prowadzone na podstawie umowy zawartej pomiędzy Samorządem Województwa Świętokrzyskiego/Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego („Instytucją Pośredniczącą”), a Gminą Końskie („Beneficjentem”) na dofinansowanie projektu „Super przedszkole blisko przedszkolaka” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
W ramach realizacji projektu oddziały zostały wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne. W okresie dwóch lat pracy dydaktycznej edukacją przedszkolną objęto – 38 dzieci z obwodu szkoły w Rogowie oraz 43 z obwodu szkoły w Dziebałtowie.
Z ewidencji ludności wynika, że w roku bieżącym w obwodzie szkoły w Rogowie mieszka 61 dzieci w wieku 3-5 lat, w obwodzie szkoły w Dziebałtowie 68 dzieci, w tym samym przedziale wiekowym.
Uwzględniając powyższe oraz oczekiwania społeczności lokalnej istnieje konieczność utworzenia ww. szkołach gminnych jednostek przedszkolnych.
Załącznik Nr 1
do uchwały Nr VIII/85/2011
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 30 czerwca 2011 r.
ORGANIZACJA PRACY, CELE I ZADANIA
MAŁEGO PRZEDSZKOLA W DZIEBAŁTOWIE
Adres siedziby Małego Przedszkola w Dziebałtowie: Nowy Dziebałtów 85, 26 – 200 Końskie
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
1. Małe Przedszkole w Dziebałtowie, zwane dalej „Punktem”, jest alternatywną formą edukacji przedszkolnej dla dzieci z terenów wiejskich w wieku 3-5 lat.
2. Organem prowadzącym Punkt jest Gmina Końskie.
3. Nadzór pedagogiczny nad Punktem sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty (zgodnie z art. 35 b ustawy o systemie oświaty). Bezpośredni nadzór pedagogiczny oraz nadzór nad przebiegiem awansu zawodowego nauczyciela, prowadzącego zajęcia w punkcie sprawuje Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dziebałtowie, zwany dalej „Dyrektorem”.
4. Działalność Punktu finansowana jest z budżetu Gminy Końskie.
5. Punkt może być wspierany finansowo lub rzeczowo przez rodziców i innych sponsorów, z wykorzystaniem konta Rady Rodziców szkoły przy której punkt został utworzony.
6. Uczestnictwo dzieci w zajęciach jest bezpłatne.
7. W Punkcie mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe ze środków finansowych spoza budżetu.
II. Cele i zadania Punktu
§ 2.
1. Punkt można opisać następująco:
1) uczymy się razem i od siebie,
2) pomagamy sobie wzajemnie,
3) wszyscy mamy takie same prawa, ale przywileje i obowiązki są uzależnione
od wieku i możliwości przedszkolaków,
4) czujemy się jak w domu,
5) mamy zawsze możliwość wyboru aktywności – nie musimy robić tego co inni,
ale nie wolno innym przeszkadzać,
6) wszystko, czym się zajmujemy, staramy się wykonywać do końca,
7) troszczymy się o swoje otoczenie – zawsze sprzątamy po sobie.
§ 3.
1. Punkt realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
2. Głównym celem punktu przedszkolnego jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci
z terenów wiejskich i miejskich.
3. Punkt zapewnia dzieciom sprawnym i niepełnosprawnym możliwości wszechstronnego rozwoju psychofizycznego, w warunkach poszanowania ich godności, wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
4. Punkt wspomaga indywidualny rozwój dziecka i przygotowuje je do edukacji w klasie „0” oraz wspiera rodzinę w jego wychowaniu.
5. Punkt realizuje swoje cele i zadania we współpracy z rodzicami, prawnymi opiekunami dziecka i innymi członkami rodziny.
6. Działalność wychowawcza, dydaktyczna, opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z przepisami prawa i zasadami pedagogiki.
7. Realizacja celów Punktu może być wspierana przez osoby prawne i fizyczne na warunkach uzgodnionych z organem prowadzącym.
III. Nauczyciel Punktu
§ 4.
1. Nauczyciela zatrudnia Dyrektor.
2. Nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
3. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną
i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
4. Zadania nauczyciela są następujące:
1) sprawowanie opieki nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola oraz stwarzanie im optymalnych warunków do rozwoju,
2) opracowanie i realizacja planu pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej. Nauczyciel odpowiada za ich jakość i wyniki,
3) wspieranie każdego dziecka w jego indywidualnym rozwoju - prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
4) przeprowadzanie w roku szkolnym poprzedzającym rok, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole,
5) organizowanie udziału rodziców w pracy Punktu, współpraca z rodzicami
w zakresie wychowania dzieci, wspieranie rodziców w kształceniu się przez całe życie,
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną lub opiekę zdrowotną,
7) współpraca z Dyrektorem w podejmowaniu decyzji o przyjęciu lub skreśleniu dziecka z przedszkola,
8) opracowanie ramowego rozkładu dnia,
9) prowadzenie dokumentacji pracy Punktu,
10) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ogólnych.
11) nauczyciel systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.
IV. Rada Rodziców
§ 5.
1. W Punkcie tworzy się trójosobową Radę Rodziców, która jest organem społecznym Punktu. Stanowią ją rodzice lub prawni opiekunowie dzieci uczęszczających
do Punktu.
2. Głównym celem Rady Rodziców jest organizacja współpracy Punktu i rodziców, stworzenie możliwości wspierania Punktu przez chętnych rodziców oraz ujednolicanie działań wychowawczych.
3. Rada Rodziców uczestniczy w życiu Punktu przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy poprzez: współorganizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych, przedstawianie wniosków w sprawie planu pracy dydaktyczno - opiekuńczo-wychowawczej, zgłaszanie
do nauczyciela, Dyrektora oraz organu prowadzącego wniosków i opinii dotyczących wszystkich spraw Punktu.
4. Rada Rodziców Punktu wybiera spośród siebie jednego przedstawiciela do Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Dziebałtowie (zgodnie z zasadami tworzenia rady rodziców w szkole).
5. Wyboru członków Rady Rodziców dokonuje się na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców.
V. Wychowankowie Punktu
§ 6.
1. Podstawowym prawem dziecka uczęszczającego do Punktu Przedszkolnego jest prawo do wszechstronnego rozwoju i poszanowania godności osobistej zgodnie z Kartą Praw Dziecka. Dziecko ma prawo do:
1) podmiotowego i życzliwego traktowania,
2) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
3) akceptacji takim jakim jest,
4) własnego tempa rozwoju,
5) kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi,
6) zabawy i wyboru towarzysza zabaw,
7) snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
8) regulowania własnych potrzeb zgodnie z obowiązującymi zasadami.
2. Dziecko ma obowiązek, odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju, respektowania potrzeb innych osób, szanowania ich wolności i troszczenia się o swoje otoczenie.
VI. Rodzice
§ 7.
- Rodzice mają prawo do:
1) rzetelnej informacji o dziecku, jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie,
2) pomocy ze strony nauczyciela w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ,
3) uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno - pedagogiczną,
4) pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą -
z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,
5) zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy Punktu,
6) włączania się w życie Punktu i współdecydowania o sprawach przedszkolaków,
7) regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
- Na rodzicach dzieci uczęszczających do Punktu spoczywa obowiązek między innymi do:
1) poznania i przestrzegania zapisów niniejszej uchwały,
2) respektowania prawa oświatowego (regulaminów) dotyczących pracy Punktu,
3) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie.
VII. Organizacja Punktu
§ 8.
- Punkt jest grupą dziecięcą mieszaną wiekowo uwzględniającą potrzeby dzieci,
ich zainteresowania, uzdolnienia, rodzaj i stopień niepełnosprawności.
- Do Punktu przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 5 lat. W szczególnych przypadkach, gdy Punkt dysponuje wolnymi miejscami mogą być przyjęte dzieci, które ukończyły 2,5 roku życia.
- Grupa z którą pracuje jeden nauczyciel nie może przekraczać 25 dzieci.
- Organizację pracy Punktu określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez nauczyciela
w konsultacji z Radą Rodziców, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, z zachowaniem właściwych proporcji organizowania dziecięcego czasu
w przedszkolu. Zatwierdza Dyrektor.
- Punkt funkcjonuje przez cały rok z dwumiesięczną przerwą wakacyjną (lipiec, sierpień). Zajęcia odbywają się w robocze dni tygodnia w wymiarze 5 godzin dziennie, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Godzina zajęć
w Punkcie wynosi 60 minut.
VIII. Zajęcia dodatkowe
§ 9.
1. Na wniosek rodziców w Punkcie mogą być realizowane zajęcia dodatkowe (płatne
lub nieodpłatne).
2. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
3. Wpłaty za zajęcia dodatkowe rodzice uiszczają w dniach wyznaczonych przez nauczyciela.
4. Terminy zajęć dodatkowych oraz wysokość opłat podawane są do wiadomości rodziców na tablicy ogłoszeń.
5. Podczas zajęć dodatkowych za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.
II. Opieka
§ 10.
- Opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel. W swojej pracy może być wspierany przez rodziców, praktykantów, stażystów i wolontariuszy.
- Nauczyciel ani nikt z pracowników punktu lub szkoły nie ma prawa podawać dziecku leków.
- W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub Dyrektor jak najszybciej informuje rodziców o tym fakcie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
- W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
§ 11.
1. Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z Punktu.
2. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę dorosłą, upoważnioną
do tego na piśmie przez rodziców.
3. Upoważnienie pozostaje w dokumentacji Punktu.
4. Upoważnienie jest skuteczne przez cały rok szkolny uczęszczania dziecka do Punktu, ale może też zostać ono w każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców.
5. Rodzice mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola - również poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej.
6. Nie dopuszcza się sytuacji, w której opiekunem dziecka w drodze z przedszkola będzie osoba nieletnia.
7. Nauczyciel odmówi wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa, np. rodzić, lub upoważniona przez rodziców osoba dorosła będzie pod wpływem alkoholu.
8. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy punktu, nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się telefonicznie z rodzicami dziecka.
9. W razie nie nawiązania z rodzicami kontaktu telefonicznego nauczyciel opiekujący się dzieckiem powiadamia najbliższy komisariat policji.
10. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z nich musi być poparte orzeczeniem sądowym.
IX. Rekrutacja
§ 12.
1. Do Punktu prowadzona jest rekrutacja w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
z uwzględnieniem pierwszeństwa dzieci zamieszkałych na terenie wiejskim w obwodzie szkoły przy której tworzy się Punkt.
2. Wnioski o przyjęcie dziecka do Punktu w nowym roku szkolnym składa się
do 30 marca bieżącego roku szkolnego - do wyczerpania miejsc którymi dysponuje Punkt. Informacja o zapisach dzieci do Punktu ogłaszana może być w formie:
1) oferty wywieszonej w widocznym miejscu w szkole przy której tworzy się Punkt,
2) ogłoszenia na stronie internetowej szkoły.
3. Podstawą przyjęcia dziecka do Punktu jest "Karta zgłoszenia dziecka".
4. W miarę wolnych miejsc do Punktu mogą być przyjmowane dzieci sukcesywnie
w ciągu całego roku.
5. Dopuszcza się tworzenie listy rezerwowej (dzieci, którym odmówiono przyjęcia
do Punktu, oczekujące na miejsce).
§ 13.
1. Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Punktu w następujących przypadkach:
1) nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej dłużej niż miesiąc i nie zgłaszanie tego faktu do nauczyciela lub Dyrektora (brak kontaktu z rodzicami),
2) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszej uchwały,
3) nieprzestrzegania przez rodziców godzin pracy Punktu (zasad przyprowadzania i odbierania dziecka),
4) nie leczonej choroby zakaźnej.
2. Rodzic o decyzji skreślenia dziecka z listy zostanie powiadomiony pisemnie - listem poleconym.
.
§ 14.
Zapisy niniejszej Uchwały w równym stopniu obowiązują wszystkich członków społeczności Punktu: dzieci, nauczycieli, rodziców.
§ 15.
Dla zapewnienia znajomości zasad funkcjonowania Punktu przez wszystkich zainteresowanych, ustala się obowiązek zapoznania rodziców z zapisami niniejszej uchwały (na pierwszym zebraniu z rodzicami).
§ 16.
Punkt prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 17.
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Punktu określają odrębne przepisy.
Załącznik Nr 2
do uchwały Nr VIII/85/2011
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 30 czerwca 2011 r.
ORGANIZACJA PRACY, CELE I ZADANIA
MAŁEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE
Adres siedziby Małego Przedszkola w Rogowie: Rogów ul. Kozubskiego 18 b;
26 – 200 Końskie.
I. Postanowienia ogólne
§ 1.
- Małe Przedszkole w Rogowie, zwane dalej „Punktem”, jest alternatywną formą edukacji przedszkolnej dla dzieci z terenów wiejskich w wieku 3-5 lat.
- Organem prowadzącym Punkt jest Gmina Końskie.
- Nadzór pedagogiczny nad Punktem sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty (zgodnie z art. 35 b ustawy o systemie oświaty). Bezpośredni nadzór pedagogiczny oraz nadzór nad przebiegiem awansu zawodowego nauczyciela, prowadzącego zajęcia w punkcie sprawuje Dyrektor Zespołu Szkół w Rogowie, zwany dalej „Dyrektorem”.
- Działalność Punktu finansowana jest z budżetu Gminy Końskie.
- Punkt może być wspierany finansowo lub rzeczowo przez rodziców i innych sponsorów, z wykorzystaniem konta Rady Rodziców szkoły przy której punkt został utworzony.
- Uczestnictwo dzieci w zajęciach jest bezpłatne.
- W Punkcie mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe ze środków finansowych spoza budżetu.
II. Cele i zadania Punktu
§ 2.
1. Punkt można opisać następująco:
1) uczymy się razem i od siebie,
2) pomagamy sobie wzajemnie,
3) wszyscy mamy takie same prawa, ale przywileje i obowiązki są uzależnione
od wieku i możliwości przedszkolaków,
4) czujemy się jak w domu,
5) mamy zawsze możliwość wyboru aktywności – nie musimy robić tego co inni,
ale nie wolno innym przeszkadzać,
6) wszystko, czym się zajmujemy, staramy się wykonywać do końca,
7) troszczymy się o swoje otoczenie – zawsze sprzątamy po sobie.
§ 3.
1. Punkt realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
2. Głównym celem punktu przedszkolnego jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci
z terenów wiejskich i miejskich.
3. Punkt zapewnia dzieciom sprawnym i niepełnosprawnym możliwości wszechstronnego rozwoju psychofizycznego, w warunkach poszanowania ich godności, wolności światopoglądowej i wyznaniowej.
4. Punkt wspomaga indywidualny rozwój dziecka i przygotowuje je do edukacji
w klasie „0” oraz wspiera rodzinę w jego wychowaniu.
5. Punkt realizuje swoje cele i zadania we współpracy z rodzicami, prawnymi opiekunami dziecka i innymi członkami rodziny.
6. Działalność wychowawcza, dydaktyczna, opiekuńcza prowadzona jest zgodnie
z przepisami prawa i zasadami pedagogiki.
7. Realizacja celów Punktu może być wspierana przez osoby prawne i fizyczne na warunkach uzgodnionych z organem prowadzącym.
III. Nauczyciel Punktu
§ 4.
- Nauczyciela zatrudnia Dyrektor.
- Nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
- Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną
i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
- Zadania nauczyciela są następujące:
1) sprawowanie opieki nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola oraz stwarzanie im optymalnych warunków do rozwoju,
2) opracowanie i realizacja planu pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej. Nauczyciel odpowiada za ich jakość i wyniki,
3) wspieranie każdego dziecka w jego indywidualnym rozwoju - prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,
4) przeprowadzanie w roku szkolnym poprzedzającym rok w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole,
5) organizowanie udziału rodziców w pracy Punktu, współpraca z rodzicami w zakresie wychowania dzieci, wspieranie rodziców w kształceniu się przez całe życie,
6) współpraca ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną lub opiekę zdrowotną,
7) współpraca z Dyrektorem w podejmowaniu decyzji o przyjęciu lub skreśleniu dziecka z przedszkola,
8) opracowanie ramowego rozkładu dnia,
9) prowadzenie dokumentacji pracy Punktu,
10) wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ogólnych.
11) nauczyciel systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.
IV. Rada Rodziców
§ 5.
- W Punkcie tworzy się trójosobową Radę Rodziców, która jest organem społecznym Punktu. Stanowią ją rodzice lub prawni opiekunowie dzieci uczęszczających
do Punktu.
- Głównym celem Rady Rodziców jest organizacja współpracy Punktu i rodziców, stworzenie możliwości wspierania Punktu przez chętnych rodziców oraz ujednolicanie działań wychowawczych.
- Rada Rodziców uczestniczy w życiu Punktu przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy poprzez: współorganizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych, przedstawianie wniosków w sprawie planu pracy dydaktyczno - opiekuńczo-wychowawczej, zgłaszanie
do nauczyciela, Dyrektora oraz organu prowadzącego wniosków i opinii dotyczących wszystkich spraw Punktu.
- Rada Rodziców Punktu wybiera spośród siebie jednego przedstawiciela do Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Rogowie w Zespole Szkół w Rogowie (zgodnie
z zasadami tworzenia rady rodziców w szkole).
- Wyboru członków Rady Rodziców dokonuje się na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców.
V. Wychowankowie Punktu
§ 6.
- Podstawowym prawem dziecka uczęszczającego do Punktu Przedszkolnego jest prawo do wszechstronnego rozwoju i poszanowania godności osobistej zgodnie
z Kartą Praw Dziecka. Dziecko ma prawo do:
1) podmiotowego i życzliwego traktowania,
2) spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,
3) akceptacji takim jakim jest,
4) własnego tempa rozwoju,
5) kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi,
6) zabawy i wyboru towarzysza zabaw,
7) snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,
8) regulowania własnych potrzeb zgodnie z obowiązującymi zasadami.
- Dziecko ma obowiązek, odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju, respektowania potrzeb innych osób, szanowania ich wolności i troszczenia się o swoje otoczenie.
VI. Rodzice
§ 7.
1. Rodzice mają prawo do:
1) rzetelnej informacji o dziecku, jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie,
2) pomocy ze strony nauczyciela w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
3) uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno - pedagogiczną,
4) pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą -
z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,
5) zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy Punktu,
6) włączania się w życie Punktu i współdecydowania o sprawach przedszkolaków,
7) regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,
2. Na rodzicach dzieci uczęszczających do Punktu spoczywa obowiązek między innymi do:
1) poznania i przestrzegania zapisów niniejszej uchwały,
2) respektowania prawa oświatowego (regulaminów) dotyczących pracy Punktu,
3) udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ
na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie.
VII. Organizacja Punktu
§ 8.
1. Punkt jest grupą dziecięcą mieszaną wiekowo uwzględniającą potrzeby dzieci,
ich zainteresowania, uzdolnienia, rodzaj i stopień niepełnosprawności.
2. Do Punktu przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 5 lat. W szczególnych przypadkach, gdy Punkt dysponuje wolnymi miejscami mogą być przyjęte dzieci, które ukończyły 2,5 roku życia.
3. Grupa z którą pracuje jeden nauczyciel nie może przekraczać 25 dzieci.
4. Organizację pracy Punktu określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez nauczyciela
w konsultacji z Radą Rodziców, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, z zachowaniem właściwych proporcji organizowania dziecięcego czasu
w przedszkolu. Zatwierdza Dyrektor.
5. Punkt funkcjonuje przez cały rok z dwumiesięczną przerwą wakacyjną (lipiec, sierpień). Zajęcia odbywają się w robocze dni tygodnia w wymiarze 5 godzin dziennie w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Godzina zajęć w Punkcie wynosi 60 minut.
VIII. Zajęcia dodatkowe
§ 9.
1. Na wniosek rodziców w Punkcie mogą być realizowane zajęcia dodatkowe (płatne
lub nieodpłatne).
2. Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.
3. Wpłaty za zajęcia dodatkowe rodzice uiszczają w dniach wyznaczonych przez nauczyciela.
4. Terminy zajęć dodatkowych oraz wysokość opłat podawane są do wiadomości rodziców na tablicy ogłoszeń.
5. Podczas zajęć dodatkowych za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.
II. Opieka
§ 10.
1. Opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel. W swojej pracy może być wspierany przez rodziców, praktykantów, stażystów i wolontariuszy.
2. Nauczyciel ani nikt z pracowników punktu lub szkoły nie ma prawa podawać dziecku leków.
3. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub Dyrektor jak najszybciej informuje rodziców o tym fakcie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
4. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.
§ 11.
1. Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z Punktu.
2. Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę dorosłą, upoważnioną do tego na piśmie przez rodziców.
3. Upoważnienie pozostaje w dokumentacji Punktu.
4. Upoważnienie jest skuteczne przez cały rok szkolny uczęszczania dziecka
do Punktu, ale może też zostać ono w każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców.
5. Rodzice mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka
z przedszkola - również poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej.
6. Nie dopuszcza się sytuacji, w której opiekunem dziecka w drodze z przedszkola będzie osoba nieletnia.
7. Nauczyciel odmówi wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa, np. rodzić, lub upoważniona przez rodziców osoba dorosła będzie pod wpływem alkoholu.
8. W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy punktu, nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się telefonicznie z rodzicami dziecka.
9. W razie nie nawiązania z rodzicami kontaktu telefonicznego nauczyciel opiekujący się dzieckiem powiadamia najbliższy komisariat policji.
10. Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z nich musi być poparte orzeczeniem sądowym.
IX. Rekrutacja
§ 12.
1. Do Punktu prowadzona jest rekrutacja w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
z uwzględnieniem pierwszeństwa dzieci zamieszkałych na terenie wiejskim w obwodzie szkoły przy której tworzy się Punkt.
2. Wnioski o przyjęcie dziecka do Punktu w nowym roku szkolnym składa się
do 30 marca bieżącego roku szkolnego - do wyczerpania miejsc którymi dysponuje Punkt. Informacja o zapisach dzieci do Punktu ogłaszana może być w formie:
1) oferty wywieszonej w widocznym miejscu w szkole przy której tworzy się Punkt,
2) ogłoszenia na stronie internetowej szkoły.
3. Podstawą przyjęcia dziecka do Punktu jest "Karta zgłoszenia dziecka".
4. W miarę wolnych miejsc do Punktu mogą być przyjmowane dzieci sukcesywnie
w ciągu całego roku.
5. Dopuszcza się tworzenie listy rezerwowej (dzieci, którym odmówiono przyjęcia
do Punktu, oczekujące na miejsce).
§ 13.
1. Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym może podjąć decyzję
o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Punktu w następujących przypadkach:
1) nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej dłużej niż miesiąc
i nie zgłaszanie tego faktu do nauczyciela lub Dyrektora (brak kontaktu
z rodzicami),
2) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszej uchwały,
3) nieprzestrzegania przez rodziców godzin pracy Punktu (zasad przyprowadzania i odbierania dziecka),
4) nie leczonej choroby zakaźnej.
2. Rodzic o decyzji skreślenia dziecka z listy zostanie powiadomiony pisemnie - listem poleconym.
.
§ 14.
Zapisy niniejszej Uchwały w równym stopniu obowiązują wszystkich członków społeczności Punktu: dzieci, nauczycieli, rodziców.
§ 15.
Dla zapewnienia znajomości zasad funkcjonowania Punktu przez wszystkich zainteresowanych, ustala się obowiązek zapoznania rodziców z zapisami niniejszej uchwały (na pierwszym zebraniu z rodzicami).
§ 16.
Punkt prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 17.
Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Punktu określają odrębne przepisy.