Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

UCHWAŁA Nr VIII/85/2011

RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH

z dnia 30 czerwca 2011 r.

w sprawie uzupełnienia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o inne formy wychowania przedszkolnego

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8 i art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 i Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz. 1218 oraz z 2008 r. Nr 180, poz. 1111,Nr 223, poz. 1458 z 2009 r. Nr 52, poz. 420 i Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i 146, Nr 40, poz. 230 i Nr 106, poz. 675), art. 5 ust. 5 i art. 14a ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, Nr 273, poz. 2703 i Nr 281, poz. 2781, z 2005 r. Nr 17, poz. 141, Nr 94, poz. 788, Nr 122, poz. 1020, Nr 131, poz. 1091, Nr 167, poz. 1400 i Nr 249, poz. 2104, z 2006 r. Nr 144, poz. 1043, Nr 208, poz. 1532 i Nr 227, poz. 1658, z 2007 r. Nr 42, poz. 273, Nr 80, poz. 542, Nr 115, poz. 791, Nr 120, poz. 818, Nr 180, poz. 1280 i Nr 181, poz. 1292, z 2008 r. Nr 70, poz. 416, Nr 145, poz. 917, Nr 216, poz. 1370 i Nr 235, poz. 1618, z 2009 r. Nr 6, poz. 33, Nr 31, poz. 206, Nr 56, poz. 458, Nr 157, poz.1241 i Nr 219, poz. 1705, z 2010 r. Nr 44, poz. 250, Nr 54, poz. 320, Nr 127, poz. 857 i Nr 148, poz. 991) oraz § 1 pkt 1 i § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 161, poz. 1080) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

§ 1. Uzupełnia się sieć publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o:

1)      Punkt Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Dziebałtowie, Nowy Dziebałtów 85, 26-200 Końskie,

2)      Punkt Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Rogowie w Zespole Szkół w Rogowie, Rogów ul. Kozubskiego 18 b, 26-200 Końskie.

 

§ 2. Punktom Przedszkolnym, o których mowa w § 1, nadaje się odpowiednio nazwę:

1)      Małe Przedszkole w Dziebałtowie,

2)      Małe Przedszkole w Rogowie.

 

§ 3. 1. Organizację pracy, cele i zadania Małego Przedszkola w Dziebałtowie określa załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

2. Organizację pracy, cele i zadania Małego Przedszkola w Rogowie określa załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały

 

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.

 

§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem 1września 2011 roku.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

       Zbigniew Kowalczyk

 

 

 

UZASADNIENIE

 

Przepisy art. 14a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) i wydane na ich podstawie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, (Dz. U. Nr 161, poz. 1080) dają gminom możliwość organizowania wychowania przedszkolnego w innych formach niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych.

Inne formy wychowania przedszkolnego mogą być organizowane dla dzieci w wieku od 3-5 lat, w miejscu możliwie najbliższym miejsca ich zamieszkania (art. 14a ust. 5 ustawy o systemie oświaty).

Zgodnie z powołanym wyżej rozporządzeniem, wychowanie przedszkolne może być prowadzone w następujących, innych niż przedszkola i oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, formach:

  1)  punktów przedszkolnych, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący;

  2)  zespołów wychowania przedszkolnego, w których zajęcia są prowadzone przez cały rok szkolny w niektóre dni tygodnia, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący.

Zajęcia w punktach i zespołach mogą być prowadzone w grupach liczących od 3 do 25 dzieci.

W okresie od 01.10.2009 r. do 30.06.2011 r. w budynkach Zespołu Szkół w Rogowie oraz Szkoły Podstawowej w Dziebałtowie funkcjonowały oddziały przedszkolne dla dzieci w wieku 3-5 lat utworzone i prowadzone na podstawie umowy zawartej pomiędzy Samorządem Województwa Świętokrzyskiego/Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego („Instytucją Pośredniczącą”), a Gminą Końskie („Beneficjentem”) na dofinansowanie projektu „Super przedszkole blisko przedszkolaka” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach realizacji projektu oddziały zostały wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne. W okresie dwóch lat pracy dydaktycznej edukacją przedszkolną objęto – 38 dzieci z obwodu szkoły w Rogowie oraz 43 z obwodu szkoły w Dziebałtowie.

Z ewidencji ludności wynika, że w roku bieżącym w obwodzie szkoły w Rogowie mieszka 61 dzieci w wieku 3-5 lat, w obwodzie szkoły w Dziebałtowie 68 dzieci, w tym samym przedziale wiekowym.

Uwzględniając powyższe oraz oczekiwania społeczności lokalnej istnieje konieczność utworzenia ww. szkołach gminnych jednostek przedszkolnych.

 

  

Załącznik Nr 1
do uchwały Nr VIII/85/2011
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 30 czerwca 2011 r.

 

 

ORGANIZACJA PRACY, CELE I ZADANIA

MAŁEGO PRZEDSZKOLA W DZIEBAŁTOWIE

 

 

Adres siedziby Małego Przedszkola w Dziebałtowie: Nowy Dziebałtów 85, 26 – 200 Końskie

 

I. Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

1.      Małe Przedszkole w Dziebałtowie, zwane dalej „Punktem”, jest alternatywną formą edukacji przedszkolnej dla dzieci z terenów wiejskich w wieku 3-5 lat.

2.      Organem prowadzącym Punkt jest Gmina Końskie.

3.      Nadzór pedagogiczny nad Punktem sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty (zgodnie z art. 35 b ustawy o systemie oświaty). Bezpośredni nadzór pedagogiczny oraz nadzór nad przebiegiem awansu zawodowego nauczyciela, prowadzącego zajęcia w punkcie sprawuje Dyrektor Szkoły Podstawowej w Dziebałtowie, zwany dalej „Dyrektorem”.

4.      Działalność Punktu finansowana jest z budżetu Gminy Końskie.

5.      Punkt może być wspierany finansowo lub rzeczowo przez rodziców i innych sponsorów, z wykorzystaniem konta Rady Rodziców szkoły przy której punkt został utworzony.

6.      Uczestnictwo dzieci w zajęciach jest bezpłatne.

7.      W Punkcie mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe ze środków finansowych spoza budżetu.

 

II. Cele i zadania Punktu

 

§ 2.

 

1.      Punkt  można opisać następująco:

1)      uczymy się razem i od siebie,

2)      pomagamy sobie wzajemnie,

3)      wszyscy mamy takie same prawa, ale przywileje i obowiązki są uzależnione
od wieku i możliwości przedszkolaków,

4)      czujemy się jak w domu,

5)      mamy zawsze możliwość wyboru aktywności – nie musimy robić tego co inni,
ale nie wolno innym przeszkadzać,

6)      wszystko, czym się zajmujemy, staramy się wykonywać do końca,

7)      troszczymy się o swoje otoczenie – zawsze sprzątamy po sobie.

 

§ 3.

 

1.      Punkt realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

2.      Głównym celem punktu przedszkolnego jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci
z terenów wiejskich i miejskich.

3.      Punkt zapewnia dzieciom sprawnym i niepełnosprawnym możliwości wszechstronnego rozwoju psychofizycznego, w warunkach poszanowania ich godności, wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

4.      Punkt wspomaga indywidualny rozwój dziecka i przygotowuje je do edukacji w klasie „0” oraz wspiera rodzinę w jego wychowaniu.

5.      Punkt realizuje swoje cele i zadania we współpracy z rodzicami, prawnymi opiekunami dziecka i innymi członkami rodziny.

6.      Działalność wychowawcza, dydaktyczna, opiekuńcza prowadzona jest zgodnie z przepisami prawa i zasadami pedagogiki.

7.      Realizacja celów Punktu może być wspierana przez osoby prawne i fizyczne na warunkach uzgodnionych z organem prowadzącym.

 

III. Nauczyciel Punktu

 

§ 4.

 

1.      Nauczyciela zatrudnia Dyrektor.

2.      Nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.

3.      Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną
i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka.

4.      Zadania nauczyciela są następujące:

1)      sprawowanie opieki nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola oraz stwarzanie im optymalnych warunków do rozwoju,

2)      opracowanie i realizacja planu pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej. Nauczyciel odpowiada za ich jakość i wyniki,

3)      wspieranie każdego dziecka w jego indywidualnym rozwoju - prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,

4)      przeprowadzanie w roku szkolnym poprzedzającym rok, w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole,

5)      organizowanie udziału rodziców w pracy Punktu, współpraca z rodzicami
w zakresie wychowania dzieci, wspieranie rodziców w kształceniu się przez całe życie,

6)      współpraca ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną lub opiekę zdrowotną,

7)      współpraca z Dyrektorem w podejmowaniu decyzji o przyjęciu lub skreśleniu dziecka z przedszkola,

8)      opracowanie ramowego rozkładu dnia,

9)      prowadzenie dokumentacji  pracy Punktu,

10)  wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ogólnych.

11)  nauczyciel systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.

 

IV. Rada Rodziców

 

§ 5.

 

1.      W Punkcie tworzy się trójosobową Radę Rodziców, która jest organem społecznym Punktu. Stanowią ją rodzice lub prawni opiekunowie dzieci uczęszczających
do Punktu.

2.      Głównym celem Rady Rodziców jest organizacja współpracy Punktu i rodziców, stworzenie możliwości wspierania Punktu przez chętnych rodziców oraz ujednolicanie działań wychowawczych.

3.      Rada Rodziców uczestniczy w życiu Punktu przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy poprzez: współorganizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych, przedstawianie wniosków w sprawie planu pracy dydaktyczno - opiekuńczo-wychowawczej, zgłaszanie
do nauczyciela, Dyrektora oraz organu prowadzącego wniosków i opinii dotyczących wszystkich spraw Punktu.

4.      Rada Rodziców Punktu wybiera spośród siebie jednego przedstawiciela do Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Dziebałtowie (zgodnie z zasadami tworzenia rady rodziców w szkole).

5.      Wyboru członków Rady Rodziców dokonuje się na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców.

 

V. Wychowankowie Punktu

 

§ 6.

 

1.      Podstawowym prawem dziecka uczęszczającego do Punktu Przedszkolnego jest prawo do wszechstronnego rozwoju i poszanowania godności osobistej zgodnie z Kartą Praw Dziecka. Dziecko ma prawo do:

1)      podmiotowego i życzliwego traktowania,

2)      spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,

3)      akceptacji takim jakim jest,

4)      własnego tempa rozwoju,

5)      kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi,

6)      zabawy i wyboru towarzysza zabaw,

7)      snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,

8)      regulowania własnych potrzeb zgodnie z obowiązującymi zasadami.

2.      Dziecko ma obowiązek, odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju, respektowania potrzeb innych osób, szanowania ich wolności i troszczenia się o swoje otoczenie.

 

VI. Rodzice

 

§ 7.

 

  1. Rodzice mają prawo do:

1)      rzetelnej informacji o dziecku, jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie,

2)      pomocy ze strony nauczyciela w rozwiązywaniu problemów wychowawczych ,

3)      uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno - pedagogiczną,

4)      pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą -
z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,

5)      zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy Punktu,

6)      włączania się w życie Punktu i współdecydowania o sprawach przedszkolaków,

7)      regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,

  1. Na rodzicach dzieci uczęszczających do Punktu spoczywa obowiązek między innymi do:

1)      poznania i przestrzegania zapisów niniejszej uchwały,

2)      respektowania prawa oświatowego (regulaminów) dotyczących pracy Punktu,

3)      udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie.

 

 

VII. Organizacja Punktu

 

§ 8.

 

  1. Punkt jest grupą dziecięcą mieszaną wiekowo uwzględniającą potrzeby dzieci,
    ich zainteresowania, uzdolnienia, rodzaj i stopień niepełnosprawności.
  2. Do Punktu przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 5 lat. W szczególnych przypadkach, gdy Punkt dysponuje wolnymi miejscami mogą być przyjęte dzieci, które ukończyły 2,5 roku życia.
  3. Grupa z którą pracuje jeden nauczyciel nie może przekraczać 25 dzieci.
  4. Organizację pracy Punktu określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez nauczyciela
    w konsultacji z Radą Rodziców, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, z zachowaniem właściwych proporcji organizowania dziecięcego czasu
    w przedszkolu. Zatwierdza Dyrektor.
  5. Punkt funkcjonuje przez cały rok z dwumiesięczną przerwą wakacyjną (lipiec, sierpień). Zajęcia odbywają się w robocze dni tygodnia w wymiarze 5 godzin dziennie, w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Godzina zajęć
    w Punkcie wynosi  60 minut.

 

VIII. Zajęcia dodatkowe

 

§ 9.

 

1.      Na wniosek rodziców w Punkcie mogą być realizowane zajęcia dodatkowe (płatne
lub nieodpłatne).

2.      Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.

3.      Wpłaty za zajęcia dodatkowe rodzice uiszczają w dniach wyznaczonych przez nauczyciela.

4.      Terminy zajęć dodatkowych oraz wysokość opłat podawane są do wiadomości rodziców na tablicy ogłoszeń.

5.      Podczas zajęć dodatkowych za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.

II. Opieka

 

§ 10.

 

  1. Opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel. W swojej pracy może być wspierany przez rodziców, praktykantów, stażystów i wolontariuszy.
  2. Nauczyciel ani nikt z pracowników punktu lub szkoły nie ma prawa podawać dziecku leków.
  3. W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub Dyrektor jak najszybciej informuje rodziców o tym fakcie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.
  4. W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.

§ 11.

 

1.      Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z Punktu.

2.      Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę dorosłą, upoważnioną
do tego na piśmie przez rodziców.

3.      Upoważnienie pozostaje w dokumentacji Punktu.

4.      Upoważnienie jest skuteczne przez cały rok szkolny uczęszczania dziecka do Punktu, ale może też zostać ono w każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców.

5.              Rodzice mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka z przedszkola - również poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej.

6.      Nie dopuszcza się sytuacji, w której opiekunem dziecka w drodze z przedszkola będzie osoba nieletnia.

7.      Nauczyciel odmówi wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa, np. rodzić, lub upoważniona przez rodziców osoba dorosła będzie pod wpływem alkoholu.

8.      W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy punktu, nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się telefonicznie z rodzicami dziecka.

9.      W razie nie nawiązania z rodzicami kontaktu telefonicznego nauczyciel opiekujący się dzieckiem powiadamia najbliższy komisariat policji.

10.  Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z nich musi być poparte orzeczeniem sądowym.

 

IX. Rekrutacja

 

§ 12.

 

1.      Do Punktu prowadzona jest  rekrutacja w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
z uwzględnieniem pierwszeństwa dzieci zamieszkałych na terenie wiejskim w obwodzie szkoły przy której tworzy się Punkt.

2.      Wnioski o przyjęcie dziecka do Punktu w nowym roku szkolnym składa się
do 30 marca bieżącego roku szkolnego - do wyczerpania miejsc którymi dysponuje Punkt. Informacja o zapisach dzieci do Punktu ogłaszana może być w formie:

1)      oferty wywieszonej w widocznym miejscu w szkole przy której tworzy się Punkt,

2)      ogłoszenia na stronie internetowej szkoły.

3.      Podstawą przyjęcia dziecka do Punktu jest "Karta zgłoszenia dziecka".

4.      W miarę wolnych miejsc do Punktu mogą być przyjmowane dzieci sukcesywnie
w ciągu całego roku.

5.      Dopuszcza się tworzenie listy rezerwowej (dzieci, którym odmówiono przyjęcia
do Punktu, oczekujące na miejsce).

 

§ 13.

 

1.      Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Punktu w następujących przypadkach:

1)      nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej dłużej niż miesiąc i nie zgłaszanie tego faktu do nauczyciela lub Dyrektora (brak kontaktu z rodzicami),

2)      nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszej uchwały,

3)      nieprzestrzegania przez rodziców godzin pracy Punktu (zasad przyprowadzania i odbierania dziecka),

4)      nie leczonej choroby zakaźnej.

2.      Rodzic o decyzji skreślenia dziecka z listy zostanie powiadomiony pisemnie - listem poleconym.

.

§ 14.

 

Zapisy niniejszej Uchwały w równym stopniu obowiązują wszystkich członków społeczności Punktu: dzieci, nauczycieli, rodziców.

 

§ 15.

 

Dla zapewnienia znajomości zasad funkcjonowania Punktu przez wszystkich zainteresowanych, ustala się obowiązek zapoznania rodziców z zapisami niniejszej uchwały (na pierwszym zebraniu z rodzicami).

 

§ 16.

 

Punkt prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 17.

 

Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Punktu określają odrębne przepisy.

 

 

 

Załącznik Nr 2
do uchwały Nr VIII/85/2011
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 30 czerwca 2011 r.

 

 

ORGANIZACJA PRACY, CELE I ZADANIA

MAŁEGO PRZEDSZKOLA W ROGOWIE

 

 

Adres siedziby Małego Przedszkola w Rogowie: Rogów ul. Kozubskiego 18 b;
26 – 200 Końskie.

 

I. Postanowienia ogólne

 

§ 1.

 

  1. Małe Przedszkole w Rogowie, zwane dalej „Punktem”, jest alternatywną formą edukacji przedszkolnej dla dzieci z terenów wiejskich w wieku 3-5 lat.
  2. Organem prowadzącym Punkt jest Gmina Końskie.
  3. Nadzór pedagogiczny nad Punktem sprawuje Świętokrzyski Kurator Oświaty (zgodnie z art. 35 b ustawy o systemie oświaty). Bezpośredni nadzór pedagogiczny oraz nadzór nad przebiegiem awansu zawodowego nauczyciela, prowadzącego zajęcia w punkcie sprawuje Dyrektor Zespołu Szkół w Rogowie, zwany dalej „Dyrektorem”.
  4. Działalność Punktu finansowana jest z budżetu Gminy Końskie.
  5. Punkt może być wspierany finansowo lub rzeczowo przez rodziców i innych sponsorów, z wykorzystaniem konta Rady Rodziców szkoły przy której punkt został utworzony.
  6. Uczestnictwo dzieci w zajęciach jest bezpłatne.
  7. W Punkcie mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe ze środków finansowych spoza budżetu.

 

II. Cele i zadania Punktu

 

§ 2.

1.       Punkt można opisać następująco:

1)     uczymy się razem i od siebie,

2)     pomagamy sobie wzajemnie,

3)     wszyscy mamy takie same prawa, ale przywileje i obowiązki są uzależnione
od wieku i możliwości przedszkolaków,

4)     czujemy się jak w domu,

5)     mamy zawsze możliwość wyboru aktywności – nie musimy robić tego co inni,
ale nie wolno innym przeszkadzać,

6)     wszystko, czym się zajmujemy, staramy się wykonywać do końca,

7)     troszczymy się o swoje otoczenie – zawsze sprzątamy po sobie.

 

§ 3.

 

1.      Punkt realizuje cele i zadania określone w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

2.      Głównym celem punktu przedszkolnego jest wyrównywanie szans edukacyjnych dzieci
z terenów wiejskich i miejskich.

3.      Punkt zapewnia dzieciom sprawnym i niepełnosprawnym możliwości wszechstronnego rozwoju psychofizycznego, w warunkach poszanowania ich godności, wolności światopoglądowej i wyznaniowej.

4.      Punkt wspomaga indywidualny rozwój dziecka i przygotowuje je do edukacji
w klasie „0” oraz wspiera rodzinę w jego wychowaniu.

5.      Punkt realizuje swoje cele i zadania we współpracy z rodzicami, prawnymi opiekunami dziecka i innymi członkami rodziny.

6.      Działalność wychowawcza, dydaktyczna, opiekuńcza prowadzona jest zgodnie
z przepisami prawa i zasadami pedagogiki.

7.              Realizacja celów Punktu może być wspierana przez osoby prawne i fizyczne na warunkach uzgodnionych z organem prowadzącym.

 

III. Nauczyciel Punktu

 

§ 4.

 

  1. Nauczyciela zatrudnia Dyrektor.
  2. Nauczyciel powinien posiadać kwalifikacje do pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym.
  3. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych
    ma obowiązek kierowania się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie, postawę moralną
    i obywatelską z poszanowaniem godności osobistej dziecka.
  4. Zadania nauczyciela są następujące:

1)      sprawowanie opieki nad dziećmi uczęszczającymi do przedszkola oraz stwarzanie im optymalnych warunków do rozwoju,

2)      opracowanie i realizacja planu pracy dydaktyczno-opiekuńczo-wychowawczej. Nauczyciel odpowiada za ich jakość i wyniki,

3)      wspieranie każdego dziecka w jego indywidualnym rozwoju - prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie możliwości i potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowanie tych obserwacji,

4)      przeprowadzanie w roku szkolnym poprzedzającym rok w którym możliwe jest rozpoczęcie przez dziecko nauki w szkole podstawowej diagnozy gotowości do podjęcia nauki w szkole,

5)      organizowanie udziału rodziców w pracy Punktu, współpraca z rodzicami w zakresie wychowania dzieci, wspieranie rodziców w kształceniu się przez całe życie,

6)      współpraca ze specjalistami świadczącymi dzieciom pomoc psychologiczno-pedagogiczną lub opiekę zdrowotną,

7)      współpraca z Dyrektorem w podejmowaniu decyzji o przyjęciu lub skreśleniu dziecka z przedszkola,

8)      opracowanie ramowego rozkładu dnia,

9)      prowadzenie dokumentacji  pracy Punktu,

10)  wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów ogólnych.

11)  nauczyciel systematycznie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe przez aktywne uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego.

 

IV. Rada Rodziców

 

§ 5.

 

  1. W Punkcie tworzy się trójosobową Radę Rodziców, która jest organem społecznym Punktu. Stanowią ją rodzice lub prawni opiekunowie dzieci uczęszczających
    do Punktu.
  2. Głównym celem Rady Rodziców jest organizacja współpracy Punktu i rodziców, stworzenie możliwości wspierania Punktu przez chętnych rodziców oraz ujednolicanie działań wychowawczych.
  3. Rada Rodziców uczestniczy w życiu Punktu przyczyniając się do podnoszenia jakości pracy poprzez: współorganizowanie imprez i uroczystości przedszkolnych, przedstawianie wniosków w sprawie planu pracy dydaktyczno - opiekuńczo-wychowawczej, zgłaszanie
    do nauczyciela, Dyrektora oraz organu prowadzącego wniosków i opinii dotyczących wszystkich spraw Punktu.
  4. Rada Rodziców Punktu wybiera spośród siebie jednego przedstawiciela do Rady Rodziców Szkoły Podstawowej w Rogowie w Zespole Szkół w Rogowie (zgodnie
    z zasadami tworzenia rady rodziców w szkole).
  5. Wyboru członków Rady Rodziców dokonuje się na pierwszym ogólnym zebraniu rodziców.

 

V. Wychowankowie Punktu

 

§ 6.

 

  1. Podstawowym prawem dziecka uczęszczającego do Punktu Przedszkolnego jest prawo do wszechstronnego rozwoju i poszanowania godności osobistej zgodnie
    z Kartą Praw Dziecka. Dziecko ma prawo do:

1)      podmiotowego i życzliwego traktowania,

2)      spokoju i samotności, gdy tego potrzebuje,

3)      akceptacji takim jakim jest,

4)      własnego tempa rozwoju,

5)      kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi,

6)      zabawy i wyboru towarzysza zabaw,

7)      snu i wypoczynku, jeśli jest zmęczone,

8)      regulowania własnych potrzeb zgodnie z obowiązującymi zasadami.

  1. Dziecko ma obowiązek, odpowiednio do wieku i poziomu rozwoju, respektowania potrzeb innych osób, szanowania ich wolności i troszczenia się o swoje otoczenie.

 

VI. Rodzice

 

§ 7.

 

1.      Rodzice mają prawo do:

1)      rzetelnej informacji o dziecku, jego rozwoju oraz zachowaniu w grupie,

2)      pomocy ze strony nauczyciela w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,

3)      uzyskiwania informacji podnoszących ich wiedzę psychologiczno - pedagogiczną,

4)      pomocy w kontaktach ze specjalistami: psychologiem, logopedą, terapeutą -
z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej,

5)      zgłaszania uwag i propozycji dotyczących organizacji pracy Punktu,

6)      włączania się w życie Punktu i współdecydowania o sprawach przedszkolaków,

7)      regularnego kontaktowania się z wychowawcą w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych,

2.      Na rodzicach dzieci uczęszczających do Punktu spoczywa obowiązek między innymi do:

1)      poznania i przestrzegania zapisów niniejszej uchwały,

2)      respektowania prawa oświatowego (regulaminów) dotyczących pracy Punktu,

3)      udzielania pełnej informacji o sytuacji zdrowotnej dziecka, mającej wpływ
na jego bezpieczeństwo i prawidłowe funkcjonowanie w grupie.

 

 

VII. Organizacja Punktu

 

§ 8.

 

1.      Punkt jest grupą dziecięcą mieszaną wiekowo uwzględniającą potrzeby dzieci,
ich zainteresowania, uzdolnienia, rodzaj i stopień niepełnosprawności.

2.      Do Punktu przyjmowane są dzieci w wieku od 3 do 5 lat. W szczególnych przypadkach, gdy Punkt dysponuje wolnymi miejscami mogą być przyjęte dzieci, które ukończyły 2,5 roku życia.

3.      Grupa z którą pracuje jeden nauczyciel nie może przekraczać 25 dzieci.

4.      Organizację pracy Punktu określa ramowy rozkład dnia, ustalony przez nauczyciela
w konsultacji z Radą Rodziców, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, z zachowaniem właściwych proporcji organizowania dziecięcego czasu
w przedszkolu. Zatwierdza Dyrektor.

5.      Punkt funkcjonuje przez cały rok z dwumiesięczną przerwą wakacyjną (lipiec, sierpień). Zajęcia odbywają się w robocze dni tygodnia w wymiarze 5 godzin dziennie w których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego. Godzina zajęć w Punkcie wynosi  60 minut.

 

VIII. Zajęcia dodatkowe

 

§ 9.

 

1.      Na wniosek rodziców w Punkcie mogą być realizowane zajęcia dodatkowe (płatne
lub nieodpłatne).

2.      Czas trwania zajęć prowadzonych dodatkowo, w szczególności zajęć umuzykalniających, nauki języka obcego, nauki religii, powinien być dostosowany do możliwości rozwojowych dzieci.

3.      Wpłaty za zajęcia dodatkowe rodzice uiszczają w dniach wyznaczonych przez nauczyciela.

4.      Terminy zajęć dodatkowych oraz wysokość opłat podawane są do wiadomości rodziców na tablicy ogłoszeń.

5.      Podczas zajęć dodatkowych za zdrowie i bezpieczeństwo dzieci odpowiada osoba prowadząca te zajęcia.

II. Opieka

§ 10.

 

1.      Opiekę nad dziećmi sprawuje nauczyciel. W swojej pracy może być wspierany przez rodziców, praktykantów, stażystów i wolontariuszy.

2.      Nauczyciel ani nikt z pracowników punktu lub szkoły nie ma prawa podawać dziecku leków.

3.      W sytuacji pogorszenia się stanu zdrowia dziecka, nauczyciel lub Dyrektor jak najszybciej informuje rodziców o tym fakcie, a rodzice są zobowiązani do niezwłocznego odebrania dziecka z przedszkola.

4.      W sytuacjach nagłych wzywane jest pogotowie, z równoczesnym poinformowaniem rodziców.

§ 11.

 

1.      Rodzice przyprowadzają i odbierają dzieci z Punktu.

2.      Dopuszcza się możliwość odbierania dziecka przez inną osobę dorosłą, upoważnioną do tego na piśmie przez rodziców.

3.      Upoważnienie pozostaje w dokumentacji Punktu.

4.      Upoważnienie jest skuteczne przez cały rok szkolny uczęszczania dziecka
do Punktu, ale może też zostać ono w każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców.

5.              Rodzice mogą upoważnić określoną osobę do jednorazowego odebrania dziecka
z przedszkola - również poprzez udzielenie pełnomocnictwa w formie pisemnej.

6.      Nie dopuszcza się sytuacji, w której opiekunem dziecka w drodze z przedszkola będzie osoba nieletnia.

7.      Nauczyciel odmówi wydania dziecka w przypadku, gdy stan osoby zamierzającej je odebrać będzie wskazywał, że nie jest ona w stanie zapewnić dziecku bezpieczeństwa, np. rodzić, lub upoważniona przez rodziców osoba dorosła będzie pod wpływem alkoholu.

8.      W wypadku, gdy dziecko nie zostanie odebrane po upływie czasu pracy punktu, nauczyciel zobowiązany jest skontaktować się telefonicznie z rodzicami dziecka.

9.      W razie nie nawiązania z rodzicami kontaktu telefonicznego nauczyciel opiekujący się dzieckiem powiadamia najbliższy komisariat policji.

10.  Życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z nich musi być poparte orzeczeniem sądowym.

 

IX. Rekrutacja

 

§ 12.

 

1.      Do Punktu prowadzona jest rekrutacja w oparciu o zasadę powszechnej dostępności,
z uwzględnieniem pierwszeństwa dzieci zamieszkałych na terenie wiejskim w obwodzie szkoły przy której tworzy się Punkt.

2.      Wnioski o przyjęcie dziecka do Punktu w nowym roku szkolnym składa się
do 30 marca bieżącego roku szkolnego - do wyczerpania miejsc którymi dysponuje Punkt. Informacja o zapisach dzieci do Punktu ogłaszana może być w formie:

1)      oferty wywieszonej w widocznym miejscu w szkole przy której tworzy się Punkt,

2)      ogłoszenia na stronie internetowej szkoły.

3.      Podstawą przyjęcia dziecka do Punktu jest "Karta zgłoszenia dziecka".

4.      W miarę wolnych miejsc do Punktu mogą być przyjmowane dzieci sukcesywnie
w ciągu całego roku.

5.      Dopuszcza się tworzenie listy rezerwowej (dzieci, którym odmówiono przyjęcia
do Punktu, oczekujące na miejsce).

 

§ 13.

 

1.      Dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym może podjąć decyzję
o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do Punktu w następujących przypadkach:

1)      nieusprawiedliwionej nieobecności dziecka trwającej dłużej niż miesiąc
i nie zgłaszanie tego faktu do nauczyciela lub Dyrektora (brak kontaktu
z rodzicami),

2)      nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszej uchwały,

3)      nieprzestrzegania przez rodziców godzin pracy Punktu (zasad przyprowadzania i odbierania dziecka),

4)      nie leczonej choroby zakaźnej.

2.      Rodzic o decyzji skreślenia dziecka z listy zostanie powiadomiony pisemnie - listem poleconym.

.

 

§ 14.

 

Zapisy niniejszej Uchwały w równym stopniu obowiązują wszystkich członków społeczności Punktu: dzieci, nauczycieli, rodziców.

 

§ 15.

 

Dla zapewnienia znajomości zasad funkcjonowania Punktu przez wszystkich zainteresowanych, ustala się obowiązek zapoznania rodziców z zapisami niniejszej uchwały (na pierwszym zebraniu z rodzicami).

 

§ 16.

 

Punkt prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.

 

§ 17.

 

Zasady gospodarki finansowej i materiałowej Punktu określają odrębne przepisy.

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2011/07/08 09:31:28
Redaktor: Administrator