Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR VIII/2011

z sesji  Rady Miejskiej  w Końskich

odbytej w dniu 30 czerwca 2011 r.

w siedzibie

Urzędu Miasta i Gminy w Końskich

  

     W VIII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 21 radnych na ogólną liczbę 21. W sesji wzięło udział 57 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 78 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1610.

 

 

Ad. 1

 

     VIII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2010 – 2014 otworzył radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 19 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji tj. z dnia 19 maja oraz z dnia 31 maja 2011 r. przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

Ad. 3

                  

Przewodniczący obrad stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

Przypomniał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że wpłynął wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Końskie o zdjęcie z porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

a)      udzielenia pomocy rzeczowej dla Powiatu Koneckiego,

b)      nadania nazw ulicom w mieście Końskie.

 

Ponadto Burmistrz złożył 2 wnioski dotyczące wprowadzenia pod obrady dwóch projektów uchwał.

Pierwszy wniosek dotyczy wprowadzenia do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie zamiany nieruchomości.

Drugi wniosek dotyczy wprowadzenia do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie naniesień budowlanych na nieruchomości stanowiącej własność Gminy Końskie, położonej w Sielpi przy ul. Spacerowej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o zdjęcie z porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

a)      udzielenia pomocy rzeczowej dla Powiatu Koneckiego,

b)      nadania nazw ulicom w mieście Końskie.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie zamiany nieruchomości.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Uwagi do wniosku Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie naniesień budowlanych na nieruchomości stanowiącej własność Gminy Końskie, położonej w Sielpi przy ul. Spacerowej, zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

W tytule projektu uchwały pisze się o naniesieniach budowlanych a później w jednym z paragrafów pisze się o wyrażeniu zgody na nabycie.

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Od kilkunastu lat trwa sprawa ośrodka harcerskiego w Sielpi. ZHP miało przedmiotową nieruchomość przekazaną na 99 lat. Na gruncie gminnym ZHP wybudował naniesienia i zwracał się wielokrotnie do Gminy Końskie o nieodpłatne przekazanie na własność gruntów. Nie było i nie ma jednak zgody Gminy w tej sprawie. W związku z tym, aby nie dopuścić do zniszczenia naniesień, Gmina wystąpiła do ZHP z propozycją ich odkupienia.  Po negocjacjach ustalono cenę za nie w kwocie 230 tys. zł. Biorąc pod uwagę uwarunkowania prawne, nie ma potrzeby stawiać tego na dzisiejsza sesję Rady. W dniu wczorajszym podpisane zostało wstępne porozumienie. Uznał, że radni powinni wiedzieć o każdej transakcji i wydatku. Projekt uchwały został przygotowany w dniu wczorajszym i dlatego dopiero w dniu sesji trafił do radnych. Jest to ośrodek pracujący sezonowo. Jeżeli uda dokonać się wszystkich czynności prawnych przed sezonem letnim, to będzie można wykorzystać ośrodek z pożytkiem dla Gminy. Jeżeli radni nie będą zgadzać się z taką argumentacją, to w głosowaniu uchwała nie zostanie podjęta.

 

Radny Piotr Słoka

Nie jest przeciwko udzieleniu pomocy ZHP. Należy jednak postępować zgodnie ze Statutem. Gmina kupiła działkę od PKS, aby ratować PKS. Kupiła także ośrodek wypoczynkowy od Policji, aby ratować Policję. Teraz gdy nie stać ZHP na utrzymanie budynku, to Gmina miałaby go kupić od ZHP, ale nadal będzie on użytkowany przez ZHP. Jest to kolejna udzielona przez Gminę pomoc. Zapytał kto pomoże Gminie kiedy ta sama będzie miała problemy finansowe.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Stwierdził, że wszystkie przekazane przez przedmówcę informacje są nieprawdziwe. Gmina Końskie nie zakupiła żadnej działki od PKS-u. Wyraziła natomiast zgodę i jeżeli taka transakcja będzie, to radni podejmą decyzję czy ją nabyć czy też nie. Gmina Końskie nie ratuje w żaden sposób ZHP. Kupuje za to wartość nieruchomości, która jest warta 616 tys. zł i nie przekazuje jej w użytkowanie ZHP, tylko będzie to własnością Gminy. Sytuacja ośrodka będzie wreszcie uregulowana. Ośrodek od lat zalegał z płatnościami wobec Gminy i trzeba je komorniczo ściągać. Trwanie w takim bezładzie jest niezasadne. Zwrócił się o nie używanie argumentów, że Gmina w tym względzie podjęła czynności o jakich wspomniał przedmówca.     

 

Radny Piotr Słoka

Problem wynika z tego, że materiał wpłynął w ostatniej chwili. Jeżeli chodzi o niemówienie prawdy, to Rada wyraziła już zgodę na zakup działki od PKS-u i nie musi tego robić kolejny raz. Umowę podpisuje Burmistrz. Nie jest więc prawdą, że Rada musi kolejny raz wyrazić zgodę.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Nie miał możliwość wcześniejszego przekazania projektu uchwały, gdyż w dniu wczorajszym zawarte zostało dopiero porozumienie z ZHP. Czuł się natomiast w obowiązku, aby sprawę tą przedstawić Radzie Miejskiej do rozpatrzenia na sesji. 

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał jaki jest pomysł Gminy na funkcjonowanie oraz korzystanie z przedmiotowych naniesień budowlanych, jakie byłoby przyszłe przeznaczenie pawilonów.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Ustosunkowując się do przedmówcy stwierdził, że w szczegółach projekt będzie analizowany jeżeli zostanie wprowadzony do porządku obrad sesji.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zaznaczył, że jego pytanie jest ważne, ponieważ chodzi o wydatkowanie 230 tys. zł.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Na wskazywanym terenie Gmina chce wybudować kompleks boisk sportowych. Nie może być tak, że Gmina będzie miała boiska, obiekty a dookoła znajdować się będą budynki z których korzysta ktoś inny. Uregulowanie tej kwestii jest niezbędne.

 

Radny Zbigniew Kucharski

Stwierdził, że można by było tylko przyjąć informację Burmistrza do wiadomości a nie podejmować w tej chwili uchwały.

 

Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady

Burmistrz zgłosił wniosek i należy go poddać pod głosowanie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie naniesień budowlanych na nieruchomości stanowiącej własność Gminy Końskie, położonej w Sielpi przy ul. Spacerowej.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 14 głosach za. 1 głosie przeciwnym i 5 głosach wstrzymujących się wniosek do porządku obrad przyjęła.

          

Przewodniczący obrad poddał projekt porządku obrad wraz
z przyjętymi wnioskami pod głosowanie.

 

          Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności  20 radnych, przy 15 głosach za i 5 głosach wstrzymujących się porządek obrad przyjęła.

 

 

P o r z ą d e k  o b r a d

 

1.      Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.      Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.      Przyjęcie porządku obrad.

4.      Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.      Informacja nt. funkcjonowania systemu powszechnego odbioru nieczystości z terenów nieruchomości za odpłatnością w MiG Końskie.

6.      Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

7.      Zatwierdzenie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2010 r.

8.      Udzielenie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Końskie za 2010 rok.

9.      Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a)      zmieniająca uchwałę Rady Miejskiej w Końskich w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Końskie na lata 2011 – 2016,

b)      zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2011 r.,

c)      zaciągnięcia kredytu długoterminowego,

d)     podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach w drodze wniesienia wkładu pieniężnego,

e)      udzielenia dotacji celowej dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Proćwiniu,

f)       określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze roku budżetowego,

g)      powołania Zespołu do przygotowania wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Kielcach, Sądu Rejonowego w Końskich, na kadencję 2012-2015,

h)      wyrażenia zgody na przystąpienie przez Gminę Końskie do projektu pod nazwą: „eIntegracja – drogą do przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w Województwie      Świętokrzyskim”,

i)        uzupełnienia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o inne formy wychowania przedszkolnego,

j)        przyjęcia Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na terenie Miasta i Gminy Końskie na lata 2011-2015 „Zatrzymajmy przemoc”,

k)      trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania,

l)        wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Końskich części nieruchomości,

m)     przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie,

n)      zamiany nieruchomości,

o)      sprawie wyrażenia zgody na nabycie naniesień budowlanych na nieruchomości stanowiącej własność Gminy Końskie, położonej w Sielpi przy ul. Spacerowej.

10.  Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej.

11.  Informacje i komunikaty

12.  Zakończenie obrad.

 

 

Ad.pkt. 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

Podziękował sołtysom reprezentującym Gminę Końskie na zjeździe sołtysów w Wąchocku, a mianowicie: Markowi Kozerawskiemu, Krzysztofowi Majrzchakowi, Grażynie Kolus, Joannie Smołuch i Wiesławie Matyni. Pogratulował Markowi Kozerawskiemu zajęcia 10 miejsca w rywalizacji z udziałem ponad 100 sołtysów. 

Poinformował, że na walnym zgromadzeniu wspólników w dniu 28 czerwca br. nie został przedłużony kontrakt na kolejne lata z Tomaszem Szatkowskim. Podziękował ustępującemu Prezesowi Zarządu PWiK za pełnienie trudnej i odpowiedzialnej funkcji w PWiK oraz wyraził nadzieję na dalszą współpracę. Przedstawił następnie nowego Prezesa Zarządu PWiK – Dariusza Jędrzejczyka, pogratulował mu objęcia funkcji i życzył „owocnej” pracy. Dodał jednocześnie, że na stanowisku Wiceprezesa Zarządu PWiK pozostał Krzysztof Ciupa.

 

Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał jaki koszt poniesie Gmina w związku ze zmianą na stanowisku Prezesa Zarządu PWiK, jakie zobowiązania finansowe będzie miała spółka wobec odchodzącego Prezesa.

Radca Prawny UMiG – Pan Jacek Krakowiak

Jeszcze w okresie między dawnym zakładem ZWiK a Burmistrzem zawarte zostało porozumienie dotyczące gwarancji zatrudnienia. Nie pamięta szczegółów, ale odchodzącemu Prezesowi należałaby się odprawa w wysokości 24-miesięcznego wynagrodzenia.

 

Radny Piotr Słoka

Dziwi go to, że przedmówca jako członek rady nadzorczej w chwili odwoływania Prezesa nie wie o jaką dokładnie kwotę chodzi. Jeśli dotychczasowy prezes miał ok. 6 tys. zł miesięcznej pensji to przez 2 lata da to kwotę ponad 140 tys. zł. Stwierdził, że zada zapytanie radcy na piśmie i będzie oczekiwał odpowiedzi.

 

Radca Prawny UMiG – Pan Jacek Krakowiak

Poinformował, że szczegółowa odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał czy istnieją jakieś zobowiązania na 2011 r. wynikające z zawartych umów odnośnie budowy obwodnicy kieleckiej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Na obecną chwilę chodzi o kwotę 305 tys. zł zapisaną w budżecie na ten cel. Budowa obwodnicy kieleckiej jest inwestycją realizowaną przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Jeżeli nastąpi zmiana wskazanej kwoty, to będzie to wynikało z określonych przyczyn. Więcej będzie wiadomo po przetargu.

 

Radny Marek Kozerawski

Nie było podanej informacji dotyczącej przebiegu prac w zakresie budowy dróg gminnych w Rogowie i Modliszewicach.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki
Wskazywane drogi będą wykonywane przez PWiK. 

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedstawioną  informację do wiadomości.

 

Ad. pkt. 5

 

Naczelnik Wydziału UKO – Pan Antoni Wiktorowicz

Przedstawił informację nt. funkcjonowania systemu powszechnego odbioru nieczystości z terenów nieruchomości za odpłatnością w MiG Końskie.

 

Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:

 

Radny Mariusz Czarnecki

Nie można zaprzestać akcji eko-edukacyjnej. Należy uświadamiać mieszkańców w zakresie segregacji odpadów. Dobrze by było wrócić do nadruków na pojemnikach typu „plastik”, „szkło” itd., tak aby mieszkaniec wiedział gdzie jaki odpad może wrzucać. Dąży się do segregacji na poziomie ponad 20%. Jest to narzucone przez Unię Europejską. Jeżeli Polska się z tego nie wywiąże, to będą na nią nakładane kary. W segregację odpadów należy się więc mocno zaangażować.

 

Radny Piotr Słoka

Naczelnik w swojej wypowiedzi użył sformułowania, że przyjęcie stawek za odbiór odpadów było decyzją polityczną. Zapytał czy chodzi o politykę śmieciową. Naczelnik przygotował projekt uchwały a Rada go przyjęła. Naczelnik informował, że Gmina dopłaca w radykalnym stopniu do śmieci. Zapytał ile Gmina dopłaca. Jego zdaniem nie jest to działanie polityczne, tylko ekonomiczne. Na Komisji Rozwoju Gospodarczego padła kwota 1,2 mln zł dopłaty. Tak naprawdę to nie płaci Gmina tylko wszyscy mieszkańcy. Naczelnik informował na Komisji, że pojawiła się nowa ustawa o porządku w gminie, która likwiduje zapis o tym, że gmina posiadając własną spółkę może odstąpić od rozpisywania przetargu. W związku z tym wiele osób zatrudnionych w spółce może stracić pracę. Ustawa ponoć wskazuje stawki jakie mają być. Jeżeli przyjęta miałaby być uchwała o opłatach w wysokości 12-13 zł, to powinno być wyraźnie zaznaczone, że wynika to z ustawy a nie z woli Rady Miejskiej.

  

Naczelnik Wydziału UKO – Pan Antoni Wiktorowicz

Potwierdził, że decyzja o ustaleniu stawki odpłatności jest decyzją polityczną. Stawka śmieciowa powstała w 2009 r. i do chwili obecnej jest utrzymywana. Wydatki muszą się bilansować z przychodami. Wiadomo jakie są wydatki związane z funkcjonowaniem systemu. Przełożyło się to na stawki. Dla zapewnienia równowagi stawki w odniesieniu do mieszkańca opłata za odpady nie segregowane z kwoty 3,60 zł powinny wzrosnąć do poziomu 4-5 zł. Ta cyfra nigdy nie była ukrywana. Jest ona i tak znacznie niższa niż w innych gminach. O ile sobie przypomina, to radni byli informowani o kosztach i jaka stawka powinna zapewnić równowagę. Chodziło tu o kwotę w przedziale 4-5 zł. Natomiast argumenty forsowane przez ówczesną Radę i ówczesnego Burmistrza były takie, że miałyby być to koszty wprowadzenia systemu. Argumenty te sam podzielał i nadal podziela. Gmina Końskie była jedną z nielicznych gmin, które zdecydowały się na tak radykalne rozwiązania. Uważa, że przyniosły one pozytywne skutki, ponieważ mieszkańcy żyją teraz w czystszym środowisku. Nie podziela poglądu przedmówcy, że to naczelnik wydziału nie kierując się rachunkiem ekonomicznym podał radnym w projekcie uchwały stawkę, która miała zrównoważyć koszty  a nie zrównoważyła. Początkowa stawka do projektu uchwały była inna a inna która trafiła pod obrady Rady. Zaproponował odstąpienie od dyskusji nt. nowej ustawy. To co zawarte jest
w obowiązującej uchwale Rady Miejskiej odpowiada mniej więcej kształtowi nowej ustawy. Trudno w tej chwili powiedzieć czy w wyniku wprowadzenia ustawy stracą pracę pracownicy gminnej spółki PGK. Przyjęta została zasada, że mają być ogłaszane przetargi. Ostatecznych rozstrzygnięć w tej kwestii jak na razie nie ma. Gmina powinna natomiast doskonalić własny system. 

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Mariusza Czarneckiego stwierdził, że edukacja w zakresie ekologii powinna być działaniem ciągłym, systematycznym zaczynającym się w  przedszkolach a kończącym się na osobach dorosłych. Zgodnie z ustawą „prawo ochrony środowiska” edukacja leży w gestii marszałka województwa. Gmina powinna go wspierać, ale głównym zadaniem gminy stworzenie takich warunków, by system sprawnie funkcjonował. Podjęte zostaną działania, by na worki na śmieci wróciły nadruki wskazujące jakiego rodzaju odpady mogą być do nich wrzucane.

 

Radny Piotr Słoka

Autorem projektu uchwały dotyczącego ustalenia stawki śmieciowej był Burmistrz a nie Rada Miejska. Z tego co pamięta, to radni wnioskowali jedynie o mniejsze obciążenia w stosunku do szpitala. Zwrócił się do Naczelnika Wydziału Organizacyjnego o podanie informacji w zakresie tego jaki projekt uchwały został przedłożony a jaka uchwała została podjęta.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Pan Antoni Wiktorowicz

Między przychodami z tytułu odpadów a wydatkami na ten cel istnieje deficyt. Skutki obowiązującej stawki śmieciowej są znane.

 

Radny Jan Wiaderny

W imieniu wspólnot mieszkaniowych zwrócił się o przeprowadzanie dezynfekcji kontenerów śmieciowych.           

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedstawioną  informację do wiadomości.

 

Ad. pkt. 6

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radna Barbara Zielińska

1.      Zapytała jak wygląda podział kosztów w zakresie bieżącego utrzymania parku miejskiego w związku z istniejącą obecnie strukturą własnościową.

Odp. Burmistrz MiG

Sprawa własnościowa parku miejskiego toczy się od 20 lat. Rodzina Tarnowskich wystąpiła do Gminy Końskie z roszczeniem z tytułu bezumownego korzystania z nieruchomości i zaproponowała stawki czynszu za wynajem nieruchomości do czasu ich wykupienia. Szacunkowy koszt wynajmu całej nieruchomości wahał się w granicach 100 tys. zł miesięcznie. Zawarte zostało jednak porozumienie pozwalające Gminie Końskie na bezpłatne korzystanie z nieruchomości do czasu zawarcia umowy i pod warunkiem, że taka umowa zostanie zawarta. Gmina korzystała więc z nieruchomości nie płacąc tego czynszu. Zaoszczędzona została w ten sposób kwota ok. 600 tys. zł za okres 6 miesięcy br. W zamian za nieodpłatne korzystania z nieruchomości w tym okresie, Gmina zobowiązała się do utrzymywania nieruchomości w należytym stanie technicznym oraz do dbania o czystość na całym terenie. Porozumienie takie zostało podpisane z rodziną Tarnowskich. W związku jednak z tym, że od dnia 29 czerwca br. Gmina Końskie stała się właścicielem nieruchomości, to w ramach aktu notarialnego określone zostały szczegółowe warunki i dane dotyczące tego, co jest własnością Gminy Końskie. Wyznaczone zostały konkretne działki znajdujące się we własności Gminy. Jedna działka została przed podpisaniem z Gminą porozumienia, sprzedana przez p. Tarnowskich p. Mączyńskim. Podpisany w dn. 29.06.2011 r. akt notarialny zawiera zapis o współwłasności w ułamkowych częściach nieruchomości. Gmina nie ponosiła kosztów z tytułu zajmowania nieruchomości sprzedanej p. Mączyńskim. Jeżeli chodzi o sprawę ogrodzenia parkowego, to wykonuje je na własny koszt p. Mączyński, który odkupił od Gminy Końskie dokumentację projektową na wykonanie tego ogrodzenia. Z tego co pamięta, to koszt dokumentacji wyniósł ok. 6 tys. zł, ale p. Mączyński zapłacił większą kwotę niż Gmina. Gmina sprzedała więc dokumentację z zyskiem.         

 

2.      Stwierdziła, że nie otrzymała odpowiedzi na zgłoszone na minionej sesji interpelacje i zapytania.

Odp. Burmistrz MiG

Ustali przyczyny nieterminowego przekazania pisemnej odpowiedzi na interpelacje.

 

3.      Zapytała jaką odpowiedź otrzymali mieszkańcy ul. Spacerowej na swoje pismo dotyczące budowy schroniska dla zwierząt.

Odp. Burmistrz MiG

Grupa mieszkańców otrzymała ustną odpowiedź ze strony UMiG podczas wspólnego spotkania. Mieszkańcy otrzymali również pisemną odpowiedź z Staropolskiego Związku Miast i Gmin. Zacytował treść pisma:

„W odpowiedzi na list protestacyjny pragnę poinformować, iż budowa międzygminnego  schroniska dla zwierząt pozostaje na tym etapie jedynie w fazie wstępnych koncepcji techniczno-kosztorysowych. Planujemy realizować tę inwestycję wspólnie z innymi gminami, będącymi członkami Staropolskiego Związku Miast i Gmin. Zwróciliśmy się z pismem do wszystkich burmistrzów i wójtów o zaproponowanie na terenie swoich gmin lokalizacji schroniska”.

Przedstawił propozycje umiejscowienia na terenie Gminy Końskie przedmiotowego schroniska przy ul. Spacerowej – teren przyległy do sortowni odpadów komunalnych oraz między Młynkiem Nieświńskim a Nieświniem. Wynikają one z zasobów nieruchomości jakimi dysponuje Gmina. Propozycja lokalizacji schroniska przy ul. Spacerowej uzależniona jest wieloma względami. Działka wskazana pod budowę schroniska jest własnością Gminy. Usytuowana jest w odległości ok. 400 metrów od najbliższych zabudowań. Rozporządzenie Ministra Rolnictwa  i Rozwoju Wsi mówi o 150 metrach wymaganych, aby takie schronisko powstało. Posiada naturalną barierę zabezpieczającą przed hałasem w postaci lasu. Posiada infrastrukturę w postaci wody, prądu, drogi dojazdowej, co w znacznym stopniu zmniejsza koszty budowy. Pozwala w łatwy sposób dotrzeć wolontariuszom będącym stałym elementem funkcjonowania schroniska. W momencie, gdy inwestycja budowy międzygminnego schroniska dla zwierząt znajdzie się na etapie decyzyjnym przewiduje wprowadzenie konsultacji społecznych. Gmina Końskie, podobnie jak i inne gminy znajduje się na etapie poszukiwania rozwiązania istniejącego problemu. Decyzja lokalizująca budowę schroniska jest sprawą otwartą. Z jednej strony są protesty mieszkańców przeciwko lokalizacji schroniska a z drugiej strony oczekiwania związane z potrzebą powstania schroniska. Problem musi zostać rozwiązany.   

 

Radny Zbigniew Kucharski

1.      Zapytał czy Gmina Końskie przygotowuje się do złożenia wniosku o dofinansowanie w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych na rok 2012. Jeżeli tak, to o jaką drogę chodzi oraz czy w tej sprawie przewidywana jest współpraca z Powiatem.  

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

2.      Zapytał jak wygląda sprawa rewitalizacji boisk wiejskich.

Odp. Burmistrz MiG

Analizowany jest sposób położenia na asfalto-betonie nawierzchni poliuretanowej. Powierzchnia asfalto-betonu nie jest typowym podłożem pod nawierzchnię poliuretanową. Poliuretan zgodnie z technologią albo się kładzie na nawierzchni na podbudowie tłuczniowej albo na betonie porowatym,  który uniemożliwia odprowadzenie nadmiaru wody. Po tej analizie zlecone zostało projektantowi, Wydziałowi Inwestycji szczegółowe przeanalizowanie oraz zostały przeprowadzone konsultacje z wykonawcami   jaką technologię przyjąć, aby wykonawca, który wykona tą czynność dał Gminie wiążącą gwarancję na to, że to się dać zrobić, żeby była pewność, iż  nie trzeba będzie  aneksować  umów z wykonawcą.

 

Radny Jan Lachowski

1.      Zapytał czy znany jest koszt 1 przyłącza w ramach programu uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej.

Odp. Burmistrz MiG

Biorąc pod uwagę przepisy prawa, interpretacje jakie otrzymał, nie tylko z Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji, ale i te, które wynikają wprost z przepisów oraz z otrzymanego listu, wyjaśnił, że jeśli ktoś przyjął wartość przyłącza w granicach 1500-1600 zł i powołuje się, że jest to umowa społeczna i wynika to z analizy, że takie koszty w wysokości 50% na podstawie w przeszłości zrobionych inwestycji powinien mieszkaniec ponieść. Przyłącze wodociągowe kosztowało kiedyś około 3000zł. Połowa kosztów faktycznie wynosiła 1500 zł. Na tą chwilę średnia wartość kosztorysowa przyłącza w Dyszowie wynosi: 11,790 zł., (na 65 sztuk przyłączy), w Baryczy: 37 przyłączy - średnia wartość kosztorysowa przyłącza 11,745 zł.,  ulica Grzybowa:  9,017 zł. Obecnie zostały wykonane przyłącza w Proćwinie i wyniosły średnio 5,843 zł. Postawił  pytanie jak to się ma do kwoty 50%. Zadał to pytanie Prezesowi Szatkowskiemu – który odpowiedział mu na piśmie. Stwierdza, że była to decyzja polityczna, nie oparta na żadnych wyliczeniach i konkretnych szacunkach ile co ma kosztować. Jeśli ktoś zaplanował, że będzie to w formie darowizny przekazywanej do Urzędu Miasta i że z tych darowizn będzie spółka dokapitalizowana, bo takie było założenie, to na obecną chwilę w budżecie Gminy jest zaplanowane  z  tego tytułu 300,000 zł.  Pyta skąd Gmina ma wziąć kolejne dokapitalizowanie? W minionym roku PWiK zwrócił się o dokapitalizowanie w wysokości prawie 8 milionów złotych. Jeśli nie został stworzony mechanizm do ściągania opłaty, to Gmina nie ma możliwości wyegzekwowania wpłaty darowizny która jest dobrowolna. Dla przykładu podaje, że jeśli ktoś się powołuje, iż ten system tak pięknie  funkcjonował, to w 2007 r. z tytułu darowizny dla Gminy Końskie na ochronę środowiska wpłynęło 8.093 zł, w 2008r. z zaplanowanych 150 tys. zł. wpłynęło 89 tys. zł,   w 2009 r. 7,348 zł, w 2010r . i 2011 r. – 0 zł. Pyta kto zaplanował tą operację, na jakich zasadach i na jaki system ściągania należności, które się należą zgodnie z ustawą Gminie albo Przedsiębiorstwu Wodociągów i Kanalizacji,  które zgodnie z ustawą realizuje obowiązek  dostarczania i odprowadzania ścieków. Nie wyobraża sobie jak ma funkcjonować taki mechanizm w 2011 r.  jeśli nie funkcjonował on w 2007 r. i skąd ma Gmina wziąć kwotę przekraczającą 30 milionów zł na dokapitalizowanie spółki. Jeśli gmina dokapitalizuje spółkę, zakredytuje się  i sfinansuje przyłącza, to ścieki będą kosztowały 14zł  za m3 dlatego, że to później wszystko musi być wliczone w ceny. Może lepiej byłoby mieszkańcom otwarcie powiedzieć, że płacąc minimalną kwotę, biorąc pod uwagę to, że Gmina chce zrealizować projekt, to niech się nikt nie dziwi, że za rok, dwa czy pięć lat koszt m3 ścieków będzie wynosił od 10-20 zł. W tym momencie jest jeszcze przed przetargami i nie wiadomo jakie będą realne koszty. Należałoby mieszkańcom powiedzieć, że im więcej sami zapłacą za przyłącza, tym mniejsze będą koszty m3 ścieków. Na obecną chwilę nie ma narzędzia, aby te pieniądze można było ściągnąć od mieszkańców. Jeśli nie zostało to opracowane od 2007 do 2010 r., to niech  nikt nie wymaga od niego żeby, on w ciągu 6 miesięcy wykonał pracę, która nie została przez kilka lat wykonana. Poinformował że dzisiejsza zmiana na stanowisku Prezesa Zarządu PWiK jest konsekwencją tych sześciu miesięcy w czasie których prosił o rozwiązanie tego problemu, ale niestety bezskutecznie.

 

2.      Zapytał czy darowizna na rzecz Gminy jest niezgodna z prawem.

Odp. Burmistrz MiG

Darowizna jest zgodna z prawem.

 

Radny Adam Kurek

1.      Między ul. Południową a ul. Robotniczą wzdłuż parkingu przy stadionie OSiR-u biegnie ulica, która nie ma nazwy. Zwrócił się o nadanie jej nazwy „ul. Stadionowa”. Wniósł o wybudowanie pod jednej stronie tej ulicy chodnika oraz zainstalowanie oświetlenia ulicznego.    

Odp. Burmistrz MiG

Podjęte zostały działania, aby tę nazwę ustalić. Jednak nadanie nazwy ulicy nie jest czynnością jednoosobową i wymaga szeregu czynności, które należy wykonać i takie działania już podjęto. Wyliczono metraż ok. 840 m2  i koszt ok. 96 tys. zł. wybudowania chodnika. Przygotowywane są środki na ten cel oraz planowane jest w br. roku albo na początku 2012 r. wykonanie chodnika. Jeżeli chodzi o oznakowanie przejść, zwrócimy stosownym zarządcom dróg uwagę na to, aby te oznakowania poprawić, dokonać wycięcia gałęzi, które zasłaniają ich widoczność.

 

2.      Zwrócił się o skoszenie trawy na stadionie OSiR-u od strony ul. Robotniczej.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

3.      Zapytał czy podczas przebudowy – rozbudowy stadionu OSiR-u możliwe jest przy ul. Olimpijskiej i Robotniczej wykonanie miejsc parkingowych poprzez przesunięcie ogrodzenia.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

4.      Zapytał czy istnieje możliwość ustawienia większej ilości koszy na śmieci na terenie miasta.  

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

 

Radny Piotr Słoka

1.      Zwrócił się do Burmistrza z prośbą o wystąpienie z oficjalnym pismem do Zarządcy Drogi Krajowej nr 42 o wyrażenie zgody na postawienie wiaty przystankowej ze środków z funduszu sołeckiego w roku 2012.

Odp. Burmistrz MiG

Nastąpi wystąpienie z odpowiednimi pismami o udzielenie zgody i wydanie decyzji na umieszczenie wiat przystankowych.  

 

2.      Zwrócił się o dofinansowanie odwodnienia drogi powiatowej w miejscowości Nałęczów.

Odp. Burmistrz MiG

Podtrzymuje kwotę dofinansowania do wykonania czy poprawienia jakości odwodnień drogi do Nałęczowa. Nie ma jednak wpływu na to, co Starostwo Powiatowe postanowi i jakie środki na ten cel przekaże. Będą jeszcze próby rozmowy na ten temat z p. Mościńskim, ale z wiadomości jakich  posiada, to nie ma tam żadnych pieniędzy na wykonanie czegokolwiek. Jeśli zdecyduje się na to i radni zdecydują, że należy to wykonać z własnych pieniędzy, to on nie widzi przeszkód. Jeżeli radni uważają, że stać Gminę na to i że jest to priorytet, to można podpisać stosowne porozumienie i wziąć na siebie 100% kosztów.

 

3.      Zwrócił się o podjęcie interwencji u zarządcy drogi nr 42 w zakresie usuwania z chodników skoszonej trawy.  

Odp. Burmistrza MiG

W sprawie koszenia i sprzątania trawy z chodników zostaną przekazane  informacje do stosownych wykonawców, którzy takie usługi wykonują.

 

Radny Marek Kozerawki

1.      Zapytał kiedy zostaną w całości wyasfaltowane drogi gminne
w miejscowości Rogów.

Odp. Burmistrza MiG

Omawiany był już  temat nie tylko drogi w Rogowie, ale również drogi w Modliszewicach, Proćwinie i innych miejscowościach, które są realizowane w ramach projektu. Zgodnie z tym, co przeczytał zebranym odnośnie przyłączy, to takie samo zobowiązanie przyjęło na siebie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji co do tworzenia dróg. Jednak  nie ma tam też szczegółów w umowie, które to odcinki dróg i za jakie pieniądze mają być wykonane. Zastanawia się w jaki sposób i na jakie kwoty stać budżet Gminy na to, żeby dodatkowo przekazać do Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji tak, aby niezbędne odcinki dróg zostały wykonane.

 

2.      Zwrócił się o wyegzekwowanie od właścicieli działek na ul. Zielonej w Końskich obowiązku wycięcia gałęzi zwisających nad chodnikiem dla pieszych.

 Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

 

Radny Mariusz Czarnecki

1.      W imieniu rodziców dzieci uczęszczających do Szkoły Podstawowej w Stadnickiej Woli wniósł o zabezpieczenie osoby do zapewnienia bezpiecznego przechodzenia przez dzieci przez oznakowane przejście dla pieszych na ul. Południowej na wysokości szkoły.

Odp. Burmistrza MiG.

Sprawa będzie przeanalizowana z dyrekcją i z Wydziałem Edukacji pod kątem możliwości realizacji tego postulatu.

2.      Zwrócił się o wystąpienie do zarządcy ul. Piłsudskiego z prośbą o wydłużenie czasu działania sygnalizacji świetlnej przynajmniej do godziny 20. Obecnie sygnalizacja działa do godziny 18. Sprawa dotyczy skrzyżowania ul. Piłsudskiego z ul.  3-go Maja. Wydłużenie czasu pracy sygnalizacji zwiększy bezpieczeństwo w ruchu komunikacyjnym.

Odp. Burmistrza MiG.

Przekazane zostaną informacje i interpelacje na temat ruchu drogowego do zarządcy drogi.

 

3.      Zwrócił się o wystąpienie do zarządcy ul. 16-go Stycznia o skoszenie trawy na pasach zieleni.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

4.      Wniósł o powrót do umieszczania nadruków na workach do segregacji odpadów (plastik, szkło, makulatura).

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

5.      Zwrócił się prowadzenie corocznej edukacji i promocji dotyczącej segregacji odpadów.

Odp. zostanie udzielona na piśmie

 

6.      Zwrócił się o zamontowanie lampy oświetleniowej przy ul. Jagodowej 11 -12 celem zwiększenia bezpieczeństwa mieszkańców.

Odp. Burmistrza MiG.

Sprawa możliwości wykonania dodatkowego odcinka oświetlenia zostanie poddana analizie pod kątem możliwości finansowych.

 

Radny Ryszard Doniec

1.      Zwrócił się o spowodowanie wykoszenia trawy i chwastów porastających na wąskim chodniku pomiędzy Końskimi a Sierosławicami.

Odp. Burmistrza MiG.

Sprawa zostanie przekazana do zarządcy drogi powiatowej.

 

2.      Zwrócił się o udzielenie informacji nt. zamieszczonego w prasie artykułu wskazującego, że w szkołach powiatu koneckiego jest duża procentowo liczba uczniów zażywających narkotyki lub mających z nimi kontakt.

Odp. Z-ca Burmistrza – Pan Krzysztof Jasiński

Kilka miesięcy temu na łamach Tygodnika Koneckiego ukazał się artykuł Wojciecha Purtaka, który został oparty na wynikach badań zleconych przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej i Zdrowotnej Urzędu Marszałkowskiego. Badania te zostały wykonane przez instytut badawczy IPS z Wrocławia. Niezwykle wylewny tytuł wskazywał, że na terenie miasta i gminy Końskie i na terenie powiatu i w gminnych placówkach oświatowych stopień zagrożenia związany z zażywaniem narkotyków wzrósł i doszedł do takiego poziomu, który sprawia, że Gmina Końskie jest jedną z najbardziej zagrożonych gmin w Polsce. Przeprowadzone zostały rozmowy z pedagogami  wszystkich szkół terenu powiatu koneckiego po to, aby potwierdzili bądź też zanegowali czy takie badania były przeprowadzone w szkołach. Wszyscy pedagodzy oprócz jednej placówki, której przedstawiciela nie było na spotkaniach, stwierdzili, że żadnych badań na terenie ich placówek nie wykonywano. Zastanawiano się z czego to może wynikać. Pani Marzena Czapelska - przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji zadała kilka pytań przedstawicielowi Urzędu Marszałkowskiego tegoż wydziału, na zlecenie którego badania przeprowadzono  i  została  utwierdzona w przekonaniu, że nikt nic nie wie albo nikt nie chce przekazać  żadnych informacji. W związku z tym uznano za stosowne napisać list do Urzędu Marszałkowskiego z uwagami, co do rzetelności przeprowadzonych badań a następnie podjęto własną inicjatywę, która to inicjatywa sprowadzała się do opracowania narzędzi badawczych przez zespół powołany do tego celu, składający się z przedstawicieli pedagogów szkolnych koneckich jak i tych spoza koneckich szkół. Takie opracowanie narzędzi badawczych zostało przygotowane i zostało zakończone. W miesiącu wrześniu takie badania zostaną przeprowadzone na terenie koneckich szkół. Jednoznacznie oświadcza i neguje, że nie jest ich zamiarem ubarwianie rzeczywistości, ale niezgadzanie się na to, aby formułować zarzuty na podstawie badań zapisu takowego, iż narzędzie polega na wybraniu pewnych indywidualnych obserwacji, które tworząc tzw. próbę statystyczną pozwolą na uzyskanie wiedzy o całej populacji. Przykłady te wskazują na to, że ktoś w pewien sposób użył niewłaściwego sformułowania,  oszukuje albo prowadził nierzetelne działania. W miesiącu wrześniu zostaną przeprowadzone badania i będzie można się oprzeć się na ich wynikach oraz mieć wiedzę taką, która pozwoli nie tylko na wypracowanie pewnych wniosków, ale przede wszystkim pozwoli na to, aby wyniki tych badań wcielić w życie i być może zastanowić się jak powinny zostać dopracowane działania w tym zakresie na forum miasta i na forum powiatu. Ma nadzieję że wyniki badań zostaną przedstawione na forum Rady Miejskiej.

Odp. uzupełnił przedstawiciel Komendy Powiatowej Policji.

Są dwie ankiety. Jedna adresowana jest do uczniów szkół podstawowych a druga do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych. Ankiety dotyczą nie tylko zażywania przez uczniów środków psychoaktywnych, ale także szeroko rozumianej profilaktyki oraz zachowań patologicznych takich jak przemoc rówieśnicza, przemoc internetowa. Należy przeprowadzić rzetelny dobór uczestników badania. Będą to uczniowie klas 6 wszystkich szkół podstawowych, uczniowie gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych powiatu koneckiego.   

 

Radny Jan Wiaderny

1.      Przestrzeń gruntowa między blokiem Lipowa 6 a pozostałymi blokami zabudowana jest garażami - blaszakami. Bloki po termomodernizacji wyglądają bardzo estetycznie. Estetyka ta nie współgra ze starymi garażami – blaszakami. Zwrócił się o ewentualne przeniesienie garaży w inne miejsce. 

Odp. Burmistrza MiG.

Jeśli chodzi o temat wzajemnej relacji między Wspólnotą Konecką Spółdzielnią Mieszkaniową  a  Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej, to pochyli się nad tym, aby sprawy związane z blaszakami, które tam stoją spróbować w jakiś sposób rozważny, mądry uregulować, jednak są tam właściciele i nie zawsze gmina ma na tyle władztwa prawnego, żeby wymusić na właścicielu określone czynności.

 

2.      Zwrócił się o przeprowadzanie dezynfekcji opróżnianych kontenerów na śmieci ze względów bezpieczeństwa i higieny.

Odp. Burmistrza MiG

Sprawa zostanie zgłoszona PGK.

 

3.      Zwrócił się do Prezesa Koneckiej Spółdzielni Mieszkaniowej o powiększenie powierzchni parkingu osiedlowego przy bloku spółdzielczym - Polna 4c poprzez wycinkę dwóch pni drzew znajdujących się naprzeciwko sklepu warzywnego przylegającego do bloku spółdzielczego - Zamkowa. Z parkingu tego korzystają nie tylko okoliczni mieszkańcy, ale także klienci banków, sklepów i aptek zlokalizowanych w tej okolicy.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

4.      Ponowił interpelację w sprawie utwardzenia zapadlin powstałych między pasem jezdni a chodnikiem wzdłuż drogi krajowej nr 42 – ul. 16-go Stycznia. Pogłębiające się systematycznie po opadach deszczu, ubytki zagrażają bezpieczeństwu mieszkańców.   

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

Radny Andrzej Nowak

1.      Zwrócił się o spowodowanie usunięcia pozrywanych przewodów telefonicznych pozostałych po starej linii telefonicznej na drodze powiatowej w Nowym Dziebałtowie na odcinku od szkoły podstawowej w kierunku Sokołowa. TP S.A. żadnych działań w tym kierunku nie podjęła a przewody stwarzają zagrożenie komunikacyjne dla mieszkańców.

Odp. Burmistrza MiG

Usterki zostaną zgłoszone.

 

Radny Lucjan Górecki

1.      Zwrócił się o wystąpienie do zarządcy drogi powiatowej Końskie – Czarna o skoszenie trawy na poboczach drogi, zwłaszcza w miejscowości Wąsosz – Przymiarki.

Odp. Burmistrza MiG

Pismo w tej sprawie zostanie przekazane.

 

Radny Dariusz Banasik

1.      Zwrócił się o interwencję w sprawie sposobu usuwania płyt azbestowych podczas prac termomodernizacyjnych bloków przy ul. Wojska Polskiego i Armii Krajowej. Pracownicy firmy demontującej płyty rozdrabniają je przy pomocy narzędzi doprowadzając w ten sposób do zapylenia okolicy szkodliwymi substancjami. Stanowi to zagrożenie dla zdrowia mieszkańców oraz dla środowiska.

Odp. Burmistrza MiG

Wykonawca jest w obowiązku zachowywać wszelkie procedury, dodatkowo zostanie o to zapytany na piśmie Prezes Spółdzielni czy wszystkie procedury związane z usuwaniem azbestu są zachowane i czy będą przestrzegane.

2.       Kontenery na odpady komunalne przy ul. Jana Kiepury ustawiane są w sposób nieprzemyślany, co powoduje, że mieszkańcy są pozbawiani ok. 10 miejsc parkingowych. Tymczasem kontenery te mogłyby być ustawiane na przylegającym a jednocześnie nie zagospodarowanym placu.

Odp. Burmistrza MiG

Zwróci  się do Spółdzielni o przeanalizowanie usunięcia kontenerów z parkingu albo przesunięcia ich w inne miejsce.

 

Radny Paweł Pisiałek złożył zapytania i interpelacje wyłącznie w formie pisemnej, które stanowią integralną część niniejszego protokołu.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:

 

Radny Piotr Słoka

Burmistrz informował, że główną przyczyną odwołania dotychczasowego Prezesa Zarządu PWiK jest nie znalezienie przez okres ostatnich 6 miesięcy przez Prezesa rozwiązania istniejącego problemu. Zapytał jakie rozwiązanie ma do zaproponowania nowy Prezes. Z tego co usłyszał, to jeżeli mieszkańcy nie zapłacą w 100% za przyłącza, to muszą się liczyć z tym, że będą mieli wyższe opłaty za nieczystości.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Stwierdził, że nie odwołał Prezesa PWiK. Kadencja Rady Nadzorczej jak i urzędującego Zarządu z dniem 29 czerwca br. dobiegła końca. Jeżeli umowa komuś wygasa a zawiera umowę z kimś innym, to nie jest to samo, co odwołanie. Nowy Prezes ma postawione zadania i wie co ma robić. Zapewne wszyscy byliby zadowoleni, gdyby teraz podał, iż przyłącze będzie kosztować np. 1650 zł. Należy jednak rzetelnie wyliczyć koszty, bo w efekcie i tak Gmina, czyli mieszkańcy za to zapłacą. Jeżeli nie zapłacą wprost, to zapłacą pośrednio.

 

Radny Piotr Słoka

Nie uzyskał odpowiedzi na pytanie skierowane do mecenasa.

 

Radca Prawny UMiG – Pan Jacek Krakowiak

Jeżeli została podjęta uchwała określająca warunki oraz cenę, to zbędna jest dodatkowa uchwała przed sprzedażą. Jeżeli uchwala wyrażająca zgodę na zakup nie jest realizowana w dłuższym okresie czasu, to może się zdarzyć taka, że całkowitej zmianie ulegną okoliczności. Jeżeli w wyniku zmiany okoliczności znacznie zwiększyłaby się wartość nieruchomości, to należałoby podjąć wówczas nową uchwałę wyrażająca zgodę z uwagi na zmianę warunków.

 

Radny Piotr Słoka

Podjęta została uchwała w sprawie zakupu nieruchomości od PKS-u. Zapytał jakiej zgody Rada ma jeszcze w takiej sytuacji udzielić. Uważa, że dodatkowa zgoda Rady nie jest tu już potrzebna a Z-ca Burmistrza p. Krzysztof Jasiński mówił, że dodatkowa zgody Rady jest wymagana.

 

Radca Prawny UMiG – Pan Jacek Krakowiak

Jego zdaniem druga uchwała nie jest tu potrzebna.

 

Radny Józef Staniszewski

Jest zbulwersowany sposobem w jaki interweniowała Straż Miejska u mieszkanki Proćwinia i wystawieniem jej mandatu w kwocie 250 zł za psa.

 

Radny Piotr Słoka

Gmina za odstawienie psa do schroniska płaci 1500 zł. Dobrze by było powiedzieć za co mandat został wystawiony. Odstawienie każdego bezdomnego psa do schroniska skutkowałoby bankructwem Gminy. Kiedyś na posiedzeniu Komisji Ochrony Zdrowia dowiedział się, że ludziom, którzy się spalili udzielono wsparcia finansowego w kwocie 1000 zł a za psa się płaci 1500 zł.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Obecnie odstawienie psa do schroniska kosztuje ok. 2500 zł.

 

Komendant Straży Miejskiej – Pani Aldona Musiał

Chodziło tu o psa, który został oddany do adopcji mieszkance Proćwinia. Od wiosny pies biegał poza terenem posesji. Były sygnały od mieszkańców w tej sprawie. Strażnik wystawił mandat w kwocie 250 zł, bo tak przewiduje taryfikator.

 

Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Piotr Słoka, Adam Kurek, Mariusz Czarnecki, Marek Kozerawski, Jan Wiaderny, Zbigniew Kucharski, Andrzej Nowak i Paweł Pisiałek.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Ad. pkt. 7

 

Zatwierdzenie sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem
z wykonania budżetu za 2010 r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Pan Zbigniew Kowalczyk

Poinformował, że sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu oraz informacją o stanie mienia komunalnego radni otrzymali.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Omówiła sprawozdanie finansowe wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu oraz informacją o stanie mienia komunalnego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Komisje problemowe Rady Miejskiej pozytywnie zaopiniowały projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2010 r. Pozytywną opinię do sprawozdania z wykonania budżetu za 2010 r. wyraziła również Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach

 

Wiceprzewodnicząca Rady – Pani Ewa Swat

Przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach do sprawozdania z wykonania budżetu za 2010 r.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Pan Adam Kurek

Przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich do sprawozdania z wykonania budżetu za 2010 r.

 

Głos w dyskusji zabrali:

 

Radny Piotr Słoka

Odnośnie budowy boisk o nawierzchni trawiastej w miejscowościach Stary Sokołów i Stara Kuźnica, to jako powód niewykonania zadania podano kłopoty związane z własnością gruntu. Stwierdził, że nie zgadza się z takim tłumaczeniem przyczyny nie zrealizowania tego zadania.  Zadania nie zostały wykonane i nie jest znany powód braku wykonania zadania.     

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Pan Adam Kurek

Wyjaśnił, że są to informacje które zostały pozyskane od Naczelnika Wydziału Inwestycji.

 

Naczelnik Wydziału Inwestycji – Pani Maria Faraś

Informacji w tej sprawie udzielała p. Batorowska, ponieważ place zabaw boiska, były przygotowywane jako zadania, które miały realizować sołectwa  w ostatnim momencie kiedy się okazało, że nie mogą ich realizować sami, Wydział Inwestycji dostał do realizowania przygotowane już zadania.  Nie wie jak było z tamtymi boiskami, ale te, które mieli wykonać wykonali. Trawiaste boisko wykonane zostało tylko w Proćwinie.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia sprawozdania finansowego wraz ze sprawozdaniem z wykonania budżetu za 2010 r.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/75/2011

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

Ad. pkt. 8

 

Udzielenie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Końskie
za 2010 r.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Pan Adam Kurek

Przedstawił wniosek Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Końskie za 2010 r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Pan Zbigniew Kowalczyk

Poinformował, że pozytywną opinię do wniosku Komisji Rewizyjnej wyraziła Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach.

 

Wiceprzewodnicząca Rady – Pani Ewa Swat

Przedstawiła opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach do wniosku Komisji Rewizyjnej w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Końskie za 2010 r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że zgodnie z art. 28 „a” ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym Rada Miejska podejmuje uchwałę w sprawie absolutorium bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. W przypadku Rady Miejskiej w Końskich do uzyskania bezwzględnej większości głosów wymagane jest co najmniej 11 głosów za.

Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Końskie za 2010 r.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/76/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Pan Zbigniew Kowalczyk

Pogratulował Burmistrzowi jednogłośnego uzyskania absolutorium.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Podziękował wszystkim pracownikom Urzędu, jednostek podległych, jak również sołtysom, którzy pracują na sukces Gminy. Jako Burmistrz stara się tylko dopełniać formalności i cieszy go, że udało się to wszystko w 2010 r. zamknąć. Szczególnie dziękuje osobom, które w końcówce tego roku wykazały ogromną determinację, aby udało się pewne rzeczy domknąć.  Dziękuje całemu Wydziałowi Finansowemu jak i Wydziałowi Inwestycji, ze szczególnym wyróżnieniem p. Anny Batorowskiej i p. Cezarego Maliborskiego, którzy to w ciągu 10 dni w trudnej sytuacji budżetowej obarczonej ogromnym ryzykiem utraty dofinansowania w ramach „schetynówki” -  2,3 mln zł, przygotowali w ciągu 10 dni dokumentację  i rozliczyli ją. Dzięki temu budżet został domknięty w takim a nie w innym stopniu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Ad.pkt. 9

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

a)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Rady Miejskiej w Końskich w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Końskie na lata 2011 – 2016 był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Przed sesją wpłynęła autopoprawka Burmistrza do tego projektu uchwały – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Omówiła autopoprawkę do projektu uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/77/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

   

b)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2011r. był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię.  – Przed sesją wpłynęła autopoprawka Burmistrza do tego projektu uchwały – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Omówiła autopoprawkę do projektu uchwały.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał dlaczego tak niska kwota jest zapisana w budżecie na budowę boiska o nawierzchni trawiastej w Starym Sokołowie. Wie, że będzie się to odbywać w ramach LGD. Zapytał czy wnioski do LGD zostały złożone a jeżeli tak, to na jakie zadania. Są też drobne zadania inwestycyjne takie jak budowa placu zabaw np. w Wincentowie. Zapytał co z własnością gruntów pod te inwestycje. Na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego przegłosowany został w przeszłości wniosek dotyczący budowy boiska w Starej Kuźnicy. Tego zadania nie ma jednak teraz zapisanego w budżecie. Słyszał, że sołtys Starej Kuźnicy zrezygnował z tego boiska na rzecz placu zabaw w Drutarni. Jednak w rozmowie z sołtysem dowiedział się, że takiej rezygnacji z boiska sołtys nie składał. Wniosek dotyczący budowy boiska w Starej Kuźnicy złożył w 2010 r. Zapytał dlaczego w budżecie zginął zapis tego zadania. Dodał, że w Starej Kuźnicy Gmina dysponuje własnym gruntem pod boisko. Zapytał dlaczego wprowadzone kwoty są tak nierówne, np. na realizację w 2011 r. w Sworzycach jest zapisane 10 tys. zł a w Starym Sokołowie tylko 1 tys. zł.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Przygotowując projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie wraz
z autopoprawką opierała się na materiałach przekazanych przez wydziały merytoryczne UMiG. Jeżeli chodzi o wszystkie przedsięwzięcia dotyczące budowy boisk oraz placów zabaw, to są to zapisy pozwalające na to, żeby do dnia 22 lipca złożyć wnioski o środki zewnętrzne z LGD na dofinansowanie tych przedsięwzięć. Rozpisanie tych kwot leżało po stronie wydziału merytorycznego, który przygotował kwoty możliwe do wykonania w br. Zadania ujęte w załączniku wieloletnim rozpisane są na lata 2011-2012 z zamysłem takim, że w  br. Gmina będzie aplikować o środki i przygotowywać niezbędne dokumentacje do ich wykonania. Jeżeli w wyniku opracowania dokumentacji okaże się, że przewidziane w planie „wpf” jak i w załączniku wieloletnim, środki są niewystarczające, to trzeba będzie je uzupełnić. Jeżeli boisko jest zapisane, to będzie ono wykonane kompletnie. Zapisy w budżecie wprowadziła na podstawie otrzymanych materiałów. Nie posiada wiedzy dotyczącej konkretnych szacunków.

 

Sekretarz Miasta i Gminy – Pani Emilia Kupis

Należałoby się zastanowić w przyszłości nad wprowadzaniem w budżecie ogólnych zapisów odnośnie boisk sportowych, placów zabaw i świetlic. Ogólny zapis stwarza możliwość budowy boisk, placów zabaw i świetlic w różnych miejscowościach w ramach LGD.

 

Radny Piotr Słoka

Ogólne zapisy w budżecie odnośnie boisk były w przeszłości i zostało to zmienione. Konkretny zapis zadania inwestycyjnego jest niezwykle ważny. Nie uzyskał odpowiedzi na pytanie dlaczego z budżetu „zniknęła” budowa boiska w Starej Kuźnicy oraz czy wnioski do LGD zostały już napisane i na jakie zadania.

 

Sekretarz Miasta i Gminy – Pani Emilia Kupis

Wnioski do LGD są w przygotowaniu, bo konkurs rozpoczął się 27 czerwca i będzie trwało do 22 lipca br. W jednym konkursie można złożyć 2 wnioski. Prawdopodobnie jeden wniosek będzie dotyczył boisk a drugi placów zabaw i doposażeniu świetlic wiejskich.

 

Radna Lidia Wiśniewska

W czasie przerwy uzyskała informacje w Wydziale Inwestycji, że kwoty są dlatego tak zróżnicowane, ponieważ w Sworzycach i w Gatnikach będą jeszcze za te środki wykonane place zabaw.

 

Radny Piotr Słoka

Na złożoną interpelacje otrzymał odpowiedź, że boisko w Starej Kuźnicy zostanie wnioskiem wprowadzone do budżetu. W związku z tym, że nie otrzymał odpowiedzi na swoje pytanie dotyczące przyczyny nie zapisania w budżecie tego boiska, stwierdził, że składa wniosek, aby w dziale 926 – rozdział 92601 – w zadaniu „Budowa boiska o nawierzchni trawiastej w miejscowości Stary Sokołów” dopisać zwrot „i Starej Kuźnicy”. Ważne jest to, aby zadanie zostało dobrze sformułowane. Jest to dopiero etap pisania wniosków i tak naprawdę nie wiadomo czy uda się uzyskać dofinansowanie. Nie chce w tej chwili przesuwać kwot w budżecie.

 

Sekretarz Miasta i Gminy – Pani Emilia Kupis

Poinformowała, że nie jest to ostatni konkurs na odnowę wsi – na budowę boisk sportowych. W przyszłym roku LGD będzie ogłaszało nowy nabór. Boisko w Starej Kuźnicy mogłoby być objęte wnioskiem w ramach przyszłorocznego konkursu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Nie widzi problemu, aby wskazywane boisko objęte było następnym konkursem. Chciał zrobić tak, aby w każdym sołectwie pojawiła się jedna inwestycja. Na Drutarni ma być zrobiony plac zabaw. W następnym konkursie będzie można myśleć o kolejnej inwestycji w tym sołectwie – w Starej Kuźnicy – o boisku sportowym. 

 

Radny Piotr Słoka

Należy uszanować wolę Komisji. Postawił pytanie jakie informacje ma przekazać mieszkańcom Starej Kuźnicy. Jego zdaniem jest to forma dyskryminacji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Na budowę placu zabaw zapisane zostało 80 tys. zł. Jeżeli w takiej sytuacji do Starej Kuźnicy dołoży się kolejne boisko, to należy porównać dysproporcje. Jeżeli zdaniem przedmówcy mieszkańcy Starej Kuźnicy i Drutarni wolą boisko w Starej Kuźnicy zamiast placu zabaw w Drutarni, to proszę bardzo – stwierdził. Zadania te oczywiście można zamienić jeśli jest taka wola. Było wcześniej przedyskutowane, że zamiast boiska będzie plac zabaw. Jeżeli wniosek radnego jest inny, to należy go rozważyć.

 

Radny Piotr Słoka

Postawił pytanie kto uczestniczył w dyskusji.

 

Wiceprzewodniczący Rady – Pan Ernest Kruk

Zaproponował 10-minutową przerwę w obradach w czasie której będzie można skontaktować się telefonicznie z sołtysem Starej Kuźnicy i wyjaśnić całą sytuację.

 

Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Wyjaśniła, że uchwała w sprawie wieloletniej prognozy, która została już podjęta musi być zgodna z uchwałą w sprawie zmian w budżecie, która dopiero ma być podejmowana. Jeżeli w „wpf-ie” ujęte jest zadanie o określonej nazwie, to w budżecie nie może figurować przedsięwzięcie o innej nazwie. Zgodność budżetu w obrębie roku jest wymagana.

 

Radny Piotr Słoka

Takie rozwiązanie odbiera radnym prawo decydowania o poprawkach budżetowych. Jego zdaniem „wpf” powinien być głosowany po zmianach w budżecie.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Kolejność głosowania obydwu uchwał wynika z ustawy o finansach publicznych zgodnie z którą „wpf” powinien być podjęty nie później niż budżet, a więc wcześniej. Dlatego też na każdej sesji podejmowana jest najpierw uchwała w sprawie wieloletniej prognozy a dopiero po niej uchwała w sprawie zmian w budżecie. Wieloletnia prognoza finansowa wskazuje jakie przedsięwzięcia są realizowane a budżet na dany rok budżetowy jest tylko odzwierciedleniem planowanych kwot.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

W czasie przerwy w obradach odbył rozmowę z sołtysem Starej Kuźnicy, w której sołtys stwierdził, że jeżeli nie wystarczy środków na obydwa zadania, to mieszkańcy wybierają plac zabaw w Drutarni a boisko może być wykonane w przyszłym roku. Zapytał radnego Piotra Słokę czy ten podtrzymuje wniosek czy go wycofuje.

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że wniosek wycofuje a boisko zostanie zrealizowane z funduszu sołeckiego. Podana przez Skarbnika kolejność głosowania „wpf” i zmian w budżecie stanowi ograniczenie praw radnych. Zwrócił się o wystąpienie do prawników „Wspólnoty Samorządowej” o uzyskanie opinii w tej sprawie. Jego zdaniem obecne rozwiązanie z zasadami logiki nie ma nic wspólnego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Nastąpi wystąpienie o opinię prawną w tej sprawie.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 17 głosach za, 2 głosach przeciwnych i 2 wstrzymujących się powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/78/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/79/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

d)

Projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach w drodze wniesienia wkładu pieniężnego był opiniowany przez Komisje Rady  i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/80/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu. 

 

e)

        Projekt uchwały w sprawie udzielenia dotacji celowej dla Ochotniczej Straży Pożarnej w Proćwinie  był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Jan Lachowski

Jesienią minionego roku „Tygodnik Konecki” informował, że został ufundowany samochód dla OSP Proćwiń. Siedem miesięcy po tym fakcie okazuje się, że samochód musi być dofinansowany przez Gminę.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Nie zna sprawy przekazania samochodu i tego kto na siebie przyjął zobowiązania. Faktem jest natomiast to, że za samochód nie zostało zapłacone. W związku z tym, podjęte zostały działania nakierowane na uzyskanie dofinansowanie zakupu tego samochodu. Z Urzędem Marszałkowskim udało się podpisać porozumienie w tej sprawie.  Urząd Marszałkowski przekaże na ten samochód 25 tys. zł. Jednak aby możliwe było rozliczenie, to najpierw trzeba zapłacić z pieniędzy gminnych, a potem Gmina otrzyma ich zwrot z Urzędu Marszałkowskiego. Gminę nie będzie więc to nic kosztować.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/81/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

f)

       Projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu za I półrocze roku budżetowego, informacji o kształtowaniu się wieloletniej prognozy finansowej oraz informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze roku budżetowego był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności `21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie), powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/82/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

g)

         Projekt uchwały w sprawie powołania Zespołu do przygotowania wyboru ławników do Sądu Okręgowego w Kielcach, Sądu Rejonowego w Końskich, na kadencję 2012-2015 był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Przewodniczący Rady – Pan Zbigniew Kowalczyk

Poinformował, że do składu Zespołu do przygotowania wyboru ławników w wyniku konsultacji desygnowani zostali p. Bożenna Świtakowska – Prezes Sądu Rejonowego w Końskich oraz przedstawiciele klubów radnych w osobach:  radnego Adama Kurka, radnego Jana Wiadernego, radnego Lucjana Góreckiego, radnego Marka Kozerawskiego.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/83/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.  

 

h)

     Projekt uchwały  w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie przez Gminę   Końskie do projektu pod nazwą: „eIntegracja – drogą do przeciwdziałania wykluczeniu cyfrowemu w Województwie Świętokrzyskim”  był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/84/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

i)

        Projekt uchwały w sprawie uzupełnienia sieci publicznych przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych o inne formy wychowania przedszkolnego był opiniowany przez Komisje Rady (za wyjątkiem Komisji Prawa) i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/85/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

j)

          Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie na terenie Miasta i Gminy Końskie na lata 2011 – 2015 „Zatrzymajmy przemoc” był opiniowany przez Komisje Rady (za wyjątkiem Komisji Prawa) i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/86/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

k)

         Projekt uchwały w sprawie trybu i sposobu powoływania i odwoływania członków Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie oraz szczegółowych warunków jego funkcjonowania był opiniowany przez Komisje Rady (za wyjątkiem Komisji Prawa) i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/87/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

l)

          Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Końskich części nieruchomości był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/88/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

m)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady (za wyjątkiem Komisji Prawa) i uzyskał pozytywną opinię – Przed sesją wpłynęła autopoprawka Burmistrza do tego projektu uchwały – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Naczelnik Wydziału Organizacyjnego – Pani Anna Głębocka

Omówiła autopoprawkę do projektu uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) powzięła.

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/89/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

n)

        Projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz przez Komisję Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska i uzyskał pozytywną opinię  – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/90/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

o)

       Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie naniesień budowlanych na nieruchomości stanowiącej własność Gminy Końskie, położonej w Sielpi przy ulicy Spacerowej  nie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Omówił projekt uchwały wskazując, że projekt uchwały wynika z sytuacji jaka wystąpiła. Gmina posiada działkę, której jest właścicielem. Naniesienia na działce posiada inny właściciel. Można zgodnie z kodeksem cywilnym przekazać działkę gminną organizacji pożytku publicznego, można też trwać w obecnym stanie bądź też odkupić naniesienia od tej organizacji. Zgodnie z art. 230-234 kodeksu cywilnego, z których wynika, że właściciel naniesień, jeżeli przekraczają one wartość nieruchomości, może wystąpić do sądu o nabycie. Jego zdaniem warto nabyć te naniesienia. Nieruchomość została wyceniona na kwotę 616 tys. zł a kwota jaką Gmina może za 3 pawilony, stołówkę, garaże, 16 domków, zapłacić jest kwotą niewielką. Rada Naczelna ZHP zgodziła się zbyć Gminie naniesienia wiedząc, że miasto będzie kontynuowało dotychczasową tradycję a w przypadku ich przejęcia przez inny podmiot takich gwarancji mogłoby nie być. Stąd też omawiana inicjatywa. 

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Nie wie dlaczego przepisy Kodeksu Cywilnego nie znalazły się w podstawie prawnej projektu uchwały. Skoro w podstawie prawnej uchwały przywołany został art. 18 ustawy o samorządzie gminnym, to powinna być też przywołana uchwała Rady Miejskiej o zbywaniu i nabywaniu nieruchomości, z której wynika, że w przypadku nieruchomości o wartości pow. 100 tys. zł wymagana jest zgoda Rady Miejskiej. Zgodnie ze Statutem Gminy uchwała powinna mieć wskazane źródło finansowania. Uzasadnienie do projektu uchwały nie zawiera informacji o źródle finansowania. Zwrócił się o podanie źródła finansowania. Jest to kwota 230 tys. zł i stąd pytanie skąd zostanie ona sfinansowana.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Środki na tego rodzaju cele zostały zaplanowane wcześniej w budżecie przez Wydział Rolnictwa i Gospodarki Gruntami. Zabezpieczona jest kwota 400 tys. zł na różne cele.

 

Radca Prawny UMiG – Pan Jacek Krakowiak

Nie było dużo czasu na przedyskutowanie projektu uchwały. W pewnym sensie podziela wątpliwości radnego. Sprawa konsultowana była z koneckimi notariuszami. W formie aktu notarialnego można dokonać każdej czynności, nawet w sytuacji, gdy taka forma nie jest wymagana. Skoro nie jest wymagana forma aktu notarialnego, to czynność, która się odbywa nie dotyczy sprzedaży nieruchomości jako takiej. W świetle prawa czynność tą należałoby określić jako sprzedaż swego rodzaju wierzytelności, roszczenia. Jeżeliby ustał stosunek prawny np. poprzez rozwiązanie umowy dzierżawy, to dzierżawca może wystąpić o zapłatę zwaloryzowanej kwoty poniesionych nakładów. Nie znaleziono innej podstawy prawnej do podjęcia omawianego projektu. Notariuszowie nie potrafili jednoznacznie powiedzieć czy nabycie  naniesień powinno się odbyć w formie uchwały czy też nie, ale jednocześnie sugerowali, że dla bezpieczeństwa lepiej ująć to w ramy uchwały, która będzie badana pod względem prawnym przez Wojewodę.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Organ nadzoru oceni czy uchwała podjęta została zgodnie z prawem.

 

Radny Piotr Słoka

Jako źródło finansowania uchwały podana została zapisana w budżecie kwota 400 tys. zł z przeznaczeniem na wykupy gruntów. Kwota ta obecnie jest już w części wykorzystana. Zapytał ile wynosi w tej chwila pula środków do wykorzystania.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Pozostała do wykorzystania kwota jest wystarczająca. W dniu wczorajszym udzieliła kontrasygnaty w tej sprawie.

 

Radny Marek Kozerawski

Zapytał kto będzie ponosił koszty eksploatacji i remontu budynków.

 

Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki

Koszty będzie ponosił oczywiście właściciel.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 15 głosach za, 2 przeciwnych oraz 4 wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR VIII/91/2011

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

 

Ad. 10

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

 

Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej – Pan Jan Wiaderny

Przedstawił protokół z kontroli wydatków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie protokołu z kontroli.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za  (jednogłośnie) protokół z kontroli przyjęła.

 

Ad. 11

 

Informacje i komunikaty

 

Przewodniczący Rady Miejskiej – Pan Zbigniew Kowalczyk

Przypomniał, że na sesji nadzwyczajnej odbytej w dniu 31.05.2011 r. skarga Ryszarda Sroczyńskiego skierowana została do zbadania do Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Zgodnie jednak z pismem skarżącego z dnia 18 kwietnia br. postępowania skargowe zostało zawieszone.

Poinformował, że na stanowisku Przewodniczącego Klubu Radnych „Prawo i Sprawiedliwość” nastąpiła zmiana. Wskutek rezygnacji radnego Ernesta Kruka nowym Przewodniczącym Klubu wybrany został radny Marek Kozerawski.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Pan Adam Kurek

Poinformował, że otrzymał pisemne wyjaśnienie złożone przez p. Annę Batorowską i zacytował je:

„Boisko w Sokołowie – nie udzielałam informacji na temat budowy boiska w Sokołowie. Przyczyna niezrealizowania w latach poprzednich tej inwestycji jest mi nieznana. Budowa boiska w Sokołowie to inwestycja przygotowywana obecnie i planowana do dofinansowania w ramach działania ‘Odnowa i Rozwój Wsi w ramach wdrożenia Lokalnych Strategii Rozwoju’ objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013”.

Dodał, że do wyjaśnienia załączono wypis z rejestru gruntów – działka 465 – własność Gmina Końskie; działka 2080 – t.z., czyli trwały zarząd.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Jest to wyjaśnienie dotyczące informacji zawartej w opinii Komisji Rewizyjnej z wykonania budżetu za 2010 r. Okazuje się więc, że nie ma potrzeby wykupu działki, która jest własnością Gminy.

 

Radny Piotr Słoka

Przyczyną niewykonania zadania budowy boisk w Sokołowie i Starej Kuźnicy nie były więc problemy własnościowe.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Z wypowiedzi Naczelnika Wydziału Inwestycji wynikało, że informacji w sprawie wskazywanych boisk udzielała p. Anna Batorowska. Teraz okazuje się, że jednak p. Anna Batorowska nie udzielała informacji zespołowi kontrolnemu.

 

Naczelnik Wydziału Inwestycji – Pani Maria Faraś

Stwierdziła, że nie informowała zespołu kontrolnego jakie były powody niewykonania boisk. Boiska, które miały wykonywać w ramach Lokalnych Grup Działania sołectwa, trafiły do Wydziału Inwestycji już przygotowane. Wydział zajął się ich realizacją. Wśród tych boisk było boisko trawiaste w Proćwinie, które udało się wykonać. Natomiast o pozostałych boiskach trawiastych nic nie widziała i nie udzielała na ich temat informacji. Nie czytała protokołu i nie wie skąd taki zapis się w nim znalazł. Być może radni za trudności z gruntem o jakich mówiła, przyjęli trudności z gruntami jakie wystąpiły przy wykonywaniu boisk o nawierzchni sztucznej. Dobrze by było sczytywać protokoły przed posiedzeniem Komisji. Wszystkie projekty, które były przygotowane przez Lokalne Grupy Działania były uzgadniane z p. Anną Batorowską.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Na posiedzenia Komisji na której omawiane były wyniki kontroli realizacji budżetu zawsze zapraszani byli naczelnicy właściwych wydziałów.

 

Naczelnik Wydziału Inwestycji – Pani Maria Faraś

Potwierdziła, że dostała zaproszenie na posiedzenie Komisji Rewizyjnej. Zgłaszała jednak, że jeżeli będzie potrzebna, to będzie „pod telefonem”.

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – Pan Adam Kurek

Potwierdził, że zaproszenie na posiedzenie Komisji Rewizyjnej zostało przesłane do Naczelnika Wydziału Inwestycji.

 

Radny Piotr Słoka

Odnosząc się do stanowiska Skarbnika Miasta i Gminy w zakresie kolejności rozpatrywania projektów uchwał w sprawie wieloletniej prognozy finansowej oraz w sprawie zmian w budżecie, stwierdził przyjmując takie rozwiązanie, to regulamin tworzenia budżetu jest nieaktualny. Zgodnie z wypowiedzią Skarbnika, radni nie mogą wprowadzać zmian do budżetu.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Zgodnie z art. 230 ust. 6 ustawy o finansach publicznych uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego podejmuje nie później niż uchwałę budżetową. Artykuł ten został skomentowany przez prawników w publikacji LEX. W komentarzu tym jest zdanie mówiące o tym, że uchwała w sprawie wieloletniej prognozy lub jej zmiany nie może być uchwalona później niż uchwała budżetowa. Zarówno więc podstawowa uchwała jak i jej zmiany muszą być uchwalane wcześniej. W odniesieniu do trybu prac nad budżetem i możliwości dokonywania zmian przez radnych w budżecie, to jeżeli takie zmiany są przewidywane, to już na etapie głosowania projektu uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej należy zgłaszać ewentualne wnioski dotyczące przedsięwzięć realizowanych, które mają odzwierciedlenie w uchwale budżetowej. Nie widzi więc tu zatem jakiegoś konfliktu.

 

Radny Piotr Słoka

Jeżeli wieloletnia prognoza jest pierwsza głosowana, to Rada dokonuje w niej zmiany tylko w nazwie. Jest to przegłosowane. Następnie dochodzi do głosowania nad zmianami w budżecie i wówczas jest składany bliźniaczy wniosek z przeniesieniem kwoty a Rada tego wniosku nie przyjmuje.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis

Rada obydwa dokumenty powinna rozpatrywać kompleksowo. Jeżeli zatem uchwalane są przedsięwzięcia, to realizowane są one w budżecie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

W tej sprawie wystąpi się o wydanie opinii prawnej.

 

Radny Piotr Słoka

Należy zmienić aktualnie obowiązujący regulamin prac nad budżetem, gdyż jest on nieaktualny.   

 

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Pan Zbigniew Kowalczyk  podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad VIII sesji Rady Miejskiej w Końskich kadencji 2010-2014.

 

Protokółował                                                     Przewodniczący Rady Miejskiej   

Kierownik Biura Rady Miejskiej                              Zbigniew Kowalczyk

Rafał Kuba

                                                                                                

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2011/10/04 13:49:50
Redaktor: Administrator