Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

PROTOKÓŁ NR XLI/09

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 29 czerwca 2009 r. w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy

w Końskich

 

 

     W XLI sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21. 1 radny nieobecny – usprawiedliwiony.

W sesji wzięły udział 54 osoby zaproszone. Łącznie w obradach uczestniczyły  74 osoby.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1545

 

 

Ad. pkt 1

 

     XLI sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Poinformował, że wpłynął wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

1) określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, 
    restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru
    zabytków,

2) zaliczenia drogi położonej na terenie miasta Końskie do kategorii dróg
    gminnych.

 

Projekty tych uchwał byłyby rozpatrzone w pkt 8 ppkt „q-r”

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie ww. wniosku do porządku obrad.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz
z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.  Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.  Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.  Przyjęcie porządku obrad.

4.  Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.  Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.  Informacja nt. stopnia realizacji projektu p.n. uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta i Gminy Końskie.

7.  Informacja nt. działalności stowarzyszeń, których członkiem jest Gmina Końskie.

8.  Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

     a) określenia zakresu i formy informacji o przebiegu wykonania budżetu oraz
         informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za
         I półrocze roku budżetowego,

     b) przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Policji w
         Końskich,

     c) udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Koneckiego,

     d) udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Koneckiego,

     e) wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie miasta i gminy Końskie
         środków stanowiących fundusz sołecki,

     f) wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa
         Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w Końskich części nieruchomości
         złożonej z działek oznaczonych numerami 4912 i 4913 stanowiącej
         Targowicę Miejską,

     g) zaopiniowania projektu nowych potencjalnych obszarów NATURA 2000 na
         terenie Gminy Końskie – Ostoja Pomorzany, 

     h) uchwalenia aktualizacji „Programu ochrony środowiska dla Miasta i Gminy
         Końskie” wraz z „Planem gospodarki odpadami”,

      i) zmian w budżecie na 2009 r.,

      j) zmieniająca uchwałę Nr XXXIII/241/2009 Rady Miejskiej w Końskich z
         dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji
         przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich
        na 2009 r.,

     k) wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Koneckiego
         Stowarzyszenia Sportowego Piłki Ręcznej w Końskich części nieruchomości
         złożonej z działki oznaczonej numerem 4655 stanowiącej własność Gminy
         Końskie oraz będącej w trwałym zarządzie Szkoły Podstawowej w
         Modliszewicach.

     l)  wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Koneckiego
         Stowarzyszenia Sportowego Piłki Ręcznej w Końskich nieruchomości  
         złożonej z działki oznaczonej numerem 803 w miejscowości Sierosławice,

     ł) wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Koneckiego
         Stowarzyszenia Sportowego Piłki Ręcznej w Końskich nieruchomości
         złożonej z działki oznaczonej numerem 301 w miejscowości Brody,

    m) wydzielenia w mieszkaniowym zasobie Gminy Końskie lokali socjalnych
          znajdujących się w budynku mieszkalnym położonym w Końskich przy ul. 1
          Maja 57,

n)     wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego,

o)     zmiany Uchwały Nr XII/59/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 28.06.2007 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta i Gminy Końskie na lata 2007-2013 zaktualizowaną Uchwałą Nr XXXIII/245/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 12.02.2009 r. w sprawie aktualizacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta i Gminy Końskie na lata 2007-2013,

p)    zmieniająca Uchwałę Nr VII/72/2003 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Końskie,

q)     określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,

r)      zaliczenia drogi położonej na terenie miasta Końskie do kategorii dróg gminnych.

9.  Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

10. Informacje i komunikaty.

11.Zakończenie obrad XLI sesji.

 

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Wydaje mu się, że na jednym z posiedzeń Komisji Burmistrz informował, że przetarg na remont hali sportowej się już odbył. Teraz słyszy się, że ogłoszenie przetargu nastąpiło dopiero na dzień 18 lipca. Postawił pytanie czy nie nastąpiło to zbyt późno. Tymczasem cały ciężar remontowy prac miał przypadać na okres wakacyjny a przesunie się na jesień. W przypadku, gdyby przetarg jeszcze został zaskarżony, to nie wiadomo będzie kiedy inwestycja w ogóle ruszy.

To samo dotyczy przetargu na sale gimnastyczne na wsiach. Zapytał czy przetarg taki został zaskarżony i z czyjej winy. Od jednego z oferentów dowiedział się, że były różnice między ofertą a specyfikacją, która wynikła z winy pracownika UMiG.

Zapytał jakie podpisane zostały w okresie między sesjami umowy promocyjne na środki z budżetu na cele promocyjne. Sołtys z Proćwinia zwrócił się z wnioskiem
o pieniądze z budżetu miasta na promocję i ich nie otrzymał, podczas gdy inni ludzie związani z samorządem koneckim otrzymują takie środki. Jego zdaniem jest to wykorzystywanie środków publicznych do tworzenia elektoratu wyborczego na przyszłość oraz różnicowanie ludzi na gorszych, złych, o innych poglądach. Uważa, że wszyscy powinni być traktowani sprawiedliwie.

Zmieniony został Komendant Straży Miejskiej. Nie wie dlaczego Rada Miejska nie została poinformowana o przyczynie takiej zmiany. Słyszał nawet głosy
o naruszeniu stosunków międzyludzkich.        

 

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli chodzi o halę sportową na ul. Stoińskiego, to jej termomodernizajca podobnie jak i inne termomodernizacje są ściśle związane z zamiarem zgłoszenia wniosku do Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego działania 5 w zakresie energetyki przyjaznej środowisku. Ogłoszone już były dwa nabory, jeden na przełomie lata i jesieni zeszłego roku a drugi na przełomie maja
i czerwca br. W obydwu działaniach zamiar naboru wniosków na termomodernizację opatrzony był objaśnieniem, że wnioski będą przyjmowane jeśli ukaże się rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej. Takie rozporządzenie się nie pojawiło, a więc naboru nie było. Termomodernizacja jest przedsięwzięciem o sporych kosztach, które można i powinno się połączyć
z pieniędzmi unijnymi jeżeli są takie szanse. W Regionalnym Programie Operacyjnym Rozwoju Regionalnego projekty modernizacyjne spełniają warunki formalne jeżeli ich wartość przekracza 5 mln zł a nie przekracza 10 mln zł. Rozstrzygnięcia przetargowe uzyskane w toku pierwszych przetargów na placówki oświatowe były dla Gminy bardzo korzystne, ale jednocześnie stworzyły zagrożenie, że można na etapie składania wniosku nie uzyskać wartości minimalnej 5 mln zł, jeżeli następne rozstrzygnięcie przetargowe będzie równie korzystne. Stąd oczekiwanie do ostatniej chwili na to czy będzie można złożyć wniosek. Z chwilą złożenia wniosku liczy się do jego wartości wartość kosztorysowa jaka będzie wynikała z wartości umownej. Stąd też konieczność oczekiwania do ostatniej chwili na spełnienie bądź nie spełnienie tego warunku przyjmowania projektów na termomodernizację. Rozporządzenie Rady Ministrów w tej sprawie nie ukazało się do tej pory. Zarząd województwa świętokrzyskiego w związku z tym nie przyjmował w tym naborze projektów termomodernizacyjnych. Dlatego też zdecydował się zlecić przygotowanie
i przeprowadzenie procedury przetargowej na termomodernizację hali sportowej
a jednocześnie zrobić przegląd innych budynków publicznych, głównie oświatowych pod kątem możliwości zlecenia wykonania audytu
i dokumentacji technicznej. Przetarg został ogłoszony a 9 lipca ma nastąpić otwarcie ofert. Jeżeli chodzi o sale gimnastyczne to w przetargu złożonych zostało 7 ofert a biorąc pod uwagę liczbę zadań to można mówić o 20 ofertach. Prawdopodobnie nie będzie wątpliwości co do rozstrzygnięcia przetargu na budowę sali gimnastycznej w Modliszewicach, gdyż wszystkich 7 oferentów na tę salę złożyło poprawne dokumentacje ofertowe i wybór będzie stosunkowo prosty. W przypadku pozostałych sal oferty zawierały luki, mankamenty. Oferenci zostali wezwani do złożenia wyjaśnień po przedstawieniu których przeprowadzona zostanie ponowna analiza ofert i prawdopodobnie do końca bieżącego tygodnia wydane zostanie zarządzenie o wyborze ofert.      

Komendant Straży Miejskiej zatrudniany i zwalniany jest przez Burmistrza
i dlatego nie widzi powodu do tego aby, sprawa odejścia z pracy Komendanta miała być przedmiotem publicznej debaty na sesji Rady. Rozwiązanie stosunku pracy nastąpiło za porozumieniem stron.

          

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że nie otrzymał odpowiedzi na pytanie. Pytał z kim podpisana została umowa promocyjna na korzystanie ze środków gminnych przeznaczonych na cele promocyjne w okresie międzysesyjnym, kto składał wnioski i kto otrzymał środki. Pytał czy sprawą sali gimnastycznej w Pomykowie będzie się zajmował Prezes Zamówień Publicznych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wszystkich rzeczy nie pamięta i podczas przerwy radny otrzyma odpowiedź. Co do sali w Pomykowie to na dzień dzisiejszy nie wiadomo czy sprawa stanie przed Prezesem Zamówień Publicznych.

 

         Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Krzysztof Serafin 

1.     Zapytał kiedy będzie ogłoszony przetarg na budowę wodociągu Paruchy - Baczyna. 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Zadanie zostało rozdzielone na część dotyczącą budowy ujęcia wody oraz część dotyczącą budowy sieci. Przetarg na budowę ujścia wody został ogłoszony i pod koniec lipca powinien zostać rozstrzygnięty a następnie rozpocznie się  budowa.

 

2.     Zapytał kiedy będzie wyremontowany zbiornik wodny w miejscowości Baczyna.

Odp. nie została udzielona

 

Radny Krzysztof Jasiński

1.     Poinformował o dole na ul. Południowej w którym zalegają śmieci.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Ma nadzieję, że wdrożony system powszechnego odbioru nieczystości rozwiąże problem śmieci. Nie będzie się już bowiem opłacało „podrzucać śmieci”.  Odpowiedzialność za nieruchomości, posesje spoczywa w 1 rzędzie na właścicielach nieruchomości. Dotyczy to zarówno pasów drogowych jak
i parkingów leśnych.     

 

2.     Zgłosił problem śmieci na przystankach PKS na ul. Kieleckiej oraz
w Gatnikach.

Odp. Burmistrza udzielona w odp. na interp. Nr 1

 

3.     Ul. Partyzantów - 4 kasztany zagrażają bezpieczeństwu.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Poinformował, że wykonawcy przebudowy ul. Partyzantów zwracana była uwaga, iż należy przyjrzeć się drzewom pod kątem potencjalnego zagrożenia. W oparciu
o przegląd wykonawcy wystąpili do Wydziału Ochrony Środowiska z wnioskiem
o zgodę na wycięcie 2 kasztanów na chodniku zaraz za zakrętem ul. Partyzantów
a przy ul. Zamkowej. Drzewa te zostały usunięte. Po zgłoszonej przez radnego uwadze ponownie wystąpi do wykonawcy lub do zarządcy drogi o dokonanie przeglądu w tym zakresie.      

 

4.     Zgłosił potrzebę przywiązywania większej uwagi do sprzątania, wyglądu
i zagospodarowania terenów zielonych w centrum miasta.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Nie zgadza się z opinią, że miasto Końskie jest wyjątkowo brudne, zaniedbane. Spotyka się z przeciwnymi ocenami. Firma odpowiedzialna za utrzymanie porządku i czystości na terenach publicznych w mieście wykonuje swoje zadania w sposób zadowalający.    

 

5.     Poinformował, że w centrum, na osiedlach oraz przy szkołach brakuje koszy na śmieci.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Ogólnie jest 136 koszy w mieście, w tym ponad 40 w centrum. Corocznie ich liczba się zwiększa a część z nich podlega wymianie. Jednym z elementów rewitalizacji jest wymiana koszy w centrum na takie, które będą bardziej funkcjonalne.

 

6.     Wskazał skrzyżowanie ul. Warszawskiej z ul. Staszica i z ul. Armii Krajowej jako „czarny punkt” z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zgłosił potrzebę poprawienia tego stanu rzeczy.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wskazywane skrzyżowanie było wielokrotnie przedmiotem wystąpień Gminy Końskie zarówno do Zarządu Powiatu jako zarządcy ul. Staszica i Armii Krajowej jak i do Świętokrzyskiego Zarządu Dróg jako zarządcy ul. Warszawskiej
z wnioskiem o wprowadzenie elementów bezpieczeństwa. Zdaniem Powiatowego Zarządu Dróg najlepszym rozwiązaniem byłoby rondo. Z taką propozycją PZD wystąpił do ŚZD z jednoczesną obietnicą  wsparcia przebudowy przez Gminę Końskie.

 

7.     Poruszył problem stanu dróg gminnych na terenie dawnego Zamtalu.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Gmina przejęła na własność drogi, które mają charakter przemysłowy. Dla zapewnienia im odpowiedniego stanu prawdopodobnie trzeba by było je kompletnie przebudować. Z gminnych analiz wynika, że w sytuacji w której ponad 80% przejazdów dotyczy firm tam zlokalizowanych a nie mieszkańców jako takich, to obowiązek utrzymania tych dróg współspoczywa na użytkownikach. Trudno jednak przypuszczać, by w warunkach kryzysu byli chętni do partycypowania w kosztach ewentualnej przebudowy dróg. Gmina utrzymuje te drogi w stanie przynajmniej nie pogorszonym.    

 

8.     Poruszył problem bezpieczeństwa na imprezach sportowych i masowych.

Odp. nie została udzielona

 

9.     „Edukacja dla bezpieczeństwa” – potrzeba działań instruktażowych np. poprzez film. 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Rozszerzenie programu edukacyjnego o przedmiot „edukacja dla bezpieczeństwa”  musi być przez szkoły przyjęte, wdrożone zgodnie z obowiązującym prawem.

 

10.                       Rewitalizacja miasta a stan kamienic nie będących zabytkami.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Projekt rewitalizacji miasta stał się przedmiotem pre-umowy miedzy Gminą Końskie a Zarządem Województwa Świętokrzyskiego. Gmina ma obietnicę wsparcia w tym zakresie kwotą 4,7 mln zł.

Widać różnice między stanem budynków, którzy mają 1 właściciela lub zarządcę
a tymi, których własność jest nie uporządkowana lub podzielona.  Tam gdzie jest 1 właściciel tam budynki w porównaniu do innych są w ładnym, estetycznym stanie.

Te budynki, które leżą w kompetencjach Gminy, tam gdzie Gmina ma jeszcze lokale mieszkalne w ścisłym centrum miasta postara się przeprowadzić lokatorów po przebudowie budynku wielofunkcyjnego na obszarze bazy PKS. W ten sposób zwolnione lokale można uczynić przedmiotem sprzedaży z preferencjami dla współwłaścicieli. Chodzi o to, aby w miarę szybko doprowadzić do jednolitego zarządzania na podstawie jednolitej własności. Poinformował, że w roku 2010 planuje wystąpić do Rady Miejskiej z projektem uchwały w sprawie trybu udzielenia wsparcia w obszarze objętym rewitalizacją. Wsparcie polegałoby na uldze podatkowej z tytułu podatku od nieruchomości rozliczanej z fakturami za przeprowadzane remonty. Do wysokości 50% remontów można by było dzielić taką ulgę podatkową, która byłaby przenoszona maksymalnie na 3 lata. Jeżeli radni wyrażą na to zgodę, to taki instrument można by było zastosować.     

 

11.                       Cmentarz – poruszył sprawę alejek cmentarnych.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Zgłoszony problem traktuje jako wniosek o dokonanie przeglądu tego co tam się dzieje i ewentualnie ustalić z zarządcą czy są potrzeby kontynuacji. Obowiązkiem Gminy Końskie wynikającym ze statusu cmentarza jako cmentarza komunalnego jest zapewnienie drożności głównych ciągów komunikacyjnych. To już zostało zrealizowane. Natomiast boczne alejki prowadzące do poszczególnych kwater mogą być budowane i utrzymywane przez zarządcę cmentarza.   

 

12.                       Nabór elektroniczny do szkół ponadgimnazjalnych a brak pozytywnej decyzji ze strony władz gminy (skutki).

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Nabór do szkół ponadgimnazjalnych w kształcie przedstawionym przez radnego rzeczywiście nie wygląda najlepiej. Chciałby podkreślić fakt, że do szkół ponadgimnazjalnych w Końskich aplikują nie tylko absolwenci gimnazjów koneckich, ale również z całego powiatu a nawet spoza niego. Trudno więc odnieść się do pojedynczych przypadków błędów w wypełnianiu świadectw. Gmina Końskie nie nadzoruje szkół pod względem pedagogicznym, lecz organizacyjnym i finansowym. Błędem łatwym do wychwycenia jest wydanie złego świadectwa,  co uniemożliwia uczniowi skuteczną aplikację do szkoły ponadgimnazjalnej. W takiej sprawie Gmina może interweniować zgodnie
z kompetencjami organu prowadzącego. Problem z naborem jest wynikiem rzeczywistej zmiany ilości absolwentów – skutek demograficzny. Wierzy, że Zarząd Powiatu nie dopuści do sytuacji, w której z jednej strony jest grupa młodzieży, która nie znalazła dla siebie miejsca w szkołach ponadgimnazjalnych
a z drugiej oczekująca miejsca w szkołach. Zwrócił się o sprecyzowanie informacji dotyczących błędnie wypełnionych świadectw.  

 

Radny Piotr Słoka

1.     Zwrócił się o wyrównanie dróg wiejskich o nawierzchni nieutwardzonej.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sprawa wyrównania dróg gruntowych zostanie przekazana do Wydziału Inwestycji.

 

2.     Zapytał kiedy zostanie wykonana inwestycja „Termomodernizacja budynku WDK w Rogowie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Termomodernizacja budynku WDK w Rogowie będzie realizowana prawdopodobnie w roku bieżącym.

 

3.     Zwrócił się o interwencję w PGK w sprawie usuwania nadmiaru śmieci
z pojemników 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Śmiecie będą systematycznie usuwane.

 

Radna Krystyna Stolarska

1.     Zwróciła się o budowę boiska wielofunkcyjnego w Starym Sokołowie na terenie działki należącej do Gminy.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Przyjmuje postulat dotyczący budowy boiska w Sokołowie jako wniosek do budżetu na rok 2010.

 

2.     Zwróciła się o wybudowanie przepustu przy zjeździe z drogi powiatowej na polną obok posesji 83.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sprawa przepustu zostanie przekazana do zbadania do właściwej komórki.

 

3.     Wystąpiła o wykonanie remontu biblioteki – wymiana eternitu.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Remont biblioteki w Sokołowie w zakresie bieżącego utrzymania jest prowadzony. Trudno natomiast mówić o gruntownym remoncie, który powinien być ujęty
w ramy rzeczowe i finansowe oraz uwzględniać to dla kogo jest robiony.  

 

4.     Zapytała czy zostanie rozbudowane oświetlenie uliczne w Sokołowie Starym i Nowym.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Stwierdził cyt.:

„Jeżeli chodzi o oświetlenie w Starym Sokołowie to najbardziej mnie uderzyła jedna część sformułowania pani radnej, mianowicie, że pani poświęciła się rozmawiając z Burmistrzem Rąbalskim, przepraszam za ten żart, ale rozumiem, że rozmowy z moim zastępcą są źródłem poświęcenia. Mam nadzieję, że ono zaowocuje”.  

 

Radny Marcin Latański

1.     Zwrócił się o interwencję u zarządcy drogi Modliszewice – Proćwiń, jak również ul. Zastawnej w Modliszewicach w sprawie poprawy jej stanu.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Podjęta zostanie interwencja u zarządcy a więc u Powiatowego Zarządu Dróg.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

1.     Zapytał dlaczego nie zabiera się worków foliowych innego koloru
w czasie wywożenia śmieci.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

PGK nie przyjmuje worków foliowych innego koloru dlatego, że zgodnie
z regulaminem przyjętym przez Radę Miejską oraz zgodnie z przepisami BHP śmieciarka jest przystosowana do załadunku metodą mechaniczną i  do opróżniania tych koszy. Pracownikom PGK nie wolno przyjmować worków innych niż określone w regulaminie. 

 

2.     Zapytał dlaczego niemożliwe jest zgłaszanie wywożenia dodatkowych śmieci i odbywa się to tylko w wyznaczonym terminie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Umowa między Gminą a PGK opiera się na uchwale Rady Miejskiej, która określa w jakich terminach, w jakich częstotliwościach śmieci są odbierane. Jeżeli ktoś ma więcej śmieci i chciałby je oddać poza uzgodnionymi terminami, to trzeba by było wyliczyć jakie będą koszty, ponieważ nikt nie zrobi tego nieodpłatnie.

 

3.     Zapytał jak wygląda sprzątanie parkingów leśnych, poboczy i kto ma je sprzątać.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sprzątanie parkingów leśnych i poboczy należy do zarządcy tych miejsc. 

 

4.     Jeżeli przy śmietniku znajdują się stare, zniszczone kanapy, fotele itp. to kto ma je wywozić i kiedy – zapytał.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Śmieci wielkogabarytowe nie są odpadami komunalnymi. Mogą być wywiezione przez PGK na podstawie odrębnego zlecenia i opłaty.  

 

5.     Mieszkańcy bloku przy ul. 16-go Stycznia (blok w którym mieści się siedziba banku PKO BP) zwracali się do Burmistrza pismem o pomoc w tworzeniu zatok parkingowych przy tym bloku. Mieszkańcy twierdzą, że do dnia dzisiejszego nie otrzymali odpowiedzi. Zwrócił się do Burmistrza o odniesienie się do tej prośby.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

 Mieszkańcy bloku przy ul. 16-go Stycznia zwracali się do Gminy z prośbą
o doprowadzenie do powstania parkingu. Gmina wraz ze swoim poparciem przekazała ten postulat do GDDKiA jako zarządcy drogi. GDDKiA odpowiedziała, że ze względu na charakter drogi nie przewiduje tam budowy parkingu.

 

6.     Zapytał kiedy zostanie skończony projekt ul. Nowej i Źródlanej.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

W przypadku ul. Nowej i Źródlanej projekt budowlany jest już w zasadzie na ukończeniu. Pozostaje do rozwiązania sprawa odprowadzenia dróg deszczowych. Jeżeli udałoby się zmieścić z całą inwestycją w pasie drogowym, to wówczas można uniknąć postępowania na budowę. Wystarczy bowiem uzgodnienie
w ZUD-zie i zgłoszenie do Starostwa. Jeżeli nastąpi wyjście poza pas drogowy
i gminną własność, to wówczas będzie potrzebne pozwolenie budowlane co opóźni całe postępowanie. Projektant drogi wychodzi w zasadzie poza pas drogowy
i gminną własność w końcowej części dotyczącego zrzutu wód opadowych.
W związku z tym, albo zadanie zostanie podzielone na dwa i w części metodą zgłoszenia je zlecimy albo będzie realizowane w całości  i trzeba będzie wystąpić
o pozwolenie budowlane.      

 

7.     Zapytał jaki jest termin realizacji projektu ul. Nowej i Źródlanej.

Odp. Burmistrza udziel. w odp. na interp. Nr 6

 

8.     Zapytał czy na wykonanie ul. Nowej i Źródlanej wystarczy zgłoszenie czy też musi być pozwolenie budowlane i od czego to zależy.

Odp. Burmistrza udziel. w odp. na interp. Nr 6

 

9.     Mieszkańcy ul. Rzecznej zwracają się z prośbą o ścięcie 6 drzew (topoli), ponieważ stanowią one zagrożenie dla posesji mieszkańców.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wszystko zależy od tego w czyich działkach stoją te drzewa. Wnioskodawcy powinni wystąpić na piśmie do UMiG o wyrażenie zgody na wycinkę tych drzew.  Urząd dokona stosownej analizy zagrożenia.    

 

10. Wysepka przy ul. Zamkowej na wysokości dawnego banku BPH powinna być zmodernizowana, ponieważ samochody ciężarowe skręcające z ul. 16-go Stycznia w lewo w ul. Zamkową najeżdżają na tą wysepkę powodując jej dewastację. Zwrócił się o interwencję
u zarządcy drogi w tej sprawie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wysepka na wprost dawnego BPH jest elementem przebudowy drogi nr 42. Stanowi w pewnym sensie odpowiedź na wniosek Gminy Końskie, która proponowała zarządcy zwiększenie bezpieczeństwa poprzez instalację sygnalizacji świetlnej we wskazywanym miejscu. Po analizie przepustowości dróg GDDKiA stwierdziła, iż wyklucza instalację świateł z jednoczesną obietnicą znalezienia innego sposobu na poprawę bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Przypuszcza, że ta wysepka jest tym właśnie sposobem. Z punktu widzenia organizacji ruchu drogowego drogą główną jest droga nr 42 prowadząca ul. 16-go Stycznia, Zamkową do ul. Partyzantów. Projektanci przebudowy drogi prawdopodobnie nie brali pod uwagę, że ktoś z ul. 16-go Stycznia może skręcać
w lewo w ul. Zamkową na drogę niższego rzędu. Zgodnie z sugestią radnego wystąpi do zarządcy drogi w tej sprawie.      

  

Radny Mariusz Czarnecki

1.     Zapytał czy w Pomykowie mógłby powstać plac zabaw dzieci. Plac zabaw zwiększa wśród dzieci motywację do ruchu, integruje rodzinę oraz wpływa prozdrowotnie. 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Rozumie, że chodzi o uzupełnienie istniejącego placu zabaw należącego do przedszkola. Przyjmuje to jako wniosek, który może zostać ujęty
w przyszłorocznym budżecie.

 

2.     Zapytał czy istnieje możliwość zmodernizowania, udoskonalenia centralnego placu zabaw – tzw. „ogródka jordanowskiego” przy ul. Partyzantów.

Odp. nie została udzielona

 

3.     Zapytał czy można poprawić bezpieczeństwo na kąpielisku w Sielpi poprzez wyrównanie dołów powstałych po usuniętych pomostach betonowych.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wskazywane wyrwy zostały zlikwidowane na podstawie opinii inspektora nadzoru budowlanego w roku 2003, wtedy kiedy jeszcze zgodnie z ówcześnie obowiązującym prawem zalew był własnością Gminy. Na zlecenie OSiR-u będącego zarządcą zalewu zostało to zlikwidowane. W 2003 r. decyzją Wojewody Świętokrzyskiego decyzja komunalizacyjna została zakwestionowana. Od tej pory sprawa zarządzania zalewem przestałaby być kompetencją Gminy. W tej chwili trwają w Starostwie prace nad geodezyjnym podziałem zalewu tak, aby wyodrębnić koryto rzeki i pozostawić je jako własność Skarbu Państwa a pozostałą część przekazać decyzją komunalizacyjną przekazać Gminie. Dopiero po przejęciu tego terenu Gmina będzie mogła na nim podjąć działania zgodnie z prawem.    

 

4.     Zapytał jakie były zasady naliczania opłat  za wywóz śmieci od podmiotów gospodarczych wynajmujących teren od OSiR-u w Sielpi – zarządcy tych terenów oraz jakie będą obowiązywały opłaty w przyszłym sezonie czy roku. Zwrócił się o podanie przykładu „opłat śmieciowych” za sezon, miesiąc.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Tam gdzie opłaty śmieciowe są przedmiotem umów dwustronnych między OSiR-em a korzystającymi z jego obsługi, tam Gmina stara się nie wchodzić. Zgodnie
z uchwałą partnerem dla Gminy jest zarządca nieruchomości. Jeżeli więc ktoś użytkuje nieruchomość będącą w zarządzie OSiR-ru, to wówczas Gmina nie pobiera pieniędzy za podatek śmieciowy bezpośrednio od użytkownika tylko od OSiR-u.      

 

5.     Zwrócił się o wyrównanie, utwardzenie łącznika ul. Akacjowej z ul. Hubala. Odcinek ten jest alternatywą dla ul. Południowej oraz stanowi połączenie osiedla „słonecznego” z centrum miasta.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wskazywany łącznik został utwardzony i wyrównany oraz będzie utrzymywany
w roku bieżącym w stanie umożliwiającym korzystanie z tego skrótu.

 

Radna Barbara Zielińska

1.     Zapytała kiedy nastąpi adaptacja pomieszczenia będącego do tej pory lokalem mieszkalnym na dodatkowy oddział Przedszkola Nr 4.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Dodatkowy oddział przedszkolny w Przedszkolu Nr 4 może powstać od września br. Jednym z warunków jest przyjęcie dziś przez radnych projektu uchwały
w sprawie zmian w budżecie. W tym projekcie zwiększana jest dotacja dla oświaty z przeznaczeniem części pieniędzy na przebudowę mieszkania nauczycielskiego na pomieszczenia służące celom przedszkolnym.  

 

2.     Poinformowała o wyrwie w drodze osiedlowej na wysokości M-GOPS. Zwróciła się o jej usunięcie ze względu na niebezpieczeństwo jakie stwarza.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Przyjmuje zgłoszenie.

 

Radna Ewa Swat

1.      Zgłosiła naprawy chodników przy ul. Warszawskiej na wysokości Domu Pomocy Społecznej, ul. Traugutta – okolice bloków Nr 2 i 4 od strony nowego parkingu.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sprawa chodników przy ul. Traugutta i Warszawskiej wymaga interwencji. Analizę przygotują drogowcy z Wydziału Inwestycji.

 

2.      Uzupełnienie kostki brukowej od granicy chodnika do furtki w ogrodzeniu
i bramy wjazdowej na teren Przedszkola Samorządowego Nr 3 oraz filii biblioteki w Pomykowie (położenie kostki od strony chodnika do wyjścia).

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Chodniki i wjazdy w Pomykowie były wykonywane stosunkowo niedawno, bo
w 2002 r. Przebudowa w zasadzie dotyczy przystosowania rzędnych wysokości chodników i zjazdów do nowej niwelety drogi. Do tego celu drogowcy używają przekładanych kostek brukowych. 

Sprawa zjazdu do przedszkola i biblioteki w Pomykowie zostanie zbadana.

 

3.      Porządek na targowicy miejskiej. Firma odpowiedzialna za utrzymanie porządku nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Notorycznie zalegające śmieci nawet przed ważnymi świętami. Nieczystości nie są wywożone.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wskazywany problem istnieje już od pewnego czasu. Wynika on z faktu, że od połowy lat 90-tych gminy nie mogą różnicować wysokości opłat targowych. Obok samej targowicy funkcjonują targowice na gruntach prywatnych, które nie posiadają takich elementów jak kontenery czy kosze na śmieci. Zarządca targowicy miejskiej jest w stanie uprzątnąć śmieci pochodzące z samej targowicy. Kontenery na noc nie są jednak zamykane na kluczy więc jest możliwość podrzucania śmieci z innych targowisk. Planowana jest przebudowa targowicy tak żeby była ona zwarta, ogrodzona itd. 

 

4.      Zdemontowano lampę uliczną na drodze pomiędzy ulicami Krakowską
i Polną. Teraz teren ten jest nieoświetlony. Mimo, że jest tam słup nikt nie odtwarza lampy.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Jeżeli było jakieś oświetlenie między ul. Krakowską a Polną to oznacza, że nie było to oświetlenie drogowe. Sprawa zostanie zbadana. 

 

Radny Ernest Kruk

1.     Zapytał czy można poprawić stan jakościowy drogi przy ul. Robotniczej do czasu przebudowy ul. Południowej.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Gmina nie może poprawiać stanu jakościowego wskazywanej drogi jej ciąg mieści się na gruntach prywatnych. Jedynym sposobem na przejęcie gruntów i wykonanie łącznika jest tzw. specustawa.

 

2.     Zwrócił się o poprawienie stanu jakościowego łącznika między ul. Hubala
a ul. Akacjową.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Stan ww. łącznika będzie systematycznie poprawiany.

 

3.     Zapytał na jakim etapie znajduje się inwestycja pn. „Budowa chodnika przy ul. Polnej” („chiński mur”), czy w planowanym terminie został wykonany projekt, a jeżeli nie to z jakiej przyczyny oraz kiedy będzie zrealizowana ta inwestycja.   

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Chodnik przy ul. Polnej jest przedmiotem projektowania. Projektant przedstawił Gminie gotową dokumentację, która nie spełniała oczekiwać. Głównym problemem chodnika wzdłuż „chińskiego muru” jest kanalizacja odwadniająca. Chodnik aktualnie istnieje, ale tworzy rodzaj rynny z której zalewane są wejścia do klatek schodowych i by to zmienić trzeba chodnik odwodnić. Zaprojektowany przez projektanta kanał burzowy po zewnętrznej stronie w stosunku do budynku powodował podrożenie inwestycji. Za kilkaset metrów chodnika trzeba by było zapłacić ponad pół miliona zł. Gminie wydawało się, że istnieją tańsze sposoby odwodnienia i zleciła przymiarkę do zaprojektowania kanału deszczowego między chodnikiem a budynkiem bloku tak, aby ograniczyć wielkość robót przy tzw. przykanalikach zbierających wodę opadową. Projektant przedstawił nową wersję odwodnienia z kanałem między budynkiem o chodnikiem. Ta wersja wydaje się do przyjęcia i poddawana jest analizie i po jej zatwierdzeniu będzie można ruszyć
z pracami.      

 

Radny Tomasz Milcarz

1.     UMiG w Końskich zleca sprzątanie przystanków (a w okresie zimowym odśnieżanie) specjalistycznej firmie. Kosztami tych działań należy obciążać proporcjonalnie przewoźników w zależności od ilości postojów. Ilość postojów ewidencjonowana jest w Wydziale Komunikacji Starostwa Powiatowego. Takie rozwiązania funkcjonują już w innych gminach.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wniosek radnego Milcarza uważa za zasadny, lecz trudny w wyegzekwowaniu. Brakuje ustawowego upoważnienia do tego, aby móc obciążyć przewoźników
w zależności od liczby zatrzymań na przystankach.

Sprawa wycinki 6 drzew przy ul. Rzecznej była wielokrotnie zgłaszana od 2007 r., niestety bez odzewu.

 

Radny Marian Gąszcz

1.     Zapytał kiedy nastąpi powiększenie parkingu przy UMiG w Końskich.

Odp. nie została udzielona

 

Radny Lucjan Górecki

Złożył 4 interpelacje i zapytania wyłącznie w formie pisemnej:

1.     Modernizacja drogi Wąsosz – Przymiarki – Nowiny.

2.     Dokończenie ogrodzenia przy istniejącym placu zabaw Wąsosz – Nowiny.

3.     Reklamacja drogi – pęknięcia poprzeczne pobocza we wsi Wąsosz – Zarowie.

4.     Zamontowanie 4 progów spowalniających – 3 w Wąsoszu – Zarowie oraz
1 w Wąsoszu – Nowiny.

Odp. Burmistrza zostanie udzielona na piśmie.

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Stwierdził, że Burmistrz w swojej wypowiedzi nie określił terminu realizacji inwestycji na ul. Nowej i Źródlanej.

Z tego co wie od mieszkańców ul. Rzecznej do sprawa wycinki 6 drzew przy ul. Rzecznie trwa już od 2007 r.

 

Radna Ewa Swat

Poruszyła sprawę śmieci na targowicy. Kontenery były posprzątane. Śmieci widoczne były natomiast wewnątrz targowicy za budkami. 

 

 

Radny Krzysztof  Jasiński

Sygnały, które do niego docierają odnośnie porządku w mieście są opiniami samych mieszkańców. Dobrze by było, aby Tygodnik Konecki i Echo Dnia przeprowadziły wśród mieszkańców sondę  jak oceniają oni miasto pod względem czystości. Jest przekonany, że 60% zapytanych mieszkańców odpowie, że miasto jest brudne, zaniedbane.

Propozycja Burmistrza w zakresie rewitalizacji jest ciekawym pomysłem. Przyczyni się ona być może do poprawy dzięki środkom miasta stanu technicznego budynków i przywrócenia ich do pierwotnego stanu. Obawia się jednak, że znaczna część właścicieli budynków nie będzie w stanie zaangażować w remont własnych środków.

Uważa, że błędy, które się pojawiły podczas naboru do szkół są błędami spowodowanymi wskutek nie przystąpienia do elektronicznego naboru oraz nie podjęciem pozytywnej decyzji o przystąpieniu do naboru elektronicznego przez władze miasta i gminy. Przykłady, które posiada wskazują na to, że w większości przypadków błędy dotyczą gminnych – koneckich szkół. Oprócz błędu z Rudy Malenieckiej to tak naprawdę większość z nich dotyczy koneckich szkół. Niewytłumaczalnym dla niego działaniem jest, że dziecko z koneckiego gimnazjum, które nie posiada w domu komputera jest pozbawione możliwości właściwej reakcji. To co się wydarzyło wskutek wyrażenia zgody na realizowanie naboru, spotkań, informacji przez szkoły niepubliczne jest konsekwencją braku dzieci.        

 

Radna Krystyna Stolarska

Być może pytanie było niefortunnie zadane. Myśli, że się nie „poświęciła”, ale nie otrzymała odpowiedzi czy będzie oświetlenie w Sokołowie.  Przypuszcza, ze odpowiedź otrzyma na piśmie.

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził cyt.:

„Pan Burmistrz nie odpowiedział pani radnej na zadaną interpelację, na to czy będzie lampa, ale nie zapomniał o tym, żeby drwić z pani Stolarskiej za jej błędy językowe. Panie Burmistrzu nie ładnie jest tak, że po raz kolejny pan drwi
z koleżanki. Wstydzę się za pana. Uważam, że pani radna Stolarska wcale nie poświęca się chodząc do pana Burmistrza Rąbalskiego, bo pan Rąbalski jest bardzo miłym i przystojnym mężczyzną”.

Odnośnie problemu śmieciowego, to Burmistrz mówił, że przepisy zabraniają PGK ruszać śmieci w workach innego koloru. Wychodzi więc na to, że lepiej niech te worki leżą i psy je rozwłóczą. Jego zdaniem pojemniki ogólnodostępne na wsiach powinny być częściej stawiane. Chodzi przede wszystkim o usprawnienie całego systemu.     

 

Radny Ernest Kruk

Na Komisjach radni zapewniani byli, że chodnik przy ul. Polnej wykonywany będzie w chwili otrzymania pozwolenia budowlanego i wykonania projektu. Projekt miał być wykonany do końca kwietnia br. Projektant trzymał dokumenty ok. pól roku. Kiedy mieszkańcy nastawili się na wykonanie tego chodnika
w kwietniu, to okazało się, że ktoś spostrzegł, że należy zrobić kanał odpływowy
z drugiej strony. Rozumie, że poprzedniemu projektantowi zostały zapłacone pieniądze za wykonanie projektu, którego tak naprawdę nie wykonał. Zapytał czy przekształcenie tego projektu będzie wykonywał ten sam projektant i czy nie będzie takiej sytuacji, że po pół roku projektant stwierdzi, że kanał odpływowy powinien iść środkiem chodnika. Zapytał kiedy projekt zostanie zrealizowany
i wyłoniony jego wykonawca. Podobnie sprawa ma się z ulicą Robotniczą. Na Komisjach również były informacje, że projekt na ulicę Robotniczą jest w toku. Zapytał jak wygląda obecnie sytuacja z tym projektem oraz kiedy sama inwestycja zostanie wykonana.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zapytał czy mogą być odbierane kolorowe worki.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał jak wygląda sprawa opłat za śmierci w okresie sezonowym na Sielpi.   

 

Sołtys Gracucha - Krystyna Milcarz

Poinformował, że miała na swojej posesji przypadek kiedy pracownicy PGK nie chcieli zabrać dodatkowych śmieci nie mieszczących się już w koszu. Zrobili to jednak za dodatkową opłatą 20 zł.

 

Sołtys Rogowa – Marek Kozerawski

Potwierdził przypadki podane przez sołtysa Gracucha.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wszystkie negatywne przypadki dotyczące odbioru śmieci mają charakter naganny. Wszystkie zgłoszenia jakie wpływają od mieszkańców są analizowane. Wszelkie negatywne zachowania należy zwalczać. Zwrócił się o ich zgłaszanie do Naczelnika Wydziału UKO oraz do Prezesa PGK.

Dokona sprawdzenia sprawy usunięcia drzew przy ul. Rzecznej.

Opady segregowane są zbierane do specjalnych śmieciarek gdzie są zagęszczane metodą mechaniczną. Natomiast kolorowe worki ze śmieciami segregowanymi są wrzucane na przyczepy a kolory ułatwiają rozładunek.   

Odnośnie naboru to jest przekonany, że dyrektorzy szkół ponadgimnazjalnych poradzą sobie z naborem w taki sposób jaki będzie decydował o kształcie ich szkół. Nie chciałby się wypowiadać w jakim stopniu elektroniczny nabór wpływa na kierunek wyboru szkół. To nie jest tak, że techniczne ograniczenia spowodowały nagle katastrofę.

Odnośnie inwestycji na ul. Robotniczej, to specustawa ma załatwiać sprawy, które wynikają przede wszystkim z trybu pozyskiwania nieruchomości. Jeżeli w roku bieżącym zostanie zaprojektowana ul. Robotnicza i rozpocznie się jej budowa, to nie będzie to opóźnienie. Przypomniał, że wspomniana droga była pożądana
i oczekiwana od 30 lat. Autorzy dokumentacji wybierani są w drodze postępowania konkursowego. Jednym z elementów oferty jest czas realizacji zadania. Czas liczony jest w dniach miedzy decyzjami kluczowymi dla postępowania. Do czasu realizacji nie wylicza się czasu oczekiwania na decyzje, które nie wynika z zaniedbań samego wykonawcy. Przedłużenie ul. Robotniczej
w Końskich było przedmiotem umowy zawartej w dn. 2.12.2008 r. za kwotę 147 437 zł. Jest umowa na wykonanie tej dokumentacji w ciągu 210 dni od podpisania samej umowy. Te 210 dni są czasem rzeczywistej pracy między decyzjami. Projektant nie przekroczył tego terminu. Na każdym etapie postępowania Gmina stara się oceniać i kierunkować działania projektanta. Nie jest w stanie określić precyzyjnie czasu wykonania inwestycji. Po zatwierdzeniu dokumentacji zostają jeszcze ZUD-y a następnie złożenie wniosku u wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji wraz z częścią wywłaszczeniową.         

 

Radny Mariusz Czarnecki

Dobrze by było przeprowadzić pracownikom PGK szkolenie z zakresu właściwych zachowań podczas odbioru śmieci.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Ma nadzieję, że Burmistrz przeprowadzi odpowiednią rozmowę z Prezesem PGK

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zapytał kiedy będzie realizowany projekt ulicy Nowej i Źródlanej

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wtedy kiedy będzie prawomocne pozwolenie na budowę lub też zgłoszony zamiar realizacji inwestycji. Zrobione zostanie wszystko, aby w roku bieżącym zostało to wykonane.

Firma PGK musi dobrze działać i radni muszą być z niej zadowoleni, tak aby miała kontrakt. Zwrócił się o współpracę i przekazywanie wszelkich informacji, które mogą usprawnić cały system. System ten w ujęciu makro zaczął już działać.

 

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Krzysztof Jasiński, Marcin Latański, Krystyna Stolarska, Mariusz Czarnecki, Ewa Swa, Ernest Kruk, Krzysztof Serafin, Lucjan Górecki. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 6

 

Informacja nt. stopnia realizacji projektu p.n. uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta i Gminy Końskie

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że radni ww. informację otrzymali na piśmie i w związku z tym nie zachodzi potrzeba jest przedstawiania.

(Informacja ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

         Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

Ad. pkt 7

 

Informacja nt. działalności stowarzyszeń,
których członkiem jest Gmina Końskie

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że radni ww. informację otrzymali na piśmie i w związku z tym nie zachodzi potrzeba jest przedstawiania.

(Informacja ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

         Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 8

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie określenia zakresu i formy informacji
o przebiegu wykonania budżetu oraz informacji o przebiegu wykonania planów finansowych instytucji kultury za I półrocze roku budżetowego był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię
– poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.

      

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/281/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

b)

Projekt uchwały w sprawie  przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Policji w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady
i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady
.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/282/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

Komendant Powiatowy Policji w Końskich

Wyraził podziękowanie za podjęcie uchwały i przekazanie środków dla Komendy Powiatowej Policji.

 

 

c)

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Koneckiego był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/283/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Powiatu Koneckiego był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/284/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie w budżecie miasta i gminy Końskie środków stanowiących fundusz sołecki był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W tej sprawie odbyło się spotkanie z sołtysami na którym cała sprawa była analizowana. Spotkanie zakończyło się poparciem dla tego projektu uchwały.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/285/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie
w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.
w Końskich części nieruchomości złożonej z działek oznaczonych numerami 4912 i 4913 stanowiącej Targowicę Miejską był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/286/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie zaopiniowania projektu nowych potencjalnych obszarów NATURA 2000 na terenie Gminy Końskie – Ostoja Pomorzany był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/287/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

 

h)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia aktualizacji „Programu ochrony środowiska dla Miasta i Gminy Końskie” wraz z „Planem gospodarki odpadami” był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że radni otrzymali przed sesją autopoprawkę do tego projektu uchwały.

 

Dr inż. Beata Klojzy-Kaczmarek – Kierownik projektu – Instytut Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energii PAN w Krakowie

Omówiła ww. projekt uchwały wskazując m.in., że dokumenty zostały stworzone na lata 2008-2012. Program Ochrony Środowiska obejmuje diagnozę stanu aktualnego z podziałem na poszczególne sektory środowiska przyrodniczego oraz diagnozę stanu przyszłego. Program obejmuje również cele wytyczone dla miasta
i gminy z podziałem na zadania własne i zadania koordynowane a także zadania ekologiczne.    

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał jak wygląda sprawa trwałości koneckiego wysypiska śmieci.

 

Dr inż. Beata Klojzy-Kaczmarek

Okres trwałości kwatery pierwszej zależy od tego czy będą tam lokowane śmieci
z samej gminy Końskie czy także z innych gmin. Tym niemniej można jej pojemność oszacować na kilka lat. Jest jeszcze kwatera 2 i 3 posiadające pozwolenie zintegrowane. Odpady teoretycznie mogą być w nich składowane, ale nie ma pozwolenia budowlanego o które już teraz należałoby zabiegać.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał ile może trwać cała procedura związania z przygotowaniem kwater 2 i 3 do eksploatacji.

 

Dr inż. Beata Klojzy-Kaczmarek

Odpowiedziała, że przy sprzyjających warunkach z pewnością nie będzie to okres krótszy niż 1 rok lub 2 lata.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Tempo narastania masy odpadowej na składowisku zależy od tego czy będzie się
z niego korzystać samemu czy też z innymi gminami. Procedury uzyskiwania pozwoleń,  zgód, decyzji są warunkowe i trudno jest precyzyjnie podać konkretny okres czasowy. Z przedstawionego programu wynika, że powodem zwodociągowania niemal całej gminy jest rosnące zanieczyszczenie wód powierzchniowych. Nie jest tajemnicą, ze duża ilość szamb na ternie gminy ma nikły stopień szczelności. Program powszechnej kanalizacji jest odpowiedzią na to wyzwanie. Należy bowiem myśleć o następnych pokoleniach, tak, aby woda
z której obecnie się korzysta nadawała się w przyszłości do użytku.  

 

Radny Piotr Słoka

Jeżeli za kilka lat może zabraknąć miejsca na 1 kwaterze, to już teraz powinno się rozpocząć wszelkie możliwe badania, które pokażą czy kwatery 2 i 3 będą mogły służyć za wysypisko śmieci. Należy też odpowiedzieć na pytanie czy będzie to robione samemu czy też wspólnie z innymi gminami. Jeżeli inne gminy chciałaby korzystać w przyszłości z koneckiego wysypiska, to powinny do realizacji całego przedsięwzięcia wnieść również wkład finansowy. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jest sprawą oczywistą, że tego rodzaju rzeczy powinny być przygotowane
z odpowiednim wyprzedzeniem. Badania przy okazji budowy składowiska obejmowały cały teren i dzięki temu była możliwość uzyskania pozwolenia zintegrowanego. Natomiast badania do nowego pozwolenia budowlanego muszą być aktualne. Nie ma takiej opcji, żeby gmina Końskie robiła prezenty innym gminom. Stąd też wspólne opracowanie projektu gospodarki odpadami dla całego Staropolskiego Związku Gmin i Miast. Integralną częścią tego projektu jest zasada partycypacji kosztów. Jednak jeżeli już po prawie roku czasu nie wpłynęła pozytywna deklaracja współpracy finansowej, to nie było innego wyjścia niż odmówić przyjmowania śmieci z innych gmin. Teraz wszystko zależy od dalszej postawy tych gmin.   

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 16 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/288/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że radni otrzymali przed sesją autopoprawkę do tego projektu uchwały.

 

Skarbnik Miasta i Gminy

Przeprosiła za błąd techniczny jaki pojawił się w projekcie uchwały w zał. Nr 4 dotyczącym inwestycji z udziałem środków zewnętrznych. Powiela on kwoty z zał. 3 i 3a. W poz. Nr 8 została podana niewłaściwa kwota środków własnych gminy
o 1,6 mln zł. Kwoty zostały w nieodpowiedni sposób przeniesione. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przedłożył autopoprawkę do ww. projektu wskazując, iż była ona omawiana na Komisji Rozwoju Gospodarczego. Uzasadnienie autopoprawki stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 12 głosach za i 5 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/289/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

j)

Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXXIII/241/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi
w Końskich na 2009 r. był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady
.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/290/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Koneckiego Stowarzyszenia Sportowego Piłki Ręcznej w Końskich części nieruchomości złożonej z działki oznaczonej numerem 4655 stanowiącej własność Gminy Końskie oraz będącej w trwałym zarządzie Szkoły Podstawowej
w Modliszewicach
był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/291/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

l)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie
w użyczenie na rzecz Koneckiego Stowarzyszenia Sportowego Piłki Ręcznej
w Końskich nieruchomości złożonej z działki oznaczonej numerem 803
w miejscowości Sierosławice był opiniowany przez właściwe Komisje Rady
i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady
.

 

Głos w dyskusji zabrali:

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że Burmistrz mówił o 5 boiskach. Na Komisji Burmistrz informował, że wspólnota wsi Górny Młyn podjęła uchwałę o przekazaniu KSSPR gruntów pod boisko asfaltowe. Nie jest to prawdą – zaznaczył. Zaraz po posiedzeniu Komisji zadzwonił do sołtysa wsi i okazało się, że nie było takiej uchwały. Była natomiast uchwała przekazująca grunty Gminie pod boisko. Radni powinni mieć wiedzę gdzie te 5 boisk powstanie. Słyszał, że podobna sytuacja jest we wsi Wąsosz. Zapytał sołtysa Wąsoszy czy taka uchwała została podjęta. Nie wie jak wygląda sprawa  gruntów dla Proćwinia.  

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wniosek do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na budowę boisk wielofunkcyjnych zgłosił zgłosiło KSSPR. Trzy z planowanych boisk leżą na gruntach Gminy Końskie. Stąd też wyłączna kompetencja Gminy Końskie
w sprawie wyrażenia zgody na wskazaną w projekcie uchwały formę użyczenia.
W przypadku pozostałych dla których właścicielami są wspólnoty, to nie jest to kompetencja Rady Miejskiej i Burmistrza tylko statutowych władz stowarzyszenia oraz samego wnioskodawcy. Wszystko wskazuje na to, że dokumenty dotyczące pozostałych boisk zostaną tak przygotowane, że boiska te będą mogły powstać. Gmina Końskie nie może podejmować decyzji za wspólnotę wsi Górny Młyn czy Wąsoszy. Do niego dotarła informacja, że sprawa jest tam załatwiona.  

 

Radny Piotr Słoka

Najprościej jest powiedzieć, że coś nie jest w gestii gminy. W wieloletnim planie inwestycyjnym jest zapis o Górnym Młynie i Modliszewicach. Jego zdaniem robi się wszystko, by na Górnym Młynie boiska nie było. Jeżeli tego boiska nie będzie, to zgłosi wniosek o wyodrębnienie tego zadania z budżetu z konkretną kwotą.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/292/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

ł)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie
w użyczenie na rzecz Koneckiego Stowarzyszenia Sportowego Piłki Ręcznej
w Końskich nieruchomości złożonej z działki oznaczonej numerem 301
w miejscowości Brody był opiniowany przez właściwe Komisje Rady
i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady
.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/293/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

m)

Projekt uchwały w sprawie wydzielenia w mieszkaniowym zasobie Gminy Końskie lokali socjalnych znajdujących się w budynku mieszkalnym położonym
w Końskich przy ul. 1 Maja 57 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady
i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady
.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/294/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

n)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na zawarcie porozumienia międzygminnego był opiniowany przez właściwe Komisje Rady
i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady
.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/295/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

o)

Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XII/59/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 28.06.2007 r. w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta i Gminy Końskie na lata 2007-2013 zaktualizowaną Uchwałą Nr XXXIII/245/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 12.02.2009 r.
w sprawie aktualizacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta i Gminy Końskie na lata 2007-2013 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady
i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady
.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zgłosił w formie ustnej autopoprawkę do ww. projektu uchwały w postaci dopisania w poz. 49 następnej rubryki przeniesionej z poz. 30 załącznika inwestycji wieloletnich w budżecie a więc rewitalizację boisk sportowych 2009-2010 z zawartymi tam kwotami. Jest to konieczne ze względu na wniosek dotyczący rewitalizacji istniejących boisk asfaltowych złożony do Urzędu Marszałkowskiego.  Znalazło to już swoje odzwierciedlenie w autopoprawce do budżetu. 

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 15 głosach za, 1 głosie przeciwnym
i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/296/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

p)

Projekt uchwały zmieniający Uchwałę Nr VII/72/2003 Rady Miejskiej
w Końskich z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży
i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Końskie został przygotowany na wniosek Komisji Prawa i Praworządności Rady Miejskiej – poinformował Przewodniczący Rady
.

 

Radny Tomasz Milcarz – Przewodniczący Komisji Prawa
i Praworządności

Omówił ww. projekt uchwały wskazując m.in., że wpłynęła prośba pani Michalskiej o zmianę obowiązującej dotychczas uchwały.

 

Radny Piotr Słoka

Rozumie, że projekt uchwały został przygotowany na wniosek tylko 1 osoby – właściciela restauracji. Nie powinno się zmieniać uchwały tylko pod 1 konkretną restaurację. Jego zdaniem odległości punktów sprzedających alkohol nie powinny w ogóle odgrywać roli. Od tego jest ustawa o wychowaniu w trzeźwości oraz komisja. Może być tak, że wkrótce inne punkty handlowe zaczną również składać podobne wnioski.   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Chodzi usankcjonowanie wydanych już pozwoleń. Dotychczas obowiązująca uchwała nie przewiduje sprzedaży alkoholu w niektórych działających punktach handlowych.

 

Radny Zbigniew Hybik

Zgodził się z radnym Piotrem Słoką wskazując, że może dojść do stworzenia niebezpiecznego precedensu. Rozmawiał z Komisją Alkoholową i to nie jest do końca tak, że są punkty posiadające zezwolenia niezgodnie z prawem. Jest to tylko kwestia ponownego zmierzenia odległości metrowych. Jego zdaniem liczba punktów sprzedających alkohol jest wystarczająca.

 

Radny Tomasz Milcarz

Uważa, że osobisty animozje nie powinny mieć wpływu na decyzje radnych. Proponowany projekt uchwały sankcjonuje już wydane decyzje.

 

Radna Barbara Zielińska

Jeżeli proponowana zmiana niczego nie wnosi, to nie wie po co ją w ogóle wprowadzać.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Postawił pytanie na jakich warunkach do tej pory uzyskiwało się zezwolenie na sprzedaż alkoholu.

 

 

Radny Tomasz Milcarz

W 2003 r. przyjęto uchwałę, której treść udostępnił członkom Komisji Prawa. Odczytał treść części tej uchwały. Obecny projekt zmieniałby tylko wyraz „granicy” na „do wejścia na posesję”.

 

Radny Zbigniew Hybik

Stwierdził, że nie ma żadnych osobistych animozji. 

 

Radny Piotr Słoka

Nie jest przeciwnikiem zmian. Zmiany te jednak trzeba dobrze doprecyzować. Chodzi o to, aby jakimiś zapisami nie skrzywdzić innych osób.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 2 głosach za, 9 głosach przeciwnych
i 5 głosach wstrzymujących projektu uchwały nie przyjęła.

 

q)

Projekt uchwały w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 15 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/297/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

r)

Projekt uchwały w sprawie zaliczenia drogi położonej na terenie miasta Końskie do kategorii dróg gminnych nie był opiniowany przez  Komisje Rady – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że radni otrzymali projekt uchwały przed sesją.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił ww. projekt uchwały wskazując m.in., że projekt dotyczy ul. Kolejowej.  Problem dotyczący tej ulicy polega na tym, że istnieje ona wprawdzie fizycznie, ale jednocześnie nie widnieje na żadnych mapach geodezyjnych, gdyż przebiega
w obszarze zamkniętym należącym do PKP. W związku z tym gmina nie ma możliwości uzyskania praw właścicielskich ani zgody na realizację jakichkolwiek zamierzeń, które by służyły poprawie stanu rzeczy. Tymczasem tam mieszkają ludzie, są zakłady przemysłowe oraz formułowane są oczekiwania pod adresem gminy, aby po tej drodze móc w przyzwoity sposób jeździć. Jedynym znalezionym sposobem na poprawę sytuacji jest przekształcenie tej drogi w drogę publiczną - gminną. Są wątpliwości co do tego czy to przekształcenie przebiegnie pomyślnie. Wątpliwości ma radca prawny UMiG czy taka uchwała o przejęciu będzie do końca zgodna z prawem. Wątpliwości miał także Powiatowy Zarząd Dróg, który zaopiniował projekt tej uchwały negatywnie. Jeżeli uchwała okaże się niezgodna
z prawem do Wojewoda jako organ nadzoru ją uchyli.

 

Radny Piotr Słoka

Jeżeli uchwała ta nie zostałaby uchylona, to można by było pomyśleć o przejęciu innych dróg na terenie gminy znajdujących się w podobnej sytuacji.

 

Radna Barbara Zielińska

Jeżeli się drogę przejmuje, to dobrze by było wiedzieć od kogo się ją przyjmuje.
W tym przypadku przejmuje się ją od PKP. Jeżeli nie można ustalić właściciela to od kogo daną drogę przejąć - to nie jest takie proste.

 

Rady Piotr Słoka

Nie chodzi mu o tzw. niczyje drogi. Jest np. droga w Niebie, która przebiega od przystanku do lasu. Droga ta jest własnością Skarbu Państwa.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał czy z PKP prowadzone były jakieś rozmowy w sprawie ul. Kolejowej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Rozmowy były prowadzone z kolejnymi dyrektorami PKP Nieruchomości. Oni jednak nie są kompetentni w sprawie dysponowania mieniem Skarbu Państwa będącym we władaniu PKP. Dyrektor PKP Nieruchomości wręcz ucieszył się
z takiego pomysłu przekształcenia drogi, który daje możliwość uregulowania stanu prawnego. Cieszy się z poparcia radnych dla tego pomysłu. Nie można go jednak traktować jako szablon na którym można oprzeć każde kolejne postępowanie. Istnieje bowiem jeszcze ustawa o drogach publicznych, która mówi jakie parametry musi spełniać droga, aby mogła być zaliczona do kategorii dróg publicznych. Nie każdy więc odcinek, który chciałoby się przejąć, wyremontować można uznać za drogę publiczną.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił się o przedstawienie strony prawnej omawianego projektu uchwały.

 

Radca Prawny UMiG

Podczas badania projektu uchwały odnosił się głównie do art. 2a ustawy o drogach publicznych zgodnie z którym drogi krajowe stanowią własność Skarbu Państwa, natomiast drogi wojewódzkie, powiatowe i gminne stanowią własność właściwego samorządu województwa, powiatu i gminy. Ma wątpliwości prawne, ale nie przesądza o tym, że uchwała zostanie uchylona przez organ nadzoru.

 

Radny Ernest Kruk

Zapytał czy podobną uchwałę można skonstruować celem przejęcia dróg powiatowych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przejęcie dróg powiatowych może się odbyć tylko za porozumieniem stron. Gmina nie może więc sama przejąć drogi powiatowej.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 14 radnych przy 13 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLI/298/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady ogłosił 5-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Ad. pkt 9

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Komisje Rady Miejskiej

 

I.

Radny Piotr Słoka – Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił stanowisko Komisji Rewizyjnej dotyczące zarzutów podniesionych przez p. Stefana Karbownika.

(W/w stanowisko stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego stanowiska.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 13 głosach za (jednogłośnie) ww. protokół przyjęła.

 

II.

Radny Tomasz Milcarz – Przewodniczący Komisji Prawa
i Praworządności

Przedstawił protokół z kontroli zarzutów podniesionych przez pana Ryszarda Tusińskiego.

(W/w protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 13 głosach za (jednogłośnie) ww. protokół przyjęła.

 

Ad. pkt 10

 

Informacje i komunikaty:

 

 

Przewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Wojewody w sprawie uchwały Nr XXXVI/263/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 6 kwietnia 2009 r. oraz odpowiedzią Burmistrza na pismo Wojewody.

 

 

Ad. pkt 11

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Marian Gąszcz  podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XLI sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Jadwiga Świeboda                                                     Marian Gąszcz

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

Rafał Kuba

Inspektor Biura Rady Miejskiej                                         

 

                                   

  

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2009/10/12 13:05:59
Redaktor: Administrator