Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XLIII/09

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 24 września 2009 r.
w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W XLIII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21. 1 radny nieobecny – usprawiedliwiony.

W sesji wzięło udział 58 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło  78 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1550

 

 

Ad. pkt 1

 

     XLIII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 19 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Radny Ernest Kruk

Zgłosił wniosek o zmianę kolejności rozpatrywania spraw ujętych w projekcie porządku obrad, tj. przesunięcie „Rozpatrzenia projektów uchwał” z pkt. 9 do pkt. 4. Kolejne punkty zmienią tym samy kolejność.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zgłosił wniosek o zmianę kolejności rozpatrywania spraw ujętych w projekcie porządku obrad, tj. przesunięcie „Oceny wdrożenia systemu odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców” przed pkt. dotycz. „Interpelacji i zapytań radnych”. Kolejne punkty zmienią tym samy kolejność.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku do porządku obrad, aby przesunąć „Rozpatrzenie projektów uchwał” z pkt. 9 do pkt. 4.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 15głosach za, 3 głosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku do porządku obrad, aby przesunąć „Ocenę wdrożenia systemu odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców” przed pkt. dotycz. „Interpelacji i zapytań radnych”.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz
z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 17 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

  a)  wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynku położonym w Końskich przy ul. Polnej 3, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz ich najemców,

   b) wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 1 w budynku położonym w Końskich  przy ul. 1 Maja 39A, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy,

  c)  wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynku położonym w Końskich przy ul. 16 Stycznia 2, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz ich najemców,

  d)  wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynku położonym w Końskich przy ul. 16 Stycznia 6, stanowiącym  własność Gminy Końskie, na rzecz ich najemców,

   e) wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 6 w budynku położonym w Końskich przy ul. Hubala 7, stanowiącym  własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy,

    f) wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu  mieszkalnego nr 8 w budynku położonym w Końskich przy ul. Hubala 10, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy,

    g) wyrażenia zgody na udzielnie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 1 w budynku położonym w Końskich przy ul. Hubala 11, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz  najemcy,

    h) wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na rzecz Gminy Końskie,

     i) podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach,

     j) wyrażenia zgody na oddanie nieruchomości w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z o.o. z siedzibą w Modliszewicach,

     k) utworzenia punktów przedszkolnych,

      l) utworzenia punktu przedszkolnego przy Przedszkolu Samorządowym nr 4 w Końskich,

          ł) ubiegania się Gminy Końskie o środki z Narodowego Programu  Przebudowy Dróg  Lokalnych 2008-2011,

    m) zlecenia powołania audytora zewnętrznego,

     n) skierowania wniosku do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli,

     o) zmian w budżecie na 2009 r.

5.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

6.    Ocena wdrożenia systemu odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców.

7.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

8.    Informacja o stanie przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

9.    Informacja o realizacji budżetu za I półrocze 2009 r.

10. Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej.

11. Informacje i komunikaty.

12.Zakończenie obrad XLIII sesji.

 

Ad. pkt 4

 

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynku położonym w Końskich przy ul. Polnej 3, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz ich najemców był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.

      

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/300/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

b)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 1 w budynku położonym w Końskich przy ul. 1 Maja 39A, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/301/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

Na obrady sesji przybył radny Leszek Stanek.

 

c)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynku położonym w Końskich przy ul. 16 Stycznia 2, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz ich najemców był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/302/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokali mieszkalnych w budynku położonym w Końskich przy ul. 16 Stycznia 6, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz ich najemców był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/303/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 6 w budynku położonym w Końskich przy ul. Hubala 7, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/304/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 8 w budynku położonym w Końskich przy ul. Hubala 10, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/305/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielnie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 1 w budynku położonym w Końskich przy ul. Hubala 11, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/306/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości na rzecz Gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/307/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/308/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

j)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie nieruchomości w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z o.o. z siedzibą w Modliszewicach był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/309/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/310/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

l)

Projekt uchwały w sprawie utworzenia punktu przedszkolnego przy Przedszkolu Samorządowym nr 4 w Końskich był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/311/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

ł)

Projekt uchwały w sprawie ubiegania się Gminy Końskie o środki z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Przed sesją radni otrzymali nową wersję tego projektu uchwały – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił projekt uchwały wskazując m.in., że w ramach Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych można uzyskać dofinansowanie do połowy wartości inwestycji. Nowa wersja projektu uchwały jest wynikiem porozumienia, jakie udało się osiągnąć z powiatem w zakresie udziału finansowego w inwestycji. Porozumienie między jednostkami samorządowymi owocuje dodatkowymi punktami przy ocenie merytorycznej wniosku o dofinansowanie.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/312/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

m)

Projekt uchwały w sprawie zlecenia powołania audytora zewnętrznego przygotowany został na bazie wniosku zgłoszonego wspólnie przez Komisję Rewizyjną oraz Komisję Oświaty – poinformował Przewodniczący Rady.

Komisja Rozwoju Gospodarczego podczas rozpatrywania tego projektu uchwały przyjęła dwa wnioski o treści:

 

1)

W § 2 projektu uchwały jako termin powołania audytora wpisać termin 2 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

  

2)

            Do projektu uchwały wprowadzić § 3 o treści: „Koszty wykonania audytu zostaną pokryte ze środków budżetu miasta i gminy Końskie 2009/2010 z działu 750 – Administracja Publiczna - § 7140 – Wynagrodzenia.

Kolejne paragrafy zmienią tym samym kolejność.

 

Poinformował, że radca prawny UMiG wyraził negatywną opinię do tego projektu uchwał i zapoznał z jej treścią.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Zbigniew Hybik

Zgłosił wniosek do projektu uchwały, aby w projekcie uchwały zwrot audytor zewnętrzny zastąpić zwrotem audytor wewnętrzny.

 

Radny Piotr Słoka

Przypomniał, że uchwała dotycząca przejęcia drogi Kolejowej mimo negatywnej opinii radcy prawnego UMiG nie została uchylona przez organ nadzoru. Nie wie, dlaczego projekty przedkładane przez radnych są opiniowane zawsze przez radcę negatywnie. Komisja Rewizyjna może wnioskować do Rady Miejskiej o zainicjowanie kontroli zewnętrznej. Zgodnie z art. 30 ustawy o samorządzie gminnym Burmistrz wykonuje uchwały Rady i zadania gminy. Rada jest organem stanowiącym. Nie widzi tu kolizji. Rada podejmuje uchwałę i powierza ją do wykonania Burmistrzowi. Rada nie może zatrudnić audytora zewnętrznego i podpisać z nim umowy. Protokół Komisji Rewizyjnej został w jakiś sposób publicznie na łamach prasy podważony. Stwierdzono, że są tam same kłamstwa, że radni nie są fachowcami, że nie mogą kontrolować. Dlatego też Komisja podjęła decyzję, żeby rozstrzygnął to ktoś z zewnątrz. Oprócz tego nie można w pełni korzystać z audytora wewnętrznego, ponieważ podpisywał się już on pod sprawozdaniami, w których były nieprawidłowości. Poza tym audytor wewnętrzny jest pracownikiem podległym Burmistrzowi i nie wie czy może on obiektywnie sprawdzać Burmistrza. Najlepszym, więc rozwiązaniem byłaby ocena wypracowana przez audytora zewnętrznego. Niewykluczone, że Komisja zmieni swoje wnioski pokontrolne pod wpływem wyników audytu zewnętrznego. Na jednej z komisji Burmistrz dał do zrozumienia, że nie wykona tej uchwały, gdyż jest ona niezgodna z prawem i ją zaskarży, nie chce, więc współpracować z Radą. Ze strony Rady taka współpraca jest, gdyż często projekty uchwał wpływają z uchybieniem 7-dniowego terminu przed sesją i radni nie są temu przeciwni. Jeżeli chodzi o wniosek dotyczący przeprowadzenia kontroli przez NIK i RIO, to zwracał się do Przewodniczącego Rady jako do wykonawcy uchwały, żeby wstrzymał się przez 60 dni i jeżeli Burmistrz powoła audytora zewnętrznego, to radni przygotują uchwałę uchylającą. Radni nie chcieliby ściągać kolejnych kontroli NIK czy RIO na urzędników UMiG.

Burmistrz Miasta i Gminy

Tym radnym, którzy nie uczestniczyli w kontroli należy się wyjaśnienie. Wniosek będący teraz przedmiotem rozstrzygania – projekt uchwały w sprawie powołania audytora zewnętrznego dotyczy zbadania sprawozdań finansowych organizacji pozarządowych korzystających z dotacji gminnych, przede wszystkim klubów sportowych. Zdaniem części członków Komisji Rewizyjnej sprawozdania wskazują, że organizacje pozarządowe źle wydają pieniądze albo źle je rozliczają i że źle również te rozliczenia przyjmują merytoryczni pracownicy UMiG.
W organizacjach pozarządowych pracują ludzie, którzy nie koniecznie muszą znać od razu zasady wynikające z ustawy o finansach publicznych. To, że dostają dotacje nie oznacza, że stają się to ich pieniądze, gdyż są to nadal pieniądze publiczne. Gmina Końskie rozliczając te organizacje stara się mieć na uwadze dwie rzeczy – konieczność zachowania dyscypliny finansowej związanej ze statusem tych pieniędzy, ale z drugiej strony ma również na uwadze cel, dla którego te dotacje są przyznawane. Nie wyklucza, że być może wskutek pewnej życzliwości dla celu, jakim jest upowszechnianie sportu przyjmowane były wytłumaczenia, które powinno się zanegować lub, które powinny być głębiej skontrolowane. Interpretacja jego słów przez radnego o nie wykonaniu uchwały jest dosyć dowolna. Stwierdził wtedy, że jego zdaniem uchwała będzie niezgodna z prawem i może być uchylona w trybie nadzoru przez Wojewodę. Nie ma instytucji zaskarżenia przez Burmistrza uchwały Rady Miejskiej. Może jedynie organowi nadzorowi zwrócić uwagę na to, co jego zdaniem i pracowników UMiG jest istotnym uchybieniem prawnym. Dotacje gminne dla organizacji pozarządowych są pieniędzmi trudnymi do wydania i rozliczenia. Głęboka nieufność części radnych do organizacji pozarządowych i sposobu rozliczenia ich dotacji jest jego zdaniem złym prognostykiem dla przyjęcia a następnie rozliczenia funduszu sołeckiego. Obecnie są 4 kluby, które otrzymują dotacje i się rozliczają, czasami nawet miesiącami, ponieważ UMiG żąda od nich weryfikacji dokumentów, potwierdzeń, wyjaśnień, aneksów. Teraz będzie 40 funduszów sołeckich i przy nastawieniu takim, że sołtysi pracujący społecznie muszą znać ustawę o finansach publicznych stanowiłoby przeniesienie znacznej części ryzyka na sołtysów i na rady sołeckie. Powinna tu jednak obowiązywać pewna życzliwość niewykluczająca sztywnego trzymania się zasad ustawy o finansach publicznych. Stwierdził cyt.:
„Nie twórzmy takiego wrażenia, że ktokolwiek dostanie pieniądze publiczne, czy to dotacje dla organizacji pozarządowych czy tak jak teraz mamy się przymierzać w ramach funduszu sołeckiego, że na pewno jest oszustem i złodziejem, a tak wynikało z wprost cytowanych przez prasę zapisów protokołu w części roboczej zespołu kontrolnego”. Stanowi  to zły prognostyk i należy już teraz się nad nim zastanowić. Statut Gminy Końskie powstał w 2003 r. przed zmianą ustawy o finansach publicznych, która zobligowała jednostki samorządu terytorialnego uzyskujące pewien status materialny – wtedy było to bodajże ponad 15 mln euro do zatrudnienia audytora wewnętrznego. Jest zasadą, że tam, gdzie jest zatrudniony audytor wewnętrzny, tam jego praca opłacana z budżetu miasta i gminy jest podstawą dalszych działań. Prace kontrolne audytora wewnętrznego nie są zakończone i rozumie to jako votum nieufności wobec audytora wewnętrznego. Jednak zamiast wrażeń trzeba tu mieć twarde dowody.

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził cyt.:

„Ma prośbę, aby w protokóle było zapisane, że pan Burmistrz użył słów, że ja w protokóle nazwałem kogoś oszustem czy złodziejem. Nie ma takich słów w protokóle ani w wersji roboczej ani w wersji końcowej. Chciałbym, aby było to zapisane, bo prawdopodobnie to wszystko skończy się sprawą sądową, nie z mojej strony, ale ze strony klubów sportowych. Ja chcę mieć na to dowody. Jest to powielanie oszczerstw wobec mojej osoby. Panie Burmistrzu proszę przestać straszyć sołtysów moją osobą, bo to są ludzie poważni. Proszę mi wskazać, chociaż jeden artykuł ustawy o finansach publicznych dotyczący dotacji celowych, który by obowiązywał fundusze sołeckie. Jest ustawa o funduszu sołeckim, która konkretnie reguluje jak się to powinno rozliczać, w jaki sposób. Oprócz tego panie Burmistrzu Gmina jest po to, by pomagać swoim mieszkańcom, czyli tak samo i sołtysom. Jeśli są jakieś kłopoty i będą występować problemy przy funduszu sołeckim i rozliczeniu, to pan panie Burmistrzu powinien nawet powołać komórkę, nie zatrudnić 1 osoby a nawet 3 a możemy, bo nas stać na to, bo zajmujemy 1 czy 2 miejsce w konkursach na oszczędną gminę, czyli jak zajmiemy w przyszłym roku 5 przez to, to chwała nam za to. Powinny być powołane, zatrudnione osoby, które będą pomagać sołtysom rozliczyć to. Chciałem tylko powiedzieć sołtysom, bo ja sprawdzałem to w Internecie wcześniej przed powstaniem tej ustawy o funduszu sołeckim uchwalonej przez Sejm, obowiązywały uchwały, które były wcześniej w niektórych gminach powołane. Powołany już został funduszu sołecki i tam konkretnie w Internecie można znaleźć na co można wydać pieniądze, w jaki  sposób. Są nawet wzory uchwał zebrań sołeckich i wzory wniosku. Tylko się wypełnia, na co, podaje się krótkie uzasadnienie, kosztorys tego wszystkiego. Nie jest tak, że ktoś z sołtysów będzie miał pieniądze u siebie w kasetce, tylko przyniesie fakturę i Gmina wtedy na tę fakturę zakwestuje, zapłaci za tę fakturę. To jest całe rozliczenie tych pieniędzy a pan Burmistrz na zebraniu sołtysów pokazywał ten protokół dotyczący dotacji celowych. Nie ma w ogóle ten protokół nic wspólnego z funduszem sołeckim”.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Jest przekonany o tym, że poruszana sprawa trwająca kilka miesięcy nie warta jest tego, aby trwała kolejnych kilka miesięcy. Odnosi wrażenie, że po wszystkich rozmowach na forum Komisji i Rady, osoby siedzące na sali utwierdzane są w przekonaniu, że jest coś do ukrycia. Uważa, że ani Burmistrz ani przedstawiciele klubów ani ktokolwiek inny działający społecznie na rzecz sportu, na rzecz innych stowarzyszeń nie ma nic do ukrycia. Ludzie mają prawo popełniać błędy. Jeżeli się doprowadzi do kontroli to jest szansa na to, żeby pewne sprawy wyprostować w taki sposób, aby te błędy nie były powielane. Chodzi o uczciwość i rzetelność w zakresie dysponowania i rozliczania środków finansowych. Wielu z radnych zostało obrażonych, rzucano oszczerstwa, które nie są zgodne z prawdą. Zapewne wszyscy chcą, aby doprowadzić do wyjaśnienia nieprawidłowości. Pozostaje tylko kwestia podjęcia decyzji czy ma to być audytor zewnętrzny czy wewnętrzny. Odrębnym problemem pozostaje kwestia tego czy uchwała zostanie zaskarżona czy też nie.

           

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Zbigniewa Hybika, aby w projekcie uchwały zwrot audytor zewnętrzny zastąpić zwrotem audytor wewnętrzny.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 9 głosach za, 10 przeciw i 1 głosie wstrzymującym się wniosek odrzuciła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby w § 2 projektu uchwały jako termin powołania audytora wpisać termin 2 miesięcy od dnia wejścia w życie uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 11 głosach za i 9 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby  do projektu uchwały wprowadzić § 3 o treści: „Koszty wykonania audytu zostaną pokryte ze środków budżetu miasta i gminy Końskie 2009/2010 z działu 750 – Administracja Publiczna - § 7140 – Wynagrodzenia.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 11 głosach za i 9 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 11 głosach za i 9 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/313/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

n)

Projekt uchwały w sprawie skierowania wniosku do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli przygotowany został na bazie wniosku zgłoszonego przez Komisję Rewizyjną – poinformował Przewodniczący Rady.

Komisja Rozwoju Gospodarczego rozpatrując ten projekt uchwały zaopiniowała go pozytywnie.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że nie dobrze się stało, iż na sesji nieobecny jest radca prawny UMiG.

 

Przewodniczący ogłosił 5-minutową przerwę po zakończeniu, której wznowił obrady.

 

Radny Piotr Słoka

Zgłosił wniosek o odłożenie w czasie rozpatrywania ww. projektu uchwały.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Piotra Słoki, aby odłożyć w czasie rozpatrywanie w ww. projektu uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) wniosek przyjęła.

 

o)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. został przedłożony radnym na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego. Komisja nie wyrażała opinii do tego projektu uchwały. Przed sesją radni otrzymali autopoprawkę do tego projektu uchwały – poinformował Przewodniczący Rady .

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIII/314/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

Ad. pkt 5

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi zgłosili:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że większość przedstawionych informacji przekazana była na poprzedniej sesji. Zwrócił się o nie przedstawianie informacji w szczegółach, które zainteresowani mogą uzyskać w Wydziałach Urzędu lub bezpośrednio u Burmistrza. Uważa, że wystąpienie Burmistrza powinno trwać 15-20 minut a nie ponad godzinę. Powinno się mniej mówić a więcej działać i wtedy będą lepsze efekty.

 

Radny Zbigniew Kucharski

Jest innego zdania. Uważa, że informacja powinna być przedstawiana w szczegółach, gdyż nie ma chęci wybierać się do Wydziałów celem uzyskania informacji.

 

Radny Piotr Słoka

Od kilku radnych dowiedział się, że na hali zaprojektowane zostało ogrzewanie elektryczne. Zapytał czy takie rozwiązanie nie będzie zbyt kosztowne. Inwestycja Folwarczna i Kościeliska nie do końca jest robiona tak jak trzeba. Chodzi o odcinek 300 m w kierunku Górnego Młyna. Są tam grunty przeznaczone pod zabudowę. Zapytał czy nie można by było połączyć dwóch odcinków asfaltowych, odciążyłoby to ruch i stworzyłoby warunki dla wycieczek rowerowych. Zapytał czy jest uchwała określająca zasady korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Zwrócił się o częstsze patrole obiektu Orlika przez Straż Miejską. Pojawiają się głosy o sprzedawanych tam narkotykach.

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że stara się ograniczyć szczegółowość omawianych inwestycji. Dla jednych informacja jest zbyt długa a dla drugich zbyt krótka. Przy omawianiu termomodernizacji hali informował, że ogrzewanie jest przeprojektowane na ogrzewanie nawiewowe wzorowane na takim, jakie jest na hali na Stadnickiej Woli. Źródłem ciepła jest kotłownia, która zasila liceum oraz halę sportową. Kotłownia jest gazowa dostarczająca gorącą wodę jako czynnik ogrzewania hali.

Jeżeli chodzi o połączenie ul. Kościeliskiej i Folwarcznej w stronę Górnego Młyna, to dochodzi do wejścia w teren zamknięty PKP. Zaprojektowanie czegokolwiek na terenie zamkniętym jest niezwykle trudne. Projektanci projektowali ul. Kościeliską i Folwarczną 3,5 roku. Sądzi, że to, co jest tam dla ludzi robione jest rzeczą pożądaną i oczekiwaną. Jeżeli będzie potrzeba kontynuacji, to będzie to można zrobić w warunkach, w których z tej drogi da się już korzystać.

Regulaminy korzystania z obiektów sportowych stanowią kompetencję Rady. Obiekty są dziś w zarządach różnych jednostek i mają regulaminy przez tych zarządców opracowywane. Jeśli będzie potrzeba prawna ujęcia ich w formę uchwały Rady, to zostanie to zrobione.

Dochodzą różne głosy co do sposobu korzystania ze skate-parku. W porozumieniu z Dyrektorem MZOS jedna z kamer monitoringu Orlika jest nakierowana na skate-park. Policja została poproszona o częstsze patrole i analizowanie zapisów z dysków, tak, aby można było rozpoznać czy występują zagrożenia, o jakich mówił radny. Dzięki monitoringowi udaje się tam zachować kontrolę i uzyskać wiedzę czy nie dzieje się tam coś niepokojącego. Policja współpracuje w tym zakresie z MZOS oraz ze Strażą Miejską.     

 

         Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 6

 

Ocena wdrożenia systemu odbioru odpadów komunalnych
od mieszkańców.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przedstawił ocenę wdrożenia systemu odbioru odpadów komunalnych od mieszkańców.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Krzysztof Jasiński

Do niektórych domów, w których nie są zameldowani właściciele wpływają zawiadomienia o konieczności uiszczenia określonych opłat. Prawdopodobnie brakuje tu informacji wymiennej między UMiG a PGK. Kolejnym problemem jest olbrzymie obciążenie pojemników na osiedlach np. na osiedlu 3-go Maja. Jest to widoczne zwłaszcza w okresach weekendowych. Z obserwacji wynika, że śmieci podrzucają mieszkańcy z innych terenów. Zapytał czy w okresach sprzyjających remontom maj-wrzesień nie należałoby ustawić pojemników na gruz. Zdarzają się przypadki przewracania pojemników na odpady segregowane. Można by było zastanowić się nad takim zabezpieczeniem tych pojemników, aby otworzyć je mogliby tylko pracownicy PGK. Na przykładzie zawiadomień przychodzących do szkół można stwierdzić, że koszty są olbrzymie. W okresie mijającego kwartału koszty w jednej ze szkół związane ze śmieciami wynoszą od osób zatrudnionych 2 896 zł. W 2008 r. w szkole, w której pracuje, za dzierżawiony pojemnik oraz za śmieci, uiszczana była opłata 682 zł. Nie wie, jaką teraz miarą, PGK mierzy czas, w którym nie ma uczniów i nauczycieli a tym samym nie ma odpadów segregowanych. Zapytał czy nie należałoby się zastanowić, co zrobić, aby nie uszczuplać budżetów placówek oświatowych oraz uwzględnić 12-tygodniową przerwę w nauce.

Należałoby określić definicję selektywnego odbioru odpadów. Tak naprawdę dzisiaj, to w interesie, PGK nie jest dobrym rozwiązaniem to, że mówi się o selektywności, bo selektywność teoretycznie uszczupla dochody PGK. Zapytał czy i w jakiej wysokości odzyskiwane są segregowane odpady oraz jakie to są środki z tytuł „petów” przekazywanych na terenie miasta.

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że przedstawiona przez Burmistrza ocena stanowi dowód na to, że
2 lata temu, kiedy był pisany „protokół śmieciowy” Burmistrz nie miał wtedy racji i teraz sam się do tego przyznał. Burmistrz informował, że nie ma doskonałego systemu odbioru śmieci a 2 lata temu twierdził, że był doskonały system i przekonywał członków zespołu oraz twierdził, iż treści zawarte w protokóle stanowią kłamstwa, banialuki i atak polityczny. Dzisiaj się okazuje, że jest 110 ton więcej odzyskanych śmieci. Burmistrz w ten sposób przyznaje, że poprzedni system był „dziurawy”. Jest luka w przychodach w wysokości 250 tys. zł między przychodami za I kwartał. Zapytał, z czego to wynika i czy ściągalność „kuleje” ·a może stawka jest zbyt mała. Selektywność odpadów ze strony mieszkańców wskazuje na to, że dochody będą dalej maleć zamiast wzrastać. Burmistrz mówił, że dopłaca się już do tego systemu. Zapytał Prezesa PGK czy PGK nie dopłaca do tego przedsięwzięcia. Ludzie się żalą, że większej ilości odpadów selektywnych niż 3 worki pracownicy PGK nie chcą przyjmować. Tymczasem Burmistrz wskazywał, że dąży się do tego, aby selektywność była jak największa. Zwrócił się z apelem o ponowne wystawienie pojemników ogólnodostępnych przynajmniej w niektórych miejscowościach oraz przeprowadzenie akcji odbioru odpadów wielkogabarytowych. Niektórzy sołtysi chcieliby sobie sami kupić w ramach funduszu sołeckiego pojemnik na śmieci i zapłacić za 10 m-cy odbioru odpadów. Zapytał Burmistrza czy przychyli się do takiego pomysłu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

System nie może być doskonały a każdy głos w dyskusji może jedynie pomóc. W Polsce przewrócenie pojemnika na śmieci odbierane jest jako forma rozrywki. Nikomu nie przychodzi do głowy, że za to się płaci i że ktoś musi to później posprzątać. Osoby, które nie są zameldowane w lokalach mieszkalnych a które otrzymały nakazy płatnicze powinny sprawę tę zgłosić bezpośrednio do PGK. Wówczas PGK wystawi fakturę właściwej osobie. Przewracane na osiedlach pojemniki na odpady segregowane stanowią problem. Powszechne zwracanie uwagi osobom, które to robią mogłoby poprawić tę sytuację. Przypomniał, że podstawą uśrednionej wartości opłaty od jednego ucznia była analiza lat ubiegłych. Pracownicy UKO wzięli pod uwagę wartości ilości śmieci z poszczególnych lat przeliczając je na uczniów. Wyszła z tego uśredniona wielkość i kwota, która się może różnić w poszczególnych szkołach. Jeżeli są duże różnice między poszczególnymi szkołami i przedszkolami, to można to przedyskutować w Wydziale UKO.   

Definicja selektywnej zbiórki odpadów znajduje się w uchwale Rady. O ile pamięta to protokół przygotowany przez radnego Słokę stwierdzał, że obowiązujący system nie działa i jedynym sposobem na wprowadzenie zmian jest system zwiększonej kontroli prowadzonej przez urzędników i Straż Miejską oraz ostre karanie osób nie posiadających umowy, nie odprowadzających odpadów. Jego odpowiedź wówczas była taka jak pamięta, że w istniejącym stanie prawnym istnieje zasada dobrowolności podpisywania umów i zasada wiarygodności przyjmowania oświadczeń. Jego ocena postulatu opartego na kontroli i karaniu pozostaje bez zmian. Uważa, że to był zły pomysł. Lepszym pomysłem było wprowadzenie zmian systemowych. Radykalny wzrost ilości śmieci wynika z wprowadzenia powszechnego systemu odbioru odpadów oraz z pewnej nadwyżki śmieci zgromadzonych. Umowa Gminy z PGK opiera się na kalkulacji przedstawionej przez PGK a ta z kolei oparta była na analizie rzeczywistych kosztów oraz ilości śmieci, które hipotetycznie powinny trafiać do systemu na podstawie wieloletnich danych. Gdyby śmieci trafiało tyle ile przewidywano, wtedy opłata by się równoważyła. Tych śmieci jest jednak więcej.

System odbioru śmieci jest dla PGK przyjazny i neutralny. Z punktu widzenia finansowego im więcej PGK zbierze śmieci, tym wartość faktury wystawionej Gminie jest wyższa. Z kolei dla Gminy korzystniejsza byłaby mniejsza ilość śmieci, ponieważ płaci ona za rzeczywistą ilość śmieci i jednocześnie pobiera opłatę za hipotetyczną ilość śmieci. Stąd też wynika różnica. Nie zna przypadków odmowy przyjęcia śmieci sortowanych w większej ilości niż 3 worki. Jeżeli się jednak takie przypadki trafiły, to należy je zgłaszać do Prezesa PGK celem ich wyjaśnienia.

 

Sołtys Nowego Dziebałtowa – Bożenna Kołodziejczyk

Stwierdziła, że kierowcy PGK są bardzo nieuprzejmi dla mieszkańców podczas odbioru odpadów.

 

Prezes PGK

Zaprosił p. sołtys na rozmowę w tej sprawie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Sprawa wymaga wyjaśnienia. Jest to problem dyscyplinarny i jeżeli zarzuty się potwierdzą, to Prezes PGK wyciągnie z tego wnioski dotyczące kultury osobistej oraz dyscypliny pracownika.    

 

Prezes PGK

PGK ma podpisaną umowę z jedną firmą na odbieranie odpadów segregowanych, Biały „PET” posegregowany kosztuje ok. 500 zł za tonę a szkło ok. 100 zł. Są to ceny ruchome zależne od sytuacji na rynku.

      

Prezes KSM

Potwierdził zwiększenie się ilości śmieci na osiedlach po wprowadzeniu powszechnego systemu odbioru odpadów. Nie może być tak, że KSM otrzymuje zawiadomienie o zmianie wysokości opłaty wstecznie – uniemożliwia, bowiem prawidłowe poinformowanie mieszkańców. Zmiana wysokości opłaty za III kwartał nie może być dokona w miesiącu wrześniu, ponieważ jest to zupełnie nie logiczne. Powinien mieć, co najmniej miesiąc wyprzedzenia, aby powiadomić mieszkańców o zmianie opłaty.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz

Opłaty i ich wysokości są określone z góry. Sprawę reguluje uchwała Rady Miejskiej. To od zarządców nieruchomości zależy, jaka stawka będzie stosowana. Jeżeli sortowani odpadów na osiedlach nie ma, to z góry trzeba było założyć opłatę wyższą. UMiG informuje tylko o fakcie powstania zobowiązania. Opłata nalicza się praktycznie sama.

 

Prezes KSM

Ilość śmieci segregowanych nie zależy tak do końca od samych zarządców ze względu na zjawisko podrzucania śmieci. To czy poziom 30% segregacji został osiągnięty wie dopiero wtedy, gdy przyjdzie zawiadomienie. Lokatorzy są zawiadamiani o zmianach opłat a nie da się tego zrobić wcześniej skoro nie jest znany wcześniej poziom segregacji.

 

Radny Piotr Słoka

Burmistrz swego czasu informował, że po pół roku od wejścia w życie regulamin śmieciowy zostanie zmieniony. Istnieje problem domków letniskowych. Na terenie Starej Kuźnicy ¾ domków to domki letniskowe, których domownicy płacą mniejszą opłatę a podczas 3-4 miesięcy pobytu produkują bardzo dużą ilość śmieci. Należałoby to zmienić, aby urealnić przychody. Jeżeli istnieje potrzeba zmiany zapisów uchwały, to należałoby zmianę taką wprowadzić.

Stwierdził cyt.:

„Panie Burmistrzu, skończył Pan 50 lat i chciałem Panu złożyć wszystkiego najlepszego i życzyłbym Panu Panie Burmistrzu, żeby drugie 50 lat Pan zaczął mówić prawdę. Rzuca Pan kolejne oszczerstwa. Nie jest prawdą, że w protokóle śmieciowym radny Słoka napisał, że trzeba wszystkich karać. Proszę wrócić do protokółu a zapisy o karalności są w regulaminie, w ustawie o porządku w gminie i w ustawie o odpadach. O karalności to chodziło tam tylko o to, że Straż Miejska sprawdziła 100 mieszkań czy 120 na 6 tysięcy. Jeśli chodzi o karalność, to niech Pan przeanalizuje wpływy do budżetu ze Straży Miejskiej i z roku na rok są coraz większe za mandaty, trzeba się cieszyć, tylko skąd te mandaty są – za złe parkowanie, bo tak jest najłatwiej. Po co iść na posesję i pouczać ludzi, że jest regulamin śmieciowy. O to chodziło w protokóle. To są rzucane przez Pana oszczerstwa”.

 

Radna Ewa Swat

Zgłosiła problem człowieka, który rozkopuje śmieci niedaleko wejścia do KSM.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wyraził podziękowanie za życzenia urodzinowe wskazując, że były one niebanalne, wyjątkowe.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz

Uchwała określa stawki, sposób ich naliczania, terminy windykacji. Zarządca powinien prognozować sobie czy uda się 30% próg segregacji osiągnąć.

Jeżeli zmienia się liczba osób korzystających np. w szkołach na okres wakacji, to trzeba składać oświadczenia korygujące.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną ocenę do wiadomości.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu, której wznowił obrady.

 

Ad. pkt 7

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Krzysztof Jasiński

  1. Wskazał na pozytywne elementy działań Straży Miejskiej i Policji w okresie wakacyjnym  na Sielpi. 

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Cieszy go pozytywna cena prac Straży Miejskiej i Policji w bieżącym sezonie na Sielpi.  

 

  1. Poruszył problem bezdomnych na ul. Hubala.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Nie ma zgłoszeń co do zjawiska bezdomności do Straży Miejskiej, do Policji czy M-G OPS. Jeżeli pojawili się bezdomni, to trzeba najpierw sprawdzić kim oni są. Gmina wnosi opłaty na rzecz osób, które jako bezdomne zostały ujawnione w części dużych miast Polski dla których ostatnim miejscem zameldowania była Gmina Końskie. Nie wie kim są osoby o jakich mówił radny. Należy dokonać sprawdzenia zgłoszenia. 

 

  1. Poruszył problem „dzikiego” parkingu przy ul. Spółdzielczej.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Parking przy ul. Spółdzielczej. Tak naprawdę nie jest to parking. Jest to teren działek mający wielu właścicieli i w zasadzie będący terenem zielonym. Policja i Straż Miejska powinny mandatować wszystkich korzystających z tego terenu pod cele parkingowe.  Jednak nie robią tego ze względu na ewidentny brak miejsc parkingowych. W opracowaniu jest plan zagospodarowania przestrzennego tego terenu. Gdyby się udało wprowadzić zapis o możliwości choćby tymczasowego zorganizowania parkingu, to do tematu utworzenia tam parkingu można by było wrócić. 

 

  1. Zgłosił potrzebę naniesienia znaków na terenie parkingu przy ul. Staszica.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Parking przy ul. Staszica. Niezbędne jest tu chyba wprowadzenie oznakowania poziomego, które rozdzielałoby przestrzeń w sposób funkcjonalny.  

 

  1. Zgłosił potrzebę skontrolowania salonu gier na automatach.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Gmina wydawała do decyzji o wyrażeniu zgody jedynie opinię. Opinia ta była pozytywna i w związku z tym właściciel mógł się skutecznie ubiegać o koncesję na prowadzenie salonów gier. Natomiast to nie gmina wydaje koncesję. Nie widzi za bardzo możliwości interwencji Gminy w tej sprawie. Koncesjonariusz ma prawo odebrać koncesję, jeżeli warunki koncesji zostaną złamane. Rozumie, że istnieje tu potrzeba zwrócenia się do Policji o przeprowadzenie kontroli.

   

  1. Zwrócił się o rozważenie możliwości powołania doradców zawodowych.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sprawa zostanie poddana analizie. W każdym gimnazjum jest w tej chwili pedagog szkolny. Organizowane są spotkania uczniów klas 3 jako przyszłymi absolwentami z przedstawicielami szkół ponadgimnazjalnych. Doradztwo zawodowe prowadzone jest w pewnym sensie w ramach poradni pedagogiczno-psychologicznej.

 

  1. Zapytał czy MKS „Neptun” Końskie prowadzi działalność gospodarczą
    i może wystawiać VAT.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Gmina Końskie nie ma uprawnień kontrolnych w zakresie podatku Vat. Natomiast są kluby sportowe, które mają w KRS wpisaną działalność gospodarczą.
W związku z tym mogą zgłaszać do urzędu skarbowego i rejestrować się jako podatnicy podatku Vat. Gminie kluby nie wystawiają faktur. Gmina rozlicza dotacje na podstawie rozliczeń popartych fakturami.

 

 

  1. Zwrócił uwagę na złą sytuację szkoleniowo-gospodarczą MKS.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

MKS w nazwie jest miejski, jest jednak stowarzyszeniem. Jako stowarzyszenie podlega kontroli Gminy Końskie w zakresie prawidłowego rozliczenia udzielonych dotacji z budżetu gminy. Natomiast jako stowarzyszenie podlega rygorowi nadzoru ze strony starostwa powiatowego.  

Sądząc po wynikach sportowych to trudno ocenić pozytywnie pracę szkoleniową w MKS Neptun, bo gdyby ta praca była skuteczna, powszechna, to byłaby duża ilość drużyn w różnych kategoriach wiekowych i te drużyny osiągałyby sukcesy. Wyniki napawają troską.

 

  1. Zapytał czy klub „Sokół” funkcjonuje.

 Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Nie jest mu znana sytuacja klubu „Sokół”. Wystąpił z pismem o wyjaśnienie sytuacji. Z informacji, jakie posiada klub nie zgłosił się do rozgrywek.

Zgodnie z umową dotacyjną między Gminą Końskie a klubami dzieci i młodzież dysponujący kartami zawodniczymi czy licencjami szkolone przy udziale gminnych środków powinny być przekazywane między klubami nieodpłatnie. Sądzi, że KSSPR wyciągnie rękę do utalentowanej młodzieży szkolonej do tej pory przez klub „Sokół”.

 

Radna Ewa Swat

  1. Zwróciła uwagę na oświetlenie na ul. Wojska Polskiego i ul. Lipowej. W porach zmierzchu nie świecą tam latarnie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Przyjął zgłoszenie do interwencji i wyjaśnienia sprawy.

 

  1. Poinformowała, że w chodniku przy ul. Warszawskiej zapadła się kostka brukowa na wysokości zakończenia ogrodzenia Domu Opieki „Cichy Zakątek”.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sprawa zostanie zgłoszona do zarządcy drogi celem szybkiej reakcji.

 

Radny Marian Gąszcz

  1. W dniu 10.08.2009 r. przesłane zostało pismo do Prezesa PWiK znak: UKO.Z.S. 703-8/2009 nakazujące niezwłoczne podjęcie działań związanych z odprowadzaniem ścieków deszczowych – kanalizację deszczową w ul. Górnej i ul. Fabrycznej wylotem do rzeki Czystej. Do dnia 24.09.2009 r. zainteresowana p. Jolanta Gąszcz nie otrzymała żadnej informacji o podjętych działaniach.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy zostanie udzielona na piśmie.

 

 

Radny Mariusz Czarnecki

  1. Zapytał czy Gmina Końskie mogłaby interweniować w sprawie wysypiska przemysłowego na terenie byłego „Zamtalu” oraz zanieczyszczonego stawu na Starym Młynie. Wysypisko stanowi zagrożenie dla wody pitnej.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

W 2006 r. podjęto uchwałę w sprawie wyrażenia zgody na przejęcie hałdy przez Gminę Końskie, ponieważ administrujące hałdą starostwo powiatowe nie miało możliwości zrobienia czegoś z tą hałdą.  

 

  1. Zwrócił się o stworzenie miejsc pod garaże dla zainteresowanych mieszkańców z osiedla Niepodległości.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Gmina postara się wskazać inne miejsca lokalizacji garaży po tych, które będą likwidowane w związku z budową obwodnicy kieleckiej.

 

  1. Zapytał czy istnieje możliwość zamontowania 2 szt. lamp na końcu ul. Robotniczej tuż przed skrzyżowaniem ul. Robotniczej z ul. Leśną celem poprawy bezpieczeństwa pieszych.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Połączenie ul. Robotniczej jest w ostatniej fazie projektowania i ono przewiduje również oświetlenie drogowe.

 

  1. Zwrócił się o przeprowadzenie kontroli przez Straż Miejską, Policję, Urząd Skarbowy, Urząd Celny na Targowicy w celu sprawdzenia u podmiotów handlujących opłaty targowej, zarejestrowania działalności, legalności towaru, najlepiej w godz. 9.30-10.00 w dniach handlowych.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Zapytał czy mógłby powstać punkt konsultacyjny ds. rozliczeń dotacji gminnych, realizowania, gospodarowania funduszami sołeckimi.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Nie widzi możliwości stworzenia punktu konsultacyjnego. To organizacje pozarządowe występują o dotacje. Gdyby pojawił się tam udział miejskich urzędników, to nie wie, w jaki sposób miałaby wyglądać kontrola i nadzór nad realizacją umów, jeżeli po obydwu stronach byliby urzędnicy.

 

Radny Lucjan Górecki

  1. Zapytał czy podejmowane są działania w kierunku zainstalowania dwóch progów spowalniających we wsi Wąsosz-Zarowie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wystąpi do Komisji Bezpieczeństwa  przy starostwie powiatowym w sprawie oceny możliwości zainstalowania we wskazywanym miejscu progów spowalniających.   

 

 

Radny Leszek Stanek

  1. Zapytał czy i kiedy będzie wybudowany chodnik na osiedlu Jana Pawła oraz czy istnieje możliwość wykonania ok. 400 m chodnika na drodze dojazdowej do tego osiedla od plebani ks. Wlazło do drogi wjazdowej na osiedle.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Na osiedlu Jana Pawła chodniki nie zostały zaprojektowane i zbudowane, ponieważ osiedle dopiero się buduje. Być może w przyszłości kiedy etap inwestycyjny zostanie zakończony chodniki się pojawią. Sprawa wykonania odcinka chodnika na drodze dojazdowej z osiedla Jana Pawła do plebani zostanie poddana analizie w Wydziale Inwestycji.

  

Radny Krzysztof Serafin

  1. Zapytał jak wygląda sprawa wymiany chodników w miejscowości Nieświń
    i kiedy to nastąpi.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy zostanie udzielona na piśmie

 

  1. Zapytał czy przewidziane są progi spowalniające przy wsiach Nieświń, Stara Kuźnica na nowo budowanej drodze.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy zostanie udzielona na piśmie

 

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził cyt.:

„Panie Burmistrzu, po przerwie Pan powiedział, że ja Pana obraziłem i chciałem z tego tytułu, jeśli Pan się poczuł obrażony przeprosić Pana. Oczywiście jak Pan chce się spotkać ze mną w Sądzie, to nie ma sprawy. Przez moje usta przechodzi przepraszam, jeśli został Pan urażony tym. Tylko chciałbym Panie Burmistrzu na przyszłość, jeśli Pan mówi na kogoś, że jest cham albo bardzo złośliwy, to niech się Pan uderzy w piersi najpierw, bo problem stoi zawsze po dwóch stronach, także Panie Burmistrzu przepraszam a oczywiście jak Pan uczyni to jest Pana wola i chciałem tylko powiedzieć, że dobre imię i honor to ma nie tylko Burmistrz, prezes klubu, ale tak samo zwykły, normalny człowiek i każdy będzie tego swojego honoru bronił. Dzisiaj, co najmniej 2 razy Pan powiedział nie prawdę i to można udowodnić, bo jest to zapisane na kartkach papieru. Przepraszam, że w sposób za bardzo bezpośredni użyłem może jakiś słów i Panie Burmistrzu w ramach przeprosin nie zadam żadnych interpelacji”.

 

Radna Mariusz Czarnecki

Chodziłoby mu o 1 osobę pełniąca funkcję doradczą w punkcie konsultacyjnym. Ma na myśli końcowy fragment ul. Robotniczej, jeśli chodzi o sprawę oświetlenia.

Zgłaszane są nowe potrzeby w zakresie garażowania.

 

Radny Piotr Słoka

Radny Jasiński poruszył sprawę płacenia VAT do urzędu skarbowego przez kluby sportowe. Zapytał jak to się ma do przepisu ustawy o finansach publicznych, który mówi, że o dotacje muszę się ubiegać stowarzyszenia, które nie prowadzą działalności w celu osiągnięcia zysku. Sprawdzając dotacje nie widział pisemnych oświadczeń, że dany klub nie jest płatnikiem VAT. Zapytał czy ktoś kiedyś sprawdził czy od gminnych pieniędzy kierowanych na dotacje kluby sportowe nie składają do urzędu skarbowego deklaracji o zwrot VAT. Jeżeli tak, to jest to na to konkretny zapis w kodeksie karno-skarbowym. O ile pamięta to § 2  umowy zakłada, że wszystkie zyski osiągnięte z pieniędzy z dotacji mają być użyte do zadania lub zostać zwrócone do budżetu gminy. Z tego co wie, to żadnych zwrotów nie było. Uważa, że kluby sportowe nie odliczają VAT-u od dotacji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Gmina nie ma powodu ani obowiązku zadawać pytania ani żądać oświadczeń dotyczących sposobu rozliczania się stowarzyszeń z urzędem skarbowym, ponieważ przedmiotem umowy i rozliczenia jest dotacja, której sposób rozliczania jest określony w umowie. O ile dobrze zna ustawę o stowarzyszeniach, to stowarzyszenia mogą prowadzić działalność gospodarczą. Zysk z działalności ma być wykorzystany na cele statutowe.

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Marian Gąszcz, Mariusz Czarnecki, Ewa Swat i Krzysztof Serafin.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 8

 

Informacja o stanie przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przedłożył informację o stanie przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że radni ww. informację otrzymali na piśmie.

(Informacja ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Przewodniczący Samorządu Osiedlowego Nr 3 – Jerzy Fitas

Zgłosił potrzebę wymiany w SP Nr 2 luxferów na klatce schodowej. Elementy te są stare, zużyte i mogą grozić wypadkiem. Zamiast tego dyrektorka szkoły wykonała parking z pieniędzy gminnych – stwierdził.

 

Dyrektor ZOPO
Wymiana luxfer w SP Nr 2 mogłaby być zrealizowana w ramach programu termomodernizacji.

 

         Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

Ad. pkt 9

 

Informacja o realizacji budżetu za I półrocze 2009 r.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przedłożył informację o realizacji budżetu za I półrocze 2009 r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Komisje Rady Miejskiej wyraziły pozytywną opinię do informacji o realizacji budżetu za I półrocze 2009 r. Opinia RIO w przedmiocie realizacji budżetu za I półrocze, 2009 r. nie dotarła.

 

Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej do informacji o realizacji budżetu za I półrocze 2009 r.

(Opinia ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał po głosowanie przyjęcie opinii Komisji Rewizyjnej.

 

Rada Miejska w obecności 13 radnych przy 13 głosach za (jednogłośnie) przyjęła opinię Komisji Rewizyjnej.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację Burmistrza do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 10

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Komisje Rady Miejskiej

 

W tym punkcie protokoły z kontroli nie zostały przedłożone.

 

 

Ad. pkt 11

 

Informacje i komunikaty:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

I.

Zapoznał ze skargą p. Ryszarda Tusińskiego zam. Końskie ul. Sosnowa 11 na lekceważenie spraw obywateli kierowanych do UMiG w Końskich i nie dotrzymywanie terminów udzielania odpowiedzi przez komórki organizacyjne Urzędu zgodnie z postanowieniami kodeksu postępowania administracyjnego.

Skargę tą skierował do Komisji Prawa i Praworządności celem jej zbadania i przygotowania odpowiedzi na sesję Rady.

 

II.

Zapoznał z pismem przedstawicieli kupców koneckich.

Pismo to skierował według właściwości do Burmistrza Miasta i Gminy celem jego rozpatrzenia oraz udzielenia odpowiedzi wnioskodawcom oraz Radzie Miejskiej.

 

III.

Zapoznał z pismem Jana i Piotra Błędowskich.

Pismo to skierował według właściwości do Burmistrza Miasta i Gminy celem udzielenia odpowiedzi wnioskodawcom oraz Radzie Miejskiej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Inwestorem przebudowy ul. Kieleckiej jest ŚZDW. Gmina Końskie w roku 2003 zawarła porozumienie oferując pomoc w przygotowaniu dokumentacji i wykupu nieruchomości. W ramach tej pomocy zlecono wykonanie dokumentacji i rozpoczęto negocjacje o dobrowolny wykup w warunkach ówcześnie obowiązującego prawa. W ten sposób udało się wykupić 80-90% niezbędnych terenów pod inwestycję.  Zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami Gmina na swoje inwestycje, w tym drogowe może wykupić nieruchomości oferując kwoty wynikające z oszacowania wykonanego przez uprawnionego, biegłego rzeczoznawcę. Gmina nie może dać więcej, ale może dać mniej. Decyzja o rozpoczęciu inwestycji leży po stronie ŚZDW. Budowa obwodnicy została wpisana na listę indykatywną Programu Rozwoju Polski Wschodniej z przewidzianą poza postępowaniem konkursowym kwotą  dofinansowania. Całość postępowania jest w rękach ŚZDW. Jednocześnie zmieniły się warunki prawne pozyskiwania nieruchomości, które z jednej strony są korzystniejsze dla inwestorów a z drugiej dla właścicieli stwarzają pewne korzyści w postaci możliwości uzyskania 10% dodatku do wyceny rzeczoznawcy w przypadku dobrowolnego podpisania umowy i przekazania inwestorowi gruntu. Gdyby Gmina nadal prowadziła negocjacje z p. Błędowskimi o dobrowolny wykup gruntu i biorąc pod uwagę fakt, że oczekiwali oni wyceny rzeczoznawcy pomnożonej przez 3, to nie byłoby szansy nigdy na dojście do porozumienia. Z kolei decyzja wywłaszczeniowa wojewody da im szansę uzyskania korzyści dodatkowych, jeżeli się zdecydują na przekazanie nieruchomości. Gmina nie miałaby szansy zaproponowania dodatkowych 10%.

 

IV.

Zapoznał z pismem Społecznego Komitetu Budowy Pomnika w Kornicy.

Pismo to skierował według właściwości do Burmistrza Miasta i Gminy celem jego rozpatrzenia, udzielenia odpowiedzi wnioskodawcom oraz Radzie Miejskiej oraz ewentualne przygotowanie stosownego projektu uchwały w przedmiotowej sprawie.

 

V.

Poinformował, że wpłynęło do Rady Miejskiej sprawozdanie Burmistrza z realizacji planu gospodarki odpadami dla Miasta i Gminy Końskie za lata 2007-2008.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przedłożył ww. sprawozdanie.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożone sprawozdanie Burmistrza do wiadomości.

 

VI.

Zapoznał 08 z pismem Z-cy Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego w Kielcach dotyczącym konkursu na prezydenta/burmistrza/wójta roku 2009 aktywnego samorządowca w zakresie polityki społecznej.

Zapytał Burmistrza czy wyraża chęć udziału w ww. konkursie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy odpowiedział, że nie ma takich aspiracji.

 

VII.

Poinformował o doniesieniu podejrzeniu popełnienia przestępstwa skierowanym przez mieszkańców Modliszewic do Prokuratury Rejonowej w Końskich.

 

VIII.

Zapoznał z pismem Okręgowej Stacji Chemiczno – Rolniczej w Kielcach.

Pismo to skierował do Burmistrza celem rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi Okręgowej Stacji Stacji Chemiczno – Rolniczej w Kielcach oraz Radzie Miejskiej.

 

 

Ad. pkt 12

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Marian Gąszcz podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XLIII sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółował                                                   Przewodniczący Rady Miejskiej

Rafał Kuba                                                                     Marian Gąszcz

Inspektor Biura Rady Miejskiej 

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2009/12/08 08:06:52
Redaktor: Administrator