Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XLIX/2009

z nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 30 grudnia   2009 r.
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich

 

 

     W XLIX nadzwyczajnej sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 16 radnych na ogólną liczbę 21. 5 radnych nieobecnych – usprawiedliwionych

W sesji wzięły udział 5 osób zaproszonych Łącznie w obradach uczestniczyło 21osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 900 do godziny 930

 

Pkt 1

 

 XLIX sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 16 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

     Poinformował, że sesja została zwołana na wniosek Burmistrza Miasta i Gminy. Wniosek będący zarazem porządkiem obrad sesji obejmuje rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków majątkowych, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2009.

 

Pkt 2

 

        Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków majątkowych, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2009 omówiła Pani Beta Lis – Skarbnik Miasta i Gminy.

 

Głos w dyskusji zabrali:

 

Radny Piotr Słoka

Zadał pytania :

- czy projekt uchwały o środkach niewygasających obowiązuje na podstawie zapisów nowej ustawy o finansach publicznych, czyli art. 263, który mówi o tym, że musi być albo rozstrzygnięcie przetargowe, aby środki mogły być przeznaczone albo podpisana umowa. W podstawie prawnej omawianego projektu uchwały nie ma takiego zapisu.

 

- czy było rozstrzygnięcie na termomodernizację budynku WDK w Rogowie i jaki jest wykonawca i na jaką kwotę. W budżecie po zmianach nadal jest 150 tys. na ten cel a w projekcie uchwały na to zadanie jest kwota 100 tys. zł.

 

- rewitalizacja miasta w uzasadnieniu podana jest informacja, że do zapłaty na to zadanie pozostała kwota 307 440 tys. zł. a po ostatnich zmianach w budżecie mamy kwotę 455 tys. zł. Czy od 1 stycznia do lutego ta kwota została już wydatkowana  czy też ta kwota zostaje nie wykorzystana w budżecie.

 

- bodowa sali gimnastycznej przy SP w Modliszewicach. Została zawarta umowa na wykonanie tego zadania za kwotę 1 539 739, 97 zł, z czego do zapłaty zostało 1 418 388, 82 zł oraz jeszcze jedna umowa na kwotę 14 200 zł. Zapis na końcu uzasadnienia brzmi cyt.” Środki finansowe w ramach wydatków niewygasających oraz zaplanowane w projekcie budżetu na 2010 roku pozwolą na realizację zadania stosownie do zawartych umów”. W projekcie budżetu nie ma środków na to zadanie są tylko w zmianach do budżetu czy zostanie to wprowadzone, autopoprawką?

 

- według art. 263 nowej ustawy o finansach publicznych organ stanowiący określa termin wykonania zadania. Jaki jest termin wykonania sali gimnastycznej w Modliszewicach. Wykonanie ul. Nowej, Źródlanej, gdzie kwota jest niewielka 49 tys. a jest określony termin 30 czerwca do wykonania.

 

Skarbnik Miasta i Gminy

Wyjaśniła, że jest to kwota na roboty budowlane a są jeszcze tzw. roboty towarzyszące jak przyłącza itp. Kwota zaplanowana na rok 2010 to kwota na zabezpieczenie dokończenia całej realizacji zadnia.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przypomniał ogólna zasadę „konsumowania” budżetu. Wyjaśnił, że zapisy w budżecie wydatków wyznaczają górną granicę, dla których Rada Miejska udziela upoważnienia władzy wykonawczej. Tego górnego limitu przekroczyć nie wolno natomiast pożądane jest, aby z tych limitów wydać jak najmniej. Chodzi przede wszystkim o efekt rzeczowy a nie żeby wydać pieniądze. Jeżeli chodzi o terminy to maksymalny termin rozliczenia wszystkich wydatków niewygasających upływa z dniem 30 czerwca 2010 r. Nie znaczy to, że będzie przedłużał postępowanie wydatkowania tych środków do 30 czerwca, bo byłoby to nieracjonalne i niezgodne z umowami. Większość tych wydatków powinna być zrealizowana w tym roku. Projekt rewitalizacji powinien być zrealizowany w listopadzie, ale poślizgi natury administracyjnej dotyczące rejestracji map, podziałów geodezyjnych oraz uzyskanie decyzji administracyjnych spowodowały, że projektanci nie byli się w stanie z tego terminu wywiązać i rozliczyć. Fizycznie będzie można odebrać tą dokumentację, uznać, że została poprawnie wykonana i zapłacić w roku przyszłym. Rewitalizacja oparta jest na dwóch projektach, jeden jest już zakończony i odebrany, ale też wykonany z ogromnym poślizgiem, bo trwającym 1,5 roku - to jest projekt przebudowy oświetlenia ulicznego. W spójności z gminnym projektem jest opóźnienie w wykonaniu dokumentacji na przebudowę linii niskiego napięcia. To projekt zlecony przez Zakład Energetyczny, ale ponieważ rozdzielamy tymi projektami wspólny system energetyczny, bo na liniach „nn” i słupach niskiego napięcia są podwieszone lampy oświetleniowe a zastępujemy tą jedną instalację rozdzielczą odrębną dla oświetlenia drogowego, odrębną dla zasilania domów to projekt musi to uwzględniać. W jednym wspólnym wykopie będą położone dwa kable odrębny dla systemu oświetlenia ulicznego i odrębny dla systemu zasilania domów  czy instytucji. Na salę gimnastyczną w Modliszewicach jest pewne opóźnienie dotyczące harmonogramu realizacyjnego. Prowadzona jest w tej sprawie korespondencja. Zgodnie z harmonogramem Gmina te pieniądze powinna mieć zafakturowane i zapłacone w tym roku. Przetarg na termomodernizację Domu Kultury w Rogowie był o tyle problemem, że ze względu na olbrzymie zainteresowanie potencjalnych wykonawców ( 23 oferentów) termin otwarcia ofert przesunął się prawie o trzy tygodnie. Trzeba było prowadzić bardzo żmudną procedurę postępowania. Prawdopodobnie w dniu dzisiejszym będzie mógł podpisać  dokumenty na wyłonienie wykonawcy. Od strony przyszłych obwiązujących przepisów ustawy sprawa jest zgodna z prawem. Zaplanowaliśmy na to zadanie 150 tys. zł jako górną granicę wydatków przeznaczonych na termomodernizację. Przetarg wskazał, że oferenci lokują się między 70 tys. do 108 tys. zł. W związku z tym pozostawienie kwoty 100 tys. zł jest zabiegiem bezpiecznym, bo to jest upoważnienie do górnej granicy wydatków.

 

Skarbnik Miasta i Gminy

Wyjaśniła, że kwestia przepisu art. 263 nowej ustawy o finansach publicznych  na dzień dzisiejszy nie obowiązuje, obowiązuje  ustawa o finansach publicznych w starym brzmieniu. Nie ma żadnej podstawy prawnej do tego, aby w podstawie prawnej uchwały ten przepis zastosować.

 

Radny Piotr Słoka

Ma jeszcze pytanie w sprawie rewitalizacji miasta. Umowa podpisana - w uzasadnieniu wskazane jest na jaką kwotę. Po ostatnich zmianach jest 455 tys. zł zapytał czy były jakieś wydatki czy zostaje wolna kwota, bo to jest różnica 147 tys. zł. między 1 stycznia 2009 r. a dniem podpisaniem umowy.

 

Skarbnik Miasta i Gminy

Realizacja każdego zadania inwestycyjnego poprzedzona jest wieloma czynnościami, uzgodnieniami itp., gdzie są jakieś drobne wydatki towarzyszące inwestycji. W uzasadnieniu podano  tą zasadniczą umowę ze względu na to, że to zadanie rewitalizacja miasta Końskie zawarte jest w załączniku wieloletnim. Mamy również upoważnienie limitu wydatków na rok 2010. Na tą chwilę nie wie, jakie jest wykonanie wydatków na tym zadaniu. Będzie to pokazane w sprawozdaniu rocznym.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli występuje różnica między ustalonym przez Radę limitem a rzeczywistym wykonaniem to jest to różnica, która jest oszczędnością. W warunkach budżetu deficytowego oznacza to, że nie musieliśmy zaciągać kredytu.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za ( jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLIX/365/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XLIX sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                         Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Jadwiga Świeboda                                               Marian Gąszcz

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

    Rafał  Kuba                                                         

Inspektor Biura Rady Miejskiej

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2010/02/01 12:33:39
Redaktor: Administrator