Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XLVI/09

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 26 listopada 2009 r.
w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W XLVI sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21. 1 radny nieobecny – usprawiedliwiony.

W sesji wzięło udział 60 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło  80 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1500

 

 

Ad. pkt 1

 

     XLVI sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Radny Piotr Słoka

Zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach. Projekt uchwały został opracowany wspólnie ze specjalistami z zakresu prawa administracyjnego. Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, to projekt uchwały zostanie radnym rozdany.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował o wniosku Burmistrza Miasta i Gminy Końskie o wprowadzenie do porządku obrad projektów uchwał w sprawach:

1)      wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości gruntowej od Skarbu Państwa na realizację zadań statutowych Gminy,

2)      wyrażenia zgody na rozłożenie na raty należności pieniężnej Gminy Końskie, do której nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku radnego Piotra Słoki, aby wprowadzić do porządku obrad projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 13 głosach za, 1 głosie przeciwnym i 5 głosach wstrzymujących się wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku Burmistrza, aby wprowadzić do porządku obrad projekty uchwał w sprawach:

1)      wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości gruntowej, obejmującej składowisko odpadów produkcyjnych ZAMTAL, od Skarbu Państwa na realizację zadań statutowych Gminy,

2)      wyrażenia zgody na rozłożenie na raty należności pieniężnej Gminy Końskie, do której nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.    Informacja nt. działalności związków międzygminnych, których członkiem jest Gmina Końskie.

7.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach: 

a)      określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków,

b)      określenia wysokości stawki opłaty miejscowej w Sielpi,

c)      określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,

d)     określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru, określenia inkasentów oraz wynagrodzenia za pobór tej opłaty,

e)      zmieniająca uchwałę nr XXXI/227/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Końskie od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz ustalenia opłaty ponoszonej przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków,

f)       określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych,

g)       określenia wymagań jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk lub spalarni zwłok zwierzęcych i ich części,

h)      ustalenia liczby licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką na terenie miasta i gminy Końskie,

i)        przyjęcia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010,

j)        zmieniająca uchwałę Nr XLIII/310/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 24 września 2009 r. w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych,

k)      zmieniająca uchwałę Nr XLIII/311/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 24 września 2009 r. w sprawie utworzenia punktu przedszkolnego przy Przedszkolu Samorządowym nr 4 w Końskich,

l)        zmiany uchwały Nr XXXV/327/2006 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 10 lipca 2006 roku w sprawie ustalenia Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Końskie,

m)    przystąpienia do Projektu inwestycyjnego pod nazwą „e-świętokrzyskie Budowa Systemu Informacji Przestrzennej Województwa Świętokrzyskiego” i zabezpieczenia wkładu własnego,

n)      przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwa Rogów i Młynek Nieświński,

o)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic Ks. Granata, Strażackiej, Kazanowskiej i Piłsudskiego,

p)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic Browarnej, Izabelowskiej, osiedla Mieszkaniowego Jana Pawła II, ulicy Południowej wraz z rejonem cieku wodnego od Wincentowa,

q)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sierosławice,

r)       uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Partyzantów, Sportowej po linię kolejową,

s)       zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Młynek Nieświński”,

t)       wyrażenia zgody na przyjęcie na rzecz Gminy Końskie darowizny nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów obrębu Modliszewice numerem geodezyjnym 4644/6 o powierzchni 0,0171 ha, stanowiącej własność Wspólnoty Gruntowo-Leśnej Wsi Modliszewice,

u)      wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 5 w budynku położonym w Końskich przy ul. Polnej 4c, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy,

v)       wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 19 w budynku położonym w Końskich przy ul. 1 Maja 39, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy,

w)    nadania nazwy ulicy w miejscowości Dyszów, gmina Końskie,

x)      zmian w budżecie na 2009 r.,

y)      zatwierdzenia rocznych sprawozdań finansowych instytucji kultury miasta
i gminy Końskie za 2008 r.,

z)      zaciągnięcia kredytu długoterminowego,                                                        

aa)   przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Policji w Końskich,

bb)  zmiany uchwały Nr XII/59/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 28 czerwca 2007 r.  w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta i Gminy Końskie na lata 2007-2013,

cc)   zasad korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej będących w zarządzie jednostek oświatowych prowadzonych przez Gminę Końskie, sposobu ustalania opłat za korzystanie z nich oraz powierzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie uprawnień do ustalania wysokości tych opłat,

dd)  skierowania wniosku do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli, zmieniająca uchwałę Nr XXXIII/241/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich na 2009 r.,

ee)   wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach,

ff)    wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości gruntowej od Skarbu Państwa na realizację zadań statutowych Gminy,

gg)  wyrażenia zgody na rozłożenie na raty należności pieniężnej Gminy Końskie, do której nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa.

8. Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej.

9. Informacje i komunikaty.

10.Zakończenie obrad sesji.

 

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedłożył informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami na piśmie. Taką formę przekazania informacji uzasadnił bardzo rozbudowanym porządkiem obrad oraz koniecznością wyjazdu w delegację na Słowację. Dla zainteresowanych informacja ta będzie dostępna w Biurze Rady Miejskiej oraz w formie elektronicznej.

(Informacja stanowi załącznik niniejszego protokołu).

         Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną formie pisemnej informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zwrócił się o przekazanie wszystkich interpelacji i zapytań w formie pisemnej. Odpowiedzi zostaną udzielone również w tej samej formie ze względu na rozbudowany porządek obrad oraz konieczność wyjazdu w delegację na Słowację.

 

Radny Piotr Słoka

  1. Zapytał czy w roku 2009 wykonane zostanie zadanie inwestycyjne pn. „Termomodernizacja budynku WDK w Rogowie.  Jeżeli nie, to dlaczego nie zaplanowano tej inwestycji w budżecie 2010.
  2. Zapytał czy stowarzyszenie KSSPR wykona w roku 2009 inwestycje – budowa boisk wielofunkcyjnych na wsiach.
  3. Zwrócił się do Prezesa PWiK z zapytanie kiedy zostanie wykonany obiecany od dawna wodociąg do wsi Niebo-Piekło i Paruchy.
  4. Zwrócił się z prośbą o wyrównanie dróg wiejskich o nawierzchniach gruntowych w miejscowościach Koczwara, Stary Młyn.
  5. Poinformował, że w miejscowości Piekło z 4 lamp oświetleniowych palą się tylko 2. Zwrócił się o interwencję w tej sprawie.

 

Radny Lucjan Górecki

  1. Zapytał czy do UMiG wpłynęła odpowiedź na pismo skierowane do Nadleśnictwa Barycz odnośnie drogi Wąsosz-Przymiarki, Wąsosz-Nowiny.
  2. Zapytał o możliwość położenia dywaniku asfaltowego we wsi Wąsosz-Zarowie w stronę torów kolejowych.
  3. Poruszył sprawę boiska wielofunkcyjnego we wsi Wąsosz.

 

Radny Stanisław Kosma

  1. Zwrócił się o utwardzenie dróg na terenie byłego „Zamtalu” – ul. Gazownicza, Odlewnicza i Mechniczna. Obecny stan tych dróg utrudnia czasem uniemożliwia dojście czy dojechanie pracownikom do obiektu ciepłowni. Z dróg tych korzystają także zakłady ceramiczne oraz dowożony jest miał węglowy do ciepłowni. Wniósł o zaplanowanie ich remontu w roku 2010.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

  1. Wniósł o rozważenie podziału MZOS na Pływalnię i na obiekty sportowe.
  2. Zapytał czy droga na Wąsosz-Zarowie jest na gwarancji. Jeżeli tak to czy zostanie wykonana naprawa nawierzchni.
  3. Zapytał kiedy będzie wydane pozwolenie na ul. Nową, Źródlaną i część Kościeliskiej.

 

Radny Krzysztof Serafin

  1. Zapytał kiedy będzie ogłoszony przetarg na budowę chodnika między Rogowem a Młynkiem Nieświńskim.

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu. Odpowiedzi Burmistrza zostaną udzielone w formie pisemnej.

 

 

Prezes KSSPR – Jerzy Środa

Ustosunkowując się do interpelacji radnego Piotra Słoki dotyczącej tego czy stowarzyszenie KSSPR wykona w roku 2009 inwestycje – budowa boisk wielofunkcyjnych na wsiach, poinformował, że jeden przetarg nie został rozstrzygnięty a drugi został ogłoszony. Pieniądze nie są stracone, gdyż przechodzą na kolejny rok na tzw. „niewygasy”. Budowa przechodzi na drugi rok. Jest to uzgodnione z Dyrektor Mochocką z Programu Operacyjnego Rozwoju Obszarów Wiejskich. Nie wie tylko czy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Apelował do Z-cyBurmistrza – Jerzego Rąbalskiego o zmniejszenie inwestycji o 1 lub 2 boiska. Wynika to z tego, że w projekcie pojawia się nawierzchnia 3 cm warstwa

 

asfaltu. Jest to prawdopodobnie niewykonalne, gdyż rozmawiał z kilkoma firmami i żadna prawdopodobnie nie będzie się chciała podjąć wykonania tego.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał czy jeśli środki mają przejść na „niewygasy”, to w roku bieżącym powinien być ogłoszony przetarg. Jeśli takiego przetargu by nie było to jego zdaniem środki nie mogłyby być przekazane jako środki niewygasające. Jeżeli zostały już wykonane boiska w Rogowie i Dziebałtowie, to jaka tam była warstwa asfaltu. Tam można było to zrobić a tutaj jest jakiś problem i żadna firma nie chce się zgłosić, bo im nie odpowiada wysokość asfaltu. Teraz się okazuje, że dwa boiska trzeba wycofać, ale ma nadzieję, że nie w Górnym Młynie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Dwa przetargi były unieważnione a trzeci będzie ogłoszony na 3 grudnia. Cechą ofert złożonych w dotychczasowych przetargach było to, iż wszyscy chętni zawiązali konsorcjum. Przypuszcza, że podstawą takich ofert było uniknięcie ryzyka konfrontacji cenowej. Jeżeli średnia cena boiska, które było robione do tej pory według tej samej technologii w Rogowie i Dziebałtowie wyniosła 160 tys. zł a teraz w dwóch kolejnych przetargach średnia cena wyniosła 350 tys. zł, to różnica jest ogromna. Nie ma tak, że ceny w ciągu tego samego wzrosły o 200-300%. W związku z tym kolejny ogłoszony przetarg i ma nadzieje że zakończy się z lepszym skutkiem. Co do przekazania pieniędzy na środki niewygasające, to Gmina współpracuje w tej sprawie z KSSPR. Gmina tak naprawdę pieniądze ma już wydane i spełniła warunek zawarty w ustawie o finansach publicznych, ponieważ ma podpisaną umowę z KSSPR. To nie jest inwestycja Gminy tylko KSSPR, na które Gmina ma umowę i zaciągnięte zobowiązanie. W związku z tym, może być to przekazane na środki niewygasające.

 

Radny Piotr Słoka

Warunkiem jest ogłoszenie przetargu w roku bieżącym.

 

Prezes KSSPR – Jerzy Środa

Przetarg jest ogłoszony i będzie otwarcie kopert.                 

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał, co się stanie jak przetarg znów nie zostanie rozstrzygnięty.

 

Prezes KSSPR – Jerzy Środa

Odpowiedział, że nie wie, wtedy będzie się inaczej procedować.

                

 

Ad. pkt 6

 

Informacja nt. działalności związków międzygminnych,
których członkiem jest Gmina Końskie

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że ww. informację radni otrzymali na piśmie i nie zachodzi potrzeba jej odczytywania.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad stwierdził, że Rada przedstawioną informację przyjęła do wiadomości.

 

Ad. pkt 7

 

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.

      

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zgłosił wniosek, aby stawki podatkowe podatku od nieruchomości na 2010 r. zapisane w projekcie uchwały utrzymać na poziomie stawek roku 2009.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omawiany projekt uchwały powiązany jest z projektem budżetu na 2010 r. Konsekwencją przyjęcia zgłoszonego wniosku byłaby propozycja ustabilizowania dochodów i wydatków budżetowych na poziomie roku bieżącego. Projekt budżetu został skonstruowany w oparciu o projektach uchwał podatkowych. Proponowane stawki podatkowe nie są na poziomie maksymalnym. Wzrost podatków sięga skali wartości inflacji. Biorąc pod uwagę wartość pieniądza wartość stawki podatkowo są zbliżone do dotychczasowych.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że w roku ubiegłym podjęta została uchwała w sprawie stawek podatkowych i w jednej pozycji podatki zostały podniesione o 100%. W pozycji – pozostałe grunty było 5 groszy z m2 a Rada Miejska przegłosowała na 10 groszy. Okazało się, że sporo mieszkańców zapłaciło wysokie podatki.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

We wskazywanej pozycji – grunty pozostałe projekt uchwały przewiduje zachowanie stawki ubiegłorocznej. Przypomniał, że stawka ministerialna w tej kategorii wynosi 39 groszy a więc stawka gminna 10 groszy jest na poziomie 25% tego, co ministerstwo proponuje. Gmina rezygnuje ze znacznej części dochodów mając na uwadze to, żeby zbytnio nie obciążać mieszkańców.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał, jakie konsekwencje dla budżetu na rok 2010 będzie rodziło utrzymanie stawek podatku od nieruchomości z roku 2009, o ile zmniejszy się zakładany w projekcie budżetu dochód. Przyjęcie wniosku spowoduje konieczność korekty projektu budżetu. W skali pojedynczej osoby jest to rzecz, która będzie się przekładała na złotówki a maksymalnie na dziesiątki złotych. W skali budżetu gminy będą to setki tysięcy złotych bądź też miliony. Dla budżetu gminy będzie to stanowiło poważny ubytek dochodowy.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wzrost podatków liczony jest wskaźnikiem inflacji przyjętym przez ministerstwo – 3,5%. Gdyby wniosek radnego został przyjęty, to dochody trzeba by było pomniejszyć o 3,5%.   

 

Radny Krzysztof Jasiński

Zapytał czy na etapie tworzenia projektu uchwały miały konsultacje z przedstawicielami podmiotów gospodarczych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zróżnicowanie podatku dotyczącego opłaty targowej jest po części wynikiem wniosków osób, które korzystają z targowicy miejskiej. Złożony protest dotyczy osób, które korzystają z miejsc do targowania położonych poza obszarem targowicy. Nie jest tak, że środowisko osób prowadzących w ten sposób handel jest jednolite i ma identyczne interesy. Rozbieżne są tu interesy tych, którzy prowadzą działalność na miejscach do tego wyznaczonych przez Gminę i obsługiwanych przez gminne przedsiębiorstwo oraz osób prowadzących działalność poza miejscami wyznaczonymi. Projekt uchwały w założeniu ma niejako premiować tych kupców, którzy prowadzą swoją działalność w obrębie targowicy, w obrębie miejsc wyznaczony przez Gminę i obsługiwanych przez jednostki gminne. Jednocześnie są podejmowane próby zrównoważenia korzyści, jakie odnoszą Ci, którzy handlują poza miejscami do tego wyznaczonymi.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Kosierkiewicz, aby stawki podatkowe podatku od nieruchomości zapisane w projekcie uchwały utrzymać na poziomie stawek określonych na
2009 r.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 13 glosach za, 6 glosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 13 glosach za, 2 głosach przeciwnych i 5 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/318/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Przyjęty wniosek w jakiś sposób koryguje propozycje budżetowe Burmistrza na rok 2010. Działania nie zawsze są działaniami racjonalnymi. Radni, sołtysi, przedstawiciele środowisk zgłaszają liczne potrzeby a dzisiaj okazuje się, że znaczna część z nich nie będzie mogła być prawdopodobnie zrealizowana.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Decyzja Rady jest suwerenna. Z jednej strony formułowane są ogromne oczekiwania do zrealizowania a z drugiej negowane są zasady w oparciu, o które zadania mogą być realizowane. Po przyjętym wniosku konieczne będą redukcje wydatków w budżecie na 2010 rok. Wyraził „podziękowanie” wnioskodawcy, który jest pracownikiem jednostki samorządowej w znacznej części opartej na dotacji z budżetu miasta i gminy Końskie. Stanowi to „podcinanie gałęzi, na której się siedzi”. Poinformował, że od czasu kiedy jest Burmistrzem podatki i opłaty  lokalne rosły średnio w tempie inflacji. Zsumowane za 7 lat wysokości podwyżek nie przekroczyły 12%. Tymczasem budżet po stronie dochodów i wydatków w tym czasie rozrósł się znacznie. Pierwszy budżet zamykał się kwotą 39 mln zł a ten przygotowany na rok 2010 zakłada osiągnięcie dochodów w kwocie 92 mln zł. Stanowi to wzrost o 250%. Jeżeli udało się uzyskać takie pomnożenie dochodów, to dzięki prowadzeniu umiarkowanej polityki podatkowej i zwiększaniu dochodów poprzez mnożenie liczby podatników. Większość zaplanowanych na rok 2010 wydatków opiera się na zaciągniętych zobowiązaniach. Są inwestycje w toku, na które podpisane są umowy z wykonawcami oraz są podpisane umowy z Urzędem Marszałkowskim na duże środki pomostowe, które są powiązane z pieniędzmi gminnymi. Z jednej strony składa się wnioski na liczne zadania a z drugie strony świadomie się rezygnuje z części dochodów. Jest to działanie nie do końca logiczne i zrozumiałe.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

W sytuacji, w której stawki podatku od nieruchomości nie uległyby zmianie w roku 2010, to podjęcie uchwały było zupełnie bezprzedmiotowe, bo ta uchwała, która obowiązywała do tej pory nie obowiązuje terminowo. Skutkiem przyjęcia wniosku radnego Kosierkiewicza powinno być odrzucenie projektu uchwały skoro stawki mają być na poziomie roku 2009.     

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Uważa, że mecenas głos w tej sprawie powinien zabrać wcześniej. Większość sołtysów obecnych na sali przez okres ostatnich 7 lat albo miało zrobionego coś sporadycznie albo w ogóle.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Myśli, że nie zrobiłoby się źle, gdyby dokonano reasumpcji podjętej uchwały. Nie można tu patrzeć przez pryzmat jakichkolwiek animozji kulturowych, politycznych, środowiskowych i innych. Warto spojrzeć przez pryzmat potrzeb radnych, potrzeb rozwojowych miasta i zastanowić się czy ważne byłoby dokonanie zmiany tego głosowania i powrotu  do ponownego głosowania. Może to pozwolić na skorygowanie negatywnego biegu wydarzeń.  Złożył wniosek o dokonanie powtórnego głosowania.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał mecenasa czy powtórne głosowanie będzie zgodne z prawem. Poparł stanowisko mecenasa. Jego zdaniem trzeba by było przyjąć uchwałę i wskazać stawki z 2009 r., aby uchwała była podjęta zgodnie z prawem. O ile wie to uchwała  podatkowa z końcem roku traci moc.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu, której wznowił obrady.

 

 

Radny Krzysztof Jasiński

Zgłosił wniosek o podjęcie uchwały uchylającej przyjętą uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 14 glosach za i 5 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że w związku z przyjętym wnioskiem radnego Krzysztofa Jasińskiego zostanie zorganizowana sesja nadzwyczajna, która odbędzie się po 10 minutach od zakończenia obecnej sesji roboczej. W tej sprawie wpłynął już wniosek Burmistrza. 

 

b)

Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawki opłaty miejscowej w Sielpi był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady .

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/319/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 17 glosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/320/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek opłaty targowej, sposobu jej poboru, określenia inkasentów oraz wynagrodzenia za pobór tej opłaty był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radna Ewa Swa – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z protestem mieszkańców wobec stawek podatkowych proponowanych w projekcie uchwały. Protest ten radni otrzymali.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał o ile wzrosną dochody budżetowe na skutek przyjęcia stawek zaproponowanych w projekcie uchwały. W strefie 4 proponuje się dość wysokie stawki. Zapytał ile Gmina zyska na wprowadzeniu proponowanych stawek.

 

Radny Tomasz Milcarz

Zgłosił wniosek, aby stawki podatkowe w strefie 4 zmniejszyć o 50%.

 

Radny Ernest Kruk

Zwrócił się do mecenasa o odniesienie się do złożonego przez mieszkańców protestu w stosunku do projektu uchwały.

 

Radca Prawny UMiG – Jacek Krakowiak

Analizując projekt uchwały brał pod uwagę maksymalne stawki opłaty targowej, jakie są przewidziane w ustawie. Proponowane stawki mieszczą się w granicach stawek ustawowych. Odnosząc się do protestu skarżący szukają argumentów, które reprezentują ich racje. Natomiast w przypadku Gminy, która chce realizować swoją politykę ładu przestrzennego, jednym z instrumentów zapewnienia ładu może być stosowanie zróżnicowania stawek opłaty targowej. Jeżeli opłata targowa mieści się w granicach prawa, to jest z nim zgodna. Jednak na podstawie ustawy o samorządzie gminnym każdy, kto uważa, iż jego interes został naruszony może wezwać Radę Miejską do zmiany przyjętej uchwały i usunięcia naruszenia interesu a jeżeli wezwanie okaże się nieskuteczne będzie mógł złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Autorzy protestu przywołują wyroki sądu antymonopolowego dotyczące naruszenia zasad konkurencji, natomiast sama uchwała powinna być oceniana na gruncie przepisów prawa podatkowego. Skarżący nie podnieśli takich argumentów – konkretnych rozstrzygnięć, zwłaszcza sądów administracyjnych, które kwestionowałyby tak duże zróżnicowanie opłaty targowej. Analizując projekt uchwały nie znalazł przykładu na to, iż jakiś sąd uchylił uchwałę w sprawie stawek opłaty targowej z powodu, o jakim jest mowa.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli chodzi o stronę prawną projektu uchwały, to chciałby podkreślić, że podobne zróżnicowanie stawek opłaty targowej – nie kwotowo, ale proporcjonalnie na rok 2009 wprowadziła Rada Miejska w Kielcach. Tam również było to przedmiotem skarg, zażaleń a mimo to uchwała nie została uchylona. W ten sposób potwierdziła zgodność z prawem. Co do skutków finansowych zróżnicowania to można założyć, że obniżenie stawek opłaty targowej na targowicy rolnej spowoduje jej większą atrakcyjność. Nie wiadomo czy będzie to skuteczne. Jest to tylko założenie. Co do stawek w stawek w strefie 4 – poza wyznaczonymi miejscami targowania, to po to władze miejskie wyznaczają miejsca do targowania, żeby zachowany był pewien ład przestrzenny. Nie lekceważy interesu tej grupy osób, która złożyła przedstawiony protest. Warunkiem niezbędnym do tego, aby podatki i opłaty lokalne mogły być pobierane od przyszłego roku, to uchwała powinna być podjęta odpowiednio wcześniej i zostać ogłoszona. Zmiana uchwał dotyczących podatków i opłat lokalnych w trakcie roku podatkowego może być wprowadzona wyłącznie na korzyść podatnika. Nie uchyla się od rozpatrzenia pisma zawierającego przedstawiony protest, które otrzymał tak samo jak i radni – tuż przed sesją i w związku z tym nie było możliwości szczegółowego zapoznania się z zawartą w nim argumentacją. Proponuje przyjęcie uchwały, rozpoznanie treści pisma, policzenie skutków i jeżeli się okaże, że będzie w tym głębszy sens, to wówczas wniosek radnego Milcarza ma uzasadnienie i może być wprowadzony do uchwały zasadniczej.  

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał czy wprowadzając strefy opłat obniżeniu nie ulegną wpływy z opłaty targowej. Jak rozumie, to wysokie stawki dotyczące handlujących w miejscach na to nie wyznaczonych mają ich zniechęcić do takiego handlu. Jego zdaniem nie powinno się handlować w miejscach na to zabronionych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Ktoś, kto sprzedaje produkty z samochodu prowadząc handel „obwoźny” wpisany do ewidencji działalności gospodarczej np. w Nieświniu nie oznacza, że podlega on opłacie targowej. O przeznaczeniu gruntu pod rodzaj działalności gospodarczej decydują plany zagospodarowania przestrzennego. Dla terenu, o którym mowa plan jest dopiero w opracowywaniu. Można więc dokonywać pewnych ruchów decyzjami o warunkach zabudowy lub też decyzjami o zmianie sposobu użytkowania. W przypadku nieruchomości, o jakiej mowa, to najpierw została podjęta działalność gospodarcza a dopiero po skargach płynących z targowicy miejskiej od osób prowadzących działalność gospodarczą i po przeprowadzonej przez UMiG kontroli wystąpiono dopiero z wnioskiem o zmianę sposobu użytkowania. Procedura została wszczęta wskutek protestów płynących ze strony handlujących a z drugiej strony po zaistnieniu wydarzeń, których dotyczyła. W budżecie na rok 2010 założono, że wpływ zróżnicowania opłaty targowej powinien być neutralny. Pismo - protest – powinno być poddane wnikliwej analizie, ponieważ nie zakłada z góry, że jest ono nie prawdziwe. Trudno jednak odnosić się do niego „na kolanie”. Jak rozumie pewne wyliczenia zostały przygotowane przez autorów pisma w oparciu o założenia z którym warto się zapoznać i do nich odnieść. Prowadzący działalność gospodarczą na targowicy wnoszą dwa rodzaje opłat. Pierwsza to opłata, której wysokość określa Rada Miejska w postaci opłaty targowej. Druga to opłata za dzierżawę terenu pod prowadzenie tego rodzaju działalności. W przypadku targowicy miejskiej poborcą i odbiorcą opłat jest PGK, które dochód z tego tytułu przeznacza na utrzymanie targowicy. W przypadku innych niż gminna targowisk jak domniemywa również wnoszona jest opłata dzierżawna. Zróżnicowanie opłat dopiero łącznie daje sumę obciążeń.

 

Antoni Wiktorowicz – Naczelnik Wydziału UKO

W piśmie skarżący się powołują na orzeczenia 1994 r. Z artykułu zawartego w październikowym numerze Rzeczpospolitej wynika, że rada gminy ma prawo wprowadzić na różnych bazarach odmienne stawki opłaty targowej. Może także od razu podnieść wielokrotnie jej wysokość. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w swoim wyroku z 30 września 2009 r. Orzeczenie to koresponduje z uchwałą Rady Miejskiej w Kielcach – gdzie takie strefy zostały wprowadzone. W Kielcach są 3 strefy i trzecia strefa podobnie jak w Końskich jest zakwalifikowana dla terenów pozostałych i jest wielokrotnie wyższa od stawki ze strefy 1.

Jeżeli chodzi o kwestię lokalizacji placu, to niezależnie od skarg kupców prowadzących działalność handlową na terenie bazaru miejskiego, to UMiG wystąpił do odpowiednich organów. Była w tej sprawie kontrola, która w znacznej części potwierdziła zarzuty osób skarżących kwestię legalności handlu prowadzonego przez osoby handlujące. Z chwilą uruchomienia tej działalności na targowicy przez autorów protestu pojawiły się również skargi ze strony okolicznych mieszkańców, którzy mieszkają w budynkach przyległych do targowicy. Z urzędu trzeba było podjąć postępowanie w sprawie naruszenia przepisów ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, która w jednym z artykułów mówi, że zmiana zagospodarowania terenu bez wymaganej decyzji o warunkach zabudowy nie jest dozwolona. W tym kontekście takie postępowanie jest prowadzone. Trudno jest teraz przewidzieć werdykt postępowania. Wiele jednak wskazuje na to, że w tym względzie ustawa została naruszona, bo we wskazywanym miejscu targowicy nie było a powstała i żeby mogła ona legalnie funkcjonować powinna posiadać taką decyzję a takiej decyzji nie ma.       

  

Burmistrz Miasta i Gminy

Przyjęcie tej uchwały w wersji zaproponowanej a następnie zaakceptowanej przez Komisje Rady powoduje, że od 1 stycznia będzie wiążąca uchwała o podatkach i opłatach lokalnych, w tym też o opłacie targowej. Wpłynęła skarga, której treść powinna być przedmiotem dokładnej analizy. Jeżeli się okaże, że skutki wprowadzenia zmian wskazane jako szkodliwe dla gospodarki i planowania przestrzennego i podmiotów gospodarczych są rzeczywiste, to władze samorządowe mogą dokonać zmian w obowiązującej uchwale o opłacie targowej – pod warunkiem, że będą to zmiany na korzyść podatników. Wniósł o przyjęcie uchwały w zaproponowanym przez siebie kształcie i wskazał, że jednocześnie podjęte zostaną działania w sprawie zbadania tez zawartych przez autorów omawianego pisma. Jeżeli zmiany okażą się uzasadnione to będzie można je wprowadzić.

Radny Piotr Słoka

Nie rozumie zapisu w paragrafie 2 pkt 3 omawianego projektu uchwały tj. „W dniach od 15 października do 2 listopada na obszarze strefy 4 pobiera się dzienną opłatę targową w wysokości określonej w paragrafie 4” tj. „Zwalnia się z opłaty targowej sprzedaż wykonywaną w miejscach wyznaczonych w trakcie trwania festynów, kiermaszów i jarmarków”.

Nie pamięta sytuacji, w której stawki podatkowe byłyby obniżane w trakcie roku podatkowego. Uchwała może wprowadzić dużo zamieszania w postaci licznych skarg.    

 

Antoni Wiktorowicz – Naczelnik Wydziału UKO

Zapis w projekcie uchwały „od 15 października do 2 listopada” wynika z tego, że w związku ze Świętem Wszystkich Świętych w sposób masowy dokonywane są sprzedaże kwiatów w obrębie cmentarza, na parkingu w rejonie ul. Wojska Polskiego tworzy się przez kilka dni swego rodzaju targowisko. Zasadnym będzie tą tradycję uszanować i umożliwić ludziom legalny handel. Zapis ten został również rozciągnięty na sytuacje dotyczące imprez okolicznościowych, kiermaszy, Dni Końskich. Trudno, żeby wówczas zbierać tę opłatę.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zgodził się z radnym, że zapis powinien mieć miejsca nie w paragrafie 4 tylko w paragrafie 2. Podziękował radnemu za zwrócenie uwagi. Zwrócił się o dokonanie zmiany pkt 3 paragrafu 2 zastąpić cytowany paragraf 4 paragrafem 2.   

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Tomasza Milcarza, aby stawki podatkowe w strefie 4 obniżyć
o 50%.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 12 glosach za, 5 glosach przeciwnych i 3 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 11 głosach za, 2 głosach przeciwnych i 7 głosach wstrzymujących się  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/321/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

e)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę nr XXXI/227/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie przejęcia przez Gminę Końskie od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz ustalenia opłaty ponoszonej przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 18 glosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/322/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transport nieczystości ciekłych był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/323/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie określenia wymagań, jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie ochrony przed bezdomnymi zwierzętami, prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także grzebowisk lub spalarni zwłok zwierzęcych i ich części był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/324/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/325/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2010 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/326/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

j)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLIII/310/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 24 września 2009 r. w sprawie utworzenia punktów przedszkolnych był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/327/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XLIII/311/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 24 września 2009 r. w sprawie utworzenia punktu przedszkolnego przy Przedszkolu Samorządowym nr 4 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/328/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

l)

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXXV/327/2006 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 10 lipca 2006 roku w sprawie ustalenia Regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/329/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

m)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do Projektu inwestycyjnego pod nazwą „e-świętokrzyskie Budowa Systemu Informacji Przestrzennej Województwa Świętokrzyskiego” i zabezpieczenia wkładu własnego był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/330/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

n)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwa Rogów i Młynek Nieświński był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/331/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

o)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic Ks. Granata, Strażackiej, Kazanowskiej i Piłsudskiego był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/332/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

p)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic Browarnej, Izabelowskiej, osiedla Mieszkaniowego Jana Pawła II, ulicy Południowej wraz z rejonem cieku wodnego od Wincentowa był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Przed sesją radni otrzymali autopoprawkę do tego projektu uchwały – dodał.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił autopoprawkę do ww. projektu uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/333/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

q)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sierosławice był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Poinformował, że w związku z tym, że do wyłożonego do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego zgłoszone zostały uwagi zainteresowanych, to należy poddać je kolejno pod głosowanie. Wszystkie zgłoszonego uwagi zostały przez Burmistrza odrzucone.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Marcin Latański

Zapytał ile w Gminie Końskie potrzebne jest ziemi, aby można się było starać o zabudowę zagrodową oraz czy ta ziemia musi znajdować się cała na terenie Gminy Końskie. Zapytał czy wpływ na te wymogi będzie miało uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antonii Wiktorowicz

Wedle jego wiedzy potrzeba w granicach 2,61 hektara ziemi. Jest średnia wielkość gospodarstwa rolnego. Jego zdaniem ziemia powinna się znajdować w obszarze Gminy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał czy osoby wymienione w uwagach otrzymają pozwolenie na budowę jeśli będą miały 1 ha gruntu.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antonii Wiktorowicz

Nie chciałby „na gorąco” odpowiadać i musiałby to sprawdzić. Jeżeli byłoby to 2,61 ha to na pewno pozwolenie mogłoby być wydane, natomiast, co do 1 ha, to trzeba by było to sprawdzić.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zapytał Naczelnika Wydziału UKO czy nie przyjęcie miejscowego planu zagospodarowania ułatwi osobom wymienionym w uwagach ewentualne uzyskanie pozwolenia na budowę, będzie neutralne czy też utrudni. Plan załatwia 99% wniosków składanych do planu. Jest, więc 1% ludzi nie usatysfakcjonowanych.

 

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antonii Wiktorowicz

Chodzi tu o kilka osób, których uwagi nie zostały uwzględnione. Mimo ich odrzucenia pewne korekta została dokonana. Przykładem jest tu rozproszona zabudowa za szkołą – jest tam 1 siedlisko, które było przewidziane pod tereny związane z zalesieniem. Poczynione korekty pozwalają utrzymać istniejącą linię zabudowy, dokonywać wymiany. Obok tego siedliska jest też wniosek osoby zgłaszającej uwagę i wprowadzony jest zapis o tym, że dotyczy to również terenów sąsiednich. Ta korekta i plan w obecnym kształcie został skorygowany w sposób, jaki poprawi możliwość ubiegania się o zabudowę poprzez zabudowę zabudowy zagrodowej. W jego ocenie uchwalenie tego planu nie pogorszy sytuacji względem stanu obecnego. Jeżeli planu nie będzie, to osoby, które się ubiegają o zabudowę mieszkaniową na działkach, które nie mają tzw. sąsiedztwa. Pod pojęciem sąsiedztwa rozumie się to, że w trzech szerokościach danej działki musi się znaleźć zabudowa, aby było można wyznaczyć kontynuację. Żaden z tych przypadków w aktualnym stanie i wersji planu tego wymogu nie spełnia. Jego zdaniem nie uchwalenie tego planu w żaden sposób nie poprawi sytuacji prawnej osób zgłaszających uwagi. Natomiast uchwalenie planu tworzy możliwość zabudowy gospodarczej. Mimo najlepszych chęci uwzględnienie uwag osób niezadowolonych będzie powodowało rażącą sprzeczność z ustaleniami Studium. Pierwszy element badany przez organ nadzoru, to zgodność planu ze Studium.
W Studium wskazywane tereny są przewidziane pod cele rolne. Są to działki w pewnym oddaleniu od istniejącej zabudowy. Warunkiem do uwzględnienia uwag byłaby ponowna analiza Studium i jego ewentualna korekta. Na chwilę obecną przyjęcie tych uwag będzie skutkowało niemożliwością uchwalenia planu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Pani Zielonka zwracała się o działki już w 2005 r. , aby je uwzględnić jako działki budowlane. Tymczasem Studium było opracowywane w 2007 r. Zapytał, dlaczego te działki nie zostały uwzględnione w Studium.

 

Naczelnik Wydziału UKO – Antonii Wiktorowicz

Wniosków i uwag było przed nadaniem Studium ram projektu uchwały kilkaset. Wszystkie uwagi były poddane analizie. Analizowane były tereny, które są przeznaczone pod zabudowę. Była brana pod uwagę sytuacja demograficzna i wielkość terenów wyznaczonych pod zabudowę. Przyrost naturalny, jeżeli chodzi o całą gminę charakteryzuje się stagnacją a na terenach wiejskich jest ujemny. Brane są pod uwagę zasady związane z kształtowaniem zabudowy. Zasada tworzenia terenów budowlanych polega ogólnie na tym, aby nie wkraczać na tereny cenne i przyrodnicze. W przypadku Sierosławic i wniosku Pani Zielonki problem polegał na tym, że wnioskowała ona o działki, które są w znacznej odległości od zwartych terenów budowlanych. Nieuwzględnione uwagi dotyczą terenów położonych w różnych punktach sołectwa i dopuszczenie ich do zabudowy byłyby decyzjami nie racjonalnymi ze względów przede wszystkim ekonomicznych. Jest to kwestia wybudowania drogi, uzbrojenia terenu, jego obsługi. Projektanci tworząc projekt Studium wszystkie elementy sztuki urbanistycznej musieli brać pod uwagę. Projekt ten zyskał akceptację Gminnej Komisji Urbanistycznej, był uzgadniany z odpowiednimi organami. Rada Miejska uchwaliła Studium w takim kształcie, jaki obowiązuje. Jest to akt polityki przestrzennej Gminy, który wiąże Burmistrza i Radę Miejską. W tej chwili żeby zmienić tą politykę i uwzględnić uwagi trzeba by było wcześnie dokonać zmian w Studium.    

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Joannę i Macieja Cabaj zam. Nowe Sierosławice ul. Szkolna 14, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie przez Radę Miejską pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 7 głosach za, 6 głosach przeciwnych
i 5 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Piotra Brandeburga zam. Nowe Sierosławice ul. Szkolna 14, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie przez Radę Miejską pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 7 głosach za, 6 głosach przeciwnych
i 4 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Jadwigę Zielonka zam. Nowe Sierosławice ul. Leśna 23, 26-200 Końskie w imieniu mieszkańców ul. Leśnej w Nowych Sierosławicach i poddał jej odrzucenie przez Radę Miejską pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 7 głosach za, 1 głosie przeciwnym
i 10 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Sabinę Kucharską zam. Sierosławice ul. Słoneczna 4, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie przez Radę Miejską pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 7 głosach za
i 11 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Zapoznał z uwagą zgłoszoną przez Barbarę Cuper zam. Sierosławice ul. Długa 17, 26-200 Końskie i poddał jej odrzucenie przez Radę Miejską pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 7 głosach za
i 11 głosach wstrzymujących się uwagę odrzuciła.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 7 głosach za i 11 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/334/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

r)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Partyzantów, Sportowej po linię kolejową był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/335/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

s)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Młynek Nieświński” był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/336/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

t)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie na rzecz Gminy Końskie darowizny nieruchomości oznaczonej w ewidencji gruntów obrębu Modliszewice numerem geodezyjnym 4644/6 o powierzchni 0,0171 ha, stanowiącej własność Wspólnoty Gruntowo-Leśnej Wsi Modliszewice był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/337/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

u)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 5 w budynku położonym w Końskich przy ul. Polnej 4c, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy był opiniowany przez właściwe Komisje Rady
i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/338/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

v)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od ceny nieruchomości przy sprzedaży lokalu mieszkalnego nr 19 w budynku położonym w Końskich przy ul. 1 Maja 39, stanowiącym własność Gminy Końskie, na rzecz najemcy był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/339/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu, której wznowił obrady.

 

w)

Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy w miejscowości Dyszów, gmina Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 17 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/340/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

x)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Przed sesją radni otrzymali dwie autopoprawki do tego projektu uchwały.

 

Beata Lis - Skarbnik Miasta i Gminy

Omówiła autopoprawki do powyższego projektu uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 13 głosach za i 5 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/341/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

y)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia rocznych sprawozdań finansowych instytucji kultury miasta i gminy Końskie za 2008 r. był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/342/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

z)

Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia kredytu długoterminowego był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Pozwolenie na zaciągnięcie kredytu udzielane jest przez Radę Miejską. Jeżeli kredyt się  zaciąga to znaczy, że jakieś inwestycje się ruszyły. W poprzednich latach była tendencja do zmniejszania deficytu, co Rada Miejska akceptowała. Zapytał ile obecnie znajduje się środków na koncie Gminy Końskie. Skarbnik Miasta i Gminy informował, że kredy zaciągany jest na pokrycie zaciągniętych zobowiązań. Zapytał, na jaką kwotę zaciągnięte są te zobowiązania oraz jaka kwota kredytu będzie zaciągana oraz czy został rozstrzygnięty przetarg na zaciągnięcie kredytu i czy listopad nie stanowi już zbyt późnej pory na podejmowanie takiej uchwały. Zapytał, dlaczego kredyt opiewa na tak małą kwotę. Przypomniał, że deficyt jest na poziomie 21 mln zł. Inwestycje przewidziane w budżecie znów w całości nie zostaną zrealizowane w roku 2009.

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zwrócił się o zastąpienie w paragrafie 1 wyrażenia „na kwotę” wyrażeniem „do kwoty 15 mln zł”. Przypomniał, że zgłaszał to już na posiedzeniach komisji. Kredyt związany jest z inwestycjami. Nigdy jednak nie było tak, że on warunkuje inwestycję. Jeżeli ktoś nie musi, to nie zaciąga kredytu, ponieważ powoduje on koszty. Potrzeba zaciągnięcia kredytu wynika z tego, że Gmina weszła w okres inwestycji, dla których przewidziane jest dofinansowanie a zgromadzone środki własne nie są wystarczające. Planowanie deficytu na poziomie 21 mln zł oznacza możliwość takiego deficytu a nie obowiązek jego wykonania. Nie wszystkie wydatki związane z inwestycjami zaplanowanymi i realizowanymi w 2009 r. zostaną wykonane w kształcie i rozmiarach tak jak planowano. Część deficytu ma charakter zawyżony ze względu na konieczność zabezpieczenia płatności środkami własnymi -  tam, gdzie podpisane są umowy na dotacje rozwojowe. Przetarg na kredyt został ogłoszony a otwarcie ofert nastąpi w najbliższy wtorek. Rada Miejska udziela 2 rodzajów upoważnienia do zaciągnięcia kredytu. Pierwszy rodzaj zawarty jest w uchwale budżetowej, w której rozstrzyga się o tym, w jaki sposób deficyt budżetowy ma zostać pokryty. Deficyt budżetowy roku 2009 został wskazany do pokrycia z pożyczek i kredytów. Stanowi to upoważnienie do wystąpienia o konkretną decyzję. Drugi krokiem jest podjęcie uchwały, o jakiej mowa. Bez tej uchwały nie będzie można zaciągnąć kredytu, co nie znaczy, że nie można było rozpisać przetargu. Nie wolno było tylko podpisać umowy o kredycie. Planuje się, że będzie to znacznie mniejsza kwota niż 15 mln zł. W tej chwili jest jednak za wcześnie przesądzić o ostatecznej wysokości kredytu. W związku z tym kierowana jest prośba o podjęcie uchwały w zaproponowanym kształcie, który stwarza elastyczne możliwości mieszczące się w zakresie upoważnienia zawartego w uchwale budżetowej. Co do zobowiązań to nie wszystko da się dokładnie wyliczyć. Z wstępnego wyliczenia wynika, że wydatki, inwestycje w 2009 r. powinny przekroczyć 30 mln zł.

 

Radny Piotr Słoka

Ponowił zapytanie dotyczące ilości środków na koncie Gminy Końskie oraz czy przetarg wskazuje konkretną kwotę kredytu. Zapytał o prognozowane dochody do końca roku. Jest już listopad i gdyby uczestniczy przetargu zaczęli go skarżyć to mogłoby się zdarzyć, że Gmina zostałaby z zobowiązaniami i bez środków.  Na jaką kwotę w przybliżeniu mamy zaciągnięte zobowiązania, które realnie trzeba będzie zapłacić.

 

Beata Lis – Skarbnik Miasta i Gminy

Stan na rachunkach bankowych wynosi obecnie nieco ponad 3 mln zł a na rachunku budżetu blisko 2 mln zł. Przetarg na chwilę obecną został ogłoszony na kwotę 7,5 mln zł. Podjęcie uchwały na kredyt do 15 mln zł umożliwi ewentualnie ogłoszenie kolejnego przetargu, jeżeli taka potrzeba zajdzie. Na chwilę obecną według szacunków i postępu robót wykonywanych przez wykonawców na podstawie zawartych z Gminą umów, zobowiązań do zapłacenia w miesiącu grudniu wynikających z wystawionych faktur jest ok. 9 mln zł. Co do dochodów, to spodziewane są również wpływy ze ŚUW na realizację zadań zleconych. Generalnie miesięcznie na rachunek Gminy wpływa ok. 4 mln zł. Grudzień przy tym jest miesiącem szczególnym, ponieważ w związku ze zmianą przepisów w grudniu wpłynie zaliczkowo subwencja oświatowa na styczeń a więc wpływów na rachunek będzie ok. 6 mln zł. Zobowiązania listopadowe są już zapłacone.

            

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 17 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/343/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

aa)

Projekt uchwały w sprawie przekazania środków finansowych dla Komendy Powiatowej Policji w Końskich był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/344/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

bb)

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XII/59/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 28 czerwca 2007 r.  w sprawie uchwalenia Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta i Gminy Końskie na lata 2007-2013 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/345/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

cc)

Projekt uchwały w sprawie zasad korzystania z obiektów i urządzeń użyteczności publicznej będących w zarządzie jednostek oświatowych prowadzonych przez Gminę Końskie, sposobu ustalania opłat za korzystanie z nich oraz powierzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie uprawnień do ustalania wysokości tych opłat był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radna Ewa Swat

Zgłosiła wniosek do omawianego projektu uchwały a mianowicie:

 

„Dopisać w par. 2.1.6 kolejny podpunkt o treści:

‘f) stowarzyszenia, które realizują zadania własne skierowane do dzieci i młodzieży szkół prowadzonych przez Gminę Końskie’”

 

„Dopisać w par. 2.1.5 kolejny podpunkt o treści:

‘d) stowarzyszenia, które realizują zadania własne o charakterze profilaktycznym, zapobiegającym patologiom w Gminie Końskie’”.

 

Prezes KSSPR – Jerzy Środa

To, że hala jest zamknięta nie jest winą stowarzyszenia KSSPR. Jeżeli stowarzyszenie ma realizować zadania gminne i jeszcze za to płacić to będzie to chyba nienormalne. Hala miała być oddana do użytku do końca roku. Stowarzyszenie ma wyniki w postaci 7 reprezentantów kraju oraz seniorów grających w 1 lidze. Te środki, które się da, to się je pozyskuje. Zwrócił się do radnego Piotra Słoki, aby ten wystąpił z jakąś inicjatywą, aby można było pozyskiwać środki a nie tylko na każdej sesji wszystko negować.    

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że jeszcze nie głosował a już jest atakowany przez Prezesa KSSPR. Jego zdaniem wszystkie obiekty powinny być udostępnione do nieodpłatnego korzystania.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku radnej Ewy Swat do projekt uchwały, a mianowicie, aby:

 

„Dopisać w par. 2.1.6 kolejny podpunkt o treści:

‘f) stowarzyszenia, które realizują zadania własne skierowane do dzieci i młodzieży szkół prowadzonych przez Gminę Końskie’”

 

„Dopisać w par. 2.1.5 kolejny podpunkt o treści:

‘d) stowarzyszenia, które realizują zadania własne o charakterze profilaktycznym, zapobiegającym patologiom w Gminie Końskie’”.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 17 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/346/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Głównym motywem wprowadzenia uchwały jest sprawa rozliczenia wkładu własnego w projektach prowadzonych przez Gminę bądź takich, w których Gmina jest współorganizatorem i finansowanych z kapitału ludzkiego. Jeżeli się mówi o stowarzyszeniach, które realizują zadania na rzecz dzieci i młodzieży ze szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Końskie, zastanawia się nad zasadnością przyjętego wniosku.

 

Prezes KSSPR – Jerzy Środa

Uchwała jest potrzebna i powinna być już dawno wprowadzona. Jeżeli chodzi o kapitał ludzki to nie ma to znaczenia. Ma tylko znaczenie do rozliczenia Naczelnika Wydziału Edukacji. Ze swojej strony gwarantuje, że wniosek zostanie rozliczony.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Chodzi o zagrożenie, że będą dwa sprzeczne dokumenty a więc z jednej strony uchwałę Rady Miejskiej, że to musi być zwolnione a z drugiej strony nasza kalkulacja.

 

Prezes KSSPR – Jerzy Środa

Zaznaczył, że uchwała nie jest potrzebna do Świętokrzyskiego Biura Rozwoju Regionalnego do rozliczenia. Sam nadzoruje ten program w województwie świętokrzyskim.

 

Krystyna Milczarek – Naczelnik Wydziału Edukacji

Nie do końca jest prawdą, iż dokument nie jest wymagany. Świętokrzyskie Biuro Rozwoju Regionalnego wymaga od Gminy rozliczenia wkładu własnego tak jak od stowarzyszeń i organizacji realizujących projekty. Jest taka możliwość, że np. na podstawie rozpoznania rynku można sobie mniej więcej ustalić stawkę i zarządzeniem czy postanowieniem dokumentować wkład własny. Gmina jest jednak jednostką samorządową i oprócz rozliczenia projektu trzeba dysponować dokumentem zgodnym z ustawą o samorządzie gminnym oraz o gospodarce komunalnej. Dla Gminy nie jest, więc dopuszczalne rozliczenie wkładu własnego w postaci zarządzenia Burmistrza bez delegacji prawnej ze strony Rady Miejskiej na ustalenie stawki. Gmina podlega kontroli RIO i nie można inaczej postąpić. Jeżeli chodzi o wprowadzenie zapisu, iż stowarzyszenia, które kierują swoje działania do dzieci i młodzieży szkół, dla których organem prowadzącym jest Gmina Końskie, to zwalnia się w 100%. Na halach np. organizowane są dla dzieci imprezy typu nauka tańca, to organizacja czy stowarzyszenie ma wówczas z tego zysk, bo pobiera środki od rodziców. Zapytała, dlaczego to szkoła ma finansować komuś zysk i to, mimo, że realizowane są działania na rzecz dzieci i młodzieży z Gminy Końskie. Uważa, że jasno powinny być określone zasady dla wszystkich stowarzyszeń sportowych i innych w zakresie korzystania z obiektów użyteczności publicznej jakimi są obiekty oświatowe zarówno sportowe jak i dydaktyczne. Nie widzi podstaw ku temu, by finansowanie jakichkolwiek organizacji odbywało się przez budżety szkół.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wyraził obawy, co do tego czy zgłoszone przez radną Ewę Swat poprawki zostały wystarczająco dokładnie przeanalizowane na poziomie UMiG i tych, którzy są wykonawcami budżetu. Zapytał czy w związku z tym możliwe by było dla Rady Miejskiej, by dzisiaj to, co nie budzi wątpliwości przyjąć natomiast wniosek radnej poddać analizie i wprowadzić go ewentualnie jako uzupełnienie uchwały na najbliższej sesji Rady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że uchwała została już podjęta i jeżeli będą jakieś wątpliwości, to nie będzie problemu, aby powrócić do tego tematu na sesji grudniowej.

 

Prezes KSSPR – Jerzy Środa

W projektach nic nie mówi się o halach sportowych. Chodzi tylko o sale dydaktyczne – matematyka, fizyka.

  

Burmistrz Miasta i Gminy

Podjęta uchwała dotyczy wszystkich pomieszczeń dydaktycznych, w tym również sal gimnastycznych. Jeżeli po analizie okaże się, że zagrożenia są rzeczywiste, to przygotowany zostanie projekt uchwały zmieniającej.  

 

 

dd)

Projekt uchwały w sprawie skierowania wniosku do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli był przedmiotem obrad sesji odbytej w dniu 24.09.2009. Przyjęto wówczas wniosek o odłożenie w czasie rozpatrywania ww. projektu uchwały. W związku z tym, że uchwała w sprawie zlecenia powołania audytora zewnętrznego została przez Wojewodę Świętokrzyskiego rozstrzygnięciem nadzorczym uchylona (zapoznał z jego treścią) przystąpienie do rozpatrzenia projektu uchwały w sprawie skierowania wniosku do Regionalnej Izby Obrachunkowej oraz Najwyższej Izby Kontroli o przeprowadzenie kontroli stało się w pełni zasadne. Projekt uchwały w przedmiotowej sprawie radni otrzymali na wrześniowej sesji – poinformował Przewodniczący Rady a następnie odczytał projekt uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach przeciwnych powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/347/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

ee)

Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XXXIII/241/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 12 lutego 2009 r. w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich na 2009 r. był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/348/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

ff)

 

Projekt uchwały w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach na rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Do tej pory dobrym obyczajem było nie kwestionowanie rozstrzygnięć nadzorczych Wojewody. Nie wydaje mu się, aby organ nadzoru popełnił tutaj uchybienie, które skutkowałoby uchyleniem rozstrzygnięcia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny, choć i tego wykluczyć nie można. Będzie to miało swoje konsekwencje wokół atmosfery wokół uchwał Rady Miejskiej w Końskich na przyszłość. Jest przekonany, że po skierowaniu skargi, każda kolejna uchwała będzie badana ze szczególną uwagą.

 

Radny Piotr Słoka

Na każdym kroku ograniczane są prawa Rady. Poza tym każdy obywatel ma prawo zaskarżyć uchwałę do sądu administracyjnego. Nie wie jak to się stało, że rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody oraz opinia Radcy Prawnego UMiG są identyczne w swej treści. W rozstrzygnięciu nadzorczym nie ma podanej podstawy prawnej uchylenia uchwały a jest tylko wspomniane rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Małopolskiego. Jeżeli tak wygląda nadzór nad uchwałami, to niech niezależny sąd administracyjny rozstrzygnie. Na przyszłość będzie wiadomo czy Rada Miejska może powoływać kontrolę zewnętrzną. Ci, którzy nie chcieli audytora zewnętrznego osiągnęli swój cel. Jedynym zastrzeżeniem jest błąd w numeracji paragrafu. Nastąpiła pomyłka – nie powinien być wskazany paragraf w budżecie 7140 tylko 4170, ale paragraf został nazwany – dział administracja – paragraf wynagrodzenia – został, więc nazwany prawidłowo tylko pomyłka w numeracji. Jest to błąd „czeski”, który jest dopuszczalny.

 

Radna Barbara Zielińska

Zaoszczędzone zostały pieniądze, ponieważ audyt zewnętrzny kosztuje. Kontrola będzie ze strony organów, które nie pobierają pieniędzy. Najwyższa Izba Kontroli jak sama nazwa mówi to najwyższy organ kontroli. Uważa, że to ze strony radnego Piotra Słoki jest trochę złośliwości, bo nie dba ona o budżet gminy.

 

 

Radny Piotr Słoka

Zwracając się do radnej Barbary Zielińskiej stwierdził, że audytora zewnętrznego nie będzie i chodzi tylko o rozstrzygnięcie czy Rada może zlecać powołanie audytora zewnętrznego. Natomiast koszt złożenia skargi do WSA może pokryć
z własnej kieszeni.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli WSA rozstrzygnie w sposób niekorzystny dla służb prawnych Wojewody, to będzie to wówczas oznaczać, że uchwała Rady Miejskiej zobowiązująca Burmistrza do powołania audytora zewnętrznego wróci do obiegu prawnego. Pani radna Zielińska miała, więc rację, bo wówczas będzie miał obowiązek wykonać uchwałę a więc po kontroli NIK i RIO zatrudnić audytora zewnętrznego.

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że bez przerwy zarzuca mu się, iż jest złośliwy. Jeżeli po kontroli RIO i NIK powołanie audytora okaże się zbędne, to uchwała w sprawie zlecenia powołania audytora zewnętrznego może być przez Radę uchylona.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach przeciwnych powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/349/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

gg)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie darowizny nieruchomości gruntowej od Skarbu Państwa na realizację zadań statutowych Gminy był opiniowany przez Komisje Rozwoju Gospodarczego i uzyskał pozytywną opinię  – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/350/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

hh)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na rozłożenie na raty należności pieniężnej Gminy Końskie, do której nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa radni otrzymali przed sesja – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrza Miasta i Gminy

Omówił ww. projekt uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVI/351/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Ad. pkt 8

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

 

W tym punkcie protokoły z kontroli nie zostały przedłożone.

 

 

Ad. pkt 9

 

Informacje i komunikaty:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

I.

Zapoznał ze skargą KLF na działalność Burmistrza Miasta i Gminy przesłaną przez Wojewodę Świętokrzyskiego.

Skargę tę skierował do Komisji Rewizyjnej celem jej zbadania i przygotowania odpowiedzi w formie projektu uchwały.

 

II.

Przypomniał, że radni otrzymali informację wraz z informacją  z Urzędu Skarbowego oraz informacją Burmistrza Miasta i Gminy dotyczące oświadczeń majątkowych radnych i pracowników Urzędu Miasta i Gminy.

 

III.

Poinformował o wpłynięciu pisemnej informacji Burmistrza Miasta i Gminy o stanie realizacji zadań oświatowych w gminie Końskie za rok szkolny 2008/2009 i skierował ją do Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki do wykorzystania .

 

 

Ad. pkt 10

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Marian Gąszcz podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XLVI sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Jadwiga Świeboda                                                     Marian Gąszcz

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

Rafał Kuba                                                     

Inspektor Biura Rady Miejskiej

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2010/02/01 12:25:01
Redaktor: Administrator