Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XV/2004
z sesji Rady Miejskiej w Końskich
odbytej w dniu 29 kwietnia 2004 r.
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich



W XV sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 21 radnych na ogólną liczbę 21.
Ponadto w sesji wzięło udział 70 osób zaproszonych.
Łącznie w obradach uczestniczyło 91 osób.
Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.
Obrady trwały od godziny 10.00 – 15.00



Ad. pkt 1


XV sesję Rady Miejskiej w kadencji 2002 – 2006 otworzył Radny Grzegorz Wąsik – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich, który powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

Stwierdził, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 21,
co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.


Przed rozpoczęciem obrad Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że sesja ważna jest z dwóch powodów. Po pierwsze na sesji rozpatrywana będzie uchwała w sprawie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy. Po drugie już za 2 dni Polska będzie pełnoprawnym członkiem Unii Europejskiej. Fakt ten pozwala mieć nadzieję na szybszy rozwój gospodarczy i społeczny Naszej Ojczyzny, stawia również wiele nowych wyzwań i zagrożeń. Ma nadzieję, iż w pełni wykorzystane zostaną szanse, jakie niesie integracja z Unią tak w skali kraju, jak i naszej Gminy. Należy, zatem oczekiwać od organu wykonawczego aktywnych i kompetentnych działań w zakresie pozyskiwania środków finansowych z funduszy unijnych. Przypomniał, iż w dziele integracji Rada Miejska w Końskich ma swój udział poprzez przyjęcie stanowiska na sesji w dniu 28 kwietnia 2003 r., w którym wystosowano apel do społeczności Gminy Końskie o masowy udział w referendum unijnym i głosowanie za członkostwem w UE ponad politycznymi podziałami. Zaznaczył, że Rada Miejska przyczyniła się w ten sposób do frekwencji i wyniku referendum. Zaproponował uczczenie faktu wstępowania Polski do UE wysłuchaniem hymnu państwowego oraz hymnu UE.

Po odegraniu obydwu hymnów Przewodniczący Rady przeszedł do realizacji porządku obrad.



Ad. pkt 2


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokół z obrad poprzedniej sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone żadne uwagi do protokołu.


Ad. pkt 3


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania. Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.


Przewodniczący Rady poddał projekt porządku obrad pod głosowanie.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym jednogłośnie porządek obrad uchwaliła.


Porządek obrad


  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.

  3. Przyjęcie porządku obrad.

  4. Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

  5. Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

  6. Informacja o stanie bezrobocia na terenie miasta i gminy Końskie.

  7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

    1. przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy za 2003 r. oraz podjęcie uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Końskie za 2003 r.,

    2. zmian w budżecie na 2004 r.

    3. założenia Szkoły Podstawowej w Stadnickiej Woli,

    4. założenia Gimnazjum w Stadnickiej Woli,

    5. utworzenia dodatkowych obwodów głosowania na terenie Gminy Końskie dla przeprowadzenia głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 13 czerwca 2004 roku,

    6. przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa Barycz Gminy Końskie,

    7. zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji
      w Końskich na terenie miasta i gminy Końskie,

    8. zaliczenia dróg położonych na terenie miasta i gminy Końskie do kategorii dróg gminnych,

    9. przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2004,

    10. zmian w Statucie Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej
      w Końskich,

    11. złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
      w Krakowie od rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 2004.03.26 dotyczącego stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XIII/125/2004 Rady Miejskiej w Końskich,

    12. złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego
      w Krakowie od rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 2004.03.29 dotyczącego stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XIII/128/2004 Rady Miejskiej w Końskich,

  1. Informacje i komunikaty.

  2. Zakończenie obrad XV sesji Rady Miejskiej.



Ad. pkt 4


Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

Po przedstawieniu informacji Burmistrz odnosząc się do faktu wstępowania Polski do Unii Europejskiej wyraził opinię, że wydarzenie to stwarza wielkie szanse, ale wiąże się również z poczuciem obaw, zagrożeń. Zaapelował, aby miesiąc maj wykorzystać jako manifestację polskości w obliczu wchodzenia RP w struktury UE. W tym celu dla sołtysów i przewodniczących komitetów osiedlowych zakupiono flagi państwowe, celem ich rozwieszenia. W ten sposób gmina Końskie mogłaby w sposób symboliczny stać się najbardziej polską gminą wchodzącą do UE.



Radny Zbigniew Kowalczyk

Zapytał czy w Zespole Szkół w Stadnickiej Woli powołano dyrektorów i w jaki sposób odbywał się będzie nabór kadry, czy będą to przesunięcia czy może zatrudnienia ludzi zupełnie nowych. Zauważył, że w przedstawionej informacji nie została poruszona sprawa współpracy gminy Końskie z gminą z Ukrainy. Zapytał, jaki charakter miały spotkania Burmistrza z przedstawicielami ukraińskiej gminy.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że w związku z uchyleniem w trybie nadzoru przez Wojewodę Świętokrzyskiego uchwały Rady Miejskiej w Końskich w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli, dopiero na obecnej sesji mogą zostać podjęte uchwały w sprawie utworzenia Szkoły Podstawowej oraz Gimnazjum w Stadnickiej Woli. W związku z tym niezgodne z prawem byłoby powoływanie dyrektorów szkół formalnie jeszcze nieistniejących. Dlatego też dyrektorzy placówek tych nie zostali powołani. Nastąpi to po uprawomocnieniu się uchwał. Natomiast nabór kadry nauczycielskiej będzie odbywał się zgodnie z zasadą naturalnego przejścia nauczycieli zwalnianych ze szkół, z których dzieci będą przenoszone do nowych placówek oświatowych w Stadnickiej Woli. Zaznaczył, że chciałby, aby odbywało się to w drodze wielostronnych negocjacji z udziałem nowych dyrektorów szkół i samych zainteresowanych. Na spotkaniach z rodzicami dzieci i młodzieży, która ma uczęszczać do szkół w Stadnickiej Woli spotkał się z obawami, uwagami, że dyrektorzy istniejących placówek mogą potraktować planowane zmiany jako okazję do pozbycia się nauczycieli uważanych za słabszych. Istnieje już pewien ramowy program, który wskazuje ilu i jakich nauczycieli będzie potrzebnych w nowych placówkach. Powinny tu decydować takie czynniki jak praca w szkołach, z których przenoszone są dzieci, kwalifikacje do prowadzenia zajęć z danego przedmiotu i chęć pracy w nowej placówce. W tej chwili nie wiadomo natomiast czy będą zatrudnieni nauczyciele z zewnątrz. Mogą, bowiem wystąpić takie sytuacje, że liczba nauczycieli do przejęcia będzie zgadzała się z liczbą nauczycieli potrzebnych w nowych placówkach. W tej chwili wiadomo, że będzie nadmiar nauczycieli z kwalifikacjami do nauczania początkowego, gdyż w nowej szkole będą tylko trzy klasy nauczania początkowego, co powoduje, że można tam zatrudnić maksymalnie 3 nauczycieli spełniających wymogi do nauczania zintegrowanego. W wyniku zmian pracę straci 8 nauczycieli nauczania początkowego.

Co do kwestii wizytacji w UMiG delegacji z zagranicy, to były takie delegacje ze Słowacji i z Ukrainy. Spotkanie z nimi miało charakter roboczy. Dotyczyło bowiem podpisania umowy o współpracy na 2004 r. Umowy zawarte z tymi delegacjami miały charakter powtarzający dotychczasowe działania w obszarze współpracy kulturalnej i wymiany młodzieży. W tym roku będą dodatkowo podjęte działania zmierzające do nawiązania również współpracy gospodarczej. Takie zamierzenia dotyczyły już roku poprzedniego, jednak wyjątkowa niestabilność sytuacji w przededniu wejścia Polski do Unii Europejskiej spowodowała, że palny nawiązania współpracy gospodarczej należało odłożyć w czasie. Nie wiadomo było bowiem jakie będą relacje między Polską jako nowym członkiem UE a Ukrainą jako krajem spoza UE. Najprawdopodobniej poza podpisanym już porozumieniem współpraca z Ukrainą będzie obejmowała także wyjazd do Mogilewa przez grupę przedsiębiorców z Końskich.

 

Radny Jerzy Grodzki

Zapytał ile kosztował średnio m2 sprzedawanej działki na Osiedlu Królewskim.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że średnia cena 1 m2 oszacowana przez biegłego wyniosła 22 zł. Działki, aby mogły być sprzedane musiały mieć przynajmniej jedno „postąpienie”. W niektórych przypadkach wystarczyło jedno „postąpienie” w przetargu, aby ktoś, kto był zainteresowany stał się nabywcą danej działki. W wielu przypadkach były jednak duże różnice między kwotą wyjściową – oszacowaną a kwotą uzyskaną w wyniku przetargu. Na przykład działka, której wartość biegły oszacował na kwotę 24 600 zł - sprzedana została za 40 500 zł. Z kolei działka oszacowana na 29 100 zł znalazła nabywcę za kwotę 39 600 zł.

Poinformował, że istniał problem rozstrzygnięcia wartości uzbrojenia. Jeżeli kosztów uzbrojenia nie można wliczyć w wartość działki podczas sprzedaży, to tak naprawdę są wówczas dwie możliwości. Po pierwsze przyjęcia uchwałą a następnie naliczenia opłat adiacenckich. Drugą możliwość stanowi inwestycja realizowana wspólnie przez Gminę i mieszkańców. W pierwszym przypadku sprawa jest dosyć długa i kosztowna dla obydwu stron, ponieważ do każdej działki trzeba by było dokonać osobnego zlecenia na oszacowanie przez rzeczoznawcę różnic w wartości między działką uzbrojoną a nieuzbrojoną. Ta różnica musiałaby polegać m.in. na wyliczeniu wartości samego uzbrojenia komunalnego, czyli wodociągu, kanalizacji, ale również towarzyszącego, a więc drogi, chodnika itp. Ta wartość podlegałaby zwrotowi maksymalnie w ciągu 10 lat w formie opłaty adiacenckiej. Tutaj jednak Rada Miejska miałaby pewne możliwości dotyczące zarówno długości spłat wartości w opłatach adiacenckich jak i ostatecznej wartości branej pod uwagę. Istnieje bowiem możliwość zmniejszenia wartości do połowy kwoty wskazanej przez biegłego. Za każdym razem dochodziłoby, więc do zlecenia oszacowania, co wiąże się z kosztami (350-400 zł od każdego oszacowania) a następnie z decyzją administracyjną z wszystkimi szykanami oraz z włączeniem do opłat adiacenckich wartości, które by wynikały z uzbrojenia obejmującego wszystko. Pieniądze byłyby wówczas rozciągnięte w czasie, ale za to większe i więcej należałoby wydać. Istnieje druga możliwość realizacji uzbrojenia w drodze wykorzystania uchwały Rady Miejskiej o wspólnym finansowaniu inwestycji komunalnych przez Gminę i mieszkańców. Ta możliwość zaproponowana została nabywcom tych działek oraz przez nich przyjęta. W związku z tym po rozstrzygnięciu przetargu rozpisana zostanie wartość przyłączy wodociągowych i kanalizacyjnych na każdą działkę, z nabywcami podpisane zostaną umowy.


Przewodniczący Rady Miejskiej – Grzegorz Wąsik

W związku z tym, że sprzedane zostały działki na Osiedlu Królewskim i planowana jest inwestycja polegająca na przedłużeniu ulicy Kieleckiej zapytał czy były wystosowywane propozycje do mieszkańców zamieszkujących na terenie przyszłej inwestycji w tym kierunku, by nastąpiła zamiana tych działek na inne. Jeśli propozycji takich nie było, to należałoby je mieszkańcom przedstawić, aby nie powtórzyła się sytuacja z ulicy Leśnej i Polnej, gdzie nastąpiło opóźnienie inwestycji z powodu braku zgody ze strony mieszkańców.


Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, iż analogia w tym przypadku jest nie do końca możliwa do przeprowadzenia. Nie było tak, że Gmina nie miała czego zaproponować mieszkańcom ul. Leśnej, którzy nie chcieli zbyć swoich działek pod inwestycję. Poinformował, że zostało jeszcze ok. 40 działek, które mogą być przedmiotem zamian. Gmina posiada więc „pulę” atrakcyjnych działek mogących być przedmiotem oferty w stosunku do tych osób, których dotyczyć będą zmiany wynikające z planu budowy obwodnicy Kieleckiej. Do wszystkich objętych działaniem przyszłego planu skierowane zostały przez Wydział Rolnictwa i Gospodarki Gruntami UMiG pisma zapowiadające wizyty geodetów przygotowujących projekt budowlany z prośbą o życzliwe ich potraktowanie oraz podjęcie z Gminą negocjacji w sprawie wykupu i określenia jego warunków. W tej chwili jest już częściowe oszacowanie nieruchomości, które pod inwestycję należy pozyskać. Na przejęcie tych nieruchomości potrzebna jest jednak zgoda ich właścicieli. Na tym osiedlu proces ten został już rozpoczęty i są tam działki, które mogą być przedmiotem zamiany.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że


Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.



Ad. pkt 5


Interpelacje i zapytania radnych wraz z udzielonymi odpowiedziami przez Burmistrza Miasta i Gminy


Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składamy na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.


Radny Jan Wiaderny

1. Z uwagą słucha przedkładanych na każdej sesji informacji Burmistrza o pracy UMiG w okresie między sesjami. Wyłania się z nich obraz zamierzeń – zadań i celów, które obejmują prawie wszystkie sfery życia samorządowego. Coraz więcej zaufania nabiera do KTBS-u. Zakład ten po restrukturyzacji i ciężkich doświadczeniach roku ubiegłego zdaje się „wchodzić na ścieżkę wzrostu”.
Z pracowników tego zakładu stworzono grupę remontową, która prowadzi prace modernizacyjne klatek schodowych. Są to ludzie jakby z innej „galaktyki” – dobrze zorganizowani, szanujący czas pracy, perfekcyjnie wykonujący swoje zadania. Przypomniał, że wnioskował, aby po zakończeniu procesu sprzedaży mieszkań komunalnych z 80%-wą bonifikatą, częścią zysku dotować KTBS. Jest to zakład, którego działalność służy zaspokajaniu podstawowej potrzeby życiowej człowieka – mieszkania – „dachu nad głową”. Nie jest to wyrafinowana, lecz elementarna potrzeba. Nie wie jak układają się proporcje % lokatorów „własnościowców” do lokatorów „komunalników” – mimo bardzo udanej akcji sprzedaży mieszkań z bonifikatą. Jest chyba tutaj równowaga sił – dodał. KTBS nie jest w stanie „wyjść szerzej” z wymianą stolarki okiennej, na którą czekają 10-tki lokatorów. Ma świadomość, że ten, kto kupił mieszkanie będzie je remontował. Zostaje jednak ogromna reszta, która mimo różnych podejść nie zdołała kupić mieszkania na własność. Lokatorów „komunalników” nie można zbywać milczeniem, „umywać rąk”. Jest to bowiem problem radnych i burmistrza, gdyż dotyczy obywateli Końskich.


Odp.

Bardzo cieszy się, że wzrasta zaufanie do KTBS-u i że poniesione przez pracowników tego zakładu koszty społeczne zaczynają przybierać realny kształt wskazujący na to, iż firma ta będzie trwałym elementem rzeczywistości gospodarczej. Podtrzymuje to, co mówił w ubiegłym roku i co postulował radny Jan Wiaderny, a mianowicie, że sprzedaż mieszkań komunalnych po cenie promocyjnej za bonifikatą nie powinna być dla KTBS zupełnie obojętna w skutkach. Poinformował, że czeka na rozstrzygnięcie przetargów, które uwidocznią najważniejsze parametry wartościowe inwestycji, które przewidziane są do realizacji w 2004 r. To oczekiwanie jest ostatnim elementem, który powstrzymuje go przed skierowaniem na sesję Rady Miejskiej wniosku do budżetu, który by uwzględniał potrzebę wzmocnienia finansowego prac remontowych realizowanych przez KTBS. Chodzi o to, aby wzorem roku poprzedniego KTBS zasilone zostało przez Radę Miejską pewnymi środkami umożliwiającymi przeprowadzenie prac remontowych na tym obszarze, gdzie nie ma innych poza Gminą właścicieli. Uważa, że na sesji czerwcowej wniosek taki będzie już możliwy do sformułowania i skierowania na obrady Rady Miejskiej.


2. W przedstawionej przez Burmistrza informacji o pracy między sesjami wskazane było, że złożone zostało ok. 200 podań przez mieszkańców Końskich o przekazanie im lokali mieszkalnych. Nie można przechodzić obojętnie nad budową jakiegoś bloku socjalnego czy komunalnego. Na ulicy Polnej i ulicy Hubala Gmina posiada 2 działki pod budowę takich bloków. Te podania powinny być wnikliwie przejrzane i rozpatrzone. Zwrócił się do Burmistrza o dokonanie wnikliwej analizy, czy ludzie ubiegający się o takie mieszkania pracują czy też są bezrobotni. Osoby te prawdopodobnie nie pójdą drogą polegającą na zakupie działki na Osiedlu „Królewskim” i postawieniu tam budynku mieszkalnego. Nie każdego bowiem na taką drogę stać – dodał. Sprawę tę należy potraktować poważnie, gdyż dotyczy ona potrzeb mieszkańców, przez których władze samorządowe zostały wybrane.


Odp.

Wniosek dotyczący budowy mieszkań komunalnych jest już w pewnym sensie realizowany. Do programu kadencyjnego przyjęto bowiem budowę takich mieszkań w Końskich. Szacunki dotyczące zarówno wartości inwestycji, jak i parametrów, które wiązałyby się z ewentualnym uzyskaniem efektów w postaci mieszkań dla przyszłych lokatorów, zostały przeprowadzone i wiadomo obecnie, że zaproponowanie budowy budynków mieszkalnych w ramach KTBS na zasadach, na jakich zakład ten został utworzony, niesie ze sobą ryzyko, iż nie będzie miał, kto tam zamieszkać. Wynika to z tego, iż koszty utrzymania takiego mieszkania obejmują płacony na bieżąco czynsz pokrywający koszty użytkowania oraz spłatę kredytu zaciągniętego w Banku Gospodarstwa Krajowego. Według dokonanych w KTBS wyliczeń standardowe mieszkanie dla 4-osobowej rodziny wiązałoby się z koniecznością uiszczania czynszu w wysokości ok. 600 zł miesięcznie. Tymczasem znakomita większość oczekujących na mieszkania, to ludzie w trudnej sytuacji finansowej. Dochodzi czasem do takich sytuacji, że zwalnia się lokal mieszkalny, jest lista oczekujących wskazana przez Komisję Mieszkaniową i nie ma kogo skierować do zamieszkania. Wynika to z tego, że oczekujący na mieszkania jako jedyne źródło dochodu wskazują zasiłek w wysokości 314 zł miesięcznie dla rodziny. Skierowanie ich do zamieszkania w mieszkaniu komunalnym, gdzie sam czynsz sięga 300 zł postawiłoby w bardzo trudnej sytuacji zarówno KTBS, jak i rodzinę skierowaną do zamieszkania.
W maju na podstawie opracowywanej specyfikacji warunków zamówienia ogłoszony zostanie przetarg na projekt dokumentacji budowlanej mieszkań komunalnych o niezbyt wysokim standardzie, czyli o stosunkowo niewielkiej powierzchni, mogących posłużyć jako mieszkania dla osób najbardziej potrzebujących. Mieszkania te byłyby jednocześnie tanie w budowie i tanie w eksploatacji. Jeśli wszystko poszłoby dobrze, to w oparciu o posiadane i wskazane przez radnego Wiadernego działki, byłoby możliwe rozpoczęcie budowy takich mieszkań w przyszłym roku. Zadeklarował, że pomysł ten przedstawi Wysokiej Radzie. Liczy na jego przyjęcie, tym bardziej, że wynika on z kadencyjnego programu działania Rady Miejskiej.


Radny Krzysztof Sota

1. W Kazanowie Nowym – obok szkoły jest opuszczony dom z zabudowaniami gosp., częściowo „walący się”. Zwrócił się o wyegzekwowanie jego rozbiórki lub zabezpieczenia. Dzieci z pobliskiej szkoły narażone są, na niebezpieczeństwo wypadku.


Odp.

Zwrócił się do radnego Krzysztofa Soty, aby ten wykazał trochę cierpliwości w tej sprawie, ponieważ trzeba wcześniej sprawdzić w ewidencji nieruchomości, do kogo należy budynek przy szkole w Kazanowie.


2. Przy drodze Sierosławice – Bedlenko obok rowu w przydrożnych zaroślach znajduje się duże wysypisko śmieci. Zwrócił się o jego likwidację.


Odp.

Sprawa ta jest bardzo poważna, pojawia się zarówno wystąpieniach radnych jak i artykułach prasowych. Razi jednak pewna jednostronność przedstawiania sytuacji. Pojawiają się głosy, że są śmieci a Urząd nic w tym kierunku nie robi. Zwrócił się do przedstawicieli mediów z apelem o włączenie się do akcji edukacyjnej. To przecież nie Urząd a ludzie wyrzucając śmieci tworzą dzikie wysypiska. Na takich osobach spoczywa główna odpowiedzialność za obecny stan rzeczy. Przypomniał, iż w ubiegłym roku przeprowadzone zostały dwie akcje dotyczące tego problemu. Po pierwsze wiosenna akcja zabezpieczenia przed wywożeniem śmieci do lasów w postaci umożliwienia wiosennych porządków na wsiach. W tym roku akcja ta została powtórzona i różne są oceny środowisk, których ona dotyczy. Idea była taka, aby umożliwić posprzątanie i usunięcie śmieci z terenów ogólnodostępnych. Ma świadomość, że w wielu miejscowościach i w wielu przypadkach idea ta została nieco wypaczona. Byli tacy, którzy pozbyli się śmieci ze swoich posesji korzystając z okazji. Odniósł wrażenie, iż w ten sposób uniknięto sytuacji, w której znaczna część tych śmieci trafiłaby do lasu, na dzikie wysypiska. Lepiej jest chyba przyjąć taki stan rzeczy z dobrodziejstwem inwentarza, ze świadomością, że nie do końca jest to w porządku ze strony tych, którzy to robią. Jest to i tak bardziej w porządku, niż wywożenie śmieci do lasu. Drugą akcją przeprowadzoną w ubiegłym roku była akcja likwidacji dzikich wysypisk tam, gdzie było to możliwe. Akcja ta doprowadziła do likwidacji części dzikich wysypisk, które udało się zlikwidować. Zjawisko dzikich wysypisk ma charakter „odradzającej hydry”, tzn. w miejsce zlikwidowanego wysypiska powstają inne. Sprawa dzikich wysypisk śmieci powinna być jednak rozwiązana w sposób kompleksowy. Poinformował, że w Urzędzie zastanawiano się nad możliwością ponownego przeprowadzenia referendum śmieciowego, które mogłoby przynieść nowy podatek lokalny, pozwalający Gminie na przejęcie odpowiedzialności za politykę śmieciową oraz dające środki na jej realizację. Z drugiej strony nowy podatek, to nowy ciężar w sytuacji, kiedy znaczna część mieszkańców gminy z trudem ponosi dotychczasowe obciążenia. Przy hipotetycznie wyliczonej wysokości opłat sięgających 4 zł miesięcznie od osoby, ten nowy podatek dla 4-osobowej rodziny wynosiłby 16 zł miesięcznie. O ile ten podatek już dzisiaj ponoszony jest tak naprawdę przez mieszkańców osiedli wielorodzinnych, którzy mają wyliczoną stawkę włączoną do czynszu, o tyle nieco inaczej wygląda sytuacja w przypadku osiedli jednorodzinnych oraz wsi. Obowiązuje tutaj bowiem system, który wiąże wysokość opłaty z ilością odstawionych śmieci. Uiszcza się 6 zł za kubeł. Dzisiaj jest to system tańszy, jednakże część śmieci nie jest odstawiana, lecz wywożona na dzikie wysypiska. Z drugiej strony wszyscy mają świadomość, że w domkach jednorodzinnych, zwłaszcza na wsi ilość śmieci może być znacznie mniejsza niż w osiedlach wielorodzinnych. Po pierwsze istnieje możliwość kompostowania odpadów biologicznych, czego nie ma w osiedlach wielorodzinnych. Nie można stworzyć systemu, który by ujednolicał nowy system podatkowy bez rozróżnienia rzeczywistego udziału w kosztach wytworzenia, a następnie odstawienia śmieci. Z drugiej jednak strony przedsiębiorstwu o wiele łatwiej i taniej przyjechać jest do jednego składowiska śmieci na osiedlu (obsługującego kilkadziesiąt lub kilkaset rodzin), zebrać śmieci i przetransportować na wysypisko, niż odebrać kilkadziesiąt lub kilkaset kubłów uruchamiając transport i pracowników na wielokilometrowych odcinkach drogi. Poinformował, że system, który jest przygotowany stopniowo dojrzewa, jeśli chodzi o koncepcję i rozliczenia. To, co budzi jednak największe obawy, to zamknięcie finansowe i konieczność uniknięcia nadmiernych obciążeń, które mogłyby być nie do poniesienia i które powodowałyby tak naprawdę, że system ten by nie funkcjonował. Zdarzają się bowiem przepisy prawa „martwe”, są opłaty których nie można ściągnąć. Tworzenie dodatkowego obciążenia, którego nie można by było wyegzekwować, byłoby tworzeniem fikcji. Przykładem jest KTBS, którego problemy zaczęły się z chwilą, kiedy część mieszkańców bloków komunalnych przestała płacić czynsz, głównie z racji pogarszających się warunków materialnych. Teoretycznie pierwszym krokiem w takiej sytuacji powinno być podniesienie czynszu tak, aby różnice się zbilansowały. Jednak wówczas płaciliby tylko ci, których na to stać, natomiast pozostali popadaliby w coraz większe zadłużenie. Trzeba stworzyć system obejmujący wszystkich, pozwalający uczestniczyć im i partycypować na zasadach ogólnych, ale indywidualnie dostosowanych do takich czynników, które dadzą się policzyć.


Radny Zbigniew Kowalczyk

1. W związku z przejęciem od maja br. przez gminę Końskie od ZUS-u wypłaty zasiłków rodzinnych, pielęgnacyjnych i innych świadczeń zapytał, kto zadanie to będzie realizował i jak wyglądają przygotowania do jego przejęcia.


Odp.

Całość tego przejętego przez gminę Końskie zadania realizował będzie Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, który został do tego celu odpowiednio przygotowany. Ośrodek ten w chwili obecnej przyjmuje już wnioski, zainstalował program komputerowy pozwalający na rejestrację i rozpoznawanie składanych wniosków. Wyraził nadzieję, że system ten będzie właściwie funkcjonować, choć trzeba się liczyć z tym, że na początku system ten może nie działać „na pełnych obrotach”. Zapewnił jednak, że Ośrodek czyni wszystko, aby system już na starcie funkcjonował jak najlepiej.



2. W związku z faktem pojawienia się dzikiego wysypiska śmieci na drodze od ronda z ul. Armii Krajowej pod mostem i do ul. Zielonej oraz pod mostem i w prawo do przejazdu kolejowego należałoby wcześniej zareagować, gdyż wówczas niższe będą koszty likwidacji tego wysypiska.


Odp.

Teren pod mostem, pod wiaduktem kolejowym od ronda do ulicy Zielonej jest - o ile wie - terenem należącym do PKP. Wszędzie jednak tam, gdzie znajdują się śmieci, tam pojawia się też problem, który należy zlikwidować. Podziękował za informację o pojawieniu się dzikiego wysypiska śmieci, gdyż umożliwi to podjęcie działań zmierzających do jego likwidacji.



3. W związku z pojawieniem się w prasie informacji na temat planowanego wydawania flag państwowych na placach kościelnych zapytał, czy to prawda i czy można by było flagi te rozprowadzać w inny sposób, np. w Urzędzie Miasta i Gminy.


Odp.

Poinformował, że flagi narodowe rozdawane będą w dniu dzisiejszym na sesji. Ponadto flagi rozprowadzane będą przez harcerzy oraz przez koneckie parafie. Trudno jest znaleźć inną formułę, która dałaby możliwość zaproponowania większej liczbie ludzi w zbliżonym czasie udziału w takim wydarzeniu.



Radny Józef Staniszewski

1. Zapytał jak wygląda sprawa wykupu działek między Zamtalem a Proćwiniem.


Odp.

Co do kwestii wykupu działek na obszarze między Proćwiniem a Kornicą, to program wykupu został dopiero zainicjowany i dlatego za wcześnie jest tutaj mówić o jakiś sukcesach. Poinformował, że skierowane zostało natomiast zapytanie i oferta do właścicieli tych działek.


2. Zapytał, kiedy w Proćwinie zostanie zamontowana lampa.


Odp.

Jego zdaniem sprawa lampy w Proćwinie winna być załatwiona w sposób indywidualny, dlatego też należy ją rozpatrzyć na niższym niż Wysoka Rada szczeblu. Zaprosił do siebie na rozmowy w tej sprawie.


Radny Krzysztof Lis

Poinformował, że tuż przed sesją dowiedział się, iż 30 kwietnia o godz. 18.00 ma się odbyć w Modliszewicach spotkanie z mieszkańcami tej miejscowości. Zapytał Burmistrza, kto zwołał takie zebranie i jakie sprawy będą tam poruszane. Wyraził przy tym zaskoczenie faktem nie poinformowania go o tym zebraniu wcześniej.


Odp.

Na zebranie w Modliszewicach został zaproszony w charakterze gościa. W tym przypadku nie jest, więc organizatorem tego spotkania. O ile wie inicjatywa zwołania zebrania wyszła od radnej Doroty Malickiej i za wiedzą Rady Sołeckiej. Skoro nie jest gospodarzem, to nie on będzie zapraszał – dodał.


Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:


Radny Krzysztof Lis

Zaapelował do Burmistrza, do radnych o przestrzegania prawa, które zostało przez Radę Miejską uchwalone. W statucie sołectw jest zapis, kto jest upoważniony do zwoływania zebrań wiejskich. Nie ma tam zapisu umożliwiającego radnemu zwołania zebrania wiejskiego. Takie prawo ma tylko Burmistrz oraz Rada Sołecka lub sołtys. Jakiekolwiek uchwały podjęte na zebraniu zwołanym przez nieupoważnione podmioty, będą z mocy prawa nieważne. Nie jest prawdą, że zebranie w Modliszewicach było uzgodnione z Radą Sołecką, co może potwierdzić obecny na sesji sołtys Modliszewic.


Radna Dorota Malicka

Ustosunkowując się do wypowiedzi radnego Krzysztofa Lisa stwierdziła, że ten nie może jej zabronić wynajęcia sali w szkole i zaproszenia mieszkańców na spotkanie z Burmistrzem. Nie było tu mowy o zebraniu wiejskim, które miałoby być protokołowane. Spotkanie to organizowane jest na wniosek samych mieszkańców. Przyczyną jest pojawienie się plotek, że Burmistrz coś obiecał a nie zrobił, a gdyby był inny Burmistrz, to byłoby inaczej. Spotkanie to miało na celu wyjaśnienie przez Burmistrza całej sytuacji.


Radny Krzysztof Lis

W nawiązaniu do wypowiedzi radnej Doroty Malickiej stwierdził, iż w swoim wystąpieniu mówił o przestrzeganiu prawa ustanowionego przez Radę Miejską. Nikomu natomiast nie zabrania spotykania się z wyborcami. Radna nie ma jednak prawa podpisać ogłoszenia, że zwołuje zebranie wiejskie.


Radna Dorota Malicka

Poinformowała, że ogłoszenia takiego nie podpisywała i że jest to tylko spotkanie z Burmistrzem.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska otrzymane odpowiedzi przyjęła do wiadomości.


Przewodniczący obrad ogłosił 15 minut przerwy.


Po zakończonej przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej wznowił obrady .



Ad. pkt 6

Informacja o stanie bezrobocia na terenie miasta i gminy Końskie


Pan Władysław Pająk – Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich przedstawił informację o stanie bezrobocia na terenie miasta i gminy Końskie.


Radny Krzysztof Jasiński przybył na sesję Rady Miejskiej.


Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:


Bogdan Kuśmierczyk

Z przedstawionej informacji wynika, że w grudniu bezrobocie wynosiło nieco ponad 20%, a dzisiaj okazuje się, że wynosi ono ponad 30%. W związku z tym zapytał, czy podawane w grudniu dane nt. bezrobocia miały zaniżony wskaźnik czy też może dzisiaj są one zawyżone. W ubiegłym roku były wyższe kwoty środków przy ponad 20% bezrobociu, podczas gdy dzisiaj mamy niższą porównywalnie kwotę przy 50% wzroście.


Pan Władysław Pająk – Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich

Na koniec pierwszego kwartału stopa bezrobocia wyniosła 33% dla powiatu koneckiego. Jest to obok Skarżyska najwyższa stopa bezrobocia w województwie świętokrzyskim. W województwie wynosi ona średnio 22% a w skali kraju 20%. Bezrobocie wzrosło już od stycznia - o 2% w kraju, o 5 % w województwie i o 7% w powiecie koneckim. W wyniku spisów powszechnych, które odbyły się w 2003 r. urealniono rzeczywistą ilość osób czynnych zawodowo. Przeprowadzony spis pokazał, iż czynnych zawodowo głównie w rolnictwie jest znacznie mniej niż przyjmował Główny Urząd Statystyczny do swoich rozliczeń. Jeśli chodzi o środki Funduszu Pracy, to w budżecie państwa na 2004 r. przewidziana jest na ten cel kwota 1,5 mld zł, a więc o 100 mln zł więcej niż w 2003 r. Środki na poszczególne województwa Ministerstwo Pracy dzieli algorytmem, natomiast wewnątrz województw samorządy wojewódzkie dzielą również algorytmem na poszczególne powiaty. Jeżeli chodzi o algorytm, to decydują tam cztery podstawowe czynniki, chociaż wskaźniki przyjęte do algorytmu w każdym województwie są inne. W województwie świętokrzyskim jest ich 5 podstawowych, t.j.: stopa bezrobocia, ilość bezrobotnych, ilość młodych ludzi – absolwentów, ilość mieszkańców zamieszkujących tereny wiejskie, ruch w ewidencji bezrobotnych. Jeden wskaźnik zadecydował przede wszystkim o tym, iż przydzielone algorytmem środki dla powiatu koneckiego są nieco mniejsze niż w 2003 r. Jego zdaniem, gdyby algorytm ustalony był np. w oparciu o miesiąc styczeń, to środki te z pewnością byłyby znacznie wyższe. W 2003 r. algorytmem powiat otrzymał 5,4 mln zł, a w br 5,321 mln zł. Wyraził nadzieję, że jeśli ze złożonych w ministerstwie programów powiat otrzyma 50% kwoty, o którą wystąpił, to umożliwi to rozwiązanie szeregu problemów na lokalnym rynku pracy.


Radny Jan Wiaderny

Wyraził opinię, że praca jest najważniejszą rzeczą dla społeczeństwa i rodziny. Niestety z tą pracą – jak wynika z przedstawionej informacji – nie jest dobrze. Dodatkowo przeprowadzony w 2003 r. narodowy spis ludności pokazał, że bezrobocie ma wyższy wskaźnik, od tego podawanego przez GUS. Przypomniał, że wnioskował o zorganizowanie i przeprowadzenie dyskusji nad problematyką bezrobocia. Powinno się nie tylko dyskutować, ale i podejmować działania w kierunku zmniejszenia bezrobocia. Podkreślił istniejący problem związany z wykupem działek pod infrastrukturę typu przemysłowego. Radny Staniszewski wypowiadał się, że w trójkącie między Zamtalem – Kornicą – Proćwinem był zlokalizowany teren pod przyszłe inwestycje przemysłowe. Wyraził podziw dla Wydziału Rolnictwa UMiG, który przez okres zimowy 40-hektarowy akwen ziemi potrafił przygotować pod działki. Stwierdził, że wierzy, iż Burmistrz będzie czuwał nad tym, by ten akwen ziemi Gmina pozyskała. Gdy Polska wejdzie do UE z dniem 1 maja br, to wówczas być może przyjdzie ktoś z zewnątrz, kto będzie chciał zainwestować w ten teren. W sytuacji, gdy Gmina Końskie nie będzie dysponowała tym terenem, taka inwestycja może być utrudniona. Należy więc podjąć wszelkie działania, które doprowadziłyby do wejścia w posiadanie tego akwenu ziemi przez Gminę Końskie. Nowi ludzie zatrudniani w Końskich, to głównie urzędnicy. Odbywa się to jednak kosztem wydatkowania środków publicznych. Społeczeństwo, Gmina nie mogą się rozwijać, skoro ludzie nie mają gdzie pracować. Przygotowanie wspomnianego terenu pod przyszłe inwestycje przemysłowe stanowiłoby dobry krok w kierunku zmniejszenia bezrobocia.


Pan Władysław Pająk – Kierownik Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich

Według posiadanych przez PUP informacji w tym roku powstanie szereg nowych miejsc pracy, przede wszystkim związanych z dalszym rozwojem branży ceramicznej. Chodzi tu głównie dalszy rozwój Ceramiki „Nowa Gala” oraz Ceramiki Końskie. Dużo nowych miejsc pracy powstaje w małych firmach – dodał. W styczniu 2004 r. Sąd ogłosił upadłość Spółdzielni Inwalidów „Naprzód”, co spowodowało likwidację 59 miejsc pracy.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Wypowiedź radnego Jana Wiadernego, zrozumiał jako wniosek brzmiący następująco: „Rada Miejska zobowiązuje Burmistrza do podjęcia bardziej zdecydowanych działań w kierunku wykupu terenów przeznaczonych pod inwestycje”. Dodał, że powinno się to odbywać w ramach przyjętych na ten cel kwot w budżecie gminy. Jeśli zaistniałaby konieczność zwiększenia tych kwot, to należałoby przygotować odpowiednie projekty uchwał w tej sprawie.

Zapytał Burmistrza czy wniosek ten przyjmuje do wiadomości, czy też Rada Miejska ma go przegłosować.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że powyższy wniosek przyjmuje do wiadomości.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska przedstawioną informację przyjęła do wiadomości.


Ad. pkt 7


Rozpatrzenie projektów uchwał


a)

Burmistrz Miasta i Gminy przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu miasta i gminy za 2003 r.

Radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej do sprawozdania
z wykonania budżetu miasta i gminy za 2003 r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Komisje Rady Miejskiej wyraziły pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za 2003 r. Pozytywną opinię w tej sprawie wydała również Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach dodał.


Radny Zbigniew Struzik – Przewodniczący Klubu Radnych SLD

Przedstawił stanowisko Klubu Radnych SLD w sprawie wykonania budżetu miasta i gminy za 2003 r.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wystąpienie radnego Zbigniewa Struzika było bardzo obszernym omówieniem wykonania budżetu za 2003 r. Wystąpienie to oprócz faktów, zawierało również pewne interpretacje, z którymi niekoniecznie można się zgadzać. Interpretacje mają to do siebie, że pozostawiają obszerne pole do samodzielnej analizy i oceny. Co do części wystąpienia dotyczącego politycznej współpracy między Klubem Radnych SLD a Burmistrzem czy ekipą samorządową, która w wyniku wyborów samorządowych objęła władzę, to uważa, że chyba przejęzyczeniem było stwierdzenie Pana Przewodniczącego Struzika, iż to Klub Radnych SLD jest organem kontrolnym burmistrza. Organem sprawującym funkcje stanowiącą i kontrolną jest bowiem Rada Miejska, a nie Klub Radnych SLD.

Nie ma takiego działania, które nie byłoby obarczone ryzykiem popełnienia błędu. Nie ma takiej możliwości, aby błędów unikać. Jest tylko problem, ile tych błędów się popełni, jaką one mają skalę, skutki i czym te błędy są spowodowane. Złożył zapewnienie, że wraz ze swoimi współpracownikami dokładali wszelkich starań, aby budżet realizować w sposób najbardziej korzystny dla Gminy Końskie i jej mieszkańców. Między Klubem Radnych SLD a Burmistrzem istnieje różnica sprowadzająca się do tego, iż Klub SLD jest reprezentacją siły politycznej, która ma ogólnopolskie struktury i interesy oraz prowadzi ogólnopolską politykę. On jako burmistrz wybrany został w wolnych, demokratycznych i bezpośrednich wyborach i zależy tylko od wyborców i do nich stara się odwoływać. Zaznaczył, że nie ma interesów, spraw, które by odnosiły się do rzeczy ponadgminnych. W tym tkwi chyba przyczyna odmiennej oceny różnych wydarzeń. Postawił pytanie, czy zamawianie dokumentacji uzupełniającej lub opinii prawnej jest wyrazem rozrzutności? Fakty są takie, że została zamówiona dokumentacja oraz ekspertyza prawna, za które zapłacono. Pozostałe rzeczy, to już kwestia interpretacji. Można sobie wyobrazić, czy nie byłoby oszczędniej, zgodnie z pierwotną uchwałą Zarządu Miasta i Gminy zaprojektować budowę Zespołu Szkół łącznie z obiektem sportowym pozwalającym – tak jak to wskazane było w protokole i uchwale Zarządu Miasta i Gminy Końskie podpisanym przez Pana Przewodniczącego Struzika jako ówczesnego członka Zarządu – na umieszczenie tam pełnowymiarowego boiska do piłki ręcznej. Postawił pytanie czy opinia prawna jest kosztowna i czy była potrzebna? Obecnie przepisy prawa są zawiłe i niejasne,
a do tego bardzo często się zmieniają. Jako przykład podał ustawę o finansach publicznych, która w 2003 zmieniała się aż 7-krotnie. Są sprawy z pogranicza różnych ustaw, których nie sposób objąć na poziomie gminy. Jest zwyczajem, że w sytuacjach przekraczających możliwość uzyskania opinii na miejscu, gmina zwraca się o przeprowadzenie stosownej ekspertyzy do wybranej Kancelarii, która oferuje usługi kompleksowe. Przypomniał, że niedawno na sesji przytaczano opinię prawną z Kancelarii Prawniczej z Radomia, przy okazji rozpatrywania sprzedaży działek przy ulicy Warszawskiej. Są więc sytuacje, kiedy istnieje potrzeba zasięgnięcia opinii z zewnątrz, zwłaszcza, gdy w grę wchodzą sprawy zawiłe. W przypadku poruszanej w wystąpieniu Pana radnego Struzika opinii chodziło o stronę techniczną kosztorysu oraz o aspekt natury prawnej, a więc o połączenie dwóch różnych dziedzin, w których potrzebna jest Kancelaria dysponująca wiedzą specjalistów z kilku rozbieżnych dziedzin. Szkoła w Stadnickiej Woli będzie piękną szkołą i z pewnością wszyscy z niej będą kiedyś dumni. Szkoła ta, budowana była w oparciu o własne środki gminy i przy niedostatecznym rozeznaniu potrzeb demograficznych. Jest to fakt, który jest dzisiaj potwierdzany. Dowodem na to jest uruchamianie tamtejszej szkoły zbudowanej na potrzeby 600 dzieci, z 300 uczniami. Faktem jest również to, iż proces pełnego zapełnienia szkoły będzie trwał przynajmniej 5 lat. Wspólną rzeczą wszystkich jest natomiast to, aby szkoła ta stała się przedmiotem dumy wszystkich mieszkańców gminy. Problem tkwi w tym, by szkoła ta nie była tylko pustym, martwym budynkiem. Są bowiem takie szkoły, które funkcjonują w warunkach na miarę nie XXI wieku, a XIX wieku, ale za to mają „duszę”, świetnych nauczycieli oraz zespół uczniowski. Szkoły takie niejednokrotnie mają większą wartość edukacyjną niż szkoły w nowoczesnych, pięknych gmachach, ale pozbawionych „duszy”. Odrzucił podniesiony w wystąpieniu Przewodniczącego Struzika zarzut, że burmistrz chce zostać „ojcem chrzestnym” nowej szkoły. Kolejną sprawą budzącą wątpliwości jest kwestia oceny, czy decyzja w sprawie powierzenia prowadzenia zarządzania obiektami sportowymi OSiR-owi jest niezgodna z prawem. Z wypowiedzi Pana Przewodniczącego Struzika wynikało, że brak było zgody Prezesa Głównego Urzędu Zamówień Publicznych, a burmistrz mimo braku takiej zgody podpisał z OSiR-em umowę. Sytuacja była jednak nieco inna. Rozpadał się klub, trzeba było znaleźć zarządzającego obiektami. W drodze umowy zarząd powierzono OSiR-owi będącego gminną jednostką organizacyjną. Następnie sporządzone zostało wystąpienie do Prezesa GUZP. Prawdą jest, że opinia Prezesa była negatywna, ale OSiR tymi obiektami dzisiaj już nie zarządza. W związku z tym, nie wie, gdzie szukać tutaj nadużycia. Zaznaczył, iż nie chciałby się odnosić do wielokrotnie dyskutowanej sprawy kosztów utrzymania obiektów sportowych przez OSiR. Nie powinno się całej sprawy sprowadzać do dyskusji na temat tego, czy i w jakim stopniu rzeczą „złą”, naganną, szkodliwą jest niedostatecznie szczegółowy opis faktury, zamówienia czy rozliczenia. Tego rodzaju zarzuty znalazły się zarówno w protokole kontrolnym Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej, jak i w protokole z kontroli wewnętrznej. Fakty są natomiast takie, że w II półroczu 2003 r. koszty zarządzania obiektami sportowymi były w sumie o ok. 23 tys. zł mniejsze niż w I półroczu.

Podkreślił, że nie widzi możliwości, aby uniknąć popełniania błędów. Problem tkwi tylko w tym, czy błędy te miały charakter intencjonalny, czy może są wynikiem ułomności natury ludzkiej, ułomności prawa. Postawił pytanie czy można uniknąć błędów zarządzając prawie 40-tysięczną gminą, Urzędem zatrudniającym ponad 70 pracowników oraz strukturą operującą budżetem ponad 40-milionowym? Zaznaczył przy tym, że bardzo chciałby uniknąć wszelkich błędów, ale jest „tylko człowiekiem”. Jeżeli w przekazywanych radnym materiałach występowały błędy bądź też materiały były niewystarczająco szczegółowe, to odbiera to jako rzecz, z której należy się wytłumaczyć i ewentualnie przeprosić.

Przypomniał, że w zaplanowanym na 2003 r. budżecie na inwestycje przeznaczone było 7,5 mln zł. W wyniku realizacji budżetu wydatki na inwestycje wzrosły o 2 mln zł. Postawił pytanie, ile gmina musiałaby mieć środków, by wykonać budżet, który przewidywałby zbudowanie wodociągu i kanalizacji na ul. Polnej za 1,5 mln zł, wykonanie ujęcia wody i wodociągu w Wąsoszy za 3 mln zł oraz wykonanie drogi na ul. Leśnej za 3 mln zł? Przypomniał, że do części tych inwestycji wstrzymanych z rozpoczęciem w 2003 r. zgłoszone zostały wnioski do SAPARD-u, zgodnie z powtarzaną na sesjach sugestią, by szukać środków poza gminnych. Nie jest to, więc wyłącznie kwestia samego budżetu gminy. Poinformował, że 1 maja ma zaplanowane spotkanie z mieszkańcami Wąsoszy. Dla mieszkańców tych przygotowane zostało rozliczenie dotyczące budowy wodociągu w tej miejscowości. Jeżeli zgodnie z zapowiedziami Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa inwestycja ta będzie dofinansowana przez SAPARD, to udział mieszkańców w budowie wodociągu będzie wynosił ok. 2,5 tys. zł. W przypadku braku dofinansowania kwota ta znacznie przekroczy 3,5 tys. zł. Postawił przy tym pytanie, ilu mieszkańców będzie wówczas w stanie uiścić po 3,5-4 tys. zł. Wyraził opinię, że nie jest rzeczą obojętną czy inwestycje gmina będzie realizowała wyłącznie z własnych środków czy z udziałem środków z zewnątrz. Sprawa ul. Leśnej jest o tyle bardziej skomplikowana, że oprócz wartości tej inwestycji w grę wchodzą również ograniczenia natury prawnej i własnościowej. Nie można bowiem rozpocząć inwestycji, gdy nie ma pozwolenia budowlanego, a pozwolenia na budowę nie można uzyskać bez posiadania prawa własności lub prawa wejścia w teren na działki objęte projektem budowlanym. Inwestycja na ul. Leśnej nie jest pierwszą inwestycją, gdzie trudno było uzyskać zgodę właścicieli. Takie sytuacje były i będą się zdarzać w przyszłości. Są one niezawinione, wpisane w logikę takich inwestycji. W związku z tym zaapelował do radnych o zachowanie zdrowego rozsądku w tej materii.

Podziękował za złożoną przez Przewodniczącego Klubu Radnych SLD – Pana Zbigniewa Struzika deklarację współpracy, wyrażając przy tym nadzieję, iż współpraca ta będzie nie tylko deklaratywna, ale przede wszystkim sprawdzalna w praktyce.


Radny Zbigniew Struzik

Zgodził się z Burmistrzem, że nie da się uniknąć błędów i że każdy je popełnia. Zaznaczył jednak, że radni mają prawo o tych błędach przypominać. Co do stwierdzenia, którego użył w swoim wystąpieniu, iż to Klub Radnych SLD jest organem stanowiącym i kontrolnym, to uczynił tak dlatego, że Klub ten ma większość w Radzie Miejskiej – wyjaśnił.


Przewodniczący Rady Miejskiej – Grzegorz Wąsik

Nie zgodził się ze stwierdzeniem, iż to Klub Radnych SLD jest organem stanowiącym i kontrolnym.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy za 2003 r.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 9 głosach za i 11 wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XV/137/2004


Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 15-minutową przerwę w obradach.


Po zakończeniu przerwy Przewodniczący Rady Miejskiej wznowił obrady sesji.



Przewodniczący Rady Miejskiej


Stwierdził, że konsekwencją przyjętej uchwały w sprawie sprawozdania
z wykonania budżetu za 2002 r. jest rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2003 r.


Radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił wniosek Komisji w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2003 r., który stanowi załącznik niniejszego protokołu.



Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2003 r., która stanowi załącznik niniejszego protokołu.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że wszystkie Komisje Rady wyraziły pozytywną opinię
w przedmiocie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy. Poinformował, że Rada Miejska uchwałę w tej sprawie podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przypomniał, że w przypadku Rady Miejskiej w Końskich ta minimalna liczba głosów wynosi 11.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2003 r.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 11 głosach za i 10 wstrzymujących się powzięła

U C H W A Ł Ę NR XV/138/2004

Przewodniczący Rady Miejskiej

Pogratulował Burmistrzowi uzyskania absolutorium oraz Skarbnikowi Miasta
i Gminy za właściwe prowadzenie budżetu. Poinformował przy tym, że Przewodniczący Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej zaproponował – ze względu na właściwe przygotowanie budżetu i sprawozdania z budżetu – by Burmistrz Miasta i Gminy Końskie wystąpił
z wnioskiem o odznaczenie za dobrze wykonaną pracę Skarbnika Miasta i Gminy.


Burmistrz Miasta i Gminy

Podziękował Wysokiej Radzie za głosowanie, które z pewnością nie było łatwe i wymagało kompromisu. Zjawisko koapitacji nie ma bowiem w Polsce tradycji, wymaga umiejętności zawierania kompromisów, czasem nawet daleko idących. Wymaga również otwarcia się na ludzi inaczej myślących i oceniających.

Serdecznie podziękował również wszystkim swoim współpracownikom z Panem Skarbnikiem na czele, ponieważ - jak dodał - wynik głosowania nad absolutorium jest wyrazem uznania dla ich całorocznej pracy.


b)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 r. był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej (z wyjątkiem Komisji Prawa i Praworządności) i uzyskał pozytywną opinię stwierdził przewodniczący.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XV /139/2004


c)

Projekt uchwały w sprawie założenia Szkoły Podstawowej w Stadnickiej Woli był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię poinformował Przewodniczący.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Wojewoda Świętokrzyski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 26.03.2004 r. – Znak: PN.I-0911/45/04 stwierdził nieważność uchwały Nr XIII/124/2004 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli. Realizując zalecenia Wojewody Burmistrz Miasta i Gminy przedłożył nowe projekty uchwał w tej sprawie.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z wnioskiem.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XV /140/2004


d)

Projekt uchwały w sprawie założenia Gimnazjum w Stadnickiej Woli był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię przedstawił Przewodniczący.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że omawiany projekt uchwały jest również wynikiem wspomnianego wcześniej rozstrzygnięcia nadzorczego.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XV /141/2004



e)

Projekt uchwały w sprawie utworzenia dodatkowych obwodów głosowania na terenie Gminy Końskie dla przeprowadzenia głosowania w wyborach do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na dzień 13 czerwca 2004 r. był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XV /142/2004



f)

Projekt uchwały w sprawie przeprowadzenia konsultacji z mieszkańcami sołectwa Barycz Gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XV / 143/ 2004.


g)


Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Zakład Wodociągów i Kanalizacji w dniu 22 marca 2004 r. skierował do Rady Miejskiej w Końskich wniosek o zatwierdzenie taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na okres od dnia 01.06.2004 r. do dnia 31.05.2005 r. Zgodnie z art. 24 ust. 5 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków powyższy wniosek skierowany został do Burmistrza Miasta i Gminy celem sprawdzenia, czy taryfy i plan zostały opracowane zgodnie z przepisami ustawy i dokonania weryfikacji kosztów, o których mowa w art. 20 ust. 4 pkt 1 w/w ustawy pod względem celowości ich ponoszenia w terminie do dnia 10 kwietnia 2004 r. W odpowiedzi Burmistrz Miasta i Gminy przedłożył projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę
i zbiorowe odprowadzanie ścieków przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Końskich.


Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Końskich na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię Komisji Prawa i Praworządności, Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz Komisji Oświaty, Kultury Sportu i Turystyki. Z kolei Komisja Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska opinii do projektu uchwały nie wydała, ponieważ głosowanie nie zostało rozstrzygnięte z uwagi na równą liczbę oddanych głosów. W dniu dzisiejszym radni otrzymali nowy załącznik do omawianego projektu uchwały zawierający wykaz jednostek i instytucji eliminujący wskazane przez Komisje błędy.

Dwie Komisję Rady, t.j. Komisja Prawa i Praworządności oraz Komisja Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska zgłosiły wnioski do powyższego projektu uchwały.


Radny Krzysztof Lis – Przewodniczący Komisji Prawa i Praworządności

Poinformował, że Komisja do powyższego projektu uchwały zgłosiła wniosek, aby „jednostki i instytucje wykazane w załączniku nr 1 zaliczyć do grupy I, do której należą gospodarstwa domowe” Wniosek ten został przez Komisję przyjęty przy 4 głosach za, 1 przeciwnym i 3 głosach wstrzymujących się.


Radny Wojciech Pasek – Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska

Poinformował, że na posiedzeniu Komisji do powyższego projektu uchwały zgłoszony został podobny wniosek, co przez Komisję Prawa i Praworządności, tzn. „aby instytucje użyteczności publicznej wymienione w załączniku nr 1 do projektu uchwały przenieść z grupy II do grypy I odbiorców wody”. Wniosek ten został przez Komisję przyjęty przy 3 głosach za, 2 przeciwnych i 2 głosach wstrzymujących się. Natomiast projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem nie został zaopiniowany przy 2 głosach za, 2 głosach przeciwnych i 3 głosach wstrzymujących się.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że wnioski obydwu Komisji są takie same.


Radny Jerzy Grodzki

Zauważył, że w przekazanym radnym przed sesją poprawionym projekcie uchwały w załączniku zawierającym wykaz jednostek i instytucji użyteczności publicznej nie ma uwidocznionego Zakładu Opieki Zdrowotnej w Końskich. Na posiedzeniach Komisji wskazywano potrzebę usunięcia z załącznika Niepublicznego ZOZ. Nie było natomiast mowy o wykreśleniu Publicznego
ZOZ-u.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Zgodził się z radnym Jerzym Grodzkim, iż na posiedzeniach Komisji zgłaszano potrzebę usunięcia z wykazu jednostek i instytucji użyteczności publicznej Niepublicznego ZOZ. Nie było z kolei wniosku o wykreślenie z wykazu Publicznego ZOZ-u.

Stwierdził, iż fakt usunięcia z załącznika do projektu uchwały Publicznego ZOZ-u rozumie jako błąd wynikający z niedopatrzenia. Zapytał Burmistrza czy ten potwierdza, iż był to błąd, który zostanie poprawiony.


Burmistrz Miasta i Gminy

Zgodził się z Przewodniczącym Rady Miejskiej, że usunięcie Publicznego ZOZ-u z wykazu jednostek i instytucji użyteczności publicznej stanowi omyłkowy błąd. Dodał jednak, że nie ma to większego skutku, ponieważ Publiczny ZOZ czerpie wodę z własnego ujęcia, czyli nie nabywa wody od Zakładu Wodociągów i Kanalizacji.



Radny Jerzy Grodzki

Wyjaśnił, że ujęcie miejskie jest w tym przypadku ujęciem awaryjnym, z którego ZOZ jednak korzysta.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Na posiedzeniach Komisji Rady do projektu uchwały zgłoszono wniosek na skutek którego – jak rozumie - Burmistrz tuż przed sesją przekazał radnym nowy projekt uchwały zmieniając taryfy. Zapytał, czy dobrze to rozumie.


Burmistrz Miasta i Gminy

Ustalanie taryf za wodę i ścieki jest sprawą niezwykle wrażliwą społecznie, czego dowodem jest 2003 r. W roku 2004 r. w odróżnieniu od poprzedniego na Komisjach Rady były dyskusje i konkretne wnioski. Te wnioski sprowadzały się do postulatu likwidacji II grupy odbiorców wody, czyli instytucji budżetowych, z których większość stanowią instytucje gminne i przesunięciu tych instytucji do grupy I. Dotyczyłoby to m.in. szkół, przedszkoli, Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, Zakładu Opieki Zdrowotnej, Starostwa Powiatowego czy Domu Pomocy Społecznej. W wyniku dyskusji oraz wniosków Komisji powstał projekt, który daje ZWiK te same pieniądze. Przypomniał, że Rada Miejska zatwierdza taryfy przedstawione przez ZWiK. Jeżeli Rada dokonuje zmian w cenach, to wówczas musi wskazać źródło pokrycia niedoboru. Wszystko, co się działo na posiedzeniach Komisji podporządkowane było temu, żeby wyniki dyskusji mogły być uwzględnione w ostatecznym dokumencie przedstawionym radnym. W związku z tym, przed sesją radni otrzymali projekt uchwały, który przedstawia taryfę cen za wodę i ścieki zgodnie ze zgłaszanymi postulatami. Nowy projekt uchwały przewiduje uproszczony system rozgraniczania odbiorców wody i obciążenia ich ceną. Do grupy I jako rezultat zgłaszanego na 2 Komisjach wniosku – włączone byłyby instytucje z wykazu stanowiącego załącznik do projektu uchwały. Natomiast do grupy III, w nowym projekcie przedstawiona jako grupa II- pozostali odbiorcy – przedsiębiorstwa rolno-spożywcze obciążone byłyby za wodę tak jak pozostałe przedsiębiorstwa. Wynik finansowy byłby taki, że w porównaniu do pierwotnego projektu cena metra sześciennego wody w grupie I – odbiorcy indywidualni - zostałaby podniesiona o 1 grosz. Dla pozostałych odbiorców cena wzrosłaby o 10 groszy. Nie byłoby natomiast zmian, co do cen ścieków. Za nowym projektem uchwały przemawiają różne argumenty. Po pierwsze gmina Końskie jest jedyną gminą w województwie świętokrzyskim, która utrzymuje bardzo rozczłonkowany system cen o charakterze częściowo uznaniowym. Zdecydowana większość gmin, jeśli nie wszystkie ma przy ustalaniu cen podział na dwie grupy, tj. na odbiorców indywidualnych i pozostałych odbiorców. Woda pobierana przez odbiorców instytucjonalnych jest wykorzystywana do celów o charakterze socjalno-użytkowym. Na sesjach Rady Miejskiej wielokrotnie podnoszone były wnioski i głosy, że dzieci w przedszkolu korzystają z wody w dokładnie ten sam sposób, co w domu. Pensjonariusze Domu Pomocy Społecznej są zameldowani na pobyt stały w Końskich i korzystają z wody w sposób identyczny z pozostałymi mieszkańcami Końskich. Dzieci w szkołach również nie wykorzystują wody do celów przemysłowych. Uproszczenie tego systemu jest elementem ułatwiającym funkcjonowanie ZWiK, a przy tak ustalonych cenach, trudno mówić o znaczącym wzroście opłat dla indywidualnych odbiorców w nowym projekcie uchwały, który radni otrzymali przed sesją w stosunku do projektu omawianego na Komisjach Rady. Jest to bowiem różnica 1 grosza na metrze sześciennym. Z kolei wzrost cen dla odbiorców pozostałych również nie jest duży. Gmina Końskie wciąż pozostaje gminą, w której ceny wody należą do jednych z najniższych. Nie zmienia się natomiast wynik finansowy planowany do uzyskania przez ZWiK w rezultacie zmian cen proponowanych w nowym projekcie uchwały. Spełniany jest więc najważniejszy postulat zawarty w ustawie o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, iż zysk ze sprzedaży wody i odbioru ścieków ma zrównoważyć planowane dochody i że między poszczególnymi elementami cenowymi nie powinno być przepływów, a jeżeli organ stanowiący chce dokonać obniżenia cen, to powinien wskazać źródło pokrycia różnicy spowodowanej redukcją ceny. Wniósł do Wysokiej Rady, aby ta zatwierdziła taryfy na podstawie wniosków przyjętych przez dwie Komisje. W Końskich od dawna mówiło się o uproszczeniu systemu. Dla ZWiK przyjęcie taryf ze starego lub nowego projektu uchwały ma charakter neutralny. Natomiast dla odbiorcy budżetowego będzie to miało pewne znaczenie. Obniżeniu natomiast ulegną opłaty wnoszone przez instytucje budżetowe, ale nie gminne. Na przykład nieco mniej zapłaci Starostwo Powiatowe. Jego zdaniem wprowadzanie różnic cenowych ze względu na podległość administracyjną jest zbyt daleko idącym wyciąganiem konsekwencji z administracyjnych podziałów. Wniósł o zatwierdzenie taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków w wersji, którą radni otrzymali w dniu sesji.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, iż wniosek, który zgłosiły 2 Komisje Rady musi być poddany pod głosowanie. Jeżeli wniosek zostanie przyjęty, to wówczas pod głosowanie poddany zostanie projekt uchwały, który radni otrzymali w dniu dzisiejszym. Jeśli natomiast nie zostanie przyjęty, to wówczas rozpatrywany będzie projekt uchwały w wersji omawianej na Komisjach Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby:

instytucje użyteczności publicznej wymienione w załączniku nr 1 do projektu uchwały przenieść z grupy II do grypy I odbiorców wody”.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 9 głosach za, 9 przeciw i 2 głosach wstrzymujących się pozostawiła wniosek nierozstrzygnięty.


Radny Zbigniew Kowalczyk

Poinformował, że na Komisji poparł powyższy wniosek, ale nie było wówczas mowy, iż konsekwencją przyjętego wniosku będzie podwyżka cen za wodę dla mieszkańców. Teraz okazuje się, że byłoby to 1 grosz drożej za wodę. Jest to więc dodatkowe obciążenie.


Radny Zbigniew Struzik

Wyraził opinię, że jeśli w tym roku cena wody zdrożeje o 1 grosz, to w następnych latach ZWiK wyliczy ceny wody już zapewne inaczej. Jak Pan Kuśmierczyk będzie wiedział, że ma „tanią wodę”, to będzie podlewał tak swoje krzewy, aż te zgniją.


Burmistrz Miasta i Gminy

Z punktu widzenia Gminy, ale i ZWiK przyjęcie jednej lub drugiej uchwały jest neutralne finansowo, ponieważ bilansuje się w obydwu przypadkach. Chodzi tylko o rozważenie, co jest właściwsze i bardziej sprawiedliwe. Jeden grosz różnicy jest istotny, ale należy wziąć pod uwagę fakt, że średnie zużycie wody w gminie Końskie na 1 mieszkańca wynosi niecałe 3 m 3 miesięcznie. Oznacza to, że ten wzrost o 1 grosz w przypadku 4-osobowej rodziny oznaczałby wzrost o 12 groszy w skali miesiąca. W całym roku nieco przekraczałoby to 1 złotówkę. Natomiast dla instytucji objętych tą zmianą ma to spore znaczenie. Wie, że trudne jest do uzasadnienia, iż ludzie mają płacić rocznie więcej o ok. 1,20 zł na rodzinę, po to, aby nieco mniej wydała szkoła, przedszkole czy Dom Pomocy Społecznej. Do szkół uczęszczają dzieci, dlatego też chodzi o tych samych ludzi korzystających z tego samego systemu. Jego zdaniem omawiana propozycja, której największym zwolennikiem jest Pan Kuśmierczyk ma sens i niekoniecznie musi oznaczać znaczne obciążenie budżetów domowych.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że fakty są takie, iż wniosek Komisji nie przeszedł. W związku z tym Rada Miejska może rozpatrywać projekt uchwały omawiany na Komisjach Rady, do którego to wniosek został zgłoszony. Nie zgodził się z tym, iż przyjęcie wniosku spowodowałoby wzrost cen wody dla mieszkańców o 1 grosz, gdyż poprzednia cena wynosiła 1,75 zł, a teraz 1,83 zł.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 10 głosach za, 4 przeciw i 5 wstrzymujących się powzięła



U C H W A Ł Ę NR XV/ 144 / 2004


h)

Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg położonych na terenie miasta i gminy Końskie do kategorii dróg gminnych był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że Komisja Prawa i Praworządności zwróciła uwagę na to, że w wykazie do tego projektu są błędy, np. w Modliszewicach zapisano ulicę Zachodnią a takiej nie ma. Zgłaszano również uwagi do podanej długości poszczególnych ulic. Wszystkie zgłoszone przez Komisje Rady uwagi zostały uwzględnione i w dniu dzisiejszym radni otrzymali zweryfikowane załączniki do tego projektu uchwały.


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Stwierdził, że do samego projektu nie ma uwag. Poinformował natomiast - jak zaznaczył korzystając z okazji uczestnictwa w sesji przedstawicieli dróg – że na ulicy Spacerowej w okolicy działki nr 38 obok Państwa Oparów pojawił się duży dół w drodze. Zaproponował, aby skorzystać z okazji, że za zajęcie pasa jest wysoka opłata, Straż Miejska zalakuje to miejsce i ogrodzi i wyegzekwuje się od cyt.”łobuzów”, aby ci zapłacili jeszcze za to, iż droga jest nieczynna. Podkreślił, że dół w drodze grozi tragedią. Na przeciwko w okolicach działki nr 75 zapadła się kratka i powstał również dół w drodze.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że na sesji nie ma obecnych przedstawicieli Zarządu Dróg Powiatowych. Stwierdził, iż rozumie, że wniosek radnego Kuśmierczyka Burmistrz zanotował i że w trybie natychmiastowym będzie reagował.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 18 głosach za i 2 wstrzymujących się powzięła



U C H W A Ł Ę NR XV/ 145 / 2004


i)

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2004 r. był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię poinformował Przewodniczący.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 19 głosach za i 1 wstrzymującym się powzięła



U C H W A Ł Ę NR XV/ 146 / 2004


j)

Projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Miejsko- Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej (z wyjątkiem Komisji Prawa i Praworządności) i uzyskał pozytywną opinię stwierdził Przewodniczący.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła



U C H W A Ł Ę NR XV/ 147 / 2004



k)

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Wojewoda Świętokrzyski w dniu 26 marca 2004 r. wydał rozstrzygnięcie nadzorcze, którym stwierdził nieważność Uchwały Nr XIII/125/2004 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie zamiaru utworzenia Zespołu Szkół w Rogowie.


Projekt uchwały w sprawie złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie od rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 26.03.2004 r. dotyczącego stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XIII/125/2004 Rady Miejskiej w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej (z wyjątkiem Komisji Prawa i Praworządności, która stwierdziła, że w tej sprawie winna wyrazić opinię właściwa Komisja tj. Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki ) i uzyskał pozytywną opinię.



Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 9 głosach za i 11 głosach przeciw uchwałę odrzuciła.


l)

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Wojewoda Świętokrzyski w dniu 29 marca 2004 r. wydał rozstrzygnięcie nadzorcze, którym stwierdził nieważność Uchwały Nr XIII/128/2004 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie nieodpłatnego przekazania chodnika przy drodze wojewódzkiej Nr 728 w miejscowości Nowe Brody na rzecz Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach. (Powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze stanowi załącznik niniejszego protokołu).


Projekt uchwały w sprawie złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie od rozstrzygnięcia nadzorczego Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 29.03.2004 r. dotyczącego stwierdzenia nieważności Uchwały Nr XIII/128/2004 Rady Miejskiej w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 9 głosach za i 11 głosach przeciw uchwałę odrzuciła.


Ad. pkt 8 .


Informacje i komunikaty


1.

Przewodniczący Rady Miejskiej zapoznał z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 2 kwietnia 2004 r. – Znak: PN III-0553-27/04 stwierdzającym nieważność Zarządzenia nr 103/2004 Burmistrza Miasta i Gminy
Końskie z dnia 25.02.2004 r. w sprawie zmian w Regulaminie Organizacyjnym Urzędu Miasta i Gminy w Końskich. (Powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze stanowi załącznik niniejszego protokołu).


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

Rada Miejska przyjmuje rozstrzygnięcie nadzorcze do wiadomości.


2.

Przewodniczący obrad zapoznał z pismem Zarządu Krajowego Związku Zawodowego Ciepłowników – Oddział w Końskich skierowanym do Burmistrza Miasta i Gminy, a do wiadomości Rady Miejskiej w Końskich.

Przewodniczący Rady Miejskiej

W odniesieniu do przedstawionego pisma stwierdził, że związkowcy bronią swoich miejsc pracy. Przypomniał, że w dzisiejszej dyskusji oraz stanowisku Klubu Radnych SLD przewijała się sprawa polityki kadrowej. Zgłosił wniosek, aby Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej zajęła się w najbliższym czasie sprawą oceny polityki kadrowej prowadzonej w Urzędzie Miasta i Gminy oraz
w jednostkach podległych. Wyraził przy tym nadzieję, że Burmistrz w tej konkretnej sprawie zajmie stanowisko.


3.

Przewodniczący obrad zapoznał z pismem Pana Stefana Karbownika z dnia 26 kwietnia 2004 r. skierowanym do Przewodniczącego Rady Miejskiej.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Jego zdaniem problem podnoszony przez Pana Karbownika jest radnym i Burmistrzowi znany. Potrzebne jest odpowiednie podejście do tego problemu, ponieważ w przeciwnym wypadku będą do Urzędu wpływać tego typu sprawy.

Chodzi o to, aby wykazać jak najdalej idącą możliwość polubownego załatwienia tej sprawy. W powyższym piśmie Pana Karbownik zarzuca m.in. Radzie Miejskiej, że ta zgodziła się na przekazanie w drodze bezprzetargowej lokali handlowych innym osobom, a jemu się odmówiło. Poinformował, że jako Przewodniczący Rady zwrócił się do Burmistrza o przygotowanie - o ile jest to z punktu widzenia obowiązujących przepisach możliwe – o załatwienie sprawy podnoszonej przez Pana Karbownika. Stwierdził, że sprawę tą przekazuje Burmistrzowi, aby ten w jakiś sposób się do tego ustosunkował.


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Poinformował, że w 2003 r. specjaliści od przycinania drzew zrobili to w taki sposób na ulicy Staszica, iż w ubiegłym roku ani w obecnym tamtejsze drzewa w ogóle nie zakwitły. Od mieszkańców dowiedział się, że w tym roku również bardzo mocno przycina się drzewa pozostawiając przy tym nieuprzątnięte obcięte konary. Zwrócił się o zmianę takich ogrodników – dendrologów.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że wskazywani przez radnego Kuśmierczyka dendrolodzy ani nie są z Końskich, ani też przez Gminę nie są wynajmowani.


Radny Józef Staniszewski

Zapytał jak przedstawia się sprawa wyboru osób do komisji obwodowych dla przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego.

Wyraził zdziwienie, dlaczego niektórzy dyrektorzy, prezesi jednostek organizacyjnych Gminy opuszczają obrady sesji Rady Miejskiej podczas jej trwania.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że pełna informacja na temat wyłaniania komisji do przeprowadzenia wyborów do Parlamentu Europejskiego znajduje się na tablicach ogłoszeń UMiG. Jest ona więc powszechnie dostępna.


Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z rozdawaniem na sesji flag narodowych radni dopytują się o nie, gdyż ich nie otrzymali.


Burmistrz Miasta i Gminy

Poinformował, że poprosił o dostarczenie na sesję flag dla sołtysów.

Przypomniał, że na dzisiejszej sesji radni większością głosów zadecydowali
o odrzuceniu dwóch uchwał skarżących rozstrzygnięcia nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego. Jego zdaniem w obydwu przypadkach organ nadzoru popełnił błąd uchylając uchwały. Radni odrzucając uchwały skarżące te rozstrzygnięcia, świadomie zrezygnowali z udowodnienia, iż organ nadzoru nie miał racji. Nie wie czy to ma służyć ochronie prawników, którzy źle czytają uchwałę i popełniają przeoczenia, gdyż każdy może się pomylić. Czy też chodzi o to, aby móc potem
w statystykach powiedzieć, że projekty były niechlujnie przygotowane i związku z tym wojewoda je uchylił. Zaznaczył, iż stanowiąc prawo powinno dbać się o wizerunek Gminy tak, aby ten postrzegany był jako coś pozytywnego i solidnego. Jest również przeciwnikiem „wojowania” z nadzorem prawnym wojewody w sytuacjach wątpliwych. W tych dwóch przypadkach jego zdaniem wątpliwości nie ma. Ewidentnie nadzór wojewódzki popełnił błąd. Można było to udowodnić, lecz radni świadomie z tej możliwości nie skorzystali. Zwrócił się do radnych o przemyślenie tego rodzaju postępowania, które może służyć tylko statystykom. Podkreślił, że nie wyobraża sobie, w jaki sposób podjęta zostanie nowa uchwała o przekazaniu chodników, gdyż można ją podjąć tylko
w takim kształcie, w jakim została przez nadzór uchylona.

Radny Zbigniew Struzik

Stwierdził, że rzeczywiście można by było udowodnić, iż organ nadzorczy być może popełnił jakiś błąd. Zapytał czy nie lepiej jest jednak poprawić te uchwały, które mogłyby być podjęte ponownie na sesji i przekazane do wojewody. Zaskarżenie rozstrzygnięcia nadzorczego wydłuży zakończenie sprawy i będzie wiązało się z kosztami.


Burmistrz Miasta i Gminy

Poinformował, iż koszty związane z zaskarżeniem rozstrzygnięcia nadzorczego nie byłyby duże. Zaznaczył, że nie bardzo wie jak przygotować uchwały, w jakim sensie je poprawić. Organ nadzorczy zwrócił uwagę na to, że powinno się zastosować inną podstawę prawną, która dotyczy przeniesienia gruntu na własność, a tymczasem Gmina nie daje gruntu pod chodnikiem, lecz naniesienie. Nie można, więc zastosować tego, co organ nadzoru zalecił. W związku z tym nowy projekt uchwały można przygotować dokładnie taki sam, jak był poprzednio. Podkreślił, że raz w sprawie oczywistej można by było się „postawić”.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że Rada Miejska podjęła już decyzję w tej sprawie, więc dalsza dyskusja jest bezprzedmiotowa.


Ad. pkt 9


Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo, zaprosił wszystkich na obchody świąt majowych oraz ogłosił zamknięcie obrad XV sesji Rady Miejskiej w Końskich.



             Protokółowała                                Przewodniczący Rady Miejskiej

          Jadwiga Świeboda                                       Grzegorz Wąsik


Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2004/07/26 08:55:43
Redaktor: Administrator