Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

Uchwała Nr XVI/109/2007

Rady Miejskiej w Końskich

z dnia 29 listopada 2007r.

 

w sprawie: przekształcenia zakładu budżetowego pod nazwą Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Końskich w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością.

Na podstawie art. 6 ust.1 i art. 23 ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U z 1997 r. Nr 9, poz. 43, Nr 106, poz. 679 i Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 oraz z 2003 r. Nr 96, poz. 874 i Nr 199, poz. 1937), art. 18 ust. 2.pkt 9 lit „f” ustawy z dnia 8 marca 1990 o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806,z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055 i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz.1218) Rada Miejska w Końskich uchwala, co następuje:

 

§ 1.1. Zakład budżetowy działający pod nazwą Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Końskich, zwany dalej „Zakładem”, przekształca się z dniem 1 stycznia 2008 roku w jednoosobową spółkę Gminy Końskie, zwaną dalej „Spółką”.

2. Jednoosobowa Spółka Gminy działać będzie w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod firmą Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z o.o.

 

§ 2. 1. Spółka powstała w wyniku przekształcenia wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z działalnością przekształconego zakładu budżetowego.

2. Spółka zapewnia ciągłość działalności wykonywanej przez zakład budżetowy.

§ 3. Spółkę tworzy Gmina Końskie jako jedyny wspólnik wnosząc w zamian za obejmowane udziały składniki mienia zakładu budżetowego przekształconego w Spółkę.

§ 4. Prawa trwałego zarządu gruntami ustanowione na rzecz Zakładu, stają się prawami użytkowania wieczystego Spółki.

 

§ 5. Kapitał zakładowy Spółki będzie stanowił wykazaną w bilansie zamknięcia Zakładu wartość aktywów trwałych, powiększoną o wartość prawa wieczystego użytkowania gruntów powstałego w wyniku przekształcenia prawa trwałego zarządu gruntu, ustanowionego
na rzecz Zakładu. Kapitał zapasowy Spółki będzie stanowił różnicę pomiędzy wysokością funduszu Zakładu wykazaną w bilansie zamknięcia Zakładu, powiększoną o wartość prawa użytkowania wieczystego gruntów a kapitałem zakładowym Spółki.

§ 6. Pracownicy Zakładu z chwilą przekształcenia stają się pracownikami Spółki na zasadach określonych w art. 231 Kodeksu pracy.

§ 7. Zobowiązuje się Burmistrza Miasta i Gminy Końskie do ustalenia treści aktu założycielskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w Końskich i wykonania innych czynności związanych przekształceniem zakładu budżetowego w spółkę.

§ 8. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.

§ 9. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

                                                                   Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                                Marian Gąszcz

 

 

UZASADNIENIE

 

W celu wypełnienia zobowiązań Rzeczypospolitej Polskiej, przyjętych w Traktacie Akcesyjnym Polski do Unii Europejskiej, w części dotyczącej dyrektywy 91/271/EWG z dnia 21 maja 1991r. w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych został sporządzony przez Ministra Środowiska, a następnie zatwierdzony przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 16 grudnia 2003 r., Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych (KPOŚK), który określa plan inwestycyjny w dziedzinie gospodarki wodno-ściekowej, jaki musi zostać zrealizowany przez Polskę, aby osiągnąć wymagane efekty ekologiczne.

Ø    W wyniku konsultacji przeprowadzonych przez Departament Zasobów Wodnych i Departament Polityki Ekologicznej Ministerstwa Środowiska z gminami, urzędami wojewódzkimi, wojewódzkimi funduszami ochrony środowiska i gospodarki wodnej, urzędami marszałkowskimi oraz przedsiębiorstwami wodociągowo-kanalizacyjnymi dokonano aktualizacji Programu, która została przyjęta przez Radę Ministrów w dniu 7 czerwca 2005 roku.

„Krajowy program oczyszczania ścieków komunalnych” stanowi wykaz niezbędnych przedsięwzięć w zakresie budowy i modernizacji zbiorczych sieci kanalizacyjnych oraz oczyszczalni ścieków komunalnych. Integralną jego część stanowi wykaz aglomeracji tj. terenów, na których zaludnienie lub działalność gospodarcza są wystarczająco skoncentrowane, aby ścieki komunalne były zbierane i przekazywane do oczyszczalni ścieków komunalnych. Aglomeracja o równoważnej liczbie mieszkańców powyżej 2.000 powinna być wyposażona w systemy kanalizacji zbiorczej dla ścieków komunalnych, zakończone oczyszczalniami ścieków.

Wojewoda Świętokrzyski, działając na podstawie art. 43 ust. 2a ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. - Prawo wodne, rozporządzeniem z dnia 25 kwietnia 2005 r. Nr 22/2005 wyznaczył aglomerację Końskie o równoważnej liczbie mieszkańców 35.670 z oczyszczalniami ścieków w Końskich i Kornicy, obejmującą następujące miejscowości z terenu gminy Końskie: Końskie, Rogów, Dyszów, Barycz, Kornica, Proćwin, Sierosławice, Modliszewice, Pomorzany, Jeżów, Gracuch, Młynek Nieświński, Nieświń, Nałęczów, Koczwara, Piła, Pomyków, Górny Młyn, Stadnicka Wola, Izabelów, Nowy Sokołów, Stary Sokołów, Stary Dziebałtów, Nowy Dziebałtów, Wincentów, Gatniki, Sielpia, Stary Kazanów, Nowy Kazanów i Brody.

Stosownie do art. 208 ust.1 ustawy – Prawo wodne, gminy tworzące aglomeracje zobowiązane są do realizacji zadań w zakresie usuwania i oczyszczania ścieków w terminach określonych w krajowym programie oczyszczania ścieków komunalnych.

W związku z koniecznością realizacji zadań wskazanych w KPOŚK zostało zidentyfikowane przedsięwzięcie Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta i Gminy Końskie, którego celem jest wyposażenie aglomeracji Końskie w infrastrukturę techniczną umożliwiającą:

-          zaopatrzenie mieszkańców obszarów gminy w wodę pitną o jakości odpowiadającej standardom określonym w Dyrektywie 80/778/EWG z 15 lipca 1980 i 98/83/EC z 3 listopada 1988 w sprawie jakości wody przeznaczonej do picia oraz rozporządzenia Ministra Zdrowia z 29 marca 2007 r. w sprawie wymagań dotyczących jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi (Dz. U. Nr 61, poz. 417),

-        odbiór i oczyszczenie ścieków komunalnych zgodnie z wymogami Dyrektywy 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 24 lipca 2006 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub do ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego (Dz.U. Nr 137, poz. 984),

-        ochronę głównego zbiornika wód podziemnych GZWP Nr 411 w aglomeracji Końskie,

-        spełnienie przez aglomerację wymogów Krajowego Programu Oczyszczania Ścieków Komunalnych (KPOŚK).

Realizacja projektu doprowadzi do uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej na terenie aglomeracji poprzez budowę i modernizację 118 km sieci kanalizacyjnej, rozbudowę oczyszczalni ścieków, budowę 2,8 km sieci wodociągowej i budowę kanalizacji deszczowej. W wyniku realizacji projektu zostaną w pełni wdrożone wymagania dyrektywy 91/271/EWG. Projekt będzie realizowany w latach 2008-2011. Orientacyjny jego koszt całkowity wynosi 36,5 mln euro.

Projekt znalazł się na liście projektów indywidualnych dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2007-2013 (zgodnie z pismem Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej obwieszczenie niebawem ukarze się w „Monitorze Polskim”).

Obecnie majątek systemu wodno-ściekowego w gminie Końskie jest w całości własnością Gminy, a jego eksploatacja jest prowadzona poprzez Zakład Wodociągów i Kanalizacji (zakład budżetowy). Wstępnie założono, że właścicielem wszystkich obiektów powstałych w ramach Przedsięwzięcia oraz Beneficjentem Funduszu Spójności będzie Gmina Końskie.

Przygotowanie dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku wymaganego przy ubieganiu się o wsparcie dla Przedsięwzięcia z Funduszu Spójności powierzono, wyłonionemu w trybie i na zasadach określonych w ustawie – Prawo zamówień publicznych, konsorcjum firm PROEKO Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (umowa Nr ZP-342/15/2007 z dnia 10 maja 2007 r.).

Według prognoz przeprowadzonych przez Konsultanta, przy założonej (realnej) strukturze finansowania, Gmina nie jest w stanie podołać ciężarowi finansowania całego założonego programu inwestycji, gdyż w każdym rozpatrywanym wariancie przekroczony jest limit dozwolonego zadłużenia. Pełna finansowa realizacja całkowitego zakresu wartości zamierzeń inwestycyjnych przez Gminę, przy dofinansowaniu ze środków Funduszu Spójności w wysokości 60%, byłaby możliwa jedynie pod warunkiem ograniczenia wartości Projektu oraz wyeliminowaniu zaciągania zobowiązań na inne inwestycje.

Ograniczenie wartości Projektu wiąże się z ograniczeniem zakresu planowanych inwestycji, co narazi Gminę na wysokie kary za niedotrzymanie standardów odprowadzania do środowiska ścieków z aglomeracji.

Przedstawiona przez Konsultanta analiza najistotniejszych zalet i wad wariantów struktury organizacyjnej Przedsięwzięcia, wykazała więc konieczność obniżenia kosztów planowanych inwestycji. Realizację tego celu zapewni powierzenie funkcji Beneficjenta - właściciela obiektów gminnego systemu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków - jednoosobowej spółce Gminy.

Głównym argumentem przemawiającym za przyjęciem powyższego rozwiązania jest możliwość obniżenia kosztów inwestycji o wartość podatku VAT.

       Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług  (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego, należą zadania publiczne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) do zadań własnych gminy należą m. in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych.

            Przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

            Planowany projekt mieści się w obszarze zadań własnych gminy, a więc w zakresie, w którym gminy nie uznaje się za podatnika podatku od towarów i usług. Oznacza to, że wykonywane czynności nie będą powodowały powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług, w związku z czym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją Projektu.

Jedyny wykonalny finansowo wariant realizacji pełnego zakresu inwestycji możliwy jest, gdy beneficjentem i inwestorem będzie jednoosobowa spółka, której przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz, która dokonuje odpisów amortyzacyjnych majątku trwałego, które w świetle ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych ( Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) stanowią jej koszty uzyskania przychodów.

Przepis art. 6 ustawy z dnia z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 z późn. zm.) umożliwia organom stanowiącym jednostek samorządu terytorialnego przekształcanie zakładów budżetowych.

Skutki prawne w sferze majątkowej, zobowiązań oraz spraw pracowniczych, jakie pociąga za sobą przekształcenie zakładu budżetowego określone zostały w art. 23 ww. ustawy.

Spółka, która powstała z przekształcenia komunalnego zakładu budżetowego, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki związane z jego działalnością. Składniki majątkowe będące w dyspozycji zakładu budżetowego przekształconego w spółkę przechodzą do spółki. Oznacza to, że w wyniku przekształcenia zakładu budżetowego składniki mienia, które pozostawały w jego władaniu (zarządzie), stają się składnikami majątku spółki, jako osoby prawnej odrębnej od gminy, przy czym przejęcie tych składników następuje z mocy prawa. Prawo zarządu gruntem zakładu budżetowego przekształconego w spółkę staje się prawem użytkowania wieczystego spółki.

Spółka będąca prawnym następcą zakładu przejmuje również ogół praw i obowiązków w zakresie stosunków pracy.

Kwestie związane z przekształceniem organizacyjno-prawnym, które polega na przejęciu zakładu lub jego części przez innego pracodawcę reguluje art. 231 § 1 Kodeksu pracy. Przepis ten stanowi, że w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.

Dodać należy, że pełna realizacja „Krajowego programu oczyszczania ścieków komunalnych” będzie w sposób pozytywny oddziaływała na tworzenie nowych miejsc pracy, ponieważ realizacja każdego przedsięwzięcia objętego programem będzie generowała nowe – czasowe i stałe – miejsca pracy.

Mając na uwadze konieczność zrealizowania przez aglomerację Końskie zadań określonych w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych, podjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2007/12/17 13:21:05
Redaktor: Administrator