Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XVII/2004

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 9 września 2004 r.

w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich



W XVII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 19 radnych na ogólną liczbę 21. Dwóch radnych nieobecnych – usprawiedliwionych.

W sesji wzięło udział 69 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 88 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 10.00 – 14.30



Ad. pkt 1


XVII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2002 – 2006 otworzył Radny Grzegorz Wąsik – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich, który powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

Stwierdził, że w obradach bierze udział 19 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.


Ad. pkt 2


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokół z obrad poprzedniej sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone żadne uwagi do protokołu.


Ad. pkt 3


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania. Odczytał wniosek Burmistrza Miasta i Gminy o umieszczenie w porządku obrad projektu uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania urządzeń energetycznych dla zasilania Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Stadnickiej Woli 55 na majątek Zakładu Energetycznego Okręgu Radomsko – Kieleckiego S.A. – Rejon Energetyczny w Końskich.


Projekt tej uchwały zostanie rozpatrzony w punkcie 9 podpunkt „f”.


Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Zapytał czy są inne wnioski do projektu porządku obrad.


Przewodniczący Rady poddał projekt porządku obrad pod głosowanie wraz ze zgłoszonym wnioskiem.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym jednogłośnie porządek obrad uchwaliła.


Porządek obrad


  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.

  3. Przyjęcie porządku obrad.

  4. Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

  5. Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

  6. Ocena stanu przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

  7. Informacja o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Końskie.

  8. Ocena realizacji budżetu miasta i gminy za I półrocze 2004 r.

  9. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a) zmian w budżecie na 2004 r,

b) zmiany uchwały Nr XXII/305/2001 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2001 r. w sprawie ustalenia zasad odpłatności za usługi opiekuńcze w Miejsko–Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Końskich,

c) zamiany działek między Gminą Końskie a współwłaścicielami Anną Brzozowicz, Barbarą Fidos, Adrianną Jolantą Woźniak i Janem Aleksym Franaszczykiem,

d) zamiany działek między Gminą Końskie a właścicielami Szczepanem i Krystyną (małż.) Sipika,

e) włączenia terenów położonych w obszarze Gminy Końskie w obszar Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice”,

f) nieodpłatnego przekazania urządzeń energetycznych dla zasilania Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Stadnickiej Woli 55 na majątek Zakładu Energetycznego Okręgu Radomsko – Kieleckiego S.A. – Rejon Energetyczny w Końskich.

10. Informacje i komunikaty.

11. Zakończenie obrad XVII sesji Rady Miejskiej.


Przed realizacją porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej udzielił głosu Panu Michałowi Ławaczowi – byłemu mieszkańcowi Końskich.


Pan Michał Ławacz

Przedstawił historię rodziny Ławaczów i ich wkład w rozwój Końskich. Poinformował, że historia rodziny Ławaczów w Końskich sięga roku 1875 kiedy jego dziadek – Piotr Ławacz przyjechał do Końskich. Piotr Ławacz postanowił wówczas założyć fabrykę przy ul. Pocztowej. Utworzył również filię fabryki w Łodzi i Piotrkowie. On sam urodził i wychował się w Końskich. Przedłożył broszurę, która została załączona do protokołu, a zawiera informacje na temat historii pobytu rodziny Ławaczów w Końskich.



Ad. pkt 4


Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.


Ad. pkt 5


Interpelacje i zapytania radnych wraz z udzielonymi odpowiedziami przez Burmistrza Miasta
i Gminy


Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składamy na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.


Radna Barbara Zielińska

Zapytała, jakie działania podjął Burmistrz, aby zapobiec powstaniu supermarketu na prywatnej działce przy ul. Partyzantów. Stwierdziła, że na poprzedniej sesji w dniu 29 czerwca padł zarzut ze strony radnego Zbigniewa Struzika, który nazwał jej wypowiedź „kłamliwą”. Sprawa dotyczyła wpłaconego wadium za grunty, gdzie teraz miałby powstać supermarket. Poinformowała, że w dniu 11 czerwca „Echo Koneckie” zacytowało wypowiedź byłego burmistrza – Pana Henryka Popika dotyczącą wpłaconego wadium. Odczytała treść w/w wypowiedzi: „O zakupie działki myślał ówczesny Zarząd Miasta i Gminy, jednak ostatecznie do przetargu nie przystąpił. Faktycznie byliśmy zainteresowani tym terenem, wpłaciliśmy wadium. Jednak, gdy zobaczyliśmy jak ogromne kwoty wchodzą w grę zrezygnowaliśmy z uczestnictwa”. Zwracając się do radnego Struzika stwierdziła, że nie wie czy wadium było wówczas wpłacone czy też nie. Poprosiła, aby ten poszukał kłamców bliżej siebie.

Odp.

Po przyjętej przez Radę Miejską uchwale w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego uruchomiona została procedura postępowania przewidziana prawem dla powstania tego planu. Jednocześnie zlecona została analiza Studium. Wszystko wskazuje na to, że inicjatywa budowy hipermarketu nie ma szansy na zaistnienie, przynajmniej na omawianym terenie. Odnośnie sprawy wpłacenia wadium na działki, to wyraził opinię, że lepiej byłoby oceniać wydarzenia i fakty, a nie ludzi.


Przewodniczący obrad

Zapytał czy radna Barbara Zielińska zwracając się do radnego Zbigniewa Struzika, aby ten poszukał kłamców bliżej siebie – miała na myśli jego osobę.


Radna Barbara Zielińska

Odpowiedziała, że nie.


Radny Jan Wiaderny

  1. Otoczenie społeczne oczekuje, że Samorząd Gminy podtrzyma dobry trend porządkowania Centrum Miasta w obrębie rynku - Plac Kościuszki. Czy jest możliwa kontynuacja dobrego przykładu „PSS” – Społem przez właścicieli domów, właścicieli sklepów posadowionych równolegle do placu Kościuszki aż do ul. Łaziennej - łącznie z budynkiem, gdzie obecnie znajduje się apteka? Pokrycie dachowe na w/w budynkach pochodzi z okresu 20-lecia międzywojennego. Dodatkowo ze ścian budynków odpadają tynki. Wygląd tych budynków jest w rażącej dysharmonii z dobrze utrzymanym placem Kościuszki. Należy coś z tym zrobić – zaapelował.


Odp.

Teren ten ma jeszcze nie do końca uporządkowane sprawy własnościowe. Ta część, którą idzie się po prawej stronie ul. Piłsudskiego od strony ul. Kazanowskiej w dalszym ciągu ma niewyjaśnione kwestie własności związanej z roszczeniami spadkobierców żydowskich właścicieli tych budynków. W związku z tym, problemy własnościowe są tam szczególnie skomplikowane. Zobowiązanie osoby, która ma „cząstkę” udziału we własności danego budynku do pokrycia niemałych kosztów jego remontu, byłoby bardzo trudne. Trudno sobie wyobrazić, aby ktoś, kto nie ma pewności, co do własności, inwestował w coś, co może zostać mu odebrane. W miarę porządkowania się spraw własnościowych ta część miasta będzie się zmieniać na lepsze. Tam bowiem, gdzie występuje prywatna własność, tam również jest prywatna odpowiedzialność. Jego zdaniem prawdziwym elementem przywracania świetności centrum miasta może być realizacja inwestycji w postaci przedłużenia ul. Kieleckiej. Zmianie uległa struktura handlu i co za tym idzie możliwość lokowania w tym obrębie punktów handlowych i ich dochodowość. Dzisiaj o tej dochodowości decyduje nie tyle korzystne położenie w centrum miasta, co np. przykład możliwość zatrzymania się, zaparkowania. Fakt, że dzisiaj ul. Piłsudskiego jest ulicą zamkniętą dla możliwości postojowych powoduje spadek zainteresowania ze strony potencjalnych klientów. Jeżeli udałoby się wyprowadzić ruch tranzytowy na zewnątrz miasta, poza ścisłe centrum, to jego zdaniem stworzyłoby to możliwość przywrócenia parkowania przynajmniej po jednej stronie ul. Piłsudskiego oraz przekształcenia części ulic otaczających Plac Kościuszki w deptak, dostępny jedynie dla pojazdów dowożących do sklepów towar i dla mieszkańców tamtejszych posesji. Wówczas to, centrum miasta miałoby szansę odżyć. Zgodził się z opinią radnego Jana Wiadernego, że projektowana od dawna obwodnica kielecka jest dla Końskich sprawą znacznie ważniejszą niż tylko i wyłącznie sprawa odciążenia układu drogowego.


  1. W punkcie styczności ul. 16 – Stycznia z ul. Zamkową istnieje pilna potrzeba założenia świateł drogowych. Ucywilizowałoby to ruch pieszy i kołowy na tym odcinku. Natężenie ruchu w tym punkcie jest ogromne.


Odp.

Co do instalacji świateł na skrzyżowaniu ulic – 16-Stycznia i Zamkowej, to nie jest to już pierwszy taki zgłoszony postulat. Dla zaciągnięcia opinii czy jest to możliwe i celowe, należy się skontaktować z zarządcami tych dróg. Ulica 16 – Stycznia jest ciągiem drogi krajowej Radomsko – Skarżysko-Kamienna. W związku z tym, że zarządca jest stosunkowo odległy, komunikowanie się z nim i zbieranie jego opinii, a zwłaszcza podejmowanie decyzji jest rzeczą rozciągniętą w czasie. Obiecał dołożyć starań, by przyspieszyć sprawę, przynajmniej na takim etapie, aby wiadomo było czy zarządca drogi przewiduje w jakiś planach budowę takiego systemu, który niewątpliwie zwiększyłby bezpieczeństwo oraz czy ten zarządca oczekuje udziału w tym przedsięwzięciu gminy, a jeśli tak, to jakiego oraz jaka byłaby perspektywa czasowa powstania tego systemu.


  1. Budowa obwodnicy w Końskich Kielce – Warszawa to „mina”, którą należy rozbroić. Powinno to być najważniejszym zadaniem. Na obwodnice czeka kilkaset osób. Dodatkowym plusem może być fakt upadku idei „budowy pętli świętokrzyskiej”. Znajdą się, więc pieniądze. W związku z tym zapytał, czy zasadne jest przenoszenie pieniędzy w kwocie 100 000 zł z działu „wykup gruntów” na dział „administracja”. Może by tych pieniędzy poszukać gdzie indziej. Chodzi o to, by ich Burmistrzowi nie zabrakło na wykup gruntów i budynków – położonych w pasie drogi.


Odp.

Wykup działek musi się odbywać w sposób przewidziany prawem. Gmina składa propozycję wykupu działki, dokonuje jej wyceny oraz podziału. Najważniejszą rzeczą jest posiadanie prawomocnych warunków zabudowy. W sytuacji, kiedy nie ma planu ogólnego, miejscowego prawomocne warunki zabudowy są dokumentem podstawowym. Na ich podstawie można dostać pozwolenie na budowę, jeśli tylko dysponuje się gruntem. Problemem pozostaje wykup przez gminę działek. W grę wchodzą nie tylko pieniądze, ponieważ część działek może stać się przedmiotem zamiany. Problem leży w tym, w jaki sposób zamknąć negocjacje skuteczną umową, która nie byłaby kwestionowana. Odnośnie apelu radnego Jana Wiadernego, by zrobić wszystko, aby zdobyć działki pod obwodnicę postawił pytanie, co ma zrobić w sytuacji, gdy ktoś za swoją działkę żąda 3 razy więcej niż wartość wyceny działki dokonanej przez biegłego. Należy więc dojść do takiego porozumienia, które będzie miało mocne podstawy prawne. Nie wyobraża sobie, by tylko na podstawie apelu Rady robić wszystko w tym kierunku. Minie bowiem kilka lat, będzie nowa Rada, w której ktoś zdecyduje się spojrzeć w dokumenty i wówczas wyrazi zdziwienie, że biegły wycenił daną działkę na np. 80 tys. zł, a Burmistrz zapłacił za nią 180 tys. zł. Poinformował, że chcąc uniknąć takich sytuacji, zamierza powołać komisję ds. negocjacji. Zwróci się w związku z tym do Komisji Rewizyjnej o oddelegowania jednego swojego przedstawiciela do takiej komisji negocjacyjnej. Intencje wszystkich są wspólne w tej sprawie. Należy jednak uważać, by te intencje nie przesłoniły norm prawnych, których należy przestrzegać. Powinno się dbać również o normy obyczajowe, które odgrywają istotną rolę w życiu publicznym.


  1. Czy nie byłoby możliwości wyodrębnienia wzdłuż chodników ścieżek dla rowerzystów? Zapewniłoby to większe bezpieczeństwo dla pieszych.


Odp.

Ciągi rowerowe wymagają odrębnych dróg rowerowych. Nie mogą się one jednak znajdować w pasie chodnika. Większość ulic w Końskich jest już zbudowana i wydzielenie na nich pasów dla rowerzystów wydaje się być trudne lub niemożliwe. Natomiast po chodnikach jeździć nie wolno. Można je jedynie prowadzić. Podobnie ma się sprawa z przejściem dla pieszych. Jeśli chodzi
o problem poruszania się rowerami po parku miejskim, to na wszystkich wjazdach do niego znajdują się znaki zakazujące ruchu rowerowego. Dopuszczony jest jedynie ruch ograniczony dla dzieci pod opieką dorosłych. Wspólnie z Komendą Policji postanowiono zwiększyć liczbę patroli, które by na przestrzeganie tego zakazu zwracały większą uwagę.


Radny Zbigniew Stańczyk

Poinformował, że w minioną sobotę na ul. Działkowej na posesją Pana Zdzichiewicza wybuchł pożar. Spaleniu uległ drewniany budynek, który po pożarze nie został odpowiednio zabezpieczony i grozi zawaleniem. Zwrócił się o powiadomienie nadzoru budowlanego, który nakazałby rozbiórkę lub też zabezpieczenie terenu wokół budynku.


Odp.

Na miejscu zdarzenia, w którym zapalił się wskazywany budynek, była zarówno Policja jak i Straż Pożarna. Podmioty te, mają obowiązek z urzędu wszcząć postępowanie, którego stroną jest nadzór budowlany w Starostwie Powiatowym. O ile wie, to postępowanie to zostało wszczęte. Natomiast to, że nie przystąpiono jeszcze do działania wynika z konieczności oszacowania wielkości strat dla potrzeb odszkodowania. W przyszłym tygodniu budynek ma zostać rozebrany. Nie można tego jednak zrobić przed oszacowaniem strat.


Krzysztof Sota

  1. Poinformował, że miejscowość Przybyszowy nie posiada wodociągu. Zapytał, kiedy jest przewidziana budowa wodociągu.


Odp. zostanie udzielona na piśmie.


  1. W Kazanowie Nowym (za kościołem) jest nieoświetlona ulica. Zgłosił pilną potrzebę założenia tam kilku lamp oświetleniowych.


Odp.

Przeprowadzony został przetarg, na wyłonienie firmy celem kompleksowego rozwiązania systemu modernizacji oświetlenia. Przypomniał, że od początku 2004 r. całość opłat za oświetlenie wszystkich dróg (np. gminnych, krajowych, wojewódzkich) ponosi gmina. Do ubiegłego roku koszty te niemal w połowie ponosił Urząd Wojewódzki. W takiej sytuacji należy podjąć działania zmniejszające koszty oświetlenia. Jest to bowiem wydatek sięgający 1 mln zł rocznie. Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla dokumentacji jest tak pomyślana, aby wyłoniona firma nie tylko zaproponowała Gminie modernizację istniejącego oświetlenia, ale również wskazała źródła sfinansowania tej modernizacji, czyli wymiany części opraw, dowieszania nowych, tak, aby potencjalny inwestor uzyskał zwrot wyłożonych pieniędzy z tytułu oszczędności, które Gmina poniesie. Jest to system, który z powodzeniem wprowadzono, o ile się nie myli w Kielcach. Wyraził nadzieję, że system ten zafunkcjonuje również w Gminie Końskie. Można się więc spodziewać, że w ciągu 1-2 lat zostanie to rozwiązane kompleksowo. Wniosek radnego Krzysztofa Soty zrozumiał, jako wniosek, aby istniejące ciągi, które nie są oświetlone doświetlić i ująć w tym programie.


  1. Droga Przybyszowy – Koliszowy (tzw. Przybyszowy II) jest w bardzo złym stanie. Wniósł o szybki jej remont poprzez uzupełnienie ubytków.


Odp.

Wskazywana droga jest drogą powiatową. Poinformował, że na prośbę sołtysa Przybyszowy kilka razy oglądał stan tej drogi i może potwierdzić, iż droga ta jest w fatalnym stanie i wymaga uzupełnień. W tej chwili droga ta spełnia rolę swoistego kanału odwodniającego, tzn. jej koryto przebiega poniżej poziomu pól, przez które przebiega. Cała woda deszczowa spływa więc na drogę powodując wyrwy i utrudnienia w komunikacji. Jeżeli w Starostwie Powiatowym powstanie pomysł na utwardzenie tej drogi, to wówczas on jako Burmistrz jest gotowy w imieniu Gminy zadeklarować udział finansowy, jeżeli tylko Rada Miejska poprze ten pomysł.


  1. Ponowił zgłaszaną wcześniej prośbę o wybudowanie chodnika w Kazanowie Starym. Ułatwiłoby to poruszanie się osobom niepełnosprawnym zapewniając jednocześnie większe bezpieczeństwo.


Odp.

Sprawa wybudowania chodnika w Kazanowie Starym jest bardzo ważna. Cała wieś jest skupiona przy jednej drodze, występuje tam gęsta zabudowa terenu. Od pewnego czasu droga ta spełnia funkcję zastępczej dla drogi prowadzącej na Kielce. Pierwszy problem z tą drogą wynika z faktu, że wieś powstała znacznie wcześniej niż motoryzacja. W związku z tym jest ona bardzo wąska. Pasy zabudowy, ogrodzenia są takie, że fizycznie nie bardzo istnieje możliwość wyodrębnienia chodnika. Są takie miejsca, gdzie on pewnie by się zmieścił, czyli tam, gdzie powstała nowa zabudowa i gdzie budynki postawiono w większej odległości od drogi. Są jednak również takie miejsca, w który budynki dochodzą do pasa drogowego. W takiej sytuacji bardzo trudno jest wyodrębnić miejsce pod budowę chodnika. Wraz ze Starostwem Powiatowym, które jest gospodarzem tej drogi należy się przyjrzeć, co można w tym miejscu zrobić dla poprawienia bezpieczeństwa komunikacji pieszej.



Radny Bogdan Kuśmierczyk

  1. Specjaliści Urzędu Wojewódzkiego w czasie oględzin dębu w Kazanowie potwierdzili istnienie na tym dębie suchych konarów. Naprawdę, żeby to stwierdzić nie potrzeba było specjalistów aż z Kielc. Istnieje natomiast potrzeba w trybie pilnym usunąć te suche konary. Pod tym dębem dzieci z Kazanowa oczekują na autobus. Zapytał czy konieczna jest powtórka z Dalikowa, żeby uświadomić odpowiedzialnym służbom konieczność usuwania suchych konarów z wysokich drzew.


Odp.

Usunięcie samych konarów drzew nie wymaga decyzji administracyjnych gminy
i Wydziału Ochrony Środowiska. Takiej decyzji wymaga jedynie wycięcie pojedynczego drzewa. Zarządcy dróg, w których pasie takie suche drzewa stoją mogą usunąć konary bez konieczności uzyskiwania zgody ze strony UMiG. W przypadku dębu w Kazanowie, to UMiG wystąpił już do zarządcy drogi o usunięcie tych konarów. W tej chwili trwa oczekiwanie na odpowiedź.


  1. Zapytał czy Zarząd Dróg Krajowych wystąpił do Urzędu Miasta z prośbą o wyrażenie zgody na wycięcie wysuszonej topoli przy drodze krajowej, przy wyjeździe z Karolinowa do Kazanowa.


Odp.

Sprawa topoli będzie załatwiona podobnie jak sprawa dębu w Kazanowie.


  1. Poinformował, że na parkingu przy ul. Marszałka Piłsudskiego obok kościoła Św. Mikołaja namalowano znaki rezerwujące miejsca dla aut inwalidów. Problem w tym, że w tym miejscu krawężniki wystają ponad jezdnię o ponad 20 cm. Okrutna ironia, czy może przygotowano scenerię pod kolejny odcinek filmu „ Alternatywy cztery”?


Odp. nie została udzielona.



  1. W Sielpi, w sezonie, samochody korzystających z plaży ustawiane były w ponad kilometrowej kolejce wzdłuż jezdni, utrudniając komunikację. Zapytał czy powodem takiej sytuacji jest zbyt mała liczba parkingów czy może zbyt wygórowane opłaty za parkowanie na istniejących parkingach.



Odp.

Sprawa parkowania na Sielpi stanowi faktycznie problem. Jest tam parking mogący pomieścić sporą ilość samochodów. Są jeszcze miejsca do parkowania po prawej stronie, a więc przy wjeździe do muzeum oraz przeznaczone do parkowania prywatne działki przed CPN-em. Nie wiadomo, co jest przyczyną parkowania na ulicach przez część osób korzystających z usług Sielpi. Być może jedną z przyczyn są wysokie ceny za parkowanie na parkingu strzeżonym należącym do Gminy. Parking ten jest w administracji OSiR-u, który wydzierżawił go na zasadzie przetargowej i ryzyko przerzucił na uczestnika przetargu, który podpisał umowę na prowadzenie tego parkingu. Dla samego OSiR-u umowa jest stosunkowo korzystna. Jeżeli cena parkingu będzie zbyt wysoka, to wówczas mało osób będzie na nim parkować, co spowoduje z kolei, że dzierżawca na tym parkingu nie zarobi i będzie zmuszony do obniżenia ceny. Parkujące wzdłuż drogi samochody niewątpliwie utrudniają ruch drogowy. Wielokrotnie na ten temat dyskutowano z Policją, która jest suwerenna w sprawach dotyczących bezpieczeństwa ruchu drogowego. Straż Miejska w Końskich zwracała na to uwagę Służbie Drogowej Policji. Były na Sielpi przeprowadzane policyjne kontrole pod względem legalności parkowania. Jeśli samochody parkują w dany sposób, który Policja akceptuje, to trudno, żeby on oceniał negatywnie sposób tego parkowania. Od dokonywania takiej oceny są właściwe służby Policji.


  1. W naszym powiecie złożono wnioski: do Sapardu – 90 wniosków, na dopłaty obszarowe – 5000, na renty strukturalne – 34, na sektorowy program operacyjny (dla młodych rolników) – 1 wniosek. Wcześniej zapowiadano pomoc ze strony szkół, kościoła itp. Nie widać jednak, by ktoś z Gminy Końskie próbował zrekultywować leżące odłogi, choćby je zugorować. W Kazanowie, tam, gdzie do niedawna były uprawne pola, dziś, na odłogach rośnie dziki las. Zapytał, ilu procentowo uprawnionych gospodarzy Gminy Końskie wystąpiło o stosowne dopłaty.


Odp.

Miesiąc temu wystąpił za pośrednictwem Pana Skarbnika Miasta i Gminy do oddziału koneckiego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa z prośbą o informację na temat rolników z Gminy Końskie, którzy złożyli wnioski o dopłaty bezpośrednie zarówno dla celów statystycznych jak i podatkowych. Gmina dysponuje własną komórką, która udzielała pomocy przy składaniu wniosków o dopłaty. Poinformował, że otrzymuje sporo wniosków – próśb o umorzenie należności podatkowych z tytułu podatku rolnego. Dobrze byłoby wiedzieć, czy ktoś, kto występuje o takie umorzenie ma szansę na uzyskanie dopłaty bezpośredniej. Jeżeli ma taką szansę, to wówczas istnieje gwarancja, że będzie miał środki na podatek rolny. Jeżeli nie, to może trzeba by było mu pomóc przy złożeniu takiego wniosku. Taka była intencja tego pisma, z którym wystąpił ARiMR. Taka informacja nie została jednak udzielona. Szef koneckiego oddziału ARiMR w krótkiej odpowiedzi zapytał o podstawę prawną w oparciu, o którą byłby zobowiązany do przekazania takiej informacji. Wprawdzie nie ma aktu prawnego, który by go do tego obligował, ale informacje te nie są tajne i dobry obyczaj powinien tutaj wystarczyć. Poinformował, że po złożonej przez radnego Bogdana Kuśmierczyka interpelacji jeszcze raz się zwróci do ARiMR z prośbą o udzielenie takiej informacji. Wyraził przy tym nadzieję, że taka informacja zostanie tym razem udzielona i będzie ją mógł wówczas przekazać radnym.


  1. Wjazd na drogę krajową z drogi od przysiółka Pająki, wzdłuż lizjery Karolinowa jest obniżony o kilkanaście centymetrów tak, że wjeżdżający, najczęściej cykliści dowożący w ten sposób dzieci do szkoły, muszą się zatrzymać, by wjechać na drogę. Nie ma znaku „Stop” a wszyscy wjeżdżający i tak się zatrzymują. Niestety, również ci, którzy w tym miejscu zjeżdżają z drogi krajowej także muszą się zatrzymać, by sprowadzić pojazd z jezdni. Może to być przyczyną wypadków komunikacyjnych, które w tym miejscu zdarzają się nazbyt często. Niedawno rozpędzony TIR urwał nogę rowerzyście, a firmy ubezpieczające nie mogły przystąpić do działania, bo sprawca nawet nie zauważył, że spowodował wypadek i odjechał z miejsca wypadku.


Odp.

Sprawa wjazdu na wskazaną drogę zostanie zbadana.


  1. W Brodach, wzdłuż drogi krajowej, wykonano chodnik i rów. Zbyt szybko, podobnie jak na ul. Kazanowskiej nastąpiło zniszczenie tej roboty. Rów, choć wyłożony betonowymi płytami jumbo jest zarośnięty trawą, a przepusty są zamulone. Obok przystanku autobusowego pobocze jest tak wypłukane, że zarywa się nawierzchnia drogi. Mimo, że ten chodnik był wykonany w terminie przedwyborczym, to odpowiednie służby winny przeprowadzić stosowną naprawę już teraz, nie czekając do kolejnych wyborów.


Odp.

Sprawa rowu odwadniającego w Brodach budzi spore obawy, co do jego trwałości. Niedawno miał okazję oglądać ten rów tuż przy przystanku i faktycznie można stwierdzić osunięcie się gruntu. Wynika to z tego, że od strony ulicy rów nie był zabezpieczony kratką betonową. Nie wie czy to przewidywał projekt czy też wykonawca zdecydował, że taka kratka nie jest konieczna. Wykonany rów jest na gwarancji, dlatego też interwencja UMiG u właściciela drogi spowoduje z kolei interwencję u wykonawcy chodnika i rowu, co w rezultacie powinno spowodować usuniecie nieprawidłowości.


  1. Stypendia dla studentów i dla młodzieży uczącej się. W Gminie Końskie jest wiele zgłoszeń, co spowoduje obniżenie kwoty na osobę. Zapytał czy znane są te kwoty i od kiedy będą wypłacane stypendia.



Odp.

Poprosił o umożliwienie udzielenia odpowiedzi na piśmie w późniejszym czasie, ponieważ całość ewidencji dotyczącej ilości złożonych wniosków znajduje się w Starostwie Powiatowym, które było organem prowadzącym sprawy stypendialne.


  1. Osoby starające się o skierowanie do domów pomocy społecznej alarmują, że urzędnicy stosują obstrukcję. Dwa przykłady: Pani S. z Końskich starała się o miejsce w DPS w Końskich. W czerwcu dostała decyzję kierującą do DPS w Kielcach. Kolegium odwoławcze, do którego się odwołała 29 lipca br. uchyliło tę decyzję. Zapytał, dlaczego do dziś nie ma nowej decyzji? W sprawie innej pani S. z Kazanowa, samotnej, która sama nie jest w stanie udać się do urzędu, ktoś z dalszej rodziny kilkanaście razy przez kilka miesięcy bezskutecznie antyszambrował w GOPS-ie. Za każdym razem dowiadywał się, że jeszcze brakuje do kompletu kolejnego dokumentu. Do dziś ta pani nie dostała stosownej odpowiedzi. Wyraził zrozumienie sytuacji finansowej, w jakiej znajduje się obecnie gmina. Należy jednak poinformować o tym zainteresowanych. Pod rządami starej ustawy gminy wydawały skierowania każdemu, kto złożył podanie. Dziś, gdy gminy również finansują pobyt osób skierowanych, dla wszystkich chętnych brakuje środków. Tym bardziej potrzebna jest rzetelna informacja o terminie skierowania.


Odp. nie została udzielona.


  1. Wyraził opinię, że blado wypadła informacja w mediach i na plakatach informujących o uroczystościach: „Dni Końskich” i „Konecki Wrzesień”. Wszystkie plakaty zostały zalepione przez plakaty firmy Matrix reklamującej swoje usługi, choć miejsca na słupach zarezerwowane są dla UMiG. Natomiast na wsiach w ogóle nie było plakatów informujących o tych wydarzeniach.


Odp.

Nie zgodził się z opinią radnego Kuśmierczyka, że uroczystości – „Dni Końskich” i „Konecki wrzesień” wypadły blado. Wręcz przeciwnie odniósł wrażenie, że dni te były zarówno dla mieszkańców Końskich jak i dla przyjezdnych dniami szczególnymi. Zakres imprez towarzyszących tym dniom był na tyle szeroki, że każdy mógł znaleźć coś dla siebie. Odrębną kwestią jest dostępność do informacji. Faktycznie w ostatnich dniach przed „Koneckim Wrześniem” zauważono, że słupy ogłoszeniowe zostały zaklejone różnymi informacjami. W związku z tym, ta informacja o planach, terminarzu wrześniowych uroczystości mogła nie dotrzeć do części osób. Z drugiej strony dodatkowe informacje na ten temat można było uzyskać w telewizji kablowej, która je emitowała.


Radny Jan Grot

  1. Zapytał czy są zachowane wszystkie przepisy odnośnie przekazania zbiornika wodnego w Pile. Zbiornik ten znajduje się na cieku wodnym. Obecnie nowy właściciel zbiornika założył na nim hodowle kaczek, woda ze zbiornika Piła spływa do zbiornika Szabelnia, a następnie na Górny Młyn.


Odp.

Zbiornik w Pile jest własnością Nadleśnictwa. Został on wydzierżawiony prywatnej firmie poza możliwością administracyjnego oddziaływania Gminy. Gmina nie ma żadnego udziału w procesach decyzyjnych zachodzących między właścicielem a użytkownikiem. Poinformował, że postara się sprawdzić czy zakres umowy między Nadleśnictwem a dzierżawcami nie narusza ustawy o prawie wodnym i na ile możliwa jest ingerencja administracji z zewnątrz między układ właściciel - dzierżawca.


  1. Zgłosił potrzebę remontu znaku informującego o miejscowości Górny Młyn, gdyż z obecnego stanu znaku wynika, że jest to miejscowość Orny Łyn.


Odp.

Na bieżąco podejmowane są interwencje związane z poprawą oznakowania, w tym dotyczących nazw miejscowości. Dość często zdarzają się przypadki niszczenia takich znaków.


  1. Zaproponował przeprowadzenie wycinki gałęzi drzew, jakie rosną przy Pomniku Wdzięczności, który jest usytuowany naprzeciw Zespołu Szkół przy ul. Piłsudskiego. Obecnie zbliża się jesień i podczas wiatrów jesiennych drzewa zagrażają zarówno pomnikowi, jak i budynkom usytuowanym w pobliżu. Zaproponował również zamontowanie w pobliżu pomnika ławeczek.


Odp.

Zgodził się z radnym Janem Grotem, że pomnik wdzięczności w obecnym kształcie wymaga bliższego przyjrzenia. Kiedy powstał ten pomnik oraz nasadzenia wokół niego, prawdopodobnie wizja tego miejsca była zupełnie inna. Dzisiaj drzewa przesłoniły cały pomnik, utrudniają dostrzeżenie jego walorów oraz „dosychanie” materiałów, z jakich jest wykonany, co może powodować jego erozję. W miarę szybko powinien powstać program przekształcenia tego miejsca w nowy skwerek, taki, w którym roślinność nie zasłaniałaby pomnika, lecz go eksponowała. Taki skwerek mógłby się stać miejscem, gdzie można by było się spotkać i usiąść. Osiągniecie takiego stanu będzie możliwe dopiero po zbudowaniu ulicy Kieleckiej, ponieważ obecnie ruch kołowy na skrzyżowaniu ul. Piłsudskiego z Kazanowską jest na zbyt intensywny.



  1. Przypomniał, że na dwóch sesjach informował o wysypisku, jakie pojawiło się na ul. Odlewniczej. Poinformował, że zrobił przysługę pracownikom ZEC-u jak i Nowej Gali, gdyż przyczynił się do zniknięcia ścieżki znajdującej się obok wysypiska. Ścieżka ta, została bowiem zastawiona płytami stropowymi.


Odp. zostanie udzielona piśmie.


  1. Zaproponował utwardzenie nawierzchni drogi na ul. Nowej w Końskich. Po wykonaniu inwestycji, jaka miała tam miejsce, drogą tą, po opadach deszczu bardzo trudno jest przejść. Przypomniał, że drogą tą przemieszczają się mieszkańcy Końskich na cmentarz.


Odp.

Ulica Nowa jest jedną z tych ulic, które zostały objęte zadaniem inwestycyjnym, jakim była budowa kanalizacji ul. Browarnej. Pojawił się pomysł wyciągnięcia konsekwencji z budowy kanalizacji. Dotyczyć to będzie nie tylko ulic w okolicy ul. Browarnej, ale także terenów, gdzie występuje pełne jego uzbrojenie. Następnym krokiem będzie utwardzanie nawierzchni. W związku z tym, jeszcze w tym roku zostanie zlecone opracowanie dokumentacji na ulice objęte kanalizacją, dysponujące pełnym uzbrojeniem. Dotyczyć to będzie zarówno obrębu Browarów, jak i np. Gatnik, gdzie w 2003 r. zbudowano kanalizację. Dobrą rzeczą byłoby zamknąć całość inwestycji czymś docelowym.


  1. Zbliża się okres jesieni wcześnie zapada zmrok, a na parkingu przy wymiennikowni W-28 na osiedlu 3 – Maja podobnie jak w roku ubiegłym lampy oświetleniowe zostały w większości potłuczone. Zwrócił się o zainstalowanie przynajmniej jednej lampy od strony ul. 3 – Maja przy bloku nr 5 oraz trzech lamp w miejscowości Piła (dawne nadleśnictwo – w kierunku lasu).


Odp.

W ramach omawianego programu modernizacji oświetlenia, postara się, żeby tego typu rzeczy nie miały miejsca. Jeżeli jakaś oprawa oświetleniowa nie działa, dlatego, że została zniszczona, to wówczas UMiG powinien wyegzekwować ciążący na Zakładzie Energetycznym w Końskich obowiązek konserwacji sprzętu oświetleniowego. Zobowiązał się w tej sprawie interweniować.


  1. Kilka razy zwracał się w sprawie remontu drogi prowadzącej do parkingu utytułowanego przy wymiennikowni W-28. Sprawa ta ciągnie się już ponad rok. Teraz okazuje się, że droga ta znajduje się w gestii UMiG.


Odp. zostanie udzielona na piśmie.


  1. Podobna sytuacja dotyczy drogi na ul. Traugutta, gdzie w celu jej poszerzenia należałoby wykonać zatoczki.


Odp. zostanie udzielona na piśmie.


Radny Krzysztof Jasiński

  1. Przypomniał, że na ostatniej czerwcowej sesji zadał pytanie związane z utrzymaniem porządku i czystości na terenie miasta. Z informacji otrzymanej od Pana Burmistrza wynika, że wszystkie prace związane z utrzymaniem terenów zielonych na ponad 20 hektarach miasta przebiegają zgodnie z planem. Jego zdaniem nie jest to zgodne z prawdą. W ciągu 2 miesięcy wakacji sytuacja nie uległa poprawie, lecz się nawet pogorszyła. Wydaje mu się, że miasto sprawia wrażenie zaniedbanego. Potwierdza to wielu mieszkańców. Zapytał, jakie działania zamierza podjąć Burmistrz w sprawie poprawy stanu czystości na terenie miasta, ze szczególnym uwzględnieniem ulic: Piłsudskiego, Kazanowskiej, Strażackiej, Warszawskiej, Staszica, Wjazdowej, 3 – Maja oraz terenu przy ul. Browarnej, na której na wysokości zakrętu, po prawej stronie drogi – jadąc w kierunku cmentarza - pojawiło się dzikie wysypisko śmieci.



Odp.

Utrzymanie porządku i czystości na terenie miasta i gminy jest sprawą bardzo ważną. Stwierdził, że nie do końca zgadza się z opinią, że nastąpiło znaczne pogorszenie czystości na terenie miasta. Tereny zielone objęte są umową z firmą „Trans”, która kończy się w tym roku. Firma ta sprząta tereny zielone o powierzchni nieco ponad 20 hektarów (rejon parku miejskiego i ciągi pasów zieleni przy drogach gminnych) na terenie miasta. Jeżeli ponad tą wielkość umowną chciałoby się coś robić należy najpierw dokonać odrębnego zlecenia. Takie zlecenie jest dokonywane w sytuacjach, w których nowe miejsca zielone pojawiają się w sposób nieprzewidziany po 2002 r., kiedy to ogłaszano przetargi i podpisywano umowę. Poinformował, że stara się również docierać do właścicieli i zarządców takich miejsc, w których zieleń nie wygląda zbyt estetycznie. Co do informacji na temat pojawienia się dzikiego składowiska odpadów przy ul. Browarnej, to sprawa ta zostanie zbadana.


  1. Zwrócił się o rozważenie zlikwidowania zakazu wjazdu dla samochodów na teren parkingu na dworcu PKS.


Odp.

W sprawie zagospodarowania terenu parkingu przy dworcu PKS z pewnością uda się osiągnąć porozumienie z Panem Dyrektorem PKS-u. Można by było np. przesunąć znak zakazu parkowania o kilka metrów w głąb, tak, aby przeznaczyć na miejsce do parkowania w dni weekendowe jeden z zajazdów. Z Dyrekcją PKS-u nawiązane zostaną rozmowy w tej sprawie.


  1. Zwrócił się o informowanie Rady Miejskiej o wszystkich sprawach załatwianych przez Burmistrza, ze szczególnym uwzględnieniem występujących nieprawidłowości. Poinformował, że w najnowszym numerze „Tygodnika Koneckiego” pojawił się artykuł dotyczący nieprawidłowości w jednym z minionych przetargów. Jest to kolejna informacja, która ukazuje się w prasie – z pominięciem radnych Rady Miejskiej. Zwrócił się o udzielenie radnym w możliwie najkrótszym czasie kompleksowej informacji o jakie nieprawidłowości chodzi i kogo one dotyczą.


Odp.

Stwierdził, że dla niego i dla radnych, to informacje prasowe stały się źródłem informacji w tej sprawie. Zwrócił się o to, by informacje prasowe traktować w sposób ostrożny, ponieważ prasa podaje informacje na własną odpowiedzialność i w takim zakresie, w jakim jest je w stanie uzyskać i potwierdzić. Zapewnił, że do UMiG w Końskich nie wpłynął wniosek Prokuratora czy kogoś innego, kto by w sposób przewidziany prawem tą sprawę rozstrzygał. Wobec tego wiedza na ten temat jest z natury rzeczy „ułomna”. Jest ona oparta bardziej na przewidywaniach niż na sprawdzonych faktach. Wyraził opinię, że znacznie większą wiedzę na ten temat mają autorzy artykułów oraz osoby biorące udział w postępowaniu. Natomiast jego wiedza na temat jest taka, jaką podał do prasy. Wydział Przestępstw Gospodarczych Komendy Wojewódzkiej Policji poprosił go o udostępnienie dokumentacji przetargów z lat 1999-2001 oraz wykazu członków komisji przetargowych. Na tym jego rola, jako Burmistrza się wyczerpała. Wyraził nadzieję, że dowie się o wynikach wszczętego postępowania, ale nie za pośrednictwem prasy, tylko drogą prawnie przyjętą. Dopóki postępowanie się nie zakończy przesądzanie o czyjejś winie wydaje się być nieuprawnione i może być głęboko niesprawiedliwe.


  1. Zaapelował o poprawę funkcjonalności sygnalizacji świetlnej przy ul. Piłsudskiego na wysokości końcówki parkingu. Pojazdy znajdujące się na lewym pasie skręcające w lewo - w kierunku kościoła bądź w kierunku Placu Kościuszki mają zielone światło nieco wcześniej, aniżeli pojazdy jadące od strony Modliszewic stojące również na czerwonym świetle. W tym miejscu miało miejsce szereg kolizji, szczególnie z udziałem samochodów wjeżdżających w Plac Kościuszki., które powinny ustąpić pierwszeństwa przejazdu a tego nie robią.


Odp.

Światła drogowe w obrębie skrzyżowania ul. Piłsudskiego zostały jak każda inna instalacja zaprojektowane i zaprogramowane. Należy więc dokonać analizy skuteczności ich działania. Natomiast sam projekt opierał się na analizie na tyle pogłębionej, że wydawało się, iż zatwierdzenie tego projektu przyniesie taką organizację ruchu drogowego, która zapewni bezpieczeństwo. Z drugiej strony istnienie świateł nie zwalnia żadnego kierowcy z obowiązku myślenia i znajomości zasad ruchu drogowego, w tym zasady pierwszeństwa z prawej. Nie wiadomo, czy uda się tak skorelować te światła, by uniknąć w ogóle kolizji. Wynika to z faktu, iż skrzyżowanie jest tam bardzo skomplikowane. Jest tam skrzyżowanie wielu dróg o bardzo różnym sposobie zorganizowania.


Radny Andrzej Zdunek

Nawiązał do wątku poruszonego przez radnego Krzysztofa Jasińskiego dotyczącego nieprawidłowości przy przetargu na wykonanie wodociągu w Sielpi w roku 2001. Poinformował, że gazety piszą o postawieniu zarzutów byłemu Burmistrzowi. Zacytował zdanie z materiałów prasowych: „Według ustaleń śledztwa za ustawienie przetargu dwóch członków komisji przetargowej doczekało się dowodu wdzięczności. Pojechali na zagraniczną wycieczkę. Te osoby to pracownicy Urzędu Miasta”. Zapytał Burmistrza czy te osoby nadal wchodzą w skład komisji przetargowych, czy biorą udział w przetargach, czy też może zostały zawieszone do czasu wyjaśnienia całej sprawy?


Odp.

Na podstawie doniesień prasowych nie może i nie chce podejmować decyzji, które mogłyby okazać się nieuprawnione i krzywdzące. Bliższe informacje są dostępne w postaci tego, co opublikowała prasa. Można też zapytać samych wymienionych uczestników postępowania. Ta wiedza sprowadza się do tego, że jak twierdzi Prokuratora Rejonowa pod koniec września można się spodziewać aktu oskarżenia przeciwko poprzedniemu Burmistrzowi za zaniedbanie obowiązków służbowych. Nie wie, jaki jest zakres tej odpowiedzialności. W związku z tym, nie jest w stanie się tą wiedzą z radnymi podzielić. Jeżeli do UMiG wpłyną takie informacje i będzie taka potrzeba, to przekaże je najpierw Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej. Przypomniał przy tym, że Pan Przewodniczący Komisji Rewizyjnej był wówczas członkiem jednej z komisji przetargowych. W związku z tym przypuszcza, że Przewodniczący Komisji Rewizyjnej posiada szerszą wiedzę na ten temat. Wyraził opinię, że wspólnie z Komisją Rewizyjną podejmie się decyzję w zakresie upowszechniania informacji.


Radny Zbigniew Struzik

Podziękował radnemu Bogdanowi Kuśmierczykowi za wsparcie i podniesienie tematu „rowów przedwyborczych”. Przypomniał, że już na początku kadencji zgłaszał interpelację dotyczącą niewłaściwego wyprofilowania łuku drogi z Brodów Starych do Brodów Nowych i to w czasie, kiedy trwał odbiór tego chodnika. Do tej pory sytuacja nie uległa zmianie. Odnosząc się do wypowiedzi radnej Barbary Zielińskiej stwierdził, że jest mu przykro, że Rada Miejska zajmuje się takimi drobnymi sprawami – „bzdetami”, zamiast zajmować się sprawami ważnymi dla Gminy. Przypomniał, że ten temat podniosła Pani Barbara Zielińska na poprzedniej sesji. Zaznaczył, że nie wie, co mówił Pan Popik – były Burmistrz i czy wywiad z nim był autoryzowany czy też nie. On natomiast opiera się na faktach. Stwierdził, że upoważniony przez Zarząd Miasta i Gminy Burmistrz nie wpłacał wadium na żadną wskazywana działkę. Przed czerwcową sesją pytał Pana Mazura – byłego Naczelnika Wydziału Rolnictwa i Gospodarki Gruntami UMiG, który zajmował się tymi sprawami i nie było wówczas mowy o wpłaceniu wadium. Podobną informację uzyskał w Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa. Zwrócił się do radnej Barbary Zielińskiej zaznaczając, że jeśli ta przedstawi dokumenty potwierdzające wpłacenie wadium, to on na sesji przeprosi ją i przyzna, że miała rację.


Radna Barbara Zielińska

Stwierdziła, że radny Zbigniew Struzik zarzucił jej kłamstwo, iż wadium zostało wpłacone, a nie Panu Popikowi – byłemu Burmistrzowi, który na łamach prasy wypowiedział się na ten temat.


Radny Struzik

Stwierdził, że to radna Barbara Zielińska wywołała ten temat i dlatego musiał się do tego ustosunkować. Podtrzymał swoje zdanie, że wadium nie było wpłacone.


Radna Barbara Zielińska

Jej zdaniem należałoby przegłosować, kto mówi prawdę. Czy Pan Popik czy też może Pan Struzik?


Przewodniczący obrad

Wyraził opinię, że nie ma potrzeby, by w takiej sprawie głosować.


Radny Zbigniew Kowalczyk

  1. Ponowił interpelację z 2003 r. w sprawie przeprowadzenia odwodnienia drogi do garaży znajdujących się przy ZEC na ul. Armii Krajowej. Zapytał, jakie są efekty zajęcia się tą sprawą?


Odp.

Gmina utrzymuje drogi przy garażach obok ZEC, podobnie jak i inne drogi posiadające taką samą kategorię, czyli drogi szutrowe. Są tam prowadzone prace polegające na wyrównywaniu drogi, uzupełnianiu jej ubytków. Trudno natomiast mówić o tym, by zainstalować tam docelowy system odwodnienia. Dla miasta i gminy Końskie są w tym momencie zadania znacznie poważniejsze niż odwodnienie dróg wewnętrznych dotyczących stosunkowo niewielkiej grupy ludzi korzystających z nich w stosunkowo niewielkim zakresie. Jeżeli się okaże, że wykonawcy przeprowadzający remonty wskazywanych dróg czynią to w sposób niewłaściwy, to zostaną z tego odpowiednio rozliczeni.


  1. Zwrócił się o zamontowanie ławki na przystanku PKS na Starym Młynie
    i usunięcie znajdującej się tam sterty śmieci.


Odp.

Na Starym Młynie znajduje się wiata przystankowa, która faktycznie kilka dni temu była pełna śmieci. Obecnie zostały już one uprzątnięte. Problem polega na tym, że wiata ta nie jest przystankiem PKS, ponieważ nikt z organizatorów ruchu drogowego nie wskazał jej jako przystanku. Jeżeli zatrzymują się tam autobusy czy busy, to tylko na zasadzie zwyczajowej. Problemy z przystankami i czystością wokół nich nie są specjalnością gminy Końskie. Wynika to z faktu, iż własności przystanków i sposobu nimi zarządzania są ogólnopolską „plagą”. Obecnie za stan czystości na przystankach odpowiadają wszyscy ich użytkownicy, a nie tylko PKS, tak jak to było kiedyś. Trudno więc wymagać, aby jeden przewoźnik wykonywał obowiązki wszystkich, których one dotyczą. Aktualnie Straż Miejska dysponuje wykazem użytkowników przystanków. W przypadku stwierdzenia zaniedbań w utrzymaniu porządku i czystości na przystankach Straż Miejska udziela przewoźnikom ostrzeżenia, a w przypadku, gdy nie przyniesie ono oczekiwanych rezultatów karze mandatem. Stanowi to skuteczny sposób na wymuszenie porozumień o wspólnym użytkowaniu i sprzątaniu.


  1. Wniósł o zamontowanie ławek i koszy na śmieci na skwerku na Starym Młynie.


Odp. nie została udzielona.


  1. Zapytał, na co zostanie przeznaczony budynek biurowca po K.Z.O., który został nabyty przez Gminę?


Odp.

Mały biurowiec, który stał się własnością gminy docelowo ma być przeznaczony dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, a prawdopodobnie również zostanie tam umieszczony Zakład Energetyki Cieplnej. Przygotowując jednak dokumenty do przekazania ZWiK natknięto się na problem natury prawnej. Okazało się, że właścicielem gruntu i budynku jest Skarb Państwa, natomiast KZO było użytkownikiem wieczystym. Gmina weszła więc w prawa użytkownika wieczystego. Oddanie w trwały zarząd zakładowi budżetowemu stworzyłoby konieczność dokonania trzeciego wpisu w księdze wieczystej, co nie byłoby prawidłowym rozwiązaniem. W związku z tym, przygotowywana jest dokumentacja, która pozwoli wystąpić do instytucji zarządzających w imieniu Skarbu Państwa o nieodpłatne przekazanie pełni praw własności omawianej nieruchomości. Ustawa o gospodarce nieruchomościami dopuszcza taką możliwość. Ze względu na sposób pozyskania przez gminę tego biurowca i gruntu, na którym się znajduje oraz przyszły sposób użytkowania wydaje się, że wojewoda w imieniu Skarbu Państwa przekazał ten teren nieodpłatnie. Na chwilę obecną gmina jest bowiem użytkownikiem wieczystym. Dlatego też procedura przejęcia przez ZWiK nieco się wydłuży. ZWiK przygotował dokumentację dotyczącą zagospodarowania tego budynku.



  1. Zapytał czy Klub Abstynenta „Radość” otrzymał od Gminy lokal, o co wnosił klika miesięcy temu Radny Krzysztof Jasiński?


Odp.

Potwierdził, że Klub Abstynenta „Radość” zwracał się kilkakrotnie do UMiG o przydzielenie mu siedziby. Kilka miesięcy temu Klub ten dostał propozycję otrzymania lokalu przy ul. Zamkowej o powierzchni 30 m2. Klub jednak odmówił twierdząc, że na jego potrzeby konieczny jest lokal o powierzchni minimum 100 m2. Lokali o takiej powierzchni nie jest jednak w Końskich dużo. W związku z tym, nie jest w stanie określić, kiedy taki lokal Klubowi Abstynenta zostanie zapewniony.


Radny Krzysztof Jakubczyk

Zwrócił się poprawienie napisu na znaku drogowym informującym o nazwie miejscowości Wąsosz Nowiny. Poinformował, że zgłaszał tę sprawę u odpowiednich służb kilka miesięcy temu, ale nie przyniosło to oczekiwanego skutku.


Odp.

Z tego, co wie, to napis na znaku drogowym Wąsosz – Nowiny został już poprawiony.


Radny Józef Staniszewski

Stwierdził, że jeśli chodzi o drogi, to Modliszewice są odcięte od Kornicy i Proćwina. Podobnie sytuacja wygląda z Jeżowem. Drogi te, są drogami powiatowymi. Poinformował, że rozmawiał z Panem Dyrektorem Kojtkiem w tej sprawie. Dowiedział się, że droga zostanie poprawiona, ale nie ma na ten cel pieniędzy. Do dnia dzisiejszego nic nie zostało zrobione. W najbliższą niedzielę będą się odbywać dożynki powiatowe w Modliszewicach. Mieszkańcy Kornicy, Gracucha, Proćwina, Jeżowa i Nałęczowa będą poruszać się tą drogą, która prowadzi do Modliszewic. Postawił pytanie, jakie w takiej sytuacji zdanie o Radzie, Powiecie i Gminie będą mieli ci ludzie?


Odp.

Drogi powiatowe prowadzące przez Proćwin do Modliszewic jak zauważył radny Józef Staniszewski są w pierwszej kolejności pod opieką powiatu. Gmina nie będzie się przy tym uchylać od współodpowiedzialności za nie. Jeżeli ma się coś robić, to w porozumieniu z Powiatowym Zarządem Dróg. Na przyszły tydzień planowane jest spotkanie z Dyrektorem Kojtkiem na temat współpracy w 2005 r. i w latach następnych w zakresie dotyczącym dróg powiatowych położonych w gminie Końskie. Poinformował, że 24 września w Starostwie Powiatowym odbędzie się zebranie Konwentu wójtów i burmistrzów powiatu koneckiego poświęcone przede wszystkim problemowi wspólnego zarządzania drogami gminnymi i powiatowymi. Starostwu powiatowemu przedstawiona zostanie propozycja wspólnego utrzymania dróg w okresie zimy i lata. W tym momencie nie wiadomo na ile propozycje te spotkają się z pozytywnym przyjęciem. Głównym problemem podnoszonym przez obserwatorów zewnętrznych i użytkowników dróg jest sytuacja, którą z logicznego punktu widzenia trudno wytłumaczyć. Chodzi o sytuację, w której każda droga zarządzana jest osobno (gminna, powiatowa, wojewódzka) przez daną instytucję, która osobno ogłasza przetarg na utrzymanie dróg. Jego zdaniem dojście do porozumienia w tej sprawie wyszłoby wszystkim na korzyść.


Radny Jerzy Gołacki

Zwrócił się o namalowanie na parkingu przy cmentarzu na ul. Browarnej znaków poziomych uniemożliwiających blokowanie wjazdu na parking przez nieprawidłowe parkowanie.


Odp.

Parking przy cmentarzu jest częścią drogi powiatowej. Zgodził się z radnym Jerzym Gołackim, iż na parkingu przydałyby się znaki poziome, które zorganizowałyby ruch na tamtejszym parkingu. Miejscowi wiedzą jak się po parkingu poruszać. Nie wiedzą tego natomiast osoby przyjezdne, które z niego korzystają zwłaszcza w okresie wakacyjnym oraz podczas święta Wszystkich Zmarłych 1 listopada. Poinformował, że wystąpi w tej sprawie do Powiatowego Zarządu Dróg.


Radny Grzegorz Wąsik

W imieniu mieszkańców wsi Paruchy wnoszę o zdiagnozowanie sytuacji braku wody pitnej w studniach w tej miejscowości i podjęcie stosownych działań. Poinformował, że o pomoc w tej sprawie zwrócił się do niego sołtys wsi Paruchy – Pan Władysław Augustyniak.


Odp.

Poinformował, że w tej sprawie przeprowadzona zostanie diagnoza mająca na celu ustalenie przyczyn zaistniałej sytuacji. O wynikach podjętych działań Pan Przewodniczący zostanie poinformowany.



Przewodniczący obrad

Stwierdził, że tak duża ilość czasu, jaki zajęło przedstawienie interpelacji i udzielenie na nie odpowiedzi jest chyba wynikiem nieobecności Pana Burmistrza na posiedzeniach Komisji.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że na każdym z posiedzeń Komisji był obecny, któryś z jego zastępców oraz urzędnicy przygotowujący dla niego odpowiedzi na interpelacje. Można więc było wszystkie te pytania zadać i uzyskać na nie odpowiedzi. Wypowiedź Pana Przewodniczącego zrozumiał jako wyraz głębokiego uznania dla jego kompetencji.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska otrzymane odpowiedzi przyjęła do wiadomości.


Radni - Grzegorz Wąsik, Krzysztof Sota, Jan Grot i Jan Wiaderny zgłosili potrzebę otrzymania odpowiedzi na piśmie na zgłoszone przez nich interpelacje.


Pan Michał Ławacz

Wyodrębnienie ścieżek rowerowych dla rowerzystów byłoby korzystne. Jedna struktura miasta jest taka, że nie wszędzie jest to możliwe. Jego zdaniem miasto Końskiej wygląda coraz okazalej. Niestety kultura jej mieszkańców zaczęła spadać. Warto by było zastanowić się nad kulturą języka wśród młodzieży.


Przewodniczący obrad ogłosił 15 minut przerwy.


Po zakończonej przerwie Przewodniczący Rady Miejskiej wznowił obrady.


Ad. pkt 6

Ocena stanu przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego


Burmistrz Miasta i Gminy

Przedstawił informację o stanie przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.


Radny Krzysztof Jasiński – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miejskiej w Końskich

Przedstawił opinię Komisji na temat stanu przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.


Uwagi do przedstawionych informacji wnieśli:


Radny Andrzej Zdunek

Przypomniał, że w ubiegłym roku była podobna sytuacja, jeśli chodzi o zapis w porządku obrad, dotyczyło to OSiR-u. Wówczas to, zwrócił się o rozróżnienie pojęć – informacji i oceny. Burmistrz nie jest bowiem powołany do oceny, tylko do przedstawienia informacji. Ocena należy do właściwej Komisji i do Rady Miejskiej. Zgodził się z protokołem przedstawionym przez Przewodniczącego Komisji. Zaznaczył jednak, że dobrze by było, aby członkowie Komisji Oświaty mieli możliwość zapoznania się z nim przed obradami sesji.


Radny Krzysztof Jasiński – Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miejskiej w Końskich

Stwierdził, że Komisja wcale nie musiała zapoznać się z tą oceną, ponieważ kompetencje Przewodniczącego Komisji są wystarczające do tego, aby zebrać materiał stanowiący załącznik protokołu, który został przygotowany przez Komisję. Wszystkie uwagi, które członkowie Komisji przekazali zostały złożone w zakresie informacyjnym i przedstawione w dniu sesji. Stwierdził, że radny ma prawo do zgłaszania zastrzeżeń do przedstawionych przez niego materiałów.


Radny Bogdan Kuśmierczyk

W czerwcu br. uzyskał zapewnienie od Pana Burmistrza, że w Szkole Podstawowej w Kazanowie będzie wykonane ogrodzenie od strony zachodniej. Z przedstawionej przez Burmistrza informacji nie dowiedział się, aby takie ogrodzenie zostało wykonane. Zgłosił potrzebę wymiany ośmiu okien w szkole w Kazanowie. W dalszym ciągu obowiązuje zakaz wjazdu samochodem na teren tej szkoły. Na ten temat wie tylko tyle, że UMiG wystąpił do odpowiednich instytucji z zapytaniem czy zakaz ten będzie obowiązywał nadal. Zapytał, co z sanitariatami w szkole w Stadnickiej Woli.


Przewodniczący obrad

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Andrzeja Zdunka – stwierdził, że zapis w porządku obrad – „Ocena stanu przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego”, wynika z uchwalonego planu pracy. Jego zdaniem powinno się przyjąć taki tok prac, że Burmistrz jako organ wykonawczy przedstawia informację, a Komisja Rady Miejskiej dokonuje oceny.


Burmistrz Miasta i Gminy

Co do informacji, że w szkole w Stadnickiej Woli nie zostały wykonane sanitariaty dla nauczycieli, to wszyscy są zaskoczeni ich brakiem. Wyraził opinię, że rozmiary szkoły są na tyle duże, że będzie się tam dało wyodrębnić takie sanitariaty. Przypomniał, że na hali będą osobne sanitariaty dla jej użytkowników. Dlatego być może tam uda się zlokalizować sanitariaty dla nauczycieli. Na przygotowania do nowego roku szkolnego składają się nie tylko remonty i modernizacje obiektów oświatowych, ale również przygotowanie kadry oraz merytoryczne przygotowanie placówek. Pod tym względem można mieć pewne powody do dumy. Cztery szkoły podstawowe otrzymały w tym roku nowe pracownie komputerowe (w Kazanowie, Dziebałtowie, Rogowie i SP Nr 2 w Końskich). Szkoły te stały się beneficjentami ministerialnego programu, do którego przystąpiła Gmina Końskie. Koszt wyposażenia każdej takiej pracowni wyniósł ok. 40 tys. zł. Zaznaczył, że o jakości nauczania nie decydują w pierwszej kolejności budynki, lecz kadra nauczycielska oraz to jakimi pomocami naukowymi ona dysponuje. Poinformował, że złożone zostały kolejne cztery wnioski i prawdopodobnie jeszcze w tym roku szkolnym cztery inne szkoły zostaną w takie pracownie wyposażone.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska przedstawioną informację wraz z opinią Komisji przyjęła do wiadomości.



Ad. pkt 7


Informacja o stanie bezrobocia na terenie
Miasta i Gminy Końskie.



Pan Wojciech Kowalewski – Z-ca Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich przedstawił informację o stanie bezrobocia na terenie miasta i gminy Końskie.

Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Zapytał czy podawany spadek bezrobocia nie jest związany ze zmianą zasad przyznawania świadczeń przedemerytalnych. O ile się nie myli, to od 1 sierpnia przechodzą one na świadczenia ZUS-owskie. Zapytał czy Urząd Pracy dysponuje środkami na kursy przekwalifikowania dla pracowników, którzy mogą być zwalniani z zakładów pracy. Z przedstawionej informacji wynika, że 40 miejsc pracy stworzyła Nowa Gala. Zapytał czy te osoby zostały zatrudnione na czas nieokreślony.


Pan Wojciech Kowalewski – Z-ca Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich

Odpowiedział, że te osoby były zatrudniane w nowej Gali raczej na czas określony.

Poinformował, że Urząd Pracy dysponuje jeszcze środkami na kursy przekwalifikujące dla zwalnianych przez zakłady pracy osób. Każde nawet indywidualne przypadki, gdy ktoś ma szansę podjęcia pracy i przedstawi np. jakąś umowę przedwstępną będą załatwiane pozytywnie.


Radny Jan Wiaderny

Walka z bezrobociem polega na tworzeniu nowych miejsc pracy, utrzymaniu tych już istniejących oraz na wspieraniu małej i średniej przedsiębiorczości. Z przedstawionej informacji wynika, że pracodawcy niechętnie przyjmują na siebie obowiązek dalszego zatrudnienia pracownika po zakończeniu przez niego pracy w ramach umów interwencyjnych. W większości przypadków młodzi ludzie nie wiążą swej przyszłości z ziemią konecką, lecz w poszukiwaniu pracy planują ją opuścić. Stwierdził, że dobrze się dzieje, że problem bezrobocia jest częściej niż kiedyś poruszany na sesjach Rady. Zaapelował o zorganizowanie spotkania radnych i Burmistrza z pracodawcami. Chodzi o to, aby pracodawcy częściej decydowali się zawierać z pracownikami nowe umowy po wygaśnięciu umów interwencyjnych.


Pan Wojciech Kowalewski – Z-ca Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich


W przypadku pomocy udzielanej przez Urząd Pracy dla danego pracodawcy mówi się o utrzymaniu miejsca pracy. W porównaniu do roku poprzedniego w 2004 r. jest zdecydowanie więcej ofert pracy, zarówno zagranicznych jak i miejscowych. Poinformował, że ludzie dość często podchodzą niezbyt poważnie do sprawy przekwalifikowania. Z drugiej strony nie zawsze pracodawcy zachowują się w sposób zgodny np. z przepisami kodeksu pracy. Zgodził się z radnym Janem Wiadernym, iż Urząd Pracy nie rozwiąże sam problemu bezrobocia. Pieniądze z Urzędu nie mogą być wydawane „na siłę”. Powinny być wykorzystywane w sposób, który zaprocentowałby nowymi miejscami pracy.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odniósł się do apelu radnego Jana Wiadernego dotyczącego działań samorządu gminnego we współpracy z Powiatowym Urzędem Pracy na polu mobilizacji przedsiębiorców. Poinformował, że Gmina na bieżąco współpracuje z Urzędem Pracy. Nie bardzo jednak widzi możliwość odwoływania się do przedsiębiorców na poziomie społecznym. Trudno jest oczekiwać, że ktokolwiek z przedsiębiorców utworzy lub utrzyma miejsce pracy tylko dlatego, że byłoby to społecznie korzystne. Korzyść społeczna łączona jest bowiem z korzyścią biznesową. Zarówno na poziomie gminy jak i powiatu jest wiele problemów. Jednym z ważniejszych jest mała liczba środków, jaką dysponuje Urząd Pracy. W 2003 r. Urząd dysponował kwotą 7 200 000 zł, a w roku bieżącym 5 600 000 zł. Te dwa programy, które w 2004 r. zapewniały gro finansowania prac interwencyjnych, a więc „Młoda Polska” i „Odrodzenie” kierowane były do dość wąskiej grupy potencjalnie uprawnionych do korzystania z nich. Osoba w wieku powyżej 25 lat przebywająca ponad 2 lata na bezrobociu nie miała żadnych szans na rynku pracy wspomaganym przez Urząd Pracy i to niezależnie od intencji potencjalnych pracodawców czy Urzędu Pracy. Osób niemieszących się w tych programach jest stosunkowo dużo. To samo dotyczyło osób w wieku powyżej 25 lat pozostających bezrobotnymi krócej niż rok. W tym przypadku było to szczególnie dramatyczne, ponieważ dotyczyło osób mających za sobą kilku lub kilkunastomiesięczny staż pracy i które to osoby mogłyby po kilku miesiącach pracy uzyskać przynajmniej prawo do zasiłku dla bezrobotnych. Stwierdził, że jest mu przykro, iż część lokalnej młodzieży nie wiąże swej przyszłości z Końskimi. Jest to jednak zjawisko związane z sytuacją gospodarczą gminy i niewątpliwie będzie miało ono również wpływ na dalsze lata. Obecnie obserwuje się zjawisko niżu demograficznego. W pierwszej kolejności obejmie on gimnazja a później szkoły ponadgimnazjalne. W tym roku w szkołach podstawowych w Gminie Końskie jest 181 dzieci mniej niż w 2003 r. W gimnazjach stan liczbowy zmniejszył się o 17. W przyszłym roku liczba dzieci w szkołach podstawowych zmniejszy się o kolejne kilkaset.


Pan Wojciech Kowalewski – Z-ca Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich

Wyraził opinię, że środki dla Urzędu Pracy będą maleć, a nie rosnąć. Przede wszystkim będą to środki pod programy unijne.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska przedstawioną informację przyjęła do wiadomości.


Pan Michał Ławacz

Opuszczając obrady sesji podziękował za zaproszenie i za możliwość zabrania głosu.


Ad. pkt 8


Ocena realizacji budżetu miasta i gminy
za I półrocze 2004 r.


Burmistrz Miasta i Gminy przestawił informację o przebiegu wykonania budżetu miasta i gminy za I półrocze 2004 r. (Powyższa informacja stanowi załącznik niniejszego protokołu).


Radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich do informacji o wykonaniu budżetu Miasta i Gminy Końskie za I półrocze 2003 r., która stanowi załącznik niniejszego protokołu.


Przewodniczący obrad

Poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach uchwałą Nr 1001/2004 Składu Orzekającego II z dnia 30 sierpnia 2004 r. wyraziła opinię pozytywną o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Końskie za I półrocze 2004 r. ( Opinia stanowi załącznik niniejszego protokołu). Poinformował, że informacja z wykonania budżetu Miasta i Gminy za I półrocze 2004 r. wraz z projektem uchwały w sprawie jej przyjęcia opiniowały właściwe Komisje Rady Miejskiej i wyraziły pozytywną opinię.


W dyskusji głos zabierali:


Radny Zbigniew Kowalczyk

Zapytał o zmniejszone dochody budżetu z tytułu nie uzyskania z Sapardu 2 mln zł. Zapytał Burmistrza, jak ten widzi w przyszłości inwestycje, skoro Gmina Końskie postrzegana jest jako gmina należąca do zamożnych.


Radny Jan Wiaderny

Stwierdził, że Gmina Końskie podjęła się wielu inwestycji. Nie były to jednak inwestycje prorozwojowe, tylko infrastrukturalne. Zapytał o inwestycje prorozwojowe, które mogą przynieść nowe miejsca pracy.



Burmistrz Miasta i Gminy

Odnosząc się do opinii Komisji Rewizyjnej – stwierdził, że zauważył w niej pewne niezbyt szczęśliwe sformułowanie, iż w budżecie nastąpiło przekroczenie wydatków. Przekroczenie wydatków stanowi bowiem naruszenie wydatków budżetowych. Chyba chodziło o to, że nastąpiło przekroczenie proporcji wydatków w stosunku do upływu czasu. Przypomniał, że przekroczenie wydatków bada się w ujęciu rocznym. Z punktu widzenia prawa budżetowego przekroczenie wydatków jest czymś nagannym. W 2003 r. przygotowano bardzo ambitny program inwestycyjny opierający się
o środki pomocowe. W części opisowej programu kadencyjnego występuje zapis, iż warunkiem powodzenia tego programu będzie m.in. dostęp do środków pomocowych w takim zakresie, w jakim jest to w okresie negocjacji z UE i dyskusji nad akcesją mówione. Jeden ze złożonych do Sapardu wniosków jest bardzo obszerny, co świadczy o ilości pracy włożonej w jego przygotowanie. Przypomniał, że z 5 złożonych wniosków tylko jeden zakończył się promesą.

Gmina Końskie jest postrzegana jako gmina zamożna. Wynika to z faktu, iż o ocenie zamożności decydują nie tylko wskaźniki z rzeczywistych dochodów uzyskanych przez gminę. W tym roku, jeśli uda się zrealizować wszystkie dochody wyniesie on prawdopodobnie 1270 zł na jednego mieszkańca. Chodzi tutaj o dochody hipotetyczne, czyli te, które są możliwe do uzyskania. Na szczeblu ministerialnym wskaźnik „G” liczony jest na podstawie powierzchni pod kątem wydajności podatkowej. W Gminie Końskie jest sporo powierzchni przeznaczonej pod działalność gospodarczą, która albo nie jest wykorzystana, albo z różnych względów nie są płacone podatki. Z drugiej strony koneckie uchwały podatkowe są stosunkowo przyjazne przedsiębiorczości, ponieważ wysokości podatków są obniżone o ¼ w stosunku do maksymalnych stawek podatkowych, które można by było wprowadzić. Wskaźnik „G” różni się więc istotnie od rzeczywistego dochodu jaki gmina uzyskuje. Gmina zaczyna wchodzić w okres inwestycji, w których te wartości przypadające na 1 beneficjenta będą bardzo duże. Chodzi tu głównie o inwestycje kanalizacyjne, które są niezmiernie kosztowne. Przypomniał, że 39 przyłączy przy zrealizowanej już kanalizacji w Gatnikach kosztowało 1 720 000 zł. Poinformował, że Gmina przygotowuje się do ubiegania się o środki z Funduszu Spójności. Warunkiem zgłoszenia wniosku jest jego wartość wynosząca przynajmniej 10 mln euro, czyli ponad 40 mln zł. Poinformował, że sama wartość inwestycji – oczyszczalnia ścieków w Kornicy przekracza według obecnej wiedzy wyraźnie 20 mln zł. Z województwa świętokrzyskiego wpłynął jak na razie tylko jeden wniosek do Funduszu Spójności, złożony przez Kieleckie Wodociągi, opiewający na kwotę 168 mln zł. Wszystkie wnioski podlegają weryfikacji,
w wyniku której część z nich może zostać odrzucona. Nie można więc mieć obaw, że środków w Funduszu Spójności zabraknie. Mogą być za to różne proporcje finansowania. Wynika to z faktu, iż Fundusz Spójności w odróżnieniu od Funduszów Strukturalnych finansuje zadania do 75% ich wartości. Większość Funduszów Strukturalnych finansuje z kolei zadania do wysokości 50%. Nie jest jednak powiedziane, że każde zadanie musi mieć dofinansowanie w wysokości 75%. Zależy to bowiem od studium wykonalności i szczegółowych obliczeń dotyczących wątków technicznych. Przykładowo Wodociągi Kieleckie mają wstępnie obiecane dofinansowanie w wysokości 63%. W ich studium wykonalności uznano, że nieco przewymiarowali projektowaną oczyszczalnię będącą zasadniczym elementem tego projektu. Wydaje się, że szanse na uzyskanie pomocy finansowej z Funduszu Spójności są większe niż w przypadku funduszów strukturalnych, które są przeznaczone dla małych i znacznie uboższych od Końskich gmin. Nie oznacza to, że gmina Końskie jest gminą bogatą. Niestety z punktu widzenia statystyk postrzegana jest jako gmina bogata. Odnosząc się do wypowiedzi radnego Jana Wiadernego stwierdził, że inwestycje w gminie Końskie faktycznie mają głównie charakter „konsumpcyjny” – infrastrukturalny. Co do inwestycji prorozwojowych, to główną taką inwestycją będzie obwodnica kielecka. Poinformował, że prawie kompletne są już materiały niezbędne dla ogłoszenia przetargu na wykonanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tej części gminy Końskie, która w studium uwarunkowań przestrzennych przeznaczona jest pod działalność gospodarczą Chodzi o tereny byłego Zamtalu między Proćwinem a Kornicą. Przyjęcie takiego planu pozwoli ożywić te tereny i umożliwi ich nowe zagospodarowanie. Oprócz tego, co gmina obecnie wykonuje, pozostają w ścisłym kontakcie pewne działania podejmowane na forum prywatnej przedsiębiorczości. W przedstawianej informacji o stanie bezrobocia była mowa o spektakularnych inwestycjach firmy – „Nowa Gala”. Poinformował, że firma – „Ceramika Końskie” zadeklarowała w ciągu 2 lat dokonanie w Końskich inwestycji opiewających na kwotę 7,5 mln euro. Taką deklarację złożyła do Starachowickiej Strefy Ekonomicznej. Z kolei „Ceramika Gres” w Kopaninach wystąpiła w roku 2004 o warunki zabudowy dla zakładu chcąc niemal podwoić swoją powierzchnię czynną gospodarczo. Dzięki temu przybędzie prawie 20 tys. m2 hal, co niewątpliwie zwiększy wydajność podatkową. Jest w tym jednak pewien mankament społeczny. Przemysł ceramiczny cechuje wysoki poziom automatyzacji, co powoduje, że jego rozwój nie będzie miał dużego wpływu na zmniejszanie bezrobocia. Wskazywane 7,5 mln euro ma się przełożyć na zadeklarowane 30 miejsc pracy. Jego zdaniem dobre współdziałanie w kręgu trzech podmiotów - firm ceramicznych, gminy Końskie
i Starachowickiej Strefy Ekonomicznej może zaowocować dalszymi inwestycjami tego przemysłu, który będą miał bezpośredni i pośredni wpływ zarówno na rynek pracy, jak i na wydajność podatkową gminy Końskie. Poinformował, że Zarząd Ceramiki „Nowa Gala” uczestniczy we Włoszech w naradach większościowych właścicieli. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to inwestycje „Nowej Gali” mogą przekroczyć w Końskich w ciągu 3 lat kwotę 100 mln zł.


Radny Zbigniew Kowalczyk

Wyjaśnił, że w opinii Komisji chodziło o okres za I półrocze 2004 r.

Zapytał Dyrektora ZWiK – Pana Tomasza Szatkowskiego czy wykonanie budżetu za I półrocze przez ZWiK zostało podane w sprawozdaniu (dochody i wydatki zakładów budżetowych) oddzielnie dla wody i oddzielnie dla ścieków.


Pan Tomasz Szatkowski – Dyrektor WZiK

Poinformował, że odpowiedzi na to pytanie udzieli na piśmie.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie opinii Komisji Rewizyjnej.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) przyjęła opinię Komisji Rewizyjnej.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Końskie za I półrocze 2004 r.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVII / 158 / 2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



Ad. pkt 9

Rozpatrzenie projektów uchwał


a)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na
2004 r. był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię 3 Komisji tj. Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki, Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska oraz Komisji Prawa i Praworządności. Natomiast Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów wydała negatywną opinię do powyższego projektu uchwały.

W dniu sesji radni otrzymali autopoprawkę do omawianego projektu uchwały.

Radny Bogdan Kuśmierczyk

W załączniku nr 2 do projektu uchwały poz. nr 5 – 852 – Pomoc Społeczna proponowane jest przesunięcie nowych środków na remont dachu M-GOPS. Na remont dachu tej instytucji przeznaczono 40 000 zł. W czasie przetargu okazało się, że najkorzystniejsza oferta wynosiła 56 000 zł. W związku z tym, teraz w projekcie zmian w budżecie zamierza się przenieść 16 000 zł dodatkowo na ten cel. Zapytał czy doszło do naruszenia prawa o zamówieniach publicznych, skoro prawo to mówi w art. 93, że jeżeli cena najkorzystniejszej oferty przewyższa kwotę, którą zamawiający może przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, to zamawiający unieważnia postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego. W podjętej już uchwale w sprawie przyjęcia informacji o przebiegu wykonania budżetu miasta i gminy za I półrocze występuje zestawienie, z którego wynika, że zasiłki i pomoc w naturze została w I półroczu zrealizowana w wysokości 54%. W sytuacji, gdy zabierze się jeszcze z tego paragrafu kwotę 16 000 to da to wykonanie na poziomie 56%. Wyraził opinię, że tam, gdzie brakuje środków jeszcze chce się je zmniejszać. Zaapelował, aby przesunięcie 16 000 zł na remont dachu M-GOPS nie odbywało się kosztem świadczeń socjalnych.


Burmistrz Miasta i Gminy

W projekcie uchwały zapis dotyczący M-GOPS został uzgodniony z Dyrekcją tej instytucji. Stwierdził, że naturalnie najlepiej by było, by M-GOPS wydawał środki wyłącznie na pomoc społeczną. Z drugiej jednak strony Ośrodek ten musi mieć zapewnione odpowiednie warunki, w których może realizować swoje zadania. Według opinii znawców stan techniczny dachu budynku M-GOPS wskazuje, że jego remont powinien być przeprowadzony przed rozpoczęciem najbliższego okresu zimowego. Dzisiaj występuje bowiem problem z utrzymaniem szczelności dachu. Proponowane rozwiązanie wydaje się być optymalne oraz jest zgodne z ustawą o zamówieniach publicznych. Jeżeli w ciągu najbliższych miesięcy okaże się, że wydatki na pomoc społeczną przewyższają możliwości M-GOPS, to wówczas podjęte zostaną działania zmierzające do udzielenie Ośrodkowi nowych środków na realizację zadań.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 12 głosach za i 7 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVII/159/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


b)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad odpłatności za usługi opiekuńcze w Miejsko – Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Wyraził opinię, że powyższy projekt uchwały jest nieczytelny.


Pani Teresa Dorosławska – Radca Prawny UMiG

Poinformowała, że w dotychczas obowiązującej uchwale zmieniła się tylko podstawa prawna. Reszta zapisów pozostała bez zmian.


Burmistrz Miasta i Gminy

Omawiany projekt uchwały jest konsekwencją zmienionej podstawy prawnej. Należy więc wprowadzić do obrotu prawnego uchwałę o tej samej merytorycznie treści, tylko ze zmienioną podstawą prawną.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVII/160/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

c)

Projekt uchwały w sprawie zamiany działek między Gminą Końskie a współwłaścicielami Anną Brzozowicz, Barbarą Fidos, Adrianną Jolantą Woźniak i Janem Aleksym Franaszczykiem był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

U C H W A Ł Ę NR XVII/161/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


d)

Projekt uchwały w sprawie zamiany działek między Gminą Końskie a właścicielami Szczepanem i Krystyną (małż.) Sipika był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

U C H W A Ł Ę NR XVII/162/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


e)

Projekt uchwały w sprawie włączenia terenów położonych w obszarze Gminy Końskie w obszar Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” nie był opiniowany na Komisjach Rady Miejskiej.


Przewodniczący obrad poinformował, że wniesienie tego projektu uchwały na sesję było sygnalizowane na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Wydaje się, że omawiany projekt jest uzasadniony i słuszny.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVII/163/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



f)

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania urządzeń energetycznych dla zasilania Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Stadnickiej Woli 55 na majątek Zakładu Energetycznego Okręgu Radomsko – Kieleckiego S.A. – Rejon Energetyczny w Końskich radni otrzymali w dniu sesji. W związku z tym, projekt ten nie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z wnioskiem.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za 1 głosie wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVII/164/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



Ad. pkt 10.


Informacje i komunikaty


Przewodniczący obrad

Zapoznał z rozstrzygnięciem nadzorczym Informuje Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 28.04.2004 r. dotyczącym stwierdzenia nieważności uchwały Nr XIV/133/2004 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie zwrotu kaucji mieszkaniowych wpłacanych przez najemców mieszkań wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy. (Powyższe rozstrzygnięcie nadzorcze stanowi załącznik niniejszego protokołu). Wyraził jednocześnie zdziwienie bardzo późnym terminem, w jakim omawiane rozstrzygnięcie nadzorcze zostało przekazane do Biura Rady Miejskiej. Do Urzędu Miasta rozstrzygnięcie dotarło 4 maja, a do Biura Rady dopiero 16 lipca. Sprawa kaucji jest ważnym problem społecznym. Wielu ludzi zabiega o zwrot takich kaucji. W czerwcu była sesja Rady Miejskiej, na której można było podjąć jakieś działania w tej sprawie.


Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że korespondencja zawierająca rozstrzygnięcia nadzorcze jest zwykle adresowana równolegle do Przewodniczącego Rady Miejskiej i do Burmistrza Miasta i Gminy. Był przekonany, że podobnie było i w tym przypadku. Tak się jednak nie stało i przyszedł tylko jeden egzemplarz adresowany na Burmistrza. Odnosząc się do treści rozstrzygnięcia nadzorczego zaznaczył, że oprócz trybu ogłoszenia uchwały, który został zakwestionowany, niezrozumiały jest dla niego nakaz, żeby uczynić budżet „otwartym”. Chodzi o to, aby nie można było ograniczać wysokości rocznych wypłat możliwościami budżetu. Każdy bowiem, kto ma potwierdzone wpłacenie kaucji dysponuje prawem do jej zwrotu. W związku z tym, nie można uchwałą Rady Miejskiej ograniczyć, że w danym roku na zwrot kaucji przeznaczone będzie np. 10 000 zł, a po wydaniu tej kwoty wypłata kaucji kolejnym osobom byłaby możliwa dopiero w roku następnym. Z drugiej jednak strony z punktu widzenia budżetowego nie można wypłacać pieniędzy, na których nie ma zapisu budżetowego. Poinformował, że Zarządzeniem Burmistrza Miasta i Gminy uruchomiony został proces rozpatrywania wniosków. Do KTBS, który zobowiązany został do przygotowania dokumentacji wpłynęło 37 wniosków o zwrot kaucji. Zarządzenie to precyzyjnie reguluje tryb składania i rozpatrywania wniosków oraz realizacji zwrotów.


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

Rada Miejska przyjmuje rozstrzygnięcie nadzorcze do wiadomości.



Przewodniczący obrad

Zapoznał z pismem Starosty Kieleckiego z dnia 05.07.2004 r. zawierającym prośbę o podjęcie przez Radę Miejską uchwały w sprawie stanowiska dotyczącego przeniesienia siedziby Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych z Radomia do Kielc. (Powyższe pismo stanowi załącznik niniejszego protokołu). Przypomniał, że sprawa ta podnoszona była na Komisjach Rady. Poinformował, że wystąpił do Nadleśnictwa Barycz o wydanie opinii w tej sprawie. Pan Nadleśniczy zwrócił się do niego z prośbą o nie wymaganie od niego wydawania takiej opinii. Stwierdził, że jeśli tylko pojawią się informacje, iż podjęcie takiej uchwały jest potrzebne, to wówczas będzie można zająć się tą sprawą na najbliższych sesjach.


Burmistrz Miasta i Gminy

Poinformował, że Biblioteka Publiczna Miasta i Gminy Końskie uruchomiła nową serię wydawniczą – szkice historyczne. Jest to nawiązanie do zeszytów historycznych, które ukazywały się w I kadencji samorządu terytorialnego w Końskich. Pierwszy tom nosi tytuł „Mieszkańcy Końskich w kampanii wrześniowej”. W tym roku ukaże się drugi tom poświęcony działalności mjr Hubala na Ziemi Koneckiej. Wszyscy zainteresowani historią lokalną mogą taki tom nabyć w Bibliotece Publicznej za kwotę 15 zł. Tom pierwszy zawiera relacje osób uczestniczących w kampanii wrześniowej. Wyraził nadzieję, że seria takich tomów wypełni pewną lukę w wiedzy historycznej dotyczącej „małej ojczyzny”, jaką jest Ziemia Konecka. Całość, jeśli chodzi o wydarzenia II wojny światowej ma zamknąć się w sześciu tomach.


Przewodniczący obrad

Poinformował, że w dniu 12 września odbędą się w Modliszewicach dożynki powiatowe. Zaproszeni zostali wszyscy radni. Poinformował, że wpłynęło do niego pismo od Przewodniczącego Rady Powiatu w sprawie udziału Gminy w tym wydarzeniu. Zapytał czy Burmistrz takie pismo również otrzymał i czy zostały podjęte jakieś działania w tym kierunku.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że tak


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Zapoznał z materiałem dotyczącym wypowiedzi Pana redaktora Babickiego na temat jego osoby. (Powyższy materiał stanowi załącznik niniejszego protokołu).



Radna Dorota Malicka

W związku z zapytaniem radnego Zbigniewa Kowalczyka skierowanym do Pana Tomasza Szatkowskiego – Dyrektora ZWiK stwierdziła, że z budżetu jasno wynika, iż dział 400 – to wytwarzanie i zaopatrzenie w energię energetyczną, gaz i wodę, natomiast dział 900 – to gospodarka komunalna i ochrona środowiska.



Ad. pkt 11.

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo, oraz ogłosił zamknięcie obrad XVII sesji Rady Miejskiej w Końskich.



Protokółowali                                                 Przewodniczący Rady Miejskiej

Jadwiga Świeboda                                                        Grzegorz Wąsik

Rafał Kuba



Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2004/11/05 13:08:44
Redaktor: Administrator