UCHWAŁA NR XVII/126/2007
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 20 grudnia 2007 r.
w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich na rok 2008
Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984, Nr 153 poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717 oraz Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz. 1203; z 2005r. Nr 172, poz. 1441; Nr 175 poz. 1457; z 2006r. Nr 17, poz. 128; Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974; Nr 173 poz. 1218) oraz art. 41 ust. 2 i 5 i art. 18 ust. 3a ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku ( Dz.U. z 2007r. Nr 70 poz. 473, Nr 115 poz. 793 i Nr 176 poz. 1238) i art. 10 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005r. (Dz.U. z 2005r. Nr 179, poz. 1485; z 2006r. Nr 66, poz. 469; Nr 120, poz. 826 i z 2007r. Nr 7 poz. 48 i Nr 82 poz. 558), a także art. 6 ust. 2 ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 20 września 2005r. (Dz.U. Nr 180 poz. 1493) Rada Miejska w Końskich uchwala co następuje:
§ 1. Uchwala się „Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich na rok 2008” stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
§ 2. Realizację Uchwały zleca się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marian Gąszcz
Załącznik Nr 1
do Uchwały Nr XVII/126/2007
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 20 grudnia 2007r.
GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH, PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII I PRZEMOCY W RODZINIE W KOŃSKICH NA ROK 2008
Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. (art. 41) nakłada na gminę obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu, jako zadania własnego gminy, które obejmuje następujące przedsięwzięcia:
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
od alkoholu.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychologicznej
i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
- Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
- Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.
Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005r. (art. 10) nakłada na gminę obowiązek prowadzenia działań związanych z przeciwdziałaniem narkomanii, jako zadania własnego gminy, które obejmuje następujące przedsięwzięcia:
- Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
i osób zagrożonych uzależnieniem.
- Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychologicznej
i prawnej.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
- Wspomaganie działalności instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii.
- Pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.
Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005r. (art. 6) nakłada na gminę obowiązek prowadzenia działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie narkomanii, jako zadania własnego gminy, które obejmuje następujące przedsięwzięcia:
- Tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Opracowanie i realizacja programów ochrony przed przemocą w rodzinie.
- Prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia/
Realizacja powyższych zadań jest prowadzona w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich.
ROZDZIAŁ I
DIAGNOZA STANU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH, NARKOTYKOWYCH I PRZEMOCY W RODZINIE NA TERENIE MIASTA I GMINY KOŃSKIE
Patologia społeczna zwana jest również społeczną dezorganizacją lub zachowaniami dewiacyjnymi, oznacza stan zakłócenia równowagi społecznej, czego przejawem jest osłabienie więzi społecznych, utrudnienia w realizacji pewnych wartości i potrzeb, zachwianie systemu norm, oraz nieskuteczność kontroli społecznej.
Patologia społeczna jest zjawiskiem związanym z zachowaniem się jednostek i grup społecznych niezgodnych z powszechnie obowiązującymi normami i wartościami. Zjawisko to zatacza obecnie coraz szersze kręgi i obejmuje coraz młodsze osoby a nawet dzieci. Zaczyna być poważnym problemem społecznym, zwłaszcza w szkołach oraz wśród osób bezrobotnych. Szczególnie niepokojące zjawiska to alkoholizm, narkomania oraz przestępczość, w tym przemoc domowa, które z czasem decydują o społecznym wykluczeniu i marginalizacji znacznych grup osób. Ponieważ problem staje się poważny i szybko przybiera na sile należy promować prawidłowe wzorce i postawy.
ALKOHOL, NARKOTYKI
Na przełomie 3 ostatnich lat (2004-2006r.) do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich wpłynęło 319 wniosków o leczenie odwykowe wobec osób, które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny (zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).
Ilość zarejestrowanych osób z problemem alkoholowym, z podziałem na płeć, na przestrzeni lat 2004-2006.
Wyszczególnienie: |
2004r. |
2005r. |
2006r. |
liczba |
% |
liczba |
% |
liczba |
% |
Kobiety |
13 |
11,1 |
14 |
16,5 |
17 |
14,5 |
Mężczyźni |
104 |
88,8 |
71 |
83,5 |
100 |
85,5 |
Ogółem: |
117 |
100 |
85 |
100 |
117 |
100 |
Dla porównania w 1997r. do GKRPA wpłynęły 74 wnioski, w 1998r. – 101 wniosków, w 1999r. – 93, w 2000r. – 56, w 2001r. 76, w 2002r. 97, a w 2003r. 72 wnioski. Natomiast do końca października 2007r. zarejestrowano już 110 wniosków.
Do Komisji trafiają jednak tylko te wnioski, w przypadku których rodzina jest już u kresu wytrzymałości ale nie jest jeszcze całkowicie zastraszona przez alkoholika. Często poza zasięgiem pracy Komisji pozostają również małżeństwa uzależnione od alkoholu, które po piciu zachowują się w miarę spokojnie i nie utrudniają życia sąsiadom. W wielu też rodzinach choroba alkoholowa jest traktowana jako coś naturalnego (piło się w tych rodzinach od pokoleń) lub jako sprawa wstydliwa – choć dzięki prowadzonej profilaktyce coraz mniej osób tak uważa. Jest wreszcie wiele os. uzależnionych, mieszkających samotnie, którzy nadużywają alkoholu lub napojów alkoholopodobnych, ale nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla otoczenia. Tego typu przypadki także nie są często przedmiotem prac Komisji. Jednakże z obserwacji wynika, iż w 95% osoby nadużywające alkoholu są sprawcami przemocy domowej.
Poniżej dane z Poradni Zdrowia Psychicznego – Poradni Odwykowej:
Zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu w 2004r.
Wyszczególnienie |
Leczeni ogółem |
W tym w wieku lat |
Leczeni po raz pierwszy w życiu |
Zobowiązani do leczenia odwykowego |
do 18 lat |
19-29 |
30-64 |
65 i więcej
|
Ogółem z zaburzeniami psychicznymi związanymi z alkoholem |
361 |
2 |
44 |
309 |
6 |
114 |
63 |
Mężczyźni |
338 |
1 |
40 |
291 |
6 |
108 |
63 |
Osoby zamieszkałe na wsi |
204 |
0 |
24 |
176 |
4 |
89 |
47 |
Opieka czynna |
63 |
0 |
8 |
53 |
2 |
14 |
7 |
Opieka bierna |
298 |
2 |
36 |
253 |
2 |
100 |
56 |
Zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu w 2005r.
Wyszczególnienie |
Leczeni ogółem |
W tym w wieku lat |
Leczeni po raz pierwszy w życiu |
Zobowiązani do leczenia odwykowego |
do 18 lat |
19-29 |
30-64 |
65 i więcej
|
Ogółem z zaburzeniami psychicznymi związanymi z alkoholem |
332 |
2 |
28 |
299 |
3 |
114 |
63 |
Mężczyźni |
301 |
2 |
26 |
260 |
3 |
108 |
63 |
Osoby zamieszkałe na wsi |
163 |
0 |
8 |
154 |
1 |
89 |
47 |
Opieka czynna |
58 |
0 |
3 |
55 |
1 |
14 |
7 |
Zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu w 2006r.
Wyszczególnienie |
Leczeni ogółem |
W tym w wieku lat |
Leczeni po raz pierwszy w życiu |
Zobowiązani do leczenia odwykowego |
do 18 lat |
19-29 |
30-64 |
65 i więcej
|
Ogółem z zaburzeniami psychicznymi związanymi z alkoholem |
258 |
0 |
26 |
230 |
2 |
89 |
49 |
Mężczyźni |
233 |
0 |
20 |
213 |
0 |
82 |
33 |
Osoby zamieszkałe na wsi |
149 |
0 |
9 |
139 |
1 |
44 |
35 |
Opieka czynna |
49 |
0 |
2 |
47 |
0 |
19 |
6 |
Poniżej informacje uzyskane z Komendy Powiatowej Policji w Końskich:
Rok 2004
1. Izolowano nietrzeźwych z miejsc publicznych (ogółem): 224
W tym zatrzymano (doprowadzono)
- w izbach wytrzeźwień: 0
- w policyjnych pomieszczeniach dla osób zatrzymanych: 224
Dowieziono do
- placówek służby zdrowia: 22
- miejsca zamieszkania: 0
2. Ilość wszczętych postępowań przygotowawczych w związku z ujawnionymi przypadkami prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości – art. 178 a kk: 342
3. Przestępstwa dokonane pod wpływem alkoholu (ogółem): 329
4. Ujawniono nietrzeźwych nieletnich: 35
Rok 2005
1. Izolowano nietrzeźwych z miejsc publicznych (ogółem): 305
W tym zatrzymano (doprowadzono)
- w izbach wytrzeźwień: 0
- w policyjnych pomieszczeniach dla osób zatrzymanych: 256
Dowieziono do
- placówek służby zdrowia: 43
- miejsca zamieszkania: 49
2. Ilość wszczętych postępowań przygotowawczych w związku z ujawnionymi przypadkami prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości – art. 178 a kk: 726
3. Przestępstwa dokonane pod wpływem alkoholu (ogółem): 832
4. Przestępstwa dokonane pod wpływem narkotyków (ogółem): 4
5. Ujawniono nietrzeźwych nieletnich: 35
Rok 2006
1. Izolowano nietrzeźwych z miejsc publicznych (ogółem): 286
W tym zatrzymano (doprowadzono)
- w izbach wytrzeźwień: 0
- w policyjnych pomieszczeniach dla osób zatrzymanych: 245
Dowieziono do
- placówek służby zdrowia: 62
- miejsca zamieszkania: 41
2. Ilość wszczętych postępowań przygotowawczych w związku z ujawnionymi przypadkami prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości – art. 178 a kk: 210
3. Przestępstwa dokonane pod wpływem alkoholu (ogółem): 836
4. Przestępstwa dokonane pod wpływem narkotyków (ogółem): 2
5. Ujawniono nietrzeźwych nieletnich: 79
Pomoc materialna dla osób z problemem alkoholowym w/g danych z Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:
Wyszczególnienie: |
2004r. |
2005r. |
2006r. |
Ogólna liczba rodzin korzystających z pomocy M-GOPS w Końskich |
1977 |
1886 |
1934 |
Liczba rodzin korzystających z pomocy materialnej M-GOPS w Końskich, które zostały objęte tą pomocą z powodu uzależnienia lub nadużywania alkoholu przez co najmniej jednego członka rodziny |
208 |
224 |
231 |
Pomoc terapeutyczna i konsultacyjno-informacyjna dla osób z problemem alkoholowym i osób współuzależnionych w/g danych uzyskanych z punktu terapeutycznego oraz punktów informacyjno-konsultacyjnych:
Osoby korzystające z porad punktu Informacyjno- Konsultacyjnego oraz z terapii |
2004r. |
2005r. |
2006r. |
Ogólna Liczba
w tym:
- osoby nadużywające alkoholu i uzależnieni od alkoholu
- osoby współuzależnione |
234
199
35 |
266
136
30 |
195
185
10 |
Stan problemów społecznych w mieście i gminie Końskie
Badaniami przeprowadzonymi w listopadzie 2006r. zostało objętych 80 mieszkańców miasta i gminy Końskie w tym 40 kobiet i 40 mężczyzn. W grupie badanej: 10 to osoby uczące się, 6 to emeryci i renciści, 17 to osoby bezrobotne i 47 osób pracujących.
Stan cywilny respondentów: 15 osób kawaler/panna, 56 osób to osoby zamężne, 6 rozwiedzione, wdowa, wdowiec 3 osoby.
Najistotniejszym problemem na terenie miasta i gminy Końskie według badanych jest bezrobocie (75%), spadek stopy życiowej i sytuacja mieszkaniowa (47,5%).
Alkoholizm i narkomanię wskazano jako problemy dość ważne (37,5%).
62,5% respondentów nie spotykało na terenie narkomanów. 88,5% nie zna osobiście narkomanów. Ci, którzy znają osobiście narkomanów informują, że nie wiedzą czy uzależnieni byli zatrzymywani przez policję i nie wiedzą również czy osoby te są zakażone wirusem HIV.
Spośród badanych największy odsetek 62,5 % deklaruje, że 2-5 razy w roku pije wino, szampana, 37,5% 2-5 razy w roku pije wódkę lub inny napój spirytusowy, 25% 6-11 razy w roku pije piwo, raz w roku wódkę lub inny napój spirytusowy pije 12,5 % badanych, wino szampana 12,5%, piwo 25%. Żaden z respondentów nie spożywa alkoholu codziennie. Badanym nie zdarzyło się używać żadnej z podanych substancji-marihuana lub haszysz, LSD, grzyby halucynogenne, ecstasy, amfetamina, crack, kokaina, astrolit, heroina, kompot, substancje wziewne, sterydy anaboliczne. 8% badanych przyjmowało leki uspokajające bez zaleceń lekarza, zaś 12,5% przyjmowało ten rodzaj leków po zaleceniu ich przez lekarza. 92,5% uznało, że zdobycie substancji psychoaktywnych (poza lekami uspokajającycmi) byłoby bardzo trudne, dość łatwo zaś można by zdobyć leki uspokajające (25%), za bardzo łatwym ich zdobyciem opowiedziało się 75% badanych. Dosyć łatwo zdobyć marihuanę według 7,5 % badanych, grzyby halucynogenne (7,5%) i amfetaminę (7,5%). Żadnemu z respondentów nie proponowano w ciągu ostatnich 12 miesięcy żadnego z wymienionych środków psychoaktywnych. Wszyscy badani zdecydowanie potępiają sięganie nastolatków po używki. 37,5% badających określa palenie papierosów od czasu do czasu dużym ryzykiem, palenie jednej lub więcej paczek papierosów dziennie za wysoce ryzykowne uznaje 87,5% badanych, wypijanie 1 lub 2 drinków dziennie dużym ryzykiem określa 87,5%, wypijanie 4 lub 5 drinków prawie codziennie 100%, pięć lub więcej drinków 1 lub 2 razy w ciągu każdego weekendu 87%, ,próbowanie marihuany lub haszyszu 1 lub 2 razy w życiu 87,5%, palą marihuanę lub haszysz od czasu do czasu 100%, palą marihuanę lub haszysz regularnie 100%, zażywają regularnie leki uspokajające i nasenne bez wskazań lekarskich 100%.
Problematyka uzależnień (alkoholizm, narkomania, nikotynizm)
wśród dzieci i młodzieży
Dane z badań przeprowadzanych każdorazowo przy prowadzeniu programu profilaktycznego „NOE” w szkołach gimnazjalnych – edycja wiosna 2006r.
Szkoła |
Odsetek uczniów mających kontakt ze środkami uzależniającymi w ciągu 30 dni poprzedzających badanie |
Alkohol |
Narkotyki (głównie marihuana) |
Papierosy |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Gimnazjum Nr 1 |
41% |
52% |
47% |
8% |
0% |
4% |
14% |
16% |
15% |
Gimnazjum Nr 2 |
42% |
44% |
43% |
5,5% |
0% |
2,5% |
5,5% |
10% |
8% |
Gimnazjum w Stadnickiej Woli |
29% |
36% |
32% |
0% |
0% |
0% |
18% |
7% |
13% |
Gimnazjum w Rogowie |
46% |
8% |
26% |
0% |
0% |
0% |
15% |
17% |
16% |
Średnio |
39,5% |
39,5% |
37% |
3,4% |
0% |
1,7% |
13% |
12,5% |
13% |
Dane z badań przeprowadzanych każdorazowo przy prowadzeniu programu profilaktycznego „NOE” w szkołach gimnazjalnych – edycja jesień 2006r.
Szkoła |
Odsetek uczniów mających kontakt ze środkami uzależniającymi w ciągu 30 dni poprzedzających badanie |
Alkohol |
Narkotyki (głównie marihuana) |
Papierosy |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Gimnazjum Nr 1 |
23% |
14% |
20% |
2,4% |
0% |
1,6% |
28% |
10% |
22% |
Gimnazjum Nr 2 |
30% |
14% |
19% |
0% |
0% |
0% |
5% |
2% |
3,3% |
Gimnazjum w Stadnickiej Woli |
23% |
7% |
13% |
12% |
0% |
4,3% |
24% |
7% |
13% |
Gimnazjum w Rogowie |
33% |
23% |
29% |
6% |
0% |
4% |
33% |
8% |
21% |
Średnio |
27% |
14,5% |
20% |
5% |
0% |
2,5% |
22,5% |
7% |
15% |
Dane z badań przeprowadzanych każdorazowo przy prowadzeniu programu profilaktycznego „NOE” w szkołach gimnazjalnych – edycja wiosna 2007r.
Szkoła |
Odsetek uczniów mających kontakt ze środkami uzależniającymi w ciągu 30 dni poprzedzających badanie |
Alkohol |
Narkotyki (głównie marihuana) |
Papierosy |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Chłopcy |
Dziewczęta |
Razem |
Gimnazjum Nr 1 |
14% |
17% |
16% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
0% |
Gimnazjum Nr 2 |
33% |
23% |
27% |
4% |
0% |
2% |
16% |
36% |
26% |
Gimnazjum w Stadnickiej Woli |
0% |
5% |
2,7% |
0% |
0% |
0% |
0% |
5% |
2,7% |
Gimnazjum w Rogowie |
38% |
33% |
36% |
0% |
0% |
0% |
60% |
8% |
36% |
Gimnazjum Niepubliczne |
75% |
0% |
60% |
0% |
0% |
0% |
75% |
0% |
60% |
Średnio |
32% |
16% |
28% |
0,8% |
0% |
0,4% |
30% |
10% |
25% |
Wyniki powyższych badań świadczą o tym, że używanie alkoholu przez młodzież jest dość powszechnym zjawiskiem, częstszym nawet od palenia papierosów. Są to zatrważające dane. Spożywanie alkoholu przez nastolatków odbywa się w towarzystwie rówieśników: na dyskotekach, obozach, koloniach, ogniskach, różnego rodzaju imprezach (w tym imprezach szkolnych: szkolne dyskoteki, andrzejki, choinka, komers) sylwester, „osiemnastki", podczas spontanicznych spotkań popołudniowo-wieczornych. Wśród spożywanych napojów alkoholowych młodzież w pierwszej kolejności wymienia piwo, dalej wino i wódkę oraz drinki. Zakupu alkoholu dokonuje młodzież w okolicznych sklepach. Rozmowy z uczniami, którzy zostali zatrzymani pod wpływem alkoholu dowodzą, że jego zakup nie był dla nieletnich problemem. Przepisy zakazujące im sprzedaż obchodzą prosząc starszych kolegów o zakup, bądź sami, bardziej rozwinięci fizycznie kupują nie będąc pytani o wiek przez sprzedawców.
Palenie papierosów jest jednym z najpowszechniej występujących problemów wychowawczych, z jakimi borykają się szkoły. Palenie papierosów odbywa się również w trakcie zajęć lekcyjnych na terenie szkół, w ich okolicy. Zdarzają się przypadki palenia papierosów przez uczniów w domach za przyzwoleniem rodziców. Z rozmów z rodzicami wynika, że wiedzą o tym, iż ich dzieci palą papierosy, ale nie mają na to zjawisko wpływu. Młodzież paląca papierosy utrzymuje, że z ich zakupem nie ma żadnego problemu. Dla uczniów, którzy nie dysponują większą kwotą pieniędzy dostępne są w punktach sprzedaży papierosy na sztuki. W taki sposób papierosy rozprowadzane są również przez samych uczniów.
Kontakt z narkotykami częściej deklarują chłopcy. Wśród gimnazjalistów najczęściej zażywane narkotyki to: marihuana, grzybki halucynogenne, skun, amfetamina, haszysz, extaza. Wśród młodzieży gimnazjalnej panuje przekonanie, że sporadyczne i krótkotrwałe zażywanie substancji psychoaktywnych nie prowadzi do uzależnienia i nie jest szkodliwe dla zdrowia. Niebezpieczny jest mit rozpowszechniony wśród młodzieży, że narkotyki „miękkie” nie uzależniają, są bezpieczne. Młodzi ludzie traktują marihuanę jako nieszkodliwą używkę. Wielu z nich uważa, że palenie „trawki" jest czymś normalnym. Uczniowie w swobodnych rozmowach dają do zrozumienia, że znają osoby zajmujące się procederem rozprowadzania narkotyków, że zdobycie tych środków nie stanowi większego problemu „wystarczy jedynie wiedzieć, do kogo się zwrócić”.
Dominujące motywy sięgania przez młodzież po środki uzależniające to:
· ciekawość, problemy osobiste (rodzinne, szkolne, rówieśnicze), chęć ucieczki przed tymi problemami;
· chęć zaistnienia w grupie
· namowa kolegów, której nie potrafią się przeciwstawić;
· nuda;
· chęć przeżywania przyjemnych doznań;
· poczucie bycia dorosłym;
· doświadczenie i wzory rodzinne
· agresywna reklama;
· negacja i bunt wobec otaczającego świata;
· zabawa i luz.
Podsumowując należy stwierdzić, że na terenie miasta i gminy Końskie istnieje problem sięgania młodych ludzi po używki. Wraz z wiekiem następuje wyraźny wzrost ilości młodych ludzi mających kontakt z substancjami psychoaktywnymi. Dostępność tych substancji jest dość powszechna i nie stanowi dla młodzieży problemu. Na terenie miasta może się ona zaopatrywać w papierosy, alkohol i narkotyki.
W związku z powyższym, w celu ograniczenia zjawiska, należy dołożyć wszelkich starań, aby na terenie miasta i gminy Końskie podjąć szeroko rozumiane działania profilaktyczne opierające się na długofalowym lokalnym programie profilaktycznym.
PRZEMOC W RODZINIE
Zjawisko przemocy w rodzinie wpływa negatywnie na wszystkich członków rodziny, w której ono występuje, a zwłaszcza na dzieci. Nie ma się tu na myśli obrażeń fizycznych, czy skutków psychicznych chociaż niewątpliwie są one duże i mają znaczący wpływ na rozwój i dalsze życie dzieci które są ofiarami bądź świadkami przemocy. Małe dzieci zwykle się chowają i uciekają przed agresją, dorastające zaczynają się buntować. Bunt ten wyrażany jest w różny sposób przeważnie dzieci szukają miejsca dla siebie zdała od domu wśród kolegów i chcąc zapomnieć o rodzinnej sytuacji często, sięgają po alkohol i narkotyki, a z braku pieniędzy, czy też z chęci zaimponowania kolegą wkraczają na drogę przestępstwa. Zwykle zaczyna się od drobny kradzieży, wymuszeń drobnych sum pieniędzy w szkole stopniowo wkraczając coraz dalej jak: niszczenie mieni, włamania, pobicia i wymuszenia rozbójnicze itp. Zjawisko przemocy w rodzinie wiąże się pośrednio z przestępczością nieletnich. Dlatego są potrzebne długofalowe działania zmierzające zarówno do poprawy i pomocy rodzin gdzie występuje przemoc, jak działania profilaktyczne mające ustrzec dzieci i młodzież przed uzależnieniami i przestępczością.
Zjawisko przemocy w rodzinie w Gminie Końskie w latach 2004-2006.
Funkcjonariusze KPP w Końskich w latach 2004-2006 przeprowadzili 3053 interwencji domowych, z czego 1896 interwencji dotyczyło przemocy w rodzinie. Wyszczegółowione dane przedstawia poniższa tabela:.
Lata |
Interwencje domowe |
ogółem |
związane z przemocą domową |
2004 |
841 |
558 |
2005 |
1135 |
650 |
2006 |
1077 |
688 |
I półrocze 2007r. |
613 |
328 |
Jak widać ogólna liczba interwencji policyjnych wzrasta z roku na rok. Stale wzrasta także ilość przypadków przemocy w rodzinie.
W roku 2004 stwierdzono fakt przemocy w 558 interwencjach domowych. Ogólna liczba osób pokrzywdzonych to 1015, z czego najliczniejszą grupę stanowią kobiety 514, 326 to dzieci do 13 lat, 111 małoletni w wieku 13-18 lat, zaś 64 to mężczyźni. Wśród 558 sprawców przemocy było 10 kobiet- Pod wpływem alkoholu znajdowało się 508 sprawców przemocy w rodzinie w tym 10 kobiet i 498 mężczyzn. W Policyjnej Izbie Zatrzymań umieszczono 211 osób w tym 3 kobiety i 208 mężczyzn. Pomocy lekarskiej udzielono 22 osobom w tym 6 ofiarom przemocy i 16 jej sprawcom. Wszczęto 30 postępowań przygotowawczych, z czego 8 zakończono przekazując do Prokuratury Rejonowej w Końskich. Do Komisji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych skierowano 66 wniosków o leczenie odwykowe.
W roku 2005 stwierdzono fakt przemocy w 650 interwencjach domowych. Ogólna liczba osób pokrzywdzonych to 1068, z czego najliczniejszą grupę stanowią kobiety 589, 292 to dzieci do 13 lat, 104 małoletni w wieku 13-18 lat, zaś mężczyźni stanowili 7,8% pokrzywdzonych. Wśród 554 sprawców przemocy było 10 kobiet. Pod wpływem alkoholu znajdowało się 554 sprawców przemocy w rodzinie. W Policyjnej Izbie Zatrzymań umieszczono 256 osób. Pomocy lekarskiej udzielono 42 osobom w tym 18 ofiarom przemocy i 1 jej sprawcy. Wszczęto 55 postępowań przygotowawczych o znęcanie. Do Komisji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych w Końskich skierowano 17 wniosków o leczenie odwykowe.
W roku 2006 stwierdzono fakt przemocy w 688 interwencjach domowych. Ogólna liczba osób pokrzywdzonych to 1134, z czego najliczniejszą grupę stanowią kobiety 603, 308 to dzieci do 13 lat, 123 małoletni w wieku 13-18 lat, zaś mężczyźni stanowili 8,8% pokrzywdzonych. Wśród 589 sprawców przemocy było 11 kobiet. Pod wpływem alkoholu znajdowało się 589 sprawców przemocy w rodzinie. W Policyjnej Izbie Zatrzymań umieszczono 245 osób. Pomocy lekarskiej udzielono 62 osobom w tym 8 ofiarom przemocy i 33 jej sprawcom. Wszczęto 67 postępowań przygotowawczych i przekazano do Prokuratury Rejonowej w Końskich. Do Komisji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych w Końskich skierowano 33 wnioski o leczenie odwykowe.
Rodziny, w których stwierdzono fakt występowania przemocy są odwiedzane przez dzielnicowych. Przyczyną tak niewielu wystąpień i prowadzonych postępowań przygotowawczych jest fakt braku wiary osób pokrzywdzonych w szybkie i ostateczne rozwiązanie ich problemów, jak również nieuzasadniony wstyd przed opinią społeczną.
Ogólne zestawienie ofiar i sprawców aktów przemocy w rodzinie latach 2004-2006 r. przedstawia poniższa tabela:
Lata |
Sprawcy przemocy |
Stan świadomości |
Osoby pokrzywdzone |
K |
M |
Trzeźwy |
Pod wpływem alkoholu |
Dzieci do 13 lat |
Młodzież 13-18 lat |
K |
M |
2004 |
10 |
448 |
50 |
508 |
326 |
111 |
514 |
64 |
2005 |
6 |
548 |
98 |
554 |
298 |
104 |
589 |
83 |
2006 |
11 |
578 |
104 |
589 |
308 |
123 |
603 |
100 |
I półrocze 2007r. |
11 |
316 |
48 |
280 |
164 |
69 |
284 |
42 |
Procedura „Niebieska Karta” |
2005 |
2006 |
Liczba interwencji domowych
w tym
interwencje dot. przemocy
Ogólna liczba poszkodowanych
w tym
kobiet
mężczyzn
dzieci |
1135
650
1068
589
83
396 |
1077
688
1134
603
100
431 |
DIAGNOZA ZASOBÓW UMOŻLIWIAJĄCYCH PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI PROFILAKTYCZNEJ I NAPRAWCZEJ
· Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, przy którym działa Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i dwie Świetlice Środowiskowe dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, w których występ. problemy alkoholowe;
· Ośrodek Interwencji Kryzysowej działający w ramach Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie;
· Poradnia Zdrowia Psychicznego. Poradnia Odwykowa w Końskich;
· Powiatowy Punkt Pomocy Ofiarom Przestępstw działający przy Komendzie Powiatowej Policji;
· Stowarzyszenie Abstynentów Klubu „Radość” przy którym działa Punkt Konsultacyjno-Informacyjny dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin oraz telefon zaufania;
· Stowarzyszenie „Bezpieczny Powiat Konecki” przy którym działa Punku Informacyjno-Konsultacyjny dla osób uzależnionych od narkotyków i członków ich rodzin;
· Grupa samopomocowa AA (Anonimowi Alkoholicy) – dwie odrębne grupy;
· Grupa samopomocowa Al-Anon dla członków rodzin z problemem alkoholowym.
ROZDZIAŁ II
CELE, REALIZATORZY, ZASADY I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PROGRAMU
- Postanowienia ogólne
Niniejszy Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich jest kontynuacją zadań realizowanych w roku ubiegłym i stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze zagadnień społecznych określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.
- Stosowane w programie skróty
- Program – Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Końskich na rok 2008;
- GKRPA – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
- M-GOPS – Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej;
- AA – grupa samopomocowa Anonimowych Alkoholików;
- Al-Anon - grupa samopomocowa dla osób współuzależnionych od alkoholu;
- PO – Poradnia Odwykowa;
- ZOZ – Zakład Opieki Zdrowotnej;
- UMiG – Urząd Miasta i Gminy;
- ZHP – Związek Harcerstwa Polskiego;
- PCPR – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie;
- KPP – Komenda Powiatowa Policji w Końskich;
- OSP – Ochotnicze Straże Pożarne;
- KIS – Klub Integracji Społecznej;
- inspektor ds. rpa – inspektor do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych.
I. Cele strategiczne programu.
- Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych oraz problemów związanych
z narkotykami i in. środkami psychoaktywnymi, a także przeciwdziałanie zjawisku przemocy w rodzinie;
- Zmniejszenie rozmiarów problemów, które aktualnie występują;
- Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.
II. Cele operacyjne programu.
- Ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych;
- Zmiana zachowań i postaw mieszkańców miasta i gminy Końskie w sytuacjach związanych z alkoholem, narkotykami i zjawiskami przemocy domowej;
- Wdrożenie nowoczesnych form profilaktyki kierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży;
- Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkoholu (w szczególności przeciwdziałania przemocy w rodzinie) i uzależnionych od narkotyków;
- Zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych oraz terapii dla sprawców i ofiar przemocy.
III. Realizatorzy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich.
- Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich, działająca w oparciu o Regulamin Organizacyjny określający zasady funkcjonowania;
- Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich – jednostka budżetowa Gminy Końskie - w zakresie koordynowania Programu;
- Inne podmioty, którym zlecane są poszczególne zadania Programu.
IV. Źródła i zasady finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich.
- Źródłem finansowania zadań Programu są środki z budżetu gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
- Zasady finansowania zadań Programu określa preliminarz wydatków środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2008, zawarty w Planie Budżetowym Gminy Końskie na rok 2008.
V. Zasady finansowania wynagrodzeń osobowych ze środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałanie narkomanii.
- Ze środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych finansuje się następujące wynagrodzenia:
- wynagrodzenie dla członków GKRPA (w ramach umowy-zlecenia)
członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych mają prawo
do zwrotu kosztów podróży w ramach delegacji oraz wynagrodzeń za udział w
posiedzeniach Komisji lub pracy w zespole (określonych w Regulaminie
Organizacyjnym GKRPA w Końskich) w wysokości 3 i pół -krotnej diety
przysługującej pracownikom z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju;
· wynagrodzenie dla inspektora ds. rozwiązywania problemów alkoholowych
(w ramach umowy o pracę)
finansowanie wynagrodzeń i pochodnych oraz wypłaty dodatkowego wynagrodzenia
rocznego, dokonywanie odpisów na ZFŚS dla inspektora ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, który zajmuje się obsługą kancelaryjno-techniczną GKRPA i realizacją zadań związanych z działalnością Komisji, jak również koordynowaniem realizacji Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii oraz sprawowaniem nadzoru nad działalnością Świetlic Środowiskowych;
· wynagrodzenie dla wychowawców Świetlic Środowiskowych (w ramach umowy
o pracę)
finansowanie wynagrodzeń i pochodnych oraz wypłaty dodatkowego wynagrodzenia
rocznego, dokonywanie odpisów na ZFŚS dla czterech
wychowawców Świetlic Środowiskowych dla dzieci i młodzieży z rodzin
dysfunkcyjnych, w których występuje problem alkoholowy działających pod
patronatem M-GOPS w Końskich;
· wynagrodzenie dla terapeutów uzależnień (w ramach umowy-zlecenia)
finansowanie terapii dla osób uzależnionych od alkoholu, prowadzonej na terenie
Poradni Odwykowej w Końskich;
· wynagrodzenie dla zespołu biegłych sądowych (w ramach umowy-zlecenia)
finansowanie kosztów opinii psychiatrycznych wobec osób skierowanych do GKRPA
w przedmiocie uzależnienia od alkoholu wydawanych przez lekarza biegłego;
· wynagrodzenia dla nauczycieli prowadzących pozalekcyjne zajęcia sportowe
w szkołach podstawowych i gimnazjalnych oraz dla realizatorów programów profilaktycznych (w ramach umowy-zlecenia)
w ramach udzielonych poszczególnym szkołom dotacji na realizację zadań z
zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
ROZDZIAŁ III
ZADANIA, METODY I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU
Lp.
|
Nazwa zadania |
Metody i sposoby realizacji |
Realizator |
1 |
2 |
3 |
4 |
I. |
Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych |
1. Opiniowanie wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży (wg. przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi)
2. Systematyczne kontrole przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i sporządzanie wniosków dla potrzeb organu wydającego zezwolenia, celem przepływu informacji.
3. Kontrola wiarygodności oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych. |
GKRPA
GKRPA,
Straż Miejska,
UMiG w Końskich,
GKRPA,
UMiG w Końskich, Urząd Skarbowy,
inspektor ds. rpa |
II. |
Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, a także dla osób uzależnionych od narkotyków i zagrożonych uzależnieniem. |
1. Zwiększenie dostępności niezbędnych oddziaływań terapeutycznych:
· finansowanie umowy-zlecenia dla terapeuty prowadzącego terapię dla os. uzależnionych od alkoholu i narkotyków;
· finansowanie świadczenia pomocy w zakresie poradnictwa wobec osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków w ramach funkcjonowania punktu konsultacyjno-informacyjnego oraz telefonu zaufania;
· refundacja kosztów dojazdu do placówek lecznictwa odwykowego dla najuboższych mieszkańców miasta i gminy.
2. Finansowanie szkoleń dla pielęgniarek i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej dot. wczesnej diagnozy uzależnień.
3. Wspieranie działań podejmowanych przez środowiska wzajemnej pomocy:
- pomoc Klubowi Abstynenta „Radość” w Końskich;
- pomoc merytoryczna grupom samopomocowym AA.
4. Finansowanie kosztów zespołu biegłych wydających opinie w przedmiocie uzależnienia od alkoholu poszczególnych osób, wobec których skierowano wnioski o leczenie odwykowe.
5. Wspieranie inicjatyw związanych z problematyką narkotykową.
|
Dyrektor
M-GOPS w Końskich, PO w Końskich, instytucje pozarządowe, GKRPA, inspektor ds. rpa
GKRPA,
inspektor ds. rpa
GKRPA,
inspektor ds. rpa
GKRPA,
M-GOPS w Końskich,
inspektor ds. rpa
GKRPA,
inspektor ds. rpa |
III. |
Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie. |
1. Tworzenie i finansowanie bieżącej działalności specjalistycznych miejsc pomocy dla członków rodzin, w których występują problemy alkoholowe i problemy narkomanii oraz ofiar przemocy domowej:
- pomoc finansowa dla dwóch Świetlic Środowiskowych dla dzieci i młodzieży działających pod patronatem M-GOPS oraz finansowanie wynagrodzeń i pochodnych dla wychowawców świetlic;
- finansowanie wynagrodzenia i pochodnych dla inspektora ds. rpa;
- finansowanie świadczenia pomocy w zakresie poradnictwa wobec osób współuzależnionych oraz ofiar przemocy domowej w ramach funkcjonowania punktu konsultacyjno-informacyjnego oraz telefonu zaufania;
- dofinansowanie działalności specjalistycznych miejsc pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie (ośrodki i punkty interwencji kryzysowej, schroniska, placówki udzielające pomocy dzieciom – ofiarom przemocy w rodzinie, Niebieskie Pokoje, itp.);
- pomoc merytoryczna grupie samopomocowej Al-Anon dla osób współuzależnionych (m.in.: organizacja spotkań terapeutycznych);
2. Zwiększenie skuteczności interwencji prawno - administrac. wobec przemocy w rodzinie:
- finansowanie nieodpłatnego poradnictwa prawnego dla osób doznających przemocy, a także dla osób dotkniętych problemem alkoholowym i problemem narkomanii;
- prowadzenie z os. uzależnionymi od alkoholu i współuzależnionymi rozmów motywacyjnych do leczenia oraz kierowanie wniosków do Sądu o zastosowanie przymusowego leczenia odwykowego wobec osób nadużywających alkoholu i znęcających się fizycznie lub moralnie nad członkami rodziny (finansowanie wynagrodzeń dla członków GKRPA);
- tworzenie zespołów interdyscyplinarnych;
- wspieranie procedury interwencji wobec przemocy w rodzinie Niebieskie Karty w policji, pomocy społecznej, a także wdrażanie tych procedur w GKRPA oraz współpraca tych służb.
3. Zwiększenie dostępności i skuteczności zorganizowanych form pomocy psychologicznej i społecznej dla członków rodzin, w których występują problemy alkoholizmu i narkomanii oraz zjawiska przemocy domowej:
- finansowanie szkoleń i kursów z zakresu rozwiązywania problemów uzależnień i przeciwdziałania zjawisku przemocy domowej dla różnych grup zawodowych
|
Dyrektor M-GOPS w Końskich,
Klub Abstynenta „Radość” w Końskich,
GKRPA, PO w Końskich,
ZHP w Końskich,
PCPR w Końskich, in. organizacje pozarządowe
M-GOPS w Końskich, organizacje pozarządowe
GKRPA przy współpracy z Policją, Szkołami, M-GOPS, Sądem, ZOZ, Poradnią Psychol.-Pedag., PO w Końskich,
inspektor ds. rpa
M-GOPS w Końskich
M-GOPS w Końskich, GKRPA, KPP w Końskich
GKRPA,
inspektor ds. rpa, organizacje pozarządowe
|
IV. |
Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych |
1. Organizowanie i finansowanie edukacyjnych programów i warsztatów profilaktycznych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjach i szkół ponadpodgimnazjalnych z terenu miasta i gminy Końskie.
2. Prowadzenie zajęć profilaktycznych w Świetlicach Środowiskowych oraz dożywianie dzieci z rodzin, w których występuje problem alkoholowy.
3. Wspieranie kształcenia pedagogów szkolnych, nauczycieli i wychowawców w dziedzinie profilaktyki uzależnień.
4. Organizowanie różnych form spędzania wolnego czasu dla dzieci z rodzin, gdzie występuje problem alkoholowy i problem narkomanii:
- organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych oraz z grup ryzyka (profilaktyczne obozy i kolonie, biwaki);
5. Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży propagująca ideę trzeźwego oraz zdrowego stylu życia poprzez imprezy o charakterze:
- kulturalno-turystycznym (rajdy, wycieczki – piesze i rowerowe);
- edukacyjno-artystycznym (plenery, warsztaty, festiwale, festyny, konkursy);
6. Wspieranie inicjatyw środowisk wiejskich w zakresie promocji zdrowego trybu życia.
7. Finansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowo- profilaktycznych w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i pozagimnazjalnych.
8. Organizowanie (lub współorganizowanie wraz z in. gminami powiatu - w ramach „porozumienia o współpracy między gminami”) imprez trzeźwościowych propagujących zdrowy tryb życia oraz lokalnych i ogólnopolskich kampanii edukacyjnych promujących zdrowy tryb życia.
9. Systematyczne szkolenie członków GKRPA.
10. Finansowanie zakupu literatury fachowej i materiałów informacyjno-edukacyjnych oraz prenumeraty czasopism o tematyce uzależnień i przemocy w rodzinie dla potrzeb GKRPA.
11. Prowadzenie działań edukacyjnych dla właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych i sprzedawców (wewnętrzne szkolenia).
12. Cykliczne badanie i systematyczne monitorowanie problematyki uzależnień w gminie: diagnozowanie stanu problemów alkoholowych i narkotykowych w gminie, diagnozowanie zasobów umożliwiających prowadzenie działalności profilaktycznej i naprawczej.
13. Współpraca z lokalnymi mediami na temat aktualnych działań Gminy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych. |
przeszkoleni specjaliści mający odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia danego programu profilaktycznego, organizacje pozarządowe
inspektor ds. rpa
M-GOPS w Końskich,
wychowawcy Świetlic Środowiskowych,
przeszkoleni specjaliści,
inspektor ds. rpa,
ZHP w Końskich
dyrektorzy szkół, pedagodzy szkol.
GKRPA,
inspektor ds. rpa
M-GOPS, wychowawcy Świetlic Środowiskowych przy współpracy ZHP, TPD i in. organizacje pozarządowe,
inspektor ds. rpa
GKRPA, M-G Dom Kultury, kluby i stowarzyszenia sportowe i in. organizacje pozarządowe
inspektor ds. rpa
GKRPA, Sołectwa, OSP
Dyrektorzy Szkół wiejskich,
inspektor ds. rpa
Placówki oświatowe, pedagodzy, GKRPA,
inspektor ds. rpa
GKRPA, środowiska samopomocowe, Klub Abstynenta, szkoły, GKRPA z terenu powiatu, organizacje pozarządowe,
inspektor ds. rpa
GKRPA,
inspektor ds. rpa
GKRPA,
inspektor ds. rpa
GKRPA,
inspektor ds. rpa
GKRPA,
PO w Końskich,
Poradnia Psycholog.-Pedag, środowiska samopomocowe, Sąd, Policja, szkoły,
inspektor ds. rpa
GKRPA,
inspektor ds. rpa
|
V.
|
Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i problemów narkomanii.
|
1. Wsparcie materialne, edukacyjne i lokalowe dla podmiotów zajmujących się statutowo rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanii:
- finansowanie zadań podejmowanych przez instytucje, stowarzyszenia i in. związane z profilaktyką i pracą z grupami ryzyka, przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, terapią i rehabilitacją osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków oraz członków ich rodzin;
- propagowanie trzeźwego trybu życia oraz zagospodarowanie czasu wolnego dla osób uzależnionych i ich rodzin poprzez działalność ruchu trzeźwościowego na terenie miasta i gminy Końskie.
|
GKRPA,
M-GOPS, i In. instytucje,
inspektor ds. rpa,
Stowarzyszenie Klubu Abstynenta „Radość“ w Końskich i in. stowarzyszenia i organizacje pozarządowe
|
VI. |
Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy
o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi
z dnia 26 października 1982r.
(z późniejszymi zmianami). |
- przeprowadzenie kampanii informacyjnych wśród osób prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych;
- udział członków GKRPA w cyklicznych kontrolach punktów sprzedaży napojów alkoholowych;
- występowanie członków GKRPA przed Sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w stosunku do właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych nieprzestrzegających ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, dot. reklamy alkoholu oraz sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim lub nietrzeźwym, a także sprzedaży na kredyt lub pod zastaw.
|
GKRPA,
Straż Miejska,
inspektor ds. RPA, KPP w Konskich |
VII |
Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej oraz pomoc społeczna osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionym dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego. |
1. Finansowanie bieżącej działalności Klubu Integracji Społecznej, działającego pod patronatem M-GOPS, organizującego działania o charakterze terapeutycznym, zatrudnieniowym i samopomocowym przede wszystkim dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków i in. środków odurzających:
- pomoc materialna i finansowa dla KIS.
|
M-GOPS w Końskich, Powiatowy Urząd Pracy w Końskich, organizacje pozarządowe. |
Preliminarz wydatków
Fundusz Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i Przeciwdziałania Narkomanii w Końskich na rok 2007.
Wyszczególnienie wydatków |
Planowana kwota |
DOCHODY
Opłata za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych
WYDATKI
Dział 851, rozdział 85154 ALKOHOL
4010 Wynagrodzenia osobowe pracowników
· wynagrodzenie dla inspektora ds. rozwiązywania problemów alkoholowych
· 4 etaty dla wychowawców Świetlic Środowiskowych
Łącznie 5 etatów
4040 Dodatkowe wynagrodzenie roczne
4110 Składki na ubezpieczenia społeczne
4120 Składki na Fundusz Pracy
4440 Odpisy na ZFŚS
4170 Wynagrodzenia bezosobowe
a) wynagrodzenie dla członków GKRPA = 20.000,- zł,
b) wynagrodzenie dla nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych prowadzących pozalekcyjne zajęcia sportowo-profilaktyczne = 25.000,- zł,
c) wynagrodzenie dla realizatorów programów profilaktycznych w szkołach = 7.000,- zł,
d) zespołu biegłych wydających opinie w przedmiocie uzależnienia od alkoholu = 6.000,- zł
4210 Zakup materiałów i wyposażenia
a) dla świetlic środowiskowych = 16.000,- zł
b) dla podmiotów zajmujących się profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych = 24.000,- zł
4300 Zakup usług pozostałych
a) wynagrodzenie dla terapeuty prowadzącego terapię dla os. uzależnionych od alkoholu = 11.000,- zł
b) finansowanie wypoczynku dzieci i młodzieży = 54.000,- zł
c) realizacja programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży = 5.000,- zł
d) finansowanie szkoleń dla członków GKRPA oraz nauczycieli, i in. grup zawodowych = 4.000,-zł
e) finansowanie dzierżawy lokalu II Świetlicy Środowiskowej od ZHP = 12.000,- zł
f) inne (dotacje udzielone podmiotom na zadania z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałanie narkomanii, usługi pocztowe, bankowe, telekomunikacyjne zw. z obsługą GKRPA) = 239.440,- zł
4410 Podróże służbowe krajowe
4430 Różne opłaty i składki
4220 Zakup środków żywności (podwieczorki dla dzieci z I i II Świetlicy Środowiskowej)
4260 Zakup energii elektrycznej i cieplnej oraz zużycie wody
(dot. II Świetlicy Środowiskowej na podstawie liczników)
4270 Zakup usług remontowych
4280 Zakup usług zdrowotnych
4370 Odpłatność z tyt. zakupu usług telekom. telefonii stacjonarnej
4740 Zakup materiałów papierniczych do sprzętu druk. i urządzeń kserograficznych
4750 Zakup akcesoriów komputerowych w tym programów i licencji
Dział 851, rozdział 85153 NARKOMANIA
4210 Zakup materiałów i wyposażenia
4280 Zakup usług pozostałych
|
550.000,- zł
535.000,- zł
116.530,- zł
8.150,- zł
21.740,- zł
3.050,- zł
4.500,- zł
58.000,- zł
10.000,- zł
261.830,- zł
500,-
1.500,-
15.000,-
15.000,-
2.000,-
1.200,-
6.000,-
6.000,-
2.000,-
15.000,-
3.000,-
12.000,- |