Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XVII/07

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 20 grudnia 2007 r.
w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W XVII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 19 radnych na ogólną liczbę 21. Dwóch radnych nieobecnych – usprawiedliwionych.

W sesji wzięło udział 58 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 77 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1515

 

 

Ad. pkt 1

 

     XVII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 19 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji tj. z 30 października i 29 listopada br. przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

 

Wniósł o zdjęcie z porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

powołania komisji dyscyplinarnych I i II instancji orzekających za naruszenie obowiązków przez pracowników samorządowych zatrudnionych w Urzędzie Miasta i Gminy w Końskich na podstawie mianowania (Projekt tej uchwały może być rozpatrywany dopiero po wejściu w życie zmian w Statucie Gminy Końskie), zmieniająca uchwałę Nr XIV/79/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 25 września 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Końskie oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych (Projekt tej uchwały wymaga szczegółowego doprecyzowania i dlatego będzie rozpatrywany na kolejnej sesji).

 

Zapoznał z wnioskiem Burmistrza o zdjęcie z porządku obrad sesji punktu: „Informacja o realizacji interpelacji i wniosków radnych” zapisanego w pkt 8 projektu porządku obrad. Informacja w tym temacie zostałaby rozpatrzona na kolejnej sesji Rady Miejskiej - wyjaśnił.

Poinformował, że Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów na posiedzeniu w dniu 17 grudnia br. zgłosiła wniosek o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy Końskie na 2008 rok i rozpatrzenie go na pierwszej sesji Rady organizowanej w roku 2008.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie w/w wnioski.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) wnioski przyjęła.

 

 

Zapoznał z wnioskiem Burmistrza Miasta i Gminy o wprowadzenie do porządku obrad projektów uchwał w sprawach:

1) wyrażenia woli przystąpienia Gminy Końskie do realizacji przez Regionalną
     Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego zadania „Kampania
     promocyjna Województwa Świętokrzyskiego” w latach 2008-2010 (Projekt tej
     uchwały właściwe komisje Rady opiniowały),

2) upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy Końskie do podjęcia działań
    mających na celu przejęcie przez gminę części dróg powiatowych (Projekt tej
    uchwały nie był opiniowany przez komisje),

3) ustalenia wykazu wydatków majątkowych i bieżących, które nie wygasają
    z upływem roku budżetowego 2007 (Projekt tej uchwały nie był opiniowany
    przez komisje),

4) wyrażenia zgody na umorzenie należności pieniężnych, do których nie stosuje
    się przepisów Ordynacji podatkowej, przypadających jednostce organizacyjnej
    Gminy Końskie – Zakładowi Energetyki Cieplnej w Końskich (Projekt tej
    uchwały nie był opiniowany przez komisje),

5) wzniesienia pomnika błogosławionego księdza Kazimierza Sykulskiego
    (Projekt tej uchwały nie był opiniowany przez komisje).

W/w projekty uchwał  radni otrzymali przed sesją i zostałaby one umieszczone w pkt. 7 - wyjaśnił.

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie w/w wnioski.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 17 głosach za, 1 głosie przeciwnym
i 1 głosie wstrzymującym się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

Przyjęcie porządku obrad.

Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

Interpelacje i zapytania radnych.

Informacja o stanie bezrobocia na terenie miasta i gminy Końskie.

Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

     a) ustalenia diet dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek  
         pomocniczych Gminy Końskie,

     b) zmian w Statucie Gminy Końskie,

     c) zmian w budżecie na 2007 r.,

     d) przyjęcia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami
         pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku
         publicznego na rok 2008,

     e) uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
         Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w
         Końskich na rok 2008,

     f) zatwierdzenia „Gminnego programu budowy i finansowania przydomowych
        oczyszczalni ścieków oraz szczelnych zbiorników bezodpływowych na
        terenie Gminy Końskie”,

     g) ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości
         nieruchomości w wyniku jej podziału,

     h) ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe
         warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat,
         motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki
         wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku
         pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny
         ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, zasady tworzenia
         specjalnego funduszu nagród a także wysokość nauczycielskiego dodatku
         mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania,

      i) przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej w Końskich oraz Komisji na 2008 r.,

      j) sprostowania oczywistej pomyłki pisarskiej w treści uchwały Nr
         XVI/112/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2008 r.
         w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji
         urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Miasta i Gminy
         Końskie,

     k) sprostowania oczywistej pomyłki pisarskiej w treści uchwały Nr
        XXX/300/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 13 grudnia 2005 r.
        w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Energetyki Cieplnej w Końskich,

    l) zamiaru zlikwidowania z dniem 31 sierpnia 2008 r. Szkoły Podstawowej
        w Kornicy z siedzibą w Baryczy,

    ł) wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego
        zarządu sprawowanego przez Miejski Zarząd Obiektami Sportowymi,

   m) wyrażenia woli przystąpienia Gminy Końskie do realizacji przez Regionalną
        Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego zadania
        „Kampania promocyjna Województwa Świętokrzyskiego” w latach 2008-
        2010,

    n) upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy Końskie do podjęcia działań
        mających na celu przejęcie przez gminę części dróg powiatowych

    o) ustalenia wykazu wydatków majątkowych i bieżących, które nie wygasają
        z upływem roku budżetowego 2007,

    p) wyrażenia zgody na umorzenie należności pieniężnych, do których nie
        stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej, przypadających jednostce
        organizacyjnej Gminy Końskie – Zakładowi Energetyki Cieplnej w Końskich,         

   q) wzniesienia pomnika błogosławionego księdza Kazimierza Sykulskiego,

 8. Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej.

 9. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.

10. Informacje i komunikaty.

11. Zakończenie obrad XVII sesji.

 

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:

 

Radny Piotr Słoka

Chciałby, aby Burmistrz zrobił chodniki na wsiach tak szybko jak wykonał chodniki na koneckim cmentarzu. Burmistrz zrobił wiele dla szkół, ale to wciąż jeszcze zbyt mało. Są bowiem przedszkola, w których znajduje się grzyb, gdzie nie ma placu zabaw, sal gimnastycznych. Są wsie, gdzie nie ma chodników oraz wystarczającego oświetlenia. Jest to fakt. Złożył przeprosiny, iż próbował zabrać Burmistrzowi środki z groty solnej na pływalni miejskiej na remont świetlic na wsiach.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił uwagę, że część materiałów, które Burmistrz przedstawił była już prezentowana na poprzedniej sesji.

 

         Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Treść zgłoszonych interpelacji i zapytań radnych zostaje umieszczona w pkt 9 protokołu wraz z udzielonymi odpowiedziami.

 

 

Ad. pkt 6

 

Z-ca Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich

Przedstawił informację o stanie bezrobocia na terenie miasta i gminy Końskie.

(W/w informacja stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

         Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Ad. pkt 7

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia diet dla przewodniczących organów wykonawczych jednostek pomocniczych Gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że Komisja Rozwoju Gospodarczego zgłosiła wniosek aby w paragrafie 4 ustęp 1 wskaźnik 50% zastąpić wskaźnikiem 30% – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod w/w wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów.

 

Rada Miejska  w obecności 18 radnych przy 18 glosach za (jednogłośnie) wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/122/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

 

b)

Projekt uchwały w sprawie zmian w  Statucie Gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Projekt tej uchwały został przygotowany przez Komisję ds. zmian w Statucie Gminy Końskie – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/123/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2007 r. był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady i uzyskał pozytywną opinię. Przed sesją radni otrzymali autopoprawkę do tego projektu uchwały – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/124/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że Komisja Prawa
i Praworządności przyjęła wniosek, aby w rozdziale 4 w paragrafie 8 ustęp 6 – pkt 1 wyrazy „dwóch radnych” zastąpić wyrazami „czterech radnych”. Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów przyjęła wniosek, którego treść radni otrzymali przed sesją. Z uwagi na to, że wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego jest dalej idący, to będzie głosowany w pierwszej kolejności
– poinformował Przewodniczący Rady.

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Odczytała wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów.

(Wniosek został złożony na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Zbigniew Hybik

Jego zdaniem ktoś za plecami radnych próbuje powołać „super radę miasta
i gminy” i odciąć decyzyjność radnych na chwilę obecną. Wniosek Komisji Prawa i Praworządności uważa za w pełni zasadny. Rozwiązuje on sprawę lepszego nadzoru ze strony radnych. 

 

Radny Mariusz Czarnecki

Wniosek jest bardzo zasadny, gdyż ma na celu rozłożenie odpowiedzialności solidarnie między Burmistrza i radnych Rady Miejskiej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zapytał radnego Czarneckiego na czym ma polegać rozłożenie odpowiedzialności między radnych a Burmistrza w dyskutowanej kwestii. Zapytał jaki dokument finansowy radny będzie podpisywał i brał za niego odpowiedzialność.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Komisja konkursowa będzie złożona z 4 radnych powołanych przez Radę Miejską. To ona będzie organizowała komisję konkursową, natomiast decyzyjność przy porozumieniu z Burmistrzem będzie należała do Burmistrza. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zmiany zaproponowane przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu
i Finansów mają charakter bardzo daleko idący. Nie były przedmiotem publicznej dyskusji wszystkich komisji Rady i przypuszcza, że nie wszyscy radni wystarczająco się z nimi zapoznali. Zwrócił się do autorów wniosku z zapytaniem na jakim dokumencie się wzorowali. Według jego oceny w znacznej części proponowane Forum ma zastąpić Radę Miejską, choć w wyłącznej kompetencji Rady Miejskiej jest określenie kierunków rozwoju w poszczególnych dziedzinach życia dla których Gmina jest organem zobowiązanym do ich realizacji w ramach zadań własnych. Przypuszcza, że we wniosku znajdzie kilka bądź kilkanaście błędów prawnych, co do których jest przekonany, iż mogą być podstawą do uchylenia uchwały w trybie nadzoru. Jeżeli tak by się stało, to Gmina weszłaby
w nowy rok bez uchwały, bez programu, co uniemożliwi rozpisanie
i rozstrzygnięcie konkursu. Tymczasem w drodze postępowań konkursowych Gmina wspiera znacząco takie dziedziny życia publicznego, które w innym trybie czy w inny sposób nie byłyby pewnie możliwe do realizacji. Główną dziedziną wspieraną w ramach tego programu jest sport. Największym beneficjentem postępowań konkursowych był klub sportowy „Neptun”, który otrzymał 125 000 zł. KSSPR otrzymało 54 500 zł. Klub „Wodnik” otrzymał 20 000 zł, klub „Olimpijczyk” 20 000 zł, KLF 21 250 zł, klub „Olimp” 10 000 zł, KTC 5 000 zł, TS „Brydż” 2 000 zł, PTTK 1 000 zł. Na organizację wypoczynku ZHP otrzymał 16 450 zł, Towarzystwo Przyjaciół Dzieci 6 500 zł, KLF 6 000 zł. Spośród tych wszystkich 18 umów będących wynikiem postępowania konkursowego, 6 jest rozliczonych a 12 nie. Pieniądze publiczne są łatwe do przyjęcia, ale trudne do rozliczenia po obydwu stronach. W części tych 12 nierozliczonych projektów można stwierdzić, że one prawdopodobnie nie zostaną rozliczone, ponieważ rodzaj sprawozdawczości wskazuje na to, że rozmiary trudności przekraczają możliwości poszczególnych beneficjentów. Stworzenie sytuacji, w których ta sama osoba, by decydowała o wydatkowaniu środków publicznych i je oceniała oraz rozliczała bez ponoszenia odpowiedzialności. Dwie dziedziny życia sportowego w Końskich piłka ręczna oraz nożna obejmujące swym zakresem szczególnie dużą liczbę dzieci
i młodzieży, bez wsparcia finansowego Gminy prawdopodobnie by nie funkcjonowały. Jeżeli weźmie się pod uwagę terminarze szkoleń i rozgrywek, to brak możliwości sięgnięcia pod dotację publiczną w końcu stycznia lub na początku lutego oznacza tak naprawdę możliwość wyeliminowania działania
w tym okresie, w tych 2 ważnych dziedzinach. Po analizie przedstawionego tekstu jest przekonany, że tak sformułowany projekt zmian spowoduje uchylenie uchwały w trybie nadzoru. Może się mylić, ale czy sprawa jest warta ryzyka – postawił pytanie. Czy to że ktoś nie potrafi złożyć sprawozdania wiernie oddającego literę umowy i własnej oferty ma być podstawą do tego, by jednocześnie być zlecającym, rozliczającym, oceniającym?  

       

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów został zaopiniowany przez radcę prawnego mgr Janusza Głogowskiego.
W paragrafie 8 pkt 10 jest zapis zgodnie z którym o przyznaniu dotacji decyduje Burmistrz w porozumieniu z komisją konkursową. Trudno się tu dopatrzyć jakiś kontrowersji, gdyż Burmistrz i tak ma decydujący głos. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że w związku z tym, że wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów jest najdalej idący, to należy go poddać pod głosowanie
w pierwszej kolejności.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach przeciwnych przyjęła wniosek.

 

Radny Krzysztof Jasiński opuścił obrady sesji.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 10 głosach za i 8 głosach przeciwnych powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/125/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki
i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii
i Przemocy w Rodzinie w Końskich na rok 2008 był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/126/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego programu budowy
i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szczelnych zbiorników bezodpływowych na terenie Gminy Końskie” był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

 

 

 

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Gminny programu budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków jest potrzebny. W wielu gminach taki program jest. Tylko, że w przedłożonej formie nie można tego nazwać programem. Na 6 punktów 4 dotyczą samego finansowania i rozliczenia finansowania. Zapytał dlaczego w treści projektu uchwały nie zostały wyjaśnione pojęcia takie jak np.: „szczelny zbiornik bezodpływowy”, „przydomowa oczyszczalnia ścieków”. Uważa, że takie wyjaśnienia pojęć powinny być zawarte w projekcie uchwały. W ustawie
o czystości i porządku w gminach jest wskazane, że na mieszkańcach ciąży obowiązek posiadania szczelnego zbiornika bezodpływowego. W myśl tego projektu uchwały trzeba będzie oddać każdemu 50% za to, że „ktoś wleje sobie wiaderko zaprawy do studzienki i nazwie to szczelnym zbiornikiem”. Nie wie czy radny Andrzej Kosierkiewicz zdaje sobie sprawę jakimi środkami dysponuje Gminny Fundusz Ochrony Środowiska i na jaki cel są one przeznaczone. Projekt uchwały nie wskazuje jaka kwota z GFOŚ będzie przeznaczona na finansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szczelnych zbiorników bezodpływowych. Uchwała w tej sprawie powinna preferować przydomowe oczyszczalnie ścieków, bo ze względów ekonomicznych i ekologicznych jest to wskazane i potrzebne dla gminy. Jeżeli jednak teraz zaczniemy wszystkim oddawać pieniądze za szczelne zbiorniki, to nie starczy pieniędzy na przydomowe oczyszczalnie. Przydomowe oczyszczalnie w jakiś sposób ograniczają ilość ścieków. Nie ograniczają ich natomiast szczelne zbiorniki z których ścieki trzeba opróżniać i utylizować w oczyszczalni ścieków. Byłby za wykreśleniem z projektu uchwały zwrotu „szczelne zbiorniki bezodpływowe lub zdefiniował je. Jako źródło finansowania w 90% wskazuje się GFOŚ. Przypomniał, że na uregulowanie gospodarki wodno-ściekowej wydawana jest największa część GFOŚ. W projekcie uchwały nic się nie mówi o Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska. Radny wskazał jako drugie źródło finansowania możliwość pozyskania środków z UE.
W związku z tym postawił pytanie czy ktoś napisał odpowiedni projekt aby takie środki unijne pozyskać. Najpierw należałoby napisać projekt na pozyskanie środków i dopiero po pozyskaniu tych środków wdrażać w życie uchwałę
w omawianej sprawie. W przeciwnym razie „rozłożony” zostanie GFOŚ.
W projekcie uchwały pisze się, że istnieje możliwość włączenia się do miejskiej sieci kanalizacji sanitarnej. Trzeba wskazać na jakich obszarach kanalizacja nie zostanie wprowadzona. Należałoby przeprowadzić analizę ekonomiczną czy np. we wsi Wąsosz, która jest dużą miejscowością nie będzie się opłacało bardziej pociągnąć nitki kanalizacyjnej. Dziwi go, że Komisja Rozwoju Gospodarczego wyraziła opinię do tego projektu uchwały nie pytając się o zdanie fachowców
z Wydziału Ochrony Środowiska. Do tego jeszcze Skarbnik nie wie czy są środki finansowe na realizację tego projektu uchwały. Osobiście popiera pomysł budowy
i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków. Jednak do przedłożonego projektu konieczne jest naniesienie pewnych poprawek dzięki którym wszystko to sprawnie by działało. Gdyby udało się wcześniej pozyskać środki unijne, to można by było nawet dofinansować mieszkańcom w wysokości 80% a nie tylko 50%.

Zgłosił wniosek o przesunięcie rozpatrzenia omawianego projektu uchwały na kolejną sesją Rady Miejskiej celem jego dopracowania przez członków Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska, części członków Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz z udziałem p. Antoniego Wiktorowicza i innych pracowników Wydziału Ochrony Środowiska.            

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wyraził poparcie dla wniosku radnego Piotra Słoki. Poinformował, że Gmina Końskie przedłożyła w Urzędzie Marszałkowskim koncepcję budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w 16 sołectwach, które nie wchodzą w skład aglomeracji w przedsięwzięciu pn. „uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej”. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że program przydomowych oczyszczalni ścieków ruszy już w roku 2008 i to z 75% dofinansowaniem kosztów kwalifikowanych. Jeśli można pozyskać środki unijne na ten cel, to dlaczego miałoby się go finansować wyłącznie ze środków własnych. Program przydomowych oczyszczalni ścieków powinien być programem jednolitym pod względem inwestycyjnym. Część przydomowych oczyszczalni w zależności od technologii ma różnego rodzaju instalacje. Dobrze by było, aby w jednej miejscowości nie było 10 różnych typów przydomowych oczyszczalni. Uważa, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby program odłożyć do kolejnej sesji.     

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Dziwi się radnemu Piotrowi Słoce z powodu opinii jaką radny wydał nt.  przydomowych oczyszczalni ścieków. Nie rozumie, dlaczego jest podważany cel programu.

Stwierdził cyt.:

„Przydomowa oczyszczalnia ścieków jest urządzeniem służącym do oczyszczania nieczystości. Pozwala na odprowadzenie (ich oczyszczanie) oczyszczonych do gruntu. Są to urządzenia autonomiczne. Oczyszczalnie ścieków biorą się
z obiektów na których zostały zaprojektowane. Mechaniczno-biologiczne wykorzystują procesy technologiczne mechanicznego i biologicznego oczyszczania. Grawitacyjne w ogromnej większości przypadków oparte są na zasadzie grawitacyjnego przepływu cieczy. W szczególnych przypadkach stosuje się pompowe dostarczanie ścieków do urządzeń oczyszczalni. Bytowo-gospodarcze oczyszczają wyłącznie ścieki gospodarstw domowych i zakładów budżetowych, czyli wodę użytkową na potrzeby sanitarno-gospodarcze. Zasadą działania przydomowej oczyszczalni jest 2-stopniowe mechaniczno-biologiczne oczyszczanie ścieków przebiegające w 2 etapach. Dekaltacja, czyli oddzielenie zanieczyszczeń stałych i lżejszych od wody. Biotechniczny rozkład zanieczyszczeń z udziałem początkowo bakterii beztlenowych, następnie tlenowych. Degradacja zanieczyszczeń najczęściej wspomagana jest dodawaniem biopreparatów. Prowadzenie ścieków poprzez drenaż do gruntu, który stanowi odbiornik ścieków oczyszczonych. Jest to zarazem element pierwotnego oczyszczenia.

Zasady działania. W I etapie w jedno lub kilku komorowym osadniku gminnym w którym panują warunki beztlenowe ciała stałe opadają na dno tworząc osad, który ulega powolnej mineralizacji. Na powierzchni tworzy się kożuch zanieczyszczeń, najczęściej tłuszczów. Aby proces był skuteczny musi trwać co najmniej 3 doby. Dlatego wymagana jest właściwa pojemność osadnika gminnego w stosunku do ilości dopływających ścieków. Jest to podstawowe kryterium doboru wielkości instalacji dla konkretnej zabudowy ilości przyłączonych mieszkańców.

Etap II. Oczyszczalnia ścieków bytowych, to ich doczyszczenie w warunkach tlenowych za pomocą drenażu w grunt. Występuje tu również aktywna filtracja. Warunkiem koniecznym zajścia tego procesu są grunty luźne, porowate
o odpowiednim współczynniku filtracji takie: jak piaski drobne, średnie, grube bez przewarstwień z frakcji nieprzepuszczalnej np. gliny.

Szczelny zbiornik bezodpływowy służy do gromadzenia ścieków bytowo – gospodarczych na działkach nie wyposażonych w sieć kanalizacji sanitarnej.
W swojej funkcji zbiornik ten spełnia jedynie rolę magazynową i musi sukcesywnie w zależności od pojemności być opróżniany z zawartości przez specjalistyczną firmę świadczącą usługi asenizacyjne.

Od początku roku 2007 mówiło się na temat kanalizacji, przeprowadzenia wszelkiego rodzaju gminnych programów. Praktycznie rzecz biorąc wszystko to jakoś się odkładało. W związku z tym pomysł na pewno nie był pisany „na kolanie”, bo był konsultowany i to konsultowany z fachowcami nie z Końskich, ale także i poza Końskimi.

Celem takiego programu jest:

1. Ograniczanie ilości odprowadzanych nie oczyszczonych ścieków socjalno- 
     bytowych bezpośrednio do gruntu lub wód, a w efekcie przerwanie procesu   
     ich degradacji.

Stworzenie alternatywy dla zagospodarowania ścieków na obszarach dla których budowa kanalizacji sanitarnej sieciowej jest niemożliwa lub ekonomicznie nieuzasadniona.

Poprawa stanu środowiska naturalnego gminy Końskie.

Pan dziś śmie powiedzieć, że ten projekt jest niezasadny.

Uzasadnienie proste. Gmina Końskie objęta jest programem „Uporządkowanie Gospodarki Wodno-ściekowej w latach 2007 – 2013”. W/w program nie obejmuje swoim zakresem wszystkich miejscowości z terenu Gminy Końskie. Dlatego też istnieje konieczność innego sposobu rozwiązania problemu gospodarki wodno-ściekowej dla tych miejscowości. Takim sposobem jest przyjęcie przez Radę Miejską w Końskich programu: „Budowa i finansowanie przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szczelnych zbiorników bezodpływowych”. W takich okolicznościach zaproponowany projekt uchwały jest w pełni zasadny.

Druga sprawa. Boimy się po prostu, że te pieniądze będą szły z budżetu a weźmy się w końcu za robotę i szukajmy tych pieniędzy – albo w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska albo w Unii. Stwórzmy sobie jeden praktycznie rzecz biorąc gminny Fundusz i wtedy będziemy korzystać z tego. Uważam, że to jest zasadne
a Państwo radni będą decydować sami. Dziękuję serdecznie”.

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził cyt.:

„Może być jak Pan chce tylko, że mówię: jak ma to być uchwała i ma to być miejscowe prawo, które ma działać, to żeby było ono przygotowane dobrze. Panie radny nie wskazuje Pan nawet jaką kwotę Pan chce na tą realizację, ile rocznie mamy dawać na oczyszczalnie, proszę bardzo mi wskazać, Gminny Fundusz Ochrony Środowiska przecież nie jest z gumy. Jest po referendum. Mówicie, że śmieci są za drogie. Wiemy, że musi wysypisko zarabiać, musimy kupić sortownię. Z czego te pieniądze? Z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska? Ja nie wiem też czy nie wyrządzi Pan krzywdy mieszkańcom, bo np. nic Pan nie mówi o tych mieszkańcach, którzy już mają tą oczyszczalnię ścieków na tych terenach, gdzie nie ma kanalizacji. Czy im np. nie warto też te 50% oddać, a np. jakbyśmy pozyskali środki unijne czy nie oddalibyśmy więcej tych pieniędzy mieszkańcom niż tylko 50% i 3000 zł. Tu o to właśnie chodzi bez przerwy. Ja nie wiem z kim się Pan konsultował, ale np. jak my tu teraz zagłosujemy, ja nie mówię, że ja będę przeciwny. Jeszcze nie głosowałem a Pan już mówi, że ja jestem przeciwny,
a jeszcze ręki do góry nie podniosłem. Prawo ochrony środowiska jest tak zawiłe momentami, że trzeba nad nim pracować 20 lat, żeby coś konkretnie o tym wiedzieć. Kupi sobie ktoś wiaderko z filtrem i przyjdzie do Pana Wiktorowicza
i Pan Wiktorowicz musi udowadniać, że to nie jest oczyszczalnia ścieków i musi szukać innych rozporządzeń w innych ustawach udowadniać, bo nie jest konkretnie sprecyzowane w tej uchwale. Panie radny ja nie jestem przeciwny, niech każdy ma oczyszczalnię ścieków wszędzie. Tylko pytam się, abyśmy tu nie zrobili krzywdy w jakiś sposób mieszkańcom. Doprecyzujmy te przepisy, popracujmy nad tym fachowo. Ktoś powiedział, że „Samorządni” to są bezpartyjni fachowcy. Ja się
z tym zgadzam, ale nie podpiszę się pod wszystkim, co z tego Klubu wyjdzie. Taka powinna być moim zdaniem, jakaś powiedzmy grzeczność, że jak coś się robi
z ochrony środowiska, to powinno być konsultowane z Wydziałem Ochrony Środowiska, ze Skarbnikiem, z Wydziałem Inwestycji. Wskazuje Pan tylko na Gminny Fundusz Ochrony Środowiska. Jestem za tym wszystkim Panie radny, Pan się na mnie obraża”.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził cyt.:

„Jak rozumiem wcześniejszy wniosek Pana radnego Słoki, chodziło o odłożenie dyskusji nad tym programem i głosowania nad nim do chwili, kiedy będziemy mieć wyjaśnione wątpliwości tutaj podniesione. Rozumie, że mogłoby to być na sesji styczniowej czy najpóźniej lutowej, w zależności od tego jak wyjdzie to z programu. Ja mam pytanie do autora projektu: czy ten miesiąc czasu, to jest coś, co zawali działanie tego programu? Czy bez tego programu nastąpi jakieś nieszczęście, bo uchwalając ten program my wchodzimy w pewne zobowiązania. Wiemy już, że dzisiaj te zobowiązania są nie policzone, bo tych wyliczeń nie ma. Nie ma opinii Wydziału Finansowego, nie ma opinii Wydziału Ochrony Środowiska, nie ma opinii ZWiK. Czy przez ten miesiąc czasu czy półtora miesiąca stanie się takie nieszczęście bez tego programu, które nie da się odwrócić. Czy nie lepiej
w związku z tym ten miesiąc czy półtora do następnej sesji poczekać i mieć te wszystkie opinie zebrane i przeprowadzić dyskusję, która będzie opierała się na wyjaśnieniu wątpliwości dzisiaj podnoszonych”.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Do projektu można zgłosić autopoprawkę. Nie ma takiej możliwości, aby zgodził się na przesunięcie projektu uchwały na kolejną sesję. Decyzja należy jednak do radnych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy Końskie

Stwierdził cyt.:

„Chciałbym podnieść jeszcze jedną wątpliwość, ale myślę że ważną. Otóż tutaj jako beneficjent w programie wymieniony jest inwestor. Jeżeli środki publiczne mają być na coś wyłożone, to nie mogą być dofinansowaniem własności prywatnej. Wszędzie tak jest. Nawet jak teraz budowaliśmy przyłącza wodociągowe
w Dziebałtowach i Sokołowach, to usprawiedliwieniem dla tego było przejęcie przez ZWiK budowanych przyłączy. Jeżeli do czegoś dokładamy pieniądze publiczne, to nie może to być dokładane do prywatnego majątku - to po pierwsze. Po drugie – jeżeli wykładamy pieniądze publiczne, to wykładać je możemy wyłącznie w trybie zamówień publicznych. Jeżeli przeciętna oczyszczalnia przydomowa - tak jak zrealizowano je 65 sztuk bodajże w gminie Pińczów, tam wynosiła cena ok. 12 tys. zł, pod Puławami ok. 10 tys. zł – tyle kosztuje, to 10 takich oczyszczalni przekracza wydatki dopuszczalne do zlecania z wolnej ręki
w myśl prawa zamówień publicznych. My mielibyśmy taką sytuację, że zamówienie składa prywatny inwestor a my dostalibyśmy tylko rachunek do zapłacenia bez możliwości wydatkowania środków publicznych w myśl ustawy – prawo zamówień publicznych. Tutaj też boję się takiej sprzeczności. Ona powinna być poddana analizie prawnej. Dlatego mając te wątpliwości, ja wnioskuję w ślad za złożonym tu wnioskiem o to, żeby dyskusję nad projektem odroczyć do następnej sesji po złożeniu takich wyczerpujących informacji z poszczególnych Wydziałów i zebraniu opinii”.      

 

 

 

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zwrócił uwagę, że w projekcie uchwały jest rozdział Źródła finansowania
i wysokość dofinansowania z pkt 5 o treści: „Gmina Końskie zastrzega sobie prawo kontroli przestrzegania warunków umowy, dotyczącej dofinansowania budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. W przypadku nieprzestrzegania warunków umowy otrzymujący dofinansowanie zobowiązany jest do jego zwrotu wraz z odsetkami ustawowymi liczonymi od dnia przekazania nieprawidłowo wykorzystanego lub pobranego dofinansowania”. Cały czas Urząd ma więc kontrolę. Teraz będzie się szukać wszystkiego co będzie dla gminy dobre a dla ludzi praktycznie rzecz biorąc złe. Nie wszędzie bowiem można wykonać kanalizację. Postawił pytanie czy Burmistrz jest dziś w stanie zapewnić, że cała gmina zostanie skanalizowana. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał radnego Piotra Słokę czy ten podtrzymuje zgłoszony wniosek
o przesunięcie rozpatrzenia omawianego projektu uchwały na kolejną sesją Rady Miejskiej celem jego dopracowania przez członków Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska oraz Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów oraz z udziałem p. Antoniego Wiktorowicza i innych pracowników Wydziału Ochrony Środowiska.

 

Radny Piotr Słoka

Odpowiedział, że wniosek swój podtrzymuje.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy wniosek radnego Piotra Słoki.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 11 głosach za, 1 głosie przeciwnym
i 6 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki procentowej opłaty adiacenckiej z tytułu wzrostu wartości nieruchomości w wyniku jej podziału był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał jakie są dokumenty prawne nakazujące wprowadzenie opłaty adiacenckiej czy też są to tylko dokumenty umożliwiające wprowadzenie takiej opłaty. Zapytał kto będzie ponosił koszty wycen rzeczoznawcy, czy taką opłatę wprowadziły już inne gminy oraz jaki jest odbiór społeczny tej opłaty. Taką opłatę można porównać do podatku katastralnego. Opłata jest związana z podziałem nieruchomości. Zapytał czy ta opłata będzie uwzględniała również nieruchomości wzbogacone przez media. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Opłata adiacencka jest rodzajem dochodu gminy wskazanym w ustawie
o gospodarce nieruchomościami. Bezpośrednią inspiracją do przygotowania tego projektu uchwały było pismo Wojewody Świętokrzyskiego z dn. 25.09.2007 r. Zacytował to pismo:
„W związku z wykazanymi przez Najwyższą Izbę Kontroli informacjami o wynikach kontroli ustalania i egzekwowania przez gminy opłaty adiacenckiej oraz opłaty planistycznej w latach 2004-2006, nieprawidłowościami
i uchybieniami dotyczącymi przedmiotowego zakresu zwracam się do Państwa
z prośbą o dołożenie wszelkich starań mających na celu ich wyeliminowanie oraz prawidłową realizację zadań określonych przepisami ustawy o gospodarce nieruchomościami. W podejmowanych działaniach mających na celu właściwą realizację zadań organów gmin w zakresie o którym mowa wyżej, szczególną uwagę zwrócić należy na: 1. Dokonywanie wyceny wzrostu wartości przykładowych nieruchomości w związku z budową urządzeń infrastruktury technicznej, a także z podziałem nieruchomości będącej podstawą do ewentualnego naliczenia i pobrania opłaty adiacenckiej. 2. Podejmowanie uchwał w sprawie ustalenia % wysokości opłaty adiacenckiej. 3 Wyeliminowanie zerowej stawki opłaty planistycznej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. 4. Niezwłoczne podejmowanie działań egzekucyjnych w stosunku do zaległych należności z tytułu opłaty adiacenckiej, planistycznej. 5. Dochodzenie od notariuszy odszkodowań spowodowanych utratą z tytułu opłaty planistycznej
w związku z nieterminowym przekazywaniem przez nich wypisów z aktów notarialnych będących przedmiotem sprzedaży nieruchomości”
. Najwyższa Izba Kontroli przekazała swój raport, w którym stwierdziła, że dochody z tytułu opłaty adiacenckiej są dochodami gminy i rezygnacja z tych dochodów jest naruszeniem prawa. Na podstawie tego raportu wojewodowie zobowiązali wójtów, burmistrzów, prezydentów do wprowadzenia w drodze uchwał opłaty adiacenckiej. To nie jest odpowiednik opłaty katastralnej, która jest podatkiem od nieruchomości liczonym nie od powierzchni tylko od wartości. Opłata adiacencka dotyczy natomiast opodatkowania wzrostu wartości wynikających z konkretnego działania. Opłata adiacencka może być naliczana w sytuacji wzrostu wartości nieruchomości wynikającej z podziału nieruchomości.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Ponowił zapytanie kto będzie ponosił koszty wycen rzeczoznawcy. Dla niego niezrozumiałym jest płacenie podatku na skutek podziału nieruchomości. Zapytał czy opłata adiacencka będzie związana z podziałem nieruchomości pod kątem tylko sprzedaży czy w ogóle podziału. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Operat szacunkowy musi w tym przypadku zlecić gmina, która będzie płatnikiem należności dla autora operatu. Wartość tego operatu zostanie wliczona do opłaty adiacenckiej. Gmina może decyzją administracyjną nałożyć opłatę adiacencką wyłącznie na nieruchomość, która w wyniku podziału zwiększyła wartość
i dochodzi do transakcji sprzedaży. Taką opłatę można naliczyć w ciągu 3 lat od dokonania podziału i zbycia. O ile pamięta maksymalna stawka opłaty adiacenckiej wynosi 50% a zawarta w projekcie uchwały propozycja 30% ma charakter umiarkowany. NIK stwierdziła, że rezygnacja z tej opłaty jest naruszeniem przepisów prawa. 

 

Pan Marek Wojciechowski – Naczelnik RGG

Opłata adiacencka jest liczona wyłącznie od różnicy między wartością działki przed podziałem a po podziale. Od tej różnicy proponuje się opłatę w wysokości 30%. Taką opłatę powinno się naliczyć niezależnie od tego czy podzieloną nieruchomość się sprzedaje czy też nie. Można ją naliczyć w ciągu 3 lat od dokonania sprzedaży. Ze sprzedażą związana jest natomiast opłata planistyczna. Jeżeli w ciągu 5 lat nastąpiła sprzedaż działki, gdzie został opracowany plan
i przez to wzrosła wartość nieruchomości, to wówczas nalicza się opłatę planistyczną. Jest to również opłata od różnicy między wartością nieruchomości przed uchwaleniem planu a wartością po uchwaleniu planu.    

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zgłosił formalny wniosek o przesunięcie rozpatrywania tego projektu uchwały na kolejną sesję Rady Miejskiej celem przeprowadzenia społecznej oraz prawnej analizy.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Opłaty adiacenckie są naliczane od różnych czynników. Po pierwsze jest opłata adiacencka od wzrostu wartości z tytułu uzbrojenia. Uchwała w tej sprawie została podjęta już w 2004 r. Natomiast omawiany projekt uchwały dotyczy opłaty adiacenckiej wynikającej wyłącznie z podziału. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zauważył, że Burmistrz w swoim wystąpieniu wskazał, że maksymalna stawka opłaty adiacenckiej może wynosić 50% i że w projekcie zaproponowano stawkę 30%. Tymczasem z uzasadnienia do projektu uchwały wynika, że maksymalna stawka opłaty adiacenckiej wynosi 30%.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Nie wydaje mu się, aby w omawianym projekcie uchwały było tyle wątpliwości, które uzasadniałyby przesunięcie jego rozpatrzenia na kolejną sesję Rady. Konsultacje społeczne mogą dotyczyć tego, co jest zależne od społeczeństwa. Opłata adiacencka nie jest wynikiem wymysłu Gminy Końskie, lecz jest wynikiem rozwiązań ustawodawczych, które należy realizować.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Analiza społeczna dotyczyłaby wysokości opłaty adiacenckiej.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Mariusza Czarneckiego o przesunięcie rozpatrywania tego projektu uchwały na kolejną sesję Rady Miejskiej celem przeprowadzenia społecznej oraz prawnej analizy.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 5 głosach za, 7 głosów przeciwnych
i 6 głosach wstrzymujących się wniosek odrzuciła.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zgłosił wniosek formalny o zastąpienie w projekcie uchwały wskaźnika opłaty adiacenckiej 30% wskaźnikiem 15%.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Każda złotówka liczona do dochodów gminy jest rzeczą ważną. Opłata adiacencka będzie dotyczyć tylko tej części wartości, która jest wynikiem wzrostu wartości nieruchomości wskutek podziału.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Pod uwagę należy wziąć dwie strony, zarówno UMiG i budżet gminny jak
i mieszkańców.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie zgłoszony przez siebie wniosek o zastąpienie w projekcie uchwały wskaźnika opłaty adiacenckiej 30% wskaźnikiem 15%.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 6 głosach za, 6 głosów przeciwnych i 6 głosach wstrzymujących się nie dokonała rozstrzygnięcia.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 5-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zgłosił wniosek o zastąpienie w projekcie uchwały wskaźnika opłaty adiacenckiej 30% wskaźnikiem 20%.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy wniosek.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 10 głosach za, 7 głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 12 głosach za i 6 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/127/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, zasady tworzenia specjalnego funduszu nagród a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/128/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

i)

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej
w Końskich oraz Komisji na 2008 r. radni otrzymali przed sesją
. Plany poszczególnych Komisji przyjmowane były na posiedzeniach właściwych Komisji – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/129/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

j)

Projekt uchwały w sprawie sprostowania oczywistej pomyłki pisarskiej w treści uchwały Nr XVI/112/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2008 r. w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Miasta i Gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/130/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały w sprawie sprostowania oczywistej pomyłki pisarskiej w treści uchwały Nr XXX/300/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 13 grudnia 2005 r. w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Energetyki Cieplnej w Końskich był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/131/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

l)

Projekt uchwały w sprawie zamiaru zlikwidowania z dniem 31 sierpnia 2008 r. Szkoły Podstawowej w Kornicy z siedzibą w Baryczy był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/132/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

ł)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na udzielenie bonifikaty od opłat rocznych z tytułu trwałego zarządu sprawowanego przez Miejski Zarząd Obiektami Sportowymi był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/133/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

m)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia woli przystąpienia Gminy Końskie do realizacji przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego zadania „Kampania promocyjna Województwa Świętokrzyskiego” w latach 2008-2010 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/134/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

n)

Projekt uchwały w sprawie upoważnienia Burmistrza Miasta i Gminy Końskie do podjęcia działań mających na celu przejęcie przez gminę części dróg powiatowych radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Główną przyczyną sformułowania tego projektu uchwały są powtarzające się na posiedzeniach komisji oraz Rady zapytania o stan dróg powiatowych. Z różnych względów powiat ma ograniczone możliwości i środki na modernizację dróg. Nie chciałby tego oceniać, ale być może możliwe by było porozumienie w myśl którego Gmina Końskie przejęłaby odpowiedzialność za te drogi wraz
z ekwiwalentem finansowym pozwalającym na ich utrzymanie. Obecny podział zarządzania drogami nie jest winą ani gminy ani powiatu.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/135/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

o)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków majątkowych
i bieżących, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2007
radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wydatki nie wygasające są wydatkami zaplanowanymi na rok bieżący, które są związane umową oraz przewidziane do wydatkowania i które z różnych względów nie mogą być zafakturowane, odebrane i rozliczone do końca roku a nie są jednocześnie zaplanowane w budżecie na rok następny, ponieważ w chwili formułowania budżetu nie było przesądzone czy zostaną one skończone czy też nie. Część bowiem umów na realizację wydatków majątkowych gmina ma oparte na pewnej elastyczności terminów. 

Wykaz zadań zawartych w projekcie uchwały jest znaczący, podobnie jak i kwota wydatków. Są to w większości wydatki do poniesienia w I półroczu 2008 r. Jeżeli wydatki nie będą w tym wykazie ujęte, to utracą źródła finansowania.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał czy na wszystkie ujęte w wykazie inwestycje podpisane zostały umowy do realizacji w I półroczu 2008 r. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Chodzi tu o wydatki majątkowe, a więc zarówno o roboty jak i wykonanie dokumentacji. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił uwagę, że na projekcie uchwały nie ma podpisu Skarbnika MiG. Zapytał czy Skarbnik przygotowywał ten projekt uchwały.

 

Pani Beta Lis – Skarbnik Miasta i Gminy

Odpowiedziała, że przygotowywała ten projekt uchwały.

 

Radny Piotr Słoka

Wskazał, że bardzo duża kwota jest niewykorzystana w zakresie dotyczącym modernizacji oświetlenia ulicznego. Tak duża kwota na ten cel wskazuje na to, że nic w roku bieżącym nie było chyba zrobione.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W roku bieżącym nic nie zostanie wydatkowane, fizycznie nie zostanie zafakturowane, odebrane i zapłacone, ponieważ samo rozstrzygnięcie przetargu dotyczy zadania w całości, które może być odbierane częściowo, obwodami. Nie można zapłacić nawet za część wykonaną jeżeli nie jest ona odebrana. Z programu modernizacji oświetlenia wydane zostało 69 048 zł. Programu tego nie ma zapisanego w budżecie na rok przyszły. Jeżeli więc nie wpisze się go w wydatkach nie wygasających, to wygaśnie podstawa do utrzymywania umowy w mocy na modernizację. W ramach programu modernizacji oświetlenia zostanie wymienione ¾ oświetlenia ulicznego w Gminie Końskie.  

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zapytał co wchodzi w skład wydatków inwestycyjnych jednostek budżetowych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W wykazie wydatków znajduje się cały zespół zadań na drogach gminnych. Jest tam m.in. budowa i modernizacja dróg gminnych, dokumentacja i wykonanie; przebudowa parkingu przy ul. Piłsudskiego, przedłużenie ul. Zielonej do Dyszowa.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 17 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/136/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

p)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na umorzenie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej, przypadających jednostce organizacyjnej Gminy Końskie – Zakładowi Energetyki Cieplnej w Końskich radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Gmina ma własne normy dotyczące trybu umorzeń należności między jednostkami organizacyjnymi gminy. W pewnych sytuacjach może sam podjąć decyzję o umorzeniu, w innych wymagana jest opinia Rady Miejskiej a jeszcze w innych zastrzeżone jest to wyłącznie do kompetencji Rady. Omawiany projekt uchwały ma „wyczyścić” pewne rzeczy, które „wiszą” w księgach rachunkowych jednej
i drugiej firmy.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 17 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/137/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

q)

Projekt uchwały w sprawie wzniesienia pomnika błogosławionego księdza Kazimierza Sykulskiego radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omawiany projekty uchwały jest wynikiem inicjatywy powiatu, która została wsparta przez wszystkie gminy powiatu koneckiego odnośnie wspólnego ufundowania pomnika błogosławionego ks. Sykulskiego. Ks. Sykulski był autentycznym bohaterem, męczennikiem. Ks. Sykulski był również działaczem społecznym, posłem na Sejm RP, wieloletnim radnym Rady Miejskiej w Końskich. Podjęcie tej uchwały jest niezbędne do tego, aby inwestor główny – Starostwo Powiatowe – mogło kontynuować działania, gdyż wyrażenie zgody na budowę takiego pomnika jest wyłączną kompetencją właściwej rady gminy.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 17 głosach za i 1 głosie przeciwnym powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XVII/138/2007

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Ad. pkt 8

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Komisje Rady Miejskiej

 

W tym punkcie nie przedstawiono żadnych protokołów z kontroli.

 

Ad. pkt 9

 

Radny Krzysztof Jasiński

Zapytał dlaczego pomimo pozytywnego wyniku referendum śmieciowego wzrastają ceny za wywóz śmieci na terenie Miasta i Gminy Końskie. Zapytał czy to oznacza, że nie wprowadzenie systemu śmieciowego przez Gminę zwiększy koszty czy też opłaty odprowadzane na rzecz Urzędu Marszałkowskiego sprawiają, że Gmina Końskie nie będzie miała wpływu na cenę śmieci. 

 

Odp. Burmistrz MiG

Podwyżka szykowana od 1 stycznia 2008 r. w żaden sposób nie jest spowodowana referendum śmieciowym. Taka sytuacja będzie miała miejsce także w innych gminach. Wprowadzenie powszechnego systemu segregacji i odbioru w wyniku referendum pozwoli od połowy 2008 r. obniżyć znacząco koszty polityki śmieciowej. Podwyżki byłyby także wtedy, gdyby nie odbyło się referendum, tylko wówczas miałyby one charakter trwały.

Szczegóły nt. tego co się będzie działo od 1.01.2008 r. przekaże Prezes PGK – p. Zbigniew Paluch.    

 

Radny Piotr Słoka

Zwrócił się o rozpoczęcie działań zmierzających do przejęcia w roku 2008 od Agencji Nieruchomości Rolnych działek Nr 505/5 i 502/2 położonych na terenie sołectwa Barycz w celu przeznaczenia tego terenu na rekreację (plac zabaw, pasaż spacerowy wokół zbiornika wodnego).

Odp. Burmistrz MiG

Traktuje zgłoszony wniosek jako zasadny i podejmie starania zmierzające do jego pozytywnego załatwienia.

Zapytał czy w roku 2008 będzie postawiony przystanek w Gracuchu.

Odp. Burmistrz MiG

Był ostatnio w Gracuchu na zaproszenie rady sołeckiej. Otrzymał wówczas propozycje lokalizacji tego przystanku. Ta lokalizacja była główną przeszkodą do postawienia przystanku w latach ubiegłych. Wydaje się, że obecna propozycja lokalizacji nie budzi kontrowersji i w związku z tym będzie można ten przystanek tam postawić w roku 2008. 

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał w jaki sposób Burmistrz ochroni mieszkańców miasta i gminy Końskie przed niekorzystnym wpływem podniesionej opłaty marszałkowskiej (do 477% za tonę nie segregowanych śmieci), która zostanie wprowadzona od 1 stycznia 2008 r. Zapytał jakie rozwiązania dla polityki śmieciowej zaproponuje i zrealizuje Burmistrz, tak aby mieszkańcy nie odczuli tej podwyżki przy oddawaniu śmieci oraz jakie rozwiązania zastosuje PGK w Końskich dotyczące tej wysokiej opłaty marszałkowskiej.

Odp. Burmistrz MiG

W sprawie systemu śmieciowego szczegółowej informacji będzie mógł udzielić Prezes PGK – p. Zbigniew Paluch. To co Gminę Końskie spotka od 1 stycznia 2008 r. jest tym samym, co by było, gdyby referendum śmieciowe się nie odbyło. Nie byłoby jednak nadziei, że w II półroczu sytuacja zmieni się na lepsze. 

 

Pan Zbigniew Paluch – Prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Końskich

Trzy dni po przeprowadzeniu referendum PGK wydał i rozprowadził ulotkę wśród klientów indywidualnych – osób fizycznych – mieszkańców. Ulotka zawierała informację, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 6 czerwca nastąpi wzrost opłat za umieszczenie nie segregowanych odpadów komunalnych na składowiskach na terenie całego kraju. W tej chwili opłata za odpady nie segregowane będzie od stycznia wynosić 75 zł za tonę. Według nieoficjalnych informacji w 2009 r. opłata będzie wynosić już 100 zł za tonę i że opłata będzie rosła. Wyższa opłata będzie obowiązywać do czasu pełnego przejęcia przez Gminę obowiązku odbioru śmieci od prywatnych właścicieli nieruchomości zgodnie z wolą mieszkańców wyrażoną w referendum. Jeżeli będzie wdrożony system, to można się spodziewać, że opłata ta liczona od osoby będzie niższa. Wiadomo bowiem, że system powszechny jest systemem tańszym. Odnośnie podwyżki to zaznaczył, że PGK jest tylko poborcą podatkowym.

Stworzenie dobrego systemu w okresie półrocznym będzie wielkim sukcesem. Należy szukać innych rozwiązań np. w postaci sortowni. Przekonanie, że wybudowanie sortowni „potani” śmieci wydaje się być dosyć iluzoryczne. Odpady, które PGK pobiera „z kloszy” są tylko wstępnie posegregowane i trzeba je później jeszcze dosegregowywać. Sortownia jest miejscem w którym fachowo przygotowani pracownicy wiedzą co jest odpadem a co nie. Średnio 30-40% odpadów trafia z sortowni ponownie na wysypisko. Trzeba możliwie szybko
i sprawnie w sposób przemyślany wprowadzić system. 

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Krzysztof Jasiński

Gmina Niepołomice równolegle przygotowując się do referendum śmieciowego wiedząc o wzroście opłat śmieciowych wdrożyła system dzięki któremu obniżono koszty w ciągu 1 miesiąca po referendum. Dziś mieszkańcy Końskich zadają sobie pytanie – jak to możliwe, że opłaty wzrosną aż w tak duży sposób.

 

 

 

 

Radny Marian Gąszcz

O podwyżkach za nie segregowane odpady wiadomo było dużo wcześniej. Można było więc tą segregację wprowadzić wcześniej a nie dopiero teraz. Nie byłoby takich kosztów wtedy.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wskazywana wiedza znana była od czerwca br. Jednak jej źródłem był projekt rozporządzenia ministra ochrony środowiska, o tym, czy projekt ten wejdzie w życie można było się przekonać dopiero po ukazaniu się rozporządzenia w Dzienniku Ustaw.   

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał kto będzie ponosił koszty wyceny nieruchomości przy naliczaniu opłaty adiacenckiej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że zlecającym wycenę będzie Gmina. Nie może być jednak tak, żeby opłata adiacencka była niższa od kosztów wyceny dokonywanej przez biegłego. 

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał Prezesa PGK czy będzie stosował selekcję opadów.

 

Pan Zbigniew Paluch – Prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Końskich

Segregacja w systemie musi być prowadzona, bo tak stanowi prawo. Trudno powiedzieć jaka będzie skala tej segregacji. Jeżeli większość gmin zacznie segregować, to liczba produktów, które będzie można sprzedać, będzie na rynku tak duża, że cena za nie będzie prawie zerowa. Taka sytuacja jest w tej chwili z butelkami typu „pet”. W Polsce musi obowiązywać spójna polityka organizacyjno-ekonomiczno-prawna. Jeżeli któregoś z tych elementów zabraknie, to system się zawali i Polska będzie płaciła kary.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Ponownie zapytał Prezesa PGK w jaki sposób od 1 stycznia 2008 r. zostanie zorganizowana segregacja śmieci.

 

Pan Zbigniew Paluch – Prezes Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Końskich

Obecnie segregowane są głównie śmieci pochodzące z tzw. kloszy. PGK nie jest jedyną firmą działającą na rynku. Działają bowiem także inne firmy a jedna z nich zajmuje się wyłącznie segregacją. PGK będzie prowadził segregację, także workową, szczególnie w domkach jednorodzinnych. Jedyny problem dotyczy tego, że PGK nie posiada instalacji do segregacji odpadów. Trzeba więc pomyśleć o budowie takiej instalacji. Obecnie segreguje się tylko „ręcznie”.  

Od nowego roku za kosz 110/120 litrów trzeba będzie zapłacić 9 zł, za 140 litrów – 11 zł, za 240 litrów – 260 zł. Dla porównaniu w Skarżysku od nowego roku cena za kosz 110 litrów będzie wynosić podobno 13 zł. Jeśli będzie wprowadzone w życie powszechne opodatkowanie to nikt nie będzie podrzucał śmieci do śmietników KSM czy ZGM, bo i tak będzie wnosił opłatę.       

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie zgłosił radny Mariusz Czarnecki.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 10

 

Informacje i komunikaty:

 

I.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z zażaleniem p. Norberta Jarząbka na nie załatwienie sprawy w terminie oraz odpowiedzią Burmistrza udzieloną p. Jarząbkowi.

 

II.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem p. Ryszarda Sroczyńskiego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Wojewoda Świętokrzyski zwrócił się do niego o przesłanie protokołu z obrad sesji z dn. 29.11.2007 r. kiedy to podejmowana była uchwała dotycząca skargi p. Sroczyńskiego. Protokół został przesłany w terminie. Na przedstawione przez Wiceprzewodniczącą pismo p. Sroczyńskiego postara się odpowiedzieć, gdyż jest ono kierowane do Przewodniczącego Rady Miejskiej.

 

 

III.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem Burmistrza dotyczącym sprawy Państwa Grażyny i Michała Deka dotyczącym zwrotu udzielonej bonifikaty.

Przewodniczący Rady Miejskiej

W/w pismo p. Deka skierował do Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów celem wyrażenia opinii w tym temacie.

 

Radny Piotr Słoka

Wracając do tematu projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego programu budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szczelnych zbiorników bezodpływowych na terenie Gminy Końskie” chciałby, aby w Zespole, który zajmie się dopracowaniem zapisów tej uchwały znalazła się: część Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska,  radny Andrzej Kosierkiewicz, pracownicy Wydziału Ochrony Środowiska – p. Antoni Wiktorowicz i p. Zbigniew Skowron. Ten projekt uchwały należy doprecyzować w sposób, który będzie najbardziej korzystny dla mieszkańców gminy oraz aby nie została ona zakwestionowana przez organ nadzoru.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Był jeszcze wniosek, aby do tego Zespołu dołączyła jeszcze część Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Uważa, że taki Zespół może powstać i dopracować projekt uchwały na kolejną sesję Rady.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zaproponował, aby w składzie Zespołu znalazł się również autor wniosku – radny Piotr Słoka, który jest doskonale zorientowany w zakresie ochrony środowiska.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Należy doprecyzować wniosek. Proponuje, aby w skład Zespołu weszli członkowie Komisji Zdrowia, radny Andrzej Kosierkiewicz, radny Piotr Słoka oraz p. Antoni Wiktorowicz i p. Zbigniew Skowron. Z wynikami prac zapozna się wspólnie Komisja Zdrowia z Komisją Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów.

Poddał w/w wniosek pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 17 głosach za i 1 głosie przeciwnym wniosek przyjęła.

 

Radna Ewa Swat

Poinformowała, że w pierwszy weekend stycznia organizowany jest memoriał p. Stachery. Stowarzyszenie w jakim p. Stachera działał zwraca się o wsparcie przy organizacji tego memoriału.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Stolarka okienna w Szkole Podstawej Nr 2 w Końskich znajduje się w bardzo złym stanie. Państwowa Inspekcja Pracy podała termin w jakim powinna zostać wymieniona. Z tego co wie od przewodniczącego zarządu osiedla trzeba do tego terminu się dostosować.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

SP nr 2 była w ostatnich latach beneficjentem znacznej pomocy ze strony Gminy. Łączne wydatki w ciągu ostatnich 5 lat  wyniosły 453 296 zł. Wykonany został tam audyt, który obejmuje swoim zakresem wskazania dotyczące technologii docieplenia ścian zewnętrznych, wymianę części okien. Będzie to robione w najbliższych latach podobnie jak i modernizacja innych obiektów szkolnych.

W ostatnich dniach wydany został kalendarz, którego ozdobą są fotografie Gminy Końskie wykonane „z motolotni z lotu ptaka”. Zaprosił radnych do odbioru tych kalendarzy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia oraz kończącego się roku złożył wszystkim najserdeczniejsze życzenia zdrowia, szczęścia, pomyślności oraz szampańskiej zabawy. Zaprosił zebranych na sesji do wspólnego podzielenia się opłatkiem.

 

 

Ad. pkt 11

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XVII sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

 Jadwiga Świeboda                                                     Marian Gąszcz

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

          Rafał  Kuba

Inspektor Biura Rady  Miejskiej                                                  

 

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2008/03/11 13:44:24
Redaktor: Administrator