Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XVIII/2004

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 26 października 2004 r.

w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich



W XVIII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21. Jeden radny nieobecny – usprawiedliwiony.

W sesji wzięło udział 60 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 80 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 10.00 – 15.20



Ad. pkt 1


XVIII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2002 – 2006 otworzył Radny Grzegorz Wąsik – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich, który powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

Stwierdził, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

Poprosił radnych oraz gości o uczczenie „chwilą ciszy” pamięć zmarłego Krzysztofa Sroki – Komendanta Straży Miejskiej w Końskich.


Ad. pkt 2


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokół z obrad poprzedniej sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone żadne uwagi do protokołu.


Ad. pkt 3


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

Odczytał wniosek Burmistrza Miasta i Gminy o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania w formie darowizny na rzecz Zakładu Energetycznego Okręgu Radomsko – Kieleckiego S.A. – Rejon Energetyczny w Końskich linii kablowych elektroenergetycznych i oświetlenia terenu wybudowanych w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja istniejącej części ulicy Spokojnej oraz budowa jej przedłużenia dla połączenia z ul. Krakowską i Strażacką w Końskich wraz z budową kanalizacji sanitarnej, deszczowej, telefonicznej, sieci wodociągowej, gazowej, linii kablowych elektroenergetycznych i oświetlenia terenu” zgodnie z pozwoleniem na budowę Nr BP.AC.7351-78/03 z dnia 25.08.2003 r.

Odczytał wniosek Burmistrza Miasta i Gminy o umieszczenie w porządku obrad projektu uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego miasta Końskie, który to projekt radni otrzymali w dniu sesji.

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.


Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o zdjęcie z porządku obrad w/w projektu uchwały.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym jednogłośnie przyjęła powyższy wniosek zdejmując omawiany projekt uchwały z porządku obrad.


Co do wniosku Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego miasta Końskie – poinformował, że zgodnie z Regulaminem Rady i ustawą samorządową osoby uprawnione do tego, aby proponować rozszerzenie czy zmianę porządku obrad powinny to uczynić co najmniej na 7 dni przed sesją. W § 41 Regulaminu Rady jest zapis, że projekty uchwał zgłoszone w trybie nagłym z pominięciem obowiązującej procedury mogą być rozpatrywane wyłącznie na sesji nadzwyczajnej zwołanej zgodnie z § 4 ust. 2. W tym przypadku zachodzi taka zależność. Tym nie mniej złożony wniosek musi zostać poddany pod głosowanie, jako że Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.


Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o umieszczenie w porządku obrad projektu uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego miasta Końskie.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym przy 9 głosach za i 11 głosach przeciw nie przyjęła powyższego wniosku.


Przewodniczący Rady poddał projekt porządku obrad pod głosowanie wraz z przyjętym wnioskiem.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym przy 11 głosach za i 9 głosach wstrzymujących porządek obrad uchwaliła

Porządek obrad


  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokółu z obrad poprzedniej sesji.

  3. Przyjęcie porządku obrad.

  4. Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

  5. Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

  6. Informacja o stanie ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy Końskie.

  7. Informacja o funkcjonowaniu spółek NZOZ „Południowa”, „Medyk” i „Stomadent”.

  8. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a) zmian w budżecie na 2004 r,

b) nadania nazwy ulicy we wsi Sielpia Wielka, gmina Końskie,

c) zamiany działek między Gminą Końskie a współwłaścicielami Kazimierzem Grzegorczykiem, Jadwigą Duran, Anną Grzegorczyk, Magdaleną Grzegorczyk oraz Iwoną Grzegorczyk.,

d) nieodpłatnego przekazania w formie darowizny na rzecz Karpackiej Spółki Gazownictwa w Tarnowie Oddział – Zakład Gazowniczy w Kielcach sieci gazowej wybudowanej w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja istniejącej części ulicy Spokojnej oraz budowa jej przedłużenia dla połączenia z ul. Krakowską i Strażacką w Końskich wraz z budową kanalizacji sanitarnej, deszczowej, telefonicznej, sieci wodociągowej, gazowej, linii kablowych elektroenergetycznych i oświetlenia terenu” zgodnie z pozwoleniem na budowę Nr BP.AC.7351- 78/03 z dnia 25.08.2003 r.,

e) nieodpłatnego przekazania w formie darowizny na rzecz Telekomunikacji Polskiej S.A. Obszar Kielce kanalizacji telefonicznej wybudowanej w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja istniejącej części ulicy Spokojnej oraz budowa jej przedłużenia dla połączenia z ul. Krakowską i Strażacką w Końskich wraz z budową kanalizacji sanitarnej, deszczowej, telefonicznej, sieci wodociągowej, gazowej, linii kablowych elektroenergetycznych i oświetlenia terenu” zgodnie z pozwoleniem na budowę Nr BP.AC.7351-78/03 z dnia 25.08.2003 r.,

f) nieodpłatnego przekazania w formie darowizny na rzecz Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach ul. Jagiellońska 72 chodnika przy drodze wojewódzkiej Nr 728 w miejscowości Nowe Brody,

g) ustalenia liczby licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką na terenie miasta i gminy Końskie,

h) zmiany uchwały Nr VII/68/2003 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie określenia ogólnych zasad inicjowania i trybu realizacji inwestycji wykonywanych przy dobrowolnym udziale mieszkańców gminy,

i) przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Koneckiego na lata 2004-2013 w części dotyczącej Miasta i Gminy Końskie,

j) uchwalenia „ Programu ochrony środowiska dla miasta i gminy Końskie” wraz z planem gospodarki odpadami,

k) zmian w Statucie Gminy Końskie,

l) włączenia terenów położonych w obszarze Gminy Końskie w obszar Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice”.

9. Informacja o złożonych przez radnych Rady Miejskiej oświadczeniach majątkowych.

10. Informacje i komunikaty.

11. Zakończenie obrad XVIII sesji Rady Miejskiej.


Ad. pkt 4


Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

Wyraził ubolewanie z powodu nie przyjęcia wniosku o umieszczenie w porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego miasta Końskie. Przypomniał, że na jednej z ostatnich sesji został zobowiązany przez Radę Miejską do poszukiwania rozwiązań zgodnych z prawem, które zablokowałyby powstanie w Końskich hipermarketów, sklepów wielkopowierzchniowych wypierających skutecznie drobny handel w Końskich. Ten drobny handel pełni funkcję amortyzatora w sytuacji wysokiego bezrobocia. Jednym ze sposobów, być może jedynym, ograniczenia możliwości lokowania na terenie Końskich sklepów wielkopowierzchniowych było utworzenie Parku Kulturowego. Z jednej strony miasto zasługuje na to, aby jego centrum oraz tereny zabytkowe, zarówno z punktu widzenia zabudowy jak i ładu przestrzennego objąć specjalną ochroną, której zaprzestała poprzednio obowiązująca ustawa o zagospodarowaniu przestrzennym. Z drugiej strony jasne jest, że przyjęcie tego planu, o czym była mowa na Komisjach Rady, stworzyłoby znacznie większe możliwości dla Gminy ochrony przed powstaniem niezgodnie z intencjami większości mieszkańców sklepów wielkopowierzchniowych. Wyraził opinię, że odrzucenie wniosku o umieszczenie w porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego miasta Końskie jest działaniem idącym w złym kierunku.

 

Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Zapytał Burmistrza Miasta i Gminy, jaki jest los dębu w Kazanowie. Dąb ten ma suche konary. Dzisiaj przed sesją sotłys z Kazanowa poinformował go, że mało nie doszło do tragedii, ponieważ suchy konar z tego dębu spadł tuż dziecku pod nogi. Zaapelował, aby nie czekać na powtórkę tragedii z Dalikowa. Zapytał jaką decyzję względem tego dębu Gmina podjęła. Przypomniał, że w przedstawionej przez Burmistrza informacji była mowa o przystąpieniu do realizacji projektu budowy kanalizacji w Modliszewicach i Pomykowie. Zapytał, co będzie z kanalizacją w Kazanowie. Z innego planu wynika, że w 2006 r. będzie ona oddana do użytku. W związku z tym czy została już przygotowana dokumentacja na jej budowę.


Burmistrz Miasta i Gminy

Dąb w Kazanowie jest pięknym drzewem zdobiącym tamtejsze otoczenie. Z drugiej jednak strony realne jest zagrożenie, które dąb ten sprawia. Konieczne jest złożenie odpowiedniego wniosku do zarządcy drogi, przy której rośnie drzewo. Zgodził się z radnym Bogdanem Kuśmierczykiem, że nie można dopuścić do tragedii, jaka wydarzyła się w Dalikowie. Przyjęta została koncepcja kanalizacji wsi Modliszewice. Ta koncepcja daje podstawy do zlecania opracowania dokumentacji budowlanej. Koncepcja ta zakłada, że kanalizacja wsi Modliszewice umożliwi w rezultacie kanalizację Sierosławic i Kazanowa, gdyż będzie to ta sama „zlewnia”. Nie da się natomiast skanalizować Sierosławic i Kazanowa z pominięciem Modliszewic.


Radny Grzegorz Wąsik – Przewodniczący Rady Miejskiej

Odniósł się do wypowiedzi Burmistrza odnośnie nie przyjęcia wniosku o umieszczenie w porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego miasta Końskie. Z wypowiedzi tej wynika, że Rada Miejska jest hamulcem blokującym działania Burmistrza. Przypomniał, że jak wynika z rozstrzygnięcia nadzorczego wojewody świętokrzyskiego z 11 sierpnia ubiegłego roku dotyczącego podjętej przez Radę Miejską uchwały w podobny sposób, w jaki miałaby być podjęta uchwała w sprawie Parku Kulturowego. W uzasadnieniu rozstrzygnięcia stwierdzającego nieważność tamtejszej uchwały jest zapis, że jej projekt radni otrzymali poza porządkiem obrad bezpośrednio przed sesją z pominięciem obowiązującej procedury wynikającej z treści § 37 i 38 Regulaminu Rady Miejskiej w Końskich stanowiącego załącznik nr 6 do Statutu Gminy Końskie. Projekt uchwały zgłoszony w trybie nagłym, co w tym przypadku miało miejsce, w myśl § 41 Regulaminu Rady Miejskiej mógł być rozpatrywany wyłącznie na sesji nadzwyczajnej zwołanej zgodnie z § 4 ust. 2 oraz mógł dotyczyć wyłącznie spraw, które wynikły bezpośrednio przed sesją, a zaniechanie ich rozpatrywania mogłoby spowodować poważne skutki prawne lub faktyczne. Nie chciałby tu podejrzewać, że wnoszenie projektu uchwały w trybie niezgodnym z Regulaminem Rady jest działaniem pozornym, mającym spowodować późniejsze uchylenie uchwały przez organ nadzoru z przyczyn natury formalnej. Z projektem uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego mieli możliwość zapoznać się radni wchodzący w skład Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Pozostali radni otrzymali go dopiero w dniu sesji. Materia, która dotyczy tego projektu uchwały jest bardzo ważna dla wielu mieszkańców Końskich. Stwierdził, że wprowadzana jest tu dezinformacja, iż Rada Miejska jest organem, który staje naprzeciw słusznym decyzjom. W projekcie uchwały widoczne są obostrzenia w stosunku do mieszkańców. Granice tego Parku Kulturowego objęłyby praktycznie całe miasto poza jego obrzeżami. Obostrzenia te dotyczą różnych i bardzo szczegółowych ograniczeń wynikających z treści projektu uchwały. Chodzi tu m.in. o: utrzymanie historycznych i tradycyjnych linii zabudowy ulic miejskich; utrzymanie i stosowanie tradycyjnych gabarytów wysokości zabudowy przyulicznej, spadków i pokrycia połaci dachowych; ustalenie standardów kolorystyki elewacji budynków, dopuszczalnych materiałów elewacyjnych, form architektonicznych „wystroju” elewacji zgodnych z miejscową tradycją dla budynków planowanych; utrzymanie, konserwację i rewaloryzację zabytków tradycyjnych na terenie parku kulturowego – na warunkach określonych w przyszłym planie ochrony parku kulturowego; utrzymanie i konserwację Parku Miejskiego, utrzymanie zadrzewień przydrożnych i wokół stawów położonych w rejonie ul. Browarnej, drzew przy ul. 16-Stycznia, z możliwością uzupełnień, także w sąsiedztwie nadrzecznym i na terenach obrzeżnych „błoni miejskich” w południowym sąsiedztwie zespołu pałacowo-parkowego; zakaz realizacji nowych inwestycji przemysłowych; zakaz realizacji nowych inwestycji usługowych i handlowych o powierzchni wykraczającej poza tradycyjne; zakaz stosowania tablic reklamowych wielkogabarytowych; ograniczenie stosowania tablic reklamowych na elewacjach zabudowy do małogabarytowych, możliwych do umieszczania wyłącznie na poziomach parterów obok szyldu firmy lub lokalu, o tradycyjnej formie, materiale i liternictwie; zakaz składowania i magazynowania odpadów, poza czasowym gromadzeniem zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach; zakaz realizacji nowych urządzeń infrastruktury technicznej nadziemnej, jak linie napowietrzne energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia, maszty i wieże radiolinii i telefonii komórkowej; ograniczenie ruchu kołowego przez Rynek, ul. Zamkową i ul. Partyzantów wyłącznie do obsługi położonych na tym terenie nieruchomości; przebudowę przestrzeni publicznej w Rynku, dla odzyskania jego historycznych i tradycyjnych walorów „salonów miasta” polegającą na: przebudowie istniejącego szaletu miejskiego na całkowicie podziemny, ze stropem o nawierzchni i w płaszczyźnie Rynku, lub jego likwidacji; usunięciu nadmiernego zadrzewienia Rynku z jego części zachodniej, aż do ograniczonego przedpola muru ogrodzenia kościoła parafialnego; przestawieniu pomnika Tadeusza Kościuszki na północny-wschód skraj Rynku, z pozostawionymi tam kilkoma drzewami ozdobnymi, jako jego północno-wschodnie tło widokowe, z wykonaniem oświetlenia pomnika; wykonaniu nowej nawierzchni granitowej Rynku; umieszczeniu na powierzchni placu przy chodnikach i alejkach poprzecznych – latarni żeliwnych, o tradycyjnej XIX wiecznej formie; umieszczeniu elementów „małej architektury” o tradycyjnej lub współczesnej formie itd. Przypomniał, że na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Burmistrz informował, że omawiana uchwała w sprawie utworzenia Parku Kulturowego ma charakter intencyjny. Z taką opinią nie można się zgodzić, ponieważ nie jest to uchwała stricte intencyjna, o czym świadczy chociażby jej nazwa. Do spraw natury formalnej dochodzą jeszcze sprawy natury merytorycznej. Wprowadzanie przez Radę Miejską bez wiedzy mieszkańców tego typu obostrzeń, które będą dotyczyć dużej grupy osób, wydaje się niesłuszne. Dzisiejsza decyzja o nie rozpatrywaniu projektu uchwały w tej sprawie nie zamyka jednak drogi do realizowania być może słusznej idei, jaką jest utworzenie parku kulturowego. Można przy tym dyskutować czy taką właśnie metodą i w takim zakresie, jaki wynika z projektu uchwały. Można by było przecież utworzyć park kulturowy obejmujący obecny park miejski i tereny do niego przyległe. Przypomniał, że w dniu 29 czerwca br. podejmowana była uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W przedstawionej przez Burmistrza informacji nie było mowy o tym, na jakim etapie są prace związane z przygotowywaniem tego planu. Wskazywanie więc, że utworzenie parku kultury jest jedyną metodą na zapobieżenie powstaniu w Końskich sklepów wielkopowierzchniowych jest niesłuszne i niesprawiedliwe. Projekt tej uchwały może być rozpatrywany na sesji nadzwyczajnej lub na najbliższej sesji zwyczajnej. Czas do kolejnej sesji można wykorzystać na poinformowanie mieszkańców o całej sprawie. Zaznaczył, że przyjęcie uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego wiąże się również z niebezpieczeństwem, ponieważ w ciągu 3 m-cy od podjęcia takiej uchwały Gmina jest zobowiązana do przystąpić do opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego na cały obszar utworzonego parku kulturowego. Do czasu uchwalenia tego planu zagospodarowania przestrzennego wszelkie decyzje związane z wydaniem warunków zabudowy są wstrzymane, a nie wiadomo ile jego przygotowanie potrwa. Przyjęcie tej uchwały wprowadza ograniczenia w sposobie korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska. W razie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na żądanie poszkodowanego właściwy starosta ustala w drodze decyzji wysokość odszkodowania za te utrudnienia. Wówczas decyzja starosty jest niezaskarżalna
a do wypłaty odszkodowania obowiązana właściwa jednostka samorządu terytorialnego. Postawił pytanie czy nie mogą zdarzyć się sytuacje występowania o takie odszkodowania, gdy uchwała w omawianej sprawie podjęta zostanie podjęta bez odpowiedniej informacji dla mieszkańców Końskich. Decyzja Rady Miejskiej o nie wniesieniu do porządku obrad sesji projektu przedmiotowej uchwały wydaje się być słuszna. Wyraził zdziwienie, że Burmistrz decyzję tą negatywnie ocenia.


Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że sprawy formalne wyglądały w ten sposób, że zamiar wprowadzenia projektu uchwały na sesję był sygnalizowany od początku obrad Komisji Rady Miejskiej. Na każdym posiedzeniu wersja robocza projektu była przedstawiana i omawiana przez niego lub jego zastępcę. Projekt uchwały został w obszerny sposób omówiony na Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, na której obecny był twórca projektu. Uchwała jest w tym sensie intencyjna, że zawiera katalog wytycznych dla sporządzenia planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego. Te wytyczne nie są więc same w sobie zakazami. Dopiero przygotowany w normalnym trybie plan z dyskusją, z wyłożeniami decyduje o tym, które z tych wytycznych i w jakim zakresie są stosowane. Przypomniał, że na terenie objętym zasięgiem projektowanego parku kulturowego istnieją już i obowiązują miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. W oparciu o te plany miejscowe można tam, gdzie istnieje taka potrzeba, dokonywać wszystkich działań związanych z przebudowami, modernizacjami a nawet budowami. Poinformował, że otrzymał od grupy radnych deklarację złożenia w tej materii wniosku o zwołanie sesji nadzwyczajnej. Zaznaczył, że nie odnosi się negatywnie do decyzji Rady o nie włączeniu do porządku obrad wskazywanego projektu uchwały, tylko ubolewa, że sprawa ta nie będzie rozpatrzona na bieżącej sesji.


Przewodniczący obrad

Stwierdził, że projekt uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego nie został przedstawiony w sposób zgodny z prawem.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że


Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.



Ad. pkt 5


Interpelacje i zapytania radnych wraz z udzielonymi odpowiedziami przez Burmistrza Miasta
i Gminy


Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składamy na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.



Radny Jan Grot

  1. Na osiedlu warszawska znajduje się niewykorzystany ogrodzony teren, który jest zlokalizowany przy M-G Ośrodku Pomocy Społecznej w Końskich. Zaproponował zagospodarować ten teren pod parking osiedlowy.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. W celu zmniejszenia natężenia ruchu w mieście – zaproponował, aby od strony Skarżyska do Przysuchy, skierować pojazdy ulicą Krzywą. Ta sama sytuacja występuje na ul. 1 Maja, gdzie ruch kołowy można skierować na Warszawę ulicą Lipową i dalej ulicą Armii Krajowej do ulicy Warszawskiej. Pojazdy jadące z Warszawy do Skarżyska należy skierować ulicą Armii Krajowej do ulicy Lipowej następnie 1 Maja w ulicę Sportową.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Poinformował, że w parku miejskim nieczynne są lampy oświetleniowe na alejce biegnącej od Urzędu Miasta w kierunku stadionu. Na osiedlu 3 Maja dużo lamp jest uszkodzonych, są takie przypadki, że drzewa się tak rozrosły, że lampa znajduje się w koronie drzew, przez co nie daje wówczas żądanego efektu.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Na osiedlu 3 Maja dużo lamp przy wejściach do klatek schodowych zostało zniszczonych. Zaproponował zainstalować nowe i zabezpieczyć przed kradzieżą osłonami z drutu.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. W godzinach, kiedy nie funkcjonuje sygnalizacja świetlna, jadący ulicą Kazanowską nie widzą pojazdów nadjeżdżających od strony Modliszewic, ponieważ słup ogłoszeniowy zasłania widoczność. Zgłosił potrzebę przesunięcia tego słupa ogłoszeniowego.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Przypomniał, że w miesiącu wrześniu miała zostać wykonana nowa nawierzchnia na ulicy Kazanowskiej. Zapytał, co stanęło na przeszkodzie, że inwestycja nie została zrealizowana.


Odp. zostanie udzielona na piśmie



  1. Zgłosił potrzebę wyrównania drogi od miejscowości Pomyków do Koczwary.


Odp. zostanie udzielona na piśmie



Radny Bogdan Kuśmierczyk

  1. W województwie świętokrzyskim gmina Łagów jako pierwsza przystąpiła do ogólnopolskiej akcji „Przejrzysta Polska”. Stwierdził, że chciałby namówić Burmistrza, by ten zadeklarował przystąpienie do tej akcji.


Odp.

Wyraził poparcie dla pomysłu przystąpienia gminy Końskie do ogólnopolskiej akcji „Przejrzysta Polska”. Jest za tym, aby możliwie wszystkie procedury były możliwie przejrzyste i widoczne, tak, aby ciążące na Polsce „odium” wszechobecnej korupcji Końskie omijało.


  1. W wielu miastach w kraju podliczane są szkody wojenne. Stwierdził, że dobrze by było, by Burmistrz powołał specjalny zespół do zliczenia tych szkód w gminie Końskie. Dotychczasowa wiedza na ten temat nie jest wystarczająca.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Zapytał czy w gminie Końskie działają pełnomocnicy ds. osób niepełnosprawnych. Jeśli tak, to w jaki sposób można do nich dotrzeć.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Zapytał ile miejscowości w gminie Końskie, licząc z przysiółkami nie posiada jeszcze dostępu do wodociągu.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Zapytał ile pieniędzy wpłynęło do miejskiej kasy w ciągu pierwszego półrocza tego roku ze sklepów: Albert, Biedronka, Winpiw, Spar, a ile z miejskich targowic.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Ulica Skalna w Sierosławicach rozwidla się obok kamieniołomu. Odnoga tej ulicy, utwardzona tylko żwirem, nosi również nazwę ul. Skalnej i jest drogą prowadzącą na pola. Po letnich deszczach nastąpiło wymycie nawierzchni tej ulicy. Konieczne jest wypełnienie powstałych ubytków. Między ulicą a kamieniołomem nie ma żadnej barierki odgradzającej. Zdarzały się przypadki, że mieszkańcy tej ulicy wyciągali z dołu dzieci, które tam wpadły. Zwrócił się o pilne zainstalowanie tam barierek.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Strażacy w Bedlenku przygotowali teren na boisko i plac zabaw dla dzieci. Zwrócił się zakupienie stosownych urządzeń. (Sierosławice i Kazanów też).


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Podkreślił, że bez ciepłej wody w okresie letnim ciepłownia miejska staje się coraz mnie atrakcyjna i traci kolejnych odbiorców. Zapytał czy w planach przewidziana jest możliwość dostarczania ciepłej wody latem.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Poinformował, że wybój w nawierzchni ulicy Warszawskiej przy wjeździe do Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 na budowie stanowi utrudnienie w komunikacji.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Nekropolie w wielu miastach wzbogacane są o kolumbaria. Jego zdaniem na koneckim cmentarzu też należy wybudować taka budowlę.


Odp. zostanie udzielona na piśmie



Radny Jan Wiaderny

  1. Poinformował, że kilka dni temu zawiązał się społeczny komitet budowy jezdni na ul. Południowej, Starosta konecki jest gotowy podjąć się tego zadania pod warunkiem partycypacji w kosztach jego realizacji przez gminę.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Zarząd Osiedla Nr 3 zwrócił się do Zakładu Gospodarki Komunalnej w sprawie kolorowych pojemników (szkło-plastyk-papier). Pojemniki te posadowione są na miękkim podłożu, a nie na betonowym, co nie służy ich żywotności, ponieważ ich dna wykonane są z żeliwa. ZGK odmówił przeniesienia ich na podłoże betonowe tłumacząc się brakiem prawa własności terenu. Zwrócił się do Burmistrza o rozstrzygnięcie tej patowej sytuacji.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Wniósł o interwencję i poprawę stanu drogi na 240 – metrowym odcinku od restauracji „Słoneczko” w kierunku południowym do Pracowniczego Ogrodu Działkowego, 103 garaży i domów posadowionych po prawej stronie drogi.


Odp. zostanie udzielona na piśmie



  1. Zwrócił się, aby uczynione zostało wszystko, by budowa obwodnicy Kielce-Warszawa ruszyła w planowanym terminie.


Odp. zostanie udzielona na piśmie



Radny Andrzej Zdunek

  1. Zapytał czyją własnością są metalowe pojemniki na śmieci zlokalizowane przy budynkach komunalnych. Zwrócił uwagę na to, że większość z tych pojemników jest w złym stanie technicznym.


Odp.

Pojemniki te są własnością Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Natomiast KTBS wykupuje usługę w postaci odbiorów śmieci z tych pojemników, za którą to usługę płacą mieszkańcy.


  1. Zapytał czy prawdą jest, że jeden z urzędników UMiG celowo spowalnia wykup działek pod przyszłą obwodnicę kielecką.


Odp.

Stwierdził, że uwagę, iż któryś z pracowników UMiG spowalnia proces wykupu działek pod budowę obwodnicy kieleckiej, odebrał z dużym zdumieniem. Wszystko, co na ten temat wie świadczy o czymś zupełnie przeciwnym i ma na to dowody. Pierwsza uchwała Rady Miejskiej zlecająca Zarządowi Miasta i Gminy Końskie przygotowanie budowy tej obwodnicy została podjęta w 1994 r. Od tego czasu każda kolejna Rada i każdy kolejny Zarząd Miasta miał obowiązek traktować ją poważnie i jeśli tylko nadarzała się okazja wykupywać działki leżące na jej terenie. Zgodnie ze wskazywaną uchwałą Zarząd MiG poprzedniej kadencji zlecił opracowanie koncepcji na budowę przedłużenia ulicy kieleckiej. Dzięki temu obecnie wydane są już warunki zabudowy, a UMiG znajduje się w stanie dużego zaangażowania, jeśli chodzi o przyszłą dokumentację budowlaną. Nieco gorzej wygląda natomiast sprawa z własnością działek. Do 2004 r. na przebiegu tej trasy gmina Końskie przejęła od Skarbu Państwa 3 działki. To były wszystkie aktywne działania gminy. Od tego czasu, a więc w 2004 r. gmina przejęła 6 działek, uzgodniła przekazanie na jej rzecz 13 działek należących do Skarbu Państwa. Nie wiadomo jeszcze czy będzie to przekazanie pod budowę, czyli zgoda na wejście w teren, czy też będzie to komunalizacja. Nie ma więc niebezpieczeństwa, że działki należące do SP nie zostaną przekazane pod budowę obwodnicy, tym bardziej że część z nich leży w pasach drogowych np. ul. Piłsudskiego, Gimnazjalnej czy Spacerowej. W 2004 r. wykupiono 6 nieruchomości o łącznej powierzchni prawie dwóch hektarów za kwotę 356 tys. zł. na odcinku między ul. Piłsudskiego a ul. Staszica. W dniu sesji ma być podpisany akt notarialny na kolejną działkę na ul. Piłsudskiego. W ubiegłym tygodniu wykupiona została aktem notarialnym działka należąca do Parafii Chrystusa Odkupiciela. Trwają uzgodnienia z innymi właścicielami działek, tam gdzie jest podział działek zlecane są operaty szacunkowe lub trwa oczekiwanie na podziałek działek tam, gdzie nie są one jeszcze wyodrębnione i trwa postępowanie administracyjne w tej sprawie. Warunkiem do wykupu działki jest to, że działka ta musi fizycznie istnieć, posiadać swój numer, powierzchnię oraz właścicieli. Koncepcja przyjęta przez Radę Miejską poprzedniej kadencji oraz Zarząd MiG pozwoliła na dokonanie podziału działek, tak by te, już podzielone podlegały wykupowi. W niektórych jednak miejscach właściciele odwołali się od decyzji o podziale działek. Trwają procedury zmierzającego do tego, by ten podział stał się faktem, dzięki czemu gmina mogłaby doprowadzić do wykupu potrzebnych działek. Dopiero, gdy działki są już podzielone, mają swój numer i ewidencję, zlecane jest wykonanie operatu szacunkowego biegłemu. Następnie na podstawie jego wyceny, gmina proponuje dobrowolną umowę kupna-sprzedaży właścicielowi. Jeżeli jest to jeden właściciel to sprawa jest prostsza. Trwają wówczas negocjacje prowadzące do uzgodnienia stanowisk i jeżeli jest dobra wola stron do podpisania aktu notarialnego. Trudniej jest wówczas, gdy właściciel nie został jeszcze ustalony, wówczas prowadzone jest postępowanie spadkowe, które dopiero ujawni, z kim gmina może prowadzić negocjacje i podpisać umowę. Najgorzej jest tam, gdzie nie ma dobrej woli. Jak na razie nadspodziewanie dobrze mieszkańcy Końskich, posiadający nieruchomości w obrębie planowanej obwodnicy przyjmują oferty gminy. Przedstawił na mapie stan wykupu działek na odcinku od ul. Piłsudskiego do ul. Staszica. Wskazał na mapie, że kolorem żółtym zaznaczone są tereny przejęte przez gminę. Przygotowane są do przekazania działki od Koneckiej Spółdzielni Mieszkaniowej, na bieżącej sesji ma być rozpatrywany projekt uchwały w sprawie zamiany działek. W zakresie dotyczącym jednej z działek trwa postępowanie spadkowe, gdyż właściciel jest osobą niepełnoletnią, dla którego musi zostać wyznaczony opiekun prawny, z którym gmina mogłaby podpisać umowę. W tym obrębie pozostaje tylko jedna działka, trwają negocjacje, ale występują tutaj spore opory. Na całej długości od ul. Staszica do ul. Piłsudskiego proces wykupu działek jest prawie zakończony. Wykupione są pierwsze działki od Parafii Chrystusa Odkupiciela. Trwają negocjacje z właścicielami sąsiednich nieruchomości. Są już warunkowe zgody opierające się na założeniu, że gmina najpierw zorganizuje dla właścicieli nowe mieszkania i dopiero wówczas nieruchomości będą mogły być sprzedane. Poinformował, że w związku z tym zwrócił się do Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UMiG, który zarządza gospodarką mieszkaniową, o wstrzymanie tam, gdzie jest to możliwe, decyzji o zasiedlaniu mieszkań, które się zwalniają. Stanowić to będzie argument posiadania mieszkań pod zamianę. W jednym przypadku właściciele chcą, żeby zaczekać z decyzją do czasu znalezienia przez nich nowego domu. Trudno bowiem wyobrazić sobie sytuację, aby ktoś sprzedał nieruchomość, w której zamieszkuje i został bez „dachu nad głową”. Zwrócił uwagę, że kolorem zielonym na przedstawianej mapie zaznaczony jest teren będący obecną ul. Kielecką, należący do Skarbu Państwa. Do wykupu pozostanie dosyć długa działka leżąca po sąsiedzku. Z jej właścicielem trwają negocjację i jest szansa na dokonanie z nim zamiany na sąsiednią, należącą do gminy działkę. Sprawa pozyskiwania działek pod planowaną obwodnicę znajduje się więc na dobrej drodze. Obecne zaangażowanie pracowników UMiG jest godne najwyższego uznania jeśli chodzi o jego skuteczność. Przypomniał, że przez 10 lat skomunalizowane zostały tylko 2 działki, a teraz w ciągu 2004 r. wykupiono 2/3 gruntów pod przyszłą obwodnicę. Pojawiają się również sytuacje, w których występuje wyraźny opór i być może trzeba będzie zastosować procedury wywłaszczeniowe oraz gdzie pojawiają się zarzuty, że cały proces wykupu przebiega zbyt szybko i że powinien być bardziej rozciągnięty w czasie, co dałoby możliwość mentalnego przygotowania się do przeprowadzki. Z taką argumentacją spotyka się zwłaszcza ze strony ludzi posiadających własne domy, budynki gospodarcze, place między ul. Piłsudskiego a ul. Krakowską. Trudno takiej argumentacji tak do końca nie zrozumieć. Jeżeli ktoś odziedziczył dom po rodzicach, mieszka w nim i jest do niego przywiązany, to musiał mieć od dłuższego czasu świadomość, że o wykup działki gmina wcześniej czy później się do niego zwróci. Plan zakładający budowę przedłużenia ul. Kieleckiej obowiązuje od ponad 30 lat. Część z tych ludzi oczekiwała, że dostanie od gminy ofertę, rozważy ją spokojnie i kiedy znajdzie sobie lokalizację nowego domu, mieszkania, wówczas oferta gminy nadal będzie aktualna i przeprowadzona zostanie sprzedaż. Wyraził żal, że kiedy były takie okazje wykupu działek, to gmina z tego nie korzystała albo zaniedbywała. Stwierdził, że na dowód takiego zaniedbania może podać przykład. Na bieżącej sesji rozpatrywany będzie projekt uchwały w sprawie zamiany działek z Państwem Grzegorczykami. Przypomniał, że w 1998 r. ci sami Państwo zwrócili się do gminy z propozycją sprzedaży swojej działki mając świadomość, że jest ona planowana pod przyszłą obwodnicę. Wówczas Zarząd Miasta i Gminy zlecił dokonanie wyceny tej działki. Wycena została za pieniądze gminy przeprowadzona. Na posiedzeniu Zarządu MiG jego wiceprzewodniczący zaproponował, by potencjalnym sprzedawcom zaproponować połowę wartości szacunkowej. Operatyw szacunkowy wyniósł 83 tys. zł., a na posiedzeniu Zarządu przegłosowano, aby zaproponować wykup tej nieruchomości za 40 tys. zł. Propozycja ta została oczywiście odrzucona. Trzeba mieć świadomość, że m.in. takie właśnie postępowanie przyczyniło się do obecnych sytuacji, gdy biegli „wypraszani” są z posesji, które mieliby wycenić, albo że pojawiają się głosy, że gmina jest niesprawiedliwa, ponieważ chciała wykupywać działki za bardzo małe pieniądze.


Radny Krzysztof Jasiński

  1. Poinformował, że na ul. 3 Maja znajduje się zniszczony słup energetyczny zagrażający zdrowiu i życiu mieszkańców.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Zgłosił potrzebę zmiany zamocowań na pojemniki na śmieci na osiedlu
    3 Maja.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Zwrócił uwagę, że reklamy montowane przy pasie drogowym zagrażają bezpieczeństwu ruchu drogowego.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Na skrzyżowaniu ulicy Hubala – Spokojna widoczny jest zapadający się fragment ulicy.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


Radny Wojciech Pasek

  1. Zwrócił się o wyjaśnienie, dlaczego nie jest realizowana uchwała budżetowa miasta i gminy Końskie w pozycji dotyczącej dotacji na utrzymanie Izby Pamięci Tradycji Ziemi Koneckiej. Zapytał z jakiego powodu do dnia dzisiejszego nie zostało sporządzone porozumienie pomiędzy Gminą i PTTK oraz co stoi na przeszkodzie uruchomienia finansowania Izby i jak szybko zostanie zrealizowana uchwała budżetowa w tej sprawie.


Odp.

Stwierdził, że już w trakcie prac nad uchwałą budżetową, po zgłoszonym wniosku, informował wspólnie z Panem Skarbnikiem, że będą problemy z wykonaniem tego zapisu. Nie ma bowiem pojęcia Muzeum Ziemi Koneckiej jako bytu, który mógłby być podmiotem dotowanym. Nie jest zadaniem własnym gminy dotowanie tego rodzaju przedsięwzięć. W związku z tym, dotacja ta może mieć charakter wyłącznie przedmiotowy, a taki przewidziany jest tylko w trybie ustawy o organizacjach pożytku publicznego. Problem nie polega na tym, czy przekazać te pieniądze czy też nie, tylko w jaki sposób je przekazać. Poinformował, że wspólnie ze Skarbnikiem szukają sposobu, aby środki te znalazły się w dyspozycji PTTK i zostały właściwie zagospodarowane. Wyraził nadzieję, że pieniądze te na początku listopada zostaną przekazane tak, aby końca br. zostały rozliczone. Zaznaczył, że nie jest tak, iż gmina Końskie jest obojętna na los Izby Pamięci, ponieważ instytucja gminna – Biblioteka Publiczna – oferowała pewną pomoc w postaci np. części regałów. Zakres rzeczowy, w jakim gmina może pomóc w funkcjonowaniu Izby Pamięci jest realizowany. Problem tylko w tym, jak technicznie, bez naruszania prawa, przeprowadzić transfer pieniędzy publicznych z jednostki gminnej do niebędącej gminną. Stwierdził, że pod tym względem ma wątpliwości, ponieważ chodzi tu o pieniądze publiczne. Przypomniał, że niedawno miała miejsce sytuacja związana z apelem Komendy Powiatowej Straży Pożarnej o dofinansowanie zakupu samochodu pożarniczego. Tu też był problem, w jaki sposób przekazać na ten cel środki. Wystąpiono z zapytaniem do Regionalnej Izby Obrachunkowej, która odpowiedziała, że organem prowadzącym w stosunku do Komendy Powiatowej Straży Pożarnej jest starostwo powiatowe. RIO zaznaczyła przy tym, że jeśli gmina chce dofinansować KPSP, to musi wówczas zawrzeć umowę ze starostwem powiatowym. Poinformował, że taka umowa została podpisana. W sprawie Izby Pamięci również zostało skierowane zapytanie o sposób na przekazanie gminnych środków tej instytucji, ale odpowiedzi jak na razie nie ma. Wyraził nadzieję, że zapisane w budżecie środki zostaną racjonalnie wykorzystane. Stwierdził, że cieszy się z istnienia muzeum. Poinformował, że w powiecie koneckim jednym z najlepiej zorganizowanych muzeów jest muzeum znajdujące się w Fałkowie i prowadzone przez Pana Barańskiego. Dodał, że jest to muzeum prywatne.


  1. Poinformował, że poruszanie się pieszych na odcinku od M-G Ośrodka Pomocy Społecznej do ul. Warszawskiej (DPS) jest bardzo utrudnione przez zaparkowane na chodnikach - po obu stronach ulicy – samochody. Stwarza to zagrożenie dla zdrowia i życia, zwłaszcza dla dzieci zmuszonych do poruszania się ta ulicą, wychodzących zza zaparkowanych aut, a niedostrzeganych przez kierowców. Zwrócił się o podjęcie działań zmierzających do przywrócenia dla pieszych charakteru i przeznaczenia chodnika po jednej stronie ulicy.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Zapytał czy mieszkańcy Gatnik oraz innych miejscowości, gdzie realizowane są zadania inwestycyjne przy ich własnym udziale finansowym otrzymują odpowiedzi na piśmie na złożone podania. Mieszkańcy wsi Gatniki uczestniczący w finansowaniu budowy wodociągu i kanalizacji w tej miejscowości wystąpili na piśmie do Burmistrza o umorzenie bądź rozłożenie na raty należności.

Odp.

W przypadku inwestycji realizowanych jako inwestycje wspólne podstawą wpłaty są umowy cywilno-prawne. Nie jest to więc wymiar podatku, który nadkładany jest decyzją administracyjną i związku z tym nie może podlegać również administracyjnym decyzjom o umorzeniu częściowym lub całkowitym. Umowa cywilno-prawna wiąże obydwie strony, a on jako Burmistrz jest wykonawcą uchwały Rady Miejskiej pod tym względem. W związku z tym, nikomu nie może obiecać umorzenia czy ograniczenia płatności. Mogą to być natomiast porozumienia o rozłożeniu w czasie terminu płatności. Zobowiązanie jest natomiast zobowiązaniem, które w krótszym czy dłuższym czasie powinno być zrealizowane. Zdaje sobie sprawę z tego, że w przypadku Gatnik w grę wchodzą spore kwoty. Wszyscy chyba mieli jednak tego świadomość podejmując się realizacji tej inwestycji. Przypomniał, że inwestycja ta poprzedzona była licznymi spotkaniami z mieszkańcami, które otrzymywali informacje na temat konsekwencji realizacji tego zadania. Nikt więc dzisiaj nie może powiedzieć, że nie był informowany. Pod koniec roku przeprowadzony zostanie bilans zaległości. Do osób zalegających z płatnościami wysyłane są informacje o tym i przypomnienia. Niestety nawet inwestycje, które były realizowane 4-6 lat temu nie wszystkie są do końca rozliczone. Prowadzone są starania, aby wszystkie one zostały rozliczone w zgodzie z interesami gminy i przepisami prawa. W związku z tym, wysyłane są przypomnienia o zalegających płatnościach. Wszyscy mieszkańcy otrzymają odpowiedzi na złożone podania.


Radny Grzegorz Wąsik

  1. Zapytał na jakim etapie jest realizacja uchwały Rady Miejskiej w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i jak się to ma do harmonogramu przedstawianego przez handlowców na sesji w dniu 29 czerwca 2004 r.


Odp.

Poinformował, że podpisana została umowa na wykonanie tego planu z firmą „Mirosław Wiśniewski”. Jest to firma łódzka, która już wielokrotnie wykonywała tego rodzaju plany na zlecenie gminy Końskie. Termin wykonania planu został ustalony na dzień 25 stycznia 2005 r. za kwotę 10 980 zł. Harmonogram, który przedstawili inicjatorzy uchwały był jakby harmonogramem życzeniowym, dlatego trudno mówić o nim, że miałby on mieć charakter zobowiązujący. Pierwszą rzeczą przy zleceniu planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego jest uzgodnienia dotyczące aktualizacji Studium Uwarunkowań Przestrzennych. Wynika to z tego, że nowy plan nie może być niezgodny ze Studium. Studium Uwarunkowań Przestrzennych nie jest planem miejscowym, ale stanowi źródło prawa. Trzeba było więc przyspieszyć aktualizację Studium dla terenu objętego przyszłym planem miejscowym. Drugą sprawą jest ogłoszenie o zamiarze przystąpienia do sporządzenia planu i zbieranie wniosków. Złożone zostały wnioski, aby dopuścić na wskazywanym terenie budowę nie tylko hipermarketu ale również osiedla mieszkaniowego. Według opinii Wydziału Urbanistyki ostateczna decyzja o warunkach zabudowy – o czym była mowa na sesji na której przyjmowano uchwałę sprawie przystąpienia do sporządzenia planu – negatywna z pewnością by się utrzymała. Wynika to z tego, że wszystkie interpretacje, które uściślają sposób wydawania decyzji o warunkach zabudowy działają jakby wzdłuż tego założenia, jakie zostało przyjęte przy wydawaniu pierwszej decyzji negatywnej. Gdyby wówczas Rada Miejska nie podjęła uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego to przygotowywana decyzja negatywna najprawdopodobniej by się utrzymała. Przy dyskusji na temat projektu parku kulturowego w Końskich padło stwierdzenie, że jeśli gmina będzie przygotowywała plan miejscowy, to wówczas ograniczenia i zakazy w nim zawarte, stworzą zobowiązanie dla gminy, która będzie musiała wypłacać odszkodowanie dla właścicieli nieruchomości. Przyjęcie uchwały w sprawie utworzenia parku kulturowego jest równoznaczne z tym, aby wyznaczyć granice parku oraz przyjąć wytyczne do przyszłego planu. Same plany stanowią natomiast odrębną kwestię. Na tym terenie obowiązują już chyba 4 plany miejscowe zagospodarowania przestrzennego. Komisja Rozwoju Gospodarczego, która rozpatrywała projekt uchwały w sprawie utworzenia parku kulturowego zaopiniowała go pozytywnie miała okazję przepytać autora projektu, koncepcji z dużą dokładnością. Dyskusja na ten temat trwała ponad 2 godziny. Istotną sprawą jest to, że z chwilą podjęcia uchwały w sprawie utworzenia parku kulturowego gmina ma obowiązek sporządzenia planu na teren, który ma być objęty parkiem. Nie jest to więc inicjatywa gminy, lecz jej obowiązek. W sytuacji, gdy chodzi o obowiązek, to przymus terminu na sporządzenie planu nie występuje. Gmina nie wchodzi wówczas także w zobowiązania wobec właścicieli nieruchomości, których dotyczą uchwalone wraz z planem miejscowym ograniczenia. Te zobowiązania w postaci odszkodowań wtedy są wymagalne, kiedy plan zostaje przyjęty z własnej inicjatywy gminy – wyjaśnił.


Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:


Radny Grzegorz Wąsik

Stwierdził, że celem jego interpelacji było uzyskanie odpowiedzi czy podpisana umowa, termin realizacji tego planu, terminy, w których Rada Miejska ma uchwalić ten plan warunkują załatwienie istniejącego problemu.


Odp.

Umowny termin zakończenia prac nad planem to 25 stycznia 2005 r. Termin roczny od chwili wpłynięcia wniosku o wydanie warunków zabudowy upływa w lutym 2005 r. Plan będzie wówczas gotowy. Prawda jest jednak taka, że są to działania wykonywane pod „ciśnieniem czasu”, co utrudni dokładne przyjrzenie się zapisom tworzonego planu miejscowego. Z kolei przyjęcie uchwały w sprawie utworzenia parku kulturowego to „ciśnienie czasu” zdejmuje. Wówczas plany przyjmowane w tym trybie można poddać długiej dyskusji, konsultacji ze wszystkimi zainteresowanymi, tak, aby mieć pewność, że nie znajdą się tam zapisy wywołujące kontrowersje i które będą nie do przyjęcia czy też szkodliwe. Przypomniał, że Pan radny Jan Wiaderny postawił pytanie czy granice parku kulturowego nie spowodują możliwości zablokowania budowy obwodnic. Jego zdaniem może to wywołać odwrotny skutek, gdyż jeden z zapisów w projekcie uchwały mówi o tym, że jednym z warunków funkcjonowania parku kulturowego jest jak najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego przez Końskie poza obszar parku kulturowego.


Radny Grzegorz Wąsik

Burmistrz stwierdził wcześniej, że podjęcie uchwały w sprawie utworzenia parku jest być może jedyną szansą na odsunięcie istniejącego problemu. Teraz wynika jednak, że ten sposób nie jest jedyną szansą, gdyż istnieje teoretyczna możliwość uchwalenia planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego na tym terenie i zmieszczenia się z terminami w czasie.


Odp.

Przypomniał, że wszyscy zainteresowani mają prawo do wnoszenia skarg, zażaleń, do zaskarżania uchwał Rady Miejskiej. Można więc zdążyć z uchwaleniem planu, ale nie ma żadnej gwarancji, że taki plan nie zostanie zaskarżony i w trybie nadzoru przez wojewodę lub w trybie procesu sądowego przez NSA uchylony. Takie przypadki się już zdarzały i to w sytuacjach znacznie mniej kontrowersyjnych.


Radny Grzegorz Wąsik

Zaapelował do Burmistrza, że jeśli tak, jak zostało to wcześniej stwierdzone, będzie miał miejsce powrót do tej sprawy na sesji nadzwyczajnej, aby wykorzystać czas do jej zwołania na poinformowanie mieszkańców o sprawie parku kulturowego. Jednocześnie dobrze by było, gdyby Rada Miejska otrzymała informację, w jaki sposób mieszkańcy przyjęli plany utworzenia parku kulturowego. Pozostaje jeszcze kwestia interpretacji, czy zaniechanie rozpatrywania sprawy parku kulturowego może spowodować poważne skutki prawne lub faktyczne. Tylko takie sprawy mogą być bowiem przedmiotem obrad sesji nadzwyczajnej. Tą sprawę trzeba będzie w najbliższym czasie rozstrzygnąć.



Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.


Radny Krzysztof Jasiński

Zaproponował, aby odpowiedzi na złożone zapytania i interpelacje Burmistrz udzielił na piśmie ze względu na obszerny porządek obrad sesji.


Powyższa propozycja została przyjęta, przy czym radny Andrzej Zdunek oraz radny Wojciech Pasek poprosili o udzielenie odpowiedzi ustnej na bieżącej sesji. Radny Wojciech Pasek poprosił o udzielenie mu odpowiedzi również w formie pisemnej.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska otrzymane odpowiedzi przyjęła do wiadomości.



Ad. pkt 6

Informacja o stanie ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy Końskie


Radna Barbara Zielińska

Zabierając głos stwierdziła, że przed przyjęciem informacji na temat ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego, chciałaby przypomnieć o dobrym zwyczaju, który nakazuje, aby zaprowadzenie ładu i porządku zacząć od „własnego podwórka”. Odczytała stanowisko klubu radnych „Samorządni Ziemi Koneckiej” i klubu „Samoobrona” zawierające apel skierowany do radnego Zbigniewa Struzika – Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej oraz do radnego Zbigniewa Kowalczyka – Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej o rezygnację z pełnionych przez nich funkcji. (Powyższe stanowisko stanowi załącznik niniejszego protokołu). Poinformowała, że jeżeli na bieżącej sesji rezygnacja w/w radnych nie nastąpi, to radni – autorzy stanowiska złożą wniosek do Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej o odwołanie Pana Zbigniewa Struzika z funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej oraz Pana Zbigniewa Kowalczyka z funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.


Przewodniczący obrad

Zapytał czy na temat przedstawionego stanowiska będzie dyskusja. Wobec nie zgłoszenia potrzeby jej przeprowadzenia poprosił Pana Roberta Dybkę – Komendanta Komendy Powiatowej Policji w Końskich o przedstawienie informacji o stanie ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy Końskie.


Pan Robert Dybka – Komendant Komendy Powiatowej Policji w Końskich

Przedstawił informację o stanie ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy Końskie.


Radny Zbigniew Struzik

Odnośnie przedstawionego przez Panią radną Barbarę Zielińską stanowiska – stwierdził, że jest mu niezręcznie wypowiadać się na ten temat. Nie chciałby mówić tutaj za dużo, ponieważ sprawa jest w Sądzie i każda wypowiedź może ewentualnie zaszkodzić jemu lub innym osobom. Tym nie mniej jednak pewne wyjaśnienie się należy. Jeżeli już jest zarzut, a taki zarzut się pojawił w stosunku do jego osoby, to jest to zarzut niedopełnienia obowiązków służbowych. Zaznaczył, że niczego nie ukradł, a to, że podpisał dokumenty przetargowe, które były sfałszowane przez pracowników Wydziału Inwestycji UMiG stanowi fakt. Jego błędem było to, że podpisał dokumenty może ich szczegółowo nie sprawdzając. Czasem sobie myśli, że nawet jakby je szczegółowo sprawdził, to
w sytuacji, gdy był nieetatowym członkiem Zarządu Miasta, gdzie uczestniczył w jego posiedzeniach jeden raz w tygodniu, to tak naprawdę się na tym nie znał. Stwierdził, że nie życzy nikomu, kto podpisuje dokumenty, a jest takich osób wiele obecnych na bieżącej sesji, aby się znalazł w takiej sytuacji jak on, ponieważ nie jest to miłe. W związku z wnioskiem Pani radnej Barbary Zielińskiej, zaznaczył, że radni jako osoby publiczne muszą się liczyć z tym, iż takie sprawy będą „wyciągane”. Stwierdził, że wobec powyższego zawiesza swoją funkcję Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej do czasu wyjaśnienia sprawy przez Sąd.


Radna Barbara Zielińska

Zapytała Pana Zbigniewa Struzika, co ten rozumie przez pojęcie zawieszenia swojej funkcji Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej. Czy będzie się to wiązało ze zrzeczeniem się diety radnego jako Wiceprzewodniczącego Rady? Zawieszenie nie jest jej zdaniem równoznaczne z rezygnacją.


Radny Zbigniew Struzik

Zawieszenie funkcji Wiceprzewodniczącego rozumie w tym znaczeniu, że nie będzie reprezentował Rady Miejskiej do chwili wyjaśnienia sprawy przez Sąd. Złożył obietnicę, że jeśli zapadnie wyrok w Sądzie, to wówczas on postąpi zgodnie z przepisami prawa.


Radna Barbara Zielińska

Postawiła pytanie, czy istnieje zapis prawny, zgodnie, z którym radny może zawiesić swoją działalność? Chodzi o zawieszenie pełnionej funkcji, a nie mandatu radnego, który może odebrać tylko wyrok Sądu. Radnemu mandat dali wyborcy, a nie inni radni – zaznaczyła. Zapytała, jakie skutki wywoła zawieszenie wykonywania funkcji Wiceprzewodniczącego Rady. Czy z przepisami prawa zgodne jest to, że można zawiesić swoją działalność pobierając nadal diety i wykonując dotychczasowe obowiązki, z wyłączeniem reprezentowania Gminy. Zwróciła się do Burmistrza Miasta i Gminy jak ten widzi tą sprawę.


Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że może udzielić pomocy prawnej Panu Przewodniczącemu w dookreśleniu złożonej deklaracji. W tej sprawie można zwrócić się do Radcy Prawnego.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że rozumie, iż zgodnie z deklaracją udzielenia pomocy prawnej przez Pana Burmistrza, w najbliższym czasie sprawa dotycząca tego, jakie konsekwencje będą miały miejsce w wyniku zawieszenia wykonywania funkcji, zostanie wyjaśniona.


Pan Rafał Łyżwa – Z-cę Prokuratora Rejonowego w Końskich

Przedstawił informację o stanie ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy Końskie.

Pan Konrad Ryszka – Sędzia Sądu Rejonowego w Końskich

Przedstawił informację o stanie ładu, bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie miasta i gminy Końskie.

 

Wobec braku uwag do przedstawionych informacji Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska przedstawione informacje przyjęła do wiadomości.


Przewodniczący ogłosił 15 – minutową przerwę w obradach.


Ad. pkt 7


Informacja o funkcjonowaniu spółek NZOZ „Południowa”, „Medyk” i „Stomadent”


Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że informacja o funkcjonowaniu spółek NZOZ „Południowa”, „Medyk” i Stomadent” była przedmiotem obrad Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy, Społecznej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej.


Pan Jacek Wijata – Prezes NZOZ „Południowa” w Końskich

Przedstawił informację o funkcjonowaniu spółki NZOZ „Południowa”. (Informacja ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).


Pani Elżbieta Kozłowska – Dulewicz – Kierownik NZOZ „Medyk”

Przedstawiła informację o funkcjonowaniu spółki NZOZ „Medyk”.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że jeśli chodzi o NZOZ „Stomadent”, to przedstawiciele tej spółki z ważnych przyczyn nie mogli wziąć udziału w sesji. Sprawozdanie z działalności NZOZ „Stomadent” zostało natomiast przekazane na piśmie i będzie można się z nim zapoznać w Biurze Rady Miejskiej.


Uwagi do przedstawionych informacji wnieśli:


Radny Wojciech Pasek – Przewodniczący Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej w Końskich

Poinformował, że Komisja Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska na swoim ostatnim posiedzeniu przyjęła informację na temat funkcjonowania trzech spółek NZOZ „Południowa”, „Medyk” i „Stomadent” działających na bazie byłego Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej. Komisja nie wniosła żadnych uwag. Działalność spółek oceniono pozytywnie. Dostrzeżono prowadzenie wielu działań profilaktycznych dotyczących badań zarówno kobiet jak i mężczyzn. Komisja wyraziła ubolewanie z powodu zbyt małej liczby kobiet, które skorzystały z oferowanych badań. Propozycje ze strony NZOZ „Południowa” stanowiły bardzo szeroki wachlarz. Dotarto zarówno do prasy, radia, jak i telewizji kablowej. Te działania są więc tutaj niejako usprawiedliwione. Pozytywną sprawą była również komputeryzacja ewidencji i przyjmowania oraz rejestracji pacjentów. Stwierdzono przeprowadzenie dużej ilości porad, badań, szczepień. Dotyczyło to wszystkich trzech spółek. Przypomniał, że w budynku Przychodni prowadzony jest remont ze środków (264 tys. zł.), wypracowanych jeszcze przez były SPZOZ.
W chwili obecnej remontowany jest dach, być może wystarczy środków na pozostałe zamierzenia tzn. na budowę windy i na remont elewacji. Pani Dr Kozłowska – Dulewicz w swoim wystąpieniu wspomniała o problemach z podpisaniem umowy dzierżawy. Sprawa ta „ciągnie się” praktycznie od 17 września 2003 r., kiedy to nastąpiły przekształcenia. Przypomniał, że w dniu 16 stycznia br. odbyło się, zwołane w trybie pilnym posiedzenie Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska Rady Miejskiej. Na posiedzeniu Komisji zostały wynegocjowane warunki, jeśli chodzi o treść umowy z NZOZ „Południowa”. Z tym, że, zgodnie z intencją Rady Miejskiej wszystkie spółki, które miały powstać do 31 grudnia 2003 r. miałyby być traktowane na równi. Pan Burmistrz zawarł umowę dzierżawy z NZOZ „Południowa”. Natomiast NZOZ „Medyk” przez wiele miesięcy, bo aż do września br. próbował przekonać Burmistrza do swoich racji. Sprawa ta wielokrotnie wracała na posiedzenia Komisji. Jego stanowisko, podobnie jak i większości członków Komisji, było takie, że wszystkie spółki miały działać w oparciu o kodeks spółek handlowych. Powinny być więc traktowane na równi, zgodnie z tym, jak zostało to zapisane jest w uchwale Rady Miejskiej i programie restrukturyzacji, który Rada Miejska przyjęła we wrześniu 2003 r. Tak się jednak nie stało. Z przedstawionej informacji wynika, że podpisana została umowa poddzierżawy ze spółką NZOZ „Medyk”. Dzięki temu będzie ona miała możliwość normalnego funkcjonowania. Tym bardziej, że jak poinformowała Pani Sekretarz na jednej z Komisji niechęć podpisania umowy przez „Medyk” została przez Burmistrza zgłoszona do Monitoringu Służby Zdrowia. Sprawa funkcjonowania i przyszłości „Medyka” była więc „na ostrzu noża”. Oprócz swojej opinii wedle, której gmina powinna podpisać z „Medykiem” umowę dzierżawy, chciałby poinformować o opinii Pana Jarosława Czerwa z Regionalnej Izby Obrachunkowej. Opinia ta potwierdza jego tok myślenia, czyli uznaje dążenia Pani Kozłowskiej – Dulewicz do zawarcia umowy dzierżawy bezpośrednio z gminą.


Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że bardzo się cieszy z tej części wypowiedzi Pana Przewodniczącego Komisji Ochrony Zdrowia, który wysoko ocenił rezultat przekształceń. Pozytywna opinia Komisji świadczy o tym, że przekształcenie odbyło się w sposób, który zaowocował lepszą jakością usług i ich dostępnością w takim zakresie jak to jest możliwe przy dzisiejszym sposobie finansowania służby zdrowia. Przekształcenie miało służyć temu, aby majątek gminy i zadania, za które ona odpowiada były realizowane lepiej, skuteczniej i w sposób bardziej dostępny. Wydaje mu się, że cel ten został osiągnięty. Wszystkie spółki powstałe na bazie byłego SPZOZ mają podpisane umowy i mogą korzystać z majątku gminy w takim zakresie, w jakim jest to im potrzebne. Zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej umowy zawarte zostały na 2 lata. Jeżeli w tym czasie radni doszliby do wniosku, iż należy zmienić ich formułę, to za rok czasu umowy te będą wymagały ponownego podpisania. Według opinii Radcy Prawnego UMiG taka formuła jest zgodna z prawem, z uchwałami Rady Miejskiej i z programem restrukturyzacji. Formuła ta jest stosunkowo bezpieczna i wygodna dla gminy, ponieważ jeden podmiot jest odpowiedzialny za stan majątku, jakim jest budynek dawnej Przychodni. Nie ma podziału odpowiedzialności. Gmina ma roszczenia względem jednego podmiotu, który jest odpowiedzialny za całość. Rozdrobnienie odpowiedzialności utrudniałoby zarządzanie tym majątkiem. Jeżeli radni uznają, że powinna nastąpić zmiana tej formuły w postaci innego sposobu traktowania tych umów, to za rok czasu, zgodnie z uchwałą Rady Miejskiej, będzie można te regulacje zmienić. Na chwilę obecną umowy są podpisane. Gmina Końskie jest stroną umów poddzierżawy, w związku z tym gwarantuje zgodność z uchwałą Rady Miejskiej. Nie ma żadnego zagrożenia nierównego traktowania poszczególnych podmiotów.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Z przedstawionej przez Pana dr Wijatę informacji wynika, że przeciwko grypie zaszczepiono 608 osób. Zapytał czy takie było akurat zapotrzebowanie czy też może zabrakło dla ludzi tych szczepionek.


Pan Jacek Wijata – Prezes NZOZ „Południowa” w Końskich

Poinformował, że NZOZ dysponuje trzema rodzajami szczepionek przeciwko grypie. Szczepionki te podawane są ludziom na bieżąco.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska przedstawione informacje przyjęła do wiadomości.


Ad. pkt 8


Rozpatrzenie projektów uchwał


a)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2004 r. był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.

W dyskusji głos zabierali:


Radny Krzysztof Jasiński

Stwierdził, że minęło już 2 lata nowej kadencji i nadal oczekuje się na to, co miało być przedmiotem specjalnej debaty, rozmowy, dyskusji związanej z funkcjonowaniem koneckiego sportu. Do tej pory tak naprawdę nie stało się nic, co by sprawiło, że podjęte zostaną decyzje, które w sposób jednoznaczny określą jak powinien funkcjonować konecki sport, t.j. czy powinien to być jeden klub czy powinny działać autonomiczne sekcje oraz jak powinno wyglądać zarządzanie obiektami sportowymi. Do chwili obecnej takiej debaty nie było. Nie wie, czy wynika to z niechęci Pana Józefa Dudy – Zastępcy Burmistrza, który obiecał zająć się rozwiązaniem tego problemu i do dzisiaj nie zrealizował swoich obietnic. Odnosząc się do propozycji zawartych w projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie, wyraził opinię, że źle się dzieje, gdy Pan Burmistrz występuje w roli „janosika”, który łupi biednych i przyznaje środki nieco bogatszym. Tak się dzieje w przypadku propozycji, która dotyczy klubu sportowego „Olimp”. Nie chciałby się odnosić w jednoznaczny sposób, który określa, dlaczego tak się stało. Może tylko stwierdzić, że tak naprawdę nikt z przedstawicieli władz miasta nie zadał sobie odrobiny trudu, aby sprawdzić jak wygląda funkcjonowanie klubu „Olimp”. Dzisiaj po czternastu latach istnienia klubu okazuje się, że przyznane środki nie zostaną przydzielone, bowiem komisja konkursowa, a w zasadzie to Pan Burmistrz tak zdecydował. Jego zdaniem doszło tutaj do nierzetelnej oceny, ponieważ zabiera się środki z klubu, w którym funkcjonuje taka sama młodzież i dzieci jak w sekcji piłki ręcznej czy nożnej. Teraz okazuje się, że część dzieci jest „zła” a część dzieci jest „dobra”, gdyż w jednym klubie się te środki zmniejsza a w drugim zwiększa. Nie chciałby się odnosić do rzetelnej oceny decyzji, jaka zapadła, ale na kanwie również informacji, które do niego dotarły od członków komisji konkursowej wynika, że tak naprawdę to chodzi o wnioskodawcę, który złożył ten wniosek na sesji budżetowej, a nie o realną, rzetelną ocenę potrzeb. Zwrócił uwagę na to, że w klubie „Olimp” są dzieci, które pochodzą z rodzin niewydolnych wychowawczo, dzieci z rodzin biednych. Są to takie same dzieci. Różnica być może polega tylko na tym, że w jednym klubie tych dzieci jest więcej a w innym mniej, ale zagospodarowanie czasu wolnego odnosi się do tego samego celu, czyli minimalizowania zjawisk w zakresie niedostosowania społecznego.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odnosząc się do postulatu przeprowadzenia debaty na temat koneckiego sportu stwierdził, że rzeczywiście taka debata powinna się odbyć, z tym, że stroną inicjującą powinna być jednak grupa działaczy sportowych. Wynika to z tego, że z punktu widzenia gminy jako podmiotu publicznego wszczęcie takiej debaty, a zwłaszcza zaproponowanie gotowych rozwiązań byłoby próbą administracyjnego narzucenia sposobu organizowania i funkcjonowania sportu. Tymczasem sport rządzi się swoimi prawami a kluby mają autonomię. To od ich wewnętrznej decyzji zależy czy chcą się łączyć czy dzielić i w jaki sposób organizować swoją pracę. Jest gotów uczestniczyć w każdej zaproponowanej z tego środowiska debacie, łącznie z wysłuchaniem wniosków oraz z próbą mediacji, jeśli taka będzie potrzebna między środowiskami, które niekoniecznie specjalnie się lubią. Fakt, że kiedyś był jeden klub nie oznacza, że panowała tam idylla i zgoda i że podział klubu jest przyczyną a nie skutkiem wewnętrznych konfliktów. Nie jest tak, że postępuje jak „janosik” i że jednym odbiera a drugim daje. Przypomniał, że w projekcie budżetu przedstawionym Wysokiej Radzie było inaczej i gdyby chciał użyć tego samego języka, to powiedziałby, że Rada postąpiła w sposób „janosikowy”, tzn. jednym odebrała a drugim dała. Nie chodzi więc tutaj o ocenę sposobu funkcjonowania danego klubu. Rzecz w tym, że stworzony został pewien mechanizm, to na ile jest on precyzyjny stanowi już inną rzecz. Mechanizm oceny wniosków przez komisję konkursową zafunkcjonował po raz pierwszy. Mechanizm ten miał zobiektywizować kryteria przydziału pieniędzy. Sprawą otwartą pozostaje to, na ile mechanizm ten w sposób precyzyjny pozwalał jemu jako Burmistrzowi podejmować decyzje finansowe. W chwili obecnej nie ma lepszego mechanizmu. Jeżeli mówi się, że komisja konkursowa w sposób stronniczy, nierzetelny oceniła wnioski, to, w jaki sposób udowodni się, że Rada Miejska decydując o zmianie w projekcie budżetu dysponowała większą wiedzą, większą niż oparta na złożonych do komisji wnioskach. Zawsze za decyzjami zarówno jednoosobowymi jak i kolegialnymi będzie się „ciągnął” pewien element niepewności, co do słuszności rozstrzygnięcia. Myśli, że wszyscy, którzy brali udział w podejmowaniu decyzji, zwłaszcza takich, które mają znaczenie zarówno finansowe jak i życiowe mają tego świadomość. Wolałby, żeby gmina Końskie dysponowała znacznie większymi środkami na wsparcie sportu oraz żeby służyły one większym stopniu zaspokajaniu potrzeb dzieci i młodzieży bez zróżnicowania. Prawda jest jednak taka, że tych pieniędzy nie ma w wystarczającej ilości. Zwrócił się o wskazanie, w jakiej gminie w Polsce jest wystarczająca ilość środków na sport, z wyłączeniem obszarów, gdzie w sport zaangażowane są środki prywatne i gdzie kluby mając charakter spółek prawa handlowego, które sprzedają akcje, mają własne nieruchomości i wsparcie ze strony swoich właścicieli. Taki miejsc się nie znajdzie. Na Komisjach Oświaty, Kultury, Sportu i Turystki wielokrotnie była mowa o tym, że sport w Polsce jest niedofinansowany i że nie jest to konecka „przypadłość”. Obecne sukcesy drużyny seniorów piłki ręcznej nie do końca są wynikiem ich znakomitego przygotowania. Jest to bowiem również wynik słabości ligi, w której zawodnicy grają. Z tej ligi ubyło kilka fantastycznych drużyn, dofinansowywanych przez miasta od Końskich znacznie bogatsze. Bardzo chciałby, aby pieniędzy dla koneckiego sportu było znacznie więcej. Trzeba się jednak rządzić tymi środkami, które znajdują się w dyspozycji gminy. Stąd takie a nie inne zapisy budżetowe.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 13 głosach za i 7 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/165/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


b)

Projekt uchwały w sprawie nadania nazwy ulicy we wsi Sielpia Wielka, gmina Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/166/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

c)

Projekt uchwały w sprawie zamiany działek między Gminą Końskie a współwłaścicielami Kazimierzem Grzegorczykiem, Jadwigą Duran, Anną Grzegorczyk, Magdaleną Grzegorczyk oraz Iwoną Grzegorczyk był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię. W dniu sesji radni otrzymali autopoprawkę do omawianego projektu uchwały. Autopoprawka wraz z projektem uchwały została pozytywnie zaopiniowana przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

U C H W A Ł Ę NR XVIII/167/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

d)

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania w formie darowizny na rzecz Karpackiej Spółki Gazownictwa w Tarnowie Oddział – Zakład Gazowniczy w Kielcach sieci gazowej wybudowanej w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja istniejącej części ulicy Spokojnej oraz budowa jej przedłużenia dla połączenia z ul. Krakowską i Strażacką w Końskich wraz z budową kanalizacji sanitarnej, deszczowej, telefonicznej, sieci wodociągowej, gazowej, linii kablowych elektroenergetycznych i oświetlenia terenu” zgodnie z pozwoleniem na budowę Nr BP.AC.7351-78/03 z dnia 25.08.2003 r. był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 18 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

U C H W A Ł Ę NR XVIII/168/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

e)

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania w formie darowizny na rzecz Telekomunikacji Polskiej S.A. Obszar Kielce kanalizacji telefonicznej wybudowanej w ramach zadania inwestycyjnego pn. „Modernizacja istniejącej części ulicy Spokojnej oraz budowa jej przedłużenia dla połączenia z ul. Krakowską i Strażacką w Końskich wraz z budową kanalizacji sanitarnej,
deszczowej, telefonicznej, sieci wodociągowej, gazowej, linii kablowych elektroenergetycznych i oświetlenia terenu” zgodnie z pozwoleniem na budowę Nr BP.AC.7351-78/03 z dnia 25.08.2003 r. był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 19 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/169/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

f)

Projekt uchwały w sprawie nieodpłatnego przekazania w formie darowizny na rzecz Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Kielcach ul. Jagiellońska 72 chodnika przy drodze wojewódzkiej Nr 728 w miejscowości Nowe Brody był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/170/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


g)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia liczby licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/171/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


h)

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr VII/68/2003 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie określenia ogólnych zasad inicjowania i trybu realizacji inwestycji wykonywanych przy dobrowolnym udziale mieszkańców gminy był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/172/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


i)

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Planu Rozwoju Lokalnego Powiatu Koneckiego na lata 2004-2013 w części dotyczącej Miasta i Gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że dwie Komisje, t.j. Komisja Prawa i Praworządności oraz Komisja Rozwoju Gospodarczego Budżetu i Finansów zgłosiły poprawki do powyższego projektu uchwały. Poprawki te zostały uwzględnione w autopoprawce, którą radni w dniu sesji otrzymali. Komisji Rozwoju złożyła do Rady Powiatu wniosek do części powiatowej w/w projektu uchwały. Chodziło o zapisanie w planie rozwoju powiatu budowy dróg powiatowych w porozumieniu z gminą tj. ul. Krzywej i Wschodniej w Końskich oraz drogi Młynek Nieświński – Stara Kuźnica – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej. Na kanwie tego wniosku trudno jest przewidzieć czy zostanie on przez Radę Powiatu przyjęty – dodał.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 19 głosach za 1 głosie wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/173/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


j)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia „Programu ochrony środowiska dla miasta i gminy Końskie” wraz z planem gospodarki odpadami był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/174/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


k)

Projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Gminy Końskie Państwo Radni w dniu dzisiejszym otrzymali. Propozycje zmian w Statucie zostały pozytywnie zaopiniowane przez Komisje Rady Miejskiej. Z tym, że Komisja Prawa i Praworządności zgłosiła poprawki do powyższego projektu uchwały, które zostały uwzględnione w finalnej wersji omawianego projektu uchwały – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/175/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


l)

Projekt uchwały w sprawie włączenia terenów położonych w obszarze Gminy Końskie w obszar Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” radni otrzymali. Projekt ten był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej (z wyjątkiem Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki Rady Miejskiej) i uzyskał pozytywną opinię. Przewodniczący obrad przypomniał, że uchwała Rady Miejskiej w tej sprawie podjęta na poprzedniej sesji została przez nadzór wojewody uchylona rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 08.10.2004 r. – znak: PN.I.0911/152/2004. (Powyższe rozstrzygnięcie stanowi załącznik niniejszego protokołu).


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 18 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XVIII/176/2004


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


Ad. pkt 9


Informacja o złożonych przez radnych Rady Miejskiej w Końskich oświadczeniach majątkowych


Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że od wojewody świętokrzyskiego wpłynęła zbiorcza informacja o złożonych przez wójtów, burmistrzów, prezydentów, starostów, marszałka i przewodniczących rad z województwa świętokrzyskiego oświadczeniach majątkowych. Z jej treścią będzie można się zapoznać w Biurze Rady Miejskiej – dodał.

Zapoznał z informacją o złożonych na jego ręce przez radnych Rady Miejskiej w Końskich oświadczeniach majątkowych według stanu na dzień 31 grudnia 2003 r.

Zapoznał ze skierowaną do Rady Miejskiej w Końskich informacją od Pana Marka Basiaka – Naczelnika Urzędu Skarbowego w Końskich nt. oświadczeń majątkowych złożonych przez Przewodniczącego Rady Miejskiej w Końskich oraz przez Burmistrza Miasta i Gminy Końskie.

Zapoznał ze skierowaną do Rady Miejskiej w Końskich informacją od Pana Marka Basiaka – Naczelnika Urzędu Skarbowego w Końskich nt. oświadczeń majątkowych złożonych przez radnych Rady Miejskiej w Końskich.


Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że


Rada Miejska przyjęła przedstawione informacje do wiadomości.


Ad. pkt 10


Informacje i komunikaty


Przewodniczący obrad


1. Poinformował, że Pan Stefan Karbownik pismem z dnia 27.09.2004 r. skierowanym do Rady Miejskiej wystąpił z wnioskiem o podjęcie uchwały w sprawie nabycia przez niego nieruchomości położonej w Końskich przy ul. Targowej 7 (budynek po byłej pralni chemicznej) w drodze bezprzetargowej. Powyższą sprawę p. St. Karbownik skierował również do Komisji Rewizyjnej, która z kolei zwróciła się do Radcy Prawnego UMiG celem wyrażenia opinii w tej sprawie. Radca Prawny stwierdził, że nie ma podstaw do nabycia przez Pana Karbownika w trybie bezprzetargowym w/w nieruchomości.


Wobec braku uwag do przedstawionej informacji Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że


Rada Miejska przyjęła powyższą informację do wiadomości.


2. Zapoznał z pismem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział w Kielcach z dnia 30.09.2004 r. skierowanym do Dyrektora ZWiK a do wiadomości Rady Miejskiej w Końskich.

Z pisma tego wynika, że Uchwała Rady Miejskiej w Końskich Nr XIV/135/2004 25.03.2004 r. w sprawie powierzenia Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie uprawnień w zakresie ustalania opłat za wprowadzanie ścieków opadowych i roztopowych została podjęta z naruszeniem prawa. W związku z tym pismem zwrócił się do Burmistrza z zapytaniem czy przedmiotowa uchwała została przez organ nadzoru uchylona, gdyż do Rady Miejskiej rozstrzygnięcie nadzorcze stwierdzające nieważność wskazywanej uchwały nie dotarło.

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad weszła w obowiązki wojewody, który w trybie nadzoru sprawdza zgodność z prawem uchwał Rady Miejskiej. Nadzór wojewódzki wskazywanej uchwały nie uchylił. W związku z tym została ona podjęta zgodnie z prawem i ma moc obowiązującą. Zaznaczył, że z tą samą skutecznością uchwałę na temat prawidłowości działania GDDKiA mogłaby podjąć Rada Miejska. Jego zdaniem pismo to zawiera pewien wstęp do negocjacji wysokości kwot, które przypadałyby GDDKiA z tytułu odprowadzania wód deszczowych z dróg krajowych.


Przewodniczący obrad

Stwierdził, że rozumie, iż Dyrektor Zakładu Wodociągów i Kanalizacji poinformuje Rade Miejską o wynikach negocjacji z GDDKiA.


3. Poinformował o wniosku, który wpłynął do Rady Miejskiej w Końskich od Dyrekcji szkół w Rogowie – Szkoły Podstawowej i Gimnazjum. Wniosek ten dotyczył nadania imienia Jana Pawła II Szkole Podstawowej i Gimnazjum Nr 3 w Rogowie. Pismo zawierające powyższy wniosek skierowane zostało do Burmistrza Miasta i Gminy celem przygotowania stosownego projektu uchwały.

Pani Alina Narożnicka

Stwierdziła, że do zabrania głosu skłoniły ją problemy, z jakimi się boryka. Poinformowała, że pierwsza sprawa dotyczy jej nieruchomości w Końskich przy ulicy Kazanowskiej. Ulica ta znajduje się w fatalnym stanie. W imieniu swoim i sąsiadów zwróciła się o skanalizowanie tej ulicy i położenie nowej nawierzchni asfaltowej. Dotychczasowe „łatanie” tej drogi wycinkami, biorąc pod uwagę dużą ruchliwość komunikacyjną, jest karygodne. Druga sprawa dotyczy założenia dwóch lamp oświetleniowych w miejscowości Sielpia przy wybudowanym centrum handlowym w kierunku Leśniczanki. Są tam dwie prostopadłe ulice w kierunku plaży. Jedna biegnie od strony Biedronki w kierunku plaży i jest oświetlona. Natomiast druga w miejscu, gdzie się mieści posterunek Policji przy Leśniczance nie jest oświetlona. Będąc na zebraniu OSiR-owskim, na którym był obecny Burmistrz Obratański, złożyła na ręce protokolanta sprawę założenia tych dwóch lamp oświetleniowych. Brak oświetlenia w miejscu, gdzie odbywają się dyskoteki stwarza niebezpieczeństwo. Ona jako użytkownik, dzierżawca terenu nie może wiele zrobić. Wystąpiła w tej sprawie do Rejonu Energetycznego, ale została poinformowana, że sprawą tą powinny się zająć gminne władze. W związku z tym złożyła w Urzędzie Miasta u Pani Faraś odpowiednie pismo, ale jak na razie bez żadnych efektów. Zwróciła się o założenie tych dwóch lamp oświetleniowych. Na Sielpi pracuje już 18 lat i zauważyła wzrost przestępczości w tej miejscowości. Wyraziła podziękowanie dla pracującej tam Policji, która bardzo szybko reaguje na wezwania pomocy ze strony mieszkańców. Poinformowała, że trzecia sprawa wiąże się z tym, że jest właścicielka baru „Jagódka” w Sielpi. Ten teren dzierżawi od UMiG a poddzierżawia go Spółka z o.o. OSiR. Budując swój zakład miała podpisaną umowę na 25 lat, pracuje tam już 18 lat i budynek, w którym prowadzi działalność wymaga remontu. Woda, która była doprowadzana do Sielpi ominęła jej budynek i obecnie korzysta ze studni głębinowej. Woda ta nie jest najlepszej jakości. Nie może podłączyć kanalizacji do swojego zakładu celem spełnienia wymogów Unii Europejskiej, ponieważ nie jest właścicielką gruntu. Nie może przeprowadzić remontu swojego budynku. Aktualnie toczy się sprawa w Sądzie Gospodarczym, gdzie złożyła pozew. Chodzi jej o to, aby się dowiedzieć, kto ustala i zawyża stawki za dzierżawę gruntu nie robiąc nic w tym kierunku. Zwróciła się do „ojców miasta”, aby Ci wypowiedzieli się, co do sprawy wykupu tej ziemi. Ewentualnie bardzo by prosiła o wieczystą dzierżawę. W chwili obecnej płaci podatek do Gminy a po drugie uiszcza opłatę spółce OSiR. Ta spółka nic „nie serwuje” z swojej strony. Jako właścicielka zakładu podobnie jak i inni mają ograniczone możliwości poruszania się. Dostają pisma, w których wskazuje się, że mogą się poruszać w godzinach od 7 do 10 a później od 18 do 20. W przypadku, gdy ma miejsce dowóz gazu, wody pitnej czy np. mrożonek, to dostawy takie ze względu na ograniczenia w ruchu odbywają się zwykłym wózkiem. Jest to nie do pomyślenia. Poinformowała, że napisze pismo na ręce Pana Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz Pana Burmistrza, celem uzyskania odpowiedzi czy ma szansę po 18 latach uiszczania opłat na wykup ziemi, na której położony jest budynek czy tez nie ma. Jeżeli nie ma takiej możliwości wykupu to chciałaby się pozbyć tego budynku poprzez jego zamianę na inny należący do Skarbu Państwa. Jest od pokoleń konecczanką i nie wie dlaczego nie może wykupić tego gruntu. Kino ma ten sam problem, w tym roku w ogóle nie pracowało, ponieważ nie mogą przeprowadzić remontu. Bardzo chciałaby promować konenecczyznę, ale ma niestety „związane ręce”. Robi wiele rzeczy na korzyść turystów, np. sprząta plażę, bandażuje nogi, bo od kilku lat nie ma punktu opatrunkowego. Zapytała, co ma w tej sytuacji zrobić. Czy ma złożyć kolejne pismo, aby jest sytuacja została wyjaśniona?


Przewodniczący Rady Miejskiej

Odpowiedział, że właściwym w tej sprawie jest organ wykonawczy gminy, a więc Burmistrz. Jeżeli Burmistrz uzna, że prośby czy roszczenia Pani Narożnickiej są zasadne i możliwe do wykonania, to z odpowiednim projektem zwróci się do Rady Miejskiej. Taka jest procedura w tej sprawie. Rada Miejska nie ma tego typu uprawnień, żeby w zakresie gospodarki nieruchomościami podejmować uchwałę i zobowiązywać Burmistrza do działania.


Pani Alina Narożnicka

Stwierdziła, że zna wszystkie procedury administracyjne. Chodzi natomiast o to, że Pan Burmistrz nie może sam podjąć decyzji, Rada jest tu poniekąd stroną. Złoży kolejne pismo, aby się określić, co do tego gruntu. Zależy jej na tym, aby ten jej budynek służył nowym pokoleniom. Nie wie na czym polega taka złośliwość, iż nie może przeprowadzić remontu i ma „związane ręce”. Kończąc wypowiedź podziękowała za udzielenie głosu.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, iż rozumie, że Pani Narożnicka zgłosiła określony problem, który zostanie rozważony przez Pana Burmistrza.


Ad. pkt 11

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XVIII sesji Rady Miejskiej w Końskich.



  Protokółowali                                                   Przewodniczący Rady Miejskiej

Jadwiga Świeboda                                                         Grzegorz Wąsik

     Rafał Kuba



Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2004/12/16 09:59:53
Redaktor: Administrator