PROTOKÓŁ NR XVIII/08
z sesji Rady Miejskiej w Końskich
odbytej w dniu 25 lutego 2008 r.
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich
W XVIII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21. Jeden radny nieobecny – usprawiedliwiony.
W sesji wzięło udział 56 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 76 osób.
Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.
Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1700
Ad. pkt 1
XVIII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.
Stwierdził, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.
Zwrócił się do uczestników obrad o uczczenie chwilą ciszy pamięci zmarłego gen. Brygady Antoniego Hedy pseudonim „Szary”.
Ad. pkt 2
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokół z poprzedniej sesji tj. z 20 grudnia 2007 r. przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tego protokołu.
Ad. pkt 3
Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.
Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
Burmistrz Miasta i Gminy
Wniósł o zmianę w porządku obrad polegającą na przesunięciu pkt 10 „Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych” do pkt 6. Kolejne punkty zmieniłyby tym samym kolejność. Wniosek uzasadnił tym, że zdarzało się, że zadających zapytania w pkt 5 „Interpelacje i zapytania radnych” nie było już na sali obrad kiedy były udzielane odpowiedzi w pkt 10. Udzielonymi odpowiedziami są zainteresowani wszyscy, zwłaszcza goście, którzy na co dzień mają mniej informacji nt. pracy samorządu. Chodzi m.in. o sołtysów. Poinformował, że w dniu dzisiejszym o godz. 13 odbędzie się uroczystość jednego z obywateli Końskich, który w dniu dzisiejszym kończy 100 lat. Po wcześniejszych ustaleniach z tą osobą oraz jego rodziną zgodnie z dobrym obyczajem jest z nim umówiony ze stosownymi życzeniami. Uważa, że jego obecność w trakcie udzielania odpowiedzi na zapytania i interpelacje jest konieczna.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Przypomniał, że termin sesji był już przesuwany na życzenie Burmistrza. Wydaje mu się, że Burmistrz powinien sobie dobrać taki termin, żeby nic nie kolidowało z sesją Rady.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie w/w wniosek Burmistrza.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 12 głosach za, 1 głosie przeciwnym
i 7 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.
Przewodniczący Rady Miejskiej
W związku z pismem Wojewody Świętokrzyskiego z dnia 8 lutego 2008 r. wskazującego na potrzebę wprowadzenia zmian do Uchwały Nr XVI/110/2007 z dnia 29 listopada 2007 r. Rady Miejskiej w Końskich w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich obowiązujące na terenie miasta i gminy Końskie wniósł o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały zmieniającego tą Uchwałę zgodnie ze wskazaniami Wojewody.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie zgłoszony przez siebie wniosek.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 19 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się wniosek przyjęła.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz
z przyjętymi wnioskami.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.
Porządek obrad
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych.
6. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania radnych.
7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) uchwalenia budżetu Miasta i Gminy Końskie na 2008 rok,
b) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie dla funkcji produkcyjnych i tworzących oraz poprzemysłowych,
c) ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii aszeregowania oraz wartości jednego punktu dla pracowników gminnych jednostek oświatowych Gminy Końskie,
d) zasad korzystania ze stołówek szkolnych,
e) wyrażenia zgody na przedłużenie umów najmu lokali użytkowych położonych w Końskich przy ul. Zamkowej 20,
f) zmian w załączniku do uchwały Nr V/28/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 stycznia 2007 roku w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso,
g) wyrażenia opinii o lokalizacji salonu gier na automatach,
h) zmian w regulaminie korzystania z terenów rekreacyjno- wypoczynkowych położonych w miejscowości Sielpia,
i) zmian w Statucie Staropolskiego Związku Gmin i Miast z siedzibą w Końskich,
j) wyrażenia zgody na wynajęcie na okres 6 lat budynku po byłym barze „Mikrus”,
k) uchwalenia programu profilaktyki zakażeń meningokokowych na lata 2008-2012,
l) uchwalenia programu profilaktyki zakażeń pneumokokowych na lata 2008-2012,
ł) uchwalenia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008,
m) zmieniająca uchwałę Nr XVII/128/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, zasady tworzenia specjalnego funduszu nagród a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania
n) ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich,
p) zmiany Uchwały Nr XVI/110/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich obowiązujące na terenie miasta i gminy Końskie.
8. Informacja o realizacji interpelacji i wniosków radnych.
9. Sprawozdanie finansowe z wydatków budżetowych poniesionych w związku z referendum odbytym w dniu 21.10.2007 r. z jednoczesną informacją o stanie przygotowania Gminy do wdrożenia systemu przejęcia obowiązku odbioru nieczystości stałych od mieszkańców
10.Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej.
11.Informacje i komunikaty.
12.Zakończenie obrad XVIII sesji.
Ad. pkt 4
Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.
(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:
Radny Krzysztof Serafin
Stwierdził cyt.:
„Żarty Pan sobie ze mnie robisz Panie Burmistrzu? Przed godziną rozmawialiśmy Panie Burmistrzu i miał Pan omówić kwestię chodnika między Rogowem a Młynkiem. Kłamiesz Pan w żywe oczy!”.
Burmistrz Miasta i Gminy
Rzeczywiście wśród zamierzeń dotyczących dróg i chodników znalazła się sprawa chodnika łączącego Młynek Nieświński z Rogowem. Sprawa ma 2 wymiary.
Z jednej strony jest to kwestia dokumentacji budowlanej (do końca marca ma być wydane pozwolenie na budowlane) a z drugiej strony jest to kwestia porozumienia ze Świętokrzyskim Zarządem Dróg Wojewódzkich. Na spotkaniu z Dyrekcją ZDW obok sprawy obwodnicy kieleckiej dyskutowana była także kwestia chodnika między Rogowem a Młynkiem Nieświńskim. Może zapewnić, że ta inwestycja będzie rozpoczęta wiosną i przed latem zakończona.
Radny Piotr Słoka
Zapytał czy prawdą jest, że Gmina otrzymała dotację na budowę sal gimnastycznych z funduszy zewnętrznych. Jeśli tak, to w jakiej sumie? Kiedyś Burmistrz mówił o pomyśle wykonania przybudówki na przedszkole podczas budowy sali gimnastycznej w Pomykowie. Obecnie stan budynku w jakim znajduje się przedszkole sprawia, że za 2-3 lata trzeba będzie go rozebrać.
Poruszył kwestię środków zewnętrznych na projekt kanalizacji gminy Końskie, które miały być pozyskane w 100%. Tymczasem okazuje się teraz, że jednak się nie udało. Niepokojący jest fakt, że gmina nie potrafi wykorzystać funduszy zewnętrznych. Dowodem na to jest artykuł w „Echu Dnia” wskazujący na to, że Gmina Końskie znalazła się na 102 miejscu w województwie świętokrzyskim jeśli chodzi o wielkość funduszy zewnętrznych. Natomiast w rankingu na „najtańszą gminę” Gmina Końskie jest bodajże na 4 miejscu a w roku bieżącym być może będzie to już 3 miejsce. Jak się nie umie pozyskać pieniędzy z zewnątrz, to trzeba oszczędzać. Ostatnio ma wrażenie, że nie potrafi się nawet własnych środków w pełni wykorzystać. Istnieje potrzeba utworzenia w urzędzie komórki, która będzie się zajmowała wyłącznie pozyskiwaniem dla gminy środków zewnętrznych i będą w niej zatrudnieni ludzie dobrze opłacani. Wójt Morawicy zatrudnił fachowca do spraw pozyskiwania środków zewnętrznych i dał mu pensję większą od swojej. W Urzędzie Miasta i Gminy w Końskich piszą projekty na środki unijne osoby za tysiąc złotych pensji mając dodatkowo jeszcze szereg innych obowiązków. Wpływa to wszystko na wysokość pozyskanych środków.
Radny Marcin Latański
Zapytał czy tematem ostatnich rozmów z Dyrekcją Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich była też sprawa chodnika między Modliszewicami a Końskimi oraz chodnik w Modliszewicach na ul. Piotrkowskiej od remizy w stronę Pomorzan.
Burmistrz Miasta i Gminy
Jeśli chodzi o salę gimnastyczną w Pomykowie, to zaprasza do Wydziału Inwestycji, gdzie znajduje się koncepcja do wglądu. Koncepcja ta została w sposób istotny zmieniona dlatego, że była przedmiotem analizy zarówno pod kątem funkcjonalności jak i kosztów eksploatacyjnych. Jeszcze żadna instytucja będą dysponentem środków unijnych nie ogłosiła naboru konkursowego. Obecnie można jedynie mówić o obietnicach wsparcia opartych na pewnych hipotezach. Jest to oparte na zawartości listy indykatywnej oraz listy prerankingowej opracowanej na podstawie fiszek w Urzędzie Marszałkowskim. Gminę można rozliczać dopiero po rozstrzygnięciach konkursowych. Fiszka projektowa składa się z 3 stron i opisuje pewne zamierzenia gmin. Na postawie fiszki nie może stwierdzić merytorycznej wartości wniosku ani stopnia przygotowania. Prawdopodobnie Urząd Marszałkowski rozpatrując złożone fiszki brał pod uwagę działania gmin także w ramach innych funduszy pomocowych i możliwości finansowe tych gmin. W roku bieżącym rozpocznie się nabór projektów, które będą rozpatrywane w drodze konkursowej. Jeżeli chodzi o stan projektu wodno-kanalizacyjnego, to po opublikowaniu nowego kształtu listy indykatywnej odbył spotkanie w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska. Nic stoi na przeszkodzie temu, by ten projekt ruszył w roku bieżącym. Obecna ocena koneckiego projektu na podstawie wytycznych do Funduszu Spójności wskazuje na to, że szanse Gminy Końskie są bardzo wysokie.
Odnosząc się do zapytania radnego Marcina Latańskiego odpowiedział, że pisma sołectwa Modliszewice w sprawie budowy chodnika kierowane były do Świętokrzyskiego Zarządu Dróg, gdyż jest to droga wojewódzka. Dyrekcja ŚZD nie podjęła jednak rozmów w tej sprawie. Nie usłyszał tu żadnych deklaracji wiążących.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:
Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.
Przewodniczący Rady ogłosił 15-minutową przerwę w obradach w czasie której uczniowie Gimnazjum Nr 2 przedstawili prezentację nt. dzikich wysypisk śmieci. Po zakończeniu przerwy obrady zostały wznowione.
Ad. pkt 5 - 6
Interpelacje i zapytania radnych wraz
z odpowiedziami Burmistrza.
Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.
Radna Barbara Zielińska
Część mieszkań w zasobach Koneckiej Spółdzielni Mieszkaniowej od 2007 r. posiada odrębną własność. Zapytała kiedy właściciele mieszkań otrzymają decyzję podatkową oraz w jaki sposób będzie pobierany podatek. Czy będzie on jak do tej pory płacony w czynszu w KSM czy też w Gminie.
Odp.
Dla osób, które wykupiły mieszkanie spółdzielcze obowiązujący jest wymiar podatku na podstawie decyzji UMiG w Końskich. Te decyzje od dn. 15 lutego br. są sukcesywnie rozdawane i powinny trafić do wszystkich.
Radny Lucjan Górecki
1. Poruszył sprawę dokończenia placu zabaw od boiska plażowego we wsi Wąsosz.
Odp.
Sprawa powinna zostać dokończona w roku bieżącym.
2. Zwrócił się o utwardzenie – modernizację drogi Wąsosz – Zarowie – Przysiółek.
3. Zwrócił się o utwardzenie drogi Wąsosz – Ostre Górki, Wąsosz – Przymiarki, Wąsosz – Nowiny.
4. Zwrócił się o dokończenie odcinka 300 m drogi we wsi Małachów (położenie dywaniku).
Odp. na zapytania nr 2, 3, 4 radnego Lucjana Góreckiego
Jeśli chodzi o remont dróg, to nie dotyczy on tylko drogi w Wąsoszy, która należy do Lasów Państwowych. Jest kilka takich dróg znajdujących się w ciągu dróg gminnych np. na Koczwarze. Jest umówiony z Nadleśniczym – p. Przygodzkim na rozmowy dotyczące rozwiązania tej sprawy kompleksowo (przekazania niektórych odcinków dróg Gminie przez Nadleśnictwo za pośrednictwem Starostwa).
Radny Krzysztof Jasiński
- Poruszył kwestię funkcjonującej w różnych porach sygnalizacji świetlnej na ul. Partyzantów oraz w centrum miasta. Po godz. 18 sygnalizacja na ul. Partyzantów działa a w centrum miasta jest wyłączona. Biorąc pod uwagę natężenie ruchu bardziej zasadnym byłoby funkcjonowanie sygnalizacji po godz. 18 w centrum niż na ul. Partyzantów.
Odp.
Sygnalizacja świetlna na ul. Partyzantów jest administrowana przez zarządcę drogi – Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Natomiast sygnalizacja na ul. Piłsudskiego jest częścią składową drogi wojewódzkiej i jest zarządzana przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich. ŚZD na podstawie natężenia ruchu samochodowego określił, że po godz. 18 sygnalizacja nie jest konieczna. Być może teraz sytuacja się zmieniła i ruch się zwiększył. Zwróci się do ŚZD o ponowne przeanalizowanie natężenia ruchu i korekty w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej.
- Dla zapewnienia płynności ruchu pieszych na przejściu przez światła przy Pl. Kościuszki konieczne jest przebudowanie trawnika.
Odp.
W trakcie opracowywania jest plan zagospodarowania przestrzennego dla centrum miasta. Być może doraźnie będzie można zrealizować postulat przebudowy trawnika. Jednak docelowo na Pl. Kościuszki nastąpi całkowita zmiana organizacji ruchu drogowego.
- Zgłosił problem braku możliwości zmiany pasa ruchu (z lewego na prawy) na ul. Starowarszawskiej wskutek parkowania aut na linii ciągłej.
Odp.
Zwróci się do Policji o interwencję w tej sprawie.
- W zatoce na ul. Piłsudskiego koło sklepu „Ery” występują przypadki łamania prawa wskutek złego parkowania pojazdów.
Odp.
Zwróci się do Policji i Straży Miejskiej o interwencję w tej sprawie.
- Zgłosił potrzebę uzupełnienia lamp na skwerku.
Odp.
Przyjął zgłoszenie.
- Zgłosił potrzebę zmiany lokalu lub pomocy PTTK w związku
z funkcjonowaniem przy PTTK Izby Pamięci.
Odp.
PTTK nie ma odpowiednich warunków lokalowych ani odpowiednich funduszy na utrzymanie i prowadzenie Izby Pamięci. Rozwiązaniem może być określenie lokalizacji przyszłego muzeum już dzisiaj. Są wolne pomieszczania opuszczone przez Starostwo Powiatowe, z których część można by było wykorzystać pod muzeum. Myśli, że jest możliwe udostępnienie części pomieszczeń opuszczonego budynku.
- Zwrócił się o przeprowadzenie porządków przy pasie przydrogowym ul. Kieleckiej.
Odp. nie została udzielona.
- Zwrócił się o zajęcie się „miasteczkiem” dla bezdomnych mających siedzibę przy składowisku odpadów.
Odp.
Bliższej odpowiedzi będzie tu mógł dzielić Prezes PGK Zbigniew Paluch.
- Zwrócił się podanie powodów dla których podatek rolny na 2008 r. wzrósł
o ponad 60%.
Odp.
Wysokość podatku rolnego jest ściśle związana z ceną żyta opublikowaną przez Ministra Rolnictwa za rok poprzedzający rok podatkowy. Cena żyta poszła w górę i jest to powodem takiej podwyżki podatku.
Radny Piotr Słoka
- Zapytał co dalej z projektem „kanalizacja na terenach wiejskich”.
- Zapytał czy prawdą jest, że Gmina Końskie otrzymała dotacje na budowę sal gimnastycznych na wsiach z funduszy zewnętrznych i w jakiej kwocie.
Odp. na zapytania nr 2 i 3 radnego Piotra Słoki
Nikt jeszcze żadnych pieniędzy unijnych nie dostał, ponieważ nie było naboru wniosków na konkursy. Rozpatrywane były jedynie fiszki. Dopóki nie będzie rozstrzygnięcia konkursowego, to nikt nie będzie mógł powiedzieć, że pieniądze ma i przesądzić na co się je przeznaczy.
- Zapytał czy w roku 2008 będzie możliwy zakup placu zabaw w przedszkolu w Pomykowie.
Odp.
Prowadzona jest analiza stanu budynku szkoły. Być może obecny stan budynku pozwoli na umieszczenie tam przedszkola. W budżecie bieżącym przewidziane zostały pieniądze na zakup wyposażenia na place zabaw dla wsi, w tym dla Pomykowa.
- Zwrócił się do Burmistrza o udzielenie pisemnej odpowiedzi sołtysom na wnioski, które nie zostały umieszczone w budżecie.
Odp.
Do budżetu zgłoszonych zostało prawie 300 wniosków. Te wnioski są często rozbudowane. W zasadzie, aby móc udzielić odpowiedzi na wszystkie nie ujęte w budżecie wnioski, to konieczne by było wyznaczenie po kilka osób z każdego wydziału, które przez kilka tygodni zajmowałyby się tylko przygotowywaniem pisemnych odpowiedzi. Jeżeli jakiś wniosków w budżecie nie ma, to że ich dlatego wartość wielokrotnie przewyższa możliwości budżetu miasta i gminy. Potrzeby mogą być zaspakajane tylko w takim wymiarze na jaki pozwoli budżet.
- W imieniu sołtysa Piły zapytał kto jest odpowiedzialny za porządek na przystankach i chodnikach.
Odp.
Odpowiedzialnymi za porządek na chodnikach są zarządcy dróg, w przypadku Piły odpowiedzialnym jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Przekaże zgłoszenie do GDDKiA.
Koszty utrzymania czystości na przystankach powinni ponosić przewoźnicy korzystający z przystanków. Główny instrument do dyscyplinowania przewoźników mają zarządcy dróg, którzy uzgadniają na drogach godziny przyjazdów i odjazdów. Możliwości Gminy Końskie są tu mocno ograniczone, ponieważ nie ma trasy, która by obejmowała tylko i wyłącznie obszar Gminy, a dla tras, które przekraczają granice gminy instytucją uzgadniającą rozkłady jazdy jest Starostwo, a dla tych które przekraczają granicę powiatu Urząd Marszałkowski.
Radna Krystyna Stolarska
- Zapytała ile wynosi koszt przyłącza wody do domu w Sokołowie i Dziebałtowie.
Odp.
Prosiłby tu o cierpliwość i odczekanie, bo na pewno wartość wpłat będzie niższa od ceny skalkulowanej na podstawie kosztorysu inwestorskiego.
- Zapytała dlaczego nie uwzględniono dowieszenia lamp ulicznych i oświetlenia kościoła w Sokołowie.
Odp.
Do wszystkich wniosków związanych z rozbudową i modernizacją oświetlenia będzie można wrócić po zakończeniu gruntownej modernizacji, która jest przedmiotem zlecenia, a więc w połowie bieżącego roku.
- Zwróciła się o utwardzenie drogi polnej obok biblioteki do posesji.
Odp.
Drogi gruntowe będą poddawane jak co roku zabiegom pielęgnacyjnym
i modernizacyjnym zgodnie z rozstrzygnięciem przetargowym.
Radny Marian Gąszcz
- Poruszył sprawę lokalizacji „budy gastronomicznej” w Sielpi w pobliżu sklepu rodziny Stępniów. Państwo Stępniowie zwracają się o usunięcie tej „budy”.
Odp.
Zarządcą terenów ogólnodostępnych na Sielpi w imieniu Gminy Końskie jest OSiR. Z posiadanych informacji wynika, że wskazywanej „budy” już tam nie ma.
- Zapytał czy zamierza się budować centrum administracyjno-kulturalne między ulicami Warszawską, Wjazdową i Staszica zgodnie z zatwierdzonym planem zagospodarowania przestrzennego.
Odp.
We wskazywanym miejscu jest kilka hektarów gruntów, które mogłyby być wykorzystane pod potrzeby administracji i to nie tylko gminnej. Powstaniem takiego centrum jest również zainteresowany Urząd Skarbowy, który podjął starania o uzyskanie pozytywnej decyzji Ministerstwa Finansów. Gmina próbuje zainteresować przenosinami również ZUS, który obecnie ma siedzibę w budynku, który nie jest tak naprawdę przystosowany pod potrzeby biurowe. Być może na wskazywanym obszarze trzeba będzie zaaranżować również budowę UMiG Końskie. Jest to alternatywa dla uporządkowania relacji między Skarbem Państwa, Gminą Końskie i spadkobiercami rodziny Tarnowskich. Podjęcie dziś decyzji o rozpoczęciu budowy oznaczałoby, że dla potrzeb lepszego obsługiwania petentów wyciąga się z budżetu kilka milionów złotych na taką budowę. Po drugie oznaczałoby to świadomą decyzję o opuszczeniu budynków w sytuacji braku rozstrzygnięcia sądowego, administracyjnego co do przyszłości własności. Przez 1,5 roku nie ma użytkowników budynku zajmowanego przez starostwo i w jego wnętrzu następuje bardzo pospieszna degradacja. Gmina nie może oddać czegoś co nie jest jej, komuś kto nie ma do tego tytułu prawnego. Decyzja o opuszczeniu obecnego budynku i budowę nowego oznaczałoby de facto zgodę na to, że ten budynek popadłby w ruinę. Nie podejmuje się brania na siebie takiego ryzyka.
- Zapytał na jakim etapie jest budowa dodatkowych przyłączy na terenie wsi Wincentów i Brody.
Odp.
Przetarg został unieważniony, ponieważ dwóch oferentów dało cenę zbyt wysoką, a ich oferty zawierały błędy formalne. Gmina będzie chciała zlecić wykonanie tych przyłączy, obarczyć wykonaniem tych przyłączy przedsiębiorstwo wodociągów i kanalizacji, ponieważ ze wszystkich kalkulacji wynika, że zlecenie budowy tych przyłączy przez przedsiębiorstwo będące spółką prawa handlowego pozwoli na oszczędzenie 22% podatku VAT. Nikt nie jest zainteresowany, aby zapłacić o 1/5 zapłacić więcej.
Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:
Radny Piotr Słoka
Wracając do tematu porządku na przystankach zwrócił uwagę, że przystanki są wizytówką gminy. Na niektórych przystankach powstały już dzikie wysypiska śmieci. Tymczasem przystanki są wizytówką gminy. Zwrócił się do Burmistrza o znalezienie rozwiązania istniejącego problemu – przymusić przewoźników do sprzątania bądź przejąć od nich obowiązki. Przy przystankach należałoby uzupełnić kosze, bo od kilku lat ich brakuje.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Koncesje na niektóre przejazdy wydaje gmina. Można by uzależnić wydanie koncesji od realizacji obowiązku sprzątania na przystankach przez przewoźników.
Burmistrz Miasta i Gminy
Jeżeli kurs zaczyna się i kończy w obrębie tej samej gminy, to organem uzgadniającym trasę i rozkład jazdy jest gmina. Dla tras, które przekraczają granice gminy instytucją uzgadniającą rozkłady jazdy jest starostwo, a dla tych które przekraczają granicę powiatu urząd marszałkowski. Tymczasem 99,9% tras wykracza poza obszar gminy i wówczas gmina nie jest organem uzgadniającym
i wydającym koncesję.
Radny Andrzej Kosierkiewicz
Linia ciągła od początku ul. Warszawskiej do wjazdu na osiedle przy Carrefour. Ze względu na parkujące na ulicy auta dochodzi do przekraczania linii ciągłej podczas poruszania się pojazdami. Dobrze by było, aby Policja w takich sytuacjach nie karała za przekraczanie tej linii.
Prezes PGK – Zbigniew Paluch
Odnosząc się do zapytania radnego Krzysztofa Jasińskiego dotyczącego „miasteczka” dla bezdomnych mających siedzibę przy składowisku odpadów poinformował, że „miasteczko’ znajduje się poza terenem składowiska. Mieszkańcy tego obiektu są niewątpliwie uciążliwi dla samego składowiska, gdyż z niego „żyją”. Należałoby ustalić stan prawny tego terenu. W okresie nocnym 1 dozorca nie jest w stanie upilnować całego terenu składowiska przed bezdomnymi. Jest to problem.
Burmistrz Miasta i Gminy
Rozumie, że radny Jasiński zgłaszając swoje zapytanie miał na myśli również wymiar społeczny, a nie tylko stan zagrożenia dla samego składowiska. We wskazywanym miejscu były interwencje Policji, sprawdzenia osób, które tam zamieszkują, próby skłonienia ich do opuszczenia „miasteczka”, ponieważ większość z nich ma stałe meldunki gdzie indziej. Jest to grupa osób, które z różnych względów są zainteresowane pozostaniem tam. Trudno znaleźć sposób na skłonienie ich do opuszczenia miejsca, które z ich punktu widzenia jest atrakcyjne. Wystąpi do starostwa o przekazanie informacji nt. właściciela tego terenu.
Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.
Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie zgłosił radny Krzysztof Jasiński w zakresie dotyczącym przyczyny wzrostu wysokości podatku rolnego na 2008 r. o ponad 60%” .
Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:
Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości
Przewodniczący Rady ogłosił 20 minut przerwy po zakończeniu której wznowił obrady.
Ad. pkt 7
Rozpatrzenie projektów uchwał
a)
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy Końskie na 2008 rok wraz z dwiema autopoprawkami – przedłożył i omówił Burmistrz Miasta i Gminy.
Przewodniczący obrad poinformował, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy Końskie na 2008 rok był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Również pozytywną opinię wyraziła Regionalna Izba Obrachunkowa. Przed sesją Burmistrz Miasta i Gminy przekazał drugą autopoprawkę do projektu budżetu. W tej autopoprawce Burmistrz uwzględnił wniosek Komisji Prawa i Praworządności o przeznaczeniu kwoty po 40 000 zł dla Komendy Powiatowej Policji i Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej a tym samym wniosek Komisji Prawa nie musi być głosowany.
Komisja Prawa i Praworządności do projektu budżetu zgłosiła następujący wniosek:
1. Z działu 758 – różne rozliczenia - rezerwa budżetowa kwotę 100 000 zł przenieść do działu 921 – Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego z przeznaczeniem na termomodernizację budynku Domu Kultury w Rogowie oraz na remont świetlicy w Górnym Młynie, z tym, że jeżeli stan techniczny budynku świetlicy w Górnym Młynie nie pozwoli na przeprowadzenie remontu, to kwotę przeznaczoną na remont przeznaczyć na budowę boiska wiejskiego w tej wsi.
Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która opiniowała projekt wraz z autopoprawką do projektu budżetu zgłosiła następujące wnioski:
- W § 12 pkt 4 projektu uchwały zakończyć zdanie na wyrazie „działu”. Pozostałą część zdania wykreślić od wyrazu „oraz”.
- Z działu 926 - Kultura Fizyczna i Sport skreślić zadanie „budowa groty solnej w pływalni miejskiej” a kwotę 100 000 zł przenieść do działu 801 - Oświata i Wychowanie z przeznaczeniem na wymianę okien w SP Nr 2 w Końskich.
Głos w dyskusji zabierali:
Radny Andrzej Kosierkiewicz
Odniósł się do wniosku dotyczącego zdjęcia kwoty 100 000 zł z budowy groty solnej i przeniesienia na szkoły. Stwierdził, że Burmistrz w autopoprawce zwiększył kwotę przeznaczoną na szkoły podstawowe o kwotę 100 000 zł. Jego zdaniem dalsza dyskusja w tym temacie nie jest wskazana.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił uwagę, że chodzi tu o zupełnie inny wniosek. W autopoprawce jest bowiem zapisane 100 000 zł na szkoły podstawowe, natomiast wniosek Komisji dotyczy konkretnego przeznaczenia – wymiany stolarki okiennej w SP Nr 2.
Radny Andrzej Kosierkiewicz
Na szkoły podstawowe przeznaczono w autopoprawce 100 000 zł. Nie powinno się więc ruszać środków z groty solnej.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Gdyby Burmistrz wyraźnie wskazał w autopoprawce, że 100 000 zł ma być przeznaczone na wymianę stolarki okiennej w SP Nr 2, to wtedy rzeczywiście nie byłoby dyskusji i wniosek Komisji stałby się bezzasadny. Natomiast przy ogólnym zapisie w autopoprawce wniosek Komisji musi być głosowany.
Burmistrz Miasta i Gminy
Jego zdaniem wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego dotyczący przesunięcia środków z groty solnej na wymianę stolarki okiennej w SP Nr 2 jest szkodliwy. Gmina Końskie nie ma tylko jednej szkoły, ale 20 placówek oświatowych. Podejmowanie decyzji w oparciu o 1 pismo 1 dyrektora jest odrzuceniem wiedzy UMiG oraz ZOPO o stanie całej oświaty. Gdy była badana sprawa stanu przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego radni mieli możliwość zapoznania się ze stanem technicznym budynku. O ile wie to odbyła się wówczas tylko wizytacja szkoły w Pomykowie. Warunkiem podjęcia racjonalnych działań jest wiedza o wszystkich szkołach. W projekcie budżetu został przewidziany projekt obejmujący modernizację ciepłowni miejskiej, sieci ciepłowniczej i termomodernizację budynków publicznych. Elementem tego projektu jest termomodernizacja SP Nr 2. Jeżeli dziś Gmina za własne pieniądze wymieni okna w tym budynku, to wartość dokumentacji, która została już wykonana i która została zlecona do poprawek będzie się równała wartości makulatury. Będzie to wyrzucenie pieniędzy „w błoto”, ponieważ wymiana tych okien de facto zmieni parametry tego budynku pod względem termicznym. Jeżeli wszyscy fachowcy dowodzą, że prawie 40% strat ciepła, to są straty z tytułu nieszczelnych okien, to ich kompletna wymiana spowoduje, że projekt termomodernizacyjny nie będzie się bronił. Warto by znać sytuację we wszystkich szkołach a nie tylko w jednej na podstawie jednego pisma i jednego wniosku. Łącznie na wydatki remontowe w budżecie w szkołach i placówkach oświatowych zaplanowano 534 250 zł. Jest to duża suma. Przypomniał, że Gmina Końskie co roku przeznacza spore pieniądze na wydatki remontowe, wydatki majątkowe w szkołach. Przy średnio 506 uczniach SP Nr 2 miała łączne dofinansowanie 533 566 zł. Gdyby ją porównać ze SP Nr 1, to daje to prawie dwukrotność w przeliczeniu na 1 ucznia. SP Nr 2 nie była w żadnej mierze upośledzona czy pomijana, ponieważ jej stan był rzeczywiście bardzo trudny i dlatego przez ostatnie lata trwały tam intensywne prace remontowe. Zwrócił się, aby wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego został przez radnych potraktowany jako częściowo zrealizowany przez zapisy autopoprawki - zwiększeniem łącznej kwoty dofinansowania na wydatki remontowe placówek oświatowych o 168 000 zł. Stwierdził, że środki te postara się wydać w sposób bardziej racjonalny i bardziej sprawiedliwy od tego jaki proponuje Komisja Rozwoju Gospodarczego. Jest wniosek Komisji Prawa, który w swojej formie nie spełnia postulatów zapisanych w ustawie o finansach publicznych. Nie może być bowiem zapisów warunkowych. Wniosek powinien być uściślony – czy kwota będzie przeznaczona na remont świetlicy wiejskiej w Górnym Młynie czy na budowę boiska. Nie może być zapisów alternatywnych we wniosku. Przypomniał, że w autopoprawce zaproponował dodatkowo przeznaczenie 50 000 zł na remonty świetlic wiejskich. Ma wrażenie, że część poprawek wynika z poczucia, iż mając prawie 24 mln zł przeznaczone na wydatki majątkowe Gmina Końskie jest gminą bardzo bogatą i można sobie pozwolić na dosyć dowolne ruchy, w tym również na to, by pieniądze marnować. To nie jest prawda. W tych 24 mln zł prawie 9 mln zł stanowią pieniądze o jakie Gmina się dopiero ubiega i które się dostanie lub nie. Są to środki z projektowanych wniosków do funduszy unijnych. 6,5 mln zł to kwota zaplanowanego deficytu budżetowego. Gmina Końskie nie jest więc bogatą gminą, lecz biedną.
Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił uwagę, że Burmistrz ustosunkowując się do wniosku Komisji Rozwoju Gospodarczego zapomniał wspomnieć o decyzji Państwowej Inspekcji Pracy, która nakazuje, żeby do wymiany stolarki okiennej w SP Nr 2 doszło w ostatecznym terminie do 31.08.2008 r. Wykonanie decyzji PIP było wcześniej 3-krotnie odraczane z uwagi na inne pilne prace remontowe w budynku szkoły. Każdy z radnych może zdecydować czy chce przeznaczyć środki na budowę groty solnej czy na wymianę stolarki okiennej w SP Nr 2. Wniosek Komisji powinien zostać poddany pod głosowanie.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Stwierdził, że Rada nie może czekać na bezczynność służb Burmistrza, które nie wywiązują się ze swoich obowiązków. W roku 2005 szkoły zostały zgłoszone do termomodernizacji tylko żadna nie została wykonana. W roku 2006 była podobna sytuacja. W roku 2007 zgłoszono 4 szkoły do termomodernizacji – SP Nr 1 i 2, szkoła w Diebałtowie oraz w Pomykowie. Wystąpił wówczas z propozycją, aby 2 szkoły zgłosić do funduszu norweskiego a 2 do Banku Gospodarstwa Krajowego, który w 25% umarzał dług zaciągnięty na termomodernizację. Na rok 2008 nie została zgłoszona żadna szkoła. Rada nie może czekać na bezczynność. Stąd też wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego. Sytuację mógłby zmienić Burmistrz jeśli w swojej autopoprawce sformułowałby wyraźnie, że 100 000 zł, które ma być przeznaczone na szkoły podstawowe zostanie skierowane na wymianę okien w SP Nr 2. Uczestniczył w rozmowie z p. Dariuszem Kowalczykiem – Z-cą Burmistrza oraz z Dyrektorem SP Nr 1 i wówczas stwierdził, że jeśli Gmina Końskie nie złoży wniosku SP Nr 1 na 2009 r., to postara się przekonać Radę, aby na drugi rok wyciąć jakąś inwestycję aby SP Nr 1 mogła mieć wykonane wszystkie okna. Nie można dłużej czekać, bo czas nagli a żadne remonty nie są wykonywane. Burmistrz mówił, że dosyć spore środki są przeznaczane na szkoły. Problem jednak w tym, że dyrektorzy szkół mają zakaz przeprowadzania wymiany okien. Mogą tylko wykorzystać środki na wnętrze budynku np. na wymianę drzwi czy remont łazienek. Od głosowania wniosku Komisji będzie można odstąpić jedynie wówczas, gdy Burmistrz wskaże w autopoprawce 100 000 zł na wymianę okien w SP nr 2.
Burmistrz Miasta i Gminy
Państwowa Inspekcja Pracy ma prawo i obowiązek dbać o rzeczy, które podlegają jej kompetencjom. Podobnie gospodarz obiektu ma dbać o to, by to, co zaleca PIP było wykonywane zgodnie z możliwościami jakie ma sam zarządca obiektu.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapytał Burmistrza czy będzie w stanie wpisać do autopoprawki 100 000 zł
z przeznaczeniem na wymianę okien w SP Nr 2.
Burmistrz Miasta i Gminy
Stwierdził, że nawet gdyby taki zapis wprowadził do autopoprawki, to i tak Komisja Rozwoju Gospodarczego musiałaby się zgodzić na wycofanie wniosku. Jest w stanie to zrobić, ale uważa to za nierozsądne.
Radny Piotr Słoka
Poinformował, że jest autorem wniosku dotyczącego termomodernizacji Domu Kultury w Rogowie oraz remontu świetlicy w Górnym Młynie. Po rozmowie z sołtysem doszedł do wniosku, że świetlica w Górnym Młynie jest już na tyle zdewastowana, iż lepiej środki przeznaczyć na uporządkowanie terenu wspólnoty wiejskiej i wykonanie boiska wielofunkcyjnego w Górnym Młynie. Przypomniał, że wskazał 3 źródła z jakich można przenieść środki na ten cel, a więc niekoniecznie z groty solnej. Z wypowiedzi Burmistrza zrozumiał, że Gmina Końskie jest biedną gminą i inwestowanie w dzieci na wsiach jest marnowaniem pieniędzy. O ile pamięta, to Burmistrz w informacji między sesjami mówił, że został już ogłoszony przetarg na projekt groty solnej podczas, gdy budżet nie został jeszcze uchwalony. W projekcie budżetu zapisano inwestycję – wodociąg do wsi Piekło – zapisano tam dość dużą sumę 1 700 000 zł. Zapytał na jakim etapie jest ta inwestycja. Uważa, że jest dopiero na etapie przygotowania dokumentacji.
Z góry więc wiadomo, że ta kwota w 80% nie zostanie wykorzystana w roku 2008. Jest to przykład szykowania sobie rezerwy budżetowej. Nie jest przeciwny grocie solnej w Końskich, ale sołtysi bezskutecznie składają od 7 lat wnioski na remont świetlic i na inne inwestycje na wsiach.
Radny Krzysztof Jasiński
Uważa, że zasadnym by było ogłoszenie przerwy w obradach i zwołanie posiedzenia Komisji celem doprecyzowania wniosku Komisji Prawa i Praworządności. Takie nie doprecyzowanie wniosku świadczy o tym, że Komisje nie pracują w sposób właściwy. Niezwykle istotna jest więc też korekta
o charakterze organizacyjnym. Odniósł się do sprawy wymiany okien w SP i PIP. O tym, że jest to temat niezwykle ważny świadczą zabiegi władz miasta, Rady Miejskiej o to, by te okna wymienić w placówkach oświatowych. O tym, że Gmina Końskie duże pieniądze wkłada we wszystkie zadania o charakterze modernizacyjnym i inwestycyjnym jest wiadome. Nie znaczy to jednak, że można zbagatelizować nakaz PIP.
Dyrektor Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich – Zbigniew Stańczyk
Stwierdził, że to nie jest tak, iż wymyślił grotę solną, bo tak mu się akurat podobało. Pływalnia i hala sportowa są ogrzewane gazem i trzeba za to płacić. Dotacja gminna jest na poziomie jak w roku ubiegłym, a doszła przecież inflacja i podwyżka cen za gaz i energię elektryczną. MZOS szuka więc nowych źródeł dochodów na Pływalni. Nie należy też zapominać o pracownikach MZOS, którzy początku istnienia Pływalni nie mieli podwyżki. Pracownicy się buntują. Nikt nie będzie za 1000 zł przychodził do pracy na dwie zmiany łącznie z sobotami, niedzielami i świętami. Zwiększone dochody poszłyby też m.in. również na podwyżki. Może być tak, że w październiku nie będzie czym zapłacić za gaz, energię elektryczną. MZOS nie chce zwiększać cen biletów, lecz nowymi pomysłami przyciągnąć coraz większą liczbę klientów coraz więcej zarobić i odciążyć budżet gminny. Stałych kosztów utrzymania Pływalni i obiektów sportowych nie da się przeskoczyć, bo wszystkie rachunki trzeba zapłacić. Tymczasem grota solna może przynieść dodatkowy dochód rocznie ok. 120 000 zł. W ciągu roku ta grota się więc zwróci a w następnych latach będzie pracować na utrzymanie Pływalni i obiektów sportowych.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił się do Przewodniczącego Komisji Prawa i Praworządności – radnego Tomasza Milcarza o zwołanie posiedzenia Komisji celem doprecyzowania wniosku:
„Z działu 758 – różne rozliczenia - rezerwa budżetowa kwotę 100 000 zł przenieść do działu 921 – Kultura i Ochrona Dziedzictwa Narodowego z przeznaczeniem na termomodernizację budynku Domu Kultury w Rogowie oraz na remont świetlicy w Górnym Młynie, z tym, że jeżeli stan techniczny budynku świetlicy w Górnym Młynie nie pozwoli na przeprowadzenie remontu, to kwotę przeznaczoną na remont przeznaczyć na budowę boiska wiejskiego w tej wsi”.
oraz ogłosił 10 minutową przerwę w obradach.
Przewodniczący Rady Miejskiej po zakończeniu przerwy wznowił obrady i udzielił głosu Przewodniczącemu Komisji Prawa i Praworządności – radnemu Tomaszowi Milcarzowi.
Przewodniczący Komisji Prawa i Praworządności – radny Tomasz Milcarz
Przedstawił wnioski Komisji podjęte na posiedzeniu odbytym w przerwie obrad sesji:
1. Z działu 758 – Różne rozliczenia – rezerwa budżetowa – kwotę 50 000 zł przenieść do działu 921 – Kultura i Ochrony Dziedzictwa Narodowego z przeznaczeniem na termomodernizację budynku Domu Kultury w Rogowie.
- Z działu 758 – Różne rozliczenia – rezerwa budżetowa – kwotę 50 000 zł przenieść do działu 926 – Kultura Fizyczna i Sport z przeznaczeniem na budowę boiska wielofunkcyjnego w Górnym Młynie.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał pod głosowanie zgłoszone wnioski.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Prawa i Praworządności, aby „z działu 758 – Różne rozliczenia – rezerwa budżetowa – kwotę 50 000 zł przenieść do działu 921 – Kultura i Ochrony Dziedzictwa Narodowego z przeznaczeniem na termomodernizację budynku Domu Kultury w Rogowie”.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 19 glosach za i 1 głosie wstrzymującym się wniosek przyjęła.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Prawa i Praworządności, aby „Z działu 758 – Różne rozliczenia – rezerwa budżetowa – kwotę 50 000 zł przenieść do działu 926 – Kultura Fizyczna i Sport z przeznaczeniem na budowę boiska wielofunkcyjnego w Górnym Młynie”.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 15 glosach za i 5 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, aby „w § 12 pkt 4 projektu uchwały zakończyć zdanie na wyrazie „działu”. Pozostałą część zdania wykreślić od wyrazu ,oraz’”.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 19 glosach za i 1 głosie wstrzymującym się wniosek przyjęła.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, aby „z działu 926 - Kultura Fizyczna i Sport skreślić zadanie „budowa groty solnej w pływalni miejskiej” a kwotę 100 000 zł przenieść do działu 801 - Oświata i Wychowanie z przeznaczeniem na wymianę okien w SP Nr 2 w Końskich”.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 12 glosach za, 7 glosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się wniosek przyjęła.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawkami i przyjętymi wnioskami.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 18 glosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/139/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
b)
Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie dla funkcji produkcyjnych i tworzących oraz poprzemysłowych był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że w związku z tym, że p. Kazimierz Malasiński zam. Kornica ul. Brzezińskiego 4, 26-200 Końskie zgłosił uwagę do wyłożonego do publicznego wglądu projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, to należy poddać ją pod głosowanie. Uwaga p. Malasińskiego została przez Burmistrza odrzucona. Odczytał treść uwagi.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie odrzucenie uwagi Pana Kazimierza Malasińskiego do w/w projektu uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 16 głosach za i 4 głosach wstrzymujących się uwagę p. Kazimierza Malasińskiego odrzuciła.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/140/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
c)
Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu dla pracowników gminnych jednostek oświatowych Gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Uwagi do projektu zgłosili:
Radny Krzysztof Jasiński
Zapytał jak będą się kształtowały po zmianie wielkości punktu pobory w administracji i w obsłudze.
Burmistrz Miasta i Gminy
W projekcie budżetu został zaplanowany zgodnie z wytycznymi Ministra Finansów wzrost Funduszu Płac a 2,3 %. Ta regulacja pozwoli zwiększenie Funduszu Płac w tej kategorii o ok. 3%. Pracowników obsługi jest zbyt dużo, aby mógł od razu podać szczegóły. Jeśli będzie taka potrzeba ZOPO przygotuje kilka przykładowych kategorii zaszeregowania pracowników oświaty w różnych miejscach.
Radny Krzysztof Jasiński
Zwrócił się o przygotowanie materiałów porównawczych, symulacji w największej placówce na terenie miasta i gminy, w średniej oraz w najmniejszej.
Burmistrz Miasta i Gminy
Pracownicy oświaty nie są wynagradzani w zależności od wielkości placówki oświatowej.
Radny Krzysztof Jasiński
Chodzi mu o to jak będą wyglądały różnice, ponieważ w różnych placówkach pracują osoby o różnym stażu pracy.
Burmistrz Miasta i Gminy
Chodzi więc o zróżnicowanie w zależności od rodzaju zatrudnienia.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 glosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/141/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
d)
Projekt uchwały w sprawie zasad korzystania ze stołówek szkolnych był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/142/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
e)
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przedłużenie umów najmu lokali użytkowych położonych w Końskich przy ul. Zamkowej 20 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/143/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
f)
Projekt uchwały w sprawie zmian w załączniku do uchwały Nr V/28/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 stycznia 2007 roku w sprawie zarządzenia poboru opłaty skarbowej w drodze inkasa, wyznaczenia inkasentów i określenia wysokości wynagrodzenia za inkaso był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/144/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
g)
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia opinii o lokalizacji salonu gier na automatach był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię z wyjątkiem Komisji Prawa i Praworządności, która nie wydała rozstrzygającej opinii – poinformował Przewodniczący Rady.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały zawierający pozytywne wyrażenie opinii.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 15 głosach za i 5 głosach przeciwnych się powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/145/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
h)
Projekt uchwały w sprawie zmian w regulaminie korzystania z terenów rekreacyjno - wypoczynkowych położonych w miejscowości Sielpia był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że Komisja Prawa i Praworządności zgłosiła wniosek, aby „w § 1 pkt 1 ppkt 1 litera „b” po wyrazie „uprzywilejowanych” dodać wyrazy: „oraz zaopatrzenia i właścicieli posesji” – poinformował Przewodniczący Rady.
Uwagi do projektu uchwały zgłosili;
Radny Zbigniew Hybik
Powstał Zespół złożony z radnych, który wypracował omawiany projekt uchwały. Zespół ten apeluje o przyjęcie projektu uchwały w brzmieniu przedłożonym na sesji.
Odniósł się do wniosku Komisji Prawa i Praworządności, aby w § 1 pkt 1 ppkt 1 litera „b” po wyrazie „uprzywilejowanych” dodać wyrazy: „oraz zaopatrzenia i właścicieli posesji”. Być może zamiar jest tu słuszny i troska o właścicieli ośrodków wypoczynkowych na Sielpi oraz prowadzących działalność. Powstanie takiego wniosku jest chyba wynikiem braku bliższej znajomości tematu. Poinformował, że na obecną chwilę wszyscy właściciele ośrodków wypoczynkowych mają swobodny dostęp od ul. Wjazdowej, od ul. Staszica, od ul. Spółdzielczej, mijający ten odcinek o którego wyłączenie z ruchu wnioskuje Zespół Radnych (poza pojazdami uprzywilejowanymi). Jest 60-metrowy odcinek głównego deptaka ograniczonego szlabanami. Mogłoby to być początkiem dla powstania prawdziwego deptaka. Właściciele centrum handlowego mają zagwarantowany całodobowy dojazd do centrum ul. Turystyczną. Zwrócił się o odrzucenie wniosku Komisji Prawa i Praworządności. Poinformował, że w dniu 17 sierpnia br. o godz. 17.30 na wskazywanym odcinku samochód dostawczy potrącił dziecko. Właścicieli ośrodków wypoczynkowych jest bardzo dużo. Do tego dojdą rodziny właścicieli i z tego odcinka zrobi się „autostrada”.
Pan Artur Obara – właściciel na Sielpi
Przedstawił stanowisko dotyczące zmian w regulaminie Sielpi.
Regulamin powinien przede wszystkim odzwierciedlać potrzeby wczasowiczów, gości i odwiedzających. Nie ma tu miejsca na konflikt interesów. Jeżeli prywatni właściciele, władze miasta i zarządcy nie potrafią się porozumieć to jest problem. Trzeba pomyśleć co zrobić, by Sielpia stała się bardziej atrakcyjnym miejscem, otwartym dla klientów XXI wieku regionalnych, krajowych, UE. Obecna oferta Sielpi wzbudza jedynie śmiech – woda brudna, zbiornik nie oczyszczony, brak oświetlenia ulic, plaży, lasu, brzegów wodnych, brak miejsc parkingowych, brak koszy w lesie i na plażach, brak zainteresowania organizacją tradycyjnych imprez plenerowych. Jak tak dalej pójdzie, to Sielpia przekształci się w miejsce sanatoryjne a zalew posłuży jako naturalne kąpielisko błotne. Potrzebny jest tu kompromis i wspólne działanie. Sami mieszkańcy Końskich również rzadziej odwiedzają Sielpię, bo zbyt dobrze znają problem, a zwłaszcza problem zbiornika wodnego. Mówi się, że Tawerna jest siedliskiem zła, ale tak naprawdę grono osób jakie przyjeżdża ze względu na jej istnienie. Poprzednia władza mówiła, że będzie sprzyjać wszelkim działaniom zmierzającym do rozwoju Sielpi. Byli to p. Popik i p. Bodasiński. Były to osoby konkretne, które miały konkretną wizję Sielpi. Władza zmieniła się i zapewnienia starej władzy u obecnej władzy niestety nie mają potwierdzenia. Kiedyś przyjeżdżał na Sielpię z chęcią a teraz przyjeżdża
z obowiązku. Nie ma bowiem z kim pracować.
Pan Stanisław Michalski – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji
Inicjatywa radnych w zakresie skrócenia czasu pracy firm funkcjonujących na Sielpi w dni weekendowe z punktu widzenia Policji jest słuszna. Do Sielpi przyjeżdżają ludzie, którzy chcą wypocząć się, zabawić się. Trzeba więc wziąć pod uwagę wszystkie argumenty aby wypracować kompromis. Za taki kompromis uważa w pewnym sensie ograniczenie czasu trwania imprez, ale nie do końca.
Z punktu widzenia pracy Policji byłaby to słuszna decyzja.
Radny Zbigniew Hybik
Odniósł się do wystąpienia p. Obary. Trzeba się zastanowić nad poważną debatą poświęconą przyszłości Sielpi. Pan Obara jak każdy właściciel może wjechać. Nawet dzierżawca pracujący w centrum ma pełny wjazd ul. Turystyczną. Stąd też inicjatywa radnych w zakresie utworzenia deptaka a zostawić jedynie dojazd dla policji, pogotowia, straży pożarnej posiadających klucze do szlabanów. Ponowił apel o odrzucenie wniosku Komisji Prawa i Praworządności.
Pan Konrad Cabaj – właściciel na Sielpi.
Przedstawił stanowisko dotyczące zmian w regulaminie Sielpi.
(Stanowisko to stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Pan Marek Czech – właściciel na Sielpi
Przedstawił stanowisko dotyczące zmian w regulaminie Sielpi.
(Stanowisko to stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Zwrócił się o nie dokonywanie zmian w obowiązującym regulaminie Sielpi.
Pan Stanisław Michalski – Z-ca Komendanta Powiatowego Policji
Z jego punktu widzenia przyjęcie proponowanych zmian w regulaminie przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa.
Pan Henryk Rydz – Kierownik Ośrodka Belferek na Sielpi
Wiadomo, że turyści pozbawieni rozrywki nie utrzymają się w Sielpi. Z drugiej strony rozrywka nie może wypłoszyć turystów. Jest tu potrzebny daleko idący kompromis. Decybele w sąsiednim kinie letnim powodowały drżenie ścian. Natomiast Tawerna była zlokalizowana tak, że nie powodowała uciążliwości dla ośrodka Belferek. W regulaminie brakuje zapisu o obowiązku wykazywania się kwitami potwierdzającymi wywóz śmieci.
Radny Piotr Słoka
Zgłaszane problemy są do rozwiązania. Spory prywatne są przenoszone na grunt gminny. W taki sposób niczego się nie rozwiąże. Tak naprawdę zmiana regulaminu w zakresie wydłużenia ciszy nocnej niczego nie rozwiąże. Podobny problem występuje z regulaminem współpracy z organizacjami pozarządowymi. Zaznaczył, że nie chce uczestniczyć w tym wszystkim i dlatego podczas głosowania nad projektem uchwały wstrzyma się od głosu.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Prawa i Praworządności, aby „w § 1 pkt 1 ppkt 1 litera „b” po wyrazie „uprzywilejowanych” dodać wyrazy: „oraz zaopatrzenia i właścicieli posesji”.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 2 glosach za, 11 głosach przeciwnych i 7 głosach wstrzymujących się wniosek odrzuciła.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 14 głosach za i 6 głosach wstrzymujących się powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/146/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.
i)
Projekt uchwały w sprawie zmian w Statucie Staropolskiego Związku Gmin i Miast z siedzibą w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/147/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
j)
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wynajęcie na okres 6 lat budynku po byłym barze „Mikrus” był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/148/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
k)
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia programu profilaktyki zakażeń meningokokowych na lata 2008-2012 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Uwagi do projektu uchwały zgłosili:
Burmistrz Mistrz Miasta i Gminy
Wskazywany projekt uchwały ma kilka poważnych wad. Nie są bowiem znane jego skutki finansowe ani źródła finansowania. Z najnowszych informacji wynika, że rząd przygotowuje wprowadzenie tego typu szczepień do kalendarza szczepień. Zwrócił się o odłożenie głosowania na w/w projektem do czasu uzyskania opinii odpowiednich instytucji.
Wobec braku uwag innych Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 16 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/149/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
l)
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia programu profilaktyki zakażeń pneumokokowych na lata 2008-2012 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 16 głosach za i 3 głosach wstrzymujących się powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/150/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
ł)
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Zapoznał z rozstrzygnięciem nadzorczym Wojewody Świętokrzyskiego stwierdzającym nieważność Uchwały Nr XVII/125/2007 Rady Miejskiej |w Końskich z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2008.
(W/w rozstrzygnięcie stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie w/w rozstrzygnięcia Wojewody.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 17 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się rozstrzygnięcie Wojewody przyjęła.
Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/151/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
m)
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XVII/128/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, zasady tworzenia specjalnego funduszu nagród a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania był opiniowany przez Komisje Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Zapoznał z pismem Wojewody Świętokrzyskiego wzywającym do reasumpcji Uchwały Nr XVII/128/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, zasady tworzenia specjalnego funduszu nagród a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania. Wskazane uwagi przez Wojewodę uwzględnia ten projekt uchwały.
(W/w pismo stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/152/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
n)
Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich radni otrzymali – poinformował Przewodniczący Rady. Zwrócił się do Burmistrza o zabranie głosu i omówienie projektu uchwały.
Burmistrz Miasta i Gminy
Dla zakładów jednostek budżetowych podstawowym sposobem naliczania wysokości płac w poszczególnych kategoriach zaszeregowania jest określona uchwałą Rady Miejskiej wartość punktu. Propozycja ZGM została poddana analizie w Wydziale Finansowym. Spełnia kryteria poprawności. Nie powoduje zmian w budżecie samego zakładu, przekroczeń i naruszenia dyscypliny finansów publicznych. W związku z tym omawiany projekt został przedłożony pod obrady Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/153/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
o)
Projekt uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XVI/110/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich obowiązujące na terenie miasta i gminy Końskie otrzymali radni przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.
Odczytał pismo Wojewody Świętokrzyskiego w sprawie Uchwały Nr XVI/110/2007 z dnia 29 listopada 2007 r. Rady Miejskiej w Końskich w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich obowiązujące na terenie miasta i gminy Końskie. Wskazane uwagi przez Wojewodę uwzględnia w/w projekt uchwały.
(W/w pismo stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła
U C H W A Ł Ę NR XVIII/154/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
Ad. pkt 8
Informacja o realizacji interpelacji i wniosków radnych
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że wszyscy radni w/w informację otrzymali na piśmie.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:
Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.
Ad. pkt 9
Sprawozdanie finansowe z wydatków budżetowych poniesionych w związku z referendum odbytym w dniu 21.10.2007 r. z jednoczesną informacją o stanie przygotowania Gminy do wdrożenia systemu przejęcia obowiązku odbioru nieczystości stałych od mieszkańców
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że wszyscy radni w/w sprawozdanie wraz z informacją otrzymali na piśmie.
Radny Piotr Słoka
Jego zdaniem przedłożona informacja o stanie przygotowania Gminy do wdrożenia systemu przejęcia obowiązku odbioru nieczystości stałych od mieszkańców ma charakter „bezpłciowy”. Minęło 5 m-cy i jest jedynie informacja, iż takie referendum się odbyło i jaki był jego wynik oraz informacja co należy zrobić i nie więcej. Minęło 5 m-cy i nie ma żadnych konkretnych działań.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:
Rada Miejska przyjęła przedłożone sprawozdanie wraz z informacją do wiadomości.
Ad. pkt 10
Rozpatrzenie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Komisje Rady Miejskiej
I.
Radny Leszek Stanek – Przewodniczącego Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej przedstawił protokół z kontroli wniosków pokontrolnych przyjętych przez Radę Miejską w 2007 r.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu z kontroli.
Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) protokół z kontroli przyjęła.
II.
Radny Piotr Słoka – Przewodniczącego Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej przedstawił protokół z kontroli realizacji Gminnego Programu Profilaktyki rozwiązywania problemów alkoholowych
i przeciwdziałania narkomanii w Końskich w roku 2007.
Burmistrz Miasta i Gminy
Wsparcie działań na polu sportu szkolnego i klubowego jest zdecydowanie warte rozważenia, ponieważ aktywność sportowa jest tym elementem, który wspiera działania profilaktyczne. Młodzi ludzie uczestniczący w zajęciach sportowych zarówno pozalekcyjnych jak i w ramach klubów nie mają czasu ani siły na to, by stać przed budką z piwem. Wokół nich tworzą się kręgi koleżeńskie, które naśladują ten tryb życia. Bezspornym jest, że sportowy tryb życia wyklucza alkoholizm. Wsparcie poprzez sport działań profilaktycznych ma swoje głębokie uzasadnienie i ma swoją bardzo policzalną efektywność.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu z kontroli.
Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) protokół z kontroli przyjęła.
Ad. pkt 11
Informacje i komunikaty:
I.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapytał Burmistrza czy radni otrzymają na koniec sesji wykaz przystanków, które mają być robione w roku bieżącym.
Burmistrz Miasta i Gminy
Budowa parkingów opiera się na dokumentacji, której przygotowanie trwa rok, czasem trochę więcej. Może zrobić zestawienie wniosków, które trafiły do gminy. Nie może natomiast podać zestawienia gdzie konkretnie trafią, dlatego, że możliwość lokalizacji parkingu jest uzależniona nie tylko od potrzeby, ale i od stanowiska zarządcy drogi oraz stanowiska właściciela lub sąsiada działki – nieruchomości na której ten przystanek może być ustanowiony. Zestawienie wniosków dotyczących lokalizacji można sporządzić, natomiast to, gdzie te przystanki konkretnie będą będzie zależało od możliwości budżetu oraz od tego gdzie fizycznie i prawnie ten przystanek da się postawić.
II.
Radny Mariusz Czarnecki - Przewodniczący Zespołu ds. zmian w projekcie uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego programu budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szczelnych zbiorników bezodpływowych na terenie Gminy Końskie” zapoznał z wnioskiem Zespołu dotyczącym zobowiązania Burmistrza do przygotowania do końca roku 2008 projektu uchwały w sprawie uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej na terenach położonych poza aglomeracją.
(W/w wniosek Zespołu stanowi załącznik niniejszego protokołu).
Radny Piotr Słoka
Termin przygotowania w/w projektu uchwały nie może być zbyt długi. Trzeba przeprowadzić pewne analizy, badania ekonomiczno-ekologiczne tego programu. Dobrze by było, aby badania te przeprowadziła jakaś fachowa firma.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Ma obawy co do tego, żeby nie okazało się, że projekt uchwały zostanie przygotowany na koniec roku, ale nie będzie można go z jakiś przyczyn przegłosować.
Wobec braku innych uwag poddał głosowanie wniosek Zespołu ds. zmian w projekcie uchwały w sprawie zatwierdzenia „Gminnego programu budowy i finansowania przydomowych oczyszczalni ścieków oraz szczelnych zbiorników bezodpływowych na terenie Gminy Końskie” dotyczący zobowiązania Burmistrza do przygotowania do końca roku 2008 projektu uchwały w sprawie uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej na terenach położonych poza aglomeracją.
Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) protokół z kontroli przyjęła.
III.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że Świętokrzyski Kurator Oświaty wyraził pozytywną opinię w sprawie zamiaru likwidacji SP w Kornicy z siedzibą w Baryczy.
IV.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że wpłynęło pismo Wojewody Świętokrzyskiego w sprawie skargi p. Ryszarda Kaźmierczaka. Uchwała Rady powzięta na sesji Rady została utrzymana w mocy. Wojewoda zwrócił jednak uwagę, że w opinii organu nadzoru wyjaśnienia dotyczące skargi są niewystarczające.
Pismo Wojewody skierował do Burmistrza celem wykorzystania podczas prowadzenia sprawy p. Kaźmierczaka.
V.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że w Biurze Rady znajdują się pisma Zarządu Osiedla Nr 3, Wspólnot Mieszkaniowych oraz pracowników ZGM w sprawie odwołania Dyrektora ZGM. Dodał, że każdy radny może się z ich treścią zapoznać według swojego uznania.
VI.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że Rejonowy Zakład Energetyczny Końskie skierował pismo w sprawie zakupu części działki położonej w Końskich przy ul. Bugaj.
Pismo to skierował do Burmistrza o zajęcie stanowiska.
VII.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że p. Seweryn Dróżdż skierował do Rady Miejskiej w trybie art. 101 ustawy o samorządzie gminnym wezwanie o uchylenie i zmianę uchwały Nr XVI/103/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości.
Pismo to skierował do Burmistrza celem przygotowania projektu uchwały zgodnie z przepisami prawa.
VIII.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że p. Zygfryd Supernat skierował pismo do Rady Miejskiej w Końskich w sprawie obniżenia czynszu mieszkaniowego.
Pismo to skierował do Burmistrza według właściwości celem rozpatrzenia.
IX.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że wpłynęło pismo p. Piotra Kulety zam. w Końskich w sprawie wyrażenia zgody na przyłączenie projektowanego budynku przy ul. Spokojnej i Miłej do linii energetycznej stanowiącej własność Gminy Końskie.
W/w pismo odczytała radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zgłosił wniosek o zobowiązanie Burmistrza Miasta i Gminy o pilne rozpatrzenie sprawy p. Kulety i udzielenie odpowiedzi w trybie KPA wnioskodawcy oraz Radzie Miejskiej.
Radny Krzysztof Jasiński
Dobrze by było, aby przed głosowaniem nad wnioskiem można było wysłuchać opinii Burmistrza w tym temacie.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zaznaczył, że zgłaszając wniosek kieruje się tym, że petent nie dostał odpowiedzi na złożone pismo. Jest to więc wniosek obligujący Burmistrza do udzielenia takiej odpowiedzi.
Burmistrza Miasta i Gminy
Wyjaśnił, że przy przebudowie ul. Spokojnej i Miłej powstał problem przebudowy części odcinka linii energetycznej. Zwyczajowo zgodnie z prawem energetycznym taka linia po przebudowaniu powinna zostać oddana Zakładowi Energetycznemu. Tymczasem ZE w Końskich tej linii przejąć nie chce tłumacząc, że nie może tego zrobić, ponieważ byłaby to darowizna, która wpłynęłaby na kondycję finansową zakładu, obciążenia podatkowe itp. Gmina Końskie z kolei nie ma jak zawiadywać kawałkiem kabla zakopanym w ziemi, który nie ma instytucjonalnego zarządcy po stronie Gminy. Wydanie warunków przyłączenia do sieci energetycznej dotyczy parametrów sieci, która musi być zbudowana. Wydaje mu się, że ZE takie warunki może i powinien wydać. Jest to nie do końca zrozumiała próba przerzucania na Gminę odpowiedzialności czy też problemu związanego z funkcjonowaniem ZE, który przechodzi reorganizację. Zapozna się szczegółowo ze sprawą i udzieli bardziej szczegółowej odpowiedzi. Nie potrafi powiedzieć czy p. Kulecie odpowiedź była udzielona i w jakiej formie. Jest pewien, że p. Kuleta był osobiście w wydziale UMiG i uzyskał wszelkie możliwe wyjaśnienia co do trybu postępowania. Odpowiedź na piśmie jest niezbędna wtedy, kiedy dotyczy wydania decyzji lub odmowy jej wydania. W przypadku złożenia ustnych wyjaśnień, to takiej potrzeby nie ma. Rozumie, że w tym przypadku odpowiedź ustna nie była satysfakcjonująca i stąd potrzeba udzielenia odpowiedzi na piśmie.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że p. Kuleta kierował trzy pisma a czwarte zostało skierowane do Rady Miejskiej. Uważa swój wniosek za zasadny, gdyż petent powinien uzyskać odpowiedź niezależnie od tego czy byłaby ona odpowiedzią pozytywną czy negatywną.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Podtrzymał i poddał pod głosowanie wniosek o zobowiązanie Burmistrza Miasta i Gminy o pilne rozpatrzenie sprawy p. Kulety i udzielenie odpowiedzi w trybie KPA wnioskodawcy oraz Radzie Miejskiej.
Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 11 głosach za, 1 głosie przeciwnym i 5 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.
Burmistrz Miasta i Gminy
Poinformował, że z przekazanych mu przed chwilą informacji wynika, iż Zakład Energetyczny jest gotów do przejęcia wskazywanej linii, ale odpłatnie. Sprawa jest na dobrej drodze, żeby ZE warunki przyłączenia do sieci energetycznej zainteresowanemu wydał.
X.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że wpłynęło pismo skierowane do Burmistrza MiG Końskie, Komendy Powiatowej Policji w Końskich oraz Rady Miejskiej w Końskich przez koneckich kupców sprzedających towary tekstylno-obuwnicze na bazarze miejskim. Kupcy zwracają się o spowodowanie sukcesywnych kontroli przez służby legalności obrotu towarami przez sprzedawców narodowości rumuńskiej i bułgarskiej.
XI.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapoznał z wnioskiem Zarządu Stowarzyszenia „LGD – u Źródeł” a zabezpieczenie kwoty składek członkowskich (1 zł od statystycznego mieszkańca gminy zameldowanego na pobyt stały wg danych z 31.12.2007 r.).
Zwrócił się do Burmistrza o zajęcie stanowiska w tej sprawie.
Burmistrz Miasta i Gminy
„LGD” jest stowarzyszeniem jakie powstało na terenie powiatu koneckiego. Obejmuje jednak gminy i organizacje pozarządowe, które nie skupiają wyłącznie gmin powiatu koneckiego, ale wykraczają także poza powiat np. Gmina Bliżyn. Powstanie „LDG” jest warunkiem możliwości skorzystania z programu „Leader”, który jest w pewnym sensie dystrybutorem środków pomocowych dla obszarów wiejskich. Musi powstać pewna struktura administracyjna i na jej obsługę będą potrzebne pieniądze. Natomiast propozycja dotycząca składki dopiero stanie się przedmiotem obrad walnego zgromadzenia. O ostatecznej wysokości składki przesądzi wynik głosowania. Zwróci się wówczas do radnych z wnioskiem o zabezpieczenie środków na składkę członkowską. Pozostaje jeszcze do rozpatrzenia nie tylko kwestia wysokości składki, ale i efektywnej liczby mieszkańców. Problem polega na tym, że pieniądze w ramach programu „Leader” mogą być kierowane wyłącznie na obszary wiejskie. W związku z tym możliwe jest ubieganie się przy pomocy tego przedsięwzięcia na dofinansowanie różnych zamierzeń w obrębie 40 sołectw Gminy Końskie. Wykluczone jest z tego natomiast miasto Końskie. Będzie więc na walnym zgromadzeniu postulował, aby wysokość składki odpowiadała rzeczywistemu potencjałowi demograficznemu. Nie byłoby do końca sprawiedliwe, gdyby Gmina Końskie płaciła prawie 40 tys. zł składki członkowskiej o mogła wykorzystać efektywnie pomoc dla ok. 16 tys. mieszkańców. Należy na razie sprawę traktować jak informację o pewnych zamierzeniach liderów stowarzyszenia.
Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej
Zapoznała z pismem p. Marka Czecha kierowanym do Rady Miejskiej w Końskich.
Przewodniczący Rady Mieskiej
Skierował w/w pismo p. Marka Czecha do Komisji Prawa i Praworządności celem zbadania sprawy.
Ad. pkt 11
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XVIII sesji Rady Miejskiej w Końskich.
Protokółowali Przewodniczący Rady Miejskiej
Jadwiga Świeboda Marian Gąszcz
Kierownik Biura Rady Miejskiej
Rafał Kuba
Inspektor Biura Rady Miejskiej