UCHWAŁA NR XXII/208/2005
RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH
z dnia 28 lutego 2005 r.
w sprawie przystąpienia do sporządzenia aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego
miasta i gminy Końskie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203) oraz art. 9 ust. 1 w związku z art. 27 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717; z 2004 r. Nr 6, poz. 41; Nr 141, poz. 1492), Rada Miejska w Końskich uchwala, co następuje:
§ 1. Przystępuje się do aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie, przyjętego uchwałą Nr XIV/179/2000 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 15 czerwca 2000 r.
§ 2. Granica opracowania aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego obejmuje obszar administracyjny miasta i gminy Końskie.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem jej podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Grzegorz Wąsik
U Z A S A D N I E N I E
Dokonana analiza studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie, przyjętego uchwałą Nr XIV/179/2000 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 15 czerwca 2000 r. wykazała jego częściową nieaktualność. W myśl art. 32 ust. 2 w przypadku uznania nieaktualności studium Rada gminy przystępuje do jego zmiany.
Potrzeba zmiany studium wynika ze zmiany stanu prawnego, jaki nastąpił po uchwaleniu studium, a w szczególności w wyniku wejścia w życie ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.
Zapisy obowiązującej obecnie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oraz rozporządzenia do niej stanowią wymogi nie w pełni uwzględnione w studium.
Konieczność zmiany dotyczy w szczególności:
- inwestycji lokalnych i ponadlokalnych – studium zawiera wprawdzie niektóre zapisy o inwestycjach lokalnych, jednak nie są to na ogół zapisy wymagane obecnie obowiązującą ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym;
- kształtowania rolniczej i leśnej przestrzeni produkcyjnej – studium uwzględnia dość obszernie problematykę rolną i leśną, niemniej jednak tylko częściowo odnosi się do kształtowania rolniczej przestrzeni produkcyjnej i praktycznie pomija kształtowanie leśnej przestrzeni produkcyjnej;
- obszarów wymagających zmiany przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele nierolnicze i nieleśne – studium w ogóle nie określa tych obszarów;
- obszarów narażonych na niebezpieczeństwo powodzi i osuwania się mas ziemnych – studium określa obszary narażone na niebezpieczeństwo powodzi według ówczesnych przepisów. Zmiany wprowadza nowe Prawo wodne. Brak również zapisów o obszarach narażonych na osuwanie się mas ziemnych lub zapisów wykluczających występowanie takich obszarów;
- obiektów lub obszarów, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar ochronny – studium nie określa obszarów, dla których wyznacza się w złożu kopaliny filar ochronny lub zapisów wykluczających potrzebę takiego wyznaczenia;
- obszarów pomników zagłady i ich stref ochronnych oraz obowiązujące na nich ograniczenia prowadzenia działalności gospodarczej – brak stwierdzeń w studium, że obszary takie nie występują na terenie miasta i gminy Końskie;
- obszarów wymagających przekształceń, rehabilitacji lub rekultywacji – brak zapisów w studium odnoszących się do tych obszarów;
- terenów zamkniętych i ich stref ochronnych – brak zapisów w studium odnoszących się do tych terenów;
- obszarów problemowych – studium nie określa tych obszarów.
Celowość dokonania aktualizacji studium wynika również ze zmiany:
- uwarunkowań dotyczących zagrożeń ładu przestrzennego;
- uwarunkowań dotyczących stanu dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej;
- warunków i jakości życia mieszkańców, w tym ochrony ich zdrowia – wskazane jest przeprowadzenie dokładniejszych analiz na bazie aktualnych materiałów statystycznych i w razie potrzeby wprowadzenie odpowiednich zmian;
- zagrożenia bezpieczeństwa ludności i jej mienia – studium uwzględnia fragmentarycznie uwarunkowania z przedmiotowego zakresu jedynie w odniesieniu do ochrony przeciwpowodziowej, wypadków drogowych i zagrożeń pożarami. Pojawiły się jednak nowe uwarunkowania do ich uwzględnienia, w tym zobowiązania prawne;
- potrzeb i możliwości rozwoju gminy – część uwarunkowań uległa zmianie lub zdezaktualizowała się w warunkach uchylenia ważności planów uchwalonych przed rokiem 1995, w sytuacji powołania Specjalnej Strefy Ekonomicznej dla podobszaru Końskie, w nowych okolicznościach członkostwa Polski w strukturze Unii Europejskiej oraz przy zmianie wielu przepisów prawnych;
- stanu prawnego gruntów, który ulega sukcesywnie zmianom od czasu opracowania i uchwalenia studium, przy czym owe zmiany nie są radykalne – występuje sprzedaż działek gruntów komunalnych dla inwestorów prywatnych, wykupy działek pod inwestycje komunalne i ponadlokalne, zmiany związane z prywatyzacją przedsiębiorstw, itp.;
- występowania obiektów i terenów chronionych na podstawie przepisów odrębnych. Pojawiły się zasadnicze zmiany niektórych przepisów odrębnych oraz ustanowiono nowe obiekty i tereny chronione lub projektuje się ich ustanowienie;
- występowania udokumentowanych złóż kopalin oraz zasobów wód podziemnych. Publikacja zaktualizowanych wszystkich granic GZWP kraju nastąpiła po uchwaleniu studium. Szczegółowa dokumentacja hydrogeologiczna dla GZWP 411 Końskie, jest w trakcie opracowywania;
- stanu systemów komunikacji i infrastruktury technicznej, w tym stopnia uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, energetycznej oraz gospodarki odpadami – od czasu opracowania i uchwalenia studium nastąpiły częściowe zmiany stanu systemów komunikacji i infrastruktury technicznej (nowe realizacje, opracowania realizacyjne i programy, zmiany numeracji i przebiegu dróg, itp.);
- kierunków zmian w strukturze przestrzennej gminy oraz w przeznaczeniu terenów;
- kierunków i wskaźników dotyczących zagospodarowania oraz użytkowania terenów, w tym tereny wyłączone spod zabudowy – studium zawiera szereg ustaleń kierunków, wskaźników i parametrów w przedmiotowym zakresie, jednak niekompletnych względem aktualnych wymogów, ponadto nie określa przesądzająco terenów do wyłączenia spod zabudowy;
- obszarów oraz zasad ochrony środowiska i jego zasobów, ochrony przyrody, krajobrazu kulturowego i uzdrowisk – studium określa przedmiotowe obszary według ówczesnego stanu wiedzy i stanu prawnego, który w wielu przypadkach uległ zmianie.
Powyższe zmiany winny być uwzględnione w trakcie aktualizacji studium.