Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XXII/2005

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 28 lutego 2005 r.

w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich



W XXII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 21 radnych na ogólną liczbę 21.

W sesji wzięły udział 52 osoby zaproszone. Łącznie w obradach uczestniczyło 73 osoby.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 15.00 – 18.20



Ad. pkt 1


XXII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2002 – 2006 otworzył Radny Grzegorz Wąsik – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich, który powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

Stwierdził, że w obradach bierze udział 21 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokoły z obrad dwóch ostatnich sesji, t.j. z dnia 9 grudnia 2004 r. i z dnia 30 grudnia 2004 r. przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do protokołu z 9 grudnia. Natomiast do protokołu z 30 grudnia radny Bogdan Kuśmierczyk zgłosił poprawkę, która została uwzględniona
w protokole.


Ad. pkt 3


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.


Odczytał wniosek Burmistrza Miasta i Gminy o umieszczenie w porządku obrad projektu uchwały w sprawie zmiany granicy gminy Końskie, który to projekt radni otrzymali w dniu sesji. Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.


Powyższy projekt uchwały byłby rozpatrywany w punkcie „j” a następne punkty zmieniłyby tym samym kolejność – poinformował.


Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o umieszczenie w porządku obrad w/w projektu uchwały.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) przyjęła powyższy wniosek wprowadzając omawiany projekt uchwały do porządku obrad.


Radna Barbara Zielińska

Złożyła w imieniu wnioskodawców dwa wnioski do protokołu. Pierwszy wniosek dotyczył zdjęcia z porządku obrad projektu uchwały w sprawie odwołania radnego Zbigniewa Struzika z funkcji wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Końskich drugi wniosek dotyczył zdjęcia z porządku obrad projektu uchwały w sprawie odwołania radnego Zbigniewa Kowalczyka z funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich. Stwierdziła, że wnioski te składa w imieniu wnioskodawców i że są one podyktowane przestąpieniem Gminy Końskie do ogólnopolskiej akcji społecznej „Przejrzysta Gmina”. Trwają pracę nad kodeksem etycznym radnego. Wyraziła nadzieję, że główna zasada tego kodeksu, iż to na radnym ciąży obowiązek dbania o swoje dobre imię i że w wykonywaniu swoich obowiązków wykaże się on szczególną pilnością, zostanie przez Radę Miejską przyjęta i spowoduje, że sami zainteresowani podejmą właściwą decyzję. Dodała, że sprawa zaczęła „żyć własnym życiem” i zaczęła być traktowana jako element politycznej rozgrywki. Nie to było celem wnioskodawców, gdyż w samorządzie jest zbyt dużo polityki.


Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie odwołania radnego Zbigniewa Struzika z funkcji wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Końskich.

Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się przyjęła powyższy wniosek zdejmując tym samym w/w projekt uchwały z porządku obrad.


Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie wniosek o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie odwołania radnego Zbigniewa Kowalczyka z funkcji Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się przyjęła powyższy wniosek zdejmując tym samym w/w projekt uchwały z porządku obrad.


Przewodniczący obrad

Zaproponował zmianę kolejności rozpatrywania projektów uchwał między punktami „c” i „d” z uwagi na to, że uchwała w punkcie „c” uzależniona jest od podjęcia uchwały z punktu „d”.

 

Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie powyższy wniosek.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) przyjęła w/w wniosek.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej poddał po głosowanie projekt porządku obrad wraz z przyjętymi wnioskami.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się przyjęła porządek obrad.

Porządek obrad


  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołów z obrad dwóch poprzednich sesji.

  3. Przyjęcie porządku obrad.

  4. Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

  5. Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

  6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a) ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania,

b) ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu dla pracowników gminnych jednostek oświatowych Gminy Końskie,

c) aktualności Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Końskie oraz planów miejscowych,

d) przystąpienia do sporządzenia aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie,

e) utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie,

f) wprowadzenia regulaminu korzystania z Parku Miejskiego im. Tarnowskich w Końskich,

g) uchwalenia statutu Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich,

h) zamiany działek między Gminą Końskie a właścicielami Lidią i Stanisławem (małż) Leśkiewicz,

i) oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości mienia gminnego w drodze bezprzetargowej na rzecz Zakładu Energetycznego Okręgu Radomsko – Kieleckiego S.A. w Skarżysku – Kamiennej,

j) zmiany granicy gminy Końskie,

k) przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej w Końskich oraz Komisji na 2005 r.

 

7. Rozpatrzenie i przyjęcie protokołów z kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich.

8. Informacje i komunikaty.

9. Zakończenie obrad XXII sesji Rady Miejskiej.


Ad. pkt 4


Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

 

Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:


Radny Krzysztof Lis

Z przedstawionej informacji wynika, że rozpocznie się kanalizacja Modliszewic. Jest z tego faktu bardzo zadowolony. Zapytał czy nieczystości będą odprowadzane do istniejącej już oczyszczalni czy też do oczyszczalni w Kornicy, tak jak wskazywała na to pisemna odpowiedź Burmistrza na złożoną przez niego interpelację. Postawił pytanie - kiedy odbędzie się przetarg na tą kanalizację. Zaznaczył, że chciałby w takim przetargu uczestniczyć. Zapytał, jaka będzie wydajność na dobę projektowanej oczyszczalni.


Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Opracowana do tej pory, obowiązująca właściwie koncepcja kanalizacji Modliszewic przewidywała wykorzystanie istniejącej oczyszczalni ścieków, która przyjmuje ścieki z osiedla Wojewódzkiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego, ze szkoły i z kilku budynków prywatnych. Przy okazji przygotowywania dokumentacji na przebudowę i modernizację oczyszczalni w Kornicy, dokonano analizy całego programu kanalizacji Gminy Końskie pod potrzebę zgłoszenia akcesu do Krajowego Programu Oczyszczania, który jest warunkiem sięgania po pieniądze pomocowe. Z analizy wynikało, że utrzymanie założenia z koncepcji będzie kosztowne przy powstawaniu i eksploatacji oczyszczalni. Oczyszczalnia w Modliszewicach może przyjmować do 85 m3 ścieków na dobę. W koncepcji przewidywano, że pierwszy etap, czyli najbliższe ulice mogą być przez nią obsłużone, a objęcie kanalizacją całych Modliszewic spowoduje konieczność modernizacji tej oczyszczalni. Oznaczałoby to w praktyce budowę drugiej oczyszczalni, podobnej do tej już istniejącej. Z jednej strony byłby to wydatek inwestycyjny o sporym nakładzie, a z drugiej strony wiązałoby się to z koniecznością utrzymania w ciągłej pracy oczyszczalni, co nie jest ani łatwe, ani tanie. Alternatywą może być skierowanie ścieków do projektowanej oczyszczalni w Kornicy. Z wyliczeń przyjętych do założeń projektowych wynikało, że oczyszczalnia ścieków jest w stanie przyjąć znacznie więcej ścieków niż początkowo zakładano. Na chwilę obecną przyjmuje około 3500 m3 ścieków na dobę. Znaczną cześć tych ścieków stanowią przypadkowe wody, które przedostają się z gruntu. Zjawisko to należy w przyszłości eliminować. Jest to konieczne tym bardziej, że w Gminie Końskie istnieje kanalizacja rozdzielcza. Sporym kosztem utrzymywana jest kanalizacja burzowa i w związku z tym nie ma potrzeby, aby zezwalać na taki stan rzeczy, w którym dużą cześć ścieków wpadających kolektorami do oczyszczalni, stanowią ścieki rozwodnione. Z przeprowadzonej analizy wynikało, że projektowana oczyszczalnia w Kornicy, która według wstępnej koncepcji została przyjęta na 5500 m3 ścieków do odbioru na dobę, jest w stanie przyjąć znacznie więcej ścieków, w tym również te, które były planowane do przewidzianej do rozbudowania oczyszczalni w Modliszewicach. Elementem koncepcji projektowanej sieci miała być przepompownia usytuowana na końcu ulicy Piotrkowskiej. Zwiększenie mocy pomp zainstalowanych tam i wydłużenie kanału tłocznego do wsi Proćwiń pozwoli na to, żeby zorganizować to w znacznie tańszy sposób, niż wyniosłaby modernizacja oczyszczalni w Modliszewicach. Ze względu na położenie wysokościowe wsi Proćwiń, kanałem grawitacyjnym ścieki z tej miejscowości płynęłyby do oczyszczalni w Kornicy. Według opinii ekspertów, autorów dokumentacji ta zmiana spowoduje zmniejszenie nakładów inwestycyjnych oraz późniejszych wydatków eksploatacyjnych. Obecnie w Gminie Końskie odprowadzanie ścieków do kanalizacji kosztuje 1,90 zł za m3. Należałoby się spodziewać, że planowana inwestycja, niewłaściwie przemyślana mogłaby spowodować wzrost cen za tą usługę. Stwierdził, że nie potrafi precyzyjnie określić terminu, w jakim zostanie ogłoszony przetarg na kanalizację w Modliszewicach. Odbędzie się on zapewne w marcu. Gdy tylko dokładny termin przetargu będzie znany Pan radny Lis zostanie o nim poinformowany – zadeklarował.


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Pan Burmistrz stwierdził, że w najlepszym stanie znajdują się drogi gminne na tle innych dróg przechodzących przez Gminę Końskie. Burmistrz wspomniał o planie mechanicznego zamiatania ulic. Jeśli tymczasem maszyna do mechanicznego zamiatania wjedzie na ulicę Armii Krajowej, to wymiecie podłoże, które „się kruszy”. Droga w Stadnickiej Woli jest w fatalnym stanie. Stwierdzenie, że nie jest to droga gminna daje niewiele satysfakcji mieszkańcom Stadnickiej Woli.


Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Tak naprawdę, dla mieszkańców Gminy nie jest istotne czy dana droga po której się porusza jest drogą gminną, powiatową, wojewódzką czy też krajową. Interesuje ich natomiast, jaki jest stan tej drogi. Drogi gminne wyróżniają się jakością na tle pozostałych. Ogólne wrażenie korzystających z dróg koneckich jest takie, że drogi są w fatalnym stanie i to bez rozróżniania, kto jest ich gospodarzem. Obowiązkiem gminy jest utrzymanie dróg własnych. Powinno się stworzyć system komunikacji z innymi zarządcami dróg, aby określić tryb i tempo wykonywania napraw. Fakt, iż warunki atmosferyczne wywołują liczne ubytki w nawierzchni dróg świadczy o ich złym stanie technicznym. Przeprowadzony przez pracowników Wydziału Gospodarki Komunalnej przegląd dróg i to nie tylko gminnych, wskazał, że w pierwszej kolejności powinny zostać dokonane naprawy i modernizacje, których łączną wartość oszacowano na ponad 4 mln zł. Powinny być one przeprowadzone wiosną i latem br. Obejmowałoby to drogi gminne, powiatowe, wojewódzkie i krajowe. Takich pieniędzy w budżecie miasta i gminy jednak nie ma, a nawet jakby były, to istnieją prawne przeszkody do wydawania pieniędzy na drogi inne niż gminne.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.



Ad. pkt 5


Interpelacje i zapytania radnych wraz z udzielonymi odpowiedziami przez Burmistrza Miasta i Gminy


Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składamy na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.



Radny Bogdan Kuśmierczyk

  1. W szkole w Stadnickiej Woli ma powstać ciąg o profilu sportowym, jako remedium na puste sale, które można zapełnić kosztem likwidacji kilku szkół wiejskich w gminie, a w obronie, których powstają komitety obrony tychże szkół. Tego typu szkoły podlegają pod starostwo. Czy Gmina przekaże budynek pod zarząd starostwa dopiero po zapłaceniu ostatniej faktury za budowę, czy może wcześniej – czy też Pan Burmistrz ma lepsze rozwiązanie?


Odp.

Warunki lokalowe szkoły w Stadnickiej Woli skupiającej szkołę podstawową i gimnazjum znacznie przekraczają możliwości zapełnienia jej w całości w tym sposobie organizacji. Stąd też pomysł utworzenia tam również liceum, które byłoby liceum profilowanym, ze specjalnością sportową. Dla szkół ponadgimnazjalnych organem prowadzącym jest powiat, co nie wyklucza możliwości prowadzenia tego typu szkół przez gminę. Jego zdaniem utworzenie liceum w Stadnickiej Woli będzie miało sens wówczas, gdy gmina będzie organem prowadzącym dla wszystkich szkół w tamtejszym Zespole. Pomysł wynika z konieczności wykorzystania tej bazy, która powstaje i która już powstała. Poinformował, że w najbliższym czasie będzie prowadził rozmowy w Kuratorium oraz w Starostwie na temat możliwości powołania w/w liceum jako szkoły publicznej. Gmina może prowadzić zarówno szkołę publiczną, jak i niepubliczną na prawach publicznej. Odmienny jest tylko sposób rozliczania się z MENiS. Szkół sportowych w województwie świętokrzyskim nie ma dużo. Można więc liczyć, że nowe liceum mogłoby ściągnąć również młodzież spoza powiatu. Działałoby to na korzyść gminy Końskie. Im więcej bowiem wykaże się dzieci korzystających ze szkół położonych na terenie gminy Końskie, tym większa będzie wysokość subwencji oświatowej.


  1. Na stronach internetowych naszej Gminy zainstalowano plan Końskich. Niestety, nie ma tam funkcji zoom, która umożliwia powiększanie wybranego miejsca, przez co plan jest mało czytelny. Na tym planie miasta są już wyrysowane przyszłe trasy średnicowe; z południa na północ: przedłużenie ul. Kieleckiej aż do ul. Staszica i z zachodu na wschód: wyprostowanie ul. Spacerowej aż do ul. Browarnej. Nie ma natomiast na tym planie przedłużenia ul. Wojska Polskiego pod mostem kolejowym do ul. Zielonej. Czy to oznacza, że nie będzie więcej rozmów z koleją o wybudowaniu drogi pod wiaduktami kolejowymi między tymi ulicami i że Pan Burmistrz zaniechał planów budowy tej ulicy? Akurat w tym miejscu, obok siebie są dwa wiadukty, na czas rozbudowy jednego wiaduktu, ruch kolejowy mógłby się odbywać drugim nie powodując zakłóceń w komunikacji kolejowej.




Odp.

To nie jest tak, że planowana obwodnica jako połączenie ul. Wojska Polskiego z ul. Zieloną i Młyńską jest zarzucona. Prawdą jest natomiast to, że nie ma planu ogólnego zagospodarowania przestrzennego, w którym byłoby to wyrysowane. Studium Uwarunkowań Przestrzennych jest pod tym względem powieleniem zapisów planu ogólnego. Nie wydaje mu się natomiast, żeby jeszcze w tej kadencji znalazły się możliwości finansowe, techniczne i prawne na realizację wskazywanego zadania.



  1. Kiedy na ostatniej Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska Pan Burmistrz roztaczał wizję uporządkowanego Placu Kościuszki, Pan radny Grodzki zwrócił uwagę na duży koszt takiego przedsięwzięcia, gdy wokół bieda, a tu taka droga kostka brukowa. Widzi rozwiązanie, zastosowane z powodzeniem na ulicy Piotrkowskiej w Łodzi czy też przy ogrodzeniu dziedzińca kościoła Świętej Barbary w Krasnej. Można rozpisać sprzedaż kostek brukowych z wytłoczonymi nazwiskami mieszkańców miasta. Jest przekonany, że wielu mieszkańców miasta Końskie kupiłoby takie pamiątki.


Odp.

Stwierdził, że przyjmuje pomysł radnego Kuśmierczyka, co do sposobu sfinansowania części prac przy modernizacji placu Kościuszki. Pomysł ten musiałby ulec upublicznieniu. Zakładanie z góry, że uda się sprzedać kostki brukowe, które będą „honorować” ofiarodawców, jest trochę przedwczesne. Tego rodzaju pomysł w wielu przypadkach się jednak sprawdził.


  1. W Karolinowie, na skrzyżowaniu ulicy Zachodniej z ulicą Spacerową ustawiono lampy. Widzi potrzebę oświetlenia zakrętu koło gajówki, gdzie jest skrzyżowanie z drogą łączącą Zaborcze z Modliszewicami oraz na końcu lasu, na skrzyżowaniu drogi krajowej z ulicą Leśną w Nowych Sierosławicach i drogą do przysiółka Pająki.


Odp.

Przypomniał, że od roku 2004 całość oświetlenia dróg spoczywa na gminie. W ubiegłym roku gmina zleciła opracowanie planu modernizacji oświetlenia, które pozwoli na docelowo rozwiązanie, by przy poprawie komfortu świetlnego nie zwiększać znacząco wydatków na utrzymanie. Według wstępnych obliczeń autorów projektu w mieście Końskie można osiągnąć ok. 30% oszczędność a na wsiach ok. 60% na systemach sterowania i wymianie części opraw oświetleniowych. W związku z tym wszystkie propozycje dotyczące uzupełnienia oświetlenia są kierowane do Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UMiG, gdzie podlegają włączeniu do projektu planu modernizacji oświetlenia. Wszystkie zgłaszane propozycje zostaną rozpatrzone.


  1. Oświetlenie parkingu obok kościoła w Kazanowie jest tak niefortunnie ustawione, że jest tam ciemno. Widzi potrzebę zainstalowania dodatkowej lampy na słupie z drugiej strony parkingu.


Odp. udzielona w odpowiedzi na interp. Nr 4


  1. Nadal jest ciemno w Sierosławicach po wykonaniu modernizacji linii energetycznej.


Odp.

Z tego co wie, ilość lamp, które oświetlają Sierosławice nie zmniejszyła się w wyniku przeprowadzonej przez Zakład Energetyki modernizacji. Zmieniły się natomiast ich punkty podwieszenia.


  1. Jeśli wjazd do szkoły w Kazanowie ma być od ulicy Szkolnej, to na tej ulicy należy położyć dywanik asfaltowy. Przy tej ulicy jest gęsta zabudowa i utwardzenie nawierzchni ulicy jest uzasadnione.


Odp.

Pokrycie ulicy Szkolnej w Kazanowie dywanikiem asfaltowym jest jednym ze złożonych do budżetu wniosków. Wniosek ten nie może być obecnie zrealizowany, ponieważ wartość wszystkich wniosków dotyczących modernizacji dróg przekracza 4 mln zł.


  1. Istnieje pilna potrzeba dokończenia chodnika z Sierosławic do szkoły w Kazanowie. Na drodze, do niedawna bardzo spokojnej zwiększyło się natężenie ruchu. Przewożą tędy glinkę do fabryki w Kopaninach. Istnieje bardzo duże niebezpieczeństwo wystąpienia wypadków komunikacyjnych z udziałem dzieci idących do szkoły.


Odp.

Budowa chodnika z Sierosławic do szkoły w Kazanowie byłaby możliwa we współpracy z powiatem, gdyż droga Sierosławice – Kazanów jest drogą powiatową. Badając możliwości wydatkowe na rok 2006 gmina spróbuje się porozumieć z Powiatowym Zarządem Dróg w tej sprawie.


  1. Pan Burmistrz zadeklarował wymianę istniejącego chodnika w Kazanowie Nowym, o czym poinformował na poprzedniej sesji. Czy jest możliwe, żeby podobny chodnik wykonać również po drugiej stronie drogi, między kościołem a szkołą? Jeżeli nie, to można byłoby wykorzystać zdemontowane płyty chodnikowe i z nich, metodą gospodarczą, wykonać ten odcinek chodnika.


Odp.

Na chwilę obecną występuje wola modernizacji istniejącego chodnika. Za wcześnie jest więc mówić o możliwości wykonania chodnika po drugiej stronie. O ile modernizacja jest zabiegiem na tyle prostym, gdyż nie wymaga uzyskania pozwolenia na budowę, o tyle budowa chodnika połączona jest z projektem budowlanym związanym z pozwoleniem budowlanym.


  1. W Muzeum Zagłębia Staropolskiego w Sielpi, na jednym z budynków, w którym do niedawna było przedszkole, zawaliła się część dachu. Zwrócił się o pilne wystąpienie do konserwatora zabytków o wydanie decyzji na naprawę dachu. W przeciwnym wypadku w krótkim czasie z budynku pozostaną tylko mury zewnętrzne. Żeby nie następowała dalsza dewastacja, budynek powinien być zagospodarowany.


Odp.

Wskazywany budynek jest własnością prywatną. W związku z tym nie ma możliwości wpłynąć na jego restaurację. Wojewódzki konserwator zabytków może wprawdzie wydać decyzję nakazującą zabezpieczenie i poprawę, ale nie ma pod tym względem możliwości egzekucyjnych.


Radny Krzysztof Lis

  1. Zapytał skąd wiadomo jakie należy ponieść nakłady finansowe na rozbudowę istniejącej oczyszczalni i jaki zakres prac należy wykonać.


Odp.

Sprawa zakresu prac przy rozbudowie oczyszczalni w Modliszewicach była przedmiotem analizy ze strony autorów koncepcji modernizacji oczyszczalni w Kornicy. Istniała potrzeba dokonania analizy całej zlewni. Obecna oczyszczalnia w Modliszewicach jest oczyszczalnią, która była projektowana jako zakładowa. Odnosiła się więc do parametrów, które nie do końca są przewidziane dla oczyszczalni komunalnych. Jej pozwolenie wodno-prawne na 85 m3 ścieków na dobę pozwoliłoby na wykonanie pierwszej części instalacji kanalizacyjnych. Z tym, że całych Modliszewic nie można by było włączyć w istniejącą oczyszczalnię, która musiałaby zostać rozbudowana. Przy przeliczaniu wydajności docelowej używa się dwóch skompilowanych ze sobą metod. Pierwszą metodą są pomiary rzeczywistego przepływu oparte na istniejących sieciach kanalizacyjnych lub na poborze wody. Drugą metodę stanowi przelicznik oparty na standardzie unijnym, czyli w przypadku wsi jest to 120 litrów na dobę na 1 mieszkańca. Taki pobór stanowi również standard przy wnioskach do projektów składanych do funduszów unijnych. Projektowanie oczyszczalni pod mniejszą ilość wody byłoby zakwestionowane jako niezgodne z przyjętymi parametrami. Jeżeli rozbiór wody jest obecnie mniejszy, to i tak nie można zaprojektować czegoś, co nie będzie spełniało obowiązujących standardów. Analizując wielkość zlewni przewidzianej w koncepcji dla oczyszczalni ścieków w Modliszewich można było tą wydajność obliczyć i założyć. Analiza ekonomiczna wskazuje na to, by patrzeć nie tylko na koszty samej inwestycji rozbudowy oczyszczalni w Modliszewicach, ale i na koszty późniejszego utrzymania, eksploatacji tej oczyszczalni. Wartość prac modernizacyjnych przy modernizacji oczyszczalni w Modliszewicach wielokrotnie przewyższa wartość prac nad wzmocnieniem projektowanej przepompowni i budową rurociągu tłocznego do Proćwina. Koszty funkcjonowania takiego systemu bez odrębnej oczyszczalni będą niższe.


  1. Zapytał dlaczego do obsługi zmodernizowanej oczyszczalni w Modliszewicach trzeba zatrudnić 4 osoby, skoro obecnie funkcjonująca oczyszczalnia obsługiwana jest przez jedną osobę dochodzącą, a praca urządzeń monitorowana jest przez firmę ochrony mienia już od trzech lat.


Odp. zostanie udzielona na piśmie



Radny Jam Wiaderny

  1. Fakt wstąpienia Polski do Unii Europejskiej to wielka szansa, ale i wyzwanie na pozyskiwanie pieniędzy z zewnątrz. Zwrócił się do Burmistrza, aby ten swoje informacje o pracach Urzędu w okresie między sesjami poszerzał o 3 podstawowe kwestie. Jaki zespół pracuje, nad jakimi projektami i jakie są ewentualne szanse, by projekty te zakończyły się dla Gminy sukcesem.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Poinformował, że ogrodzenie koneckiego Parku Miejskiego przy ul. Zamkowej na odcinku od bramy wejściowej do Biura Poselskiego wymaga szybkiego interwencji. Około 2-3 kutych przęseł wymaga wymiany lub naprawy. Pęka również podmurówka oraz filary zbudowane z czerwonej cegły.


Odp.

W zasobach KTBS odnaleziono projekt modernizacji ogrodzenia parku, opracowanego w połowie lat 90-tych. Nie wiadomo jest jednak czemu projekt ten nie został wdrożony. Projekt ten wymaga aktualizacji, po zakończeniu której można będzie przystąpić do modernizacji ogrodzenia. Prawdopodobnie prace rozpoczną się w roku bieżącym przy częściowym użyciu środków publicznych pochodzących spoza gminy.


  1. Zgłosił potrzebę zajęcia się przez Gminę terenem Sokolni przy ul. Południowej, podlegającym pod Agencję Rolną Rzeszowie.


Odp.

W przypadku gruntów przy ul. Południowej sprawa jest złożona. Oprócz gruntów Agencji Rolnej są tam grunty należące do gminy Końskiej - teren dawnej Sokolni oraz działka Skarbu Państwa, która obejmuje również budynek użytkowany do niedawna przez Ligę Obrony Kraju. Na posiedzeniu Komisji była o tym mowa. Przez Komisję Rozwoju Gospodarczego został zobowiązany do podjęcia działań zmierzających do nieodpłatnego pozyskania dla gminy Końskie działki należącej do Skarbu Państwa. Takie działania zostały już podjęte. Sprawa działek Agencji Rolnej ma odrębny charakter i w chwili obecnej nie potrafi określić jaki jest ich areał oraz stan prawny.

  1. Od 5 lutego br. weszła w życie ustawa zgodnie, z którą dłużnika nie wolno wyeksmitować na bruk. Zaległości czynszowe lokatorów wobec KTBS to prawie 450 tys. zł. Szansą na poprawę efektywności windykacji znacznie by wzrosły, gdyby Gmina dysponowała lokalami socjalnymi. Na poprzedniej sesji Pan Burmistrz przedstawił koncepcję pozyskiwania takich lokali. Zapytał co z lokalem po dawnej szkole w Jeżowie. Jeśli Gmina go nie zagospodaruje to proces niszczenia obiektu będzie postępował. Adaptacja tego budynku na te cele wydaje się być przedsięwzięciem sensownym i racjonalnym.


Odp.

Ustawa o ochronie lokatorów nie zmienia tak naprawdę dramatycznie sytuacji w gminie Końskie, ponieważ nie było przypadków wykonania eksmisji „na bruk”. Ochrona lokatorów daje komfort tym, którzy mogliby płacić, ale z różnych względów nie płacą. Przypomniał, że przygotowany został przez gminę projekt przebudowy budynku ZWiK na mieszkania socjalne. Byłby to jeden z elementów polityki mieszkaniowej gminy w tym zakresie. Drugim elementem jest przewidziane w projekcie budżetu na 2005 r. zamówienie dokumentacji budowlanej na budowę mieszkań komunalnych o parametrach pozwalających na ich wykorzystanie również pod potrzeby mieszkań socjalnych. Sprawa wykorzystania budynku po dawnej szkole w Jeżowie ma charakter kontrowersyjny. Wprawdzie budynek jest własnością gminy, ale został w znacznej części wzniesiony siłami i ofiarnością mieszkańców Jeżowa. Mieszkańcy Jeżowa negatywnie odnoszą się do pomysłu zaadaptowania tego budynku na mieszkania socjalne. Należy się więc do wyraźnie artykułowanej woli mieszkańców Jeżowa odnieść pozytywnie.


Radny Krzysztof Sota

  1. Poinformował, że mieszkańcy Nowego Kazanowa (34 osoby) wyrazili sprzeciw wobec budowy anteny telefonii cyfrowej. Zapytał czy istnieje możliwość zablokowania tej inwestycji.

Odp.

Wniosek o warunki zabudowy dla masztu telefonii cyfrowej został złożony do gminy Końskie. Procedura wydania decyzji została dopiero uruchomiona. Jeżeli wniosek ten będzie spełniał wszystkie warunki przewidziane przez prawo, to nie będzie można zablokować wydania pozytywnej decyzji o warunkach zabudowy. Nie będzie kończyć to sprawy, ponieważ od decyzji o warunkach zabudowy do uzyskania pozwolenia na budowę jest jeszcze trochę czasu i aktywność mieszkańców, którzy mają interes prawny na wskazywanym terenie, może jeszcze wiele zdziałać.


  1. Zapytał czy Gmina Końskie wyraziła pozytywną odpowiedź do GDDKiA w Kielcach w sprawie współfinansowania modernizacji chodnika w Kazanowie.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Poinformował, że w bardzo złym stanie znajduje się przystanek autobusowy w Kazanowie (obok szkoły). Zwrócił się o przeprowadzenie jego remontu w jak najbliższym czasie.


Odp.

Przystanek w Kazanowie został zdewastowany przez jego użytkowników. Istnieje problem z utrzymywaniem przystanków w odpowiednim stanie w sytuacji, gdy są one niszczone przez ich użytkowników.


Radny Krzysztof Jasiński

  1. W związku z konkursem ofert w ramach ustawy o pożytku publicznym i wolontariacie zapytał, dlaczego wpisano do niego tylko 4 zadania na 4 dyscypliny sportowe.


Odp.

Konkurs na działania w zakresie kultury fizycznej skierowany do organizacji pożytku publicznego oparty został na gminnym programie współdziałania z organizacjami pożytku publicznego. Oparty został na pewnych wzorach, które zostały w innych gminach województwa świętokrzyskiego podjęte oraz na analizie wykonania zadań z tego zakresu w roku 2004. Podejmując decyzję o tym jakie działania w zakresie sportu gmina ma wspierać i za jakie pieniądze, odniesiono się do tych projektów, które były realizowane w roku poprzednim. Odniesiono się również do liczby dzieci i młodzieży objętych działaniem. Utarło się przekonanie, że jedynym źródłem dofinansowania sportu jest gmina i jej budżet. Gmina nie jest jednak jedyną strukturą administracyjną posiadającą budżet na terenie Końskich. Dla wszystkich organizacji pożytku publicznego związanych ze szkołą istnieją dodatkowo możliwości partycypacji w dofinansowaniu ze strony MENiS. Wskazywany konkurs rozstrzygnięty został przez komisję konkursową w ten sposób, że dwie z ofert zostały odrzucone. Oferta na szkolenie z zakresu taekwondo została złożona po terminie. Druga natomiast nie dotyczyła zamówionego działania złożona przez Skarżyską Organizację Olimpiad Specjalnych. Natomiast w dwóch ofertach rozpatrywanych przez komisję, zwrócono uwagę na pewne luki związane z dokumentacją, niepozbawiające jednak ofert wartości merytorycznej. W związku z tym oferenci zostali wezwani do dokonania uzupełnień. W ostatni piątek odbyło się drugie posiedzenie komisji. Po uzupełnieniu dokumentacji komisja zaaprobowała wnioski. Na wsparcie w zakresie piłki nożnej, siatkowej i ręcznej są już przygotowane umowy. Planowane jest też ogłoszenie konkursu na te działania, które nie zostały rozpatrzone, czyli taekwondo oraz szkolenie w zakresie lekkiej atletyki, przy użyciu kwoty podobnej do tej, jaka przeznaczona została na działania w tym zakresie w roku 2004. Problemem jest jakie działanie w ramach ustawy o pożytku publicznym podjąć, jak sformułować ofertę i zaprosić potencjalnych uczestników konkursu do składania ofert. Są dwa sposoby na wykonywanie tej ustawy. Pierwszy, ten z którego gmina Końskie skorzystała oparty jest na wzorcach Ostrowca Św., Starachowic i Skarżyska-Kamiennej. Sposób ten opiera się na tym, że „wyławia się” pewną grupę działań, które ze względu na objęcie przez nie możliwie najszerszej grupy społecznej, młodzieży, powinny być przez gminę wspierane. Ten, kto złoży wniosek i którego oferta okaże się wiarygodna, poparta dokumentacją otrzyma pieniądze na prowadzenie swoich działań. Drugim sposobem na wykonywanie ustawy o pożytku publicznego jest metoda przyjęta przez miasto Kielce. Kielce ogłasza konkursy otwarte. W związku z tym, każda organizacja pożytku publicznego może na dowolnie wybraną działalność złożyć wniosek. Gdyby gmina Końskie przyjęła metodę jaką kierowały się Kielce, to wówczas ryzyko rozproszenia środków byłoby bardzo duże. Do konkursu mogłyby się zgłaszać różne organizację i o różnym profilu działalności, w tym także organizacje spoza terenu gminy. Należałoby odpowiedzieć na pytanie czy gminę stać na to, by wspierać wszystkich i wszystko. Postawił pytanie czy tyle samo znaczyłaby oferta szkolenia badmintona, co oferta szkolenia w zakresie piłki ręcznej. Jest to więc problem wyboru. On dokonał wyboru umożliwiającego wspieranie tego, co już jest, ma tradycje i oparte jest na pewnym sprawdzalnym poziomie doświadczeń.


  1. Zapytał, na jakich zasadach mogą się ubiegać o wparcie finansowe stowarzyszenia nie objęte konkursem ofert w/w.


Odp. udzielona w odpowiedzi na interp. Nr 1


  1. Zapytał, dlaczego nie poszerzono zakresu zadań realizowanych w ramach ustawy o pożytku publicznym o profilaktykę i przeciwdziałanie patologiom.


Odp. udzielona w odpowiedzi na interp. Nr 1


  1. Zapytał, co z zagospodarowaniem budynku przeznaczonego na potrzeby ZWiK na terenie KZO.


Odp.

Sprawa zagospodarowania wskazywanego budynku przesuwa się w czasie, ponieważ gmina otrzymała w rozliczeniu z KZO prawo jego użytkowania wieczystego. Aby można było oddać go w użytkowanie ZWiK gmina musiałaby najpierw stać się właścicielem tego budynku. Stąd też postępowanie, które doprowadziło do podpisania aktu notarialnego między gminą Końskie a starostwem powiatowym. Na podstawie tego aktu gmina stała się właścicielem tego budynku. Budynek ten jest nadal przeznaczony dla potrzeb ZWiK. W okresie przedłużającej się procedury zmiany właściciela, sam ZWiK przeprowadza wewnętrzne analizy czy nie bardziej opłacałoby mu się skomasować swoją działalność w ramach jednego budynku. Obecnie ZWiK dysponuje wieloma budynkami i nieruchomościami, które wpływają na koszt jego funkcjonowania. Są to dwie oczyszczalnie ścieków – na ul. Południowej i Kornicy, budynki przy ul. Zamkowej, ujęcie wody w Modliszewicach oraz lokalne ujęcia wody. Ta analiza miała doprowadzić do odpowiedzi na pytanie czy nie lepiej byłoby zrezygnować z tych budynków na rzecz pełnego wykorzystania budynku przy ujęciu wody. Ta analiza nie została jeszcze zakończona. O ile wie przepisy sanitarno-higieniczne uniemożliwią ze względu na wielkość strefy ochronnej przebudowę budynku na potrzeby samej administracji ZWiK i grupy remontowej.


  1. Poruszył sprawę poszerzenia parkingu przy Dworcu PKS.


Odp.

Wskazywany parking jest własnością PKS. Jest po wstępnych rozmowach z dyrekcją PKS. Uzgodnione zostało w zasadzie wspólne stanowisko w tej sprawie. Na okres weekendu można wykorzystać pierwszą zatokę parkingową we wnętrzu wjazdu na dworzec jako parking ogólnodostępny. Wymaga to zmiany organizacji ruchu drogowego, czyli przestawienia znaków zakazu parkowania o jedną zatokę dalej.


  1. Zapytał czy sprawa wykupu działki Pana Wiśniewskiego na osiedlu 3-go Maja w Końskich będzie kontynuowana.


Odp.

Działka Pana Wiśniewskiego znacznie ułatwiłaby komunikację. Pan Wiśniewski nie jest jednak zainteresowany jej sprzedażą mimo ponawianych ofert. W związku z tym, że tamtejsza droga jest niskiej kategorii, nie można w tym przypadku zastosować procedury wywłaszczenia.


Radny Jan Grot

  1. Poinformował, że Rada Sołecka miejscowości Górny Młyn zwróciła się do niego z prośbą o interwencję w sprawie wsparcia finansowego tejże Rady, która chciałaby wyremontować budynek pełniący kiedyś rolę „Domu Wiejskiego”. Obecnie budynek ten jest zaniedbany i nie wykorzystywany.


Odp.

Sprawę tą potraktuje jako wniosek do przyjrzenia się skutkom ewentualnej modernizacji wskazywanego budynku, nakładom koniecznym do poniesienia i zakresowi współpracy między gminą a radą sołecką. Dopiero wówczas będzie można odpowiedzieć na pytanie czy gmina będzie mogła dofinansować remont budynku i w jakim zakresie.


  1. Płynne odpady technologiczne jakie powstają podczas produkcji w „Nowej Gali” wywożone są do dawnych zbiorników p.poż., które są zlokalizowane w pobliżu składowiska odpadów poprodukcyjnych dawnego Zamtalu. Poprosił o interwencję w tej sprawie.


Odp.

Ceramika „Nowa Gala” nie ma zezwolenia na wywożenie i składowanie płynnych odpadów do zbiorników przeciwpożarowych na terenie Zamtalu. Co pewien czas docierają do gminy informacje, że takie odpady się tam pojawiają i wówczas przeprowadzane są kontrole. Poinformował, że tą sprawą zajmie się Wydział Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UMiG.


  1. Zgłosił potrzebę wykonania remontu przystanku autobusowego zlokalizowanego na ulicy Warszawskiej przy zakładzie Kowent S.A.


Odp.

Wskazywany przystanek, podobnie jak i inne przystanki, wymaga modernizacji. Przystanek ten nie jest własnością gminy ani też nie leży przy drodze gminnej.


  1. Stan dróg po okresie zimowym jest w mieście fatalny, zwłaszcza ulic: Kazanowskiej, Armii Krajowej i Południowej.


Odp. zostanie udzielona na piśmie



  1. Zwrócił się o rozważenie likwidacji strzałki w prawo na światłach przy skrzyżowaniu ulicy Piłsudskiego i 3-go Maja. Kierowcy skręcający w ulicę 3-go Maja mają bowiem bardzo ograniczoną widoczność.

Radny Józef Staniszewski

  1. Zapytał czy istnieje możliwość założenia lampy oświetleniowej w Proćwiniu. Przypomniał, że sprawę tą poruszał już wielokrotnie.


Odp. została udzielona w odpowiedzi na interp. Nr 4 zgłoszoną przez radnego Bogdana Kuśmierczyka.


  1. Poinformował, że drogi gminne – szutrowe w miejscowościach wiejskich są obecnie nie przejezdne.


Odp.

Drogi szutrowe – gruntowe są w znacznie gorszym stanie niż drogi bitumiczne – stwierdził.


Radny Grzegorz Wąsik

Poprosił o udzielenie pisemnej odpowiedzi odnoszącej się do wniosków zgłoszonych na Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów w sprawie projektu budżetu na 2005 r.


Odp. zostanie udzielona na piśmie



Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.


Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie na złożone interpelacje i zapytania zgłosili radni: Krzysztof Lis, Jan Grot, Krzysztof Sota, Jan Wiaderny i Grzegorz Wąsik.


Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:


Radny Krzysztof Jasiński

W związku z rozstrzygnięciem konkursu ofert zapytał czy Pan Burmistrz uruchomił już środki dla dwóch stowarzyszeń sportowych – KSSPR i MKS „Neptun” Końskie. Jest to ważne szczególnie dla sekcji piłki ręcznej, która znajduje się w trakcie sezonu i w związku z tym oczekuje na szybkie wsparcie.

Zapytał kiedy można oczekiwać dodatkowego konkursu dla lekkiej atletyki i taekowndo.

Zapytał jaką zasadę czy sposób zamierza przyjąć Burmistrz dla dofinansowywania innych imprez, np. turnieju czy wyścigu kolarskiego.


Odp.

Rozstrzygnięcie konkursu zapadło stosunkowo niedawno, bo w dniu dzisiejszym otrzymał dopiero protokół konkursowy. W związku z tym, nie zdążył jeszcze podpisać umów z beneficjentami. Prawdą jest, że kluby oczekujące na wsparcie finansowe znajdują się w trudnej sytuacji, ale nie do końca bez własnej winy. Było bowiem 30 dni na złożenie ofert. Była też rozpisana dokumentacja jaką należy złożyć do oferty. W tej sytuacji złożenie ofert niekompletnych wszystko przesunęło. Gdyby oferty były kompletne, to już tydzień wcześniej byłaby wydana decyzja pozytywna, byłyby podpisane umowy i te pieniądze zostałyby przekazane. Poinformował, że żądając uzupełnienia dokumentów podjął pewne ryzyko, gdyż ustawa o pożytku publicznym jest nowa. Z punku widzenia administracji najbezpieczniej byłoby przerzucić ciężar odpowiedzialności za źle przygotowane oferty konkursowe na tych, którzy te oferty składali. Dla dobra młodzieży takie rozwiązanie nie byłoby korzystne. Stąd też praca 2-etapowa komisji i stąd decyzja żeby te środki uruchomić. Zapewnienie ciągłości szkolenia młodzieży jest ważniejsze niż bezpieczeństwo od strony administracyjnej.

Natychmiast po podpisaniu umów, przygotowana zostanie specyfikacja i ogłoszony zostanie konkurs na działania w zakresie lekkiej atletyki i taekowndo. Zgodnie z ustawą o pożytku publicznym i gminnym programem będzie to znów 30-dniowy okres oczekiwania na rozstrzygnięcie.

W projekcie budżetu na cele sportowe przeznacza się 220 tys. zł. W związku z tym, że budżet na 2005 r. nie został jeszcze uchwalony, to konkursem zostanie objęte 205 tys. zł. Pozostałe 15 tys. zł stanowiłoby rezerwę na wsparcie finansowe poszczególnych wydarzeń. Te wydarzenia też będą w zamierzeniu objęte konkursem. Rozumie, że może to stworzyć pewne problemy, ale administracja jest zobligowana do postępowania zgodnie z prawem. Pewne działania będą kierunkowe. Jeżeli istnieje tradycja biegów 3-majowych, to nie sądzi, aby źle zostało przyjęte ogłoszenie konkursu na organizację takiej imprezy. To samo będzie dotyczyć innych imprez przez gminę dotychczas wspieranych.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska otrzymane odpowiedzi przyjęła do wiadomości.


Ad. pkt 6



Rozpatrzenie projektów uchwał


a)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że projekt ten uzyskał również pozytywną opinię związków zawodowych działających w oświacie.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/205/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


b)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu dla pracowników gminnych jednostek oświatowych Gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Dodał, że projekt ten uzyskał również pozytywną opinię związków zawodowych działających w oświacie.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/206/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


c)

Projekt uchwały w sprawie aktualności Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta i Gminy Końskie oraz planów miejscowych był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/207/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



d)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia aktualizacji studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/208/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



e)

Projekt uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów zgłosiła dwa wnioski do w/w projektu uchwały, a mianowicie:

- punktowi 14 w § 2 ust. 1 nadać skrócone brzmienie: „przebudowę przestrzeni publicznej w Rynku dla odzyskania jego historycznych i tradycyjnych walorów salonu miasta.

- punktowi 17 w § 2 ust. 1 nadać skrócone brzmienie: „dalszą rewaloryzację drzewostanu i alejek Parku Miejskiego im. Tarnowskich”.

Projekt uchwały wraz z wnioskami został przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów pozytywnie zaopiniowany– poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby punktowi 14 w § 2 ust. 1 nadać skrócone brzmienie: „przebudowę przestrzeni publicznej w Rynku dla odzyskania jego historycznych i tradycyjnych walorów salonu miasta.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się przyjęła powyższy wniosek.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby punktowi 17 w § 2 ust. 1 nadać skrócone brzmienie: „dalszą rewaloryzację drzewostanu i alejek Parku Miejskiego im. Tarnowskich”.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 19 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się przyjęła powyższy wniosek.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętymi wnioskami.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 10 głosach za, 10 głosach wstrzymujących się i 1 głosie przeciwnym powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/209/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


f)

Projekt w sprawie wprowadzenia regulaminu korzystania z Parku Miejskiego im. Tarnowskich w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/210/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



g)

Projekt w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki zaproponowała, aby w rozdziale III w § 8 pkt. 3 na końcu zdania po wyrazie „Burmistrza” dodać wyrazy „lub powołania”. Powyższa poprawka została przez Komisję przyjęta przy 7 głosach za i 1 głosie przeciwnym – poinformował Przewodniczący Rady.


Głos w dyskusji zabierali:


Radny Krzysztof Jasiński

Stwierdził, że ma wątpliwości dotyczące powyższego wniosku. Wydaje mu się, że jeżeli kandydat na dyrektora MZOS zostanie poddany ocenie komisji konkursowej, to komisja w sposób rzetelny i kompetentny dokona takiej oceny, która będzie stanowiła rekomendację tego kandydata dla Burmistrza. Intencją wszystkich jest powołanie na dyrektora kompetentnego fachowca, który w obliczu problemów związanych z Pływalnią Miejską i z funkcjonowaniem obiektów sportowych oraz z samym sportem, będzie się starał doprowadzić do rozwiązania istniejących problemów.


Burmistrz Miasta i Gminy

Co do sposobu w jaki ma być zatrudniony dyrektor MZOS, to kompetencje Burmistrza w tym względzie są otwarte, co wynika z ustawy samorządowej. Konkurs może być, ale nie musi. On jest zwolennikiem metody konkursowej.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie poprawkę, aby w rozdziale III w § 8 pkt. 3 na końcu zdania po wyrazie „Burmistrza” dodać wyrazy „lub powołania”.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 9 głosach za, 7 głosach wstrzymujących się i 5 głosach przeciwnych przyjęła powyższą poprawkę.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętą poprawką.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 10 głosach za, 10 głosach wstrzymujących się i 1 glosie przeciwnym powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/211/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


h)

Projekt w sprawie zamiany działek między Gminą Końskie a właścicielami Lidią i Stanisławem (małż) Leśkiewicz był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/212/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


i)

Projekt w sprawie oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości mienia gminnego w drodze bezprzetargowej na rzecz Zakładu Energetycznego Okręgu Radomsko – Kieleckiego S.A. w Skarżysku – Kamiennej był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 19 głosach za, 1 głosie wstrzymującym się i 1 głosie przeciwnym powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/213/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


j)

Projekt w sprawie zmiany granicy gminy Końskie był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/214/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


Pan Henryka Pargieła – Nadleśniczy Nadleśnictwa Barycz

Podziękował Radzie Miejskiej i Burmistrzowi za przyjęcie powyższej uchwały.


k)

Projekt w sprawie przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej w Końskich oraz Komisji na 2005 r. radni otrzymali przed sesją. Projekt planu pracy Rady przedstawiany był na Komisjach. Projekty planów pracy Komisji przyjmowane były na posiedzeniach poszczególnych Komisji – poinformował Przewodniczący Rady.


Głos w dyskusji zabierali:


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Stwierdził, że w planie pracy Rady Miejskiej na 2005 r. w punkcie 5 znajduje się „Ocena pracy Burmistrza MiG za 2004 r. Ten punkt wpisany jest dopiero w miesiącu wrześniu. Jest to trochę za późno – stwierdził. Zaznaczył, że jeśli dokonuje się oceny pracy Burmistrza, to można by było również poddać ocenie pracę Przewodniczącego Rady i Przewodniczących Komisji. Z planu pracy Rady wynika, że materiały do dokonania oceny pracy Burmistrza miałby przygotować sam Burmistrz. Burmistrz może przecież dobrze ocenić swoją pracę.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Pogratulował radnemu Kuśmierczykowi przebiegłości i „czytania” w myślach Pana Burmistrza. Jeśli radny życzy sobie, aby w planie pracy Rady znalazła się również ocena pracy Przewodniczącego Rady i Przewodniczących Komisji, to powinien zgłosić formalny wniosek w tej sprawie. Ocena pracy Burmistrza wynika natomiast z przepisów prawa. Rada Miejska jako organ stanowiący i kontrolny ma obowiązek dokonywania okresowej oceny pracy organu wykonawczego.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXII/215/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.




Ad. pkt 7


Rozpatrzenie i przyjęcie protokołów z kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich


Radny Andrzej Zdunek – Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich przedstawił protokół z przeprowadzonej kontroli skargi Pani Elżbiety Krawczyk. (Powyższy protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się protokół przyjęła.



Radny Krzysztof Lis – Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich przedstawił protokół z przeprowadzonej kontroli realizacji uchwały Rady Miejskiej w Końskich Nr XVI/148/2004 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miasta Końskie. (Powyższy protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) protokół przyjęła.



Radny Krzysztof Jasiński – Członek Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich przedstawił protokół z przeprowadzonej kontroli wydatków finansowych przeznaczonych na utrzymanie obiektów sportowych wraz z uwagą. (Powyższy protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).


Radny Jerzy Gołacki

Zapytał czy pracownik, któremu powierzono „piecze” nad majątkiem obiektów sportowych miał do tego odpowiednie kompetencje.


Radny Krzysztof Jasiński

Wskazywany pracownik zatrudniony był jako referent ds. zabezpieczenia obiektów sportowych w ramach prac interwencyjnych. W trakcie realizacji swoich obowiązków nie posiadał zakresu obowiązków, który pozwoliłby mu na realizację tych zadań, a przede wszystkim na wzięcie odpowiedzialności za ogromny majątek, który został mu powierzony.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu wraz z uwagą w nim zawartą.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 18 głosach za i 3 głosach wstrzymujących się protokół wraz z uwagą przyjęła.



Ad. pkt 8


Informacje i komunikaty


Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Zarządu Zgromadzenia Staropolskiego Związku Gmin i Miast dotyczącym przedstawienia radnym propozycji korzystania ze składowiska odpadów w Końskich przez gminy skupione w Staropolskim Związku. (Powyższe pismo stanowi załącznik niniejszego protokołu).

Poinformował, że w sprawie wyrażenia opinii w tej sprawie zwrócił się do Prezesa PGK w Końskich, Burmistrza Miasta i Gminy Końskie oraz do Przewodniczących Klubów Radnych Rady Miejskiej w Końskich. Stwierdził, że pismo Zarządu Zgromadzenia Staropolskiego Związku Gmin i Miast skierowane w tym trybie do Przewodniczącego Rady stanowi chyba jakieś nieporozumienie. Nie wie czy radni są w stanie wyrazić jakąkolwiek opinię na podstawie prośby zawartej w piśmie. Poinformował, że zwrócił się do Burmistrza o dokonanie analizy ewentualnych korzyści przystąpienia innych gmin do koneckiego składowiska odpadów, następnie przedyskutowania tego na komisjach oraz przedstawienia ewentualnie projektu uchwały w tej sprawie. Zapoznał z pismem Prezesa PGK zawierającym opinię odnośnie korzystania ze składowiska odpadów przez inne gminy. Jego zdaniem, gdy Burmistrz przedstawi Radzie propozycje w tym zakresie, wówczas będzie można się do tego ustosunkować. Prośba członków Zarządu Zgromadzenia Staropolskiego Związku Gmin i Miast jest taka, aby opinię tą wydać możliwie szybko. Do czasu następnej sesji, która planowana jest w marcu powinny zostać wyrażone opinie w tej sprawie, tak, aby można było udzielić stosownej odpowiedzi. Zapytał czy są jakieś inne propozycje rozwiązania tej sprawy.


Radny Jerzy Gołacki

Stwierdził, że nie rozumie, dlaczego Ci zainteresowani chcą działać przez Związek. Jest to chyba sprawa gmin i powinna być rozwiązana w drodze porozumień dwustronnych. Nie wie czemu w tą sprawę wmieszany jest Związek Staropolski.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Odbyło się spotkanie z udziałem przedstawicieli gminy Końskie oraz Stąporkowa, gdzie wstępnie omawiano ten problem. Póki co właścicielem składowiska odpadów jest gmina Końskie i jeśliby pozostałe gminy chciały z niego korzystać, to konieczne było zezwolenie Rady Miejskiej lub przynajmniej jej opinia w tej sprawie.


Burmistrz Miasta i Gminy

Cytowane pismo zostało sformułowane przez Zarządu Zgromadzenia Staropolskiego Związku Gmin i Miast. Jego intencją było uświadomienie istniejącego problemu oraz doprowadzenie do wszczęcia dyskusji na ten temat, tak, by Rada Miejska w Końskich nie była zaskoczona przygotowanym projektem stanowiska lub uchwały w tej sprawie. Problem jest o tyle istotny, że dla części gmin powiatu koneckiego kończy się okres pozwolenia na składowanie odpadów na tymczasowych wysypiskach śmieci. Ważne jest uzyskanie od innych gmin deklaracji co do trybu postępowania w tym zakresie. Użytkowanie wysypiska w Końskich wyłącznie przez gminę Końskie jest z założenia deficytowe. Można ten stan zmienić, choć musi to zostać poprzedzone analizą ekonomiczną
i techniczną. Jego zdaniem gmina Końskie może dopuścić do składowania odpadów na koneckim wysypisku przez inne gminy, ale na warunkach, które sama określi. Te warunki muszą również określać partycypację w kosztach modernizacji i rozbudowy składowiska. Obecny stan tego składowiska został osiągnięty siłami własnymi gminy Końskie, bez partycypacji ze strony innych gmin. W związku z tym proste udostępnienie tego składowiska wydaje się być nie do końca usprawiedliwione. O ile wie, to na etapie sporządzania dokumentacji a następnie modernizacji składowiska, gminy powiatu koneckiego miały złożoną ofertę współpracy, w tym również współpracy finansowej w zamian za korzystanie ze składowiska. Wówczas tą propozycją były mniej zainteresowane. Istnieje jednak możliwość osiągnięcia takiego stanu, który by zadowalał wszystkich.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Rady Miejskiej Płocka w sprawie jednorazowego opodatkowania się na pomoc ofiarom tragedii w południowo-wschodniej Azji wywołanej przez tsunami. (Powyższe pismo stanowi załącznik niniejszego protokołu). Poinformował, że radni mają możliwość wspomożenia organizowanej akcji pomocy ofiarom tej tragedii.

Zapoznał z pismem Tadeusza Werbskiego, który zwrócił się do radnych Rady Miejskiej o udzielenie pomocy dla syna uczęszczającego do szkoły sportowej w Toruniu. (Powyższe pismo stanowi załącznik niniejszego protokołu). Poinformował, że sam datek pieniężny na ten cel już przekazał. Zaapelował do radnych o udzielenie pomocy Panu Werbskiemu.



Ad. pkt 9

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XXII sesji Rady Miejskiej w Końskich.




Protokółował                                                  Przewodniczący Rady Miejskiej

Rafał Kuba                                                             Grzegorz Wąsik


 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2005/04/06 13:01:25
Redaktor: Administrator