Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XXIV/2005

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 29 kwietnia 2005 r.

w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich



W XXIV sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 21 radnych na ogólną liczbę 21.

W sesji wzięły udział 42 osoby zaproszone. Łącznie w obradach uczestniczyły 63 osoby.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 10.00 – 15.00



Ad. pkt 1


XXIV sesję Rady Miejskiej w kadencji 2002 – 2006 otworzył Radny Grzegorz Wąsik – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich, który powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

Stwierdził, że w obradach bierze udział 21 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

Ad. pkt 2


Przewodniczący Rady Miejskiej zaproponował nie przyjmowanie na tej sesji protokołu z obrad poprzedniej sesji. Nie wszyscy radni mieli bowiem możliwość zapoznania się z tym protokołem. Protokół Rada Miejska przyjmie na następnej sesji.


Ad. pkt 3


Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.


Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.


Przewodniczący Rady Miejskiej złożył wniosek o wprowadzenie do projektu porządku obrad projektu uchwały w sprawie zamiany nieruchomości między Gminą Końskie a współwłaścicielami Zdzisławą Zbroszczyk i Mieczysławą Koziną. Projekt tej uchwały radni otrzymali a jego rozpatrzenie nastąpiłoby w punkcie 7 ppunkt „ł”.

Przypomniał, że w dniu dzisiejszym radni otrzymali nową wersję projektu uchwały dotyczącej taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków.


Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej poddał po głosowanie zgłoszony wniosek.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) wniosek przyjęła.


Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej poddał po głosowanie projekt porządku obrad wraz z przyjętym wnioskiem.


Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) uchwaliła porządek obrad.

Porządek obrad


  1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

  2. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

  3. Przyjęcie porządku obrad.

  4. Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

  5. Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

  6. Informacja o realizacji uchwały w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości przedsiębiorców na terenie miasta i gminy oraz umorzeń podatków za 2004 r.

  7. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a) przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy za 2004 r.

b) udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy Końskie za 2004 r.,

c) zmieniająca uchwałę Nr XXII/205/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania,

d) utworzenia Zespołu Szkół w Rogowie,

e) zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich obowiązujące na terenie miasta i gminy Końskie,

f) zatwierdzenia taryf za zbiorowe odprowadzenie ścieków deszczowych i roztopowych dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej w Końskich,

g) wezwania do uchylenia uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jarosława i Ewelinę Korneckich oraz Jarosława i Agnieszkę Woźniaków,

h) wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jarosława Korneckiego,

i) wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jarosława Woźniaka,

j) wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jacka Brzezińskiego,

k) zmieniająca Uchwałę Rady Miejskiej z dnia 26 października 2004 r. Nr XVIII/167/2004 w sprawie zamiany działek między Gminą Końskie a współwłaścicielami Kazimierzem Grzegorczykiem, Jadwigą Duran, Anną Grzegorczyk, Magdaleną Grzegorczyk oraz Iwoną Grzegorczyk,

l) zmieniająca uchwałę Nr VII/71/2003 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie ustalenia dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności na terenie miasta i gminy Końskie,

ł) zamiany nieruchomości między Gminą Końskie a współwłaścicielami Zdzisławą Zbroszczyk i Mieczysławą Koziną.

8. Rozpatrzenie i przyjęcie protokołu z kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich.

9. Informacje i komunikaty.

10. Zakończenie obrad XXIV sesji Rady Miejskiej.


Ad. pkt 4


Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

W związku ze śmiercią Ojca Świętego Papieża Jana Pawła II i odbytą mszą św. w Kolegiacie pod wezwaniem Św. Mikołaja w Końskich złożył podziękowania dla wszystkich, którzy wzięli udział w tej uroczystości.

Poinformował, że w Rogowie odbyły się uroczystości związane z nadaniem tamtejszym szkołom imienia Jana Pawła II. Przypomniał, że Rada Miejska podjęła uchwałę w tej sprawie znacznie wcześniej, przed „odejściem” Ojca Świętego. Podziękował uczestnikom tej uroczystości.


Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że


Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.



Ad. pkt 5


Interpelacje i zapytania radnych wraz z udzielonymi odpowiedziami przez Burmistrza Miasta
i Gminy


Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.


Radny Andrzej Zdunek

W imieniu Klubu Radnych Rady Miejskiej: Samorządnych Ziemi Koneckiej oraz Samoobrony złożył wniosek o zmianę nazwy Osiedla „Królewskie” w Końskich na Osiedle „Jana Pawła II”. Zwrócił się do Burmistrza o przygotowanie projektu uchwały w tej sprawie.


Odp. nie została udzielona.


Radny Krzysztof Lis

Zapytał Burmistrza dlaczego nie otrzymał odpowiedzi na złożoną na piśmie w okresie między sesjami interpelację i to mimo zapewnień udzielonych na Komisji, iż takowa odpowiedź zostanie udzielona.

Odp.

Zgodnie z Regulaminem Rady termin na udzielnie odpowiedzi na interpelację wynosi 21 dni. Termin mija więc 6 maja. Zapewnił, że odpowiedź zostanie udzielona w terminie.


Radny Bogdan Kuśmierczyk

W związku z nasilającym się zjawiskiem wypalania traw zaproponował dwa sposoby mogące doprowadzić do ograniczenia tego procederu:

- można utworzyć brygadę wyposażoną w kosiarki, a po wykoszeniu wystawiać właścicielom gruntów rachunki „za robotę”. Oczywiście wcześniej należy wyznaczyć termin wykaszania traw, tak, jak wyznacza się drogowcom termin do sprzątnięcia piachu z dróg po zimie.

- można też zakupić owce i obdarować nimi rolników. Owce skutecznie wygryzą trawę i nie będzie czego wypalać, a gmina zaoszczędzi na paliwie dla straży. Od kilku lat przy WODRZE w Modliszewicach ma siedzibę angielska fundacja, która co jakiś czas obdarowuje okolicznych rolników kozami i królikami. Można w tej sprawie nawiązać z nimi współpracę.


Odp.

Wolałby, aby zjawisko wypalania traw było znacznie mniejsze. Wiążę się ono z ludzkim zagrożeniem oraz z kosztami. Pomysły co do tego w jaki sposób zapobiegać temu wydają się być godne uwagi. Trzeba będzie się im przyjrzeć, aby móc stwierdzić, które z nich można by wprowadzić.


Radny Jan Grot

  1. Przypomniał, że na sesji we wrześniu 2004 r. zgłosił sprawę otoczenia Pomnika Wdzięczności i otrzymał wówczas odpowiedź, iż zostanie wykonany projekt zagospodarowania terenu wokół pomnika. W związku z tym zapytał, co w tym temacie zostało wykonane.


Odp.

Pomnik Wdzięczności był w ubiegłym roku przedmiotem zamówienia publicznego na projekt renowacji. Postępowanie nie doszło jednak do skutku. W tym roku będą ponowne przymiarki do tego, ale już po zakończeniu prac nad Programem Ochrony Zabytków dla miasta Końskie w części objętej Parkiem Kulturowym. Kiedy Program ten zostanie przyjęty to „podpowie” on pewne rozwiązania dotyczące tej strefy. Uważa, że jeszcze w tym roku będzie możliwe odniesienie się do tego problemu.


  1. Na ulicy Ceramicznej za budynkiem Starostwa powstało jedno z większych „śmieciowisk”. Śmieci są wyrzucane przez kierowców samochodów oczekujących na odbiór towarów z Nowej Gali. Zgłosił potrzebę ustawienia w tym miejscu koszy na śmieci.

Odp.

Ulica Ceramiczna jest ulicą wewnętrzną i odpowiedzialność spoczywa przede wszystkim na tych, którzy z niej korzystają. Jeżeli głównymi sprawcami zaistniałej sytuacji są ludzie pracujący dla Ceramiki lub działający na jej rzecz, to firma ta powinna zadbać o to, aby ta droga wysypiskiem śmieci nie była.


  1. Zapytał jak wygląda sprawa kanalizacji w miejscowościach: Piła, Pomyków, Górny Młyn, Koczwara.


Odp.

Kanalizacja na terenie Piły, Pomykowa i Koczwary ma już swoją koncepcję i podobnie jak w przypadku Modliszewic, trwają tam ostatnie prace nad sporządzeniem specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Jeszcze w tym roku mogą się stać one przedmiotem zamówienia publicznego dokumentacji. Zadanie jest ogromne. Przypomniał, że kanalizacja w Modliszewicach obliczona jest wartościowo, po etapie sporządzenia koncepcji, na ponad 7 700 000 zł. Podobną wartość lub nawet większą będzie miała kanalizacja wskazywanego rejonu ze względu na znacznie większe rozczłonkowanie. Stopień skomplikowania jest bardzo duży i dlatego przygotowanie specyfikacji, która spełniałaby wymagania ustawy o zamówieniach publicznych nie jest rzeczą łatwą. W związku z tym wymaga to czasu.


  1. Stwierdził, że Burmistrz pismem z dnia 20.12.2004 r. poinformował go, że chodniki na terenie dawnego Zamtalu były dodatkowo dwukrotnie remontowane. Od strony jezdni ogrodzono pachołkami chodniki, aby uniemożliwić samochodom wjazd na nie. Na dzień dzisiejszy jednak połowy pachołków już nie ma i chodniki dalej są w złym stanie.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Do obowiązków Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej należy wyremontowanie ciągu pieszego od strony kotłowni przed blokiem na ul. Niepodległości 13.


Odp. zostanie udzielona na piśmie


  1. Zgłosił potrzebę zajęcia się pustostanami w miejscowości Piła. Są to budynki o numeracji 30 i 35.


Odp.

Podziękował za informację o pustostanach w Pile. Są to budynki i grunty prywatne. Gmina nie ma więc możliwości prawnych i materialnych, żeby interweniować. Ze względu jednak na zagrożenie ze strony tych budynków, sprawa zostanie zgłoszona do nadzoru budowlanego starostwa powiatowego, które jest władne do przeprowadzenia wizji i wydania decyzji co do przyszłości wskazywanych pustostanów.


  1. Należy zastanowić się nad odnowieniem ogrodzenia po dawnej spółdzielni „Młot”. Obecne ogrodzenie od strony osiedla 3 Maja znajduje się w fatalnym stanie.


Odp.

Tereny stanowiące kiedyś obszar spółdzielni „Młot” znajdują się obecnie w rękach Polskich Składów Budowlanych. Dotyczy to budynków, gruntu i ogrodzenia. Postara się zwrócić uwagę właścicielowi tego ogrodzenia na poruszany przez Pana radnego problem.


Radny Zbigniew Kowalczyk

Zapytał, kiedy Pan Burmistrz przekaże harmonogram naprawy dróg radnym i sołtysom, o który to harmonogram prosił dwukrotnie.


Odp.

Harmonogram modernizacji dróg i ich utrzymania został właśnie przekazany do Biura Rady. Pierwszy raz radni zapoznają się z tym dokumentem w takiej formie, gdzie każdy z nich może go otrzymać. Poprzednio nie praktykowano tego zwyczaju. W związku z tym, jeżeli okaże się to skutecznym narzędziem kontroli wykonywania tego zadania, to będzie to powtarzane.


Radny Jan Wiaderny

Zapytał, jakie są rokowania na wykonanie 240-metrowego odcinka drogi w ulicy Hubala od restauracji Słoneczko w kierunku południowym i czy Burmistrz podpisze umowę ze Starostwem na realizację tego zadania, a jeśli tak, to kiedy to nastąpi?


Odp.

Wskazywane zadanie znajduje się w uchwale budżetowej i z chwilą jej uprawomocnienia się, podejmie kroki do zawarcia porozumienia ze starostwem powiatowym. Porozumienie to umożliwi rozpoczęcie tej inwestycji. Zrobi wszystko by zadanie to doszło do skutku w tym roku. Problem leży w zapisach budżetowych, ponieważ nie przewidują one pełnej kwoty udziału opartego na wartości kosztorysowej. Nie ma też takiego zapisu w budżecie starostwa powiatowego. Wspólnie z Dyrekcją Powiatowego Zarządu Dróg wypracowany został pomysł, aby tak przeprowadzić procedurę przetargową, żeby znaczna część płatności była do poniesienia w roku przyszłym. Jest to technicznie i prawnie możliwe do zrealizowania. Być może bez zwiększania nakładów w tym roku, uda się zawrzeć porozumienie i drogę wykonać. Nie chciałby jednak, aby całość potrzebnych w tym roku środków na realizację tego zadania miała przekazać gmina, kredytując niejako starostwo powiatowe, którego drogę ma się budować.


Radny Grzegorz Wąsik

Wniósł o wydzielenie geodezyjne ciągu pieszego i wykonanie go od ulicy Relaksowej do ulicy Spacerowej w Sielpi. Poinformował, że przejście to funkcjonowało od początku istnienia ośrodków wypoczynkowych w Sielpi i służyło wczasowiczom z kilkunastu ośrodków. Wśród tych wczasowiczów przeważają ludzie starsi, niepełnosprawni i rodziny z małymi dziećmi – zaznaczył.


Odp.

Zwrócił się do Prezesa OSiR-u – Pana Leszka Bednarskiego o udzielenie odpowiedzi na interpelację radnego Grzegorza Wąsika.


Odp. Pan Leszek Bednarski – Prezes OSiR-u

Na terenie Sielpi wytyczono, przyjęto i wprowadzono nazwę tzw. zespołu dróg gminnych, którymi powinien odbywać się ruch na terenie ośrodków wypoczynkowych. Zostało to usankcjonowane przez Radę Miejską w ubiegłym roku. Istniała też pewna nieusankcjonowana droga ułożona z płyt betonowych, która przebiegała przez środek jednej z działek należących do OSiR-u. Była to jedyna ogólnie dostępna działka ze zlokalizowanymi domkami wypoczynkowymi. Jedyna nieogrodzona, przez co trudno było zapanować nad ładem i porządkiem. Ogromna część policyjnych interwencji odbywała się właśnie na tej działce. Są tam z jednej strony zlokalizowane kontenery OSiR-u, a z drugiej ulokowany jest sanitariat zarządzany również przez OSiR. Otwartość tej działki powodowała również zjawiska znoszenia do tych kontenerów śmieci przez pozostałych użytkowników ośrodków wypoczynkowych czy też zjawisko powszechnego korzystania z sanitariatu przeznaczonego do zupełnie innego celu i dla innych użytkowników. Koszty ponosił więc tutaj OSiR. Dodatkowo stworzył się tam „dziki” przejazd, którym zwłaszcza w czasie trwania imprez – dyskotek w centrum handlowym dojeżdżała młodzież. Ci młodzi ludzie wracając do domów w godzinach 24-3 zakłócała ciszę i spokój wczasowiczom rozlokowanym wokół wskazywanej drogi. W ubiegłym roku, by ograniczyć przejazd tą drogą, ustanowiono szlaban, do którego klucze otrzymali właścicieli domków. Szlaban wytrzymał 2-3 dni, gdyż został zdewastowany. „Dziki” przejazd znów zaczął funkcjonować, a w weekendy zamieniał się w „dziki” parking, utrudniając wypoczynek właścicielom domków. W związku z tym podjęte zostały radykalne działania zmierzające do ograniczenia przejazdu w tym rejonie. Dzierżawcy domków położonych na tej działce zwracali się do niego z uwagami, że jeżeli przejazd przez tą działkę nie zostanie uporządkowany, to wypoczynek nie będzie możliwy. Sprawa przejazdu zostanie uporządkowana w ten sposób, że utrzymany zostanie ciąg pieszy, natomiast zupełnej likwidacji ulegnie dojazd samochodowy od strony ul. Wjazdowej. Dojeżdżać będą mogli jedynie właściciele domków zlokalizowanych na tej działce. Zostanie założona brama i każdy z właścicieli domków otrzyma klucz do tej bramy. Wyraził nadzieję, że wyeliminuje to patologię, jaka do tej pory tam występowała. Był to do tej pory jedyny nieogrodzony, otwarty, ogólnie dostępny ośrodek wypoczynkowy zlokalizowany na terenie Sielpi. Działania polegające na rozebraniu płyt chodnikowych podjęte zostały dopiero teraz, gdyż należało zgrać ze sobą kilka inwestycji. Ośrodek „Artech”, który jest ośrodkiem prywatnym będzie w najbliższych dniach instalował nowe ogrodzenie. To ogrodzenie jest przesunięte, wchodzi w część dotychczasowej drogi. W najbliższym czasie ma wejść na tą działkę wykonawca kanalizacji sanitarnej i wodociągowej. Wszystkie elementy zostały tak ze sobą zgrane, aby działka ta stanowiła „plac budowy” w możliwie najkrótszym czasie. ZWiK określił termin wykonania wodociągu i kanalizacji do dnia 15 czerwca br. Bramy mają dotrzeć 5 lub 6 maja. W związku z tym, przez pewien czas będzie miało miejsce pewne utrudnienie w korzystaniu z tej działki. Działka ta powinna zostać wreszcie uporządkowana. Za wywóz śmieci z kontenerów w okresie sezonu OSiR płaci ok. 40 tys. zł. Są to więc niemałe koszty. Podobnie sytuacja przedstawia się z sanitariatem.

Radna Barbara Zielińska

  1. Zwracając się do Przewodniczącego Rady Miejskiej stwierdziła, że otrzymana od niego odpowiedź na interpelację dotyczącą poddania pod głosowanie projektu uchwały budżetowej jej nie satysfakcjonuje, gdyż nie jest wyczerpująca. Brak w niej uzasadnienia z uwzględnieniem zapisów Regulaminu Rady Miejskiej, t.j. § 20.3, § 38.5/6. Poprosiła o bardziej wyczerpującą odpowiedź wspartą opinią radcy prawnego UMiG w tej sprawie.


Odp. udzielił Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Pani radnej Zielińskiej jeszcze raz udzieli odpowiedzi w tej sprawie. Stwierdził jednak, że cytowane przez Panią radną przepisy nie dotyczą tej sprawy. Nie miało bowiem miejsca zdjęcie z projektu porządku obrad sesji ani też wprowadzenie wniosku do porządku obrad sesji. Był natomiast wniosek o przesunięcie podjęcia decyzji. Przypomniał, że punkt dotyczący budżetu był na sesji rozpatrywany, natomiast przyjęty przez Radę Miejską wniosek odsuwał w czasie uchwalenie budżetu. W odniesieniu do tej sprawy Pan Burmistrz zaskarżył takie działanie do organu nadzoru. Do chwili obecnej, w ciągu 30 dni nie przyszła informacja, że coś było niezgodne z prawem. Trzeba więc uznać, iż sprawa nie była warta rozpatrzenia.


Burmistrz Miasta i Gminy

W odniesieniu do wypowiedzi Przewodniczącego Rady stwierdził, że nie przypomina sobie zaskarżenia trybu podejmowania uchwały czy też odsunięcia rozpatrywania projektu uchwały budżetowej z 30 grudnia 2004 r. Złożył natomiast zapytanie do Urzędu Wojewódzkiego o to, aby w trybie nadzoru sprawdzić czy takie postępowanie jest prawidłowe. Uzyskał odpowiedź, że kwestię tą regulują wewnętrzne przepisy Rady i że Urząd Wojewódzki nie będzie w nie ingerował. W związku z tym, zastosowanie mają przepisy Statutu Gminy i Regulaminu Rady. Sposób ich przestrzegania jest wyłączną domeną Rady i tych, którzy nią kierują.


  1. Tysiące gmin w Polsce przystąpiło do akcji „trzeźwy umysł”. W związku z tym zapytała Burmistrza czy widniejąca na plakatach informacja o sprzedaży piwa „za złotówkę” na jutrzejszej imprezie, stanowi przewrotność w przystąpieniu do tej kampanii.

Odp.

Pani radna Zielińska zwróciła uwagę na sprzeczność między akcją „zachowaj trzeźwy umysł” a postulatem uczczenia dni europejskich promocyjną sprzedażą piwa. Podziela ostrożny stosunek do alkoholu, a zwłaszcza do alkoholu sprzedawanego w promocji. W związku z tym, inicjatorom tej akcji zwrócił uwagę na pewną sprzeczność między chęcią godnego uczczenia rocznicy wstąpienia Polski do Unii Europejskiej a postulatem, aby uczynić to przy użyciu piwa, które może stać się również dostępne dla dzieci i młodzieży. Był nawet zdecydowany nie wydawać zezwolenia na jednorazową sprzedaż piwa, ale ze względu na to, że patronat nad akcją objęli – Starosta Konecki i Poseł do Parlamentu Europejskiego Andrzej Szejna oraz biorąc pod uwagę fakt, że znacznie wcześniej zaangażowali się oni w upowszechnianie informacji, iż takie piwo będzie, to zdecydował się na pewien „dżentelmeński układ”. Wydał więc zezwolenie na jednorazową sprzedaż piwa, ale na podstawie oświadczenia, że przedmiotem sprzedaży będzie nie więcej niż 250 europejskich kufli. Jego zdaniem można się bawić również bez piwa. Piwo powszechnie dostępne, zwłaszcza w niskiej cenie jest autentycznym zagrożeniem dla dzieci i młodzieży. Tego zagrożenia nie można lekceważyć.


Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.


Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie na złożone interpelacje i zapytania zgłosili radni: Jan Grot i Grzegorz Wąsik oraz Barbara Zielińska (od Przewodniczącego Rady).


Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:


Radny Krzysztof Lis

Stwierdził, że nie wie jak Burmistrz wyliczył termin na udzielenie odpowiedzi na interpelację złożoną w dniu 16 marca br. Zgodził się z tym, że na udzielenie odpowiedzi na interpelację jest statutowy termin 21 dni. Nie wie jednak dlaczego termin ten miałby upływać dopiero w maju.


Odp.

Poinformował, że na dzienniku wpływu interpelacji widnieje data 15 kwietnia. W związku z tym 15 i 21 daje liczbę 36. Odpowiedź powinna być więc udzielona do 6 maja. Sprawę tą można wyjaśnić w przerwie obrad korzystając z dziennika wpływów pism.


Radny Krzysztof Lis

Stwierdził, że na jego egzemplarzu interpelacji widnieje potwierdzenie daty jej wysłania w dniu 16 marca br.


Radny Grzegorz Wąsik

Odnosząc się do wypowiedzi Prezesa OSiR-u zaznaczył, że zgadza się z obszernymi wywodami dotyczącymi spraw porządku i bezpieczeństwa na terenie wskazywanej działki. Zapytał jednak, w jaki sposób ludzie z kilkunastu ośrodków mają przejść nad zalew wodny, jeśli droga jest w tej chwili „rozkopana”. Sezon wypoczynkowy rozpoczyna się nie w czerwcu, lecz w pierwszy weekend maja. Przy odrobinie dobrej woli można by było wygrodzić ciąg pieszy. Poza tym prace tego typu powinno się wykonywać jesienią lub zimą, a nie wtedy, kiedy ma zaczynać się sezon. Postawił pytanie, czy tak ma wyglądać promocja naszego miasta oraz Sielpi.


Odp. Pan Leszek Bednarski – Prezes OSiR-u

Każdy ośrodek ma dojście do drogi gminnej i jest zapewniony ciąg komunikacyjny. Wskazywana z kolei działka należąca do OSiR stanowi przejście „na skróty” dla niektórych ośrodków. W związku z tym stwierdzenie, że część ośrodków nie ma dostępu do zbiornika wodnego, do dróg publicznych jest nieprawdziwe. Do tych ośrodków dochodzi funkcjonująca, ułożona z płyt ulica Relaksowa.


Radny Grzegorz Wąsik

Stwierdził, że jeśli Pan Prezes OSiR-u uważa, że ludzie z części Sielpi mają do zbiornika wodnego chodzić przez Gatniki, to „gratuluje” takiego rozwiązania.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska otrzymane odpowiedzi przyjęła do wiadomości.


Ad. pkt 6


Informację o realizacji uchwały w sprawie zwolnienia od podatku od nieruchomości przedsiębiorców na terenie Miasta
i Gminy Końskie za 2004 r.
przedstawił Burmistrz Miasta i Gminy

 

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

Rada Miejska przedstawioną informację przyjęła do wiadomości.



Ad. pkt 7


Rozpatrzenie projektów uchwał


a)

Burmistrz Miasta i Gminy przedstawił sprawozdanie z wykonania budżetu miasta i gminy za 2004 r.

 

Radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej do sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy za 2004 r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Komisje Rady Miejskiej wyraziły pozytywną opinię do projektu uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 r. Pozytywną opinię w tej sprawie wydała również Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach - dodał.

 

W dyskusji głos zabierali:


Radny Zbigniew Struzik – Przewodniczący Klubu Radnych SLD Przedstawił stanowisko Klubu Radnych SLD w sprawie wykonania budżetu miasta i gminy za 2004 r. o następującej treści cyt.:

Sesja absolutoryjna to odpowiedni czas, aby Rada Miejska dokonała oceny realizacji budżetu oraz Burmistrza, organu wykonawczego.

Odnosząc się do budżetu roku ubiegłego, klub radnych SLD ocenia negatywnie wykonanie budżetu za 2004 r.

Wykonanie przychodów w 103,3 % może świadczyć o zbyt asekuracyjnym podejściu w planowaniu przychodów gminy.

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej powstały duże możliwości w pozyskiwaniu środków z zewnątrz, niestety w naszej gminie jest widoczny brak efektów w ich pozyskiwaniu. W roku ubiegłym roku żadna inwestycja nie została dofinansowana z tych środków, w porównaniu do innych gmin jesteśmy na szarym końcu.

Wydawałoby się wręcz niemożliwe, aby największa gmina w powiecie koneckim nie pozyskała środków unijnych, rzutuje to na koszty inwestycji wykonywanych przy udziale mieszkańców, które dla mieszkańców są wyższe niż w innych gminach. Nie wnikamy czym to jest spowodowane, niemniej jednak Burmistrz ponosi dużą odpowiedzialność za ten stan rzeczy.

W zakresie realizacji zadań inwestycyjnych w 2004 roku trudno jest dopatrzyć się jakichkolwiek inwestycji, które by zostały zrealizowane zgodnie z przyjętym planem, tak w zakresie rzeczowym i finansowym. Burmistrz na komisjach używał różnych argumentów, aby wytłumaczyć ten stan rzeczy. Ale czy wszystko można tłumaczyć siłami zewnętrznymi, przeciwieństwami losu, złymi warunkami atmosferycznymi, czy wreszcie niepokornymi radnymi, tak jak jest to przekazywane do opinii publicznej.

Trudno zrozumieć fakt, gdy z jednej strony nie realizuje się w pełni uchwalanych przez Radę Miejską zadań służących mieszkańcom, a z drugiej strony upieranie się przy wątpliwych z punktu widzenia społecznego zamierzeniach, jak np.; utworzenie parku kulturowego w mieście, czy samowolne i kosztowne rozszerzenie inwestycji w Stadnickiej Woli.

Jeśli dołożymy do tego fakt niezrealizowania planowanych wydatków w kwocie ponad 3 mln zł., braku jakichkolwiek aktywności w zakresie przyciągania inwestorów tworzących nowe miejsca pracy, brak postępów w opracowaniu planów miejscowych a także wieloletniego programu ich sporządzania, brak klimatu do rozwijania przedsiębiorczości i w ogóle brak lokalnego programu rozwoju przedsiębiorczości – to wszystko powoduje, że poważni i profesjonalni inwestorzy w konsekwencji aktualnych uwarunkowań ustawowo - planistycznych omijają naszą gminę.

Rolą Burmistrza jest nie tylko administrowanie, czy pełnienie funkcji kierownika urzędu, ale przede wszystkim planowanie, realizowanie i zaspakajanie zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej.

Trudno zgodzić się ze służebną rolą samorządu w stosunku do społeczności Miasta i Gminy jeżeli nie realizowane są nawet w minimalny sposób wnioski zgłoszone przez mieszkańców za pośrednictwem Rad Sołeckich, Komitetów Osiedlowych, oraz radnych.

Reasumując - mimo dobrej woli i chęci współpracy, klub radnych SLD negatywnie ocenia realizację budżetu w 2004 r, a tym samym nie będzie głosował za udzieleniem absolutorium”.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że stanowisko Klubu Radnych SLD, którzy mają większość w Radzie i z punktu widzenia ważności organów władzy publicznej na poziomie samorządowym współrządzą gminą Końskie jest zbyt ważne, aby do niego się nie odnieść. Stanowisko to zawiera szereg cennych spostrzeżeń, w tym również szereg takich, które nie tylko budzą wątpliwości, ale wyrwane z kontekstu mogą sprawiać wrażenie innych niż rzeczywistość, którą opisują.

Sprawozdanie z wykonania budżetu zostało pozytywnie zaopiniowane przez wszystkie komisje Rady Miejskiej. Na wszystkich komisjach członkowie Klubu Radnych SLD mieli możliwość złożenia zapytań i wniosków oraz dokonania oceny w drodze głosowania. Ich sprawą był taki udział w głosowaniu, który spowodował, że te opinie są pozytywne. Rozumie, że było to działanie świadome. Zaznaczył, że nigdy nie twierdził, iż do zwiększenia aktywności działania władz samorządowych potrzebni są radni „pokorni”. Byłoby to sprzeczne z jego wyobrażeniem o tym, jaka jest rola radnego i udział w sprawowaniu władzy publicznej. Uważa natomiast, że może być istotną przeszkodą taka aktywność radnych, która sprowadza się do blokowania, do składania doniesień, do powodowania nadmiernej liczby kontroli w Urzędzie. Sytuacja, w której kontrolerzy „mijają się w drzwiach Urzędu” i kiedy to połowa Urzędu musi pracować na rzecz kontroli, powoduje, że znakomita część pracowników oraz kreatywności samego Urzędu jest przeznaczana na obsługę tychże kontroli, a nie na planowanie, formułowanie programów, projektów i innych działań, których wszyscy oczekują. Odrzucił tezę, że z punktu widzenia jakiegokolwiek Burmistrza pokorni radni byliby w czymkolwiek potrzebni. Oczekiwałby natomiast takiej aktywności, która służyłaby pomocy i wzajemnej współpracy. Są takie płaszczyzny, na których współdziałanie Rady i Burmistrza może przynieść znacznie lepsze efekty niż wzajemna „szarpanina”, nasyłanie na siebie kontroli czy składanie doniesień. Wtedy, kiedy występuje współpraca oparta na autentycznym przekonaniu o wartości nadrzędnej, jakim jest gmina i jej dobro, wówczas efekty mogą być znacznie lepsze.

W wystąpieniu Pana Struzika nie zauważył ani jednego konkretu, który by się odnosił do zapisów sprawozdania. Zapisy nie zostały zakwestionowane, natomiast ich opis jest fałszywy. Nie ukrywa, że ten budżet mógłby być lepszy. Poprosił jednak o wskazanie gminy, która ma tak wysoki udział wydatków inwestycyjnych w ogólnej kwocie wydatków. Zwrócił się o wskazanie w przeszłości gminy Końskie okresu, w którym wydatki inwestycyjne proporcjonalnie do ogółu wydatków zbliżyłyby się do tych, które udało się zrealizować w roku 2004. Zgodził się z tym, że są również takie wydatki, które nie zostały zrealizowane. Jest to wykazane w sprawozdaniu. Podkreślił, że wydatki nie są wydatkami wirtualnymi. Mają one natomiast służyć kwotowo opłaceniu pewnych wykonanych zadań. Najpierw więc musi nastąpić rzeczowe wykonanie zadania, a dopiero potem zapłata za nie. Rozumie, że nie wszystkich i nie zawsze przekonują jego wyjaśnienia na komisjach. Przypomniał, że nie zawsze tłumaczy się panującymi warunkami atmosferycznymi. W ubiegłym roku, już w listopadzie pojawiła się zima i kontynuacja wówczas robót drogowych byłaby skrajną niegospodarnością. Gdyby było tak jak mówił Pan Struzik, iż budżet nie został zrealizowany po stronie wydatków, bo były one zaplanowane, to trzeba by było odnieść się do rzeczywistości po części wirtualnej, planistycznej. Gdyby określiło się ją jako rzeczywistość istniejącą, to wówczas ze sprawozdania musiałoby wyniknąć, że nie zrealizowanie wydatków spowodowało, iż na rachunkach gminy Końskie pozostały pieniądze, które nie zostały wykorzystane. Tymczasem ze sprawozdania jasno wynika, że taka sytuacja nie miała miejsca. Gminie nie zostały żadne środki, a niektóre zobowiązania wieloletnie, które powinny być przeniesione na rok 2005 nie zostały wskazane jako wydatki niewygasające, ponieważ założenie takiego rachunku, wymaga posiadania na rachunku bankowym gminy środków i przekazania ich na rachunek niewygasający. Można było zrobić inaczej realizując zapis budżetowy przewidujący zaciągnięcie kredytów. Postawił pytanie, jaki byłby sens zaciągnięcia kredytu po to, żeby pieniądze z kredytu złożyć na rachunku środków niewygasających. Oprocentowanie kredytów jest większe niż lokat bankowych. Również w przypadku operacji finansowych można mówić o różnym stopniu sukcesów. Tutaj też trzeba mieć właściwą miarę i odnieść się również do własnych działań. W przypadku ulicy Leśnej niemal 1 mln zł zamrożony został na rachunku środków niewygasających, podczas, gdy rzeczywiste wydatki i potrzeby ujawniły się dopiero jesienią i że Rada Miejska podjęła taką decyzję świadoma jej skutków. Globalnie patrząc na wykonanie budżetu, odnosząc się do cyfr i zadań zawartych w sprawozdaniu, można stwierdzić, że w żadnym punkcie sprawozdanie nie zostało zakwestionowane. Negatywna ocena wykonania budżetu jest formą wyrażenia opinii o pracy i współpracy z Burmistrzem, a więc nie odnosi się do realizacji budżetu tylko do osoby. Stanowi to chyba najbardziej pełne i wiarygodne wyjaśnienie przedstawionego stanowiska.


Radny Jerzy Gołacki

Ze stanowiska Klubu Radnych SLD wynika, że nie pozyskano środków pomocowych. Gmina złożyła kilka wniosków o dofinansowanie. Postawił pytanie kto miał gminie pomoc w uzyskaniu dofinansowania. Chyba „robiono na złość” mieszkańcom gminy i Burmistrzowi, nie pomagając mu w pozyskiwaniu środków. Zaznaczył, że ma tu na myśli członków Klubu Radnych SLD, której to partii przedstawiciele znajdują się w sejmiku wojewódzkim i w Sejmie. Postawił pytanie czy gmina Końskie miała poparcie z tej strony. To jest demagogia – stwierdził.

Ciągle wraca się do sprawy czy w Stadnickiej Woli powinna być sala czy hala sportowa. Jego zdaniem sala gimnastyczna byłaby nieużyteczna, natomiast hala sportowa może rzeczywiście służyć szkole, młodzieży i całemu społeczeństwu. Dlatego też nie rozumie, dlaczego o tej sprawie znów mówi się w stanowisku Klubu Radnych SLD. Czy chodzi o to, by „dołożyć” Burmistrzowi – zapytał. Logiki i sensu w przedstawionym stanowisku nie widzi – dodał.



Radna Barbara Zielińska

Wniosła o to, aby głosowania nad przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu oraz nad udzieleniem absolutorium dla Burmistrza miały charakter imienny.


Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z wnioskiem radnej Barbary Zielińskiej zwrócił się z zapytaniem do Radcy Prawnego UMiG Końskie czy jest możliwe wprowadzenie imiennego trybu głosowania.


Pani Teresa Dorosławska – Radca Prawny UMiG Końskie

Odpowiedziała, że jej zdaniem przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie przewidują głosowania imiennego. Wskazują natomiast kiedy głosowanie jest jawne a kiedy tajne.


Radny Andrzej Zdunek

Stwierdził, że nieprawdą jest to, że na inwestycje gminne nie pozyskano żadnych środków z zewnątrz. Wcześniej Pan Burmistrz informował, że 1 455 200 zł zostało pozyskane z zewnątrz. Więcej środków po prostu nie udało się pozyskać.

Odnośnie opinii Radcy Prawnego dotyczącej możliwości głosowania imiennego, zaznaczył, że głosowanie imienne jest formą głosowania jawnego. W związku z tym nie widzi tutaj sprzeczności z przepisami ustawy o samorządzie gminnym. Gdyby taka sprzeczność występowała, to głosowanie imienne nie odbyłoby się w Warszawie.

Ustosunkowując się do przedstawionego przez radnego Zbigniewa Struzika stanowiska Klubu Radnych SLD w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu, stwierdził, że jeśli wszystkie Komisje Rady Miejskiej zaopiniowały sprawozdanie pozytywnie i jeśli była pozytywna opinia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach, to jakże Klub Radnych SLD może w tym stanowisku wskazywać, że nie będzie głosował za udzieleniem Burmistrzowi absolutorium. W porządku obrad są przecież przewidziane dwa oddzielne głosowania w odrębnych punktach. Pierwsze to głosowanie w sprawie sprawozdania a drugie w sprawie absolutorium. Na razie omawiany jest punkt dotyczący sprawozdania.


Pani Teresa Dorosławska – Radca Prawny UMiG Końskie

Poinformowała, że Warszawy dotyczą odrębne regulacje prawne w postaci „ustawy warszawskiej”.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Pan radny Jerzy Gołacki stwierdził, że winę za to, iż Gmina nie pozyskuje środków z zewnątrz ponosi radny sejmiku wojewódzkiego oraz poseł w Sejmie. Pan radny chyba się pomylił, ponieważ ani do sejmiku, ani do Sejmu wnioski o dofinansowanie z zewnątrz nie są składane. Liczy się natomiast formalne opracowanie wniosków. Wnioski są badane przez Regionalny Komitet Sterujący, którego członkiem jest Burmistrz Miasta i Gminy Końskie, a następnie trafiają do Urzędu Marszałkowskiego.

Pani radna Zielińska zgłosiła wniosek o przeprowadzenie głosowania imiennego. Mimo, że zapisy Regulaminu Rady Miejskiej wykluczają głosowanie imienne, to jednak wychodząc naprzeciw oczekiwań Pani radnej podda ten wniosek pod głosowanie – stwierdził.


Radny Krzysztof Jasiński

Jego zdaniem tego wniosku nie powinno się poddawać pod głosowanie. Opinia Radcy Prawnego jest jednoznaczna, zgodnie, z którą przepisy ustawy o samorządzie gminnym nie przewidują głosowania imiennego


Przewodniczący Rady Miejskiej

Podkreślił, że w sytuacjach wątpliwych to Rada Miejska podejmuje konkretną decyzję. Zaproponował więc, aby pomimo opinii Radcy Prawnego poddać pod głosowanie wniosek radnej Zielińskiej.


Radny Zbigniew Struzik

Postawił pytanie w jakiej formie mogłoby się odbywać głosowanie imienne, które jest przecież głosowaniem jawnym, bo każdy widzi jak kto głosuje.


Radna Barbara Zielińska

Odbywałoby się to w ten sposób, że czytana byłaby lista radnych i każdy po kolei określałby, czy jest za, czy przeciw.


Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby głosowania nad przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu oraz nad udzieleniem absolutorium dla Burmistrza miały charakter imienny.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 9 głosach za i 12 głosach przeciwnych wniosek odrzuciła.


Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie przyjęcia sprawozdania z wykonania budżetu miasta i gminy za 2004 r.


Rada Miejska w obecności 21 radnych, przy 9 głosach za, 11 głosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się nie przyjęła sprawozdania z wykonania budżetu za 2004 r. podejmując


U C H W A Ł Ę NR XXIV/226/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

b)

Radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił wniosek Komisji w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2004 r., który stanowi załącznik niniejszego protokołu.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Przedstawił opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2004 r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że wszystkie Komisje Rady wyraziły pozytywną opinię w przedmiocie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy głosując w taki sposób, iż mniejszość głosowała za, a większość wstrzymywała się od głosu. Poinformował, że Rada Miejska uchwałę w tej sprawie podejmuje bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady. Przypomniał, że w przypadku Rady Miejskiej w Końskich ta minimalna liczba głosów wynosi 11.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad po odczytaniu treści projektu uchwały w sprawie udzielenia absolutorium dla Burmistrza Miasta i Gminy za 2004 r, poddał go pod głosowanie.


Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 9 głosach za i 12 głosach wstrzymujących się nie udzieliła Burmistrzowi Miasta i Gminy absolutorium za rok 2004 podejmując



U C H W A Ł Ę NR XXIV/227/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


Burmistrz Miasta i Gminy

Wyraził podziękowanie dla tych radnych, którzy głosowali za przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu oraz za udzieleniem mu absolutorium za rok 2004. Zobowiązał się dalej przekonywać tych, którzy nie są przekonani, iż matematyka ma swoje prawa. Nie zawsze rację mają Ci, którzy mają większość i są silniejsi.

Poinformował, że faxem wpłynęła do UMiG Końskie Uchwała Nr 32/2005 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 29 kwietnia 2005 r., której egzemplarz przekazał Przewodniczącemu Rady Miejskiej. Zapoznał z fragmentem w/w uchwały – cyt:.

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w pełnym składzie postanawia wszcząć postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXIII/216/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy w Końskich na 2005 rok w części dotyczącej uchwalenia wydatków inwestycyjnych na zadanie pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli na rok budżetowy 2005 w wysokości niższej o kwotę 150 000 zł niż to wynika z zobowiązań umownych. W § 2 tej uchwały postanawia nakazać powyższe nieprawidłowości usunąć w terminie do dnia 29 maja 2005 r. poprzez ujęcie w budżecie na 2005 wydatków inwestycyjnych w dziale 801 w kwocie umożliwiającej zakończenie realizacji zadania inwestycyjnego pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli z jednoczesnym zapewnieniem wykonania postanowień umów uprzednio zawartych”.

Stwierdził, że nie zawsze jest tak, że rację mają „silniejsze bataliony”. Jest jeszcze matematyka, logika oraz elementarna przyzwoitość, do której będzie się odwoływał.


Przewodniczący Rady Miejskiej ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu, której wznowił obrady.


Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z tym, że Pan Burmistrz przedstawił uchwałę RIO z dnia 29 kwietnia br., która „przyszła na świeżo” faxem z Kolegium RIO odczytał treść tej uchwały – cyt:

Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w składzie: Przewodniczący – Henryk Rzepa – Prezes Izby; Członkowie: Stanisław Banasik, Wojciech Czerw (sprawozdawca), Monika Dębowska-Sołtyk, Janina Kopczyńska, Joanna Marczewska, Ewa Midura, Ireneusz Piasecki; na podstawie art. 12 ust. 1, w związku z art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych w wyniku badania uchwały Nr XXIII/216/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 marca 2005 w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy na 2005 rok; postanawia wszcząć postępowanie w sprawie stwierdzenia nieważności uchwały Nr XXIII/216/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy w Końskich na 2005 rok w części dotyczącej:

  1. uchwalenia wydatków inwestycyjnych na zadanie pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli na rok budżetowy 2005 w wysokości niższej o kwotę 150 000 zł niż to wynika z zobowiązań umownych i tym samym brak pokrycia środkami budżetowymi pozostałej do realizacji końcowej części tego zadania w roku 2005,

  2. braku ujęcia w planie wydatków budżetowych zadania pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli w planie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, co stanowi naruszenie przepisów art. 124 ust. 1 pkt 4, w związku z art. 110 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych.

W § 2 uchwały postanawia nakazać powyższe nieprawidłowości usunąć w terminie do dnia 29 maja 2005 r. poprzez:

1) ujęcie w budżecie na 2005 wydatków inwestycyjnych w dziale 801 Oświata i wychowanie, rozdz. 80101 w kwocie umożliwiającej zakończenie realizacji zadania inwestycyjnego pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli z jednoczesnym zapewnieniem wykonania postanowień umów uprzednio zawartych,

2) ujęcie w budżecie roku 2005 zadania pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli w planie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne.

Uzasadnienie:

Uchwała Nr XXIII/216/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 marca 2005 r.
w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy w Końskich na 2005 rok wpłynęła do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach w dniu 7 kwietnia 2005 r. Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych została objęta postępowaniem nadzorczym. W dniu 11 kwietnia 2005 r. Burmistrz Miasta i Gminy Końskie złożył wniosek o uchylenie w trybie nadzoru w całości lub części uchwały Nr XXIII/216/2005 Rady Miejskiej w Końskich z powodu zmian wprowadzonych przez Radę Miejską do projektu budżetu wraz z autopoprawkami, dotyczące wydatków inwestycyjnych, t.j.:

  1. zmniejszenia planowanych wydatków na zadanie pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli o kwotę 150 000 zł z przeznaczeniem na inne cele inwestycyjne,

  2. wykreślenie z wykazu zadań inwestycyjnych zadania pn. Budowa ciągu pieszo-jezdnego pomiędzy ulicami: Polna i Mickiewicza z przeznaczeniem planowanej kwoty 100 000 zł na inne cele,

W wyniku badania przedmiotowej uchwały oraz dokumentów dotyczących finansowania i realizacji zadania inwestycyjnego pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli Kolegium Izby stwierdziło, że to zadanie w rzeczywistości jest inwestycją wieloletnią. Jak wynika z dokumentów zgromadzonych w celu rozpoznania i rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy, inwestycja ta w swej istocie rozpoczęła się w 2002 r. Zmieniany był na przestrzeni lat zakres zadania inwestycyjnego, t.j. zmiana kubatury, obiektów towarzyszących i samej nazwy zadania. Aktualnie jej zakończenie planowane jest w połowie roku 2005. Jednak jak to wynika z treści wniosku Burmistrza Miasta i Gminy Końskie w budżecie roku 2005 uchwalonym przez Radę Miejską w Końskich brakuje w planie wydatków na to zadanie kwoty 150 000 zł. Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego na posiedzeniu Kolegium w dniu 27 kwietnia 2005 r. wynika, że wielkość brakujących środków, jak twierdzi Burmistrz w kwocie 150 000 zł między uchwalonym budżetem przez Radę Miejską a projektem budżetu wraz z autopoprawkami na przedmiotowe zadanie, może być liczona dwoma metodami:

  1. przy zastosowaniu metody liczenia środków ujętych i wymienionych w porównywanych dokumentach ściśle na zadanie pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli wynika, iż Rada Miejska w Końskich w stosunku do projektu budżetu zwiększyła środki na to zadanie o 150 000 zł,

  2. przy zastosowaniu metody liczenia środków na wydatki inwestycyjne wynikających z załącznika Nr 2 i załącznika Nr 4 wydatki inwestycyjne roczne do budżetu, wynika, że dwa zadania inwestycyjne w dziale 801 Oświata i wychowanie: a) budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli, b) modernizacja kotłowni w gimnazjum nr 2, powstaje faktycznie niedobór środków w kwocie 150 000 zł na zadanie inwestycyjne pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli.

Z przeprowadzonego postępowania wyjaśniającego w dniu 27 kwietnia 2005 r. wynika, że Burmistrz Miasta i Gminy i Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich mają zgodną wiedzę i przekonanie, Rada Miejska zmniejszyła wydatki na sporne zadanie o kwotę 150 000 zł.

W związku z powyższymi rozbieżnościami Rada Miejska powinna doprowadzić do ich wyeliminowania i uzgodnienia kwot wydatków inwestycyjnych. Generalnie należy stwierdzić, że Rada Miejska w Końskich powinna zapewnić możliwość sfinansowania i zakończenia zadania inwestycyjnego pn. Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli w kwocie jaka wynika z postanowień umów i faktycznie poniesionych nakładów. Kolegium Izby zwróciło uwagę na rozbieżności między zapisami ujętymi w projekcie budżetu, t.j. wydatkami działu 801 Oświata
i wychowanie a załącznikiem Nr 4 wydatki na inwestycje roczne, dlatego też przy konwalidacji uchwały budżetowej te rozbieżności należy wyeliminować.

Jeśli chodzi o wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Końskie dotyczący wykreślenia z wykazu zadań inwestycyjnych zadania pn. Budowa ciągu pieszo-jezdnego pomiędzy ulicami: Polna i Mickiewicza to Kolegium Izby stwierdza, że do kompetencji Rady Miejskiej należy decyzja ujęcia tego zadania w budżecie. Zadanie to jest nowym zadaniem i nie wiążą się z nim wcześniejsze zobowiązania.

Biorąc powyższe pod uwagę Kolegium postanowiło jak w sentencji”.

Stwierdził, że z powyższej uchwały RIO wynika nakaz, aby do dnia 29 maja br. poprawić w budżecie odpowiednie zapisy, które nie wynikają tylko i wyłącznie z decyzji radnych. W zasadzie wniosek, który składał Pan Burmistrz na sesji budżetowej dotyczył praktycznie skarżenia uchwały budżetowej z powodu nie ujęcia w budżecie zadania pn. Budowa ciągu pieszo-jezdnego pomiędzy ulicami: Polna i Mickiewicza. Niemniej jednak Kolegium uznało, że Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli jest w zasadzie i rzeczywistości inwestycją wieloletnią. Dlatego też należy przeznaczyć środki na jej dokończenie, jako że istnieją zobowiązania wynikające z wcześniej podpisanych umów. Zaznaczył, że Rada Miejska nigdy takich zobowiązań nie podejmowała. Były to zobowiązania podejmowane tylko i wyłącznie przez Pana Burmistrza. W związku z istniejącymi wątpliwościami, Najwyższa Izba Kontroli badała przebieg tej inwestycji. Poinformował, że wystąpił do Burmistrza o przedstawienie zaleceń i wniosków pokontrolnych NIK i że w odpowiedzi otrzymał od Pana Burmistrza pismo o następującej treści cyt.:

Informuję, że do chwili obecnej nie otrzymałem ostatecznych zaleceń pokontrolnych NIK w zakresie prawidłowości realizacji inwestycji pn. ‘Budowa Kompleksu oświatowego w Stadnickiej Woli’.

W oparciu o zapisy zawarte w art. 61 ust. 1 ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o Najwyższej Izbie Kontroli i określonymi tam uprawnieniami zgłosiłem na piśmie do Dyrektora Delegatury Najwyższej Izby Kontroli w Kielcach umotywowane zastrzeżenia do ocen, uwag i wniosków zawartych w wystąpieniu NIK.

Nadmieniam, że w takim przypadku zobowiązany jestem do nadesłania informacji o sposobie wykorzystania uwag i wniosków oraz podjętych działaniach w celu realizacji wniosków w terminie 30 dni od dnia otrzymania ostatecznej uchwały Komisji NIK.

Reasumując, z chwilą zakończenia w/w postępowania przekażę Panu Przewodniczącemu żądane materiały”.


Radny Andrzej Zdunek

Stwierdził, że zgodnie z przyjętym porządkiem obrad powinny być teraz rozpatrywane projekty uchwał, a poruszane sprawy kontroli w punkcie „Informacje i komunikaty”.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Zaznaczył, że kontynuuje wątek rozpoczęty przez Burmistrza, który przedstawił uchwałę Kolegium RIO również nie w tym punkcie, co trzeba.

Rada Miejska czekała na wyniki kontroli przeprowadzonej przez NIK. Poinformował, że wystąpił do NIK Delegatura w Kielcach o informację w tej sprawie. Otrzymał odpowiedź, że NIK Delegatura w Kielcach skierowała do Burmistrza Miasta i Gminy Końskie wystąpienie pokontrolne wraz z wnioskami, których realizacja powinna spowodować wyeliminowanie stwierdzonych nieprawidłowości, m.in. w zakresie przestrzegania ustawy prawo o zamówieniach publicznych oraz zaciągania zobowiązań na realizację zadań inwestycyjnych bez upoważnienia wynikającego z uchwały rady gminy. W wystąpieniu tym w wielu miejscach, widoczne są zarzuty w odniesieniu do inwestycji pn. Budowa Kompleksu oświatowego w Stadnickiej Woli. Jako przykład podane jest m.in. przekroczenie przepisów ustawy o zamówieniach publicznych, ustawy prawo budowlane czy ustawy o finansach publicznych. Te naruszenia w wielu miejscach stanowią naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Materiał otrzymany z NIK jest dość obszerny, tym niemniej jednak, należałoby go odczytać w całości, aby nie było później nieścisłości.


Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że nie wie, jakim materiałem Pan Przewodniczący Rady się posługuje. Zaznaczył, że otrzymał od NIK wystąpienie pokontrolne. Zgodnie z instrukcją zawartą w wystąpieniu, złożył zażalenie – odwołanie od treści ustaleń pokontrolnych. Wniesione odwołanie było przedmiotem rozpatrywania przez NIK. Jednak do dnia dzisiejszego nie otrzymał ostatecznej decyzji Kolegium podpisanej przez Prezesa NIK i dopóki to nie nastąpi, sprawa nie jest zamknięta. Stąd też była tak sformułowana konkluzja pisma, które skierował do Przewodniczącego Rady.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Rozumie, że Burmistrz chciałby przekazać Radzie Miejskiej ostateczną uchwałę NIK w tej sprawie. On natomiast zwracał się o przekazanie wniosków pokontrolnych i protokołu z kontroli. Został poinformowany, że są to materiały jawne i Burmistrz powinien je udostępnić Radzie oraz wszystkim zainteresowanym zgodnie z ustawą o jawności życia publicznego.


Burmistrz Miasta i Gminy

Zaznaczył, że dopóki ustalenia NIK nie będą ostateczne, to ich publikacja grozi ujawnieniem „niepełnej prawdy”. Przypomniał, że głośno komentowany i cytowany protokół Komisji Rewizyjnej dotyczący gospodarności czy też niegospodarności OSiR-u, który zarządzał obiektami sportowymi, zakończył się ostatecznie protokołem NIK-u zaprzeczającym w sposób ewidentny ustaleniom Komisji. Dobrze by było więc zaczekać na ostateczną uchwałę NIK w sprawie inwestycji w Stadnickiej Woli.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że nie zamierzał przedstawiać materiałów NIK-u, ale zmienił zdanie, gdy Burmistrz przedstawił uchwałę Kolegium RIO w praktycznie tej samej sprawie.


Burmistrz Miasta i Gminy

Uchwała Kolegium RIO nie dotyczy postępowania NIK. Dotyczy natomiast sprawy zupełnie nowej, czyli uchwały budżetowej na 2005 r., co do której uchylenia w części zawnioskował. Przedstawił tylko konkluzję na podparcie argumentu, iż nie zawsze Ci, którzy są liczniejsi mają rację. Oni też mogą się mylić. Nad ustaleniami RIO trzeba będzie popracować, gdyż do 29 maja br. powinny zostać usunięte nieprawidłowości w uchwale budżetowej wskazane przez organ nadzoru. Będzie więc jeszcze czas, aby pewne sprawy sobie wyjaśnić.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Wydaje się, że uchwała Kolegium RIO dotyczy tych samych spraw, które były przedmiotem badania ze strony NIK-u. Stwierdził, że po ogólnym zapoznaniu się z uchwałą Kolegium RIO, nie zgadza się z ustaleniami w niej zawartymi. Argumenty zawarte w wynikach kontroli przeprowadzonej przez NIK potwierdzają jak gdyby jego wątpliwości odnoście ustaleń RIO. Do całej sprawy rzeczywiście trzeba będzie podejść „na spokojnie”. Poinformował, że jeśli chodzi o budowę kompleksu oświatowego w Stadnickiej Woli oraz wydatkowanie środków publicznych na utrzymanie obiektów sportowych na terenie miasta w okresie od 01.01.2003 r. do 31.12.2004 r., to NIK negatywnie oceniła realizację tej inwestycji w zakresie budowy hali sportowej oraz wydatkowanie środków publicznych na utrzymanie obiektów sportowych na terenie miasta.


Burmistrz Miasta i Gminy

Zaznaczył, że ustalenia NIK-u nie są jeszcze ostateczne.


c)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr XXII/205/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad..

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/228/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


d)

Projekt uchwały w sprawie utworzenia Zespołu Szkół w Rogowie był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.



Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/229/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



e)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich obowiązujące na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię - stwierdził Przewodniczący obrad.

Poinformował, że pierwsza wersja projektu uchwały w tej sprawie trafiła na posiedzenia 3 Komisji: Komisji Prawa i Praworządności, Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska oraz Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki tuż przed ich posiedzeniami
i w związku z tym nie była opiniowana. Na posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego wpłynęły dwa nowe projekty uchwał t.j.:

  • w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich obowiązujące na terenie miasta i gminy Końskie,

  • w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe odprowadzenie ścieków deszczowych i roztopowych dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej w Końskich

co do których Komisja większością głosów wyraziła pozytywną opinię – dodał.

Zapoznał z pismem, które otrzymał w dniu 25 kwietnia br. od Burmistrza Miasta i Gminy w sprawie wniosku ZWiK dotyczącego ustalenia taryf za wodę i ścieki. (Powyższe pismo stanowi załącznik niniejszego protokołu).

Przypomniał, że w dniu dzisiejszym radni otrzymali najnowszą wersję projektu uchwały w tej sprawie. Całe zamieszanie związane z wnioskiem ZWiK, jego późniejszymi zmianami, spowodowało, że ani wszystkie Komisje, ani wszyscy radni nie mieli możliwości zapoznania się do końca z materiałem dotyczącym taryf za wodę i ścieki. Zwrócił się do Burmistrza o zabranie głosu w tej sprawie.


Burmistrz Miasta i Gminy

Problem cen wody i ścieków ma charakter strategiczny dla ZWiK. Jest to również problem natury społecznej, gdyż znakomita większość mieszkańców Gminy korzysta z wody dostarczanej przez wodociągi administrowane przez ZWiK. Natomiast sieć kanalizacyjna jest w trakcie rozbudowywania. W związku z tym, to jakie są ceny wody i ceny odbioru ścieków, w sposób bezpośredni rzutuje na jakość życia większości mieszkańców. W tym roku nastąpiły zmiany, które
w sposób zewnętrzny wpłynęły na sposób naliczania kosztów służących do wyliczania cen wody i ścieków. Dlatego też do tej sprawy należało podejść ze szczególną ostrożnością. Do tej pory uchwałami Rady Miejskiej ZWiK był zwalniany z większości podatków od nieruchomości. Od 1 maja 2004 r. Polska jest krajem unijnym, w którym przedsiębiorstwa, nawet, jeśli działają w formie zakładów budżetowych, mają sumowane wartości pomocy publicznej. Granice tej pomocy są ściśle określone. Oznacza to, że w przyszłym roku Rada Miejska nie będzie mogła zwolnić ZWiK od podatku od nieruchomości. Do naliczania strony kosztowej, służącej do opracowania taryfy, trzeba będzie naliczyć wartość wskazywanych podatków. Same tylko grunty tzw. łąk zalewowych funkcjonujących przy oczyszczalni ścieków w Kornicy o powierzchni prawie 100 hektarów, stanowią obciążenie rzędu 460 000 zł. Rada Miejska nie będzie mogła zwolnić ZWiK z tego obciążenia. Pechem jest to, że istnieje przesunięcie czasowe między rokiem budżetowym a rokiem obowiązywania taryfy, ponieważ możliwe by było wzorem innych gmin opracowanie systemu, w którym możliwe byłoby utrzymanie cen wody bez względu na wzrost obciążeń podatkowych. Chodzi tu o system, w którym naliczone i pobrane podatki mogłyby posłużyć do sfinansowania dopłat dla odbiorców usług ZWiK. Te dopłaty nie są liczone jako pomoc publiczna, gdyż nie są skierowane do zakładu, lecz traktowane są jako pomoc dla odbiorców usług komunalnych. Nie wliczają się więc do pomocy publicznej, nie sumują się do wielkości finansowej. Z prostego rachunku kosztów wynikało, że zwłaszcza odbieranie ścieków może w rezultacie tych zmian przynieść podwyżkę cen usług, która procentowo oznaczałaby rzecz trudną do przyjęcia. Wyniosłaby ona 40% w stosunku do aktualnie obowiązującej taryfy. Wspólnie z ZWiK próbował szukać sposobu na takie cięcia w kosztach, które są możliwe i nie doprowadzą do katastrofy tego zakładu, ale które zmniejszą przewidywany wzrost kosztów. Stąd po wielu uzgodnieniach, wyliczeniach poszczególnych tabel udało się zmniejszyć planowany wzrost do mniej więcej 28%. Stwierdził, że taką autopoprawkę radni otrzymali 20 kwietnia br. Rozumie perturbacje związane z tym, iż nie wszystkie Komisje Rady we właściwym dla swych posiedzeń terminie mogły zapoznać się z tymi projektami. Przypomniał, że ostatnia Komisja obradowała tydzień temu. Nic nie stało na przeszkodzie, aby dla zapoznania się i przedyskutowania istniejącego problemu, zwołać ponownie posiedzenia Komisji w tym tygodniu tuż przed sesją. Generalnie chodzi o to, aby doprowadzić do sytuacji, w której możliwa stanie się obniżka przewidywanego wzrostu kosztów. Nawet jednak podwyżka rzędu 28% jest podwyżką, która w układzie procentowym brzmi „groźnie”. Gdyby chodziło tylko o podwyżkę cen odbierania ścieków, to przypuszcza, że mieszkańcy korzystający
z usług ZWiK byliby w stanie ją znieść. W przeliczeniu bowiem na złotówki, wzrost kosztów na przeciętną 4-osobową rodzinę nie przekroczyłby 5 zł „z groszami” miesięcznie. Nie byłyby to wzrosty radykalne. Trzeba mieć świadomość tego, że podwyżkom cen usług ZWiK, towarzyszy równolegle podwyżka cen innych usług, których wysokość nie zależy od władz gminnych. Są ruchy cenowe dotyczące np. gazu czy energii elektrycznej. Drugim elementem jaki należało brać pod uwagę jest to, że Gmina znajduje się na progu rozbudowy systemu kanalizacyjnego. Oznacza to, że powinno się robić wszystko, by następnych oczekujących w kolejce do budowy kanalizacji nie zniechęcać. Możliwa jest sytuacja, że chętnych do włączania w rozbudowywany system kanalizacji będzie mniej niż powinno. Interesem gminy jest, aby wydatkowane pieniądze służyły ludziom. Jego zdaniem nie jest dobrze pojmowaną realizacją zadań własnych gminy budowanie samych sieci magistralnych, bez rozliczenia ilu mieszkańców z tego korzysta. Im więcej będzie osób korzystało tym mniejsze będą jednostkowe koszty budowy i tym większe będą szanse na uzyskanie pozytywnych opinii u wszystkich instytucji oceniających projekty wnoszone do funduszy pomocowych. Jedna z ważniejszych inwestycji roku 2003 – kanalizacja w Gatnikach – pierwsza inwestycja dofinansowana ze środków Sapardu opiewała na kwotę 1 760 000 zł i zakładała budowę 39 przyłączy kanalizacyjnych. Gdyby ten wniosek został złożony rok później, to nie miałby najmniejszych szans na uzyskanie pozytywnych opinii, ponieważ w przeliczeniu na jedno przyłącze wartość inwestycji byłaby zbyt wysoka. Udało się wtedy uzyskać dofinansowanie dlatego, że wszystkie wniesione do Sapardu projekty otrzymały dofinansowanie. Na chwilę obecną sytuacja wygląda w ten sposób, że z kanalizacji w Gatnikach korzysta 19 osób na zbudowanych 39 przyłączy. Trzeba zrobić wszystko, by zachęcić mieszkańców gminy do korzystania z systemów zbiorowej kanalizacji. W związku z tym pozwolił sobie w ostatniej chwili przedstawić radnym drobną zmianę do przedstawionego i wcześniej dyskutowanego na Komisji Rozwoju Gospodarczego projektu uchwały w sprawie taryf. Zmiana ta polega na tym, że utrzymując ceny ścieków na tym poziomie, poniżej którego zakład już zejść nie może, proponuje się dofinansowanie do odbioru ścieków dla jednej grupy odbiorców – dla gospodarstw domowych. Oznaczać to by mogło, że to gmina weźmie na siebie ciężar części podwyżek. Przy proponowanej wysokości dopłat, zobowiązania gminy wyniosłyby ok. 150 000 zł. Jeżeli radni przyjmą jego sugestię, to zobowiąże się do przedstawienia na najbliższej sesji Rady Miejskiej, na której będzie analizowana zmiana budżetu przedstawić rozwiązanie, które pozwoli pieniądze te uzyskać. W przyszłym roku budżetowym problem będzie znacznie mniejszy, ponieważ pozyskane zostaną nowe dochody z tytułu opodatkowania nieruchomości ZWiK. Zakład zapłaci podatki, z których gmina sfinansuje dopłaty. Dyrektor ZWiK zobowiązany został do podjęcia działań, które mają wprowadzić pewien reżim oszczędnościowy, ale jednocześnie oznacza to pewne inwestycje w przyszłość. Wniósł o przyjęcie proponowanego przez niego rozwiązania. Rozumie, że Rada Miejska jest w sytuacji szczególnej, gdyż może się uchylić od zajęcia stanowiska. Wówczas jednak w życie wejdą taryfy przedstawione wcześniej Radzie wraz z planowanym wysokim wzrostem kosztów, związanym z odbiorem ścieków. Głosowanie radnych w tej sprawie jest bardzo ważne. Nie przyjęcie proponowanego przez niego rozwiązania spowodować może sytuację, w której nie będzie miał upoważnienia do postulowania zmian w budżecie mogących wyłonić środki na sfinansowanie tego zadania.



Radny Zbigniew Struzik

Trzeba przyznać, że pomysł jest dobry. Niemniej jednak, jeśli chodzi o wodę i gospodarstwa domowe, to ten wzrost jest jednak wysoki, gdyż byłby on na poziomie 5,8%. Do tego dochodzi jeszcze abonament. Rozumie szczególność tegorocznej sytuacji, ale faktem jest, że wzrost jest wysoki.


Burmistrz Miasta i Gminy

De facto cena 1 metra sześciennego wody spada o 1 grosz. Natomiast rzeczywistą podwyżką jest wprowadzenie systemu abonamentowego. Była o tym mowa na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego. Dwa złote opłaty abonamentowej za przyłącze pozwoli ZWiK na złożenie pieniędzy niezbędnych do wykonania zadania, które zostało nałożone ustawowo na ten zakład. Zadanie to polega na wymianie co 5 lat liczników na wodę. Bez opłaty abonamentowej musiałby nastąpić wzrost, który by to zrekompensował. Ten sposób wprowadzenia opłat oznacza, że cena metra sześciennego wody delikatnie spada. Będzie to po części premiowało tych, którzy mają największy „rozbiór” wody. Niewątpliwie podniesie to natomiast koszty korzystania z usług ZWiK dla tych, którzy ten „rozbiór” wody mają niewielki. Wprowadzenie abonamentu „odczują” np. właściciele domków letniskowych pobierających wodę w zasadzie tylko w okresie letnim. Przypomniał, że system abonamentowy jest obecnie dość powszechny. Wodociągi są chyba ostatnim dostarczycielem mediów liniowych, niemającym stałej opłaty. Taki abonament występuje np. w zakładach energetycznych czy gazowniczych. Koszty wymiany wodomierzy wynikające z ustawowego obowiązku sfinansowania tego zadania przez ZWiK należy wliczyć w koszty funkcjonowania samego zakładu. Wzrost cen wody będzie stosunkowo łagodny i będzie się rozkładał nierówno. Najmniej go odczują mieszkańcy mający największy „rozbiór” wody np. mieszkańcy osiedli wielorodzinnych, gdyż tam jest nieco inna opłata abonamentowa uzależniona od rodzaju wodomierza. W przypadku przeciętnego budynku wielorodzinnego w rozłożeniu na jedno mieszkanie koszt wyniesie ok. 40 groszy, więc znacznie mniej niż w sytuacji przyłącza domku jednorodzinnego.


Radny Bogdan Kuśmierczyk

Zapytał czy wodomierze muszą być wymieniane obligatoryjnie co 5 lat. Stwierdził, że jego wodomierz jest jeszcze dobry i nie zamierza go wymieniać.


Pan Tomasz Szatkowski – Dyrektor Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich

Licznik może odczytywać wodę przez dłuższy czas niż 5 lat, ale pod warunkiem, że korzystający z niego nie wnosi zastrzeżeń, co do wysokości naliczonego poboru. Jeśli wystąpi natomiast z zastrzeżeniami, to odpowiedzialność spadnie wówczas na ZWiK.



Przewodniczący Rady Miejskiej

Rozumie, że w tej sytuacji występuje zobowiązanie prawne do wymiany wodomierza. Z jednej strony chodzi o wprowadzenie abonamentu a z drugiej o wprowadzenie podwyżek tak, aby odbiorcy się nie zorientowali w kwestii nowej ceny wody. Radni nie godzą się z radykalnymi podwyżkami cen, wykraczającymi poza wskaźnik inflacji i wzrost przychodów. Sprawa związana z wprowadzeniem kilku wersji projektów uchwał jest co najmniej nie w porządku. Wniosek ZWiK
w sprawie taryf wpłynął do Rady Miejskiej zgodnie z terminem. Poinformował, że wysłał do Burmistrza prośbę o wydanie opinii i przejrzenie tego wniosku, co nakazują przepisy. Burmistrz wydał pozytywną opinię. Tymczasem dwa dni później okazało się, że Burmistrz wystąpił z inną propozycją, z innymi taryfami. Do dnia sesji proponowane taryfy ulegały zmianie. Bardzo chwalebna jest chęć uniknięcia radykalnej podwyżki cen za media i zaproponowanej dopłaty w wysokości 35 groszy za metr sześcienny ścieków. Jednak z przepisów ustawy o zaopatrzeniu w wodę wynika, że Rada Miejska może podjąć decyzję o dopłatach jednocześnie wskazując w budżecie źródła pokrycia tych dopłat. Burmistrz obiecał, że wskaże możliwości takich dopłat na sesji poświęconej zmianom w budżecie. Wydaje się, że tutaj potrzebna byłaby analiza i pokazanie w tym momencie skąd te pieniądze zostaną wzięte z budżetu. Jeśli Rada wprowadza dopłaty to musi wskazać w budżecie źródło ich pokrycia.


Burmistrz Miasta i Gminy

Wszystkie zmiany, które były wprowadzane w kolejnych wersjach taryf były zmianami w kierunku obniżenia obciążeń dla mieszkańców. Dlatego też zdecydował się jej wprowadzać. Dwa lata temu podczas dyskusji radni wskazywali, że trzeba robić wszystko, aby zmniejszyć koszty jakie ponoszą ostatecznie odbiorcy usług ZWiK. Traktując poważnie ówczesny apel zrobił bardzo wiele, aby w tym kierunku pójść. Ustawa nie mówi, że zmiany w budżecie muszą być dokonane na tej samej sesji, co przyjęcie taryf. Byłaby taka możliwość, gdyby budżet został uchwalony 30 grudnia ubiegłego roku. Dziś nie byłoby wątpliwości czy budżet nie zostanie w części lub w całości uchylony. Zaznaczył, że to nie jego pomysłem było nie uchwalenie budżetu w terminie grudniowym. Nie on również wprowadził do budżetu zapisy kontrowersyjne, które mogą stać się przedmiotem rozstrzygnięć nadzorczych RIO. Nie tylko po jego stronie leży wina – dodał. Dziś występuje dylemat jakie działania podjąć. Czy podjęte zostanie ryzyko związane z tym, że trzeba będzie wskazać źródło pokrycia zobowiązania w postaci dopłat do cen ścieków dla gospodarstw domowych - zapytał. Jest to ryzyko otwartej dyskusji, w której Rada Miejska jest stroną stanowiącą. Jest jeszcze możliwość uchylenia się od odpowiedzialności poprzez nie przyjmowanie taryf przez Radę. Wówczas jednak te ceny i związany z nimi wzrost kosztów utrzymania przeciętnego mieszkańca gminy, będą większe niż mogłyby być. Będzie to wprawdzie rozwiązanie bezpieczniejsze, ale po to chyba pełni się funkcje publiczne, aby brać na siebie odpowiedzialność i ryzyko. Zwrócił się do radnych o podjęcie tego ryzyka.


Przewodniczący Rady Miejskiej

W § 1 pkt 2 ppkt „c” projektu uchwały w odniesieniu do abonamentów wskazane są opłaty od średnicy wodomierza. W związku z tym zapytał, co z ludźmi, którzy płacą ryczałtowo i nie mają założonych wodomierzy.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że ZWiK zobowiązany jest do zainstalowania wodomierzy wszędzie. Problem w tym, że jest to nowe zobowiązanie. Nie wie co spowodowało zmianę ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę, ale zobowiązanie ustawowe dotyczące zainstalowania na własny koszt urządzeń pomiarowych i ich wymiany co 5 lat jest rzeczywiste, a nie tylko papierowe. W ustawie nie ma wprawdzie wskazanej sankcji wobec Dyrektora ZWiK w sytuacji, gdy ten nie będzie wymieniał liczników co 5 lat. Każdy jednak korzystający z takiego urządzenia po upływie 5 lat będzie miał możliwość zakwestionowania wskaźnika pobranej wody, gdyż straci ono termin ważności. Postawi to wówczas ZWiK w sytuacji strony przegranej. Nie ma takiego budynku wielorodzinnego, w którym nie byłoby zainstalowanego wodomierza. Problem zryczałtowanego naliczania wysokości zużytej ilości wody dotyczy stosunkowo nielicznej grupy indywidualnych przyłączy. Obciążenie zasadnicze kwotą 2 złotych miesięcznie pozwoli na szybkie sfinansowanie i zainstalowanie tam wodomierzy.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Jego zdaniem wprowadzenie abonamentów przy braku gwarancji, że będzie się te wodomierze rzeczywiście wymieniać, stanowi chyba nie słuszne dofinansowanie ZWiK. Obniżki kosztów należałoby szukać przede wszystkim w obniżeniu kosztów funkcjonowania tej firmy. Jeśli bowiem już z góry się zakłada, że wodomierz może działać zgodnie z prawem przez 5 lat, ale można go równie dobrze i po 20 latach nie wymieniać, to znaczy, że zakłada się, iż te urządzenia nie będą wymieniane. Argumenty Burmistrza nie do końca go przekonują.


Burmistrz Miasta i Gminy

Głównym źródłem wzrostu kosztów funkcjonowania zakładu, nie jest to, iż to ten zakład generuje koszty. Te koszty przychodzą z zewnątrz. Świadczy o tym wprowadzenie braku możliwości rezygnacji z naliczania podatku od nieruchomości. Jest to niezależne od ZWiK, Rady Miejskiej czy Burmistrza MiG. Nastąpił ponadto wzrost wartości majątku, którym zarządza ZWiK i od którego ma naliczane podatki. Poinformował, że 27 kwietnia br. rozpoczęły się prace odbiorowe przy wodociągu w Wąsoszy. Jest to budowla o wartości prawie 2 100 000 zł. W przyszłym roku budowla ta da ZWiK obciążenie w wysokości 2% od jej wartości, czyli 40 000 zł. Zawnioskował o przyjęcie proponowanego przez niego rozwiązania w interesie mieszkańców gminy.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wersji najnowszej.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 glosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/230/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


f)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe odprowadzenie ścieków deszczowych i roztopowych dla Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w Końskich do miejskiej sieci kanalizacji deszczowej w Końskich, był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Radny Zbigniew Kowalczyk

Na przykładzie KZO wzrost cen w stosunku do roku 2004 nastąpił o 44%. Stwierdził, że nie rozumie polityki Burmistrza, który z jednej strony umarza firmom podatki lub rozkłada je na raty, a drugiej strony wprowadza się tak wysokie podwyżki. Zapytał czy nie byłoby możliwe zmniejszenie obciążenia podwyżkami dla firm tak jak to nastąpiło w stosunku do mieszkańców.


Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że między firmami a gospodarstwami indywidualnymi jest jednak widoczna pewna różnica. Wzrost cen dla KZO – zakładu mającego bardzo wysokie obroty nie jest jednak duży. Chodzi tu o kwotę 12 000 zł, która i tak jest wliczana w koszty funkcjonowania zakładu. Mówiąc o taryfach i cenach należy odnieść się do tego, co jest składową kosztów. Ścieki opadowe są stosunkowo nowym pojęciem, które pojawiło się w 2004 r. Tak naprawdę nikt nie ma takiego doświadczenia w tym zakresie, aby mógł z całą pewnością gwarantować wysoką jakość stanowionego prawa miejscowego. Pracownicy ZWiK oraz UMiG uczestniczyli w wielu szkoleniach dotyczących problematyki ścieków opadowych. Gminne regulacje w postaci projektów w tej sprawie uzyskały bardzo wysoką ocenę na tych szkoleniach. Na cenę ścieków w największej mierze składają się opłaty środowiskowe. ZWiK jest tu tylko pośrednikiem. Ściąga pieniądze
i odprowadza je do Urzędu Marszałkowskiego. Tylko część z nich to opłaty eksploatacyjne za utrzymanie kanalizacji deszczowej we względnej trwałości. Na pewno nie jest tak, że ZWiK robi na tym interesy.


Radny Zbigniew Kowalczyk

Nie jest tak, że firmie KZO łatwo jest pokryć wzrastające koszty.


Pan Tomasz Szatkowski – Dyrektor Zakładu Wodociągów
i Kanalizacji w Końskich

Stwierdził, że wzrost ceny jest spowodowany wyłącznie wzrostem podatku od nieruchomości, który z kwoty „zerowej” wrasta do kwoty 140 000 zł dla ZWiK.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 9 głosach za, 2 głosach przeciwnych i 8 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/231/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



g)

Projekt uchwały w sprawie wezwania do uchylenia uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jarosława i Ewelinę Korneckich oraz Jarosława i Agnieszkę Woźniaków był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej (z wyjątkiem Komisji Prawa i Praworządności) i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Burmistrz Miasta i Gminy

Zauważył, że trzy następne projekty uchwał będą w tej samej sprawie. W związku z tym zaproponował, aby odbyć łączną dyskusję dla wszystkich 4 projektów uchwał w tej sprawie, natomiast samo głosowanie odbyłoby się dla każdej z uchwał osobno.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że nic nie stoi ku takiemu rozwiązaniu na przeszkodzie.


Burmistrz Miasta i Gminy

Wszystkie 4 projekty uchwał dotyczą tego samego problemu, a mianowicie działki przy ul. Partyzantów, wobec której został zgłoszony wniosek o wydanie warunków zabudowy dla powstania sklepu wielko-powierzchniowego. Rzeczą prawdziwą jest to, iż interes właścicieli tej działki został poprzez podjęcie uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego naruszony. Jest to interes rzeczywisty i przeliczalny na złotówki. Właściciele oraz ci, którzy występowali w ich imieniu o wydanie warunków zabudowy, są zainteresowani, aby uchwała Rady Miejskiej o utworzeniu Parku Kulturowego została uchylona. Chodzi o to, aby pozytywnie zostały wydane warunki zabudowy dla wskazywanego terenu, tak, aby mógł powstać tam hipermarket. Odrzucając wnioski właścicieli o usunięcie naruszenia ich interesu prawnego, nie zamyka się im drogi do dochodzenia swych praw na drodze sądowej.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały w sprawie wezwania do uchylenia uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jarosława i Ewelinę Korneckich oraz Jarosława i Agnieszkę Woźniaków.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 9 głosach za i 10 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/232/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


h)

Projekt uchwały w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jarosława Korneckiego był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/233/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


i)

Projekt uchwały w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jarosława Woźniaka był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 11 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/234/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


j)

Projekt uchwały w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXII/209/2005 z dnia 28 lutego 2005 r. w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie, wniesionego przez Jacka Brzezińskiego był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 10 głosach za i 9 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/235/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


k)

Projekt uchwały zmieniającej Uchwałę Rady Miejskiej z dnia 26 października 2004 r. Nr XVIII/167/2004 w sprawie zamiany działek między Gminą Końskie a współwłaścicielami Kazimierzem Grzegorczykiem, Jadwigą Duran, Anną Grzegorczyk, Magdaleną Grzegorczyk oraz Iwoną Grzegorczyk był opiniowany przez Komisje Rady Miejskiej (z wyjątkiem Komisji Prawa i Praworządności oraz Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska) i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/236/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


l)

Projekt uchwały zmieniającej uchwałę Nr VII/71/2003 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 30 czerwca 2003 r. w sprawie ustalenia dni i godzin otwierania oraz zamykania placówek handlu detalicznego, zakładów gastronomicznych i zakładów usługowych dla ludności na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 9 głosach za i 9 głosach wstrzymujących się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/237/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.


ł)

Projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości między Gminą Końskie a współwłaścicielami Zdzisławą Zbroszczyk i Mieczysławą Koziną został wprowadzony do porządku obrad sesji – poinformował Przewodniczący Rady.


Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła


U C H W A Ł Ę NR XXIV/238/2005


która stanowi integralną część niniejszego protokołu.



Ad. pkt 8


Rozpatrzenie i przyjęcie protokołu z kontroli Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich


Radny Jan Wiaderny – Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich przedstawił protokół z przeprowadzonej kontroli skargi Pana Lagnera.


Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał z czego wynika wielość adresatów do uzgodnień do wskazywanej w protokole z kontroli inwestycji.


Radny Jan Wiaderny – Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich

Odpowiedział, że wynika to z przepisów ustawy.


Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.


Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) protokół z kontroli przyjęła.


Ad. pkt 9


Informacje i komunikaty


W tym punkcie nie poruszono żadnej sprawy


Ad. pkt 10

Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XXIV sesji Rady Miejskiej w Końskich.



Protokółowali                                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

Jadwiga Świeboda                                                                Grzegorz Wąsik

Rafał Kuba

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2005/07/06 08:34:48
Redaktor: Administrator