Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

PROTOKÓŁ NR XXV/08

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 25 września 2008 r.

w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy

w Końskich

 

 

     W XXV sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 19 radnych na ogólną liczbę 21. Dwóch radnych nieobecnych – usprawiedliwionych.

W sesji wzięło udział 56 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 75 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1715

 

 

Ad. pkt 1

 

     XXV sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 18 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji tj. z dnia 17 czerwca 2008 r., z dnia 1 lipca 2008 r. oraz z dnia 1 sierpnia 2008 r. przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tego protokołu.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Poinformował, że Burmistrz Miasta i Gminy zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

1)           przystąpienia Gminy Końskie/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do realizacji projektu w ramach Poddziałania 7.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

2)           upoważnienia p.o. Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do wykonywania czynności organu właściwego dłużnika.

Projekty tych uchwał radni otrzymali przed sesją i zostałyby one rozpatrzone w pkt. 7 ppkty „q’ i „r” porządku obrad – dodał.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku Burmistrza.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) ww. wniosek przyjęła.

           

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołów z obrad poprzedniej sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.    Informacja o realizacji budżetu za I półrocze 2008 r.

7.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

a) zmian w budżecie na 2008 r.,

b) procedury uchwalania budżetu miasta i gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu,

c) zmiany uchwały Rady Miejskiej Nr XXXIII/315/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie,

d) wprowadzenia powszechnej zryczałtowanej opłaty za odbiór odpadów komunalnych, ustalenia stawki bazowej opłaty za 1 m3 odpadów komunalnych objętych powszechną zryczałtowaną opłatą oraz określenia terminów poboru tej opłaty,

e) zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „Zakup pojemników i stojaków na worki do selektywnej zbiórki odpadów na terenie miasta i gminy Końskie,

f) uchwalenia Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich,

g) miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie dla funkcji produkcyjnych i towarzyszących oraz poprzemysłowych, 

h) zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Modliszewice,

i) zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Pomyków,

j) zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Kornica,

k) zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Nowy Kazanów,

l) wyrażenia zgody na wynajęcie na okres 6 lat budynku stolarni wraz z przyległym gruntem w celu prowadzenia działalności gastronomicznej,

ł) wyrażenia zgody na wystąpienie z żądaniem wykupu do wieloletniego dzierżawcy nieruchomości położonej w Końskich przy ulicy Targowej oznaczonej numerem działki 4321 o pow. 0,0204 ha oraz na zwolnienie z obowiązku zbycia przedmiotowej nieruchomości w drodze przetargu,

m) zamiany nieruchomości pomiędzy Gminą Końskie a Barbarą Błaszczyk,

n) nabycia w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, działki nr 160/1204 o powierzchni 0,33 ha, stanowiącej własność Skarbu Państwa Lasów Państwowych w zarządzie Nadleśnictwa Barycz, położonej w Baczynie,

o) ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę Końskie oraz granice ich obwodów,

p) rozpatrzenia skargi Pana Stephen Drew na działalność Burmistrza  Miasta i Gminy Końskie,

q) przystąpienia Gminy Końskie/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do realizacji projektu w ramach Poddziałania 7.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki,

r) upoważnienia p.o. Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do wykonywania czynności organu właściwego dłużnika.

8.    Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej..

9.    Informacje i komunikaty.

10.Zakończenie obrad XXV sesji.

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że musi poczynić pewne zmiany w porządku obrad tak, żeby dwa punkty z porządku obrad nie zajmowały ¾ obrad sesji.

 

Radny Piotr Słoka

W imieniu swoim oraz mieszkańców Piły podziękował za montaż 2 lamp. Wyraził podziękowanie za nowe ogrodzenie wykonane w przedszkolu w Pomykowie oraz chodniki w SP w Pomykowie. Podziękował również za przystanki w Gracuchu oraz w innych miejscowościach wiejskich. Niepokoi go wypowiedź Burmistrza, iż szczególnie na wsiach dzieci dewastują przystanki. Jeśli na wsiach nie ma boisk wielofunkcyjnych, na Górnym Młynie się nie wyremontowało świetlicy, likwiduje się szkoły wiejskie, w bibliotekach wiejskich nie ma komputerów oraz dostępu do internetu, to zapytał gdzie w takiej sytuacji dzieci mają spędzać czas. Gmina ma obowiązek zagospodarować w jakiś sposób czas wolny dla dzieci również na wsi. Przystanki są dewastowane wszędzie, w miastach też. Oprócz tego na przystankach miejskich jest uprawiany „dziki seks”, narkotyki itp.

Jeżeli Burmistrz stwierdził, że w mieście nie potrzebne są chodniki, ponieważ ludzie wolą przejeżdżać z jednej strony ulicy na druga samochodem, to pyta dlaczego w autopoprawce proponuje się 600 tys. zł na modernizację i budowę chodników miejskich.

Dopóki Natura 2000 była prowadzona przez Lasy Państwowe w województwie świętokrzyskim istniały tylko 3 obszary Natury. Jest to bardzo sprytna i zorganizowana polityka Brukseli. Z jednej strony Bruksela daje pieniądze na inwestycje głównie związane z ochroną środowiska a z drugie strony wypuszcza „całą bandę eko-terrorystów” dając im ogromne pieniądze na tworzenie dzikich obszarów Natura 2000. Obecnie Bruksela wyłączyła Lasy Państwowe z opracowywania Natury 2000, dlatego, iż Lasy robiły to uczciwie i zgodnie z prawdą. Duża inwestycja pn. kanalizacja w Gminie Końskie została w pewnym sensie przyblokowana przez gatunek ważki zalotnej. Inwentaryzacja przyrodnicza dla Gminy Końskie robiona jest przez Wojewodę. Można się z niej dowiedzieć, że w Gminie Końskie występują takie gatunki jak żabka grzebuszka, kunak nizinny, paskówka i gniewosz plamisty. Wyjaśnił, że gniewosz plamisty znajduje się w „czerwonej księdze” a więc wśród gatunków wymarłych. Z inwentaryzacji wynika natomiast, że gniewosz plamisty występuje w każdej wsi w Gminie Końskie. Za tą inwentaryzację się płaci a  tymczasem w nadleśnictwie nie ma takiego gatunku. Szeregowy ekolog potrafi zarobić ok. 10 tys. zł za miesiąc. Jak tylko ekologowie otrzymali pieniądze to nagle gatunki wymarłe się odrodziły.

Przypomniał, że Burmistrz stwierdził, iż decyzją Rady szkoła w Bedlnie jeszcze istnieje. Jego zdaniem stało się to nie decyzją Rady tylko kuratora, ponieważ „przegapione” zostały terminy.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że nie mówił, iż dzieci na wsi są gorsze od tych w mieście oraz że niszczą one przystanki. Wyjaśnił, że mówił o tzw. „złotej młodzieży” dysponującej własnymi autami, przemieszczającej się i będącej bywalcami na różnych przystankach. Potwierdził, że tworzenie alternatywnych form wypoczynku dla dzieci i młodzieży jest jednym z obowiązków Gminy. Ta „złota młodzież” woli spędzać czas na przystankach do późna w nocy a np. biblioteka czynna jest do g. 18. W Końskich przystanki również są dewastowane.

Zgodził się w większości z wypowiedzią przedmówcy w części dotyczącej ekologów. Jednak to nie Gmina ustala reguły gry i musi się do nich dostosować. W programach odnowy miejscowości są rzeczywiści przepisane całe fragmenty z inwentaryzacji przyrodniczej. Zamawiającym inwentaryzację był Urząd Marszałkowski a partycypującym w kosztach – Gmina Końskie. Być może chodzi tu o pieniądze, ale tak daleko idących ocen by nie formułował.

Przedkładana informacja o pracy między sesjami kierowana jest do wszystkich zgromadzonych na sali – radnych, sołtysów, gości.

Poinformował, że tuż przed sesją otrzymał informację, iż władze powiatu potwierdziły iż w roku bieżącym zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę ulicy Południowej. W roku bieżącym rozpoczęta zostanie również procedura przetargowa na wymianę, przebudowę chodnika przy ul. Polnej.

Na sesję przychodzi się po to, aby się właśnie czegoś dowiedzieć, móc o coś zapytać. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że większość z podanych informacji można było usłyszeć na poprzedniej sesji. Nie ma potrzeby aby te informacje powtarzać. W informacji powinny być zawarte same konkrety.

 

         Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych.  

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Zbigniew Hybik

1.      Poruszył sprawę ZHP na Sielpi.

2.      Poruszył sprawę ławek na Sielpi.

3.      Poruszył sprawę stadionu przy ul. Południowej.

 

Radny Piotr Słoka

  1. Podniósł sprawę zabezpieczenia huśtawek na placach zabaw ogólnodostępnych na wsiach.
  2. Zgłosił problem dużego wysypiska śmieci w miejscowości Fidor (naprzeciwko Alpolu).
  3. Zapytał czy istnieje możliwość wykonania w czasie przebudowy drogi Nr 42 (w kierunku Stąporkowa) za przejazdem kolejowym przy skręcie w ul. Krzywą wysepki do skręcania w lewo tak, aby nie powodowało to blokowania ruchu.
  4. Poruszył sprawę zapalania lamp zgodnie z zapadającym zmrokiem i naprawy nie palących się lamp na osiedlu „Papieskie”.
  5. Zapytał czy opracowano już projekt budowy boisk wielofunkcyjnych na obszarach wiejskich (Górny Młyn, Dziebałtów, Rogów).   

 

 

Radny Krzysztof Jasiński

  1. Zapytał czy istnieje potrzeba opracowania strategii edukacyjno-rekreacyjno-sportowej.
  2. Zapytał czy istnieje możliwość wygospodarowania środków budżetowych 2009 na zajęcia pozalekcyjne (wyrównawcze) z matematyki dla gimnazjalistów.
  3. „Uczeń na wsi” – program pomocowy dla dzieci niepełnosprawnych ze wsi (pochodzących z terenu Gminy).
  4. Poinformował o niebezpieczeństwie związanym z natężeniem ruchu drogowego na ul. Polnej (przejście dla pieszych – potrzeba przeprowadzania dzieci).
  5. W związku z zasłonięciem widoczności przez drzewo występują utrudnienia w ruchu drogowym na ul. Partyzantów.
  6. Zapytał czy istnieje możliwość pozyskania budynku PKS-PKP (dworzec) na potrzeby Gminy.
  7. Zapytał w jakim stopniu poprawił się stan bezpieczeństwa na Sielpi w związku z podjęciem uchwały w sprawie zmian „regulaminu na Sielpi”.
  8. Mimo zgłaszanych interpelacji bezpieczeństwo i przestrzeganie przepisów ruchu drogowego – na ul. Warszawskiej, Starowarszawskiej, Piłsudskiego, Hubala nie poprawiło się.
  9. Plac Kościuszki 1 – zastawianie garaży przez osoby parkujące – zapytał czy istnieje możliwość wykonania tam miejsc parkingowych.
  10. Poruszył sprawę czystości w obrębie Pomnika Wdzięczności.
  11. Osiedle 3 Maja – sprawa ograniczenia czasu postoju na ul. 3 Maja od kotłowni do bloku Nr 3.
  12. Zgłosił problem wyglądu „klatki” dla kibiców drużyny przyjezdnej wpływającej na poprawę bezpieczeństwa na stadionie przy ul. Sportowej.

 

Radny Lucjan Górecki

1.       Zapytał o możliwość modernizacji drogi między: Wąsosz-Przymiarki a Wąsosz-Nowiny (własność Skarbu Państwa, Lasów Państwowych, Zarządca – Nadleśnictwo Barycz).

2.       Zwrócił się o dokończenie drogi – położenie 300-metrowego dywanika asfaltowego we wsi Małachów.

3.       Zwrócił się o dokończenie ogrodzenia placu zabaw od strony boiska plażowego we wsi Wąsosz.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

  1. Zapytał dlaczego inwestycja pn. „przebudowa ul. Folwarcznej i Kościeliskiej jest uzależniona od ul. Nowej.
  2. Zapytał dlaczego wodociągu w ul. Nowej nie można zaprojektować i wykonać w pasie drogowym.
  3. Inwestycje pn. budowa ul. Źródlanej i Nowej oraz przebudowa ul. Kościelskiej i Folwarcznej – zapytał czy to są odrębne zadania.

 

Radna Barbara Zielińska

  1. Zapytała czy Gmina zamierza zlikwidować mieszkania służbowe, które są w placówkach oświatowych.
  2. Zapytała jaką powierzchnię użytkową zajmują mieszkania służbowe i w jakiej wysokości wpływa czynsz do kasy gminy?
  3. Zapytała kto ponosi koszty remontów mieszkań służbowych.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał jakie hipotetyczne przychody roczne będą w systemie śmieciowym poreferendalnym na podstawie projektu uchwały dotyczącej opłaty zryczałtowanej za odbiór odpadów komunalnych. UMiG dysponuje statystyką mieszkańców, szkół, przedszkoli, zatrudnienia w biurach, urzędach lub innych instytucjach oraz liczbą podmiotów gospodarczych. 

 

Radna Krystyna Stolarska

  1. Zwróciła się o uzupełnienie przewodu oświetleniowego do lampy położonej przy przystanku i placu kościelnym oraz jednoczesne dowieszenie lampy na drugim słupie, która oświetli wejście do kościoła z drugiej strony we wsi Nowy Sokołów.
  2. Zapytała czy jest możliwość pozyskania kostki z rozbiórki, którą przeznaczy się na chodnik przy kościele.

 

Radny Marcin Latański

Zapytał czy istnieje możliwość przygotowania na najbliższą sesję dla radnych statystyki obrazującej realizację przez Burmistrza podjętych uchwał z rozbiciem na uchwały wykonane, uchwały w trakcie realizacji oraz te, których nie wykonano wraz z uzasadnieniem.

 

Radny Marian Gąszcz

Zapytał kiedy zostanie podany termin spotkania Burmistrza z mieszkańcami bloku przy ul. Warszawskiej 30 – sprawa budowy parkingu.

 

Radna Ewa Swat

Zapytała o sprawę oświetlenia  na Osiedlu Warszawska i Armii Krajowej. Osiedle jest niedoświetlone. Zwróciła się o uzupełnienie brakujących punktów świetlnych na całym osiedlu.

 

Radny Krzysztof Serafin

1.       Zapytał czy zostanie poprawiona inwestycja odwodnienia ul. Brzozowej i Piaskowej w miejscowości Nieświń oraz jak wygląda sprawa z chodnikami w tej miejscowości.

2.       Zwrócił się o podanie konkretnego terminu rozpoczęcia budowy drogi między miejscowościami Stara Kuźnica – Fidor.

3.       Zapytał co z realizacją inwestycji budowy chodnika między Młynkiem Nieświńskim a Rogowem. Przypomniał, że na sesji w dniu 25 lutego 2008 r. Burmistrz zapewnił, że inwestycja ta ruszy na wiosnę i zostanie zakończona przed okresem letnim. Tymczasem poboczem drogi przemieszczają się dzieci uczęszczające do szkoły w Rogowie i są narażone na duże niebezpieczeństwo wypadkowe.

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

W związku z obszernym porządkiem obrad zgłosił wniosek o udzielenie odpowiedzi na wszystkie zgłoszone zapytania i interpelacje przez Burmistrza na piśmie w miejsce formy ustnej.

 

Wobec braku uwag poddał zgłoszony przez siebie wniosek pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 17 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się ww. wniosek przyjęła.

 

    

Ad. pkt 6

 

Informacja o realizacji budżetu
za I półrocze 2008 r

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przedstawił informację o realizacji budżetu miasta i gminy Końskie za I półrocze 2008 r.

(Informacja ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Komisje Rady Miejskiej wyraziły pozytywną opinię do informacji o realizacji budżetu za I półrocze 2008 r. Opinia RIO w przedmiocie realizacji budżetu za I półrocze 2008 r. nie dotarła.

 

Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej do informacji o realizacji budżetu za I półrocze 2008 r.

(Opinia ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał po głosowanie przyjęcie opinii Komisji Rewizyjnej.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) przyjęła opinię Komisji Rewizyjnej.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację Burmistrza do wiadomości.

 

 

Na sesję Rady przybył radny Leszek Stanek.

 

 

 

Ad. pkt 7

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 r. był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej. Dodał, że w dniu dzisiejszym radni otrzymali autopoprawkę Burmistrza do tego projektu uchwały.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem mieszkańców wsi Niebo i Piekło skierowanym do PWiK dotyczącym budowy wodociągu. Dodał, że pozwolenie budowlane zostało wydane na początku lipca br.

(Pismo to stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Radny Piotr Słoka

Postawił pytanie na jakim etapie znajduje się inwestycja budowy wodociągu

w Niebie i Piekle oraz inwestycja w ul. Kościeliskiej w Końskich.

Ze względu na to, że autopoprawka trafiła do radnych dopiero tuż przed rozpoczęciem sesji i fakt, iż nie mieli oni możliwości dokładnego zapoznania się z proponowanymi zmianami zgłosił wniosek o oddalenie rozpatrywania projektu uchwały w sprawie zmian z budżecie wraz z autupoprawką w celu umożliwienia przeanalizowania proponowanych zmian przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów a następnie zwołania sesji nadzwyczajnej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli chodzi o budowę sieci wodociągowej dla wsi Piekło i Niebo to w chwili obecnej wszczęto postępowanie o przeniesienie pozwolenia na budowę z UMiG Końskie na PWiK. Kosztorys inwestorski jest ważny do 31.10. 2008 r. Możliwy termin do ogłoszenia  to jeszcze bieżący rok. Wykonanie inwestycji przez PWiK a nie przez UMiG obniży jej koszty. Odnosząc się do kwestii późno przekazanej autopoprawki, to zaznaczył, że niektóre zapisy nie mgły się pojawić wcześniej.
M-G OPS podpisał umowę z Biurem Rozwoju Regionalnego, które jest operatorem dla programu operacyjnego „Kapitał Ludzki”. W tej umowie M-G OPS występując w imieniu Gminy zaciągnął zobowiązania, które skutkują przyznaniem prawie 500 tys. zł pomocy. Warunek jest taki, że trzeba tą kwotę wprowadzić do budżetu miasta i gminy.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Jego zdaniem nikt z radnych nie kwestionuje zasadności wprowadzenia autopoprawki. Natomiast problemem jest, to że radni otrzymali tą autoprawkę, która znacząco zmienia projekt uchwały dopiero przed samą sesją. Nie jest intencją Rady, aby w sposób celowy, wskazujący na to, że trzeba odrzuć omawiany projekt uchwały. Gdyby autopoprawka pojawiła się wcześniej i Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów mogłaby dokonać analizy, to prawdopodobnie dziś nie byłoby problemu i dyskusji. Wydaje mu się, że jest to główny powód występujących wątpliwości.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Chciałby skierować autopoprawkę znacznie wcześniej, ale uniemożliwiły to względy terminarza. 23 września br. Gmina otrzymała pismo informujące o zawarciu umowy i jej konsekwencjach. Chodzi o to, by jak najszybciej wprowadzić pieniądze do budżetu z zewnątrz na realizację bardzo ważnego programu społecznego. Radni mają prawo zapoznać się z projektem uchwały, ale czas upływa a im dłużej się będzie czekać tym mniejsze szanse na uruchomienie pewnych działań. W autopoprawce proponuje się zwiększyć o 600 tys. zł nakłady na drogi gminne. Jest już przygotowane wszystko do ogłoszenia przetargu na projekt budowy dróg na terenie przeznaczonym pod inwestycje. Jeśli środki nie zostaną w budżecie zabezpieczone, to nie będzie można ogłosić przetargu. Stwierdził, że jego wypowiedź jest próbą wytłumaczenia obecnego stanu rzeczy, który dla nikogo nie jest komfortowy. Jest to jednak działanie dla dobra Gminy – zaznaczył.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Nie wie dlaczego UMiG pozwala na sytuację, w której do dnia dzisiejszego dokumentacja na ul. Kościeliską nie została wykonana. Minęło już prawie 2 lata.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Poinformował, że pieniądze z ulic – Folwarcznej i Kościeliskiej nie są wyrzucone, tylko przesunięte na rok następny zgodnie z przewidywanym harmonogramem możliwych wydatków. Nie wie czy w przypadku przyjęcia wniosku odłożenie

w czasie rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie nie będzie musiał natychmiast złożyć wniosku o zwołanie sesji nadzwyczajnej ze względu na podpisaną umowę z Biurem Rozwoju Regionalnego. Postawił pytanie co w zapisach przedłożonej autopoprawki jest kontrowersyjnego, niezrozumiałego. Jest gotów do udzielenia odpowiedzi na wszystkie pytania. Wie, że zakres zmian jest spory, ale wydawało mu się, iż zmiany te nie są kontrowersyjne. Dotyczy bowiem spraw zgłaszanych i oczekiwanych przez radnych. Gmina jest zobowiązana do przyjęcia w budżecie kwotę przydzieloną w ramach Świętokrzyskiego Programu Rozwoju Wsi na zakup strojów ludowych. Organizacja pozarządowa składa wniosek, który musi być zatwierdzony przez Gminę. Pieniądze z dotacji muszą wpłynąć na konto gminy, znaleźć się w budżecie i dopiero z tego budżetu mogą być wydatkowane. Gmina musi szybko przejąć te pieniądze i je wydatkować, gdyż stroje ludowe zostały już częściowo zamówione. Jeśli coś jest kontrowersyjnego, to może udzielić wyjaśnień, jest również otwarty na propozycje zmian. 

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku radnego Piotra Słoki o oddalenie rozpatrywania projektu uchwały w sprawie zmian z budżecie wraz z autupoprawką w celu umożliwienia przeanalizowania proponowanych zmian przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów a następnie zwołania sesji nadzwyczajnej .

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 8 głosach za, 8 glosach przeciwnych i 3 głosach wstrzymujących się  wniosku nie przyjęła. 

 

Przewodniczący obrad ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 7 glosach za, 7 głosach przeciwnych i 4 głosach wstrzymujących się projekt uchwały odrzuciła.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Złożył wniosek o zapisanie w protokole z sesji imiennej listy radnych głosujących

przeciwko temu projektowi uchwały. Jeżeli bowiem w wyniku tego głosowania

trzeba będzie zrezygnować z przyjęcia 500 tys. zł dotacji z Programu Kapitał Ludzki, z innych funduszy, z których środki są zapisane w powyższym projekcie uchwały, to chciałby móc powiedzieć, że zawdzięcza się to konkretnym z imienia i nazwiska radnym. Zwrócił się do radnych którzy głosowali przeciw o podanie swoich nazwisk do protokołu. Jako Burmistrz jest odpowiedzialny za realizację budżetu a za jego przyjęcie lub odrzucenie radni.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał radcę prawnego UMiG czy w takiej sytuacji Burmistrz może złożyć taki wniosek.

 

Radca Prawny UMiG w Końskie – Pan Jacek Krakowiak

Odpowiedział, że kwestii tej nie reguluje szczegółowo regulamin. Protokół z obrad sesji Rady powinien być w miarę wiernie odwzorowany. Wydaje mu się, że nie ma przeszkód do tego, aby proponowany przez Burmistrza zapis znalazł się w protokole. Regulamin Rady nie przewiduje takiej instytucji.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że odrzuca wniosek Burmistrza.

 

Radna Barbara Zielińska

Zwróciła się o zapisanie w protokole z obrad z sesji Rady, że za przyjęciem projektu uchwały głosował radny Hybik, radny Kucharski, radny Górecki, radny Nowak, radna Zielińska, radny Milcarz i radny Kosma.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Odpowiedział, że taki zapis znajdzie się w protokole.  

  

b)

Projekt uchwały w sprawie procedury uchwalania budżetu miasta i gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Projekt tej uchwały został przygotowany przez Zespół Radnych – poinformował Przewodniczący Rady.

Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów zgłosiła wniosek do projektu uchwały polegający na nadaniu ustępowi 15 w § 1 projektu uchwały brzmienia o treści: Wnioski radnych, które nie zostały uwzględnione w projekcie uchwały wymagają uzasadnienia Burmistrza Miasta i Gminy”.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek do projektu uchwały polegający na nadaniu ustępowi 15 w § 1 projektu uchwały brzmienia o treści: Wnioski radnych, które nie zostały uwzględnione w projekcie uchwały wymagają uzasadnienia Burmistrza Miasta i Gminy”.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 14 głosach za i 4 głosach wstrzymujących się  ww. wniosek przyjęła.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/177/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej Nr XXXIII/315/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 16 glosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/178/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia powszechnej zryczałtowanej opłaty za odbiór odpadów komunalnych,  ustalenia stawki bazowej opłaty za 1 m3 odpadów komunalnych objętych powszechną zryczałtowaną opłatą oraz określenia terminów poboru tej opłaty był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Z tym, że Komisja Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska zgłosiła wniosek o treści: W § 4 w ust. 7 projektu uchwały zdaniu pierwszemu nadać następujące brzmienie:

„Burmistrz Miasta i Gminy odstąpi od naliczania opłaty dla osób przebywających poza miejscem zamieszkania powyżej 2 miesięcy albo prowadzącym działalność gospodarczą, jeżeli została ona zawieszona pod warunkiem przedstawienia stosownych dokumentów”.

W dniu dzisiejszym otrzymali autopoprawkę do tego projektu uchwały. Zwrócił się do Burmistrza o omówienie zapisów autopoprawki.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Autopoprawka w zasadzie konsumuje wynik dyskusji na komisjach Rady. Wprowadza zapisy, które były postulowane. Największa zmiana dotyczy terminu wprowadzenia uchwały. Proponuje, aby weszła ona w życie z dniem 1 stycznia 2009 r. z wyjątkiem części, która dotyczy deklaracji. Zobowiązuje się jeżeli autopoprawka zostanie przyjęta, iż w dyskusjach z radnymi i ze środowiskami zainteresowanymi przed wejściem w życie nowej uchwały do przygotowania projektów zmian stawek w kierunku ich urealnienia. Z drugiej strony będzie już instrument prawny do działania. Będzie można już rozesłać deklaracje na podstawie których będą prowadzone wyliczenia. W stosunku do gospodarstwa domowych będą to opłaty umiarkowane. Stawka 2,10 zł wydaje się być oczekiwana i pożądana. Najważniejsze jest teraz, aby uchwała jako taka została podjęta i skierowana do publikacji w Dzienniku Urzędowym. Zwrócił się o przyjęcie projektu uchwały wraz z autopoprawką.   

 

Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej – radna Ewa Swat

Zapoznała z pismem zarządów spółek – Ceramik działających na terenie Gminy Końskie.

(Ww. pismo stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Radny Krzysztof Jasiński

Przekazana radnym przed sesją autopoprawka wprowadza bardzo dużo zmian do projektu uchwały. W treści uzasadnienia jest zapis, iż uwzględniane są zmiany zaproponowane i zgłoszone w trakcie prac nad projektem uchwały. Zapytał czy nowe propozycje zawarte w autopoprawce są propozycjami członków komisji. Tymczasem poza 1 wnioskiem Komisji Ochrony Zdrowia nie zgłosiła nowych propozycji w tym zakresie. Dzielił się swoimi obawami. Jeżeli proponowana opłata w szkołach pozostanie w takiej wysokości, to w przypadku szkoły, którą reprezentuje kwota kosztów wzrośnie 3-krotnie. Nie wie dlaczego zmiany zawarte w autopoprawce nie zostały zaprezentowane wcześniej, a więc na posiedzeniach komisji. 

 

Radna Krystyna Stolarska

Prezentowane na sesji stojaki na odpady nie są zbyt stabilne i w przypadku uszkodzenia kto będzie ponosił koszty ich wymiany czy naprawy – zapytała.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stojaki na śmieci pozostaną własnością Gminy i będą przekazane w drodze umowy użyczenia właścicielom posesji. Uważa, że właściciel posesji na którym będzie spoczywała odpowiedzialność za stojak zadba o to, by nie uległ on uszkodzeniu. 

Na komisjach, na których był obecny dyskusje toczyły się wokół pewnych problemów i tam gdzie rozwiązanie nasuwało się w sposób oczywisty, tam komisja nie zgłaszała wniosku opierając się na obietnicy złożenia autopoprawki np. wprowadzenie możliwości uiszczania opłaty u zarządców osiedli wielorodzinnych na podstawie zawartych porozumień. Większość poprawek zawartych w autopoprawce jest wynikiem dyskusji na komisjach. Kluczową sprawą jest kwestia wysokości stawek. Radny Krzysztof Jasiński zgłaszał wątpliwości dotyczące stawki opłaty od 1 ucznia. Na podstawie wieloletnich danych z wybranych punktowo obiektów czy podmiotów stworzono pojęcie kwoty bazowej a potem odniesienie do poszczególnych rodzajów podmiotów obciążanych. Szkoły mają taki wymiar stawki na podstawie tych wieloletnich danych z jednej z wybranych modelowych zdaniem PGK szkół. Przez okres vacatio legis będzie można sprawdzić dane, odnieść się do nich i dokonać ich ewentualnej weryfikacji. To samo dotyczy innych kwot i parametrów. Istniejące wątpliwości mają również swoje uzasadnienie. Odnoszą się do opodatkowania przedsiębiorców to kryterium zatrudnienia jako podstawy wymiaru podatku byłoby nie do końca zobiektywizowane. Jeżeli chodzi o proponowane w projekcie uchwały kryterium powierzchni, to sprawą oczywistą jest, iż nikt m2 powierzchni „nie schowa do kieszeni”. Kwestią jest tylko określenie co w tych metrach powinno podlegać opomiarowaniu. Z przedstawionego pisma spółek ceramicznych wynika postulat wyłączenia z opodatkowania samych powierzchni produkcyjnych i opomiarowanie tylko zaplecza socjalno-biurowego. Jest to rzecz do przemyślenia, ale nie na dzisiaj i nie „na kolanie”. To samo dotyczy ewentualnej stawki. Właściciele hurtowni sygnalizowali, że proponowane wysokości opłat zwiększyłyby ich dotychczasowe obciążenia prawdopodobnie 10-krotnie. Byłby to oczywiście problem. Uchwała jest dla wszystkich i powinna być efektem kompromisu. Uważa, że do momentu wejścia w życie uchwały od nowego roku uda się wypracować ostateczne kwoty, które będą do obrony na każdym możliwym polu.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej      

Stwierdził, że nie wie dlaczego konsultacje o których się mówi  nie zostały przeprowadzone przed przedstawieniem radnym projektu uchwały.

 

Pan Jacek Kucharski – współwłaściciel hurtowni „Kama”.

Poinformował, że z materiałów jakie udało mu się zebrać, gminy które wprowadzały tego typy podatek odstąpiły od opodatkowania przedsiębiorstw, ponieważ jakiekolwiek rozwiązania by się tu nie przyjęło to będą one krzywdzące. Zaproponowany projekt uchwały nie przewiduje zmniejszenia lub ograniczenia działalności typu zmniejszenie zatrudnienia, produkcji sprzedaży, zmniejszenia powierzchni związanej z wykonywaną działalnością. Tymczasem od płacenia za całość powierzchni jest podatek od nieruchomości. Dalsze wprowadzanie opłat w tym zakresie stanowi powiększanie podatku od nieruchomości. Są to ogromne pieniądze. Obecnie jako firma płaci 74 tys. zł podatku od nieruchomości, a teraz serwuje się jeszcze obciążenie ok. 17 tys. zł dodatkowo. Uchwały Starachowic, Pszczyny i Kątów Wrocławskich nie przewidywały tak niskiej stawki jak w Gminie Końskie w stosunku do mieszkańców. Stawka 2,10 zł jest stawką nie realną. Nie widział stawki niższej niż 4,50 zł. Do tak niskiej stawki Gmina będzie musiała dołożyć z budżetu lub znaleźć środki u przedsiębiorców. Warto by było wstrzymać się z podejmowanie uchwały i przeanalizować koszty związane z wywozem śmieci na terenie Gminy i dopiero wówczas ustalić odpowiednią stawkę. Trzeba podejmować takie działania, które umożliwią funkcjonowanie przedsiębiorcom  na terenie Gminy.       

 

Pan Stanisław Haraziński – Prezes PSS „Społem”

Proponowane opłaty stanowią dodatkowy parapodatek. Jego zdaniem uchwała przyjęta w obecnej formie zostanie uchylona przez organ nadzoru. Myli się działalność komunalną z działalnością odpadów produkcyjnych. Z tytułu odpadów produkcyjnych firmy odprowadzają środki do Urzędu Marszałkowskiego oraz składają kwartalne sprawozdania. W roku ubiegłym wywiezionych na wysypisko zostało ponad 25 ton odpadów parakomunalnych. Społem zapłaciło za to 2262 zł. Społem ma w tej chwili ponad 6400 metrów powierzchni. Byłby więc blisko 20-krotny wzrost obciążenia z tego tytułu. Nie można mieszać odpadów komunalnych z odpadami produkcyjnymi, bo to są dwie odrębne kategorie. Zaapelował aby nie podejmować uchwały w takim kształcie. Jego zdaniem nie ma podstaw do takiego parapodatku.  

 

Radny Piotr Słoka

Zgłaszane uwagi i wątpliwości świadczą o braku konsultacji społecznej. Wątpliwości są praktycznie na każdym kroku. Rzeczywiście przedsiębiorcy podpisują umowy na odprowadzanie odpadów produkcyjnych, poprodukcyjnych z wyspecjalizowanymi firmami. Autopoprawka do projektu uchwały została przekazana dopiero tuż przed sesją. Nie da się teraz rozwiać wszystkich wątpliwości. Najważniejsze aby sam system wreszcie ruszył.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Zgłosił wniosek o oddalenie rozpatrywania omawianego projektu uchwały i poddanie go konsultacjom społecznym. Do tej sprawy będzie przecież można wrócić w miesiącu październiku nawet na sesji nadzwyczajnej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Nie jest tak, że obciążenia dla przedsiębiorców mają rekompensować niską stawkę opłaty dla gospodarstw jednorodzinnych. Proponowana stawka 2,10 zł oparta jest na analizie, której wynikową jest stawka bazowa. W Gminie Końskie byłaby to opłata rozdzielona między opłatą główną liczoną od każdego zameldowanego mieszkańca oraz stawka abonamentowa 2 zł od nieruchomości. Nie jest więc to czyste 2,10 zł.

Jeśli chodzi o sprawę konsultacji to po raz pierwszy ogłosił publicznie na spotkaniu z prasą przewidywane stawki na podstawie świeżo sformułowanego projektu uchwały bodajże w lipcu. Sam projekt w sposób nie formalny był przedmiotem analizy i zbierania informacji. Statut Gminy Końskie nie przewiduje klarownego systemu konsultacji społecznych poza instytucją referendum. Takie referendum już było i zakończyło się pozytywnym wynikiem. Sprawa vacatio legis daje możliwość osiągnięcia 2 celów. Konsultacje społeczne powinny być zrobione na bazie wiarygodnych danych. Obecnie w bazie danych zassane są 3 źródła informacji – ewidencja meldunkowa, podatkowa, nieruchomości. Trudno jest się jednak wypowiedzieć nt. stopnia wiarygodności danych zawartych w tej bazie. Taką wiarygodność można zrealizować poprzez system składania deklaracji. Podjęcie w dniu dzisiejszym uchwały sprawi, że deklaracje te staną się częścią aktu prawnego. Na podstawie wypełnionych deklaracji będzie można skutecznie określić właściwą wysokość stawek.     

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zgodził się ze stwierdzeniem, iż zabrakło konsultacji społecznych. Można by było się zastanowić nad powołaniem zespołu monitorującego produkcję odpadów przez podmioty gospodarcze. 

 

Radna Barbara  Zielińska

Zapytała radnego Krzysztofa Jasińskiego jak miałyby wyglądać takie konsultacje społeczne.

 

Radny Krzysztof Jasiński

To w jakiej formie będą się odbywały konsultacje zależy już od Burmistrza.

 

Pan Jacek Kucharski – współwłaściciel hurtowni „Kama”.

Stwierdził, że w referendum mieszkańcy się wypowiadali jako społeczność a nie jako poszczególni przedsiębiorcy. 400 metrów powierzchni jego hurtowni nie produkuje śmieci, te śmiecie produkują ludzie zatrudnieni w tej firmie. Dobrym pomysłem było wprowadzenie do uchwały zapisu umożliwiającego małym sklepikom składanie własnych deklaracji w zakresie ilości oddawanych śmieci i na tej podstawie wnosi opłatę. Jeżeli się okaże, że będzie więcej np. 1 pojemnik śmieci jaki był deklarowany to zawsze będzie można to zweryfikować. Jeżeli chodzi o duże firmy, to nawet po konsultacjach nie rozwiąże się tego problemu. Dlatego też dużym firmom powinno się zostawić furtkę, bo firmy te nadal będą mieli podpisane umowy na wywóz śmieci.   

 

Pan Marek Czech

Duże przedsiębiorstwa nie wywożą śmieci do lasu. Trzeba się odnieść do małych przedsiębiorstw.

 

Radny Piotr Słoka

Postawił pytanie kto będzie sprawdzał wiarygodność złożonych deklaracji na ilość oddawanych śmieci.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej      

Będzie możliwość przesyłania deklaracji do PGK.

 

Burmistrz  Miasta i Gminy

Radni powinni być pierwszymi zainteresowanymi tym aby uchwała została podjęta, weszła w życie, zażądać pełnej informacji, weryfikacji, również z udziałem przedsiębiorców. Wspólnym celem wszystkich jest wdrożenie całego systemu śmieciowego.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Krzysztofa Jasińskiego o oddalenie rozpatrywania omawianego projektu uchwały i poddanie go konsultacjom społecznym.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 10 głosach za, 5 głosach przeciwnych i 3 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Poinformował, że jest już pierwsza konsekwencja odrzucenia projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie. Był umówiony razem ze Skarbnikiem

w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska na podpisanie umowy w sprawie na jaz. Okazało się, że WFOŚ nie zgadza się na podpisanie takiej umowy w sytuacji, gdy nie ma wprowadzonych odpowiednich zmian w budżecie. To nazywa się interes publiczny – stwierdził.

 

e), q), 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W związku z tym, że projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie nie został przyjęty,  zgłosił wniosek o nie rozpatrywanie projektów uchwał w sprawach”

-          zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „Zakup pojemników i stojaków na worki do selektywnej zbiórki odpadów na terenie miasta i gminy Końskie

-          przystąpienia Gminy Końskie/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do realizacji projektu w ramach Poddziałania 7.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki

Wniosek swój uzasadnił, że w obecnej sytuacji nie ma zabezpieczonych środków na realizację ww. projektów po ich przyjęciu w drodze uchwał. Uchwały te byłyby nie spójne z obecnymi zapisami w uchwale budżetowej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał radcę prawnego o stanowisko w tej sprawie -  sytuacji gdy porządek obrad został już uchwalony.

 

Radca Prawny UMiG – Pan Jacek Krakowiak

Jego zdaniem można w takiej sytuacji wycofać te projekty uchwały ponieważ nie są one w tym momencie wykonalne na skutek nie przyjęcia zmian w budżecie. Poza tym Burmistrz jest wnioskodawcą tych projektów uchwał.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przyjęcie ww. projektów uchwał obarczone by było wadą prawną i dlatego jeszcze raz zwrócił się o ich zdjęcie z porządku obrad.

Złożył pisemny wniosek o zwołanie sesji nadzwyczajnej do rozpatrzenia projektu zmian w budżecie, projektu uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „Zakup pojemników i stojaków na worki do selektywnej zbiórki odpadów na terenie miasta i gminy Końskie oraz projektu uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Końskie/Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do realizacji projektu w ramach Poddziałania 7.1.1 Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

 

Projekty ww. uchwał zostały oddalone do rozpatrzenia na kolejną sesję Rady Miejskiej.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Statutu Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/179/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie dla funkcji produkcyjnych i towarzyszących oraz poprzemysłowych był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/180/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Modliszewice był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Marcin Latański

Zapytał czy plany odnowy miejscowości zostały sporządzone przy czynnym udziale mieszkańców zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz instrukcją. Jak  wynika z tych aktów plany odnowy muszą być podjęte w drodze uchwały zebrania wiejskiego do którego powinna być załączono lista. Z rozporządzenia wynika, iż każdy z wnioskodawców może złożyć tylko 1 wniosek o przyznanie pomocy. Tymczasem Gmina tych wniosków składa aż 4, ponieważ są 4 projekty uchwał. W związku z tym 3 odpadną. Z tego co się dowiedział, to do końca roku 2008 nie będzie naboru wniosków. Podjęcie więc uchwał w tej sprawie w dniu dzisiejszym nie jest zasadne.  W paragrafie 4 ust. 1 pkt 3 jest zapis budowa, przebudowa lub remontu przeznaczonego do użytku publicznego ścieżek rowerowych, szlaków pieszych, placów zabaw, miejsca rekreacji oraz obiektów sportowych z wyłączeniem sal sportowych przeznaczonych wyłącznie dla szkół i przedszkoli. Sale te są budowane przy szkołach. Zapytał czy dyrektorzy tych placówek wiedzą, że któryś z tych wniosków może przejść, tylko wtedy taka sala musi być dostępna dla ogółu społeczności wiejskiej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Dziś nikt nie ma wiarygodnych danych nt. tego w jakim terminie zostanie ogłoszony nabór wniosków do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich. Ostatnie informacje mówiły o listopadzie. 

Gmina ma do dyspozycji lata finansowania 2007-2013. Na programy infrastrukturalne nie wpłynęło nawet 1 euro. Wie, że wszyscy będą robili wszystko, aby te programy jak najszybciej uruchomić.  Jeżeli zostanie ogłoszony nabór konkursowy, to jaka jest gwarancja, iż w tym czasie zdąży się podjąć uchwałę o planie odnowy miejscowości. Jeżeli złoży taki projekt w trybie, który część osób  uzna za  uniemożliwiający gruntowne zapoznanie, to czy nie będzie trzeba  wówczas przesyłać  na kolejną komisję i sesję Rady. Podjęcie uchwał dzisiaj nie zamyka drogi do tego, by te projekty uchwał, doszlifować i udoskonalić. Formalna droga jest taka, że Gmina otrzymuje plany odnowy miejscowości  od rady sołeckiej z prośbą o wprowadzenie na sesję Rady Miejskiej. Od strony formalnej tak to wygląda. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby uchwalone plany odnowy miejscowości zmieniać, udoskonalać. 

Ograniczenia były znane. Nie mogą być przedmiotem dofinansowania sale gimnastyczne służące wyłącznie szkołom. Dlatego wszystkie sale gimnastyczne zaprojektowane są tak, aby ze szkołami łączyły je łączniki, które pozwalają na autonomizację sal, czyli że mogą być wykorzystywane przez szkoły. Poza zakończeniu zajęć szkolnych zamyka się drzwi, odrębne jest wejście na salę gimnastyczną, która służy całej miejscowości. Projekt przewiduje, że jest to sala gimnastyczno-rekreacyjna z funkcją kulturalną. Każdy z projektów zakłada istnienie nie tylko parkietu, ale również zaplecza (szatniowego oraz widowni na prawie 70 miejsc), które może być wykorzystane na różne cele. Wydaje mu się, że na gruncie tych rozstrzygnięć projekty uchwał się bronią, spełniają warunki techniczne. Racją jest, że może być zrealizowany 1 projekt, ale w miejscowości a nie w Gminie. Z tego programu w Modliszewicach zostanie dofinansowana budowa sali gimnastycznej, to już nikt więcej nie może stać się przedmiotem dofinansowania. Zwrócił się o podjęcie uchwał w tej sprawie. Będą one stanowić istotny instrument ubiegania się o środki unijne.    

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 14 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/181/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Pomyków był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 14 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/182/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

j)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Kornica był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 14 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/183/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Nowy Kazanów był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 14 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/184/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

l)

Projekt uchwały w sprawie  wyrażenia zgody na wynajęcie na okres 6 lat budynku stolarni wraz z przyległym gruntem w celu prowadzenia działalności gastronomicznej był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Marcin Latański

Zapytał czy podjęcie tej uchwały będzie zgodne z obowiązująca już uchwałą o parku kulturowym.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Uchwała o parku kulturowym nie reguluje własności, w tym kupna, sprzedaży, dzierżawy. Wyrażając zgodę na wydzierżawienie nie  narusza się uchwały o parku kulturowym. Oczywiście przedsiębiorca, który wygra przetarg będzie musiał się trzymać zapisów o parku kulturowym jeżeli będzie chciał uzyskać pozytywną decyzję o warunkach zabudowy dla zmiany sposobu użytkowania i pozytywną opinię konserwatora zabytków.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 15 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/185/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

ł)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na wystąpienie z żądaniem wykupu do wieloletniego dzierżawcy nieruchomości położonej w Końskich przy ulicy Targowej oznaczonej numerem działki 4321 o pow. 0,0204 ha oraz na zwolnienie z obowiązku zbycia przedmiotowej nieruchomości w drodze przetargu był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/186/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

m)

Projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości pomiędzy Gminą Końskie a Barbarą Błaszczyk był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/187/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

n)

Projekt uchwały w sprawie nabycia w drodze przetargu ustnego nieograniczonego, działki nr 160/1204 o powierzchni 0,33 ha, stanowiącej własność Skarbu Państwa Lasów Państwowych w zarządzie Nadleśnictwa Barycz, położonej w Baczynie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/188/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

o)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia planu sieci publicznych szkół podstawowych i gimnazjów prowadzonych przez gminę Końskie oraz granice ich obwodów był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/189/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

p)

Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Pana Stephen Drew na działalność Burmistrza  Miasta i Gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady. Projekt tej uchwały został przygotowany przez Komisję Rewizyjną – dodał.

 

Uwagi zgłosili:

 

Pani Ewa Kozik – w imieniu Pana Stephena Drew

Zakwestionowała zapisy zawarte w pkt 6 uzasadnienia do projektu uchwały stwierdzając m.in. że Pan Stephen Drew nie jest winny dopóki nie ma orzeczenia sądu. 

 

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej – radny Zbigniew Kucharski

Odczytał brzmienie pkt 6 uzasadnienia do projektu uchwały i wyjaśnił, że zdanie zostało wyrwane z kontekstu. Poinformował, że Komisja Rewizyjna przeprowadziła kontrolę  dokumentów zgromadzonych w tej sprawie w UMiG w Końskich jak również dokonała wizytacji stajni, w której obecnie znajdują się konie. 

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/190/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

r)

Projekt uchwały w sprawie upoważnienia p.o. Dyrektora Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do wykonywania czynności organu właściwego dłużnika radni był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXV/191/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 8

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Komisje Rady Miejskiej

 

I.

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki

Przedstawiła protokół z kontroli stanu przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

(W/w protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) ww. protokół przyjęła.

 

II.

Radny Tomasz Milcarz – Przewodniczący Komisji Prawa i Praworządności

Przedstawił stanowisko Komisji do pisma Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach z dn. 30.07.2008 r. znak: NK III-0713-111/08 przekazujące Radzie Miejskiej w Końskich pismo właścicieli i dzierżawców lokali gastronomicznych w Sielpi.

(W/w protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie zawartego w stanowisku wniosku Komisji Prawa i Praworządności o zobowiązanie Burmistrza Miasta i Gminy Końskie do przygotowania stosownego projektu uchwały w sprawie zmiany zapisu § 2 ust. 3 lit. b Uchwały Rady Miejskiej w Końskich Nr VII/71/2003  z dn. 30.06.2003 r. i nadanie mu brzmienia o treści nie budzącej wątpliwości interpretacyjnych.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) wniosek przyjęła.

 

 

Ad. pkt 9

 

Informacje i komunikaty:

 

I.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z wnioskiem firmy Merqus o przystąpienie do zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic Partyzantów i Południowej uchwalonego uchwałą nr XXX/322/2006  Rady Miejskiej z dn. 30.06.2006 r.

Wniosek ten (wraz z przekazanymi przez firmę Merqus materiałami) skierował według właściwości do Burmistrza celem jego rozpatrzenia, przeanalizowania, ewentualnego przygotowania stosownego projektu uchwały w przypadku wystąpienia możliwości prawnych oraz udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy oraz Radzie Miejskiej.

 

 

II.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem MKS Neptun Końskie i KSSPR Końskie dotyczące przyznania dotacji dla sportu seniorskiego.

Pismo to skierował według właściwości do Burmistrza celem jego rozpatrzenia, ewentualnego przygotowania stosownego projektu uchwały oraz udzielenia pisemnej odpowiedzi wnioskodawcom oraz Radzie Miejskiej.

 

 

III.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem p. Zdzisławy Lisowskiej zawierającym prośbę o zmianę studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy Końskie.

Pismo to skierował według właściwości do Burmistrza celem jego rozpatrzenia oraz udzielenia pisemnej odpowiedzi wnioskodawcy oraz Radzie Miejskiej.

 

 

IV.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Spółdzielni Mieszkaniowej w Modliszewicach.

Pismo to skierował według właściwości do Burmistrza celem jego rozpatrzenia oraz udzielenia pisemnej odpowiedzi wnioskodawcy oraz Radzie Miejskiej.

 

V.  

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Ośrodków Wypoczynkowych na Sielpi. 

 

 

VI.  

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Regionalnej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych.   

 

 

VII.  

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował o przesłanym do wiadomości Rady Miejskiej piśmie Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach zawierającym odpowiedź na skargę p. Feliksa Dunajskiego na decyzję o warunkach zabudowy wydaną w dwóch różnych wersjach w tej samej sprawie. Z pismem zainteresowani mogą się zapoznać w Biurze Rady. 

 

Radna Ewa Swat

Zapoznała z listem KSSPR kierowanym do Burmistrza.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odnosząc się do przedstawionego listu KSSPR wyraził podziękowania dla jego autorów, gdyż zawarte w nim informacje mogą być pomocne podczas konstruowania na nowy roku budżetu. Nie ze wszystkimi stwierdzeniami może się zgodzić. Zaznaczył, że to za jego kadencji Gmina podwoiła stan posiadania jeżeli chodzi o hale sportowe. Nie jest więc najgorzej z bazą sportową. Ma nadzieje, że działacze KSSPR nie traktują przedstawionego pisma dosłownie. Obecnie trwa aktualizacja audytu energetycznego hali sportowej. Chciałby aby hala została poddana gruntownej modernizacji od wiosny 2009 r.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że 29.09.2008 r. o godz. 8.00 odbędzie się posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów a o godz. 10.00 odbędzie sesja Rady Miejskiej zwołana w trybie nadzwyczajnym na wniosek Burmistrza.

 

 

 

 

 

 

 

Ad. pkt 10

 

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XXV sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Jadwiga Świeboda                                                     Marian Gąszcz

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

          Rafał  Kuba

Inspektor Biura Rady  Miejskiej                                                  

 

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2008/11/18 13:11:32
Redaktor: Administrator