Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XXX/08

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 4 grudnia 2008 r.
w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W XXX sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 19 radnych na ogólną liczbę 21. Dwóch radnych nieobecnych – usprawiedliwionych.

W sesji wzięło udział 68 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło  87 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1345

 

 

Ad. pkt 1

 

     XXX sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 19 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokół z sesji z dnia 29 października 2008 r. przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tego protokołu.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Poinformował, że Burmistrz Miasta i Gminy zgłosił wniosek o wprowadzenie do porządku obrad sesji rozpatrzenie  projektów uchwał w sprawach:

1)           przejęcia przez Gminę Końskie od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz ustalenia opłaty ponoszonej przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków,

2)           zmiany uchwały Rady Miejskiej w Końskich Nr XXX/315/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie zmienionej uchwałą Rady Miejskiej Nr XXV/178/2008 z dnia 25 września 2008 r. w sprawie zmiany regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości porządku na terenie miasta i gminy Końskie.

Projekty tych uchwał radni otrzymali dopiero przed sesją – dodał.

Stwierdził, że w związku z tym, iż wniosek wpłynął dopiero w dniu poprzedzającym sesję, a więc w terminie niezgodnym z przepisami ustawy o samorządzie gminnym, to nie będzie on rozpatrywany.

Poinformował, że w dniu 11 grudnia o godz. 12 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska oraz Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów poświęcone sprawom śmieciowym z udziałem wszystkich zainteresowanych. Radni po raz kolejny otrzymali nowe stawki śmieciowe.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zgodnie ze Statutem Gminy i Regulaminem Rady projekt porządku obrad przygotowuje Przewodniczący Rady Miejskiej. Wniosek o uzupełnienie lub zmianę porządku obrad może zgłosić każdy radny i Burmistrz. Do przyjęcia takiego wniosku wymagana jest bezwzględna większość głosów. Wniosek ten powinien więc być poddany pod głosowanie. 

Pierwsza wersja projektu uchwały została przekazana Radzie w sierpniu, była dyskutowana na komisjach przed sesją, która odbyła się w dniu 25 września br. Na sesji tej projekt został oddalony celem uwzględnienia zgłaszanych w trakcie dyskusji nad nim wniosków. Główny wniosek był taki, że obciążenie opłatą z tytułu odbierania śmieci dla prowadzących działalność gospodarczą powinno być oparte nie na wielkości powierzchni, tylko na ilości osób zatrudnionych. Jeżeli pewną całość wyliczalną matematycznie się zmienia, to skutkuje to dla całości wyliczeń. W związku z tym dziś przedstawione propozycje uwzględniające uwagi i wnioski radnych w sposób oczywisty różnią się od poprzedniej wersji. Jeżeli uchwała ma wejść w życie od 1 stycznia 2009 r., to nie ma na co czekać. Lepiej dokonywać zmian w już obowiązującej uchwale na podstawie posiadanej bazy danych niż przesuwać kolejne terminy jej podjęcia. Jeżeli uchwała zostałaby przyjęta dopiero pod koniec grudnia, to  jakie byłyby szanse wydrukowania ok. 12 tys. książeczek opłat, które następnie trzeba będzie rozdać. Zwrócił się aby nie przesuwać w czasie rozpatrywania obydwu projektów uchwał.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Wniosek Burmistrza nie zachowuje terminów proceduralnych. W dniu 27 listopada br. odbyło się posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego na którym nie był obecny ani Burmistrz ani jego zastępcy. Rada chce pracować, ale musi to by zaangażowanie z obydwu stron. Proponowane wspólne posiedzenie komisji odnośnie śmieci jest wyjściem naprzeciw temu, aby sprawy poszły dalej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W projekcie uchwały zgodnie z życzeniem radnych przyjęto nieco inną filozofię wyznaczania opłat. Nie ma tam stawki od osoby, tylko jest wyznaczona stawka bazowa za odbiór 1 m3 śmieci – 80 zł w przypadku śmieci nie segregowanych i 60 zł w przypadku śmieci segregowanych. Przy wprowadzeniu stałej opłaty 2 zł, to na 1 osobę w przypadku śmieci segregowanych będzie to kwora ok. 2,40 zł. Wprowadzany jest także zapis, że dla pracodawców zatrudniających powyżej 500 osób stawka podstawowa jest obniżana o 30%. Jego zdaniem suma głosów w dyskusji nad stawkami śmieci jest w przedłożonym projekcie uwzględniona. Uważa, że zgłoszony przez niego wniosek powinien być poddany pod głosowanie.

 

Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Wskazał, iż obydwa projekty uchwał nie posiadają opinii radcy prawnego. Zapytał czy Burmistrz nie widzi zagrożenia, że ktoś te uchwały zaskarży z tego powodu i mogą zostań one uchylone.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Każdą uchwałę, w tym tą zaopiniowaną przez radcę prawnego można zaskarżyć. Radca prawny miał niestety wypadek samochodowy, przebywa w szpitalu  i w związku z tym nie może wykonywać swoich czynności. W krótkim czasie nie udało się zatrudnić kogoś innego do zbadania zgodności z prawem projektów uchwał. Zaznaczył, że projekty uchwał były redagowane pod kontrolą radcy prawnego.  

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie wniosku Burmistrza.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 5 głosach za, 13 głosach przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się ww. wniosek odrzuciła.

           

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołu z obrad sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

     a) określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków,

     b) określenia wysokości stawki opłaty miejscowej w Sielpi,

     c) wprowadzenia opłaty od posiadania psów, określenia zasad poboru, wysokości opłaty od posiadania psów, terminów płatności oraz sposobu jej poboru,

     d) określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,

     e) określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji na podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości,

     f) stawek dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich na 2009 r.,

     g) przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Końskich na terenie miasta i gminy Końskie, 

     h) ustalenia dopłat do cen za odprowadzanie ścieków dla gospodarstw domowych znajdujących się na terenie Miasta i Gminy Końskie,

      i) usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Końskie,

      j) uchwalenia Gminnego Programu Profilatyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich na rok 2009,

     k) zmieniająca uchwałę Nr XVI/153/2004 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy,

      l) ustalenia zasad odpłatności za usługi opiekuńcze i usługi pomocy sąsiedzkiej oraz wyżywienie w stołówce Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich,

      ł) zmian w budżecie na 2008 r.

7.    Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej.

8. Informacje i komunikaty.

9. Zakończenie obrad XXX sesji.

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

     

         Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych.  

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

 

Radny Zbigniew Hybik

  1. Zgłosił problem oświetlenia na osiedlu 3-go Maja. Po zmroku panują tam ciemności.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sprawa została zgłoszona do wykonawcy modernizacji oświetlenia. Awaria szybko powinna być usunięta.

 

  1. Zapytał czy restauracja przy ul. Mieszka I–go posiada zezwolenie na sprzedaż alkoholu podczas imprez oraz czy w okresie zabawy „andrzejkowej” była tam interwencja służb porządkowych.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Ze strony Straży Miejskiej interwencji nie było. Skieruje zapytanie do Policji.

 

Radny Lucjan Górecki

  1. Poruszył sprawę możliwości budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowościach Wąsosz - Małachów.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sformułowany został program kompletnej kanalizacji Gminy Końskie. Składa się on z 2 elementów. Pierwszym elementem jest aglomeracja obejmująca 28 sołectw i miasto Końskie w ramach kanalizacji zbiorczej. W pozostałych 12 sołectwach planuje się uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w ramach przydomowych oczyszczalni ścieków. Zarówno Wąsosz jak i Małachów w tym programie są.   

 

  1. Zwrócił się o położenie dywaniku asfaltowego w Wąsoszy-Zarowiu –  stronę boiska do piłki nożnej.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Traktuje to jako wniosek do przeanalizowania i rozpatrzenia.

 

Radny Krzysztof Jasiński

  1. Zgłosił prośbę o dokonanie zmian zapisów w Planie Rozwoju Powiatu Koneckiego.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Plan Rozwoju Powiatu Koneckiego w części dotyczącej Gminy Końskie w chwili jego opracowywania traktowany był jako rodzaj klucza do programów unijnego wsparcia. Obecnie wiadomo, że wypisy z tego planu nie są dokumentem niezbędnym dla aplikacji. Oprócz niego Gmina dysponuje innymi strategicznymi dokumentami. Jednym z nich jest przyjęty przez Radę Program Rozwoju Gospodarczego do roku 2011.   

 

  1. Zapytał jak postępują prace w ramach E-świętokrzyskie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

E-świętokrzyskie – prace inwestycyjne zostały zakończone. Pozostało tylko podpisanie umowy z dostawcą sygnału internetowego oraz jego obsługę.
Z propozycją zawarcia umowy wystąpiła Politechnika Świętokrzyska, ale w formie bezprzetargowej i na kwoty powyżej progu zamówień publicznych. Stąd też propozycja ta nie została przyjęta. Poszukiwano nowego dostawcy oferującego lepsze warunki, ale okazało się, że współwłaściciel sieci światłowodowej – Starostwo Powiatowe nie ma w budżecie tegorocznym pieniędzy na uruchomienie światłowodów. Gmina jako współwłaściciel nie może sama tego zrobić. Z tego co wie to w projekcie budżetu na 2009 r. Starostwo ma zabezpieczone środki na uruchomienie światłowodów.     

 

  1. Zwrócił się z prośbą zamontowanie oświetlenia ulicznego na ul. Starowarszawskiej.

 

  1.  M. Stolzman – zapytał czy istnieje możliwość dofinansowania tej inicjatywy.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Nie wie czy istnieje możliwość wspomnianego dofinansowania.

  1. Poruszył problem ograniczenia parkowania na chodniku przy bloku nr 16 przy ul. Polnej.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Przekaże sprawę do zbadania Straży Miejskiej.

 

 

  1. Poruszył sprawę sytuacji finansowej MKS „Końskie”.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

MKS „Neptun” Końskie jest stowarzyszeniem autonomicznym w stosunku do Gminy Końskie. Łączne nakłady Gminy Końskie ze wszystkich źródeł dla MKS „Neptun” stanowią kwotę przekraczającą 200 tys. zł.

 

Radny Mariusz Czarnecki

  1. Zwrócił się o podanie inwestycji drogowych, chodnikowych Gminy Końskie realizowanych wspólnie ze Starostwem Powiatowym w Końskich jakie będą podejmowane w kadencji 2006-2010.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Radni posiadają coroczne zestawienia wniosków do budżetu obejmujące drogi powiatowe, które Gmina Końskie deklaruje wesprzeć finansowo. Problem w tym, że Starostwo nadal nie posiada programu budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych.

W roku bieżącym Gmina Końskie remontowała chodnik przy ul. Szwieca-Robota,  chodnik łączący ul. 16-go Stycznia z ul. Polną obok SP Nr 2, chodnik przy bloku Nr 2 od ul. 16-go Stycznia do ul. Brzozowej, łącznik łączący ul. Szwieca-Robota z ul. Polną, chodnik przy ul. 3-go Maja, chodnik przy ul. Wojska Polskiego. Wspólnie z powiatem przebudowano chodnik przy ul. Browarnej wzdłuż ogrodzenia cmentarnego wraz z budową zatoczek postojowych i parkingu.  

 

Radny Marcin Latański

  1. Zapytał na jakim obszarze Gminy Końskie obowiązują plany zagospodarowania przestrzennego.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Obecnie dla miasta wykonywanych jest 12 miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obejmujących zasadniczą część miasta.

Odp. uzupełnił Z-ca Naczelnika UKO – Pan Antoni Wiktorowicz

Powierzchnia objęta opracowanymi planami zagospodarowania przestrzennego wynosi 286,89 ha. W trakcie opracowywania są plany obejmujące powierzchnię 2669,37 ha. Oprócz miasta w trakcie opracowywania są plany dla 3 sołectw: Sierosławic, Modliszewic i Sielpi.  

 

Radny Marian Gąszcz

  1. Zapytał co było przyczyną położenia nowego dywanika asfaltowego na ul. Szwieca-Robota.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Droga nigdy nie była tam dokończona. Została położona tylko pierwsza warstwa asfaltu. Stan niedokończenia drogi nie mógł trwać w nieskończoność. Nastąpiło to na wniosek mieszkańców.

 

  1. Zapytał w jakim stadium znajduje się zakup biurowca od PKS.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Obecnie trwa postępowanie o warunkach zabudowy. Gmina powinna kupić wskazywany budynek. Warunkiem jest jednak możliwość jego użytkowania w sposób zgodny z zadaniami własnymi Gminy. Jeżeli pojawi się pewność uzyskania przekształcenia budynku w budynek złożony z mieszkań socjalnych to nikt nie będzie miał wątpliwości, że jest przeznaczony na cele Gminy.

 

  1. Zapytał czy zakończona została budowa dodatkowych przyłączy wodnych w miejscowościach Brody i Wincentów oraz ile wynosi koszt ogólny 1 przyłącza. Zgodnie z umową przyłącza miały być  wykonane do końca 2008.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Na chwile obecną wykonano ok. 150 przyłączy w ramach zamówienia a zostało jeszcze ok. 15. Koszt 1 przyłącza wyniesie 1650-1680 zł.

 

Radna Barbara Zielińska

  1. Zapytała czy istnieje możliwość, aby dzieci niepełnosprawne (I grupa inwalidzka) mogły bezpłatnie korzystać wraz z opiekunem z basenu.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sprawa jest do indywidualnego załatwienia. Rozmawiał z Dyrektorem MZOS i w sprawach indywidualnych może podjąć decyzję na podstawie orzeczenia lekarskiego. MZOS z przyjemnością udzieli tego rodzaju pomocy.

 

Radny Ernest Kruk

  1. Zapytał czy wpłynęły oferty na wykonanie dokumentacji na budowę ul. Robotniczej na odcinku od skrzyżowania z ul. przy stadionie do ul. Sienkiewicza oraz kiedy dojdzie do realizacji tego projektu.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Przedłużające się prace nad miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego łączącym wskazywane ulice skłoniły go do wybrania innego rozwiązania – na zamówienie dokumentacji budowlanej w myśl nowej „spec-ustawy”, łączącej te dwa odcinki. 2 grudnia podpisano umowę po przetargu. Wartość dokumentacji wyniosła ok. 147 tys. zł a termin wykonania dokumentacji został określony na 210 dni od daty podpisania umowy. Dokumentacja ta ma być wykonana według obecnie obowiązującej wersji „spec-ustawy”, to ostateczna dokumentacja jakiej się Gmina spodziewa – dokumentacja budowlana wraz ze wszystkimi decyzjami administracyjnymi – konsumuje wszystkie poprzednie decyzje. Z chwilą jej wydania Gmina powinna przystąpić do budowy wskazywanego odcinka.     

 

  1. Zapytał czy Burmistrz podtrzymuje deklarację ponownego utwardzenia przedłużenia ul. Hubala tak, aby było ono przejezdne samochodem radnego Kruka.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Odpowiedział, że podtrzymuje deklaracje, iż Gmina Końskie utrzyma przejezdność na gruncie, który łączy ul. Jesionową z przedłużeniem ul. Hubala. Będzie to połączenie o charakterze doraźnym a nie trwałym. Nie będzie to standard umożliwiający jazdę każdym samochodem.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Krzysztof Jasiński

Jest zaskoczony, że Starostwo nie posiada planu budowy i remontu dróg powiatowych. Jeżeli takiego planu nie ma, to można by było wskazać, że jeżeli Starostwo takiego planu nie opracuje, to Gmina nie będzie partycypować w kosztach budowy i remontu dróg powiatowych.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Nie zamierza rozmawiać z Powiatem na zasadzie gróźb czy szantażu. Jest nastawiony na dyskusje i współpracę. Niestety mimo próśb ze strony Gminy program modernizacji dróg powiatowych albo nie istnieje albo nie został on Gminie przekazany. Stanowi to istotną ułomność. 

  

Radny Ernest Kruk

Otrzymał informację, że PWiK stoi na bombie ksylamitowej Niedawno wykonywano tam remont a teraz się okazuje, że ponownie chyba trzeba go będzie przeprowadzić.

 

Prezes PWiK – Tomasz Szatkowski

Faktycznie okazało się, że pod podłogami znajduje się warstwa izolacyjna zawierająca ksylamit. Trzeba będzie go usunąć.

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Marcin Latański
i Mariusz Czarnecki.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Ad. pkt 6

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/214/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

b)

Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawki opłaty miejscowej w Sielpi był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/215/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie wprowadzenia opłaty od posiadania psów, określenia zasad poboru, wysokości opłaty od posiadania psów, terminów płatności oraz sposobu jej poboru był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/216/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/217/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie określenia wzorów formularzy informacji i deklaracji na podatek rolny, podatek leśny, podatek od nieruchomości był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/218/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie stawek dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich na 2009 r. był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/219/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzenie ścieków przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Końskich na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/220/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie w sprawie ustalenia dopłat do cen za odprowadzanie ścieków dla gospodarstw domowych znajdujących się na terenie Miasta i Gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/221/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie usytuowania miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał i uzyskał następujące opinie:

 

1)

Komisja Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska przyjęła wniosek, aby  paragrafowi 1 projektu uchwały nadać następujące brzmienie:

§ 1 ust. 1. Miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych usytuowane będą w odległości powyżej 50 metrów od punktu sprzedaży do granicy posesji szkół, przedszkoli, internatów, obiektów kultu religijnego, a co najmniej w odległości 100 metrów od głównego wejścia do tych obiektów.

§ 1 ust. 2. Odległość ta mierzona będzie po najkrótszej drodze dojścia.

Projekt uchwały wraz z wnioskiem został zaopiniowany pozytywnie.

 

2)

Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów wydały negatywne opinie do tego projektu uchwały.

 

3)

Komisja Prawa i Praworządność odstąpiła od wyrażania opinii do tego projektu uchwały – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Zbigniew Kucharski

Propozycja zawarta we wniosku Komisji Ochrony Zdrowia wynika z tego, że niektóre obiekty oświatowe czy obiekty kultu religijnego mają bardzo dużą powierzchnię. Chodzi o zachowanie odległości 50 m od granic posesji oraz 100 m od głównego wejścia. Odległości będą badane najkrótszą drogą dojścia. Jego zdaniem wniosek jest zasadny.

 

Radny Zbigniew Hybik

Jest przeciwny wnioskowi. Jest za tym, aby nie podejmować żadnej uchwały. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zgłosił wniosek o utrzymanie dotychczas obowiązującej uchwały w mocy i nie wprowadzanie do niej w tej chwili zmian – wniosek o odrzucenie przedłożonego projektu uchwały.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Tego typu uchwały obowiązują w Gminie od początku lat 90-tych i co pewien czas są nowelizowane. Koncesje wydawane były „pod rządami” różnych zapisów. Odrzucenie propozycji zmian oznacza, że kiedy „skończy żywot” zezwolenie wydane np. dla PSS „Społem”, to nowe koncesje nie będą mogły być wydane, ponieważ nie ma tam zachowanej odległości 10 m od granic posesji. Kiedy koncesja była wydane przepisy były nieco inne. Wyraził poparcie dla wniosku Komisji Ochrony Zdrowia. 

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zwrócił się do Naczelnika Wydziału Spraw Obywatelskich o podanie przyczyny opracowania i przedłożenia ww. projektu uchwały oraz przedstawienie zasad w obowiązującej do tej pory uchwale.

 

Naczelnik Wydziału Spraw Obywatelskich – Jerzy Zieliński

Poinformował, że o wskazywanym projekcie uchwały dowiedział się dopiero z zawiadomienia o sesji. W dotychczas obowiązującej uchwale odległość była mierzona drogą faktycznego dojścia. Wszystkie wydawane zezwolenia przechodziły przez Komisję Przeciwdziałania Alkoholizmowi. Wydział Spraw Obywatelskich wydawał pozwolenie tylko po pozytywnej opinii Komisji Przeciwdziałania Alkoholizmowi. Wydział nie zajmował się analizą odległości.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Wycofał zgłoszony przez siebie wniosek.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska, aby paragrafowi 1 projektu uchwały nadać następujące brzmienie:

§ 1 ust. 1. Miejsca sprzedaży i podawania napojów alkoholowych usytuowane będą w odległości powyżej 50 metrów od punktu sprzedaży do granicy posesji szkół, przedszkoli, internatów, obiektów kultu religijnego, a co najmniej w odległości 100 metrów od głównego wejścia do tych obiektów.

§ 1 ust. 2. Odległość ta mierzona będzie po najkrótszej drodze dojścia.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 3 głosach za, 11 głosach przeciwnych i 5 głosach wstrzymujących się wniosek odrzuciła.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 16 głosach przeciwnych i 3 głosach wstrzymujących się projektu uchwały nie przyjęła.

 

j)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich na  rok 2009 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/222/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały zmieniający uchwałę Nr XVI/153/2004 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 czerwca 2004 r. w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego   zasobu gminy  był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/223/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

l)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia zasad odpłatności za usługi opiekuńcze i usługi pomocy sąsiedzkiej oraz wyżywienie w stołówce Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/224/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

ł)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 r. był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. W dniu dzisiejszym radni otrzymali dwie autopoprawki do tego projektu uchwały.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Omówiła autopoprawki do projektu uchwały. Zmiany uwzględniają wniosek złożony przez Miejski Zarząd Obiektami Sportowymi, który wypracował większe przychody i dlatego wnioskuje o zwiększenie planu wydatków. Do budżetu należy wprowadzić środki przekazane przez Ministra Finansów na dofinansowanie odpraw dla odchodzących na emeryturę nauczycieli. Chodzi ponadto
o zwiększenie środków w załączniku dotyczącym inwestycji wieloletnich na zadanie „Budowa i modernizacja dróg i chodników gminnych na skutek wyniku rozstrzygniętego przetargu na drogi na terenach przemysłowych.    

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawkami.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXX/225/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 7

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Komisje Rady Miejskiej

 

Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Rewizyjnej

Przedstawił protokół z kontroli stanu komunalnych zasobów mieszkaniowych z uwzględnieniem prowadzonych remontów.

(W/w protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) ww. protokół przyjęła.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Ad. pkt 8

 

Informacje i komunikaty:

 

I.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznała z dwoma pisami p. Stefana Karbownika.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że udzieli pisemnej odpowiedzi p. Karbownikowi.

 

II.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem Ryszarda Sroczyńskiego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Pismo to skierował do Komisji Rewizyjnej celem zbadania i przedstawienia stanowiska Radzie Miejskiej.

 

 

 

III.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem Zarządu Koła Polskiego Związku Niewidomych
w Końskich.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że pismo wraz z numerem konta bankowego dla osób zainteresowanych udzieleniem wsparcia finansowego będzie znajdować się
w Biurze Rady Miejskiej.

 

IV.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem  Wojewody Świętokrzyskiego w sprawie uchwały Rady Miejskiej w Końskich. Pismo to zostało przekazano w dn. 1 grudnia 2008 r. Z-cy Burmistrza – p. Dariuszowi Kowalczykowi celem przygotowania zmian do cytowanej uchwały - poinformował.

 

Naczelnik Wydziału Edukacji – Krystyna Milczarek

Złożyła przeprosiny za popełnione uchybienia wskazane przez Wojewodę. Projekt był tworzony po raz pierwszy i dlatego nie było się na czym wzorować. Poprawki zostaną naniesione zgodnie z sugestiami organu nadzoru. 

 

V.  

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Wojewody Świętokrzyskiego w sprawie p.Stephena Drew.

 

VI.  

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że wpłynęło pismo Zakładu Energetyki Cieplnej zaznaczając, iż znajduje się ono do wglądu w Biurze Rady Miejskiej.

 

VII.  

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że wpłynęło pismo p. Jerzego Rajmunda Stańczyka kierowane do Rady Miejskiej i Rady Powiatu dotyczące zorganizowania wspólnej uroczystej sesji poświęconej setnej rocznicy urodzin ks. Józefa Granata. Z tego co wie, to jest powołany Komitet Organizacyjny Obchodów i on o zorganizowanie takiej sesji się nie zwracał. Z treścią pisma można się zapoznać z Biurze Rady Miejskiej.

 

VIII.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem firmy Merqus kierowanym do Rady Miejskiej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że w myśl zapisów Regulaminu Rady Miejskiej inicjatywa uchwałodawcza przysługuje radnym oraz Burmistrzowi.

 

IX.  

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem Burmistrza dotyczącym sprzedaży lokali mieszkalnych z wyższą bonifikatą dla p. J.Rupniewskiej, p. C.Wóblewskiej, p. S.Leszczyńskiego, p. Z.Bokińczuka.  

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Oprócz interesów potencjalnych nabywców, trzeba brać pod uwagę również sporą liczbę osób oczekujących na mieszkania. Jedynym źródłem mieszkań są powroty mieszkań do Gminy, które mają charakter lokatorski. Rocznie są to 4-5 mieszkania lokatorskie i 250 rodzin oczekujących. Każdy chciałby mieć ponad 50% upust przy kupnie mieszkania. Gmina analizuje każde podanie. Tam gdzie w grę będzie wchodziła radykalna zmiana struktury własnościowej, zwalniająca Gminę z zobowiązań wobec wspólnoty, tam będzie wnioskował o sprzedaż. Natomiast tam, gdzie takiej radykalnej zmiany nie będzie, tam nie powodów do zmniejszania potencjalnego przychodu z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Chodzi o to, żeby po zakończeniu wyprzedaży lokali, Gmina przystąpiła do budowy czy remontów mieszkań. Zapytał Burmistrz w jaki sposób Burmistrz chce sprzedać wszystkie mieszkania w danym bloku skoro nie chce indywidualnie, stopniowo ich sprzedawać. To nigdy nie będzie tak, że nagle wszyscy z danego bloku zgłoszą się jednocześnie z wnioskiem o wykup mieszkania.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Sprzedaż lokalu z wysoką bonifikatą nie jest prawem tylko przywilejem. Odmowa udzielenia wyższej bonifikaty nie jest żadną krzywdą. Jest natomiast odmową udzielenia ponadprzeciętnego przywileju. Powinny powstać pewne zobiektywizowane kryteria do rozpatrywania indywidualnych wniosków.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że planuje zwołać kolejną sesję Rady Miejskiej na dzień 19 grudnia na godz. 10.00. Natomiast posiedzenia Komisji zostały zaplanowane w dniach:

a)        Komisja Ochrony Zdrowia – 11.12.2008 r. g.9.00

b)        Komisja Prawa – 12.12.2008 r. – g. 12.00

c)        Komisja Oświaty – 15.12.2008 r. – g. 12.00

d)        Komisja Rozwoju Gospodarczego – 16.12.2008 – g. 10.00.

Głównym tematem ww. posiedzeń Komisji oraz Rady Miejskiej będzie rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy Końskie na 2009 r.

Projekt budżetu Państwo otrzymali. Zwrócił się o dokonanie analizy i przygotowanie się do merytorycznej dyskusji.

Przypomniał, że w dn. 11.12.2008 r. o godz. 12 odbędzie się wspólne posiedzenie Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska z Komisją Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów w sprawie stawek śmieciowych. Zaprosił wszystkich zainteresowanych na połączone posiedzenie komisji.

 

Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

W imieniu Powiatowego Konta Pomocy  zaprosił wszystkich zainteresowanych na bal dla dzieci niepełnosprawnych, który odbędzie się w dn. 6.12.2008 r. o godz. 12 w SP Nr 1.

 

Ad. pkt 9

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XXX sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

 

 Jadwiga Świeboda                                                     Marian Gąszcz

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

          Rafał  Kuba

Inspektor Biura Rady  Miejskiej                                                  

 

  

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2009/02/19 09:07:35
Redaktor: Administrator