Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XXXI/08

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 19 grudnia 2008 r.
w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W XXXI sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21. 1 radnych nieobecny – usprawiedliwiony.

W sesji wzięły udział 53 osoby zaproszone. Łącznie w obradach uczestniczyły  73 osoby.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1445

 

 

Ad. pkt 1

 

     XXXI sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 19 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji Rada Miejska przyjmie na następnej sesji.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

           

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołu z obrad sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

     a) zmiany uchwały Rady Miejskiej w Końskich Nr XXXIII/315/2006 z dnia 27
         kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu szczegółowych zasad utrzymania
         czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie zmienionej uchwałą
         Rady Miejskiej w Końskich Nr XXV/178/2008 z dnia 25 września 2008 r.
         w sprawie zmiany regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości
         i porządku na terenie miasta i gminy Końskie,

     b) przejęcia przez Gminę Końskie od właścicieli nieruchomości obowiązków
          w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz ustalenia opłaty ponoszonej
          przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków,

     c) ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczych
         Straży Pożarnych uczestniczących w działaniach ratowniczych lub szkoleniu
         pożarniczym organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę,

     d) określenia rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej
          dla nauczycieli, dla których organem prowadzącym jest gmina Końskie,

     e) uchwalenia budżetu miasta i gminy Końskie na 2009 rok,

     f) zmian w budżecie na 2008 r.,

     g) ustalenia wykazu wydatków majątkowych i bieżących, które nie wygasają
         z upływem roku budżetowego 2008, 

     h) powołania zespołów wychowania przedszkolnego,

      i) ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe
         warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat,   
         motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki
         wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku
         pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny
         ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, zasady tworzenia
        specjalnego funduszu nagród a także wysokość nauczycielskiego dodatku
         mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania,

      j) podwyższenia kapitału zakładowego jednoosobowej Spółki Gminy Końskie
         pod nazwą Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka
         z o.o. z siedzibą w Modliszewicach,

     k) przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej w Końskich oraz Komisji na 2009 r.

5.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

6.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

7.    Informacja o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Końskie.

8.    Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

9. Informacje i komunikaty.

10.Zakończenie obrad XXXI sesji.

 

Po uchwaleniu porządku obrad na sesję przybył radny Andrzej Sypytkowski.

 

 

Ad. pkt 4

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Rady Miejskiej w Końskich Nr XXXIII/315/2006 z dnia 27 kwietnia 2006 r. w sprawie regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie zmienionej uchwałą Rady Miejskiej w Końskich Nr XXV/178/2008 z dnia 25 września 2008 r. w sprawie zmiany regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.

Z tym, że Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów przyjęła wniosek, aby w projekcie uchwały ustalić średnią miesięczną ilość wytwarzanych odpadów przez 1 osobę w gospodarstwie domowym na 0,045 m3/miesiąc. W dniu dzisiejszym radni otrzymali autopoprawkę Burmistrza uwzględniającą ten wniosek. W związku z tym nie zachodzi potrzeba poddawania wniosku Komisji pod głosowanie - dodał.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

W § 5 pkt 4 projektu uchwały wszystko wrzucono do jednego „garnka” – działki, domki letniskowe, budynki wykorzystywane do celów rekreacyjno-wypoczynkowych. Jest tu skromna suma opłat – kwota 1,60 zł. W niektórych miejscowościach np. w Starej Kuźnicy w miesiącach letnich 3-miesięcznych przyjeżdża bardzo dużo ludzi. W jednym mieszkaniu jest po 5-6 wczasowiczów, którzy w tym okresie będą produkować bardzo duże ilości śmieci a na rok zapłacą tylko niecałe 20 zł, czyli tyle ile przeciętna rodzina za jeden miesiąc. Jego zdaniem stawka 1,60 zł jest zbyt niska i powinna być podwyższona a wczasowiczów wcale nie jest mało i powinni płacić więcej. Można by było albo teraz na sesji zgłosić wniosek o podwyższenie tej stawki albo w nowym roku Burmistrz skoryguje to w jakiś sposób.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wniosek i uwagi wydają się mu słuszne, ale proponuje drugie rozwiązanie zaproponowane przez radnego Piotra Słokę. Nie chciałby, aby teraz „na kolanie” w trakcie sesji dyskutowali i liczyli coś, co wymaga jednak ponownego przeliczenia bardzo wielu wartości. W związku z tym zwrócił się o przyjęcie projektu uchwały w zaproponowanym brzmieniu z jednoczesnym zobowiązaniem, że wskazywany wniosek zostanie poddany bardzo uważnej obróbce w Wydziale UKO i prawdopodobnie zaowocuje projektem zmian tylko w tym punkcie. Autopoprawka określa termin wejścia w życie stawek śmieciowych na dzień 1 kwietnia 2009 r. Są więc 3 miesiące na doszlifowanie takich elementów, które w trakcie przygotowań do realizacji okażą się za konieczne do zmian.  

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/226/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

b)

Projekt uchwały w sprawie przejęcia przez Gminę Końskie od właścicieli nieruchomości obowiązków w zakresie odbioru odpadów komunalnych oraz ustalenia opłaty ponoszonej przez właścicieli nieruchomości za wykonywanie przejętych obowiązków był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

W dniu dzisiejszym radni otrzymali autopoprawkę Burmistrza do tego projektu uchwał, dotyczącą zmiany stawki od 1 osoby w gospodarstwie domowym a paragrafie 5 ustęp 1 pkt 1 oraz w paragrafie 5 ustęp 2 pkt 1.

Komisja Prawa i Praworządności przyjęła dwa wnioski do projektu uchwały a mianowicie:

a)     w § 4 ust. 1 stawkę bazową opłaty ustalić w wysokości 50 zł za m3 odpadów komunalnych miesięcznie w przypadku gdy odpady te są zbierane i oddawane w sposób selektywny oraz średni przelicznik 1 m3 odpadów jako równoważny 0,25 MG.

 

b)      w § 4 ust. 7 liczby 30% zastąpić liczbami 50 %.

- dodał.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Złożona autopoprawka jest konsekwencją dyskusji jaka miała miejsce na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego. Jego zdaniem w znacznej mierze wypełnia ona postulat, który był „osnową” wniosku przegłosowanego na Komisji Prawa. Stawka w wyniku tej zmiany liczona na 1 mieszkańca ulega zmniejszeniu.

Autopoprawka zawiera jednak zapisy możliwe do obrony na gruncie prawnym – zmniejszenie stawki opiera się o prognozę ilości śmieci produkowanych przez 1 mieszkańca z 0,05 m3 na 0,045 m3. Natomiast propozycja Komisji Prawa była trudna do obrony, ponieważ dotyczyła ceny m3 oraz udziału wyselekcjonowanych odpadów w ogólnej masie odpadów. Wskaźnik 30% jest i tak bardzo ambitnym zamierzeniem. Podwyższenie tej wartości do 50% oznaczałoby prawdopodobnie, że 90% mieszkańców gminy nie byłoby w stanie tego wykonać. Zwrócił się o przyjęcie projektu uchwały wraz z autopoprawką.

 

Radny Piotr Słoka

Złożył zapytanie odnośnie § 8 projektu uchwały. W autopoprawce podana jest stawka dla 1 osoby w gospodarstwie domowym 3,60 zł. Kiedy rodzina liczy 10 osób, to daje to kwotę 36 zł miesięcznie a więc dużo. Zapytał czy rodziny wieloletnie, biedniejsze mogą korzystać z ulg, z umorzeń.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że tak.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał ile szpital płacił do tej pory za śmieci i ile będzie płacił po wnioskach.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Do tej pory szpital na podstawie zawartej z PGK umowy płacił średnio 8-8,5 tys. zł na miesiąc korzystając z bardzo niskiej stawki za m3, która i tak by od 1 stycznia wzrosłaby w wyniku wzrostu opłaty środowiskowej z 75 do 100 zł. W wyniku zmian, które proponuje podstawowy projekt uchwały opłata będzie wysokości ok. 10 tys. zł, z tym, że jeżeli szpital wprowadzi system selekcji, to wartości będą nieco niższe i porównywalne z tymi dotychczas płaconymi. Proponowane obniżenie w formie ulgi oznaczałoby, że szpital skorzystałby w sposób niewspółmierny na zmianie systemu powszechnej zbiórki odpadów i przejęcia obowiązków właścicieli nieruchomości przez Gminę. Zapis podstawowy gwarantuje, że szpital będzie płacił niewiele więcej a przy wprowadzeniu selekcji może to być w okolicach dotychczasowej opłaty.

 

Radny Tomasz Milcarz

Chciałby zauważyć, że ok. 50% pacjentów i ok. 80% załogi to mieszkańcy Gminy Końskie, którzy już będą płacić podatki z racji miejsca swojego zameldowania.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że zgodnie z tym co przyjęła Rada wcześniej, to  gospodarstwa płaciłyby 2,70 zł od 1 osoby za śmieci segregowane, przy założeniu, iż segregowanych będzie minimum 30%.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W projekcie uchwały zapisany jest obowiązek monitorowania. Kwartalne okresy rozliczenia będą służyły również do określenia czy obowiązek 30% udziału śmieci selektywnych jest wykonywany. W przypadku stwierdzenia, że obowiązek nie jest wykonywany to obciążenie będzie wynosiło 3,60 zł o osoby. Uważa, że w pierwszym okresie funkcjonowania i monitorowania realizacji tej uchwały, będzie można stwierdzić w sposób wiarygodny czy zgłaszane założenia, iż mieszkańcy wsi oraz mieszkańcy domków jednorodzinnych tych śmieci autentycznie produkują mniej, to będzie można doprowadzić do rozróżnienia wielkości przypadającej na 1 osobę w gospodarstwie domowym.

Dodał, że Gmina już przyjęła uchwałę, która obniża prognozę ilości śmieci produkowanych przez 1 mieszkańca i obniża stawkę. Jeżeli teraz przyjmie się wskazywaną propozycję, to będzie to dodatkowe obniżenie stawki, co spowoduje, że Gmina nie znajdzie chętnego do realizowania takiego programu.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Prawa i Praworządności, aby w § 4 ust. 1 stawkę bazową opłaty ustalić w wysokości 50 zł za m3 odpadów komunalnych miesięcznie w przypadku gdy odpady te są zbierane i oddawane w sposób selektywny oraz średni przelicznik 1 m3 odpadów jako równoważny 0,25 MG.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 17 głosach przeciwnych  i 3 wstrzymujących się  wniosku nie przyjęła. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Szpital jest jednostką wyróżniającą się na tle innych. W jednej dużej nieruchomości jest bardzo duża liczba pracowników, pacjentów oraz odwiedzających. Stąd też zapis w projekcie uchwały, który de facto dotyczy tylko szpitala. Chodzi o wysoką 30% ulgę dla przedsiębiorstw i pracodawców zatrudniających powyżej 500 pracowników. Przyjęcie wniosku Komisji zwiększy jeszcze bardzie ulgę dla szpitala, ale ktoś inny za szpital będzie musiał zapłacić. Gmina ceni sobie, to, że na jej terenie znajduje się szpital. Niedawno podpisał decyzję o umorzeniu podatku od nieruchomości dla szpitala udzielając pomocy w kwocie ponad 160 tys. zł. Szpital konecki nie może narzekać na złą współpracę z Gminą Końskie. Gmina jednak nie może cały czas dopłacać a temu służy zgłoszony wniosek. Zaapelował o odrzucenie wniosku, gdyż zwiększa on preferencje dla szpitala ponad stan dzisiejszy.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał wnioskodawców czy podtrzymują wniosek. Wnioskodawcy powinni przygotować informację jaką sumę będzie płacił szpital po obniżce 50% a jaką po obniżce 30%. Jest w stanie poprzeć wniosek, ale ktoś musi  zapłacić, ponieważ nie ma nic za darmo. W poprzedniej wersji projektu uchwały pokrzywdzeni byli przedsiębiorcy a teraz pokrzywdzeni są mieszkańcy domków jednorodzinnych. Jeżeli szpitalowi się bardziej obniży, to Gmina będzie musiała dopłacić różnicę
z budżetu. Wszyscy chcieli, żeby było jak najtaniej, ale tanio to słabo a referendum zostało po to przeprowadzone, żeby Gmina była czysta. Zwrócił się o ogłoszenie 5-minutowej przerwy w obradach.

 

Przewodniczący ogłosił przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

            

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Prawa i Praworządności, aby w § 4 ust. 7 liczby 30% zastąpić liczbami 50 %.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 5 głosach za, 12 przeciwnych  i 3 wstrzymujących się  wniosku nie przyjęła. 

 

Radny Tomasz Milcarz

Zgłosił wniosek, aby w § 4 ust. 7 liczby 30% zastąpić liczbami 40 %. Po wstępnych wyliczeniach szpitala będzie płacił taką samą kwotę jak obecnie. Większość pracowników szpitala oraz pacjentów, to mieszkańcy Gminy Końskie, którzy będą już płacić podatki z racji swojego miejsca zamieszkania.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przy wprowadzeniu 30% ulgi przy nie selektywnych odpadach kwota będzie na poziomie tej obecnie pobieranej. Oznacza, to, że ktoś musi dopłacić 25 zł do każdej tony w związku z opłatą marszałkowską, która wzrośnie od 1 stycznia.  W przypadku selekcjonowania odpadów opłata przy 40% zniżce wyniosłaby 6 480 zł, czyli wyniesie 1,5-2 tys. zł mniej niż obecnie. Stawka ulgi 40% nadal stawia szpital w bardzo uprzywilejowanej pozycji i skutkuje koniecznością przeniesienia obciążeń z tego tytułu na Gminę. Jeżeli przyjmie się tak wysoką ulgę, to nie będzie widział możliwości ulg czy umorzeń podatkowych stosowanych do tej pory. Takie rozwiązanie nie będzie więc dla szpitala opłacalne. Zwrócił się o odrzucenie wniosku radnego Tomasza Milcarza wskazując, że zaproponowana w projekcie uchwały 30% obniżka wraz z możliwością ulgi z tytułu segregacji zapewnia szpitalowi wyjątkową pozycję w zakresie gospodarki śmieciowej.

 

Radny Mariusz Czarnecki

W projekcie uchwały dla szpitala zaproponowana jest podwyżka – 0,18 m3 od osoby zatrudnionej. Występują 3-krotne wzrosty dla szpitala. Na terenie szpitala funkcjonuje 150 podmiotów gospodarczych, które nie wchodzą stricte w działalność samego szpitala. Jeżeli podmioty te miałyby osobno zawierać umowy na odbiór odpadów komunalnych, to płaciłyby zdecydowanie mniej, ponieważ według stawek 0,06 m3 od osoby zatrudnionej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Według aktualnej stawki szpital płaci 8-8,5 tys. zł miesięcznie za odbiór śmieci przy składowej części opłaty marszałkowskiej w wysokości 75 zł za tonę, która od 1 stycznia 2009 r. wzrośnie do 100 zł za tonę. W przypadku wprowadzenia systemu według wartości zaproponowanych w uchwale szpital płaciłby przy zbiórce nie selektywnej przy liczbie 1000 pracowników ok. 10 tys. zł miesięcznie a więc o 1500 zł więcej niż obecnie a w przypadku selekcji odpadów 7560 zł a więc mniej niż obecnie. W związku z tym przyjęcie projektu uchwały w wersji podstawowej nie oznacza dla szpitala w żaden sposób podwyższenia wartości opłat. Przy skorzystaniu z selekcji oznacza oszczędności w granicach 500-100 zł miesięcznie. Jeżeli wprowadzi się dodatkową ulgę to te oszczędności będą jeszcze wyższe, ale muszą zostać pokryte przez kogoś z zewnątrz, w tym przypadku przez Gminę. Przedłożony projekt uchwały na pewno uwzględnia specyfikę szpitala i nie jest dla szpitala niekorzystny.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Tomasza Milcarza, aby w § 4 ust. 7 liczby 30% zastąpić liczbami 40 %.          

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 6 głosach za, 12 przeciwnych  i 2 wstrzymujących się  wniosku nie przyjęła. 

 

Radny Ernest Kruk

Zgłosił wniosek, aby w § 4 ust. 7 liczby 30% zastąpić liczbami 35 %.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zaznaczył, że jeżeli przyjmie się dodatkową ulgę dla szpitala od tej proponowanej w projekcie uchwały, to szpital nie będzie mógł liczyć na umorzenia podatkowe. Przypomniał, że szpital jest płatnikiem podatku od nieruchomości na rzecz Gminy w kwocie ok. 160-170 tys. zł rocznie. Jak do tej pory bardzo rzadko się zdarzało, żeby Gmina odstąpiła od stosowania ulg. Jeżeli natomiast Gmina będzie szukała sposobu na wyrównanie bilansu, to przypuszcza, że nie będzie można skorzystać z mechanizmu ulg.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek radnego Ernesta Kruka, aby w § 4 ust. 7 liczby 30% zastąpić liczbami 35 %.          

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 13 głosach za, 4 przeciwnych  i 3 wstrzymujących się wniosek przyjęła. 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/227/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wyraził podziękowanie za  głosowanie i podjęcie uchwał.

 

Radny Piotr Słoka

Ma nadzieję, że w związku z wprowadzeniem dla szpitala wysokiej ulgi, szpital nie będzie korzystał z umorzeń podatkowych. 

 

Radny Mariusz Czarnecki

Wyraził podziękowanie dla projektodawców oraz radnych.

 

 

c)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wysokości ekwiwalentu pieniężnego dla członków Ochotniczych Straży Pożarnych uczestniczących w działaniach ratowniczych lub szkoleniu pożarniczym  organizowanym przez Państwową Straż Pożarną lub gminę był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/228/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie określenia rodzaju świadczeń przyznawanych w ramach pomocy zdrowotnej dla nauczycieli, dla których organem prowadzącym jest gmina Końskie był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/229/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy Końskie na 2009 rok wraz z autopoprawką omówił Burmistrz Miasta i Gminy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy Końskie na 2009 rok był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Pozytywną opinię wyraziła również Regionalna Izba Obrachunkowa.

Z tym, że Komisje Rady Miejskiej przyjęły wnioski do projektu uchwały i tak:

 

I.

Komisja Prawa i Praworządności przyjęła wniosek, aby „Zadania inwestycyjne planowane do realizacji w 2009r. w ramach wydatków majątkowych (str.11 projektu uchwały ) w dziale 600 – Transport i łączność w punkcie 6 uszczegółowić zapisy gdzie będą budowane parkingi i za jaką kwotę”.

 

Wniosek ten został uwzględniony w autopoprawce, którą radni otrzymali w dniu dzisiejszym, a więc nie będzie odrębnie głosowany .

 

II.

Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki przyjęła 3 wnioski a mianowicie:

  1. Wniosek o zmianę nazwy zadania inwestycyjnego w dziale 926 – Kultura Fizyczna i Sport pn.: „Budowa boisk wielofunkcyjnych” na zadanie pn.: „Budowa boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich”.
  2. Wniosek o przeniesienie kwoty 50 000 zł z działu 750 Administracja Publiczna rozdziału 75075 – „Promocja jst” do działu 921 rozdział 92116 – „Biblioteki” celem zwiększenia dotacji podmiotowej dla Biblioteki Publicznej z przeznaczeniem na zakup sprzętu komputerowego i podłączenie internetu oraz wykonanie niezbędnych remontów w wiejskich filiach Biblioteki Publicznej.

 

Te  dwa wnioski zostały uwzględnione  w autopoprawce, którą radni otrzymali w dniu dzisiejszym, a więc nie będą odrębnie głosowane.

 

  1. Wniosek o przeniesienie kwoty 100 000 zł z działu 926 rozdziału 92695 – „Pozostała działalność” do działu 926 celem wyodrębnienia zadania inwestycyjnego pn.: „Remont hali sportowej przy ulicy Kpt. Stoińskiego w Końskich”.

 

Wniosek ten będzie poddany pod głosowanie.

 

III.

Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów przyjęła 4 wnioski a mianowicie:

  1. Zwiększyć plan dochodów w dziale 756 rozdziale 75616 § 0430 „Wpływy z opłaty targowej” o kwotę 30 000 zł i przeznaczyć ją na zwiększenie wydatków w dziale 801 Oświata i wychowanie – rozdział 80101 – „Szkoły podstawowe” z zapisaniem tej kwoty na remonty bieżące w Szkole Podstawowej w Pomykowie.
  2. Z zadania pn.: „Budowa boisk wielofunkcyjnych” w dziale 926 Kultura Fizyczna i Sport rozdziale 92601 wyodrębnić nowe zadanie pn.: „Budowa boiska wielofunkcyjnego w Górnym Młynie” wraz z kwotą 80 000 zł przeznaczoną na jego realizację.
  3. Z działu 600 Transport i Łączność - rozdział 60016 z zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa i modernizacja dróg i chodników gminnych” zdjąć kwotę 100 000 zł i przenieść do działu 600 rozdział 60016 do wydatków bieżących z przeznaczeniem na remont ul. Fabrycznej na odcinku gminnym.
  4. Z działu 600 Transport i Łączność - rozdział 60016 z zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa i modernizacja dróg i chodników gminnych” zdjąć kwotę 100 000 zł i przenieść do działu 600 rozdział 60016 do wydatków bieżących z przeznaczeniem na remont ul. Hubala na odcinku gminnym.

 

Wnioski te będą poddane pod głosowanie - zaznaczył.

Zapytał dlaczego w zadaniach inwestycyjnych nie ma podanej kwoty.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Kwotę można podać tam, gdzie albo dokumentacja jest już gotowa i posiada kosztorys inwestorski albo rozstrzygnięty jest przetarg i jest wskazana kwota wynikająca z umowy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Wśród zadań inwestycyjnych znajduje się parking przy ul. Warszawskiej. Jest to sprawa znana radnym. Nie chciałby, aby mieszkańcy uznali, iż Rada Miejska robi coś przeciwko nim. Chodzi tu o blok przy ul. Warszawskiej 30. Jest to gminna wspólnota mieszkaniowa.

Zgłosił wniosek, aby przy zadaniu budowa parkingu przy ul. Warszawskiej  dopisać klauzulę: „po uzgodnieniu z mieszkańcami bloku przy ul. Warszawskiej 30”.

Są tam liczne protesty odnośnie budowy wskazywanego parkingu. Tymczasem niczego nie powinno się robić przeciwko mieszkańcom tego bloku – uzasadnił swój wniosek.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Parking nie jest projektowany dla mieszkańców bloku przy ul. Warszawskiej 30.  Jest natomiast projektowany jako jeden z wielu parkingów na Osiedlu „Warszawska” może mieć charakter parkingu, który przyczyni się do rozładowania parkowania w centrum miasta. Oczywiście sami mieszkańcy bloku nr 30 mają prawo obawiać się w jaki sposób parking będzie wykorzystywany. Parking jest projektowany w całości na działce gminnej z uwzględnieniem wielokrotności normatywnych odległości od budynku przewidzianych przez prawo budowlane z zapewnieniem niezbędnej izolacji. Jeżeli parking projektowany jest pod kątem potrzeb całego miasta, to należałoby poznać opinię wszystkich mieszkańców lub przynajmniej całego osiedla a nie tylko mieszkańców jednego bloku.  Zwrócił się o rozważenie czy ok. 90 miejsc parkingowych, które mają uzupełnić brakujące miejsca postojowe nie jest warte podjęcia odważnej decyzji. Jest przekonany, że mieszkańcy bloku mają obawy na wyrost. Parking jest potrzebny. Nie chciałby aby opinia co do jego wybudowania ograniczała się tylko do opinii mieszkańców jednego bloku.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że Rada Miejskiej minionej kadencji wyraziła zgodę na budowę parkingu, ale od strony północnej. Obecnie chce się wybudować parking od strony zachodniej. Uczestniczył w spotkaniu, które odbyło się w dn. 20.11.2008 r. na którym obecnych było ponad 40 osób. Wszystkie osoby wypowiedziały się negatywnie co do budowy parkingu. Wpłynęło jeszcze pismo z podpisami ponad 90 osób sprzeciwiających się budowie parkingu. Zaznaczył, że będąc na wskazywanym spotkaniu powiedział, że myśli, iż Rada Miejska nie wyrazi pozytywnej opinii dla budowy parkingu ze względu na to, że stanowi to pewne zagrożenie dla lokalnej społeczności.

 

Radny Piotr Słoka

Uważa, że niczego nie powinno się robić przeciwko mieszkańcom.

 

Dyrektor Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowami – Zbigniew Stańczyk

Wszyscy, którzy posiadają samochody ze wskazywanego bloku parkują przy Pływalni a klienci Pływalni parkują przy bloku, ponieważ nie ma miejsca. Nie jest to więc tylko sprawa mieszkańców bloku Nr 30.

 

Mieszkaniec Osiedla Warszawska 

Społeczność bloku nr 30 nie posiada ani jednego miejsca parkingowego. Mieszkańcy tego bloku parkują swoje auta na terenie Spółdzielni Mieszkaniowej lub obok niej. Parking budowany jest na terenie przeznaczonym pod ulicę. Niech się może ogrodzą, swoje auta stawiają na dachu i niech sobie żyją w enklawie – stwierdził. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Rzeczywiście parking miał być zlokalizowany od strony północnej. Kiedy jednak Gmina zleciła zaprojektowanie to okazało, że przepisy prawa budowlanego i prawa o drogach publicznych wskazują, że parking przy budynku wielokondygnacyjnym nie może być zlokalizowany w odległości mniejszej niż 18 metrów od ściany. Na ścianie północnej zgodnie z prawem parkingu zlokalizować się nie da. Stąd też zmiana. Zaznaczył, że elementem projektu parkingu jest poszerzenie drogi dojazdowej do Pływalni. Nowe miejsca parkingowe są potrzebne. Powstają zatoki parkingowe wokół M-GOPS. Jest tam projektowany duży parking równolegle posadowiony do boiska wielofunkcyjnego z prawie 70 miejscami parkingowymi.  Będzie to więc pewien ciąg parkingów.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że minimalna odległość parkingu od bloku wynosi 9 metrów a jeżeli są miejsca dla osób niepełnosprawnych to może być nawet 6 metrów.

 

Radny Marcin Latański

Wyraził zadowolenie z faktu, iż w projekcie budżetu na 2009 r. znalazły się środki na realizację uchwał pneumokokowych i minekogokowych.

Zgłosił wniosek, aby z zadania pn.: „Budowa boisk wielofunkcyjnych” w dziale 926 Kultura Fizyczna i Sport rozdziale 92601 wyodrębnić nowe zadanie pn.: „Budowa boiska wielofunkcyjnego w Modliszewicach” wraz z kwotą 70 000 zł przeznaczoną na jego realizację

Sprawy własnościowe gruntu pod boisko zostały uporządkowane.
W Modliszewicach brakuje boiska przeznaczonego dla młodzieży.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odniósł się do wniosku dotyczącego przeniesienia kwoty 100 000 zł z działu 926 rozdziału 92695 – „Pozostała działalność” do działu 926 celem wyodrębnienia zadania inwestycyjnego pn.: „Remont hali sportowej przy ulicy Kpt. Stoińskiego w Końskich”. Wniosek oznacza propozycję zmniejszenia środków na stypendia sportowe dla dzieci i młodzieży. Tymczasem na termomodernizację hali sportowej zabezpieczona została już kwota 1,4 mln zł. Uważa, że autorowi wniosku chodzi również o inne działania na hali, poza samą termomodernizacją. Jednak będą one możliwe dopiero po zakończeniu prac termomodernizacyjnych oraz mogą wydłużyć okres dysfunkcyjny hali i sprawić, że nie uda się zmieści z pracami w tzw. martwym sezonie.  

 

Radny Piotr Słoka

W roku bieżącym wydano ponad 200 tys. zł na stypendia sportowe. Na rok przyszły proponuje się kwotę 235 tys. zł. Nie jest przeciwny idei stypendiów sportowych. Jednak stypendia w kwocie 150-200 zł są bardziej zapomogą niż świadczeniem stypendialnym. Zgodzi się z tym, jeżeli będzie to przeznaczone tylko dla najbiedniejszych sportowców. Najpierw jednak należałoby wyremontować halę sportową oraz wybudować boiska. Dopiero później będzie można rozdawać stypendia. Na wszystko bowiem Gminy nie stać. Jest jeszcze pomysł sportowców na wygospodarowanie kolejnych środków na dofinansowanie sportu seniorskiego. Ma obawy czy termomodernizacja hali zostanie w roku 2009 wykonana. Uważa, że można by było obniżyć pulę środków na stypendia i przydzielić je najbardziej uzdolnionym zawodnikom w większych w kwotach. Można by je także przydzielić biednym sportowcom, którym brakuje środków na zakup sprzętu sportowego. 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby przenieść kwotę 100 000 zł z działu 926 rozdziału 92695 – „Pozostała działalność” do działu 926 celem wyodrębnienia zadania inwestycyjnego pn.: „Remont hali sportowej przy ulicy Kpt. Stoińskiego w Końskich”.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 11 głosach za i 9 przeciwnych wniosek przyjęła.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odniósł się do wniosku dotyczącego zwiększenia planu dochodów w dziale 756 rozdziale 75616 § 0430 „Wpływy z opłaty targowej” o kwotę 30 000 zł i przeznaczenia jej na zwiększenie wydatków w dziale 801 Oświata i wychowanie – rozdział 80101 – „Szkoły podstawowe” z zapisaniem tej kwoty na remonty bieżące w Szkole Podstawowej w Pomykowie. Obiekty oświatowe zawsze będą wymagały remontów i nakładów - wniosek z tego punktu widzenia zasługuje na uwagę. Szacowanie natomiast dochodów z tytułu opłaty targowej wyższe niż zakładane jest ryzykowne. Jeżeli będzie mniej kupujących, to i sprzedających będzie mniej a więc i dochody z opłaty targowej będą niższe. Dlatego też dochody były szacowane ostrożnie.

 

Radny Piotr Słoka

Zaznaczył, że jako autor wniosku zwiększył wpływy z opłaty skarbowej do kwoty planowanej na rok 2008. Uważa, że środki dla SP w Pomykowie są niezbędne.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby zwiększyć plan dochodów w dziale 756 rozdziale 75616 § 0430 „Wpływy z opłaty targowej” o kwotę 30 000 zł i przeznaczyć ją na zwiększenie wydatków w dziale 801 Oświata i wychowanie – rozdział 80101 – „Szkoły podstawowe” z zapisaniem tej kwoty na remonty bieżące w Szkole Podstawowej w Pomykowie.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 12 głosach za, 6 przeciwnych i 2 wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby z zadania pn.: „Budowa boisk wielofunkcyjnych” w dziale 926 Kultura Fizyczna i Sport rozdziale 92601 wyodrębnić nowe zadanie pn.: „Budowa boiska wielofunkcyjnego w Górnym Młynie” wraz z kwotą 80 000 zł przeznaczoną na jego realizację.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 11 głosach za, 3 przeciwnych i 6 wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odniósł się do wniosku, aby z działu 600 Transport i Łączność - rozdział 60016 z zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa i modernizacja dróg i chodników gminnych” zdjąć kwotę 100 000 zł i przenieść do działu 600 rozdział 60016 do wydatków bieżących z przeznaczeniem na remont ul. Fabrycznej na odcinku gminnym. Nie ma czegoś takiego jak gminny odcinek ul. Fabrycznej. Nazwę ul. Fabrycznej nosi działka będąca drogą wewnętrzną do kilku podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

We wskazywanym miejscu funkcjonuje kilka podmiotów gospodarczych płacących spore podatki na rzecz Gminy. 

 

Radny Leszek Stanek

Nazwę ul. Fabrycznej podali telefonicznie pracownicy Wydziału Inwestycji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli wniosek zostanie przyjęty to zostanie potraktowany jako wniosek dotyczący utwardzenia, wyrównania wskazywanej działki stanowiącej drogę dojazdową. Nie jest tylko drogą publiczną i dlatego nie można podejmować tam działań inwestycyjnych. Można natomiast przeprowadzać drobne prace remontowe.

 

Radna Ewa Swat

Z tego co wie, to odcinek między ul. Polną a ul. Mickiewwicza nie stanowi drogi publicznej a był remontowany. 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby z działu 600 Transport i Łączność - rozdział 60016 z zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa i modernizacja dróg i chodników gminnych” zdjąć kwotę 100 000 zł i przenieść do działu 600 rozdział 60016 do wydatków bieżących z przeznaczeniem na remont ul. Fabrycznej na odcinku gminnym.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za  (jednogłośnie) wniosek przyjęła.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odniósł się do wniosku, aby z działu 600 Transport i Łączność - rozdział 60016 z zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa i modernizacja dróg i chodników gminnych” zdjąć kwotę 100 000 zł i przenieść do działu 600 rozdział 60016 do wydatków bieżących z przeznaczeniem na remont ul. Hubala na odcinku gminnym. Zaznaczył, że nie ma czegoś takiego jak gminny odcinek ul. Hubala, która jest drogą powiatową. Natomiast tam gdzie kończy się obecny przebieg są działki należące do Gminy. Czym innym jest własność grunt a czym innym jest zarządzanie drogą. Gmina po zaprojektowaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przekaże działki Starostwu pod drogę publiczną ul. Hubala. Nie widzi prawnych możliwości na to, żeby remontować, utwardzać działki po to, by stały się drogą. Zaapelował o odrzucenie wniosku. Uzgodniono natomiast, że na czas niezbędny dla remontu ul. Południowej Gmina będzie dbać o utwardzenie przejazdu między końcówką ul. Hubala a „Osiedlem Robotniczym”. Odbędzie się to jednak na warunkach tymczasowych.

 

 

Radny Ernest Kruk

Zgłoszony wniosek jest kontynuacją pewnego działania. Od początku kadencji samorządowej zabiegał o to, żeby zrobić porządek ze wskazywanym odcinkiem drogi. Otrzymał odpowiedź, iż nie jest to droga gminna. Otrzymał również pisemną odpowiedź ze Starostwa i zgodnie z nią grunt należy do Gminy. Dlatego też zdecydował się złożyć wniosek. Nie może nic nie robić w tym kierunku, ponieważ nie ma możliwości połączenia ul. Hubala z ul. Akacjową. Dzieci mieszkające przy ul. PCK czy ul. Kopernika kierując się do szkoły chodzą po wskazywanej drodze, gdyż jest to droga najkrótsza. Gdyby dzieci mogły się dostać do szkoły tzw. „suchą stopą” to musiałyby dojść do ul. Południowej. Zgłaszał interpelację w tej sprawie, były rozmowy na posiedzeniach komisji, że Burmistrz tą drogę utwardzi. Jest już drugi rok a droga nie została utwardzona. Uważa, że wniosek jest jak najbardziej zasadny i powinien być zrealizowany.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Należy rozróżnić grunt od drogi. To, że grunt jest własnością Gminy nie oznacza, iż droga jest własnością Gminy. Są to dwie różne sprawy. To, że ludzie używają skrótów nie oznacza, iż natychmiast mają być budowane drogi dla tych skrótów. Ulica Hubala jest w całości drogą powiatową. Nie ma tam innej drogi, niż ta wynikająca z podziału zarządzania. W przypadku przyjęcia tego wniosku, będzie problem natury prawnej z jego realizacją, ponieważ nie ma gminnego odcinka ul. Hubala.

 

Radny Ernest Kruk

Ulica Hubala jest własnością Powiatu. Droga przy ul. Hubala kończy się w miejscu gdzie kończy się odcinek pokryty warstwą bitumiczną. Dalej są już grunty gminne, które miały zostać utwardzone. Burmistrz się z tego nie wywiązał i do chwili obecnej nie dokonano tego utwardzenia. Jeśli się czegoś nie zapisze, to nie ma możliwości wyegzekwowania czegokolwiek od Gminy. Codziennie rano widzi dzieci brodzące po kostki w wodzie chodzące do szkoły w Stadnickiej Woli.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Dziwi się rodzicom, którzy puszczają dzieci taką drogą.  

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby z działu 600 Transport i Łączność - rozdział 60016 z zadania inwestycyjnego pn.: „Budowa i modernizacja dróg i chodników gminnych” zdjąć kwotę 100 000 zł i przenieść do działu 600 rozdział 60016 do wydatków bieżących z przeznaczeniem na remont ul. Hubala na odcinku gminnym.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 14 głosach za, 4 przeciwnych i 2 wstrzymujących się wniosek przyjęła.

  

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby przy zadaniu budowa parkingu przy ul. Warszawskiej  dopisać klauzulę: „po uzgodnieniu z mieszkańcami bloku przy ul. Warszawskiej 30”.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 13 głosach za, 4 przeciwnych i 3 wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek, aby z zadania pn.: „Budowa boisk wielofunkcyjnych” w dziale 926 Kultura Fizyczna i Sport rozdziale 92601 wyodrębnić nowe zadanie pn.: „Budowa boiska wielofunkcyjnego w Modliszewicach” wraz z kwotą 70 000 zł przeznaczoną na jego realizację.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 13 głosach za, 6 przeciwnych i 1 wstrzymującym się wniosek przyjęła.

 

Radny Piotr Słoka

Budowa chodnika w Młynku. Zapytał na co dokładnie przeznaczona jest kwota – czy na wykonawstwo czy na dalszą dokumentację.

Zapytał czy sale gimnastyczne w Kazanowie, Modliszewicach  i Pomykowie będą budowane w roku 2009 i czy Gmina ma zabezpieczone środki własne na ich wykonanie.

Termomodernizacja budynku Domu Kultury w Rogowie. Zapytał czy inwestycja ta zostanie rozpoczęta w roku 2009.

Na terenach wiejskich wykonanie chodników jest niemożliwe a w mieście rozbiera się dobre chodniki sprzed 5 lat i kładzie nowe. Nie wie, gdzie idzie kostka z rozebranych chodników, ale na pewno nie na chodniki na wsiach. W ramach rewitalizacji miasta w roku 2009 planuje się wymianę założonej kostki na kostkę granitową. Uważa, że najpierw powinno się zrobić na wsiach wodociąg a dopiero potem można myśleć o rewitalizacji miasta.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Chodnik wzdłuż drogi wojewódzkiej łączącej Rogów z Młynkiem jest projektowany pod nadzorem  Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. Dokumentację budowlaną zleconą przez Gminę w ramach porozumienia wykonawca wiosną br. przedłożył do akceptacji ŚZDW. Latem br. wpłynęła informacja, że ŚZDW po analizie dokumentacji zaproponował uzupełnienie jej o zaprojektowanie systemu odwodnienia oraz zatoczek autobusowych. W związku z tym należało uzupełnić zamówienie. Droga jest drogą wojewódzką a więc to ŚZDW określa warunki tej inwestycji. Z chwilą spełnienia warunków dokumentacja zostanie ponownie przedstawiona. Myśli, że w roku 2009 uda się wykonać ten chodnik, ponieważ jest on z zatoczkami autobusowymi i z systemem odwodnienia stąd udział Gminy jest stosunkowo duży, bo ok. 500 tys. zł a całość zadania będzie kosztowała ok. 1 mln. zł.

Na sale gimnastyczne zaplanowano kwotę 2,5 mln zł, ale w budżecie, który przewiduje prawie 20 mln zł. Ten deficyt usprawiedliwia jedynie tym, że zaciągnięte kredyty są szansą na uzyskanie środków zewnętrznych. Obiecywane Program Rozwoju Obszarów Wiejskich, który miał ruszyć w roku bieżącym przeciąga się w czasie. Ma nadzieję, że Program ten jednak wkrótce ruszy.

Termomodernizacja Wiejskiego Domu Kultury w Rogowie jest wpisana jaki zadanie termomodernizacji do wykonania w roku 2009.

Przebudowywana droga nr 42 jest drogą krajową. Zleceniodawcą remontu tej drogi jest Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Zakres przebudowy określił zarządca, czyli GDDKiA. Z Gminą uzgadniany był tylko przebieg. O ile wie, to wymiana chodników uzasadniona jest koniecznością nawiązania się nowej niwelety drogi. Na ul. Spacerowej, Krakowskiej 16-go Stycznia projektant przyjął inne niwelety drogi, które mają skuteczniej ją odwadniać. Chodnik nawiązuje się do drogi a nie odwrotnie. Gmina wystąpiła do GDDKiA o poinformowanie o możliwości zagospodarowania kostki brukowej. W pojedynczych przypadkach Gmina jest w stanie zagospodarować kostkę brukową na podstawie uzgodnienia z kierownikiem budowy w oparciu o decyzję Dyrektora Oddziału Regionalnego GDDKiA w Kielcach. Nie jest tajemnicą, że poszczególne partie rozbieranych chodników trafiają zgodnie ze zgłaszanymi wnioskami w różne miejsca, m.in. do Dziebałtowa, Rogowa. Niemożliwe byłoby zagospodarowanie kostki bez aktywnego udziału mieszkańców obydwu miejscowości. To nie jest więc tak, że taka kostka jest marnowana. Jest to zadanie GDDKiA.

Pomysł rewitalizacji narodził się wraz ze zgłoszeniem przez Zakład Energetyczny zamiaru przebudowy linii niskiego napięcia w centrum Końskich. Wiszące przewody elektryczne zostaną puszczone ziemią. Chodniki będą więc rozbierane. Niedobrze byłoby nie wykorzystać przebudowy linii niskiego napięcia do przebudowy oświetlenia ulicznego.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał kiedy ruszy wspólna z powiatem inwestycja budowy ul. Południowej.

Zapytał kiedy zostanie utwardzony odcinek drogi łączący ul. Akacjową z ul. Robotniczą. Połączenie to ma stanowić alternatywę komunikacyjną podczas przebudowy ul. Południowej.  

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Ulica Południowa jest drogą powiatową. Gmina Końskie na zabezpieczone środki na współfinansowanie tej inwestycji. Powiat jest obecnie po podpisaniu umowy z marszałkiem wojew. świętokrzyskiego, gwarantującej sfinansowanie 60% wartości przebudowy ul. Południowej ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Prace zaczną się wtedy, kiedy powiat ogłosi i rozstrzygnie przetarg na budowę tej drogi, podpisze umowę i określi harmonogram rzeczowo-finansowy. Z jego informacji wynika, że powiat przetargu jeszcze nie ogłosił, ale do ogłoszenia się przygotowuje. Ze strony Gminy może liczyć na wszelką możliwą pomoc.

Sprawa utwardzenia odcinka drogi łączącego ul. Hubala z ul. Robotniczą jest kwestią czasu rozpoczęcia i realizacji przebudowy ul. Południowej.  

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że nie otrzymał konkretnej odpowiedzi na swoje zapytania. Nie gdzie idzie rozbierana kostka brukowa, ponieważ ani w Rogowie ani w Dziebałtowie nie widział, żeby jakiś chodnik był z niej układany. Można by było wyremontować odcinek chodnika między Starym Młynem w Rogowem. Jeżeli Gmina ma zaciągać pożyczki i kredyty to w pierwszej kolejności środki powinni się przeznaczyć na zadania typu budowa sal gimnastycznych. Cała inwestycja opiewa na kwotę 3,5 mln zł, z czego 2,5 mln zapisane jest w środkach własnych a 1 mln zł w środkach zewnętrznych. Spokojnie więc można rozpocząć budowę jednej z sal i jednocześnie ubiegać się od środki zewnętrzne. 

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką i z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/230/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 r. był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię. W dniu dzisiejszym radni otrzymali autopoprawkę – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Omówiła przedłożoną autopoprawkę. Uzasadnienie do autopoprawki stanowi załącznik niniejszego protokołu.

 

Głos  w dyskusji zabierali;

 

Radny Piotr Słoka

Złożył wniosek o odrzucenie w projekcie zmian w budżecie zapisu w dziale 600 rozdział 60013 § 6050  o budowie ul. Kieleckiej z dofinansowaniem inwestycji wojewódzkiej tak, aby kwotę 224 tys. zł wyrzucić z projektu uchwały.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Wyrzucenie wskazanej kwoty z projektu uchwały spowoduje zachwianie równowagi, która określona jest na poziomie wspomnianego deficytu. Kwota deficytu zastrzeżona jest do wyłącznej kompetencji Burmistrza. Radni mogą zmieniać kwoty deficytu. Przyjęcie wniosku będzie skutkowało zmianą deficytu.

 

Radny Piotr Słoka

Rzeczywiście radni nie mogą zmieniać deficytu bez zgody Burmistrza. W związku z tym zapytał Burmistrza czy wyraża zgodę na taką zmianę.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że merytorycznie nie wyraża zgody na zmianę deficytu.  

 

Radny Piotr Słoka

Wycofał zgłoszony przez siebie wniosek.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 14 głosach za i 4 glosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/231/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków majątkowych i bieżących, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2008 był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię. W dniu dzisiejszym radni otrzymali autopoprawkę – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Omówiła przedłożoną autopoprawkę. Uzasadnienie do autopoprawki stanowi załącznik niniejszego protokołu.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał czy środki proponowane na Orlik są środkami własnymi Gminy.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Odpowiedziała, że tak.

 

Radny Piotr Słoka

Uzupełnienie monitoringu na terenie Końskich. Kwota środków nie wygasających wynosi 25 tys. zł, a w części opisowej pisze się, ze podpisano umowy na kwotę 54 tys. zł. Zapytał czy umowa została podpisana na 2 lata.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Wskazywane zadanie od początku było umiejscowione w załączniku inwestycji wieloletnich. Wartość zadania określona była na 200 tys. zł. 25 tys. zł planowane było na rok bieżący a 175 tys. zł na rok następny. Umowa była tak zawarta, że ze wstępnego harmonogramu wynikało, iż te 25 tys. zł będzie trzeba zapłacić w roku 2008, ale stało się inaczej.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał o środki nie wygasające na Elektrownię na rzece  Czarnej.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Pojawiło się nowe zadanie opiewające na kwotę 109 800 zł. W budżecie roku 2008 zadanie było zapisane pn.: „przygotowanie dokumentacji na budowę”. W budżecie roku następnego zadanie zmienia nazwę z „na budowę” na „i budowa”. W związku z tym, aby móc zapewnić realizację przygotowania dokumentacji celowym jest zabezpieczenie środków nie wygasających.

 

Radny Piotr Słoka

Na kawiarenki internetowe na wsiach zapisane było 35 tys. zł. Burmistrz wydanym zarządzeniem zdjął 6 tys. zł i zostało 29 tys. zł. Tymczasem w projekcie uchwały widnieje kwota 40 tys. zł.

 

Skarbnik Miasta i Gminy – Beata Lis

Przeniesienie 6 tys. zł z puli 35 tys. zł wynikało z konieczności zakupienia materiałów i wyposażenia do kawiarenek, które sklasyfikowane są w innym paragrafie i nie mieszczą się w wydatkach inwestycyjnych. W zmianach w budżecie dokonywane były przesunięcia w rozdziale dotyczącym Przeciwdziałania alkoholizmowi. Tam wydatki inwestycyjne zostały zwiększone. Na chwilę obecną zakupiono sprzęt. Pozostało 40 tys. zł na sprzęt komputerowy. Stąd też proponowany zapis na wniosek M-GOPS. 

     

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 10 głosach za i 8 wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/232/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie w sprawie powołania zespołów wychowania przedszkolnego był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/233/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia Regulaminu określającego wysokość stawek i szczegółowe warunki przyznawania nauczycielom dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego, za warunki pracy oraz wysokość i warunki wypłacania innych składników wynagrodzenia wynikających ze stosunku pracy, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw, zasady tworzenia specjalnego funduszu nagród a także wysokość nauczycielskiego dodatku mieszkaniowego oraz szczegółowe zasady jego przyznawania i wypłacania był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/234/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

j)

Projekt uchwały w sprawie podwyższenia kapitału zakładowego jednoosobowej Spółki Gminy Końskie pod nazwą Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z o.o. z siedzibą w Modliszewicach był opiniowany przez Komisję Rozwoju Gospodarczego i uzyskał pozytywną opinię. Ostateczną wersję tego projektu uchwały wszyscy radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił projekt uchwały, który wraz z uzasadnieniem stanowi załącznik niniejszego protokołu.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

W ostatnim zdaniu uzasadnienia projektu uchwały pisze się, że kwota 2 499 957,87 zł będzie przekazana do PWiK na realizacje zadań ujętych w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji wodociągów i kanalizacji. Wodociąg na Piekło i Niebo w kwietniu został podzielony i środki przeniesione na inne zadania w zmianach w budżecie. Później kiedy Rada Miejska kwotę 2,5 mln przekazała na dokapitalizowanie spółki PWiK bez kwoty na wodociąg dla Piekła i Nieba. W kwietniu kiedy dokonywane były te zmiany Burmistrz mówił, że jeszcze w 2008 r. ogłoszony zostanie przetarg na budowę wodociągu. Zapytał czy więc teraz PWiK stać na to, aby z własnych środków zrealizować to zadanie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zgodnie z informacją z PWiK budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami dla miejscowości Piekło i Niebo przeniesiono pozwolenie na budowę z UMiG na PWiK. W trakcie aktualizacji jest kosztorys. Możliwy termin ogłoszenia przetargu koniec listopada br. Przetarg nie został jeszcze ogłoszony.

 

Radny Piotr Słoka

Do przetargu nie doszło, ponieważ dopiero dzisiaj ma być podjęta uchwała o dokapitalizowaniu spółki. PWiK nie miał środków na ogłoszenie przetargu.

 

Radny Marcin Latański

Z chwilą przekształcenia ZWiK w PWiK zmienił się status prawny zakładu. Jako zakład budżetowy ZWiK zobowiązany był stosować ustawę o zamówieniach publicznych w pełnym zakresie. Obecnie PWiK ma uproszczone możliwości stosowania zamówień publicznych i wysokie progi. Trwają rozważania i być może przedłuża się to z tego tytułu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Od strony formalnej ogłoszenie przetargu i zebranie ofert jest możliwe nawet w jednostkach sektora finansów publicznych bez posiadania środków. Nie wolno tylko podpisać umowy bez zabezpieczonych środków. Relacje Gminy Końskie z PWiK oparte były na podjętej przez Radę Miejską uchwale o przekształceniu zakładu budżetowego oraz na przekazaniu temu zakładowi realizacji uchwalonemu przez Radę Miejską programu wraz z zapewnieniem dokapitalizowania, gdyby PWiK ogłosiło przetarg, otworzyło oferty i wystąpiło do Gminy Końskie o przekazanie w formie dokapitalizowania kwoty niezbędnej do realizacji zadania w roku bieżącym. PWiK zdecydowało się znaczną część zadania pn. „budowa wodociągu  Sworzyce, Kolonia, Poraj realizować jako zadanie własne.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał czy wodociąg Piekło – Niebo zostanie wykonany w roku 2009.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Będzie zrobione wszystko, aby wodociąg został wykonany.    

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/235/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej oraz Komisji na 2009 r. radni otrzymali przed sesją. Każda z Komisji Rady opracowała i przyjęła własny plan pracy na rok 2009 – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXI/236/2008

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący Rady poinformował, że w związku z koniecznością wyjazdu musi opuścić obrady sesji i dalsze prowadzenie obrad przekazuje Wiceprzewodniczącemu Rady – radnemu Ernestowi Krukowi. Jednocześnie z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia złożył wszystkim życzenia a następnie ogłosił 10 – minutową przerwę w obradach.

 

Po zakończeniu przerwy obrady wznowił Wiceprzewodniczący Rady – radny Ernest Kruk.

 

Ad. pkt 5

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

     

         Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 6

 

 

Interpelacje i zapytania radnych.  

 

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

 

Radny Tomasz Milcarz 

  1. Na ul. Warszawskiej pomiędzy posesjami 4-7 jest rozmieszczona antyreklama, zostały pozostałości po bilbordzie, które zagrażają bezpieczeństwu pieszych i przejeżdżających samochodów. Proceder ten notorycznie się powtarza, bilbordy w tym miejscu zawieszane są z należytą starannością. Zwrócił się o monitoring przez Straż Miejską na przyszłość  tj. sprawdzanie czy reklamowe bilbordy są właściwie zabezpieczone.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Umieszczanie bilbordów reklamowych stanowi inicjatywę prywatną uzgodnioną z zarządcą drogi, czyli ze ŚZDW. Straż Miejska zostanie zobligowana do dotarcia do właścicieli reklamowego bannera i wskazania właścicielom konieczności zdemontowania pozostałości po reklamie pod groźbą wystawienia mandatu. 

 

  1. Przedłużenie ul. 3-go Maja w kierunku ul. Wjazdowej. Po 30 – letnich perypetiach Gmina stała się właścicielem spornego pasa  gruntów przeznaczonego na poszerzenie drogi. Niestety od kilku miesięcy nic się nie dzieje w temacie poszerzenia drogi. Zwrócił się o zdjęcie słupków ograniczających przejazd na zwężonym odcinku drogi.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Obecnie zlecone jest wykonanie dokumentacji budowlanej na przebudowę drogi jako całości. Docelowo droga ta będzie miała po jednej stronie chodnik. Projekt obejmuje przebudowę drogi wraz z chodnikiem i oświetleniem ulicznym. Po zakończeniu dokumentacji Gmina będzie starła się jak najszybciej zrealizować całość zadania. Na chwilę obecną nie jest przekonany do likwidacji słupków ograniczających przejazd, ponieważ zwiększają one bezpieczeństwo dla pieszych. Zgodnie z opinią drogowców warto jest słupki utrzymać do czasu wykonania chodnika.

 

 

Radny Krzysztof Serafin

  1. Zapytał kiedy rozpocznie się budowa drogi Fidor-Stara Kuźnica.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Z chwilą uprawomocnienia się pozwolenia na budowę ogłoszony zostanie przetarg. Powinno to nastąpić w 1 kwartale 2009 r., tak, aby wtedy gdy warunki klimatyczne na to pozwolą można było rozpocząć prace.

 

  1. Zapytał na jakim etapie jest przejmowanie przez Gminę Końskie stawów na Starym Młynie, Kuźnicy, Drutarni.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Poinformował, że odpowiedzi udzieli Z-ca Naczelnika Wydziału UKO

 

Z-ca Naczelnika Wydziału UKO – Antoni Wiktorowicz

Jeżeli chodzi o zbiornik w Baczynie, to Gmina pod względem dokumentacyjnym jest przygotowana do jego odbudowy. Trwają czynności związane z uzyskaniem pozwolenia na budowę. Rozpisanie przetargu i rozpoczęcie robót będzie możliwe dopiero po wykonaniu wodociągu planowanego na rok 2009.

W przypadku zbiornika na Starym Młynie konieczne jest uregulowanie stanu własnościowego gruntu. Trwają prace związane z wydzieleniem naturalnego koryta rzeki.

Stan prawny zbiornika na Baryczy jest uregulowany i jest własnością Gminy.
W przypadku zbiornika na Kuźnicy grunt pod zbiornikiem jest własnością Muzeum Techniki. Problem polega na tym, że nie do końca uregulowane są stosunki między Gminą a Muzeum Techniki.

Zbiorniki mają zostać objęte przez Gminę większą opieką w zakresie czystości i porządku. Planowane jest przeprowadzenie prac koncepcyjnych w zakresie zagospodarowania Starego Młyna.   

 

  1. Zwrócił się o podanie konkretnego terminu rozpoczęcia budowy wodociągu w miejscowościach Paruchy, Baczyna.

 

 

Radny Mariusz Czarnecki

  1. Zapytał czy istnieje możliwość wprowadzenia konkursu na najlepszą
    eko-nieruchomość, ulicę, wspólnotę, wieś.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Proponowane konkursy uważa za dobry pomysł, warty do rozważenia.

 

  1. Zapytał czy istnieje możliwość rozpoczęcia inwestycji utwardzenia ciągu pieszo-jezdnego  - połączenia ul. Akacjowej z ul. Robotniczą i oddanie go przed rozpoczęciem prac nad ul. Południową.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wskazywany odcinek nie jest drogą, łącznikiem czy ciągiem pieszo-jezdnym. Jest to działka używana jako skrót. Przejezdność tego odcinka zostanie utrzymana w stopniu umożliwiającym korzystanie z niego korelując to z postępem ewentualnych robót drogowych na ul. Południowej.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

  1. Zapytał w jaki sposób inwestycje rozwiążą konflikt wodociągowy na ul. Nowej.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Nie ma konfliktu wodociągowego na ul. Nowej. Jest natomiast brak zgody kilku właścicieli na to, aby wodociąg przeszedł przez ich grunty. Zwrócił się do radnych o pomoc w przekonaniu właścicieli gruntów do wyrażenia zgody.

 

  1. Zwrócił się o podanie konkretnego terminu wykonania projektu włącznie z zezwoleniem na budowę ul. Nowej i Źródlanej. Zapytał o termin realizacji zadania pn. „Budowa ul. Nowej i Źródlanej”.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Dokumentacja techniczna  jest już gotowa i trwa oczekiwanie na możliwość przedstawienia kompletu dokumentów do ZUD-u a następnie do pozwolenia na budowę. 

 

Radna Ewa Swat

  1. Zapytała w jaki sposób i kiedy Burmistrz zapewni poprawę i stworzenie odpowiednich warunków dla miejscowego USC w zakresie udzielanych ślubów, gdyż obecnie niestety nie są one najlepsze.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

W minionym roku udzielono ok. 32 ślubów cywilnych. Utrzymywanie odrębnych pomieszczeń Pałacu Ślubów używanych przy stosunkowo nikłej ilości zainteresowanych wydaje się być ekonomicznie trudne do uzasadnienia. Będą czynione starania, aby śluby cywilne udzielane w Gminie Końskie miały godną oprawę. Nie gwarantuje jednak, że zostaną wydzielone odrębne pomieszczenia tylko na potrzeby udzielanych ślubów cywilnych.  

 

  1. Zapytała czy użytkownicy, właściciele garaży przy ul. Armii Krajowej mogą liczyć na pomoc w utwardzeniu drogi dojazdowej i w jakim czasie mogłoby to nastąpić.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wniosek przekaże do Wydziału Inwestycji. Jeżeli tylko będzie możliwość , to udzielona zostanie pomoc w utrzymaniu przejezdności dróg „międzygarażowych”.

 

 

Radny Piotr Słoka

  1. Zapytał jaka była odpowiedź RIO w Kielcach na zaskarżenie wniosku o zmiany w budżecie na rok 2008 złożone przez Burmistrza Miasta i Gminy Końskie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Stwierdził, że nie zaskarżył uchwały Rady Miejskiej do RIO, tylko zwrócił się z prośbą o rozważenie czy zmiany zaproponowane i wprowadzone przez Radę Miejską są zgodne z ustawą o finansach publicznych. W związku z tym, że na kolejnej sesji Rada Miejska odwróciła dokonane wcześniej zmiany, to tego samego dnia pismem wycofał swój wniosek. Dlatego też jego wniosek nie został przez RIO merytorycznie rozpatrzony. 

 

 

Radny Lucjan Górecki

Wyraził podziękowanie za położenie dywaniku asfaltowego we wsi Wąsosz.

 

Radny Andrzej Nowak

Wyraził podziękowanie za uruchomienie kawiarenki internetowej w Dziebałtowie.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zapytał jak wygląda obecnie koncepcja budowy ulic Nowej i Źródlanej o jaką wcześniej pytał.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W sumie Gmina prowadzi 60 zadań inwestycyjnych. Trzy z nich mają charakter wielowymiarowy np. budowa dróg i chodników, budowa parkingów czy uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej. Ulice Nowa oraz Źródlana zostaną wykonane w terminach wynikających z zakończenia postępowań administracyjnych niezbędnych do rozpoczęcia inwestycji.  

 

Radny Piotr Słoka

Na ostatniej sesji nadzwyczajnej Burmistrz próbował przekonać radnych, iż nie mają prawa dokonywania zmian w budżecie wskazując, że zmiany muszą być uzgadniane z Burmistrzem, cytując orzeczenie RIO z Łodzi w tym temacie. Sprawdził w internecie i okazało, że poza tym jednym orzeczeniem pozostałe potwierdzają stanowisko radnych. Ponadto wysłał w tej sprawie zapytanie do prawników „Wspólnoty” i w ostatnim numerze tego czasopisma ukazał się artykuł w dyskutowanym temacie pn. „Przepisy dotyczące uchwalenia budżetu i dokonywania zmian w budżecie w trakcie trwania tego roku. Z artykułu wynika, że na podstawie art. 179 ustawy o finansach publicznych i art. 60 ust. 2 pkt 4 ustawy o samorządzie gminnym Burmistrz ma prawo inicjowania zmian a radni prawo ich uchwalania. To w jakim kształcie uchwała zostanie podjęta zależy tylko od radnych. Artykuł wskazuje dalej, że Rada Miejska posiada wyłączną kompetencje nie tylko do uchwalania budżetu gminy, ale także do dokonywania jego zmiany w trakcie roku budżetowego. Organ stanowiący nie może zmieniać zawartych w projekcie uchwały propozycji wysokości dochodów i wydatków budżetowych, ale tylko w sposób jaki prowadziłby do zwiększenia deficytu budżetowego przedstawionego w projekcie. Różne orzeczenia sądów administracyjnych mówią, że radni nie mogą zmniejszyć dochodów ani zwiększyć wydatków z jednoczesną zmianą deficytu proponowanych przez Burmistrza. Burmistrz twierdził, że radni nie mają prawa bez uzgodnienia z nim do dokonywania zmian.  Jak wynika z artykułu Rada Miejska musi uzgadniać z organem wykonawczym zmiany wprowadzone w projekcie uchwały budżetowej tylko wtedy, gdy zmiany powodują zwiększenie deficytu jednostki samorządowej. W artykule są wymienione liczne orzeczenia, które wyraźnie wskazują na uprawnienie Rady Miejskiej do dokonywania zmian w budżecie. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Nie wie dlaczego jego wypowiedź została interpretowana w tym tonie, że radni nie mają prawa podejmowania uchwał budżetowych, w tym zmian w budżecie. Stwierdził, że nigdy tego nie powiedział. Orzeczenie, które cytował jest stosunkowo nowe. Zarówno przepisy jak i orzecznictwo dynamicznie się zmieniają. Według tego orzeczenia w przypadku zmian w budżecie, które inicjuje Burmistrz radni mogą dokonywać zmian, ale nie wykraczających poza obszar obejmowany projektem zmian. Zmiana wykraczająca poza ten obszar wymaga uzgodnienia. Po głębokiej analizie zdecydował, że milcząco uzna dokonane zmiany za uzgodnione. Wniosek od jednego z najbardziej krytycznych radnych o zwiększeniu środków na wynagrodzenia dla pracowników UMiG jest dowodem na bardzo wysoką ocenę pracy Urzędu przez radnych. Wyraził podziękowanie w imieniu urzędników za taką ocenę.

 

Radny Piotr Słoka

Orzeczenie RIO z Łodzi przytaczane przez Burmistrza jak wynika z artykułu „Wspólnoty” zostało zaskarżone do NSA i przez tę instytucję zakwestionowane. Smuci go fakt, że Burmistrz tłumaczy przepisy w ten sposób ograniczający prawa radnych. Burmistrz  zabronił radnym kontaktowania się z naczelnikami i pracownikami UMiG. Rozmawiał z radcą prawnym Urzędu i okazało się, że Burmistrz nie może zabronić radnym kontaktowania z naczelnikami, byłoby to niezgodne z konstytucją RP.      

 

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Marcin Latański
i Mariusz Czarnecki.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 7

 

Informacja o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Końskie

 

Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich
Przedstawił informację o stanie bezrobocia na terenie Miasta i Gminy Końskie.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

     

 

 

         Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 8

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Komisje Rady Miejskiej

 

Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Rewizyjnej

Przedstawił stanowisko Komisji do pisma Pana Ryszarda Sroczyńskiego.

(W/w stanowisko stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) ww. protokół przyjęła.

 

 

Ad. pkt 9

 

Informacje i komunikaty:

 

 

I.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z wnioskiem mieszkańców Koczwary o zmiany w studium uwarunkowań i kierunku zagospodarowania przestrzennego MiG.

 

 

Przewodniczący obrad

Wniosek ten skierował według właściwości do Burmistrza celem poinformowania wnioskodawców oraz Rady Miejskiej o sposobie jego rozpatrzenia.

 

 

II.

Przewodniczący obrad

Poinformował, że do Rady Miejskiej wpłynęły życzenia świąteczne m.in. od Świętokrzyskiej Izby Rolniczej, Samorządu Gminy Ruda Maleniecka, od Państwowej Straży Pożarnej, Komendy Powiatowej Policji w Końskich, od posła Waldemara Wrony, posłanki do Parlamentu Europejskiego Pani Urszuli Gacek Szkoły Podstawowej w Kazanowie oraz od żołnierzy Armii Krajowej – Koło w Końskich

 

 

Ad. pkt 10

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady -Ernest Kruk  podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XXXI sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

 

 Jadwiga Świeboda                                                     Marian Gąszcz

 

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

          Rafał  Kuba                                        Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

 

Inspektor Biura Rady  Miejskiej                                   Ernest Kruk  

 

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2009/02/19 09:13:54
Redaktor: Administrator