Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XXXIII/09

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 12 lutego 2009 r.
w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W XXXIII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 19 radnych na ogólną liczbę 21. 2 radnych nieobecnych – usprawiedliwionych.

W sesji wzięło udział 61 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło  80 osób.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 1000 do godziny 1600

 

 

Ad. pkt 1

 

     XXXIII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 18 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone uwagi do tych protokołów.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Poinformował, że wpłynął wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad sesji projektów uchwał w sprawach:

1)          zmieniająca Uchwałę Rady Miejskiej w Końskich Nr XXV/182/2008 z dnia 25 września 2008 r. w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Pomyków,

2)          zobowiązania Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w Pomykowie do udostępnienia sali gimnastycznej,

3)         ustanowienia Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach Beneficjentem Funduszu Spójności oraz upoważnienia Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta i Gminy Końskie,

4)          zmiany uchwały Nr XVI/112/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Miasta i Gminy Końskie.  

Projekty tych uchwał w przypadku przyjęcia wniosku zostałyby rozpatrzone w pkt 7 ppkt h) – k)

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie ww. wniosku do porządku obrad.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła

 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz
z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.    Informacja nt. realizacji programu modernizacji oświetlenia na terenie Miasta i Gminy Końskie ze szczególnym uwzględnieniem realizacji wniosków zgłoszonych w tym zakresie.

7.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

     a) zmian w budżecie na 2009 r.,

     b) przyznawania stypendiów sportowych , nagród i wyróżnień za wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym,

     c) ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich na 2009 r.,

     d) zaliczenia dróg położonych na terenie miasta Końskie do kategorii dróg gminnych,

     e) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulicy Majora Hubala, Leśnej po ogrody działkowe,

     f) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic: 3 Maja, Romualda Traugutta, Niepodległości, Kazimierza Pułaskiego i Hugo Kołłątaja,

     g) aktualizacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta i Gminy Końskie na lata 2007-2013, 

     h) zmieniająca Uchwałę Rady Miejskiej w Końskich Nr XXV/182/2008 z dnia 25 września 2008 r. w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Pomyków,

      i) zobowiązania Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w Pomykowie do udostępnienia sali gimnastycznej,

      j) ustanowienia Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach Beneficjentem Funduszu Spójności oraz upoważnienia Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z ograniczoną       odpowiedzialnością do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta i Gminy Końskie,

     k) zmiany uchwały Nr XVI/112/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i  modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Miasta i Gminy Końskie.

8.    Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

9. Informacje i komunikaty.

10.Zakończenie obrad XXXIII sesji.

 

Po uchwaleniu porządku obrad na sesję przybył radny Krzysztof Jasiński.

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Uwagi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził, że Burmistrz na zebraniu wiejskim w Pomykowie mówił, że Gmina może otrzymać dofinansowanie do kanalizacji w wysokości min. 75% a teraz Burmistrz mówi, że to minimum wynosi 70%. Zapytał czy jest to zwykła pomyłka czy tez coś się zmieniło.

Z informacji przedstawionej przez Burmistrza wynika, że istnieje protest ekologów na wykonanie mini-obwodnicy koło Dyszowa. Z tego co się dowiedział od Naczelnika UKO, to we wskazywanym miejscu jadąc dalej za odlewnie można zaobserwować nielegalny proceder zasypywania trzciny ziemią prawie pod samą rzekę. Zwrócił się o interwencję w tej sprawie. Gmina Końskie dla ochrony przyrody właściwie nic nie robi i jako jedyna Gmina z powiatu koneckiego nie ma żadnego użytku ekologicznego. Są w Gminie miejsca, które powinny stać się użytkami ekologicznymi np. tereny koło stawów na Browarach będące ostoją ptactwa wodnego. Zwrócił się o podjęcie działań zmierzających do utworzenia użytków ekologicznych.

Poruszył sprawę zalanego budynku przy ul. Południowej. Od gminnych pracowników dowiedział się, iż stała się katastrofa. Usunięcie jej skutków będzie kosztowało 300 tys. zł, a może nawet więcej. Stało się nieszczęście i nie ma co szukać winnych.

Stwierdził cyt.:

„Tylko jedno mnie smuci, że nie gramy fair panie Burmistrzu, bo jesteśmy tylko ludźmi. Pan by wstał jak facet i powiedział: stało się tak i tak i koniec, a pan na zebranej Komisji Rewizyjnej powiedział: ‘dzisiaj nie możemy tam jechać, żeby Wam pokazać, bo Pan Zieliński to jest w telewizji a ja nie mam klucza’. Myśmy tam za 5 minut pojechali i Pan Zieliński był w środku, budynek był otwarty. Nie uwierzę w to, iż zalanie tego budynku wpłynie na polepszenie warunków mieszkaniowych. Nie uwierzę w to, że mały remont tego budynku będzie kosztował tak jak powiedział pan Burmistrz Rąbalski na Komisji Rewizyjnej - 700 zł, że będzie to koszt dwóch wiaderek farby, dwóch pędzli i taśmy klejącej. Nie wierzę w to, bo po tych zdjęciach co widziałem, to w jednym pomieszczeniu będzie większy koszt niż 1000 zł. Także chcielibyśmy powiedzieć szczerze - będzie 100 000 kosztować czy 5 000 zł, nie ma sprawy, myślę, że pieniądze się znajdą w budżecie, tym bardziej, że w tym roku może się rozwiąże problem utrzymania koni. Chodzi nam wszystkim o to, żeby ci ludzie, którzy czekają na te mieszkania, po prostu tam jak najszybciej weszli. Z odpowiedzi Burmistrza, to tam się wylało 162 m3 wody, to nie taka malutka awaria, że dwa wężyki pękły”.    

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że na zebraniu w Pomykowie mówił o wyliczonym przez firmę Proeco minimalnym poziomie dofinansowania – 70%. Ogólna wartość robót budowlanych według kosztorysu obliczona jest na kwotę 172 mln zł. Do tego dochodzą koszty tzw. inżyniera projektu, koszty promocji oraz rezerwa na nieprzewidziane wydatki. W sumie wartość projektu sięga prawie 200 mln zł.

To nie jest tak, że ekolodzy działają tylko na inwestycjach gminnych.

Przyjrzy się sprawie utworzenia użytków ekologicznych. Gmina Końskie nie jest wcale najgorszą gminą pod względem ekologii. Potwierdzają to oceny zewnętrzne. Gmina w roku 2002 oraz 2005 została uzna za najbardziej ekologiczną gminę w województwie świętokrzyskim i otrzymała stosowne nagrody. Projekt uporządkowania gospodarki wodno-kanalizacyjnej stanowi pójście w kierunku ograniczenia bardzo negatywnego wpływu na środowisko braku dostępu do kanalizacji sanitarnej.

Co do katastrofy przy ul. 1-go Maja 57, to nie wie kto mógł podać takie cyfry, dlatego, że nijak się one mają prawdopodobnie do rzeczywistości a ocena przed rzeczywistym przystąpieniem do robót jest chyba przedwczesna. Burmistrz Rąbalski  mówiąc o kwocie 700 zł miał na myśli bezpośrednią wartość rzeczy uszkodzonych, czyli kilku wężyków i wodomierzy. Oczywiście, że remont tego budynku nie będzie kosztował 700 zł. Wartość rzeczywistą robót remontowych będzie można poznać po dokładnym sprawdzeniu, zleceniu i ich wykonaniu.

Wielkość wylanej wody 162 m3 podał na podstawie odczytu z wodomierza. Jednak wodomierz ten nie został zalegalizowany przez wykonawcę inwestycji, czyli nie został przekazany z odczytem pierwotnym do PWiK. Nie wiadomo więc jaki był wskaźnik przed katastrofą, która nie poprawi oczywiście stanu samego budynku.

 

Radny Ernest Kruk

Zapytał dlaczego wskazywany budynek przy ul. 1-go Maja nie został wcześniej zasiedlony.

Prace wykonawcze na „Sokolni” wyglądają bardzo ładnie. Zapytał jak będzie rozwiązana sprawa parkowania samochodów przy budowanym tam obiekcie sportowym.         

Zapytał na jakim etapie znajduje się budowa chodnika na ul. Polnej – przy „chińskim murze” i kiedy ma on być wykonany.

Zapytał kiedy dojdzie do realizacji projektu kanalizacji.

Zwrócił się o obrazowe pokazanie przebiegu planowanej ul. Robotniczej.

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Sprawą zalanego budynku zajmuje się Komisji Rewizyjna.

Na „Sokolni” planowany jest parking wewnętrzny. Nie będzie on wprawdzie duży ale wskazywany obiekt sportowy traktowany jest jako zaplecze sportowo-rekreacyjne przede wszystkim dla osiedla Polna i okolic. Z wyliczeń wynika, że tam miejsc do parkowania może być ponad 30.

Jeżeli chodzi o chodnik przy ul. Polnej, to w okresie poszukiwań udało się w końcu znaleźć wykonawcę prac projektowych. Prawdopodobnie w I połowie br. będzie gotowa dokumentacja budowlana na przebudowę tego chodnika. 23 stycznia br. zawarł umowę z kielecką firmą BM „Art.-Projekt” z terminem realizacji 60 dni od daty podpisania umowy. Pod koniec marca br. dokumentacja powinna więc już być. Jest nadzieja, że inwestycja ta w roku bieżącym zostanie zrealizowana.

Co do projektu uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, to Gmina aplikuje o środki do Funduszu Spójności. Gmina przygotowuje projekt o wartości 200 mln zł. Z harmonogramu przygotowanego przez konsultanta wynika, że jeszcze w lutym ogłoszony zostanie pierwszy przetarg na kredyt pomostowy. Po rozstrzygnięciu tego przetargu między marcem a czerwcem br. według harmonogramu przewidziane są przetargi na wykonawstwo. Pierwsze przetargi dotyczyć będą Modliszewic, Proćwina, Kornicy, Piły, Pomykowa, Koczwary. Czerwonego Mostu, Górnego Młyna, Szabelni, Starego Młyna, Rogowa. Po rozstrzygnięciu przetargów, po podpisaniu umów, następne przetargi będą ogłaszane w terminach wynikających z harmonogramu rzeczowo-finansowego.

Ulica Robotnicza jest zaprojektowana w linii prostej jako odcinek łączący dwa rozdzielone obecnie odcinki ul. Robotniczej.   

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że jednym z podstawowych warunków uzyskania środków z Funduszu Spójności jest 120 przyłączy na kilometr sieci. Jeżeli warunek ten nie będzie spełniony, to można się pożegnać z dofinansowaniem.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Wskazał, że Burmistrz mówiąc o projekcie uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej nie wspomniał nic o ul. Działkowej, Rzecznej i Ogrodowej.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zaznaczył, że mówił tylko o miejscowościach, które w pierwszej kolejności będą przedmiotem przetargu. Wskazywane ulice są ujęte w programie gospodarki wodno-ściekowej i będą realizowane w ramach tego programu.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zapytał kiedy to będzie konkretnie realizowane.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Prace nad projektem uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej trwają od 2003 r. Ostateczny kształt terminowy realizacji poszczególnych segmentów będzie znany po rozstrzygnięciu pierwszych przetargów.

     

         Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

 

Radny Krzysztof Jasiński  

  1. Średnie wynagrodzenie dla nauczycieli szkół. Zapytał czy zgodnie z obowiązującymi przepisami nauczyciele gminnych szkół otrzymali wynagrodzenie w poszczególnych kategoriach awansu zawodowego. 

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Gmina Końskie składała na potrzeby RIO sprawozdania, które nie były kwestionowane. Przeprowadzono wyliczenia dla 3 modelowych szkół i okazało się wszystkie wymagane prawem kryteria wysokości wynagrodzeń są spełnione. Jeżeli chodzi o rok 2009, to nie wszystko jest zakończone pod względem prawnym. Największy problem może dotyczyć nauczycieli stażystów, którym jako jedynym nie można zaproponować nadgodzin, gdyż ich status na to nie pozwala. Gdy jednak projekt nowej regulacji prawnej wejdzie w życie, to wówczas będzie się nad tym myśleć. W zatwierdzonym planie audytu na rok 2009 ZOPO przewidziany jest do kompleksowej kontroli w marcu i kwietniu.   

 

  1. Zwrócił się z prośbą o rozważenie możliwości prowadzenia naboru elektronicznego przez koneckie gimnazja.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Pomysł dotyczący rozważenia możliwości współpracy ze szkołami ponadgimnazjalnymi w zakresie naboru elektronicznego wydaje się być racjonalny. Przekaże go do analizy do ZOPO i do Wydziału Edukacji. Techniczne możliwości oczywiście istnieją. Trzeba przeprowadzić konsultacje. 

 

  1. Obniżenie wieku szkolnego dla 6-latków. Zapytał jak Gmina jest przygotowana organizacyjnie i finansowo do realizacji tego zadania jeśli rodzice wyrażą zgodę na posłanie dzieci do szkół.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Skutki ewentualnego przejścia 6-latków do szkół. Jak na razie zainteresowanie ze strony rodziców jest zerowe. Zgodnie z ustawą do 10 kwietnia br. Gmina ma skutecznie zawiadomić rodziców i otrzymać od nich deklaracje, które będą podstawą do ewentualnego planowania przenosin części 6-latków do szkół podstawowych o ile w ogóle będą chętni. W chwili obecnej ustawa wskazuje na to, aby jak najwięcej 6-latków poszło do szkół a podmiotem finansującym byłyby gminy. Trudno więc w takiej sytuacji, aby Gmina miała to intensywnie propagować.

 

  1. Zapytał o harmonogram zajęć w ferie zimowe realizowanych przez koneckie szkoły dla dzieci pozostających w domach w czasie ferii szkolnych.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

W okresie ferii Gmina stara się zapewnić dzieciom godziwe spędzenie czasu wolnego. Wszystkie szkoły opracowały pewien plan zajęć jako propozycje dla swoich uczniów z wyjątkiem tych szkół, które objęte są termomodernizacją. Dodatkową propozycją jest oferta Pływalni Miejskiej w Końskich, która w okresie wakacyjnym zaprasza dzieci z terenu Gminy Końskie w godz. 10-14 do nieodpłatnego korzystania. Sposób zorganizowania i rozliczenia zajęć powierzony jest dyrektorom szkół. 

 

  1. Zwrócił się o poprawę bezpieczeństwa na ul. 3-go Maja oraz na skrzyżowaniu ul. Starowarszawskiej i Wjazdowej poprzez budowę chodnika i odgrodzenie drogi od chodnika. 

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Przebudowanie wskazywanych ulic jest uzasadnione. Skrzyżowanie ulic Starowarszawskiej i Wjazdowej stanowi skrzyżowanie drogi powiatowej z drogą wojewódzką. Oznakowanie drogi jeżeli chodzi o przejście dla pieszych znajduje się w gestii zarządcy drogi wyższego rzędu. Postulat zwiększenia bezpieczeństwa oraz postulat wykonania chodnika zostanie przekazany do zarządców dróg.

 

  1. Zapytał o harmonogram prac związanych z dociepleniem os. 3-go Maja.

 

Odp. Prezesa KSM – Tadeusza Dworaka

W roku 2008 zrealizowano w zakresie dociepleń 12 budynków, w tym 4 na ul. Polnej, 4 na ul. Mieszka I-go, 3 na ul. Warszawskiej oraz 1 budynek na ul. Hubala. Na rok 2009 planowanych jest do docieplenia 12 budynków – nastąpi zakończenie os. Polna, Mieszka I-go, Warszawska oraz najstarszych budynków na os. 3-go Maja. Jest to duży zakres dociepleń, który w latach następnych będzie kontynuowany.

 

 

Radny Piotr Słoka

  1. Zwrócił się o wyrównanie dróg gminnych na terenach wiejskich, szczególnie w Koczwarze, na ul. Izabalelowskiej, na odcinku Górny Młyn – Szabelnia, Stary Młyn – ul. Nastawna.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Po okresie zimowym Gmina zawsze stara się przywrócić drogi gruntowne do stanu pierwotnego. Największym obciążeniem dróg gruntownych jest kilkuletnie ich utwardzanie przy użycia tłucznia wymieszanego z gliną. Dopełnione zostaną wszelkie staranności, by prace zostały wykonane przyzwoicie.

 

  1. Zapytał czy w roku 2009 zostanie rozpisany przetarg na boiska w Górnym Młynie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Boisko na Górnym Młynie jest wpisane do budżetu z upoważnieniem do wydatkowania środków na ten cel. Na chwilę obecną w trakcie konstytuowania jest zarząd wspólnoty, który jest dysponentem działki na której projektowane jest boisko.

 

  1. Zapytał czy odbyły się rozmowy Burmistrza ze Świętokrzyskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w sprawie chodnika na odcinku Stary Młyn - Rogów.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Poinformował, że ponownie wystąpił do ŚZDW o realizację wskazywanej inwestycji. Tym razem otrzymał zapewnienie, iż zadanie to zostanie wprowadzone do programu bieżącego utrzymania dróg.

 

  1. Zapytał z jakim deficytem zakończył się rok budżetowy 2008.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

O wysokości deficytu przesądza opinia Burmistrza. Przedstawiany projekt uchwały odnoszący się do deficytu poprzedzony jest analizą.

 

  1. Zapytał czy prawdą jest, iż prezes spółki PWiK zwrócił się do związków zawodowych używając słów, że są to organizacje przestępcze.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Nie chciałby się odnosić do tekstu pisma, którego nie zna. Prezes PWiK nie uważa związków zawodowych za organizacje przestępcze, ponieważ rozmawia z nimi, negocjuje. Relacje między pracodawcą a związkami zawodowymi uregulowane są w ustawie o związkach zawodowych. Inne przepisy z kolei określają funkcjonowanie spółek prawa handlowego. Jeżeli ustawa o związkach zawodowych nie jest realizowana przez jakiś organ spółki, to stanowi to przekroczenie prawa.

 

  1. W imieniu sołtysa wsi Paruchy zapytał czy w roku 2009 ogłoszony zostanie przetarg na wodociąg dla Paruch.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wodociągi w Baczynie, Paruchach, Poraju, Niebie i Piekle wraz z całą dokumentacją przekazane zostały do PWiK. Jeżeli chodzi od wodociąg Baczyna – Paruchy, to obecnie trwa procedura wydania pozwolenia budowlanego przez Starostwo Powiatowe. Przeprowadzona kalkulacja pokazała, że wodociągi będzie można wykonać w miarę tanio, siłami własnymi PWiK. Nic nie szkodzi na przeszkodzie, aby po ustąpieniu niskich temperatur i uzyskaniu pozwoleń budowlanych prace w zakresie budowy wodociągu mogły ruszyć.

 

  1. Zwrócił się do Skarbnika o pisemny wykaz pozycji dochodów gminy
    w których wykonanie przewyższyło plan dochodów.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wynik finansowy 2008 r. obrazuje sprawozdanie z wykonania budżetu po stronie dochodowej i wydatkowej. Ustawa szczegółowo precyzuje w jakich terminach ma być wykonane. Zostanie przedstawione i upublicznione. Nie chciałby teraz obciążać Wydziału Finansowego dodatkową pracą, bo w tej chwili bardzo pilną sprawą jest wymiar podatku. Oddelegowanie kilku pracowników po to, żeby wyliczyli coś, co i tak będzie przygotowywane w terminie ustawowym jest jego zdaniem nieracjonalne.

 

Radna Krystyna Stolarska

  1. Zapytała czy została zakończona inwestycja polegająca na uzupełnieniu przyłączy wodociągowych we wsiach: Brody Stare i Nowe, Wincentów, Dziebałtów, Sokołów Stary i Nowy i czy mieszkańcy otrzymają zawiadomienia o terminach wpłat pozostałych kosztów z tym związanych.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Odpowiedź udzielona w odp. na int.(nr 1)  Radnego M.Gaszcza

Radny Marian Gąszcz

  1. Zwrócił się o podanie całkowitego kosztu przyłącza wodociągowego jakie zostały wykonane w Dziebałtowie, Sokołowie, Brodach i Wincentowie.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Wstępne wyliczenie kosztów przyłącza będzie się zamykało w kwocie prawdopodobnie 1600 zł.

 

  1. Należałoby zmienić technologię uzupełniania ubytków w drogach gminnych.

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

O remontach dróg tłuczniowych mówił wcześniej i jeżeli będą dodatkowe pytania, to się do nich odniesie.

 

Radny Mracin Latański

  1. W związku z podziałem inwestycji polegającej na budowie sal gimnastycznych w Modliszewicach, Kazanowie, Pomykowie na dwa odrębne zadania zapytał jakie są perspektywy realizacji sal
    w Modliszewiczach i Kazanowie w 2009 roku.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Sale w Modliszewicach i Kazanowie zostały przygotowane do zgłoszenia do Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. Ma nadzieję, że jest szansa na uzyskanie dofinansowania z tego tytułu. Wszystko wskazuje na to, że w roku bieżącym co najmniej rozpoczęta zostanie budowa wskazywanych sal. Terminy będą wynikały po części z rozstrzygnięć konkursowych oraz z ewentualnych ofert w postępowaniu przetargowym. Dobremu wykonawcy wystarczy 7 miesięcy na zbudowanie sali. Jeżeli przetargi na sale dla Modliszewic i Kazanowa zostałyby ogłoszone wiosną br., to prace ziemne oraz prace nad stanem surowym miałyby miejsce w okresie pełnego sezonu budowlanego przy najlepszych warunkach pogodowych, natomiast prace wykończeniowe mogłyby trwać jesienią i wczesną zimą niezależnie od pogody jeśli byłoby to już „pod dachem i w zamkniętych murach”. Jest przekonany, że budowa sal rozpocznie się w roku bieżącym.

 

Radny Leszek Stanek

  1. Zwrócił uwagę, iż droga prowadząca do Proćwinia znajduje się w bardzo złym stanie oraz jest nieoświetlona. Nie posiada ciągów chodników i dlatego jest bardzo niebezpieczna. Zapytał czy zawarte zostało z powiatem jakieś porozumienie w sprawie wykonania tej drogi wraz z oświetleniem
    i chodnikiem.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Droga do Proćwina jest drogą powiatową. Przebudowa tej drogi z postulowaną częścią chodnika wydaje się być konieczna do odłożenia ze względu na to, że znaczną część ul. Wjazdowej pokryje planowana obwodnica. Przebudowa drogi musi być więc skorelowana z projektem budowlanym 2 części obwodnicy od ul. Staszica do wylotu na Warszawę między Dyszowem i Kornicą.  

 

  1. Poruszył sprawę ksylamitu w PWiK. Zapytał czy został on już wymieniony, jaki będzie koszt i kto za to zapłaci.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Ksylamit w PWiK – nie słyszał, aby ktoś z zewnątrz komukolwiek finansował prace związane z likwidacją ksylamitu. Budynek przebudowało PWiK i ono przeprowadzi likwidacje ksylamitu. 

 

Odp. Prezesa PWiK – Tomasz Szatkowski

Koszt usunięcia ksylamitu wyniesie ponad 60 tys. zł. Wymianie podlega ok. 200 m podłóg.  

 

Radny Ernest kruk

  1. Wniósł o umieszczenie na ul. Traugutta znaku zakazującego parkowanie aut w miejscu oznaczonym kopertą w godzinach w których samochód z warsztatów terapii zajęciowej odbiera i dowozi niepełnosprawną dziewczynkę mieszkającą na tej ulicy.

 

Odp. Burmistrza Miasta i Gminy

Co do znaku na ul. Traugutta ograniczającego parkowanie pod potrzeby dziecka niepełnosprawnego, to jest zrozumiałe. Wydaje mu się, że wniosek poszedł już do Starostwa będącego najniższym zarządcą organizacji ruchu drogowego. Postara się, aby taki znak został postawiony we wskazywanym miejscu w jak najszybszym czasie. 

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Leszek Stanek, Marian Gąszcz i Piotr Słoka (na interpelacje nr 4 i 7).

 

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 6

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację nt. realizacji programu modernizacji oświetlenia na terenie Miasta i Gminy Końskie ze szczególnym uwzględnieniem realizacji wniosków zgłoszonych w tym zakresie.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

         Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

Ad. pkt 7

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.

Z tym, że Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki przyjęła wniosek, aby w projekcie uchwały

„Zwiększyć dochody wdziale 758 w rozdziale 75814 w § 0920 o kwotę 100 000 zł i przeznaczyć na  zwiększenie wydatków o kwotę 100 000 zł w dziale 926 w rozdziale 92695 – pozostała działalność – z przeznaczeniem na stypendia sportowe”.

Przed sesją radni otrzymali autopoprawkę Burmistrza do tego projektu uchwały - dodał.

 

Burmistrz Miasta i Końskie

Omówił autopoprawkę, której uzasadnienie stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Zadanie na Folwarczną i Nową podzielono na 2 zadania. Była kwota 3 450 000 zł a teraz jest 3 150 000 zł. Zapytał gdzie się podziało 300 000 zł i z jakiego powodu nastąpiło zmniejszenie.

Deficyt wynosi 24 mln zł a na początku roku zaplanowano go na kwotę 21 mln zł. Stanowi to ok. 25% dochodów Gminy. Zapytał w jakim banku Gmina będzie zaciągać pożyczki, na jaki % i ile to będzie kosztować.

 

Burmistrz Miasta i Końskie

Deficyt projektowany nie przekroczy 25% dochodów budżetowych. Mieści się więc swobodnie w granicach określonych ustawą. Poziom zadłużenia nie jest dla Gminy Końskie niebezpieczny, tym bardziej, że znaczna część deficytu ma charakter wirtualny. Zwiększa się np. deficyt o 1,2 mln zł na budowę drogi Sworzyce – Poraj z założeniem, że będzie można z niego zejść natychmiast po podpisaniu umowy z Wojewodą i przekazaniu Gminie dotacji. Deficyt będzie pokrywany z zaciąganych kredytów i pożyczek. To w jakim banku, na jaką kwotę i na jakich warunkach Gmina zaciągnie kredyt będzie zależało od wyniku postępowania przetargowego.

Co do zapisów dotyczących ul. Folwarcznej i Kościeliskiej, to głównym elementem zmiany był fakt rozstrzygnięcia przetargu na budowę ulicy Folwarcznej i Kościeliskiej. Można więc to zadanie wyodrębnić na podstawie kwoty, która znalazła się w już podpisanej umowie. To nie jest tak, że Gmina ma obowiązek wydać więcej pieniędzy, jeżeli wykonawca w drodze przetargu zdecydował się wykonać zadanie za mniejszą kwotę.

 

Radny Piotr Słoka

Wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki o 100 tys. zł w tym samym dziale i paragrafie podnosi dochody co i Burmistrz. Zapytał czy zwiększenie dochodów w tym dziale o 200 tys. zł jest realne.       

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Dochody zapisane w budżecie stanowią prognozy dochodów. Na wskazywanym paragrafie są realnie policzone dochody za rok 2007 i jest to kwota 360 tys. zł a więc o 60 tys. zł większa od zaplanowanej w budżecie na rok 2009. Można hipotetycznie przyjąć, że może uda się wykonać te dochody w kwocie do 400 tys. zł. Nie jest to jednak przesądzone, ponieważ nie są to dochody policzalne. Przypomniał, że w roku 2008 i 2008 większość inwestycji była rozpoczynała się w połowie roku i była płacona pod koniec roku. W związku z tym na rachunkach Gmina miała gromadzone środki, które mogły być ze względu na czas oczekiwania na realizację strony finansowej zobowiązań, lokowane i stawać się dodatkowym dochodem z tytułu % lokat. W roku bieżącym część wydatków inwestycyjnych oparta jest na postępowaniach przetargowych, które zaczęły się jeszcze w roku 2008, więc płatności pojawią się stosunkowo szybko. Pierwsze płatności mogą być pod koniec marca. Duża część zaplanowanych wydatków realizowana będzie w I półroczu. Planowanie wyższych dochodów wydaje się być nadmiernie ryzykowne. Planowanie choćby wzrostu w stosunku do roku ubiegłego udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych może okazać się iluzoryczne. Przy najbliższej okazji wtedy, kiedy wrócą pieniądze z tytułu podpisanych umów, to z własnej inicjatywy zaproponuje zwiększenie środków na stypendia sportowe, co było przedmiotem wniosku Komisji. W pracach nad budżetem prosiłby o głęboki namysł przy formułowaniu wniosków. Rada Miejska o wskazywane 100 tys. zł w grudniu 2008 r. zmniejszyła wydatki na stypendia i to zdaje się z wniosku tego samego radnego, który teraz zawnioskował o zwiększenie środków. Budżet jest sprawą poważną, która wymaga poważnego namysłu i konsekwencji.

Stwierdził cyt.:

„Rozumiem, że autopoprawka traktowana jest jako część projektu zmian w budżecie i w związku z tym nie będzie podlegała głosowaniu inaczej jak tylko w trybie przewidzianym dla projektu, czyli Państwo uwzględniacie, że zaproponowałem zwiększenie dochodów akurat w tym dziale o te 100 tys. zł. Jeżeliby przyjąć taką logikę wywodu, to oznaczałoby, że głosując nad tym wnioskiem prognozujemy zwiększenie dochodów w tej części do 500 tys. zł. Proszę Państwa jest to absolutnie nierealne”.

 

Radny Piotr Słoka

Autopoprawka była zgłoszona po wniosku Komisji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że uwzględnił racje i wnioski przedmówcy sprzed 19 grudnia. Mając 1 dzień na wprowadzenie zmian narzuconych przez Ministerstwo Finansów nie mógł znaleźć 100 tys. zł na „pstryknięcie palcem” i jeszcze przeprowadzić konsultacje z radnymi.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Przypomniał, że wniosek Komisji Oświaty był przesłany do Burmistrza po posiedzeniach Komisji i Burmistrz wiedział o jego istnieniu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

O wniosku Komisji nie wiedział jednak Minister Finansów a z kolei Gmina nie wiedziała o piśmie Ministerstwa Finansów dotyczącym subwencji oświatowej. To nie jest więc tak, że wszystko da się przewidzieć w trybie pozwalającym na konsultację wszystkiego z radnymi, w tym z Komisją Oświaty, której opinie szanuje. Sam był zwolennikiem utrzymania kwoty przeznaczonej na stypendia sportowe niezależnie do opinii co do tego jak kwota jest wydatkowana. Uważa, że system można usprawnić, uszczegółowić, służy temu m.in. projekt uchwały przedłożony na sesji do rozpatrzenia. W tej chwili nie jest w stanie znaleźć wolnej kwoty, która postulat radnych czyniłaby realnym.      

      

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki, aby w projekcie uchwały

 „Zwiększyć dochody w dziale 758 w rozdziale 75814 w § 0920 o kwotę 100 000 zł i przeznaczyć na  zwiększenie wydatków o kwotę 100 000 zł w dziale 926 w rozdziale 92695 – pozostała działalność – z przeznaczeniem na stypendia sportowe”.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 12 glosach za, 1 przeciwnym i 5 wstrzymujących się wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką i z przyjętym wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 15 glosach za i 3 wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/239/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

b)

Projekt uchwały w sprawie przyznawania stypendiów sportowych, nagród i wyróżnień za wysokie wyniki we współzawodnictwie sportowym był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Z tym, że Komisje zgłosiły wnioski do projektu uchwały. I tak:

 

I.

Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki przyjęła dwa wnioski do projektu uchwały a mianowicie:

 

a)     § 3 ust. 1 pkt 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 2-5 nadać nowe brzmienie:

 

1.    § 3 ust. 1 pkt 3: „jest uczestnikiem zawodów, w tym Mistrzostw Polski w dyscyplinach indywidualnych a w przypadku gier zespołowych reprezentuje Końskie w rozgrywkach na szczeblu co najmniej wojewódzkim”.

 

2.    § 9 ust. 1 pkt 2-5:

„2) udział w Mistrzostwach Świata  lub  w Pucharze Świata,

3) udział w Mistrzostwach Europy lub w Pucharze Europy,

 4) zajęcie miejsca I-XII na Mistrzostwach Polski lub   
    Ogólnopolskiej Olimpiadzie Młodzieży,

 5) awans sportowy do wyższej klasy rozgrywek prowadzonych
     przez właściwy polski związek sportowy”.

 

b)      § 6 nadać nowe brzmienie:

 

„Wyróżnieniami są puchary, dyplomy, listy gratulacyjne lub inne nagrody rzeczowe do wartości 1000 zł”.

 

II.

Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów przyjęła wniosek do projektu uchwały a mianowicie:

-         w § 9 ust. 1 pkt 1 po wyrazach: „udział w Igrzyskach Olimpijskich
i Paraolimpijskich” dodać wyrazy: „oraz olimpiadach specjalnych”

 

- dodał.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty, Kultyry, Sportu i Turystyki, aby § 3 ust. 1 pkt 3 oraz § 9 ust. 1 pkt 2-5 nadać nowe brzmienie:

 

1.    § 3 ust. 1 pkt 3: „jest uczestnikiem zawodów, w tym Mistrzostw Polski w dyscyplinach indywidualnych a w przypadku gier zespołowych reprezentuje Końskie w rozgrywkach na szczeblu co najmniej wojewódzkim”.

 

2.    § 9 ust. 1 pkt 2-5:

„2) udział w Mistrzostwach Świata lub  w Pucharze Świata,

3) udział w Mistrzostwach Europy lub w Pucharze Europy,

 4) zajęcie miejsca I-XII na Mistrzostwach Polski lub   
    Ogólnopolskiej Olimpiadzie Młodzieży,

 5) awans sportowy do wyższej klasy rozgrywek prowadzonych
     przez właściwy polski związek sportowy”.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie)  wniosek przyjęła. 

          

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki, aby § 6 nadać nowe brzmienie:

„Wyróżnieniami są puchary, dyplomy, listy gratulacyjne lub inne nagrody rzeczowe do wartości 1000 zł”.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) wniosek przyjęła. 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, aby w § 9 ust. 1 pkt 1 po wyrazach: „udział w Igrzyskach Olimpijskich i Paraolimpijskich” dodać wyrazy: „oraz olimpiadach specjalnych”.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) wniosek przyjęła. 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz
z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/240/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich na 2009 r. był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos w dyskusji zabrali:

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał skąd się wzięły kwoty ujęte w projekcie uchwały, np. 400 tys. zł dla Pływalni, 120 tys. zł dla boisk i 180 tys. zł dla hali sportowej.

 

Dyrektor Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi – Zbigniew Stańczyk  

Wysokość dopłat jest zależna od tego czy obiekt przynosi dochody. Dotacja dla Pływalni 400 tys. zł wynika z tego, że Pływalnia generuje dochody, które stanowią 1/3 ogólnej puli kosztów utrzymania, w przypadku hali sportowej ok. 40% a w przypadku boisk 100% dotacji musi być ze strony UMiG na pokrycie kosztów utrzymania.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/241/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie zaliczenia dróg położonych na terenie miasta Końskie do kategorii dróg gminnych był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/242/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulicy Majora Hubala, Leśnej po ogrody działkowe był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 16 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/243/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic: 3 Maja, Romualda Traugutta, Niepodległości, Kazimierza Pułaskiego i Hugo Kołłątaja był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/244/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie aktualizacji Wieloletniego Planu Inwestycyjnego Miasta i Gminy Końskie na lata 2007-2013 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/245/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały zmieniający Uchwałę Rady Miejskiej w Końskich Nr XXV/182/2008 z dnia 25 września 2008 r. w sprawie zatwierdzenia Planu Odnowy Miejscowości Pomyków był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

W dniu dzisiejszym radni otrzymali nową wersję tego projektu uchwały zawierającą zmiany natury stricte technicznej w stosunku do wersji pierwotnej, opiniowanej na posiedzeniach Komisji Prawa i Praworządności oraz Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów.

Przedmiotem rozpatrzenia będzie więc nowa wersja projektu uchwały w przedmiotowej sprawie – dodał.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/246/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie zobowiązania Dyrektora Zespołu Placówek Oświatowych w Pomykowie do udostępnienia sali gimnastycznej był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Przed sesją radni otrzymali nową wersję tego projektu uchwały. Zostały w nim uszczegółowione zapisy paragrafu 1 – dodał.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/247/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

j)

Projekt uchwały w sprawie ustanowienia Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Modliszewicach Beneficjentem Funduszu Spójności oraz upoważnienia Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w Końskich Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie Miasta i Gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/248/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XVI/112/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 29 listopada 2007 r. w sprawie zatwierdzenia wieloletniego planu rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych na terenie Miasta i Gminy Końskie był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

W tabeli – w tytule – budowa kanalizacji sanitarnej i deszczowej w miejscowości Rogów i Końskie (Stary Młyn) w kolumnie rok zakończenia budowy skreślić datę „2009” a zapisać „2011”. Jest to zwykły błąd pisarski nie mający wpływu na treść uchwały.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXIII/249/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

Ad. pkt 8

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli przeprowadzonych przez Komisje Rady Miejskiej

 

Radny Leszek Stanek – Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej

Przedstawił protokół z kontroli wykonania wniosków pokontrolnych Komisji Rady Miejskiej w Końskich.

(W/w protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) ww. protokół przyjęła.

 

Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Przedstawił protokół dotyczący zbadania sprawy p. Feliksa Dunajskiego zam. Nieświń ul. Kopcowa 4.

(W/w protokół stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Pan Feliks Dunajski

Poinformował, że jego posesja codziennie jest zadymiona. Nie wie co ma z tym zrobić. Stwierdził, że Burmistrz wiedział już w 2007 r. o sfałszowaniu decyzji Starosty i Burmistrza. Nikt na to nie reaguje.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Postawił pytanie o możliwość przeprowadzenia rozmowy z właścicielem kotłowni w sprawie przedłużenia długości komina.

 

Pan Feliks Dunajski

Stwierdził, że to nic nie da, ponieważ kotłownia położona jest za blisko jego posesji. Dym wchodzi mu w okna i drzwi, co jest szczególnie uciążliwe w okresie letnim.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zainteresowani uruchomili wszystkie przewidziane prawem procedury. UMiG nie może zastąpić ani SKO ani Nadzoru Budowlanego  Powiatowego i Wojewódzkiego . Sprawa jest badana w prokuraturze. Został popełniony ewidentny błąd, co nie znaczy, że brak zgody p. Dunajskich zaowocowałby brakiem wydania decyzji o warunkach zabudowy. Jednak otwarte postępowanie powinno umożliwiać wszystkim stronom na każdym jego etapie udział. Tutaj ten warunek w niepełnym wymiarze został spełniony. Stąd też cały problem. Najtrudniejsze są sprawy sąsiedzkie, w których organy administracji publicznej są ciągane jako strona sporu.

 

Pan Feliks Dunajski

Nie wie dlaczego w tym samym budynku dwa razy jest robiona kotłownia. Zapytał czy znany jest winny sfałszowania decyzji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Proponowałby zająć się wnioskiem Komisji Rewizyjnej, który wydaje się być najbardziej rozsądny. W Polsce ściganiem przestępców zajmuje się prokuratura a nie organy administracji publicznej. Argumenty p. Dunajskich znane są we wszystkich instancjach odwoławczych.

 

Pan Feliks Dunajski

Jego zdaniem nie wystąpiła pomyłka, tylko decyzja została specjalnie źle wydana. Nie otrzymał decyzji z wymienioną kotłownią w przeciwieństwie do Burmistrza i Starosty. Burmistrz wysłał do Samorządowego Kolegium Odwoławczego decyzję z kotłownią. Dlatego też sam wysłał decyzję bez kotłowni i na tej podstawie decyzja została unieważniona.

 

Pani Dunajska

Mimo ustalonych oględzin nie zostały one przeprowadzone.  

 

Pan Feliks Dunajski

SKO w Kielcach zwróciło sprawę do ponownego rozpatrzenia przez Gminę. Na oględziny niestety nikt nie przyszedł. Nie byłoby problemu, gdyby dostał decyzje
z kotłownią.       

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Należy poczekać na rozstrzygnięcia właściwych organów.

 

Pan Feliks Dunajski

Stwierdził, że 2 lata już czeka na rozstrzygnięcia. Nie wie dlaczego nie otrzymał decyzji z kotłownią.

 

Radny Zbigniew Kucharski – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej

Jak wynika z zawartego w protokole kontrolnym wniosku, Zespół kontrolny nie może zająć jednoznacznego stanowiska, ponieważ nie zapadły wiążące decyzje a dokumenty w tej sprawie rozlokowane są w różnych urzędach. Decyzje Burmistrza, Starosty i Nadzoru Budowlanego zostały przez p. Dunajskiego zaskarżone do organów wyższej instancji. Komisja Rewizyjna do czasu zakończenia postępowania administracyjnego nie jest upoważniona ani kompetentna do sformułowania ostatecznych wniosków w przedmiotowej sprawie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Rada Miejska na chwilę obecną nic nie może więcej zrobić.

 

Pan Stanisław Leśniewski – Wydział UKO

Z zawiadomienia, które wyszło z Urzędu 12 stycznia br. i które dotarło do p. Dunajskiego 15 stycznia br. wynika, że termin wizji lokalnej ustalony został na dzień 3 lutego br. na godz. 9. Pokwitowanie odbioru przez p. Dunajskiego świadczyło o tym, że został on zawiadomiony 15 stycznia br..  W dniu 3 lutego br. wziął udział w wizji lokalnej na działce p. Kamodów z udziałem p. Ferens oraz pracownika Straży Miejskiej. Na miejscu, na swojej posesji znajdował się p. Dunajski. Po opuszczeniu przez nich samochodu p. Dunajski udał się do swojego domu i w dalszych oględzinach nie uczestniczył. Stwierdzono w wyniku oględzin, że na posesji p. Komodów funkcjonuje kotłownia zgodnie z wydanymi pozwoleniami na budowę. Zgromadzony tam opał nie stanowi zagrożenia dla środowiska.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał p. Leśniewskiego czy byłaby możliwość ponownego przeprowadzenia wizji lokalnej.

 

Pan Stanisław Leśniewski – Wydział UKO

Odpowiedział, że taka możliwość istnieje.

 

Radny Piotr Słoka

Dobrze by było żeby w takiej wizji udział mieli również przedstawiciele Komisji Rewizyjnej.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Radni mogą uczestniczyć w takiej wizji lokalnej, ale tylko w charakterze obserwatorów. 

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie powyższego protokołu.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 17 głosach za (jednogłośnie) ww. protokół przyjęła.

 

 

Ad. pkt 9

 

Informacje i komunikaty:

 

 

I.

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem p. Katarzyny Piec.

 

Przewodniczący obrad

Ww.pismo skierował według właściwości do Burmistrza celem poinformowania wnioskodawcy oraz Rady Miejskiej o sposobie jego rozpatrzenia.

 

II.

Przewodniczący obrad

Zapoznał z pismem Państwa Zawadzkich w sprawie sprzedaży mieszkania. Pism dotyczących tej problematyki jest sporo. Dobrze by było, aby Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów zajęła się tą problematyką i opracowała przy udziale służb Burmistrza projekt uchwały w sprawie preferencyjnej sprzedaży mieszkań za bonifikatą na zasadach ogólnych.

W podobnej sprawie sprzedaży mieszkania zwracał się również m.in. p. Bokińczuk.

 

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem p. Zbigniewa Bokińczuka w sprawie sprzedaży mieszkania za bonifikatą.

 

Radny Ernest Kruk

Zapytał Burmistrza o możliwości obniżenia stawki bonifikaty z aktualnej stawki 55%.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Aktualnie obowiązująca uchwała wskazuje na możliwość sprzedaży lokali mieszkalnych z 55% bonifikatą. Zgodnie z nowymi regulacjami w każdym innym przypadku można udzielić innej bonifikaty na podstawie indywidualnej analizy i indywidualnej uchwały. Projekt uchwały powinien więc dotyczyć indywidualnego wymienionego z nazwiska przypadku. Gmina w przeszłości stosowała wysokie 80% czasowe bonifikaty, aby zwiększyć ilość właścicieli współodpowiedzialnych za swoje mieszkania w innych warunkach prawnych. Znaczna część mieszkańców lokalów komunalnych z tego skorzystała. Ludzie mają prawo ubiegać się o kupno mieszkania, ale po stronie właściciela nie ciąży obowiązek dokonania takiej sprzedaży. Obecnie według oceny Wydziału UKO indywidualnie wyższe bonifikaty mogą być uzasadnione tam, gdzie występuje końcówka własności komunalnej we wspólnocie. Jego zdaniem bonifikata 55% i tak jest dużym upustem wartości w stosunku do tych, którzy mają szans dostać mieszkania.

 

Radna Barbara Zielińska

Nie zgodziła się opinią Przewodniczącego w zakresie potrzeby wprowadzenia wyższej bonifikaty. Jeżeli Gmina będzie sprzedawać mieszkania z bardzo wysoką bonifikatą, to skąd weźmie środki na remonty starych zasobów komunalnych – postawiła pytanie.  

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Jego zdaniem pieniądze pozyskane właśnie w wyniku sprzedaży mieszkań będzie można przeznaczyć na remonty zasobów komunalnych. Zna przypadki, gdzie mieszkańcy chcą wykupywać lokale, także te w starym budownictwie. Często jest to jednak niemożliwe ze względu na nieuregulowane stany prawne.

 

Radna Barbara Zielińska

Jej zdaniem Gmina powinna się w pierwszej kolejności wyzbywać tych mieszkań, w których występuje współwłasność. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Dlatego też potrzebna jest nowa regulacja. Nikt bowiem nie kupi mieszkania w starym budownictwie za 30-40 tys. zł. Gdyby była bonifikata obniżająca cenę np. do 10 tys. zł, to wówczas najemca by mieszkanie wykupił i Gmina nie musiałaby go już remontować, ponieważ takie obowiązek spoczywałby już na nowym właścicielu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Najbardziej zasadne jest pozbywanie się w pierwszej kolejności mieszkań w starym budownictwie, które generują największe koszty i jednocześnie niewielki przychód ze względu na niski czynsz. Jednak w starym budownictwie nie ma za bardzo chętnych do wykupu mieszkań i mimo, że czynsze są bardzo niskie, to lokatorzy często bywają zadłużeni z powodu zaległości czynszowych. Rzeczywiście występują przypadki nieuregulowanych stanów prawnych, część lokali ze starego budownictwa jest we władaniu Skarbu Państwa i jednocześnie lokale te są zarządzane przez Gminę. Mienie może być albo porzucone albo pożydowskie. Sprawa jest skomplikowana. Analiza każdego wniosku ma charakter indywidualny. Gdyby dotyczyło to ostatniego czy przedostatniego mieszkania, to wtedy zasadne by było podjęcie uchwały w sprawie indywidualnej sprzedaży mieszkania z wyższą bonifikatą. Oznaczałoby to rzeczywiście zejście z kosztów. Tam natomiast, gdzie nie ma takiego uzasadnienia, tam uchwała o dodatkowej bonifikacie jest tak naprawdę niegospodarnością.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zgłosił formalny wniosek o to, by Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów opracowała przy udziale służb Burmistrza projekt uchwały w sprawie preferencyjnej sprzedaży mieszkań za bonifikatą za zasadach ogólnych.

Poddał ww. wniosek pod głosowanie.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 8 głosach za, 2 przeciwnych i 5 wstrzymujących się ww. wniosek przyjęła.

 

III.    

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem związków zawodowych działających w PWiK.

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Partnerem dla związków zawodowych jest pracodawca. W tym przypadku jest to spółka prawa handlowego. Z pisma wynika, że nikt z osób, które podpisały się pod pismem nie pracował u prywatnego pracodawcy. Rozpatrywanie skarg na zarząd spółki prawa handlowego jest wyłączną kompetencją rady nadzorczej spółki a w przypadku nie podjęcia działań przez radę kompetencja należy do walnego zgromadzenia udziałowców. PWiK nie jest dla pracowników tylko dla mieszkańców miasta i gminy Końskie. Sposób zarządzania PWiK może być rozpatrywany wyłącznie w kontekście służebnej roli wobec społeczeństwa. Rynek pracy jest otwarty i jeżeli ktoś jest nie usatysfakcjonowany z warunków pracy, to może zmienić pracodawcę. Pismo zostało skierowane do rady nadzorczej oraz do niego. Pismo przesłał do radcy prawnego celem dokonania analizy prawnej. Jeżeli ranga zarzutów okaże się wysoka, to oczywiście zarówno on jak i rada nadzorcza podejmą odpowiednie działania.

 

Prezes PWiK – Tomasz Szatkowski

W spółce jest inna sytuacja niż w zakładzie budżetowym. Zysk podlega podziałowi. Na początku wydawało się, że będzie on wyliczalny. Zmieniona ustawa o rachunkowości zobowiązywała do tworzenia rezerw finansowych. Nie było jednak przepisów przejściowych i nie wiadomo było od kiedy te rezerwy należy tworzyć. Biegła rewident stwierdziła, że powinny być tworzone jak najwcześniej. Więc w roku 2009 robione są rezerwy z 2008 r., które nie są kosztem podatkowym tylko bilansowym wpływającym na wynik spółki. Kiedy nadwyżka byłaby znana, wówczas wiadomo jak ją dzielić. Na chwilę obecną nie wie czy będziesz zysk czy strata. Jego intencją jest to, żeby ubrania pracownicze były przyzwoitej jakości. Jeżeli pracownik idzie do pracy to, żeby nie myślał, że mu przemięknie ubranie, tylko by się zajmował pracą. Prosił, żeby zakupy ubrań
i środków ochrony osobistej były dobrej jakości.

 

Radny Piotr Słoka

Wypowiedź Burmistrza go zaniepokoiła. Dzięki pracownikom ZWiK powstała spółka PWiK. Ludzi tych się zapewniało, że po przekształceniu będą mieli dogodne warunki a dziś się im mówi, że są prywatni i że mogą się zwolnić. Burmistrz może nawet zwolnić cały Urząd. Pytanie jednak czy na miejsce zwolnionych fachowców znajdzie nowych., dobrych fachowców. Uważa, że jeżeli są problemy, to trzeba z ludźmi rozmawiać. Dobrze by było, aby pod patronatem Przewodniczącego Rady doszło do rozmów ze wszystkim stronami, żeby rozwiązać problem w drodze rozmowy a nie doniesień do prokuratury. Stwierdził, że „kiedy robotnicy walczyli z zomowcami, to inteligencja spała spokojnie  na styropianach”  a dzisiaj się mówi: „won robolu”. Nie można w ten sposób podchodzić do sprawy.

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Stwierdził, że nie takie były intencje jego wypowiedzi. Zaznaczył, że ma na myśli to, że poziom sporu w stosunku do zadań spółki nie wart czasu zgromadzonych na sesji w stosunku do zadań i odpowiedzialności spółki. Istnieje regulacja prawna dotycząca rozwiązywania sporów zbiorowych i ona nie przewiduje udziału Rady Miejskiej czy Burmistrza jako Burmistrza MiG w rozwiązywaniu takiego sporu. Są organizacje związkowe i ustawa o związkach zawodowych. Jest pracodawca który ma swoje organy i tam to powinno być załatwione. Nie jest gotów, aby ocenić czy coś jest na tyle ważne, że powinna się tym zająć prokuratura.
W ubiegłym roku – w pierwszym roku istnienia spółki jej pracownicy gdyby byli pracownikami zakładu budżetowego mieliby prawo do podwyżki 4,3%. Tymczasem podwyżki w spółce sięgnęły kilkunastu %. Są szanse, że te podwyżki nie są ostatnimi. Nie można w prosty sposób zamknąć roku bilansowego określając jaka jest wysokość nadwyżki i jaką jej część można przeznaczyć na podwyżki. To, że ludzie mają prawo do godnego wynagrodzenia za pracę jest rzeczą oczywistą. Należy jednak podkreślić, że spółka jest bardzo ważna, wykonuje usługi, których realizacja nie może być wykonywana przez inny podmiot. Jest to firma szczególna o charakterze służebnym wobec mieszkańców. Mając na uwadze interes kilkudziesięciu pracowników PWiK należy mieć w pamięci interes 38 tys. mieszkańców o których nie wolno zapominać.

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Pracownicy PWiK zwracają się do Rady Miejskiej ze swoimi problemami, ponieważ to Rada dokonywała przekształcenia w spółkę a ludziom obiecywano, że będzie dobrze. Prezes PWiK powinien rozpocząć negocjacje ze związkami zawodowymi w sprawie porozumienia płacowego tak jak ma to miejsce
w spółkach prawa handlowego.

 

Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Z pisma wynika, że brakuje dialogu ze związkami zawodowymi. Należy rozmawiać, ponieważ rozmowa jest bardzo ważna.     

       

Prezes PWiK – Tomasz Szatkowski

Nie wie na czym polega zarzucany brak dialogu ze związkami zawodowymi, ponieważ spotyka się ze związkami zawodowymi. Na ostatnim zebraniu po okresie świątecznym nie wiedział jaki będzie wynik finansowy na koniec stycznia. Skoro nie wiedział ile ma pieniędzy, to nie było o czym rozmawiać. Jest to chyba przyczyna wskazanego w piśmie braku dialogu.

 

Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady Miejskiej

Radni mogliby sprawować patronat podczas dialogu z zainteresowanymi stronami.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Można by było rzeczywiście takie spotkanie zorganizować.

 

IV.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował,  że Wojewoda Świętokrzyski rozstrzygnięciem nadzorczym z dnia 9 stycznia 2009 r. stwierdził częściową nieważność Uchwały Nr XXX/220/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 4 grudnia 2008 r. w sprawie przedłużenia czasu obowiązywania dotychczasowych taryf na zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków przez Przedsiębiorstwa Wodociągów
i Kanalizacji w Końskich Sp. z o.o. na terenie miasta i gminy Końskie w zakresie § 3 zd. 1 wskazując, iż uchwała nie podlega ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

Ww. rozstrzygniecie skierował do Burmistrza do wiadomości i wykorzystania podczas prac na kolejnymi projektami uchwał w tej sprawie.

 

V.

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem p. Wincentego Smardzewskiego z prośbą o interwencję w sprawie wykupu działki pod działalność gospodarczą położoną na terenie dawnego zakładu „Polmo”. UMiG udzielił p. Smardzewskiemu odpowiedzi w sprawie sprzedaży działki wraz z informacją, iż działka nie może być przeznaczona na cel określony przez wnioskodawcę. 

W związku z powyższym zaproponował udzielenie odpowiedzi p. Smardzewskiemu, że wyłączna kompetencja w zakresie prowadzenia gospodarki nieruchomościami należy do Burmistrza Miasta i Gminy.

Wobec braku sprzeciwu Przewodniczący stwierdził, że ww. propozycja została przez Radę przyjęta. 

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zwrócił się o zawarcie w protokole oświadczenia, iż przyjęta przez Radę Miejską prognoza uzyskania 500 tys. zł dochodów z tytułu odsetek jest przez UMiG Końskie uznana za nierealną. Poprosił, aby przy rozliczaniu budżetu za rok 2009 uwzględnić, że w tej sprawie była między nimi zasadnicza rozbieżność. Radni twierdzą, że Gmina jest zobowiązana uzyskać dodatkowe 100 tys. zł dochodu z tego tytułu podczas, gdy sam twierdził, iż jest to niemożliwe. Radni podjęli uchwałę mając na ten temat pełną wiedzę przekazaną przez niego oraz Skarbnika.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zapytał czy to, o co prosi na sesjach jest czymś złym.

Stwierdził cyt.:

„Jeżeli ja się upominam o Browary, o ul. Źródlaną, Nową, Kościeliską czy Folwarczną, to jestem traktowany jako zło konieczne. Nawet Pan w swoim odczuciu dał mi niejednokrotnie tego w jakiś sposób dowód. Nawet tak jak mówię kilka razy w ciągu 2-3 miesięcy prosząc o audiencję, bo Pan zawsze mówi, że religia jest najważniejsza, więc mówię, iż to jest akurat audiencja do Pana,  Pan mnie w jakiś tam sposób traktował nie tak jak powinno być. Od września zeszłego roku nie mogłem zrobić spotkania osiedlowego, bo nie miałem po prostu z kim rozmawiać a dzisiaj jak zapytałem o kanalizację na ul. Rzecznej, Działkowej i Ogrodowej, to nic złego przecież to nie jest, tym bardziej, że mówi się o projekcie a dosłownie te 3 ulice zostały w jakiś sposób pominięte na Browarach. Te 3 ulice leżą na górce i sam ‘ściek’ szedłby grawitacyjnie, nie potrzeba by było żadnej przepompowni. Kiedyś Pan Burmistrz mi odpowiedział, że najprawdopodobniej te 3 ulice będą przyłączone do Kornicy. Nie widzi celu dla którego te 3 ulice miałyby być kierowane na Kornicę skoro jest oczyszczalnia ścieków na Browarach”.

 

Burmistrz Miasta i Gminy      

Dziś na sesji radni przegłosowali zmiany m.in. w wieloletnim programie inwestycyjnym oraz zmiany w harmonogramie robót wodociągowo-kanalizacyjnych. Wielokrotnie była mowa, że te ulice są  objęte programem kanalizacji. Można było się więc spodziewać, że radni przeczytają to i będą wiedzieć o tym bez potrzeby podnoszenia sprawy co sesję. Projekt uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej obejmuje również kanalizację sanitarną na wymienionych przez radnego Andrzeja Kosierkiewicza ulicach. Co do komunikacji między Urzędem a radnymi to chciałby przypomnieć, że radny Andrzej Kosierkiewicz był jedną z pierwszych osób, które zostały zawiadomione o rozstrzygnięciu przetargowym na budowę ul. Folwarcznej i Kościeliskiej. Starają się tam, gdzie występuje zainteresowanie radnych przekazywać informacje na bieżąco, nawet drogami nieformalnymi. Co do spotkań, to nie jest jak zaznaczył dla 1, 2 czy 3 radnego w sensie audiencjonalnym, bo to wykracza poza jakieś normalne relacje. Dysponuje tylko taką ilością czasu jaką dysponuje. Jeżeli są sprawy ważne, wymagające jego udziału, to stara się znaleźć czas niezależnie od swojego prywatnego życia. Nie bardzo wie czemu miałyby służyć takie spotkania w warunkach deklarowanego braku zaufania do jego osoby.

 

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Stwierdził, że nie cofnie tego, co powiedział, dopóki nie zobaczy maszyn pracujących na ul. Kościeliskiej i Folwarcznej. Wtedy na pewno podziękuje Burmistrzowi. W tej chwili nie ma za co dziękować, bo więcej ma złego niż dobrego – zaznaczył.

 

Radna Barbara Zielińska 

Zwróciła się z apelem do radnego Andrzeja Kosierkiewicza o prowadzenie dyskusji w ramach kultury i etyki radnego.

 

Radny Piotr Słoka

Dziś Burmistrz powiedział, że radni niepotrzebnie przyjęli jego poprawkę do budżetu. Burmistrz wiedział, że jest wniosek o zwiększenie dochodów o 100 tys. zł a mimo to zwiększył o kolejne 100 tys. zł dochody i ma pretensje do radnych, że to przyjęli.

 

Burmistrz Miasta i Gminy      

Autopoprawka złożona przez niego miała charakter wymuszony decyzją Ministerstwa Finansów. Natomiast poprawka radnych była poprawką naprawiającą coś, co sam radny zaproponował niecałe 2 miesiące temu.  

 

Ad. pkt 10

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Marian Gąszcz  podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XXXIII sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowała                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Jadwiga Świeboda                                                     Marian Gąszcz

 

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

    

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2009/05/08 08:24:26
Redaktor: Administrator