Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

Uchwały Nr XXXV/260/2009

Rady Miejskiej w Końskich

z dnia 2 kwietnia 2009 r.

 

w sprawie rozpatrzenia trzech skarg Pana  Ryszarda Sroczyńskiego – pełnomocnika Pani Danuty Kozłowskiej-Sroczyńskiej
na działalność Burmistrza  Miasta i Gminy Końskie

 

            Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806,  z 2003 r. Nr 80 poz. 717,  Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102. poz. 1055, Nr 116 poz.1203, z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007r. Nr 48 poz.327, Nr 173 poz.1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458), w związku z art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, zm. z 2001 r. Nr 49, poz, 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005r. Nr 64 poz. 565, Nr 78 poz. 682, Nr 181 poz.1524) Rada Miejska, uchwala co następuje:

 

            § 1. Po rozpatrzeniu trzech skarg:

a)      skargi z dn. 21.01.2009 r. dotyczącej postępowania znak: UKO.JG.7463/1/07/08 w sprawie spalania przez Pana Mariana Łyczka odpadów w postaci płyt wiórowych do ogrzewania budynku mieszkalnego znajdującego się przy ul. Spacerowej 90 w Końskich,

b)      skargi z dn. 26.01.2009 r. dotyczącej postępowania Burmistrza MiG Końskie znak: UKO.EF. 7627/10/2007 w sprawie sposobu pozbycia się eternitu z dachu budynku mieszkalnego należącego do Państwa Łyczków,

c)      skargi z dn. 29.01.2009 r. dotyczącej przewlekłego prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla płyty gnojowej w obrębie ich siedliska rolnego na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie złożonych przez Pana Ryszarda Sroczyńskiego – pełnomocnika Pani Danuty Kozłowskiej-Sroczyńskiej  i po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich w sprawie zarzutów postawionych w skargach, Rada Miejska w Końskich  uznaje ww. skargi za bezzasadne z przyczyn określonych w uzasadnieniu.

 

            § 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Końskich  zobowiązując go do przygotowania odpowiedzi i przesłania skarżącemu niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem.

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

                                                                   Przewodniczący Rady Miejskiej

 

                                                                                Marian Gąszcz

 

 

   

  

 

UZASADNIENIE

 

do uchwały Rady Miejskiej w Końskich

Nr XXXV/260/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 roku

 

 

            Projekt uchwały przedstawia Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Końskich.

 

Rada Miejska w Końskich otrzymała trzy skargi:

a)      skargę z dn. 21.01.2009 r. dotyczącej postępowania znak: UKO.JG.7463/1/07/08 w sprawie spalania przez Pana Mariana Łyczka odpadów w postaci płyt wiórowych do ogrzewania budynku mieszkalnego znajdującego się przy ul. Spacerowej w Końskich,

b)      skargę z dn. 26.01.2009 r. dotyczącej postępowania Burmistrza MiG Końskie znak: UKO.E.F. 7627/10/2007 w sprawie sposobu pozbycia się eternitu z dachu budynku mieszkalnego należącego do Państwa Łyczków,

c)      skargę z dn. 29.01.2009 r. dotyczącej przewlekłego prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla płyty gnojowej w obrębie ich siedliska rolnego na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie złożone przez Pana Ryszarda Sroczyńskiego – pełnomocnika Pani Danuty Kozłowskiej-Sroczyńskiej, które Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich skierował do Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej celem ich zbadania oraz przygotowania stosownego projektu uchwały.

 

Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Końskich w dniu 02.02.2009 r. powołała Zespół Kontrolny celem zbadania zarzutów zawartych w skargach.

 

Kontrolę przeprowadzono w Wydziale Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UMiG w Końskich w obecności Z-cy Naczelnika Wydziału – Pana Antoniego Wiktorowicza oraz Pana Stanisława Leśniewskiego.

 

Po zapoznaniu się z dokumentami przedstawionymi przez skarżącego Pana Ryszarda Sroczyńskiego, decyzjami Samorządowego Kolegium Odwoławczego i pismem Burmistrza MiG Końskie z dnia 10.02.2009 r. - znak: UKO.SL.7331-137/2005 oraz po przeprowadzeniu szczegółowej analizy zarzutów i wyjaśnień Komisja Rewizyjna  stwierdza co następuje:

 

1)

W odniesieniu do skargi z dn. 21.01.2009 r. dotyczącej postępowania znak: UKO.JG.7463/1/07/08 w sprawie spalania przez Pana Mariana Łyczka odpadów w postaci płyt wiórowych do ogrzewania budynku mieszkalnego znajdującego się przy ul. Spacerowej 90 w Końskich. Wnioskiem z dn. 28.12.2006 r. złożonym przez Pana Ryszarda Sroczyńskiego zostało wszczęte postępowanie w sprawie negatywnego oddziaływania na środowisko powodowane spalaniem odpadów poprodukcyjnych ze stolarni do ogrzewania budynku mieszkalnego.

W wyniku zażalenia na bezczynność Burmistrza MiG Końskie złożonego przez Pana Ryszarda Sroczyńskiego z dn. 29.05.2008 r. Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Kielcach decyzją znak: SKO 407/1466/79/2008 z dn. 10.07.2008 r. uznało zażalenie za uzasadnione i wyznaczyło Burmistrzowi MiG Końskie termin załatwienia sprawy. Zachowując wyznaczony termin Burmistrz w dn. 25.08.2008 r. wydaną decyzją umorzył postępowanie w sprawie spalania przez Pana Mariana Łyczka odpadów w postaci płyt wiórowych do ogrzewania budynku mieszkalnego znajdującego się przy ul. Spacerowej 90. Od decyzji tej w ustawowym terminie wpłynęło odwołanie. SKO decyzją znak: SKO 407/2427/127/2008 z dn. 31.10.2008 r. uchyliło zaskarżoną decyzję w całości i przekazało do ponownego rozpoznania przez organ I instancji.

Stosując się do wskazania zawartego w decyzji SKO znak: SKO 407/2427/127/2008 z dn. 31.10.2008 r. wspólnie z inspektorem Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Kielcach organ przeprowadził w dn. 14-15.01.2009 r. niezapowiedzianą kontrolę na posesji Państwa Barbary i Mariana Łyczków w przedmiocie przestrzegania wymagań określonych w przepisach ochrony środowiska oraz sprawdzenia gospodarki wytwarzanymi odpadami i źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza. Kontrola nie wykazała żadnych nieprawidłowości, co zostało zapisane w protokole z dn. 15.01.2009 r. Instalacja grzewcza w domu wykorzystywana jest zgodnie z przeznaczeniem, przy stosowaniu paliwa do ogrzewania, do którego jest przystosowana. Takiego działania nie można uznać za negatywne oddziaływanie na środowisko, gdyż podobne zachowanie płynie od wszystkich właścicieli ogrzewających swoje budynki mieszkalne w sąsiedztwie.

Zawiadomieniem Burmistrza MiG Końskie z dn. 15.01.2009 r. strony zostały poinformowane o zebranym materiale dowodowym. W dniu 30 .01. 2009r została wydana decyzja znak: UKO.JG.746-1/3/1/07/08/09 w sprawie odmowy nakazania Panu Marianowi Łyczkowi wykonania czynności zmierzających do ograniczenia negatywnego oddziaływania na środowisko w związku z ogrzewaniem budynku mieszkalnego znajdującego się przy ul. Spacerowej 90 26-200 Końskie.

 

2)

W odniesieniu do skargi z dn. 26.01.2009 r. dotyczącej postępowania Burmistrza MiG Końskie znak: UKO.EF. 7627/10/2007 w sprawie sposobu pozbycia się eternitu z dachu budynku mieszkalnego należącego do Państwa Łyczków.

Pismem z dn. 15.06.2007 r. Pan Ryszard Sroczyński wystąpił do Burmistrza MiG Końskie o sprawdzenie sposobu pozbycia się eternitu z dachu budynku mieszkalnego przez Państwa Łyczków.  Burmistrz MiG Końskie decyzją z dn. 17.07.2008 r. znak: UKO.EF. 7627-10/10/07/08 orzekł o umorzeniu postępowania administracyjnego w ww. sprawie.
W uzasadnieniu decyzji wyjaśnił, że Barbara i Marian Łyczkowie potwierdzili fakt zdemontowania w 2003 r. eternitu z dachu budynku mieszkalnego. Na okoliczność zmiany pokrycia dachu budynku dokonali zgłoszenia w Starostwie Powiatowym w dn. 08.05.2003 r. Poinformowali również, że czynnościami tymi zajmowała się wyspecjalizowana firma, z uwagi na upływ czasu nie posiadają jednak pokwitowania na czynności wykonane przez tę firmę. Ocenę jakie rozstrzygnięcie w danej sprawie winno zapaść należy do organu administracji, który w danej sprawie związany jest treścią obowiązujących przepisów oraz zakresem zgłoszonego żądania. Jeżeli więc żądanie nie dotyczy sprawy podlegającej rozstrzygnięciu co do istoty przez organ administracji publicznej w drodze decyzji administracyjnej, to mamy do czynienia z bezprzedmiotowością tegoż postępowania i postępowanie takie winno ulec umorzeniu. Bezprzedmiotowość postępowania ma miejsce w sytuacji, gdy istnieją okoliczności czyniące wydanie decyzji administracyjnej prawnie niemożliwym z uwagi na brak przedmiotu postępowania.

Burmistrz MiG Końskie zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa nie posiada normy kompetencyjnej, aby mógł wyegzekwować w formie decyzji administracyjnej przedłożenie przez stronę dowodów oddania odpadów. Tymczasem w stosunku do tych obowiązków brak jest takiej normy. W świetle przedstawionego stanu faktycznego i prawnego sprawy Komisja Rewizyjna stwierdza, że podjęcie przez Burmistrza MiG Końskie decyzji umarzającej postępowanie w niniejszej sprawie, należy uznać za uzasadnione ze względu na brak podstawy prawnej do podjęcia przez organ decyzji administracji merytorycznie rozstrzygającej w sprawie. Podkreślić należy, że w tej sprawie wydana została ostateczna decyzja.

 

3)

W odniesieniu od skargi z dn. 29.01.2009 r. dotyczącej przewlekłego prowadzenia postępowania administracyjnego w sprawie ustalenia warunków zabudowy dla płyty gnojowej w obrębie ich siedliska rolnego.

Przyjmując ostatnią wersję linii orzeczniczej SKO w Kielcach, tutejszy organ po ponownym przeprowadzeniu postępowania administracyjnego w dn. 16.10.2008 r. podjął decyzję ustalającą warunki zabudowy dla wnioskowanej płyty pod składowanie obornika, dyktując ogólne warunki dla tego przedsięwzięcia, wynikające z obowiązującego stanu prawnego, nie odnosząc się do propozycji lokalizacyjnej inwestora, zawartej we wniosku. Decyzja ta stała się wykonalna , bowiem do obecnej chwili żadna ze stron nie zaskarżyła tej decyzji.

Na podkreślenie zasługuje fakt, że czterokrotne zmiany wniosku miały zdecydowany wpływ na terminy rozstrzygnięcia tego zagadnienia, bowiem raz określono teren inwestycji odnoszący się jedynie do granic jednej działki, innym razem teren inwestycji obejmował 3 działki, co w konsekwencji dawało możliwość wypracowania stanowiska zaprezentowanego w decyzji SKO z dn. 24.08.2007 r.

Na odrębny wniosek z dn. 14.08.2006 r., sporządzony zgodnie z obowiązującymi w tej materii przepisami, tutejszy organ w dn. 20.11.2006 r.  wydał decyzję ustalającą warunki zabudowy dla płyty do składowania obornika, której inwestor nie zrealizował, zabiegając usilnie o budowę drugiej w odległości 4.0 m. od budynku zakładu stolarskiego pomimo, że obsada zwierząt w tym gospodarstwie rolnym nie wymagała tak dużego składowiska obornika.

Istotnie termin załatwienia sprawy jest wydłużony, lecz nie wynika on z opieszałości działań tutejszego organu, lecz z wielokrotnych zmian wniosku przez inwestora oraz zbierania dowodów dotyczących funkcjonowania zakładu stolarskiego na działce sąsiedniej.

Składanie skarg do Samorządowego Kolegium Odwoławczego i Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego przez samego wnioskodawcę i strony postępowania miało również wpływ na terminowość ostatecznego rozstrzygnięcia sprawy dotyczącej budowy płyty do składowania obornika.   

 

 

Biorąc powyższe pod uwagę Komisja Rewizyjna wnioskuje do Rady Miejskiej o uznanie ww. skarg złożonych przez pana Ryszarda Sroczyńskiego – pełnomocnika Pani Danuty Kozłowskiej-Sroczyńskiej za bezzasadne.

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2009/04/08 08:53:19
Redaktor: Administrator