Uchwały Nr XXXV/261/2009
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 2 kwietnia 2009 r.
w sprawie rozpatrzenia skargi Stowarzyszenia Sportowego Konecka Liga Firm na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271, Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102. poz. 1055, Nr 116 poz.1203, z 2005r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457 oraz z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007r. Nr 48 poz.327, Nr 173 poz.1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458), w związku z art. 229 pkt 3 Kodeksu postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071, zm. z 2001 r. Nr 49, poz, 509, z 2002 r. Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 169, poz. 1387, z 2003 r. Nr 130, poz. 1188, Nr 170, poz. 1660, z 2004 r. Nr 162, poz. 1692, z 2005r. Nr 64 poz. 565, Nr 78 poz. 682, Nr 181 poz.1524) Rada Miejska, uchwala co następuje:
§ 1. Po rozpatrzeniu skargi na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie złożonej przez Stowarzyszenie Sportowe Konecka Liga Firm i po zapoznaniu się ze stanowiskiem Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich w sprawie zarzutów postawionych w skardze, Rada Miejska w Końskich uznaje skargę za:
a) bezzasadną w zakresie prawidłowości rozliczenia przekazanej dotacji,
b) zasadną w zakresie nierównego traktowania stowarzyszeń co do rozliczenia I transzy dotacji i sposobu przekazania II transzy dla T.S. „Sokół”, z przyczyn wskazanych w uzasadnieniu do uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej w Końskich zobowiązując go do przygotowania odpowiedzi i przesłania skarżącemu niniejszej uchwały wraz z uzasadnieniem.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marian Gąszcz
UZASADNIENIE
do uchwały Rady Miejskiej w Końskich
Nr XXXV/261/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 roku
Projekt uchwały przedstawia Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Końskich.
Rada Miejska w Końskich otrzymała skargę Stowarzyszenia Sportowego Konecka Liga Firm przekazaną za pośrednictwem Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach pismem znak: NK.III-0553-16/09 z dnia 3 marca 2009 r., którą Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich skierował do Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej celem ich zbadania oraz przygotowania stosownego projektu uchwały.
Komisja Rewizyjna Rady Miejskiej w Końskich w dniu 18 marca.2009 r. powołała Zespół Kontrolny celem zbadania zasadności zarzutów zawartych w skardze.
Po zapoznaniu się z dokumentami przedstawionymi przez skarżącego oraz po przeprowadzeniu szczegółowej analizy zarzutów i wyjaśnień Komisja Rewizyjna stwierdza co następuje:
Skarżący zarzuca Burmistrzowi Miasta i Gminy, że mimo, iż KLF w sposób dokładny i rzetelny wywiązywał się z umów w postaci składania szczegółowych sprawozdań z podjętych działań i sposobu wydatkowania otrzymanych dotacji, to poprzez niezrozumiałą biurokrację doprowadził do wstrzymania wypłacenia II transzy na zadanie publiczne z zakresu sportu. Wykonywane w roku 2007 przez KLF oraz że w wyniku nadmiernej biurokracji niesprawiedliwie podjął krzywdząca decyzję zwrotu części kwot z dotacji, które zostały wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, stosując przepis art.190 ust. 6 z dnia 30 czerwca 2005r o finansach publicznych „wykorzystanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem wyklucza prawo otrzymania dotacji przez kolejne 3 lata licząc od dnia stwierdzenia nieprawidłowego wykorzystania dotacji...”.
Stowarzyszenie sportowe zarzuca również Burmistrzowi brak współpracy, dobrej woli, brak zaufania do stowarzyszenia w trakcie rozliczania dotacji. Władze KLF zarzucają Burmistrzowi Miasta i Gminy dyskryminowanie Stowarzyszenia KLF w licznych pomówieniach oraz brak woli współpracy w działaniach podejmowanych dla dobra mieszkańców. Dowodem tego ma być fakt odebrania wyremontowanego w 50% ze środków Stowarzyszenia boiska sportowego oraz utrudnianie korzystania z gminnej hali sportowej . Stowarzyszenie Sportowe w dniu 27 lutego 2009 r. wniosło do Wojewody Świętokrzyskiego w Kielcach uzupełnienie skargi wniesionej również do Wojewody w dniu 24 lutego 2009 r., w którym zarzuca Burmistrzowi nierówne traktowanie Stowarzyszenia wstrzymując II transzę dotacji, kiedy w adekwatnej sytuacji inna organizacja pozarządowa Gminy Końskie TS „Sokół” otrzymała II transzę środków z dotacji Gminy mimo wad
w prawidłowym rozliczeniu I transzy dotacji. W uzupełnieniu skargi skarżący zarzuca niesprawiedliwe traktowanie KLF przez Burmistrza, bowiem KLF musiało płacić za korzystanie z hali sportowej mimo, że pozostałe stowarzyszenia sportowe korzystały z obiektów sportowych bezpłatnie.
Zespół kontrolny w celu rozpatrzenia skargi poprosił o udostępnienie przez Burmistrza Miasta i Gminy wszystkich materiałów dotyczących rozliczeń częściowych i końcowych dotacji Stowarzyszeń Sportowych TS „Sokół” i KLF. Po zapoznaniu się z materiałami, Zespół Kontrolny stwierdza co następuje:
Stowarzyszenie Sportowe KLF w roku 2007 otrzymało dotację na następujące zadania publiczne z zakresu sportu pn.
1) Program Wakacyjny Puchar Lata (umowa nr 1/2007 z dnia 19 VII 2007 r.
2) Międzynarodowy Puchar Miast (umowa Nr 2/2007 z dnia 10 VIII. 2007r.
3) Program Konecka Młodzież zasięg środowiskowy
4) Program Rozgrywki Międzyzakładowe – Aktywizacja sportowa Konecczan (umowa Nr 4/2007 z dnia 30 VIII 2007r.)
Nadmienia się ponadto, że przedmiotowe umowy dotyczące realizacji zadań „Program Konecka Młodzież” plus program „Rozgrywki Międzyzakładowe – Aktywizacja Sportowa Konecczan” będzie realizowany z zastrzeżeniem zawartym w umowach, że przekazanie każdej kolejnej transzy dotacji będzie uzależnione od terminowego i prawidłowego rozliczenia się zleceniobiorcy z poprzedniej transzy. Zleceniobiorca w terminach określonych w umowie złożył sprawozdanie częściowe. Podczas analizy merytorycznej i finansowej przez UMiG stwierdzono liczne nieprawidłowości w rozliczeniach dotacji. Burmistrz kilkakrotnie wzywał zleceniobiorcę do dokonywania korekt w sprawozdaniach. Skarżący dokonał korekt w sprawozdaniach często po wyznaczonych terminach.
Mimo licznych poprawek Burmistrz Miasta i Gminy uznał, że sprawozdania częściowe nadal zawierają liczne, nie do zaakceptowania uchybienia i pismem znak: Ed 4120-103/07 z dnia 31.12.2007 r. wstrzymał wypłacenie II transzy dotacji na w/w zadania. Zleceniobiorca zgodnie z terminem wynikającym z umów złożył do Urzędu Miasta i Gminy sprawozdanie końcowe, które znowu zawierały liczne nieprawidłowości . Burmistrz Miasta i Gminy zlecił audytorowi przeanalizowanie sprawozdań końcowych. Audytor w piśmie do Wydziału Edukacji z dnia 19 czerwca 2008 r. wskazał wszystkie nieprawidłowości i kwoty, które były wydane niezgodnie z przeznaczeniem na łączną sumę 3 138 zł. Burmistrz Miasta i Gminy poinformował zleceniobiorcę o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania decyzji w sprawie zwrotu części dotacji na w/w zadania. Burmistrz decyzjami Ed-153-36/08, Ed - 153 – 56/08, Ed-153-33/08, Ed –153-31/08 nakazał zleceniobiorcy zwrot części dotacji na kwotę 2 342, 88 zł.
Kontrolujący stwierdzają, że Stowarzyszenie Sportowe KLF było świadome podpisując umowę, że nieprawidłowe i nierzetelne rozliczenie dotacji będzie skutkować wstrzymaniem wypłacenia II transzy, a wydanie dotacji niezgodnie z przeznaczeniem skutkuje zwrotem dotacji. Zespół Kontrolny nie może zgodzić się ze stwierdzeniem zawartym w skardze, że „...skarżący w sposób dokładny i rzetelny wywiązał się z obowiązków wynikających ze wskazanych umów w postaci składania szczegółowych sprawozdań z podjętych działań i sposobu wydatkowania otrzymanych dotacji...”.
W sprawozdaniach były rażące, liczne nieprawidłowości, część wydatków była niezasadna, co potwierdza audyt zewnętrzny. Skarżący wzywani do dokonywania poprawek i korekt, dokonywali ich często po terminach. Nie możemy zgodzić się ze stwierdzeniem skarżącego zawartym w skardze, że „przedmiotowe działanie organu posiadało cechy niezrozumiałej biurokracji. Kwoty, których obowiązek zwrotu nakazał Burmistrz były bardzo niewielkie, natomiast skutki przedmiotowych decyzji na gruncie ustawy o finansach publicznych były niewątpliwie krzywdzące”. Kontrolujący uważają, że Burmistrz w sposób rzetelny i solidny rozliczył wydatkowane dotacje., a rzetelność i solidność nie jest złośliwą biurokracją. Zdaniem kontrolujących Burmistrz daje dotacje na konkretne zadania i ma obowiązek stać na straży prawidłowego wydatkowania publicznych pieniędzy zgodnie z obowiązującymi przepisami i ponosi za to pełną odpowiedzialność. Przepisy nie określają od jakiej kwoty trzeba zwracać dotację, więc każda suma, nawet ta niewielka, wydana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi i to nie Burmistrz ustanowił przepisy wynikające z art. 190 ustawy o finansach publicznych.
Zespół Kontrolny nie może jednoznacznie stwierdzić, czy decyzje o nie wypłaceniu II transzy i oddaniu części dotacji były słuszne bowiem Stowarzyszenie KLF odwołał się od decyzji do SKO i obecnie trwa postępowanie wyjaśniające. Kontrolujący śledząc wszystkie dostarczone dokumenty stwierdza, że w okresie rozliczania dotacji zabrakło dobrej woli i współpracy z obu stron, aby skutecznie rozwiązywać problemy. Naszym zdaniem skarżący powinni rzetelnie skorygować sprawozdania, poprawić błędy w dokumentach, a Burmistrz powinien wypłacić II transzę i pouczyć zleceniobiorcę, jak należy rozliczyć sprawozdania końcowe, bowiem naszym zdaniem Urząd nie jest tylko od karania, lecz także od udzielania pomocy. Prywatne urazy i ambicjonalne działania doprowadziły do tego, że strony zeszły z drogi dobrej współpracy na drogę wzajemnych oskarżeń i pomówień.
Naszym zdaniem Stowarzyszenie Sportowe KLF skupia w swoich szeregach wiele dzieci i młodzieży oraz odgrywa ważną rolę w naszej gminie w propagowaniu sportu i zdrowego stylu życia wśród dzieci młodzieży, powinno zatem ubiegać się o dotacje z Urzędu. Z przykrością musimy jednak stwierdzić, że władze stowarzyszenia KLF zamiast ubiegać się o dotacje i rzetelnie je rozliczać, to rzetelnie i wytrwale piszą skargi zasypując kilogramami pism radnych, Przewodniczącego Rady i Burmistrza.
W związku z zarzutem skarżącego w uzupełnieniu skargi, że „Stowarzyszenie Sportowe KLF zostało pozbawione II transzy dotacji z Gminy Końskie w roku 2007, w związku z wysuwanymi przez Organ nieścisłościami w naszym rozliczeniu, zgodnie z przepisami prawa, na które powoływał się Organ. Przejawem nierównego traktowania jest fakt, że w adekwatnej sytuacji inna organizacja pozarządowa Gminy T.S. „Sokół” otrzymał II transzę środków dotacji pomimo wad w prawidłowym rozliczeniu I transzy dotacji gminnej przez w/w...”.
W tym celu Zespół Kontrolny zapoznał się ze sprawozdaniami częściowymi i końcowymi TS „Sokół”. Kontrolujący informują, że nieprawidłowości rozliczenia I transzy były już wychwycone przez Zespół Kontrolny Komisji Rewizyjnej sprawdzający wykonanie budżetu za I półrocze 2008 r. Uwagi Zespołu zostały opisane w protokole z kontroli z dnia 28 sierpnia 2008r. I transza TS „Sokół” wynosiła 25 tys. zł. Poprzedni kontrolujący stwierdzili rażące naruszenia postanowień umowy nr 1/2008 paragraf 2 pkt 3 i paragraf 8 pkt 1, a mimo tego II transza została przekazana w wysokości 25 tys. zł.
Poprzedni Zespół Kontrolny postawił wnioski dla Burmistrza Miasta i Gminy, aby przeprowadził kontrolę w TS „Sokół” z wykonania zadania i sprawdził historię wypłat z konta dotacyjnego oraz postawił wniosek do Rady Miejskiej, aby zobowiązał Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki do przeprowadzenia kontroli wydatkowania wszystkich dotacji gminnych w roku 2008. Zgadzamy się z poprzednim Zespołem Kontrolnym, że rozliczenie I transzy dotacji było nieprawidłowe a tak naprawdę brak było rozliczenia, bowiem w II części sprawozdania częściowego nie było rozliczenia wydatków, lecz krótka informacja którą cytujemy „…wszystkie wydatki związane z realizacją zadania były i będą ponoszone w II półroczu 2008 r...”.
Naszym zdaniem sprawozdanie częściowe wykonania zadań przez TS „Sokół” jest niezgodne z § 2 pkt. 3 umowy 1/2008, który brzmi:”... przekazanie każdej kolejnej transzy dotacji będzie uzależnione od terminowego i prawidłowego rozliczenia się zleceniodawcy z poprzedniej transzy...” oraz § 8 pkt. 1 , który brzmi: „dotacja podlega szczegółowemu rozliczeniu w zakresie rzeczowym i finansowym...”.
Naszym zdaniem sprawozdanie częściowe z I transzy T.S. Sokół” wzbudzało podejrzenie, że wydatki części dotacji mogły być wydatkowane niezgodnie z przeznaczeniem. Burmistrz Miasta i Gminy nie wezwał Stowarzyszenia Sportowego do przedstawienia wyjaśnień, do sprawozdania oraz dostarczenia dodatkowych dokumentów . Naszym zdaniem Burmistrz podejrzanie obdarzył TS „Sokół” wielkim zaufaniem mimo wszystkich wątpliwości. Pismem Ed. 4120 -71 /08 podpisanym przez Zastępcę Burmistrza Dariusza Kowalczyka wypłacono II transzę w wysokości 25 tys. zł. Było to działaniem nieodpowiedzialnym. Zdaniem kontrolujących Burmistrz przed wypłaceniem II transzy powinien wezwać Stowarzyszenie do złożenia wyjaśnień faktur i przelewów zapłaty za obóz, który odbył się w czerwcu. Zespół Kontrolny zażądał od Burmistrza, aby wezwał Stowarzyszenia T.S. „Sokół” i KLF do przedstawienia historii operacji wyciągów z konta dotacyjnego zgodnie z zasadami wynikającymi z ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, która byłaby najlepszym dowodem czy dotacje były wykorzystane zgodnie z przeznaczeniem. Niestety Zespół Kontrolny nie otrzymał na czas historii operacji wypłat z kont dotacyjnych, z czego można wysnuć tezę, że Stowarzyszenia mają coś do ukrycia. Na podstawie informacji pracowników Wydziału Edukacji w kolejnych sprawozdaniach częściowych i końcowych T.S. „Sokół” są liczne, rażące nieprawidłowości w wydatkowaniu dotacji. T.S. Sokół” zostało wezwane do wyjaśnienia uchybień w sprawozdaniach i do dnia kontroli takich wyjaśnień nie złożyło. Obecnie trwa sprawdzanie rozliczenia dotacji udzielonej T.S. „Sokół” przez pracowników Wydziału Edukacji. Zespól Kontrolny nie zajął się szczegółowo kontrolą sprawozdania końcowego złożonego przez TS „Sokół” z uwagi na trwające postępowanie sprawdzające oraz fakt, że w miesiącu kwietniu planowane jest powołanie Zespołu Kontrolnego Komisji Rewizyjnej i Komisji Oświaty, Kultury Sportu i Turystyki, który szczegółowo sprawdzi wydatkowanie dotacji udzielonych przez Gminę w roku 2008 dla Stowarzyszeń. Zespół Kontrolny zgadza się w pełni ze skarżącym, że sposób rozliczenia I transzy dotacji dla T.S. „Sokół” i dla KLF jest dowodem nierównego traktowania Stowarzyszeń. Sprawozdanie częściowe KLF było sprawdzane szczegółowo i skrupulatnie, a takie samo sprawozdanie T.S. „Sokół” było potraktowane powierzchownie i bez żadnych wyjaśnień. Zdaniem kontrolujących T.S. „Sokół” powinien być potraktowany według takich samych procedur jak KLF. Nie można zdecydowanie stwierdzić, że na podstawie końcowego sprawozdania w stosunku do T.S. „Sokół” nie będą wyciągnięte bardziej rygorystyczne sankcje niż w stosunku do KLF, bowiem może okazać się, że T.S. „Sokół” będzie musiało zwrócić dotację w całości lub w znacznej części.
W piśmie do Wojewody skarżący zarzuca Burmistrzowi Miasta i Gminy ograniczenie dostępu Stowarzyszeniu KLF do obiektów sportowych nazywając to w skardze dyskryminacją, wynikającą z braku dobrej współpracy i dobrej woli Burmistrza. Zdaniem Zespołu Kontrolnego problem dostępności do obiektu przez KLF, to kolejny dowód atmosfery nienawiści i złośliwości w relacjach między dwoma podmiotami. Radni często apelowali do Burmistrza Miasta i Gminy o udostępnienie obiektów sportowych dla Stowarzyszenia KLF, ponieważ uważamy, że obiekty sportowe mają służyć dzieciom, które uprawiają sport a nie działaczom sportowym. Radni nie mają wpływu na to, kto i jak korzysta z obiektów sportowych, ponieważ obiekty sportowe bezpośrednio podlegają Burmistrzowi Miasta i Gminy i tylko on decyduje kto i jak z nich korzysta. Ze zdobytych informacji wynika, że KLF dostał propozycję korzystania z boiska gminnego, ale Stowarzyszenie odmówiło. Jeśli chodzi o halę sportową przy Szkole Podstawowej w Stadnickiej Woli, to z informacji uzyskanej od Dyrektora tej szkoły wynika, że KLF nie zapłacił należności za korzystanie z hali sportowej w wysokości 1300 zł. wynikających z podpisanej przez KLF umowy ze szkołą w roku 2006. Stowarzyszenie KLF z jednej strony narzeka, że musi płacić za korzystanie z boisk i hal a z drugiej strony podpisuje niekorzystne według nich samych umowy z których się nie wywiązuje. Zdaniem kontrolujących kto podpisuje umowy musi się z nich wywiązywać i ponosi za nie odpowiedzialność. KLF mogło zwrócić się z prośbą na piśmie do Burmistrza Miasta i Gminy o umorzenie należności, lecz przez 2 lata tego nie uczyniło. Władze KLF wolą grać wiecznie pokrzywdzonego i żądać. Naszym zdaniem w Gminie Końskie nie brakuje obiektów do uprawiania sportu a w najbliższych latach ilość boisk i hal sportowych dwukrotnie wzrośnie. Obiektów Sportowych na pewno nie zabraknie, brakuje jednak dobrej woli i współpracy. W skardze Prezes KLF wskazuje, że działanie Burmistrza Miasta i Gminy wobec Stowarzyszenia niewątpliwie nie prowadzi do pogłębiania zaufania. Zdaniem kontrolujących na wzajemne zaufanie należy sobie zapracować a nie zaufania żądać. Kontrolujący chcą podkreślić, że wszystkie problemy KLF wynikają z braku współpracy, braku dobrej woli i z osobistych uprzedzeń obu podmiotów do siebie.
Wnioski pokontrolne:
1. Zobowiązać Burmistrza Miasta i Gminy do jak najszybszego rozliczenia TS „Sokół” z przyznanych dotacji w roku 2008.
2. Zobowiązać Burmistrza Miasta i Gminy do wyegzekwowania od T.S. „Sokół” zwrotu niewykorzystanych środków z dotacji za rok 2008 zgodnie z przepisami prawa.
3. Udostępnić Stowarzyszeniu Sportowemu KLF hali sportowej w Zespole Szkól
w Stadnickiej Woli i jednego boiska gminnego.
4. Należycie i jednakowo podchodzić do rozliczenia przekazanych dotacji Stowarzyszeniom Sportowym.
Biorąc powyższe pod uwagę Komisja Rewizyjna wnioskuje do Rady Miejskiej o uznanie ww. skargi złożonej przez Stowarzyszenie Sportowe Konecka Liga Firm za:
a) bezzasadną w zakresie prawidłowości rozliczenia przekazanej dotacji,
b) zasadną w zakresie nierównego traktowania stowarzyszeń co do rozliczenia I transzy dotacji i sposobu przekazania II transzy dla T.S. „Sokół”.