Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XXXVI/2006

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 11 września 2006 r.
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy w Końskich

 

 

     W XXXVI sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 21 radnych na ogólną liczbę 21. W sesji wzięło udział 55 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 76 osoby.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 12.00 do godziny 16.34.

 

Ad. pkt 1

 

     XXXVI sesję Rady Miejskiej w kadencji 2002 – 2006 otworzył radny Grzegorz Wąsik – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Otwierając sesję zwrócił się do wszystkich obecnych na sali o powstanie i uczczenie „minutą ciszy” pamięci ofiar ataku terrorystycznego na World Trade Center, który miał miejsce 5 lat temu – 11 września 2001 r.  Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 21 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

    

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że Rada Miejska protokół z ostatniej z sesji przyjmuje, ponieważ zgodnie z § 35 ust. 3 Regulaminu Rady nie zostały zgłoszone żadne uwagi do protokołu.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

Zaproponował, aby po pkt. 5 - Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi, porządku obrad ogłoszona została przerwa. Pan Pargiełła chciałby zabrać wówczas głos i podziękować w imieniu mieszkańców za działania Gminy Końskie w zakresie przyłączenia części miejscowości Barycz do Gminy Końskie.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

                   Rada Miejska przyjęła porządek obrad.

 

Porządek obrad

 

Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.

Przyjęcie porządku obrad.

Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

Ocena realizacji budżetu za I półrocze 2006 r.

Informacja o stanie przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:

     a) ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich,

     b) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Modliszewice,

     c) przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sierosławice,

     d) wyrażenia zgody na włączenie terenu położonego w Końskich w obszar Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice”,

     e)  sprostowania oczywistej pomyłki pisarskiej w treści uchwały z dnia 10 lipca 2006 roku Nr XXXV/333/2006 w sprawie bezprzetargowej sprzedaży na rzecz najemców lokalu użytkowego położonego w Końskich przy ulicy Piłsudskiego 20 wraz z udziałem we współwłasności gruntu oraz częściach wspólnych ,

      f) zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „Termomodernizacja budynku MGOPS w Końskich”,

     g) zmian w budżecie na 2006 r.,

     h) wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXXV/322/2006 z dnia 30 czerwca 2006 r.  w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic Partyzantów i Południowej, wniesionego przez Jarosława Korneckiego, Ewelinę Kornecką, Jarosława  Woźniaka i Agnieszki Woźniak,

      i) wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXXV/322/2006 z dnia 30 czerwca 2006 r.  w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic Partyzantów i Południowej, wniesionego przez Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej.

 9. Informacje i komunikaty.

10. Zakończenie obrad XXXVI sesji Rady Miejskiej.

 

Ad. pkt 4

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

Poinformował, że czynione od 30 lat zabiegi mieszkańców Baryczy o zmianę granicy między Gminą Gowarczów a Gminą Końskie uwieńczone zostały sukcesem. Starania trwały 30 lat, w tym czasie zmieniały się kadencje Rad, zmieniali się burmistrzowie, ale to samorząd obecnej kadencji okazał się skuteczny.

Działania Gminy Końskie zmierzające do uruchomienia terenów w Studium Uwarunkowań Przestrzennych przewidzianych do celów przemysłowych, doprowadziły do tego, że jest w zasadzie gotowy do uchwalenia plan miejscowy zagospodarowania przestrzennego obszaru za dawnym Zamtalem między Proćwiniem a Kornicą. Teren ten jest już przedmiotem zainteresowania lokalizacji inwestycji. Planowane jest powstanie tam nowego zakładu ceramicznego, który docelowo będzie miał prawie dwa hektary pod dachem. Będzie nie tylko źródłem podatków dla Gminy, ale i źródłem zatrudnienia dla poszukujących pracy.
W pierwszym etapie ma tam znaleźć prace ok. 150 osób, a docelowo do 300 osób.

Analiza badań składu wysypiska odpadów poprzemysłowych na terenie dawnego Zamtalu, doprowadziła do sformułowania wobec Gminy Końskie oferty likwidacji hałdy z odpadami. Chodzi o likwidację zagrożenia zanieczyszczenia ujęcia wody w Modliszewicach w inny sposób niż sam zabieg zabezpieczenia hałdy. Przypomniał, że program pokrycia tej hałdy 50 cm warstwą nie przepuszczalnych iłów miał kosztować ok. 12 mln zł. Lepszym rozwiązaniem jest usunięcie tego zagrożenia poprzez likwidację hałdy. W ciągu 6-8 lat na tym terenie może powstać 10 hektarowy plac, wolny od składowiska odpadów poprzemysłowych.  

 

            Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych wraz z udzielonymi odpowiedziami przez Burmistrza Miasta i Gminy

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Jan Grot

Przypomniał, że na sesji Rady w dn. 29.10.2004 r. zgłosił propozycję zmiany ruchu tranzytowego dla kierunku Skarżysko-Przysucha i Warszawa–Skarżysko. Zarząd Dróg Powiatowych w Końskich poinformował go, że zostanie zmieniona organizacja ruchu dla kierunku Skarżysko-Przysucha. Minęły jednak 2 lata i nic w tym kierunku nie zostało zrobione.

 

Odp.

Uważa, że wniosek radnego sprzed 2 lat, zgodnie z udzieloną wówczas odpowiedzią był rozpatrywany przez Powiatowy Zarząd Dróg i jeżeli nie nastąpiła taka zmiana, to widocznie z przyczyn, które miała charakter obiektywny. Poinformował, że zapyta jakie są obecnie możliwości realizacji tego wniosku.

 

 

Poinformował, że na ul. Piłsudskiego wokół budynku Sądu Rejonowego jest posadzony żywopłot, który jest zaniedbany. Między żywopłotem a budynkiem powstał śmietnik i panuje spory bałagan.

 

Odp.

Żywopłot przy Sądzie Rejonowym znajduje się wprawdzie przy drodze gminnej, jednak na działce będącej własnością tego Sądu. Jedyne co może tutaj zrobić, to przekazać ten wniosek do Sądu.

 

Poinformował, że na osiedlu 3-go Maja drzewa tak się rozrosły, że lampy oświetleniowe znajdują się wśród konarów drzew, które „pochłaniają” światło lamp. 

 

Odp.

Drzewa na osiedlu 3-go Maja zostały poddane zabiegom pielęgnacyjnym. Pani Dyrektor RZE obiecała, że po tej interpelacji radnego zleci ponowny przegląd i dokonanie następnych zabiegów jeśli okażą się one potrzebne.

 

Za 2 m-ce będzie Święto Zmarłych. Należałoby utwardzić parking przy cmentarzu zlokalizowany przy bramie od strony Izabelowa. Można to wykonać wysypując parking żwirem lub żużlem.

 

Odp.

Utwardzenie parkingu przy cmentarzu od strony Izabelowa jest możliwe i przed 1 listopada powinno się udać doprowadzić do jego utwardzenia. Zwrócił, uwagę, że rok bieżący będzie pierwszym, w którym komunikacja w okresie święta Wszystkich Świętych będzie rzeczywiście stosunkowo prosta i bezpieczna. Wynika to z tego, iż cały ciąg komunikacyjny – drogi dojazdowe z Izabelowa oraz ze Stadnickiej Woli mają utwardzoną nawierzchnię.

 

 

Radny Bogdan Kuśmierczyk

Z racji zawodu był w wielu szpitalach. Wszędzie przed szpitalami są parkingi. Jedynie w Końskich parking jest płatny, a na ulicy dojazdowej ustawione są gazony, żeby uniemożliwić parkowanie bez stosownej opłaty. Zapytał czy te dochody zasilają również budżet miasta.

 

Odp.

Wskazywany przez radnego parking jest własnością szpitala. O ile wie jest on wydzierżawiony na zasadach komercyjnych zarządcy parkingu i dochód z tego parkingu wpływa na konto samego szpitala. Kondycja finansowa koneckiego szpitala jest stosunkowo dobra. Nie sądzi jednak, aby dochody z parkingu o tym zadecydowały, choć swój wpływ z pewnością miały. Istniejący problem wymaga analizy i znalezienia rozwiązania dotyczącego przypadku chwilowego zatrzymania się celem podwiezienia lub odebrania osoby chorej. Rzecz tylko w tym, aby zatrzymywali się tylko Ci, którzy są w rzeczywistej potrzebie. Rozumie, że Dyrekcja szpitala podjęła decyzję o zablokowaniu możliwości parkowania na drodze dojazdowej do szpitala kierując się przypadkami parkowania przez tych kierowców, którzy zatrzymywali się w innych celach niż dowiezienie czy odebranie chorego. W porozumieniu z Dyrekcją szpitala należy znaleźć takie rozwiązanie, które umożliwiłoby chwilowe zatrzymanie samochodu w oczekiwaniu na chorego bez konieczności uiszczania opłat parkingowych.

 

 

Na ulicy Marszałka Piłsudskiego, między przecznicami Kazanowską i Warszawską jezdnia jest podzielona na trzy pasy: dwa dla pojazdów dojeżdżających i jeden dla pojazdów wyjeżdżających. Dzięki temu ruch na tym odcinku jest bezkolizyjny. Zaproponował by zastosować podobne rozwiązanie na rogatkach przy zbiegu ulic Kieleckiej i Krakowskiej. Jeździ tą trasą i bardzo często widzi na jezdni potłuczone szkła jako efekt kolizji. Planowana tamtędy trasa średnicowa będzie oddana za kilka lat. Do tego czasu można by było wprowadzić trzy pasy na jezdni z obydwu stron skrzyżowania. Szerokość ulicy w tym miejscu jest podobna do szerokości ulicy Marszałka Piłsudskiego.

 

Odp.

Skrzyżowanie ulicy Krakowskiej i Kieleckiej jest skrzyżowaniem drogi krajowej i wojewódzkiej. Sama ulica Krakowska została częściowo zmodernizowana, ale jej szerokość nie pozwala prawdopodobnie, aby zrobić na niej rozjazd, który pozwoliłby na zorganizowanie trzeciego pasa ruchu. W twej chwili następuje  etap konsultacji dużego projektu wykonawczego modernizacji drogi nr 42 ciągnącej się od Radomska do Skarżyska. Ta modernizacja w roku przyszłym dojdzie do Końskich i obejmie Kazanów, ul. Spacerową w Końskich, ul. 16-go Stycznia, część ul. Zamkowej i ul. Patryzantów. Znany jest już zakres przebudowy w obrębie miasta Końskie. Ulica Spacerowa zyska nową nawierzchnię oraz chodnik po stronie północnej. Ulica 16-go Stycznia będzie przebudowana na wyjeździe na ul. Zamkową – pojawi się tam trzeci pas rozjazdowy. Jest to coś, co Gminie Końskie zaproponowali projektanci zamiast zgłaszanego postulatu wybudowania tam świateł sygnalizacyjnych. Na ul. Zamkowej również pojawi się trzeci pas do lewoskrętu częściowo kosztem pasa zieleni od strony zachodniej ul. Zamkowej. Przebudowany zostanie wjazd w ul. Partyzantów, tak, aby duże samochody skręcające z ul. Partyzantów w ul. Zamkową nie niszczyły średnio raz na 2 tygodnie ogrodzenia chroniącego pieszych na wysokości skrzyżowania. Gmina Końskie w tych konsultacjach, rozmowach, postuluje rozszerzenie zakresu zadań poprzez wymianę chodnika w Kazanowie oraz przebudowę i wymianę chodnika w Pile. Trwają w tej chwili negocjacje. Ma nadzieję, że zakończą się one dla Gminy Końskie pozytywnie.  

 

Przedstawicielka PTTK z Kielc, przygotowująca rowerową trasę turystyczną przez Kazanów, zwróciła się do niego o poparcie jej prośby, o upamiętnienie stosowną tablicą miejsca, gdzie w Kazanowie był zamek. Dziś z zamku pozostała już tylko górka zamkowa, a jeszcze pięćdziesiąt lat temu była tam fosa, wrota i resztki murów.

 

Odp.

Zgodził się, że zamek w Kazanowie powinien zostać upamiętniony w formie tablicy.

 

Przy wjeździe do miasta a jednocześnie w jego centrum, na działce przy ul. Warszawskiej 23. wyrósł dziki las. Teren jest własnością Zgromadzenia Matek Córek Maryi Niepokalanej i był przekazany dla tego Zgromadzenia w związku z ich planami budowy w tym miejscu szkoły ponadgimnazjalnej. Póki co, lasek służy do załatwiania najpilniejszych potrzeb, zarówno dla osób wjeżdżających do miasta, jak i dla wyjeżdżających. Na początku kadencji obecnej Rady zwracał się o przekwalifikowanie Karolinowa na las miejski, z alejami, miejscami do rekreacji i do spacerów. Ten las jego zdaniem należy wykarczować.

 

Odp.

Ul. Warszawska 23 stanowi teren po byłej szkole podstawowej nr 1. Częściowo ten teren został przekazany siostrom zakonnym w ramach rekompensaty za wcześniej odebrane im nieruchomości. Na początku lat 90-tych zakon planował tam wybudować szkołę ponadgimnazjalną. W tej chwili ta inicjatywa upadła. Pozostała część terenu znajduje się w dyspozycji Gminy. W roku ubiegłym podpisana została z Komendantem Powiatowym Policji umowa na zorganizowanie na terenie asfaltowego boiska miasteczka ruchu drogowego. Do tej inicjatywy na pewno się wróci. Zgłoszony przez radnego wniosek traktuje jako potrzebę przypomnienia właścicielom o obowiązku utrzymania posesji w należytym stanie. 

 

Radny Krzysztof Lis

Zapytał dlaczego Burmistrz czekał do końca kadencji z rozpoczęciem remontu strażnicy OSP w Bedlnie, mimo, że wnioski Komisji Prawa i Praworządności w tej sprawie kierowane były od 3 lat.

 

Odp.

Remont Strażnicy w Bedlnie zaplanowany był w budżecie na rok bieżący. Ogłoszony przetarg trzeba było unieważnić, ponieważ jedyny zgłoszony oferent złożył ofertę niekompletną. Ogłoszony został ponowny przetarg. Zakres robót obejmuje przede wszystkim przebudowę, modernizację dachu i ma szansę być wykonany w tym roku. Sugestie, że byłby osobiście zainteresowany tym, żeby ten remont nie doszedł do skutku uważa za pozbawione podstaw.

 

 

Radny Jan Wiaderny

Obok ciągu pieszego w parku miejskim usytuowany jest obelisk – wyraz pamięci harcerzy, którzy w latach 1939-45 polegli w walce o wolną i niepodległą ojczyznę. Obelisk jest odrestaurowany, ale otaczający go żywopłot jest zaniedbany.

 

Odp.

Obelisk harcerski w parku miejskim był w roku bieżącym poddany zabiegom pielęgnacyjnym. Został bardzo dokładnie umyty i oczyszczony. Zadeklarował, że zwróci uwagę jak wygląda otaczająca obelisk zieleń.

 

Polski Związek Głuchych jest wdzięczny za remont świetlicy przy ul. Mieszka I-go. Związek ten zabiega o zakup nowego stołu do gry w tenisa stołowego, gdyż stary już się do tego celu nie nadaje. Koszt zakupu takiego stołu to 750 zł. Zwrócił się o udzielenie pomocy Związkowi w zakupie nowego stołu.

 

Odp.

Świetlica Związku Głuchych przy ul. Mieszka I-go jest po wykonanym 2 lata temu remoncie. Remont wykonało Koneckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego. Ma nadzieje, że korzystający ze świetlicy są z remontu zadowoleni. Jeśli sprawa pomocy w zakupie stołu do tenisa stołowego dla Związku będzie miała formę wniosku tego Związku, to podjęte zostaną starania, by w ramach możliwości Gminy zakup ten załatwić.

 

Radny Krzysztof Sota

Droga krajowa nr 42. Zgłosił prośbę o ustawienie znaków drogowych dotyczących niebezpieczeństwa przy wyjeździe z lasu – Karolinów w kierunku Kazanowa.

 

Odp.

Zakręt z Karolinowa przy drodze nr 42 – problem był zgłaszany w trakcie rozmów, konsultacji z przedstawicielami projektantów pracujących na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Zakręt ten będzie musiał zostać uporządkowany choćby dlatego, że Gmina wystąpiła o warunki do zaprojektowania włączenia niedokończonej drogi asfaltowej biegnącej wzdłuż drogi krajowej. Przy włączeniu tej drogi do „krajówki” przebudowa zakrętu powinna zwiększyć bezpieczeństwo komunikacyjne.

 

Zapytał czy SP w Kazanowie będzie odnowiona elewacją zewnętrzną do końca (wykonano dwie ściany) i w jakim okresie.

 

Odp.

W planie prac modernizacyjnych i remontowych na rok bieżący dla szkoły w Kazanowie przewidziano odnowienie dwóch wskazywanych ścian. Takie było ustalenie z Dyrektorką szkoły w Kazanowie. Ściany te znajdowały się w takim stanie, że najbardziej potrzebowały odnowienia. Wiadomo, że lepiej by było, aby cała szkoła została gruntownie odnowiona. Przypomniał jednak, że w roku bieżącym Gmina Końskie wydała na remonty i modernizacje placówek oświatowych łącznie ok. 500 tys. zł. Podobne kwoty były w poprzednich latach. Jeśli nie jest to jeszcze tempo, którego by oczekiwano, to nie dlatego, że ktoś tego nie chce, ale, że potrzeb pod tym względem jest dużo. Jeżeli chciałoby się ocenić czy robione jest dużo czy mało, to poprosił o porównanie stanu gminnych placówek oświatowych, porównać w budżetach nakłady na to ponoszone, sposób realizacji wniosków.

 

 

Radny Jerzy Gołacki

Poruszył sprawę uporządkowania terenu przy ul. 1-go Maja obok bloku 36-42. Po wycięciu 2 topoli pozostały nie wykarczowane pniaki szpecące widok. W miejscu tym przebiega droga do parku, a obok parking osiedlowy. Zwrócił się do Burmistrza i Prezesa Koneckiej Spółdzielni Mieszkaniowej o uporządkowanie tego terenu i poszerzenie o ten fragment parkingu.

 

Odp.

Wejście od parku miejskiego od strony ulicy 1-go Maja jest działką będącą własnością Koneckiej Spółdzielni Mieszkaniowej. Wystąpienie radnego traktuje jako apel o ustalenie z Prezesem KSM toku postępowania. Być może rzeczywiście będzie potrzebna jakaś pomoc ze strony Gminy. Aktualny wygląd wskazywanego miejsca faktycznie nie stanowi dobrej wizytówki miasta.

 

Radny Zbigniew Kowalczyk

Zapytał kiedy zostaną zamontowane słupy oświetleniowe na osiedlu Warszawska i Armii Krajowej.

 

Odp.

Gmina Końskie wystąpiła do Zakładu Energetycznego o wydanie warunków na odbudowę tego oświetlenia. Dziś dowiedział się od Pani Dyrektor Zakładu Energetycznego, że została podpisana pozytywna odpowiedź. Jak tylko warunki na wykonanie oświetlenia wpłyną do UMiG zlecone zostaną prace wykonawcze. Nowe oświetlenie będzie się znajdowało na majątku Gminy a nie zakładu energetycznego.

 

Zapytał czy nie można projektować progów spowalniających (naturalnych w jezdni) przy nowo budowanych drogach np. Akacjowej, Jarzębinowej.

 

Odp.

Progi spowalniające na osiedlu „Słoneczne 2” zostały zaprojektowane. W umowie z wykonawcą określono już, gdzie te progi mają się znaleźć. Jeśli nie zostały one zabudowane na stałe, to dlatego, że doświadczenie uczy, iż trzeba pewnego okresu użytkowania, aby być do końca pewnym gdzie progi spełniają swoją rolę a gdzie nie. Przypomniał, że na początku kadencji zgodnie z wnioskami mieszkańców ulicy Robotniczej progi na tej ulicy były kilkakrotnie przesuwane w inne miejsce. Progi na osiedlu „Słoneczne 2” nie zostały więc na stała zabudowane, aby móc zapewnić sobie możliwość ich przeniesienia jeśli okaże się, że nie spełniają one swojej  funkcji.

 

Poinformował, że mieszkańcy ul. Piwnika Ponurego ponownie zwracają się o założenie na ich ulicy progów spowalniających. Zwrócił się o ponowne rozpatrzenie możliwości zamontowania w tej ulicy progów spowalniających.

 

Odp. nie została udzielona.

 

 

Radny Grzegorz Wąsik

Zapytał na jakim etapie znajduje się realizacja wspólnej inwestycji ze ŚZDW w Kielcach – budowa chodnika wraz z odwodnieniem przy drodze wojewódzkiej między Młynkiem Nieświńskim a Rogowem.

 

Odp.

Porozumienie w sprawie chodnika w Rogowie to inwestycja wspólna do realizacji ze ŚZD. Poinformował, że umowę w imieniu Gminy Końskie podpisał w sierpniu br., z tym, że postępowanie w tej sprawie jest rzeczywiście długotrwałe. Jednym z powodów takiego stanu rzeczy była próba przerzucenia na Gminę przez ŚZD kosztów utrzymania chodnika, w więc kosztów stałych. Utrzymywanie cudzego majątku nie jest jednak zadaniem własnym gminy. W związku z tym tego zobowiązania na siebie jako na burmistrza nie mógł wziąć. Ostatecznie ŚZD z tego warunku zrezygnował i dopiero potem umowa została podpisana. Gmina wciąż czeka na część techniczną specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Należy pamiętać, że jeśli chodzi o projektowanie, to warunki do projektowania a potem do wykonawstwa określa zarządca drogi. Bez tej części przesłanej przez zarządcę Gmina nie ma w zasadzie możliwości wykonania ruchu. Co drugi dzień pracownik Wydziału Inwestycji dzwoni do ŚZD i przypomina o tym, iż Gmina oczekuje na warunki zamówienia.       

 

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie na złożone zapytania i interpelacje zgłosili radni: Jan Grot, Krzysztof Lis, Krzysztof Sota, Grzegorz Wąsik.

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:

 

Radny Jerzy Grodzki

Odniósł się do interpelacji radnego Bogdana Kuśmierczyka dotyczącej płatnego parkingu przy koneckim szpitalu. Stwierdził, że nie chciałby pozostawić wrażenia, że tylko w Końskich pobiera się opłaty za parking. Są również inne szpitale, które pobierają opłaty parkingowe. Wynika to chyba z pewnych organizacyjnych i właścicielskich uprawnień. Konecki szpital jako zarządca parkingu i ulic znajdujących się przed szpitalem, które nie służą tylko i wyłącznie dla potrzeb pacjentów szpitalnych, ale również i mieszkańców, musi ten teren utrzymać – oświetlenie, sprzątanie, odśnieżanie itd. W związku z tym ogłoszony został przetarg komercyjny i pobierane są opłaty. Odnosi wrażenie, że kierowcy w mieście przestrzegają przepisów, ale jeśli tylko wjadą na teren ul. Gimnazjalnej
i otoczenia przyszpitalnego, to już nie chcą ich przestrzegać parkując gdzie tylko chcą. Szpital bardzo często zwraca się o interwencje do Straży Miejskiej i Policji, których jednak sporadyczne interwencje nie stwarzają możliwości do wyeliminowania nagminnego naruszania przepisów. Nieprawidłowe parkowanie stwarza niebezpieczeństwo. Może np. utrudnić lub uniemożliwić dojechanie do miejsca pożaru Straży Pożarnej. Stąd też mimo, że nie jest to prawidłowość, szpital w miejscach, w których kierowcy parkowali, postawił kwietniki. Nie ma przeszkód, aby dojechać pod wejście główne szpitala jak i do pogotowia aby zostawić lub odebrać pacjenta pod warunkiem, że inne samochody nie blokują podjazdu. Szpital nie ma jednak uprawnień do nakładania mandatów. Osoba, która prowadzi parking wnosi szpitalowi miesięcznie 2200 zł plus VAT. Dzięki temu szpital ma środki na utrzymanie parkingów jak i dróg prowadzących do wejść do szpitala.

 

 

Pan Remigiusz Krawczyk – Sołtys Kornicy

Zapytał dlaczego przy remoncie mostu została wymieniona jedna podpora betonowa od strony Kornicy, a od strony Baryczy są nadal podpory drewniane. Rozmawiał z Panem Pietrzakiem od którego dowiedział się, że w trakcie prac remontowych podpory się rozsypały. Nie wie dlaczego nie zostały one wymienione na podporę betonową. Nie wiadomo czy one wytrzymają okres zimowy. Pan Pietrzak tłumaczył, że kiedy będzie potrzeba to most podniesiony zostanie dźwigiem i podpory zaleje się betonem. Nie wie po co tworzyć dodatkowe koszty, skoro można to było załatwić podczas remontu mostu.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Z jednej strony drewniane podpory tego mostu wykazywały taki stopień zużycia, że trzeba było podjąć decyzję o ich wymianie na podpory betonowe. Z drugiej strony natomiast podpory według oceny pracowników są w na tyle dobrym stanie, że mogą wytrzymać 15-20 lat. Przy okazji natomiast remontu została wykruszona część zmurszała. Jednak sam rdzeń znajduje się w bardzo dobrym stanie.    

 

Pani Bogusława Krzysztoszek – Sołys Wincentowa

Wincentów od długiego czasu zabiega o budowę chodnika. Ta budowa nie dojdzie chyba do skutku. Skoro nie ma chodnika to poprosiła o wysypanie kruszywa, które wyrównałoby doły, w jakich po deszczu gromadzi się woda. 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Droga przez Wincentów jest drogą wojewódzką. Gmina w roku bieżącym, podobnie jak i w dwóch poprzednich występowała do Świętokrzyskiego Zarządu Dróg o wspólną budowę chodnika w Wincentowie. Jest to bowiem jedna z najbardziej obciążonych ruchem dróg w Gminie Końskie. Podobnie jak w poprzednio, również i w tym roku ŚZD nie znalazł w swoim budżecie środków na to zadanie. Jeśli chodzi o umocnienie pobocza, to jest to całkowicie uzasadnione i będzie w tej sprawie monitował ŚZD, aby utwardzenie pobocza zostało wykonane w ramach bieżącego utrzymania dróg.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

 

Rada Miejska otrzymane odpowiedzi przyjęła do wiadomości.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Powitał przybyłych na sesję: Pana Henryka Pargiełłę – byłego nadleśniczego wraz z Panią Małgorzatą Jabłońską oraz byłego burmistrza - Pana Henryka Popika.

 

Pan Henryk Pargiełła

Zabiegi o włączenie części Baryczy do gminy Końskie trwały już od 30 lat. Starania te zostały zakończone sukcesem. Podziękował Przewodniczącemu Rady i radnym za udzielenie głosu. Przypomniał, że jak w roku 1975 likwidowano powiaty, to na kilka miesięcy przed ogłoszeniem likwidacji powiatów tajne komisje dokonały ustalenia granic nowych województw. Jednak na granicy Baryczy – kompleksu leśnego miała miejsce zwykła pomyłka. Ktoś poprowadził kreskę po granicy kompleksu leśnego i wsi Barycz nie zważając na to, że na terenie kompleksu leśnego są domy i mieszkają ludzie. W ten sposób w wyniku pomyłki mieszkańcy z terenu Nadleśnictwa Barycz znaleźli się w Gminie Gowarczów na terenie wsi Bębnów. Ta nienaturalna sytuacja trwała od 30 lat. Od samego początku zabiegał zmianę tej sytuacji. Gmina Gowarczów robiła wszystko, by nie dopuścić do tej zmiany. Obecnie sprawa jest już załatwiona. Rozporządzenie Rady Ministrów określiło, że z dniem 1 stycznia 2007 r. teren Nadleśnictwa przechodzi do Gminy Końskie i do wsi Barycz. W tej chwili zamieszkują tam 93 osoby. Na dokonanie tej zmiany pracowało wielu ludzi.
W imieniu mieszkańców, którzy byli wnioskodawcami zmiany oraz w imieniu własnym złożył podziękowania radnym. Wyrażając podziękowania Przewodniczącemu Rady – Panu Grzegorzowi Wąsikowi, Burmistrzowi Miasta i Gminy – Panu Krzysztofowi Obratańskiemu oraz Panu Henrykowi Popikowi – byłemu burmistrzowi, wręczył im kwiaty. Dodał, że materiały przygotowywali pracownicy Urzędu Miasta i Gminy Końskie, głównie Sekretarz Miasta i Gminy – Pani Maria Kucharska. Wyraził podziękowania dla wieloletniego Przewodniczącego Rady – Pan dr Józefa Płóciennika, który jak zaznaczył - wykazał wiele życzliwości dla tej sprawy. Kończąc wystąpienie jeszcze raz podziękował wszystkim tym, którzy przyczynili się do włączenia mieszkańców Nadleśnictwa do Gminy Końskie.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

W imieniu Rady Miejskiej podziękował Panu Henrykowi Pragielle, który swoim zaangażowaniem i nieustępliwością doprowadził do oczekiwanej od lat zmiany granicy. Końskie odzyskało nie tylko ziemię, ale i mieszkańców, którzy zawsze chcieli należeć do Gminy Końskie. Oprócz wymiarów czysto społecznych zmiana dla Gminy Końskie jest również ważna z punktu widzenia ekonomicznego, gdyż mieszkańcy będą płacić podatki do budżetu miasta i gminy. Przypomniał, że
w przeszłości Rada Miejska nie przyjęła uchwały o likwidacji szkoły w Baryczy. Wówczas bowiem pojawił się argument, że ta szkoła w Kornicy z siedzibą w Baryczy znajduje się na terenie Gminy Gowarczów. W tej chwili argument ten już jest nieaktualny.  

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Sprawą niezwykle satysfakcjonującą jest to, że akurat w tej kadencji samorządu udało się przeprowadzić zmianę granicy i włączenie mieszkańców Nadleśnictwa do Gminy Końskie.

 

 

Ad. pkt 6

 

Ocena realizacji budżetu miasta i gminy za I półrocze 2006 r.

 

Burmistrz Miasta i Gminy przestawił informację o przebiegu wykonania budżetu miasta i gminy za I półrocze 2006 r. (Powyższa informacja stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej przedstawił opinię Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich do informacji o wykonaniu budżetu Miasta i Gminy Końskie za I półrocze 2006 r., która stanowi załącznik niniejszego protokołu.

 

 

 

 

Przewodniczący obrad

Poinformował, że Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach uchwałą Nr 1273/2006 Składu Orzekającego II z dnia 7.09. 2006 r.  wyraziła opinię pozytywną o przebiegu wykonania budżetu Miasta i Gminy Końskie za I półrocze 2006 r.

Trzy Komisje Rady Miejskiej wyraziły opinię pozytywną  do  informacji z wykonania budżetu Miasta i Gminy za I półrocze 2006 r., z wyjątkiem Komisji Prawa i Praworządności, która wyraziła opinię negatywną.

 

Uwagi do przedstawionej informacji oraz opinii wnieśli:

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Zapytał czy Komisja Rewizyjna odnosząc się do realizacji budżetu przez Miejski Zarząd Obiektami Sportowymi uwzględniła dane dotyczące dochodów własnych MZOS. Jest to bowiem ważna informacja i powinna znaleźć swoje odniesienie. W styczniu 2005 r. dochód ze sprzedaży biletów wynosił 9 857 zł a w styczniu 2006 r. 16 955 zł; w lutym 2005 r. 9 924,54 zł  a w lutym 2006 r. 19 127,82 zł; w marcu 2005 r. 13 751 zł  a w marcu 2006 r. 22 186 zł; w kwietniu 2005 r. 10 038 zł a w kwietniu 2006 r. 16 607 zł; w maju 2005 r. 8 593 zł a w maju 2006 r. 20 056 zł; w czerwcu 2005 r. 20 108,52 zł  a w czerwcu 2006 r. 42 386 zł. Do sierpnia różnica między dochodami własnym MZOS w 2005 i 2006 r. wyniosła ok. 80 tys. zł. Tendencja wydaje się być dobra, pozytywna i powinna ona również wpłynąć na opinię Komisji Rewizyjnej.

Jeśli chodzi o sprawę realizacji inwestycji, to w roku bieżącym nie było dużych inwestycji wieloletnich, które się w zasadzie zakończyły w roku ubiegłym. Znakomita większość inwestycji przewidzianych na rok bieżący, to takie, które albo są inwestycjami rocznymi albo wieloletnimi dopiero rozpoczynającymi się. Zasadą jest, że płaci się za inwestycje wykonane a nie za rozpoczęte. Informacja o wykonaniu budżetu dotyczy strony finansowej a więc informuje czy coś zostało już rozliczone i zapłacone. Przy najlepszych chęciach i woli nie da się zrobić w ten sposób, by duże inwestycje wykonać w czasie I półrocza jakiegokolwiek roku. Wpływ na sprawozdawczość finansowo-księgową ma konstrukcja budżetu uwzględniająca rytm inwestycyjny, zwłaszcza jeśli chodzi o inwestycje wieloletnie. To samo dotyczy pieniędzy, które mają być pozyskane z zewnątrz. Większość inwestycji realizowana w taki sposób opiera się na zasadzie refundacji poniesionych kosztów. Gmina wykonuje inwestycję, płaci za nią, po czym odzyskuje przewidywaną umową część środków. Wpływy ze środków zewnętrznych też są więc ściśle związane z zakończeniem i odebraniem inwestycji. Przed rozpoczęciem inwestycji uzyskanie środków nie jest możliwe. Oczywiście obraz budżetu będzie się zmieniał wraz z wiedzą która jest nabywana z każdym dniem. Budżetem są przewidywane dochody i projektowane wydatki. Przewidywane dochody to plan. Im więcej się uda z niego zrealizować tym lepiej. Projektowane wydatki to nieprzekraczalne limity wydatków. Jeśli znaczna część zadań opierała się na założeniach, które zawierały niewiadome, to jasne, że taki budżet będzie w trakcie roku nowelizowany. Pierwsza istotna nowelizacja miała miejsce w lipcu br., a więc tuż po zamknięciu I półrocza. Gdyby te zmiany zostały wprowadzone 30 czerwca, to wtedy matematyka statystyczna wyglądałaby inaczej. Pojedyncze zamierzenia inwestycyjne jeśli chodzi o kanalizację i wodociągi zostały bowiem zastąpione jednym wielkim zamierzeniem inwestycyjnym pod nazwą „uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej”. Program zamierzeń termomodernizacyjnych został do budżetu wprowadzony po to, żeby umożliwić Gminie aplikacje do Funduszu Norweskiego. Bez stosownego zapisu w budżecie możliwość przygotowania i zgłoszenia wniosku byłaby zerowa. Jest to jednak tylko możliwość. Kiedy w listopadzie ubiegłego roku konstruowany był budżet, to znany był jeden termin naboru wniosków – 30 listopada 2005 r. oraz informacja, że kolejne terminy naboru wniosków przewidziane są na styczeń. W styczniu wpłynęła informacja, że będzie to koniec I kwartału, a potem, że w końcu II kwartału a obecnie jest informacja, że w październiku. Jest różnica czy taki wniosek zostanie sformułowany i złożony w odpowiedniej instytucji w styczniu a we wrześniu. Wpływa to na szanse przyjęcia wniosku i na jego realizację. Oceniając realizację budżetu za I półrocze trzeba wziąć wszystko pod uwagę.

 

Przewodniczący Rady

Przypomniał, że w roku ubiegłym przy okazji oceny pozyskiwania środków z zewnątrz mówił, że nieracjonalne jest składanie małych wniosków dotyczących małych problemów. Punktowane wysoko są takie wnioski, które załatwiają konkretny problem w mieście i dotyczą jeśli nie całej gminy to jej dużej części. Cieszy się, że Burmistrz z tego skorzystał.

 

Radny Wojciech Pasek

Stwierdził, że nie ma satysfakcji ze sposobu realizacji wniosków zgłoszonych do budżetu. Na kilka wniosków, które złożył to tegorocznego budżetu część nie znalazła poparcia u Burmistrza w trakcie konstruowania projektu budżetu, który został następnie przez Radę Miejską przyjęty w drodze uchwały. Poinformował, że działa w sferze turystyki i rekreacji. Na „sercu” bardzo leżą mu sprawy Sielpi. W związku z tym większość zgłoszonych przez niego wniosków dotyczyła Sielpi. Wnioskował o dofinansowanie budowy szlaków turystycznych m.in. szlaku Berlin – Lwów przebiegającego przez Końskie. Są to drobne zadania jeśli chodzi o cały budżet. Środków na nie jednak nie uzyskał. Mimo to szlak ten został wykonany. Ucieszył go pomysł budowy przystanku turystycznego w Wąsoszu. Była nadzieja, że taki sam przystanek być może uda się wybudować w Piekle – Gatniki przy pomniku przyrody. Niestety wniosek nie uzyskał poparcia. Podobnie było
z wnioskiem o budowę ścieżki spacerowej wokół zbiornika w Sielpi. Ma nadzieję, że zadania te uda się wykonać przy wsparciu PTTK i Marszałka. W tegorocznym budżecie znalazł się zapis o budowie ulicy Turystycznej, która by rozwiązała wiele problemów komunikacyjnych na Sielpi. W roku bieżącym dokonane zostały zmiany w budżecie i wykreślono budowę ul. Turystycznej ze względu na sprawy proceduralne. Bez uchwalonego planu zagospodarowania przestrzennego nie można było budować nowej ulicy, ale można było tą ulicę przebudować tak jak przebudowano ulicę Plażową. W miejsce ul. Turystycznej w budżecie pojawił się zapis – wymiana nawierzchni mola w Sielpi. Nowa nawierzchnia już została wykonana. Trzeba by było teraz iść dalej i wyposażyć molo w ławki i kosze na śmieci. Przypomniał, że kolejny jego wniosek dotyczył budowy oświetlenia przy ul. Plażowej i Kąpielowej w ramach rozbudowy oświetlenia na terenie Gminy Końskie. Nie wie czy program modernizacji oświetlenia, który jest już na ukończeniu przewiduje opracowanie dokumentacji niezbędnej do wykonania oświetlenia ul. Plażowej i Kąpielowej. Jeśli tak, to wszystko w porządku, ale jeśli nie, to nie wiadomo czy w tym roku uda się to zadanie zrealizować.

Przetargi na poszczególne zadania odbyły się o ile wie na początku września, podczas, gdy budżet był uchwalony 31 stycznia br. W budżecie zapisano m.in. odwodnienie ulic w Nieświniu i budowę parkingu przy Pływalni Miejskiej. Obecny parking znajdujący się przy Pływalni jest zbyt mały na istniejące potrzeby. 25 sierpnia odbył się przetarg na opracowanie dokumentacji na to zadanie, który został unieważniony, gdyż nie zgłosił się żaden oferent. Być może zostanie ogłoszony kolejny przetarg. Przypomniał, że obecnie jest już połowa września. Tymczasem na wykonanie samej dokumentacji daje się 12 tygodni. W związku z tym zapytał czy jest szansa na realizację zadania wykonania modernizacji oświetlenia na wskazywanych ulicach w Sielpi oraz na budowę parkingu przy Pływalni. Poinformował, że obecne prace jakie są wykonywane koło Pływalni, to budowa chodnika obok Wspólnoty Mieszkaniowej a nie budowa parkingu. Chodnik jest wykonywany ze środków Wspólnoty, która bezskutecznie corocznie składała wnioski do budżetu o wymianę tego chodnika. Jest to ciąg pieszy, z którego nie korzystają tylko mieszkańcy tej Wspólnoty, ale przede wszystkim dzieci uczęszczające do Szkoły Podstawowej Nr 1 oraz Gimnazjum. Wspólnota doszła do wniosku, że nie będzie dłużej czekać na wsparcie Gminy i sama wykona ten chodnik.

 

Radny Zbigniew Struzik

Na Komisjach większość radnych zgłaszała uwagi co do tego, że niektóre zadania, które są zapisane w budżecie na rok 2006 r. są zagrożone co do wykonania. Znalazło to również odzwierciedlenie w przedstawionej opinii Komisji Rewizyjnej. Zgodził się z tym, że za inwestycje płaci się dopiero po zakończeniu inwestycji. Uwagi dotyczyły natomiast tego, iż zadania mogą nie zostać wykonane, ponieważ nie odbyły się przetargi, a te które się odbyły zostały unieważnione. Jeżeli budżet został uchwalony 31 stycznia br., to wykonanie specyfikacji i ogłoszenie przetargu powinno nastąpić przynajmniej w marcu. Jeżeli na początku roku ogłasza się przetarg to zgłaszają się oferenci, ale jeśli ogłasza się go w lipcu czy sierpniu, to wówczas wykonawcy mają na tyle przyjętych robót, że nie przystępują do przetargu. Poruszył sprawę drogi w Gatnikach. Z materiałów wynika, że data rozpoczęcia procedury ogłoszenia przetargu na dokumentacje to 31 lipca. 9 sierpnia przetarg unieważniono. Dopiero w lipcu rozpoczęła się procedura przetargowa na drogę w Gatnikach, podczas gdy droga ta wyposażona jest we wszystkie media. Budżet był uchwalony w styczniu, więc można było wcześniej przystąpić do wykonywania tego zadania. Z materiałów wynika, że 7 września miała miejsce procedura ogłoszenia przetargu na przebudowę drogi w Gatnikach a otwarcie ofert 15 września. Nie bardzo to rozumie, skoro wcześniej była procedura przetargowa na dokumentację a tu jest przetarg na budowę drogi. Prosi o wyjaśnienie w tej sprawie. Ma obawy co do wykonania w tym roku tego zadania, skoro przetarg będzie we wrześniu, potem miesiąc czasu na podpisanie umowy, a w listopadzie może zacząć się już zima.               

 

Radny Zbigniew Kowalczyk

Z uzyskanych informacji wynika, że wydatki na Miejski Zarząd Obiektami Sportowymi są przekroczone. Jeśli Burmistrz dokonuje porównań do roku 2005, to w roku ubiegłym dla MZOS przeznaczona była kwota 550 tys. zł a w roku bieżącym jest to kwota 600 tys. zł. Nastąpiło więc zwiększenie środków dla MZOS w stosunku do roku 2005. Tymczasem jak się chce wprowadzić inne zadania do budżetu, to się mówi, że nie ma to pieniędzy. Po półroczu okazuje się jednak, że połowę czy 1/3 zapisanych w budżecie się wykreśla i przekłada na następny rok. Tak się złożyło, że zadania, które są zagrożone jeśli chodzi o wykonanie, są zadaniami wprowadzonymi do budżetu na wniosek radnych „siedzących przy jego stoliku”. Nie wie czy to przypadek czy też nie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Tematem dyskusji jest wykonanie budżetu za I półrocze czyli w okresie od początku roku do 30 czerwca. Tymczasem zadane przez radnych pytania dotyczą lipca, sierpnia, wykraczają więc poza przedmiot dyskusji.

Przy dochodach MZOS wskazał na tendencje, które się ujawniają w trakcie realizacji planów dochodowych MZOS. Nie są one w sprzeczności z tym, co zauważyła Komisja Rewizyjna. Jeżeli jednak pokazuje się tylko jedną rzecz, że dotacja wykracza daleko poza 50%, to tą informację warto by było uzupełnić rozeznaniem się nie tylko w przyczynach, ale i w tym na ile MZOS jest w stanie poradzić sobie z problemami. Informacja nie jest tylko kwestią ciekawości, ale także kwestią oceny jakie są szanse, żeby to, co przedstawia się jako zagrożenie, przestało nim być. Odrzuca jako niczym nieuprawnioną hipotezę, że jakieś inwestycje nie są realizowane dlatego, że ktoś je imiennie zgłosił. Wręcz przeciwnie ma dowody na to, że wiele inwestycji zaplanowanych jest przez radnych „wyrzucanych” z budżetu. Nigdy nie ma tak, żeby wszystkie zamierzenia inwestycyjne znalazły poparcie wszystkich. Przykładem jest 3-krotnie zgłaszany w trackie kadencji problem łącznika między ul. Polną a ul. Mickiewicza. Stwierdził, że radny Wojciech Pasek „rozczula się” nad swoimi wnioskami. Tymczasem na wniosek tegoż radnego łącznik ten dwukrotnie „wypadał” z budżetu. Każdy ma prawo do swoich preferencji. Dla jednego jest ważne coś innego a dla drugiego też coś innego. Gminy nie stać na zaspokojenie jednocześnie wszystkich potrzeb. Odnosząc się do kwestii wykorzystania środków, zaznaczył, że w bieżącej kadencji nie było sytuacji, w której Gmina zostałaby na koniec roku z niewykorzystanymi pieniędzmi. Rok w rok budżet po stronie wydatków jest realizowany do końca. W roku ubiegłym pozostało 250 tys. zł, ale zaciągnięty był kredyt w wysokości 1,5 mln zł. Nie jest więc tak, że zostaje się na koniec roku z niewykorzystanymi środkami na inwestycje. Jeśli mówi się o faktach, to są one bezsporne. To co radni poruszali w swoich wypowiedziach jest kwestią oceny faktów. Każdy ma prawo do ich formułowania w sposób samodzielny. Budżet gminy jest wielkim zadaniem publicznym. Formułuje się go w odniesieniu do zgłaszanych potrzeb i biorąc pod uwagę istniejące możliwości. Rzeczą tego, kto realizuje budżet jest próba pogodzenia dwóch nie końca dających się pogodzić rzeczywistości – potrzeb i możliwości. Jeżeli coś należy traktować jako zadanie w tej dziedzinie, to ograniczanie do minimum wydatków niemajątkowych, a z drugiej strony maksymalizacja wydatków inwestycyjnych. Przypomniał, że to w tej kadencji Gmina Końskie znalazła się bardzo wysoko w rankingu gmin najlepiej zarządzanych, oszczędzających na administracji. W tej kadencji Gmina Końskie znalazła się bardzo wysoko w rankingu „Rzeczpospolitej” wśród gmin dobrze inwestujących. Jeżeli mówi się o ocenach, to prosiłby, aby „oderwać” się od zgłoszonych przez siebie wniosków, własnych ocen i odnieść się również do ocen formułowanych na zewnątrz. Jeśli dyskutuje się o sprawozdaniu z wykonania budżetu za I półrocze 2006 r., to sprawozdanie zamyka się datą 30 czerwca br. Zwrócił się o ograniczenie się do tego okresu. Bardzo chętnie udzieli odpowiedzi na zgłaszane pytania dotyczącego tego, co dzieje się po 30 czerwca, ale powinno to mieć miejsce w innym punkcie porządku obrad.

 

Radny Wojciech Pasek

Zapytał dlaczego budowa parkingu przy Pływalni Miejskiej nie została wykonana w I półroczu, podobnie oświetlenie ul. Plażowej i Kąpielowej w Sielpi. Zapytał czy jest szansa na wykonanie tych zadań w II półroczu.

 

Radny Bogdan Kuśmierczyk

Odnosząc się do wypowiedzi radnego Zbigniewa Kowalczyka stwierdził, że „siedzi przy innym stoliku” a też występował o budowę drogi na Gatnikach. Jeszcze w ubiegłej kadencji oraz w obecnej występował a budowę chodnika w Kazanowie. O to występował również radny Krzysztof Sota. Chodnik powstał, ale o długości raptem 500 metrów.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Budowy parkingu przy Pływalni nie zrealizowano w I półroczu, ponieważ przygotowanie specyfikacji istotnych warunków zamówienia dla dokumentów na ten cel nie było jedynym zadaniem realizowanym w UMiG Końskie. O rozmiarach inwestowania przez Gminę świadczy fakt, że na rok bieżący przygotowany był harmonogram 64 postępowań przetargowych w różnych dziedzinach. Jeżeli wziąć pod uwagę stopień skomplikowania procedur przetargowych i że w maju br. nastąpiła zmiana ustawy o zamówieniach publicznych oraz to że referat zamówień publicznych składa się tylko z 2 osób, to rozmiary całego zagadnienia wydają się być oczywiste. Nie da się wszystkiego „upchnąć” w jednym terminie. Musi zostać zachowana pewna kolejność. Zgodził się z radnym Wojciechem Paskiem, że w sytuacji, w której nikt się nie zgłosił do przetargu ogłoszonego na dokumentację inwestycja ta jest zagrożona. W chwili, gdy przetarg był ogłaszany, nikt nie mógł przewidzieć, że nie będzie zainteresowania. Obecny rok jest rokiem wyjątkowym, zwłaszcza jeśli chodzi o drogi. Nastąpiła diametralna zmiana w stosunku do lat poprzednich. W całej Polsce projektuje się i remontuje tak dużo dróg, że to co było w roku ubiegłym i skutkowało „obłożeniem” wszystkich przetargów drogowych przez kilka, kilkanaście ofert w tym roku się skończyło. To, że się skończyło jest faktem stwierdzonym już po całym wydarzeniu. Trudno było to przewidzieć
z góry. Jeśli chodzi o oświetlenie na Sielpi, to podobnie jak inne inwestycje wymagające pozwolenia na budowę, to jego wykonanie będzie możliwe po przyjęciu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. 14 września odbędzie się publiczne wyłożenie tego planu miejscowego dla Sielpi. Plan ten jest już gotowy do wyłożenia. Jeżeli nie będzie wniosków, odwołań, to ten plan może stać się przedmiotem uchwały Rady Miejskiej na kolejnej sesji. Plan ten stworzy możliwość do projektowania, uzyskiwania pozwoleń na budowę tam, gdzie to jest konieczne. Tam, gdzie pozwolenie na budowę nie było konieczne tam prace zostały podjęte np. przebudowano molo czy zmodernizowano parking od strony ul. Kieleckiej.

 

Radny Zbigniew Struzik

Zwrócił się do Burmistrza o udzielenie odpowiedzi na zgłoszone wcześniej zapytanie. Z materiałów wynika, że 1 przetarg na dokumentację na budowę drogi w Gatnikach był przetargiem na dokumentacje. Zapytał czy 2 przetarg był znów przetargiem na dokumentację czy już na budowę drogi.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że 1 przetarg na dokumentację nie wyszedł i związku z tym, Wydział Inwestycji UMiG samodzielnie przygotował uproszczoną dokumentację wykonawczą w oparciu o którą można było ogłosić przetarg na wykonanie przebudowy drogi w Gatnikach. Wykonanie uproszczonej dokumentacji musiało zająć sporo czasu i pochłonąć dużo energii pracowników Wydziału Inwestycji.  Ma nadzieję, że uratowało to tę inwestycję i że przetarg zakończy się wyłonieniem wykonawcy.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Radni w dyskusji poruszają nie tylko sprawę wykonania budżetu za I półrocze. Radni zabierający głos w tej sprawie są doświadczonymi samorządowcami, którzy potrafią przewidywać. Jest to ostatni roku obecnej kadencji i aby wszystkie zadania inwestycyjne można było wykonać, to przetargi powinny się odbyć na początku roku. Firmy projektowe oraz wykonawcze działają od 1 stycznia do 31 grudnia i nie będą czekać, aż Gmina Końskie złoży propozycję wykonawczą w sierpniu czy we wrześniu. Sprawa ta nie dotyczy rzeczywiście realizacji budżetu za I półrocze. Tym nie mniej radni starają się uwidocznić istniejące zagrożenia ze względu na późne terminy przetargów na zadania zapisane w budżecie do wykonania w roku bieżącym. Jeśli przetarg na dokumentację jest w sierpniu czy we wrześniu, to o wykonaniu inwestycji w tym samym roku budżetowym nie może być mowy. Jak chce się zrobić drogę, to ogłasza się przetarg na przebudowę drogi gminnej, a jak się być może nie bardzo chce, to się ogłasza przetarg na budowę i wówczas potrzebna jest pełna dokumentacja i czas realizacji zadania się wydłuża. Nie chciałby się odnosić do inwestycji, którą od początku kadencji zgłaszał do realizacji – budowa chodnika między Młynkiem Nieświńskim a Rogowem przy drodze wojewódzkiej Nie wystarczyły nawet 4 lata, aby porozumieć się ze Świętokrzyskim Zarządem Dróg Wojewódzkich w sprawie realizacji tego zadania.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odrzuca hipotezę, która jest zupełnie nieracjonalna i pozbawiona podstaw, że niby ma miejsce jakieś świadome sterowanie terminami przetargów, aby coś zrobić, a czegoś nie zrobić. Gdyby przyjął taką teorię spiskową, to musiałby sobie zadać pytanie jak to się dzieje, że w tak bardzo ważnych inwestycjach zaplanowanych do realizacji ze Świętokrzyskim Zarządem Dróg Wojewódzkich, z Powiatowym Zarządem Dróg jest tak nikły postęp. Na wniosek wszystkich zainteresowanych do budżetu wprowadzono zapis o 1 mln zł na przebudowę drogi powiatowej – ul. Południowej. Budżet został przyjęty 31 stycznia br. i informacja o wyłożeniu środków na ten cel przez Gminę Końskie na pewno została przekazana do Starostwa Powiatowego. Wcześniej w drodze przetargu zlecone było przygotowanie dokumentacji technicznej na to zadanie. Jest już wrzesień a nadal nie ma ogłoszonego przetargu na przebudowę tej drogi. Zapytał czy idąc tokiem rozumowania Przewodniczącego Rady ma stwierdzić, że w Starostwie uknuto spisek przeciwko Gminie Końskie, aby ul. Południowej w roku bieżącym nie zrobić. Zaznaczył, że taką hipotezę odrzuca. Wierzy, że istnieją racjonalne przesłanki z powodu których ta droga w roku bieżącym nie zacznie być przebudowywana. Oznacza to dla Gminy, że jedno zadanie inwestycyjne z zapisanym 1 mln zł może nie zostać w tym roku wykonane i najprawdopodobniej nie będzie wykonane. Jeżeli Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich przysyła specyfikację techniczną w wyniku monitów po 42 dniach od momentu uzgodnienia i zapomina do niej dołączyć części finansowej oraz dopiero na kolejne pismo ją przysyła, to czy można z tego wyciągnąć wniosek, że ŚZDW uknuł spisek, aby nie przebudowywać ul. Piłsudskiego – zapytał. Osobiście odrzuca taką hipotezę. Są rzeczy, które można przewidywać tylko w granicach istniejących możliwości. Z dynamiki życia wynika, że pewne rzeczy ulegają zmianom i albo coś się uda albo nie. Trzeba robić wszystko i to najlepiej wspólnie, aby się udawało.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Dynamika życia rzeczywiście postępuje. Wszyscy byli przyzwyczajeni do tego, że Rada Miejska jest winna. Teraz bardzo łatwo jest się „bić w cudze piersi”. Wychodzi obecnie na to, że dodatkowo winna jest Świętokrzyska Dyrekcja Dróg Wojewódzkich, Starostwo Powiatowe a ostatecznie winni są jeszcze projektanci, bo nie chcą w Końskich projektować oraz wykonawcy, którzy nie przystępują do przetargów.

 

Radny Zbigniew Grabarczyk

Nawiązując do wypowiedzi radnego Wojciecha Paska stwierdził, że plan i wnioski zawsze trzeba składać. Plan zawsze powinien być większy od możliwości jego realizacji. W perspektywie daje to bowiem wizję co jeszcze jest do zrobienia. Planu nigdy nie da się w 100% zrealizować. Nawiązując do hasła, że „sukces ma wielu ojców” przypomniał, że odnośnie Funduszu Spójności, wniosek wypłynął z Komisji Rewizyjnej podczas badania realizacji budżetu.

 

Pan Zbigniew Stańczyk – Dyrektor Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi 

W 2004 r. na samą Pływalnię poszło 480 tys. zł. Obecnie do Pływalni doszły jeszcze 2 stadiony i halę sportowa a na to wszystko w roku bieżącym ma iść 600 tys. zł. Chciałby aby ktoś stadiony i halę sportową utrzymał za 120 tys. zł. Gdyby nie wpływy z Pływalni, to obecnie byłoby wykorzystane przez MZOS nie 65% a 85% dotacji gminnej. Pływalnia pracuje więc na wszystkich. Jeżeli więc ocenia się realizację budżetu przez MZOS, to trzeba to robić w szerokim ujęciu.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie opinii Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Końskich do informacji o wykonaniu budżetu Miasta i Gminy Końskie za I półrocze 2006 r.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 18 głosach za i 3  głosach wstrzymujących opinię przyjęła.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że niedawno Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach przekazała interpretację, iż informacji o realizacji budżetu za I półrocze Rada Miejska nie powinna przyjmować uchwałą. Wyjaśnił, że jeśli nie usłyszy sprzeciwu, to stwierdzi, że Rada Miejska przyjmuje informację
z wykonania budżetu za I półrocze oraz opinię Komisji Rewizyjnej do wiadomości.

 

            Wobec braku sprzeciwu Przewodniczący obrad  stwierdził, że

 

Rada Miejska przyjęła przedstawioną informację oraz opinię  do wiadomości.

               

 

Ad. pkt 7

 

Informacja o stanie przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego

 

 

Pan Zbigniew Ślifierz – Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych

Przedłożył informację o stanie przygotowania placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

(Informacja ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Radny Andrzej Zdunek – Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki

Przedstawił opinię Komisji na temat stanu przygotowań placówek oświatowych do nowego roku szkolnego.

(Opinia ta stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną informację oraz opinię do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 8

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

      Projekt uchwały w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego w pierwszej kategorii zaszeregowania oraz wartości jednego punktu dla pracowników Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię, z wyjątkiem Komisji Prawa i Praworządności, która zgłosiła wątpliwości prawne do projektu uchwały. Wątpliwości te dotyczyły braku opinii związków zawodowych, potrzeby uchwalania załącznika jak również przywołania rozporządzenia z 2005, które uległo zmianom w 2006 r. Przed sesją radni otrzymali autopoprawkę do tego projektu uchwały eliminującą zgłoszone wyżej uwagi. Istnieje jednak potrzeba wyjaśnienia obowiązku opiniowania tego projektu uchwały przez związki zawodowe. – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Pomimo, że opinia prawników wskazuje, że ze względu na brak zmian dotyczących płac i warunków pracy pracowników, nie ma potrzeby zaciągania opinii związków zawodowych, to zdecydował się wystąpić o taką opinię. W dniu sesji otrzymał porozumienie zawarte między Dyrektorem ZGM a Zastępcą Przewodniczącego Związków Zawodowych pracowników ZGM w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz drugie porozumienie pracownicze podpisane przez w zasadzie wszystkich pracowników obecnych w ZGM. Problem tylko w tym, że w ZGM istnieje jeszcze jeden związek zawodowy. Jednakże ze względu na długotrwałą absencję Przewodniczącego oraz Zastępcy Przewodniczącego tego związku, nie było możliwości, aby  poddać konsultacji projekt uchwały z tym właśnie związkiem, tym bardziej, że nie przekazano nikomu z członków związku pełnomocnictwa do wyrażania tego typu opinii. Rozumie jednak, że jeśli na porozumieniu znalazły się podpisy pracowników ZGM, to można uznać sprawę za wyczerpaną pod względem prawnym.

 

Radny Zbigniew Kowalczyk

W projekcie uchwały jest zapis, że ustalenia zawarte w § 1, § 2 obowiązują od 1 stycznia 2006 r., natomiast uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia. Czy można się cofnąć do 1 stycznia 2006r. – zapytał. Zwrócił się o wyjaśnienie w tej sprawie.

 

Pani Teresa Dorosławska – Radca Prawny UMiG Końskie

Odpowiedziała, że jeżeli tylko są na to zapewnione środki, to można się cofnąć do 1 stycznia br. w kwestii wywoływania skutków przez uchwałę.

 

Pani Alina Ciszewska – Pracownik Działu Kadr i Płac Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej

Poinformowała, że z powodu obecnie przeprowadzanego przetargu Dyrektor ZGM nie może być obecny na sesji oraz że Dyrektor udzielił jej pełnomocnictwa do udzielania wyjaśnień do omawianego projektu uchwały. Na chwilę obecną kwoty przedstawione w projekcie uchwały pozwalają na utrzymanie dotychczasowych płac. Pracownicy nie stracą na wynagrodzeniu. To czy zyskają, to trudno w tej chwili stwierdzić, ale na pewno nie stracą. Musi jeszcze przeliczyć, poszeregować z dodatkiem stażowym, funkcyjnym, zasadniczym. Rozporządzenie Rady Ministrów dotyczące wynagrodzeń pracowników jednostek samorządowych obliguje do utrzymywania wynagrodzeń na poziomie proponowanym przez rozporządzenie. Wobec tego niektóre składniki muszą ulec obniżeniu a inne podwyższeniu, ale generalnie pracownik nie może stracić. Zapisane w projekcie uchwały kwoty pozwalają na takie zaszeregowanie pracowników, aby płace były utrzymane na poziomie nie niższym od obecnego.

 

Pani Teresa Dorosławska – Radca Prawny UMiG Końskie

Stwierdziła, że jest zaskoczona wypowiedzią Pani Ciszewskiej, iż stawki nie zostały przeliczone. Pracownik faktycznie nie może stracić, ale należałoby przeliczyć według kwot proponowanych, co pozwoliłoby stwierdzić czy starczy na ten cel środków z Funduszu Płac. Jeżeli ZGM ma pieniądze na wynagrodzenia i chce sobie od 1 stycznia 2006 r. zrobić wyrównanie, to można to przeprowadzić. Uważa, że uchwała ta powinna być podjęta już I kwartale br., gdyż rozporządzenie Rady Ministrów obowiązuje już od długiego czasu. Widocznie są pieniążki na to skoro są takie zapisy w projekcie uchwały.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wyjaśnił, że projekt uchwały został przygotowany w taki sposób, aby był neutralny dla ZGM. Jego wprowadzenie nie wywiera skutku dla Funduszu Płac. Nie ma niebezpieczeństwa, że po przyjęciu uchwały nastąpi przeszacowanie wartości płaci wzrost Funduszu Płac w zakładzie. ZGM funkcjonuje od 1 stycznia 2006 r. i uchwała ma charakter typowo porządkowy.

 

Radny Krzysztof Jasiński

W jego odczuciu jeśli w § 4 pisze się, że ustalenia zawarte w § 1 i 2 obowiązują od 1 stycznia 2006 r., to znaczy, że pracownicy z dniem 1 stycznia uzyskują przeszeregowanie. Jeśli wartość punktowa wynosi 3,50 zł a najniższe wynagrodzenie w I kategorii zaszeregowania 700 zł, to oznacza, że skutki finansowe obejmują okres od 1 stycznia 2006 r. do chwili obecnej. Problem polega na tym, czy środki ZGM na wynagrodzenia wystarczą. Jeśli ZGM nie przeliczył skutków prawnych, to może się okazać, że wielkość podwyżki w poszczególnych grupach może obrazować niesamowite skutki. Taka informacja w zakresie skutków przydałaby się. Przybliżyłaby obraz tego, co może z projektu uchwały wyniknąć.

 

Radna Dorota Malicka

Jej zdaniem nie ma zagrożenia dla zachwiania równowagi Funduszu Płac ZGM. Generalnie wyjdą różnice jedynie złotówkowe. Podobna uchwała podejmowana była w zakresie dotyczącym ZWiK i nie było z nią żadnych problemów. Podejrzewa, że wyrównania mogą być rzędu 3, 50 zł u każdego pracownika. Różnice mogą dotyczyć tylko jednego punktu.

 

Radny Bogdan Kuśmierczyk

Podobną sprawę przechodził 4-5 lat temu DPS. Wartość punktu była zmieniana co 2 lata. Kwota do wypłaty nie jest sztywną kwotą. Dla jednego pracownika waha się ona w granicach od 720 zł do 950 zł , a dla drugiego pracownika od  850 zł do 1120 zł. Są to dosyć szerokie widełki płacowe. Bardzo rzadko się zdarzało, aby przekroczono dopuszczalną linię płacową.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Wyliczenie wartości najniższego wynagrodzenia i wartości punktu nastąpiło od tyłu, tzn. w oparciu o dotychczasowe płace. W związku z tym, nie ma zagrożenia dla finansów ZGM. Jeśli jednak ktoś uważa, że takie zagrożenie istnieje, to można wykreślić z projektu uchwały § 4 a  § 5 i 6 uzyskałby inną numerację. Uchwała weszłaby w życie z dniem podjęcia. Jeśli jest taka obawa ze strony radnych, to poprosił o zgłoszenie wniosku dotyczącego wykreślenia tego § 4. Wniosek taki powinien być chyba neutralny dla samego projektu uchwały.

 

Radny Zbigniew Kowalczyk

Zgłosił wniosek o wykreślenie z projektu uchwały  § 4 – „ustalenia zawarte w § 1 i §2 obowiązują od 1 stycznia 2006 r.”, natomiast kolejne paragrafy zmienią tym samym kolejność. Uchwała wejdzie w życie z dniem powzięcia.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie w/w wniosku radnego Zbigniewa Kowalczyka.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 14 głosach za, 3 głosach przeciwnych 4 głosach wstrzymujących się wniosek przyjęła.

       

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie projekt uchwały wraz z wnioskiem.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/339/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

b)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Modliszewice był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej  i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Glos w dyskusji zabierali:

 

Radny Bogdan Kuśmierczyk

Gdy zestawi się obok siebie obydwa plany miejscowego zagospodarowania przestrzennego sołectw Modliszewice i Sierosławice, to widać, że w Modliszewicach jest zaplanowana droga omijająca szerokim łukiem gęstą zabudowę. Podobna droga jest zaplanowana w Kazanowie, ale dla tamtego terenu nie ma jeszcze przygotowanego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i istnieje obawa, ze ktoś z mieszkańców Kazanowa uniemożliwi budowę drogi, budując sobie w tym miejscu dom. Żeby otrzymać decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, musi wcześniej być opracowany plan zagospodarowania przestrzennego. Zwrócił się o opracowanie takiego planu dla Kazanowa.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Odpowiedział, że projekt planu zagospodarowania przestrzennego dla Kazanowa zostanie przygotowana na najbliższą sesję Rady.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/340/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

   

c)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Sierosławice był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej  i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący obrad.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/341/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

d)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na włączenie terenu położonego w Końskich w obszar Specjalnej Strefy Ekonomicznej „Starachowice” był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Radny Zbigniew Kowalczyk

Zapytał czy w tej sprawie znana jest opinia – stanowisko Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Chodzi o to, by nie było takiej sytuacji jak w przypadku Fidoru, gdzie najpierw uchwalono 10 ha a potem była zmiana na 5 ha.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Generalnie łatwiej jest z czegoś zrezygnować niż potem dołożyć. Tutaj sam inwestor zainteresowany taką zmianą uzyskał wstępne uzgodnienie z Zarządem Starachowickiej Strefy Ekonomicznej co do zakresu wniosku. Wyjaśnił, że rzecz dotyczy większej całości. Gmina będąc na końcowym etapie przygotowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego całego terenu, zgłosiła się do Starachowickiej Strefy Ekonomicznej o objęcie całości terenu Specjalną Strefą Ekonomiczną – całe 76 ha. Dopóki plan miejscowy nie będzie uchwalony włączanie do Strefy można robić jedynie partiami. Projekt uchwały jest ważny, gdyż dotyczy inwestycji, która przyniesie nowe miejsca pracy.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Gmina powinna stwarzać warunki do rozwoju przedsiębiorczości, nowych miejsc pracy. Inwestor, który się zgłasza powinien mieć zaproponowane przez Gminę miejsce 2-5 ha oraz szybkie załatwienie spraw formalnych.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/342/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

e)

Projekt uchwały w sprawie sprostowania oczywistej pomyłki pisarskiej w treści uchwały z dnia 10 lipca 2006 roku Nr XXXV/333/2006 w sprawie bezprzetargowej sprzedaży na rzecz najemców lokalu użytkowego położonego w Końskich przy ulicy Piłsudskiego 20 wraz z udziałem we współwłasności gruntu oraz częściach wspólnych był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

 Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/343/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie zaciągnięcia pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach na realizację zadania inwestycyjnego pn.: „Termomodernizacja budynku MGOPS w Końskich” był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 20 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/344/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały  w sprawie zmian w budżecie na 2006 r. był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Radny Jerzy Grodzki

Na posiedzeniu Komisji Ochrony Zdrowia Burmistrz wyraził wolę udzielenia pomocy – dofinansowania remontu szpitalnego oddziału ratunkowego. Uznano wówczas, że najlepszą formą pomocy będzie udzielenie dotacji. Miało to znaleźć wyraz w autopoprawce do projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie.
Z posiedzenia Komisji wyszedł przekonany, że taka autopoprawka trafi na sesję. Zapytał Burmistrza czemu tej autopoprawki nie ma.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Komisja Ochrony Zdrowia była przedostatnią komisją rozpatrującą projekty uchwał. Ostatnią komisją była Komisja Prawa. O zamiarze wprowadzenia takiej autopoprawki poinformował członków Komisji Prawa chcąc uzyskać ich opinię w tej sprawie. Usłyszał wówczas odpowiedź, że proponowana autopoprawka wiąże się z dużymi zmianami i nie wymaga natychmiastowego działania. W związku z tym, Komisja Prawa w wyniku dyskusji poprzez aklamację przyjęła wniosek – postulat, by takiej autopoprawki nie wprowadzać na sesję, ponieważ zmiany w budżecie powinny być poprzedzone opiniami wszystkich Komisji Rady Miejskiej. O ile pamięta to potrzebom dokonania zmian nikt z radnych nie był przeciwny. Zmiany te wiązano z sesją powiatową. Z drugiej strony uzyskał od radnych zapewnienie, że jeśli czas będzie czynnikiem decydującym, to wówczas będą gotowi do szybkiej pracy nad projektem uchwały. Komisja Prawa jest pewnego rodzaju strażnikiem procedur postępowania i wychodząc z jej posiedzenia był przekonany, że autopoprawka nie spotka się na sesji z akceptacją. Stąd też autopoprawka nie została wniesiona na sesję.

 

Radny Zbigniew Kowalczyk

W rozdziale 80104 jako dotacja przedmiotowa dla zakładu budżetowego na zakup zmywarko-wyparzacza zapisana jest kwota 10 tys. zł, a w załączniku jest to kwota 7 tys. zł. Zapytał, która kwota jest właściwa. Jest tu niezgodność.

 

Pan Zbigniew Ślifierz – Dyrektor Zespołu Placówek Oświatowych

Potrzeba zakupu zmywarko-wyparzacza wynikła w ostatniej chwili. Sanepid zalecił, aby zakupić młynek do odpadów. Być może osoba, która przygotowywała materiał wzięła pod uwagę również ten młynek, ale w uzasadnieniu projektu uchwały to omyłkowo pominęła. Była więc zmywarka, ale doszedł jeszcze zakup młynka – wyjaśnił przepraszając za omyłkę.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 21 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/345/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

h)

Projekt uchwały w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXXV/322/2006 z dnia 30 czerwca 2006 r.  w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic Partyzantów i Południowej, wniesionego przez Jarosława Korneckiego, Ewelinę Kornecką, Jarosława Woźniaka i Agnieszki Woźniak był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 13 głosach za i 8 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/346/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie wezwania do usunięcia naruszenia interesu prawnego spowodowanego podjęciem uchwały Nr XXXV/322/2006 z dnia 30 czerwca 2006 r.  w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie w rejonie ulic Partyzantów i Południowej, wniesionego przez Zarząd Wspólnoty Mieszkaniowej był opiniowany przez właściwe Komisje Rady Miejskiej i uzyskał pozytywną opinię  – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 21 radnych przy 14 głosach za i 7 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XXXVI/347/2006

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

Ad. pkt 9

 

Informacje i komunikaty

 

 

Pan Zdzisław Wolski – Skarbnik Miasta i Gminy

Odnosząc się do uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2006 r. wyjaśnił, że daje się 10 tys. zł dotacji na przedszkola, natomiast z tych 10 tys. zł tylko 7 tys. zł idzie na zakup wyparzarki. Zapis nie był chyba po prostu precyzyjny. Te 3 tys. zł zostanie pozostawione w przedszkolu. W inwestycjach za zakup wyparzacza powinna być zapisana kwota 7 tys. zł, natomiast 10 tys. zł powinno być zapisane w innym załączniku.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapoznał z pismem - wnioskiem Pani Aliny Narożnickiej skierowanym do Rady Miejskiej w sprawie sprzedaży pasa gruntu.

(Pismo to stanowi załącznik niniejszego protokołu).

Poinformował, że pismo przekazuje według właściwości do Burmistrza.

 

 

Radny Jan Wiaderny

Poinformował,  że w czerwcu 2005 r. Komisja Rewizyjna badała skargę Pani Pelagii Jakubowskiej zamieszkałej w Końskich na ul. Hubala będącej właścicielką działki w Starym Sokołowie. W 2005 r. w Starym Sokołowie przeprowadzona została nitka wodociągowa przez działkę Pani Jakubowskiej. Kontrola Komisji Rewizyjnej przyniosła wniosek, że potrzebny jest kompromis w tej sprawie. Poinformował, że 8 września 2005 r. odbyło się tzw. spotkanie pojednawcze z udziałem Pani Pelagii Jakubowskiej, na którym poszkodowana zdecydowała się zrezygnować ze swoich roszczeń odszkodowawczych pod warunkiem, że opłatę w postaci 836 zł za przyłącze weźmie na siebie Gmina. Strony podpisały porozumienie w tej sprawie. Zwrócił się do Burmistrza o zainteresowanie się tą sprawą, gdyż poszkodowana interweniuje. Komisja Rewizyjna chciałaby mieć jasność w tej sprawie oraz żeby to co było ustalone protokołem kontrolnym zostało przeprowadzone.    

 

 

Ad. pkt 12

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XXXVI sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

 

Protokółowali                                               Przewodniczący Rady Miejskiej

Jadwiga Świeboda                                                 Grzegorz Wąsik 

Rafał Kuba  

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2006/11/03 14:04:40
Redaktor: Administrator