Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

Protokół kontrolny

z kontroli przeprowadzonej przez Zespół Kontrolny

Komisji Rady Miejskiej w Końskich

 

Kontrole przeprowadził Zespół Kontrolny wyłoniony z Komisji Rewizyjnej oraz Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska w składzie:

  1. Radny Piotr Słoka – Przewodniczący
  2. Radna Regina Maciejczyk – Z-ca Przewodniczącego
  3. Radny Mariusz Czarnecki - Członek
  4. Radny Leszek Stanek – Członek
  5. Radny Krzysztof Serafin – Członek

 

Przedmiotem kontroli było – wywiązywanie się Gminy z obowiązków nałożonych przez regulamin utrzymania czystości w Gminie, ustawę z dn. 13 września 1996 r.  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz realizacja zadań wynikających z Gminnego Planu Ochrony Środowiska i Gminnego Planu Gospodarki Odpadami.

 

Celem kontroli było zapoznanie się z mechanizmami całej polityki śmieciowej w Gminie. Następnie wyciągnięcie wniosków, przedstawienie metod i strategii mających na celu poprawę skuteczności gminnej gospodarki odpadami.

 

Kontrolę rozpoczęto w dniu 17.05.2007 od Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UMiG w Końskich. Wyjaśnień udzielali:

-         Pan Antoni Wiktorowicz – Z-ca Naczelnika Wydziału

-         Pan Zbigniew Skowron – pracownik Wydziału

-         Pani Grażyna Jabłońska – pracownik Wydziału

Ochroną środowiska w Wydziale zajmują się 4 osoby: Pan Zbigniew Skowron, Pani Grażyna Jabłońska, Pan Tomasz Pluta oraz stażystka Pani Ewelina Ferens.

W wyniku przeprowadzonej kontroli i na podstawie otrzymanych informacji stwierdza się co następuje:

Liczba ludności na terenie miasta i gminy Końskie wynosi 38 046, w tym na terenie miasta Końskie 22 086, na wsiach 15 960 (stan na dzień 31.12.2006 r.).

W Gminie brak jest osoby, która byłaby koordynatorem całej polityki śmieciowej. tzn. W myśl ustawy z dn. 13 września 1996 r.  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach za całą gospodarkę odpadami odpowiada Burmistrz.

Zgodnie z art. 14 ustawy o odpadach z dnia 27.04.2001 r. w Gminie został uchwalony Uchwałą Nr XVIII/174/2004 Rady Miejskiej w Końskich w dniu 26.10.2004 r. Program Ochrony Środowiska wraz z Planem Gospodarki Odpadami. Zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach w dniu 27.04.2006 r. uchwalony został Uchwałą Nr XXXIII/315/2006 Rady Miejskiej w Końskich „Regulamin szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie zwany potocznie „Regulaminem Śmieciowym”.

Regulamin uchwalony został po upływie ustawowego terminu do jego przyjęcia. Termin ten upłynął 13.01.2006 r.

Na terenie gminy działa gminna spółka „Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.”, która odpowiedzialna jest za odbiór odpadów od mieszkańców i unieszkodliwianie tych odpadów na wysypisku śmieci. PGK jest spółką gminną i zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach - art. 7 ust. 5 - nie musi ubiegać się o zezwolenie, ale musi spełniać wszystkie kryteria wymagane przy udzielaniu takich zezwoleń. Kryteria takie określa Burmistrz (załącznik nr 1 A do protokołu).

            W Gminie Końskie na 1 mieszkańca przypada średnio ok. 184 kg odpadów komunalnych, a wszystkich odpadów składowanych na wysypisku przypada średnio 260 kg w przeliczeniu na 1 mieszkańca.

Odpady wytwarzane na terenie miasta i gminy Końskie można podzielić na odpady komunalne i odpady pochodzące z sektora gospodarczego.

W Gminie Końskie najwięcej odbieranych jest odpadów komunalnych. Odpady komunalne to odpady powstające w gospodarstwach domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych pochodzących od innych wytwórców, które ze względu na swój charakter lub skład są podobne od odpadów powstających w gospodarstwach domowych.

Na terenie miasta znajduje się Wysypisko Śmieci na ul. Spacerowej. Wysypisko to zostało przekazane w zarząd PGK bez zawarcia umowy. Na Wysypisku odpady poddawane są procesowi unieszkodliwiania. I tak np. w roku 2004 unieszkodliwiono 7 224 Mg, a w roku 2005 – 7 219 Mg.   

W dniu kontroli Zespół Kontrolny stwierdził brak sprawozdania z realizacji Planu Gospodarki Odpadami dla Miasta i Gminy Końskie za lata 2004 – 2006. Termin upłynął 31.03.2007 r., co jest niezgodne z art. 14 ust. 13 pkt 1 ustawy o opadach z dn.27 kwietnia 2001 r.

 

 

            Zespół Kontrolny sprawdził:

       I.            Realizację zadań wynikających z Gminnego Planu Gospodarki Odpadami za lata 2004 – 2007.

 

Zadanie nr 1:

Kampania informacyjno – edukacyjna dotycząca prawidłowego gospodarowania odpadami.

W ramach tego zadania Gmina organizowała akcje i konkursy np. „Dni Ziemi”, „Sprzątanie Świata”. W ramach Ekorozwoju w Gminie przy Bibliotece Publicznej MiG Końskie działa Centrum Edukacji Ekologicznej.

Zespół Kontrolny stwierdził, że w ramach tego zadania powinien być rozpowszechniony „Regulamin Śmieciowy”. Kontrolujący stwierdzają, że „Regulamin Śmieciowy” nie został należycie rozpowszechniony. Brak jest takich regulaminów u sołtysów. Sprawdzono 10-ciu losowo wybranych sołtysów. Sołtysi nie wiedzą, że taki regulamin w ogóle istnieje. Nie było przeprowadzonych szkoleń z zakresu regulaminu z sołtysami. Regulamin został tylko rozpowszechniony w Internecie na stronie internetowej Gminy Końskie, co zdaniem kontrolujących jest niewystarczającym działaniem w kierunku rozpowszechnienia regulaminu. Dobre rozpowszechnienie regulaminu powinno być podstawą do prawidłowego funkcjonowania gospodarki opadami w Gminie.

 

            Zadanie  nr 2:

Zakup 45 kontenerów (pojemników) na zbiórkę selektywną surowców wtórnych 1100L lub typu „dzwon”.  

Bieżące prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów na terenie całej gminy. Zakup worków i wieszaków na selektywną zbiórkę na terenach wiejskich.

Kontrolujący stwierdzają zakup 27 pojemników typu „dzwon” na selektywną zbiórkę odpadów, które rozmieszczono na terenie miasta.

W związku ze zmianą zapisu w ustawie o odpadach z dn. 29.07.2005 r. pojemniki przekazano umową użyczenia PGK (załącznik Nr 1 B).

Rozmieszczenie pojemników przedstawia załącznik Nr 1

Zespół Kontrolny sprawdził w terenie zgodność rozmieszczenia pojemników z załącznikiem Nr 1C.

W związku z wejściem w życie zmiany ustawy o odpadach oraz zmiany ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z dnia 29.05.2005 r. objęcie selektywnej zbiórki odpadów na terenach sołectw, Gmina scedowała na właścicieli nieruchomości i firmy zajmujące się odbieraniem odpadów od właścicieli nieruchomości.

W związku z tym gmina nie podjęła działań związanych z zakupem kontenerów, a także worków i stojaków na worki do selektywnej zbiórki odpadów.

Z uzyskanych informacji wynika, że spółka PGK nie podjęła działań związanych z selektywną zbiórką odpadów.

Zespół Kontrolny stwierdził, że na terenach miejskich selektywna zbiórka odpadów prowadzona jest w niewielkim zakresie, niewystarczającym. Na terenach wiejskich spółka PGK nie prowadzi selektywnej zbiórki odpadów, co jest niezgodne z art. 10 ustawy z dn. 13 września 1996 r.  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

 

            Zadanie nr 3:

Rozpoczęcie realizacji inwestycji polegającej na budowie kompostowni i sortowni lub tylko sortowni – sprawa znajduje się w toku.

 

 

            Zadanie nr 4:

Rozpoczęcie budowy kwatery nr II na składowisku odpadów komunalnych.

Ze względu na małą ilość przyjmowanych odpadów realizacja tego zadania została przesunięta w czasie.

Z analizy informacji zawartych w karcie składowiska wynika, że z roku na rok ilość składowanych odpadów maleje. I tak: w 2004 r. masa składowana wynosiła 15 042,46 Mg; w roku 2005 – 14 180,04 Mg, a w roku 2006 – 11 103,40 Mg. Świadczyć to może o tym, że system odbioru nieczystości stałych jest coraz mniej skuteczny.

 

Zadanie nr 5:

Inwentaryzacja i bieżąca likwidacja „dzikich” wysypisk.

            W Wydziale Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UMiG nie jest prowadzona ewidencja dzikich wysypisk. Brakuje mapy z zamieszczonymi „dzikimi” wysypiskami. Wydział nie posiada harmonogramu likwidacji tych wysypisk. Z danych zawartych w sprawozdaniu z realizacji Planu Gospodarki Odpadami (tabela 8) wynika, że w roku 2005 zlikwidowano „dzikie” wysypiska w ilości: na terenie miasta 23, na terenie sołectw 29. W roku 2006 zlikwidowano natomiast tylko 3 wysypiska!

Zadanie było zrealizowane w ramach programu Ekolog 2005, Ekolog Bis 2006.

Prowadzący kontrolę stwierdzają, że zadanie likwidacji „dzikich” wysypisk prowadzone jest w sposób opieszały, chaotyczny, bezplanowy i mało skuteczny.

 

Zadanie nr 6:

Organizacja Gminnego Punktu Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych.

            Utworzono Gminny Punkt Zbiórki Odpadów Niebezpiecznych na składowisku śmieci przy ul. Spacerowej. W roku 2005 uruchomiony został drugi gminny Punkt Zlewów Olejów przepracowanych oraz zbiórki opakowań po olejach na terenie Stacji Paliw Janlex-Plus w Końskich na ul. Kieleckiej 1. (załącznik nr 1D)

W roku 2005 zebrano łącznie 650 litrów oleju przepracowanego. Brak jest danych dotyczących roku 2006. W 2006 r. Gmina utworzyła Gminny Punkt Zbierania Zużytego Sprzętu Elektronicznego i Elektrycznego na Składowisku Odpadów Komunalnych w Końskich. Ponadto zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny przyjmują wszystkie sklepy prowadzące tego typu sprzedaż przy zakupie nowego sprzętu.

W Biuletynie Informacji Publicznej UMiG w Końskich oraz w sposób zwyczajowo przyjęty (na tablicy ogłoszeń w budynku UMiG) zamieszczona została informacja o utworzeniu na terenie Składowiska Odpadów Komunalnych w Końskich przy ul. Spacerowej Punktu Zbierania Zużytego Sprzętu Elektronicznego i Elektrycznego pochodzącego z gospodarstw domowych (art. 3 ust. 2 pkt. 6a ustawy z dn. 13 września 1996 r.  o utrzymaniu czystości i porządku w gminach).     

Skontrolowano punkty zbierania odpadów niebezpiecznych, sprzętu elektrycznego i elektronicznego w terenie. Punkty zbierania są ładne, ale puste. Jest to zdaniem kontrujących dowód na to, że zbiórka odpadów niebezpiecznych, sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest znikoma. Na terenie Gminy nie odbywa się w sposób zorganizowany odbiór sprzętu elektrycznego i elektronicznego w ramach zbiórki odpadów wielkogabarytowych. Brak jest u sołtysów informacji dotyczących punktu zbierania odpadów niebezpiecznych i zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.

W Gminie rozpoczęto wdrażanie programu usuwania azbestu i wyrobów azbestowych.

W roku 2006 w okresie listopad – grudzień pracownicy Pracowni Badań Środowiskowych i Gospodarki Odpadami Instytutu Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN przeprowadzili badania naukowe wśród mieszkańców miasta i gminy Końskie. Przeprowadzenie ankietyzacji w terenie wśród gospodarstw indywidualnych oraz podmiotów gospodarczych stanowiło zadanie podstawowe do realizacji opracowania Gminnego Programu usuwania materiałów zawierających azbest. W wyniku przeprowadzonych badań ankietowanych na terenie miasta wykazano 585 obiektów z wbudowanymi wyrobami zawierającymi azbest, łącznie oszacowano 87 206,72 m2  zawierających azbest. Na obszarze 40 sołectw wykazano 4463 obiektów z wyrobami azbestowymi. Łącznie oszacowano 519 255 m2. wyrobów azbestowych. W dn. 6.11.2006 r. podpisano umowę z Instytutem Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią PAN na realizację gminnego programu usuwania wyrobów zawierających azbest.    

 

      II. Wykonanie obowiązków nałożonych przez Regulamin zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy.

§ 10.1Gmina zobowiązana jest do ustawienia w miejscach publicznych minimum 27 pojemników typu „dzwon” na selektywną zbiórkę odpadów. Zadanie wykonane (rozmieszczenie kontenerów – Zał. 1 C). Nie rozmieszczono kontenerów na selektywną zbiórkę odpadów na terenie sołectw.

 

 § 14.1 RS – Czy ustalane są harmonogramy pozbywania się odpadów komunalnych stałych?  Wydział Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska nie posiada harmonogramów odbioru odpadów. Harmonogram znajduje się w PGK (zał. 2 B) Brak jest w PGK harmonogramów na odbiór odpadów selektywnych, niebezpiecznych oraz materiałów wielkogabarytowych.

 § 21.1 RS - Czy prowadzona jest rejestracja psów?

 W UMiG prowadzona jest książka rejestracji psów. Zarejestrowanych jest 498 psów. Jest to ilość bardzo mała w porównaniu do szacowanej liczby psów w mieście - ok. 7 000 psów.

            Zespół Kontrolny stwierdził, że nie są prowadzone żadne działania zmierzające co do poprawy sytuacji, do zwiększenia ilości zarejestrowanych psów. Rada Miejska uchwałą ustaliła wysokość podatku od posiadania psów w wysokości 25 zł. Z zebranych informacji wynika, że w latach 2004-2006 kwota z podatków od posiadania psa nie przekroczyła 3 tys. zł. Kwota ta nie pokrywa kosztów związanych z wyłapywaniem i odprowadzaniem psów do schronisk. UMiG poniósł koszty za odprowadzanie psów do schronisk. I tak: w roku 2004 była to kwota 6 497,10 zł, w 2005 kwota 15 271,92 zł, a w 2006 kwota 22 342,32 zł.

Dokładne dane co do ilości oddanych psów pod opiekę do schroniska przedstawia załącznik nr 1 E   do protokołu. Kontrolujący zwracają uwagę na niepokojący fakt rosnących z roku na rok kosztów związanych z wyłapywaniem psów i opieką nad nimi w schroniskach przy jednoczesnym zmniejszaniu się wpływów z podatków od psów. Widoczny jest brak skutecznej egzekucji ściągalności podatku od psów.

Wydział Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska nie posiada informacji od służb weterynaryjnych co do ilości szczepień psów przeciwko wściekliźnie.

Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie miasta i gminy reguluje uchwała Rady Miejskiej z dn. 29.04.1999 r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie Miasta i Gminy Końskie.

UMiG posiada podpisaną umowę z PUK Sp. z o.o. w Kielcach na wyłapywanie bezdomnych psów z terenu Gminy Końskie i ich przetrzymywanie w schroniskach dla bezdomnych zwierząt w Kielcach. (Zał. Nr 1F).

Koszt wyłapania i przetrzymania psa w schronisku wynosi ok. 1500 zł.

 

     III. Wykonywanie zadań nałożonych na gminę przez ustawę o utrzymaniu czystości i porządku w gminach i ustawę o odpadach.

 

1)     Jak zbierane i unieszkodliwiane są zwłoki bezdomnych zwierząt (art. 3 ust. 2 pkt 8 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach)?

Kto zajmuje się utrzymaniem zieleni miejskiej?.

Gmina posiada umowę z P.P.H.U. „MIRMAR”.

(zał. Nr 1 K).

Małgorzata Jodłowska w ramach swoich obowiązków usuwa i unieszkodliwia padłe zwierzęta poprzez obsypywanie ich wapnem a następnie zakopywanie. Firma „MIRMAR” wygrała przetarg na zimowe i letnie utrzymywanie terenów stanowiących mienie gminne oraz na usługi związane z utrzymaniem zieleni miejskiej. Zdaniem pracownika Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Pani Jabłońskiej firma „MIRMAR” dobrze wywiązuje się ze swoich zadań.

Kontrole wykonanych usług prowadzone są na bieżąco.

 

2)     Czy zgodnie z art. 3 ust. 3 pkt 3 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach prowadzona jest ewidencja umów zawartych na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości?

W Wydziale Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska znajdują się sprawozdania PGK z wykazami właścicieli nieruchomości, z którymi zawarto umowę na wywóz nieczystości komunalnych w roku 2006. (zał. Nr 1H).

Zespół Kontrolny otrzymał materiały za rok 2006. Niepokojący jest fakt, że umów zawartych w poszczególnych miesiącach jest bardzo mało, gdyż średnio z 5-cioma właścicielami na miesiąc, głównie z terenu miasta. Znikoma jest natomiast ilość podpisanych umów przez mieszkańców sołectw.

 

3)     Czy Gmina prowadzi ewidencję zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych?

 Gmina nie prowadzi ewidencji zbiorników bezodpływowych na ścieki. Prowadzi tylko ewidencję przydomowych oczyszczalni (zał. Nr 1I). Liczba wszystkich przydomowych oczyszczalni wynosi 21 szt. Zarejestrowano tylko 11 szt. (obow. rejestr. od 2002 r.).

 

4)     Czy Burmistrz zgodnie z art. 7 ust. 3a ustawy o utrzymaniu  czystości i porządku w gminach określił i podał do publicznej wiadomości wymagania jakie powinien spełnić przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na świadczenie usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości?

Zarządzeniem Nr 236/06 z dn. 26.10.2006 r. Burmistrz MiG Końskie (termin ustawowy 13.04.2006 r.) określił kryteria jakie powinien spełniać przedsiębiorca ubiegający się o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie odbioru odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (zał. Nr 1A do protokołu).

Odpady komunalne odbierane są wyłącznie przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Końskich Sp. z o.o., które jest spółką gminną i nie musi ubiegać się o zezwolenie.

W roku 2006 na odbiór odpadów komunalnych zezwolenia uzyskały 4 firmy:

- ALMAX sp. z o.o. Radom – nie podjęła działalności,

- ALBA Ekoserwis Sp. z o.o. – nie podjęła działalności,

- ALVATER SULO Polska sp. z o.o. w Warszawie – nie podjęła działalności,

- MARIO s.c. Końskie – tylko na odbiór odpadów selektywnych.

            W roku bieżącym do Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska złożone zostały 2 wnioski o wydanie zezwolenia na odbiór odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości:

- ALMAX sp. z o.o.

- MARIO Końskie.

            Należy podkreślić, że firma ALMAX zaproponowała we wniosku nieodpłatne rozdawanie pojemników właścicielom nieruchomości.

Szczegółowy wykaz firm przedstawia zał. Nr 1J.

     

5)     Czy Burmistrz na podstawie art. 8b ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach podejmował czynności kontrolne w zakresie zgodności wykonywanych działań z udzielanymi zezwoleniami i ile kontroli w tym zakresie przeprowadzono?

Kontrole w tym zakresie nie były prowadzone. Brak jest w Wydziale UGKiOŚ pisemnej kontroli firm, które otrzymały zezwolenia z zakresu jakości wykonywanych usług. Może to świadczyć o braku kontroli Burmistrza nad gospodarką odpadami.

 

6)     Ile jest na terenie miasta szaletów miejskich i kto je obsługuje?

Na terenie miasta znajduje się jeden szalet publiczny przy Placu Kościuszki. Gmina zawarła umowę przekazania obiektu Pani Janinie Owczarek

W umowie wskazano obowiązki zleceniobiorcy (zał. Nr 1 G). Zawarto również umowę nr 707/2007 z firmą TOI-TOI.

Podsumowując kontrolę w Wydziale Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska należy zauważyć, iż zdaniem pracowników tego Wydziału istotnym problemem dla Gminy w gospodarowaniu odpadami jest występowanie dużych wysypisk śmieci, brak selektywnej zbiórki odpadów na terenach wiejskich. Brak jest uregulowań prawnych umożliwiających Gminie przyjęcie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości bez konieczności przeprowadzenia referendum. Brakuje konkurencji dla PGK. Problemy ochrony środowiska traktowane są przez władze państwowe i samorządowe jako problemy drugoplanowe.

 

7)     Czy Burmistrz na podstawie art. 5 ust. 6 ustawy o czystości i porządku w gminach sprawuje nadzór nad wypełnieniem przez właścicieli nieruchomości obowiązków określonych przepisami oraz ile kontroli w tym zakresie przeprowadzono w latach 2005-2007?

Zespół Kontrolny udał się w dn. 18.05.2007 r. na kontrolę do Straży Miejskiej. Na pytania kontrolujących odpowiadał Komendant Straży Miejskiej – Leszek Barański.

Straż Miejska w Końskich składa się 5-ciu pracowników etatowych i 2 nieetatowych (aplikantów). Jest to niezgodne z Regulaminem Straży Miejskiej, który mówi, że Straż Miejska powinna liczyć co najmniej 7 etatowych strażników.

Straż Miejska posiada wydzielony komisariat, ma do dyspozycji 1 samochód i 2 motocykle. Straż Miejska działa na podstawie Statutu o Straży Miejskiej i została powołana do zapewnienia spokoju i porządku w Gminie.

Zdaniem Komendanta liczba strażników jest zbyt mała, by Straż mogła dobrze funkcjonować. Ma za mało pracowników a za dużo obowiązków, aby dobrze skutecznie egzekwować od właścicieli nieruchomości przestrzeganie obowiązków wynikających z „Regulaminu śmieciowego”.

Straż Miejska kontroluje sołectwa według harmonogramu na dany rok zatwierdzonego przez Burmistrza MiG.

Zespół Kontrolny stwierdza brak harmonogramów za rok 2005 i 2006. Kontrolujący otrzymali tylko harmonogram na rok 2007. (zał. 3 A).

Kontrolujący poprosili o zestawienie ilościowe wykroczeń i interwencji oraz nałożonych mandatów (zał. Nr 3 B).  

Z zestawienia wynika, że w roku:

- 2005:

·        Ilość skontrolowanych posesji – 333,

·        Ilość nałożonych mandatów – 107 (suma z mandatów 8 890 zł),

·        Ilość pouczeń – 210,

·        Ilość wniosków do Sądu – 16,

·        Ilość skontrolowanych miejscowości – 5,

- 2006: 

·        Ilość skontrolowanych posesji – 127,

·        Ilość nałożonych mandatów – 41 (suma z mandatów 3 650 zł),

·        Ilość pouczeń – 70,

·        Ilość wniosków do Sądu – 16,

·        Ilość skontrolowanych miejscowości –3,

- 2007:

·        Ilość interwencji  – 88,

·        Ilość nałożonych mandatów – 38 - 41 (suma z mandatów 3350 zł)

·        Ilość pouczeń – 36,

·        Ilość wniosków do Sądu – 10,

·        Ilość skontrolowanych miejscowości –3,

Z zestawienia wynika, że ilość kontrolowanych posesji w podanych latach waha się w granicach 3-6%. Zdaniem Zespołu Kontrolnego nadzór Burmistrza nad wypełnieniem przez właścicieli nieruchomości obowiązków określonych w Regulaminie śmieciowym jest słaby. Spowodowało to wśród mieszkańców poczucie bezkarności i cichego przyzwolenia na nielegalne pozbywanie się odpadów.

Brak dobrego nadzoru sprawia, że cały system odbioru odpadów jest słaby i „dziurawy”.

Według Komendanta Straży Miejskiej na terenach wiejskich tylko ok. 10% mieszkańców oddaje odpady legalnie, zgodnie z Regulaminem.

Zdaniem kontrolujących stan całej polityki śmieciowej jest niepokojący.

Strażnicy oprócz kontroli nieruchomości  prowadzą wyrywkowo kontrolę sklepów co do legalności usuwania odpadów.

Straż Miejska na zlecenie Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska lub na podstawie zgłoszeń mieszkańców prowadzi dochodzenia zmierzające do ustalenia sprawców „dzikich” wysypisk.

Straż Miejska nie prowadzi ewidencji „dzikich” wysypisk. Według Komendanta taką ewidencję powinien prowadzić Wydział UGKiOŚ.

Zespół Kontrolny zapytał Komendanta czy Straż Miejska prowadzi kontrolę właścicieli psów z wywiązywania się z obowiązku rejestracji psów. Zdaniem Komendanta kontrole w tym zakresie prowadzone są sporadycznie i wyjątkowo. Według Komendanta system rejestracji psów jest wadliwy, a problem „wałęsających się” psów jest poważny. Jego zdaniem gdyby Gmina chciała odstawiać do schroniska każdego bezdomnego psa, to „zbankrutowałaby”.

Zdaniem kontrolujących Straż Miejska powinna w najbliższym okresie zwiększyć kontrolę sołectw z wywiązywania się przez mieszkańców z obowiązków narzuconych przez Regulamin śmieciowy. Straż Miejska w czasie kontroli najpierw powinna udzielać pouczeń a później dopiero karać. Powinna uczestniczyć w rozpowszechnianiu Regulaminu śmieciowego wśród mieszkańców. Kontrolujący zauważyli brak współpracy między PGK, Wydziałem UGKiOŚ a Strażą Miejską. Skutkuje to stanem chaosu w polityce śmieciowej.

8)     Jak Gmina Końskie wywiązuje się z obowiązków art. 3 ust. 2 pkt 1ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, który mówi, że Gmina tworzy warunki do wykonaniaprac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewnia wykonanie tych prac poprzez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych?

W tym celu Burmistrz powołał PGK sp. z o.o., która jest firmą gminną.

PGK wykonuje usługi na rzecz Gminy związane z odbiorem odpadów komunalnych i ich unieszkodliwianiem na wysypiskach śmieci. PGK odpowiada za to, aby system odbioru śmieci był sprawny i najbardziej korzystny dla mieszkańców.

W dn. 22.05.2007 r. Zespół Kontrolny udał się na kontrolę do siedziby PGK przy ul. Łaziennej. PGK jest spółką komercyjną. Działa na podstawie umowy spółki oraz na podstawie kodeksu spółek handlowych.

Władzami PGK jest:

- Zarząd spółki,

- Rada Nadzorcza,

- Zgromadzenie Wspólników.

Najwyższą władzą spółki jest Zgromadzenie Wspólników, czyli Burmistrz MiG Końskie.

Rada Nadzorcza składa się z 3 osób i pełni bieżący nadzór nad czynnościami Zarządu.

W skład Zarządu wchodzi: Prezes – Pan Zbigniew Paluch; Księgowa  - Pani Irena Kos.

Na pytania Zespołu Kontrolnego odpowiadał Prezes Zbigniew Paluch.

PGK zatrudnia w sumie 35 osób. Posiada wyspecjalizowany sprzęt do odbioru odpadów komunalnych oraz wysoko wykwalifikowaną kadrę pracowniczą. Firma utrzymuje się z prowadzenia usług związanych z:

- utrzymaniem porządku na ulicach,

- zarządzaniem Targowicą,

- utrzymaniem zieleni miejskiej w innych gminach,

- odśnieżaniem zimowym,

- odbiorem odpadów komunalnych, 

- zarządzaniem wysypiskiem,

- wykaszaniem poboczy.

Firma wygrywa przetargi w innych gminach. Według Prezesa odbiór odpadów komunalnych od mieszkańców jest dla firmy nieopłacalny i przynosi straty  - rocznie ok. 29 766,23 zł. Dzieje się tak dlatego, ponieważ zdaniem Prezesa PGK jest zbyt małe zainteresowanie wśród mieszkańców legalnym pozbywaniem się śmieci oraz słabe egzekwowanie przez Burmistrza przestrzegania przez mieszkańców przepisów wynikających Regulaminu śmieciowego. Brakuje edukacji społeczeństwa z zakresu gospodarki odpadami. Najgorzej przedstawia się sytuacja na wsiach. Zdaniem Prezesa PGK tylko 20% mieszkańców wsi oddaje śmieci w ramach legalnego systemu odbioru odpadów komunalnych. Zdaniem Prezesa spółka odbiera odpady z Gminy Końskie w sposób charytatywny, ponieważ jest spółką gminną. Wpływy z wywozu nieczystości stałych (zał. 2A) w roku 2006 wyniosły 78 967,38 zł ze wsi i 66 375,89 zł
z terenu miasta. W roku 2006 wydano mieszkańcom 9 761 paragonów potwierdzających wywóz śmieci, a średnio na miesiąc 813 sztuk.  Co do ogólnej liczby gospodarstw na wsiach ok. 5 100 mieszkań (zał. Nr 2 B) stanowi tylko 16%, co jest zjawiskiem niepokojącym oraz 7 189 paragonów wydanych mieszkańcom miasta.

Wynik ten jest potwierdzeniem, że system odbioru śmieci działa w sposób nieprawidłowy.

Na prośbę kontrolujących kierownictwo PGK przygotowało zestawienie porównań ilości mieszkańców do średnich ilości odbieranych pojemników w miesiącu z podziałem na sołectwa (Zał. 2 B)

Z zestawienia wynika, że:

- sołectwo Niebo-Piekło na 37 gospodarstw 10 pojemników – 27%

- sołectwo Sokołów na 200 gosp. 23 szt. – 11,5%

- sołectwo Dziebałtów na 200 gosp. 73 szt. – 36%,

- sołectwo Gatniki na 60 gosp. 17 szt. - 28%, 

- sołectwo Brody na 200 gosp. 57 szt. – 28,5%,

- sołectwo Wincentów na 75 gosp. 18 szt. – 24%,

- sołectwo Pomyków na 180 gosp. 24 szt. – 9%

- sołectwo Piła na 180 gosp. 67 szt. – 51%,

- sołectwo Szabelnia na 50 gosp. 12 szt. – 24%,

- sołectwo Koczwara na 30 gosp. 20 szt. – 66%,

- sołectwo Sierosławice na 237 gosp. 27 szt. – 11%,

- sołectwo Pomorzany na 119 gosp. 20 szt. – 17%,

- sołectwo Modliszewice na 295 gosp. 78 szt. – 26%,

- sołectwo Baczyna na 56 gosp. 10 szt. – 18%,

- sołectwo Stara Kuźnica na 104 gosp. 16 szt. – 15%,

- sołectwo Rogów na 410 gosp. 89 szt. – 22%,

- sołectwo Młynek na 141 gosp. 29 szt. – 20%,

- sołectwo Kazanów na 200 gosp. 30 szt. – 15%,

- sołectwo Bedlno na 145 gosp. 21 szt. – 14%,

- sołectwo Bedlenko na 96 gosp. 15 szt. – 15%,

- sołectwo Sworzyce na 138 gosp. 20 szt. – 14%,

- sołectwo Kornica na 200 gosp. 66 szt. – 33%,

- sołectwo Dyszów na 117 gosp. 20 szt. – 11%,

- sołectwo Barycz na 93 gosp. 17 szt. – 18%,

- sołectwo Izabelów na 122 gosp. 39 szt. – 32%,

- sołectwo Stadnicka Wola na 93 gosp. 35 szt. – 37%,

- sołectwo Wąsosz na 160 gosp. 32 szt. – 19%,

- sołectwo Górny Młyn na 59 gosp. 21 szt. – 35%,

- sołectwo Paruchy na 75 gosp. 21 szt. – 28%,

- sołectwo Nieświń na 365 gosp. 20 szt. – 5%,

 

            Wyżej wymienione dane podano na podstawie rejestru z roku 1987 r., przygotowane zostały przez Wydział Rolnictwa. Według Wydziału Rolnictwa ilość numerów mieszkań na wsiach jest obecnie o ok. 20% większa.

W Gminie nie ma aktualnych danych dotyczących ilości mieszkań z podziałem na sołectwa, co jest zdaniem kontrolujących poważną nieprawidłowością.

Z wyżej wymienionej analizy wynika, że tylko ok. 20% mieszkańców oddaje swoje śmieci do systemu odbioru PGK-u. Jest to dowodem na to, że firma PGK nie dba o zwiększenie ilości klientów, co sprawia, że system jest „kulawy”.

Podsumowując kontrolę w PGK, Zespół Kontrolny zwraca uwagę na następujące nieprawidłowości:

- brak rozpowszechniania regulaminu śmieciowego przez PGK, co powinno leżeć w interesie tej firmy,

- brak odbioru w sposób selektywny odpadów komunalnych na terenach wiejskich,

- brak odbioru odpadów wielkogabrytowych,

- brak wyjścia firmy do klienta,

- brak działań zmierzających do pozyskania większej ilości klientów,

- brak działań firmy wobec zmniejszających się z roku na rok dochodów z odbioru odpadów komunalnych,

- zbyt drogie usługi (najtańszy pojemnik 62 zł) – cena za odbiór kosza 7 zł, co powoduje, że mieszkańcy niechętnie korzystają z usług PGK.

            Zdaniem kontrolujących działania zmierzające do zwiększenia ilości mieszkańców korzystających z usług PGK spowodowałaby obniżkę cen pojemników i świadczonych usług, a tym samym zwiększyłoby to skuteczność całej polityki śmieciowej.

Zdaniem kontrolujących odbieranie śmieci przez PGK charytatywnie na pewno nie poprawi skuteczności całej polityki śmieciowej.

W tym samym dniu w obecności Prezesa PGK Zespół Kontrolny udał się na wysypisko śmieci przy ul. Spacerowej. Kontrolujący zapoznali się z pracą wysypiska. Na pytania odpowiadał Kierownik Wysypiska – Pan Mariusz Ślifierz. Na wysypisku śmieci odpady komunalne poddawane są odzyskowi (recyklingowi), a później poddawane są procesom unieszkodliwiania. W roku 2004 procesowi recyklingu poddano ok. 5310 Mg odpadów komunalnych, a w roku 2005 – 1233 Mg W roku 2004 procesom unieszkodliwiania poddano ok. 685,001 Mg, w roku 2005 – 938 Mg, natomiast w roku 2006 – 846,76 Mg.

Zdaniem Kierownika Wysypiska odzysk jest zbyt mały, aby Wysypisko przynosiło dochody. Na Wysypisku przydałby się taśmociąg do selekcji odpadów, co spowodowałoby większy odzysk z odpadów komunalnych, a tym samym zmniejszyłyby się ilości odpadów unieszkodliwianych.

Kontrolujący zapoznali się z punktem zbierania materiałów niebezpiecznych, sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Odzysk materiałów niebezpiecznych, sprzętu elektrycznego i elektronicznego jest niewielki.

Na wysypisku przy recyklingu pracują praktykanci ze szkół o profilu Ochrony Środowiska i osoby odrabiające kary.

Wysypisko ogrodzone jest siatką metalową, która od dołu nie jest przytwierdzona do podłoża, co sprawia, że pod ogrodzeniem przechodzą wałęsające się psy i koty, które wynoszą śmieci poza Wysypisko. Ogrodzenie jest notorycznie niszczone przez zbieraczy śmieci.

Według kontrolujących ogrodzenie metalową siatką jest wadliwe, nie zabezpiecza Wysypiska od zewnątrz. Należy je więc wymienić na ogrodzenie z płyt betonowych.

Wysypisko nie posiada siatek zabezpieczających przed wywiewaniem śmieci na zewnątrz. Wokół Wysypiska w promieniu 500 m w okolicznych lasach panuje bałagan, są tam porozrzucane śmieci. W pobliżu ogrodzenia nielegalnie zamieszkują bezdomni, których nikt nie próbuje usunąć. Zdaniem kontrolujących teren wokół Wysypiska w ostatnich latach nie był sprzątany. Przyznał to Kierownik Wysypiska, który tłumaczył się tym, że nie ma środków na zatrudnienie ludzi do usunięcia bałaganu wokół Wysypiska.

Zdaniem kontrolujących w najbliższym czasie pilnie należy wymienić ogrodzenie z siatkowego na betonowe, uprzątnąć teren wokół Wysypiska, zakupić taśmociąg do selekcji odpadów.

Zespół Kontrolny w dn. 28.05.2007 r. zapoznał się z działaniem programu „EKOLOG”. Kontrolującym informacji udzielił Burmistrz MiG Krzysztof Obratański. Obecnie trwa III edycja tego programu. Beneficjantami programu są gminy powiatu koneckiego: Gmina Fałków, Gowarczów, Końskie, Radoszyce, Ruda Maleniecka, Słupia, Smyków, Stąporków. Program realizowany był przez Zarząd Staropolskiego Związku Gmin i Miast oraz Kierownika Powiatowego Urzędu Pracy w Końskich. W roku 2006 przy realizacji programu „EKOLOG-BIS” zatrudniano początkowo 142 osoby skierowane przez Urząd Pracy – osoby bezrobotne. W okresie trwania robót liczba zatrudnionych wzrosła do 153 osób. U schyłku trwania programu 113 pracowników doręczyło zwolnienie lekarskie.

            Na terenie Gminy Końskie pracowało w roku 2006 – 35 osób, a w roku 2007 – 53 osoby.

Gmina Końskie przeznaczyła na „EKOLOGA” w roku 2006 i w 2007 r. 80 tys. zł oraz odprowadziła składki do Staropolskiego Związku Gmin w wysokości 30 groszy od mieszkańca.

Ogólny koszt programu wyniósł w roku 2006 – 609 634,81 zł. Koordynatorem programu jest Pan Ryszard Myszkowski. Głównym celem programu było zwiększenie atrakcyjności koneckiego regionu dla turystyki i agroturystyki. Osiągnięcie powyższego celu zostało założone poprzez realizację następujących przedsięwzięć:

- likwidacja dzikich wysypisk śmieci,

- renowacja terenów zielonych,

- renowacja terenów przyległych do zbiorników wodnych,

- renowacja i podniesienia estetyki miejsc pamięci narodowej,

- renowacja terenów przy naturalnych ciekach wodnych.

            Program trwa 3,5 miesiąca. W tym czasie w roku 2006 na terenie Gminy Końskie wykonano następujące prace:

- likwidację dzikich wysypisk,

- porządkowanie pasów okopowych,

- likwidacja dzikich wysypisk w Sielpi,

- porządkowanie mola i plaży w Sielpi,

- porządkowanie terenu przy pomniku żołnierzy WP w Nowym Kazanowie.

            Zakładaną informację z realizacji program „EKOLOG” przedstawia zał. 4A do protokołu.

Według kontrolujących w ramach tego programu zbyt słabo realizowane jest zadanie likwidacji dzikich wysypisk. Program „EKOLOG” jest działalnością pozytywną, którą należy kontynuować w przyszłości. Jednak program ten przy słabo działającym systemie odbioru odpadów, nie uzdrowi gospodarki odpadami w gminie. Program stanowi „kroplę w morzu potrzeb”.

 

            Zespół Kontrolny w dn. 28.05.2007 r. udał się do Zakładu Wodociągów i Kanalizacji w celu zapoznania się z działalnością zakładu oraz z przygotowaniem oczyszczalni ścieków do przyjęcia zwiększonej ilości ścieków w związku z wchodzeniem w życie inwestycji skanalizowania obszarów wiejskich.

Kontrolującym wyjaśnień udzielał Dyrektora ZWiK Pan Tomasz Szatkowski.

Podstawową działalnością zakładu jest zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz utrzymanie i budowa urządzeń z tym związanych. Zakład na koniec roku 2006 zatrudniał 81 osób.

Stan zwodociągowania miasta wynosi 98%, a gminy 63%. Stan skanalizowania miasta wynosi 87%, a gminy 36%.

Na terenie gminy znajduje się 10 studni głębinowych. Aktualne dowozy wody odbywają się do Baczyny – Paruch.

Na terenie gminy znajdują się 2 oczyszczalnie ścieków:

- oczyszczalnia mech.-biol. w Końskich,

- oczyszczalnia mech.-biol. w Kornicy.

Zespół Kontrolny naocznie zapoznał się z pracą oczyszczalni.

Oczyszczalnia w Końskich przy ul. Południowej została oddana do eksploatacji w kwietniu 2002 r. Oczyszczalnia posiada pozwolenie wodno-prawne ważne do 2014 r. W obecnej chwili do oczyszczalni dopływają ścieki z ośrodków wypoczynkowych w Sielpi; ze wsi Gatniki, Stadnickiej Woli; oś. Słonecznego; oś. Browarna, ul. Żeromskiego, ul. Kopernika, PCK, Mickiewicza Cichej, Hubala.

Zgodnie z istniejącą dokumentacją projektową oczyszczalnia ma docelowo oczyszczać ścieki w ilości 2040 m3 na dobę (m3/d).

Projekt zakłada budowę 2 reaktorów przy czym każdy z reaktorów może stanowić odrębną całość. Obecnie wybudowano jeden ciąg technologiczny, który został obliczony na następujące ilości ścieków:

- max. dobowy dopływ ścieków – 1400 m3/d

- śr. dobowy dopływ ścieków – 1020 m3/d

- max. godz. dopływ ścieków – 75m3/d

            Oczyszczalnia składa się z:

- części mechanicznej (z kratki schodowej piaskownika poziomo-wirowego oraz z reaktora wielofunkcyjnego),   

- z części biologicznej – komory rozdzielczej będącej równocześnie komorą wielofunkcyjnych komór osadu czynnego, napowietrzanych sprężonym powietrzem,

- części osadowej zbiornika – osadu nadmiernego będącego częścią reaktora wielofunkcyjnego, urządzenia do mechanicznego odwadniania osadu składającego się z prasy, workownicy do odwadniania piasku, plac tymczasowego gromadzenia osadu.

W roku 2006 oczyszczalnia przyjęła 182 226 m3, średnio 499 m3/d. Na terenie oczyszczalni zatrudnionych jest 5 osób. Prace oczyszczalni nadzoruje kierownik oczyszczalni w Kornicy. Koszty eksploatacyjne oczyszczalni w roku 2006 wynosiły 332 101,39 zł.

Szczegółowy opis oczyszczalni przedstawia Zał. 5A do protokołu. Aby w przyszłości oczyszczalnia ścieków mogła przyjąć większą ilość ścieków należy wybudować jeszcze jeden reaktor.

            Oczyszczalnia ścieków w Kornicy jest oczyszczalnią mechaniczno – biologiczną. Wybudowana została w latach 70-tych. Została zmodernizowana w 1985 r. Oczyszczalnia posiada pozwolenie wodno-prawne na odprowadzanie oczyszczonych ścieków komunalnych poprzez:

- ich rolnicze wykorzystanie,

-oczyszczanie na poletkach filtracyjnych i odprowadzaniu do rzeki Młynkowskiej; (pozwolenie ważne do 31.12.2010 r.) w ilości:

            - w warunkach normalnych: Qśred = 3500 m3/d oraz Qmaxd = 4 550 m3/d,

- w warunkach odbiegających od normy (intensywne opady, roztopy).

Qśred = 4550 m3/d oraz Qmaxd = 9 400 m3/d.

Stężenia zamieszczeń w ściekach odprowadzanych do rzeki po przejściu przez poletka filtracyjne utrzymują się w granicach przyjętych norm.

            Oczyszczalnia składa się z:

- części mechanicznej – kraty, piaskowniki, komory odprowadzania piasku, przepompowania ścieków, rozdzielnia ścieków, dwa osadniki typu Imhoffa, poletka do oczyszczania osadu, plac tymczasowego gromadzenia osadu,

- części biologicznej składającej się z 41 zdrenowanych kwater łąkowych o pow. 90,37 ha oraz 24,20 ha pow. Lasu - 19 sztuk poletek filtracyjnych o pow. 4,7 ha. Łącznie daje to 119,27 ha.

W roku 2006 oczyszczalnia przyjęła 1 173 310 m3, średnio 3 214 m3/d. Dokładny opis oczyszczalni przedstawia zał. 5B.

W oczyszczalni zatrudnionych jest 15 osób. Oczyszczalnia jest gotowa na przyjęcie większej ilości ścieków, lecz wymaga pewnej modernizacji. Na części poletek filtracyjnych prowadzona jest działalność rolnicza. Raz w roku kwatery są wykaszane (koszt wykaszania 100 tys. zł). Z tego tytułu ZWiK otrzymuje dopłaty unijne. Wielkość tych opłat jest objęta tajemnicą. Dyrektor nie udzielił na ten temat kontrolującym informacji. Ogólne koszty eksploatacyjne oczyszczalni wynosiły w roku 2006 – 796 060 zł.

W związku z tym, że w niedalekiej przyszłości zostanie skanalizowane 80% gminy, istnieją dwie koncepcje rozbudowy oczyszczalni ścieków. Pierwsza zakłada likwidację nowej oczyszczalni ścieków w Końskich i rozbudowę oraz modernizację oczyszczalni w Kornicy. Druga koncepcja zakłada rozbudowę oczyszczalni w Końskich z jednoczesną rozbudową oczyszczalni w Kornicy.

W tym celu firma PROEKO, która wygrała w gminie przetarg. Na podstawie badań i analiz ma przygotować koncepcję najbardziej uzasadnioną ekonomicznie dla gospodarki ściekowej gminy. Nasuwa się więc pytanie – czy potrzebna była budowa nowej oczyszczalni ścieków w Końskich?

Zdaniem kontrolujących oczyszczalnie w Gminie Końskie funkcjonują dobrze i są przygotowane na większą ilość ścieków.

Należy jednak pilnie w najbliższych latach zmodernizować i rozbudować starą oczyszczalnię w Kornicy.

 

            Zespół Kontrolny w związku z § 23 Regulaminu Śmieciowego oraz wielu niejasności w ramach prowadzonej kontroli postanowił wyjaśnić sprawę wolnej hodowli koni na terenach oczyszczalni ścieków w Kornicy.

Z uzyskanych przez Zespół informacji wynika, że konie przebywały na terenie poletek filtracyjnych na podstawie umowy dzierżawy podpisanej przez Dyrektora ZWiK Pana Tomasza Szatkowskiego z Panią Kozik współwłaścicielką stada koni. Umowa dzierżawy wygasła 31.12.2005 r. Stado koni od dnia 1.01.2006 r. do dnia odebrania koni właścicielowi przebywało nielegalnie na terenach oczyszczalni. Zwierzęta przetrzymywane w stanie wolnym nie miały odpowiedniej opieki oraz nie posiadały odpowiedniej ilości karmy, aby mogły przetrwać srogą zimę.

Zwierzęta były głodzone i przebywały na dużym mrozie, co doprowadziło do okaleczeń i powolnej śmierci części stada. Eksperymentalna hodowla stada przez Anglika była niezgodna z art. 12 ust. 1,2 art. 6 ust. 2 ustawy o ochronie zwierząt oraz późniejszym zapisem  § 23 Regulaminu Śmieciowego.

Na podstawie art. 7  ust. 1 ustawy o ochronie zwierząt Burmistrz MiG powinien odpowiednio szybko zareagować i odebrać źle traktowane konie.

Według Naczelnika Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska Gmina ponosi winę za to, że nie udzieliła w odpowiednim czasie pomocy głodującym koniom. Tymczasem wystarczyło tylko zaopatrzyć głodujące stado w siano, aby przetrzymało zimę.

Zespół Kontrolny stwierdza, że główną winę za „wplątanie” gminy w aferę z końmi ponosi Dyrektor ZWiK, który bez uzasadnionej korzyści  oraz bez sprawdzenia hodowcy koni pozwolił na eksperymentalną hodowlę na terenie gminy.

Umowa nie była poprzedzona badaniem trawy z poletek filtracyjnych co do jej przydatności dla wypasu koni. Dyrektor ZWiK nie potrafił zapobiec nielegalnemu przebywaniu koni na swoim terenie. Biernie przyglądał się głodzeniu i niehumanitarnemu traktowaniu zwierząt. Brakiem działań Dyrektor ZWiK naciągnął Gminę na duże koszty związane z odebraniem, rehabilitacją i późniejszym utrzymaniem koni w stadninie Pana Stefana Szymczyka. Dyrektor ZWiK mimo prośby kontrolujących, nie przekazał kopii umowy z Panią Kozik tłumacząc, że sprawa koni nie jest przedmiotem kontroli prowadzonej przez Zespół Kontrolny. Z takim stanowiskiem Dyrektora Zespół Kontrolny nie może się zgodzić, gdyż sprawa koni dotyczy § 23 Regulaminu Śmieciowego oraz ustawy o ochronie zwierząt na której to ustawie częściowo bazowano tworząc Regulamin. Ponadto Komisja Rewizyjna ma prawo wglądu w każdą podpisaną umowę przez władze gminy i podległe jej jednostki. Jest to dowód lekceważenia radnych i funkcji kontrolnej Rady Miejskiej.

Zwierzęta zostały odebrane przez Towarzystwo Ekologiczne na podstawie decyzji Burmistrza Miasta i Gminy z dn. 24.04.2006 i umieszczone w stadninie koni Pana Stefana Szymczyka w Skrzyszowie, z którym Gmina podpisała umowę na czasowe pozostawienie koni w swoim gospodarstwie (zał. 6A).

Według umowy przetrzymywanych koni jest 16 szt., a dobowe utrzymanie jednego konia wynosi 14 zł.

Wydział Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska próbował szukać tańszej oferty utrzymania koni, o czym świadczy zał. 6B do protokołu.

Stadnina Pana Szymczyka przedstawiła najtańszą i najdogodniejszą ofertę.

Zespół Kontrolny udał się do stadniny koni w Skrzyszowie w celu zapoznania się z warunkami przebywania koni. Zespołowi Kontrolnemu informacji na ten temat udzielał właściciel stadniny Pan Szymczyk.

Kontrolujący stwierdzają, że konie przetrzymywane są w bardzo dobrych warunkach, mają fachową opiekę. Zwierzęta są obecnie w dobrej kondycji. Z udzielonych informacji wynika, że konie trafiły do Pana Szymczyka w stanie wyczerpania fizycznego, psychicznego i dzięki zaangażowaniu lekarzy weterynarii wszystkie przeżyły.

Sprawa koni to kolejny dowód na to, że sprawy ochrony środowiska są traktowane przez władze gminy mało poważnie i drugoplanowo.

 

W celu zapoznania się z działaniem gospodarki odpadami w innych gminach Zespół Kontrolny wybrał się do sąsiedniej gminy Gowarczów.

Na temat polityki śmieciowej informacji udzielał wójt gminy Tomasz Słoka. Na terenie gminy Gowarczów odbiorem nieczystości stałych zajmuje się firma PGK Opoczno. Firma ta podpisuje umowę z mieszkańcami, przekazuje pojemniki w dzierżawę. Pojemniki odbierane są raz w miesiącu według ustalonego harmonogramu, a w szczególnych przypadkach na telefon. Odpady wielkogabarytowe odbierane są wraz z odpadami komunalnymi. Sprzęt elektryczny i elektroniczny, materiały niebezpieczne zbierane są w sposób selektywny.  Z systemu odbioru nieczystości stałych korzysta 80% mieszkańców. Za odbiór mieszkańcy płacą kwartalnie 21 zł z podatkiem VAT. Mieszkańcy muszą płacić ze względu na ilość oddawanych odpadów, co powoduje, że nie opłaca się im wywozić śmieci nielegalnie do lasu.

Zdaniem kontrolujących jest to dobre rozwiązanie, z którego należy korzystać w naszej gminie.

Podsumowując kontrolę całej polityki śmieciowej w naszej gminie zwraca się szczególną uwagę na następujące nieprawidłowości:

1.      Brak należytego rozpowszechnienia Regulaminu Śmieciowego, co powinno stanowić fundament dobrze funkcjonującej polityki śmieciowej w gminie.

a)      nie przeprowadzono szkoleń z sołtysami z zakresy RS

b)     brak udziału PGK i Straży Miejskiej w rozpowszechnianiu RS

c)      zbyt słaba edukacja w zakresie gospodarki odpadami (mimo, że zgodnie z Planem Gospodarki Opadami gmina powinna na ten cel przeznaczyć 20 tys. zł rocznie).

2.      Brak selektywnej odbiórki odpadów komunalnych na terenach wiejskich.

3.      Brak odbioru w sposób w sposób zorganizowany odpadów wielkogabarytowych.

4.      Mało atrakcyjne ceny usług PGK.

5.      Bierność PGK wobec malejących dochodów za odbiór odpadów.

6.      Brak działań marketingowych PGK mających na celu zwiększenie ilości mieszkańców korzystających z usług.

7.      Słabe prowadzenie likwidacji dzikich wysypisk (3 zlikwidowane wysypiska w 2006 r.). Brak planów i harmonogramu ich usuwania.

8.      Zbyt słabe wykorzystanie środków finansowych z Funduszu Ochrony Środowiska (tylko 3 tys. na gospodarkę odpadami).

9.      Słaby nadzór nad wypełnianiem przez właścicieli nieruchomości obowiązków wynikających z Regulaminu Śmieciowego. Mała ilość kontroli przez Straż Miejską (ok. 5% w skali roku, 10 sołectw w ciągu 3 lat) spowodowała poczucie bezkarności wobec nielegalnego pozbywania się odpadów.

10.  Brak współpracy PGK, Straż Miejskiej i Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska UMiG.

 

Wszystko to spowodowało, że cała polityka śmieciowa w naszej gminie działa w sposób chaotyczny i mało skuteczny. Wynikiem tego są setki dzikich wysypisk śmieci w naszych lasach, rzekach i podmiejskich nieużytkach.

W gospodarce odpadami jak w każdej gospodarce ważny jest efekt, a nie pozorowane działanie.

Zdaniem kontrolujących tego efektu na pewno nie poprawi charytatywne zbieranie śmieci przez nasza gminną spółkę PGK.

Należy w najbliższym czasie podjąć działania zmierzające do poprawy funkcjonowania całej gospodarki odpadami. Zdaniem kontrolujących jak i kontrolowanych problemy Ochrony Środowiska traktowane są w naszej gminie drugoplanowo i lekceważąco.

 

Zespół Kontrolny wyraża podziękowania wszystkim  kontrolowanym za udzieloną pomoc i informacje umożliwiające przeprowadzenie kontroli.

 

Wnioski pokontrolne:

1.      Podjąć przygotowania do „referendum śmieciowego”. W tym celu podjąć współpracę z sołtysami i proboszczami.

2.      Rozpowszechnić „Regulamin Śmieciowy” wśród mieszkańców. W tym celu przeprowadzić szkolenia sołtysów. Zobowiązać władze PGK, aby przy podpisywaniu umów z mieszkańcami przekazywano skróconą wersję „Regulaminu Śmieciowego”. Nakazać Straży Miejskiej, aby w czasie kontroli przekazywała „Regulamin Śmieciowy’.

3.      Zwiększyć działania informacyjno – edukacyjne z zakresu gospodarki odpadami wśród młodzieży.

4.      Zorganizować selektywny odbiór odpadów komunalnych w sposób workowy. W tym celu zakupić kolorowe worki i wieszaki. Zakupić kolejną partię pojemników typu dzwon i rozmieścić je na terenach wiejskich.

5.      Zlokalizować dzikie wysypiska na terenie gminy. W tym celu podjąć współpracę z Nadleśnictwem, z sołtysami. Sporządzić plan usuwania dzikich wysypisk na najbliższe lata. W pierwszej kolejności usunąć dzikie wysypiska z terenu miasta.

6.      Zorganizować odbiór odpadów wielkogabarytowych, niebezpiecznych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Ustalić harmonogram dla sołectw.

7.      Zobowiązać PGK do podjęcia działań marketingowych zmierzających do zwiększenia ilości mieszkańców korzystających z usług odbioru odpadów. W tym celu nawiązać współpracę z sołtysami.

8.      Zorganizować punkty sprzedaży pojemników na śmieci na terenach sołectw.

9.      Zmienić formę umów zawieranych z właścicielami nieruchomości na odbiór śmieci na opłatę ryczałtową (mieszkańcy płacą opłatę stałą raz na kwartał, a nie za pojemnik).

10.  Rozważyć możliwość obniżki cen usług za odbiór odpadów stałych. Przekazać pojemniki na śmieci w dzierżawę. W tym celu pozyskać środki z Funduszu Ochrony Środowiska.

11.  W najbliższych latach wymienić ogrodzenie wysypiska śmieci na ogrodzenie betonowe, które zabezpieczyłoby wysypisko od zewnątrz.

12.  Rozważyć możliwość zakupu taśmociągu do recyklingu odpadów na wysypisku.

13.  Pilnie uprzątnąć teren wokół Składowiska Odpadów Komunalnych.

14.  Zamontować siatki zabezpieczające przed wywiewaniem śmieci z wysypiska.

15.  Ustawić pojemniki na odpady przy zbiornikach wodnych stanowiące bazę turystyczno – rekreacyjną.

16.  Zobowiązać mniejsze firmy zajmujące się odbiorem odpadów w sposób selektywny, aby zostawiały właścicielom posesji pokwitowanie za odbiór odpadów.

17.  Rozważyć w porozumieniu z PGK możliwość dopuszczenia firm konkurencyjnych na odbiór odpadów stałych.

18.  Zwiększyć w najbliższym czasie kontrole właścicieli posesji z wykonywania obowiązków nałożonych przez „Regulamin Śmieciowy”. Skontrolować co najmniej 4 sołectwa w kwartale.

19.  Zobowiązać Komendanta Straży Miejskiej do składania co 6 miesięcy sprawozdania z wyników przeprowadzonych kontroli Radzie Miejskiej.

20.  Zwiększyć skład osobowy Straży Miejskiej o dwie osoby.

21.  Zakupić nowy samochód dla Straży Miejskiej.

22.  Przeprowadzić kontrolę przez Straż Miejską właścicieli punktów gastronomicznych co do posiadania umów na wywóz odpadów stałych przez PGK na Sielpi.

23.  Poprawić ściągalność podatków od psów tak, aby przychody pokryły wydatki za dostawiane psy do schroniska.

24.  Usprawnić rejestrację psów. W tym celu nawiązać współpracę ze służbami weterynaryjnymi.

25.  Zobowiązać Straż Miejską do przeprowadzania kontroli właścicieli psów co do wykonywania obowiązku rejestracji psów.

26.  Nakazać Dyrektorowi ZWiK, aby przedstawił Komisji Rewizyjnej umowę podpisaną z Panią Kozik.

27.  Naprawić i zakonserwować hydranty na wsiach.

28.  Zmodernizować oczyszczalnię ścieków w Kornicy.

29.  Wykorzystać w pełni Fundusz Ochrony Środowiska tak, aby większość środków finansowych przeznaczać na gospodarkę odpadami.

30.  Wyznaczyć z Wydziału Urbanistyki, Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska (UKO) UMiG osobę, która byłaby koordynatorem całej polityki śmieciowej w Gminie Końskie.  

 

Na tym protokół zakończono i podpisano.

 

 

Protokół został odczytany na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej na posiedzeniu w dniu 26.06.07 oraz przyjęty jednogłośnie.

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2007/10/05 08:19:26
Redaktor: Administrator