Uchwała Nr III /26/2002
Rady Miejskiej w Końskie
z dnia 23 grudnia 2002r.
w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich.
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558 i Nr 113, poz. 984) oraz art. 4' ust. 2 i 5 i art. 18 ust. 3a i ust. 8 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 roku ( OZ.U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 oraz Nr 167, poz. 1372) i art. 4 i 13 ust. 1 ustawy z 20 lipca 2000 roku o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. Nr 62 pkt. 718 i z 200 l r. Nr 46, poz. 499) Rada Miejska w Końskich uchwala co następuje:
§ l. Uchwala się regulamin organizacyjny Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.
§ 2. Traci moc Uchwały: Nr XXVI/315/97 Rady Miejskiej w Końskich w sprawie uchwalenia regulaminu organizacyjnego Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich oraz Nr IV/48/99 Rady Miejskiej w Końskich w sprawie zmiany w regulaminie organizacyjnym Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich
§ 3. Wykonanie Uchwały zleca się Przewodniczącemu Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Grzegorz Wąsik
Załącznik
do Uchwały Nr III/26/2002
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 23 grudnia 2002r.
REGULAMIN ORGANIZACYJNY
GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW
ALKOHOLOWYCH W KOŃSKICH
Rozdział I
Przepisy ogólne
§ 1
1. Powołana Zarządzeniem Nr 7/2002 Burmistrza Miasta i Gminy w Końskich z dnia 9 grudnia 2002r. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w KOI1skich zwana dalej "Komisją" prowadzi swą działalność w oparciu o przepisy: ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 oraz Nr 167, poz. 1372) oraz niniejszego regulaminu.
2. Komisja obejmuje swą działalnością teren miasta i gminy Końskie.
3. Siedzibą Komisji jest Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich.
Rozdział II
Zadania i sposób realizacji
§2
Do zadań Komisji należy w szczególności:
· realizacja Gminnego Programy Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
· przygotowanie rocznych planów pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
· działalność wychowawcza i informacyjna;
· diagnozowanie stanu problemów alkoholowych w gminie;
· inicjowanie przedsięwzięć w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych;
· współdziałanie i popieranie działalności organów samorządu mieszkańców i organizacji społecznych w zakresie krzewienia trzeźwości i abstynencji oraz udzielanie im pomocy;
· projektowanie zakresu i sposobu wykorzystania środków funduszu rozwiązywania problemów alkoholowych;
· przeprowadzanie rozmów w sprawach osób nadużywających alkoholu oraz udzielanie pomocy ich rodzinom;
· kierowanie na badanie przez lekarza biegłego w celu wydania opinii w przedmiocie uzależnienia od alkoholu i wskazania rodzaju zakładu leczniczego dla osób, które w związku z nadużywaniem napojów alkoholowych powodują rozpad pożycia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy, albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny;
· kierowanie do sądu wniosków o wszczęcie postępowania w sprawie zastosowania obowiązku poddania się leczeniu odwykowemu w stosunku do osób nadużywających alkoholu i znęcających się fizycznie lub moralnie na członkami rodzin;
· opiniowanie wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży;
· przeprowadzanie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych wart. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
§3
1. Zadania swoje Komisja realizuje następująco:
· współpracuje z dyrektorami szkół i placówek oświatowych w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej wśród młodzieży;
· współpracuje z organizacjami społecznymi i samorządem mieszkańców miasta i wsi w zakresie uświadamiania społeczeństwa o skutkach nadużywania alkoholu oraz propagowania zdrowego trybu życia;
· współpracuje z organami ścigania, wymiaru sprawiedliwości i kontrolnymi w celu wypracowania metod zapobiegania następstwom nadużywania napojów alkoholowych;
· w zakresie ograniczenia dostępności alkoholu współpracuje z organami kontroli zawodowej, np. z Najwyższą Izbą Kontroli;
· w zakresie przestrzegania przepisów prawa stanowiących o sprzedaży, posiadaniu i spożywaniu napojów alkoholowych współpracuje z Policją, Strażą Miejską oraz Sądem.
2. Komisja raz w roku przedstawia informację ze swojej działalności Burmistrzowi Miasta i Gminy w Końskich oraz Radzie Miejskiej w Końskich.
Rozdział III
Podział pracy w Komisji
§4
1. Pracą Komisji kieruje Przewodniczący Komisji.
2. Do obowiązków Przewodniczącego Komisji należy:
· kierowanie pracą Komisji;
· pełnienie nadzoru nad realizacją decyzji Komisji;
· reprezentowanie Komisji na zewnątrz.
3. Obsługę kancelaryjno-biurową zapewnia wyznaczony pracownik Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Końskich do którego obowiązków należy:
· zapewnienie warunków pracy Komisji;
· zapewnienie zgodności wniosków i decyzji Komisji z obowiązującymi przepisami;
· opracowywanie projektów planów pracy Komisji oraz sprawozdań z realizacji programów i działalności Komisji;
· realizacja zadań wynikających z bieżącej działalności Komisji oraz zaleceń Przewodniczącego;
· prowadzenie dokumentacji Komisji.
4. Członkowie Komisji mają obowiązek przejawiać inicjatywę i aktywność w realizowaniu zadań.
Rozdział IV
Tryb pracy Komisji
§5
1. Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz na dwa miesiące.
2. Posiedzenia Komisji zwołuje Przewodniczący lub osoba przez niego upoważniona.
3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia się członków Komisji najpóźniej na 5 dni przed proponowanym terminem obrad. W sprawach nie cierpięcych zwłoki termin ten może być skrócony.
4. Członkowie Komisji potwierdzają swą obecność na posiedzeniu podpisem na liście obecności.
§6
1. Komisja rozpatruje sprawy na posiedzeniach plenarnych lub w zespołach.
· na posiedzeniach plenarnych Komisja rozpatruje sprawy związane z realizacją Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w tym opiniowanie wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz inne wpływające do Komisji;
· w 3-, 4- osobowych zespołach rozpatrywane są wnioski o leczenie odwykowe;
· w 2-, 3- osobowych zespołach odbywają się kontrole punktów sprzedaży napojów alkoholowych.
2. Posiedzenia Komisji lub zespołu są prawomocne przy obecności co najmniej 1/2 składu Komisji lub zespołu.
3. Decyzje Komisji i wnioski zespołów podejmowane są zwykłą większością głosów.
4. W przypadku niemożności wzięcia udziału w posiedzeniu Komisji członek ma obowiązek zawiadomić o tym Przewodniczącego Komisji za pośrednictwem pracownika prowadzącego obsługę Komisji.
5. Zmiany w składzie osobowym Komisji dokonywane są:
na skutek rezygnacji z członkostwa w Komisji;
corocznie przy ocenie realizacji programu w stosunku do członków, którzy nie biorą udziału w posiedzeniach lub nie przejawiają inicjatywy i aktywności.
6. Posiedzenia są protokołowane.
7. Protokóły podpisuje prowadzący posiedzenie i protokolant.