PROTOKÓŁ NR III/2010
z s e s j i Rady Miejskiej w Końskich
odbytej w dniu 29 grudnia 2010 r.
w siedzibie
Urzędu Miasta i Gminy w Końskich
W III sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 20 - 1 radny zrzekł się mandatu. W sesji wzięło udział 46 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 66 osób.
Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.
Obrady trwały od godziny 1100 do godziny 1430.
Ad. 1
III sesję Rady Miejskiej w kadencji 2010 – 2014 otworzył radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.
Stwierdził, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 20 – 1 radny zrzekł się mandatu, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.
Ad. pkt 2
Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że protokół z poprzedniej sesji zostanie przyjęty na kolejnej sesji z uwagi na krótki czas jaki upłynął od czasu ostatniej sesji oraz natężenie pracy w tym okresie.
Ad. 3
Przewodniczący obrad stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.
Przypomniał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że wpłynął wniosek Burmistrza Miasta i Gminy Końskie o wprowadzenie do porządku obrad sesji 4 projektów uchwał w sprawach:
1) ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2010 oraz określenia ostatecznego terminu realizacji każdego wydatku ujętego w tym wykazie,
2) zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia zakładu budżetowego pod nazwą „Zakład Gospodarki Mieszkaniowej” w Końskich,
3) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich,
4) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Energetyki Cieplnej w Końskich.
Projekty tych uchwał byłyby rozpatrzone w pkt. 6 od ppkt „l”
Radny Piotr Słoka
Zapytał czy we wniosku wskazana została podstawa prawna. Poprzednio w ten sam sposób wprowadzane były pod obrady sesji Rady projekty uchwał w formie wniosków. Jest to sprzeczne z § 41 Regulaminu Rady. Nie jest przeciwny wprowadzaniu projektów uchwał na wniosek tylko chce zasygnalizować potrzebę dokonania zmian w Statucie Gminy. Zgodnie z § 41 Regulaminu Rady projekty uchwał zgłoszone w trybie nagłym z pominięciem obowiązującej procedury mogą być rozpatrywane wyłącznie na sesji nadzwyczajnej. Zgodnie z procedurą projekty powinny być zatwierdzane przez Burmistrza, zaopiniowanie przez Radcę Prawnego oraz Komisje Rady. W związku z tym ten § powinien zostać zmieniony w ten sposób, aby projekty uchwał na wniosek mogły być za zgodą Rady wprowadzane do porządku obrad.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapoznał z uzasadnieniem wskazującym na potrzebę wprowadzenia projektów uchwał pod obrady sesji.
Radca Prawnym UMiG – Pan Jacek Krakowiak
Stwierdził, że co do zasady zgadza się z zastrzeżeniami radnego Piotra Słoki. Faktycznie istnieje pilna potrzeba wprowadzenia zmian w Statucie Gminy. Statut należy dostosować do obowiązujących przepisów ustawowych, zwłaszcza do nowej ustawy o finansach publicznych. Obowiązujący Statut zawiera zapisy niezgodne z prawem. Potwierdził pilną potrzebę zmiany Statutu.
Przewodniczących Rady Miejskiej
Poinformował, że będzie powołana Komisja Statutowa, której zadaniem będzie zmiana Statutu.
Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki
Konieczność pilnego rozpatrzenia wskazywanych projektów uchwał jest spowodowana tym, że w związku z wejściem w życie od dnia 1 stycznia 2010 r. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. był cały rok na przygotowanie zmian, które się nie pojawiły.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza Miasta i Gminy.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.
Wobec braku uwag i innych wniosków Przewodniczący obrad poddał projekt porządku obrad wraz z przyjętym wnioskiem pod głosowanie.
Rada Miejska w głosowaniu jawnym w obecności 20 radnych, przy 20 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.
P o r z ą d e k o b r a d
1. Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.
2. Przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji.
3. Przyjęcie porządku obrad.
4. Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.
5. Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.
6. Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach:
a) zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2010 r.,
b) ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich na 2011 rok,
c) ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich na 2011 r.,
d) ustalenia stawek zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Miejskiej w Końskich oraz upoważnienia Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Końskich do wystawiania polecenia wyjazdu służbowego dla Przewodniczącego Rady Miejskiej w Końskich,
e) wyznaczenia dodatkowego przedstawiciela Gminy Końskie w Zgromadzeniu Staropolskiego Związku Gmin i Miast,
f) przyjęcia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011,
g) Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Końskie na lata 2011-2016,
h) uchwalenia budżetu Miasta i Gminy Końskie na 2011 rok,
i) stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Końskich,
j) wyrażenia zgody na przyznanie nieruchomości zamiennej z zasobu Gminy Końskie w ramach odszkodowania za wywłaszczone mienie,
k) zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków,
l) ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2010 oraz określenia ostatecznego terminu realizacji każdego wydatku ujętego w tym wykazie,
m) zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia zakładu budżetowego pod nazwą „Zakład Gospodarki Mieszkaniowej” w Końskich,
n) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich,
o) zmieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Energetyki Cieplnej w Końskich.
7. Informacje i komunikaty.
8. Zakończenie obrad.
Ad.pkt. 4
Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami stwierdzając m.in., że od czasu ostatniej sesji sfinalizowano sprzedaż 25 mieszkań za bonifikatą. W zakresie inwestycji podpisano w dniu 20.12.2010 r. umowę o nadzór inwestorski nad pełnowymiarowym boiskiem piłkarskim ze sztuczną nawierzchnią przy ul. Południowej w Końskich. Rozpoczęto czynności odbiorowe wybudowanej sali gimnastycznej przy SP Nr 1. Jest to inwestycja dofinansowywana i trzeba ją z tego co wie, rozliczyć do 14.01.2011 r. W dniu 17 grudnia 2010 r. zakończono czynności odbiorowe zadań przy hali sportowej przy ul. Stoińskiego (wymiana parkietu, siedzisk na trybunach, wyposażenie, termomodernizacja hali). Jest tu problem niewykonanego parkingu przy obiekcie hali oraz problem przeciekającego dachu hali. Usterki te wykonawca musi usunąć. W dniu 21 grudnia 2010 r. odebrano remont budynku świetlicy wiejskiej w Modliszewicach. W dniu 22 grudnia 2010 r. odebrano stację instalacji elektrycznej – oświetleniowej – monitoringu hali sportowej przy ul. Stoińskiego. Wznowiono roboty budowlane przerwane z przyczyn pogodowych. Najtrudniejszym elementem jest budowa drogi Nowy Dziebałtów – Sielpia, gdzie do wykonania pozostało ok. 200 metrów bieżących nawierzchni, warstwa ścieralna, obróbki studzienek kanalizacyjnych, pobocza i trawniki. Jest to inwestycja dofinansowywana
z tzw. „schetynówki” i zgodnie z umową powinna zostać zakończona i rozliczona do końca tego roku. Nie jest jednak zakończona a rozliczenie trwa. Po sesji na której składał ślubowanie, został poinformowany przez ustępującego Burmistrza, że istnieje ogromne ryzyko, że dofinansowania w kwocie 2,3 mln zł na „schetynówkę” Gmina Końskie nie otrzyma, w związku z tym, że wykonawca nie zdążył z wykonaniem robót. Po otrzymaniu tej informacji podjęty został szereg działań zmierzających do rozliczenia w przynajmniej części inwestycji i uzyskania maksymalnej kwoty dofinansowania a w zasadzie refundacji. Inwestycję budowy sali sportowej w Modliszewicach realizuje nowy wykonawca, przy czym obecne warunki pogodowe nie pozwalają na kontynuowanie prac. W przypadku termomodernizacji Przedszkola Samorządowego nr 3 w Końskich pozostały prace wykończeniowe zewnętrzne i uporządkowanie terenu. Budowa parkingu przy ul. Stoińskiego ze względów atmosferycznych jest wstrzymana. Budowa boiska pełnowymiarowego ze sztuczną nawierzchnią przy ul. Południowej w Końskich – wykonawca wytyczył i wykonał własne badania geologiczne. W sprawie modernizacji oświetlenia ulicznego nie wykonano dokumentacji powykonawczej i dobudowy linii w Górnym Młynie oraz przy ul. Robotniczej z powodu oczekiwania wykonawcy na pozwolenie na budowę. Jeżeli chodzi o odbudowę ogrodzenia parku miejskiego, to przeprowadzone przetargi nie pozwoliły na wyłonienie wykonawcy. Odbudowa tego ogrodzenia jest zaplanowana, ale w świetle ostatnich wydarzeń związanych z rozprawą sądową w dn. 28.12.2011 r. w sprawie roszczenia p. Tarnowskich odnośnie zespołu pałacowo-parkowego, Gmina na cudzej własności prac odbudowujących ogrodzenie nie będzie mogła wykonać, chyba że wystąpią przesłanki, które tę sytuację zmienią. W zakresie budowy ul. Kieleckiej brakuje „zrid-u” i pozwolenia na budowę. Budowa chodnika Młynek Nieśw. – Rogów – wpłynęło odwołanie od decyzji „zrid”. W przypadku budowy ul. Konopnickiej w Końskich trwa postępowanie o wydanie „zrid”. Dokumentacja na Orlik lekkoatletyczny – złożono wniosek o zmianę pozwolenia na budowę. Jest to inwestycja bardzo kosztowna i w budżecie jest zapisana na kwotę ponad 11 mln zł oraz jest dofinansowywana ze środków Ministerstwa Sportu w kwocie ok. 3 mln zł. Z tym, że pieniądze te muszą być rozliczone do końca listopada 2011 r. Jeśli obecne 3-miesięczne opóźnienie nie zostanie przyspieszone, to mogą być problemy.
Przystąpił do analizy związanej z zasadnością na poszczególne dokumentacje. Porównując środki przeznaczone i umowy podpisane z projektantami tych dróg, nasuwa się wniosek, iż na drogi o określonych parametrach – takich samych parametrach, takiej samej szerokości, porównywalnej długości, Gmina przeznaczała dla projektanta różne wartości jeżeli chodzi o wynagrodzenie. Porównywalna droga o prawie tej samej długości i tych samych parametrach mogła kosztować 30-34 tys. zł a w innym przypadku 61 tys. zł. Taka różnica budzi jego wątpliwości i zastrzeżenia. Będzie chciał się przyjrzeć zarówno wszystkim tym decyzjom jak i podpisanym umowom. Podpisano kilka umów z instytucjami finansującymi – ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego na zaplanowane wcześniej inwestycje. Wszystkie umowy znajdują się u Pani Skarbnik. Niezwykle ważną rzeczą jest poprawa przepływu informacji pomiędzy wydziałami, bo z tego czego się dowiedział od Naczelników Wydziałów, to nie ma pełnej wiedzy między np. Wydziałem Inwestycji a komórką, która zajmuje się środkami unijnym. Zachodzi tutaj konieczność, żeby informować się wzajemnie o tym, co się dzieje, jakie umowy są podpisywane, na jakich zasadach, bo nie może być sytuacji takiej, że Naczelnik Wydziału Inwestycji nie wie jakiej treści jest umowa o dofinansowanie tejże inwestycji, co powoduje zakłócenia o jakich jest mowa – zakłócenia w rozliczeniu drogi Sielpia – Dziebałtów, dróg i parkingów na Sielpi – ul. Turystycznej i Sosnowej jak i parkingów. Z tego co pamięta, to 17 lub 18 grudnia Marszałek przysłał pismo informujące, że rozwiązuje z Gminą Końskie umowę na dofinansowanie tej inwestycji. Kontrola realizacji tej inwestycji wykazała, że jest niezgodność inwestycji z umową, z dokumentem mówiącym o tym, na co instytucja finansująca daje Gminie Końskie pieniądze. Taka sytuacja jest niedopuszczalna.
Radca Prawnym UMiG – Pan Jacek Krakowiak
Sprawa z Tarnowskimi toczy się od połowy lat 90-tych. W 1996 r. został złożony pozew do Sądu Okręgowego. Obecnie sprawa została zakończona przed Sądem Apelacyjnym, który zdecydował o uzgodnieniu treści księgi wieczystej. Oznacza to odzyskanie własności nieruchomości przez Tarnowskich. Chodzi tu o cały park, Gimnazjum Nr 2, Przedszkole itd. Automatycznie na skutek odzyskania tej własności pełnomocnik p. Tarnowskich wystąpił do Skarbu Państwa, do Gminy Końskie, do Koneckiej Spółdzielni Mieszkaniowej o zapłatę za bezumowne korzystanie z tych nieruchomości. Jest to duża kwota, bo pełnomocnik domaga się dla każdego z braci Tarnowskich po 3,7 mln zł. Niezależnie od tego zażąda dodatkowych opłat od KSM z pewnej wyodrębnionej nieruchomości. Początkowo pełnomocnik złożył sprawę do Sąd Rejonowego w Końskich. Sprawa toczyła się w trybie tzw. ugodowym. Gdyby Gmina Końskie, Skarb Państwa, KSM wyrazili zgodę na zawarcie ugody, to trzeba by było solidarnie zapłacić wskazywaną kwotę pieniędzy. Zawarcie takiej ugody nie leżało ani w interesie Gminy Końskie, ani w interesie Skarbu Państwa i KSM. Odmówiono więc zawarcia takiej ugody. Było zapytanie o dokumenty uzasadniające tak wysokie żądania finansowe, ale nie zostały one udostępnione. W tej chwili wszystkie instytucje, budynki znajdują się na terenie nieruchomości stanowiących współwłasność braci Tarnowskich. Wszelkie inwestycje, w tym renowacja ogrodzenia parku wymagałyby zgody właścicieli na wykonanie tego typu inwestycji. Tematem głównym jest kwestia dalszego korzystania z nieruchomości, w tym siedziby UMiG. Będzie to wymagało wiążących decyzji Burmistrza, uzgodnień z Radą i odpowiedzi na pytanie czy ma to iść w kierunku wykupu czy też wynajmu. Cała sprawa wymaga przemyślenia.
Uwagi do przedstawionej informacji wnieśli:
Radny Piotr Słoka
Tarnowscy odzyskali swoją własność. Na wskazywanym terenie znajduje się UMiG, Gimnazjum nr 2 oraz Przedszkole Samorządowe. Z tego co wie, to właściciel gruntu może na drodze sądowej przejąć budynki wzniesione na jego gruncie. Chodzi tu o wybudowane Przedszkole, które może znaleźć się w rękach Tarnowskich. Zwrócił się do Radcy Prawnego o wskazanie podstawy prawnej do odbudowy przez Gminę ogrodzenia parkowego. Jest to zadanie zawarte w budżecie a teraz okazuje się, że jest to własność Tarnowskich. W budżecie zapisane są duże sumy przeznaczone na utrzymanie parku miejskiego (oświetlenie parku, utrzymanie zielenie itd.), który po przejęciu przez Tarnowskich stanie się własnością prywatną. Jeżeli Gmina odbuduje Tarnowskim ogrodzenie, oświetli teren parku, to wówczas i inni obywatele RP złożą wnioski o odnowienie przez Gminę ogrodzeń na ich posesjach. Zapytał Radcę na jakiej podstawie w budżecie na 2011 r. Gmina ma utrzymywać park i budynki Tarnowskich oraz przeprowadzać działania remontowe, które należą do obowiązków właściciela. Jest wprawdzie pewna „furtka” w ramach tzw. partnerstwa publiczno-prywatnego, ale wówczas muszą być wyłożone środki zarówno publiczne jak i prywatne. Nie zna podstawy do utrzymywania prywatnych terenów ze środków publicznych.
Radca Prawnym UMiG – Pan Jacek Krakowiak
W art. 231 k.c. zapisane jest, że ten kto wzniósł budynek na cudzym gruncie a wartość tego budynku przekracza znacznie wartość tej nieruchomości, może żądać przed Sądem przeniesienia własności tej nieruchomości za wynagrodzeniem. W tych sytuacjach, w których Gmina wzniosła budynki – Gimnazjum Nr 2, Przedszkole Samorządowe sprawa byłaby najprostsza. Co do podstawy prawnej do wydatkowania środków publicznych, to z chwilą gdy tereny te stały się własnością prywatną, to obowiązek jego utrzymania ciąży na właścicielu nieruchomości a nie na Gminie czy Skarbie Państwa. Są oczywiście pewne formy pomocy z przeznaczeniem na zabytki. Możliwości inwestowania środków publicznych w zabytki będące prywatną własnością są jednak mocno ograniczone.
Radny Piotr Słoka
Stwierdził, że nie uzyskał odpowiedzi w zakresie wskazania podstawy prawnej do wydatkowania środków publicznych na nieruchomości będące własnością prywatną. Jeżeli Gmina zdecydowałaby się na zawarcie umowy dzierżawy, to powinny być w niej uwzględnione koszty utrzymania nieruchomości. Jak tylko dojdzie do wpisu w księdze wieczystej, to Gmina powinna szybko działać, bo jeśli Gmina nadal będzie ponosiła koszty niezgodnie z prawem, to w przyszłości pojawią się zarzuty o niegospodarne wydatkowanie środków publicznych. Jeżeli teraz Gmina będzie wydatkować środki na remonty Gimnazjum i PS a za 3 lata przejmie je Tarnowski, to jaki będzie sens wykładania publicznych pieniędzy. Rok 2011 powinien zacząć się od rozwiązania całości problemu.
Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki
Gmina nie może inwestować w coś, co nie jest jej własnością. W trybie pilnym zostanie zorganizowane spotkanie z p. Tarnowskimi. Trzeba rozpocząć z nimi negocjacje w sprawie dalszego losu zarówno całego zespołu parkowo-pałacowego jak i innych budynków, które są na tym terenie położone. Jest to sprawa bardzo pilna. Gmina będzie zmuszona do płacenia czynszu za obiekt, w którym znajduje się UMiG. Negocjacje będą bardzo trudne, ponieważ nikt nie przygotował planu działania w tej sprawie ani sposobu rozwiązania tego problemu. Gmina praktycznie nie ma żadnych argumentów negocjacyjnych, ponieważ UMiG nie ma się gdzie przenieść. Nie ma opracowanej żadnej koncepcji w zakresie tego czy należy budować nową siedzibę czy zostać w tym samym miejscu. Niewiadomo więc w jakim kierunku pójść. Kiedy otrzymał pisma informujące o wpisach w księgach wieczystych, wówczas podjął rozmowy z właścicielami dwóch obiektów, do których UMiG mógłby się przenieść czasowo, tak aby mieć argumenty w negocjacjach o niższe czynsze za wynajem obiektu, w którym znajduje się UMiG. Rozmowy są w toku, ale czasowe przeniesienie siedziby Urzędu byłoby bardzo skomplikowaną operacją. Jeżeli jednak cena za wynajem dotychczasowego obiektu byłaby zbyt wysoka, to Gmina na pewno na nią nie przystanie. Jest to miejsce historycznie związane z miastem, ogólnodostępne i Gmina będzie negocjować również zakup całego zespołu parkowo-pałacowego tak, ażeby on nadal był dostępny dla mieszkańców. Na chwilę obecną nie wiadomo jakie będą wartości nieruchomości oraz oczekiwania finansowe ich właścicieli. W najbliższym czasie będą prowadzone rozmowy oraz konsultacje z radnymi oraz mieszkańcami o tym w jakim kierunku powinno się pójść, czy w kierunku wykupienia całości i wybudowania w jej ramach nowej siedziby UMiG i przeniesienia tu wszystkich jednostek gminnych. Druga możliwość dotyczy wybudowania siedziby UMiG naprzeciwko Starostwa Powiatowego, gdzie znajdują się tereny przeznaczone pod taką zabudowę – usługi administracji. W tym miejscu mogłoby powstać centrum administracyjne. To czy UMiG pozostanie w dotychczasowym miejscu w którym będzie można wybudować nową siedzibę czy też zostanie przeniesiony w inne miejsce jest sprawą do dyskusji i natychmiastowego rozwiązania.
Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady
Poinformowała, że uzdolniona studentka Politechniki Wrocławskiej – Wydział Architektury jako temat pracy dyplomowej wybrała projekt budowy centrum administracyjno-kulturowego.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:
Rada Miejska przyjęła przedstawioną informację do wiadomości.
Ad. pkt. 5
Interpelacje i zapytania radnych
Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.
Radny Piotr Słoka
1. Zwrócił się z prośbą do Burmistrza o zorganizowanie spotkania z sołtysami Bedlna i Sworzyc w sprawie budowy nowej szkoły.
Odp. Burmistrza MiG
Termin spotkania jest do ustalenia w najbliższym czasie.
2. W imieniu sołtysa Baryczy zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na wnioski złożone do budżetu na rok 2011.
3. W imieniu mieszkańców sołectwa Nieświń oraz miejscowego proboszcza zwrócił się z prośbą o ujęcie w budżecie MiG Końskie na 2011 r. zadania dotyczącego budowy pomnika pomordowanych w czasie II wojny światowej.
Odp. Skarbnika MiG
Renowacja pomnika w Nieświniu. W tej sprawie Burmistrz występował do Urzędu Wojewódzkiego, z którego przyszła odpowiedź, że wskazywany pomnik nie nadaje się do renowacji i że należałoby rozpocząć i przewidzieć budowę nowego pomnika. W tej sprawie UMiG wystąpił do Gminy Stąporków, aby to zadanie odnowienia pomnika wspólnie zrealizować, ale uzyskał negatywną odpowiedź.
4. W imieniu mieszkańców wsi zwrócił się z prośbą do Burmistrza o rozwiązanie problemu odśnieżania chodników na wsiach. Wystąpił o rozważenie możliwości przejęcia od mieszkańców obowiązku odśnieżania podobnie jak to ma miejsce w przypadku odbioru śmieci. Zapytał czy są możliwe zmiany regulaminu „śmieciowego” umożliwiające przejęcie tego obowiązku przez Gminę. Koszty odśnieżania mogłyby być uwzględnione w opłacie śmieciowej.
Odp. Burmistrza MiG
Sprawa zostanie przeanalizowana pod kątem przyjętego regulaminu.
5. Zwrócił się z prośbą o ustalenie czy Gmina może udzielić pomocy organizacyjno-prawnej i finansowej przy budowie dźwigu przenośnego dla osób niepełnosprawnych przy budynku KSM w Końskich – „Nasz Kącik”. Wniósł o zainicjowanie działań zmierzających do łatwiejszego dostępu do klubów, świetlic osobom niepełnosprawnym.
Odp. Burmistrza MiG
Zadbanie o to, by niepełnosprawni mieli dostęp do danej instytucji leży w gestii właściciela obiektu. Jest to uregulowane ustawowo. Wszystkie nowe obiekty użyteczności publicznej w przypadku nowej inwestycji są obowiązane dostosować obiekt do potrzeb osób niepełnosprawnych.
6. Złożył wniosek o podjęcie w roku 2011 niezbędnych działań zmierzających do powstania nowej szkoły podstawowej dla obwodu Bedlno.
7. Złożył wniosek o podjęcie działań zmierzających do budowy nowego przedszkola w Pomykowie.
Odp. Burmistrza MiG
Wniosek zostanie poddany stosownej analizie i ocenie. Podobnie stanie się w przypadku ogrodzenia oraz parkingu przy szkole w Pomykowie.
Radny Marcin Latański
1. Zwrócił się o zbadanie problemu dotyczącego wytyczenia drogi Polnej w Modliszewicach.
2. Zapytał jakie koszty poniosła Gmina w związku ze skierowaniem do WSA w Kielcach skargi na rozstrzygniecie nadzorcze Wojewody Świętokrzyskiego stwierdzające nieważność uchwały Rady Miejskiej w Końskich w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego sołectwo Modliszewice. Zapytał jaki był koszt wykonania planu i czy firma, która wykonywała zlecenie ma zapłaconą pełną kwotę wynikającą z umowy, jaki był koszt wykonania opinii prawnej oraz jaki był koszt samej rozprawy.
Odp. Skarbnika MiG
Na realizację przygotowania planu zagospodarowania przestrzennego była zapisana kwota 79 300 zł. Z kwoty umownej zostało zapłacone 50%. Opinia prof. Chmielnickiego kosztowała 6 700 zł. Kosztów postępowania Gmina nie poniosła.
3. W związku ze zgłaszanym problemem przez mieszkańców ul. Polnej i Południowej w Modliszewicach dotyczącym zalewania ich nieruchomości przez wody gruntowe, zapytał czy istnieje możliwość realizacji zadania pn. „Przebudowa lub renowacja urządzeń melioracyjnych na użytkach rolnych wsi Modliszewice”.
Odp. Burmistrza MiG
Inwestycje przeprowadzane we wskazywanym miejscu spowodowały naruszenie urządzeń melioracyjnych, min. sączków odwadniających określone tereny. Wykonawca po zakończeniu inwestycji jest zobowiązany do naprawienia uszkodzonych miejsc.
Radny Józef Staniszewski
1. Poruszył sprawę wykupu działek pod działalność przemysłową w kierunku Proćwina.
2. Zgłosił problem z odśnieżaniem drogi z Proćwina do Modliszewic.
Radny Marek Kozerawski
1. Zapytał czy podjęte zostały prace nad utworzeniem nowego studium planowania przestrzennego. Uchwalane przez Radę Miejską plany miejscowe są kwestionowane przez organ nadzoru ze względu na niezgodność z obowiązującym studium. Istnieje potrzeba przekwalifikowania gruntów rolnych pod zabudowę i usługi ze względu na niedobór działek budowlanych.
Odp. Skarbnika MiG
Środki – 417 tys. zł zapisane w budżecie roku 2011 dotyczą planów, które są w trakcie realizacji. 100 tys. zł przewidziane jest na wykonanie studium, ale jest to kwota zbyt mała, ponieważ potrzebne będzie ok. 200 tys. zł.
Radny Jan Wiaderny
1. Zgłosił potrzebę pilnego remontu szkoły przy ul. Polnej w Końskich. Okna i rynny znajdują się tam w fatalnym stanie. Niezbędna jest wymiana luksfer na klatkach schodowych.
2. Zwrócił się o przygotowanie wolnych terenów położonych obok garaży przy ul. Hubala pod dalszą zabudowę. Istnieje tam możliwość budowy dalszych ciągów garaży.
3. Podkreślił ogromne znaczenie wykonania zadania budowy obwodnicy kieleckiej. Zapytał jakie koszty Gmina poniosła na chwilę obecną na tę inwestycję.
Radny Dariusz Banasik
1. Zwrócił się z prośbą do Burmistrza o rozważenie możliwości wygospodarowania środków w trakcie zmian w budżecie w 2011 r. na wykonanie zadania – budowa kanalizacji sanitarnej i burzowej przy ul. Warsztatowej.
Odp. Wiceprezesa Zarządu PWiK
Temat kanalizacji w ul. Warsztatowej jest sprawą nową. Myśli, że mieszkańcom chodzi również o wybudowanie tam ulicy, chodników i wszystkich urządzeń towarzyszących – kanalizacji deszczowej oraz kanalizacji sanitarnej. Powinien to wszystko kompleksowo zawierać projekt drogowy. Opracowanie projektu drogowego nie leży w kompetencji PWiK. PWiK może wprawdzie zlecić projekt kanalizacji sanitarnej, ale najlepszym rozwiązaniem będzie kompleksowe załatwienie tego tematu.
Radny Mariusz Czarnecki
1. Zwrócił się o wykaz złożonych wniosków wspólnot mieszkaniowych oraz tych, które nie złożyły wniosków na termomodernizację zasobów mieszkaniowych z udziałem ZGM (Gminy Końskie). Zwrócił się o udzielenie pomocy wspólnotom mieszkaniowym, które nie przygotowały i nie złożyły wniosków na termomodernizację.
2. Zwrócił się o wykonanie lodowisk w lokalizacjach: stadion sportowy przy ul. Sportowej, na osiedlu przy M-GOPS, na terenie SP nr 2.
Odp. Burmistrza MiG
Jeżeli tylko warunki pogodowe pozwolą, to takie lodowiska powstaną.
3. Zwrócił się o poprawienie koordynacji, zsynchronizowanie zimowego odśnieżania (zjazdów, podjazdów do skrzyżowań ulic, dróg). Zgłosił potrzebę wywozu zalegającego na ulicach śniegu przez który komunikacja jest mocno utrudniona.
Odp. Burmistrza MiG
W zakresie dróg wąskich, które wymagają innego sprzętu do odśnieżania, podjął decyzję o wyłonieniu dodatkowego wykonawcy, który będzie dysponował odpowiednim do tego celu sprzętem. Sprzęt ten będzie można również wykorzystać do odśnieżania parkingów nie objętych do tej pory żadną umową o odśnieżaniu. Jeżeli pojawi się taka konieczność, to śnieg będzie wywożony.
Jest w stałym kontakcie z Dyrektorem Mościńskim i jest szansa na koordynację prac w zakresie odśnieżania. Wywożenie śniegu Gmina może realizować tylko w zakresie dróg własnych. Pozostałe czynności wymagają stosownego porozumienia.
Radna Ewa Swat
1. W imieniu właścicieli garaży przy ul. Armii Krajowej zwróciła się o dostarczenie piasku, który będzie można wykorzystywać do posypywania dróg dojazdowych i terenu pod garażami.
Sołtys Elżebieta Szejna
Zwróciła się o skuteczne zabezpieczenie spalonego budynku przy ul. Warszawskiej.
Burmistrza Miasta i Gminy
W Wigilie otrzymał zgłoszenie. Straż Miejska oznakowała teren i zamknęła dostęp do chodnika. ZGM podjął czynności związane z zabezpieczeniem terenu przed opadającym tynkiem.
Jeżeli nie uda się uratować refundacji związanej z budową Sielpia – Dziebałtów czy dotacji związanej z realizacją umowy odnośnie parkingów w Sielpi, to będzie to już kwota ponad 3 mln zł. Jeżeli Gmina będzie dodatkowo obarczona obciążeniami finansowymi związanymi z odzyskaniem nieruchomości przez Tarnowskich, to będą potężne obciążenia dla budżetu i trzeba będzie się zastanowić czy można je przyjąć do budżetu na 2011 r. Nie ulega natomiast wątpliwości, że inwestycje zgłaszane w ramach interpelacji są potrzebne i konieczne dla mieszkańców i będą one przedmiotem głębokiej analizy.
Uwagi do udzielonych odpowiedzi wnieśli:
Radny Piotr Słoka
Prosiłby, aby Gmina pomogła Stowarzyszeniu „Nasz Kącik”. Może p. Batorowska zrobiłaby orientację w zakresie możliwości pozyskania środków unijnych na zakup wspomnianego dźwigu. Zwraca się o odpowiedź na piśmie w tej sprawie.
Odnośnie pomnika w Nieświniu, to przypomniał jak Gmina dawała dotacje 50-60 tys. zł – na Kazanów, Browary czy dotację na budowę pomnika w Gowarczowie. Do zadań Gminy należy obowiązek dbania o miejsca pamięci narodowej. Urząd Wojewódzki pisze, że pomnik nie nadaje się do remontu. Pojawia się więc pytanie kto do takiego stanu doprowadził. Kwota 10 tys. zł dofinansowania jest drobną sprawą. Ważni są ludzie, którzy żyją, ale trzeba także pamiętać o tych, którzy „odeszli”. Gdyby nawet połowę z tego Gmina dała, to drugą część zapewne udałoby się zebrać od prywatnych sponsorów.
Burmistrz Miasta i Gminy
Z wielką chęcią pomoże „Naszemu Kącikowi”. Trzeba jednak poruszać się w granicach prawa. Nie ma tu mowy o spychologii, ponieważ wszystkie sprawy stara się załatwiać bez zbędnej zwłoki jeżeli tylko jest to w jego mocy. KSM nie jest natomiast własnością Gminy. Jeżeli „Nasz Kącik” byłby zainteresowany przenośnym urządzeniem pozwalającym na poruszanie się po schodach, to Gmina jest w stanie coś takiego wesprzeć i pomóc. Przedstawiciele stowarzyszenia powinni sprecyzować to, czego konkretnie oczekują. Gmina nie może inwestować w coś co nie jest jej własnością, ale pomocy udzieli. Odnośnie sprawy pomnika, to prosiłby o zapoznanie się z dokumentacją. Nie widzi problemu w przekazaniu 10 tys. zł, ale należy to zrobić z sensem. W UMiG zostało już zbyt wiele wydanych w bezsensowny sposób pieniędzy o czym wszyscy wiedzą. Z pisma UW wynika cyt.: „Członkowie Wojewódzkiego Komitetu wyrażają stanowisko, by w miejsce istniejącego pomnika wybudować nowe upamiętnienie, któremu należy nadać współczesny wyraz dramatu sprzed lat, by nowa forma pomnika wyrażała przesłanie dla następnych pokoleń”. Wynika z tego, że zdania na temat tego jak ma wyglądać pomnik – czy ma być tylko odnowiony za 10 tys. zł czy też ma to być większa inwestycja przy udziale różnych środków, m.in. ŚUW i Wydziału Polityki Społecznej, wymagają koordynacji. Jeżeli zapadnie decyzja o tym, że pomnik będzie remontowany lub odnowiony za 10 tys. zł, to proszę bardzo, ale jeśli kombatanci i osoby zainteresowane tym miejscem pamięci narodowej chcą zrobić to w inny sposób, to bezsensowne byłoby wykonywanie teraz jakiego doraźnego remontu albo polepszaniu stanu tego pomnika a w przyszłym roku budowanie go od nowa. Wspólnie trzeba się nad tym zastanowić jak to zrobić. Sprawa jest do wykonania w przyszłorocznym budżecie bez najmniejszego problemu - tylko racjonalnie, bez emocji, bez przerzucania na nikogo problemu.
Radny Marcin Latański
Firma, która opracowała plan zagospodarowania przestrzennego dla Modliszewic otrzymała 50% kwoty umownej. Zapytał kiedy pozostałe 50% zostanie wypłacone i czy nastąpi to wtedy kiedy plan zacznie obowiązywać.
Skarbnik Miasta i Gminy
Jeżeli chodzi o wypłatę należności z tytułu realizacji umów dotyczących przygotowania planu zagospodarowania przestrzennego, to dyspozycja finansowa co do zapłaty wychodzi z wydziału merytorycznego, który potwierdza wykonanie umowy w tym zakresie i daje taką dyspozycję do Wydziału Finansowego.
Radny Marek Kozerawski
Z jego inicjatywy zwiększony został fundusz inicjatyw społecznych z 50 tys. zł na 100 tys. zł w budżecie. Prosiłby, aby środki, które na wniosek sołectw zostaną przyznane, były wykorzystane w ramach LGD – Lokalnych Grup Działania.
Potrzebę uzyskania odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Piotr Słoka (na interpelację Nr 3,4 i 5), Marcin Latański, Mariusz Czarnecki, Ewa Swat, Józef Staniszewski oraz Dariusz Banasik.
Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:
Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.
Ad.pkt. 6
Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach
a)
Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie Miasta i Gminy Końskie na 2010 r. był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię. Do projektu uchwały radni otrzymali autopoprawkę, którą Komisja Rozwoju Gospodarczego zaopiniowała pozytywnie – poinformował Przewodniczący Rady.
Burmistrz Miasta i Gminy, Skarbnik Miasta i Gminy oraz Dyrektor ZEC
Omówili ww. autopoprawkę.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/9/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
b)
Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich na 2011 rok był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/10/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
c)
Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawki jednostkowej dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich na 2011 r. był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/11/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
d)
Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek zwrotu kosztów podróży służbowych radnych Rady Miejskiej w Końskich oraz upoważnienia Wiceprzewodniczącego Rady Miejskiej w Końskich do wystawiania polecenia wyjazdu służbowego dla Przewodniczącego Rady Miejskiej w Końskich był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/12/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
e)
Projekt uchwały w sprawie wyznaczenia dodatkowego przedstawiciela Gminy Końskie w Zgromadzeniu Staropolskiego Związku Gmin i Miast, był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię. Komisje opiniowały sam projekt uchwały bez wskazywania osoby na dodatkowego przedstawiciela. Z przedstawicielami klubów radnych ustalone zostało, że na dodatkowego przedstawiciela zaproponowany będzie Przewodniczący Rady – poinformował Przewodniczący obrad.
Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady
Na dodatkowego przedstawiciela Gminy Końskie w Zgromadzeniu Staropolskiego Związku Gmin i Miast zgłosił kandydaturę radnego Zbigniewa Kowalczyka – Przewodniczącego Rady. Wyjaśnił, że zostało to ustalone z przedstawicielami wszystkich klubów radnych.
Radny Zbigniew Kowalczyk – Przewodniczący wyraził zgodę na kandydowanie.
Wobec braku uwag i innych propozycji Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wybór radnego Zbigniewa Kowalczyka na dodatkowego przedstawiciela Gminy Końskie w Zgromadzeniu Staropolskiego Związku Gmin i Miast.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) wybrała na dodatkowego przedstawiciela Gminy Końskie w Zgromadzeniu Staropolskiego Związku Gmin i Miast radnego Zbigniewa Kowalczyka – Przewodniczącego Rady Miejskiej.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał formalnie pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 19 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła
U C H W A Ł Ę NR III/13/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
f)
Projekt uchwały w sprawie przyjęcia Programu współpracy Gminy Końskie z organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2011 był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki i uzyskał pozytywną opinię. Do tego projektu wpłynęła autopoprawka związana ze zwiększeniem środków budżetowych na organizacje pozarządowe – poinformował Przewodniczący Rady.
Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady
Zapoznała z pismem Pani Krystyny Milczarek – Naczelnika Wydziału Edukacji UMiG.
Uwagi zgłosili:
Radny Piotr Słoka
Zapytał w odniesieniu do § 12 pkt 2 projektu uchwały czy zmieniła się ustawa o wolontariacie. W komisji mają się znaleźć przedstawicieleBurmistrza MiG oraz osoby reprezentujące organizacje pozarządowe. W komisji, która ma dzielić pieniądze w konkursie mają się znaleźć przedstawiciele organizacji ubiegających się o środki. W stosunku do oferty, która ich dotyczy nie mogę brać udziału w głosowaniu. Jeżeli takie rozwiązania wynikają z ustawy, to trudno, musiało zadziałać lobby tego rodzaju stowarzyszeń.
Pani Krystyna Milczarek – Naczelnik Wydziału Edukacji UMiG
Wspomniany zapis wynika wprost z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, która w 2010 r. została znowelizowana. Takiego zapisu wcześniej nie było. Z ustawy wynika, że w skład komisji wchodzą przedstawiciele Burmistrza oraz przedstawiciele reprezentujący organizacje pozarządowe z wyłączeniem osób reprezentujących organizację w odniesieniu do konkretnie złożonej oferty konkursowej. Zapis taki powoduje, iż organizacje pozarządowe będą zgłaszały swoich przedstawicieli, z których to Burmistrz w zarządzeniu odpowiednio do konkretnego konkursu będzie powoływał komisję. Jeżeli będzie rozpatrywany w konkursie udział np. KSSPR, to osoba z tego stowarzyszenia nie będzie mogła uczestniczyć w opiniowaniu dokumentu przedstawionego na konkurs. Do konkursu przystępują organizacje, składają oferty i dana komisja je opiniuje dokładnie punktując według zasad, które będą przedstawione w założeniach konkursowych. Ostatecznie to Burmistrz będzie decydował o przydzieleniu środków na wykonanie zadania.
Burmistrz Miasta i Gminy – Pan Michał Cichocki
Omówił autopoprawkę do projektu uchwały.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.
Rada Miejska w obecności 20radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/14/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
g)
Projekt uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Miasta i Gminy Końskie na lata 2011-2016 był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Przed sesją radni otrzymali nową wersję załączników Nr 1 i 2 do projektu uchwały, które uwzględniają zmiany wynikające z autopoprawki do projektu budżetu miasta i gminy na 2011 r. Załącznik nr 3 pozostaje bez zmian – poinformował Przewodniczący Rady.
Zapoznał z pozytywną opinią Regionalną Obrachunkową w Kielcach do projektu uchwały.
Burmistrz Miasta i Gminy
Omówił nowe wersje załączników nr 1 i 2 do projektu uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z uaktualnionymi załącznikami Nr 1 i 2.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/15/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
h)
Projekt uchwały w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy Końskie na 2011 rok był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Do projektu uchwały wpłynęła autopoprawka, która również uzyskała pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Zapoznał z pozytywną opinią Regionalną Obrachunkową w Kielcach do projektu uchwały.
Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis
Odniosła się do opinii RIO oraz omówiła autopoprawkę do projektu uchwały.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapoznał z opinią RIO w sprawie możliwości sfinansowania deficytu budżetowego planowanego w projekcie uchwały budżetowej Gminy Końskie na 2011 r.
Poinformował, że dwie Komisje Rady zgłosiły wnioski o dokonanie zmian w budżecie w 2011 r. I tak:
I.
Komisja Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska na swoim posiedzeniu odbytym w dniu 22 grudnia 2010 r. przyjęła wniosek o dokonanie zmian w budżecie miasta i gminy Końskie w 2011 r. w celu zabezpieczenia środków na realizację zadania nałożonego na Gminę Końskie w podjętych przez Radę Miejską w Końskich uchwałach:
a) Uchwała Nr XVIII/149/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 25 lutego 2008 r. w sprawie uchwalenia programu profilaktyki zakażeń meningokokowych na lata 2008-2012,
b) Uchwała Nr XVIII/150/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 25 lutego 2008 r. w sprawie programu profilaktyki zakażeń pneumokokowych na lata 2008-2012.
II.
Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów na swoim posiedzeniu odbytym w dniu 23 grudnia 2010 r. przyjęła wniosek o dokonanie zmian w budżecie miasta i gminy Końskie w 2011 r. w celu zabezpieczenia środków na realizację zadania pt.: „Budowa boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich o nawierzchni trawiastej (w tym w Starej Kuźnicy i Starym Sokołowie)”.
Wnioski te dotyczą wprowadzenia zmian w budżecie jakie będą dokonywane w 2011 r. i dlatego nie będą głosowane razem z projektem uchwały budżetowej na 2011 r. lecz oddzielnie – wyjaśnił Przewodniczący Rady.
Radna Ewa Swa – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej
Zapoznała z pismem Przewodniczącego Zarządu Osiedla Nr 3 – p. Jerzego Fitasa dotyczącym podwyższenia diet dla przewodniczących zarządów osiedli.
(Pismo to Przewodniczący Rady skierował do Burmistrza celem rozpatrzenia i rozważenia możliwości wygospodarowania w roku 2011 środków na podwyższenie wskazywanych diet).
Zapoznała z pismem Komendanta Powiatowego Policji – p. Stanisława Michalskiego dotyczącym wygospodarowania środków na pomoc finansową dla Policji w 2011 r.
(Pismo to Przewodniczący Rady skierował do Burmistrza celem rozpatrzenia i rozważenia możliwości wygospodarowania w roku 2011 środków na wnioskowaną pomoc finansową dla Policji).
Zapoznała z pismem Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego w Baryczy dotyczącym wygospodarowania środków na dofinansowanie remontu pomieszczenia w 2011 r.
(Pismo to Przewodniczący Rady skierował do Burmistrza celem rozpatrzenia i rozważenia możliwości wygospodarowania w roku 2011 środków na wnioskowaną pomoc finansową Ośrodka).
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/16/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał pod głosowanie wniosek Komisji Ochrony Zdrowia, Pomocy Społecznej i Ochrony Środowiska o dokonanie zmian w budżecie miasta i gminy Końskie w 2011 r. w celu zabezpieczenia środków na realizację zadania nałożonego na Gminę Końskie w podjętych przez Radę Miejską w Końskich uchwałach:
a) Uchwała Nr XVIII/149/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 25 lutego 2008 r. w sprawie uchwalenia programu profilaktyki zakażeń meningokokowych na lata 2008-2012,
b) Uchwała Nr XVIII/150/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 25 lutego 2008 r. w sprawie programu profilaktyki zakażeń pneumokokowych na lata 2008-2012.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) ww. wniosek przyjęła.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poddał pod głosowanie wniosek Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów o dokonanie zmian w budżecie miasta i gminy Końskie w 2011 r. w celu zabezpieczenia środków na realizację zadania pt.: „Budowa boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich o nawierzchni trawiastej (w tym w Starej Kuźnicy i Starym Sokołowie)”.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) ww. wniosek przyjęła.
i)
Projekt uchwały w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia mandatu radnego Rady Miejskiej w Końskich był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię. Pan Bonifacy Grzegorz Lis w dniu 16 grudnia 2010 r. pisemnie zrzekł się mandatu radnego – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/17/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
j)
Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na przyznanie nieruchomości zamiennej z zasobu Gminy Końskie w ramach odszkodowania za wywłaszczone mienie był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię. W przedmiotowej sprawie interpelację w okresie międzysesyjnym złożył p. radny Adam Kurek – poinformował Przewodniczący Rady.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/18/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
k)
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości, zwolnień od tego podatku oraz inkasa podatków był opiniowany przez Komisję Oświaty, Kultury, Sportui Turystyki oraz Komisję Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.
Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady
Zapoznała z rozstrzygnięciem nadzorczym RIO dotyczącym częściowego stwierdzenia nieważności uchwały Rady Miejskiej.
Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis
Odnosząc się do rozstrzygnięcia RIO wskazała, że problem dotyczy praktycznie wszystkich gmin i chodzi tu o zmianę interpretacji przepisów przez RIO.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/19/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.
l)
Projekt uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2010 oraz określenia ostatecznego terminu realizacji każdego wydatku ujętego w tym wykazie radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.
Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis
Omówiła ww. projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/20/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
m)
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie utworzenia zakładu budżetowego pod nazwą „Zakład Gospodarki Mieszkaniowej” w Końskich radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.
Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis
Omówiła ww. projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/21/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
n)
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi w Końskich radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.
Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis
Omówiła ww. projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/22/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
o)
Projekt uchwały zmieniającej uchwałę w sprawie uchwalenia statutu Zakładu Energetyki Cieplnej w Końskich Państwo radni otrzymali przed sesją – poinformował Przewodniczący Rady.
Skarbnik Miasta i Gminy – Pani Beata Lis
Omówiła ww. projekt uchwały.
Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła.
U C H W A Ł Ę NR III/23/2010
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
Ad. 8
Informacje i komunikaty
Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady
Zapoznała z pismem Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Kielcach przekazującego Radzie Miejskiej do rozpatrzenia skargę na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie kadencji 2006-2010 oraz Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że pismo przekazujące skargę wpłynęło do Urzędu Miasta i Gminy w Końskich w dniu 15 października 2010 r. Jednak do Rady Miejskiej przekazane zostało dopiero w dniu 21 października 2010 r. Z uwagi na późne wpłynięcie do Rady skargi oraz ze względu na kończącą się kadencję samorządową Rada Miejska minionej kadencji samorządowej 2006-2010 przekazała rozpatrzenie przedmiotowej skargi Radzie Miejskiej nowej kadencji 2010-2014. Skarga dotyczy działalności Burmistrza Miasta i Gminy Końskiej minionej kadencji 2006-2010 oraz działalności Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej
Zaproponował skierowanie skargi do Komisji Rewizyjnej celem jej zbadania i przygotowania projektu uchwały oraz poddał swoją propozycję pod głosowanie.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 19 za (jednogłośnie) przyjęła ww. propozycję kierując skargę do Komisji Rewizyjnej.
Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady
Zapoznała z pismem Prezesa Zarządu K.Z.O. S.A. – p. Ryszarda Jańczyka.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Poinformował, że ww. pismo przekazane zostanie do Burmistrza celem jego rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi wnioskodawcy.
Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady
Zapoznała z adresowanym do Burmistrza pismem Posła na Sejm RP – p. Krzysztofa Lipca.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapoznał z adresowanym do Burmistrza pismem Zarządu OSP Kazanów dotyczącym wygospodarowania w budżecie roku 2011 środków na remont budynku remizy.
Przewodniczący Rady Miejskiej oraz Burmistrz Miasta i Gminy w związku z nadchodzącym Nowym Rokiem 2011 złożyli najserdeczniejsze życzenia szczęścia, zdrowia i pomyślności.
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Zbigniew Kowalczyk podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad III sesji Rady Miejskiej w Końskich kadencji 2010-2014.
Protokółowali Przewodniczący Rady Miejskiej
Inspektor Biura Rady Miejskiej Zbigniew Kowalczyk
Rafał Kuba
Monika Ślusarczyk