UCHWAŁA Nr LXIII/459/2010
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 22 września 2010 r.
w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 , z 2002 r. Dz. U. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271,Nr 214 poz. 1806, z 2003 r. Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005 r. Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, z 2006 r. Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007 r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458, z 2009 r. Nr 52, poz. 420, Nr 157, poz. 1241, z 2010 r. Nr 28, poz. 142 i poz. 146, Nr 106, poz. 675) oraz art. 234 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146 i Nr 123, poz. 835) uchwala się, co następuje:
§ 1. 1. Projekt budżetu opracowuje, przy pomocy urzędu i kierowników jednostek organizacyjnych, Burmistrz.
2. Wnioski radnych, sołectw, komitetów osiedlowych, społecznych komitetów składane są Burmistrzowi w terminie do dnia 30 września każdego roku.
3. Jednostki posiadające osobowość prawną, dla których Gmina jest organem założycielskim, wnioski do budżetu na nadchodzący rok składają Burmistrzowi w terminie do 30 września.
4. Samorządowe instytucje kultury w terminie do 10 października składają wnioski do projektu budżetu wraz z opracowanym projektem planu finansowego.
5. Kierownicy podległych jednostek budżetowych oraz zakładów budżetowych w terminie do10 października składają wstępne projekty planów finansowych dochodów i wydatków, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.
6. Wstępne projekty planów finansowych powinny uwzględniać:
- przewidywane wykonanie za rok poprzedzający planowany rok budżetowy,
- planowany rok budżetowy
- pisemne objaśnienie ponoszonych wydatków.
7. Naczelnicy wydziałów urzędu składają w terminie do 10 października projekty finansowe dochodów i wydatków budżetu Gminy realizowanych w podległych komórkach, w szczegółowości: dział, rozdział i paragraf.
8. W terminie do 10 października Burmistrz określa zadania Gminy realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego, zadania przejęte przez Gminę do realizacji w drodze umowy lub porozumienia, a także zakres pomocy rzeczowej lub finansowej dla innych jednostek samorządu terytorialnego.
9. Skarbnik w terminie do 10 października opracowuje prognozę wysokości dochodów Gminy z poszczególnych źródeł oraz zestawia obligatoryjne wydatki Gminy w roku budżetowym, wynikające z zaciągniętych zobowiązań oraz realizacji obowiązkowych zadań Gminy, zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych Gminie ustawami.
10. Na podstawie przedłożonych projektów planów finansowych złożonych przez naczelników wydziałów, uwzględniając prognozę dochodów i zestawienie obligatoryjnych wydatków sporządzonych przez Skarbnika, Burmistrz ustala projekt budżetu w formie projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i przedkłada Radzie i regionalnej izbie obrachunkowej najpóźniej do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy.
11. Zapisy ujęte w projekcie uchwały budżetowej powinny być zgodne, w zakresie zadań/przedsięwzięć i kwot przewidzianych na dany rok budżetowy, z danymi wykazanymi w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy.
§ 2. 1. Projekt budżetu gminy składa się z projektu uchwały budżetowej i uzasadnienia.
2. Szczegółowy plan dochodów i wydatków Burmistrz opracowuje w pełnej szczegółowości klasyfikacji budżetowej.
3. Uzasadnienie do projektu uchwały budżetowej obejmuje:
1) ogólną charakterystykę opisową projektu budżetu,
2) omówienie prognozowanych dochodów z poszczególnych źródeł,
3) omówienie planowanych wydatków w podziale na wydatki bieżące i wydatki majątkowe.
4. W skład materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu wchodzą:
- informacja opisowa o stanie realizacji inwestycji kontynuowanych,
- ogólna informacja o stanie mienia gminnego ze wskazaniem planowanych do uzyskania dochodów z tytułu gospodarowania mieniem,
- wykaz zadań planowanych do realizacji przy udziale środków z UE ze wskazaniem etapu aplikowania o współfinansowanie.
5. Do czasu uchwalenia budżetu przez Radę Miejską, Burmistrz może dokonywać, na wniosek komisji Rady oraz z własnej inicjatywy, zmian w projekcie budżetu, powiadamiając o dokonanych zmianach Radę.
§ 4. 1. Przewodniczący Rady niezwłocznie przesyła radnym przedłożony przez Burmistrza projekt uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem i innymi materiałami towarzyszącymi.
2. Komisje Rady zapoznają się z projektem budżetu i w terminie do 10 grudnia przedstawiają na piśmie komisji właściwej do spraw budżetu opinię o projekcie.
3. W przypadku gdy z przyjętych przez komisje wniosków do budżetu wynika konieczność dokonania w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących:
1) zwiększenie dochodów,
2) zwiększenie wydatków z jednoczesnym zwiększeniem deficytu budżetu,
- dla ich wprowadzenia niezbędna jest zgoda Burmistrza.
4. Komisja Rady, radny, proponując wprowadzenie nowego wydatku lub zwiększenie wydatku przewidzianego w projekcie budżetu, zobowiązana jest wskazać źródła jego finansowania.
5. Przewodniczący Rady w terminie ustawowym zwołuje sesję budżetową. Porządek obrad sesji budżetowej powinien zawierać:
1) odczytanie projektu uchwały budżetowej,
2) odczytanie opinii poszczególnych komisji Rady,
3) odczytanie opinii regionalnej izby obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej,
4) dyskusja nad projektem uchwały budżetowej,
5) głosowanie nad uchwałą budżetową.
§ 5. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi.
§ 6. Traci moc Uchwała Nr XXV/177/2008 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 25 września 2008 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu miasta i gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
§ 7. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marian Gąszcz
U Z A S A D N I E N I E
W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2010 r. nowej ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych niezbędnym jest podjęcie uchwały w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej w oparciu o nowe przepisy.
Zgodnie z art. 234 wyżej wymienionej ustawy uchwała organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej określa w szczególności:
- wymaganą szczegółowość budżetu jst,
- terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej jst,
- wymogi dotyczące uzasadnienie i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego wraz z projektem uchwały budżetowej.