Uchwała Nr XLI/297/2009
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 29 czerwca 2009 r.
w sprawie określenia zasad udzielania dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków.
Na podstawie art.18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203, Nr 167, poz. 1759, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128, Nr 181, poz. 1337, z 2007r. Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218, z 2008 r. Nr 180, poz. 1111, Nr 223, poz. 1458 i z 2009 r. Nr 52, poz. 420) oraz art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 50, poz. 362, Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206) Rada Miejska w Końskich uchwala, co następuje:
§ 1.1. Ustanawia się:
1) warunki ubiegania się o dotację na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków;
2) rodzaj danych i informacji, które należy zawrzeć we wniosku o dotację;
3) tryb postępowania z wnioskiem o udzielenie dotacji;
4) postanowienia, jakie winna zawierać umowa o udzielenie dotacji;
5) zasady rozliczania dotacji, kontroli rozliczenia i zwrotu dotacji do budżetu miasta i gminy Końskie;
6) sposób ewidencjonowania i upowszechniania informacji o udzielonych dotacjach.
2. Znaczenie użytych w uchwale pojęć dotyczących zabytków lub czynności z nimi związanych określają przepisy ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 96, poz. 959, Nr 238, poz. 2390, z 2006 r. Nr 50, poz. 362, Nr 126, poz. 875, z 2007 r. Nr 192, poz. 1394, z 2009 r. Nr 31, poz. 206) oraz rozporządzeń wydanych na podstawie tej ustawy.
3. Ilekroć w uchwale jest mowa o :
1) pracach lub robotach budowlanych przy zabytku – należy przez to rozumieć prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków;
2) beneficjencie – należy przez to rozumieć podmiot, któremu na zasadach określonych niniejszą uchwałą na prace lub roboty budowlane przy zabytku przyznano dotację z budżetu miasta i gminy Końskie;
3) środkach publicznych - należy przez to rozumieć publiczne środki finansowe określone przepisami o finansach publicznych.
§ 2.1. Z budżetu miasta i gminy Końskie mogą być udzielone dotacje celowe na sfinansowanie prac lub robót budowlanych przy zabytku, jeżeli zabytek ten łącznie spełnia następujące kryteria:
1) znajduje się na stałe na obszarze miasta i gminy Końskie;
2) jest w złym stanie technicznym;
3) posiada istotne znaczenie historyczne, artystyczne lub kulturowe dla mieszkańców miasta i gminy Końskie.
2. Dotacja na prace lub roboty budowlane przy zabytku może finansować nakłady obejmujące:
1) sporządzenie ekspertyz technicznych i konserwatorskich;
2) przeprowadzenie badań konserwatorskich, architektonicznych lub archeologicznych;
3) wykonanie dokumentacji konserwatorskiej;
4) opracowanie programu prac konserwatorskich i restauratorskich;
5) wykonanie projektu budowlanego zgodnie z przepisami Prawa budowlanego;
6) sporządzenie projektu odtworzenia kompozycji wnętrz;
7) zabezpieczenie, zachowanie i utrwalenie substancji zabytku;
8) stabilizacje konstrukcyjną części składowych zabytku lub ich odtworzenie w zakresie niezbędnym dla zachowania tego zabytku;
9) odnowienie lub uzupełnienie tynków i okładzin architektonicznych albo ich całkowite odtworzenie, z uwzględnieniem charakterystycznej dla tego zabytku kolorystyki;
10) odtworzenie zniszczonej przynależności zabytku, jeżeli odtworzenie to nie przekracza 50 % oryginalnej substancji tej przynależności;
11) odnowienie lub całkowite odtworzenie okien, w tym ościeżnic i okiennic, zewnętrznych odrzwi i drzwi, więźby dachowej, pokrycia dachowego, rynien i rur spustowych;
12) modernizacja instalacji elektrycznej w zabytkach drewnianych lub w zabytkach, które posiadają oryginalne, wykonanie z drewna części składowe i przynależności;
13) wykonanie instalacji przeciwwilgociowej;
14) uzupełnienie narysów ziemnych dzieł architektury obronnej oraz zabytków archeologicznych nieruchomych o własnych formach krajobrazowych;
15) działania zmierzające do wyeksponowania istniejących, oryginalnych elementów zabytkowego układu parku lub ogrodu ;
16) zakupu materiałów konserwatorskich i budowlanych, niezbędnych do wykonania prac i robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru, o których mowa
w pkt. 7-15;
17) zakup i montaż instalacji przeciwwłamaniowej oraz przeciwpożarowej i odgromowej.
§ 3.1. O dotację może ubiegać się każdy podmiot będący właścicielem lub posiadaczem zabytku, a także podmiot, który do tego zabytku posiada tytuł prawny wynikający z użytkowania wieczystego, ograniczonego prawa rzeczowego, trwałego zarządu albo stosunku zobowiązaniowego z uwzględnieniem § 2 ust.1.
2. Dotacja może być udzielona na sfinansowanie prac lub robót budowlanych przy zabytku, które wnioskodawca zamierza wykonać w roku złożenia wniosku o udzielenie dotacji albo w roku złożenia wniosku i w roku następnym.
3. Na zasadach określonych w niniejszej uchwale wnioskodawca może równocześnie wystąpić z kilkoma wnioskami o dotacje do prac lub robót budowlanych przy więcej niż jednym zabytku.
§ 4.1. Dotacja z budżetu miasta i gminy Końskie na wykonanie prac lub robót budowlanych przy jednym i tym samym zabytku może być udzielona w wysokości do 50 % ogółu nakładów na te prace lub roboty.
2. Jeżeli zabytek posiada wyjątkową wartość historyczną, artystyczną lub naukową albo wymaga przeprowadzenia złożonych pod względem technologicznym prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych, albo gdy sytuacja wymaga niezwłocznego podjęcia prac lub robót budowlanych przy zabytku - dotacja może być udzielona w wysokości do 100 % nakładów koniecznych na wykonanie tych prac lub robót budowlanych.
3. W przypadku gdy beneficjent na prace lub roboty budowlane przy zabytku otrzymuje również inne środki publiczne, kwota dotacji przyznanej z budżetu miasta i gminy Końskie wraz z kwotami przyznanymi na ten cel innych środków publicznych nie może przekraczać 100 % nakładów koniecznych na wykonanie tych prac lub robót.
§ 5.1. We wniosku o przyznanie dotacji należy wskazać:
1) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania wnioskodawcy lub nazwę, adres i siedzibę wnioskodawcy będącego jednostką organizacyjną,
2) dane obiektu uwidocznione w rejestrze zabytków,
3) fotograficzną dokumentację zabytku,
4) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do władania zabytkiem,
5) decyzję właściwego organu ochrony zabytków zezwalającą na przeprowadzenie prac lub robót budowlanych przy zabytku oraz projekt i pozwolenie na budowę, gdy wniosek dotyczy prac lub robót budowlanych przy zabytku nieruchomym lub program prac, gdy wniosek dotyczy prac przy zabytku ruchomym,
6) wnioskowaną kwotę dotacji i proponowany termin jej przekazania,
7) zakres prac lub robót budowlanych, które mają być objęte dotacją,
8) termin zakończenia prac objętych wnioskiem,
9) harmonogram i kosztorys przewidywanych prac lub robót budowlanych ze wskazaniem źródeł ich finansowania,
10) informację o środkach publicznych przyznanych z innych źródeł na te same prace lub roboty budowlane przy zabytku oraz informację o wystąpieniu o takie środki złożonym do innych podmiotów,
11) wykaz prac lub robót budowlanych wykonanych przy danym zabytku w okresie 3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku z podaniem łącznej wysokości nakładów, w tym: wysokości i źródeł dofinansowania otrzymanego ze środków publicznych.
2. Wzór wniosku o udzielenie dotacji stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.
3. W przypadku gdy wnioskodawca jest przedsiębiorcą do wniosku o udzielenie dotacji winien dołączyć informację o pomocy publicznej otrzymanej przed dniem złożenia wniosku – sporządzoną w zakresie i według zasad określonych w art. 37 ustawy z dnia 30 kwietnia 2004 r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 59, poz. 404, z 2008 r. Nr 93, poz. 585).
4. Udzielenie dotacji na prace lub roboty budowlane podmiotu z ust. 3 dokonywane jest zgodnie z przepisami niniejszej uchwały wraz z dochowaniem zasad określonych w przepisach prawa regulujących udzielenie pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
§ 6.1. Wnioski o dotację kierowane są do Burmistrza Miasta i Gminy Końskie w terminie przez niego wyznaczonym, ogłoszonym w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Końskich.
2. Burmistrz Miasta i Gminy Końskie przedstawia wnioski do zaopiniowania właściwym komisjom Rady Miejskiej w Końskich.
§ 7.1. Dotację przyznaje Rada Miejska w Końskich w uchwale określającej:
1) nazwę podmiotu otrzymującego dotację,
2) prace lub roboty budowlane przy obiekcie zabytkowym, na wykonanie których przyznano dotację,
3) kwotę dotacji.
2. Burmistrz Miasta i Gminy Końskie ogłasza na tablicy ogłoszeń Urzędu Miasta i Gminy w Końskich oraz w Biuletynie Informacji Publicznej uchwałę o przyznaniu dotacji.
§ 8. Burmistrz Miasta i Gminy Końskie podpisuje z beneficjentem umowę określającą w szczególności:
1) opis prac lub robót budowlanych przy zabytku i termin ich wykonania,
2) kwotę dotacji i terminy jej przekazania, które w postanowieniach umowy mogą zostać uzależnione od wyniku każdorazowej kontroli postępu prac lub robót budowlanych i rozliczenia tych wydatków,
3) zobowiązanie się beneficjenta do przekazywania informacji o wysokości środków publicznych na prace lub roboty przy zabytku otrzymanych z innych źródeł,
4) zobowiązanie się beneficjenta do stosowania takich zasad obiegu i opisywania dokumentów finansowych, aby oryginały dokumentów świadczących o dokonaniu wydatków sfinansowanych w całości lub w części z otrzymanych dotacji zaopatrzone były w sposób trwały w klauzulę potwierdzającą ten fakt,
5) zobowiązanie się beneficjenta do poddania się kontroli w zakresie przeznaczenia dotacji i wykonania prac lub robót budowlanych,
6) sposób i termin rozliczania kwot udzielonej dotacji,
7) warunki, sposób i termin zwrotu niewykorzystanej dotacji oraz zwrotu dotacji wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem,
8) pouczenie o zakresie odpowiedzialności karnej skarbowej beneficjenta i odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych przy wydatkowaniu środków z otrzymanej dotacji,
9) pouczenie o tym, że w przypadku wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem - na mocy art., 145 ust. 6 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317, Nr 216, poz. 1370, Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 19, poz. 100, Nr 62, poz. 504, Nr 72, poz. 619, Nr 79, poz. 666) – beneficjent traci prawo otrzymania dotacji przez 3 kolejne lata, licząc od dnia stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z przeznaczeniem.
§ 9.1. Kontrola, o której mowa w § 8 pkt. 2 i 5 przeprowadzana jest przez osoby upoważnione przez Burmistrza Miasta i Gminy Końskie i polega na:
1) sprawdzeniu rzeczywistego przebiegu realizacji celów zakładanych w zakresie dotowanego zadania pod kątem zgodności z przepisami prawa i zawartą umową (kontrola formalno merytoryczna),
2) sprawdzeniu dokumentów związanych z realizacją dotowanego zadania (w szczególności znajdujących się w siedzibie podmiotu oryginałów dokumentów finansowych) pod kątem ich zgodności z przepisami prawa, umową i zasadami rachunkowości (kontrola formalno-rachunkowa).
2. Kontrolę można przeprowadzać do czasu rozliczenia dotacji.
§ 10.1. Przed rozliczeniem całości dotacji lub jej części dokonywany jest komisyjny odbiór wykonanych prac lub robót budowlanych. Odbioru dokonują osoby upoważnione przez Burmistrza Miasta i Gminy Końskie.
2. W celu rozliczenia dotacji beneficjent w sposób i w terminach określonych w umowie składa sprawozdania z wykonania prac lub robót budowlanych Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust.2 określa:
1) całkowity koszt zadania w okresie sprawozdawczym, w tym nakłady pokryte z innych środków publicznych,
2) zestawienie rachunków dołączonych do sprawozdania w celu rozliczenia dotacji – ze wskazaniem numeru księgowego, numeru pozycji kosztorysu, daty wystawienia rachunku, nazwy wydatku oraz jego kwot wraz z określeniem wysokości środków z dotacji finansujących dany rachunek.
4. Wzór sprawozdania z rozliczenia udzielonej dotacji stanowi załącznik Nr 2 do niniejszej uchwały.
5. Do sprawozdania dołącza się oświadczenie o zgodności dołączonych danych ze stanem faktycznym wraz z pouczeniem o odpowiedzialności z art. 233 Kodeksu karnego.
6. Beneficjent, rozliczając dotację, winien na wezwanie Burmistrza Miasta i Gminy Końskie, uzupełnić brakujące dokumenty i udzielić wyczerpujących informacji.
§ 11. W przypadku częściowego lub całkowitego niewykonania dotowanego zadania z przyczyn leżących po stronie beneficjenta, niewykorzystana część przekazanych środków dotacji podlega zwrotowi do budżetu miasta i gminy Końskie na zasadach określonych
w umowie.
§ 12.1. Burmistrz Miasta i Gminy Końskie prowadzi zestawienie danych o udzielonych dotacjach oraz informuje inne organy uprawnione do udzielania dotacji na prace lub roboty budowlane przy zabytkach o dotacjach przyznanych przez Radę Miasta w Końskich.
2. Zestawienie danych, o których mowa w ust.1 dla każdej udzielonej dotacji winno zawierać:
1) wskazanie zabytku, z uwzględnieniem miejsca jego położenia lub przechowywania,
2) imię i nazwisko, miejsce zamieszkania i adres osoby albo nazwę, siedzibę i adres jednostki organizacyjnej, której przyznano dotację,
3) kserokopię uchwały o przyznaniu dotacji,
4) kserokopię umowy o dotację,
5) informację o wysokości środków przekazanych beneficjentowi z dotacji oraz o rozliczeniu kwoty wypłaconej dotacji,
6) informacje przekazane przez inne organy zobowiązane do udzielania informacji
o dotacjach na prace lub roboty budowlane przy danym zbytku,
7) adnotacje o podaniu do publicznej wiadomości uchwały o przyznaniu dotacji.
§ 13. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 14. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marian Gąszcz
Uzasadnienie
Na obszarze Gminy Końskie znajdują się obiekty, które posiadają istotne znaczenie historyczne i są wpisane do rejestru zabytków. W większości są to obiekty w złym stanie technicznym i wymagają dużych nakładów finansowych na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane. Wobec ograniczonych możliwości finansowych właścicieli i posiadaczy zabytków prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane winny być wspierane finansowo przez samorząd gminny.
Przepis art. 81 ust. 1 ustawy z dnia 23 lipca 2003 roku o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. Nr 162 poz. 1568 z późn. zm.) stanowi, że dotacja na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru może być udzielona przez organ stanowiący gminy na zasadach określonych w podjętej przez ten organ uchwale.
W związku z powyższym podjęcie uchwały jest zasadne.
Załącznik Nr 1 do uchwały Nr XLI/297/09
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 29 czerwca 2009 r.
W N I O S E K
o udzielenie ze środków miasta i gminy Końskie dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków
I. Dane podmiotu ubiegającego się o dotację
1) pełna nazwa podmiotu...........................................................................................................
2) forma organizacyjno- prawna (np.: fundacja, stowarzyszenie, spółka z o.o., itp.) ........................................................................................................................................
3) data rejestracji / nr właściwego rejestru...................................................................................
4) Nr NIP oraz Nr Regon .........................................................................................................
5) dokładny adres .......................................................................................................................
ul.................................................................................................................................................
gmina.........................................................powiat........................................................................
województwo................................................................................................................................
tel. .............................................................fax.............................................................................
6) nazwa banku i numer rachunku ..............................................................................................
7) nazwiska i imiona oraz funkcje osób statutowo upoważnionych do reprezentowania podmiotu
w kontaktach zewnętrznych i zawierania umów:
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
8) Status prawny (właściwe podkreślić):
- organizacja pożytku publicznego
- podmiot wpisany do rejestru przedsiębiorców
- podmiot posiadający osobowość prawną
- kościół lub związek wyznaniowy
- inny (jaki ?) .............................................................................................................................
...............................................................................................................................................
II. Dane o zabytku
1) nazwa zabytku.......................................................................................................................
2) dane o zabytku uwidocznione w rejestrze zabytków (między innymi Nr w rejestrze zabytków,
data wpisu) ............................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
3) tytuł do władania zabytkiem: ....................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
..............................................................................................................................................
4) uzyskane pozwolenie na przeprowadzenie prac konserwatorskich, restauracyjnych lub robót budowlanych przy zabytku wydane przez właściwy organ ochrony zabytków (wydane przez, data, Nr zezwolenia) ...............................................................................................................
................................................................................................................................................
................................................................................................................................................
............................................................................................................................................
5) uzyskane pozwolenia na przeprowadzenie prac budowlanych przy zabytku: (wydane przez, data, Nr zezwolenia) .......................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
6) uzasadnienie istotnego znaczenia historycznego, artystycznego lub naukowego zabytku ..................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
III. Szczegółowe informacje o pracach lub robotach
1) zakres rzeczowy prac lub robót: .............................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
2) uzasadnienie konieczności przeprowadzenia prac lub robót:......................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
...............................................................................................................................................
IV. Kalkulacja przewidywanych kosztów realizacji prac lub robót budowlanych:
Całkowity koszt (w zł) .....................................................................................................
- w tym: wnioskowana wielkość dotacji (w zł) ........................................................
- w tym : wielkość środków własnych (w zł) ............................................................
- w tym: inne źródła (należy wskazać) (w zł) ............................................................
- ...........................................................................................................................
.................................................................................................................................
V. Harmonogram prac wraz z kosztorysem i wskazaniem źródeł finansowania ( w zł)
L.p. |
Rodzaj prac lub robót |
Przewidywany okres wykonywania prac |
Przewidywany koszt wykonania prac lub robót |
Źródło (źródła) finansowania prac lub robót |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
O G Ó Ł E M: |
|
|
|
* jeżeli finansowanie danej pozycji następuje z kilku źródeł, należy wskazać kwoty finansowania
z każdego źródła oddzielnie.
VI. Terminy
Wnioskowany termin przekazania dotacji: ...................................................................................
Termin rozpoczęcia prac: ...........................................................................................................
Termin zakończenia prac: .............................................................................................................
VII. Informacja o środkach publicznych przyznanych z innych źródeł na te same prace lub roboty budowlane przy zabytku oraz informacja o wystąpieniu o takie środki złożonym do innych podmiotów:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
VIII. Wykaz prac lub robót budowlanych wykonanych przy danym zabytku w okresie
3 lat poprzedzających dzień złożenia wniosku z podaniem łącznej wysokości i źródła otrzymanego dofinansowania ze środków publicznych:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
IX. Dodatkowe informacje mogące mieć znaczenie przy ocenie wniosku:
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
....................................................................................................................................................
X. Wykaz załączników wymaganych przy składaniu wniosku:
1) decyzja o wpisie do rejestru zabytków obiektu, którego dotyczą prace lub roboty,
2) dokument potwierdzający tytuł do władania zabytkiem (wypis z rejestru gruntów lub aktualny odpis z księgi wieczystej),
3) dokumentacja fotograficzna obiektu,
4) decyzja właściwego organu ochrony zabytków zezwalająca na przeprowadzenie prac lub robót,
5) projekt i pozwolenie na budowę (zabytki nieruchome),
6) program prac (zabytki ruchome).
........................................................................
(pieczęć wnioskodawcy) (podpis osoby upoważnionej do składania
oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy)