Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

PROTOKÓŁ NR XLVIII/09

z sesji Rady Miejskiej w Końskich

odbytej w dniu 22 grudnia 2009 r.
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich

 

 

     W XLVIII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 20 radnych na ogólną liczbę 21. 1 radny nieobecny – usprawiedliwiony.

W sesji wzięły udział 52 osoby  zaproszone. Łącznie w obradach uczestniczyło  72 osoby.

Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.

Obrady trwały od godziny 900 do godziny 1500

 

 

Ad. pkt 1

 

     XLVIII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.

 

     Stwierdził, że w obradach bierze udział 20 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.

 

Ad. pkt 2

 

     Przewodniczący Rady Miejskiej poinformował, że Rada Miejska protokoły z poprzednich sesji przyjmie na kolejnej sesji z uwagi na krótki czas od ostatniej sesji i wysoki stopień natężenia pracy.

 

 

Ad. pkt 3

 

    Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że radni otrzymali projekt porządku obrad i nie zachodzi potrzeba jego odczytywania.

 

Przypominał, że zgodnie z art. 20 ust. 1 a ustawy o samorządzie gminnym Rada może wprowadzić zmianę w porządku obrad sesji bezwzględną większością głosów ustawowego składu Rady.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował o wniosku Burmistrza Miasta i Gminy Końskie o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez inne niż gmina Końskie osoby prawne i fizyczne oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

Wpłynął wniosek Burmistrza o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków majątkowych i bieżących, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2009.

Wniosek do porządku obrad zgłosiła Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki, aby „Odłożyć w czasie rozpatrywanie projektu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego przez Gminę Końskie do czasu jego doprecyzowania w zakresie wskazania środków finansowych w budżecie Miasta i Gminy na 2010 r., z których uchwała będzie realizowana”. Jest to zarazem wniosek do porządku obrad, którego przyjęcie będzie skutkować zdjęciem z porządku obrad  tego projektu uchwały.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o wprowadzenie do porządku obrad projektu uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez inne niż gmina Końskie osoby prawne i fizyczne oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Burmistrza o zdjęcie z porządku obrad sesji projektu uchwały w sprawie ustalenia wykazu wydatków majątkowych i bieżących, które nie wygasają z upływem roku budżetowego 2009.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie wniosek Komisji Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki, aby „Odłożyć w czasie rozpatrywanie projektu uchwały w sprawie określenia warunków i trybu wspierania finansowego rozwoju sportu kwalifikowanego przez Gminę Końskie do czasu jego doprecyzowania w zakresie wskazania środków finansowych w budżecie Miasta i Gminy na 2010 r., z których uchwała będzie realizowana”. Przyjęcie tego wniosku będzie skutkować zdjęciem z porządku obrad  tego projektu uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 12 głosach za, 3 głosach przeciwnych i 3 głosach wstrzymujących się wniosek do porządku obrad przyjęła.

 

 

Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie przyjęcie porządku obrad wraz
z przyjętymi wnioskami.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 głosach za (jednogłośnie) porządek obrad przyjęła.

 

 

Porządek obrad

 

1.    Otwarcie sesji i stwierdzenie quorum.

2.    Przyjęcie protokołów z obrad poprzednich sesji.

3.    Przyjęcie porządku obrad.

4.    Informacja o pracy Burmistrza Miasta i Gminy między sesjami.

5.    Interpelacje i zapytania radnych oraz udzielenie odpowiedzi.

6.    Informacja o stanie bezrobocia na terenie miasta i gminy Końskie.

7.    Rozpatrzenie projektów uchwał w sprawach: 

a)      uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Wjazdowej, Warszawskiej, Wojska Polskiego, Lipowej, 1 Maja, Mieszka I, Iwo Odrowąża i Spółdzielczej,

b)      przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie oraz części sołectwa Kornica,

c)      ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich na 2010 rok,

d)     ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi  w Końskich na 2010 rok,

e)      uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich na rok 2010,

f)       zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Dyszów”,

g)      zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Rogów”,

h)      wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Końskich Spółka z o.o. nieruchomości położonej w Końskich wykorzystywanej pod wysypisko śmieci wraz z posadowionymi na niej budynkami i budowlami niezbędnymi do jego funkcjonowania,

i)        zmian w budżecie na 2009 r.,

j)        rozpatrzenia skargi Stowarzyszenia Sportowego Konecka Liga Firm na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie,

k)      przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej w Końskich oraz Komisji na 2010 r.,

l)        ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez inne niż gmina Końskie osoby prawne i fizyczne oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania.

8.    Pierwsze czytanie projektu budżetu miasta i gminy Końskie na 2010 rok.

9.    Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej.

10. Informacje i komunikaty.

11.Zakończenie obrad sesji.

 

Ad. pkt 4

 

Burmistrz Miasta i Gminy - Pan Krzysztof Obratański
Przedstawił informację o pracy Burmistrza w okresie między sesjami.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Wobec braku uwag Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła przedłożoną w formie pisemnej informację do wiadomości.

 

 

Ad. pkt 5

 

Interpelacje i zapytania radnych

 

Przewodniczący obrad przypominał, że w myśl § 21 i § 22 Regulaminu Rady interpelacje składane są na piśmie, zaś zapytania mogą być składane na piśmie lub ustnie.

 

Radny Krzysztof Jasiński

  1. Zapytał w jakim stopniu wysypisko komunalne spełnia wymagania w związku z wytycznymi UE.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Spalarnia – czy rozważana jest możliwość zbudowania spalarni do spalania śmieci z gospodarstw domowych.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. ZEC – plany dyrekcji ZEC odnośnie modernizacji w związku z koniecznością ograniczenia emisji CO2, pyłów i innych zanieczyszczeń.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Co do wymogów ekologicznych dotyczących emisji spalin, to ZEC przygotowywał się już od kilku lat do modernizacji swoich instalacji przyjmując wariant minimalistyczny i maksymalistyczny. Wariant minimalistyczny polega na wymianie pieców niskociśnieniowych na nowe niskoemisyjne spełniające normy unijne. Wariant maksimum, to przebudowa całego ZEC, tak, aby zainstalować tam piece wysokociśnieniowe produkujące ciepło w skojarzeniu z produkcją energii elektrycznej. Barierą do niedawna dla obydwu wariantów była sprawa braku możliwości aplikacji do programów unijnych ze względu na brak rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie pomocy publicznej. Rozporządzenia takie 7 grudnia br. zostało wydane i powinno wejść w życie z końcem roku. Ogłoszony jest już terminarz naboru wniosków w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w działaniu poświęconym energetyce przyjaznej środowisku. Z tego działania można sfinansować wariant minimum. Prawdopodobnie ogłoszony zostanie również nabór wniosków przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska do infrastruktury i środowiska w części dotyczącej energetyki a więc na duże projekty. Od opinii kierownictwa ZEC zależało będzie to, do którego z tych programów Gmina będzie aplikować.         

 

  1. Zwrócił się rozważenie możliwości mandatowania osób które wieszają ogłoszenia w niedozwolonych miejscach.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Do tej pory problemem w identyfikacji osób, które wieszały ogłoszenia w miejscach do tego nie przeznaczonych a które na ogłoszeniach zostawiały numer telefonu kontaktowego był brak zgody operatorów sieci komórkowych na udostępnianie informacji o swoich abonentach. Zmienił to ostatnio wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego, który potwierdził prawo ubiegania się o identyfikację właściciela numeru telefonu komórkowego. Gmina Końskie będzie starała się iść tym samym tropem. Nie chodzi tu wyłącznie od uzyskanie dochodów z mandatowania, ale także o względy estetyki miasta.  

 

  1. Poruszył sprawę ogrodzenia Parku Miejskiego do strony ul. Sportowej.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Ogrodzenie Parku Miejskiego od strony ul. Zamkowej objęte jest decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego. W projekcie budżetu na 2010 r. zaplanowano niezbędne środki  do zaprojektowania i odbudowy tego ogrodzenia. Podziękował za informację o stanie ogrodzenia od strony ul. Sportowej. Sprawa zostanie zbadana i zasygnalizowana PINB.

 

  1. Poruszył sprawę ogrodzenia od ul. Targowej – zły stan techniczny.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. PKS – poruszył sprawę zakupu budynku.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Odkupiony przez Gminę do PKS budynek miał z jednej strony rozwiązać bieżące kłopoty PKS a z drugiej dać Gminie możliwość przebudowy pomieszczeń pod cele mieszkaniowe. Do Starostwa została złożona dokumentacja na przebudowę budynku na lokale mieszkalne. Takie pozwolenie niebawem powinno być wydane i będzie można przystąpić do prac po wykonaniu których będzie tam 15 stosunkowo dużych mieszkań. 

 

  1. Zapytał czy pomysł Pana M. Zenka dotyczący ogrzewania pod nazwą „Zielony Dom” został skierowany do konsultacji.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Projekt M. Zenki dotyczył rozpropagowania opracowanej przez niego metody ogrzewania, która miała mieć charakter oszczędnościowy. Gmina może tylko gotową już koncepcję starać się rozpropagować.

 

  1. Plac Kościuszki – zwrócił się o rozważenie możliwości wprowadzenia zakazu skrętu w prawo w kierunku ul. Hubala.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Istnieje problem parkowania samochodów na Pl. Kościuszki w okolicach apteki. Znajduje się tam podwójna linia ciągła i w związku z tym nie powinno się tam parkować. Jednak w warunkach zimowych tej linii nie widać. Jest mało sygnałów o wypadkach drogowych we wskazywanym miejscu. Pojawiające się problemy Gmina wspólnie z Policją będzie się starała rozwiązywać.

 

  1. Ulica Hubala – zablokowane uliczki wewnątrzosiedlowe – zwrócił się
    o rozważenie możliwości wprowadzenia zakazu parkowania.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Istnieje problem rodziców dowożących swoje dzieci do Szkoły Muzycznej. Jest tam tylko 5 miejsc postojowych dla samochodów przed frontem szkoły i w sposób oczywisty nie da się tego rozwiązać.

 

  1. Zgłosił zły stan techniczny znaków drogowych – Os. 3 Maja, ul. Polna, ul. Warszawska.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Stan znaków drogowych nie jest najlepszy. Wynika on z częstych uszkodzeń mechanicznych a po części wskutek upływu czasu.

 

  1. Skrzyżowanie ul. Gimnazjalnej i Spacerowej – rozważyć przesunięcie kapliczki.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

W projekcie przebudowy ul. Kieleckiej wskazane jest nowe jest miejsce do lokalizacji kapliczki.

 

  1. Zwrócił się o rozważenie możliwości budowy parkingów przy ul. Hubala 6.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Rozpoznał możliwość przebudowy części terenów wokół wspólnot mieszkaniowych przy ul. Hubala na place utwardzone, ponieważ próby zbudowania mini parkingów przy wspólnotach napotkał na problemy formalne. Parking musi mieć odpowiednią odległość od budynku. W związku z tym zgłoszenie w jednym tylko miejscu eksperymentalnie zamiaru przebudowy części chodnika na miejsca postojowe spotkało się w Starostwie z odpowiedzią o braku legalności, ponieważ przy tak ciasnej zabudowie nie można tego nazywać parkingami. Jest pomysł na zgłoszenie miejsc utwardzonych, które mogą być wykorzystane jako miejsca postojowe.

 

  1. Zwrócił się o rozważenie możliwości budowy parkingów przy ul. 3 Maja między blokami 3,5,9-11.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Rozważenie możliwości budowy parkingów przy ul. 3 Maja przyjmuje z satysfakcją. Przygotowany jest projekt uzupełnienia miejsc parkingowych z zatoczkami postojowymi przy ciągach drogowych należących do Gminy Końskie. Projekt ten będzie realizowany w roku 2010.  

 

  1. Poruszył stan techniczny kontenerów.

Odp. zostanie udzielona na piśmie.

 

  1. Gabrielnia – śmieci od kierunkowskazu do ściany lasu.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Wysypisko śmieci w miejscowości Gabrielnia jest jego zdaniem zjawiskiem związanym z tzw. turystyką śmieciową. Teren będzie sprzątany na wiosnę w miarę możliwości w ramach programu Ekolog.

 

  1. Art. 30a, 30b Karty Nauczyciela – zapytał o średnie wynagrodzenia w poszczególnych kategoriach awansu zawodowego w Gminie oraz w jakiej wielkości zostaną wypłacone dodatki uzupełniające i w których szkołach.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Stan płac nauczycielskich w kontekście zapisów w Karcie Nauczyciela w Gminie Końskie nie stanowi problemów związanych z nie dotrzymywaniem zobowiązań nałożonych na organy prowadzące. Co do wysokości płac w poszczególnych kategoriach to nie są stosowane dopłaty.

 

Radny Ernest Kruk

  1. Zapytał w jakiej fazie jest realizacja wniosków radnych , sołtysów odnośnie modernizacji  oświetlenia na terenie Gminy.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

W roku bieżącym zakończył się główny etap modernizacji oświetlenia drogowego zlecony w 2008 r. Modernizacji poddane zostały te obwody oświetleniowe, dla których trzeba było uporządkować system własnościowy. Modernizacja była projektowana obwodami bez rozróżnienia stanu własnościowego obwodów, ale w wyniku tej modernizacji powstała sytuacja w której jeden obwód miał dwóch właścicieli, czyli Gminę Końskie i Zakład Energetyczny. Tam gdzie ilość lamp oświetleniowych w obwodzie należącym do jednego lub drugiego właściciela wskazywała na wyraźną przewagę jednego, tam Gmina starała się doprowadzić do ujednolicenia stanu posiadania. Modernizacji poddany został również system zabezpieczeń i system sterowania obwodami. Zlecono wykonanie dowieszeń lamp tam gdzie istniały warunki do zrobienia tego w sposób uproszczony -  na podstawie zgłoszenia dowieszenia lampy oświetleniowej do Zakładu Energetycznego. Co do pozostałych wniosków złożonych przez sołtysów i radnych do końca października br. dla których musi być wykonana dokumentacja budowlana, to wystąpiono o warunki do projektowania do Zakładu Energetycznego. Te warunki zostały uzyskane, rozpoczęte zostanie projektowanie i wiosną lampy powinny się już pojawiać.

 

  1. Zapytał kiedy będzie zrealizowana inwestycja  pod nazwą „Budowa chodnika przy ul. Polnej”.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Projekt otrzymał pozwolenie na budowę i jest przedmiotem procedury przetargowej. Przetarg powinien się rozstrzygnąć na początku stycznia a przebudowa nastąpi na wiosnę. 

 

  1. Zapytał czy istnieje plan przebudowy parkingu przy UMiG.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Nie ma planu przebudowy parkingu przy UMiG, ponieważ wymagałoby to inwestycji dla której trzeba by było dysponować tytułem własności. Sytuacja się o tyle poprawiła, że część pracowników parkuje samochody na placu ZGM. 

 

  1. Zapytał czy MZOS przewiduje w okresie ferii zimowych „wylanie” lodowisk  jeśli temperatura na to pozwoli.   

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli tylko warunki pogodowe na to pozwolą, to podjęte zostaną działania zmierzające do utworzenia lodowiska. Standardowo takie lodowisko było tworzone na stadionie przy ul. Sportowej na placu utwardzonym asfaltem. Podjęta zostanie próba ewentualnego przekształcenia w lodowisko boiska wielofunkcyjnego na Orliku.   

 

 

Radny Lucjan Górecki

  1. Zapytał czy istnieje możliwość zamontowania lampy ulicznej we wsi Wąsosz przy drodze powiatowej w kierunku Czarnej.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Wskazywana lampa jest przedmiotem wystąpienia o warunki do projektowania. Jeżeli warunki będą pozytywne to lampa stanie się przedmiotem dobudowy. 

 

  1. Zapytał czy jest szansa na budowę chodnika we wsi Wąsosz-Nowiny.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Wskazywany chodnik może być uwzględniony w planie budowy dróg i chodników w mieście Końskie o ile skutecznie się rozpocznie realizacja programu rewitalizacji centrum miasta. W ramach programu rewitalizacji istniejące ciągi piesze zbudowane z kostki brukowej będą rozbierane, ponieważ pod tymi chodnikami będą kładzione instalacje elektryczne niskiego napięcia i instalacje oświetleniowe. Chodniki będą odbudowywane w technologii płyt i kostki granitowej. W związku z tym Gmina będzie posiadaczem sporej ilości kostki brukowej w dobrym stanie, która może posłużyć do wykonywania chodników.  

 

  1. Montaż lampy oświetleniowej we wsi Wąsosz-Zarowie od strony Końskich.

Odp. nie została udzielona.

 

Radna Krystyna Stolarska

  1. W związku z interwencjami mieszkańców dotyczącymi odbioru śmieci i niezgodnościami związanymi z zapisem o ich segregacji wystąpiła o zwrócenie uwagi na rzetelność, weryfikację przez kierowców podczas odbioru śmieci.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Trudności w bieżącej weryfikacji udziału śmieci segregowanych i nie segregowanych są sprawą wykraczającą poza obszar Sokołowa. Dlatego też doszło do zmiany obowiązującej uchwały i od 1 stycznia 2010 r. będzie jeden wymiar opłaty śmieciowej na cały rok z jednoczesną comiesięczną pilną analizą udziału śmieci segregowanych i nie segregowanych w ustalaniu proporcji oraz z informowaniem społeczności lokalnej o osiągniętym stanie segregacji.
W domach jednorodzinnych opłata będzie naliczana w wysokości 2,70 zł od osoby.   

 

  1. Z uwagi na brak możliwości pozyskiwania terenów pod budowę w miejscowościach gdzie nie przewiduje tego Studium, szczególnie na terenach wiejskich przy jednoczesnym występowaniu gruntów, które mogłyby być odrolnione zwróciła się o zmianę w Studium w tych miejscowościach gdzie są takie potrzeby zgłoszone przez sołtysów.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Wniosków dotyczących aktualizacji Studium jest na tyle dużo, że na jednej z pierwszych sesji zwyczajnych 2010 r. zaprezentowany zostanie projekt uchwały w sprawie przystąpienia do aktualizacji Studium. 

 

Radny Piotr Słoka

  1. Zapytał dyrektora MZOS w sprawie kolektorów słonecznych na Pływalni Miejskiej – jaki był koszt tej inwestycji. Jakie ta inwestycja przynosi oszczędności oraz jaki ma wpływ na ceny biletów na korzystanie z Pływalni.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Kolektory słoneczne na Pływalni to inwestycja gminna dofinansowana przez fundację Eko-Fundusz oraz wspomagana przez częściowo umarzalną pożyczkę z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska. Pod tym względem inwestycja jest opłacalna, ponieważ koszt Gminy nie sięgał nawet 40% ogółu kosztów. Trudno jednak wyliczyć skuteczność o charakterze stałym i niezmiennym, ponieważ skuteczność kolektorów zależy od stopnia nasłonecznienia. Według audytu energetycznego, który poprzedzał wykonanie tej inwestycji kolektory słoneczne mogły pozwolić dla podgrzewania wody użytkowej na zużywanie ok. 30% mniej energii.   

 

  1. Zwrócił się z prośbą do Burmistrza o zwrócenie uwagi na dokładne
    i terminowe posypywanie chodników w mieście.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Nie ma większego sensu posypywanie chodników piaskiem, dlatego, że najpierw należy z chodników usunąć śnieg.

 

  1. Zwrócił się z prośbą o interwencję w sprawie odśnieżenia odcinka drogi gminnej (w kierunku lasu) w miejscowości Piła.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Zimowe odśnieżanie dróg – Gmina będzie interweniować w sprawie tych dróg, które są pomijane przy odśnieżaniu.

 

  1. Zapytał co dalej z inwestycją wodociągu w kierunku wsi Piekło-Niebo.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Wodociąg w stronę Piekła-Nieba fizycznie został już rozpoczęty jeśli chodzi o budowę. PWiK wpiął się w wodociąg na ul. Południowej i rozpoczął wykopy w stronę Piekła i będzie kontynuował prace po „ustąpieniu mrozów”.  

 

Radny Marcin Latański

  1. Zapytał jak wygląda sprawa budowy boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich, które mają zostać wykonane przy współpracy z KSSPR.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

KSSPR skutecznie aplikowało do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich o dofinansowanie budowy boisk wielofunkcyjnych. KSSPR ma podpisaną umowę ze Świętokrzyskim Biurem Rozwoju Regionalnego. W związku z koniecznością unieważnienia trzech kolejnych przetargów w których kwoty oferowane przez wykonawców wielokrotnie przewyższały przyjęte w założeniu wartości, KSSPR przesunęło porozumienie ze ŚBRR, czyli termin fizycznego wykonania i odbioru robót  do dn. 31.07.2010 r. Nowy, ogłoszony przetarg powinien zaowocować otwarciem ofert 4 stycznia 2010 r.

 

Radny Mariusz Czarnecki

  1. Zapytał jaki, po pozytywnym wyrażeniu opinii w celu uzyskania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pod nazwą „Budowa przedłużenia ulicy Robotniczej w Końskich wraz z budową kanalizacji deszczowej, budową przepustów i oświetlenia ulicznego, będzie ustalony termin na realizację tej inwestycji.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Gmina z Urzędu Marszałkowskiego nie otrzymała zezwolenia tylko uzgodnienie. Projekt przeszedł pozytywnie przez ZUD. Nie trafił jeszcze z wnioskiem o pozwolenie na budowę. Z chwilą podpisania protokołu cała dokumentacja przejdzie do Wydziału Budownictwa Starostwa, które będzie miało 90 dni na wydanie decyzji.     

 

  1. Zapytał kiedy zostanie poszerzony przesmyk komunikacyjny łączący ul. 3 Maja z ul. Kołłątaja wraz z chodnikiem dla pieszych.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Co do przesmyku, który ogranicza drożność ulicy wzdłuż „Mrówki”, to jest to problem istniejący od czasu powstania osiedla Pułaskiego. Był on związany z faktem odmowy sprzedaży działki na poszerzenie pasa drogowego przez właściciela działki. Obecnie po uzgodnieniach z właścicielem ogrodzenie zostało przesunięte i wzdłuż tego ogrodzenia jest ciąg pieszy. Wczesną wiosną powinna być dokumentacja pozwalająca na przejęcie terenu pod przebudowę drogi od osiedla do ul. Wjazdowej. Po prawej stronie będzie chodnik i ma nadzieję, że zwiększy on bezpieczeństwo.

 

  1. Zapytał czy Gmina Końskie wystąpi do zarządcy ul. Hubala o wspólną realizację połączenia ul. Hubala z ul. Jesionową. Starostwo Powiatowe jest zarządcą ul. Hubala a Gmina Końskie jest właścicielem gruntu pod tą drogą.

Odp. Burmistrz Miasta i Gminy

Co do ewentualnego połączenia ul. Jesionowej z ul. Hubala, to Gmina gotowa jest udzielić wszelkiej możliwej pomocy Starostwu jako zarządcy ul. Hubala. Musi tego chcieć sam zarządca. Trzeba wziąć pod uwagę ograniczone możliwości Starostwa Powiatowego oraz Gminy Końskie. 

 

Uwagi do udzielonych odpowiedzi zgłosili:

 

Radny Piotr Słoka

Odnosząc się do interpelacji radnego Marcina Latańskiego dotyczącej boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich stwierdził, że widzi tu niebezpieczeństwo, ponieważ w zmianach w budżecie to zadanie zanika.  Z zadania tego kwota jest przesuwana w deficyt. Na chwilę obecną nie ma autopoprawki do projektu budżetu na 2010 r. wprowadzającą kwotę na to zadanie.

Jeżeli Burmistrz mówi o wykonywaniu jakiegoś zadania drogowego bez udziału powiatu na drodze powiatowej to czy mógłby wykonać zadanie (np. chodnika między Starym Młynem a Rogowem, między Rogowem a Młynkiem) bez udziału województwa na drodze wojewódzkiej - zapytał.

Z  prasy dowiedział się, że Gmina Końskie przegrała sprawę z Tarnowskimi. Zapytał co w związku z tym dalej, czy Gmina będzie płaciła im dzierżawę. Budynek wraz z parkiem nie jest własnością Gminy. Nie wie na jakiej podstawie Gmina utrzymuje obiekty, które do niej nie należą.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zapytał czy PWiK ma przyznane środki na szczeblu unijnym na uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej.

 

Radny Tomasz Milcarz

Odnosząc się do kwestii braku skutecznego rozstrzygnięcia przetargowego na budowę boisk wielofunkcyjnych, wskazał, że istnieje możliwość skorzystania z innej niż przetarg nieograniczony formy zamówienia publicznego, a mianowicie z dialogu konkurencyjnego, negocjacji, przetargu ograniczonego.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jeżeli chodzi o budowę dróg powiatowych bez udziału powiatu to jest ona oparta na porozumieniu zawartym z powiatem, które było podstawą aplikacji do programów unijnych. Gmina Końskie skutecznie aplikowała o środki zewnętrzne na te drogi. Ulica Gasińskiego i Zastawna w Modliszewicach mają być budowane przy okazji uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej. Będą kosztem kwalifikowanym, który Gmina jako inwestor poniesie jako koszty różnicy między kosztem ogólnym a wartością dofinansowania. Ulica Wjazdowa i droga między Proćwinem a Kornicą są objęte projektem kompleksowego uzbrojenia terenów przemysłowych. Tu również występuje dotacja unijna. Wykonywane jest to bez udziału powiatu, za zgodą powiatu i na jego warunkach. System prawny na to pozwala. W przypadku Modliszewic umyślnie zaprojektowano kanalizację sanitarną i deszczową w drogach gruntowych w jednym wykopie, aby uzyskać tytuł prawny do potraktowania odbudowy drogi jako kosztu kwalifikowanego. Powiat wyraził zgodę na umieszczenie w pasie drogowym tych instalacji pod warunkiem odbudowy dróg w technologii nawierzchni bitumicznej.

Jeżeli chodzi o kompleksowe uzbrojenie terenów przemysłowych oraz o rewitalizację centrum miasta, to została już podpisana umowa z Marszałkiem. Co do uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, to projekt przeszedł ocenę formalną, ocenę merytoryczną 1 i 2 stopnia. Ministerialne pismo z przed 2 tygodni poinformowało Gminę o przekazaniu dokumentacji jako całościowo sprawdzonej i potwierdzonej co do legalności i zgodności z polskim i unijnym prawem. Spodziewa się, że najpóźniej w styczniu umowa na dofinansowanie zostanie podpisana.

Co do parku miejskiego i zespołu pałacowego, to właścicielem ujawnionym w księgach wieczystych jest Skarb Państwa. Gmina Końskie nie procesuje się z Tarnowskimi. Tarnowscy wystąpili o uzgodnienie zapisu w księgach wieczystych i stroną jest tu Skarb Państwa. Spadkobiercy Tarnowskich wskazują, że nieprawidłowo zinterpretowano przepisy dekretu o reformie rolnej traktując te tereny jako część gospodarstwa rolnego. Ostatnia apelacja Tarnowskich od decyzji Wojewody i utrzymującej ją w mocy decyzji Ministra Rolnictwa do WSA zakończyła się przesunięciem sprawy do I instancji. W związku z tym Wojewoda ma ponownie wydać decyzje. Trudno powiedzieć kiedy ta sprawa się zakończy.

Co do skorzystania z innych przewidzianych prawem form rozstrzygnięcia zamówienia publicznego na budowę boisk wielofunkcyjnych, to radny Tomasz Milcarz ma rację, z tym, że skorzystanie z zamówienia z wolnej ręki po 3-krotnym unieważnieniu przetargu byłoby możliwe wtedy, gdyby w ostatnim przetargu nie zgłosił się żaden oferent. Biorąc za podstawę porozumienie zawarte między KSSPR a ŚBRR uważa, że Gmina ma bezpieczny czas na rozstrzygnięcie przetargu i wykonanie tych inwestycji. Co do środków, które jako własne musi posiadać KSSPR, to najbezpieczniejszym pod względem prawnym rozwiązaniem będzie w drodze autopoprawki przeznaczenie w budżecie roku 2010 kwoty, której KSSPR nie był w stanie wykorzystać w roku 2009. Rozumie, że jeśli taka autopoprawka podczas sesji budżetowej się pojawi, to radni przyjmą ją jako rzecz oczekiwaną i akceptowalną.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Ponowił pytanie czy Gmina Końskie ma przyznane środki na szczeblu unijnym.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Na szczeblu unijnym pieniądze ma przyznane Polska. Po akceptacji Komisji Europejskiej umowę z Gminą Końskie podpisze Ministerstwo Środowiska.         

 

Wszystkie interpelacje i zapytania zostały złożone na piśmie i stanowią załączniki niniejszego protokołu.

 

Potrzebę udzielenia odpowiedzi na piśmie zgłosili radni: Mariusz Czarnecki, Ernest Kruk, Piotr Słoka, Krystyna Stolarska, Marcin Latański, Krzysztof Jasiński.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej stwierdził, że:

 

Rada Miejska przyjęła udzielone odpowiedzi do wiadomości.

 

  

Ad. pkt 6

 

Informacja o stanie bezrobocia na terenie
miasta i gminy Końskie

 

Władysław Pająk - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy

Przedstawił informację o stanie bezrobocia na terenie miasta i gminy Końskie.

(Informacja ta została przedłożona na piśmie i stanowi załącznik niniejszego protokołu).

 

Głos zabrali:

 

Radny Zbigniew Hybik

Wyraził podziękowanie za konkretną, rzeczową wypowiedź oraz za wszystkie formy korzystania z zatrudnienia.

 

Radny Krzysztof Jasiński

Zapytał jakie akty prawne w I kwartale 2010 r. mogą się pojawić, które pozwoliłyby szczególnie młodym ludziom po 25 roku życia być aktywnymi, korzystać z możliwości doskonalenia. Dziś te ograniczenia w stosunku do nich występują w dużym stopniu.

 

Władysław Pająk - Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy

Nowelizacja ustawy już w 2009 r. wprowadziła nowe rozwiązania, które UP stosuje. Są to indywidualne plany działania w postaci umowy między bezrobotnym a UP wskazującej sposoby wprowadzania młodego człowieka na rynek pracy oraz instrumenty jakie będą stosowane. Młodzi bardzo chętnie z tego korzystają. Kolejnym elementem jaki wejdzie w życie od 1 stycznia 2010 r. są centra aktywizacji zawodowej, które są tworzone w każdym powiecie. Będzie to wydział przy PUP na ul. Spółdzielczej. Specjalnych programów dla młodych ludzi nie ma.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad stwierdził, że Rada przedstawioną informację przyjęła do wiadomości.

 

Przewodniczący ogłosił 15-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

 

Ad. pkt 7

 

Rozpatrzenie projektów uchwał

 

a)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego obejmującego fragment terenu miasta Końskie w granicach ulic: Wjazdowej, Warszawskiej, Wojska Polskiego, Lipowej, 1 Maja, Mieszka I, Iwo Odrowąża i Spółdzielczej był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię. Z tym, że Komisja Rozwoju Gospodarczego zgłosiła wniosek, aby  w paragrafie 16 ust. 1 pkt 2 „liczbę 30% zastąpić liczbą 40%” – poinformował Przewodniczący Rady Miejskiej.

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem Małgorzaty i Marka Szustaków dotyczącym omawianego projektu uchwały.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Agnieszka Szustak

Stwierdziła, że podtrzymują wszystko to, co zostało zawarte w cytowanym piśmie. Zwróciła się do Rady Miejskiej o nie uchwalanie omawianego planu zagospodarowania przestrzennego w zaproponowanej formie oraz o wprowadzenie poprawek przez nich wskazanych. Uchwalenie planu w wersji obecnej jest dla nich jako właścicieli krzywdzące. Dla ich nieruchomości ustalono jako podstawową funkcję - funkcję zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej a jako przeznaczenie uzupełniające usługi, ale tylko w parterach zabudowy mieszkaniowej lub samodzielnie. Usługi te mogą stanowić do 30% powierzchni działki. Wnioskują o dopuszczenie na ich nieruchomości usług i handlu w pawilonach handlowych do 80% powierzchni działki. Ustalenie proporcji mieszkaniowej i usługowej powinno nastąpić na wniosek właściciela nieruchomości. Nieruchomość ta od lat jest wykorzystywana pod cele usługowe. W odpowiedzi na wniosek o zwiększenie funkcji usługowej do 80% powierzchni działki usłyszeli, że uwzględnienie tego wniosku spowodowałoby niezgodność ze Studium. Zapytała na czym ta niezgodność miałaby polegać. Na nieruchomościach sąsiadujących funkcja usługowa jest dominująca. Ich zdaniem zaproponowany projekt planu jest niezgodny ze Studium. Nie wie jakimi kryteriami kierowali się projektanci ustalając, że na jej działce funkcja usługowa nie może być dominująca. Stwierdziła, że nie zamierzają realizować mieszkaniowej funkcji nieruchomości z uwagi na brak koniecznych na ten cel dużych środków finansowych. Jednocześnie nie zamierzają sprzedawać tej nieruchomości.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Dobrze by było, aby radni spróbowali się wczuć w rolę p. Szustaków. W projekcie planu z góry narzucone są proporcje odnośnie usług - 30 do 70, podczas gdy w okolicy usługi dominują. Stanowisko p. Szustaków jest uzasadnione.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Ze skierowanego do Rady pisma wynika, że w Studium jest zapis, że proporcje powinny być ustalone w planach miejscowych według wniosków właścicieli i inwestorów. Zapytał czy taki zapis znajduje się w Studium.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Na zgłaszane  wątpliwości powinien odpowiedzieć obecny na sesji przedstawiciel firmy, która opracowała projekt planu zagospodarowania przestrzennego. Wnioskodawcy mają prawo bronić swoich racji i stąd też przedmiotowe pismo. Przypomniał jednak, że plan obejmuje szereg nieruchomości, których właścicieli na sesji nie ma. Wychodzi na to, że znaczna część właścicieli jest zapisami projektu planu usatysfakcjonowana.

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Naszym celem nie jest zabieranie komukolwiek własności czy atakowanie kogokolwiek. Plan jest sporządzany przez Gminę i dla Gminy. Teren został przeznaczony pod mieszkalnictwo wielorodzinne, ponieważ jest taki zapis w Studium jako M/W a nie jako M/U. Studium jest aktem wiążącym przy sporządzaniu planu. Jest to argument decydujący o tym, że w planie znalazło się również M/W. Ponadto z prawa budowlanego wynika, że na terenie mieszkaniowym wielorodzinnym bez żadnych dodatkowych pozwoleń możliwe jest 30% przeznaczenia pod usługi. Po złożeniu uwagi przez p. Szustak podczas wyłożenia projektu planu została ta uwaga uwzględniona i teren został potraktowany preferencyjnie. Zapisy zostały poszerzone i usługi mogą występować jako samodzielne. W pierwszej złożonej uwadze zawarta była prośba o przeznaczenie terenu pod budownictwo jednorodzinne, handel i usługi. Być może zostało to źle sformułowane.

Wspomniane w piśmie decyzje o warunkach zabudowy straciły ważność. Decyzje te nie zostały wykorzystane ani możliwości jakie dają obecne przepisy. Zapisy zawarte w obecnym planie nie uniemożliwiają autorom pisma dalszej działalności. Zapisy powodują natomiast, że nie będzie możliwa rozbudowa usług.

 

Radny Andrzej Kosierkiewicz

Zapytał czy usługi mogą obejmować maksymalnie 40% powierzchni terenu.

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Odpowiedziała, że tak. Jest to konsekwencja zapisów zawartych w Studium. Uwzględnienie przez radnych uwag pani Szustak będzie oznaczało konieczność dokonania zmian w Studium, co z kolei wiązałoby się z upływem czasu i kosztami jakie musiałaby pokryć Gmina.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jak rozumie, to zapisy w Studium pozwalają na to, by w terenie oznaczonym jako M/W zgodnie z prawem budowlanym 30% powierzchni mogłoby być przeznaczone pod usługi towarzyszące. Odnosząc się do Studium w zakresie dotyczącym określenia proporcji przez Radę Miejską, która ma możliwość zwiększenia tych proporcji w stosunku do zapisów prawa budowlanego z zachowaniem dominanty – zapisu podstawowego. Zapytał projektantkę do jakiej granicy proporcji między funkcją podstawową a towarzyszącą można określić proporcje zgodnie z życzeniem wnioskodawców z jednoczesnym zachowaniem zgodności ze Studium.        

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Maksimum, które można dopuścić w zgodzie ze Studium jest 40% powierzchni terenu dla usług.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Jak rozumie uwzględnienie uwag będzie oznaczało rezygnację z uchwalenia planu, przystąpienie do aktualizacji Studium a po zakończeniu aktualizacji ponowne przystąpienie do uchwalenia planu. Zapytał o rozmiary czasowe takiego przedsięwzięcia.

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Odpowiedziała, że przedsięwzięcie zajęłoby 3-4 lata i wiązałoby się z kosztami.

 

Agnieszka Szustak

Według niej w Studium wszystkie nieruchomości znajdujące się na prawo od Targowicy Miejskiej znajdowały się w jednej jednostce urbanistycznej M/W – jako budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne. Zapytał dlaczego wszyscy właściciele nieruchomości tam położonych otrzymali funkcję usługową jako funkcję dominującą podczas gdy ich 1 działka została zakwalifikowana pod budownictwo mieszkaniowe wielorodzinne. Zapytała jakimi kryteriami projektanci się tu kierowali.

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Wyznaczenie na planie wskazywanej linii zabudowy nie dyskwalifikuje budynków istniejących. Nowe inwestycje natomiast nie powinny wykraczać poza linię zabudowy. Nie jest tak, że wszystko znajdowało się w jednej jednostce.

 

Radny Marcin  Latański

Zapytał jaki symbol ma teren w Studium, który na planie ma symbol 5U. Zapytał czy zmiana symbolu w tej chwili nie wymaga zmiany w Studium.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

W przypadku dwóch działek należy opisać stan istniejący. Podobnie jak p. Szustakowie inwestorzy na innych prywatnych działkach występowali w warunkach braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego o decyzję o warunkach zabudowy. Studium jest wiążące przy ustalaniu planów miejscowych. Dlatego też wydane zostały decyzje o warunkach zabudowy a następnie pozwolenia na budowę. Te nieruchomości faktycznie istnieją. Gdyby właściciele działek broniący swoich interesów „skonsumowali” wydane wcześniej decyzje o warunkach zabudowy najprawdopodobniej projektanci musieliby zastany stan faktyczny uwzględnić.    

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Zostały wydane decyzje dlatego plan nie może przewidywać likwidacji istniejących budynków. Do czasu docelowego zagospodarowania terenów na zasadach określonych w planie miejscowym dopuszcza się zachowanie istniejącego zagospodarowania zrealizowanego w oparciu o wydane decyzje i pozwolenia.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Studium zostało uchwalone w 2000 r. a w 2007 r. było aktualizowane. Studium nie jest jednak aktem prawa miejscowego. W związku z tym można ubiegać się o wydanie decyzji o lokalizacji czy warunkach zabudowy inwestycji sprzecznej z ustaleniami Studium jeżeli wykaże się kilka innych wskazanych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym spełnionych warunków – dostęp drogi publicznej, zasady dobrego sąsiedztwa itp. W przypadku podawanych inwestycji o ile pamięta, to Wydział Urbanistyki w oparciu o analizę Studium odmawiał wydania decyzji o warunkach zabudowy dla inwestorów. Decyzje te były uchylane przez SKO.  

 

Radny Piotr Słoka

Jeżeli radni przyjmą plan zagospodarowania na warunkach niekorzystnych dla p. Szustak, to wówczas Ci będą mieli pretensje do radnych. Zapytał jakie byłyby koszty zmiany takiego planu w przyszłości.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Niezależnie od tego czy radni uchwalą na obecnej sesji plan czy też nie, to czas zmiany tego planu będzie identyczny. Przyjęcie tego planu z założeniem, że przy aktualizacji Studium zmiany zostaną przez radnych uwzględnione a następnie znajdą odzwierciedlenie w planach stanowi perspektywę 4-letnią. Odrzucenie tego planu i aktualizacja Studium z uwzględnieniem zgłaszanych postulatów i przyjęciem nowego rozwiązania planistycznego stanowi również 4 lata. Problem w tym, że obecnie ten plan poza problemami, które stwarza lub których nie rozwiązuje, to realizuje on oczekiwania wielu właścicieli nieruchomości. Nie ma ich obecnych na sesji, ponieważ zaproponowane rozwiązania ich satysfakcjonują. Nie przyjęcie tego planu będzie oznaczać, że znaczna część obszarów objętych planem pozostanie bez planu. Przyjęcie planu rozwiązuje określone problemy zgodnie z wieloma oczekiwaniami a jego nie uchwalenie utrzymuje stan zawieszenia, w którym możliwe są działania o charakterze „partyzanckim”. 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Odnosząc się do 4-letniego okresu procedowania (2 lata na zmianę w Studium i 2 lata na uchwalenie planu) zapytał dlaczego zmiany w Studium i w planie zagospodarowania przestrzennego nie mogłyby nastąpić jednocześnie.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Niezależnie od tego jakie prawo obowiązuje, to należy jest stosować. Główną część czasu niezbędnego do aktualizacji Studium czy też do uchwalenia planu miejscowego stanowią uzgodnienia z instytucjami uzgadniającymi. Próba uzgodnienia planu według nowych zapisów musi odwoływać się do obowiązującego Studium. Uzgodnienia te wypadłyby negatywnie.

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Nie da się podczas procedowania ominąć poszczególnych etapów. Najpierw należy zmienić Studium, żeby była następnie możliwa zmiana planu bądź jego uchwalenie w określonej formie.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Jego zdaniem zabrakło konsultacji społecznych w zakresie zagospodarowania przestrzennego i stąd teraz nieporozumienia i niedomówienia.

 

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Nie zgodził się z przedmówcą. Ustawa o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przewiduje otwarty proces formułowania projektu a potem uzgadniania. W okresie aktualizacji Studium publicznie informowano w postaci ogłoszeń o przystąpieniu do uchwalenia Studium, o konieczności zgłaszania wniosków, o trybie zgłaszania i formułowania wniosków. Podobnie było na etapie sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Uchwała jest publikowana w BIP-ie a w części w prasie lokalnej. Po sporządzeniu planu miejscowego jest miesięczny okres wyłożenia planu i kończy się publiczną dyskusją. Na każdym etapie jest informacja publiczna i każdy zainteresowany ma prawo wziąć udział w publicznej dyskusji, składać wnioski i odnosić się do udzielanych odpowiedzi. Nie znaczy to, że każdy wniosek zostanie uwzględniony, bo część z nich ma charakter wzajemnie sprzeczny. Aktualizacja obecnego Studium polegała na zebraniu wniosków po publicznie ogłoszonym zamiarze aktualizacji Studium oraz wkomponowaniu w Studium zmian, które były niezbędne z punktu widzenia zmieniającego się prawa. Uchwalenie planu w brzmieniu zaproponowanym przez wnioskodawców może spowodować uchylenie planu w trybie nadzoru. Decyzja należy do radnych.     

 

Radny Marcin Latański

Państwo Szustak wskazuje w piśmie, iż są w posiadaniu decyzji o warunkach zabudowy dla omawianego terenu. Zapytał z którego roku jest ta decyzja i czy jest aktualna.

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Z tego co jej wiadomo wskazywana decyzja nie jest już aktualna, ponieważ została wydana przed 2003 r.

 

Radny Piotr Słoka

Tam gdzie jest oznaczenie 5U na projekcie planu w Studium było MW.
W związku z tym zapytał na jakiej podstawie projektant zmienił oznaczenie w planie na 5U.

 

Agata Pomykała - przedstawicielka Firmy „Softgist” – projektanta planu

Zmiana nastąpiła na podstawie istniejącej linii zabudowy i decyzji.

 

Radny Piotr Słoka

Nie wie dlaczego projektant zmienił w jednym miejscu MW na 5U a w innym miejscu tego nie zrobił skoro decyzja jest aktualna.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Zgłosił wniosek o przesunięcie rozpatrzenia omawianego projektu uchwały na miesiąc styczeń. Dobrze by było, aby przed sesją odbyło się również posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów w tej sprawie.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie zgłoszony przez siebie wniosek o przesunięcie rozpatrzenia omawianego projektu uchwały na miesiąc styczeń.

 

Rada Miejska w obecności 20 radnych przy 20 glosach za (jednogłośnie) wniosek przyjęła.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.   

 

 

b)

Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia zmiany miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego fragmentu terenu miasta Końskie oraz części sołectwa Kornica był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady .

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 15 radnych przy 15 głosach za  (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/354/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.   

 

c)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich na 2010 rok był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 16 radnych przy 15 glosach za i 1 głosie wstrzymującym się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/355/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

d)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia stawek jednostkowych dotacji przedmiotowej dla Miejskiego Zarządu Obiektami Sportowymi  w Końskich na 2010 był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 16 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/356/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

e)

Projekt uchwały w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich na rok 2010 był opiniowany przez Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 glosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/357/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

f)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Dyszów” był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

Zapoznał z pismem Wojewody Świętokrzyskiego dotyczącym wszczęcia postępowania nadzorczego w stosunku do Uchwały Nr XVI/336/2009 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 26 listopada 2009 r. w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Młynek Nieświński”. 

 

Jacek Krakowiak – Radca Prawny UMiG

Wyraził zaskoczenie pismem Wojewody wskazując, że procedura uzgodnieniowa nie była wymagana w stosunku do uchwalanych w przeszłości planów odnowy.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/358/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

g)

Projekt uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu Odnowy Miejscowości Rogów” był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie)  powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/359/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

h)

Projekt uchwały w sprawie wyrażenia zgody na oddanie w użyczenie na rzecz Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Końskich Spółka z o.o. nieruchomości położonej w Końskich wykorzystywanej pod wysypisko śmieci wraz z posadowionymi na niej budynkami i budowlami niezbędnymi do jego funkcjonowania wraz z autopoprawką był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/360/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

i)

Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2009 r. był rozpatrywany na posiedzeniu Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, ale nie był opiniowany – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Głos zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Stwierdził cyt.:

„W zmianach jest ponad 7 mln. Pan Burmistrz przenosi z zadań inwestycyjnych i nie tylko. Jest ta furtka, że ucieka w zmniejszenie deficytu, czyli za 7 mln nie zostaną w tym roku wykonane z budżetu. Myśmy kredyt wzięli na zaciągnięte zobowiązania ok. 7,5 mln zł a tutaj mamy deficyt, który zostaje 13, który zostanie pokryty w kwocie kredytu 11 511 000.  Kredytu żeśmy wzięli 7,5, czyli ten deficyt z czego pokryjemy jak tylko bierzemy kredyt? Uważam, że dalsza część deficytu to chyba na ‘niewygasy’. W tabeli – załącznik nr 7 – przychody i rozchody budżetu – tu są kredyty 12 641 000. Czy w tej tabeli jak ja dobrze rozumuje to są – te kredyty plus stary kredyt? Podajemy w uchwale kredyty w kwocie 11 511 000 a tu kredyty 12 641 000. Jest zwiększenie dochodów o 10 tys. na wynagrodzenia w dziale 926 – paragraf 3040 – nagrody o charakterze szczególnym nie zaliczone do wynagrodzeń – 10 tys. – co to jest? Czy to są stypendia, co to za kwota?”.

 

Beata Lis – Skarbnik Miasta i Gminy

W projekcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2009 faktycznie kwota deficytu ponad 20 mln zmniejszona została do 13 mln. Zapisy w załączniku nr 7 dotyczącego przychodów i rozchodów stanowią zapisy dotyczące przychodów i rozchodów budżetu. Dlatego nigdy nie będzie spójności pomiędzy przychodami i wynikami dotyczącymi zaciągania zobowiązań na pokrycie deficytu.  Przychody w załączniku o którym mówił radny uwzględniają również kwoty rozchodów, czyli są większe od kwoty rozchodów kredyty. W treści uchwały jest to ponad 11 mln  a w załączniku te raty, które są spłacane na podstawie zawartych umów z WFOŚ i Bankiem Spółdzielczym. Nie jest to suma kredytów tylko kwota przychodów jaką Gmina wykazuje na zrównoważenie deficytu poprzez „zminusowanie” kwoty przychodów i rozchodów i daje to kwotę deficytu 13 mln.

Plan wydatków zawsze objęty jest marginesem błędu pozwalającym na to, żeby zostawić ewentualnie plan wydatków na zobowiązania, faktury płacone w roku przyszłym. Tak naprawdę te wydatki nie zawsze będą równe z zapisanym deficytem. Zmniejszenia dotyczące wydatków faktycznie są duże, co często związane jest ze sprawą dofinansowania zewnętrznego.

Przedstawiła autopoprawkę do projektu uchwały.           

Wspomniane 10 tys. w dziale 926 zostało przeznaczone na dotacje dla klubów sportowych. Wszystkie konkursy zostały rozstrzygnięte. Jest przeniesienie między paragrafem dotacyjnym a paragrafem dotyczącym nagród. Kwota 10 tys. zwiększy pulę nagród i zostanie rozdysponowana na wyróżniających się sportowców.

 

Radny Piotr Słoka

Kredyt 11 511 000 plus kwota rozchodów 1 130 000 daje w kredytach kwotę 12 641 000.

 

Beata Lis – Skarbnik Miasta i Gminy

1 130 000 to spłaty kredytów i pożyczek. Wynika to z konstrukcji załącznika przychodowego. Przychody minus rozchody stanowią kwotę deficytu, która z kolei wynika z różnicy między dochodami a wydatkami.

 

Radny Piotr Słoka

Są przychody i rozchody budżetu w roku 2009 a w tabeli jest kwota – rok 2008.

 

Beata Lis – Skarbnik Miasta i Gminy

Stwierdziła, że jest to jej błąd i zostanie poprawiony. W tabeli będzie rok 2009. Przeprosiła za pomyłkę.

 

Radny Piotr Słoka

Zapytał czy nie powinno być 11 511 000 plus 300 tys. tak, aby w tabeli wyjść na kredyty.

 

Beata Lis – Skarbnik Miasta i Gminy

Tego nie można rozpatrywać w rozbiciu na kredyty i pożyczki a tylko jako łączną kwotę przychodów. Dla ułatwienia tą kwotę dodała sobie do kwoty kredytów i nie rozbija tego na kwoty pożyczek i kredytów.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały wraz z autopoprawką.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 14 głosach za i 4 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/361/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

j)

Projekt uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi Stowarzyszenia Sportowego Konecka Liga Firm na działalność Burmistrza Miasta i Gminy Końskie został przygotowany przez Komisję Rewizyjną – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem Stowarzyszenia KLF.

 

Głos zabierali:

 

Radny Mariusz Czarnecki

Stowarzyszenie KLF odgrywa ważną rolę dla mieszkańców i Gminy. Organizuje sportowe-rekreacyjne zajęcia sportowe. W zajęciach uczestniczą zarówno dorośli jaki i dzieci oraz młodzież. Zwrócił się o oddalenie osobistych niesnasek i udostępnienie obiektów sportowych na potrzeby mieszkańców. 

 

Radny Zbigniew Kucharski

Stowarzyszenie zasypuje pismami i żądaniami. Na podstawie dokumentów jakie zebrał oraz udzielonych wyjaśnień przygotowany został projekt uchwały. Stowarzyszenie KLF do chwili obecnej nie zapłaciło jeszcze zaległości w szkole na Stadnickiej Woli. KLF podpisało umowę z której się nie wywiązało. Z umów, które się podpisuje trzeba się wywiązywać. Zapytał kiedy będzie uregulowana wskazywana zaległość wobec szkoły. Poinformował, że ostatnio wpłynęło pismo KLF, z którego wynika, że Stowarzyszenie warunkuje oddanie pieniędzy szkole na Stadnickiej Woli jeżeli otrzyma nowe terminy treningów i podpisana zostanie nowa umowa.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Odniesienie do projektu uchwały znajduje się we wskazywanym piśmie Stowarzyszenia KLF.  

 

Radny Piotr Słoka

Widzi tu spór między Burmistrzem a Stowarzyszeniem. Z orzeczenia Wojewody wynika, że Rada Miejska nie jest organem nadzorczym i nie może niczego Burmistrzowi narzucać. Podobna była opinia radcy prawnego. Konstruując tego typu  projekty uchwał przez Komisję Rewizyjną można stwierdzić, że wnioski pokontrolne są bezzasadne. Jego zdaniem według orzeczenia Wojewody wnioski należy skierować do organu nadzorczego – Wojewody, który może w jakiś sposób dyscyplinować Burmistrza. Rada nic nie może zrobić.

 

Radny Zbigniew Kucharski

Stwierdził, że nie uzyskał odpowiedzi na swoje zapytania.

 

Jacek Krakowiak – Radca Prawny UMiG

Nie chodzi tu o to, co Rada może nakazać Burmistrzowi. Rada badając skargę na działalność Burmistrza może stwierdzić czy działanie Burmistrza w określonym zakresie jest prawidłowe bądź nieprawidłowe. Uznanie przez Radę skargi za zasadną oznacza uznanie, iż działanie Burmistrza w określonym zakresie było nieprawidłowe. Faktycznie jest tak, że Rada nie może Burmistrzowi niczego nakazać, nie może np. nakazać wydania decyzji ustalającej warunki zabudowy. Rada jest natomiast organem kontrolnym i może analizować działalność Burmistrza.
W ramach swoich kompetencji kontrolnej Rada może stwierdzić, że po stronie Burmistrza występują jakieś nieprawidłowości w działaniu.

 

Radny Zbigniew Kucharski

Stwierdził, że Prezes Stowarzyszenia wskazał na jego stronniczość. Zaznaczył, że opierał się na czystych faktach. Nie było prowadzonej korespondencji z Burmistrzem. Nie wie wiec dlaczego się twierdzi, że Burmistrz czegoś nie udostępnił, nie dał. Była tylko prowadzona korespondencja z dyrektorem szkoły na Stadnickiej Woli. Zaległości nie zostały uregulowane a żąda się nowych terminów wolnych. Nie można w ten sposób działać. Skarga jest bezzasadna, bo nie było prowadzonej korespondencji z Burmistrzem. Nie wie na jakiej podstawie twierdzi się, że Burmistrz czegoś nie dokonał.

 

Radny Tomasz Milcarz

Uważa, że skarga jest bezzasadna, bo nie wskazano jaka decyzja bądź zarządzenie Burmistrza skarżący zaskarża. Wniósł o zakończenie dyskusji i przystąpienie do głosowania.       

 

Radny Krzysztof Jasiński

Od ok. 2 lat obserwuje się „niezdrowe” relacje między Burmistrzem a przedstawicielami Stowarzyszenia KLF. Stowarzyszenie jest grupą osób działającą społecznie na rzecz koneckiego środowiska. Osobiście wynajmuje salę gimnastyczną na potrzeby dzieci, które przychodzą ze swoimi rodzicami i trenerami. Wychodzi z założenia, że dzieci warte są tego, aby poświęcić im czas
i zagospodarować go. To co się od pewnego czasu dzieje jest dla niego rzeczą niezrozumiałą. Obydwie strony konfliktu zarzucają sobie wzajemnie pewne złośliwości czy nieprawidłowości. Obydwie strony powinny rozwiązać problemy poprzez wzajemne rozmowy. Zgadza się z wieloma elementami uzasadnienia do projektu uchwały. Ma wrażenie, że przedstawiciele Komisji Rewizyjnej nie odnoszą się do zarzutów kierowanych w stosunku do Burmistrza tylko tłumaczą dyrektora Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli dlaczego ten nie wywiązuje się ze swoich obowiązków. Jeśli pisze się, że zdecydowana większość międzyszkolnych imprez sportowych jest nie umieszczonych w grafiku wykorzystania hali, to rozumie, że Komisja tłumaczy dyrektora i wskazuje na pewne jego nieprawidłowości a nie Burmistrza. Jeżeli Komisja pisze, że z hali korzystali również piłkarze Neptuna Końskie, to jak to się ma do informacji piłkarzy na łamach Tygodnika Koneckiego o tym, że nie korzystają oni z hali. Odnosząc się do zapisu „organizowane przez Szkolny Związek Sportowy zawody”, to z tego co wie, to 80% imprez SZS była organizowanych w trakcie tygodnia od poniedziałku do piątku a nie w weekendy. Stwierdzenie w uzasadnieniu do projektu uchwały: „nie jest to możliwe chociażby ze względu na konieczność czyszczenia i konserwacji intensywnie eksploatowanej płyty boiska, zaplecza czy widowni” rodzi pytanie czy członkowie zespołu kontrolnego sprawdzili w jaki sposób odbywa się konserwacja  czy też opierali się wyłącznie na informacji przekazaną przez dyrektora szkoły. Kolejny zapis: „nie mniej istotnym czynnikiem jest stan zatrudnienia obsługi technicznej obiektu hali, który należałoby zwiększyć o przynajmniej 1 osobę” wywołuje pytanie czy jest to wniosek Komisji Rewizyjnej do dyrektora czy do Burmistrza o zwiększenie zatrudnienia. Nie rozumie tego zapisu. Nie wie na jakiej podstawie Zespół Kontrolny stwierdza, że dalsze zwiększenie odciążenia i tak już bardzo eksploatowanej szkolnej hali odbiłoby się na bieżącym funkcjonowaniu placówki. Stronami są tu dyrektor szkoły i KLF. Podpisały one ze sobą umowę i powinny się ze sobą porozumieć. Sformułowanie, że Komisja Rewizyjna wnosi do Rady o uznanie skargi za bezzasadną jest ważne dla biegu wydarzeń, ale jednocześnie nie rozwiązuje problemu. Dalej jest bowiem stan marazmu, konfliktu i dalej 400 młodych ludzi, w tym grupa dorosłych  pozostaje poza możliwością skorzystania z obiektów. Wydaje mu się, że obecnie istotą sprawy jest jak najszybsze rozwiązanie konfliktu przy założeniu, że zarząd KLF nie może działać na zasadach podnoszonych w uzasadnieniu do projektu uchwały. Jeśli KLF podpisuje umowę, to powinna się z niej wywiązać. Biorąc pod uwagę, że KLF jest stowarzyszeniem działającym na zasadach nie zarobkowych, nie prowadzi działalności gospodarczej, to KLF powinno mieć od władz miasta pewnego rodzaju bonus w postaci tego, że przynajmniej grupy dzieci i młodzieży powinny mieć udostępnione obiekty za zasadach nieodpłatnych tak jak to się dzieje w wielu ośrodkach województwa świętokrzyskiego.

 

Radny Zbigniew Kucharski

Zespół Kontrolny i Komisja rozpatrywały skargę na Burmistrza Miasta i Gminy. Nie było żadnej korespondencji KLF z Burmistrzem. Nie wywiązano się z umów. Jeżeli chodzi o czyszczenie płyty, to kontrolujący nie oglądali w jaki sposób się to odbywa. Były tu wyjaśnienia dyrektora szkoły i myśli, że nie okłamał on kontrolujących. Z uzasadnienia KLF wynika, że płyta jest czyszczona w weekendy. Nie jest to prawdą. Jest grafik i płyta jest czyszczona bodajże w godzinach południowych w poniedziałek. Dyrektor tłumaczył to rozgrywkami piłki ręcznej i płyta musi podlegać konserwacji. Do rozwiązania problemu konieczne są wspólne rozmowy KLF z Burmistrzem lub dyrektorem szkoły. Komisja Rewizyjna nie rozwiąże konfliktu między stronami.

 

Radny Piotr Słoka

Nie wie dlaczego jak tylko Komisja Rewizyjna „dotyka” jakiś stowarzyszeń, to od razu jej zachowanie jest odbierane jako tendencyjne, stronnicze, nie fachowe. W Tygodniku Koneckim pojawiają się sformułowania, że to Rada Miejska „rzuca kłody” koneckiemu sportowi. Przypomniał, że wszystkie pieniądze jakie otrzymały stowarzyszenia, to dzięki decyzji Rady Miejskiej. Uważa, że w Komisji Rewizyjnej nie znajdą się już ludzie, którzy wyrażą chęć skontrolowania stowarzyszeń sportowych. Za dużo w tym niestety polityki. Politykę zarzuca się radnym. Klub „Sokół” jaki swego czasu powstał, dziś już nie istnieje. Dlatego należałoby zadać pytanie – co z dziećmi z tego klubu? Chciałby, aby kiedyś Komisja Oświaty poprosiła Burmistrza o wykaz dzieci z „Sokoła”, które znalazły się w innych klubach i tych które znalazły się na marginesie. Sporne strony powinny się porozumieć bezpośrednio.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Trudno się nie zgodzić z tym, co mówił radny Tomasz Milcarz. Skarga jest o tyle bezzasadna, ponieważ dotyczy decyzji lub odmowy decyzji, której nie było. Nikt do niego się nie zwracał o decyzję. W związku z tym fakt jej nie wydania nie może być przedmiotem skargi. Nie ma tam Burmistrza jako strony.

Stwierdził cyt.:

„Jeżeli więc taką skargę napisano do Wojewody, to nie po to, żeby sprawę załatwić, tylko żeby sprawę nagłośnić. Jeżeli wziąć pod uwagę, że najpierw o skardze dowiedziała się prasa, potem Państwo radni a na końcu Wojewoda i jeżeli wziąć pod uwagę, że  Państwo z KLF wiedzieli, że jedynym organem uprawnionym do kontroli i nadzoru nad działaniem Burmistrza jest Rada Miejska a nie Wojewoda, Wojewoda tylko w trybie nadzoru nad aktami prawnymi, no to przecież jasno z tego wynika jaki był cel. Mowa tu była o konflikcie personalnym i ja takiego konfliktu nie widzę. Inaczej mówiąc – proszę znaleźć jakiekolwiek moje pismo, wystąpienie, jakąkolwiek skargę na KLF. To ja jestem przedmiotem wściekłych czasami ataków, tak to myślę, że można nazwać. Jeżeli w czymś można upatrywać mojej winy, to że nie zawsze nadstawiam drugi policzek. Korespondencja, która jest przedmiotem badania Komisji Rewizyjnej, toczyła się między dyrektorem szkoły, dysponentem hali sportowej i zainteresowanym wynajmem tej hali podmiotem. Dyrektor ma powierzoną halę w trwały zarząd i jest pełnoprawnym gospodarzem. Pan radny Jasiński jest dyrektorem szkoły. Odnosząc się jakby do próby zdefiniowania przedmiotu sporu, rozumiem, że jeżeli Pan jako dyrektor szkoły odmawia niemożliwej z Pana punktu widzenia jakieś rzeczy zainteresowanemu podmiotowi, to natychmiast efektem powinna być skarga do Wojewody na Starostę. Ja się czułem jak w sytuacji trochę zadziwiającej, bo zabrzmiało to mniej więcej tak, jakby ktoś zainteresowany poskarżył się prezydentowi na biskupa, że proboszcz mu nie udzielił ślubu, chociaż kościelny twierdził, że można. Gdzie czyjaś wola lub brak woli? Co do pomysłów dotyczących kosztów wynajmu, to o ile pamiętam ze śledzonej korespondencji, to
w ostatnim roku kiedy KLF wynajmowała halę sportową, to za cały rok umowa przewidywała płatność w wysokości 3000 zł. Dla porównania w ubiegłym roku KLF wynajmowała halę w Stąporkowie za cenę 4000 zł a więc nieco drożej. Nawiasem mówiąc, z informacji które przekazała mi Pani Burmistrz Stąporkowa wynika, że KLF nie zapłaciła pełnej kwoty i w związku z tym toczy się postępowanie o zwrot niedopłaconej należności. Rozumiem, że teraz KLF wynajmuje halę w Radoszycach. Jest jeszcze kilka hal w najbliższej okolicy, ale nie chciałbym składać tego do takiego poziomu. Oczywiście, że KLF jest sympatycznym stowarzyszeniem bardzo sympatycznych w większości ludzi, którzy mają na celu bardzo szlachetne inicjatywy i myślę, że szkoda, że zajmują się nie tylko i nie przede wszystkim tym. Powtarzam jeszcze raz – reasumując - skarga na Burmistrza nie wskazuje jakie działanie lub zachowanie Burmistrza jest przedmiotem skargi. Pierwszym odbiorcom skargi była prasa lokalna, drugim Państwo radni, dopiero w trzecim szeregu Wojewoda a ja o skardze dowiedziałem się na końcu. Sprawa relacji między zarządcą gminnego obiektu a stowarzyszeniem, które chce korzystać z tego obiektu jest sprawą między uprawnionymi do negocjacji, podpisywania porozumień, wywiązywania się
ze zobowiązań z podmiotami”.

 

Z-ca Burmistrza Miasta i Gminy – Dariusz Kowalczyk

Stwierdził cyt.:

„Debatowaliśmy nad rozdziałem nagród dla podsumowania osiągnięć sportowych roku. Na ostatniej Radzie Sportu Prezes Pakos powiedział, poprosił właściwie Przewodniczącego Rady Sportu, żeby wykorzystanie hali stanęło na porządku obrad, gdyż on nie widzi możliwości rozpoczęcia treningów. W tej chwili jest makabra jeśli chodzi o to jak ‘Neptun’ ma na wiosnę przystąpić do nowych treningów i chciałby, żeby stało się to debatą na Radzie Sportu, ponieważ czuje się jako klub spychany na margines. To, że my nie mamy w tej chwili miejsca akurat dla KLF na hali, to jest nic, bo praktycznie w tej chwili nie mamy miejsca dla ‘Neptuna’, ponieważ są tam młodzi zawodnicy i seniorzy, także w tej chwili chyba seniorzy ‘Neptuna’ będą musieli odejść z kwitkiem jeśli chodzi o wynajem hali. W razie czego jestem w stanie zaprosić KLF na taką debatę na Radę Sportu, gdzie będziemy próbowali upchnąć w ten grafik coś jeszcze, ale mówię – w pierwszej kolejności czuję się zobowiązany do zagwarantowania miejsca dla ‘Neptuna’ jako dotowanego przez nas”.

 

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zgodził się z przedmówcą, że trzeba uwzględniać potrzeby wszystkich stowarzyszeń.

Stwierdził cyt.:

„Bardzo się cieszymy, że poszedł ukłon w kierunku ‘Neptuna’, bo sekcja piłki nożnej też jest nam bardzo potrzebna. Tylko biorąc pod uwagę okoliczności związane z rozgrywkami weekendowymi, tutaj Stowarzyszenie KLF korzystałoby z weekendów. W związku z tym treningi z reguły nie są realizowane na tygodniu, ale korzystając z tej przedświątecznej atmosfery, z tego spotkania naszego dzisiaj, bardzo bym sobie życzył jak i Ci mieszkańcy, którzy bezpośrednio do tej pory czynnie uczestniczyli a teraz nie uczestniczą, żeby Pan Burmistrz i przedstawiciele Stowarzyszenia KLF usiedli do stołu i po prostu wyjaśnili konstruktywnie, tak pozytywnie, sprawy związane z wynajmowaniem obiektów i zaspokojeniem potrzeb społecznych”.                              

 

Paweł Bocheński – Prezes Stowarzyszenia KLF

Stwierdził cyt.:

„Jestem mieszkańcem naszego miasta i przykro mi jest naprawdę, że mój Burmistrz mówi nie prawdę i twierdzi, że mamy nie uregulowane opłaty w hali, z której żeśmy korzystali w Stąporkowie. Mam tutaj kopie faktur i mogę Panu Przewodniczącemu przekazać, żeby Pan sobie zobaczył”.

 

Przewodniczący ogłosił 10-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 6 głosach za, 4 głosach przeciwnych
 i 7 głosach wstrzymujących się powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/362/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

k)

Projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy Rady Miejskiej w Końskich oraz Komisji na 2010 r. – przedłożył Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/363/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

l)

Projekt uchwały w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji dla szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez inne niż gmina Końskie osoby prawne i fizyczne oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości ich wykorzystania był opiniowany przez właściwe Komisje Rady i uzyskał pozytywną opinię – poinformował Przewodniczący Rady.

 

Wobec braku uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.

 

Rada Miejska w obecności 18 radnych przy 18 głosach za (jednogłośnie) powzięła

 

U C H W A Ł Ę  NR XLVIII/364/2009

 

która stanowi integralną część niniejszego protokołu.

 

 

Ad. pkt 8

 

Pierwsze czytanie projektu budżetu miasta  i gminy Końskie na 2010 rok

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Omówił projekt budżetu miasta  i gminy Końskie na 2010 rok.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Poinformował, że Komisje Rady Miejskiej wyraziły pozytywne opinie do projektu budżetu na rok 2010. Z tym, że Komisja Oświaty, Kultury, Sportu i Turystyki przyjęła wniosek o treści:

„Z działu 750 rozdział 75075 – Promocja jednostek samorządu terytorialnego przenieść kwotę 50 000 zł do działu 926 rozdział 92601 na zadanie inwestycyjne w budżecie na 2010 r. o nazwie ‘budowa boisk wielofunkcyjnych na terenach wiejskich o nawierzchni trawiastej – dokumentacja  - wykonanie (w tym: w Proćwinie, Starym Sokołowie, Starej Kuźnicy)’”.

Uchwalenie budżetu nastąpi w miesiącu styczniu 2010.

 

Głos w dyskusji zabierali:

 

Radny Piotr Słoka

Odnosząc się do wystąpienia Burmistrza stwierdził, że jeśli w planie zagospodarowania przestrzennego działki były pod zabudowę, to jego zdaniem nawet jak ktoś kupuje działkę bez uzbrojenia, to płaci podatek od nieruchomości 10 groszy z m2. Zapytał czy jest sens kładzenia asfaltu w miejscach nowo powstających osiedli, skoro do zakończenia budowy ciężki sprzęt budowlany może zniszczyć taką nawierzchnię. Ciężki sprzęt na osiedlu Jana Pawła II doprowadził do tego, że asfalt znajduje się tam w złej kondycji.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Przyjęcie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oczywiście przesądza o przeznaczeniu gruntów. Jeżeli jednak właścicielem jest Gmina, to Gmina sama sobie podatków nie nalicza, ani nie płaci. Dopiero wtedy, gdy grunt zmieni właściciela, to ten nowy właściciel może być płatnikiem podatku. Cena gruntu jest różna i zależna jest od tego w jakim stopniu jest on atrakcyjny dla nabywcy. Bardziej atrakcyjna dla nabywcy jest działka kompletnie uzbrojona i ta atrakcyjność znajduje odzwierciedlenie w cenie. Jeżeli uruchamiany jest proces inwestycyjny poprzez sprzedaż kompletnie uzbrojonych działek – za większe pieniądze, które pozwalają sfinansować to uzbrojenie, to jest to zadanie neutralne dla budżetu w sensie podatkowym. Są to działania stymulujące gospodarkę.

Skala procesów uruchomionych na osiedlu Jana Pawła II jest stosunkowo niewielka. Liczy, że prywatni inwestorzy zainwestowali tam w ciągu ostatnich lat ok. 30 mln zł.

Reasumując stwierdził, że zadania zawarte w projekcie budżetu na 2010 r. mają ambitny charakter.       

 

Ad. pkt 9

 

Rozpatrzenie protokołów z kontroli Komisji Rady Miejskiej

 

Radny Krzysztof Jasiński – Przewodniczący Zespołu Kontrolnego Komisji Prawa i Praworządności zapoznał ze stanowiskiem  w sprawie zarzutów podniesionych przez p. Ryszarda Tusińskiego na lekceważenie spraw obywateli kierowanych do UMiG w Końskich i nie dotrzymywanie terminów udzielania odpowiedzi przez komórki organizacyjne Urzędu zgodnie z postanowieniami kodeksu postępowania administracyjnego.

(Ww. stanowisko stanowi załącznik do niniejszego protokołu).

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Poinformował, że sprawa jest już załatwiona a pracownik został ukarany upomnieniem. Podkreślił, że Gmina Końskie jest Gminą stosunkowo dużą i spraw tego typu jest dużo. Rozpoznając je warto mieć na uwadze również skutki jakie uchybienie terminom tutaj wnosi. Pan Tusiński zwrócił się z wnioskiem o coś, co pozostaje poza kompetencjami Burmistrza i samej Gminy – aby dla niego jednostkowo uchwalić inne stawki podatku lub znieść w ogóle ten podatek. To było oczywiście nierealne. To, że uchybiono terminowi nie zmienia faktu, że ta sprawa nie mogła być załatwiona pozytywnie. Przy ok. 70 tysiącach decyzji administracyjnych Burmistrza w ciągu roku, przy wpływie ok. 500 tysięcy pism do UMiG mogą się zdarzyć takie uchybienia terminowe.   

 

Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższe stanowisko.

 

Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 15 głosach za i 2 głosach wstrzymujących się ww. stanowisko przyjęła. 

 

Ad. pkt 10

 

Informacje i komunikaty:

 

Radna Ewa Swat - Wiceprzewodnicząca Rady Miejskiej

Zapoznała z pismem Związku Miast i Gmin.

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

Stwierdził, że jeśli radni będą chcieli jakąś osobę wystawić do odznaczenia, to zaprasza. Poinformował, że odbędzie spotkanie z Przewodniczącymi Komisji ze względu na to, że w miesiącu maju odbędą się obchody 20-lecia istnienia samorządu gminnego. 

 

Zapoznał z pismem Urzędu Marszałkowskiego dotyczącego sprawy dofinansowania prac budowlanych przy dawnym klasztorze Bernardynów w Kazanowie.

Przypominał, że na dzień 30 grudnia 2009 r. na godz. 9.00 zwołał nadzwyczajną sesję Rady Miejskiej na wniosek Burmistrza Miasta i Gminy. Porządek obrad wraz z wnioskiem radni otrzymali przed dzisiejszą sesją.

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia złożył najserdeczniejsze życzenia, zdrowych i wesołych Świąt oraz szczęśliwego Nowego 2010 roku.

Poinformował, że w imieniu Rady Miejskiej przekazał dla wszystkich mieszkańców Gminy Końskie życzenia świąteczno-noworoczne na łamach Tygodnika Koneckiego.

Z okazji Świąt nadeszły do Rady Miejskiej liczne życzenia świąteczne, m.in. od: Posła RP – p. Waldemara Wrony, Przewodniczącej Rady Powiatu, Dyrekcji i uczniów SP w Modliszewicach, Nadleśniczego - Jarosława Przygodzkiego, Dyrektora Rejonowo Zakładu Energetycznego, Komendanta Powiatowego PSP, Przewodniczącego Rady oraz Wójta Ruda Maleniecka, Redakcji „Ziemia Odrowążów”, Rejonowego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej sp. z o.o.
w Końskich.

 

Radny Mariusz Czarnecki

Zapytał czy w 2010 r. będą dostępne obiekty sportowe dla KLF.

 

Burmistrz Miasta i Gminy

Poinformował, że bezpośrednio zarządza obiektem UMiG, w którym nie ma dostępnej sali gimnastycznej. Natomiast obiekty sportowe mają swoich zarządców i rozumie, że to oni są adresatami postulatu KLF. Uważa, że jak do tej pory KLF nie miała powodów do specjalnych narzekań. O ile wie, to siedzibą KLF jest budynek samorządowy - Pływalnia Miejska a głównym miejscem rozgrywek KLF jest wybudowany z gminnych pieniędzy Orlik a część rozgrywek odbywa się na innych obiektach gminnych utrzymywanych za pieniądze Gminy Końskie. Działaczom i sympatykom KLF życzy dużo sportowej satysfakcji a w sprawach obiektów sportowych z pewnością znajdą właściwego adresata.   

 

Ad. pkt 11

 

              Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady – Marian Gąszcz podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XLVIII sesji Rady Miejskiej w Końskich.

 

Protokółowali                                                      Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Jadwiga Świeboda                                                               Marian Gąszcz

Kierownik Biura Rady Miejskiej

 

Rafał Kuba                                                    

Inspektor Biura Rady Miejskiej

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2010/04/06 10:21:32
Redaktor: Administrator