Uchwała Nr 137/2007
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 20 grudnia 2007r.
w sprawie wyrażenia zgody na umorzenie należności pieniężnych, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej, przypadających jednostce organizacyjnej Gminy Końskie - Zakładowi Energetyki Cieplnej w Końskich
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717 i Nr 162, poz. 1568, z 2004 r. Nr 102, poz. 1055i Nr 116, poz. 1203, z 2005 r. Nr 172, poz. 1441 i Nr 175, poz. 1457, z 2006 r. Nr 17, poz. 128 i Nr 181, poz. 1337 oraz z 2007 r. Nr 48, poz.327, Nr 138, poz. 974 i Nr 173, poz.1218) oraz § 3 ust. 1 pkt 3 uchwały Nr XIV/79/2007 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 25 września 2007r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Końskie oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych (Dz. Urz. Województwa Świętokrzyskiego Nr 212, poz. 3065) Rada Miejska w Końskich uchwala, co następuje:
§ 1. Wyraża się zgodę na umorzenie kwoty 27.359,04 zł stanowiącej odsetki od nieterminowej zapłaty, przez Koneckie Towarzystwo Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Końskich w likwidacji na rzecz Zakładu Energetyki Cieplnej w Końskich, należności z tytułu sprzedaży energii cieplnej w listopadzie i grudniu 2005 r.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marian Gąszcz
UZASADNIENIE
Wnioskiem z dnia 11.12.2007 r. Likwidator Koneckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego Sp. z o.o. w Końskich w likwidacji zwrócił się do Burmistrza Miasta i Gminy w Końskich o umorzenie odsetek za zwłokę w kwocie 27.359,04 zł, naliczonych przez Zakład Energetyki Cieplnej w Końskich od nieuregulowanych w terminie należności z tytułu dostawy energii cieplnej.
Z dołączonych do wniosku kserokopii not odsetkowych Nr 12/2007 z dnia 25.04.2007 r. i Nr 14/2007 z dnia 06.06.2007 r. wynika, że Spółka uregulowała należności główne za dostawę energii cieplnej za listopad i grudzień 2005 r. w łącznej kwocie 246.000,61 zł po upływie określonego w fakturach terminu płatności. Łączna kwota odsetek wynosi 27.359,04 zł.
W uzasadnieniu wniosku Likwidator KTBS wyjaśnia, że zwłoka w regulowaniu zobowiązań Spółki wobec ZEC spowodowana była nieterminowym opłacaniem należności czynszowych przez mieszkańców administrowanych zasobów mieszkaniowych. Na dzień 30.11.2007 r. zaległości czynszowe gminnych lokatorów wynoszą 327.256,88 zł.
Przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że poza należnością wobec ZEC, na Spółce ciążą zobowiązania w kwocie 286.698,69 zł, w tym:
- zobowiązania wobec mieszkańców administrowanych zasobów mieszkaniowych z tytułu nadpłat za c.o., wodę, wywóz śmieci w kwocie 104.481,07 zł;
- zobowiązania wobec wspólnot mieszkaniowych z tytułu nadpłaconych zaliczek na poczet kosztów zarządu nieruchomościami w kwocie 149.319,52 zł;
- zobowiązanie wobec Gminy w kwocie 32.898,10 zł z tytułu wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem dotacji udzielonej w 2003 r. (należność główna – 20.923,10 zł; odsetki za zwłokę – 11.975,00 zł).
Spółka nie prowadzi obecnie działalności gospodarczej. Jedynymi jej przychodami są wpłaty z tytułu zaległych należności czynszowych.
W okresie od stycznia do listopada br. Spółka uzyskała przychody w kwocie 423.705,93 zł i poniosła wydatki w kwocie 331.841,20 zł. Stan konta Spółki na dzień 31.11.2007 r. wynosił 120.411,50 zł.
Z dołączonego do wniosku zestawienia rozchodów wynika, że koszty działalności stanowią głównie wydatki poniesione na podatki, wynagrodzenia, bieżące i zaległe składki ZUS, prowizje bankowe, ubezpieczenia i czynsz.
Analiza zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wskazuje w sposób jasny i jednoznaczny, że stan środków zgromadzonych na rachunku bankowym Spółki nie pozwala na pokrycie jej zobowiązań.
Głównym statutowym zadaniem KTBS była budowa mieszkań i ich eksploatacja na zasadach najmu. Spółka nie realizowała tego zadania ze względu na brak zapotrzebowania w Gminie na tego typu mieszkania. Działalność Spółki ograniczała się przede wszystkim do administrowania gminnymi zasobami mieszkaniowymi, co nierozłącznie związane jest z obowiązkiem zapewnienia ochrony interesów ich mieszkańców.
Stosownie do uchwały Nr XXI/202/2004 z dnia 30 grudnia 2004 r. Rady Miejskiej w Końskich w sprawie likwidacji i rozwiązania Koneckiego Towarzystwa Budownictwa Społecznego spółka z o.o. w Końskich, z dniem 1 stycznia 2005 r. przystąpiono do likwidacji Spółki KTBS w Końskich.
Obecnie zadania własnych gminy Końskie w zakresie gospodarki nieruchomościami, w tym zarządzanie lokalami służącymi do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych wykonuje, utworzony uchwałą Rady Miejskiej w Końskich z dnia 17 listopada 2005 r. Nr XXIX/278/2005, Zakład Gospodarki Mieszkaniowej w Końskich.
Zapłata należnych ZEC odsetek spowoduje, że możliwa do uregulowania kwota zaległości wobec mieszkańców i wspólnot mieszkaniowych, ulegnie dalszemu pomniejszeniu. Nieuregulowanie należnych odsetek zobliguje natomiast ZEC do skierowania sprawy na drogę postępowania sądowego, a następnie postępowania egzekucyjnego, co przyczyni się do wzrostu zadłużenia Spółki (koszty sądowe i komornicze), a tym samym przesunie znacznie w czasie możliwość likwidacji Spółki.
Przepis art. 43 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm) stanowi, że w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem dłużnika lub interesem publicznym należności pieniężne, do których nie stosuje się przepisów Ordynacji podatkowej, przypadające jednostce samorządu terytorialnego lub jej jednostkom organizacyjnym mogą być umarzane, a ich spłata odraczana lub rozkładana na raty, na zasadach określonych przez organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.
Zasady, sposób i tryb udzielania ulg, o których mowa w cyt. wyżej przepisie, reguluje uchwała Rady Miejskiej w Końskich Nr XIV/79/2007 z dnia 25 września 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu umarzania, odraczania i rozkładania na raty należności pieniężnych Gminy Końskie oraz jej jednostek organizacyjnych, do których nie stosuje się przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz wskazania organów do tego uprawnionych.
Przepis § 2 ust. 1 pkt 6 uchwały stanowi, że należność może być umorzona w całości lub w części, jeżeli przemawiają za tym uzasadnione względy społeczne i gospodarcze.
Mając na względzie przede wszystkim konieczność zapewnienia ochrony praw mieszkańców gminnych zasobów mieszkaniowych, należy stwierdzić, że zachodzą przesłanki pozwalające umorzenie przedmiotowej należności na podstawie § 2 ust. 1 pkt 6 uchwały Rady Miejskiej w Końskich Nr XIV/79/2007 z dnia 25 września 2007 r.
W związku z powyższym oraz biorąc pod uwagę to, iż stosownie do § 3 ust. 1 pkt 3 powołanej wyżej uchwały, Burmistrz Miasta i Gminy uprawniony jest do umarzania należności przekraczających 25.000 zł po uzyskaniu zgody Rady Miejskiej, podjęcie niniejszej uchwały jest w pełni uzasadnione.