UCHWAŁA Nr XXII/209/2005
RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH
z dnia 28 lutego 2005 r.
w sprawie utworzenia Parku Kulturowego Miasta Końskie.
Na podstawie art.18 ust.2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990r.o samorządzie Gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz.1591; z 2002r. Nr 23 poz.220, Nr 62,poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80. Poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203) oraz art. 16 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 23 lipca 2003r. O ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2003r. Nr 162, poz. 1568, z 2004r. Nr 96, poz. 959, Nr 238, poz. 2390) po zasięgnięciu opinii Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków Rada Miejska w Końskich uchwala co następuje:
ROZDZIAŁ I
Przepisy ogólne
§ 1.1. Tworzy się park kulturowy o nazwie „Park Kulturowy Miasta Końskie”
2. Park obejmuje obszar w granicach określonych na załączniku graficznym nr 1 linią ciągłą koloru czerwonego.
ROZDZIAŁ II
Sposób ochrony parku kulturowego
§ 2.1. Ochrona historycznego i tradycyjnego układu urbanistycznego, zabudowy i terenów zieleni wysokiej poprzez:
-
utrzymanie historycznych i tradycyjnych linii zabudowy ulic miejskich,
-
utrzymanie i stosowanie tradycyjnych gabarytów wysokości zabudowy przyulicznej, spadków i pokrycia połaci dachowych,
-
ustalenie standardów kolorystyki elewacji budynków, dopuszczalnych materiałów elewacyjnych, form architektonicznych „wystroju” elewacji (okna, portale okienne i drzwiowe, bramy przejazdowe na zaplecza działek)- zgodnych z miejscową tradycją dla budynków planowanych,
-
utrzymanie, konserwację i rewaloryzację zabytków i budynków tradycyjnych na terenie parku kulturowego- na warunkach określonych w przyszłym planie ochrony parku kulturowego,
-
utrzymanie i konserwację Parku Miejskiego im. Tarnowskich na warunkach określonych w przyszłym planie ochrony parku kulturowego,
-
utrzymanie zadrzewień przydrożnych i wokół stawów położonych w rejonie ulicy Browarnej, drzew przy ul. 16- Stycznia, z możliwością uzupełnień, także w sąsiedztwie nadrzecznym i na terenach obrzeżnych „błoni miejskich” w południowym sąsiedztwie zespołu pałacowo- parkowego,
-
zakaz realizacji nowych inwestycji przemysłowych,
-
zakaz realizacji nowych inwestycji usługowych i handlowych o powierzchni wykraczającej ponad tradycyjne,
-
zakaz stosowania tablic reklamowych wielkogabarytowych,
-
ograniczenie stosowania tablic reklamowych na elewacjach zabudowy do małogabarytowych, możliwych do umieszczania wyłącznie na poziomach parterów obok szyldu firmy lub lokalu, o tradycyjnej formie, materiale i liternictwie,
-
zakaz składowania i magazynowania odpadów, poza czasowym gromadzeniem zgodnie z przepisami o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
-
zakaz realizacji nowych urządzeń infrastruktury technicznej nadziemnej, jak linie napowietrzne energetyczne niskiego, średniego i wysokiego napięcia, maszty i wieże radiolinii i telefonii komórkowej,
-
ograniczenie ruchu kołowego (droga krajowa nr 746) przez Rynek, ul. Zamkową i ul. Partyzantów wyłącznie do obsługi położonych na tym terenie nieruchomości,
-
przebudowę przestrzeni publicznej w Rynku, dla odzyskania jego historycznych i tradycyjnych walorów „salonu miasta”.
-
uzupełnianie plombowe ciągów zabudowy ulicznej w granicach parku zabudową o gabarytach i formach tradycyjnego sąsiedztwa, z montażem latarń ulicznych i małej architektury oraz demontażem z elewacji na całych ciągach pierzei: reklam, w tym wielkogabarytowych, i szyldów sprzecznych z tradycją i ograniczeniami podanymi dla nich wyżej,
-
remont elewacji zabudowy ulic, ze zharmonizowaną kolorystyką, pokryciem dachowym i przywróceniem detali architektonicznych do form tradycyjnych. Montaż nowych szyldów o tradycyjnej formie i wymiarach, wyłącznie na częściach parterowych elewacji,
-
dalszą rewaloryzację drzewostanu i alejek Parku Miejskiego im. Tarnowskich.
-
usunięcie dysharmonijnego współczesnego baraku z południowego sąsiedztwa południowo- wschodniego pawilonu pałacowego przy ul. Partyzantów,
-
wykonanie zieleni niskiej ozdobnej i zadrzewień komponowanych na terenie „błoni miejskich” w południowym sąsiedztwie zespołu pałacowo- parkowego, wraz z ciągami alejek spacerowych i ścieżek rowerowych w kierunku rzeczki, stawów i cmentarza, dla funkcji rekreacyjno- wypoczynkowych, z kontynuacją dotychczasowej funkcji placu sportowego i na imprezy masowe (cyrk, zabawy dziecięce itp.) oraz pożądaną lokalizacją amfiteatru miejskiego we wschodniej części „błoni miejskich” .
ROZDZIAŁ III
Plan ochrony parku kulturowego
§ 3.1. „Plan ochrony parku kulturowego”, jako projektowe i ekonomiczne uściślenie i uzupełnienie ogólnych ustaleń § 2 zostanie sporządzony przez Burmistrza Miasta i Gminy Końskie i zatwierdzony przez Radę Miejską w Końskich po uzgodnieniu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.
2. Plan ten będzie stanowił wytyczne do zmiany w „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Końskie”.
3. Plan będzie stanowił wytyczne konserwatorskie i planistyczne dla opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu w granicach Parku Kulturowego, oraz do zmiany w niezbędnym zakresie obowiązujących obecnie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego obszarów, wchodzących w jego granice.
4. Plan ochrony, uzupełniony projektami budowlanymi i analizą ekonomiczną i wykonalności wraz z kosztorysami dla poszczególnych zadań- będzie podstawą do zgłoszenia wniosku o dofinansowanie zadań publicznych z funduszy akcesyjnych Unii Europejskiej.
ROZDZIAŁ IV
Ustalenia końcowe
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 5. Uchwała obowiązuje z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Grzegorz Wąsik
UZASADNIENIE
Końskie, mające ponad 800 lat historii rozwoju osadniczego, w tym 256 lat jako miasta, rozwijają się dynamicznie od 1885 roku, kiedy powstała linia kolejowa, łącząca je z Warszawą, Skierniewicami I Łodzią, oraz podobnymi miastami hutniczymi nad rzeką Kamienną: Skarżyskiem, Starachowicami i Ostrowcem. Mimo różnych losów historii- miasto osiągnęło znaczny potencjał produkcyjny, obszar zabudowy i zaludnienie.
Owalny kształt dawnego układu miejskiego, rozłożony wokół podłużnego Rynku, w którym zbiegały się drogi dojazdowe, z gotyckim kościołem z XIII-XV wieku na wschodnim jego skraju i rozległym zespołem pałacowo- parkowym z XVIII wieku- zachował się bez większych zmian do I Wojny Światowej. Zabudowa miejska była zwarta i w większości parterowa z piętrową w Rynku, z bramami przejazdowymi na zaplecza gospodarcze działek. Miała strome dachy dwu lub wielospadowe, w układzie kalenicowym do ulic.
Rozwój miasta i okolic związany był z tradycjami przemysłu hutniczego i metalowego od 2 połowy XVII wieku, w wieku XIX zaczęły powstawać odlewnie żeliwa nad rzeką Czystą, a później w północnych i wschodnich obrzeżach miasta przy linii kolejowej.
Znaczne potrzeby mieszkaniowe, głównie po II Wojnie Światowej zaspokajano budując nowe bloki osiedli o topornych i zbyt wysokich bryłach wokół historycznego centrum miejskiego, z aneksją części jego terenów, w tym części północno- zachodniej zabytkowego zespołu pałacowo- parkowego, wymagających ochrony. Budynki użyteczności publicznej wznoszono też w tym stylu, bez związku kompozycji ze skromną, ale stylowo zwartą i wartościową zabudową tradycyjną. Spowodowało to znaczną dysharmonię sylwety i przestrzeni publicznej miasta
Zmiany gospodarcze po 1989r., niekorzystne dla przemysłowej struktury miasta, zwróciły aktywność mieszkańców w kierunku handlu i drobnych usług, z konsekwencjami w postaci licznych sklepików w centrum, w dużej mierze lokalizowanych w adaptowanych obiektach zabytkowych i tradycyjnych. Zwiększający się ruch drogowy przy niesprawnym systemie ulic (brak obwodnic dla tranzytu i niezrealizowane dotychczas ulice międzyosiedlowe), brak „wnętrz urbanistycznych” w starszych osiedlach powojennych i zatracenie takiego charakteru Rynku- jako najcenniejszej przestrzeni publicznej, przy natłoku i agresji reklam oraz przypadkowości kolorystyki starych domów- pogarszają warunki życia w mieście. Nowa zabudowa mieszkalno- usługowa wykazuje tendencje do urozmaicania architektury, ale nie we wszystkich realizacjach trafne w stosunku do skali miasta i sąsiedztwa przestrzennego.
Miasto ma obecnie jeden z najwyższych wskaźników bezrobocia w województwie.
Nastąpiły zmiany ustawowe zakresu ochrony zabytków (ustawa z dnia 23 lipca 2003r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami) wprowadzające możliwość tworzenia parków kulturowych, korzystniejszą od dawnych form ochrony.
Z tych powodów należało ustalić standardy estetyczne, obowiązujące w zabytkowym centrum miasta i zakres oraz kierunki możliwych jego przekształceń. Utworzenie Parku Kulturowego Miasta Końskie, opracowanie planu jego ochrony oraz planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego i projektów, związanych z jego urządzeniem i eksploatacją- zapewni ochronę zabytkowego układu urbanistycznego , historycznej substancji budowlanej i parkowej oraz dalszy harmonijny rozwój.
Ponadto utworzenie parku Kulturowego zaktywizuje mieszkańców i da wielu bezrobotnym zatrudnienie przy robotach publicznych, związanych z jego realizacją. Poprawi wizerunek miasta i warunki życia w nim, a w następstwie- także wpłynie na zwiększenie się ruchu turystycznego i dochodów z nim związanych.
Uzasadnia to celowość podjętej uchwały o utworzeniu parku kulturowego.