PROTOKÓŁ NR XXIII/08
z sesji Rady Miejskiej w Końskich
odbytej w dniu 1 lipca 2008 r.
w siedzibie Urzędu Miasta i Gminy
w Końskich
W XXIII sesji Rady Miejskiej w Końskich wzięło udział 19 radnych na ogólną liczbę 21. 2 radny nieobecnych – usprawiedliwionych.
W sesji wzięło udział 7 osób zaproszonych. Łącznie w obradach uczestniczyło 26 osób.
Listy obecności radnych i zaproszonych gości zostają załączone do oryginału niniejszego protokołu i stanowią jego załączniki.
Obrady trwały od godziny 820 do godziny 1200 z przerwą trwającą od godz. 910 do godz. 1140.
Pkt 1
XXIII sesję Rady Miejskiej w kadencji 2006 – 2010 otworzył radny Marian Gąszcz – Przewodniczący Rady Miejskiej w Końskich. Powitał przybyłych na obrady radnych Rady Miejskiej oraz gości.
Stwierdził, że w obradach bierze udział 19 radnych na ogólną liczbę 21, co zgodnie z ustawą czyni sesję zdolną do podejmowania prawomocnych uchwał.
Poinformował, że sesja została zwołana na wniosek Burmistrza Miasta i Gminy. Odczytał wniosek Burmistrza i stwierdził, że jest on zarazem porządkiem obrad. Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 r. wraz z wnioskiem Burmistrza radni otrzymali przed sesją. Dodał, że tuż przed sesją wpłynęła autopoprawka do tego projektu uchwały.
Pkt 2
Rozpatrzenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 r.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Stwierdził, że projekt uchwały został przekazany do Rady w czwartek i dlatego większość z radnych nie mogła się z nim zapoznać. W związku z tym zgłosił wniosek o odrzucenie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 r. i poddał go pod głosowanie. (Głosowanie nie zostało przeprowadzone do końca, jego wynik nie był ogłoszony ze względu na niezgodności liczby oddanych głosów w stosunku do liczby radnych obecnych na sesji, głosowanie ponowne nie zostało powtórzone, ponieważ wnioskodawca po konsultacji z Radcą Prawnym wycofał zgłoszony przez siebie wniosek).
Burmistrz Miasta i Gminy
Zgodnie z Regulaminem Rady Miejskiej projekt uchwały, zwłaszcza wtedy, gdy nie było posiedzeń komisji, powinien być poddany dyskusji. Podczas dyskusji padają wnioski dotyczące projektu uchwały, w tym może zostać zgłoszony wniosek najdalej idący o odrzucenie projektu uchwały. W tym przypadku przed rozpoczęciem dyskusji rozpoczęło się głosowanie, chyba nie w pełni świadome. Zaproponowane zmiany w budżecie są w zasadzie zmianami o charakterze technicznym. Gmina Końskie ma zobowiązania na których środki zagwarantowane były w uchwale o środkach nie wygasających. W budżecie tegorocznym środków na te zadania nie ma i aby zgodnie z prawem Gmina mogła wywiązać się ze zobowiązań należało z chwilą upłynięcia terminu uchwały o środkach nie wygasających wprowadzić te środki do budżetu oraz wprowadzić tytuły na jakie były przeznaczone. Z 18 zadań nie wygasających 5 zostało całkowicie zrealizowanych, 3 częściowo, ale 13 na których Gmina tworzy zobowiązania na które nie ma zabezpieczonych pieniędzy w tegorocznym budżecie. W związku z tym z chwilą odrzucenia przedłożonego projektu uchwały Gmina nie ma podstaw do utrzymywania umów z wykonawcami bądź inwestycji bądź dokumentacji, Nie mając pieniędzy Gmina musi się zgodzić na rozwiązania umów wyłącznie z własnej winy co może się wiązać dodatkowo z karami umownymi. Będzie to oznaczało brak spodziewanych korzyści, w tym takich, które są warunkiem skutecznego aplikowania do Regionalnego Programu Operacyjnego i powiązanych z nim funduszy. Straty dadzą się wymierzyć wysokością kar umownych na które Gmina może zostać narażona w przypadku odrzucenia projektu uchwały. Zwrócił się do radnych o przemyślenie sprawy. Jest gotów wyjaśnić dosyć złożony problem i dopiero wówczas będzie można podjąć odpowiedzialną decyzję. Oczywiście można też pójść na to, narazić Gminę na straty rzędu kilku milionów złotych z tytułu kar umownych na skutek rozwiązania obowiązujących umów. Trzeba sobie zdawać sprawę z tego za czym się głosuje. Za każdą pozycją kryje się umowa na realizację której Gmina musi mieć pokrycie w budżecie gminnym. W budżecie obowiązującym tych pieniędzy i zadań nie ma, ponieważ były one na środkach nie wygasających. Realne podliczenie czasu wskazywało na to, że do 30 czerwca te wszystkie zadania powinny być wykonane. Stało się jednak inaczej. Dotyczy to każdej z 13 pozycji na których pozostały środki nie wygasające, które trzeba wprowadzić do budżetu z kwotami gwarantującymi ciągłość postępowania i możliwość wywiązania się z zawartych zobowiązań. Wybór należy do radnych, ale powinno się go dokonać z pełną świadomością.
Radny Tomasz Milcarz
Zaproponował ogłoszenie przerwy w obradach, aby w jej trakcie radni mieli możliwość zapoznania się z projektem uchwały oraz autopoprawką.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Jego zdaniem przed sesją Rady powinna się zebrać Komisja Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która zajęłaby się szczegółową analizą przedłożonych materiałów.
Radny Zbigniew Hybik
Są pewne pozycje w zaproponowanych zmianach w budżecie, które są niezwłoczne do podjęcia m.in. 100 tys. zł na modernizację stadionu przy ul. Sportowej. Konecki zespół piłki nożnej awansował do wyższej klasy rozgrywkowej i są terminy, które obligują do wykonania określonych prac na stadionie. Zaapelował o rozsądek przy podejmowaniu decyzji i wyraził poparcie dla propozycji radnego Tomasza Milcarza.
Radny Andrzej Kosierkiewicz
Zapytał obecnych na sali działaczy sportowych w jaki sposób zamierzają wykorzystać przekazane w budżecie 100 tys. zł na modernizację stadionu sportowego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Odnosząc się do zapytania przedmówcy stwierdził, że są to szczegóły, które będą rozpatrywane w późniejszym czasie. Zaproponował 20 minut przerwy w czasie której będzie można się zastanowić nad kryteriami dalszego postępowania. Poinformował, że głosowanie jakie przeprowadził nie zgadzało się o dwa głosy, nie będzie ono powtarzane i po ustaleniu kryteriów postępowania przystąpi się do dalszej pracy.
Radny Piotr Słoka
Wiele mówi się o braku odpowiedzialności. Przypomniał, że grudniowa uchwała o środkach nie wygasających została przyjęta z pominięciem posiedzeń komisji. Projekt uchwały był przekazany w ostatniej chwili. Tymczasem uchwała przenosiła 5 mln zł na środki nie wygasające. Pokazuje to jak ta Rada jest traktowana. Tymczasem Rada Miejska jest najwyższym organem gminnym. Należy się szanować nawzajem. Zwrócił się do Przewodniczącego o usprawnienie funkcji kontrolnej Rady. Stwierdził, że Burmistrz po raz kolejny „przyparł radnych do muru” zaznaczając, że nie ma innego wyjścia. Nie podjęcie uchwały jest również pewną nieodpowiedzialnością. Jednak przed jej podjęciem należy dokładnie ją sprawdzić, wyjaśnić wszystkie wątpliwości i wówczas podjąć ostateczną decyzję. Przypomniał, że na początku roku zgłosił wniosek dotyczący sprawdzenia stanu modernizacji lamp a Komisja Rozwoju Gospodarczego do tej pory jeszcze nie przygotowała protokołu pokontrolnego. Jeśli jest podpisana umowa z jakąś firmą na modernizację oświetlenia, to chciałby wiedzieć gdzie zawieszenia lamp mają być zrealizowane. Dobrze by było ogłosić przerwę w obradach, aby mogła się zebrać Komisja Rozwoju Gospodarczego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Należy ogłosił przerwę, aby móc zastanowić się nad dalszym planem działania. Radni nie mogą być zawsze stawiani przed faktem dokonanym i zatwierdzali propozycje Burmistrza. Na dodatek materiały przekazano w późnym czasie a chodzi o istotne zmiany w budżecie.
Radna Ewa Swat – Wiceprzewodnicząca Rad Miejskiej
Przypomniała, że podczas wspólnej z radnym Zbigniewem Hybikiem kontroli z ramienia Komisji OKSiT w MKS „Netpun” Końskie wskazywano na możliwości osiąganięcia awansu do wyższej klasy rozgrywkowej. Od tamtego czasu, gdyby były czynione przygotowania, to wszystko by wyglądało inaczej a teraz próbuje się to robić „na wariata”.
Przewodniczący Rady ogłosił 20-minutową przerwę po zakończeniu której wznowił obrady.
Radny Ernest Kruk – Wiceprzewodniczący Rady Miejskej
Zgłosił formalny wniosek o ogłoszenie przerwy 2-godzinnej przerwy w obradach celem zwołania i odbycia nadzwyczajnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która zajęłaby się analizą przedłożonego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie wraz z autoprawką.
Radna Barbara Zielińska
Stwierdziła, że Przewodniczący Rady Miejskiej zgłosił wcześniej wniosek dalej idący o odrzucenie projektu uchwały. Na sesji wprowadza się bałagan – dodała.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Burmistrz zasugerował sprawy jakie należy podjąć. W przypadku przyjęcia wniosku radnego Ernesta Kruka Rada wznowiłaby obrady po zakończeniu posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego.
Burmistrz Miasta i Gminy
Sesje Rady są nagrywane i protokołowane. W związku z tym zwrócił się o zachowanie pewnego porządku prawnego. Został poddany pod głosowanie wniosek Przewodniczącego Rady, głosowanie nie zostało zakończone, ale trzeba formalnie stwierdzić co jest z tym wnioskiem, ponieważ może się okazać, że dalsze obrady są bezprzedmiotowe jeśli wniosek o odrzucenie projektu uchwały zostałby przyjęty.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapytał Radcę Prawnego czy jeśli wycofa zgłoszony przez siebie wniosek ze względu na to, że głosowanie było niewłaściwe z powodu tego, iż dwie osoby jakby nie brały udziału w głosowaniu, to czy będzie to zgodne z prawem.
Pan Jacek Krakowiak – Radca Prawny UMiG w Końskich
Wycofanie wniosku jest chyba najlepszym z możliwych rozwiązań. Wszystko się bardzo szybko potoczyło. Jego zdaniem w przypadku sesji nadzwyczajnej nie można głosować wniosku bez wcześniejszej dyskusji. Autor projektu powinien przedstawić uzasadnienie swojego projektu uchwały. Głosowanie wniosku powinno nastąpić dopiero później. Uważa, że w takiej sytuacji, gdy wniosek nie powinien być głosowany i zostanie wycofany, to wówczas sesja będzie mogła się toczyć dalej.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Po wyjaśnieniach udzielonych przez Radcę Prawnego wycofał zgłoszony przez siebie wniosek dotyczący odrzucenia projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 r.
Poddał pod głosowanie wniosek radnego Ernesta Kruka o ogłoszenie 2-godzinnej przerwy w obradach celem zwołania i odbycia nadzwyczajnego posiedzenia Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która zajęłaby się analizą przedłożonego projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie wraz z autoprawką. Po zakończeniu posiedzenia Komisji obrady Rady Miejskiej zostaną wznowione.
Rada Miejska w obecności 19 radnych przy 18 głosach za i 1 głosie wstrzymującym się wniosek radnego Ernesta Kruka przyjęła.
Przerwa w obradach Rady Miejskiej trwała od godz. 9.00 do godz. 11.35 po zakończeniu której Przewodniczący wznowił obrady.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Przypomniał, że o godz. 9 odbyło się posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów. Zwrócił się do radnego Zbigniewa Hybika – Przewodniczącego tej Komisji o przedstawienie opinii do omawianego projektu uchwały.
Radny Zbigniew Hybik – Przewodniczący Komisji Rozwoju Gospodarczego, Budżetu i Finansów
Poinformował, że Komisja przy 4 głosach za i 4 glosach wstrzymujących się wyraziła pozytywną opinię od projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 r.
Radny Piotr Słoka
Jego zdaniem Komisja Rozwoju Gospodarczego pracuje w sposób nieprawidłowy. Dziś głosuje się nad modernizacją oświetlenia a Zespół Kontrolny Komisji nie zakończył prac, który to Zespół powinien prześledzić całą umowę. Jeżeli wnioski sołtysów nie zostaną uwzględnione we wskazywanym zadaniu, to ludzie będą mieli ogromne pretensje do radnych.
Burmistrz Miasta i Gminy
Nie wie o które dokładnie wnioski chodzi, ale realizacja projektu modernizacji oświetlenia ulicznego jest zadaniem jakie zostało zapoczątkowane zleceniem opracowania dokumentacji już w 2004 r. Dokumentacja została wykonana na przełomie roku 2005-2006 a następnie uzupełniona i dostosowana do norm unijnych w 2007 r. Jeżeli dziś nie zleci się modernizacji, biorąc pod uwagę długość samej procedury, to oznaczałoby to rezygnację z modernizacji na kilka lat. Rozpatrzenie wniosków będzie możliwe z chwilą rozstrzygnięcia przetargu.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapytał czy została już podpisana umowa z wykonawcą.
Burmistrz Miasta i Gminy
Umowa ze strony Gminy została podpisana i odesłana do wykonawcy. Rzadko się bowiem zdarza podpisywać z wykonawcami umowy podczas bezpośredniego spotkania. Wykonawcą modernizacji oświetlenia zostało konsorcjum firm z Radomia.
Pan Antoni Wiktorowicz – Naczelnik Wydziału UKO
Modernizacja ma przede wszystkim na celu wymianę przestarzałych, energochłonnych lamp żarowych. Każdy dzień zwłoki w realizacji modernizacji powoduje koszty wysokich opłat za energię elektryczną, które dzięki wymianie lamp można by było radykalnie zmniejszyć.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapytał czy radni mogliby teraz otrzymać do wglądu wspomnianą umowę z wykonawcą.
Burmistrz Miasta i Gminy
Umowa została wysłana wykonawcy celem podpisania i zwrotu. Jak tylko podpisana umowa wróci, to Przewodniczący ją otrzyma do wglądu wraz z dokumentacją.
Radny Piotr Słoka
Zapytał jaki czas ma wykonawca ma wykonanie modernizacji.
Burmistrz Miasta i Gminy
Odpowiedział, że wykonawca ma 120 dni na realizację tego zadania.
Radna Krystyna Stolarska
Zapytała co z doświetleniem Sokołowa w ramach omawianego programu modernizacji oświetlenia.
Burmistrz Miasta i Gminy
W ramach projektu modernizacji oświetlenia doświetlenie Sokołowa nie będzie możliwe, gdyż projekt ten został zamknięty jakiś czas temu na etapie uzgodnień z zakładem energetycznym. Realizacja projektu modernizacji oświetlenia warunkuje zajęcie się wnioskami indywidualnymi o doświetlenie.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Z informacji Burmistrza wynika, że lampy w ramach programu modernizacji oświetlenia zostaną wymienione w ciągu 4 m-cy a później będą realizowane wnioski o doświetlenie.
Radny Marcin Latański
Stwierdził, że dziwi go wysyłanie pocztą do podpisania umowy opiewającej na kwotę 1,5 mln zł. Wydaje mu się, że zazwyczaj tak bywa, iż inwestor przyjeżdża do zamawiającego i umowa zostaje podpisana na miejscu.
Burmistrz Miasta i Gminy
Takie umowy do podpisania nie są przesyłane pocztą tylko przekazywane pełnomocnikowi wykonawcy.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zapytał o termin realizacji zadań, które w ramach środków nie wygasających nie zostały wykonane do 30.06.2008 r.
Burmistrz Miasta i Gminy
Mówić o terminach można tylko hipotetycznie. Konieczne jest bowiem sięgnięcie do terminów zawartych w umowach.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Dobrze by było, aby 1 egz. kopii umów został przekazany do Biura Rady, dzięki temu każdy zainteresowany radny będzie się mógł z nim zapoznać.
Burmistrz Miasta i Gminy
Stwierdził, że taki uwierzytelniony komplet kopii podpisanych umów zostanie przekazany do Biura Rady.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Zwrócił się do Burmistrza wskazując, że na przyszłość sesja nie zostanie zwołana jeśli nie będzie przekazanych materiałów wraz z wnioskiem.
Radna Barbara Zielińska
Jeśli jest wniosek to Przewodniczący ma obowiązek zwołać sesję.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Do wniosku muszą zostać dołączone materiały będące przedmiotem obrad w postaci projektu uchwały.
Burmistrz Miasta i Gminy
Poinformował, że w jednym z załączników błędnie został umieszczony zapis „UMiG” a powinien być zapis „MZOS”. Zwrócił się o naniesienie poprawki. Nie ma to wpływu na samą kwotę, gdyż w pozostałych załącznikach błąd ten nie wystąpił.
Wobec braku innych uwag Przewodniczący obrad poddał pod głosowanie powyższy projekt uchwały.
Rada Miejska w obecności 17 radnych przy 13 głosach za i 4 głosach wstrzymujących się powzięła
UCHWAŁĘ NR XXIII/175/2008
która stanowi integralną część niniejszego protokołu.
Wobec wyczerpania porządku obrad Przewodniczący Rady Miejskiej podziękował za uczestnictwo i ogłosił zamknięcie obrad XXIII sesji Rady Miejskiej w Końskich.
Protokółował Przewodniczący Rady Miejskiej
Rafał Kuba Marian Gąszcz
Inspektor Biura Rady Miejskiej