UCHWAŁA Nr XXV/177/2008
RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH
z dnia 25 września 2008 r.
w sprawie procedury uchwalania budżetu miasta i gminy oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu
Na podstawie art. 53 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /tekst jednolity Dz. U. z 2001 r.: Nr 142 poz. 1591, z 2002 r.: Dz. U. Nr 23 poz. 220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, Nr 153 poz. 1271,Nr 214 poz. 1806, z 2003 r.: Nr 80 poz. 717, Nr 162 poz. 1568, z 2004 r.: Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005 r.: Nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457, z 2006 r.: Nr 17 poz. 128, Nr 181 poz. 1337, z 2007 r.: Nr 48, poz. 327, Nr 138, poz. 974, Nr 173, poz. 1218) / oraz art.166 ust.1 i 2, art. 179 - 185 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych / Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104, z 2005 r.: Dz. U. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r.: Dz. U. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217, poz. 1218, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz. 791, Nr 140, poz. 984/ Rada Miejska w Końskich uchwala co następuje:
§ 1. Ustala się następujący tryb prac oraz procedurę uchwalania budżetu:
1. Projekt budżetu na każdy rok budżetowy opracowywany jest na podstawie obowiązujących przepisów prawnych z zakresu spraw budżetowych i podatkowych oraz funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego z uwzględnieniem:
a/ zadań finansowanych z budżetu miasta i gminy oraz realizowanych przez jednostki organizacyjne miasta i gminy wraz z przewidywanymi zmianami,
b/ wytycznych Burmistrza Miasta i Gminy dla gminnych jednostek organizacyjnych oraz wydziałów Urzędu Miasta i Gminy w sprawie budżetu, wynikających z założeń polityki ekonomicznej Państwa w zakresie kształtowania się wielkości dotacji i subwencji stanowiących dochód budżetu państwa, poziomu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej oraz poziomu cen towarów i usług konsumpcyjnych,
c/ stawek podatkowych, opłat i cen obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy z uwzględnieniem zmian wchodzących w życie z dniem 1 stycznia roku budżetowego,
d/ prognozy wzrostu cen w roku budżetowym,
e/ przewidywanego stanu zatrudnienia na koniec roku poprzedzającego rok budżetowy,
f/ wynagrodzeń obowiązujących w roku poprzedzającym rok budżetowy.
2. Projekt budżetu sporządza się:
a/ dla dochodów budżetowych według źródeł i działów klasyfikacji budżetowej,
b/ dla wydatków budżetowych co najmniej według zadań realizowanych przez jednostki organizacyjne miasta i gminy w układzie działów i rozdziałów klasyfikacji budżetowej.
3. Propozycje do projektu budżetu w zakresie planów rzeczowych i finansowych przedkładają Skarbnikowi Miasta i Gminy naczelnicy wydziałów Urzędu Miasta i Gminy, dyrektorzy gminnych jednostek organizacyjnych po akceptacji przez Burmistrza Miasta i Gminy w terminie do 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy.
4. Materiały planistyczne do projektu budżetu przedkładane są na odpowiednich drukach wraz z niezbędnymi kalkulacjami w zakresie planowanych dochodów i wydatków.
Formę druków reguluje odpowiednie Zarządzenie Burmistrza Miasta i Gminy.
5. Komisje Rady Miejskiej, Kluby Radnych, radni, przewodniczący zarządów samorządu osiedli, zarządy samorządu osiedli, rady sołeckie, sołtysi w terminie określonym w ust. 3, mogą składać wnioski do projektu budżetu.
6. W oparciu o przedłożone materiały i wnioski Skarbnik Miasta i Gminy przygotowuje dla Burmistrza Miasta i Gminy zbiorcze zestawienie prognozowanych dochodów i wydatków do projektu budżetu.
7. Burmistrz Miasta i Gminy dokonuje weryfikacji materiału określonego w punkcie 6 i wydaje Zarządzenie w sprawie projektu uchwały budżetowej.
8. Planowane wydatki budżetowe muszą być zrównoważone z planowanymi dochodami budżetowymi. W przypadku planowanego deficytu należy wskazać źródło jego sfinansowania.
9. Burmistrz Miasta i Gminy przedstawia Radzie Miejskiej i Regionalnej Izbie Obrachunkowej - w terminie do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy projekt uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami i informacją o stanie mienia komunalnego i prognozę długu publicznego na rok budżetowy i lata następne.
Opinię Regionalnej Izby Obrachunkowej w sprawie projektu uchwały budżetowej Burmistrz Miasta i Gminy przedstawia Radzie Miejskiej przed uchwaleniem budżetu.
10. Termin określony w punkcie 9 może ulec przesunięciu wynikającemu ze zmian ustawowych.
11. W terminie 7 dni od dnia przekazania projektu uchwały budżetowej Radzie Miejskiej Burmistrz Miasta i Gminy przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych.
12. Jednostki wykonujące budżet opracowują projekty planów finansowych w terminie 30 dni od dnia otrzymania danych, o których mowa w punkcie 11, nie później jednak niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
13. Projekt budżetu rozpatrują komisje Rady Miejskiej, opiniują i wnioskują o jego ewentualną korektę.
Wnioski o korektę projektu budżetu kierowane są przez komisje do Przewodniczącego Rady Miejskiej, który następnie przesyła je do Burmistrza Miasta i Gminy.
W przypadku zgłoszenia propozycji wprowadzenia do budżetu nowego wydatku lub zwiększenia wydatku przewidzianego w projekcie, istnieje obowiązek wskazania przez komisję źródła jego sfinansowania, w celu zachowania zasady zbilansowania budżetu.
14. Burmistrz Miasta i Gminy po zapoznaniu się z opiniami komisji przekazanymi przez Przewodniczącego Rady Miejskiej oraz z opinią Regionalnej Izby Obrachunkowej, w terminie 14 dni przedkłada Radzie skorygowany projekt uchwały budżetowej.
15. Wnioski radnych, które nie zostały uwzględnione w projekcie uchwały wymagają uzasadnienia Burmistrza Miasta i Gminy.
16. Ostateczny tekst projektu uchwały budżetowej i załączników, w przypadku zmiany tekstu pierwotnego, przedstawiany jest radnym co najmniej na 7 dni przed sesją budżetową.
17. Burmistrz Miasta i Gminy może wnieść do projektu budżetu autopoprawki.
18. Poprawki do projektu uchwały budżetowej mogą zgłaszać podczas sesji Rady Miejskiej, na której jest on rozpatrywany, komisje Rady Miejskiej, Kluby Radnych i radni Rady Miejskiej. Poprawka powinna zawierać propozycje zmiany innej pozycji wydatków lub dochodów w celu zachowania zasady zbilansowania budżetu.
§ 2. Ustala się rodzaje i szczegółowość materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu,
1. Projekt budżetu opracowywany jest w formie uchwały budżetowej oraz załączników do tej uchwały, z wyszczególnieniem:
1) prognozowanych dochodów jednostki samorządu terytorialnego co najmniej według źródeł i działów klasyfikacji w tym w szczególności:
a) dochodów bieżących
b) dochodów majątkowych
2) wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w podziale na co najmniej działy
i rozdziały klasyfikacji wydatków, z wyodrębnieniem:
a) wydatków bieżących, w tym w szczególności:
-wynagrodzeń i pochodnych od wynagrodzeń,
- dotacji,
- wydatków na obsługę długu jednostki samorządu terytorialnego,
- wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez jednostkę samorządu terytorialnego,
b) wydatków majątkowych,
3) źródeł pokrycia deficytu lub przeznaczenie nadwyżki budżetu jednostki samorządu terytorialnego,
4) przychodów i rozchodów budżetu miasta i gminy,
5) wydatków związanych z wieloletnimi programami inwestycyjnymi, z wyodrębnieniem wydatków na finansowanie poszczególnych programów,
6) wydatków na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej,
7) planów przychodów i kosztów zakładów budżetowych, gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych i dochodów i wydatków dochodów własnych,
8) planów przychodów i wydatków funduszy celowych,
9) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
10) zakresu i kwoty dotacji przedmiotowych,
11) zakresu i kwoty dotacji celowych,
12) dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej i innych zadań zleconych jednostce samorządu terytorialnego odrębnymi ustawami,
13) dotacji podmiotowych,
14) dochodów i wydatków związanych z realizacją zadań wspólnych realizowanych w drodze umów lub porozumień między jednostkami samorządu terytorialnego,
15)wykazu obowiązujących umów o partnerstwie publiczno-prywatnym.
2. Uchwała budżetowa może określać, oprócz limitów wydatków na okres roku budżetowego, limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne, na programy i projekty realizowane ze środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, nie podlegające zwrotowi, inne niż pochodzące z budżetu Unii Europejskiej w dodatkowych załącznikach według wymogów art. 166 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.
3. Do projektu budżetu dołącza się :
a/ informację o stanie mienia komunalnego, zawierającą dane określone w art. 180 pkt 1-5 ustawy o finansach publicznych,
b/ charakterystykę opisową projektu budżetu,
c/ prognozy łącznej kwoty długu na koniec roku budżetowego i lata następne, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy.
§ 4.Traci moc Uchwała Nr XI/139/99 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu.
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Marian Gąszcz
UZASADNIENIE
Podjęcie przedmiotowej uchwały uzasadnione jest zmienionymi przepisami prawa, które spowodowały dezaktualizację dotychczas obowiązującej Uchwały Nr XI/139/99 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie procedury uchwalania budżetu.