U C H W A Ł A Nr XXVI/ 251 / 2005
R a d y M i e j s k i e j w K o ń s k i c h
z dnia 27 czerwca 2005 roku
w sprawie wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na rozstrzygnięcie nadzorcze Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach.
Na podstawie art. 98 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym /Dz. U. z 2001 roku Nr 142, poz. 1591; z 2002 roku Nr 23 poz.220, Nr 62 poz.558, Nr 113 poz.984, Nr 153 poz.1271, Nr 214 poz.1806; z 2003 roku Nr 80 poz.717, Nr 162 poz.1568; z 2004 roku Nr 102 poz.1055, Nr 116 poz. 1203/, - R a d a M i e j s k a w Końskich uchwala, co następuje:
§ 1.Wnosi się skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie na rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach z dnia 1 czerwca 2005 r. uchwała Nr 41/2005r ( otrzymane w dniu 8 czerwca 2005 r.) stwierdzające nieważność uchwały Nr XXIII/216/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy na 2005r. w brzmieniu załącznika do niniejszej uchwały.
§ 2. Wykonanie uchwały powierza się Przewodniczącemu Rady Miejskiej
§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem powzięcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Grzegorz Wąsik
Załącznik do Uchwały nr XXVI/ 251/2005
R a d y M i e j s k i e j w K o ń s k i c h
z dnia 27 czerwca 2005 roku
Znak: BR-0052/26/2/05 Końskie, dnia 27 czerwca 2005r.
Wojewódzki Sąd Administracyjny
w Krakowie ul. Topolowa 5
31-512 Kraków
Za pośrednictwem Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach
Skarżący: Rada Miejska w Końskich
ul. Partyzantów 1
26-200 Końskie
S k a r g a
Załączając rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach Uchwała Nr 41/2005 z dnia 1 czerwca 2005r. stwierdzającą nieważność uchwały Nr XXIII/216/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy wnoszę o:
-
o uchylenie rozstrzygnięcia w całości uchwały Nr 41/2005 Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej i utrzymania w mocy uchwały Nr XXIII/216/2005 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 31 marca 2005r. w sprawie uchwalenia budżetu miasta i gminy na 2005r.
-
o zasądzenie od Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach na rzecz skarżącego kosztów postępowania.
Uzasadnienie
Na sesji w dniu 31 marca 2005 r. Rada Miejska w Końskich podjęła uchwałę NR XXIII/216/2005 w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy w Końskich na 2005 r.
Rozstrzygnięciem nadzorczym uchwałą Nr 41/2005 z dnia 1 czerwca 2005r. Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach stwierdziło nieważność części w/w uchwały przywołując w postanowieniu istotne naruszenie prawa tj. przepisu art. 124 ust. 1 pkt. 4 w związku z art. 110 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2003r. Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami )
Z takim stanowiskiem Regionalnej Izby Obrachunkowej zgodzić się nie można. Zgodnie z art. 11 a pkt. 1, 18 ust. 2 pkt. 4, ppkt. 9 i 10 oraz art. 60 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2004 r. Nr 142 poz. 1591 z późniejszymi zmianami) Rada Miejska jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy. Do jej wyłącznej właściwości należy m.in. uchwalanie zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez radę gminy oraz określanie wysokości sumy , do której burmistrz może samodzielnie zaciągać zobowiązania . Rada Miejska w Końskich podejmowała uchwały w sprawie zadania pn. „Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli” przez kolejne lata jako inwestycji wieloletniej tj. 2002- 2004 przeznaczając na ten cel odpowiednie kwoty na rok budżetowy i kolejne lata w planie wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne przeznaczając na ten cel kwotę 10 789 163 zł z terminem jej zakończenia 30 czerwca 2004 r. ( zał. nr 3). – wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne) Rada Miejska w Końskich nigdy nie podejmowała uchwały o rozszerzeniu zakresu tej inwestycji a wręcz przeciwnie 17 września 2003 r. odrzuciła projekt uchwały o celowości budowy hali sportowej z powodu braku wiedzy o kosztach jej budowy (zał. Nr 4) .
Burmistrz Miasta i Gminy już 12 maja 2003r. podjął decyzję o zmianie zakresu inwestycji obiecując podjęcie starań aby jej realizację powierzyć dotychczasowemu wykonawcy ( zał. Nr 5) 24 czerwca 2003r zawarł umowę na wykonanie dokumentacji projektowo- kosztorysowej budowy hali sportowej jako odrębnego zadania . Prawidłowość realizacji tej inwestycji kontrolowała Najwyższa Izba Kontroli w Kielcach (zał. Nr 6 wystąpienie pokontrolne, zał. Nr 7 – Postanowienie Dyrektora Delegatury NIK z dnia 25 kwietnia 2005 r. ) Stwierdzone przez NIK naruszenie prawa oraz oddalone w całości zastrzeżenia Burmistrza Miasta i Gminy Końskie jako niezasadne Regionalna Izba Obrachunkowa w Kielcach ignoruje te fakty, a w uzasadnieniu rozstrzygnięcia nadzorczego powiela odrzucone przez NIK zastrzeżenia burmistrza uznając je jako argumenty uzasadniające rozstrzygnięcie nadzorcze. Zdaniem RIO argumentem koronnym w sprawie jest podjęcie przez Radę Miejską uchwały Nr XVI/156/2004 w dniu 29 czerwca 2004 r. (zał. Nr 8.) NIK stwierdziła, że „ w przytoczonej treści uchwały nie ma mowy o jednoznacznym udzieleniu przez Radę Miejską zgody na traktowanie budżetu przez Burmistrza Miasta i Gminy w Końskich, nie ma mowy o jednoznacznym udzieleniu przez Radę Miejską zgody na dowolne rozszerzenie zakresu wartościowego realizowanej inwestycji” . Jest natomiast precyzyjne określenie kwoty do której Burmistrz może rozszerzyć zakres inwestycji ale również w samej przytoczonej uchwale dokładnie podano pochodzenie kwoty miliona złotych. Komisja Odwoławcza nie znajduje w dokumentach na które powołuje się w swoich zastrzeżeniach Burmistrz Miasta i Gminy w Końskich żadnych, nawet domyślnych upoważnień ze strony Rady Miejskiej na zawieranie umów ponad uchwalony budżet – poza wspomnianą kwotą 1 000 000 zł. otrzymanej z Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu. W trakcie prowadzonej w Urzędzie Miasta i Gminy kontroli nie stwierdzono, aby Rada Miejska podejmowała w jakimkolwiek okresie uchwałę dotyczącą budowy hali sportowej zamiast sali gimnastycznej – inwestycji która stała się inwestycją praktycznie odrębną od budowanej już szkoły – oraz by podjęto decyzję o zwiększeniu wartości
Jedyną uchwałą podjętą w sprawie finansowania zadania pn. „Budowa hali sportowej przy zespole oświatowym – szkole podstawowej i gimnazjum w Stadnickiej Woli” była uchwała budżetowa Nr XIV/130/2004 z dnia 25 marca 2004 r.. Komisja odwoławcza nie ma zatem wątpliwości, że podpisanie przez Burmistrza Miasta i Gminy w Końskich w dniu 24 sierpnia 2004 r. umowy Nr. IN. 2226/hS/2004 na dokończenie budowy hali sportowej za kwotę 2 686 563, 24 zł nastąpiło z przekroczeniem upoważnienia do zaciągnięcia zobowiązań obciążających budżet.
Analizując od początku realizację tej inwestycji trudno zgodzić się z zarzutem RIO w Kielcach, że Rada Miejska w Końskich w budżecie na 2005 r. uchwaliła 150 000 zł mniej niż to wynika ze zobowiązań umownych. Zobowiązania bowiem zaciągnął Burmistrz Miasta i Gminy Końskie bez udziału organu stanowiącego gminy naruszając przepisy art. 18 ust. 2 pkt. 4, ppkt. 9, 10.
RIO w Kielcach nakazując zamieszczenie nowego zadania inwestycyjnego wkracza w kompetencje organu stanowiącego wynikające z ustawy ustrojowej. Nie może być zatem mowy o naruszeniu przez Radę Miejską przepisów art. 124 ust. 1 pkt. 44 w związku z art. 110 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych ( Dz.U z 2003 r. Nr 15 poz. 148 z późniejszymi zmianami ) bo od zlecenia wykonania projektu do chwili obecnej inwestycja jest nową i odrębną od zadania pn. „Budowa Zespołu Szkół w Stadnickiej Woli”
W związku z powyższym Rada Miejska w Końskich wnosi jak na wstępie.
W załączeniu:
-
Uchwała RM Nr XXVI/251/2005 z dnia 27 czerwca 2005r. w sprawie wniesienia skargi .
-
Uchwała Nr 42/2005 Kolegium RIO z dnia 1 czerwca 2005r.
-
Uchwała Nr XXIII/216/2005 RM z dnia 31 marca 2005r.
-
Kserokopia - wydatki na wieloletnie programy inwestycyjne
-
Projekt uchwały o celowości budowy hali sportowej wraz z wyciągiem z protokołu z sesji z dnia 17 września 2003 r.
-
Decyzja z dnia 12 maja 2003r. o zmianie zakresu inwestycji.
-
Wystąpienie pokontrolne NIK
-
Postanowienie Dyrektora Delegatury NIK
-
Uchwała RM Nr XVI/156/2004 z dnia 29 czerwca 2004 r.