Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

UCHWAŁA Nr XXX/222/2008

Rady  Miejskiej w  Końskich

z dnia 4 grudnia 2008r.

 

 

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocyw Rodzinie w Końskich na rok 2009

 

 

 

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 5 i art. 41 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591; z 2002r. Nr 23, poz. 220; Nr 62, poz. 558; Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271 i Nr 214, poz. 1806; z 2003r. Nr 80, poz. 717 oraz Nr 162, poz. 1568; z 2004r. Nr 102, poz. 1055; Nr 116, poz. 1203; z 2005r. Nr 172, poz. 1441; Nr 175 poz. 1457; z 2006r. Nr 17, poz. 128; Nr 181, poz. 1337; z 2007r. Nr 48 poz. 327, Nr 138 poz. 974; Nr 173 poz. 1218; z 2008r. Nr 180, poz. 1111) oraz art. 41 ust. 2 i 5 i art. 18 ust. 3a ustawy z dnia 26 października 1982 roku o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz. U. z 2007r. Nr 70, poz. 473, Nr 115, poz. 793 i Nr 176, poz. 1238) i art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2005r. Nr 179, poz. 1485; z 2006r. Nr 66, poz. 469; Nr 120, poz. 826 i z 2007r. Nr 7, poz. 48 i Nr 82, poz. 558), a także art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 20 września 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493) Rada Miejska w Końskich uchwala co następuje:

 

 

§ 1. Uchwala się „Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich na rok 2009” stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

 

 

§ 2. Realizację Uchwały zleca się Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.

 

 

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

  

                                                                    Przewodniczący  Rady  Miejskiej

                                                                                 Marian Gąszcz   

 

 

 

 

Uzasadnienie

 

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w  trzeźwości  i przeciwdziałaniu  alkoholizmowi, art. 10 ust.1 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz art. 6 ust.2 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie zadaniem własnym gminy jest prowadzenie działań związanych z profilaktyką uzależnień od alkoholu i narkotyków oraz przeciwdziałaniem przemocy.

Realizacja tych  działań jest prowadzona w oparciu o gminny program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych, przeciwdziałania narkomanii oraz przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie uchwalany przez radę gminy.

W związku z powyższym podjęcie uchwały jest zasadne.

 

  

 

Załącznik Nr 1

       do uchwały XXX/222/2008

         Rady Miejskiej w Końskich

  z dnia 4 grudnia 2008r.

 

 

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI 

I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW  ALKOHOLOWYCH,
PRZECIWDZIAŁANIA NARKOMANII

I PRZEMOCY W RODZINIE

W  KOŃSKICH  NA  ROK  2009

 

 

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982r. (art. 41) nakłada na gminę obowiązek prowadzenia działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych oraz integracji społecznej osób uzależnionych od alkoholu, jako zadania własnego gminy, które obejmuje następujące przedsięwzięcia:

 

  1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
    od alkoholu.
  2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe, pomocy psychologicznej
    i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
  3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych.
  4. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
  5. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
  6. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej.

 

Ustawa o przeciwdziałaniu narkomanii z dnia 29 lipca 2005r. (art. 10) nakłada na gminę obowiązek prowadzenia działań związanych z przeciwdziałaniem narkomanii, jako zadania własnego gminy, które obejmuje następujące przedsięwzięcia:

 

  1. Zwiększanie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych
    i osób zagrożonych uzależnieniem.
  2. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy narkomanii, pomocy psychologicznej
    i prawnej.
  3. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej, edukacyjnej oraz szkoleniowej
    w zakresie rozwiązywania problemów narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży,
    w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych
    i socjoterapeutycznych.
  4. Wspomaganie działalności instytucji, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów narkomanii.
  5. Pomoc społeczną osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionych dotkniętych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób
    z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

 

Ustawa o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie z dnia 29 lipca 2005r. (art. 6) nakłada na gminę obowiązek prowadzenia działań w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie narkomanii, jako zadania własnego gminy, które obejmuje następujące przedsięwzięcia:

 

  1. Tworzenie gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
  2. Prowadzenie poradnictwa i interwencji w zakresie przeciwdziałania przemocy
    w rodzinie.
  3. Opracowanie i realizacja programów ochrony przed przemocą w rodzinie.
  4. Prowadzenie gminnych ośrodków wsparcia.

 

Realizacja powyższych zadań jest prowadzona w postaci Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii
i Przemocy w Rodzinie w Końskich.

 

ROZDZIAŁ I

 

 

DIAGNOZA STANU PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH, NARKOTYKOWYCH
I PRZEMOCY W RODZINIE NA TERENIE MIASTA I GMINY KOŃSKIE

 

ZJAWISKA PATOLOGII SPOŁECZNEJ

 

Patologia społeczna zwana jest również społeczną dezorganizacją lub zachowaniami dewiacyjnymi, oznacza stan zakłócenia równowagi społecznej, czego przejawem jest osłabienie więzi społecznych, utrudnienia w realizacji pewnych wartości i potrzeb, zachwianie systemu norm, oraz nieskuteczność kontroli społecznej.

Patologia społeczna jest zjawiskiem związanym z zachowaniem się jednostek i grup społecznych niezgodnych z powszechnie obowiązującymi normami i wartościami. Zjawisko to zatacza obecnie coraz szersze kręgi i obejmuje coraz młodsze osoby a nawet dzieci. Zaczyna być poważnym problemem społecznym, zwłaszcza w szkołach oraz wśród osób bezrobotnych. Szczególnie niepokojące zjawiska to alkoholizm, narkomania oraz przestępczość, w tym przemoc domowa, które z czasem decydują o społecznym wykluczeniu i marginalizacji znacznych grup osób. Ponieważ problem staje się poważny i szybko przybiera na sile należy promować prawidłowe wzorce i postawy.

 

 

ALKOHOL, NARKOTYKI

 

Na przełomie 4 ostatnich lat (2004-2007r.) do Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich wpłynęło 440 wniosków o leczenie odwykowe wobec osób, które
w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylają się od pracy albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny (zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi).

 

Ilość zarejestrowanych osób z problemem alkoholowym, z podziałem na płeć, na przestrzeni lat 2004-2007.

Wyszczególnienie:

2004r.

2005r.

2006r.

2007r.

liczba

%

liczba

%

liczba

%

liczba

%

Kobiety

13

11,1

14

16,5

17

14,5

17

14

Mężczyźni

104

88,8

71

83,5

100

85,5

104

86

Ogółem:

117

100

85

100

117

100

121

100

 

Dla porównania w 1997r. do GKRPA wpłynęły 74 wnioski, w 1998r. – 101 wniosków,
w 1999r. – 93, w 2000r. – 56, w 2001r. 76, w 2002r. 97, a w 2003r. 72 wnioski. Natomiast do końca października 2008r. zarejestrowano już 88 wniosków.

Do Komisji trafiają jednak tylko te wnioski, w przypadku których rodzina jest już u kresu wytrzymałości ale nie jest jeszcze całkowicie zastraszona przez alkoholika. Często poza zasięgiem pracy Komisji pozostają również małżeństwa uzależnione od alkoholu, które po piciu zachowują się w miarę spokojnie i nie utrudniają życia sąsiadom. W wielu też rodzinach choroba alkoholowa jest traktowana jako coś naturalnego (piło się w tych rodzinach od pokoleń) lub jako sprawa wstydliwa – choć dzięki prowadzonej profilaktyce coraz mniej osób tak uważa. Jest wreszcie wiele os. uzależnionych, mieszkających samotnie, którzy nadużywają alkoholu lub napojów alkoholopodobnych, ale nie stanowią bezpośredniego zagrożenia dla otoczenia. Tego typu przypadki także nie są często przedmiotem prac Komisji. Jednakże z obserwacji wynika, iż w 95% osoby nadużywające alkoholu są sprawcami przemocy domowej.

 

 

Poniżej dane z Poradni Zdrowia Psychicznego – Poradni Odwykowej:

 

Zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu w 2004r.

Wyszczególnienie

Leczeni ogółem

W tym w wieku lat

Leczeni po raz pierwszy w życiu

Zobowiązani do leczenia odwykowego

do 18 lat

19-29

30-64

65 i więcej

 

Ogółem z zaburzeniami psychicznymi związanymi
z alkoholem

361

2

44

309

6

114

63

Mężczyźni

338

1

40

291

6

108

63

Osoby zamieszkałe na wsi

204

0

24

176

4

89

47

Opieka czynna

63

0

8

53

2

14

7

Opieka bierna

298

2

36

253

2

100

56

 

Zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu w 2005r.

Wyszczególnienie

Leczeni ogółem

W tym w wieku lat

Leczeni po raz pierwszy w życiu

Zobowiązani do leczenia odwykowego

do 18 lat

19-29

30-64

65 i więcej

 

Ogółem z zaburzeniami psychicznymi związanymi
z alkoholem

332

2

28

299

3

114

63

Mężczyźni

301

2

26

260

3

108

63

Osoby zamieszkałe na wsi

163

0

8

154

1

89

47

Opieka czynna

58

0

3

55

1

14

7

 

Zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu w 2006r.

Wyszczególnienie

Leczeni ogółem

W tym w wieku lat

Leczeni po raz pierwszy w życiu

Zobowiązani do leczenia odwykowego

do 18 lat

19-29

30-64

65 i więcej

 

Ogółem z zaburzeniami psychicznymi związanymi
z alkoholem

258

0

26

230

2

89

49

Mężczyźni

233

0

20

213

0

82

33

Osoby zamieszkałe na wsi

149

0

9

139

1

44

35

Opieka czynna

49

0

2

47

0

19

6

 

 

 

Zaburzenia spowodowane używaniem alkoholu w 2007r.

Wyszczególnienie

Leczeni ogółem

W tym w wieku lat

Leczeni po raz pierwszy w życiu

Zobowiązani do leczenia odwykowego

do 18 lat

19-29

30-64

65 i więcej

 

Ogółem z zaburzeniami psychicznymi związanymi
z alkoholem

207

0

30

174

3

73

44

Mężczyźni

187

0

20

167

0

62

35

Osoby zamieszkałe na wsi

137

0

13

122

2

33

30

Opieka czynna

42

0

5

32

5

19

4

 

 

Poniżej informacje uzyskane z Komendy Powiatowej Policji w Końskich:

 

Rok 2004

1.      Izolowano nietrzeźwych z miejsc publicznych (ogółem): 224

W tym zatrzymano (doprowadzono)

    • w izbach wytrzeźwień: 0
    • w policyjnych pomieszczeniach dla osób zatrzymanych: 224

Dowieziono do

    • placówek służby zdrowia: 22
    • miejsca zamieszkania: 0

2.      Ilość wszczętych postępowań przygotowawczych w związku z ujawnionymi przypadkami prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości – art. 178 a kk: 342

3.      Przestępstwa dokonane pod wpływem alkoholu (ogółem): 329

4.      Ujawniono nietrzeźwych nieletnich: 35

 

Rok 2005

1.      Izolowano nietrzeźwych z miejsc publicznych (ogółem): 305

W tym zatrzymano (doprowadzono)

    • w izbach wytrzeźwień: 0
    • w policyjnych pomieszczeniach dla osób zatrzymanych: 256

Dowieziono do

    • placówek służby zdrowia: 43
    • miejsca zamieszkania: 49

2.      Ilość wszczętych postępowań przygotowawczych w związku z ujawnionymi przypadkami prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości – art. 178 a kk: 726

3.      Przestępstwa dokonane pod wpływem alkoholu (ogółem): 832

4.      Przestępstwa dokonane pod wpływem narkotyków (ogółem): 4

5.      Ujawniono nietrzeźwych nieletnich: 35

 

Rok 2006

1.      Izolowano nietrzeźwych z miejsc publicznych (ogółem): 286

W tym zatrzymano (doprowadzono)

    • w izbach wytrzeźwień: 0
    • w policyjnych pomieszczeniach dla osób zatrzymanych: 245

Dowieziono do

    • placówek służby zdrowia: 62
    • miejsca zamieszkania: 41

2.      Ilość wszczętych postępowań przygotowawczych w związku z ujawnionymi przypadkami prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości – art. 178 a kk: 210

3.      Przestępstwa dokonane pod wpływem alkoholu (ogółem): 836

4.      Przestępstwa dokonane pod wpływem narkotyków (ogółem): 2

5.      Ujawniono nietrzeźwych nieletnich: 79

 

Rok 2007

1.      Izolowano nietrzeźwych z miejsc publicznych (ogółem): 302

W tym zatrzymano (doprowadzono)

    • w izbach wytrzeźwień: 0
    • w policyjnych pomieszczeniach dla osób zatrzymanych: 243

Dowieziono do

    • placówek służby zdrowia: 7
    • miejsca zamieszkania: 59

2.      Ilość wszczętych postępowań przygotowawczych w związku z ujawnionymi przypadkami prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości – art. 178 a kk: 462

3.      Przestępstwa dokonane pod wpływem alkoholu i In. środków psychoaktywnych (ogółem): 552

4.      Ujawniono nietrzeźwych nieletnich: 93

 

 

 

Pomoc materialna dla osób z problemem alkoholowym w/g danych z Miejsko-Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej:

 

Wyszczególnienie:

2004r.

2005r.

2006r.

2007r.

Ogólna liczba rodzin korzystających z pomocy M-GOPS w Końskich

1977

1886

1934

2506

Liczba rodzin korzystających z pomocy materialnej M-GOPS w Końskich, które zostały objęte tą pomocą z powodu uzależnienia lub nadużywania alkoholu przez co najmniej jednego członka rodziny

208

224

231

257

Pomoc terapeutyczna i konsultacyjno-informacyjna dla osób z problemem alkoholowym i osób współuzależnionych w/g danych uzyskanych z punktu terapeutycznego oraz punktów informacyjno-konsultacyjnych:

 

Osoby korzystające z porad punktu Informacyjno- Konsultacyjnego oraz z terapii

2004r.

2005r.

2006r.

2007r.

Ogólna liczba

w tym:

- osoby nadużywające alkoholu i uzależnieni od alkoholu

- osoby współuzależnione

234

 

199

 

35

266

 

136

 

30

195

 

185

 

10

237

 

217

 

20

 

 

 

Stan problemów społecznych w mieście i gminie Końskie

 

Badaniami przeprowadzonymi w listopadzie 2006r. zostało objętych 80 mieszkańców miasta i gminy Końskie w tym 40 kobiet i 40 mężczyzn. W grupie badanej: 10 to osoby uczące się, 6 to emeryci i renciści, 17 to osoby bezrobotne i 47 osób pracujących.

Stan cywilny respondentów: 15 osób kawaler/panna, 56 osób to osoby zamężne, 6 rozwiedzione, wdowa, wdowiec 3 osoby.

 

Najistotniejszym problemem na terenie miasta i gminy Końskie według badanych jest bezrobocie (75%), spadek stopy życiowej i sytuacja mieszkaniowa (47,5%).

 

Alkoholizm i narkomanię wskazano jako problemy dość ważne (37,5%).

62,5% respondentów nie spotykało na terenie narkomanów. 88,5% nie zna osobiście narkomanów. Ci, którzy znają osobiście narkomanów informują, że nie wiedzą czy uzależnieni byli zatrzymywani przez policję i nie wiedzą również czy osoby te są zakażone wirusem HIV.

Spośród badanych największy odsetek 62,5 % deklaruje, że 2-5 razy w roku pije wino, szampana, 37,5% 2-5 razy w roku pije wódkę lub inny napój spirytusowy, 25% 6-11 razy w roku pije piwo, raz w roku wódkę lub inny napój spirytusowy pije 12,5 % badanych, wino szampana 12,5%, piwo 25%. Żaden z respondentów nie spożywa alkoholu codziennie. Badanym nie zdarzyło się używać żadnej z podanych substancji-marihuana lub haszysz, LSD, grzyby halucynogenne, ecstasy, amfetamina, crack, kokaina, astrolit, heroina, kompot, substancje wziewne, sterydy anaboliczne. 8% badanych przyjmowało leki uspokajające bez zaleceń lekarza, zaś 12,5% przyjmowało ten rodzaj leków po zaleceniu ich przez lekarza. 92,5% uznało, że zdobycie substancji psychoaktywnych (poza lekami uspokajającycmi) byłoby bardzo trudne, dość łatwo zaś można by zdobyć leki uspokajające (25%), za bardzo łatwym ich zdobyciem opowiedziało się 75% badanych. Dosyć łatwo zdobyć marihuanę według 7,5 % badanych, grzyby halucynogenne (7,5%) i amfetaminę (7,5%). Żadnemu z respondentów nie proponowano w ciągu ostatnich 12 miesięcy żadnego z wymienionych środków psychoaktywnych. Wszyscy badani zdecydowanie potępiają sięganie nastolatków po używki. 37,5% badających określa palenie papierosów od czasu do czasu dużym ryzykiem, palenie jednej lub więcej paczek papierosów dziennie za wysoce ryzykowne uznaje 87,5% badanych, wypijanie 1 lub 2 drinków dziennie dużym ryzykiem określa 87,5%, wypijanie 4 lub 5 drinków prawie codziennie 100%, pięć lub więcej drinków 1 lub 2  razy w ciągu każdego weekendu 87%, ,próbowanie marihuany lub haszyszu 1 lub 2 razy w życiu 87,5%, palą marihuanę lub haszysz od czasu do czasu 100%, palą marihuanę lub haszysz regularnie 100%, zażywają regularnie leki uspokajające i nasenne bez wskazań lekarskich 100%.

 

 

Problematyka uzależnień (alkoholizm, narkomania, nikotynizm)
wśród dzieci i młodzieży

 

Dane z badań przeprowadzanych każdorazowo przy prowadzeniu programu profilaktycznego „NOE” w szkołach gimnazjalnych – edycja wiosna 2006r.

Szkoła

Odsetek uczniów mających kontakt ze środkami uzależniającymi w ciągu 30 dni poprzedzających badanie

Alkohol

Narkotyki (głównie marihuana)

Papierosy

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Gimnazjum Nr 1

41%

52%

47%

8%

0%

4%

14%

16%

15%

Gimnazjum Nr 2

42%

44%

43%

5,5%

0%

2,5%

5,5%

10%

8%

Gimnazjum w Stadnickiej Woli

29%

36%

32%

0%

0%

0%

18%

7%

13%

Gimnazjum w Rogowie

46%

8%

26%

0%

0%

0%

15%

17%

16%

Średnio

39,5%

39,5%

37%

3,4%

0%

1,7%

13%

12,5%

13%

 

Dane z badań przeprowadzanych każdorazowo przy prowadzeniu programu profilaktycznego „NOE” w szkołach gimnazjalnych – edycja jesień 2006r.

Szkoła

Odsetek uczniów mających kontakt ze środkami uzależniającymi w ciągu 30 dni poprzedzających badanie

Alkohol

Narkotyki (głównie marihuana)

Papierosy

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Gimnazjum Nr 1

23%

14%

20%

2,4%

0%

1,6%

28%

10%

22%

Gimnazjum Nr 2

30%

14%

19%

0%

0%

0%

5%

2%

3,3%

Gimnazjum w Stadnickiej Woli

23%

7%

13%

12%

0%

4,3%

24%

7%

13%

Gimnazjum w Rogowie

33%

23%

29%

6%

0%

4%

33%

8%

21%

Średnio

27%

14,5%

20%

5%

0%

2,5%

22,5%

7%

15%

 

  

Dane z badań przeprowadzanych każdorazowo przy prowadzeniu programu profilaktycznego „NOE” w szkołach gimnazjalnych – edycja wiosna 2007r.

Szkoła

Odsetek uczniów mających kontakt ze środkami uzależniającymi w ciągu 30 dni poprzedzających badanie

Alkohol

Narkotyki (głównie marihuana)

Papierosy

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Gimnazjum Nr 1

14%

17%

16%

0%

0%

0%

0%

0%

0%

Gimnazjum Nr 2

33%

23%

27%

4%

0%

2%

16%

36%

26%

Gimnazjum w Stadnickiej Woli

0%

5%

2,7%

0%

0%

0%

0%

5%

2,7%

Gimnazjum w Rogowie

38%

33%

36%

0%

0%

0%

60%

8%

36%

Gimnazjum Niepubliczne

75%

0%

60%

0%

0%

0%

75%

0%

60%

Średnio

32%

16%

28%

0,8%

0%

0,4%

30%

10%

25%

           

  

Dane z badań przeprowadzanych każdorazowo przy prowadzeniu programu profilaktycznego „NOE” w szkołach gimnazjalnych – edycja jesień  2007r.

Szkoła

Odsetek uczniów mających kontakt ze środkami uzależniającymi w ciągu 30 dni poprzedzających badanie

Alkohol

Narkotyki (głównie marihuana)

Papierosy

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Gimnazjum Nr 1

17 %

5 %

9 %

0 %

0 %

0 %

2,5 %

2 %

3,5 %

Gimnazjum Nr 2

20 %

8,5 %

14,5 %

7,5 %

0 %

4 %

0 %

8,5 %

8 %

Gimnazjum w Stadnickiej Woli

56 %

62 %

73 %

2,7 %

3,7 %

3,2 %

26 %

44 %

34 %

Gimnazjum w Rogowie

33 %

15 %

24 %

0 %

8 %

4 %

25 %

0 %

12 %

Średnio

31,5 %

23 %

30 %

2,6 %

3 %

2,8 %

13 %

13,6%

14 %

 

 

 

Dane z badań przeprowadzanych każdorazowo przy prowadzeniu programu profilaktycznego „NOE” w szkołach gimnazjalnych – edycja wiosna 2008r.

Szkoła

Odsetek uczniów mających kontakt ze środkami uzależniającymi w ciągu 30 dni poprzedzających badanie

Alkohol

Narkotyki (głównie marihuana)

Papierosy

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Chłopcy

Dziewczęta

Razem

Gimnazjum Nr 1

12 %

14 %

13 %

0 %

0 %

0 %

6 %

10 %

8 %

Gimnazjum Nr 2

23 %

48 %

34 %

6 %

0 %

3 %

17 %

0 %

9 %

Gimnazjum w Stadnickiej Woli

14 %

0 %

6 %

7 %

0 %

3 %

0 %

6 %

3 %

Gimnazjum w Rogowie

17 %

29 %

23 %

8 %

0 %

4 %

8 %

14 %

12 %

SOSW Barycz

25 %

22 %

29 %

0 %

0 %

0 %

25 %

33 %

29 %

Średnio

18,2 %

25 %

21 %

4 %

0 %

2 %

11 %

13 %

12 %

 

 

Wyniki powyższych badań świadczą o tym, że używanie alkoholu przez młodzież jest dość powszechnym zjawiskiem, częstszym nawet od palenia papierosów. Są to zatrważające dane. Spożywanie alkoholu przez nastolatków odbywa się w towarzystwie rówieśników: na dyskotekach, obozach, koloniach, ogniskach, różnego rodzaju imprezach (w tym imprezach szkolnych: szkolne dyskoteki, andrzejki, choinka, komers) sylwester, „osiemnastki", podczas spontanicznych spotkań popołudniowo-wieczornych. Wśród spożywanych napojów alkoholowych młodzież w pierwszej kolejności wymienia piwo, dalej wino i wódkę oraz drinki. Zakupu alkoholu dokonuje młodzież w okolicznych sklepach. Rozmowy z uczniami, którzy zostali zatrzymani pod wpływem alkoholu dowodzą, że jego zakup nie był dla nieletnich problemem. Przepisy zakazujące im sprzedaż obchodzą prosząc starszych kolegów o zakup, bądź sami, bardziej rozwinięci fizycznie kupują nie będąc pytani o wiek przez sprzedawców.

Palenie papierosów jest jednym z najpowszechniej występujących problemów wychowawczych, z jakimi borykają się szkoły. Palenie papierosów odbywa się również w trakcie zajęć lekcyjnych na terenie szkół, w ich okolicy. Zdarzają się przypadki palenia papierosów przez uczniów w domach za przyzwoleniem rodziców. Z rozmów z rodzicami wynika, że wiedzą o tym, iż ich dzieci palą papierosy, ale nie mają na to zjawisko wpływu. Młodzież paląca papierosy utrzymuje, że z ich zakupem nie ma żadnego problemu. Dla uczniów, którzy nie dysponują większą kwotą pieniędzy dostępne są w punktach sprzedaży papierosy na sztuki. W taki sposób papierosy rozprowadzane są również przez samych uczniów.

Kontakt z narkotykami częściej deklarują chłopcy. Wśród gimnazjalistów najczęściej zażywane narkotyki to: marihuana, grzybki halucynogenne, skun, amfetamina, haszysz, extaza. Wśród młodzieży gimnazjalnej panuje przekonanie, że sporadyczne i krótkotrwałe zażywanie substancji psychoaktywnych nie prowadzi do uzależnienia i nie jest szkodliwe dla zdrowia. Niebezpieczny jest mit rozpowszechniony wśród młodzieży, że narkotyki „miękkie” nie uzależniają, są bezpieczne. Młodzi ludzie traktują marihuanę jako nieszkodliwą używkę. Wielu z nich uważa, że palenie „trawki" jest czymś normalnym. Uczniowie w swobodnych rozmowach dają do zrozumienia, że znają osoby zajmujące się procederem rozprowadzania narkotyków, że zdobycie tych środków nie stanowi większego problemu „wystarczy jedynie wiedzieć, do kogo się zwrócić”.

      Dominujące motywy sięgania przez młodzież po środki uzależniające to:

·        ciekawość, problemy osobiste (rodzinne, szkolne, rówieśnicze), chęć ucieczki przed tymi problemami;

·        chęć zaistnienia w grupie

·        namowa kolegów, której nie potrafią się przeciwstawić;

·        nuda;

·        chęć przeżywania przyjemnych doznań;

·        poczucie bycia dorosłym;

·        doświadczenie i wzory rodzinne

·        agresywna reklama;

·        negacja i bunt wobec otaczającego świata;

·        zabawa i luz.

Podsumowując należy stwierdzić, że na terenie miasta i gminy Końskie istnieje problem sięgania młodych ludzi po używki. Wraz z wiekiem następuje wyraźny wzrost ilości młodych ludzi mających kontakt z substancjami psychoaktywnymi. Dostępność tych substancji jest dość powszechna i nie stanowi dla młodzieży problemu. Na terenie miasta może się ona zaopatrywać w papierosy, alkohol i narkotyki.

W związku z powyższym, w celu ograniczenia zjawiska, należy dołożyć wszelkich starań, aby na terenie miasta i gminy Końskie podjąć szeroko rozumiane działania profilaktyczne opierające się na długofalowym lokalnym programie profilaktycznym.

 

 

PRZEMOC W RODZINIE

 

Zjawisko przemocy w rodzinie wpływa negatywnie na wszystkich członków rodziny, w której ono występuje, a zwłaszcza na dzieci. Nie ma się tu na myśli obrażeń fizycznych, czy skutków psychicznych chociaż niewątpliwie są one duże i mają znaczący wpływ na rozwój i dalsze życie dzieci które są ofiarami bądź świadkami przemocy. Małe dzieci zwykle się chowają i uciekają przed agresją, dorastające zaczynają się buntować. Bunt ten wyrażany jest w różny sposób przeważnie dzieci szukają miejsca dla siebie zdała od domu wśród kolegów i chcąc zapomnieć o rodzinnej sytuacji często, sięgają po alkohol i narkotyki, a z braku pieniędzy, czy też z chęci zaimponowania kolegą wkraczają na drogę przestępstwa. Zwykle zaczyna się od drobny kradzieży, wymuszeń drobnych sum pieniędzy w szkole stopniowo wkraczając coraz dalej jak: niszczenie mieni, włamania, pobicia i wymuszenia rozbójnicze itp. Zjawisko przemocy w rodzinie wiąże się pośrednio z przestępczością nieletnich. Dlatego są potrzebne długofalowe działania zmierzające zarówno do poprawy i pomocy rodzin gdzie występuje przemoc, jak działania profilaktyczne mające ustrzec dzieci i młodzież przed uzależnieniami i przestępczością.

Zjawisko przemocy w rodzinie w Gminie Końskie w latach 2004-2007.

 

Funkcjonariusze KPP w Końskich w latach 2004-2007 przeprowadzili 4.281 interwencji domowych, z czego 2.585 interwencji dotyczyło przemocy w rodzinie. Wyszczegółowione dane przedstawia poniższa tabela:.

Lata

Interwencje domowe

ogółem

związane z przemocą domową

2004

841

558

2005

1135

650

2006

1077

688

2007

1228

689

 

 

Jak widać ogólna liczba interwencji policyjnych wzrasta z roku na rok. Stale wzrasta także ilość przypadków przemocy w rodzinie.

W roku 2004 stwierdzono fakt przemocy w 558 interwencjach domowych. Ogólna liczba osób pokrzywdzonych to 1015, z czego najliczniejszą grupę stanowią kobiety 514, 326 to dzieci do 13 lat, 111 małoletni w wieku 13-18 lat, zaś 64 to mężczyźni. Wśród 558 sprawców przemocy było 10 kobiet- Pod wpływem alkoholu znajdowało się 508 sprawców przemocy w rodzinie w tym 10 kobiet i 498 mężczyzn. W Policyjnej Izbie Zatrzymań umieszczono 211 osób w tym 3 kobiety i 208 mężczyzn. Pomocy lekarskiej udzielono 22 osobom w tym 6 ofiarom przemocy i 16 jej sprawcom. Wszczęto 30 postępowań przygotowawczych, z czego 8 zakończono przekazując do Prokuratury Rejonowej w Końskich. Do Komisji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych skierowano 66 wniosków o leczenie odwykowe.

W roku 2005 stwierdzono fakt przemocy w 650 interwencjach domowych. Ogólna liczba osób pokrzywdzonych to 1068, z czego najliczniejszą grupę stanowią kobiety 589, 292 to dzieci do 13 lat, 104 małoletni w wieku 13-18 lat, zaś mężczyźni stanowili 7,8% pokrzywdzonych. Wśród 554 sprawców przemocy było 10 kobiet. Pod wpływem alkoholu znajdowało się 554 sprawców przemocy w rodzinie. W Policyjnej Izbie Zatrzymań umieszczono 256 osób. Pomocy lekarskiej udzielono 42 osobom w tym 18 ofiarom przemocy i 1 jej sprawcy. Wszczęto 55 postępowań przygotowawczych o znęcanie. Do Komisji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych w Końskich skierowano 17 wniosków o leczenie odwykowe.

W roku 2006 stwierdzono fakt przemocy w 688 interwencjach domowych. Ogólna liczba osób pokrzywdzonych to 1134, z czego najliczniejszą grupę stanowią kobiety 603, 308 to dzieci do 13 lat, 123 małoletni w wieku 13-18 lat, zaś mężczyźni stanowili 8,8% pokrzywdzonych. Wśród 589 sprawców przemocy było 11 kobiet. Pod wpływem alkoholu znajdowało się 589 sprawców przemocy w rodzinie. W Policyjnej Izbie Zatrzymań umieszczono 245 osób. Pomocy lekarskiej udzielono 62 osobom w tym 8 ofiarom przemocy i 33 jej sprawcom. Wszczęto 67 postępowań przygotowawczych i przekazano do Prokuratury Rejonowej w Końskich. Do Komisji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych w Końskich skierowano 33 wnioski o leczenie odwykowe.

W roku 2007 stwierdzono fakt przemocy w 689 interwencjach domowych. Ogólna liczba osób pokrzywdzonych to 1148, z czego najliczniejszą grupę stanowią kobiety 607, 227 to dzieci do 13 lat, 130 małoletni w wieku 13-18 lat, zaś mężczyźni stanowili 84- osobową grupę. Wśród 690 sprawców przemocy było 20 kobiet, 669 mężczyzn i 1 nieletni. Pod wpływem alkoholu znajdowało się 593 sprawców przemocy w rodzinie. W Policyjnej Izbie Zatrzymań umieszczono 155 osób. Pomocy lekarskiej udzielono 17 osobom w tym 5 ofiarom przemocy i 12 jej sprawcom. Wszczęto 81 postępowań przygotowawczych i przekazano do Prokuratury Rejonowej w Końskich. Do Komisji Rozwiązywani Problemów Alkoholowych w Końskich skierowano 15 wniosków o leczenie odwykowe.

Rodziny, w których stwierdzono fakt występowania przemocy są odwiedzane przez dzielnicowych. Przyczyną tak niewielu wystąpień i prowadzonych postępowań przygotowawczych jest fakt braku wiary osób pokrzywdzonych w szybkie i ostateczne rozwiązanie ich problemów, jak również nieuzasadniony wstyd przed opinią społeczną.

 

 

Ogólne zestawienie ofiar i sprawców aktów przemocy w rodzinie latach 2004-2007r. przedstawia poniższa tabela:

Lata

Sprawcy przemocy

Stan świadomości

Osoby pokrzywdzone

K

M

Trzeźwy

Pod wpływem alkoholu

Dzieci do 13 lat

Młodzież 13-18 lat

K

M

2004

10

448

50

508

326

111

514

64

2005

6

548

98

554

298

104

589

83

2006

11

578

104

589

308

123

603

100

2007

20

669

97

593

327

130

607

84

 

 

Procedura „Niebieska Karta”

2005

2006

2007

Liczba interwencji domowych

w tym

interwencje dot. przemocy

 

Ogólna liczba poszkodowanych

w tym

kobiet

mężczyzn

dzieci

1135

 

650

 

1068

 

589

83

396

1077

 

688

 

1134

 

603

100

431

1228

 

689

 

1148

 

607

84

457

 

 

 

 

DIAGNOZA ZASOBÓW UMOŻLIWIAJĄCYCH PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI PROFILAKTYCZNEJ I NAPRAWCZEJ

 

·        Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, przy którym działa Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych i dwie Świetlice Środowiskowe dla dzieci z rodzin dysfunkcyjnych, w których występ. problemy alkoholowe oraz Klub Integracji Społecznej;

·        Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie, przy którym działa Ośrodek Interwencji Kryzysowej;

·        Poradnia Zdrowia Psychicznego. Poradnia Odwykowa w Końskich;

·        Stowarzyszenie Abstynentów Klubu „Radość” przy którym działa Punkt Konsultacyjno-Informacyjny dla osób uzależnionych od alkoholu i członków ich rodzin oraz telefon zaufania;

·        Stowarzyszenie „Bezpieczny Powiat Konecki”;

·        Grupa samopomocowa AA (Anonimowi Alkoholicy) – dwie odrębne grupy;

·        Grupa samopomocowa Al-Anon dla członków rodzin z problemem alkoholowym.

 

 

ROZDZIAŁ II

 

CELE, REALIZATORZY, ZASADY I ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PROGRAMU

 

  1. Postanowienia ogólne

 

                  Niniejszy Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich jest kontynuacją zadań realizowanych w roku ubiegłym i stanowi spis działań będących jednocześnie zadaniami własnymi gminy w obszarze zagadnień społecznych określonych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii.

 

  1. Stosowane w programie skróty

 

    • Program – Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich;
    • GKRPA – Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych;
    • M-GOPS – Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich;
    • AA – samopomocowa grupa wsparcia Anonimowi Alkoholicy;
    • Al-Anon – samopomocowa grupa wsparcia dla osób współuzależnionych;
    • PO – Poradnia Odwykowa w Końskich;
    • ZOZ – Zakład Opieki Zdrowotnej w Końskich;
    • UMiG – Urząd Miasta i Gminy w Końskich;
    • ZHP – Związek Harcerstwa Polskiego w Końskich;
    • PCPR – Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Końskich;
    • KPP – Komenda Powiatowa Policji w Końskich;
    • OSP – Ochotnicze Straże Pożarne;
    • KIS – Klub Integracji Społecznej w Końskich;
    • inspektor ds. rpa – inspektor do spraw rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

I. Cele strategiczne programu.

 

  1. Zapobieganie powstawaniu nowych problemów alkoholowych oraz problemów związanych
    z narkotykami i in. środkami psychoaktywnymi, a także przeciwdziałanie zjawisku przemocy w rodzinie;
  2. Zmniejszenie rozmiarów problemów, które aktualnie występują;
  3. Zwiększenie zasobów niezbędnych do radzenia sobie z już istniejącymi problemami.

 

II. Cele operacyjne programu.

 

  1. Ograniczenie i zmiana struktury spożycia napojów alkoholowych;
  2. Zmiana zachowań i postaw mieszkańców miasta i gminy Końskie w sytuacjach związanych z alkoholem, narkotykami i zjawiskami przemocy domowej;
  3. Wdrożenie nowoczesnych form profilaktyki kierowanej w szczególności do dzieci i młodzieży;
  4. Budowanie skutecznych form kontroli prawnej i społecznej nad szkodliwymi formami postępowania osób nadużywających alkoholu (w szczególności przeciwdziałania przemocy w rodzinie) i uzależnionych od narkotyków;
  5. Zwiększenie skuteczności i dostępności terapii w zakresie nowoczesnych strategii i metod rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych oraz terapii dla sprawców i ofiar przemocy.

 

III. Realizatorzy Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich.

 

 

  1. Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Końskich, działająca w oparciu o Regulamin Organizacyjny określający zasady funkcjonowania;
  2. Miejsko-Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Końskich – jednostka budżetowa Gminy Końskie - w zakresie koordynowania Programu;
  3. Inne podmioty, którym zlecane są poszczególne zadania Programu.

 

IV. Źródła i zasady finansowania Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Przeciwdziałania Narkomanii i Przemocy w Rodzinie w Końskich.

 

 

  1. Źródłem finansowania zadań Programu są środki z budżetu gminy pochodzące z opłat za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych.
  2. Zasady finansowania zadań Programu określa preliminarz wydatków środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2009, zawarty w Planie Budżetowym Gminy Końskie na rok 2009.

 

V. Zasady finansowania wynagrodzeń osobowych ze środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałanie narkomanii.

 

 

  1. Ze środków przeznaczonych na profilaktykę i rozwiązywania problemów alkoholowych finansuje się następujące wynagrodzenia:

 

    • wynagrodzenie dla członków GKRPA (w ramach umowy-zlecenia)

                   członkowie Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych mają prawo
                     do zwrotu kosztów podróży w ramach delegacji oraz wynagrodzeń za udział w
                   posiedzeniach Komisji lub pracy w zespole (określonych w Regulaminie
                   Organizacyjnym GKRPA w Końskich) w wysokości 3 i pół -krotnej diety
                    przysługującej pracownikom z tytułu podróży służbowych na obszarze kraju;

·        wynagrodzenie dla inspektora ds. rozwiązywania problemów alkoholowych
(w ramach umowy o pracę)

finansowanie wynagrodzeń i pochodnych oraz wypłaty dodatkowego wynagrodzenia
            rocznego, dokonywanie odpisów na ZFŚS dla inspektora ds. rozwiązywania problemów alkoholowych, który zajmuje się obsługą kancelaryjno-techniczną GKRPA i realizacją zadań związanych z działalnością Komisji, jak również koordynowaniem realizacji Gminnego Programu oraz sprawowaniem nadzoru nad działalnością Świetlic Środowiskowych;

·        wynagrodzenie dla wychowawców Świetlic Środowiskowych (w ramach umowy
o pracę)

                   finansowanie wynagrodzeń i pochodnych oraz wypłaty dodatkowego wynagrodzenia
                   rocznego, dokonywanie odpisów na ZFŚS dla czterech
                   wychowawców Świetlic Środowiskowych dla dzieci i młodzieży z rodzin
                   dysfunkcyjnych, w których występuje problem alkoholowy działających pod
                   patronatem M-GOPS w Końskich;

·        wynagrodzenie dla terapeutów uzależnień

finansowanie terapii dla osób uzależnionych od alkoholu, prowadzonej na terenie 
            Poradni Odwykowej w Końskich;

·        wynagrodzenie dla zespołu biegłych sądowych

      finansowanie kosztów opinii psychiatrycznych wobec osób skierowanych do GKRPA
      w przedmiocie uzależnienia od alkoholu wydawanych przez lekarza biegłego;

·        wynagrodzenia dla nauczycieli prowadzących pozalekcyjne zajęcia sportowe
w szkołach podstawowych i gimnazjalnych oraz dla realizatorów programów profilaktycznych (w ramach umowy-zlecenia)

      w ramach udzielonych poszczególnym szkołom dotacji na realizację zadań z
      zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych

 

 

ROZDZIAŁ III

 

ZADANIA, METODY I SPOSOBY REALIZACJI PROGRAMU

 

 

Lp.

 

Nazwa zadania

 

Metody i sposoby realizacji

 

Realizator

1

2

3

4

I.

Wydawanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych

1.      Opiniowanie wydawanych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży i w miejscu sprzedaży (wg. przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi)

 

2.      Systematyczne kontrole przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych i sporządzanie wniosków dla potrzeb organu wydającego zezwolenia, celem przepływu informacji.

 

3.      Kontrola wiarygodności oświadczeń o wartości sprzedaży napojów alkoholowych.

GKRPA

 

 

 

 

 

GKRPA,

Straż Miejska,

UMiG w Końskich,

 

 

GKRPA,

UMiG w Końskich, Urząd Skarbowy,

inspektor ds. rpa

 

II.

 

Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej
i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu, a także dla osób uzależnionych od narkotyków i zagrożonych uzależnieniem.

 

1.      Zwiększenie dostępności niezbędnych oddziaływań terapeutycznych:

 

·        finansowanie prowadzenia terapii  dla os. uzależnionych od alkoholu i narkotyków przez certyfikowanego terapeutę uzależnień;

 

·        finansowanie świadczenia pomocy w zakresie poradnictwa wobec osób uzależnionych od alkoholu i narkotyków w ramach funkcjonowania punktu konsultacyjno-informacyjnego oraz telefonu zaufania;

 

·        refundacja kosztów dojazdu do placówek lecznictwa odwykowego dla najuboższych mieszkańców miasta i gminy.

 

2.      Finansowanie szkoleń dla pielęgniarek i lekarzy podstawowej opieki zdrowotnej dot. wczesnej diagnozy uzależnień.

3.      Wspieranie działań podejmowanych przez środowiska wzajemnej pomocy:

 

  • pomoc Klubowi Abstynenta „Radość” w Końskich;

 

  • pomoc merytoryczna grupom samopomocowym AA.

 

4.      Finansowanie kosztów zespołu biegłych wydających opinie w przedmiocie uzależnienia od alkoholu poszczególnych osób, wobec których skierowano wnioski o leczenie odwykowe.

 

5.      Wspieranie inicjatyw związanych z problematyką narkotykową.

 

 

Dyrektor

M-GOPS w Końskich, PO w Końskich, instytucje pozarządowe, GKRPA, inspektor ds. rpa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

 

GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

 

 

 

 

GKRPA,

M-GOPS w Końskich,

inspektor ds. rpa

 

 

GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

 

III.

 

Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe i problemy narkomanii, pomocy psychospołecznej
i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

1.      Tworzenie i finansowanie bieżącej działalności specjalistycznych miejsc pomocy dla członków rodzin, w których występują problemy alkoholowe i problemy narkomanii oraz ofiar przemocy domowej:

 

  • pomoc finansowa dla dwóch Świetlic Środowiskowych dla dzieci i młodzieży działających pod patronatem M-GOPS oraz finansowanie wynagrodzeń i pochodnych dla wychowawców świetlic;

 

  • finansowanie wynagrodzenia i pochodnych dla inspektora ds. rpa;

 

  • finansowanie świadczenia pomocy w zakresie poradnictwa wobec osób współuzależnionych oraz ofiar przemocy domowej w ramach funkcjonowania punktu konsultacyjno-informacyjnego oraz telefonu zaufania;

 

  • dofinansowanie działalności specjalistycznych miejsc pomocy dla ofiar przemocy w rodzinie (ośrodki i punkty interwencji kryzysowej, schroniska, placówki udzielające pomocy dzieciom – ofiarom przemocy w rodzinie, Niebieskie Pokoje, itp.);

 

  • pomoc merytoryczna grupie samopomocowej Al-Anon dla osób współuzależnionych (m.in.: organizacja spotkań terapeutycznych);

 

2.      Zwiększenie skuteczności interwencji prawno - administrac. wobec przemocy w rodzinie:

 

  • finansowanie nieodpłatnego poradnictwa prawnego dla osób doznających przemocy, a także dla osób dotkniętych problemem alkoholowym i problemem narkomanii;

 

  • prowadzenie z os. uzależnionymi od alkoholu i współuzależnionymi rozmów motywacyjnych do leczenia oraz  kierowanie wniosków do Sądu o zastosowanie przymusowego leczenia odwykowego wobec osób nadużywających alkoholu i znęcających się fizycznie lub moralnie nad członkami rodziny (finansowanie wynagrodzeń dla członków GKRPA);

 

  • tworzenie zespołów interdyscyplinarnych;

 

  • wspieranie procedury interwencji wobec przemocy w rodzinie Niebieskie Karty w policji, pomocy społecznej, a także wdrażanie tych procedur w GKRPA oraz współpraca tych służb.

 

3.      Zwiększenie dostępności i skuteczności zorganizowanych form pomocy psychologicznej i społecznej dla członków rodzin, w których występują problemy alkoholizmu i narkomanii oraz zjawiska przemocy domowej:

 

  • finansowanie szkoleń i kursów z zakresu rozwiązywania problemów uzależnień i przeciwdziałania zjawisku przemocy domowej dla różnych grup zawodowych

 

Dyrektor M-GOPS w Końskich,

Klub Abstynenta „Radość” w Końskich,

GKRPA, PO w Końskich,

ZHP w Końskich,

PCPR w Końskich, organizacje pozarządowe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M-GOPS w Końskich, organizacje pozarządowe

 

 

GKRPA przy współpracy z Policją, Szkołami, M-GOPS, Sądem, ZOZ, Poradnią Psychol.-Pedag., PO w Końskich,

inspektor ds. rpa

 

M-GOPS w Końskich

 

M-GOPS w Końskich, GKRPA, KPP w Końskich

 

 

GKRPA,

inspektor ds. rpa, organizacje pozarządowe

 

 

 

 

 

 

 

IV.

 

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej oraz szkoleniowej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży, w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sportowych, a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach opiekuńczo-wychowawczych i socjoterapeutycznych

 

1.      Organizowanie i finansowanie edukacyjnych programów i warsztatów profilaktycznych przeznaczonych dla uczniów szkół podstawowych, gimnazjach i szkół ponadpodgimnazjalnych z terenu miasta i gminy Końskie.

 

 

 

 

 

 

 

2.      Prowadzenie zajęć profilaktycznych w Świetlicach Środowiskowych oraz dożywianie dzieci z rodzin, w których występuje problem alkoholowy.

 

 

 

 

 

3.      Wspieranie kształcenia pedagogów szkolnych, nauczycieli i wychowawców w dziedzinie profilaktyki uzależnień.

 

 

 

 

 

4.      Organizowanie różnych form spędzania wolnego czasu dla dzieci z rodzin, gdzie występuje problem alkoholowy i problem narkomanii:

  • organizowanie wypoczynku dla dzieci i młodzieży z rodzin dysfunkcyjnych oraz z grup ryzyka (profilaktyczne obozy i kolonie, biwaki);

5.      Organizacja czasu wolnego dzieci i młodzieży propagująca ideę trzeźwego oraz zdrowego stylu życia poprzez imprezy o charakterze:

 

  • kulturalno-turystycznym (rajdy, wycieczki – piesze i rowerowe);

 

  • edukacyjno-artystycznym (plenery, warsztaty, festiwale, festyny, konkursy);

 

  • sportowym.

 

6.    Wspieranie inicjatyw środowisk wiejskich w zakresie
       promocji zdrowego trybu życia.

 

 

 

 

7.    Finansowanie pozalekcyjnych zajęć sportowo-
       profilaktycznych w szkołach podstawowych,
       gimnazjalnych i pozagimnazjalnych.

 

8.      Organizowanie (lub współorganizowanie wraz z in. gminami powiatu  - w ramach „porozumienia o współpracy między gminami”) imprez trzeźwościowych propagujących zdrowy tryb życia oraz lokalnych i ogólnopolskich kampanii edukacyjnych promujących zdrowy tryb życia.

 

 

 

9.      Systematyczne szkolenie członków GKRPA.

 

 

10.  Finansowanie zakupu literatury fachowej i materiałów informacyjno-edukacyjnych oraz prenumeraty czasopism o tematyce uzależnień i przemocy w rodzinie dla potrzeb GKRPA.

11.  Prowadzenie działań edukacyjnych dla właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych i sprzedawców (wewnętrzne szkolenia).

12.  Cykliczne badanie i systematyczne monitorowanie problematyki uzależnień w gminie: diagnozowanie stanu problemów alkoholowych i narkotykowych w gminie, diagnozowanie zasobów umożliwiających prowadzenie działalności profilaktycznej i naprawczej.
 

 

 

13.  Współpraca z lokalnymi mediami na temat aktualnych działań Gminy w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i narkotykowych.

 

przeszkoleni specjaliści mający odpowiednie kwalifikacje do prowadzenia danego programu profilaktycznego, organizacje pozarządowe

inspektor ds. rpa

 

M-GOPS w Końskich,

wychowawcy Świetlic Środowiskowych,

przeszkoleni specjaliści,

inspektor ds. rpa,

ZHP w Końskich

 

dyrektorzy szkół, pedagodzy szkol.

GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

 

 

M-GOPS, wychowawcy Świetlic Środowiskowych przy współpracy ZHP, TPD i in. organizacje pozarządowe,

inspektor ds. rpa

 

GKRPA, M-G Dom Kultury, kluby i stowarzyszenia sportowe i in. organizacje pozarządowe

inspektor ds. rpa

 

 

 

 

 

GKRPA, Sołectwa, OSP

Dyrektorzy Szkół wiejskich,

inspektor ds. rpa

 

Placówki oświatowe, pedagodzy, GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

GKRPA, środowiska samopomocowe, Klub Abstynenta, szkoły, GKRPA z terenu powiatu, organizacje pozarządowe,

inspektor ds. rpa

 

GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

 

GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

 

 

GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

 

GKRPA,

PO w Końskich,

Poradnia Psycholog.-Pedag, środowiska samopomocowe, Sąd, Policja, szkoły,

inspektor ds. rpa

 

GKRPA,

inspektor ds. rpa

 

 

V.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń, organizacji pozarządowych i osób fizycznych, służących rozwiązywaniu problemów alkoholowych i problemów narkomanii.

 

 

 

1.      Wsparcie materialne, edukacyjne i lokalowe dla podmiotów zajmujących się statutowo rozwiązywaniem problemów alkoholowych i narkomanii:

 

  • finansowanie zadań podejmowanych przez instytucje, stowarzyszenia i in. związane z profilaktyką i pracą z grupami ryzyka, przeciwdziałaniem przemocy w rodzinie, terapią i rehabilitacją osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków oraz członków ich rodzin;

 

  • propagowanie trzeźwego trybu życia oraz zagospodarowanie czasu wolnego dla osób uzależnionych i ich rodzin poprzez działalność ruchu trzeźwościowego na terenie miasta i gminy Końskie.

 

GKRPA,          

M-GOPS, i in. instytucje,

inspektor ds. rpa,

Stowarzyszenie Klubu Abstynenta „Radość“ w Końskich i in. stowarzyszenia i organizacje pozarządowe

 

 

 

VI.

 

Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy

o wychowaniu

w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi

z dnia 26 października 1982r.

(z późniejszymi zmianami).

 

  • przeprowadzenie kampanii informacyjnych wśród osób prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych;

 

  • udział członków GKRPA w cyklicznych kontrolach punktów sprzedaży napojów alkoholowych;

 

  • występowanie członków GKRPA przed Sądem w charakterze oskarżyciela publicznego w stosunku do właścicieli punktów sprzedaży napojów alkoholowych nieprzestrzegających ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, dot. reklamy alkoholu oraz sprzedaży napojów alkoholowych osobom nieletnim lub nietrzeźwym, a także sprzedaży na kredyt lub pod zastaw.

 

 

GKRPA,

Straż Miejska,

inspektor ds. RPA, KPP w Konskich

 

VII

 

Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej oraz pomoc społeczna osobom uzależnionym i rodzinom osób uzależnionym dotkniętym ubóstwem i wykluczeniem społecznym i integrowanie ze środowiskiem lokalnym tych osób z wykorzystaniem pracy socjalnej i kontraktu socjalnego.

 

 

1.      Finansowanie bieżącej działalności Klubu Integracji Społecznej, działającego pod patronatem M-GOPS, organizującego działania o charakterze terapeutycznym, zatrudnieniowym i samopomocowym przede wszystkim dla osób uzależnionych od alkoholu, narkotyków i in. środków odurzających:

 

  • pomoc materialna i finansowa dla KIS.

 

 

M-GOPS w Końskich, Powiatowy Urząd Pracy w Końskich, organizacje pozarządowe.

 

 

 

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2008/12/16 09:39:28
Redaktor: Administrator