Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

U C H W A Ł A  Nr XXXIII/315/2006

Rady Miejskiej  w Końskich

z dnia 27 kwietnia 2006 r.

 

 

w sprawie regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości

i porządku na terenie miasta  i gminy Końskie.

 

 

            Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust.1,art. 41 ust.1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym( Dz.U z 2001r. Nr 142, poz.1591; Dz.U z 2002  Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz.558; Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.1806; Dz.U z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz.1568; Dz.U z 2004r. Nr 116, poz.1203; Dz.U z 2005r. Nr 172, poz. 1441 z 2006r. Nr 17, poz.128) art.13 pkt.2 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych  i niektórych innych aktów prawnych ( Dz.U. z 2005r. Nr 190, poz.1606; Nr 267, poz. 2253) oraz  art. 4  ust. 1  i  2  ustawy   z   dnia  13   września  1996r.  o  utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U  z  2005r. Nr 236, poz. 2008), w  związku z  art. 10  ustawy  z  dnia  29  lipca 2005r. o  zmianie  ustawy o odpadach  oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2005r. Nr 175, poz.1458), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Rada Miejska w Końskich uchwala  „Regulamin szczegółowych zasad utrzymania czystości  i porządku na terenie miasta i gminy Końskie”, zwany dalej Regulaminem, w następującej treści:

 

 

                                                       Rozdział I

                                            Postanowienia ogólne

 

 

§ 1

 

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie określa szczegółowe zasady utrzymania  czystości  i  porządku na terenie miasta i gminy Końskie.

 

§ 2

 

Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, kierowników budów, wszystkich mieszkańców oraz osoby  czasowo przebywające na terenie miasta i gminy Końskie.

  

§  3

 

Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

 

 1.  Gminnym Planie Gospodarki Odpadami

      należy przez  to  rozumieć  Gminny  Plan  Gospodarowania  Odpadami

      wprowadzony uchwałą Nr XVIII / 174/2004 Rady Miejskiej w Końskich

      z  dnia  26  października  2004r.  w  sprawie  uchwalenia  „Programu

      ochrony środowiska dla miasta i gminy Końskie” wraz z planem

      gospodarki odpadami

 2. właścicielach nieruchomości

      należy  przez  to   rozumieć   właścicieli   nieruchomości   oraz   osoby

      władające   nieruchomością   na   podstawie   innego  tytułu prawnego

      zobowiązane   do   realizowania  obowiązków  w  zakresie  utrzymania

      czystości i porządku,

 3.odpadach komunalnych

    należy   przez   to   rozumieć   odpady   powstające  w  gospodarstwach

    domowych, a  także  odpady nie  zawierające odpadów niebezpiecznych

    pochodzące  od innych wytwórców odpadów, które  ze  względu na swój

    charakter lub skład są podobne do odpadów powstających

    w gospodarstwach domowych,

4.odpadach komunalnych wielkogabarytowych

     należy  przez  to  rozumieć  odpady,  które nie mogą być umieszczone,

     ze względu na swoje rozmiary i masę, w typowych pojemnikach,

5.odpadach budowlanych

   należy  przez  to  rozumieć  frakcję  odpadów pochodzących z remontów 

    i budów

6.odpadach niebezpiecznych

     należy przez to rozumieć frakcję odpadów niebezpiecznych

     w rozumieniu  ustawy  z  27  kwietnia 2001r. o odpadach ( Dz.U Nr 62,

     poz.628 z poźniejszymi zmianami) np. baterie,akumulatory,świetlówki,

     leki, resztki farb itp.

7. odpadach ulegających biodegradacji

  należy przez  to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, tekstylia

  z drewna, papier i makulatura nie opakowaniowa,

8.  składowisku odpadów komunalnych

  należy  przez  to  rozumieć  składowisko  odpadów  komunalnych przy

  ul. Spacerowej w Końskich,

9.podmiotach uprawnionych

      należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi

      jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi

  wydane przez Burmistrza ważne zezwolenie na prowadzenie

  działalności w zakresie:

  a) odbierania  odpadów  komunalnych  od  właścicieli   nieruchomości,

  b) opróżniania  zbiorników  bezodpływowych  i transportu nieczystości

      ciekłych

  c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,

  d) prowadzenia  schronisk  dla  bezdomnych zwierząt, a także spalarni 

      i grzebowisk zwłok zwierzęcych i ich części.

 

10. nieczystościach ciekłych

       rozumie   się  przez  to  ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach

       bezodpływowych,

 

11.punktach zlewnych

       należy  przez  to  rozumieć instalacje i  urządzenia zlokalizowane przy

       kolektorach   sieci  kanalizacyjnej  lub  przy  oczyszczalniach  ścieków

       służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych

       pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,

 

12.zbiornikach bezodpływowych

        rozumie  się  przez  to  szczelne instalacje i urządzenia przeznaczone

        do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.

 

13. chowie zwierząt

       rozumienie    się   przez   to   wszelkie   formy   posiadania   zwierząt

       gospodarskich   bez   względu   na   tytuł   prawny   oraz   sposób ich

       utrzymywania i użytkowania,

 

14. zwierzętach domowych

       rozumie  się  przez  to  zwierzęta  domowe  tradycyjnie przebywające

       wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim

       pomieszczeniu utrzymywane przez człowieka w charakterze jego

       towarzysza,

 

15. zwierzętach gospodarskich

       rozumie  się  przez  to  zwierzęta  utrzymywane  w  celu hodowlanym

       i produkcyjnym,

 

16. zwierzętach bezdomnych

       rozumie  się  przez  to  zwierzęta  domowe  lub   gospodarskie,  które

       uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma

       możliwości ustalenia ich właściciela,

 

17.ustawie - należy   przez   to   rozumieć   ustawę   z   dnia 13 września

      1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tekst jednolity 

      (Dz.U z 2005 r.Nr 236,poz. 2008),

   

                                                   Rozdział II

Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości

 

§  4

 

Właściciele  nieruchomości  zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości

 i porządku oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego, poprzez:

                        

1.wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących

   do gromadzenia odpadów,

2.utrzymanie w należytym stanie sanitarnym pomieszczeń, mieszczących 

   urządzenia na odpady,

3.przyłączenia   nieruchomości  do   istniejącej   sieci   kanalizacyjnej   lub    

   w  przypadku  gdy  budowa   sieci  kanalizacyjnej   jest  technicznie  lub 

  ekonomicznie nie uzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik
   bezodpływowy nieczystości  ciekłych lub przydomową oczyszczalnię,        

  

4.uprzątanie   błota,   śniegu,  lodu  i   innych   zanieczyszczeń   z   części

   nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego oraz

   z chodników  przylegających  bezpośrednio  do nieruchomości, usuwanie  

   błota,   śniegu  i  lodu   powinno  odbywać   się  niezwłocznie, natomiast

   innych  zanieczyszczeń   w   miarę   potrzeby  nie  rzadziej  niż  2  razy
   w tygodniu. 

5.usuwanie sopli z okapów, rynien i innych części nieruchomości,

6.usuwanie  ze  ścian budynków , ogrodzeń  i  innych  obiektów, ogłoszeń,

   plakatów,  rysunków,  napisów  umieszczanych  bez  zachowania trybu

   przewidzianego przepisami prawa,

7.niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału   rozbiórkowego 

  i  resztek  materiałów   budowlanych,  powstałych   w   wyniku  remontu
  i modernizacji lokali i budynków,

 

§ 5

 

            Na terenie miasta i gminy Końskie, mając na uwadze zasady

utrzymania czystości i porządku, zabrania się:

1.spalania    odpadów    niebezpiecznych    na    powierzchni   ziemi   oraz

   w instalacjach grzewczych budynków,

2.niszczenia  lub  uszkadzania  obiektów  małej   architektury,   trawników

   oraz   zieleńców,   urządzeń  wyposażenia  placów  zabaw,  urządzeń  do 

   zbierania  odpadów,  obiektów  przeznaczonych  do umieszczania reklam

   i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej,   

3.umieszczania  afiszy,  reklam,  nekrologów,  ogłoszeń  itp.  w  miejscach

   do tego nie wyznaczonych,

4.malowania, np. grafitti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami,

5.wyprowadzania   psów   na    tereny   przeznaczone   dla   zabaw   dzieci

   i uprawiania sportu,

6.zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt,

7.indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych,

8.wylewania   nieczystości   ciekłych   poza   wyznaczonymi   do  tego celu

   punktami zlewnymi,

9.indywidualnego     opróżniania     zbiorników    bezodpływowych    przez

   właścicieli nieruchomości,

10.wykorzystywania    nieczynnych   studni   kopanych   do   gromadzenia

     odpadów,  nieczystości   ciekłych   i   wód   opadowych   spływających 

     z powierzchni dachów, podjazdów itp.

 

 

Rozdział  III

 Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami

i warsztatami naprawczymi.

 

  § 6

 

Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi, jest dozwolone wyłącznie

w miejscach do tego wyznaczonych.

 

                                                   § 7

 

Zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik.

Odprowadzenie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.

                                                   § 8

 

Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód  lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Pozostałe  odpady  powinny być gromadzone i usuwane zgodnie

z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział IV

 

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych.

 

                                                   § 9

1.Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

   a) kosze uliczne o pojemności od 10l do 50l,

   b) pojemniki metalowe na odpady o pojemności 110 l,1100l.

   c) kontenery na odpady o pojemności od 6,5m 3 do 7m3

   d) worki,

   e) pojemniki do selektywnej zbiórki typu „dzwon „ o pojemności 2,5m3.

                                                                                                                     

2.Odpady  komunalne,  które  nie są zbierane w sposób selektywny należy

   gromadzić    w    pojemnikach    lub    w    kontenerach  zapewniających

   pojemność licząc na jednego mieszkańca  minimum 50 l.                                                

3.Odpady komunalne  zbierane  w  sposób  selektywny należy gromadzić 

   w  następujący sposób:

1)      odpady kuchenne ulegające biodegradacji i roślinne właściciel   nieruchomości może   składować w  przydomowym  kompostowniku,

2)      odpady z tworzyw sztucznych, szkło, makulaturę oraz odpady niebezpieczne

      - w zabudowie jednorodzinnej składane są do worków odrębnych

a) odpady z tworzyw sztucznych             - koloru żółtego,

b) szkło                                                             - koloru zielonego,

c) makulatura                                           - koloru niebieskiego,

d) odpady niebezpieczne               - koloru czerwonego

dostarczonych przez podmiot uprawniony i przekazywane mu zgodnie z harmonogramem,  odpady  niebezpieczne muszą być zbierane do worków w  oryginalnych opakowaniach transportowych,

zabezpieczających  środowisko  i  ludzi  przed  ich oddziaływaniem,

 - w zabudowie wielorodzinnej składane są do worków odrębnych

    na odpady z tworzyw sztucznych, szkło, makulaturę do odrębnego

    pojemnika, w który zarządca nieruchomości ją wyposażył,

        mieszkańcy posiadający przeterminowane leki, mogą także zwrócić je bezpłatnie do aptek, a zużyte baterie do sklepów, które dysponują odpowiednimi pojemnikami,

   

    3)odpady  wielkogabarytowe  nie  wymagają  specjalnych urządzeń  do

       zbierania,   należy   wystawić   je    na   chodnik   przed  wejściem do

       nieruchomości   lub   na   miejsce   wyznaczone   do   tego celu przez

       zarządcę   nieruchomości,   z   którego   odbierane   są przez podmiot

       uprawniony w wyznaczonych harmonogramem terminach;

    4)odpady  budowlane są składane do odrębnych kontenerów

       dostarczonych przed podmiot uprawnionych i w nich odbierane. 

4.Właściciel  nieruchomości  zapewnia  utrzymanie  czystości   i   porządku

   na  jej  terenie  przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego

   do  ilości  osób  stale  lub  czasowo przebywających na jej terenie w taki

   sposób by  opróżnianie  było  konieczne nie częściej niż 1 raz w tygodniu 

   bez   dopuszczania   do   przepełnienia.   Przepustowość    przydomowej

   oczyszczalni  ścieków  musi  zostać  dostosowana  do ilości mieszkańców

   w     sposób    zapewniający    uzyskanie    stopnia    ich    oczyszczania

   określonego w przepisach odrębnych.

   Określając   wielkość   i   przepustowość   tych  urządzeń  należy przyjąć

   wskaźniki wytwarzania ścieków :

1)      mieszkańcy 3,0 m3 / osobę/ miesiąc,

2)      bary, restauracje, jadłodajnie – 3m3 / miejsce / miesiąc,

3)      kawiarnie – 0,8m3 / miejsce / miesiąc,

4)      sklepy spożywcze – 2,0m3 / zatrudnionego/miesiąc,

5)      pozostałe sklepy – 0,9m3 / zatrudnionego / miesiąc,

6)      pozostałe zakłady usługowe – 0,45m3 / zatrudnionego/ miesiąc,

    7) zakłady produkcyjne:

- bez natrysków – 0,45m3 / zatrudnionego / miesiąc,

- natryskami – 1,5m3 / zatrudnionego / miesiąc,

 

§  10

 

1.Gmina, zobowiązana jest ustawić  w miejscach publicznych minimum 27

   kompletów   po   3 sztuki   pojemników,  przeznaczonych na selektywną

   zbiórkę odpadów z tworzyw sztucznych,szkła i makulatury,które 

   niezależnie  od  indywidualnego,  selektywnego zbierania uzupełniać

   będą gminny system selektywnej zbiórki.

2.Pojemniki  do  selektywnej  zbiórki  odpadów zlokalizowane w miejscach

   publicznych   mają   pojemność  2,5m3  i  kolory  przypisane  do rodzaju 

   odpadów , na jakie są przeznaczone, a więc:

   a) zielone na opakowania szklane,

   b)żółte na opakowania z tworzyw sztucznych,

   c)niebieskie na papier i tekturę opakowaniowe i nieopakowaniowe.

3.Miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi handlowo – usługowe,

   przystanki komunikacji  publicznej i parki w granicach ulic:

   Sportowa, Partyzantów, Zamkowa,  16-Stycznia, Kazanowska, Marszałka

   Piłsudskiego,  Targowa,  Spółdzielcza i   1- go  Maja    przez właścicieli

   nieruchomości  lub  przedsiębiorców  użytkujących   tereny  komunikacji

   publicznej  obowiązkowo  wyposażone   w  zamocowane  na  stałe kosze

   uliczne zgodnie z następującymi zasadami :

   1)odległość  pomiędzy  koszami  rozstawionymi  na drogach publicznych

   i w parkach nie może przekraczać 100m, 

   2)na  wszystkich przystankach komunikacji publicznej na terenie miasta

      i  gminy  kosze  należy  lokalizować  pod  wiatą,  a  jeśli  jej nie ma to

      w sąsiedztwie oznaczenia przystanku,

   3)wielkość koszy ulicznych została określona w  § 9 ust.1 pkt. a.

4.Organizatorzy   imprez   masowych      zobowiązani   do  wyposażenia

   miejsca,   na   którym   ona   się   odbywa  w pojemniki do gromadzenia

   odpadów    oraz   w    toalety    przenośne .   Organizatorzy   imprez 

   zobowiązani    zawrzeć    umowy    z    podmiotami    uprawnionymi   na

   dostarczenie   pojemników   i   szaletów   w ilości odpowiedniej do liczby

   uczestników i  czasu  trwania imprezy oraz ich opróżnienia i uprzątnięcia

   terenu.

 

§  11

 

1.Lokalizując    miejsca    gromadzenia   odpadów   komunalnych    należy

   uwzględnić przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra   Infrastruktury

   z 12 kwietnia 2002r. w  sprawie  warunków technicznych, jakim powinny

   odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U Nr 75, poz.690

   z późniejszymi zmianami).

2.Na    terenie    nieruchomości    pojemniki    na    odpady    oraz    worki

   z    wyselekcjonowanymi    odpadami    należy    ustawiać    w    miejscu

   wyodrębnionym,  dostępnym  dla pracowników podmiotu uprawnionego,

   bez  konieczności  otwierania  wejścia  na  teren  nieruchomości lub, gdy

   takiej  możliwości  nie  ma, należy wystawiać je w dniu odbioru zgodnie

   z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren

   nieruchomości w sposób nie utrudniający ruchu.

   Dopuszcza   się    także   wjazd    na   teren   nieruchomości   pojazdów 

   podmiotu   uprawnionego   w  celu  odbioru  odpadów   zgromadzonych

   w pojemnikach.  

3.Szczelny  zbiornik  bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia

   przydomowa  muszą  być  zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd

   do  nich  pojazdu  asenizacyjnego  podmiotu  uprawnionego  w  celu  ich

   opróżniania.

4.Pojemniki  na  odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości,

   w  miejscu  widocznym,  trwale  oznaczonym, na  wyrównanej  w  miarę

   potrzeb utwardzonej  powierzchni, zabezpieczonej  przed  zbieraniem się

   na niej wody i błota.

5.Właściciel  nieruchomości  ma obowiązek  utrzymywania  pojemników na

   odpady  w   stanie   czystości,  dobrym   stanie   technicznym   oraz  ich

   okresowego  dezynfekowania. Usługi  w  tej  mierze   może   wykonywać

   podmiot uprawniony.

6.Wyselekcjonowane odpady muszą być wystawione w terminie

   przewidzianym harmonogramem na  chodnik lub ulicę w sposób nie

   utrudniający ruchu, przed wejściem na teren nieruchomości   

   w zabudowie  jednorodzinnej lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę 

   nieruchomości do tego celu w zabudowie wielorodzinnej.

 

§  12

 

1.Zabrania   się   gromadzenia   w   pojemnikach  na odpady komunalne śniegu,   lodu,   gruzu,  gorącego  popiołu,   żużla,   szlamu,   substancji toksycznych,   żrących,    wybuchowych,    przeterminowanych    leków, zużytych   olejów,   resztek   farb,   rozpuszczalników, lakierów  i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej.

2. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów.

3.Do pojemników na makulaturę zabrania się wrzucać:

     a) opakowania z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem,

    b) kalkę techniczną,

c)      prospekty foliowane, i lakierowane katalogi,

4.Do pojemników na szkło zabrania się wrzucać:

   a) ceramikę ( porcelana,naczynia typu „arco”, talerze, doniczki),

   b) lustra, 

   c) szklane   opakowania   farmaceutyczne   i  chemiczne

       z pozostałościami zawartości,

   d) szkło budowlane ( szyby okienne, szkło zbrojone)

   e) szyby samochodowe,

   f) kryształy lub stłuczka z kryształów.

5.Do  pojemników na tworzywa  sztuczne zabrania  się wrzucać:

   a) tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, mokre folie,

   b) opakowania   i   butelki   po   olejach   i  smarach, puszki i pojemniki 

       po farbach i lakierach,

   c) opakowania po środkach chwasto i owadobójczych.

6.Zabrania   się   odprowadzania   płynnych   odchodów   zwierzęcych oraz

   odsiąków   z   obornika   do   zbiorników   bezodpływowych,   w  których

   gromadzone są ścieki bytowe.

 

 Rozdział V

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.

 

§ 13

 

1.Właściciele    nieruchomości        zobowiązani    do   zawarcia  umowy

   z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych.

2.Właściciele   nieruchomości       zobowiązani,   w   celu    umożliwienia

   przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu

   przedstawicielowi podmiotu uprawnionego zgodnej ze stanem ewidencji 

   ludności liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, lub gdy

   stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach

   i ich przyczynach.

3.Właściciele   nieruchomości   prowadzący   działalność   gospodarczą  

   zobowiązani, w celu przygotowania umowy, do podania  upoważnionemu

   przedstawicielowi  podmiotu  uprawnionego   informacji   umożliwiającej

   obliczenie zapotrzebowania na pojemniki.

4.Właściciele    nieruchomości,    które    nie        podłączone   do   sieci

   kanalizacyjnej,     zobowiązani  do  niezwłocznego  podpisania umowy    

   z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie zbiornika   

   bezodpływowego lub opróżniania osadnika  oczyszczalni przydomowej.

5.Właściciel    nieruchomości    jest    zobowiązany   do  udokumentowania

 w formie umowy korzystania z usług  podmiotu  uprawnionego w zakresie

   odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników  

   bezodpływowych. Dowody   uiszczania    opłat    za    odbiór    odpadów

   i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest

   obowiązany przechowywać przez okres 1 roku.

 

§ 14

 

1.Częstotliwość  pozbywania  się  odpadów  komunalnych stałych z terenu

   nieruchomości ustala się według następujących zasad:

   a) na terenie miasta : 

        odpady  nieselekcjonowane  będą  usuwane  nie  rzadziej niż 1 raz

na dwa tygodnie,

        odpady  selekcjonowane,  wielkogabarytowe,  niebezpieczne  oraz budowlane   usuwane  będą  według harmonogramu  ustalonego przez podmiot uprawniony, a w przypadkach nagłych w możliwie jak najszybszym terminie w uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym,

    b) na terenach wiejskich :

        odpady  nieselekcjonowane  będą  usuwane  nie  mniej  niż  1  raz

w miesiącu,

        odpady  selekcjonowane,  wielkogabarytowe,  niebezpieczne  oraz budowlane  usuwane  będą według harmonogramu ustalonego przez podmiot uprawniony, a w przypadkach nagłych w  możliwie jak najszybszym terminie w uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym.

2.Częstotliwość   usuwania   odpadów   komunalnych   stałych  z  terenów

   przeznaczonych do użytku publicznego ustala się  w miarę zachodzących

   potrzeb nie mniej niż 2 razy w tygodniu.

3.Właściciele  nieruchomości  wyposażonych  w zbiorniki bezodpływowe są 

   zobowiązani  opróżniać  je  z częstotliwością ustaloną z przedsiębiorcami

   upoważnionymi,  a  w  przypadku  wcześniejszego zapełnienia zbiornika,

   zgłoszenie  tego  faktu  przedsiębiorcy uprawnionemu, z którym posiada

   umowę   na   opróżnienie   zbiorników.   Przyjmuje   się,  że   pojemność

   zbiorników  powinna wystarczyć na opróżnienie ich nie częściej niż 1 raz

   w tygodniu.

4.W  przypadku  stwierdzenia  nieszczelności  zbiornika  bezodpływowego,

   właściciel  nieruchomości  jest  zobowiązany do niezwłocznego usunięcia

   nieszczelności oraz powiadomienia o tym gminy.

 5.Właściciele  punktów  handlowych  i  usługowych  zlokalizowanych poza

    budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie.

 6.Organizatorzy   imprez   masowych   zobowiązani      usuwać  odpady

    i   opróżniać   przenośne   toalety   oraz   usuwać   je   niezwłocznie po

    zakończeniu imprezy.

    Przenośne   toalety   ustawione  w  miejscach  publicznych np. w parku

    opróżniane  powinny  być  w miarę zachodzących potrzeb lecz nie mniej

    niż dwa razy w tygodniu.

 

§ 15

 

 

1. Właściciel   nieruchomości   jest   zobowiązany   umieścić   zapełnione

    urządzenia do zbierania odpadów w sposób określony w § 11.                

2. Opróżnianie     zbiorników     bezodpływowych     i     oczyszczalni

przydomowych   odbywa  się  na  podstawie  zamówienia  właściciela

nieruchomości   złożonego   do   podmiotu   uprawnionego,  z którym

podpisał   umowę.   Zamówienie  musi być zrealizowane w okresie 36

godzin od złożenia.

3. Częstotliwość    opróżniania    z    osadów    ściekowych    zbiorników

oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

4.  Pracownicy     podmiotu     uprawnionego          zobowiązani     do

 natychmiastowego   usunięcia   zanieczyszczeń  powstałych w wyniku

 załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych.

5.  Podmiot   uprawniony   ma   obowiązek   tak   zorganizować    odbiór

 i transport  oraz  opróżnianie  zbiorników  bezodpływowych,  aby  nie 

 zagrażały  bezpieczeństwu  ruchu  drogowego  i  odbywały się według

 tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem.

 

 

                                           Rozdział VI

Maksymalny     poziom     odpadów     komunalnych     ulegających biodegradacji  dopuszczonych  do  składowania  na składowiskach odpadów  oraz  ilości  odpadów  wyselekcjonowanych,  do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione.

 

§ 16

 

System  gospodarowania  odpadami  komunalnymi  zapewnia ograniczenie masy  odpadów  komunalnych  ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania:

1.do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 procent wagowo   

   całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,

2.do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 procent wagowo

   całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,

3.do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 procent wagowo

   całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji

   w stosunku  do masy tych odpadów  wytworzonych  w roku 1995,  która

   wynosiła 3.676 Mg.

4.Odpady  ulegające biodegradacji mogą być  zagospodarowywane 

   na kompost wykorzystywany na własne potrzeby pod warunkiem, że

   będzie to wykonywane w sposób nie powodujący uciążliwości na

   działkach sąsiednich i przyległych terenach ogólnodostępnych.

 

§ 17

 

Podmioty uprawnione,zobowiązane są w kolejnych latach wyselekcjonować spośród odpadów komunalnych przekazanych przez jedną osobę i poddać odzyskowi oraz recyklingowi ilości odpadów określone w poziomach selekcji zawartych  w Gminnym Planie Gospodarki Odpadami.

 

                                              Rozdział VII

 

                                         Zniżki w opłatach.

 

                                                    § 18

 

Szczegółowe zasady stosowania i obliczania zniżek w opłatach określone    zostaną w odrębnej  uchwale Rady Miejskiej w Końskich w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników  bezodpływowych.

 

Rozdział  VIII

Inne wymagania wynikające z Gminnego Planu Gospodarki Odpadami.

                                                     § 19

1.Odpady komunalne stałe odbierane od właścicieli nieruchomości   przez  

   podmioty uprawnione, przekazywane są na składowisko odpadów

   komunalnych przy ul. Spacerowej w Końskich.                                                

2.Nieczystości    ciekłe    odebrane     ze     zbiorników     bezodpływowych 

   dostarczane    przez  podmioty  uprawnione  do punktu zlewnego przy

   ulicy Zielonej w Końskich.

 

                                       Rozdział IX

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.                                                   

§ 20

 

1.Osoby  utrzymujące  zwierzęta  domowe  są zobowiązane do zachowania

   bezpieczeństwa  i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia

   i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie

   były uciążliwe dla otoczenia.

2.Utrzymujący  zwierzęta  domowe  zobowiązani    do  sprawowania nad

   nimi  właściwej  opieki, a   w  szczególności  nie  pozostawiania  ich  bez

   dozoru.

 

§ 21

 

1.Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:

   1) w odniesieniu do psów

     a) zarejestrowanie psa w Urzędzie Miasta i Gminy w terminie  14 dni

         od wejścia w jego posiadanie.

         Wpis   w    rejestrze    obejmuje   następujące dane: imię i nazwisko

         właściciela,  adres  właściciela,  numer  identyfikacyjny  nadany psu,

         imię psa, rasę psa oraz jego maść,

    b) oznakowanie psa  znaczkiem  identyfikacyjnym. Znaczek  wydawany

         jest  w  chwili  rejestracji  psa, nieodpłatnie  w  Wydziale Urbanistyki

         Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,  

c) wyposażenie  psa  w  obrożę,  a  w  przypadku  ras  uznawanych  za

    agresywne w obrożę i kaganiec,

d) prowadzenia  psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub

    w  inny  sposób  zagrażającemu otoczeniu, na uwięzi i w kagańcu,

e) opłacanie  podatku  od  posiadania  psów,  którego  wysokość ustala

    corocznie Rada Miejska,

f) systematyczne  szczepienie  przeciwko  wściekliźnie zgodnie z art. 56

   ust. 2  ustawy  z  dnia  11  marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt

   oraz  zwalczaniu  chorób  zakaźnych zwierząt (Dz. U Nr 69, poz.625),

   która  nakłada  obowiązek  szczepienia  psów w wieku powyżej trzech 

       miesięcy i  okazywanie  na  żądanie  władz  sanitarnych,

       weterynaryjnych,    policyjnych,    straży    miejskiej    zaświadczenia   

   o przeprowadzonym szczepieniu,

g)uzyskanie  zezwolenia  Burmistrza  Miasta  i Gminy na utrzymywanie

    psa  rasy  uznawanej za agresywną zgodnie z treścią rozporządzenia

    Ministra  Spraw  Wewnętrznych  i  Administracji z 28 kwietnia 2003r.

    w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne( Dz. U Nr 77,

    poz.687)

 

2).w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:

    a) stały i skuteczny dozór,

    b) nie  wprowadzanie  zwierząt  do  obiektów  użyteczności  publicznej

         z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt takich jak:

         lecznice, wystawy itp.. Postanowienie to nie tyczy osób niewidomych

         korzystających z pomocy psów- przewodników,

    c)  niewprowadzanie   zwierząt   domowych   na   tereny   placów   gier

         i zabaw,  piaskownic   dla   dzieci,  plaż, kąpielisk oraz tereny objęte

         zakazem na podstawie odrębnych uchwał Rady Miejskiej,

    d) zwolnienie  zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie

            na   terenach  zielonych  do  tego  przeznaczonych  i   specjalnie             oznakowanych,   w  sytuacji,  gdy  właściciel   ma   możliwość             sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy to psów             uznawanych za agresywne,

    e) zwolnienie  przez  właściciela  nieruchomości  psów  ze  smyczy  na             terenie  nieruchomości,  może  mieć  miejsce  w  sytuacji,   gdy             nieruchomość  jest  ogrodzona  w  sposób  uniemożliwiający  jej             opuszczenie   przez   psa   i   wykluczający   dostęp   osób  trzecich,             odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,

    f) natychmiastowe    usuwanie    przez    właścicieli   zanieczyszczeń                 pozostawionych  przez  zwierzęta  domowe  w  obiektach ( klatki             schodowe,piwnice ) i na innych terenach przeznaczonych do użytku             publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach,             parkingach,   terenach   zielonych  itp.,  nieczystości te, umieszczane

            w  szczelnych  nie  ulegających  szybkiemu rozkładowi torbach mogą             być  deponowane w  komunalnych  urządzeniach  do   zbierania             odpadów, postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych,             korzystających z psów – przewodników,

   g)nie dopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta             domowe,

2.Hodowcy    zwierząt   domowych   zobowiązani       spełniać    wymogi

   ustanowione   dla   hodujących   zwierzęta   gospodarskie  na obszarach

   wyłączonych spod zabudowy.

3.Postanowienia   ust.2   dotyczą    także   zwierząt   nie   udomowionych

   utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.

4.Padłe zwierzęta domowe winny zostać przekazane celem utylizacji 

   podmiotowi uprawnionemu. Dopuszcza się ich zakopywanie po

   uprzednim uzyskaniu zgody Powiatowego Lekarza Weterynarii.

 

 § 22

 

Zasady   postępowania   z   bezdomnymi   zwierzętami  na  terenie miasta

i gminy reguluje uchwała Nr VI/70/99 Rady Miejskiej z dnia 29 kwietnia 1999r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie miasta i gminy Końskie. 

 

Rozdział  X

 

Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.

 

                                                    § 23

 

1.Zakazuje    się    chowu    i    utrzymywania     zwierząt    gospodarskich 

   ( konie,bydło, świnie, drób, zwierzęta futerkowe i pszczoły)  na terenach

   miasta  Końskie  wyłączonych z produkcji rolniczej, a w szczególności na

   terenach  zabudowy  wielolokalowej,  osiedli  mieszkaniowych, instytucji

   użyteczności publicznej, ogródków działkowych.

 

2.Na  pozostałych  terenach  wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się

   utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:

1)      przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno- epidemiologicznych

    2) posiadania   budynków   gospodarskich  przeznaczonych  do  hodowli

      zwierząt   spełniających   wymogi   ustawy z  dnia 7 lipca 1994r.             Prawo budowlane(Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z późniejszymi 

        zmianami),

    3) wytwarzane  podczas  prowadzenia  hodowli  odpady  i   nieczystości

        będą  gromadzone  i  usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami 

       i  nie  będą  powodować  zanieczyszczenia  terenu nieruchomości, jak 

        również wód powierzchniowych i podziemnych,  

   4) przetrzymywanie  i  prowadzenie  hodowli   nie   będzie   powodowało 

       uciążliwości,w szczególności zapachowych i  hałasu dla użytkowników

       oraz współużytkowników nieruchomości sąsiednich.

 

                                        Rozdział XI

 

Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.                                                

§ 24

 

Właściciele   nieruchomości   zobowiązani   do   przeprowadzania, w miarę potrzeby deratyzacji na terenie nieruchomości. 

 

§ 25

 

Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje Burmistrz Miasta i Gminy w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w sposób zwyczajowo przyjęty.

§ 26

 

W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz Miasta i Gminy w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.                  

§ 27

 

Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.

 

Rozdział  XII

                                   Postanowienia  końcowe

 

§ 28

 

1.Naruszenie przepisów  Regulaminu podlega karze grzywny przewidzianej 

   w  ustawie z 20 maja 1971r. Kodeks  Wykroczeń ( Dz. U Nr 12, poz. 114     

   z późniejszymi zmianami) oraz w przepisach określonych w art.10ust.2a

   ustawy z  dnia  13  września  1996r. o utrzymaniu  porządku w gminach 

   ( Dz.U Nr nr 132, poz.622 z późniejszymi zmianami).

2.Postępowanie  w  sprawach, o  których mowa w ust. 1 toczy  się  według   

   przepisów ustawy z 24 sierpnia 2001r. Kodeks postępowania w sprawach 

   o wykroczenia (Dz. U Nr 106, poz. 1148 z późniejszymi zmianami).

 

§ 29

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy

 

§ 30

 

Traci moc uchwała Nr XXII / 266 / 97 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 27 lutego 1997 roku w  sprawie  szczegółowych  zasad  utrzymania  czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie.  

 

 § 31

 

Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

                                              

                                                           Przewodniczący Rady Miejskiej

                                                                   Grzegorz Wąsik

 

 

U Z A S A D N I E N I E

 

 

            Art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity Dz.U z 2005r. Nr 236, poz.2008) nałożył na gminy obowiązek określenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zawartych 

w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie.

            Zgodnie z treścią art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U Nr 175 poz. 1458 z 2005r.) Rada Miejska obowiązana jest uchwalić nowy Regulamin, uwzględniając wymogi określone przez ustawodawcę.

 

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2006/05/16 12:09:36
Redaktor: Administrator