U C H W A Ł A Nr XXXIII/315/2006
Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 27 kwietnia 2006 r.
w sprawie regulaminu szczegółowych zasad utrzymania czystości
i porządku na terenie miasta i gminy Końskie.
Na podstawie art. 18 ust.2 pkt 15, art. 40 ust.1,art. 41 ust.1 ustawy z dnia 6 marca 1990 r. o samorządzie gminnym( Dz.U z 2001r. Nr 142, poz.1591; Dz.U z 2002 Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz.558; Nr 113, poz.984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz.1806; Dz.U z 2003r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz.1568; Dz.U z 2004r. Nr 116, poz.1203; Dz.U z 2005r. Nr 172, poz. 1441 z 2006r. Nr 17, poz.128) art.13 pkt.2 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ( Dz.U. z 2005r. Nr 190, poz.1606; Nr 267, poz. 2253) oraz art. 4 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( Dz. U z 2005r. Nr 236, poz. 2008), w związku z art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. z 2005r. Nr 175, poz.1458), po zasięgnięciu opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego Rada Miejska w Końskich uchwala „Regulamin szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie”, zwany dalej Regulaminem, w następującej treści:
Rozdział I
Postanowienia ogólne
§ 1
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie określa szczegółowe zasady utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie.
§ 2
Regulamin obowiązuje właścicieli nieruchomości, kierowników budów, wszystkich mieszkańców oraz osoby czasowo przebywające na terenie miasta i gminy Końskie.
§ 3
Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
1. Gminnym Planie Gospodarki Odpadami
należy przez to rozumieć Gminny Plan Gospodarowania Odpadami
wprowadzony uchwałą Nr XVIII / 174/2004 Rady Miejskiej w Końskich
z dnia 26 października 2004r. w sprawie uchwalenia „Programu
ochrony środowiska dla miasta i gminy Końskie” wraz z planem
gospodarki odpadami
2. właścicielach nieruchomości
należy przez to rozumieć właścicieli nieruchomości oraz osoby
władające nieruchomością na podstawie innego tytułu prawnego
zobowiązane do realizowania obowiązków w zakresie utrzymania
czystości i porządku,
3.odpadach komunalnych
należy przez to rozumieć odpady powstające w gospodarstwach
domowych, a także odpady nie zawierające odpadów niebezpiecznych
pochodzące od innych wytwórców odpadów, które ze względu na swój
charakter lub skład są podobne do odpadów powstających
w gospodarstwach domowych,
4.odpadach komunalnych wielkogabarytowych
należy przez to rozumieć odpady, które nie mogą być umieszczone,
ze względu na swoje rozmiary i masę, w typowych pojemnikach,
5.odpadach budowlanych
należy przez to rozumieć frakcję odpadów pochodzących z remontów
i budów
6.odpadach niebezpiecznych
należy przez to rozumieć frakcję odpadów niebezpiecznych
w rozumieniu ustawy z 27 kwietnia 2001r. o odpadach ( Dz.U Nr 62,
poz.628 z poźniejszymi zmianami) np. baterie,akumulatory,świetlówki,
leki, resztki farb itp.
7. odpadach ulegających biodegradacji
należy przez to rozumieć odpady kuchenne, odpady zielone, tekstylia
z drewna, papier i makulatura nie opakowaniowa,
8. składowisku odpadów komunalnych
należy przez to rozumieć składowisko odpadów komunalnych przy
ul. Spacerowej w Końskich,
9.podmiotach uprawnionych
należy przez to rozumieć przedsiębiorstwa będące gminnymi
jednostkami organizacyjnymi lub podmiotami posiadającymi
wydane przez Burmistrza ważne zezwolenie na prowadzenie
działalności w zakresie:
a) odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości,
b) opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości
ciekłych
c) ochrony przed bezdomnymi zwierzętami,
d) prowadzenia schronisk dla bezdomnych zwierząt, a także spalarni
i grzebowisk zwłok zwierzęcych i ich części.
10. nieczystościach ciekłych
rozumie się przez to ścieki gromadzone przejściowo w zbiornikach
bezodpływowych,
11.punktach zlewnych
należy przez to rozumieć instalacje i urządzenia zlokalizowane przy
kolektorach sieci kanalizacyjnej lub przy oczyszczalniach ścieków
służące do przyjmowania nieczystości ciekłych dowożonych
pojazdami asenizacyjnymi z miejsc gromadzenia,
12.zbiornikach bezodpływowych
rozumie się przez to szczelne instalacje i urządzenia przeznaczone
do gromadzenia nieczystości ciekłych w miejscu ich powstawania.
13. chowie zwierząt
rozumienie się przez to wszelkie formy posiadania zwierząt
gospodarskich bez względu na tytuł prawny oraz sposób ich
utrzymywania i użytkowania,
14. zwierzętach domowych
rozumie się przez to zwierzęta domowe tradycyjnie przebywające
wraz z człowiekiem w jego domu lub innym odpowiednim
pomieszczeniu utrzymywane przez człowieka w charakterze jego
towarzysza,
15. zwierzętach gospodarskich
rozumie się przez to zwierzęta utrzymywane w celu hodowlanym
i produkcyjnym,
16. zwierzętach bezdomnych
rozumie się przez to zwierzęta domowe lub gospodarskie, które
uciekły, zabłąkały się lub zostały porzucone przez człowieka, a nie ma
możliwości ustalenia ich właściciela,
17.ustawie - należy przez to rozumieć ustawę z dnia 13 września
1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach tekst jednolity
(Dz.U z 2005 r.Nr 236,poz. 2008),
Rozdział II
Wymagania w zakresie utrzymania porządku i czystości na terenie nieruchomości
§ 4
Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie na ich terenie czystości
i porządku oraz należytego stanu sanitarno – higienicznego, poprzez:
1.wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących
do gromadzenia odpadów,
2.utrzymanie w należytym stanie sanitarnym pomieszczeń, mieszczących
urządzenia na odpady,
3.przyłączenia nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub
w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub
ekonomicznie nie uzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik
bezodpływowy nieczystości ciekłych lub przydomową oczyszczalnię,
4.uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części
nieruchomości udostępnionych do użytku publicznego oraz
z chodników przylegających bezpośrednio do nieruchomości, usuwanie
błota, śniegu i lodu powinno odbywać się niezwłocznie, natomiast
innych zanieczyszczeń w miarę potrzeby nie rzadziej niż 2 razy
w tygodniu.
5.usuwanie sopli z okapów, rynien i innych części nieruchomości,
6.usuwanie ze ścian budynków , ogrodzeń i innych obiektów, ogłoszeń,
plakatów, rysunków, napisów umieszczanych bez zachowania trybu
przewidzianego przepisami prawa,
7.niezwłoczne usuwanie z terenu nieruchomości materiału rozbiórkowego
i resztek materiałów budowlanych, powstałych w wyniku remontu
i modernizacji lokali i budynków,
§ 5
Na terenie miasta i gminy Końskie, mając na uwadze zasady
utrzymania czystości i porządku, zabrania się:
1.spalania odpadów niebezpiecznych na powierzchni ziemi oraz
w instalacjach grzewczych budynków,
2.niszczenia lub uszkadzania obiektów małej architektury, trawników
oraz zieleńców, urządzeń wyposażenia placów zabaw, urządzeń do
zbierania odpadów, obiektów przeznaczonych do umieszczania reklam
i ogłoszeń, urządzeń stanowiących elementy infrastruktury komunalnej,
3.umieszczania afiszy, reklam, nekrologów, ogłoszeń itp. w miejscach
do tego nie wyznaczonych,
4.malowania, np. grafitti poza wyznaczonymi do tego celu ścianami,
5.wyprowadzania psów na tereny przeznaczone dla zabaw dzieci
i uprawiania sportu,
6.zakopywania odpadów oraz padłych zwierząt,
7.indywidualnego wywożenia i wysypywania odpadów stałych,
8.wylewania nieczystości ciekłych poza wyznaczonymi do tego celu
punktami zlewnymi,
9.indywidualnego opróżniania zbiorników bezodpływowych przez
właścicieli nieruchomości,
10.wykorzystywania nieczynnych studni kopanych do gromadzenia
odpadów, nieczystości ciekłych i wód opadowych spływających
z powierzchni dachów, podjazdów itp.
Rozdział III
Mycie i naprawa pojazdów samochodowych poza myjniami
i warsztatami naprawczymi.
§ 6
Mycie i naprawa pojazdów samochodowych na terenach publicznych, poza myjniami i warsztatami naprawczymi, jest dozwolone wyłącznie
w miejscach do tego wyznaczonych.
§ 7
Zezwala się na mycie pojazdów samochodowych na terenie nieruchomości nie służących do użytku publicznego, pod warunkiem odprowadzania powstałych ścieków do kanalizacji lub zbiorników bezodpływowych, po uprzednim ich przejściu przez łapacz oleju i odstojnik.
Odprowadzenie ścieków bezpośrednio do gleby lub wód powierzchniowych jest zabronione.
§ 8
Naprawa pojazdów samochodowych związana z ich bieżącą eksploatacją jest dozwolona na terenie nieruchomości, pod warunkiem, że nie spowoduje to zanieczyszczenia wód lub gleby oraz uciążliwości dla sąsiadów. Pozostałe odpady powinny być gromadzone i usuwane zgodnie
z obowiązującymi przepisami.
Rozdział IV
Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych.
§ 9
1.Urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:
a) kosze uliczne o pojemności od 10l do 50l,
b) pojemniki metalowe na odpady o pojemności 110 l,1100l.
c) kontenery na odpady o pojemności od 6,5m 3 do 7m3
d) worki,
e) pojemniki do selektywnej zbiórki typu „dzwon „ o pojemności 2,5m3.
2.Odpady komunalne, które nie są zbierane w sposób selektywny należy
gromadzić w pojemnikach lub w kontenerach zapewniających
pojemność licząc na jednego mieszkańca minimum 50 l.
3.Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny należy gromadzić
w następujący sposób:
1) odpady kuchenne ulegające biodegradacji i roślinne właściciel nieruchomości może składować w przydomowym kompostowniku,
2) odpady z tworzyw sztucznych, szkło, makulaturę oraz odpady niebezpieczne
- w zabudowie jednorodzinnej składane są do worków odrębnych
a) odpady z tworzyw sztucznych - koloru żółtego,
b) szkło - koloru zielonego,
c) makulatura - koloru niebieskiego,
d) odpady niebezpieczne - koloru czerwonego
dostarczonych przez podmiot uprawniony i przekazywane mu zgodnie z harmonogramem, odpady niebezpieczne muszą być zbierane do worków w oryginalnych opakowaniach transportowych,
zabezpieczających środowisko i ludzi przed ich oddziaływaniem,
- w zabudowie wielorodzinnej składane są do worków odrębnych
na odpady z tworzyw sztucznych, szkło, makulaturę do odrębnego
pojemnika, w który zarządca nieruchomości ją wyposażył,
– mieszkańcy posiadający przeterminowane leki, mogą także zwrócić je bezpłatnie do aptek, a zużyte baterie do sklepów, które dysponują odpowiednimi pojemnikami,
3)odpady wielkogabarytowe nie wymagają specjalnych urządzeń do
zbierania, należy wystawić je na chodnik przed wejściem do
nieruchomości lub na miejsce wyznaczone do tego celu przez
zarządcę nieruchomości, z którego odbierane są przez podmiot
uprawniony w wyznaczonych harmonogramem terminach;
4)odpady budowlane są składane do odrębnych kontenerów
dostarczonych przed podmiot uprawnionych i w nich odbierane.
4.Właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku
na jej terenie przez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego
do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie w taki
sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż 1 raz w tygodniu
bez dopuszczania do przepełnienia. Przepustowość przydomowej
oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców
w sposób zapewniający uzyskanie stopnia ich oczyszczania
określonego w przepisach odrębnych.
Określając wielkość i przepustowość tych urządzeń należy przyjąć
wskaźniki wytwarzania ścieków :
1) mieszkańcy 3,0 m3 / osobę/ miesiąc,
2) bary, restauracje, jadłodajnie – 3m3 / miejsce / miesiąc,
3) kawiarnie – 0,8m3 / miejsce / miesiąc,
4) sklepy spożywcze – 2,0m3 / zatrudnionego/miesiąc,
5) pozostałe sklepy – 0,9m3 / zatrudnionego / miesiąc,
6) pozostałe zakłady usługowe – 0,45m3 / zatrudnionego/ miesiąc,
7) zakłady produkcyjne:
- bez natrysków – 0,45m3 / zatrudnionego / miesiąc,
- natryskami – 1,5m3 / zatrudnionego / miesiąc,
§ 10
1.Gmina, zobowiązana jest ustawić w miejscach publicznych minimum 27
kompletów po 3 sztuki pojemników, przeznaczonych na selektywną
zbiórkę odpadów z tworzyw sztucznych,szkła i makulatury,które
niezależnie od indywidualnego, selektywnego zbierania uzupełniać
będą gminny system selektywnej zbiórki.
2.Pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów zlokalizowane w miejscach
publicznych mają pojemność 2,5m3 i kolory przypisane do rodzaju
odpadów , na jakie są przeznaczone, a więc:
a) zielone na opakowania szklane,
b)żółte na opakowania z tworzyw sztucznych,
c)niebieskie na papier i tekturę opakowaniowe i nieopakowaniowe.
3.Miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi handlowo – usługowe,
przystanki komunikacji publicznej i parki w granicach ulic:
Sportowa, Partyzantów, Zamkowa, 16-Stycznia, Kazanowska, Marszałka
Piłsudskiego, Targowa, Spółdzielcza i 1- go Maja są przez właścicieli
nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji
publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze
uliczne zgodnie z następującymi zasadami :
1)odległość pomiędzy koszami rozstawionymi na drogach publicznych
i w parkach nie może przekraczać 100m,
2)na wszystkich przystankach komunikacji publicznej na terenie miasta
i gminy kosze należy lokalizować pod wiatą, a jeśli jej nie ma to
w sąsiedztwie oznaczenia przystanku,
3)wielkość koszy ulicznych została określona w § 9 ust.1 pkt. a.
4.Organizatorzy imprez masowych są zobowiązani do wyposażenia
miejsca, na którym ona się odbywa w pojemniki do gromadzenia
odpadów oraz w toalety przenośne . Organizatorzy imprez są
zobowiązani zawrzeć umowy z podmiotami uprawnionymi na
dostarczenie pojemników i szaletów w ilości odpowiedniej do liczby
uczestników i czasu trwania imprezy oraz ich opróżnienia i uprzątnięcia
terenu.
§ 11
1.Lokalizując miejsca gromadzenia odpadów komunalnych należy
uwzględnić przepisy § 22 i § 23 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury
z 12 kwietnia 2002r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny
odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz.U Nr 75, poz.690
z późniejszymi zmianami).
2.Na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki
z wyselekcjonowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu
wyodrębnionym, dostępnym dla pracowników podmiotu uprawnionego,
bez konieczności otwierania wejścia na teren nieruchomości lub, gdy
takiej możliwości nie ma, należy wystawiać je w dniu odbioru zgodnie
z harmonogramem, na chodnik lub ulicę przed wejściem na teren
nieruchomości w sposób nie utrudniający ruchu.
Dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów
podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych
w pojemnikach.
3.Szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia
przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd
do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich
opróżniania.
4.Pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości,
w miejscu widocznym, trwale oznaczonym, na wyrównanej w miarę
potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się
na niej wody i błota.
5.Właściciel nieruchomości ma obowiązek utrzymywania pojemników na
odpady w stanie czystości, dobrym stanie technicznym oraz ich
okresowego dezynfekowania. Usługi w tej mierze może wykonywać
podmiot uprawniony.
6.Wyselekcjonowane odpady muszą być wystawione w terminie
przewidzianym harmonogramem na chodnik lub ulicę w sposób nie
utrudniający ruchu, przed wejściem na teren nieruchomości
w zabudowie jednorodzinnej lub na miejsce wyznaczone przez zarządcę
nieruchomości do tego celu w zabudowie wielorodzinnej.
§ 12
1.Zabrania się gromadzenia w pojemnikach na odpady komunalne śniegu, lodu, gruzu, gorącego popiołu, żużla, szlamu, substancji toksycznych, żrących, wybuchowych, przeterminowanych leków, zużytych olejów, resztek farb, rozpuszczalników, lakierów i innych odpadów niebezpiecznych oraz odpadów z działalności gospodarczej.
2. Zabrania się spalania w pojemnikach i koszach na odpady jakichkolwiek odpadów.
3.Do pojemników na makulaturę zabrania się wrzucać:
a) opakowania z zawartością np. żywnością, wapnem, cementem,
b) kalkę techniczną,
c) prospekty foliowane, i lakierowane katalogi,
4.Do pojemników na szkło zabrania się wrzucać:
a) ceramikę ( porcelana,naczynia typu „arco”, talerze, doniczki),
b) lustra,
c) szklane opakowania farmaceutyczne i chemiczne
z pozostałościami zawartości,
d) szkło budowlane ( szyby okienne, szkło zbrojone)
e) szyby samochodowe,
f) kryształy lub stłuczka z kryształów.
5.Do pojemników na tworzywa sztuczne zabrania się wrzucać:
a) tworzywa sztuczne pochodzenia medycznego, mokre folie,
b) opakowania i butelki po olejach i smarach, puszki i pojemniki
po farbach i lakierach,
c) opakowania po środkach chwasto i owadobójczych.
6.Zabrania się odprowadzania płynnych odchodów zwierzęcych oraz
odsiąków z obornika do zbiorników bezodpływowych, w których
gromadzone są ścieki bytowe.
Rozdział V
Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego.
§ 13
1.Właściciele nieruchomości są zobowiązani do zawarcia umowy
z podmiotem uprawnionym na odbiór odpadów komunalnych.
2.Właściciele nieruchomości są zobowiązani, w celu umożliwienia
przygotowania treści umowy, do podania upoważnionemu
przedstawicielowi podmiotu uprawnionego zgodnej ze stanem ewidencji
ludności liczby osób zamieszkujących na terenie nieruchomości, lub gdy
stan faktyczny różni się od niej, oświadczenia na piśmie o odstępstwach
i ich przyczynach.
3.Właściciele nieruchomości prowadzący działalność gospodarczą są
zobowiązani, w celu przygotowania umowy, do podania upoważnionemu
przedstawicielowi podmiotu uprawnionego informacji umożliwiającej
obliczenie zapotrzebowania na pojemniki.
4.Właściciele nieruchomości, które nie są podłączone do sieci
kanalizacyjnej, są zobowiązani do niezwłocznego podpisania umowy
z podmiotem uprawnionym umowy na opróżnianie zbiornika
bezodpływowego lub opróżniania osadnika oczyszczalni przydomowej.
5.Właściciel nieruchomości jest zobowiązany do udokumentowania
w formie umowy korzystania z usług podmiotu uprawnionego w zakresie
odbioru odpadów komunalnych lub opróżniania zbiorników
bezodpływowych. Dowody uiszczania opłat za odbiór odpadów
i opróżnianie zbiorników bezodpływowych, właściciel nieruchomości jest
obowiązany przechowywać przez okres 1 roku.
§ 14
1.Częstotliwość pozbywania się odpadów komunalnych stałych z terenu
nieruchomości ustala się według następujących zasad:
a) na terenie miasta :
– odpady nieselekcjonowane będą usuwane nie rzadziej niż 1 raz
na dwa tygodnie,
– odpady selekcjonowane, wielkogabarytowe, niebezpieczne oraz budowlane usuwane będą według harmonogramu ustalonego przez podmiot uprawniony, a w przypadkach nagłych w możliwie jak najszybszym terminie w uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym,
b) na terenach wiejskich :
– odpady nieselekcjonowane będą usuwane nie mniej niż 1 raz
w miesiącu,
– odpady selekcjonowane, wielkogabarytowe, niebezpieczne oraz budowlane usuwane będą według harmonogramu ustalonego przez podmiot uprawniony, a w przypadkach nagłych w możliwie jak najszybszym terminie w uzgodnieniu z podmiotem uprawnionym.
2.Częstotliwość usuwania odpadów komunalnych stałych z terenów
przeznaczonych do użytku publicznego ustala się w miarę zachodzących
potrzeb nie mniej niż 2 razy w tygodniu.
3.Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są
zobowiązani opróżniać je z częstotliwością ustaloną z przedsiębiorcami
upoważnionymi, a w przypadku wcześniejszego zapełnienia zbiornika,
zgłoszenie tego faktu przedsiębiorcy uprawnionemu, z którym posiada
umowę na opróżnienie zbiorników. Przyjmuje się, że pojemność
zbiorników powinna wystarczyć na opróżnienie ich nie częściej niż 1 raz
w tygodniu.
4.W przypadku stwierdzenia nieszczelności zbiornika bezodpływowego,
właściciel nieruchomości jest zobowiązany do niezwłocznego usunięcia
nieszczelności oraz powiadomienia o tym gminy.
5.Właściciele punktów handlowych i usługowych zlokalizowanych poza
budynkami są zobowiązani usuwać odpady codziennie.
6.Organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady
i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po
zakończeniu imprezy.
Przenośne toalety ustawione w miejscach publicznych np. w parku
opróżniane powinny być w miarę zachodzących potrzeb lecz nie mniej
niż dwa razy w tygodniu.
§ 15
1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić zapełnione
urządzenia do zbierania odpadów w sposób określony w § 11.
2. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni
przydomowych odbywa się na podstawie zamówienia właściciela
nieruchomości złożonego do podmiotu uprawnionego, z którym
podpisał umowę. Zamówienie musi być zrealizowane w okresie 36
godzin od złożenia.
3. Częstotliwość opróżniania z osadów ściekowych zbiorników
oczyszczalni przydomowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.
4. Pracownicy podmiotu uprawnionego są zobowiązani do
natychmiastowego usunięcia zanieczyszczeń powstałych w wyniku
załadunku i transportu odpadów oraz nieczystości płynnych.
5. Podmiot uprawniony ma obowiązek tak zorganizować odbiór
i transport oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych, aby nie
zagrażały bezpieczeństwu ruchu drogowego i odbywały się według
tras i w terminach wyznaczonych harmonogramem.
Rozdział VI
Maksymalny poziom odpadów komunalnych ulegających biodegradacji dopuszczonych do składowania na składowiskach odpadów oraz ilości odpadów wyselekcjonowanych, do których osiągnięcia zobowiązane są podmioty uprawnione.
§ 16
System gospodarowania odpadami komunalnymi zapewnia ograniczenie masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, kierowanych do składowania:
1.do 31 grudnia 2010 roku do nie więcej niż 75 procent wagowo
całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
2.do 31 grudnia 2013 roku do nie więcej niż 50 procent wagowo
całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji,
3.do 31 grudnia 2020 roku do nie więcej niż 35 procent wagowo
całkowitej masy odpadów ulegających biodegradacji
w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w roku 1995, która
wynosiła 3.676 Mg.
4.Odpady ulegające biodegradacji mogą być zagospodarowywane
na kompost wykorzystywany na własne potrzeby pod warunkiem, że
będzie to wykonywane w sposób nie powodujący uciążliwości na
działkach sąsiednich i przyległych terenach ogólnodostępnych.
§ 17
Podmioty uprawnione,zobowiązane są w kolejnych latach wyselekcjonować spośród odpadów komunalnych przekazanych przez jedną osobę i poddać odzyskowi oraz recyklingowi ilości odpadów określone w poziomach selekcji zawartych w Gminnym Planie Gospodarki Odpadami.
Rozdział VII
Zniżki w opłatach.
§ 18
Szczegółowe zasady stosowania i obliczania zniżek w opłatach określone zostaną w odrębnej uchwale Rady Miejskiej w Końskich w sprawie górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych oraz opróżnianie zbiorników bezodpływowych.
Rozdział VIII
Inne wymagania wynikające z Gminnego Planu Gospodarki Odpadami.
§ 19
1.Odpady komunalne stałe odbierane od właścicieli nieruchomości przez
podmioty uprawnione, przekazywane są na składowisko odpadów
komunalnych przy ul. Spacerowej w Końskich.
2.Nieczystości ciekłe odebrane ze zbiorników bezodpływowych
dostarczane są przez podmioty uprawnione do punktu zlewnego przy
ulicy Zielonej w Końskich.
Rozdział IX
Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku.
§ 20
1.Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania
bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę zdrowia
i życia ludzi oraz zwierząt, a także dołożenia starań, aby zwierzęta te nie
były uciążliwe dla otoczenia.
2.Utrzymujący zwierzęta domowe zobowiązani są do sprawowania nad
nimi właściwej opieki, a w szczególności nie pozostawiania ich bez
dozoru.
§ 21
1.Do obowiązków właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe należy:
1) w odniesieniu do psów
a) zarejestrowanie psa w Urzędzie Miasta i Gminy w terminie 14 dni
od wejścia w jego posiadanie.
Wpis w rejestrze obejmuje następujące dane: imię i nazwisko
właściciela, adres właściciela, numer identyfikacyjny nadany psu,
imię psa, rasę psa oraz jego maść,
b) oznakowanie psa znaczkiem identyfikacyjnym. Znaczek wydawany
jest w chwili rejestracji psa, nieodpłatnie w Wydziale Urbanistyki
Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska,
c) wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za
agresywne w obrożę i kaganiec,
d) prowadzenia psa na uwięzi, a psa rasy uznawanej za agresywną lub
w inny sposób zagrażającemu otoczeniu, na uwięzi i w kagańcu,
e) opłacanie podatku od posiadania psów, którego wysokość ustala
corocznie Rada Miejska,
f) systematyczne szczepienie przeciwko wściekliźnie zgodnie z art. 56
ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o ochronie zdrowia zwierząt
oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt (Dz. U Nr 69, poz.625),
która nakłada obowiązek szczepienia psów w wieku powyżej trzech
miesięcy i okazywanie na żądanie władz sanitarnych,
weterynaryjnych, policyjnych, straży miejskiej zaświadczenia
o przeprowadzonym szczepieniu,
g)uzyskanie zezwolenia Burmistrza Miasta i Gminy na utrzymywanie
psa rasy uznawanej za agresywną zgodnie z treścią rozporządzenia
Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 28 kwietnia 2003r.
w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne( Dz. U Nr 77,
poz.687)
2).w odniesieniu do wszystkich zwierząt domowych:
a) stały i skuteczny dozór,
b) nie wprowadzanie zwierząt do obiektów użyteczności publicznej
z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt takich jak:
lecznice, wystawy itp.. Postanowienie to nie tyczy osób niewidomych
korzystających z pomocy psów- przewodników,
c) niewprowadzanie zwierząt domowych na tereny placów gier
i zabaw, piaskownic dla dzieci, plaż, kąpielisk oraz tereny objęte
zakazem na podstawie odrębnych uchwał Rady Miejskiej,
d) zwolnienie zwierząt domowych z uwięzi dopuszczalne jest wyłącznie
na terenach zielonych do tego przeznaczonych i specjalnie oznakowanych, w sytuacji, gdy właściciel ma możliwość sprawowania kontroli nad ich zachowaniem, nie dotyczy to psów uznawanych za agresywne,
e) zwolnienie przez właściciela nieruchomości psów ze smyczy na terenie nieruchomości, może mieć miejsce w sytuacji, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowana tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem,
f) natychmiastowe usuwanie przez właścicieli zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach ( klatki schodowe,piwnice ) i na innych terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, jezdniach, placach, parkingach, terenach zielonych itp., nieczystości te, umieszczane
w szczelnych nie ulegających szybkiemu rozkładowi torbach mogą być deponowane w komunalnych urządzeniach do zbierania odpadów, postanowienie to nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów – przewodników,
g)nie dopuszczanie do zakłócania ciszy i spokoju przez zwierzęta domowe,
2.Hodowcy zwierząt domowych zobowiązani są spełniać wymogi
ustanowione dla hodujących zwierzęta gospodarskie na obszarach
wyłączonych spod zabudowy.
3.Postanowienia ust.2 dotyczą także zwierząt nie udomowionych
utrzymywanych w charakterze zwierząt domowych.
4.Padłe zwierzęta domowe winny zostać przekazane celem utylizacji
podmiotowi uprawnionemu. Dopuszcza się ich zakopywanie po
uprzednim uzyskaniu zgody Powiatowego Lekarza Weterynarii.
§ 22
Zasady postępowania z bezdomnymi zwierzętami na terenie miasta
i gminy reguluje uchwała Nr VI/70/99 Rady Miejskiej z dnia 29 kwietnia 1999r. w sprawie zasad i warunków wyłapywania bezdomnych zwierząt na terenie miasta i gminy Końskie.
Rozdział X
Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej.
§ 23
1.Zakazuje się chowu i utrzymywania zwierząt gospodarskich
( konie,bydło, świnie, drób, zwierzęta futerkowe i pszczoły) na terenach
miasta Końskie wyłączonych z produkcji rolniczej, a w szczególności na
terenach zabudowy wielolokalowej, osiedli mieszkaniowych, instytucji
użyteczności publicznej, ogródków działkowych.
2.Na pozostałych terenach wyłączonych z produkcji rolnej dopuszcza się
utrzymywanie zwierząt gospodarskich pod następującymi warunkami:
1) przestrzegania obowiązujących przepisów sanitarno- epidemiologicznych
2) posiadania budynków gospodarskich przeznaczonych do hodowli
zwierząt spełniających wymogi ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane(Dz. U. z 2003r. Nr 207, poz. 2016 z późniejszymi
zmianami),
3) wytwarzane podczas prowadzenia hodowli odpady i nieczystości
będą gromadzone i usuwane zgodnie z obowiązującymi przepisami
i nie będą powodować zanieczyszczenia terenu nieruchomości, jak
również wód powierzchniowych i podziemnych,
4) przetrzymywanie i prowadzenie hodowli nie będzie powodowało
uciążliwości,w szczególności zapachowych i hałasu dla użytkowników
oraz współużytkowników nieruchomości sąsiednich.
Rozdział XI
Obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania.
§ 24
Właściciele nieruchomości zobowiązani do przeprowadzania, w miarę potrzeby deratyzacji na terenie nieruchomości.
§ 25
Termin przeprowadzenia obowiązkowej deratyzacji podaje Burmistrz Miasta i Gminy w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym do publicznej wiadomości poprzez ogłoszenie w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 26
W przypadku wystąpienia populacji gryzoni, stwarzającej zagrożenie sanitarne, Burmistrz Miasta i Gminy w uzgodnieniu z Państwowym Powiatowym Inspektorem Sanitarnym, określi obszary podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz określi, poprzez zarządzenie, termin jej przeprowadzenia.
§ 27
Koszty przeprowadzenia deratyzacji obciążają właścicieli nieruchomości.
Rozdział XII
Postanowienia końcowe
§ 28
1.Naruszenie przepisów Regulaminu podlega karze grzywny przewidzianej
w ustawie z 20 maja 1971r. Kodeks Wykroczeń ( Dz. U Nr 12, poz. 114
z późniejszymi zmianami) oraz w przepisach określonych w art.10ust.2a
ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu porządku w gminach
( Dz.U Nr nr 132, poz.622 z późniejszymi zmianami).
2.Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1 toczy się według
przepisów ustawy z 24 sierpnia 2001r. Kodeks postępowania w sprawach
o wykroczenia (Dz. U Nr 106, poz. 1148 z późniejszymi zmianami).
§ 29
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy
§ 30
Traci moc uchwała Nr XXII / 266 / 97 Rady Miejskiej w Końskich z dnia 27 lutego 1997 roku w sprawie szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie.
§ 31
Uchwała wchodzi w życie w terminie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Grzegorz Wąsik
U Z A S A D N I E N I E
Art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach ( tekst jednolity Dz.U z 2005r. Nr 236, poz.2008) nałożył na gminy obowiązek określenia szczegółowych zasad utrzymania czystości i porządku na terenie gminy zawartych
w regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Końskie.
Zgodnie z treścią art. 10 ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o zmianie ustawy o odpadach oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U Nr 175 poz. 1458 z 2005r.) Rada Miejska obowiązana jest uchwalić nowy Regulamin, uwzględniając wymogi określone przez ustawodawcę.