UCHWAŁA NR XXXVII / 348 / 2006
RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH
z dnia 25 października 2006 r.
w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15, art.40 ust.1,art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz.128) i art.13 pkt.2 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych ( Dz.U. z 2005r. Nr 190, poz.1606; Nr 267, poz. 2253 z 2006r. Nr 73, poz. 501, Nr 64, poz. 565, Nr 104, poz.708, Nr 145, poz. 1050) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858) Rada Miejska uchwala, co następuje:
ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE
§ 1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
§ 2. 1. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:
1) ustawa - ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 123 poz. 858),
2) Przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, prowadzące działalność gospodarczą z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Miasta Końskie, świadczące usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków
3) osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci - osoba posiadająca tytuł prawny do nieruchomości,
4) Odbiorca - odbiorca usług świadczonych przez przedsiębiorstwo,
5) umowa - umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków,
6) wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody,
7) dodatkowy wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący określeniu ilości wody bezpowrotnie zużytej,
8) wodomierz na innym źródle - przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody pobranej z własnych ujęć wody (w tym z instalacji innych odbiorców) zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy
9) okres obrachunkowy - określony w umowie okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków.
ROZDZIAŁ II
MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONY - OBOWIĄZKI STRON
§ 3. 1. Przedsiębiorstwo, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić:
zdolności dostawcze posiadanego przyłącza wodociągowego, w sposób zapewniający dostawę wody do nieruchomości odbiorców, które zostały przyłączone do sieci posiadanej przez przedsiębiorstwo, w ilości określonej w umowie,
2) przepustowość posiadanego przyłącza kanalizacyjnego, zapewniającą odprowadzanie ścieków
w ilości określonej w umowie,
3) jakość dostarczanej wody spełniającą wymagania określone przepisami prawa,
4) ciągłość i niezawodność dostaw wody oraz odprowadzania ścieków,
5) informować Burmistrza o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi nie rzadziej niż raz na kwartał.
2. W przypadku zainstalowania przez Odbiorcę urządzenia pomiarowego, wodomierza na innym źródle, wodomierza dodatkowego, w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem, Przedsiębiorstwo zobowiązuje się do dokonywania odczytów ich wskazań i rozliczeń.
§ 4. Odbiorcy zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo oraz nie utrudniający działalności Przedsiębiorstwa,
a w szczególności do:
1) utrzymania instalacji wodociągowych w stanie technicznym, uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,
2) realizacji określonych w rozporządzeniu Ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz innych aktach prawnych, warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, wymagań co do ich jakości, sposobów realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz określonych w umowie ograniczeń dotyczących ilości ścieków,
3) zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,
4) natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków,
5) nie zmieniania, bez uzgodnień z Przedsiębiorstwem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej kanalizacyjnej,
6) utrzymywania pomieszczeń w których zainstalowany jest wodomierz lub urządzenie pomiarowe w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające jego prawidłowe działanie oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych,
7) w przypadku, gdy posiadaczem przyłącza jest odbiorca, jego obowiązkiem jest utrzymywanie go w stanie nie powodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej a w konsekwencji poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,
8) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,
9) poinformowania Przedsiębiorstwa o własnych ujęciach wody oraz instalacjach zasilanych z tych ujęć, w stopniu umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo, oraz ustalania ilości ścieków, odprowadzanych do kanalizacji
10) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom Przedsiębiorstwa, po okazaniu stosownych dokumentów, wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu.
ROZDZIAŁ III
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI ZAWIERANIA I ROZWIĄZYWANIA UMÓW
§ 5. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy zawartej pomiędzy Przedsiębiorstwem a Odbiorcą.
§ 6. 1.Przedsiębiorstwo zawiera umowę na pisemny wniosek 0dbiorcy, którego nieruchomość została przyłączona do sieci, po spełnieniu przez niego warunków przyłączenia określonych w Regulaminie.
2. W przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi stroną umowy jest ich właściciel lub zarządca.
3. W przypadku budynków w zabudowie szeregowej uzbrojonych we wspólne przyłącza wodociągowe albo kanalizacyjne stroną umowy są współwłaściciele instalacji wodociągowej albo kanalizacyjnej.
4. Umowę zawiera się na czas określony lub nieokreślony w formie pisemnej.
5. Integralną częścią umowy są załączniki określające w szczególności charakterystykę zużycia wody, taryfową grupę odbiorców oraz rodzaj i ilość odprowadzanych ścieków, aktualizowane każdorazowo na wniosek Odbiorcy w przypadku wystąpienia zmian.
6. Umowa określi możliwość jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego.
7. Przedsiębiorstwo może dodatkowo zawrzeć z Odbiorcą umowę określającą jakość ścieków odprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych przedsiębiorstwa.
§ 7. 1. Na wniosek Odbiorcy, o którym mowa w § 6 ust. 2 Regulaminu, Przedsiębiorstwo zawiera dodatkowo umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli są spełnione równocześnie wszystkie warunki określone wart. 6 ust. 6 ustawy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera w szczególności:
1) określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem,
2) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz Przedsiębiorstwa dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez Przedsiębiorstwo rozliczenia.
3) schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym wraz z określeniem punktów czerpalnych.
3. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1 , winne być zawarte w załączniku do umowy.
4. Przedsiębiorstwo ma prawo wypowiedzieć umowy właścicielowi lub zarządcy budynku wielolokalowego oraz osobom korzystającym z lokalu, jeżeli w trakcie ich obowiązywania nie będzie spełniony którykolwiek z warunków określonych w art. 6 ust. 6 ustawy.
5. W przypadku rozwiązania umowy z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego wygasają umowy z osobami korzystającymi lokali.
§ 8.1. Umowa wygasa w przypadku:
1) śmierci Odbiorcy będącego osobą fizyczną,
2) utraty przez Odbiorcę tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości,
3) zakończenia postępowania upadłościowego w celu likwidacji lub likwidacyjnego strony będącej przedsiębiorcą,
4) utraty przez Przedsiębiorstwo zezwolenia na prowadzenie działalności,
5) zmiany Odbiorcy,
6) odcięcia dostawy wody albo zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, jeżeli:
a) Odbiorca nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,
b) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa,
c) stwierdzony został pobór wody albo odprowadzanie ścieków przy celowo uszkodzonych lub pominiętych wodomierzach albo urządzeniach pomiarowych.
2. Umowa określa zasady jej rozwiązania za uprzednim wypowiedzeniem.
§ 9. 1. Rozwiązanie umowy lub jej wygaśnięcie skutkuje odcięciem dostawy wody i zdemontowaniem wodomierza głównego albo zamknięciem przyłącza kanalizacyjnego.
2. Wznowienie świadczenia usług następuje po ustaniu przyczyn odcięcia dostawy wody albo zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.
§ 10.1. 0dbiorca obowiązany jest niezwłocznie i na piśmie powiadomić Przedsiębiorstwo o zmianie danych zawartych w umowie.
Jeżeli odbiorca zmienił adres lub siedzibę i nie zawiadomił o tym Przedsiębiorstwa to wszelkie pisma, oświadczenia, faktury itp. wysłane przez Przedsiębiorstwo pod ostatni znany adres Odbiorcy poczytuje się za doręczone.
ROZDZIAŁ IV
SPOSOBY ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT USTALONE W TARYFACH
§ 11. Odbiorca, za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki, obciążany jest należnością na podstawie faktur wystawianych w terminach ustalonych przez Przedsiębiorstwo w harmonogramie odczytów i rozliczeń.
§ 12.1. Przedsiębiorstwo ma prawo wystawiania faktur prognozowanych za okresy rozliczeniowe dłuższe niż jeden miesiąc, na poczet przyszłego okresu obrachunkowego.
2. Należność wynikającą z faktur, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie wartości faktury z poprzedniego okresu obrachunkowego.
3. Termin płatności określi faktura.
4. Nadpłaty zaliczane są na poczet przyszłych należności lub na wniosek Odbiorcy zwracane w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
§ 13.1 Taryfa obowiązująca w dniu zawarcia umowy stanowi załącznik do umowy.
2. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy.
§ 14.1. W przypadku pobierania wody z innych źródeł niż z sieci Przedsiębiorstwa i braku urządzenia pomiarowego ilość ścieków może być ustalana na podstawie wskazań wodomierza na innym źródle.
2. Zainstalowanie wodomierza dodatkowego lub wodomierza na innym źródle następuje w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem.
3. W razie niesprawności urządzenia pomiarowego lub wodomierza dodatkowego wynikających z niedopełnienia obowiązków określonych w § 7, ilość ścieków ustala się jako równą ilości pobranej wody.
4. W przypadku niesprawności wodomierza na innym źródle ilość wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody z okresu 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności, a gdy nie jest to możliwe - na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.
ROZDZIAŁ V
WARUNKI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI ORAZ ODBIÓR PRZYŁĄCZA
§ 15.1. Przedsiębiorstwo jest obowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci jeżeli istnieją techniczne możliwości świadczenia usług. Możliwości te warunkowane są usytuowaniem nieruchomości oraz zdolnościami dostawczymi istniejącej sieci wodociągowej oraz zdolnościami przepustowymi istniejącej sieci kanalizacyjnej.
2. W przypadku, gdy nieruchomość Odbiorcy usytuowana jest w miejscu, dla którego w momencie realizacji przyłącza, uchwalone zgodnie z wymaganiami ustawy, przez radę gminy plany rozwoju
i modernizacji urządzeń nie przewidują wyposażenia w urządzenia wodociągowe lub kanalizacyjne, Odbiorca może je wybudować, a po wybudowaniu przekazać Przedsiębiorstwu na warunkach uzgodnionych w umowie przyłączeniowej.
§ 16. Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączeniu i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zwanych dalej "warunkami przyłączenia".
§ 17. 1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba, której nieruchomość ma być przyłączona do sieci, posiadająca tytuł prawny do korzystania z tej nieruchomości albo osoba, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym,
2. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa w Przedsiębiorstwie wniosek o określenie warunków przyłączenia.
§ 18.1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej powinien
w szczególności zawierać:
1). oznaczenie wnioskodawcy,
2). określenie:
a) rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,
b) charakterystyki zużycia wody,
c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców również jakości odprowadzanych ścieków,
d) przeznaczenia wody,
3). informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, w szczególności:
a) powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe, inne) w budynkach zasilanych
w wodę,
b) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki,
4). proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.
2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć:
a) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,
b) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.
§ 19. 1. Przedsiębiorstwo określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 18.
2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.
3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:
1) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,
2) przepływ obliczeniowy wody i odprowadzanych ścieków lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki,
3) wymagania dotyczące:
a) miejsca zainstalowania wodomierza głównego,
b) miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,
c) jakości odprowadzanych ścieków,
d) termin ważności warunków przyłączenia.
§ 20. 1. Umowa o przyłączenie w szczególności określa :
1) strony zawierające umowę,
2) zakres prac projektowych i budowlano-montażowych oraz prac związanych z przeprowadzaniem prób i odbiorów końcowych, wykonanych przez strony,
3) sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,
4) terminy:
a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,
b) przeprowadzenia prób końcowych i końcowego odbioru przyłącza,
5) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków,
6) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie,
§ 21. 1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano-montażowych.
2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.
3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez strony w protokółach, których wzory określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.
ROZDZIAŁ VI
TECHNICZNE WARUNKI OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚĆ DOSTĘPU DO USŁUG WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNYCH
§ 22. 1. Potencjalni przyszli odbiorcy mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:
1) W Urzędzie Miasta i Gminy Końskie, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:
a)w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy
b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,
c) w regulamin świadczenia usług,
d) w warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.
2) W Przedsiębiorstwie, które udostępnia nieodpłatnie wgląd :
a) w wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowo-kanalizacyjnych
b) w regulamin świadczenia usług.
§ 23. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia nieruchomości osobie ubiegającej sie o przyłączenie do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli w wyniku przyłączenia warunki pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usług, a w szczególności, jeżeli zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęć, stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków.
§ 24. Poziom dostępu do usług wodociągowych i kanalizacyjnych w przyszłości wyznaczają wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
ROZDZIAŁ VII
SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZVMANIA CIĄGŁOŚCI USŁUG I ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW DOSTARCZANEJ WODY I ODPROWADZANYCH ŚCIEKÓW DO SIECI KANALIZACYJNEJ ŚCIEKÓW
§ 25. 1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania odbiorcom informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.
2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności gdy:
1) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,
2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,
3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust.2, Przedsiębiorstwo niezwłocznie informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.
§ 26. W przypadku, gdy nastąpił znaczny wzrost poboru wody spowodowany wysoką temperaturą (upały), Burmistrz może wprowadzić zakaz poboru wody na określone cele.
§ 27. 1. Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne zgodnie z przepisami ustawy.
2.W przypadku odcięcia dostaw wody, Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udostępnienia zastępczego punktu poboru wody
3. O możliwości korzystania z zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, Przedsiębiorstwo informuje w treści informacji kierowanej do Odbiorcy.
§ 28. Jeżeli w wyniku nieprawidłowej eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego własnością Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, wzywa ono Odbiorcę do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń a w przypadku, gdy takie wezwanie nie jest skuteczne, może okresowo wstrzymać dopływ wody lub odpływ ścieków i przystąpić do usuwania przyczyn zagrożenia. W przypadku odcięcia dopływu wody Przedsiębiorstwo udostępnia zastępczy punkt poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i informuje o możliwościach korzystania
z tego punktu.
§ 29. 1. Jeżeli strony nie ustaliły w umowie inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania informacji i odpowiedzi, w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług
i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:
1) udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:
a) 12 godzin - na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw
i zakłóceń w świadczeniu usług,
b) 7 dni - na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt a,
c) 14 dni - na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.
§ 30. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zawiadomienia odbiorców o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.
§ 31. 1. Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.
2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Przedsiębiorstwa, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez zarząd Przedsiębiorstwa.
3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.
§ 32. W przypadku, gdy w wyniku niedotrzymania z powodu zaniedbań Przedsiębiorstwa, określonych w umowie, wymienionych w § 3, wskaźników poziomu usług, Odbiorca poniósł straty, Przedsiębiorstwo w pełni je zrekompensuje, po ich wcześniejszym udokumentowaniu.
ROZDZIAŁ VIII
STANDARDY OBSŁUGI ODBIORCÓW USŁUG, A W SZCZEGÓLNOŚCI SPOSOBY REKLAMACJI ORAZ WYMIANY INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ZAKŁÓCEŃ W DOSTAWIE WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW
§ 33. 1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielenia wszelkich istotnych informacji dotyczących:
1) prawidłowego sposobu wykonywania przez Odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę
i odprowadzanie ścieków.
2) warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.
3) występowania zakłóceń w dostawach wody lub odprowadzaniu ścieków.
4) występujących awarii urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,
5) planowanych przerwach w świadczeniu usług.
2. Przedsiębiorstwo udziela informacji za pośrednictwem telefonu, faksu lub elektronicznych środków przekazu, bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 3 dni.
3. Jeżeli prośba o udzielenie informacji została przedłożona na piśmie, Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi w tej samej formie w terminie 14 dni od otrzymania prośby chyba, że osoba zwracająca się o informację wyraźnie zaznaczyła, iż informacja ma być udzielona w jednej z form wskazanych w ust. 2.
4. Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy wskazane w ust 2 i 3, Przedsiębiorstwo przed upływem terminów wskazanych w ust 2 i 3, informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby.
§ 34. 1. Każdy Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez Przedsiębiorstwo umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.
2. Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej.
3. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzeć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 30 dni od dnia złożenia w siedzibie Przedsiębiorstwa lub doręczenia reklamacji.
§ 35. 1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za kontakty z Odbiorcami oraz osobami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, w tym za przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji.
2. Stosowna informacja, zawierająca co najmniej: imienne wskazanie pracowników upoważnionych do kontaktów z Odbiorcami i osobami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci oraz do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, numery kontaktowe tych osób oraz godziny ich pracy, winna być wywieszona w siedzibie Przedsiębiorstwa i podawana do wiadomości wraz
z ogłoszeniem nowych taryf.
§ 36. 1. W siedzibie Przedsiębiorstwa winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:
1) aktualnie obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat,
2) tekst jednolity "regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków", obowiązującego na terenie gminy,
3) wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,
4) tekst jednolity ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z wszystkimi aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.
2. Przedsiębiorstwo nie ma obowiązku udostępniania dokumentów, o których mowa w ust. 1 poza swoją siedzibą, z zastrzeżeniem obowiązku dołączenia do umowy chwili jej zawierania obowiązującej taryfy lub jej wyciągu zawierającego ceny i stawki opłat.
§ 37. 1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek poinformowania Odbiorców o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 72 godzinnym.
2. Przedsiębiorstwo ma również obowiązek niezwłocznie poinformować Odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile czas ich trwania przekracza 6 godzin.
3. W przypadku budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo może o zdarzeniach wskazanych
w ust. 2 poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości, o ile planowany czas trwania przerwy w dostawie wody nie przekracza 12 godzin.
4. W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie Odbiorców, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.
§ 38. 1. Przedsiębiorstwo ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi.
2. Przedsiębiorstwo ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z wstrzymaniem lub ograniczeniem świadczenia usług, chyba, że nie ponosi winy. Przedsiębiorstwo wolne jest od odpowiedzialności w szczególności wówczas, gdy przerwa lub ograniczenie świadczenia usług, wynikły :
1) z działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody,
2) z działania lub zaniechania osób lub podmiotów, za które Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego Odbiorcy,
3) z potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzeb przeciwpożarowych.
ROZDZIAŁ IX
WARUNKI DOSTAWY WODY NA CELE PRZECIW POŻAROWE
§ 39. Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych, posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.
§ 40. Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Gminą, a Przedsiębiorstwem i Jednostką Straży Pożarnej.
§ 41. Przedsiębiorstwo obciąża Gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie, może też zawrzeć umowę z Gminą w której określone zostaną zasady rozliczeń za pobraną wodę na cele przeciwpożarowe jak i inne cele wymienione w art. 22 ustawy.
§ 42. Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez Jednostkę Straży Pożarnej w umownie ustalonych okresach.
§ 43. W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda jest dostarczana dla innych odbiorców, Jednostka niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informację o ilości wody pobranej.
§ 44. Należnościami za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe Przedsiębiorstwo obciąża Gminę.
ROZDZIAŁ X
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 45. W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 123 poz. 858) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.
§ 46. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, traci moc obowiązująca uchwała Rady Miejskiej w Końskich Nr XXVI/341/2002 z dnia 25 kwietnia 2002 r. w sprawie uchwalenia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji na terenie gminy Końskie.
§ 47. Wykonanie uchwały powierza sie Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.
§ 48. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Grzegorz Wąsik
U z a s a d n i e n i e
Zmiana ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, wprowadzona ustawą z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 85, poz. 729), uściśliła prawa i obowiązki odbiorców usług, przedsiębiorstw wodno- kanalizacyjnych a także prawa i obowiązki tych przedsiębiorstw. Dokonała także jednoznacznego określenia granicy pomiędzy siecią zewnętrzną (zarządzaną przez Przedsiębiorstwo) i wewnętrzną (należącą do właściciela nieruchomości) oraz zmieniła zakres unormowań które winny znaleźć się w Regulaminie. Dotychczas obowiązujący Regulamin, uchwalony w 2002 r. stał się nieaktualny z obowiązującymi przepisami, stąd konieczność jego zmiany. Mając na uwadze jego czytelność i dostępność wnioskuje się o uchwalenie Regulaminu o nowej jednolitej treści.