Miasto i Gmina Końskie

szukaj >

 

 

UCHWAŁA NR  XXXVII / 348 / 2006

RADY MIEJSKIEJ W KOŃSKICH

z dnia 25 października 2006 r.

 

w sprawie regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków

 

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt.15, art.40 ust.1,art. 41 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591; z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz. 1271, Nr 214, poz. 1806; z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162, poz. 1568; z 2004 r. Nr 102, poz. 1055, Nr 116, poz. 1203 z 2005 r. Nr 172, poz. 1441, Nr 175, poz. 1457; z 2006 r. Nr 17, poz.128) i art.13 pkt.2 ustawy z dnia 20 lipca 2000r. o ogłaszaniu aktów normatywnych  i niektórych innych aktów prawnych ( Dz.U. z 2005r. Nr 190, poz.1606; Nr 267, poz. 2253 z 2006r. Nr 73, poz. 501, Nr 64, poz. 565, Nr 104, poz.708, Nr 145, poz. 1050) oraz art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę  i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 123, poz. 858) Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

ROZDZIAŁ I  

PRZEPISY OGÓLNE

 

            § 1. Regulamin określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

            § 2. 1. Użyte w regulaminie określenia oznaczają:

1) ustawa - ustawa z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków  (j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 123 poz. 858),

2) Przedsiębiorstwo - przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, prowadzące działalność gospodarczą z zakresu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Miasta Końskie, świadczące usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków

3) osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci - osoba posiadająca tytuł prawny do nieruchomości,

4) Odbiorca - odbiorca usług świadczonych przez przedsiębiorstwo,

5) umowa - umowa o zaopatrzenie w wodę lub odprowadzanie ścieków,

6) wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany na wewnętrznej instalacji wodociągowej obiektu budowlanego przy punkcie czerpalnym wody,

7) dodatkowy wodomierz - przyrząd pomiarowy zainstalowany za wodomierzem głównym służący określeniu ilości wody bezpowrotnie zużytej,

8) wodomierz na innym źródle - przyrząd pomiarowy mierzący ilość wody pobranej z własnych ujęć wody (w tym z instalacji innych odbiorców) zainstalowany i utrzymywany na koszt odbiorcy

9) okres obrachunkowy - określony w umowie okres rozliczeń za usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków.

 

ROZDZIAŁ II

MINIMALNY POZIOM USŁUG ŚWIADCZONY - OBOWIĄZKI STRON

 

            § 3. 1. Przedsiębiorstwo, zgodnie z przepisami ustawy, ma obowiązek zapewnić:

zdolności dostawcze posiadanego przyłącza wodociągowego, w sposób zapewniający dostawę wody do nieruchomości odbiorców, które zostały przyłączone do sieci posiadanej przez przedsiębiorstwo, w ilości określonej w umowie,

2) przepustowość posiadanego przyłącza kanalizacyjnego, zapewniającą odprowadzanie ścieków
w ilości określonej w umowie,

3) jakość dostarczanej wody spełniającą wymagania określone przepisami prawa,

4) ciągłość i niezawodność dostaw wody oraz odprowadzania ścieków,

5) informować Burmistrza o jakości wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi nie rzadziej niż raz na kwartał.

2. W przypadku zainstalowania przez Odbiorcę urządzenia pomiarowego, wodomierza na innym źródle, wodomierza dodatkowego, w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem, Przedsiębiorstwo zobowiązuje się do dokonywania odczytów ich wskazań i rozliczeń.

            § 4. Odbiorcy zobowiązani są do korzystania z zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków w sposób zgodny z przepisami ustawy i nie powodujący pogorszenia jakości usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo oraz nie utrudniający działalności Przedsiębiorstwa,
a w szczególności do:

1) utrzymania instalacji wodociągowych w stanie technicznym, uniemożliwiającym wtórne zanieczyszczenie wody w wyniku wystąpienia skażenia chemicznego lub bakteriologicznego,

2) realizacji określonych w rozporządzeniu Ministra właściwego do spraw gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej oraz innych aktach prawnych, warunków wprowadzania ścieków do urządzeń kanalizacyjnych, wymagań co do ich jakości, sposobów realizacji obowiązków dostawców ścieków przemysłowych oraz określonych w umowie ograniczeń dotyczących ilości ścieków,

3) zabezpieczenia instalacji przed cofnięciem się wody z instalacji wodociągowej, powrotu ciepłej wody lub wody z instalacji centralnego ogrzewania,

4) natychmiastowego powiadamiania Przedsiębiorstwa o awaryjnych zmianach ilości i jakości odprowadzanych ścieków,

5) nie zmieniania, bez uzgodnień z Przedsiębiorstwem, uzyskanych warunków technicznych przyłączenia do sieci wodociągowej kanalizacyjnej,

6) utrzymywania pomieszczeń w których zainstalowany jest wodomierz lub urządzenie pomiarowe w stanie uniemożliwiającym jego uszkodzenie i oddziaływania zakłócające jego prawidłowe działanie oraz zabezpieczenie pomieszczenia przed dostępem osób nieuprawnionych,

7) w przypadku, gdy posiadaczem przyłącza jest odbiorca, jego obowiązkiem jest utrzymywanie go w stanie nie powodującym pogorszenia warunków eksploatacji sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej a w konsekwencji poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo,

8) użytkowania instalacji kanalizacyjnej w sposób nie powodujący zakłóceń funkcjonowania sieci kanalizacyjnej,

9) poinformowania Przedsiębiorstwa o własnych ujęciach wody oraz instalacjach zasilanych z tych ujęć, w stopniu umożliwiającym ustalenie czy mogą one oddziaływać na instalacje zasilane z sieci eksploatowanej przez Przedsiębiorstwo, oraz ustalania ilości ścieków, odprowadzanych do kanalizacji

10) umożliwienia upoważnionym przedstawicielom Przedsiębiorstwa, po okazaniu stosownych dokumentów, wstępu na teren nieruchomości i do pomieszczeń w celach określonych przepisami ustawy oraz niniejszego regulaminu.

 

ROZDZIAŁ III

SZCZEGÓŁOWE WARUNKI ZAWIERANIA I ROZWIĄZYWANIA UMÓW

 

            § 5. Dostarczanie wody lub odprowadzanie ścieków odbywa się na podstawie umowy zawartej pomiędzy Przedsiębiorstwem a Odbiorcą.

           § 6. 1.Przedsiębiorstwo zawiera umowę na pisemny wniosek 0dbiorcy, którego nieruchomość została przyłączona do sieci, po spełnieniu przez niego warunków przyłączenia określonych w Regulaminie.

2. W przypadku nieruchomości zabudowanej budynkiem wielolokalowym lub budynkami wielolokalowymi stroną umowy jest ich właściciel lub zarządca.

3. W przypadku budynków w zabudowie szeregowej uzbrojonych we wspólne przyłącza wodociągowe albo kanalizacyjne stroną umowy są współwłaściciele instalacji wodociągowej albo kanalizacyjnej.

4. Umowę zawiera się na czas określony lub nieokreślony w formie pisemnej.

5. Integralną częścią umowy są załączniki określające w szczególności charakterystykę zużycia wody, taryfową grupę odbiorców oraz rodzaj i ilość odprowadzanych ścieków, aktualizowane każdorazowo na wniosek Odbiorcy w przypadku wystąpienia zmian.

6. Umowa określi możliwość jej rozwiązania w przypadkach określonych przepisami Kodeksu cywilnego.

7. Przedsiębiorstwo może dodatkowo zawrzeć z Odbiorcą umowę określającą jakość ścieków odprowadzanych do urządzeń kanalizacyjnych przedsiębiorstwa.

            § 7. 1. Na wniosek Odbiorcy, o którym mowa w § 6 ust. 2 Regulaminu, Przedsiębiorstwo zawiera dodatkowo umowy z korzystającymi z lokali osobami, jeżeli są spełnione równocześnie wszystkie warunki określone wart. 6 ust. 6 ustawy.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 zawiera w szczególności:

1) określenie osób korzystających z lokali, w tym określenie tytułu prawnego do zajmowanego lokalu wraz ze zgodą takiej osoby na zawarcie umowy, potwierdzoną własnoręcznym podpisem,

2) oświadczenie wnioskodawcy o poinformowaniu osób korzystających z lokali o zasadach rozliczania różnic oraz o obowiązku ponoszenia na rzecz Przedsiębiorstwa dodatkowych opłat wynikających z taryf za dokonywane przez Przedsiębiorstwo rozliczenia.

3) schemat wewnętrznej instalacji wodociągowej w budynku wielolokalowym za wodomierzem głównym wraz z określeniem punktów czerpalnych.

3. Uzgodnienia, o których mowa w ust. 1 , winne być zawarte w załączniku do umowy.

4. Przedsiębiorstwo ma prawo wypowiedzieć umowy właścicielowi lub zarządcy budynku wielolokalowego oraz osobom korzystającym z lokalu, jeżeli w trakcie ich obowiązywania nie będzie spełniony którykolwiek z warunków określonych w art. 6 ust. 6 ustawy.

5. W przypadku rozwiązania umowy z właścicielem lub zarządcą budynku wielolokalowego wygasają umowy z osobami korzystającymi lokali.

            § 8.1. Umowa wygasa w przypadku:

1) śmierci Odbiorcy będącego osobą fizyczną,

2) utraty przez Odbiorcę tytułu prawnego do korzystania z nieruchomości,

3) zakończenia postępowania upadłościowego w celu likwidacji lub likwidacyjnego strony będącej przedsiębiorcą,

4) utraty przez Przedsiębiorstwo zezwolenia na prowadzenie działalności,

5) zmiany Odbiorcy,

6) odcięcia dostawy wody albo zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego, jeżeli:

a) Odbiorca nie uiścił należności za pełne dwa okresy obrachunkowe następujące po dniu otrzymania upomnienia w sprawie uregulowania zaległej opłaty,

b) jakość wprowadzanych ścieków nie spełnia wymogów określonych w przepisach prawa,

c) stwierdzony został pobór wody albo odprowadzanie ścieków przy celowo uszkodzonych lub pominiętych wodomierzach albo urządzeniach pomiarowych.

2. Umowa określa zasady jej rozwiązania za uprzednim wypowiedzeniem.

            § 9. 1. Rozwiązanie umowy lub jej wygaśnięcie skutkuje odcięciem dostawy wody i zdemontowaniem wodomierza głównego albo zamknięciem przyłącza kanalizacyjnego.

2. Wznowienie świadczenia usług następuje po ustaniu przyczyn odcięcia dostawy wody albo zamknięcia przyłącza kanalizacyjnego.

            § 10.1. 0dbiorca obowiązany jest niezwłocznie i na piśmie powiadomić Przedsiębiorstwo o zmianie danych zawartych w umowie.

Jeżeli odbiorca zmienił adres lub siedzibę i nie zawiadomił o tym Przedsiębiorstwa to wszelkie pisma, oświadczenia, faktury itp. wysłane przez Przedsiębiorstwo pod ostatni znany adres Odbiorcy poczytuje się za doręczone.

 

ROZDZIAŁ IV

SPOSOBY ROZLICZEŃ W OPARCIU O CENY I STAWKI OPŁAT USTALONE W TARYFACH

 

            § 11. Odbiorca, za dostarczoną wodę i odprowadzone ścieki, obciążany jest należnością na podstawie faktur wystawianych w terminach ustalonych przez Przedsiębiorstwo w harmonogramie odczytów i rozliczeń.

            § 12.1. Przedsiębiorstwo ma prawo wystawiania faktur prognozowanych za okresy rozliczeniowe dłuższe niż jeden miesiąc, na poczet przyszłego okresu obrachunkowego.

2. Należność wynikającą z faktur, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie wartości faktury z poprzedniego okresu obrachunkowego.

3. Termin płatności określi faktura.

4. Nadpłaty zaliczane są na poczet przyszłych należności lub na wniosek Odbiorcy zwracane w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.

            § 13.1 Taryfa obowiązująca w dniu zawarcia umowy stanowi załącznik do umowy.

2. Zmiana taryfy nie wymaga zmiany umowy.

            § 14.1. W przypadku pobierania wody z innych źródeł niż z sieci Przedsiębiorstwa i braku urządzenia pomiarowego ilość ścieków może być ustalana na podstawie wskazań wodomierza na innym źródle.

2. Zainstalowanie wodomierza dodatkowego lub wodomierza na innym źródle następuje w sposób uzgodniony z Przedsiębiorstwem.

3. W razie niesprawności urządzenia pomiarowego lub wodomierza dodatkowego wynikających z niedopełnienia obowiązków określonych w § 7, ilość ścieków ustala się jako równą ilości pobranej wody.

4. W przypadku niesprawności wodomierza na innym źródle ilość wody ustala się na podstawie średniego zużycia wody z okresu 6 miesięcy przed stwierdzeniem niesprawności, a gdy nie jest to możliwe - na podstawie średniego zużycia wody w analogicznym okresie roku ubiegłego lub iloczynu średniomiesięcznego zużycia wody w roku ubiegłym i liczby miesięcy niesprawności wodomierza.

 

ROZDZIAŁ V

 WARUNKI PRZYŁĄCZENIA DO SIECI ORAZ ODBIÓR PRZYŁĄCZA

 

            § 15.1. Przedsiębiorstwo jest obowiązane przyłączyć do sieci nieruchomość osoby ubiegającej się o przyłączenie do sieci jeżeli istnieją techniczne możliwości świadczenia usług. Możliwości te warunkowane są usytuowaniem nieruchomości oraz zdolnościami dostawczymi istniejącej sieci wodociągowej oraz zdolnościami przepustowymi istniejącej sieci kanalizacyjnej.

2. W przypadku, gdy nieruchomość Odbiorcy usytuowana jest w miejscu, dla którego w momencie realizacji przyłącza, uchwalone zgodnie z wymaganiami ustawy, przez radę gminy plany rozwoju
i modernizacji urządzeń nie przewidują wyposażenia w urządzenia wodociągowe lub kanalizacyjne, Odbiorca może je wybudować, a po wybudowaniu przekazać Przedsiębiorstwu na warunkach uzgodnionych w umowie przyłączeniowej.

            § 16. Przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej następuje na podstawie umowy o przyłączeniu i po spełnieniu technicznych warunków przyłączenia, określonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne, zwanych dalej "warunkami przyłączenia".

            § 17. 1. Z wnioskiem o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej może występować osoba, której nieruchomość ma być przyłączona do sieci, posiadająca tytuł prawny do korzystania z tej nieruchomości albo osoba, która korzysta z nieruchomości o nieuregulowanym stanie prawnym,

2. Osoba, o której mowa w ust. 1, składa w Przedsiębiorstwie wniosek o określenie warunków przyłączenia.

            § 18.1. Wniosek o przyłączenie do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej powinien
w szczególności zawierać:

1). oznaczenie wnioskodawcy,

2). określenie:

a) rodzaju i parametrów instalacji odbiorczych,

b) charakterystyki zużycia wody,

c) rodzaju i ilości, a w przypadku przemysłowych odbiorców również jakości odprowadzanych ścieków,

d) przeznaczenia wody,

3). informacje określające charakterystykę techniczną obiektu, do którego będzie dostarczana woda, w szczególności:

a) powierzchnię użytkową i rodzaj lokali (mieszkalne, użytkowe, inne) w budynkach zasilanych
w wodę,

b) wyposażenie lokali i obiektów w urządzenia zużywające wodę i odprowadzające ścieki,

4). proponowany termin rozpoczęcia poboru wody.

2. Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, osoba ubiegająca się o przyłączenie do sieci, powinna załączyć:

a) dokument potwierdzający tytuł prawny do korzystania z nieruchomości, której dotyczy wniosek,

b) mapę sytuacyjną, określającą usytuowanie nieruchomości, o której mowa w ust. 1, względem istniejących sieci wodociągowej i kanalizacyjnej oraz innych obiektów i urządzeń uzbrojenia terenu.

            § 19. 1. Przedsiębiorstwo określa warunki przyłączenia i przekazuje je wnioskodawcy wraz z projektem umowy o przyłączenie, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w § 18.

2. Warunki przyłączenia są ważne dwa lata od dnia ich określenia.

3. Warunki przyłączenia powinny określać w szczególności:

1) miejsca i sposób przyłączenia sieci wodociągowej i kanalizacyjnej z instalacjami odbiorcy,

2) przepływ obliczeniowy wody i odprowadzanych ścieków lub urządzenia sanitarne i techniczne, w których zużywana jest woda i odprowadzane są ścieki,

3) wymagania dotyczące:

a) miejsca zainstalowania wodomierza głównego,

b) miejsca zainstalowania urządzenia pomiarowego,

c) jakości odprowadzanych ścieków,

d) termin ważności warunków przyłączenia.

            § 20. 1. Umowa o przyłączenie w szczególności określa :

1) strony zawierające umowę,

2) zakres prac projektowych i budowlano-montażowych oraz prac związanych z przeprowadzaniem prób i odbiorów końcowych, wykonanych przez strony,

3) sposób koordynacji prac wykonawczych przez strony oraz kontroli dotrzymywania wymagań określonych w warunkach przyłączenia,

4) terminy:

a) zakończenia budowy przyłącza oraz terminy przeprowadzenia niezbędnych prób i odbiorów częściowych,

b) przeprowadzenia prób końcowych i końcowego odbioru przyłącza,

5) przewidywany termin rozpoczęcia zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków,

6) odpowiedzialność stron za niedotrzymanie warunków umowy o przyłączenie,

            § 21. 1. Umowa o przyłączenie stanowi podstawę do rozpoczęcia realizacji prac projektowych i budowlano-montażowych.

2. Określone w umowie o przyłączenie próby i odbiory częściowe oraz końcowe są przeprowadzane przy udziale upoważnionych przedstawicieli stron.

3. Wyniki prób i odbiorów, o których mowa w ust. 2, są potwierdzane przez strony w protokółach, których wzory określa przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne.

 

ROZDZIAŁ VI

TECHNICZNE WARUNKI OKREŚLAJĄCE MOŻLIWOŚĆ DOSTĘPU DO USŁUG WODOCIĄGOWO-KANALIZACYJNYCH

 

            § 22. 1. Potencjalni przyszli odbiorcy mogą uzyskać informacje dotyczące dostępności tych usług:

1) W Urzędzie Miasta i Gminy Końskie, który udostępnia nieodpłatnie wgląd:

a)w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy

b) w miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego,

c) w regulamin świadczenia usług,

d) w warunki udzielania zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków.

2) W Przedsiębiorstwie, które udostępnia nieodpłatnie wgląd :

a) w wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowo­-kanalizacyjnych

b) w regulamin świadczenia usług.

            § 23. Przedsiębiorstwo ma prawo odmówić przyłączenia nieruchomości osobie ubiegającej sie o przyłączenie do istniejącej sieci wodociągowej lub kanalizacyjnej, jeżeli w wyniku przyłączenia warunki pogorszą się tak, że nie zostanie zachowany minimalny poziom usług, a w szczególności, jeżeli zabraknie wymaganych zdolności produkcyjnych ujęć, stacji uzdatniania i oczyszczalni ścieków oraz zdolności dostawczych istniejących układów dystrybucji wody i odprowadzania ścieków.

            § 24. Poziom dostępu do usług wodociągowych i kanalizacyjnych w przyszłości wyznaczają wieloletnie plany rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

 

ROZDZIAŁ VII

SPOSÓB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU NIEDOTRZVMANIA CIĄGŁOŚCI USŁUG I ODPOWIEDNICH PARAMETRÓW DOSTARCZANEJ WODY I ODPROWADZANYCH ŚCIEKÓW DO SIECI KANALIZACYJNEJ ŚCIEKÓW

 

            § 25. 1. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do udzielania odbiorcom informacji dotyczących występujących zakłóceń zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków oraz awarii urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych.

2. Wstrzymanie zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków może nastąpić bez uprzedniego zawiadomienia odbiorców w przypadkach, gdy występują warunki stwarzające zagrożenie dla życia, zdrowia i środowiska lub uniemożliwiające świadczenia usług, w szczególności gdy:

1) z powodu awarii sieci nie ma możliwości prowadzenia zaopatrzenia w wodę lub odprowadzania ścieków,

2) dalsze funkcjonowanie sieci stwarza bezpośrednie zagrożenie dla życia, zdrowia lub środowiska,

3. O wstrzymaniu zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków, o którym mowa w ust.2, Przedsiębiorstwo niezwłocznie informuje odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty.

            § 26. W przypadku, gdy nastąpił znaczny wzrost poboru wody spowodowany wysoką temperaturą (upały), Burmistrz może wprowadzić zakaz poboru wody na określone cele.

            § 27. 1. Przedsiębiorstwo może odciąć dostawę wody lub zamknąć przyłącze kanalizacyjne zgodnie z przepisami ustawy.

2.W przypadku odcięcia dostaw wody, Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udostępnienia zastępczego punktu poboru wody

3. O możliwości korzystania z zastępczego punktu poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, Przedsiębiorstwo informuje w treści informacji kierowanej do Odbiorcy.

            § 28. Jeżeli w wyniku nieprawidłowej eksploatacji przyłącza wodociągowego lub kanalizacyjnego, będącego własnością Odbiorcy, powstanie zagrożenie istotnego obniżenia poziomu usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo, wzywa ono Odbiorcę do niezwłocznego usunięcia przyczyn zagrożeń a w przypadku, gdy takie wezwanie nie jest skuteczne, może okresowo wstrzymać dopływ wody lub odpływ ścieków i przystąpić do usuwania przyczyn zagrożenia. W przypadku odcięcia dopływu wody Przedsiębiorstwo udostępnia zastępczy punkt poboru wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi i informuje o możliwościach korzystania
z tego punktu.

            § 29. 1. Jeżeli strony nie ustaliły w umowie inaczej, obowiązują następujące wymagania w zakresie udzielania informacji i odpowiedzi, w związku z niedotrzymaniem ciągłości usług
i odpowiednich parametrów dostarczanej wody i wprowadzanych do sieci kanalizacyjnej ścieków:

1) udzielenie informacji na żądanie odbiorców następuje w ciągu:

a) 12 godzin - na telefoniczne żądanie określenia przewidywanego terminu usunięcia przerw
i zakłóceń w świadczeniu usług,

b) 7 dni - na pisemne żądanie usunięcia przerw i zakłóceń, o których mowa w pkt a,

c) 14 dni - na pisemne i telefoniczne skargi i zażalenia, wymagające przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego.

            § 30. Przedsiębiorstwo zobowiązane jest do zawiadomienia odbiorców o planowanych zmianach warunków technicznych zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków z wyprzedzeniem umożliwiającym dostosowanie instalacji do nowych warunków, nie krótszym niż 12 miesięcy.

            § 31. 1. Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za usługi.

2. Reklamacje, o których mowa w ust. 1, wnoszone są na piśmie osobiście przez zainteresowanego w siedzibie Przedsiębiorstwa, listem poleconym lub za pomocą poczty elektronicznej i rozpatrywane są przez zarząd Przedsiębiorstwa.

3. Przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne zobowiązane jest do powiadomienia zainteresowanego o sposobie załatwiania reklamacji w terminie 14 dni od daty wpływu.

            § 32. W przypadku, gdy w wyniku niedotrzymania z powodu zaniedbań Przedsiębiorstwa, określonych w umowie, wymienionych w § 3, wskaźników poziomu usług, Odbiorca poniósł straty, Przedsiębiorstwo w pełni je zrekompensuje, po ich wcześniejszym udokumentowaniu.

 

ROZDZIAŁ VIII

STANDARDY OBSŁUGI ODBIORCÓW USŁUG, A W SZCZEGÓLNOŚCI SPOSOBY REKLAMACJI ORAZ WYMIANY INFORMACJI DOTYCZĄCYCH ZAKŁÓCEŃ W DOSTAWIE WODY I ODPROWADZANIA ŚCIEKÓW

 

            § 33. 1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do udzielenia wszelkich istotnych informacji dotyczących:

1) prawidłowego sposobu wykonywania przez Odbiorcę umowy o zaopatrzenie w wodę
i odprowadzanie ścieków.

2) warunków przyłączenia do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej.

3) występowania zakłóceń w dostawach wody lub odprowadzaniu ścieków.

4) występujących awarii urządzeń  wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych,

5) planowanych przerwach w świadczeniu usług.

2. Przedsiębiorstwo udziela informacji za pośrednictwem telefonu, faksu lub elektronicznych środków przekazu, bez zbędnej zwłoki, jednakże w terminie nie dłuższym niż 3 dni.

3. Jeżeli prośba o udzielenie informacji została przedłożona na piśmie, Przedsiębiorstwo udziela odpowiedzi w tej samej formie w terminie 14 dni od otrzymania prośby chyba, że osoba zwracająca się o informację wyraźnie zaznaczyła, iż informacja ma być udzielona w jednej z form wskazanych w ust. 2.

4. Jeżeli udzielenie informacji wymaga ustaleń wymagających okresów dłuższych niż terminy wskazane w ust 2 i 3, Przedsiębiorstwo przed upływem terminów wskazanych w ust 2 i 3, informuje o tym fakcie osobę, która złożyła prośbę o informację i wskazuje jej ostateczny termin udzielenia odpowiedzi. Termin ten w żadnym wypadku nie może być dłuższy niż 30 dni od dnia złożenia prośby.

            § 34. 1. Każdy Odbiorca ma prawo zgłaszania reklamacji dotyczących sposobu wykonywania przez Przedsiębiorstwo umowy, w szczególności ilości i jakości świadczonych usług oraz wysokości opłat za te usługi.

2. Reklamacja jest zgłaszana w formie pisemnej.

3. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane rozpatrzeć reklamację bez zbędnej zwłoki, w terminie nie dłuższym jednak niż 30 dni od dnia złożenia w siedzibie Przedsiębiorstwa lub doręczenia reklamacji.

            § 35. 1. Przedsiębiorstwo jest zobowiązane do wyznaczenia osoby lub osób odpowiedzialnych za kontakty z Odbiorcami oraz osobami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci, w tym za przyjmowanie i rozpatrywanie reklamacji.

2. Stosowna informacja, zawierająca co najmniej: imienne wskazanie pracowników upoważnionych do kontaktów z Odbiorcami i osobami ubiegającymi się o przyłączenie do sieci oraz do przyjmowania i rozpatrywania reklamacji, numery kontaktowe tych osób oraz godziny ich pracy, winna być wywieszona w siedzibie Przedsiębiorstwa i podawana do wiadomości wraz
z ogłoszeniem nowych taryf.

            § 36. 1. W siedzibie Przedsiębiorstwa winny być udostępnione wszystkim zainteresowanym:

1) aktualnie obowiązujące na terenie gminy taryfy cen i stawek opłat,

2) tekst jednolity "regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków", obowiązującego na terenie gminy,

3) wyniki ostatnio przeprowadzonych analiz jakości wody,

4) tekst jednolity ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków wraz z wszystkimi aktami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

2. Przedsiębiorstwo nie ma obowiązku udostępniania dokumentów, o których mowa w ust. 1 poza swoją siedzibą, z zastrzeżeniem obowiązku dołączenia do umowy chwili jej zawierania obowiązującej taryfy lub jej wyciągu zawierającego ceny i stawki opłat.

            § 37. 1. Przedsiębiorstwo ma obowiązek poinformowania Odbiorców o planowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody w sposób zwyczajowo przyjęty z wyprzedzeniem co najmniej 72 godzinnym.

2. Przedsiębiorstwo ma również obowiązek niezwłocznie poinformować Odbiorców, w sposób zwyczajowo przyjęty, o zaistniałych nieplanowanych przerwach lub ograniczeniach w dostawie wody, o ile czas ich trwania przekracza 6 godzin.

3. W przypadku budynków wielolokalowych, Przedsiębiorstwo może o zdarzeniach wskazanych
w ust. 2 poinformować wyłącznie właściciela lub zarządcę nieruchomości, o ile planowany czas trwania przerwy w dostawie wody nie przekracza 12 godzin.

4. W razie planowanej lub zaistniałej przerwy w dostawie wody przekraczającej 12 godzin Przedsiębiorstwo ma obowiązek zapewnić zastępczy punkt poboru wody i poinformować o tym fakcie Odbiorców, wskazując lokalizację zastępczego punktu poboru wody.

            § 38. 1. Przedsiębiorstwo ma prawo ograniczyć lub wstrzymać świadczenie usług wyłącznie z ważnych powodów, w szczególności jeżeli jest to uzasadnione potrzebą ochrony życia lub zdrowia ludzkiego, środowiska naturalnego, potrzebami przeciwpożarowymi, a także przyczynami technicznymi.

2. Przedsiębiorstwo ponosi odpowiedzialność za szkody powstałe w związku z wstrzymaniem lub ograniczeniem świadczenia usług, chyba, że nie ponosi winy. Przedsiębiorstwo wolne jest od odpowiedzialności w szczególności wówczas, gdy przerwa lub ograniczenie świadczenia usług, wynikły :

1) z działania siły wyższej, w tym zwłaszcza sił przyrody,

2) z działania lub zaniechania osób lub podmiotów, za które Przedsiębiorstwo nie ponosi odpowiedzialności, w tym samego Odbiorcy,

3) z potrzeby ochrony życia lub zdrowia ludzkiego oraz środowiska naturalnego, a także potrzeb przeciwpożarowych.

 

ROZDZIAŁ IX

WARUNKI DOSTAWY WODY NA CELE PRZECIW POŻAROWE

 

            § 39. Woda do celów przeciwpożarowych jest dostępna z urządzeń wodociągowych, posiadanych przez Przedsiębiorstwo, a w szczególności z hydrantów przeciwpożarowych zainstalowanych na sieci wodociągowej.

            § 40. Zapewnienie dostawy wody na cele przeciwpożarowe następuje na podstawie umowy zawieranej pomiędzy Gminą, a Przedsiębiorstwem i Jednostką Straży Pożarnej.

            § 41. Przedsiębiorstwo obciąża Gminę za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe stosując ceny ustalone w taryfie, może też zawrzeć umowę z Gminą w której określone zostaną zasady rozliczeń za pobraną wodę na cele przeciwpożarowe jak i inne cele wymienione w art. 22 ustawy.

            § 42. Ilość wody pobieranej na cele przeciwpożarowe wraz z określeniem punktów poboru jest ustalana na podstawie pisemnych informacji składanych przez Jednostkę Straży Pożarnej w umownie ustalonych okresach.

            § 43. W przypadku poboru wody na cele przeciwpożarowe z urządzeń wodociągowych, którymi woda jest dostarczana dla innych odbiorców, Jednostka niezwłocznie przekazuje Przedsiębiorstwu informację o ilości wody pobranej.

            § 44. Należnościami za wodę pobraną na cele przeciwpożarowe Przedsiębiorstwo obciąża Gminę.

 

ROZDZIAŁ X

POSTANOWIENIA KOŃCOWE

 

            § 45. W sprawach nie objętych niniejszym regulaminem obowiązują przepisy prawa, a w szczególności ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków ( j.t. Dz. U. z 2006 r. Nr 123 poz. 858) wraz z przepisami wykonawczymi wydanymi na podstawie ustawy.

            § 46. Z dniem wejścia w życie niniejszej uchwały, traci moc obowiązująca uchwała Rady Miejskiej w Końskich Nr XXVI/341/2002 z dnia 25 kwietnia 2002 r. w sprawie uchwalenia  regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków przez Zakład Wodociągów i Kanalizacji na terenie gminy Końskie.

            § 47. Wykonanie uchwały powierza sie Burmistrzowi Miasta i Gminy Końskie.

           § 48. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Świętokrzyskiego.

 

                                                                                Przewodniczący Rady Miejskiej  

                                                                                               Grzegorz Wąsik

  

 

 

U z a s a d n i e n i e

 

Zmiana ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków, wprowadzona ustawą z dnia 22 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 85, poz. 729), uściśliła prawa i obowiązki odbiorców usług, przedsiębiorstw wodno- kanalizacyjnych a także prawa i obowiązki tych przedsiębiorstw. Dokonała także jednoznacznego określenia granicy pomiędzy siecią zewnętrzną (zarządzaną przez Przedsiębiorstwo) i wewnętrzną (należącą do właściciela nieruchomości) oraz zmieniła zakres unormowań które winny znaleźć się w Regulaminie. Dotychczas obowiązujący Regulamin, uchwalony w 2002 r. stał się nieaktualny z obowiązującymi przepisami, stąd konieczność jego zmiany. Mając na uwadze jego czytelność i dostępność wnioskuje się o uchwalenie Regulaminu o nowej jednolitej treści.

 

Biuletyn Informacji Publicznej redaguje Jacek Nowak
Osoba odpowiedzialna za treść: Emilia Kupis
Data modyfikacji: 2006/11/03 09:11:33
Redaktor: Administrator