UCHWAŁA Nr XVIII/5/10
Zgromadzenia Staropolskiego Związku Gmin i Miast w Końskich
z dnia 28 czerwca 2010 r.
w sprawie: procedury uchwalania budżetu Staropolskiego Związku Gmin i Miast oraz rodzaju i szczegółówości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budzetu.
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 I art. 73a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym ( Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z z 2002 r. Dz.U. Nr 23 poz.220, Nr 62 poz. 558, Nr 113 poz. 984, 153 poz.1271, Nr 214 poz. 1806; z 2003 r. Nr 80 poz.717, Nr 162 poz. 1568; z 2004 r. Nr 102 poz. 1055, Nr 116 poz. 1203; z 2005 r.: nr 172 poz. 1441, Nr 175 poz. 1457; z 2006 r. Nr 181 poz.1337; z 2007 r. Nr 48 poz.327, Nr 138 poz. 974, Nr 173 poz. 1218; z 2008 r. Nr 180, poz.1111, Nr 223 poz. 1458; z 2009 r. Nr 52 poz.420, Nr 157 poz. 1241, z 2010 r. Nr 28 poz. 142 i Nr 28 poz. 146 ) oraz art. 233, art. 234, art. 235, ust. 4, art. 236 ust. 5, art. 238, art. 239 i art. 240 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych ( Dz. U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Dz. U. Nr 28 poz. 146 ) uchwala się co następuje:
§ 1. Ustala się następujący tryb prac nad projektem uchwały budżetowej:
1. Projekt budżetu na każdy rok budżetowy opracowywany jest przez Zarząd Związku, na
podstawie obowiązujących przepisów prawnych oraz prognozowanych wskaźników: wzrostu cen, planowanego stanu zatrudnienia oraz wynagrodzeń obowiązujących w roku budżetowym,
2. Projekt budżetu sporządza się zarówno dla dochodów jak i wydatków w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej.
3. Propozycje składki członkowskiej oraz wnioski do projektu budżetu mogą składać członkowie Związku w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok budżetowy,
4. Na podstawie otrzymanych materiałów planistycznych, wniosków jak również skalkulowanych dochodów Zarząd Związku opracowuje zbiorcze zestawienie dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów do projektu budżetu wraz z uzasadnieniem i w terminie do dnia 5 listopada podejmuje decyzję o ostatecznym kształcie budżetu i zadaniach, jakie Związek będzie realizował w danym roku budżetowym
5. Zarząd Związku podejmuje uchwałę w sprawie przyjęcia projektu budżetu wraz z uzasadnieniem i do dnia 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy przedkłada Regionalnej Izbie Obrachunkowej oraz Przewodniczącemu Zgromadzenia Staropolskie - go Związku Gmin i Miast.
6. Opinię RIO o projekcie uchwały budżetowej Zarząd Związku przedstawia, przed uchwaleniem budżetu, Zgromadzeniu Związku.
7. Zgromadzenie Związku podejmuje uchwałę budżetową przed rozpoczęciem roku budżetowego, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach – nie później niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego.
8. Do czasu podjęcia uchwały budżetowej , jednak nie późnie niż do dnia 31 stycznia roku budżetowego, podstawą gospodarki finansowej jest projekt uchwały budżetowej przedstawiony organowi stanowiącemu.
Terminy określone w pkt.6 – 8 mogą ulec zmianie wynikającej ze zmian ustawowych.
§ 2. Ustala się szczegółowość projektu budżetu Staropolskiego Związku Gmin i Miast
1. Zarząd SZGiM w Końskich przygotowuje projekt uchwały budżetowej wraz z załącznikami i uzasadnieniem.
2. Projekt budżetu opracowywany jest w formie uchwały budżetowej i załączników do tej uchwały w następującej szczegółowości:
1) prognozowane dochody SZGiM w podziale na:
a) dochody bieżące,
b) dochody majątkowe
w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej, w szczególności z tytułu dotacji i środków na finansowanie wydatków na realizację zadań finansowych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i innych środków niepodlegających zwrotowi ze źródeł zagranicznych,
2) prognozowane wydatki SZGiM w podziale na:
a) wydatki bieżące, w tym:
- wydatki jednostek budżetowych, w tym na:
wynagrodzenia i składki od nich naliczane,
wydatki związane z realizacją zadań statutowych Związku,
- dotacje na zadania bieżące,
- świadczenia na rzecz osób fizycznych,
- wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i innych środków niepodlegających zwrotowi ze źródeł zagranicznych, w części związanej z realizacją zadań jst.
- wypłaty z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez Związek,
- obsługę długu publicznego,
b) wydatki majątkowe w układzie działów, rozdziałow i paragrafów klasyfikacji budzetowej,
- inwestycje i zakupy inwestycyjne, w tym:
wydatki na programy finansowane z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) i innych środków niepodlegających zwrotowi ze źródeł zagranicznych, w części związanej z realizacją zadań jst.,
- zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego w układzie działów, rozdziałów i paragrafów klasyfikacji budżetowej,
3) kwotę planowanego deficytu lub planowanej nadwyżki budżetu SZGiM wraz ze wskazaniem źródeł pokrycia deficytu budżetu lub przeznaczeniem nadwyżki budżetu,
4) łącznej kwoty planowanych przychodów i rozchodów budżetu SZGiM,
5) limitu zobowiązań z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych,
6) upoważnień dla Zarządu Związku.
§ 3 Uzasadnienie do projektu budżetu winno zawierać:
w zakresie dochodów budżetowych –omówienie poszczególnych źródeł dochodów budżetowych
2) w zakresie wydatków budżetowych –omówienie poszczególnych zadań realizowanych w ramach danego działu z wyszczególnieniem:
a) wydatków bieżących,
b) wydatków majątkowe,
3) w zakresie przychodów i rozchodów - omówienie poszczególnych źródeł.
4) w zakresie kwoty długu – omówienie poszczególnych zobowiązań długoterminowych.
§ 4 Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Staropolskiego Związku Gmin i Miast.
§ 5 Traci moc uchwała Nr 5/2008 Zgromadzenia SZGiM z dnia 29 lutego 2008 roku w sprawie: procedury uchwalania budżetu SZGiM oraz rodzaju i szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.
§ 6 Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.
Przewodniczący Zgromadzenia
Tomasz Słoka
U z a s a d n i e n i e
W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2010 roku ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240), w której zastosowano nowe uregulowania dotyczące budżetu jednostki samorządu terytorialnego do kompetencji organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego należy określenie:
• szczegółowości budżetu, która nie może być mniejsza niż określona w ustawie,
• terminów obowiązujących w toku prac nad projektem,
• obowiązków samorządowych jednostek organizacyjnych w toku prac nad projektem,
• szczegółowości materiałów informacyjnych towarzyszących projektowi budżetu.