ZARZĄDZENIE nr 154/2008
Burmistrza Miasta i Gminy Końskie
z dnia 12 sierpnia 2008 r.
w sprawie zmian w zarządzeniu Nr 238/06 Burmistrza Miasta i Gminy Końskie z dnia 30 października 2006 r.
Na podstawie art. 44 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r., Nr 249, poz. 2104 oraz z 2006 r. Nr 45, poz. 319, Nr 104, poz.708, Nr 170 poz.1217, Nr 169, poz. 1420, Nr 187, poz. 1381, Nr 249, poz. 1832, Dz. U. z 2007r. Nr 88, poz. 587, Nr 115, poz.79l, Nr 140 poz. 984, Nr 82, poz. 560,), art. 10 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. nr 76, poz. 694, Dz. U. z 2003r. Nr 60, poz. 535, Nr 139, poz. 1324, Nr 60 poz. 535, Nr 124 poz. 1152, Nr 229, poz. L, 2276, Dz. U. z 2004 r., Nr 96, poz. 959, Nr 146, poz. 1546, Nr 145, poz. 1535, Nr 213, poz. 2155, Dz. U. z 2005r. Nr 10, poz. 66, Nr 184, poz. 1539, Nr 267, poz. 2252, Dz. U. z 2006r. Nr 157, poz. 1119, Nr 208, poz. 1540, Nr 157, Dz. U. z 2008 r., Nr 63, poz.393) oraz 21 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości i planu kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2006r., Nr 142, poz. 1020 oraz z 2008r., Nr 72 poz. 422) zarządza się, co następuje:
1.§2 pkt 1 zarządzenia z dnia 30 październiku 2006 r. otrzymuje brzmienie:
1.
1.1 Rokiem obrotowym dla budżetu Gminy i Urzędu Miasta i Gminy Końskie jest rok kalendarzowy.
1.2 Okresem sprawozdawczym jest miesiąc
1.3 Ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych Urzędu Miasta i Gminy następuje do dnia 30 kwietnia roku następnego.
2. Po§2 dodaje się 2a n” następującym brzmieniu
Urząd Miasta i Gminy sporządza sprawozdania finansowe obejmujące bilans, rachunek zysków i strat (wariant porównawczy) oraz zestawienie zmian w funduszu jednostki na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (dzień bilansowy), to jest na dzień 31 grudnia. W zakresie budżetu jednostki samorządu terytorialnego (organ) sporządza się sprawozdanie finansowe obejmujące bilans na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych (dzień bilansowy), to jest na dzień 31 grudnia.
3. Po§4 dodaje się da w następującym brzmieniu:
4a.1 Do przychodów Urzędu Miasta zalicza się dochody budżetu Gminy nieujęte w planach finansowych innych samorządowych jednostek budżetowych.
4a.2 Należności realizowane na rzecz innych jednostek ujmuje się jako zobowiązania na rzecz tych jednostek.
4a.3 Wartość należności aktualizuje się zgodnie z ustawą o rachunkowości, przy czym:
- odpisy aktualizujące wartość należności dotyczących rozrachunków budżetu zalicza się do wyników na pozostałych operacjach nie kasowych,
- odpisy aktualizujące wartość należności dotyczących funduszy tworzonych na podstawie ustaw obciążają fundusze,
- odpisy aktualizujące wartość należności realizowanych na rzecz innych jednostek obciążają zobowiązania wobec tych jednostek,
- odpisy aktualizujące wartość należności dokonuje się nie później niż na dzień bilansowy.
4a.4 Odsetki od należności i zobowiązań, w tym również tych, do których stosuje się przepisy dotyczące zobowiązań podatkowych, ujmuje się w księgach rachunkowych w momencie ich zapłaty lub pod datą ostatniego dnia kwartału w wysokości odsetek należnych na koniec tego kwartału.
4a.5. Należności i zobowiązania oraz inne składniki aktywów i pasywów wyrażone w walutach obcych wycenia się nie później niż na koniec kwartału, według zasad obowiązujących na dzień bilansowy.
4a.6 Nieściągalność należności jest uprawdopodobniona w szczególności jeżeli:
1. dłużnik zmarł, został wykreślony z ewidencji działalności gospodarczej, postawiony w stan likwidacji lub została ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku,
2. zostało wszczęte postępowanie upadłościowe z możliwością zawarcia układu w rozumieniu przepisów prawa upadłościowego i naprawczego lub na wniosek dłużnika zostało wszczęte postępowanie ugodowe w myśl przepisów o restrukturyzacji finansowej przedsiębiorstw i firm,
3. wierzytelność została potwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu i skierowana na drogę postępowania egzekucyjnego,
4. wierzytelność jest kwestionowana przez dłużnika na drodze postępowania powództwa sądowego.
Dokumenty pozwalające na stwierdzenie okoliczności określonych w punktach l-4 stanowią podstawę dokonania stosownych zapisów w ewidencji księgowej poleceniem księgowania.
4. W załączniku Nr 1 do Zakładowego planu kont. „Zakładowy plan kont dla budżetu Gminy Końskie”
a) dodaje się konto 290— „Odpisy aktualizujące należności”
b) w „Zasadach funkcjonowania kont dla budżetu gminy część opisowa Załącznika
Nr l do Zakładowego planu konta bilansowe
dodaje się punkt 17a w brzmieniu:
”17a. Konto 290— „Opisy aktualizujące należności.
Konto 290 służy do ewidencji odpisów aktualizujących należności. Na stronie Wn konta 290 ujmuje się zmniejszenia wartości odpisów aktualizujących należności, a na stronie Ma wartość odpisów aktualizujących należności. Saldo Ma konta 290 oznacza wartość odpisów aktualizujących należności.
- punkt 21 otrzymuje brzmienie:
„21. Konto 904 „ Niewygasające wydatki”
Konto 904 służy do ewidencji niewygasających wydatków. Na stronie Wn konta 904 ujmuje się:
1. wydatki jednostek budżetowych dokonane w ciężar planu niewygasających wydatków na podstawie ich sprawozdań budżetowych w korespondencji z kontem 225,
2. przeniesienie równowartości wydatków dokonanych z wyodrębnionych rachunków środków finansowych funduszy pomocowych objętych planem nie wygasających wydatków, w korespondencji z kontem 960,
3. przeniesienie niewygasających wydatków na dochody budżetowe,
Na stronie Ma konta 904 ujmuje się wielkość zatwierdzonych, niewygasających wydatków. Konto 904 może wykazywać saldo Ma do czasu zrealizowania planu niewygasających wydatków lub do czasu wygaśnięcia planu niewygasających planów.
3. W Załączniki nr 2 do zakładowego planu kont
a) pn. „Zakładowy plan kont dla Urzędu Miasta i Gminy Końskie” konta pozabilansowe skreśla się konto 997 — „Zaangażowanie środków funduszy pomocowych”
b) pn. „Zasady funkcjonowania kont jednostki budżetowej”
opis do kont 221, 226 i 800 otrzymuje nowe brzmienie:
Konto 221 — „Należności z tytułu dochodów budżetowych”
Konto 221 służy do ewidencji należności z tytułu dochodów budżetowych, z wyjątkiem należności zahipotekowanych ujmowanych na koncie 226. Na stronie Wn konta 221 ujmuje się należności z tytułu dochodów budżetowych i zwroty nadpłat. Na stronie Ma konta 221 ujmuje się wpłaty należności z tytułu dochodów budżetowych oraz odpisy (zmniejszenia) należności. Na koncie 221 ujmuje się również należności z tytułu podatków pobieranych przez właściwe organy. Zapisy z tego tytułu mogą być dokonywane na koniec okresów sprawozdawczych na podstawie sprawozdań z ewidencji podatkowej (zaległości i nadpłaty). Ewidencja szczegółowa do konta 221 powinna być prowadzona według dłużników i podziałek klasyfikacji budżetowej oraz budżetów, których należności dotyczą. Konto 221 może wykazywać dwa salda. Saldo Wn oznacza stan należności z tytułu dochodów budżetowych, a saldo Ma - stan zobowiązań jednostki budżetowej z tytułu nadpłat w dochodach budżetowych.”
Konto 226 - „Długoterminowe należności budżetowe”
Konto 226 służy do ewidencji długoterminowych należności lub długoterminowych rozliczeń z budżetem, a w szczególności należności z tytułu prywatyzacji oraz należności zahipotekowanych. Na stronie Wn konta 226 ujmuje się ustalone należności z tytułu:
1. dochodów budżetowych przeksięgowanych do zahipotekowanych, w korespondencji z kontem 221
Na stronie Ma konta 226 ujmuje się:
1. ustanie hipoteki i przeksięgowanie należności do należności z tytułu dochodów budżetowych, w korespondencji z kontem 221. Konto 226 może wykazywać saldo Wn, które oznacza wartość należności zaliczanych do długoterminowych.”,
Konto 800 - „Fundusz jednostki”
Konto 800 służy do ewidencji równowartości majątku trwałego i obrotowego jednostki i ich zmian. Na stronie Wn konta 800 ujmuje się zmniejszenia funduszu, a na stronie Ma — jego zwiększenia, zgodnie z odrębnymi przepisami regulującymi gospodarkę finansową jednostki. Na stronie Wn konta 800 ujmuje się w szczególności:
1. przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, straty bilansowej roku ubiegłego z konta 860;
2. przeksięgowanie, pod datą sprawozdania budżetowego, zrealizowanych dochodów budżetowych z konta 222;
3. przeksięgowanie, w końcu roku obrotowego, dotacji z budżetu i środków budżetowych wykorzystanych na inwestycje z konta 810;
4. pokrycie amortyzacji podstawowych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych;
5. różnice z aktualizacji środków trwałych;
6. wartość sprzedanych i nieodpłatnie przekazanych podstawowych środków trwałych i inwestycji;
7. pasywa przejęte od zlikwidowanych (połączonych) jednostek, Na stronie Ma konta 800 ujmuje się w szczególności:
1. przeksięgowanie, w roku następnym pod datą przyjęcia sprawozdania finansowego, zysku bilansowego roku ubiegłego z konta 860;
2. wpływ dotacji i środków przeznaczonych na finansowanie inwestycji;
3. różnice z aktualizacji środków trwałych;
4. nieodpłatne otrzymanie środków trwałych i inwestycji;
5. aktywa przejęte od zlikwidowanych (połączonych) jednostek; Ewidencja szczegółowa prowadzona do konta 800 powinna zapewnić możliwość ustalenia przyczyn zwiększeń i zmniejszeń funduszu jednostki. Konto 800 wykazuje na koniec roku saldo Ma, które oznacza stan funduszu jednostki.”.
5. Zobowiązuje się Skarbnika Miasta i Gminy Końskie do dostosowania zasad rachunkowości do zasad wynikających z niniejszego zarządzenia.
6. Zasady określone w niniejszym zarządzeniu obowiązują od 14 maja 2008 r., tj. od daty wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 kwietnia 2008 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, z wyjątkiem pkt 2 niniejszego zarządzenia, który obowiązuje z mocą od I stycznia 2008 r.
7. Zarządzenie obowiązuje z dniem podpisania.